En dan moet het nog worden gemeld bij het RIVM. Sommige gevallen van vorige maand zijn pas vandaag gemeld.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:13 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
Ja, dan nog. Het is niet zo dat je zodra je klachten krijgt direct naar het ziekenhuis moet en dus opgenomen zal zijn.
Week (tot max 2) incubatietijd, klachten ontwikkelen, en het kan maar zo zijn dat je pas in week 3 naar het ziekenhuis moet.
Wanneer je nagaat dat in China bij dit soort aantallen alleen dubbele luchtweginfecties geteld werden als nieuwe gevallen, en hier ook asymptomatische personen, zijn we er bijna hoor.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:18 schreef Jor_Dii het volgende:
We zijn er iig nog lang niet - dat moge duidelijk zijn. Versoepeling zal mondjesmaat blijven gaan en we moeten blij zijn wanneer het tegen einde zomer weer een beetje normaal open is allemaal (zeg ik vanuit mijn onderbuikgevoel).
Ook Rutte en co hebben recht op weekend en/of een vrije week. Verder wordt er gewoon overleg gepleegd natuurlijk.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:19 schreef Remco het volgende:
Het is toch eigenlijk belachelijk dat wij in deze tijd nog aan weekenden en vakanties doen. Geen technische briefing, geen persconferenties, niet kloppende cijfers. Alleen omdat de gemiddelde mens niet werkt in het weekend en de vakanties.
Ik vind ook dat het nog te vroeg is om een conclusie te trekken - terwijl je hier met Pasen struikelde over het 'wacht de cijfers over twee weken maar af!! schreeuwers -, maar het is wel interessant. Als de komende week de cijfers af blijven vlakken kun je twee dingen concluderen. Of de toegenomen activiteit met Pasen heeft geen verdere verspreiding veroorzaakt, of het was gewoon niet zo druk buiten als (hier) werd aangenomen.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:14 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
Ja klopt, het doet alleen niets af aan het verhaal. Je kan op basis van cijfers gewoon geen conclusies trekken over het paasweekend en de effecten daarvan.
Bijzonder boude uitspraak.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:18 schreef Za het volgende:
[..]
Zo ging het ook in Wuhan.
Over 10 dgn nog 30-40 nieuwe besmettingen per dag.
[ afbeelding ]
Grootste effecten zijn er vanwege geen evenementen en 1.5 meter.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:21 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ik vind ook dat het nog te vroeg is om een conclusie te trekken - terwijl je hier met Pasen struikelde over het 'wacht de cijfers over twee weken maar af!! schreeuwers -, maar het is wel interessant. Als de komende week de cijfers af blijven vlakken kun je twee dingen concluderen. Of de toegenomen activiteit met Pasen heeft geen verdere verspreiding veroorzaakt, of het was gewoon niet zo druk buiten als (hier) werd aangenomen.
Pas maar op. Haal je dat weg werken we straks 24-7.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:19 schreef Remco het volgende:
Het is toch eigenlijk belachelijk dat wij in deze tijd nog aan weekenden en vakanties doen. Geen technische briefing, geen persconferenties, niet kloppende cijfers. Alleen omdat de gemiddelde mens niet werkt in het weekend en de vakanties.
Op papier zijn we er bijna ja - maar dat moet ook vertaald kunnen worden in de vorm van versoepeling. In die zin zijn we er denk ik nog lang niet.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:21 schreef Za het volgende:
[..]
Wanneer je nagaat dat in China bij dit soort aantallen alleen dubbele luchtweginfecties geteld werden als nieuwe gevallen, en hier ook asymptomatische personen, zijn we er bijna hoor.
Die twee weken had ook wel kunnen kloppen als we hier aan testen testen testen dedenquote:Op woensdag 29 april 2020 14:21 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ik vind ook dat het nog te vroeg is om een conclusie te trekken - terwijl je hier met Pasen struikelde over het 'wacht de cijfers over twee weken maar af!! schreeuwers -, maar het is wel interessant. Als de komende week de cijfers af blijven vlakken kun je twee dingen concluderen. Of de toegenomen activiteit met Pasen heeft geen verdere verspreiding veroorzaakt, of het was gewoon niet zo druk buiten als (hier) werd aangenomen.
Of buiten zijn heeft minder effect op de verspreiding dan gedacht?quote:Op woensdag 29 april 2020 14:21 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Die gaan echt heel rap komen.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:22 schreef Jor_Dii het volgende:
Op papier zijn we er bijna ja - maar dat moet ook vertaald kunnen worden in de vorm van versoepeling. In die zin zijn we er denk ik nog lang niet.
Wij zittten niet zo extreem in lock down als zij he.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:18 schreef Za het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Is dat nodig? Of kun je via ziekmeldingen van kinderen omdat iemand in het gezin ziek is, redelijk wat opmaken?quote:Op woensdag 29 april 2020 14:23 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
Die twee weken had ook wel kunnen kloppen als we hier aan testen testen testen deden
Maar nu duurt het net even wat langer. Je hebt wel gelijk verder, het is ook interessant. Juist omdat we anders tot twee/drie weken na openen van de scholen moeten wachten op wat informatie over effecten van het opheffen van zo'n maatregel.
Geen evenementen, geen horeca, thuiswerken, 1,5 meter. Deze dragen het meeste bij denk ik. De rest is inderdaad peanuts.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:22 schreef ludovico het volgende:
[..]
Grootste effecten zijn er vanwege geen evenementen en 1.5 meter.
De overige maatregelen zijn pinda's op het geheel.
Met meer activiteit wordt de 1,5e meter minder in acht genomen.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:22 schreef ludovico het volgende:
[..]
Grootste effecten zijn er vanwege geen evenementen en 1.5 meter.
De overige maatregelen zijn pinda's op het geheel.
Waar baseer je dat op? RIVM en Rutte blijven er op hameren dat we niet te veel moeten verwachten de komende periode.quote:
Buiten zijn heeft eerder een positief effect.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:24 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Of buiten zijn heeft minder effect op de verspreiding dan gedacht?
In de praktijk is gebleken dat niet zo extreem effectiever is, bij mijn weten.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:24 schreef ludovico het volgende:
Wij zittten niet zo extreem in lock down als zij he.
Haha wat? Jij wil mensen 24/7 laten werken? Even vergeten wat er met Bruins gebeurde?quote:Op woensdag 29 april 2020 14:19 schreef Remco het volgende:
Je plaatst een grafiek vanuit China met andere startwaarden, maatregels en telling.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:23 schreef Za het volgende:
[..]
Kun je dat verklaren?
Ik plaats er zelfs een overzicht bij, dezelfde trend zie je overal.
Wat bedoel je.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:25 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Met meer activiteit wordt de 1,5e meter minder in acht genomen.
Faalbeleid.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:25 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Waar baseer je dat op? RIVM en Rutte blijven er op hameren dat we niet te veel moeten verwachten de komende periode.
Hoop het. Momenteel skip ik zelfs hardlopen of in de tuin zitten bij meer dan een paar mensen.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:25 schreef ludovico het volgende:
[..]
Buiten zijn heeft eerder een positief effect.
Zie je dat terug in China?quote:Op woensdag 29 april 2020 14:25 schreef Za het volgende:
[..]
In de praktijk is gebleken dat niet zo extreem effectiever is, bij mijn weten.
Juist die extreme lockdowns hebben tot enorme pieken geleid her en der.
Het snel versoepelen is faalbeleid? Lees even voordat je klakkeloos ergens op reageert.quote:
Op de cijfers, op wat er gebeurt in andere landen, op het feit dat het virus bij lange na niet zo dodelijk is als verwacht, op het feit dat mensen in krappe ruimtes zetten negatief werkt, op het feit dat het land weer moet gaan draaien, je mensen niet eeuwig kunt ophokken, je een zekere immuniteit wilt betrachten, in Zweden de IC's niet volliggen etc.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:25 schreef Jor_Dii het volgende:
Waar baseer je dat op? RIVM en Rutte blijven er op hameren dat we niet te veel moeten verwachten de komende periode.
Dat toegenomen buitenactiviteit er automatisch voor zorgt dat de anderhalve meter minder strikt nageleefd kan worden.quote:
quote:Op woensdag 29 april 2020 14:28 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het snel versoepelen is faalbeleid? Lees even voordat je klakkeloos ergens op reageert.
Huh?quote:Op woensdag 29 april 2020 14:25 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Oh, maar zo botergeil is die maatregel ook weer niet.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:29 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Dat toegenomen buitenactiviteit er automatisch voor zorgt dat de anderhalve meter minder strikt nageleefd kan worden.
Geloof dat je het meer van belang is hoeveel mensen je in totaal ziet. Continu met tien man afspreken die ook dat patroon aanhouden zal tot minder verspreiding leiden dan wanneer iedereen met max 4 man zit maar dat over een bepaalde periode bij wijze van alsnog 40 man zijn waar interactie mee is geweest.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:27 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Hoop het. Momenteel skip ik zelfs hardlopen of in de tuin zitten bij meer dan een paar mensen.
Ik kan niets met deze onvolledige info, asymptomatisch, dubbele longontsteking gevallen? Ik gok het eerste?quote:Op woensdag 29 april 2020 14:26 schreef Pumpalov het volgende:
Zelfs in een marginaal landje met veel zwaardere maatregelen die eerder getroffen zijn, veel lagere bevolkingsdichtheid en absolute incidentie van het virus zoals Bulgarije zijn er vandaag al 38 nieuwe gevallen gemeld.
Dat doe je jezelf aan.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:27 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Hoop het. Momenteel skip ik zelfs hardlopen of in de tuin zitten bij meer dan een paar mensen.
Botergeil ja?quote:Op woensdag 29 april 2020 14:31 schreef ludovico het volgende:
[..]
Oh, maar zo botergeil is die maatregel ook weer niet.
Dat doe je zelf.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:27 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Botergeil.quote:
True maar zodra er 1 irmand tussen zit via via met veel interactie is het al een probleem.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:31 schreef Pumpalov het volgende:
[..]
Geloof dat je het meer van belang is hoeveel mensen je in totaal ziet. Continu met tien man afspreken die ook dat patroon aanhouden zal tot minder verspreiding leiden dan wanneer iedereen met max 4 man zit maar dat over een bepaalde periode bij wijze van alsnog 40 man zijn waar interactie mee is geweest.
twitter:steeph twitterde op woensdag 29-04-2020 om 14:31:15Het blijft lastig in Limburg zo te zien. https://t.co/MwfSUjppTJ reageer retweet
He?quote:Op woensdag 29 april 2020 14:27 schreef byah het volgende:
Eind vd zomer is "alles weer normaal", iedereen mondkapje op en 1,5 meter afstand. Totdat er ergens een vaccin verschijnt, want dan begint WW3.
Klopt, ik heb er verder ook geen moeite mee hoor. Alleen zou wel beter zijn voor iedereen als massaal meer mogelijk bleek te zijn buiten.quote:
🤷quote:Op dinsdag 28 april 2020 14:55 schreef speknek het volgende:
[..]
Hoe vaak hebben we deze dans nou al gehad? Morgen komt er een veel hoger cijfer, net als de woensdag na pasen.
Zeker, Wuhan had 400 besmettingen bij aanvang van de lockdown, dit liep binnen de lockdown in no time op naar 50.000.quote:
De cijfers vanuit Wuhan zou ik sowieso niet vergelijken met hier..quote:Op woensdag 29 april 2020 14:38 schreef Za het volgende:
[..]
Zeker, Wuhan had 400 besmettingen bij aanvang van de lockdown, dit liep binnen de lockdown in no time op naar 50.000.
En dat zijn 50.000 gevallen dubbele longontsteking, geen milde symptomen die telden zij niet mee.
Ik geloof steeds minder van de Chinese cijfers. Overal heeft de registratie van cases na lockdown een vertraging van drie weken tot een maand (een-twee weken incubatietijd, eventueel een week tot ziekenhuisopname, en ook nog een-twee weken tot de rest van het gezin het heeft), maar in China zou je zogenaamd gelijk effect zien.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:18 schreef Za het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ja. Is faalbeleid ja.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:28 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het snel versoepelen is faalbeleid? Lees even voordat je klakkeloos ergens op reageert.
Zou dat niet een beetje statistiek zijn waar je naar aan het kijken bent... Niet de waarheid maar de methode van registratie?quote:Op woensdag 29 april 2020 14:38 schreef Za het volgende:
[..]
Zeker, Wuhan had 400 besmettingen bij aanvang van de lockdown, dit liep binnen de lockdown in no time op naar 50.000.
En dat zijn 50.000 gevallen dubbele longontsteking, geen milde symptomen die telden zij niet mee.
quote:Op woensdag 29 april 2020 14:15 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[ afbeelding ]
Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.
Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)
Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/
Informatie & achtergronden:
• Wikipedia
• Dr. John Campbell met een dagelijkse update
• Dit doet corona met je, als je pech hebt.
• Simulaties over waarom social distancing werkt
• Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
• Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
• Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
• Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
• Universiteitsindex Leiden
Nederland:
• RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
• Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
• arcgis kaart van NL
• Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Internationale organisaties:
• ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
• WHO World Health Organisation
Aantallen & Trackers:
• Overzicht JHU
• Overzicht Worldometers
• Overzicht thebaselab
• Overzicht WHO
• Overzicht BNO News
• Alle gevallen, in een lijst
• Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
• Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
• Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
• Verzameling alle NL cijfers
Timelapse:
• Flourish
COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron
Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar
Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)
[ afbeelding ]
Blijf thuis!
[ afbeelding ]
Moderatie:
@:trein2000 @:capricia @:Lonaa @:Muck @:Lavenderr @:Kyran @:Sounddragon @:D_A
Ik sluit me aan bij jouw woorden. Ik ga er vanuit, en dat zou ik ook willen zien, dat de maatregelen die we nu hebben minmaal tot eind augustus aanwezig zijn. En eigenlijk zou ik de maatregel dat de scholen weer opengaan wordt teruggedraaid, tot het onderzoek is afgerond en er vanuit andere landen ook onderzoeken zijn geweest. Wat ik een goeie zou vinden is er een extra schooljaar aan vastplakken zoals ik las in een aantal kranten. Ja dat zou normaal niet kunnen, maar het zijn gekke tijden.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:22 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Op papier zijn we er bijna ja - maar dat moet ook vertaald kunnen worden in de vorm van versoepeling. In die zin zijn we er denk ik nog lang niet.
Een middelbare school die een reis van 6 weken in de Caribbean organiseert? Wassenaar? Het Gooi ergens?quote:Op woensdag 29 april 2020 11:02 schreef polderturk het volgende:
Dit is wel interessant.
Nederlandse studenten die naar huis zijn varen uit Cuba.
Het duurde 5 weken. Dat is wel heel lang.
6000 km in 35 dagen. Ongeveer 180 km/dag. Dat is ongever 7,5 km/uur.
Best traag.
https://mobile.reuters.com/video/watch/idOVCB9WF3B
Keb zitten kijken maar die lock down ging al in met 40 IC gevallen ofzo? Dus is dat wanbeleid geweest of gaat het gewoon tering snel als het eenmaal in je land is?quote:Op woensdag 29 april 2020 14:40 schreef Red_85 het volgende:
rutte is overal te laat mee. Met de maatregelen zelf, het regelen van beschermingsmaterialen en nu met het afschalen.
Dus er zijn nog steeds veelm ensen die de diagnose krijgen? Gele staafjes?quote:Op woensdag 29 april 2020 14:41 schreef Za het volgende:
[..]
Zie de officiële geregistreerde besmettingen:
[ afbeelding ]
Is het nou niet duidelijk dat mensen onder de 50 nauwelijks risico lopen en dat er nagenoeg geen kinderen op de IC belanden?quote:Op woensdag 29 april 2020 14:41 schreef BoerHagenees het volgende:
. En eigenlijk zou ik de maatregel dat de scholen weer opengaan wordt teruggedraaid, tot het onderzoek is afgerond en er vanuit andere landen ook onderzoeken zijn geweest.
covid was er al veel langer dan het rivm officieel door had en het is een bewijs dat we misschien wel 2 a 3 weken te lang hebben doorgegaan. We waren er al uit geweest nu, zie bijvoorbeeld Nieuw Zeeland.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:42 schreef ludovico het volgende:
[..]
Keb zitten kijken maar die lock down ging al in met 40 IC gevallen ofzo? Dus is dat wanbeleid geweest of gaat het gewoon tering snel als het eenmaal in je land is?
Nee die grafiek loopt tot 11 Feb.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:44 schreef ludovico het volgende:
Dus er zijn nog steeds veelm ensen die de diagnose krijgen? Gele staafjes?
Aantal besmettingen valt reuze mee, IC kan het ook prima aan op dit moment, waarom zou je dan niet asap de economie in kleine stapjes open gooien?quote:Op woensdag 29 april 2020 14:41 schreef BoerHagenees het volgende:
en ja ik snap de economische zorgen van iedereen, ik bagatelliseer die ook niet, maar die conclusie kan je eigenlijk wel trekken, gezien de besmettingen en het feit dat we geen lockdown hebben ala China, waar delen dus hermetisch afgesloten waren.
Al dat achteraf gelul hier begint echt nodeloos vermoeiend te worden. Het is wat het is mensen..quote:Op woensdag 29 april 2020 14:46 schreef Red_85 het volgende:
[..]
covid was er al veel langer dan het rivm officieel door had en het is een bewijs dat we misschien wel 2 a 3 weken te lang hebben doorgegaan. We waren er al uit geweest nu, zie bijvoorbeeld Nieuw Zeeland.
Denk aan de acties in Duitsland en Frankrijk die mondkapjes nu verplicht stellen voor het publiek, wat wetenschappelijk vooral een "tast" in het duister is. Dit geldt trouwens tot op zekere hoogte ook voor het 1.5m afstand-houden.quote:The present paper about masks illustrates the degree to which governments, the mainstream
media, and institutional propagandists can decide to operate in a science vacuum, or select only
incomplete science that serves their interests. Such recklessness is also certainly the case with
the current global lockdown of over 1 billion people, an unprecedented experiment in medical
and political history.
Kortom men, de wetenschap, weet het simpelweg niet en overheden/mensen moeten dan niet terugvallen op frases zoals "het moet, zal en kan mogelijk helpen".quote:...
• Are large droplets captured by a mask atomized or aerolized into breathable components?
Can virions escape an evaporating droplet stuck to a mask fiber?
...
Dat gaan ze ook doen, in kleine stapjesquote:Op woensdag 29 april 2020 14:47 schreef ludovico het volgende:
[..]
Aantal besmettingen valt reuze mee, IC kan het ook prima aan op dit moment, waarom zou je dan niet asap de economie in kleine stapjes open gooien?
Hoeveel verwacht jij er normaliter per dag?quote:
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)en-zijn-er-per-jaar-quote:Sinds 1950 is het jaarlijks aantal sterfgevallen verdubbeld tot bijna 152 duizend in 2019
Ze hadden elke dag een persco, en uitgebreide persberichten met toelichting bij elk individueel geval toen nog.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:40 schreef ludovico het volgende:
Zou dat niet een beetje statistiek zijn waar je naar aan het kijken bent... Niet de waarheid maar de methode van registratie?
Klopt.quote:Ik dacht dat ze het nu heel goed onder controle hadden daar en dat ze nu fabrieken starten etc.
Die indruk heb ik ook. Mensen worden 24 uur per dag samen gebracht in vaak grote en oude wooncomplexen. Verveling gaat een rol spelen. Ze mogen niet naar buiten, maar besmetten elkaar onbewust in de gezamenlijke ruimten .quote:Op woensdag 29 april 2020 14:46 schreef Za het volgende:
[..]
Nee die grafiek loopt tot 11 Feb.
Ik heb hem geplaatst omdat het goed laat zien hoe bizar veel besmettingen in de weken na een lockdown plaatsvinden.
Je ziet dat ook in Italië, Spanje en België.
Ja of pas later worden geconstateerd........... Daarom die gele balkjes. En de "true"cases grafiek. DIe bijna 0 is.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:46 schreef Za het volgende:
[..]
Nee die grafiek loopt tot 11 Feb.
Ik heb hem geplaatst omdat het goed laat zien hoe bizar veel besmettingen in de weken na een lockdown plaatsvinden.
Je ziet dat ook in Italië, Spanje en België.
Buiten zullen weinig besmettingen plaatsvinden. In Frankrijk mocht je enkel buiten komen als je vooraf een document invulde met een geldige reden en bestemming, maar dat was waarschijnlijk vooral om te beletten dat ze bij anderen op bezoek gingen. Je kan dat wel verbieden, maar als iedereen de straat op mag is het niet te handhaven, dan kan je ze enkel betrappen in de 5-30 seconden tussen aanbellen en de deur sluiten.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:24 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Of buiten zijn heeft minder effect op de verspreiding dan gedacht?
Zou mooi zijn toch als buiten weer een hoop zou kunnen.
Ik denk niet dat wij in staat zijn om een ziekte uit te roeien met stricte lock downs.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:46 schreef Red_85 het volgende:
[..]
covid was er al veel langer dan het rivm officieel door had en het is een bewijs dat we misschien wel 2 a 3 weken te lang hebben doorgegaan. We waren er al uit geweest nu, zie bijvoorbeeld Nieuw Zeeland.
Lijkt me toch verstandig om lessen te trekken uit het verleden.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:47 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Al dat achteraf gelul hier begint echt nodeloos vermoeiend te worden. Het is wat het is mensen..
Ja dat heb je vandaag al eerder gezegd en dat gebeurt ook echt wel. Maar daar hebben we voor nu even niks aan.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:54 schreef ludovico het volgende:
[..]
Lijkt me toch verstandig om lessen te trekken uit het verleden.
Sorry hoor je weet het niet 100% zeker, dat betekent niet dat je halve informatie niet kunt gebruiken om levens te redden / economie te redden of om tot een zo goed mogelijk oordeel te komen met je beperkte informatie.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:47 schreef Vallon het volgende:
The present paper about masks illustrates the degree to which governments, the mainstream
media, and institutional propagandists can decide to operate in a science vacuum, or select only
incomplete science that serves their interests. Such recklessness is also certainly the case with
the current global lockdown of over 1 billion people, an unprecedented experiment in medical
and political history.
Ik zie dat je gezocht hebt op "masks don't work".quote:Op woensdag 29 april 2020 14:47 schreef Vallon het volgende:
Ik, toch in LockDown, ben wat verder gedoken of dragen van maskers mogelijk de (veronderstelde druppel) verspreiding van Covid19 kan tegenhouden:
COR / Het grote SARS-CoV-2 topic #631 Op naar IKEA & COR / Het grote SARS-CoV-2 topic #632 Zonder paniekzaaiers en downplayers
en vond het volgende relevante stuk op Researchgate april2020: "Review-Social-policy-Covid19"
Het is een evenwichtig stuk dat de vele "onderzoeksrapporten" onderzocht omtrent effectiviteit van maskers.
Sterk samengevat: maskers beschermen publiek nauwelijks tegen besmetting en er wordt gehakt gemaakt van overheden die dat aanraden en dit zonder serieuze onderbouwing toch aanraden.
[..]
Denk aan de acties in Duitsland en Frankrijk die mondkapjes nu verplicht stellen voor het publiek, wat wetenschappelijk vooral een "tast" in het duister is. Dit geldt trouwens tot op zekere hoogte ook voor het 1.5m afstand-houden.
Er worden allerlei maatregelen opgelegd zonder dat duidelijk is wat de ongeveer bijdrage van één maatregel is.
Naast diverse andere kanttekeningen, is het onbekend of maskers in voldoende mate de uitgehoeste druppels en daarmee verspreiding van virusdeeltjes zullen kunnen tegenhouden.
[..]
Kortom men, de wetenschap, weet het simpelweg niet en overheden/mensen moeten dan niet terugvallen op frases zoals "het moet, zal en kan mogelijk helpen".
Zelf heb ik een hekel om op grond van een veronderstelling, maatregelen op te leggen. Een maatregel dient helder; een concreet inzichtelijk en onderbouwd doel na te streven.
quote:Tot nu toe is onbekend hoeveel zorgmedewerkers in Nederland aan de gevolgen van het coronavirus zijn overleden of in het ziekenhuis zijn beland. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) laat aan NU.nl weten deze cijfers woensdag voor het eerst, als onderdeel van de dagelijkse update, te zullen publiceren.
[...]
Na vragen van onder meer NU.nl besloot het RIVM dinsdag de cijfers te verzamelen en woensdag te publiceren bij de eerstvolgende update. Het RIVM is voor zover bekend het enige instituut dat op landelijk niveau zicht heeft op alle meldingen van de GGD over besmettingen, ziekenhuisopnames en sterfgevallen.
Bij de update vermeldt het RIVM woensdag hoeveel zorgmedewerkers positief zijn getest, hoeveel medewerkers zijn opgenomen en hoeveel er zijn overleden. Het is nog niet zeker of het RIVM deze informatie voortaan ook dagelijks gaat melden, omdat het verzamelen en opschonen van de gegevens uit het meldingssysteem veel werk kost.
Lijkt mij dat de onderbouwing "je hoest in een doek en niet in iemands gezicht" vrij duidelijk is.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:47 schreef Vallon het volgende:
Kortom men, de wetenschap, weet het simpelweg niet en overheden/mensen moeten dan niet terugvallen op frases zoals "het moet, zal en kan mogelijk helpen".
Zelf heb ik een hekel om op grond van een veronderstelling, maatregelen op te leggen. Een maatregel dient helder; een concreet inzichtelijk en onderbouwd doel na te streven.
Scholen open, asap, niet 2-3 weken wachten.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:48 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat gaan ze ook doen, in kleine stapjes
RIVM heeft het dus niet zomaar ‘afgeraden’.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:47 schreef Vallon het volgende:
Ik, toch in LockDown, ben wat verder gedoken of dragen van maskers mogelijk de (veronderstelde druppel) verspreiding van Covid19 kan tegenhouden:
COR / Het grote SARS-CoV-2 topic #631 Op naar IKEA & COR / Het grote SARS-CoV-2 topic #632 Zonder paniekzaaiers en downplayers
en vond het volgende relevante stuk op Researchgate april2020: "Review-Social-policy-Covid19"
Het is een evenwichtig stuk dat de vele "onderzoeksrapporten" onderzocht omtrent effectiviteit van maskers.
Sterk samengevat: maskers beschermen publiek nauwelijks tegen besmetting en er wordt gehakt gemaakt van overheden die dat aanraden en dit zonder serieuze onderbouwing toch aanraden.
[..]
Denk aan de acties in Duitsland en Frankrijk die mondkapjes nu verplicht stellen voor het publiek, wat wetenschappelijk vooral een "tast" in het duister is. Dit geldt trouwens tot op zekere hoogte ook voor het 1.5m afstand-houden.
Er worden allerlei maatregelen opgelegd zonder dat duidelijk is wat de ongeveer bijdrage van één maatregel is.
Naast diverse andere kanttekeningen, is het onbekend of maskers in voldoende mate de uitgehoeste druppels en daarmee verspreiding van virusdeeltjes zullen kunnen tegenhouden.
[..]
Mevrouw Timen zei benadrukte gisteren nog eens dat in ieder geval in Duitsland het niet gaat om chirurgische mondmaksers, maar gewoon simpele huis- tuin- en keuken mondmaskers.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:56 schreef Za het volgende:
[..]
Ik zie dat je gezocht hebt op "masks don't work".
Daar zul je je mening op voorhand bevestigd zien.
Google eens op "effectiveness of surgical masks".
Gewoon een onbevoordeelde search.
Het was trouwens bij lange na niet genoeg om de corona piek op te vangen, daarvoor moesten nog veel meer bedden "gecreëerd" worden.quote:Op woensdag 29 april 2020 13:31 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Goed gewerkt bij jullie ziekenhuis.
Dit is gewoon ivm de vakantie..quote:Op woensdag 29 april 2020 14:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
Scholen open, asap, niet 2-3 weken wachten.
Rutte vindt dat de IC een vakantie verdient ofzo, terwijl de economie aan het infuus hangt.
https://www.nature.com/articles/s41591-020-0843-2quote:Op woensdag 29 april 2020 14:47 schreef Vallon het volgende:
[..]
[..]
Wat een vertrouwen in de mensheid heb je. Maar welke rectificatie kun je vinden bij onze cijfers voor zoiets dramatisch?quote:Op woensdag 29 april 2020 14:53 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Buiten zullen weinig besmettingen plaatsvinden. In Frankrijk mocht je enkel buiten komen als je vooraf een document invulde met een geldige reden en bestemming, maar dat was waarschijnlijk vooral om te beletten dat ze bij anderen op bezoek gingen. Je kan dat wel verbieden, maar als iedereen de straat op mag is het niet te handhaven, dan kan je ze enkel betrappen in de 5-30 seconden tussen aanbellen en de deur sluiten.
Als het probleem groter is bij je, dan val je het ook grootser aan.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:54 schreef Nia het volgende:
Juist in de strenge lockdown landen zie ik heel veel besmettingen. Ik denk dat besmetting in de buitenlucht veel geringer is dan in afgesloten ruimten.
Ook sjaals en doeken mogen ze om.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:58 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mevrouw Timen zei benadrukte gisteren nog eens dat in ieder geval in Duitsland het niet gaat om chirurgische mondmaksers, maar gewoon simpele huis- tuin- en keuken mondmaskers.
Nou als ze nu weer te traag zijn met open gooien zie je toch een patroon ontstaan waar een beetje op gedrukt mag worden.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:54 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ja dat heb je vandaag al eerder gezegd en dat gebeurt ook echt wel. Maar daar hebben we voor nu even niks aan.
Dat het nu meivakantie is, vergeten veel schreeuwers voor het gemak maar even.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:59 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dit is gewoon ivm de vakantie..
En hoe bedoel je de IC verdient een vakantie?
Ja, precies. Maar dus geen bijzondere, goedgekeurde mondmaskers. Simpelweg 'iets' voor je mond.quote:Op woensdag 29 april 2020 15:00 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Ook sjaals en doeken mogen ze om.
Waarom het onzekere voor het zekere nemen? Liever traag, stapje voor stapje, alles opengooien dan alle maatregelen te snel afschalen waardoor de IC's weer te snel te vol worden.quote:Op woensdag 29 april 2020 15:01 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nou als ze nu weer te traag zijn met open gooien zie je toch een patroon ontstaan waar een beetje op gedrukt mag worden.
Ben benieuwd hoe veel scholen daarvoor uit maakt.quote:Op woensdag 29 april 2020 14:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
Scholen open, asap, niet 2-3 weken wachten.
Rutte vindt dat de IC een vakantie verdient ofzo, terwijl de economie aan het infuus hangt.
Nou, hard gewerkt, shifts van 14 uur, "dat moet eerst normaal zijn"quote:Op woensdag 29 april 2020 14:59 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dit is gewoon ivm de vakantie..
En hoe bedoel je de IC verdient een vakantie?
Slecht nieuws voor de fokkers die aan kop wilden komen van de ranglijsten.quote:Op woensdag 29 april 2020 15:02 schreef Aether het volgende:
CERN laat tienduizend cpu-cores meerekenen aan Folding@home
CERN zet tienduizend processorcores in voor het gedistribueerde computingproject Folding@home om mee te helpen bij het analyseren van het nieuwe coronavirus en zo een vaccin te kunnen ontwikkelen.
https://tweakers.net/nieu(...)aan-foldinghome.html
Jaap van dissel logica is dat dan iedereen met symptomen alsnog dingen gaat ondernemen met een mondkapje om en dat het leidt tot meer besmettingen dan 1,5m afstand en thuisblijven bij verschijnselen.quote:Op woensdag 29 april 2020 15:04 schreef quirina het volgende:
Ik ben ook nog steeds voor mondkapjes hoor.
Aziaten zeggen ook van het is om anderen niet te besmetten.
Goed punt!
Hou lekker je virussen in je eigen mondkapje , wel zo sociaal.
Cool!quote:Op woensdag 29 april 2020 15:02 schreef Aether het volgende:
CERN laat tienduizend cpu-cores meerekenen aan Folding@home
CERN zet tienduizend processorcores in voor het gedistribueerde computingproject Folding@home om mee te helpen bij het analyseren van het nieuwe coronavirus en zo een vaccin te kunnen ontwikkelen.
https://tweakers.net/nieu(...)aan-foldinghome.html
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |