abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_187369690
Ik geloof er heilig in dat iedereen zichzelf tegenkomt. In dit leven of het leven hierna.

Door tientallen traumatische ervaringen in mijn puberteit ben ik PTSS gaan ontwikkelen. Er zijn mensen geweest die mijn leven destijds tot een hel hebben gemaakt. Ik heb jarenlang de afgrond ingekeken en zag overal kwaad ("Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein" - Friedrich Nietzsche). Heb vorig jaar november een overdosis antipsychotica genomen. Toen ik 3 dagen later uit coma ontwaakte zag de wereld er heel anders uit. Sindsdien voel ik geen enkele angst meer.

Een maand geleden kreeg ik van mijn oma haar oude exemplaar van de Bijbel. Een week later werd ze ziek en was ze dood. De laatste dag dat ze daar lag pakte ik haar hand vast en zag ik dat ze rust gevonden had. Dat ik haar Bijbel heb gekregen is het mooiste dat me ooit is overkomen.

Ben nu sinds een paar weken aan het lezen. Meerdere teksten en uitdrukkingen kende ik mijn leven lang zonder te weten dat ze - letterlijk - uit de Bijbel kwamen. Ik herken veel dingen en begrijp ook de christelijke achtergrond van mijn familie beter. Het heeft even geduurd maar het licht in mijn hoofd begint eindelijk weer te schijnen.
  dinsdag 11 juni 2019 @ 14:41:22 #2
330313 Gary_Oak
graag verwijderen
pi_187369964
Van die mensen die miraculeus het licht hebben gezien en een zendeling worden. :') Heel fijn voor je, maar hou je religie voor jezelf.

En ik ben ook uit een dal gekropen, zónder god. En nu? 8)7
  dinsdag 11 juni 2019 @ 14:45:02 #3
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_187370027
quote:
99s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 14:41 schreef Gary_Oak het volgende:
Van die mensen die miraculeus het licht hebben gezien en een zendeling worden. :') Heel fijn voor je, maar hou je religie voor jezelf.

Heel fijn voor je. Vind dit nogal een disrespectvolle uitlating. Lekker belangrijk waar iemand zijn geesterust uithaalt. Of dat nu wel of niet in god is. Ook niks mis mee om dat uit te dragen imo. Van die normstellingen kunnen veel hedendaagse hedonisten nog wat van leren.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_187370038
Leuk, maar wat wil je hiermee zeggen? Dat we allemaal moeten geloven?

Ik ben nog nooit bij een normale kerkdienst geweest, en ben het ook niet van plan. Voor mij heeft religie 0 betekenis. En ik geloof ook niet dat iedereen in het hiernamaals zichzelf tegenkomt. Want er is geen hiernamaals. Althans, er is geen bewijs voor, dus waarom zouden wij moeten denken dat het er wel is?
pi_187370084
Er is geen leven hierna. Als je dood gaat stopt het gewoon voor je.
  dinsdag 11 juni 2019 @ 14:51:31 #6
330313 Gary_Oak
graag verwijderen
pi_187370137
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 14:45 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

Heel fijn voor je. Vind dit nogal een disrespectvolle uitlating. Lekker belangrijk waar iemand zijn geesterust uithaalt. Of dat nu wel of niet in god is. Ook niks mis mee om dat uit te dragen imo. Van die normstellingen kunnen veel hedendaagse hedonisten nog wat van leren.
Wat vervelend dat je het respectloos vindt. :') Ik vind het wel storend. Juist het absolute en de zekere instelling dat gods weg de enige is en dat mensen die anders denken het licht nog niet hebben gezien. Geen ruimte voor relativisme. Ik erger me dood aan die arrogantie.
pi_187370168
Ik zie de beoordeling met goede moed tegemoet.
pi_187370278
quote:
99s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 14:51 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Wat vervelend dat je het respectloos vindt. :') Ik vind het wel storend. Juist het absolute en de zekere instelling dat gods weg de enige is en dat mensen die anders denken het licht nog niet hebben gezien. Geen ruimte voor relativisme. Ik erger me dood aan die arrogantie.
Het is vanuit TS wel te verklaren. Die heeft alle extremen al gezien in het leven. Dan zoek je iets om je aan vast te klampen (vooral als je dat in het verleden niet gehad hebt), en dat is dan het geloof.

Goed dat het hem iets geeft om steun in te vinden, maar het geloof is dan eerder een middel, i.p.v. de oplossing voor de problemen. Alleen had dit middel net zo goed een huisdier ofzo kunnen zijn :P
  Moderator dinsdag 11 juni 2019 @ 15:00:59 #9
38824 crew  Droopie
pi_187370346
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 14:20 schreef SVW5. het volgende:
Ik geloof er heilig in dat iedereen zichzelf tegenkomt. In dit leven of het leven hierna.

Door tientallen traumatische ervaringen in mijn puberteit ben ik PTSS gaan ontwikkelen. Er zijn mensen geweest die mijn leven destijds tot een hel hebben gemaakt. Ik heb jarenlang de afgrond ingekeken en zag overal kwaad ("Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein" - Friedrich Nietzsche). Heb vorig jaar november een overdosis antipsychotica genomen. Toen ik 3 dagen later uit coma ontwaakte zag de wereld er heel anders uit. Sindsdien voel ik geen enkele angst meer.

Een maand geleden kreeg ik van mijn oma haar oude exemplaar van de Bijbel. Een week later werd ze ziek en was ze dood. De laatste dag dat ze daar lag pakte ik haar hand vast en zag ik dat ze rust gevonden had. Dat ik haar Bijbel heb gekregen is het mooiste dat me ooit is overkomen.

Ben nu sinds een paar weken aan het lezen. Meerdere teksten en uitdrukkingen kende ik mijn leven lang zonder te weten dat ze - letterlijk - uit de Bijbel kwamen. Ik herken veel dingen en begrijp ook de christelijke achtergrond van mijn familie beter. Het heeft even geduurd maar het licht in mijn hoofd begint eindelijk weer te schijnen.
Wat fijn voor je en hopelijk gaat het geloof wat voor je betekenen.

Ik las dat je alcoholproblemen hebt, uit ervaring kan ik zeggen dat veel mensen met een christelijke achtergrond oprecht kunnen helpen en voor een warm bad kunnen zorgen of je iig het gevoel geven.

Wel wil ik je als tip geven om niet alle antwoorden in de bijbel te zoeken, maar ook gewoon de GGZ te laten helpen met je problemen. :)

Had je trouwens een specifieke vraag/ reden om dit topic te openen?
Hell To The Liars
  Moderator dinsdag 11 juni 2019 @ 15:02:48 #10
38824 crew  Droopie
pi_187370385
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 14:57 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Het is vanuit TS wel te verklaren. Die heeft alle extremen al gezien in het leven. Dan zoek je iets om je aan vast te klampen (vooral als je dat in het verleden niet gehad hebt), en dat is dan het geloof.

Goed dat het hem iets geeft om steun in te vinden, maar het geloof is dan eerder een middel, i.p.v. de oplossing voor de problemen. Alleen had dit middel net zo goed een huisdier ofzo kunnen zijn :P

Klopt wel, ik was tijdens mijn behandeling speciaal naar een christelijke zorginstelling gegaan en was wel eens jaloers op mensen die geloof als een flinke steun gebruikte in hun herstel.
Hell To The Liars
pi_187370497
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 15:02 schreef Droopie het volgende:

[..]

Klopt wel, ik was tijdens mijn behandeling speciaal naar een christelijke zorginstelling gegaan en was wel eens jaloers op mensen die geloof als een flinke steun gebruikte in hun herstel.
Ik denk dat je daar niet perse een religie voor nodig hebt. Je kan jezelf ook overtuigen dat je het zelf in je hebt om wat dan ook te overwinnen.

Het voordeel is dan dat je ook nog de controle over wat je doet en denkt bij jezelf houdt, in plaats van dat je het naar een extern iets verplaatst (geloof). Je creeert dan eigenaarschap over je situatie, en dat is volgens mij nog krachtiger dan geloof.

Snap dat geloven in slechte tijden voordelig is, door te denken dat er iemand over je waakt. Maar als het wat beter gaat lijkt het me behoorlijk limiterend door te denken dat de uitkomst van wat jij doet niet in jouw handen ligt. Daarom zou ik hier nooit voor kiezen.

Met andere woorden: er zijn betere methoden om jezelf er bovenop te helpen.
  dinsdag 11 juni 2019 @ 15:12:20 #12
33189 RM-rf
1/998001
pi_187370565
quote:
als dat voor jou werkt, en je je er beter door voelt is dat natuurlijk een prima houding...

Ikzelf vind ook een enorm grote waarde in de verhalen uit de bijbel, waarbij mijn voorkeur naar het Oude Testament gaat, wat ruwer en harder, in tegenstelling tot die soms wat vergeelde langharige Hippie uit het nieuwe testament...

Een van mijn favoriete verhalen is Jonas en de Walvis... maar het hele verhaal, dus niet enkel die ene anekdote over de grote vis die hem opslokte toen hij op een vlucht was weg van YHWH, die hem tegen zn wil uitverkoren had om als profeet naar de stad Ninivé te gaan en daar de totale vernietiging van de stad te prediken...

Einde van het verhaal is dat God Jonas dwingt erheen te gaan, maar op het laatste moment nadat Jonas daar heeft staan preken over een aanstaand Armageddon, besluit Yahweh de stad toch opeens te sparen... wat Jonas (terecht) boos maakt omdat die dan een beetje voor lul staat.

Dat verhaal bevalt me eigenlijk vooral omdat het juist dat beeld van de 'doorgrondelijke' of zelfs rationele werkwijze van die God een beetje afbreekt... die 'god' lijkt ook niet goed te weten wat hij nu precies doet en is wispelturiger dan een Borderliner.

Overigens ook een grappige scene is dat als Jonas op het schip zit en er een storm opsteekt, alle zeemannen gaan bidden tot hun respectievelijke eigen goden, enkel Jonas niet waardoor de anderen doorhebben dat hij waarschijnlijk de reden van de storm is... de anderen gooien dan Jonas overboord waarna de storm gelijk ophoud..
hieruit blijkt hoe poly-theistisch het Oude Testament eigenlijk is, ook alle -andere- goden lijken wel degelijk aanwezig te zijn; alle andere volken hadden zo hun _eigen_ goden en leken ook het bestaan en de werkingskracht van _andere_ goden te accepteren (maar hadden geen probleem dan en andersgelogvige over bord te smijten :P )
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_187370596
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 15:12 schreef RM-rf het volgende:

[..]

als dat voor jou werkt, en je je er beter door voelt is dat natuurlijk een prima houding...

Ikzelf vind ook een enorm grote waarde in de verhalen uit de bijbel, waarbij mijn voorkeur naar het Oude Testament gaat, wat ruwer en harder, in tegenstelling tot die soms wat vergeelde langharige Hippie uit het nieuwe testament...

Een van mijn favoriete verhalen is Jonas en de Walvis... maar het hele verhaal, dus niet enkel die ene anekdote over de grote vis die hem opslokte toen hij op een vlucht was weg van YHWH, die hem tegen zn wil uitverkoren had om als profeet naar de stad Ninivé te gaan en daar de totale vernietiging van de stad te prediken...

Einde van het verhaal is dat God Jonas dwingt erheen te gaan, maar op het laatste moment nadat Jonas daar heeft staan preken over een aanstaand Armageddon, besluit Yahweh de stad toch opeens te sparen... wat Jonas (terecht) boos maakt omdat die dan een beetje voor lul staat.

Dat verhaal bevalt me eigenlijk vooral omdat het juist dat beeld van de 'doorgrondelijke' of zelfs rationele werkwijze van die God een beetje afbreekt... die 'god' lijkt ook niet goed te weten wat hij nu precies doet en is wispelturiger dan een Borderliner.

Overigens ook een grappige scene is dat als Jonas op het schip zit en er een storm opsteekt, alle zeemannen gaan bidden tot hun respectievelijke eigen goden, enkel Jonas niet waardoor de anderen doorhebben dat hij waarschijnlijk de reden van de storm is... de anderen gooien dan Jonas overboord waarna de storm gelijk ophoud..
hieruit blijkt hoe poly-theistisch het Oude Testament eigenlijk is, ook alle -andere- goden lijken wel degelijk aanwezig te zijn; alle andere volken hadden zo hun _eigen_ goden en leken ook het bestaan en de werkingskracht van _andere_ goden te accepteren (maar hadden geen probleem dan en andersgelogvige over bord te smijten :P )
8)7 8)7
  Moderator dinsdag 11 juni 2019 @ 15:14:31 #14
38824 crew  Droopie
pi_187370601
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 15:08 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Ik denk dat je daar niet perse een religie voor nodig hebt. Je kan jezelf ook overtuigen dat je het zelf in je hebt om wat dan ook te overwinnen.

Het voordeel is dan dat je ook nog de controle over wat je doet en denkt bij jezelf houdt, in plaats van dat je het naar een extern iets verplaatst (geloof). Je creeert dan eigenaarschap over je situatie, en dat is volgens mij nog krachtiger dan geloof.

Snap dat geloven in slechte tijden voordelig is, door te denken dat er iemand over je waakt. Maar als het wat beter gaat lijkt het me behoorlijk limiterend door te denken dat de uitkomst van wat jij doet niet in jouw handen ligt. Daarom zou ik hier nooit voor kiezen.

Met andere woorden: er zijn betere methoden om jezelf er bovenop te helpen.
Ik had een hele fijne christelijke psycholoog met wie ik alles kon bespreken. Hij gaf mij als kado een bijbel waar ik oprecht in ben gaan lezen, want ik was idd op zoek naar iets om mij aan vast te houden.

Echter vond ik het niet in het geloof en uiteindelijk ben ik mijn eigen kunnen gaan geloven :)

Ik ga TS niet afraden om het geloof op te zoeken, maar ik hoop dat ze inderdaad het lot zelf in handen neemt (met of zonder hulp van de bijbel, dat is ieders eigen keuze)

Aan het boek de Alchemist heb ik trouwens veel meer gehad achteraf, ook een soort bijbels verhaal met veel levensadviezen :P
Hell To The Liars
  dinsdag 11 juni 2019 @ 15:59:07 #15
394352 zaktak
Laat maar.
pi_187371458
God bestaat niet.
  dinsdag 11 juni 2019 @ 18:16:26 #16
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_187373915
quote:

[..]

Tjah, waar je mee kunt zitten.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_187374661
quote:

Je weet niet waar je over praat.

Ik ben geen zendeling en ook hou ik religie voor mezelf. Mijn relatie met God bevat uitsluitend de Bijbel, de natuur, de dieren en mezelf. Ben niet verbonden aan een kerk en zal dat nooit worden.
pi_187374684
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 14:45 schreef DaggerOne het volgende:
Leuk, maar wat wil je hiermee zeggen? Dat we allemaal moeten geloven?

Ik ben nog nooit bij een normale kerkdienst geweest, en ben het ook niet van plan. Voor mij heeft religie 0 betekenis. En ik geloof ook niet dat iedereen in het hiernamaals zichzelf tegenkomt. Want er is geen hiernamaals. Althans, er is geen bewijs voor, dus waarom zouden wij moeten denken dat het er wel is?
Iedereen is vrij te geloven wat hij/zij wil.
pi_187374764
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 15:00 schreef Droopie het volgende:

[..]

Wat fijn voor je en hopelijk gaat het geloof wat voor je betekenen.

Ik las dat je alcoholproblemen hebt, uit ervaring kan ik zeggen dat veel mensen met een christelijke achtergrond oprecht kunnen helpen en voor een warm bad kunnen zorgen of je iig het gevoel geven.

Wel wil ik je als tip geven om niet alle antwoorden in de bijbel te zoeken, maar ook gewoon de GGZ te laten helpen met je problemen. :)

Had je trouwens een specifieke vraag/ reden om dit topic te openen?
Hey Droopie,

Ik ben de topicstarter van het alcoholtopic (hoeveel accounts heb ik inmiddels gehad?)

Mijn hoofd is een denktank. Gaat immer weiter und weiter. In de Bijbel kan ik rust vinden.

Ik wilde met dit topic reacties krijgen en ideeën horen van mensen. Ik blijf hier nog even hangen hoewel internet niet in mijn toekomstplannen ligt. Ik wil eindeloos wandelen en fietsen. Geen zin meer om me druk te maken over dingen.
pi_187374799
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 15:12 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Het Oude Testament heeft ook mijn voorkeur. Mijn moeder noemde mijn broertje en ik vroeger Caďn en Abel omdat we altijd ruzie met elkaar maakten. Ook het verhaal van de Ark van Noach vind ik schitterend.
pi_187375046
Jezus wist dat mensen moeite zouden hebben met oordelen en Hij had een strenge waarschuwing in Zijn Woord: “Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt. Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden. Waarom kijk je naar de splinter in het oog van je broeder of zuster, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt? Hoe kun je tegen hen zeggen: “Laat mij de splinter uit je oog verwijderen,” zolang je nog een balk in je eigen oog hebt? Huichelaar, verwijder eerst de balk uit je eigen oog, pas dan zul je scherp genoeg zien om de splinter uit het oog van je broeder of zuster te verwijderen” (Matteüs 7:1-5).

https://www.allaboutgod.com/dutch/over-anderen-oordelen.htm
pi_187375089
quote:

[..]

Je doet zo veel aannames dat ik niet eens weet waar te beginnen.
pi_187375096
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 19:23 schreef SVW5. het volgende:
Jezus wist dat mensen moeite zouden hebben met oordelen en Hij had een strenge waarschuwing in Zijn Woord: “Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt. Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden. Waarom kijk je naar de splinter in het oog van je broeder of zuster, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt? Hoe kun je tegen hen zeggen: “Laat mij de splinter uit je oog verwijderen,” zolang je nog een balk in je eigen oog hebt? Huichelaar, verwijder eerst de balk uit je eigen oog, pas dan zul je scherp genoeg zien om de splinter uit het oog van je broeder of zuster te verwijderen” (Matteüs 7:1-5).

https://www.allaboutgod.com/dutch/over-anderen-oordelen.htm
Had hij het bij deze uitspraak over zijn eigen volgelingen?
pi_187375173
quote:

Mooie OP
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_187375193
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 19:26 schreef SVW5. het volgende:

[..]

Hij gaat uit van 2000 jaar ervaring met het christendom. Het is nu eenmaal geen fris clubje.
Toch fijn dat jij je er thuis voelt en geluk vindt.
  dinsdag 11 juni 2019 @ 19:35:37 #26
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_187375201
En als er dan geen god is? En waarom wil je beoordeelt worden?
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
pi_187375304
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 19:34 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Hij gaat uit van 2000 jaar ervaring met het christendom. Het is nu eenmaal geen fris clubje.
Toch fijn dat jij je er thuis voelt en geluk vindt.
"gods weg enige weg" en "mensen die het licht nog niet hebben gezien"

Zo zie ik het helemaal niet. Mijn relatie met God is dat er een Bijbel op mijn bureau ligt. Ik voel me op geen enkele manier verbonden met kerkelijke of christelijke organisaties en zal ook nooit een kerk bezoeken.
pi_187375333
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 19:35 schreef MMaRsu het volgende:
En als er dan geen god is? En waarom wil je beoordeelt worden?
Als er geen God is dan zij het zo. Het is niet zozeer dat mensen beoordeeld willen worden. Beetje lang verhaal om uit te leggen.
  dinsdag 11 juni 2019 @ 19:44:19 #29
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_187375338
Nee maar ik vroeg me meer af of jij de wens hebt om beoordeeld te worden door god en zoja waarom? :)

En ook als er geen god is en je zodoende niet beoordeeld kan worden wat voor invloed dat heeft op jouw denkbeeld en/of handelen?
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
pi_187375522
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 19:44 schreef MMaRsu het volgende:
Nee maar ik vroeg me meer af of jij de wens hebt om beoordeeld te worden door god en zoja waarom? :)

En ook als er geen god is en je zodoende niet beoordeeld kan worden wat voor invloed dat heeft op jouw denkbeeld en/of handelen?
Ik ben in het verleden zeer slecht behandeld door een aantal mensen. Ik heb echt kwaadaardige mensen gekend. Het blijft geloof natuurlijk maar ik geloof oprecht dat die mensen hun eigen daden eens hard terugkrijgen.

Edit: toevoeging

Ik heb niet de wens om beoordeeld te worden maar het is wel iets waar ik in geloof.

Mocht er geen God bestaan of er in geloof dan zal ik denk ik niet anders handelen. Probeer altijd open te zijn naar mensen en niet te oordelen. Heb altijd geleerd dat ik mensen moet behandelen zoals ik behandeld zou willen worden. Dat al deze zaken in de Bijbel terugkomen sterkt mij juist in het geloof.

[ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 12-06-2019 16:59:40 ]
pi_187375782
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 19:53 schreef SVW5. het volgende:

[..]

Ik ben in het verleden zeer slecht behandeld door een aantal mensen. Ik heb echt kwaadaardige mensen gekend. Het blijft geloof natuurlijk maar ik geloof oprecht dat die mensen hun eigen daden eens hard terugkrijgen.
Oke nou ja mooi dat je dat kan geloven.
pi_187376114
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 19:43 schreef SVW5. het volgende:

[..]

Als er geen God is dan zij het zo. Het is niet zozeer dat mensen beoordeeld willen worden. Beetje lang verhaal om uit te leggen.
Als er geen God is, waar geloof je dan in?
pi_187376195
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 14:48 schreef rival het volgende:
Wie heeft jou dat verteld?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-06-2019 20:36:34 ]
pi_187376217
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 20:23 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Als er geen God is, waar geloof je dan in?
Dat is juist het idee van geloof.

Ik zie God niet als een man in de wolken. Je zou zelfs de natuur als God kunnen zien. Het valt simpelweg niet te bewijzen maar ook niet te ontkrachten.
  dinsdag 11 juni 2019 @ 20:29:33 #35
485804 Ship-o-Bricks
The Unsinkable Just Happened
pi_187376263
Vertel dat aan de Uber chauffeurs.
pi_187376284
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 20:27 schreef SVW5. het volgende:

[..]

Ik zie God niet als een man in de wolken. Je zou zelfs de natuur als God kunnen zien. Het valt simpelweg niet te bewijzen maar ook niet te ontkrachten.
Zou je kunnen doen inderdaad maar ja. De reden dat er gelooft wordt in God is vanwege de boeken, overleveringen etc. Bedoel zoiets kan je zo ver verdraaien als je wil en verder afgaan van de kern maar dan kan je net zo goed in smurfjes geloven omdat je ze op tv zag. Als God bestaat mag je toch aannemen dat hij zo is als dat hij beschreven is, niet zoals dat sommige mensen hem nu zien (natuur, vibratie of wat dan ook)
pi_187376336
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 20:27 schreef SVW5. het volgende:

[..]

Dat is volgens mij heel wat anders dan het originele idee van religie. Dus ik zou mezelf ook als God kunnen zien? (geen grap)
pi_187376390
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 20:30 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Zou je kunnen doen inderdaad maar ja. De reden dat er gelooft wordt in God is vanwege de boeken, overleveringen etc. Bedoel zoiets kan je zo ver verdraaien als je wil en verder afgaan van de kern maar dan kan je net zo goed in smurfjes geloven omdat je ze op tv zag. Als God bestaat mag je toch aannemen dat hij zo is als dat hij beschreven is, niet zoals dat sommige mensen hem nu zien (natuur, vibratie of wat dan ook)
Ik zie de "heilige"boeken als een leidraad maar zeker niet als absolute waarheid. Dat lijkt me ook niet gezond. Het is geschreven in die tijd en ik geloof zeker niet dat het het absolute woord van God is. Wel geloof ik dat mensen er positieve dingen uit kunnen halen.
pi_187376438
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 20:33 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Dat is volgens mij heel wat anders dan het originele idee van religie. Dus ik zou mezelf ook als God kunnen zien? (geen grap)
Natuurlijk kan je dat zo zien. Daar is ook niks mis mee.
pi_187376493
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 20:36 schreef SVW5. het volgende:

[..]

Ik zie de "heilige"boeken als een leidraad maar zeker niet als absolute waarheid. Dat lijkt me ook niet gezond. Het is geschreven in die tijd en ik geloof zeker niet dat het het absolute woord van God is. Wel geloof ik dat mensen er positieve dingen uit kunnen halen.
Oke tjah. Dus die mensen logen
pi_187376512
Het concept van hemel en hel zoals vroeger beschreven geloof ik niet in. Ik geloof niet in een hemel in de wolken of een heil 5 kilometer onder de grond. Ik geloof dat je na de dood in staat van bewustzijn verkeerd zoals het in je hoofd afspeelt. Zonder besef van tijd.
pi_187376556
quote:

Dit dus.
pi_187376575
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 20:40 schreef SVW5. het volgende:
Het concept van hemel en hel zoals vroeger beschreven geloof ik niet in. Ik geloof niet in een hemel in de wolken of een heil 5 kilometer onder de grond. Ik geloof dat je na de dood in staat van bewustzijn verkeerd zoals het in je hoofd afspeelt. Zonder besef van tijd.
Oke, zoals ik het zie staat dat dan los van alle Goden op de wereld. Bedoel zonder het voorbeeld van die religies had je dit waarschijnlijk niet bedacht maar het is gewoon heel wat anders dan al die religies. Je eigen persoonlijke religie toch?
pi_187376582
Goed om te horen, vriend.
pi_187376730
quote:
En wat nou als je hoofd onder de grond weg is gerot? Waar is dan je bewustzijn gebleven?
  dinsdag 11 juni 2019 @ 21:08:06 #46
330313 Gary_Oak
graag verwijderen
pi_187377018
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 18:57 schreef SVW5. het volgende:

[..]

Je weet niet waar je over praat.

Ik ben geen zendeling en ook hou ik religie voor mezelf. Mijn relatie met God bevat uitsluitend de Bijbel, de natuur, de dieren en mezelf. Ben niet verbonden aan een kerk en zal dat nooit worden.
Als je tweede zin waar is, vanwaar dit topic?
pi_187377020
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 20:53 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

En wat nou als je hoofd onder de grond weg is gerot? Waar is dan je bewustzijn gebleven?
Alle onderdelen van de mens zijn beschreven en gemeten in de wetenschap behalve de hersenen. En dan met name het vermogen om te denken. Het denkvermogen is niet in moleculen uit te leggen of wetenschappelijk te verklaren.

Alleen al het feit dat mensen vanuit het niets dingen kunnen creëren vanuit hun eigen idee. In mijn optiek staat dat helemaal los van het (levende) menselijk lichaam en ik kan niet geloven dat dat denkvermogen (of de ziel zo je wil) kwijtraakt bij het sterven van het lichaam.
pi_187377061
quote:
99s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 21:08 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Als je tweede zin waar is, vanwaar dit topic?
Ik probeer mensen aan het denken te zetten. Wat mensen er mee doen is niet aan mij.
pi_187377077
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 21:09 schreef SVW5. het volgende:

[..]

Ik probeer mensen aan het denken te zetten. Wat mensen er mee doen is niet aan mij.
Oke ja dit topic is 13 in een dozijn zoals ze dan zeggen dus geen reden om dat te doen
  dinsdag 11 juni 2019 @ 21:11:58 #50
330313 Gary_Oak
graag verwijderen
pi_187377108
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 21:09 schreef SVW5. het volgende:

[..]

Zo beginnen die gesprekken op straat ook altijd met die mensen die een bijbel in je handen duwen.
pi_187377168
quote:
99s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 21:11 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Zo beginnen die gesprekken op straat ook altijd met die mensen die een bijbel in je handen duwen.
Ik heb geen enkele behoefte om anderen een geloof aan te praten. Denken kan echter nooit kwaad. Lezen ook niet trouwens. Ik heb in januari 81 bladzijdes uit de Koran gelezen.
  dinsdag 11 juni 2019 @ 21:16:49 #52
330313 Gary_Oak
graag verwijderen
pi_187377237
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 21:14 schreef SVW5. het volgende:

[..]

Ik heb geen enkele behoefte om anderen een geloof aan te praten. Denken kan echter nooit kwaad. Lezen ook niet trouwens. Ik heb in januari 81 bladzijdes uit de Koran gelezen.
Ik weiger principieel om dogmatische religieuze geschriften op mij te nemen. Lees liever een filosofieboek of over religie uit secundaire bronnen. Maar religieuzen staan naar mijn ervaring niet bekend om kritisch na te denken, dus wat dat betreft weet ik niet waar je mee bezig bent.
pi_187377240
quote:
Aan het einde van de rit kan alleen God je beoordelen
Hey prima dat jij gelooft in die flauwekul, maar val mij er niet mee lastig.

Als god al bestaat, dan zal ik hem godverdomme finaal onder zn zak trappen als ik aan de deur sta daar. Wat een faalhaas is dat zeg.

Kijk eens om je heen in de wereld, oorlog, geweld, honger, kanker, aids, kutzooi, armoede etc etc.
God is een lamlul eerste klas als hij bestaat en dit allemaal toe laat dan wel faciliteert.

En kom niet aan met dom gelul over gods wegen zijn ondoorgrondelijk. Ophoeren met die charlatan :r
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
  dinsdag 11 juni 2019 @ 21:19:42 #54
330313 Gary_Oak
graag verwijderen
pi_187377312
quote:
4s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 21:17 schreef vosss het volgende:

[..]

Hey prima dat jij gelooft in die flauwekul, maar val mij er niet mee lastig.

Als god al bestaat, dan zal ik hem godverdomme finaal onder zn zak trappen als ik aan de deur sta daar. Wat een faalhaas is dat zeg.

Kijk eens om je heen in de wereld, oorlog, geweld, honger, kanker, aids, kutzooi, armoede etc etc.
God is een lamlul eerste klas als hij bestaat en dit allemaal toe laat dan wel faciliteert.

En kom niet aan met dom gelul over gods wegen zijn ondoorgrondelijk. Ophoeren met die charlatan :r
Dit dus. Zelfs als hij bestaat (laten we daar nu hypothetisch ervan uitgaan), zou ik niet aan zijn kant willen staan met alle ellende in deze wereld. Het is immoreel om zo'n iemand te aanbidden. Dus ik weiger om een letter uit de bijbel te lezen. Zijn woord komt mijn hoofd niet in.
pi_187377439
quote:
99s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 21:16 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Ik weiger principieel om dogmatische religieuze geschriften op mij te nemen. Lees liever een filosofieboek of over religie uit secundaire bronnen. Maar religieuzen staan naar mijn ervaring niet bekend om kritisch na te denken, dus wat dat betreft weet ik niet waar je mee bezig bent.
Is je goed recht.

Ik kan prima kritisch nadenken. Heb 12 jaar geleden Mein Kampf van Adolf Hitler gelezen en heb 7 boeken in de kast staan van Karl Marx en Friedrich Engels. Heb nog meer "foute" literatuur in de kast staan. Ik heb altijd het idee gehad dat lezen nooit kwaad kan.
  dinsdag 11 juni 2019 @ 21:28:37 #56
330313 Gary_Oak
graag verwijderen
pi_187377498
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 21:25 schreef SVW5. het volgende:

[..]

Is je goed recht.

Ik kan prima kritisch nadenken. Heb 12 jaar geleden Mein Kampf van Adolf Hitler gelezen en heb 7 boeken in de kast staan van Karl Marx en Friedrich Engels. Heb nog meer "foute" literatuur in de kast staan. Ik heb altijd het idee gehad dat lezen nooit kwaad kan.
Kan het inderdaad niet. Maar uit secundaire bronnen kan het ook. Net zoals dat manifesto van die massamoordenaar in Nieuw-Zeeland werd verboden, omdat de regering hem geen publiek gunde, gun ik in mijn hoofd gods letterlijke woord niet. Hetzelfde geldt voor Marx en Hitler overigens.

[ Bericht 2% gewijzigd door Gary_Oak op 11-06-2019 21:37:31 ]
pi_187377837
Gary_Oak ik vond het leuk om met je te praten ondanks enkele meningsverschillen.

Ik ga noodles eten en in coma liggen (slapen)
  dinsdag 11 juni 2019 @ 21:49:59 #58
330313 Gary_Oak
graag verwijderen
pi_187377994
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 21:43 schreef SVW5. het volgende:
Gary_Oak ik vond het leuk om met je te praten ondanks enkele meningsverschillen.

Ik ga noodles eten en in coma liggen (slapen)
Eet smakelijk! :)
pi_187382672
quote:
Quantum mechanica is het niet met je eens.
Zijn meer en meer aanwijzingen dat het toch niet zo simpel ligt.
pi_187382980
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 05:11 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Quantum mechanica is het niet met je eens.
Zijn meer en meer aanwijzingen dat het toch niet zo simpel ligt.
Doe eens bronnen posten dan
pi_187383116
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 07:37 schreef ElDinosaur het volgende:

[..]

Doe eens bronnen posten dan
Daar ga je geen keiharde bronnen over vinden, omdat men er nog niet helemaal over uit is.
Er zijn dus alleen theorieën beschikbaar, sowieso omdat het hele quantum gebeuren nog lang niet helemaal begrepen word of is.

De algemene opvattingen die je kan vinden gaan over quantum microtubules zoals bijv. hier : https://www.sciencedaily.com/releases/2014/01/140116085105.htm

Dan zijn er nog de klinische studies wat er nou gebeurt als het hart stopt en als je dus echt klinisch dood bent qua hersenfuncties.
Daaruit blijkt dat er wel degelijk iets lijkt te zijn na de dood.

Ik had een mooie bron daarvoor over dat laatste, volgens mij van het john hopskins ziekenhuis uit Amerika, niet de minste dus, waar het hoofd van het team er zelf ook verbaasd over was maar daar zijn nog geen peer-reviewed bronnen van.

Daar is de conclusie in ieder geval dat er "iets" lijkt te zijn, 10% herinnert zich nog iets nadat ze toch nog vanuit klinische dood terug waren gebracht.
De verklaring waarom er zoveel zich dan niets kunnen herinneren komt zeer waarschijnlijk door de medicatie die gebruikt word.
Dat tast het geheugen zwaar aan.

Enfin, jammer dat ik die niet meer zo snel kan vinden, dat was echt wel interessant.
pi_187384398
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 21:08 schreef SVW5. het volgende:

[..]

Alle onderdelen van de mens zijn beschreven en gemeten in de wetenschap behalve de hersenen. En dan met name het vermogen om te denken. Het denkvermogen is niet in moleculen uit te leggen of wetenschappelijk te verklaren.

Alleen al het feit dat mensen vanuit het niets dingen kunnen creëren vanuit hun eigen idee. In mijn optiek staat dat helemaal los van het (levende) menselijk lichaam en ik kan niet geloven dat dat denkvermogen (of de ziel zo je wil) kwijtraakt bij het sterven van het lichaam.
Maar als je hersenen weg zijn, is toch ook je denkvermogen weg? Je zegt het zelf, alles gebeurt in je hersenen. Als die wegvallen is er dan logischerwijs ook niks meer. Geen wereld, geen bewustzijn, niks. Want alles zit tussen je oren. Een objectieve wereld bestaat niet, althans dat kunnen we onmogelijk bewijzen.
  woensdag 12 juni 2019 @ 10:38:50 #63
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_187384439
quote:

Hij zegt nergens dat wie dan ook hoe dan ook moet denken, buitensporige reactie dit.

OT als religie je rust kan geven is dit een mooi iets en wens ik je er het beste mee. :)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_187384531
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 08:03 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Dan zijn er nog de klinische studies wat er nou gebeurt als het hart stopt en als je dus echt klinisch dood bent qua hersenfuncties.
Daaruit blijkt dat er wel degelijk iets lijkt te zijn na de dood.
Hoe wil je dit meten dan?
pi_187384596
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 10:47 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Hoe wil je dit meten dan?
Iemand klinisch dood verklaren? Jij denkt dat het niet kan ofzo?
Hoe denk jij dat je dood verklaard wordt?

Een arts kan dat he.

Edit : volgens mij bedoelde je hoe je kan meten wat iemand nog weet na klinische dood.
Doordat diegene nieuwe herinneringen erbij heeft gemaakt in de hersenen, dat is meetbaar.(misschien is zichtbaar een betere term)

Ook zijn het vaak herinneringen die de patient simpelweg niet kan hebben, maar toch weet.
pi_187384621
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 10:34 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Maar als je hersenen weg zijn, is toch ook je denkvermogen weg? Je zegt het zelf, alles gebeurt in je hersenen. Als die wegvallen is er dan logischerwijs ook niks meer. Geen wereld, geen bewustzijn, niks. Want alles zit tussen je oren. Een objectieve wereld bestaat niet, althans dat kunnen we onmogelijk bewijzen.
Komen we terug op quantum physics en mechanica, het denken en het “zijn” gebeurt op een dieper niveau dan we voorheen wisten wat je kan teruglezen in het linkje wat ik gaf.
pi_187384759
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 10:57 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Komen we terug op quantum physics en mechanica, het denken en het “zijn” gebeurt op een dieper niveau dan we voorheen wisten wat je kan teruglezen in het linkje wat ik gaf.
Dat betekent nog niet dat er iets is na de dood. Je trekt vreemde conclusies.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_187384791
Ik denk dat op het einde van de rit alleen de mensen om je heen je kunnen beoordelen. En daarna maakt het niet zoveel meer uit.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_187384810
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 10:57 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Welnee, het denken en het zijn is het resultaat van elektrische signalen in je hersens die zeer eenvoudig beďnvloedbaar zijn middels bepaalde moleculaire verbindingen. Neem alleen alcohol maar. Of betablokkers etc
pi_187385025
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 11:11 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Welnee, het denken en het zijn is het resultaat van elektrische signalen in je hersens die zeer eenvoudig beďnvloedbaar zijn middels bepaalde moleculaire verbindingen. Neem alleen alcohol maar. Of betablokkers etc
Dat is het oppervlakkige, het gaat veel verder dan dat.
Maar goed, dan zal je de link moeten lezen en begrijpen.
pi_187385027
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 11:11 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Beetje simpel geredeneerd.

Sowieso een natuurkundig fenomeen, gaat wat dieper dan enkel 'moleculaire verbindingen en elektrische signalen'. Vooropgesteld dat we nog lang niet alles begrijpen van de natuurkunde.
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
pi_187385030
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 11:07 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]

Dat betekent nog niet dat er iets is na de dood. Je trekt vreemde conclusies.
Dat heb ik ook niet zo stellig beweerd, hoogstens dat er wel degelijk aanwijzingen zijn.
  woensdag 12 juni 2019 @ 11:29:55 #73
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_187385039
quote:
2s.gif Op woensdag 12 juni 2019 11:28 schreef HostiMeister het volgende:

[..]

Sowieso een natuurkundig fenomeen, gaat wat dieper dan enkel 'moleculaire verbindingen en elektrische signalen'. Vooropgesteld dat we nog lang niet alles begrijpen van de natuurkunde.
Laat staan onze eigen hersenen.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_187385075
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 11:28 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Dat is het oppervlakkige, het gaat veel verder dan dat.
Maar goed, dan zal je de link moeten lezen en begrijpen.
Ja en jij weet quantummechanica te begrijpen. Je kent de uitspraak he?
pi_187385081
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juni 2019 11:29 schreef Samzz het volgende:

[..]

Laat staan onze eigen hersenen.
Nee, ik weet ook niet exact hoe een processor werkt. Dat wil nog niet zeggen dat er een bovennatuurlijk iets aan ten grondslag ligt.
pi_187385102
quote:
2s.gif Op woensdag 12 juni 2019 11:28 schreef HostiMeister het volgende:

[..]

Op die schaal is het natuurkunde, op onze schaal meer biologie en chemie. En je hele persoonlijkheid, perceptie, alles is te beďnvloeden met drugs of operaties. Volgens jullie redenatie zou dat dan niet moeten kunnen.
pi_187385172
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 11:29 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Dat heb ik ook niet zo stellig beweerd, hoogstens dat er wel degelijk aanwijzingen zijn.
Er zijn ook geen aanwijzingen. Slechts dingen waarvan we (nog) niet begrijpen hoe het werkt en waar het voor dient. Echter geen dingen die wijzen naar een hiernamaals of "iets" na de dood. Altijd oppassen dat je geen gaten in kennis zelf gaat invullen (tenzij het voor onderzoek, filosofie of vermaak is).
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_187385336
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 11:34 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Op die schaal is het natuurkunde, op onze schaal meer biologie en chemie. En je hele persoonlijkheid, perceptie, alles is te beďnvloeden met drugs of operaties. Volgens jullie redenatie zou dat dan niet moeten kunnen.
Jullie redenatie? Wat lul je?

Ik zeg enkel dat moleculen en elektrische signalen de lading niet dekt. Enkel daarmee kun je de werking van onze hersenen en bewustzijn niet verklaren.

Chemie en biologie bestaan overigens niet als er geen natuurkunde is.
pi_187385352
quote:
2s.gif Op woensdag 12 juni 2019 11:48 schreef HostiMeister het volgende:

[..]

Jullie redenatie? Wat lul je?

Ik zeg enkel dat moleculen en elektrische signalen de lading niet dekt. Enkel daarmee kun je de werking van onze hersenen en bewustzijn niet verklaren.
Oh vertel, hoe kan je de werking dan wel verklaren, meneer de hersenchirurg? Want in dat geval kan je een nobelprijs binnen gaan halen.
pi_187385407
quote:
10s.gif Op woensdag 12 juni 2019 11:49 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Oh vertel, hoe kan je de werking dan wel verklaren, meneer de hersenchirurg? Want in dat geval kan je een nobelprijs binnen gaan halen.
Je snapt volgens mij niet wat ik wil zeggen.

Mijn punt is, met de huidige natuurkundige kennis (noem het molekulaire interactie, neurotransmitters, etc. ) is een bewustzijn of de werking van ons brein niet te verklaren. Dat wil niet zeggen dat er meer is, of dat er een god achter zit, enkel dat onze kennis van de natuurkunde (quantum fysica bijvoorbeeld) nog niet toereikend is om het te verklaren.
  woensdag 12 juni 2019 @ 12:01:55 #81
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_187385578
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 19:26 schreef SVW5. het volgende:

[..]

Je begon gek genoeg zelf met een aanname:
quote:
Aan het einde van de rit kan alleen God je beoordelen
pi_187385742
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juni 2019 10:55 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

Edit : volgens mij bedoelde je hoe je kan meten wat iemand nog weet na klinische dood.
Doordat diegene nieuwe herinneringen erbij heeft gemaakt in de hersenen, dat is meetbaar.(misschien is zichtbaar een betere term)

Ook zijn het vaak herinneringen die de patient simpelweg niet kan hebben, maar toch weet.
Ja dat geloof ik best, dat er nog een bepaalde activiteit is vlak na je dood. Maar dat haalt het punt niet onderuit.

Ik bedoel, als je hersenen er fysiek niet meer zijn (gecremeerd bijv.), is er toch ook niks meer qua geheugen, en herinneringen om op te slaan? In feite bestaat die subjectieve wereld waarin de overledene al die tijd heeft geleefd, dan toch niet meer?
pi_187385761
quote:
2s.gif Op woensdag 12 juni 2019 11:52 schreef HostiMeister het volgende:

[..]

Je snapt volgens mij niet wat ik wil zeggen.

Mijn punt is, met de huidige natuurkundige kennis (noem het molekulaire interactie, neurotransmitters, etc. ) is een bewustzijn of de werking van ons brein niet te verklaren. Dat wil niet zeggen dat er meer is, of dat er een god achter zit, enkel dat onze kennis van de natuurkunde (quantum fysica bijvoorbeeld) nog niet toereikend is om het te verklaren.
Hoe kom jij er in godsnaam bij dat het met onze huidige kennis van natuurkunde nog niet te verklaren is? Dat is onzin, want je zit in het verkeerde veld te zoeken. De werking van ons brein is vooral te zoeken in de biologie. De natuurkundige (ik zal maar even zeggen 'elektrotechnische' werking van synapsen, de stroomstootjes ed is prima begrepen.
pi_187385877
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 12:15 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Hoe kom jij er in godsnaam bij dat het met onze huidige kennis van natuurkunde nog niet te verklaren is? Dat is onzin, want je zit in het verkeerde veld te zoeken. De werking van ons brein is vooral te zoeken in de biologie. De natuurkundige (ik zal maar even zeggen 'elektrotechnische' werking van synapsen, de stroomstootjes ed is prima begrepen.
Ja, natuurlijk potentiaalverschil, simpel natuurkundig fenomeen. Is allemaal ook prima te begrijpen. Echter (ECHTER) verklaart die cumulatie van fenomenen niet hoe een geheel bewustzijn kan ontstaan, of hoe ons brein bepaalde dingen doet.

Dat zit een niveautje dieper dan enkel biologie. Aangezien natuurkunde biologie verklaart. Het aaneenschakelen van neuronen heeft namelijk nooit geleid tot een bewustzijn, spontaan.
pi_187385912
quote:
2s.gif Op woensdag 12 juni 2019 12:24 schreef HostiMeister het volgende:

[..]

Ja, natuurlijk potentiaalverschil, simpel natuurkundig fenomeen. Is allemaal ook prima te begrijpen. Echter (ECHTER) verklaart die cumulatie van fenomenen niet hoe een geheel bewustzijn kan ontstaan, of hoe ons brein bepaalde dingen doet.

Dat zit een niveautje dieper dan enkel biologie. Aangezien natuurkunde biologie verklaart. Het aaneenschakelen van neuronen heeft namelijk nooit geleid tot een bewustzijn, spontaan.
We weten simpelweg nog niet exact hoe het brein functioneert, vooral niet omdat we er niet in kunnen snijden bij een levend persoon.
Maar er wijst totaal niets erop dat het dieper gaat dan simpele natuurkunde. Net zoals het hart. Of de ogen, of de nieren etc
Dat maak jij er toch echt zelf van. De wens is de vader van de gedachte he.
pi_187386030
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 12:27 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

We weten simpelweg nog niet exact hoe het brein functioneert, vooral niet omdat we er niet in kunnen snijden bij een levend persoon.
Maar er wijst totaal niets erop dat het dieper gaat dan simpele natuurkunde. Net zoals het hart. Of de ogen, of de nieren etc
Dat maak jij er toch echt zelf van. De wens is de vader van de gedachte he.
Dat zeg ik toch ook man. Lees eens. :')
quote:
pi_187386056
quote:
2s.gif Op woensdag 12 juni 2019 12:34 schreef HostiMeister het volgende:

[..]

Dat zeg ik toch ook man. Lees eens. :')
[..]

Je begrijpt het niet. Er is niets wat erop wijst dat het met onze huidige theoretische kennis niet te verklaren is. De hersens zijn moeilijk te onderzoeken en we hebben dat nog niet genoeg gedaan, maar we komen steeds verder en leren steeds meer. Maar het is een veel ingewikkelder orgaan dan de rest. That's all.
pi_187386248
oeps
"Pools are perfect for holding water"
pi_187386266
nvm
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 12 juni 2019 @ 12:55:15 #90
394352 zaktak
Laat maar.
pi_187386374
Hou nou godverdomme eens op hiermee
pi_187386484
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 12:13 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Ja dat geloof ik best, dat er nog een bepaalde activiteit is vlak na je dood. Maar dat haalt het punt niet onderuit.

Ik bedoel, als je hersenen er fysiek niet meer zijn (gecremeerd bijv.), is er toch ook niks meer qua geheugen, en herinneringen om op te slaan? In feite bestaat die subjectieve wereld waarin de overledene al die tijd heeft geleefd, dan toch niet meer?
Wat er dan overblijft is onduidelijk inderdaad.
Een vorm van leven zou het kunnen zijn.
Het is ook zo dat tijd anders ervaren zal worden, zie het maar als een klok die heel snel tikt, maar daardoor lijkt het langzaam te gaan voor jou.
Of juist andersom, langzame klok, maar daardoor ervaar je alles sneller.

Wat als de klok opeens stil staat? De tijd word dan in principe oneindig qua belevenis.
We hebben nog geen idee of überhaupt een goeie theorie, of er dan misschien iets als een overgangsfase.

Als er echt niets overblijft dan zou bewustzijn, als het een "ding" is, het enige ding in het bestaan/universum zijn wat echt compleet ophoudt met bestaan.
Ik twijfel daar ernstig aan.
pi_187386511
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 11:32 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Ja en jij weet quantummechanica te begrijpen. Je kent de uitspraak he?
Ik begrijp wat de link aanhaalt in de tekst ja.
pi_187387206
quote:

Prima dat het jouw helpt.

Maar het ontgaat mij compleet wat je wil met dit topic.

Is het niet gewoon prima dat jij uit de bijbel dingen kan halen waar jij je beter door voelt, die jou houvast geven. Een ander haalt ze weer elders uit.

Allemaal prima. Als je er maar gelukkig van wordt. Mijn advies zou zijn om je te richten op geluk nu, want er is wetenschappelijk geen bewijs van iets na de dood en heel veel aanwijzingen van niets na de dood.

Daarnaast is het verhaal van de religies vrij dommig, waarbij je de juist set regels moet volgen, anders wacht de hel op je. Alsof wanneer je toevallig bent geboren in een Christelijke omgeving en daar altijd netjes naar hebt geleefd en dan na je dood de hel op je wacht, want je had Allah moeten aanbidden.

Klinkt een beetje dom als je daar een minuutje over nadenkt (of minder).
pi_187392718
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 12:01 schreef Kopiko het volgende:

[..]

Je begon gek genoeg zelf met een aanname:
[..]

Na alle inhoudelijke reacties is dit het enige wat je te zeggen hebt? Daarbij is de topictitel een stelling (of een mening zo je wil)
pi_187392745
Dank voor alle reacties.

Morgen begint voor mij de therapie voor de PTSS. Godzijdank. Ik zal uitloggen en ik weet niet wanneer ik weer online kom.
  woensdag 12 juni 2019 @ 19:39:27 #96
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_187393338
Ik haal ook veel steun uit het geloof. Bijbelse teksten hebben veel waarde, ondanks de hypocrisy van hedendaagse christenen. Ik begrijp je heel goed.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_187394943
Stond dit topic niet eerst in F&L?
pi_187395965
Einde van je leven of einde van het heelal ?
Einde van je leven kan iedereen je beoordelen
Einde van het heelal is er niemand meer om te oordelen, maar of er een einde van het heelal zal zijn is nog maar de vraag.
pi_187396609
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 14:45 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

TS komt hier verkondigen dat god en een zelfmoordpoging de oplossing zijn van zijn problemen en dat kan schadelijk zijn voor andere mensen die daardoor misschien geen professionele hulp gaan zoeken dus daar mag je best kritisch op zijn. (en TS zelf kan zo ook wel eens tegen de muur oplopen)
pi_187396795
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 11:34 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Ergens wel inderdaad, maar ik heb veel dingen gedaan, maar ergens is er altijd nog wel een deel 100% jezelf. Dus je gedrag veranderd zeker, maar of je zelf ook veranderd? Twijfelachtig.
  woensdag 12 juni 2019 @ 23:09:55 #101
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_187397386
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 22:35 schreef No239SquadronRAF het volgende:

[..]

TS komt hier verkondigen dat god en een zelfmoordpoging de oplossing zijn van zijn problemen en dat kan schadelijk zijn voor andere mensen die daardoor misschien geen professionele hulp gaan zoeken dus daar mag je best kritisch op zijn. (en TS zelf kan zo ook wel eens tegen de muur oplopen)
Dat is nonsens. Nergens in de OP verheerlijkt hij die zaken. Hij deelt gewoon zijn eigen ervaring.

En als je je daar al laat door beďnvloeden in de keuze of je nu wel of geen hulp gaat zoeken...tjah
pi_187401932
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 23:09 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

Dat is nonsens. Nergens in de OP verheerlijkt hij die zaken. Hij deelt gewoon zijn eigen ervaring.

En als je je daar al laat door beďnvloeden in de keuze of je nu wel of geen hulp gaat zoeken...tjah
Reken je de titel ook mee? Die komt niet echt over als een mening of eigen ervaring maar meer als een verkondiging van een vermeende absolute waarheid.
pi_187406484
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 13:01 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Als er echt niets overblijft dan zou bewustzijn, als het een "ding" is, het enige ding in het bestaan/universum zijn wat echt compleet ophoudt met bestaan.
Ik twijfel daar ernstig aan.
Ik niet, als je je voorstelt dat het heel goed zou kunnen dat het bestaan/universum enkel en alleen in je hersenen voorkomt. Als die afsterven is er dan ook niks meer. Oftewel: wat in je hersenen gebeurt = het universum, het bestaan, alles.

Iets anders dan bovenstaande kunnen we onmogelijk bewijzen, aangezien alles wat we doen in onze eigen subjectieve wereld plaatsvindt. Die dus gecreeerd wordt in je hersenen. Een theorie die aanneemt dat er een objectieve wereld overblijft als je doodgaat is echt niet hard te maken. Daarmee gaat het hele concept van 'ziel' en 'hiernamaals' ook de prullenbak in.
pi_187406665
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 16:29 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Ik niet, als je je voorstelt dat het heel goed zou kunnen dat het bestaan/universum enkel en alleen in je hersenen voorkomt. Als die afsterven is er dan ook niks meer. Oftewel: wat in je hersenen gebeurt = het universum, het bestaan, alles.

Iets anders dan bovenstaande kunnen we onmogelijk bewijzen, aangezien alles wat we doen in onze eigen subjectieve wereld plaatsvindt. Die dus gecreeerd wordt in je hersenen. Een theorie die aanneemt dat er een objectieve wereld overblijft als je doodgaat is echt niet hard te maken. Daarmee gaat het hele concept van 'ziel' en 'hiernamaals' ook de prullenbak in.
Nee dat is teveel een kip ei verhaal, het universum/het bestaan bestaat alleen omdat jij bestaat, maar om te bestaan heeft het universum jouw gemaakt.. nee zo werkt het niet.
pi_187406691
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 16:40 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Nee dat is teveel een kip ei verhaal, het universum/het bestaan bestaat alleen omdat jij bestaat, maar om te bestaan heeft het universum jouw gemaakt.. nee zo werkt het niet.
Nee want? Kun jij bewijzen dat er buiten jouw (subjectieve) bewustzijn/wereld nog een objectieve wereld bestaat dan?

Ik verneem graag hoe.
pi_187408550
Ik heb niet alle voorgaande reacties terug gelezen, maar wil toch even op deze discussie reageren: Ikzelf kan mezelf niet overtuigd gelovig noemen omdat ik teveel twijfels heb. Maar tegen alle mensen die zeggen dat er geen God en geen hiernamaals is, zou ik willen zeggen: Wees daar maar niet zo zeker van, je zou het op je sterfbed nog wel es aardig benauwd kunnen gaan krijgen. Zet je ego maar lekker aan de kant, want als mens zijnde stel je helemaal niks voor. De wereld bestond al miljarden jaren voordat de mensheid verscheen, en de wereld zal nog miljarden jaren bestaan als de mensheid allang verdwenen is. Het universum geeft sowieso niks om jou als mens zijnde, dus je mag hopen dat er een God is die dat wel doet.
pi_187408943
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 18:54 schreef Nightsurfer1978 het volgende:
Ik heb niet alle voorgaande reacties terug gelezen, maar wil toch even op deze discussie reageren: Ikzelf kan mezelf niet overtuigd gelovig noemen omdat ik teveel twijfels heb. Maar tegen alle mensen die zeggen dat er geen God en geen hiernamaals is, zou ik willen zeggen: Wees daar maar niet zo zeker van, je zou het op je sterfbed nog wel es aardig benauwd kunnen gaan krijgen. Zet je ego maar lekker aan de kant, want als mens zijnde stel je helemaal niks voor. De wereld bestond al miljarden jaren voordat de mensheid verscheen, en de wereld zal nog miljarden jaren bestaan als de mensheid allang verdwenen is. Het universum geeft sowieso niks om jou als mens zijnde, dus je mag hopen dat er een God is die dat wel doet.
Maar dat wij mensen passanten in het universum is toch geen reden om te geloven dat er een God bestaat? En als een mens daadwerkelijk zou realiseren dat hij niks voorstelt, waarom zou hij het dan nog benauwd krijgen op zijn sterfbed?
pi_187409465
quote:

[..]

Mwah, ik vind het in dit geval niet storend. Hij deelt een ervaring, en probeert niet zozeer anderen te overtuigen.
pi_187410834
Als je er kracht uithaalt kan geloof een mooie ondersteuning zijn. Kijk er wel mee uit dat gebeurtenissen in je leven verklaart vanuit het geloof niet een obsessie gaan worden of het enige antwoord, want dat kan je verzuurd achterlaten.
Terwijl dieren zich aanpassen aan de wereld om te overleven, veranderen mensen de wereld teneinde méér te zijn. - Paulo Freire
pi_187411064
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 19:15 schreef Bill_Hillie het volgende:

[..]

Maar dat wij mensen passanten in het universum is toch geen reden om te geloven dat er een God bestaat? En als een mens daadwerkelijk zou realiseren dat hij niks voorstelt, waarom zou hij het dan nog benauwd krijgen op zijn sterfbed?
Wat betreft je 1e vraag: dat klopt,maar is ook niet wat ik gezegd heb volgens mij.. ik bedoelde te zeggen dat er altijd een kracht boven ons staat, of je dat nou de kracht van het universum wilt noemen of God of wat dan ook. Je kan bv.wel geloven in de oerknal-theorie,maar niemand weet wat er vóór de oerknal was, of wat de oerknal in gang heeft gezet. Misschien heeft God de oerknal wel in gang gezet ? Eigenlijk kun je gewoon niet beweren dat er geen God is. Al denken een hoop mensen dat wél met zekerheid te kunnen zeggen.
En dat is eigenlijk gewoon kortzichtig.
Wat betreft je 2e vraag: angst voor het onbekende misschien? Niet wetende wat er na de dood gaat komen ?Want je kunt wel beweren dat er na de dood niks is,maar ook dat weet je niet zeker. En ik vind dat er meer aanwijzingen zijn dat er na de dood wél wat is ipv dat er na de dood niks is.
  donderdag 13 juni 2019 @ 22:31:40 #111
241156 M1stral
Denim Connaisseur
pi_187412194
God bestaat in mijn optiek niet. Als ik ergens in geloof is het wel in mijzelf.

Ik vind geloof daarintegen wel een mooi iets en interessant om over te praten. Echter ben ik te nuchter om te stellen dat zoiets als een God bestaat, voor mij simpelweg al te weerleggen door het feit dat als er momenten geweest waren dat hij er had moeten zijn, hij zich niet aan mij openbaart heeft.
[b]Op dinsdag 11 oktober 2011 23:06 schreef zwartemarktplaats het volgende:[/b]
Als Momotaro een voetbalteam was dan had jij waarschijnlijk een stadionverbod :P
Blog
pi_187413137
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 22:31 schreef M1stral het volgende:
God bestaat in mijn optiek niet. Als ik ergens in geloof is het wel in mijzelf.

Ik vind geloof daarintegen wel een mooi iets en interessant om over te praten. Echter ben ik te nuchter om te stellen dat zoiets als een God bestaat, voor mij simpelweg al te weerleggen door het feit dat als er momenten geweest waren dat hij er had moeten zijn, hij zich niet aan mij openbaart heeft.
Ik deel die mening niet. Het concept geloof is mooi, maar de uitvoering ervan en hoe wij als mensheid ermee omgaan niet. Het geloof heeft heel veel mensen hun leven voortijdig gekost. Mensen die elkaar afmaken omdat ze in poppetje B geloven en niet in hun poppetje A. De moderne mens zou inmiddels wel afgestapt moeten zijn van zoiets primitiefs als het geloof, maar blijkbaar heeft de mens iets van een betekenis voor zichzelf nodig. Een bestaansrecht.

Het zou het makkelijker maken als de aarde een perfecte wereld had geweest. Een 'heelal' dat zou draaien om de aarde en het bestaan ervan. Dan zou ik wel durven te geloven dat het geen toeval is dat we bestaan. We hebben niet eens de getallen en middelen beschikbaar om uit te drukken hoe groot en uitgebreid het heelal is en dan zitten wij hier met de gedachte dat we een bewuste creatie zijn met een doel :D. De aarde is niet eens een druppel uit al onze oceanen opgeteld op de schaal van het heelal.
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
  donderdag 13 juni 2019 @ 23:52:02 #113
241156 M1stral
Denim Connaisseur
pi_187413493
@Kiid: Volgens mij quote je de verkeerde.
[b]Op dinsdag 11 oktober 2011 23:06 schreef zwartemarktplaats het volgende:[/b]
Als Momotaro een voetbalteam was dan had jij waarschijnlijk een stadionverbod :P
Blog
pi_187413672
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 23:52 schreef M1stral het volgende:
@:Kiid: Volgens mij quote je de verkeerde.
Nee hoor. Ik haak in op jouw uitspraak dat je het geloof een mooi iets vindt. De rest sluit verder aan bij het onderwerp
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
  vrijdag 14 juni 2019 @ 08:04:32 #115
481589 Orion_in_space
The world is ours
pi_187415342
quote:

Dus jij gelooft nu in god? Wat ik me afvraag is het volgende. God ziet toch alles? En de macht van god is toch onbegrensd? Elke dag worden er kinderen/babies verkracht en vermoord. God ziet dit. God heeft de macht om die kinderen te beschermen. God doet dit niet. Vind je dit niet vreemd van god?
pi_187416194
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juni 2019 23:27 schreef Kiid het volgende:

[..]

Ik deel die mening niet. Het concept geloof is mooi, maar de uitvoering ervan en hoe wij als mensheid ermee omgaan niet. Het geloof heeft heel veel mensen hun leven voortijdig gekost. Mensen die elkaar afmaken omdat ze in poppetje B geloven en niet in hun poppetje A. De moderne mens zou inmiddels wel afgestapt moeten zijn van zoiets primitiefs als het geloof, maar blijkbaar heeft de mens iets van een betekenis voor zichzelf nodig. Een bestaansrecht.
Mensen zullen zich altijd tegen elkaar afzetten. Is het niet om geloof, dan is het wel om andere gebruiken die bij een andere bevolkingsgroep horen. Wat vreemd is, wantrouwen we blijkbaar.
pi_187416539
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 21:28 schreef Nightsurfer1978 het volgende:

[..]

Wat betreft je 1e vraag: dat klopt,maar is ook niet wat ik gezegd heb volgens mij.. ik bedoelde te zeggen dat er altijd een kracht boven ons staat, of je dat nou de kracht van het universum wilt noemen of God of wat dan ook. Je kan bv.wel geloven in de oerknal-theorie,maar niemand weet wat er vóór de oerknal was, of wat de oerknal in gang heeft gezet. Misschien heeft God de oerknal wel in gang gezet ? Eigenlijk kun je gewoon niet beweren dat er geen God is. Al denken een hoop mensen dat wél met zekerheid te kunnen zeggen.
En dat is eigenlijk gewoon kortzichtig.
Wat betreft je 2e vraag: angst voor het onbekende misschien? Niet wetende wat er na de dood gaat komen ?Want je kunt wel beweren dat er na de dood niks is,maar ook dat weet je niet zeker. En ik vind dat er meer aanwijzingen zijn dat er na de dood wél wat is ipv dat er na de dood niks is.
Ik denk dat het vooral kortzichtig is als een mens denkt de wijsheid in pacht te hebben. Of het nou om een oerknal of een schepper gaat is me verder om het even. Ik zeg overigens niet dat jij doet, want jij vraagt je ook gewoon dingen af in bovenstaand tekstje. Als ik voor mezelf spreek: ik ben op een bepaald moment ontstaan, ben onwetend net als de rest en mag op de aardkloot rondlopen en mijn tijd doorbrengen. Hoe een ieder dat invult, moet iedereen zelf weten natuurlijk.

En ja of er na de dood wat is...tsja, daar kun je allerlei leuke verhaaltjes aan ophangen en aannames maken, maar het blijft dom giswerk natuurlijk.
pi_187416699
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 08:04 schreef Orion_in_space het volgende:

[..]

Dus jij gelooft nu in god? Wat ik me afvraag is het volgende. God ziet toch alles? En de macht van god is toch onbegrensd? Elke dag worden er kinderen/babies verkracht en vermoord. God ziet dit. God heeft de macht om die kinderen te beschermen. God doet dit niet. Vind je dit niet vreemd van god?
Veel ongelovige mensen stellen die vraag aan een gelovige. Maar ik denk dat je je dieper in die religie zou moeten verdiepen om te begrijpen waarom god doet wat hij doet.
pi_187417079
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 10:33 schreef Fancy2 het volgende:

[..]

Veel ongelovige mensen stellen die vraag aan een gelovige. Maar ik denk dat je je dieper in die religie zou moeten verdiepen om te begrijpen waarom god doet wat hij doet.
Verklaart dat dan ook waarom priesters bij de kerk zoveel aan jongetjes hebben gezeten?
pi_187417104
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 11:11 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Verklaart dat dan ook waarom priesters bij de kerk zoveel aan jongetjes hebben gezeten?
Nee. Dat zijn gewoon slechte mannen en heeft niets met religie te maken. Maar je zou kunnen begrijpen waarom god dat toelaat als je je verdiept in dat geloof.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 14-06-2019 11:14:53 ]
pi_187417315
quote:

[..]

De gemiddelde ongelovige (iig degenen die het nodig vinden er actief over te debatteren) hebben zich aanzienlijk meer - en ik bedoel dan echt een paar orde van groottes meer - verdiept in het geloof dan de gemiddelde gelovige.

Dus dat argument gaat niet op.
pi_187417518
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 11:29 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

De gemiddelde ongelovige (iig degenen die het nodig vinden er actief over te debatteren) hebben zich aanzienlijk meer - en ik bedoel dan echt een paar orde van groottes meer - verdiept in het geloof dan de gemiddelde gelovige.

Ik vind dat het wel opgaat.
De ongelovige die zich erin heeft verdiept gelooft het niet en keurt het af. Maar de vragen zijn wel beantwoord.
pi_187417535
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 11:13 schreef Fancy2 het volgende:

[..]

Nee. Dat zijn gewoon slechte mannen en heeft niets met religie te maken. Maar je zou kunnen begrijpen waarom god dat toelaat als je je verdiept in dat geloof.
_O-

Als er een God bestaat, is het echt een viespeuk, zo blijk maar weer.
pi_187417585
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 11:40 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

_O-

Als er een God bestaat, is het echt een viespeuk, zo blijk maar weer.
Je hebt je niet erin verdiept merk ik. Anders had je wel een zinnige reactie gegeven.
Wat mij erg irriteert is wanneer mensen je willen laten geloven dat ze meer over een onderwerp weten, terwijl het alleen maar een mening is. En ik ben niet eens gelovig.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-06-2019 11:44:49 ]
pi_187417597
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 11:39 schreef Fancy2 het volgende:

[..]

Ik vind dat het wel opgaat.
De ongelovige die zich erin heeft verdiept gelooft het niet en keurt het af. Maar de vragen zijn wel beantwoord.
Ik kan me er nog zoveel in verdiepen, het roept echter alleen maar meer vragen op ipv dat er iets wordt beantwoord. Die religie zit vol met tegenstrijdigheden en inconsistenties, en wordt verdraaid met argumenten zoals 'je moet het niet te letterlijk nemen' en 'dat is niet zoals God het bedoelt'.

Echter dachten ze daar in de Middeleeuwen heel anders over en namen ze het veel meer letterlijk. Maar blijkbaar is Gods woord vormbaar door de mensen op aarde.

Kijk naar bijvoorbeeld homoseksualiteit, of condoomgebruik. Vroeger mocht het niet, maar door maatschappelijke druk wordt het nu toch voorzichtig toegestaan. Eerder ging je hiervoor naar de hel, maar nu niet omdat veel mensen het zeggen? :')
pi_187417674
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 11:44 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Ik kan me er nog zoveel in verdiepen, het roept echter alleen maar meer vragen op ipv dat er iets wordt beantwoord. Die religie zit vol met tegenstrijdigheden en inconsistenties, en wordt verdraaid met argumenten zoals 'je moet het niet te letterlijk nemen' en 'dat is niet zoals God het bedoelt'.

Echter dachten ze daar in de Middeleeuwen heel anders over en namen ze het veel meer letterlijk. Maar blijkbaar is Gods woord vormbaar door de mensen op aarde.
Je moet je dan ook niet verdiepen in het boek, maar in de vragen waar jij mee zit.
Waarom laat God het toe? Het antwoord is dat hij de mens een kans wil geven om te bewijzen dat zij zonder God kunnen leven (omdat de duivel Gods soeverein in twijfel trok). Je hoeft niet eens te zijn met het antwoord (omdat je niet gelooft), maar het heeft de vraag wel beantwoord
pi_187417744
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 11:48 schreef Fancy2 het volgende:

[..]

Je moet je dan ook niet verdiepen in het boek, maar in de vragen waar jij mee zit.
Waarom laat God het toe? Het antwoord is dat hij de mens een kans wil geven om te bewijzen dat zij zonder God kunnen leven (omdat de duivel Gods soeverein in twijfel trok). Je hoeft niet eens te zijn met het antwoord (omdat je niet gelooft), maar het heeft de vraag wel beantwoord
Ook dit roept vragen op. Ik leef mijn hele leven al zonder enige God. Sterker nog, ik wil God een kans geven om te laten zien dat hij bestaat. Hoe gaat hij daar mee om?
pi_187417770
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 11:44 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Kijk naar bijvoorbeeld homoseksualiteit, of condoomgebruik. Vroeger mocht het niet, maar door maatschappelijke druk wordt het nu toch voorzichtig toegestaan. Eerder ging je hiervoor naar de hel, maar nu niet omdat veel mensen het zeggen? :')
Tegenwoordig zijn zelfs kerken minder gelovig dus dan wijken ze weleens af van wetten. Schapen (en dus geld en status) trekken meer aan dan Gods wetten.
Maar de diepgelovigen zijn nog steeds oneens over de moderne wijzigingen.
pi_187417802
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 11:53 schreef Fancy2 het volgende:

[..]

Tegenwoordig zijn zelfs kerken minder gelovig dus dan wijken ze weleens af van wetten. Schapen (en dus geld en status) trekken meer aan dan Gods wetten.
Maar de diepgelovigen zijn nog steeds oneens over de moderne wijzigingen.
Sinds wanneer kun je het oneens zijn met Gods woord? Dit bedoel ik met vormbaar. Er wordt een stelling gedropt, en vervolgens wordt deze aangepast naarmate de tijd voortduurt.

Dus gelovigen die homoseksueel zijn gaan naar de hel?
pi_187417809
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 11:52 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Ook dit roept vragen op. Ik leef mijn hele leven al zonder enige God. Sterker nog, ik wil God een kans geven om te laten zien dat hij bestaat. Hoe gaat hij daar mee om?
(Onder)zoek en gij zult vinden. Net als de vraag waar ik ooit naar zocht en die ik net voor jou heb beantwoord.
pi_187417822
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 11:55 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Sinds wanneer kun je het oneens zijn met Gods woord?

Dus gelovigen die homoseksueel zijn gaan naar de hel?
Als jij niet gelooft, waarom maak jij je daar druk om?
pi_187417838
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 11:56 schreef Fancy2 het volgende:

[..]

Als jij niet gelooft, waarom maak jij je daar druk om?
Ik ben niet gelovig, maar wel op zoek naar waarheid. Maar wat is je antwoord op mijn vraag dan?
pi_187417933
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 11:57 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Ik ben niet gelovig, maar wel op zoek naar waarheid. Maar wat is je antwoord op mijn vraag dan?
Ik heb mezelf die vraag nooit gesteld en ben dus nooit ernaar opzoek gegaan. Ik geloof niet in een hel.

Maar als ik je goed begrijp ben je dus zoekende. Je zegt niet gelovig te zijn, maar ergens in je achterhoofd houd je gedachte aan een hel vast....

Onderzoek, zou ik zeggen.
Lees betrouwbare, neutrale sites erover. Zoek nuchtere of wetenschappelijke onderzoekingen op.
pi_187418145
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 12:03 schreef Fancy2 het volgende:

[..]

Ik heb mezelf die vraag nooit gesteld en ben dus nooit ernaar opzoek gegaan. Ik geloof niet in een hel.

Maar als ik je goed begrijp ben je dus zoekende. Je zegt niet gelovig te zijn, maar ergens in je achterhoofd houd je gedachte aan een hel vast....

Onderzoek, zou ik zeggen.
Lees betrouwbare, neutrale sites erover. Zoek nuchtere of wetenschappelijke onderzoekingen op.
De hel is gewoon een concept wat wordt geopperd door het geloof. Ik geloof niet, dus ook niet in een hel.

Waar ik moeite mee heb, is dat gelovigen cherry picken in wat ze wel/niet geloven. Bijvoorbeeld homoseksualiteit kies ik wel, en in een hel geloof ik niet. Terwijl andere mensen beiden weer verwerpen, en ga zo maar door. Dat geeft mijns inziens al de onzin van het hele geloof aan. Vroeger was het veel rechtlijniger, maar nu ineens mag iedereen kiezen.
pi_187418493
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 12:17 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

De hel is gewoon een concept wat wordt geopperd door het geloof. Ik geloof niet, dus ook niet in een hel.

Waar ik moeite mee heb, is dat gelovigen cherry picken in wat ze wel/niet geloven. Bijvoorbeeld homoseksualiteit kies ik wel, en in een hel geloof ik niet. Terwijl andere mensen beiden weer verwerpen, en ga zo maar door. Dat geeft mijns inziens al de onzin van het hele geloof aan. Vroeger was het veel rechtlijniger, maar nu ineens mag iedereen kiezen.
Als niet-gelovige zou je dat niet moeten boeien. Als zij daar gelukkig van worden...
pi_187419065
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 12:38 schreef Fancy2 het volgende:

[..]

Als niet-gelovige zou je dat niet moeten boeien. Als zij daar gelukkig van worden...
Ik bepaal zelf wel wat mij boeit. En daarnaast wil ik weten wat waar is. Het gaat mij niet om die mensen, maar om wat het geloof dan precies zegt. En dat is, zoals je wellicht zelf ook inziet, enorm inconsistent en niet eenduidig meer. Eigenlijk kun je tegenwoordig niet meer spreken van een geloof zoals Christendom, omdat iedereen een eigen gecustomizede versie gelooft. Je hebt dus net zoveel soorten religie als dat er gelovigen zijn.

Alleen dit was niet de oorspronkelijke boodschap vanuit het geloof. Vroeger moest je je allemaal aan dezelfde geboden en regels houden, anders was er de hel voor je. Maar blijkbaar is dit optioneel tegenwoordig. Dit zegt al genoeg, namelijk dat het niet iets is van buitenaf, maar iets dat door de mensen verzonnen is. Anders zou het niet door ons vormbaar zijn, en niet met de tijd mee gaan.

Of denk je soms dat God elk jaar een update uitbrengt voor zijn religie? (Patch notes: added homosexuality as a permitted option) :') :')
pi_187419281
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 13:21 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Ik bepaal zelf wel wat mij boeit. En daarnaast wil ik weten wat waar is. Het gaat mij niet om die mensen, maar om wat het geloof dan precies zegt. En dat is, zoals je wellicht zelf ook inziet, enorm inconsistent en niet eenduidig meer. Eigenlijk kun je tegenwoordig niet meer spreken van een geloof zoals Christendom, omdat iedereen een eigen gecustomizede versie gelooft. Je hebt dus net zoveel soorten religie als dat er gelovigen zijn.

Alleen dit was niet de oorspronkelijke boodschap vanuit het geloof. Vroeger moest je je allemaal aan dezelfde geboden en regels houden, anders was er de hel voor je. Maar blijkbaar is dit optioneel tegenwoordig. Dit zegt al genoeg, namelijk dat het niet iets is van buitenaf, maar iets dat door de mensen verzonnen is. Anders zou het niet door ons vormbaar zijn, en niet met de tijd mee gaan.

Of denk je soms dat God elk jaar een update uitbrengt voor zijn religie? (Patch notes: added homosexuality as a permitted option) :') :')
Je wil weten wat de waarheid is maar zelf te gaan zoeken naar die waarheid doe je ook niet. Dan blijf je precies zo zitten met je vragen.
En het is niet zo dat het vormbaar is zoals jij dat bedoelt. In de loop van de jaren heeft men andere inzichten gekregen. Wetten En teksten worden anders bezien, andere definities gekregen. Logisch ook, want het zijn nu andere mensen in een andere tijd die die geschriften opnieuw zijn gaan bekijken
pi_187419504
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 13:34 schreef Fancy2 het volgende:

[..]

Je wil weten wat de waarheid is maar zelf te gaan zoeken naar die waarheid doe je ook niet. Dan blijf je precies zo zitten met je vragen.
En het is niet zo dat het vormbaar is zoals jij dat bedoelt. In de loop van de jaren heeft men andere inzichten gekregen. Wetten En teksten worden anders bezien, andere definities gekregen. Logisch ook, want het zijn nu andere mensen in een andere tijd die die geschriften opnieuw zijn gaan bekijken
Volgens mij stel ik toch vragen die ik heb over geloof? Volgens mij is dat op zoek gaan naar waarheid.

En daarnaast is het volgens mij helemaal niet zo dat men andere inzichten heeft gekregen. Nee, de maatschappelijke druk zorgde ervoor dat ineens zaken anders geinterpreteerd moesten worden, om het geloof toch te laten voldoen aan de huidige tijdsgeest. Het is niet zo dat het geloof als eerste met die andere interpretatie op de proppen kwam, voordat die tijdsgeest veranderde. Het is altijd een reactie op verandere omstandigheden.

Dit heeft dus niks meer met anders interpreteren te maken. Het is puur het verdraaien van wat er gezegd is, om het in de mal van maatschappelijke eisen te proppen en alles toch nog in stand te houden.

En dan nog, mocht je homo zijn, of een condoom gebruiken als stel, en toch willen geloven: hoe weet je dan of God je bestraft of niet? Zoals ik al zei: meer vragen bij ieder antwoord.
pi_187419588
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 13:57 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Volgens mij stel ik toch vragen die ik heb over geloof? Volgens mij is dat op zoek gaan naar waarheid.

En daarnaast is het volgens mij helemaal niet zo dat men andere inzichten heeft gekregen. Nee, de maatschappelijke druk zorgde ervoor dat ineens zaken anders geinterpreteerd moesten worden, om het geloof toch te laten voldoen aan de huidige tijdsgeest. Het is niet zo dat het geloof als eerste met die andere interpretatie op de proppen kwam, voordat die tijdsgeest veranderde. Het is altijd een reactie op verandere omstandigheden.

Dit heeft dus niks meer met anders interpreteren te maken. Het is puur het verdraaien van wat er gezegd is, om het in de mal van maatschappelijke eisen te proppen en alles toch nog in stand te houden.

En dan nog, mocht je homo zijn, of een condoom gebruiken als stel, en toch willen geloven: hoe weet je dan of God je bestraft of niet? Zoals ik al zei: meer vragen bij ieder antwoord.
Je stelt vragen maar blijft passief. En je stelt ze bij gelovigen die niet beter weten dan wat hun dominee predikt. Ik heb in een andere post al tips gegeven hoe je kunt zoeken.
Wat je gaat tegen komen en onthouden is dat er niet één waarheid is. Ieder geloof zegt de waarheid te zijn. Wat voor jóu waarheid gaat zijn zal je zelf wel tegen komen in die zoektocht. Of niet.
Je zal in elk geval wel duidelijkheid krijgen in religie. Hoop ik. Ik in ieder geval wel.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 14-06-2019 14:11:35 ]
pi_187420883
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 14:09 schreef Fancy2 het volgende:

[..]

Je stelt vragen maar blijft passief. En je stelt ze bij gelovigen die niet beter weten dan wat hun dominee predikt. Ik heb in een andere post al tips gegeven hoe je kunt zoeken.
Wat je gaat tegen komen en onthouden is dat er niet één waarheid is. Ieder geloof zegt de waarheid te zijn. Wat voor jóu waarheid gaat zijn zal je zelf wel tegen komen in die zoektocht. Of niet.
Je zal in elk geval wel duidelijkheid krijgen in religie. Hoop ik. Ik in ieder geval wel.
Ik moet dus zoeken naar iets van waar ik nog nooit van gezien heb dat het er is? Andere mensen claimen dat er iets is, en ik wil weten wat die boodschap dan inhoudt. Alleen kom je hier inconsistenties tegen die ik probeer te doorgronden, maar waar niemand mij antwoord op kan geven.

Als het echt zo is dat die gelovigen niet beter weten dan wat hun dominee predikt (en dus ook niet verder denken) is mijn enige conclusie dat er behoorlijk wat naieve mensen op deze wereld rondlopen.
pi_187422070
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 15:57 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Ik moet dus zoeken naar iets van waar ik nog nooit van gezien heb dat het er is? Andere mensen claimen dat er iets is, en ik wil weten wat die boodschap dan inhoudt. Alleen kom je hier inconsistenties tegen die ik probeer te doorgronden, maar waar niemand mij antwoord op kan geven.

Als het echt zo is dat die gelovigen niet beter weten dan wat hun dominee predikt (en dus ook niet verder denken) is mijn enige conclusie dat er behoorlijk wat naieve mensen op deze wereld rondlopen.
8)7 o|O 8)7
pi_187426118
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 13:21 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Als je religie zo stellig als een autoriteit erkent begin ik haast te geloven dat jij er ook in geloofd.

Daarnaast is de hel een concept waar verschillende christelijke stromingen anders over denken. Persoonlijk geloof ik niet in een hel. Het zou nogal ongezond zijn als alle christenen ter wereld hetzelfde zouden denken over het christendom.
pi_187426156
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 15:57 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Zoek en gij zult vinden.
pi_187426240
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 11:29 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Hoe kom je aan deze wijsheid?

Alleen al het feit dat veel ongelovigen weigeren de Bijbel te lezen. Of de Koran zo je wil (terwijl ze er allemaal een mening over hebben). Wat je zegt is pertinente onzin.
pi_187432926
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 11:52 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Zelfs zonder het geloven in God, moet ik lachen om deze uitspraak. Alsof wij een fuck geven om de behoeften van een willekeurige mier die door onze tuin loopt.

Zo belangrijk ben je niet. Just another Dung Beetle in a colossal pile of dung.

Zelfs op een ander niveau; jij bewijst je kunnen ook aan elk willekeurig persoon die je kunnen in twijfel neemt? Ik denk dat je er eerder recalcitrant van wordt en je eerder geneigd bent je kunnen te laten zien aan degene die lovend over je spreekt.
pi_187433386
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 22:05 schreef SVW5. het volgende:

[..]

Alleen al het feit dat veel ongelovigen weigeren de Bijbel te lezen. Of de Koran zo je wil (terwijl ze er allemaal een mening over hebben). Wat je zegt is pertinente onzin.
De laatste keer dat ik de Bijbel probeerde te lezen, werd ik behoorlijk agressief. Dus uit zelfbescherming doe ik dat niet meer. Anders ga mensen alleen nog maar meer haten.
ROBODEMONS..................|:(
  zaterdag 15 juni 2019 @ 12:56:34 #147
481589 Orion_in_space
The world is ours
pi_187434062
quote:

[..]

Waarom zou ik me dieper moeten verdiepen. Men kan toch zo een antwoord geven?
pi_187434115
Gelovigen die menen de waarheid in pacht te hebben :r
  Moderator zaterdag 15 juni 2019 @ 13:32:52 #149
441859 crew  Lenny77
pi_187434527
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 11:20 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Zelfs zonder het geloven in God, moet ik lachen om deze uitspraak. Alsof wij een fuck geven om de behoeften van een willekeurige mier die door onze tuin loopt.

Zelfs op een ander niveau; jij bewijst je kunnen ook aan elk willekeurig persoon die je kunnen in twijfel neemt? Ik denk dat je er eerder recalcitrant van wordt en je eerder geneigd bent je kunnen te laten zien aan degene die lovend over je spreekt.

Nou, als ik die mieren zelf had gemaakt en ze zou beschouwen als mijn schepsels, mijn kinderen, dan zou ik er weldegelijk mee inzitten als er een paar mieren aan de kleintjes zouden zitten of elkaar de kop afbijten omdat de éne mier rood beter vindt dan blauw. Zelfs al zou ik een weddenschapje gemaakt hebben met mijn duivels vriendje (die ik trouwens ook heb gemaakt maar hij is stout geworden).
Plus als ik toch zo almachtig was en alwetend en zonder begin en einde, dan had ik ook geweten dat dat vriendje een duiveltje zou worden en dat mijn weddenschapje dikke, vette miserie zou betekenen voor mijn miertjes en had ik het niet gedaan en mijn vriendje vernietigd.
Hoop en al zijn we een groot experiment van een best wel sadistische god...
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  zaterdag 15 juni 2019 @ 13:36:52 #150
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_187434588
quote:
Oh vreselijk, zo zie ik de hel voor me.
Prrrrr
  zaterdag 15 juni 2019 @ 13:38:03 #151
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_187434601
Foute knopje
Prrrrr
pi_187434661
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 13:32 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Nou, als ik die mieren zelf had gemaakt en ze zou beschouwen als mijn schepsels, mijn kinderen, dan zou ik er weldegelijk mee inzitten als er een paar mieren aan de kleintjes zouden zitten of elkaar de kop afbijten omdat de éne mier rood beter vindt dan blauw. Zelfs al zou ik een weddenschapje gemaakt hebben met mijn duivels vriendje (die ik trouwens ook heb gemaakt maar hij is stout geworden).
Plus als ik toch zo almachtig was en alwetend en zonder begin en einde, dan had ik ook geweten dat dat vriendje een duiveltje zou worden en dat mijn weddenschapje dikke, vette miserie zou betekenen voor mijn miertjes en had ik het niet gedaan en mijn vriendje vernietigd.
Hoop en al zijn we een groot experiment van een best wel sadistische god...
Hoe lang geef jij om de dingen die jij zelf maakt? Dat heb je na een paar weken ook wel weer gezien. Hoe minder bijzonder/complex, des te sneller de interesse verloren gaat.

Overigens is het ook zinloos om te denken dat een God ook maar enigszins dezelfde gevoelens heeft als een mens.
pi_187436484
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 13:42 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Hoe lang geef jij om de dingen die jij zelf maakt? Dat heb je na een paar weken ook wel weer gezien. Hoe minder bijzonder/complex, des te sneller de interesse verloren gaat.

Overigens is het ook zinloos om te denken dat een God ook maar enigszins dezelfde gevoelens heeft als een mens.
Je reactie is sowieso niet relevant. Gast reageert met die vraag op iemand die het over een god heeft die om ons geeft. Dus jouw "god geeft niets om jou" stelling is totaal niet gepast.

quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 22:05 schreef SVW5. het volgende:

[..]

Het is zeker geen onzin. Gezien hoe (nog steeds) populair en makkelijk het is om gelovig te zijn in onze wereld, moet je toch echt een goed excuus hebben om als ongelovige door het leven te gaan. En dat betekent dat je wel degelijk heel wat moet weten over geloof, om overtuigend tegen mensen te kunnen zeggen dat je echt niet gelovig bent (tis geen rebelse fase in je leven wat automatisch weggaat) en dat je daar toch wel goede redenen voor hebt. Maar alleen voor degenen die dit uberhaupt aan anderen laten weten, wat vaak niet wordt aangeraden.

Als je naar forums gaat waar ongelovigen zitten, zul je al snel zien hoe relatief competent jouw argumenten met bijbelse onderbouwing wordt geconfronteerd.

[ Bericht 22% gewijzigd door IndoorKite op 15-06-2019 16:20:30 ]
  Moderator zaterdag 15 juni 2019 @ 17:39:26 #154
441859 crew  Lenny77
pi_187438946
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 13:42 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Daarom sadistisch :P
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_187439227
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 15:38 schreef IndoorKite het volgende:

[..]

Je reactie is sowieso niet relevant. Gast reageert met die vraag op iemand die het over een god heeft die om ons geeft. Dus jouw "god geeft niets om jou" stelling is totaal niet gepast.
[..]

Het is zeker geen onzin. Gezien hoe (nog steeds) populair en makkelijk het is om gelovig te zijn in onze wereld, moet je toch echt een goed excuus hebben om als ongelovige door het leven te gaan. En dat betekent dat je wel degelijk heel wat moet weten over geloof, om overtuigend tegen mensen te kunnen zeggen dat je echt niet gelovig bent (tis geen rebelse fase in je leven wat automatisch weggaat) en dat je daar toch wel goede redenen voor hebt. Maar alleen voor degenen die dit uberhaupt aan anderen laten weten, wat vaak niet wordt aangeraden.

Als je naar forums gaat waar ongelovigen zitten, zul je al snel zien hoe relatief competent jouw argumenten met bijbelse onderbouwing wordt geconfronteerd.
Ik ben niet-gelovig opgevoed en in mijn omgeving is bijna niemand gelovig. Ik heb echt hele andere ervaringen dan wat jij schetst. Waarom zou je überhaupt een excuus moeten hebben om er voor uit te komen of je wel of niet gelovig bent?

Mijn interpretatie van de Bijbel is persoonlijk en daar praat ik in principe met niemand over.
pi_187439257
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 13:00 schreef Linkse_krijger het volgende:
Gelovigen die menen de waarheid in pacht te hebben :r

Atheďsten daarentegen zijn wat dat betreft heilig ja.
pi_187439680
Een week nadat mijn oma overleed heb ik zeer intieme gesprekken met mijn moeder gehad. Ondanks dat mijn moeder christen is heeft ze me verteld dat ze mij bewust niet religieus heeft opgevoed omdat ze er van overtuigd was dat ik vroeg of laat toch God zal vinden.

Ik heb altijd in het bestaan van een hogere macht geloofd maar heb 17 jaar lang in duisternis gezeten. Als je alle tekeningen van mij in het Tekenen als Therapie topic ziet van de afgelopen jaren zat er bijna altijd een religieuze ondertoon in (duisternis/licht, leven/dood, hemel/hel).

Nogmaals dank voor alle reacties.
pi_187446515
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 18:01 schreef SVW5. het volgende:

[..]

Ik ben niet-gelovig opgevoed en in mijn omgeving is bijna niemand gelovig. Ik heb echt hele andere ervaringen dan wat jij schetst. Waarom zou je überhaupt een excuus moeten hebben om er voor uit te komen of je wel of niet gelovig bent?

Mijn interpretatie van de Bijbel is persoonlijk en daar praat ik in principe met niemand over.
Ah, ik had het niet over NL (of West Europa). Ik had het meer over de VS en vele andere landen waar geloof heel sterk is (het MO bijv.).
  zondag 16 juni 2019 @ 00:26:14 #159
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_187446660
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 18:03 schreef SVW5. het volgende:

[..]

Atheďsten daarentegen zijn wat dat betreft heilig ja.
Die doen dingen wel of niet zonder angst voor een denkbeeldig vriendje. Gewoon een beetje je gezond verstand gebruiken ipv een beetje achterlijke richtlijn uit een tijd dat donder nog best een prima reden is om hele hordes maagden te offeren ofzo :').
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_187447462
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 18:37 schreef SVW5. het volgende:
Een week nadat mijn oma overleed heb ik zeer intieme gesprekken met mijn moeder gehad. Ondanks dat mijn moeder christen is heeft ze me verteld dat ze mij bewust niet religieus heeft opgevoed omdat ze er van overtuigd was dat ik vroeg of laat toch God zal vinden.

Ik heb altijd in het bestaan van een hogere macht geloofd maar heb 17 jaar lang in duisternis gezeten. Als je alle tekeningen van mij in het Tekenen als Therapie topic ziet van de afgelopen jaren zat er bijna altijd een religieuze ondertoon in (duisternis/licht, leven/dood, hemel/hel).

Heel veel succes verder. Ik hoop oprecht dat het in de toekomst beter met je zou gaan. :*
pi_187451704
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 11:20 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Het gaat niet om mij.

Wat ik probeer aan te geven, is dat ik niet zomaar in iets geloof, zonder dat daar ooit bewijs voor is geweest. Oftewel, het bestaat niet, maar ik zou best willen zien dat het bestaat. Laat maar zien.
pi_187451714
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 17:31 schreef Fancy2 het volgende:

[..]

8)7 o|O 8)7
Blijkbaar behoor jij tot die laatste groep. Verder dan 'je moet er naar zoeken' kom je niet, dus blijkbaar zit je ook in die bubbel.
pi_187451745
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 21:58 schreef SVW5. het volgende:
Het zou nogal ongezond zijn als alle christenen ter wereld hetzelfde zouden denken over het christendom.
In mijn ogen zou dit nogal vreemd zijn.

Maar wat is het echte Christendom dan? Je beschrijft Christendom als 1 ding, maar als iedereen iets anders gelooft kan je nauwelijks meer spreken van een groep.
pi_187453014
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 12:00 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

In mijn ogen zou dit nogal vreemd zijn.

Maar wat is het echte Christendom dan? Je beschrijft Christendom als 1 ding, maar als iedereen iets anders gelooft kan je nauwelijks meer spreken van een groep.
Interessant punt.

Ik las op de vorige pagina het voorbeeld van homo's. De ene persoon (christen) keurt dit wel goed en de ander niet. Het gaat denk ik vooral hoe mensen de bijbel interpreteren, en opvoeding zal ook een grote rol spelen (zoals bij iedereen).

Er zijn hierdoor ook veel, ik denk te veel, soorten kerken. Hele scheuringen ontstaan door 1 klein zinnetje.

Dit is duidelijk en verschil tussen christenen, maar wat betekend dat 1 Christendom?
Al die verschillende mensen en verschillende kerken geloven in dat Jezus voor jou/mij aan het kruis heeft gehangen en weer op is gestaan. Dat is de kern zeg maar. Dat gelooft elk 'oprecht' christen.
pi_187453087
Maar goed, geloven is ook niet 1 simpel lijstje en je kiest er wel voor of niet. Het is veel vager en (vind ik) mooier.

In de bijbel staat ook dat alles in 7 dagen is geschapen. Ik ben zo opgevoed dat dit in 7 dagen is gebeurd. Ik vond het lastig om het nieuws te begrijpen als er een dino was opgegraven van 250.000.000 jaar geleden. Ik was wel nieuwsgierig, maar mocht als het ware niet geloven dat die tijd klopt. Ik heb er eens over nagedacht tot ik op iets uit kwam waar ik zelf helemaal achter sta.
En dat is dat je die 7 dagen kan lezen als een soort van tijdperken ofzo. De oerknal vind ik ook gewoon interessant.

Feit voor mij blijft ook dat ik God ervaren heb en daardoor is dat net zo waar voor mij als wetenschap.
pi_187453251
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 11:57 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Het gaat niet om mij.

Wat ik probeer aan te geven, is dat ik niet zomaar in iets geloof, zonder dat daar ooit bewijs voor is geweest. Oftewel, het bestaat niet, maar ik zou best willen zien dat het bestaat. Laat maar zien.
Ik geloof niet, dus ik hoef niets aan te tonen. Ik speel alleen advocaat van de duivel wanneer ik een vreemde redenatie tegenkom.
pi_187455214
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 13:47 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Ik geloof niet, dus ik hoef niets aan te tonen. Ik speel alleen advocaat van de duivel wanneer ik een vreemde redenatie tegenkom.
Ik zeg niet dat jij iets aan moet tonen. Ik doelde hier op het bestaan van een God, een claim die door gelovigen wordt gemaakt.

De enige vreemde redenatie die ik tegenkom is dat mensen denken dat er iets bestaat, zonder dat daar duidelijk bewijs van is. Als ik hier vragen stel om dichter bij de kern te komen, is het enige antwoord dat ik krijg dat ik verder moet zoeken.

Let wel, ik laat me graag overtuigen dat er wel iets is. Maar ik zie nergens ook maar iets wat mij kan overtuigen. Vandaar dat ik behoorlijk gebiologeerd ben over het feit dat er mensen zijn die wel geloven.
pi_187455639
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 16:26 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat jij iets aan moet tonen. Ik doelde hier op het bestaan van een God, een claim die door gelovigen wordt gemaakt.

De enige vreemde redenatie die ik tegenkom is dat mensen denken dat er iets bestaat, zonder dat daar duidelijk bewijs van is. Als ik hier vragen stel om dichter bij de kern te komen, is het enige antwoord dat ik krijg dat ik verder moet zoeken.

Let wel, ik laat me graag overtuigen dat er wel iets is. Maar ik zie nergens ook maar iets wat mij kan overtuigen. Vandaar dat ik behoorlijk gebiologeerd ben over het feit dat er mensen zijn die wel geloven.
De meesten denken niet dat er iets bestaat, maar ervaren dat er iets bestaat.

Maar volgens mij snap je toch best hoe de vork in de steel zit? Een christen kan het niet bewijzen.
Een christen kan hooguit vertellen hoe diegene het ervaart.
Nog dieper in de kern is het dat de heilige geest je tot (echt) geloof brengt.

De feiten die er zijn:
- Er zijn wereldwijd meer dan 2 miljard christenen op de wereld
- We leven 2018 na christus
- De verhalen in de bijbel kloppen met de tijd en locatie
- Dat Jezus geleefd heeft is volgens mij ook wel redelijk bewezen
- Er zijn mensen die hun leven op het spel zetten om te geloven, dat doe je vast niet zo maar.

Tja, verder is het vooral het ervaren van. Ik kan wel vertellen hoe ik het ervaar, maar daar heb je niet zo heel erg veel aan.
Wat ik wel sowieso prettig vind, of God nu wel of niet bestaat, is de manier van leven.
Het is vrij behouden, wat in deze maatschappij een soort rust geeft.
Had ook best respect voor de moslims die meededen aan de ramadan. Stukje bewust zijn van i.p.v. altijd op zoek zijn naar meer maakt je denk ik op langere tijd gelukkiger.
pi_187455862
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 16:55 schreef Jardis het volgende:

[..]

De meesten denken niet dat er iets bestaat, maar ervaren dat er iets bestaat.

Maar volgens mij snap je toch best hoe de vork in de steel zit? Een christen kan het niet bewijzen.
Een christen kan hooguit vertellen hoe diegene het ervaart.
Nog dieper in de kern is het dat de heilige geest je tot (echt) geloof brengt.

De feiten die er zijn:
- Er zijn wereldwijd meer dan 2 miljard christenen op de wereld
- We leven 2018 na christus
- De verhalen in de bijbel kloppen met de tijd en locatie
- Dat Jezus geleefd heeft is volgens mij ook wel redelijk bewezen
- Er zijn mensen die hun leven op het spel zetten om te geloven, dat doe je vast niet zo maar.

Tja, verder is het vooral het ervaren van. Ik kan wel vertellen hoe ik het ervaar, maar daar heb je niet zo heel erg veel aan.
Wat ik wel sowieso prettig vind, of God nu wel of niet bestaat, is de manier van leven.
Het is vrij behouden, wat in deze maatschappij een soort rust geeft.
Had ook best respect voor de moslims die meededen aan de ramadan. Stukje bewust zijn van i.p.v. altijd op zoek zijn naar meer maakt je denk ik op langere tijd gelukkiger.
Je opgesomde feiten zijn geen van allen bewijs dat er meer is dan een aantal mensen die rondlopen op een planeet.

Ook als je geloof dus alleen kunt ervaren i.p.v. bewijzen, vraag ik me nog steeds af wat dit dan voor momenten zijn, en waarom ik het niet ervaar. Het argument dat ik actief hier naar op zoek moet gaan vind ik niet geldig. Als er iets bestaat, dan zou dit mijns inziens niet afhankelijk moeten zijn van actieve deelname, maar moet iedereen dit kunnen inzien. Dat dit niet gebeurt leidt bij mij tot de conclusie dat er dan ook niks zal zijn.

Maargoed, we zullen hier niet uitkomen waarschijnlijk.
pi_187456492
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 17:08 schreef DaggerOne het volgende:
s je geloof dus alleen kunt ervaren i.p.v. bewijzen, vraag ik me nog steeds af wat dit dan voor momenten zijn, en waarom ik het niet ervaar. Het argument dat ik actief hier naar op zoek moet gaan vind ik niet geldig. Als er iets bestaat, dan zou dit mijns inziens niet afhanke
Nee, dat gaat mij ook niet lukken, maar het delen van gedachten is wel interessant. Als ik of iemand het wel kon bewijzen was het waarschijnlijk heel anders.
Het gekke is wel, dat als je nu kon kiezen om even 2000+ jaar terug te reizen om eens even met Jezus te praten over het geloof, dat je denkt dat het een stuk makkelijker zou zijn geweest. Althans dat leek mij.

Maar als nu 'iemand' verkondigd dat hij Jezus is en wij hem moeten volgen, had ik misschien wel zoiets van, dat maak ik zelf wel uit. Jouw verhaal klinkt totaal onlogisch.

Wat ik bedoel te zeggen is dat al leg je relatief grote feiten voor iemands neus, hij nog niet hoeft te geloven. Wat zou jou tot geloof kunnen brengen? Enkel een zichtbare hemel en een gesprek me God?

Ik heb wel dingen mee gemaakt die ik hier niet ga posten. Maar een klein dingetje is dat ik net belijdenis had gedaan. Ik had toen zoiets van, nu moet ik eigenlijk ook iets binnen de gemeente doen, maar wat? Dan bid je daar over en denk je er over na. En dan komen er hele concrete verzoeken richting jou om de beamer te regelen tijdens de dienst. Dat heb ik toen gedaan.

Niet dat ik mij er meer of minder door voel, maar het is gewoon leuk dat zoiets zo kan gaan. Het is gewoon een bijzondere ervaring als je 's avonds bid van 'waarmee kan ik helpen?' en de volgende dag word je opgebeld met de vraag of je de beamer wil regelen. Dus dat is zeg maar een stukje ervaring.
En natuurlijk gewoon in de dagelijkse dingen, maar die zijn zo klein voor een niet gelovige dat ze niet het vermelden waard zijn.

Het gekke is ook nog is, als je actief op zoek gaat is het niet eens zo dat je dan 100% gaat geloven. Ik denk dat je het kan vergelijken met het zoeken van een relatie. als je keihard opzoek bent lukt het bijvoorbeeld niet. Maar als je er niet over nadenkt kan het gebeuren.
pi_187457583
Er is veel leukere fictie aanwezig om je ethiek van te kopiëren, als je dat zelf niet kan.
Conscience do cost.
pi_187473145
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 17:53 schreef Jardis het volgende:

Ik heb wel dingen mee gemaakt die ik hier niet ga posten. Maar een klein dingetje is dat ik net belijdenis had gedaan. Ik had toen zoiets van, nu moet ik eigenlijk ook iets binnen de gemeente doen, maar wat? Dan bid je daar over en denk je er over na. En dan komen er hele concrete verzoeken richting jou om de beamer te regelen tijdens de dienst. Dat heb ik toen gedaan.

De kunst zit em in iets te doen waar je betaald voor krijgt, niet dingen gratis doen. Daar heb je sowieso geen gebeden voor nodig. Kan vrijwel overal en altijd. Dit is alleen bewijs dat gelovige organisaties mensen weten te gebruiken/misbruiken.

En als je toch je almachtige god om een gunst wil vragen, bid dan voor wereldvrede ofzo? Alleen dan verwacht ik een heel ander antwoord.
pi_187478995
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 18:49 schreef IndoorKite het volgende:

[..]

De kunst zit em in iets te doen waar je betaald voor krijgt, niet dingen gratis doen. Daar heb je sowieso geen gebeden voor nodig. Kan vrijwel overal en altijd. Dit is alleen bewijs dat gelovige organisaties mensen weten te gebruiken/misbruiken.

En als je toch je almachtige god om een gunst wil vragen, bid dan voor wereldvrede ofzo? Alleen dan verwacht ik een heel ander antwoord.
Sorry, maar hoe bedoel je? Ik moet betaald wat doen? Hoezo misbruiken?

Dus elke vrijwilliger bij een voetbalvereniging/verzorgingstehuis/dierenasiel wordt misbruikt of wat bedoel je?
pi_187481545
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 00:26 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Die doen dingen wel of niet zonder angst voor een denkbeeldig vriendje. Gewoon een beetje je gezond verstand gebruiken ipv een beetje achterlijke richtlijn uit een tijd dat donder nog best een prima reden is om hele hordes maagden te offeren ofzo :').
Ik heb geen angst.

Dat gezonde verstand blijkt in de praktijk niet altijd even goed uit te pakken. Geldt voor zowel gelovigen als niet-gelovigen.

Denk dat sommige mensen een verkeerd idee hebben van religie. Als mensen er iets positiefs uit kunnen halen wie ben jij dan om dat veroordelen.
pi_187481550
quote:
14s.gif Op zondag 16 juni 2019 01:09 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Heel veel succes verder. Ik hoop oprecht dat het in de toekomst beter met je zou gaan. :*
Bedankt! Dat vind ik echt lief van je.
  Moderator dinsdag 18 juni 2019 @ 14:24:57 #176
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_187484979
quote:
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_187582518
quote:

Ik wil hier toch nog even op reageren omdat deze opmerking mij nog steeds dwars zit.

Ik kamp nog steeds met ernstige psychische klachten en heb niet "het licht" gezien. Ik zei dat het licht in mijn hoofd eindelijk weer begint te schijnen. Met andere woorden ik zie een toekomst.

Dat je gelijk over jezelf begint zegt al genoeg. Ik ken jouw achtergrond niet evenmin als jij de mijne kent. Waarom over jezelf beginnen en waarom oordelen?
pi_187582657
Gisteren hebben we met familie de overgebleven spullen van oma verdeeld. Ik kreeg een ouder exemplaar van de Bijbel. Foto's van vroeger heb ik genoeg en de echt oude foto's hebben de zonen en dochters van oma meer aan dan ik.

Deze Bijbel is van voor de oorlog (mijn oma was uit 1920). Dat Oud-Hollandse taalgebruik vind ik heerlijk. Wederom schitterend ook omdat ik weet dat mijn oma het had gewaardeerd dat ik dit boek las.
  maandag 24 juni 2019 @ 18:29:42 #179
330313 Gary_Oak
graag verwijderen
pi_187583755
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 17:29 schreef SVW5. het volgende:

[..]

Ik wil hier toch nog even op reageren omdat deze opmerking mij nog steeds dwars zit.

Ik kamp nog steeds met ernstige psychische klachten en heb niet "het licht" gezien. Ik zei dat het licht in mijn hoofd eindelijk weer begint te schijnen. Met andere woorden ik zie een toekomst.

Dat je gelijk over jezelf begint zegt al genoeg. Ik ken jouw achtergrond niet evenmin als jij de mijne kent. Waarom over jezelf beginnen en waarom oordelen?
Ik was dit hele topic al vergeten. Maar ik ben niet vergeten hoe opdringerig zendelingen kunnen zijn.
pi_187584261
Ik wilde de topic niet zelf weer gaan toppen, maar aangezien het al weer naar de top is gegaan.

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 00:42 schreef Jardis het volgende:

[..]

Sorry, maar hoe bedoel je? Ik moet betaald wat doen?
Precies wat ik zeg: er is niets verbazingwekkend aan het feit dat mensen onbetaalde kracht nodig hebben. Geen geloof in een god nodig. Ook geen hulp van een god nodig om mensen tegen te komen die iets willen maar niet ervoor gaan betalen.

quote:
Hoezo misbruiken?

Dus elke vrijwilliger bij een voetbalvereniging/verzorgingstehuis/dierenasiel wordt misbruikt of wat bedoel je?
Mensen die "in opdracht van god" (onbetaald) werk leveren zie ik als een vorm van misbruik, ja.
pi_187585347
quote:
99s.gif Op maandag 24 juni 2019 18:29 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Ik was dit hele topic al vergeten. Maar ik ben niet vergeten hoe opdringerig zendelingen kunnen zijn.
Zendelingen bestaan in jouw hoofd. Ik ben geen zendeling.
  maandag 24 juni 2019 @ 20:11:00 #182
330313 Gary_Oak
graag verwijderen
pi_187585874
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 19:41 schreef SVW5. het volgende:

[..]

Zendelingen bestaan in jouw hoofd. Ik ben geen zendeling.
Je vond het anders wel heel nodig om naast middels je OP het woord van je grote vent te verspreiden om alsnog mijn post op te zoeken om voor de tweede keer erop te reageren. Blijkbaar heb je de behoefte om mensen te overtuigen, omdat je anders je niet zelfverzekerd voelt in je overtuiging. Alsof het mij wat boeit waar je in gelooft. Hou het voor jezelf, zoals ik al eerder zei, maar je kon het blijkbaar toch niet laten. Bedankt in ieder geval dat je mijn punt bewijst dat zendelingen opdringerig zijn.
pi_187586111
quote:
99s.gif Op maandag 24 juni 2019 20:11 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Je vond het anders wel heel nodig om naast middels je OP het woord van je grote vent te verspreiden om alsnog mijn post op te zoeken om voor de tweede keer erop te reageren. Blijkbaar heb je de behoefte om mensen te overtuigen, omdat je anders je niet zelfverzekerd voelt in je overtuiging. Alsof het mij wat boeit waar je in gelooft. Hou het voor jezelf, zoals ik al eerder zei, maar je kon het blijkbaar toch niet laten. Bedankt in ieder geval dat je mijn punt bewijst dat zendelingen opdringerig zijn.
Je kan het topic ook gewoon links laten liggen als het ergernis opwekt, maar ach, het is tenslotte de 21ste eeuw, waar het zeikstralen op religieuzen, of we het nou over moslims of christenen hebben, helemaal hip en hot is.
Terwijl dieren zich aanpassen aan de wereld om te overleven, veranderen mensen de wereld teneinde méér te zijn. - Paulo Freire
  maandag 24 juni 2019 @ 20:26:45 #184
330313 Gary_Oak
graag verwijderen
pi_187586180
quote:
9s.gif Op maandag 24 juni 2019 20:22 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:

[..]

Je kan het topic ook gewoon links laten liggen als het ergernis opwekt, maar ach, het is tenslotte de 21ste eeuw, waar het zeikstralen op religieuzen, of we het nou over moslims of christenen hebben, helemaal hip en hot is.
Ja hey, ik was het topic helemaal vergeten na die ene keer, maar ik rakel hier toch geen beef op, man. Waarom is iedereen de afgelopen dagen zo tyfusirritant?
  maandag 24 juni 2019 @ 20:31:21 #185
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_187586261
TS,

Ik vind het een goed topic en vind je geen zendeling. Jezelf gewoon uiten dat je kracht heb gevonden in God. Goed bezig.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_187586794
quote:
99s.gif Op maandag 24 juni 2019 20:11 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Je bent niet voor rede vatbaar.

Vroeg of laat zie je jezelr in de spiegel.
  maandag 24 juni 2019 @ 21:12:07 #187
330313 Gary_Oak
graag verwijderen
pi_187586946
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 21:03 schreef SVW5. het volgende:

[..]

Je bent niet voor rede vatbaar.

Vroeg of laat zie je jezelr in de spiegel.
Walgelijke arrogantie.
pi_187587008
quote:
99s.gif Op maandag 24 juni 2019 21:12 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Walgelijke arrogantie.
Misschien moet je bij jezel te rade gaan.

met de maat waarmee gij meet, zal u weder gemeten worden
  maandag 24 juni 2019 @ 21:17:26 #189
330313 Gary_Oak
graag verwijderen
pi_187587027
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 21:16 schreef SVW5. het volgende:

[..]

Misschien moet je bij jezel te rade gaan.

met de maat waarmee gij meet, zal u weder gemeten worden
Tyf op met je bijbelteksten. Ik zei toch dat je een zendeling was?
pi_187587047
Gary_Oak je bent onwaarheden aan het verspreiden. Ik heb geen enkel probleem met andere meningen verder.
pi_187587078
quote:
99s.gif Op maandag 24 juni 2019 21:17 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Tyf op met je bijbelteksten. Ik zei toch dat je een zendeling was?
Ja en ik zei dat ik dat niet was. Dat je überhaupt geen excuses aanbied voor je eerdere opmerkingen in dit topic. Je bent geen knip voor de neus waard.
  maandag 24 juni 2019 @ 21:22:31 #192
330313 Gary_Oak
graag verwijderen
pi_187587130
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 21:18 schreef SVW5. het volgende:
Gary_Oak je bent onwaarheden aan het verspreiden. Ik heb geen enkel probleem met andere meningen verder.
Nogmaals: ik was dit topic al vergeten, maar jij vond het weer nodig om het op te rakelen. Als je er geen problemen mee had, had je het ook niet naar boven gebracht en liet je me wel met rust. Kan godverdomme niet eens van mijn avond genieten, omdat er een onzekere zendeling zo nodig even moest zeiken. Je lijkt wel een wijf dat een discussie niet kan laten gaan en het na maanden weer erbij sleept. Had me gewoon met rust gelaten, dan was er niets aan de hand.
  maandag 24 juni 2019 @ 21:23:10 #193
330313 Gary_Oak
graag verwijderen
pi_187587135
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 21:19 schreef SVW5. het volgende:

[..]

Ja en ik zei dat ik dat niet was. Dat je überhaupt geen excuses aanbied voor je eerdere opmerkingen in dit topic. Je bent geen knip voor de neus waard.
Ik bied nergens mijn excuses voor aan.
pi_187587150
quote:
99s.gif Op maandag 24 juni 2019 21:22 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Nogmaals: ik was dit topic al vergeten, maar jij vond het weer nodig om het op te rakelen. Als je er geen problemen mee had, had je het ook niet naar boven gebracht en liet je me wel met rust. Kan godverdomme niet eens van mijn avond genieten, omdat er een onzekere zendeling zo nodig even moest zeiken. Je lijkt wel een wijf dat een discussie niet kan laten gaan en het na maanden weer erbij sleept. Had me gewoon met rust gelaten, dan was er niets aan de hand.
Dan kan je beter uitloggen.
pi_187587157
quote:
99s.gif Op maandag 24 juni 2019 21:23 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Ik bied nergens mijn excuses voor aan.
Zegt genoeg maar OK.
  maandag 24 juni 2019 @ 21:25:30 #196
330313 Gary_Oak
graag verwijderen
pi_187587170
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 21:24 schreef SVW5. het volgende:

[..]

Dan kan je beter uitloggen.
Of jij kon het na die eerste keer gewoon laten gaan. Of toen daarna zelf uitloggen.
pi_187587305
quote:
99s.gif Op maandag 24 juni 2019 21:25 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Of jij kon het na die eerste keer gewoon laten gaan. Of toen daarna zelf uitloggen.
Dit is het enige wat ik er nog over ga zeggen.

Ik vond je eerste opmerkingen walgeijk. Ik reageer er netjes o[ en krijg achterlijke reacties van jou

Je kent mijn hele geschiedenis niet met ziekenhuisbezoeken en de psychiatrie. En tochg heb je binnen enkeloe minuten een oordeel klaar Kijk eens in de spiegel.

Ik hoop dat je enig empathisch vermogen hebt maar daar twijfel ik serieus aan.
pi_187587333
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 20:31 schreef Keep_Walking het volgende:
TS,

Ik vind het een goed topic en vind je geen zendeling. Jezelf gewoon uiten dat je kracht heb gevonden in God. Goed bezig.
Bedankt kameraad
  maandag 24 juni 2019 @ 21:42:50 #199
330313 Gary_Oak
graag verwijderen
pi_187587542
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 21:32 schreef SVW5. het volgende:

[..]

Dit is het enige wat ik er nog over ga zeggen.

Ik vond je eerste opmerkingen walgeijk. Ik reageer er netjes o[ en krijg achterlijke reacties van jou

Je kent mijn hele geschiedenis niet met ziekenhuisbezoeken en de psychiatrie. En tochg heb je binnen enkeloe minuten een oordeel klaar Kijk eens in de spiegel.

Ik hoop dat je enig empathisch vermogen hebt maar daar twijfel ik serieus aan.
Had ik niet gezegd dat je me met rust moest laten? Flikker eens op joh. Over opdringerig gesproken. Godverdomme nog aan toe.
pi_187587584
quote:
99s.gif Op maandag 24 juni 2019 20:26 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Ja hey, ik was het topic helemaal vergeten na die ene keer, maar ik rakel hier toch geen beef op, man. Waarom is iedereen de afgelopen dagen zo tyfusirritant?
Nou om eerlijk te zijn, je eerste reactie, voor de TS je de eerste keer quote, was nou niet bepaald tof. Ik snap sowieso niet wat je er uit denkt te halen om zo fel te reageren op iemand met zware psychische problematiek.
  maandag 24 juni 2019 @ 21:49:45 #201
330313 Gary_Oak
graag verwijderen
pi_187587693
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 21:44 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:

[..]

Nou om eerlijk te zijn, je eerste reactie, voor de TS je de eerste keer quote, was nou niet bepaald tof. Ik snap sowieso niet wat je er uit denkt te halen om zo fel te reageren op iemand met zware psychische problematiek.
Ik reageer op de belachelijkheid van godsdienst als redmiddel. En de misplaatste arrogantie in de TT dat het de stellige waarheid is.
pi_187587791
quote:
99s.gif Op maandag 24 juni 2019 21:49 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Ik reageer op de belachelijkheid van godsdienst als redmiddel. En de misplaatste arrogantie in de TT dat het de stellige waarheid is.
Wees nou eens heel eerlijk, je reageert even zo fel als de gemiddelde Amerikaanse God-hates-fags-zendeling. Militant atheďsme is ook behoorlijk vermoeiend en geen haar beter.
  maandag 24 juni 2019 @ 22:01:34 #203
330313 Gary_Oak
graag verwijderen
pi_187587914
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 21:55 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:

[..]

Wees nou eens heel eerlijk, je reageert even zo fel als de gemiddelde Amerikaanse God-hates-fags-zendeling. Militant atheďsme is ook behoorlijk vermoeiend en geen haar beter.
Je ziet mij geen atheďstentopics openen hier en die agenda op eerste initiatief doordrukken. Je punt zou opgaan als dat wel zo was. Ik eindigde al die 'beruchte' eerste post al dat religie beter voor jezelf te houden is. Serieus, wat verwacht je nu van mij? Ik ga geen enkel woord terugnemen hoor.
pi_187588341
Stop the crying.
pi_187593654
quote:
99s.gif Op maandag 24 juni 2019 21:42 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Had ik niet gezegd dat je me met rust moest laten? Flikker eens op joh. Over opdringerig gesproken. Godverdomme nog aan toe.
Je reageert zelf notabene als eerst in mijn topic. Dan kan je een reactie verwachten. Als je trouwens serieus een onrustige avond hebt gehad door internet kan je beter uitloggen.

Ik zie niet dat ik opdringerig ben, probeer mensen geen geloof aan te praten (zoals ik al meerdere keren heb aangegeven) en als mensen dit topic niet aanstaat staat het ze vrij om niet te reageren. Ik kan je wel vertellen dat ik zal blijven reageren als er reacties komen.
  dinsdag 25 juni 2019 @ 12:35:03 #206
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_187595570
Weer ontopic:

TS ik heb ook kracht gevonden in God/geloof. Iedereen moet natuurlijk zelf weten waarin ze geloven of niet geloven, maar God vinden na een zware ellendige periode is zeker niet verkeerd.

Net als jij, loop ik al jaren in de GGZ. Zware psychiatrische problemen. Maar niet alleen dat, ik woon alleen in een (voor mij) andere land en cultuur waar lang niet iedereen altijd je vriend is. Vanaf het begin heb ik een achterstand, ook financieel gezien. Toch ben ik best ver gekomen.

Ik heb momenten van langdurige en ernstige wanhoop gekend, toch heb ik geen schulden en ik heb mijn hbo afgemaakt, heb werk, appartement, vrienden, enz. Dat heb ik echt niet in mijn eentje gedaan en is niet dom geluk. Het is een hogere macht die toch iets in mij ziet, en ik ben hem (of haar) elke dag dankbaar.

Ik snap heel goed dat sommige mensen daarin niet geloven. Ik heb zelf ook lang geworsteld met atheďstische gedachtes en ongeloof. Maar elke keer dat ik dacht dat ik het niet meer kon, elke keer dat het leek alsof er geen hoop meer was, werd er toch een nieuwe deur geopend. Ik kies ervoor om te geloven dat dat de liefde van God is. Anderen mogen zelf bepalen wat ze willen geloven.
pi_187596493
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 12:35 schreef Keep_Walking het volgende:
Weer ontopic:

TS ik heb ook kracht gevonden in God/geloof. Iedereen moet natuurlijk zelf weten waarin ze geloven of niet geloven, maar God vinden na een zware ellendige periode is zeker niet verkeerd.

Net als jij, loop ik al jaren in de GGZ. Zware psychiatrische problemen. Maar niet alleen dat, ik woon alleen in een (voor mij) andere land en cultuur waar lang niet iedereen altijd je vriend is. Vanaf het begin heb ik een achterstand, ook financieel gezien. Toch ben ik best ver gekomen.

Ik heb momenten van langdurige en ernstige wanhoop gekend, toch heb ik geen schulden en ik heb mijn hbo afgemaakt, heb werk, appartement, vrienden, enz. Dat heb ik echt niet in mijn eentje gedaan en is niet dom geluk. Het is een hogere macht die toch iets in mij ziet, en ik ben hem (of haar) elke dag dankbaar.

Ik snap heel goed dat sommige mensen daarin niet geloven. Ik heb zelf ook lang geworsteld met atheďstische gedachtes en ongeloof. Maar elke keer dat ik dacht dat ik het niet meer kon, elke keer dat het leek alsof er geen hoop meer was, werd er toch een nieuwe deur geopend. Ik kies ervoor om te geloven dat dat de liefde van God is. Anderen mogen zelf bepalen wat ze willen geloven.
Mooi om te lezen man. En mooie post ook.

Ik ben God ook dankbaar iedere dag dat ik verder leef. Ik snap ook dat mensen niet-gelovig zijn (ben het zelf jarenlang geweest) maar ik geloof wel dat je kracht uit religie kan halen. Je hoeft het niet met alles eens te zijn of alles letterlijk nemen maar als er ook maar 1 passage in de Bijbel staat waar je kracht uit kan halen is dat alleen maar mooi.

Het ga je goed.
pi_187596885
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 21:44 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:

[..]

Trouwens dank kameraadske voor je bijval.
  dinsdag 25 juni 2019 @ 15:47:20 #209
330313 Gary_Oak
graag verwijderen
pi_187598807
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 10:40 schreef SVW5. het volgende:

[..]

Je reageert zelf notabene als eerst in mijn topic. Dan kan je een reactie verwachten. Als je trouwens serieus een onrustige avond hebt gehad door internet kan je beter uitloggen.

Ik zie niet dat ik opdringerig ben, probeer mensen geen geloof aan te praten (zoals ik al meerdere keren heb aangegeven) en als mensen dit topic niet aanstaat staat het ze vrij om niet te reageren. Ik kan je wel vertellen dat ik zal blijven reageren als er reacties komen.
Je ziet niet dat je opdringerig bent, terwijl de discussie weken geleden was afgesloten, maar je het toch nog nodig vond om het persoonlijk met mij weer omhoog te halen. Oh, en je zou het gisteren bij die ene laatste post laten en dat zou "het enige zijn wat je er nog over zou zeggen". Nog geen dag later zit je weer opdringerig, jaja, aan mijn kop te zeiken.

Kijk zelf in de spiegel.

[ Bericht 8% gewijzigd door Gary_Oak op 25-06-2019 16:01:03 ]
  dinsdag 25 juni 2019 @ 16:10:39 #210
395101 pokkerdepok
bla bla bla
pi_187599332
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 13:29 schreef SVW5. het volgende:

[..]

Mooi om te lezen man. En mooie post ook.

Ik ben God ook dankbaar iedere dag dat ik verder leef. Ik snap ook dat mensen niet-gelovig zijn (ben het zelf jarenlang geweest) maar ik geloof wel dat je kracht uit religie kan halen. Je hoeft het niet met alles eens te zijn of alles letterlijk nemen maar als er ook maar 1 passage in de Bijbel staat waar je kracht uit kan halen is dat alleen maar mooi.

Het ga je goed.
ik denk dan; je hoeft niet in god te gaan geloven om iets waardevols uit de bijbel te halen.

maar als ik je eerste post lees, denk ik dat jij ook echt op zoek bent naar een geloof. zodat je bepaalde angsten kwijt bent.
blij voor je, hoor, maar ik vind geloof, persoonlijk, jezelf voor de gek houden. je kan het ook loslaten, en het leven nemen zoals het komt, met al zijn mysteries. en niet verwachten dat je het gaat doorgronden. ik ben ervan overtuigd dat dat net zoveel rust brengt, als wat dan ook.
pi_187601844
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 18:55 schreef IndoorKite het volgende:
Ik wilde de topic niet zelf weer gaan toppen, maar aangezien het al weer naar de top is gegaan.
[..]

Precies wat ik zeg: er is niets verbazingwekkend aan het feit dat mensen onbetaalde kracht nodig hebben. Geen geloof in een god nodig. Ook geen hulp van een god nodig om mensen tegen te komen die iets willen maar niet ervoor gaan betalen.
[..]

Mensen die "in opdracht van god" (onbetaald) werk leveren zie ik als een vorm van misbruik, ja.
Dat kan. Ik zie het niet als misbruik als ik zie dat er weekendjes 'kamp' worden georganiseerd door onze kerk voor kinderen boordevol 'leuke' spelletjes. En als ouders het niet kunnen betalen (wat voorkomt) mogen ze gratis mee. En ze zijn niet allemaal gelovig.

Maar ik heb het idee dat jij de kerk per definitie als negatief ervaart. Dus als je het doet zonder dat er een kerkelijk idee achter zit, vind je het wel goed. Maar nu misbruik.

Wat maakt het dat je perse een 'hekel' lijkt te hebben aan de kerk/geloof? Traumatische ervaring?
  dinsdag 25 juni 2019 @ 20:39:55 #212
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_187604104
Basta. Posts verwijderd. Blijf uit elkaars haar, terug ontopic.
  dinsdag 25 juni 2019 @ 20:47:10 #213
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_187604265
Kap er dan ook mee.
pi_187605174
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 18:40 schreef Jardis het volgende:

[..]

Dat kan. Ik zie het niet als misbruik als ik zie dat er weekendjes 'kamp' worden georganiseerd door onze kerk voor kinderen boordevol 'leuke' spelletjes. En als ouders het niet kunnen betalen (wat voorkomt) mogen ze gratis mee. En ze zijn niet allemaal gelovig.
Kan ook allemaal zonder geloof. Nu gebeurt het met als doel kinderen jong te koppelen aan een geloof. Maakt in dat opzicht een deel uit van religieuze indoctrinatie.

quote:
Maar ik heb het idee dat jij de kerk per definitie als negatief ervaart. Dus als je het doet zonder dat er een kerkelijk idee achter zit, vind je het wel goed. Maar nu misbruik.
Ik zie het niet als toegevoegde waarde, nee.

quote:
Wat maakt het dat je perse een 'hekel' lijkt te hebben aan de kerk/geloof? Traumatische ervaring?
Nope, meer vanuit rationeel standpunt gezien voegt het verder niets toe.
pi_187624192
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 16:10 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

ik denk dan; je hoeft niet in god te gaan geloven om iets waardevols uit de bijbel te halen.

maar als ik je eerste post lees, denk ik dat jij ook echt op zoek bent naar een geloof. zodat je bepaalde angsten kwijt bent.
blij voor je, hoor, maar ik vind geloof, persoonlijk, jezelf voor de gek houden. je kan het ook loslaten, en het leven nemen zoals het komt, met al zijn mysteries. en niet verwachten dat je het gaat doorgronden. ik ben ervan overtuigd dat dat net zoveel rust brengt, als wat dan ook.
Je eerste zin heb je 100 procent gelijk in.

Tweede gedeelte heb je ook zeker een punt. Iedereen bewandeld zijn eigen pad dat is het mooie aan het leven.
pi_187624242
Heb vandaag uit het Nieuwe Testament Het Evangelie van Mattheüs gelezen. Ben nu ook begonnen met een serie op Netflix (A.D. Kingdom and Empire). Hoewel historisch niet helemaal correct zeker een interessante serie.
pi_187624379
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2019 22:29 schreef SVW5. het volgende:

[..]

Je eerste zin heb je 100 procent gelijk in.

Tweede gedeelte heb je ook zeker een punt. Iedereen bewandeld zijn eigen pad dat is het mooie aan het leven.
ja hoor, prima. geloof wat je wil, het ga je goed.
pi_187624522
Mensen die een 'superieure macht' nodig hebben om zich beter over hun eigen onzekerheden te voelen :')
pi_187624538
Misschien zouden jullie alle tijd en energie die jullie in god stoppen eens in jezelf moeten stoppen, je doet jezelf te kort.
pi_187639249
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.
Want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden; en met welke maat gij meet, zal u wedergemeten worden.
En wat ziet gij den splinter, die in het oog uws broeders is, maar den balk, die in uw oog is, merkt gij niet?

Mijn favoriete passage uit Mattheüs. Ik ga komende week niet drinken en het Nieuwe Testament lezen.
pi_187639485
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2019 22:32 schreef SVW5. het volgende:
Heb vandaag uit het Nieuwe Testament Het Evangelie van Mattheüs gelezen. Ben nu ook begonnen met een serie op Netflix (A.D. Kingdom and Empire). Hoewel historisch niet helemaal correct zeker een interessante serie.
Heb je ook de film ‘Il vangelo secondo Matteo’ van Pasolini gezien? Normaal houd ik niet van bijbelse films, maar deze vind ik erg mooi. Ook omdat alleen er citaten uit de evangelie wordt gebruikt.
pi_187639489
Sinds ik de Bijbel lees ben ik wel gaan beseffen dat er echt kwaadaardige mensen bestaan. Niet alleen op FOK! maar ook in het dagelijks leven. Volgende week afspraak voor therapie voor PTSS. Heb veel geweldsincidenten meegemaakt en kan niet begrijpen hoe mensen zo intens slecht kunnen zijn.
pi_187639519
quote:
11s.gif Op donderdag 27 juni 2019 22:29 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Heb je ook de film ‘Il vangelo secondo Matteo’ van Pasolini gezien? Normaal houd ik niet van bijbelse films, maar deze vind ik erg mooi. Ook omdat alleen er citaten uit de evangelie wordt gebruikt.
Nee.

Bedankt voor de tip. Staat deze ook op Netflix?

Een film die mij aan het denken heeft gezet is What Dreams May Come met Robin Williams in de hoofdrol. Vorig jaar toen ik in de put zat kwam die film heel hard binnen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-06-2019 22:31:46 ]
pi_187643355
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2019 22:29 schreef SVW5. het volgende:
Sinds ik de Bijbel lees ben ik wel gaan beseffen dat er echt kwaadaardige mensen bestaan. Niet alleen op FOK! maar ook in het dagelijks leven. Volgende week afspraak voor therapie voor PTSS. Heb veel geweldsincidenten meegemaakt en kan niet begrijpen hoe mensen zo intens slecht kunnen zijn.
En er bestaan ook goede mensen, wat je ontdekt als je met mensen omgaat ipv te lezen over de dingen die je bevestigen in je slachtofferschap.

We zijn allemaal beschadigd in onze jeugd en een ieder leeft met die littekens gedurende zn leven. Mooi dat je het in het geloof denkt te kunnen vinden, maar het lijkt erop alsof je fragile zijn moeilijk kan omgaan met de zwart-wit tegenstellingen en metaforen in de bijbel.

Goed en fout zit beide in de mens, ze zijn niet overwegend slecht of fout. Je dweept hier met teksten als “oordeel niet” om een paar posten later te verkondigen dat mensen zo slecht zijn. Het is geen boek om letterlijk te interpreteren, maar een boek die je gebruikt ter introspectie.

Wat ben jij? Een goed of een slecht mens? Of gewoon een mens als ieder ander?
pi_187643383
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 juni 2019 08:19 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

En er bestaan ook goede mensen, wat je ontdekt als je met mensen omgaat ipv te lezen over de dingen die je bevestigen in je slachtofferschap.

We zijn allemaal beschadigd in onze jeugd en een ieder leeft met die littekens gedurende zn leven. Mooi dat je het in het geloof denkt te kunnen vinden, maar het lijkt erop alsof je fragile zijn moeilijk kan omgaan met de zwart-wit tegenstellingen en metaforen in de bijbel.

Goed en fout zit beide in de mens, ze zijn niet overwegend slecht of fout. Je dweept hier met teksten als “oordeel niet” om een paar posten later te verkondigen dat mensen zo slecht zijn. Het is geen boek om letterlijk te interpreteren, maar een boek die je gebruikt ter introspectie.

Wat ben jij? Een goed of een slecht mens? Of gewoon een mens als ieder ander?
Bedankt voor je reactie.

Moet zeggen dat wanneer ik het idee heb dat mensen slecht zijn, dat ik zelf slecht in mijn vel zit. Dan zie ik mezelf in anderen (weet niet of het hout snijdt). Vooral tijdens psychotische episodes.

Ik kan niet over mezelf zeggen of ik een goed of slecht mens ben.
pi_187643424
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2019 08:23 schreef SVW5. het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie.

Moet zeggen dat wanneer ik het idee heb dat mensen slecht zijn, dat ik zelf slecht in mijn vel zit. Dan zie ik mezelf in anderen (weet niet of het hout snijdt). Vooral tijdens psychotische episodes.

Ik kan niet over mezelf zeggen of ik een goed of slecht mens ben.
Kortom, andere mensen zijn niet relevant, want je ervaart ze altijd door je eigen filter.

Het zijn idd niet de andere mensen die slecht zijn, die zijn net zo zoekende als jij, het is je eigen reflectie die je terug ziet. Mensen zijn spiegels voor elkaar. Als de hele wereld dreigend overkomt, zal de dreiging wel van binnenuit komen.

Manisch zijn is niet erg, als je je zelf maar blijft reflecteren aan anderen en tijdig doorhebt wanneer je “doorslaat”. Als je merkt dat je twee weken later nog bezig bent met een opmerking van een ander, is er iets getriggerd in jou wat je op moet lossen met jezelf, niet de ander.

Vaar-wel!
pi_187643853
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 juni 2019 08:29 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Kortom, andere mensen zijn niet relevant, want je ervaart ze altijd door je eigen filter.

Het zijn idd niet de andere mensen die slecht zijn, die zijn net zo zoekende als jij, het is je eigen reflectie die je terug ziet. Mensen zijn spiegels voor elkaar. Als de hele wereld dreigend overkomt, zal de dreiging wel van binnenuit komen.

Manisch zijn is niet erg, als je je zelf maar blijft reflecteren aan anderen en tijdig doorhebt wanneer je “doorslaat”. Als je merkt dat je twee weken later nog bezig bent met een opmerking van een ander, is er iets getriggerd in jou wat je op moet lossen met jezelf, niet de ander.

Vaar-wel!
Dikgedrukte mee eens. Tweede deel beslist niet.
pi_187659524
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2019 09:26 schreef SVW5. het volgende:

[..]

Dikgedrukte mee eens. Tweede deel beslist niet.
Ok. En hoe helpt het jou verder dan door het niet in jezelf op te lossen?
  zaterdag 29 juni 2019 @ 19:44:45 #229
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_187669294
God is groot, TS. Laat je hier niks aanpraten! :)
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
  zaterdag 29 juni 2019 @ 19:49:13 #230
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_187669393
God houd van kleine kindertjes.. En dat volwassen mensen met zo'n club dweepen is doodeng en ongelofelijk dat ze zich er niet van distantieren..

Doe mij maar een goede motorclub er laat religies lekker uitsterven... bron van alle ellende..
pi_187671738
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 19:44 schreef LordofLeaves het volgende:
God is groot, TS. Laat je hier niks aanpraten! :)
God bestaat niet.
Kijk naar al die ellende op de wereld.

Het verhaal dat mensen met psychise problemen zich ineens volop in een geloof storten, ken ik wel.
Ze denken zo troost te kunnen vinden, wat houvast.Beetje vergelijkbaar met mensen die ineens heel spiritueel gaan doen.Al geloof ik wel dat er meer is tussen hemel en aarde.Maar geen God.

Van mij mag je verder geloven wat je wilt, maar als God zou bestaan dan zou er wel een betere wereld zijn.
pi_187676647
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 19:49 schreef Zolderkamer het volgende:
God houd van kleine kindertjes.. En dat volwassen mensen met zo'n club dweepen is doodeng en ongelofelijk dat ze zich er niet van distantieren..

Doe mij maar een goede motorclub er laat religies lekker uitsterven... bron van alle ellende..
Ik vraag me af waarom religieuzen iedere keer afstand moeten nemen van zaken waar ze nauwelijks invloed op hebben. Om eens een andere vergelijking te maken, moet een bevolking verantwoordelijk worden gehouden voor de keuzes van een slechte regering of nog sterker, voor iets wat in het verleden heeft plaatsgevonden en is gefaciliteerd door de overheid, zoals slavernij ? De regering is net als de kerk een sterk machtscentrum, waar de doorsnee persoon nauwelijks een zegje over kan doen. Ja, we kunnen stemmen of in het geval van de kerk duidelijk maken dat we het er niet mee eens zijn, maar de uiteindelijke beslissingen worden door meer factoren beďnvloed zoals het vorige beleid, positie van andere partijen in de coalitie en oppositie, persoonlijke voorkeuren, geopolitieke invloeden zoals de EU, en lobbyende partijen zoals grote bedrijven en NGOs. Bovendien gaat het voor de gemiddelde gelovige om een bestaan in God en niet zozeer de organisatie zelf. De organisatie is slechts een middel om meer in contact met God te komen en dient als netwerk om mede-gelovigen te ontmoeten.
  zondag 30 juni 2019 @ 10:59:08 #233
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_187676684
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2019 10:55 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:
Ik vraag me af waarom religieuzen iedere keer afstand moeten nemen van zaken waar ze nauwelijks invloed op hebben.
Omdat ze het anders in stand houden he? :7
pi_187676718
quote:
14s.gif Op zondag 30 juni 2019 10:59 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Omdat ze het anders in stand houden he? :7
Zo simpel ligt het niet. Het gaat hier om systemen die door de eeuwen heen zijn opgebouwd. Die breek je niet zomaar even af, tenzij je een revolutie gaat starten en we weten allemaal door het Midden-Oosten dat dat ook niet altijd leidt tot het gewenste eindresultaat.
  zondag 30 juni 2019 @ 12:30:24 #235
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_187677983
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2019 11:01 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:

[..]

Zo simpel ligt het niet.
Jawel hoor..

Gewoon.. niet.. meer... gaan..

Wat is dat toch voor kleverig gedoe.. Een organisatie die het neuken van kinderen toestaat.. en dan over "het ligt niet zo makkelijk.. is moeilijk etc" beginnen..

Heel simpel.. zolang je er aan mee doet ben je medeplichtig en dus schuldig..
pi_187679917
quote:
14s.gif Op zondag 30 juni 2019 12:30 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Jawel hoor..

Gewoon.. niet.. meer... gaan..

Wat is dat toch voor kleverig gedoe.. Een organisatie die het neuken van kinderen toestaat.. en dan over "het ligt niet zo makkelijk.. is moeilijk etc" beginnen..

Heel simpel.. zolang je er aan mee doet ben je medeplichtig en dus schuldig..
Nogmaals, je onderschat de hele onderliggende sociale constructie van de kerk of de moskee for that matter. En op het voorbeeld van de overheid met het slavernijverleden terug te komen. Volgens jou redenatie zou dan ook iedere Nederlandse burger er medeplichtig aan zijn en kunnen we maar beter met zijn allen de huidige regering in de ban doen. Hoe denk jij serieus dat dat gaat werken en probeer dat dan eens terug te zien op een religieus instituut.
  zondag 30 juni 2019 @ 14:46:27 #237
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_187680144
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2019 14:27 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:

[..]

Nogmaals, je onderschat de hele onderliggende sociale constructie van de kerk of de moskee for that matter. En op het voorbeeld van de overheid met het slavernijverleden terug te komen. Volgens jou redenatie zou dan ook iedere Nederlandse burger er medeplichtig aan zijn en kunnen we maar beter met zijn allen de huidige regering in de ban doen. Hoe denk jij serieus dat dat gaat werken en probeer dat dan eens terug te zien op een religieus instituut.
Ik onderschat niets.. en wat blaat je nou allemaal..

Als je door rood rijd rijd je door rood.. lastiger gaat het niet worden..
pi_187681055
quote:
14s.gif Op zondag 30 juni 2019 14:46 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ik onderschat niets.. en wat blaat je nou allemaal..

Als je door rood rijd rijd je door rood.. lastiger gaat het niet worden..
Het punt is alleen, het gaat niet om de persoon die door rood heeft gereden, maar in de auto zat, om jouw analogie te gebruiken. De agent geeft niet de boete aan medepassagiers, want die zijn niet door rood gereden en daarom ook niet schuldig of er medeverantwoordelijk voor.
  zondag 30 juni 2019 @ 15:54:12 #239
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_187681536
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2019 15:34 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:

[..]

Het punt is alleen, het gaat niet om de persoon die door rood heeft gereden, maar in de auto zat, om jouw analogie te gebruiken. De agent geeft niet de boete aan medepassagiers, want die zijn niet door rood gereden en daarom ook niet schuldig of er medeverantwoordelijk voor.
Als niemand zich wil verplaatsen heb je geen auto nodig..
pi_187682557
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2019 10:55 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:

[..]

Ik vraag me af waarom religieuzen iedere keer afstand moeten nemen van zaken waar ze nauwelijks invloed op hebben.
Jullie geloof is wel iets wat de organisatie in stand houdt. En het is toevallig een geloof dat er een entiteit bestaat waar de regels van de mens niet voor gelden. Dat vind ik persoonlijk heel gevaarlijk.

quote:
Om eens een andere vergelijking te maken, moet een bevolking verantwoordelijk worden gehouden voor de keuzes van een slechte regering of nog sterker, voor iets wat in het verleden heeft plaatsgevonden en is gefaciliteerd door de overheid, zoals slavernij ?
Denk niet dat de bevolking er toentertijd grote problemen mee had. Dus in dat opzicht zijn ze allemaal tot op een zekere hoogte medeplichtig voor het faciliteren ervan. Leden van een regering worden tegenwoordig gekozen en regelmatig vervangen voor dingen die ze beloven en (wel of niet) kunnen waarmaken. Wat denk je dat er gaat gebeuren als ze nu voor slavernij gaan pleiten?

quote:
De organisatie is slechts een middel om meer in contact met God te komen en dient als netwerk om mede-gelovigen te ontmoeten.
Reden des te meer dat er iets helemaal niet deugt aan jullie organisatie, of niet? Hoe kan een sociale netwerk zoveel macht hebben om het in hun hoofd te halen om de wet te negeren en (kinder)verkrachters en aanranders systematisch van top tot bodem in bescherming te nemen? Waarom wordt er niet gelijk aan de bel getrokken om dit te stoppen? Waarom zitten jullie er allemaal bij als een zak zout?

Aan de ene kant preken geven over moraliteit en hoe dat alleen van jullie god komt en aan de andere kant als makke lammetjes kinderverkrachters en aanranders gewoon hen ding laten doen. Snap je niet hoe ongelofelijk waardeloos en hypocritisch jullie zijn? Jullie kunnen niet eens jullie eigen (en ja, die criminelen zijn van jullie geloof en worden gefaciliteerd door jullie geloof en organisatie) mensen weerhouden van deze afgrijselijke dingen, maar nog steeds beweren dat jullie de dienaars zijn van een perfecte god.
pi_187682683
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2019 16:32 schreef IndoorKite het volgende:

[..]

Jullie geloof is wel iets wat de organisatie in stand houdt. En het is toevallig een geloof dat er een entiteit bestaat waar de regels van de mens niet voor gelden. Dat vind ik persoonlijk heel gevaarlijk.

Ik ben atheďst. :D Heb er alleen een broertje dood aan dat gelovigen voor misstanden binnen hun religieuze instituten verantwoordelijk worden gehouden of de algemene tendens voor religiebashen die je vaak in nws ziet.
pi_187683122
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2019 16:35 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:

[..]

Ik ben atheďst. :D Heb er alleen een broertje dood aan dat gelovigen voor misstanden binnen hun religieuze instituten verantwoordelijk worden gehouden of de algemene tendens voor religiebashen die je vaak in nws ziet.
Ah mijn fout :p Had het neutraler moeten adresseren.
  zondag 30 juni 2019 @ 19:21:26 #243
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_187686179
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 22:20 schreef mereltjuhh34 het volgende:

[..]

God bestaat niet.
Kijk naar al die ellende op de wereld.

Het verhaal dat mensen met psychise problemen zich ineens volop in een geloof storten, ken ik wel.
Ze denken zo troost te kunnen vinden, wat houvast.Beetje vergelijkbaar met mensen die ineens heel spiritueel gaan doen.Al geloof ik wel dat er meer is tussen hemel en aarde.Maar geen God.

Van mij mag je verder geloven wat je wilt, maar als God zou bestaan dan zou er wel een betere wereld zijn.
Je hebt gelijk. God bestaat niet. Silly me.
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
pi_187686418
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2019 19:21 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]

Je hebt gelijk. God bestaat niet. Silly me.
Werkt deze manier van argumenteren vaak bij jou?
'Je hebt je werk niet correct gedaan lordofleaves.'
'Je hebt gelijk, ik heb mijn werk niet goed gedaan. Silly me'
En deze post bedoel ik niet om een heel verhaal te krijgen waarom God zou bestaan, wil je alleen even wijzen op deze speciale manier van omgaan met situaties door jou

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 30-06-2019 19:34:48 ]
pi_187687566
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2019 16:32 schreef IndoorKite het volgende:

[..]

[..]

Denk niet dat de bevolking er toentertijd grote problemen mee had. Dus in dat opzicht zijn ze allemaal tot op een zekere hoogte medeplichtig voor het faciliteren ervan. Leden van een regering worden tegenwoordig gekozen en regelmatig vervangen voor dingen die ze beloven en (wel of niet) kunnen waarmaken. Wat denk je dat er gaat gebeuren als ze nu voor slavernij gaan pleiten?
[..]

Reden des te meer dat er iets helemaal niet deugt aan jullie organisatie, of niet? Hoe kan een sociale netwerk zoveel macht hebben om het in hun hoofd te halen om de wet te negeren en (kinder)verkrachters en aanranders systematisch van top tot bodem in bescherming te nemen? Waarom wordt er niet gelijk aan de bel getrokken om dit te stoppen? Waarom zitten jullie er allemaal bij als een zak zout?

Aan de ene kant preken geven over moraliteit en hoe dat alleen van jullie god komt en aan de andere kant als makke lammetjes kinderverkrachters en aanranders gewoon hen ding laten doen. Snap je niet hoe ongelofelijk waardeloos en hypocritisch jullie zijn? Jullie kunnen niet eens jullie eigen (en ja, die criminelen zijn van jullie geloof en worden gefaciliteerd door jullie geloof en organisatie) mensen weerhouden van deze afgrijselijke dingen, maar nog steeds beweren dat jullie de dienaars zijn van een perfecte god.
Zo dan kan ik nu een uitgebreider antwoord geven. Zwijgen is juridisch gezien niet strafbaar. Ethisch is het natuurlijk quetionable om zo met de misbruikschandalen om te gaan. Welnu, kan de doorsnee gelovige hier realistischerwijze iets tegenop brengen ? Juridisch gezien kan deze groep samen met de slachtoffers een rechtszaak beginnen maar zoals ik al eerder aangaf schiet de zaak niet veel op als de kerk zwijgt over de vermeende rol van de daders. En dan kom je bij het andere lastige aspect uit van de zaak. Omdat het achter gesloten deuren gebeurde een hele poos terug is het een zijn-woord-tegen-jouw-woord. Iedereen weet dat er iets heeft gespeeld, maar er moet ook voldoende ondersteuning aan bewijsmateriaal zijn en daar gaat het vaak mis bij verkrachtings-- en misbruikzaken die zich enige tijd terug hebben afgespeeld.

Dan de volgende vraag, kan je als doorsnee gelovige een compleet instituut zoals de kerk over de kop halen ? Ik zou zeggen van niet, omdat de kerk in veel Europese landen op het moment financieel ondersteunt wordt door de regering. In principe heeft de kerk voornamelijk rekening te houden met de overheid en zolang de kerk de subsidies van de regering op correcte wijze gebruikt zal er niks veranderen. Want daar zit hem de cru: Subsidies richting de kerk zijn cultuursubsidies voor het onderhoud van de gebouwen en niet het geloof op zichzelf. Daarnaast zijn allerlei clubjes zoals zangkoren die in de kerk zingen ook gesubsidieerd vanuit cultuursubsidies. Er is dus juridisch gezien geen argument om de subsidies terug te trekken als er zich misbruikschandalen voor doen. En het salaris van de priester zelf, die wordt inderdaad door het geld van de kerkgangers betaald, maar dan hebben we het over een kleine fractie van het totaalgeld. Waarom dan niet het salaris van de priester boycotten zou je zeggen ? Nou, dat betekent simpelweg geen missen meer en daar hebben gelovigen ook geen trek in.

Kortom er ligt een hele sociale constructie achter de kerk, waardoor het moeilijk is om als doorsnee gelovige te tornen aan de machtspositie van de kerk. Het ligt niet zo simpel als een product in de supermarkt wat iedereen niet meer besluit te kopen, omdat het bedrijf aan slavenhandel doet. En zelfs als het om een bedrijf gaat dan gaat dat al niet gemakkelijk. Het mooiste voorbeeld daarvan is Nutella. Dat koopt ook nog steeds iedereen, ondanks dat kinderen in Turkije worden uitgebuit voor het plukken van de hazelnoten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ambystoma_mexicanum op 30-06-2019 21:26:47 ]
  zondag 30 juni 2019 @ 21:05:52 #246
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_187688272
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2019 19:33 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Werkt deze manier van argumenteren vaak bij jou?
'Je hebt je werk niet correct gedaan lordofleaves.'
'Je hebt gelijk, ik heb mijn werk niet goed gedaan. Silly me'
En deze post bedoel ik niet om een heel verhaal te krijgen waarom God zou bestaan, wil je alleen even wijzen op deze speciale manier van omgaan met situaties door jou
Nee, vaak doe ik het af met een 'zucht'. Alleen staat dat hier zo raar.
pi_187688338
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2019 21:05 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]

Nee, vaak doe ik het af met een 'zucht'. Alleen staat dat hier zo raar.
Is exact dezelfde methode anders
  zondag 30 juni 2019 @ 21:09:28 #248
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_187688349
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2019 21:08 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Is exact dezelfde methode anders
Klopt. Erg eh?
pi_187688360
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2019 21:09 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]

Klopt. Erg eh?
Is niet erg voor mij of voor anderen.
  zondag 30 juni 2019 @ 21:15:18 #250
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_187688466
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2019 21:10 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Is niet erg voor mij of voor anderen.
Oh, dan is er niks aan de hand.
pi_187690552
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2019 20:29 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:

[..]

Zo dan kan ik nu een uitgebreider antwoord geven. Zwijgen is juridisch gezien niet strafbaar.
1. Kan me niet voorstellen dat als organisatie zijnde je weet dat je medewerkers misdrijven plegen je niet een wet breekt door dit te verzwijgen. 2. Dit gaat verder dan alleen zwijgen: ze hebben een systeem om dergelijke criminelen te "verplaatsen" naar andere regios om iedereen (zowel binnen als buiten de organisatie) het moeilijker te maken om 1. te achterhalen wat er is gebeurd en 2. stappen te nemen om iets te doen tegen desbetreffende criminelen. Terwijl zij doodleuk door mogen gaan met pastoor spelen. Hoe dan ook, ze zijn bewust bezig om aanranders/verkrachters niet alleen te beschermen maar ook nog te faciliteren door ze niet bij de politie aan te geven.

quote:
Ethisch is het natuurlijk quetionable om zo met de misbruikschandalen om te gaan.
Understatement of the year.

quote:
Welnu, kan de doorsnee gelovige hier realistischerwijze iets tegenop brengen ? Juridisch gezien kan deze groep samen met de slachtoffers een rechtszaak beginnen maar zoals ik al eerder aangaf schiet de zaak niet veel op als de kerk zwijgt over de vermeende rol van de daders. En dan kom je bij het andere lastige aspect uit van de zaak. Omdat het achter gesloten deuren gebeurde een hele poos terug is het een zijn-woord-tegen-jouw-woord. Iedereen weet dat er iets heeft gespeeld, maar er moet ook voldoende ondersteuning aan bewijsmateriaal zijn en daar gaat het vaak mis bij verkrachtings-- en misbruikzaken die zich enige tijd terug hebben afgespeeld.
Het geloof in een hogere macht en jezelf daaraan overgeven incl aan de "herders" aan wie je je zondes moet opbiechten en hulp bij moet zoeken geeft hen een machtpositie die leidt tot situaties zoals deze. Doorgaans naieve of gewoon foute mensen waarvan hun enige kwalificatie om in hun machtposities te komen is omdat ze een sprookjesverhaal "beter" (lees hun eigen interpretatie) begrijpen. En dan afvragen waarom dit op grootschalig niveau gebeurt? Gelovigen houden het sprookje in leven en daardoor ook alle mensen die systematisch in deze machtposities terechtkomen en systematisch anderen misbruiken. Laten we niet doen alsof gelovigen onschuldige schaapjes zijn die hier geen bijdrage aan leveren door hun onzin te geloven. Zij zijn degenen die deze mensen de macht geven om er misbruik van te maken puur door geloof.

quote:
Dan de volgende vraag, kan je als doorsnee gelovige een compleet instituut zoals de kerk over de kop halen ? Ik zou zeggen van niet, omdat de kerk in veel Europese landen op het moment financieel ondersteunt wordt door de regering. In principe heeft de kerk voornamelijk rekening te houden met de overheid en zolang de kerk de subsidies van de regering op correcte wijze gebruikt zal er niks veranderen. Want daar zit hem de cru: Subsidies richting de kerk zijn cultuursubsidies voor het onderhoud van de gebouwen en niet het geloof op zichzelf. Daarnaast zijn allerlei clubjes zoals zangkoren die in de kerk zingen ook gesubsidieerd vanuit cultuursubsidies. Er is dus juridisch gezien geen argument om de subsidies terug te trekken als er zich misbruikschandalen voor doen. En het salaris van de priester zelf, die wordt inderdaad door het geld van de kerkgangers betaald, maar dan hebben we het over een kleine fractie van het totaalgeld. Waarom dan niet het salaris van de priester boycotten zou je zeggen ? Nou, dat betekent simpelweg geen missen meer en daar hebben gelovigen ook geen trek in.
Iets meer dan slechts een sociaal netwerk voor gelovigen, huh?

quote:
Kortom er ligt een hele sociale constructie achter de kerk, waardoor het moeilijk is om als doorsnee gelovige te tornen aan de machtspositie van de kerk. Het ligt niet zo simpel als een product in de supermarkt wat iedereen niet meer besluit te kopen, omdat het bedrijf aan slavenhandel doet. En zelfs als het om een bedrijf gaat dan gaat dat al niet gemakkelijk. Het mooiste voorbeeld daarvan is Nutella. Dat koopt ook nog steeds iedereen, ondanks dat kinderen in Turkije worden uitgebuit voor het plukken van de hazelnoten.
Maakt een gelovige nog niet onschuldig.
pi_187690683
Ik vind het echt heftig wat je hebt meegemaakt. Drugs, al is het alleen voor recreatief gebruik, is als vergif voor het lichaam. Ik raad je het boek "in de plaats van ik" aan. Zelf heb ik nooit drugs gebruikt en effecten van alcohol vind ik ook niets. Als een geloof je rust brengt, is het alleen maar goed voor je. En ik hoop dat je je in de toekomst veel beter zal voelen :)
  woensdag 3 juli 2019 @ 16:16:49 #253
468652 denattedweil
Piscatoria Cyprino
pi_187732784
Onzin want god bestaat niet.

Waarom is er anders zoveel leed in de wereld, worden er kinderen misbruikt en dieren mishandelt?
Omdat god dat wil?
pi_187732897
Ik geloof niet in god maar het zou mooi zijn als de religieuzen en dan vooral de moslims van deze planeet de topic titel eens serieuzer zouden nemen.

Als god namelijk oordeelt (en straft) in het hiernamaals, waarom wachten de gelovigen hier dan niet gewoon op? Waarom nemen ze zelf het heft in handen? Denken ze dat hun god niet goed genoeg is ofzo? Waarom gooien ze zelf homo's van gebouwen? Of verminken ze kleine kinderen? Of onthoofden ze ongelovigen met het vingertje in de lucht?

Als god deze ongelovigen toch zal straffen en eeuwig laat pijn lijden, waarom dan niet gewoon in vrede op aarde met elkaar samen leven?
  woensdag 3 juli 2019 @ 18:46:50 #255
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_187734894
Vind het eerder vreemd dat niet gelovigen God nog altijd zien als een mens dat handelt vanuit menselijke emoties. Blijkbaar is voor hen God nog steeds de typische oude man op een gouden troon dat continue naar de wereld zit te koekeloeren. Heel sprookjesachtig voor niet gelovigen.
  woensdag 3 juli 2019 @ 18:55:34 #256
545 dop
:copyright: dop
pi_187735095
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 18:46 schreef LordofLeaves het volgende:
Vind het eerder vreemd dat niet gelovigen God nog altijd zien als een mens dat handelt vanuit menselijke emoties. Blijkbaar is voor hen God nog steeds de typische oude man op een gouden troon dat continue naar de wereld zit te koekeloeren. Heel sprookjesachtig voor niet gelovigen.
niet gelovige zien geen god.
Quote jij even de niet gelovige in dit topic die het door jouw beschreven godsbeeld zien.
Hoe je het verder went of keert, voor een niet gelovige blijft elk godsbeeld een verzinsel.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  donderdag 4 juli 2019 @ 10:29:45 #257
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_187747371
quote:
Wat is God dan voor een gelovige?
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fűt ou le doit ętre.
pi_187750462
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 16:16 schreef denattedweil het volgende:

Waarom is er anders zoveel leed in de wereld, worden er kinderen misbruikt en dieren mishandelt?
Omdat god dat wil?
Wil je echt antwoord of wil je gewoon deze zin plaatsen omdat dit het standaard zinnetje die je elke dag wel een keer hoort?
Oprechte vraag, wil best een keer antwoorden maar vraag me altijd af hoe serieus je bent met deze zin.

Als dit echt jou levensvraag is zou je ook kunnen googelen overigens. Maar ik wil alsnog wel typen hoe ik er over denk als gelovige als er oprechte interesse van uit gaat.
pi_187752166
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 14:11 schreef Jardis het volgende:

[..]

Wil je echt antwoord of wil je gewoon deze zin plaatsen omdat dit het standaard zinnetje die je elke dag wel een keer hoort?
Oprechte vraag, wil best een keer antwoorden maar vraag me altijd af hoe serieus je bent met deze zin.

Als dit echt jou levensvraag is zou je ook kunnen googelen overigens. Maar ik wil alsnog wel typen hoe ik er over denk als gelovige als er oprechte interesse van uit gaat.
ik ben wel benieuwd naar je antwoord.
  vrijdag 5 juli 2019 @ 11:03:00 #260
468652 denattedweil
Piscatoria Cyprino
pi_187762705
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 14:11 schreef Jardis het volgende:

[..]

Sorry maar ik weet het antwoord al. Dit is absoluut geen levensvraag of iets dergelijks maar meer een nuchtere kijk op de wereld. Het zijn gewoon hele simpele vragen waar niemand een antwoord op heeft. Religie is hét grote probleem in de wereld. Zonder religie zouden er ook veel minder oorlogen zijn geweest.

In de bijbel staan verhalen, verklaringen en regels die, voor sommige mensen, passen bij de maatschappij van primitieve samenlevingen. De moderne mens heeft, het geloven in God, niet meer nodig als verklaring voor het ontstaan van de wereld, als bescherming tegen onverklaarbaar natuurgeweld of als hoeder van de moraal in een onoverzichtelijke wereld.
pi_187763530
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 16:16 schreef denattedweil het volgende:

Omdat god dat wil?
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 11:03 schreef denattedweil het volgende:

[..]

Sorry maar ik weet het antwoord al. Dit is absoluut geen levensvraag of iets dergelijks maar meer een nuchtere kijk op de wereld. Het zijn gewoon hele simpele vragen waar niemand een antwoord op heeft. Religie is hét grote probleem in de wereld. Zonder religie zouden er ook veel minder oorlogen zijn geweest.

In de bijbel staan verhalen, verklaringen en regels die, voor sommige mensen, passen bij de maatschappij van primitieve samenlevingen. De moderne mens heeft, het geloven in God, niet meer nodig als verklaring voor het ontstaan van de wereld, als bescherming tegen onverklaarbaar natuurgeweld of als hoeder van de moraal in een onoverzichtelijke wereld.
Waarom ga je eerst iets vragen om daarna aan te geven dat je het antwoord al weet?

Wat is jouw reden dat we 2019 jaar na Christus leven als er gewoon niets van waar is allemaal?
pi_187766429
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 12:07 schreef Jardis het volgende:

Wat is jouw reden dat we 2019 jaar na Christus leven als er gewoon niets van waar is allemaal?
Die hele jaartelling is ook maar arbitrair hoor. Heeft niks met religie te maken :')
  vrijdag 5 juli 2019 @ 16:54:19 #263
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_187767320
quote:

[..]

[..]

Waarom ga je eerst iets vragen om daarna aan te geven dat je het antwoord al weet?

De jaartelling is gewoon gebaseerd op een nulpunt dat toen relevant was.
Aangezien je dat niet 1-2-3 meer aanpast heet t nog steeds "x jaar voor.na Christus".
Dat heeft niets met het wel of niet waar zijn te maken.
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fűt ou le doit ętre.
pi_187779042
‘Een nul punt dat toen relevant was’, was er toen relevant dan?

Tuurlijk, ik snap ook wel dat het geen bewijs is en dat je je als niet gelovige er weinig in ziet.

Maar als iemand zegt dat de hele bijbel 1 sprookje is, denk ik dat je er totaal niet open voor staat.
Gewoon de plaatsnamen, de tijd van de Romeinen, en dat Jezus heeft geleefd is net zo feitelijk als dat napoleon er was.

Dus dat ‘niets’ klopt is gewoon niet waar.
pi_187779066
quote:

[..]

[..]

Wat is dit voor onzin argument. _O-
  zaterdag 6 juli 2019 @ 14:17:39 #266
545 dop
:copyright: dop
pi_187779216
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2019 14:04 schreef Jardis het volgende:

Tuurlijk, ik snap ook wel dat het geen bewijs is en dat je je als niet gelovige er weinig in ziet.

Maar als iemand zegt dat de hele bijbel 1 sprookje is, denk ik dat je er totaal niet open voor staat.
Gewoon de plaatsnamen, de tijd van de Romeinen, en dat Jezus heeft geleefd is net zo feitelijk als dat napoleon er was.

even serieus, in neem bijvoorbeeld de boeken van Dan Brown of Stephen King staan ook vol van feitelijkheden en dingen die echt bestaan. Toch zijn de boeken gewoon fictie en geen werkelijkheid.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_187780195
quote:

Dus omdat Bethlehem bestaat, is de rest ook waar!?

Ik geloof best dat de plaatsnamen echt waren, en misschien de mensen ook wel. Verder denk ik dat het vooral veel verhalen zijn over psychotische mensen en metaforen, om het volk te sturen. Of denk jij dat die engelen echt bestaan hebben? Of dat men echt met een ark rondvoer met overal 2 van?
pi_187780203
quote:

Dit gebrabbel is dus letterlijk toepasbaar op elk historisch fictie boekje.
Conscience do cost.
  zaterdag 6 juli 2019 @ 16:03:12 #269
395101 pokkerdepok
bla bla bla
pi_187780552
quote:

of jesus een historisch figuur was of niet, zegt toch niks over of hij de zoon van god was, en of god uberhaubt bestaat...
pi_187880932

Ben afgelopen week veel na gaan denken en lezen over allerlei religies. Ik heb net zoals veel niet-gelovigen een hekel aan de kerk als instituut. Na veel lezen uit de Bijbel kan ik ook niet alles letterlijk nemen. Dat zou volstrekt onzinnig zijn. Wel kan ik heel veel levensvreugde halen uit het Evangelie van Matthäus.
pi_187881078
Ik neem ook niet alles letterlijk.

7 dagen schepping niet bijvoorbeeld.

Wandelen over het warer kan je letterlijk nemen, ook als een soort verbeelding dat een groot open water als angstig kan worden ervaren en dat Jezus daar boven staat.

Spreuken vind ik ook een mooi boek.
pi_187881409
Lopen over water kom natuurlijk vanwege de fata morgana's die te vinden zijn in de woestijn, waarschijnlijk liep JC in de verte en leek het alsof hij over water liep wat een verbeelding was
pi_187962902
Voor een interessante kijk op het christendom:

:)
pi_187962913
quote:
Da's niet zo gek als we het over de god van het oude testament hebben.
pi_187962974
Ah, het "letterlijk verhaal".

De bijbel is letterlijk bedoeld, op de gelijkenissen na.
Pas de laatste 40 a 50 jaar gaan we er massaal mee aan de haal om er een persoonlijker geloof van te maken.

Het scheppingsverhaal, adam en eva, ark van het verbond, ark van noach, wederopstanding, wonderen, einde der tijden. Kies en maak je versie.

Dat het grootste deel onwaarschijnlijk is maakt het nog geen figuurlijk boek met ingewikkelde diepgang.
Handgemaakt | Doggerlandse klimaatvluchteling
pi_187963279
Ik droom sinds 2 weken dat ik met mijn familieleden (ook de overledenen) aan het strand zit aan een tafel en iedereen drinkt alcohol. Mijn opa (die in '98 overleden is) komt telkens naar mij toe in mijn droom en vertelt me dat ik moet stoppen met roken en drinken.

Droom overigens constant over overleden familieleden. Psychisch ben ik een wrak, kan om de kleinste dingen huilen als ik bv. een documentaire zit te kijken.

Gisteravond het Heilig Evangelie naar de beschrijving van Mattheüs gelezen uit de het oude exemplaar van voor de oorlog.
  woensdag 17 juli 2019 @ 09:22:03 #277
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_187963429
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 08:38 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Da's niet zo gek als we het over de god van het oude testament hebben.
Exacto. Men moet eens leren dat de god van de Joden niet de ware god hoeft te zijn.
pi_187963437
Ik heb zo'n 60 cd's van JS Bach waarvan het grootste deel religieuze cantates. Kan veel energie uit zijn werken halen als ik in de put zit.

Dit vind ik al jaren een van de mooiste van hem. Gaat over de angst voor de eeuwigheid en het dreigende vuur.
pi_187963641
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 08:37 schreef Haushofer het volgende:
Voor een interessante kijk op het christendom:

:)
Als ik vanmiddag thuiskom ga ik het kijken.
pi_188018418
De mens heeft God geschapen...het christendom de oorlogen...de kerken de bankrekeningen.

[ Bericht 49% gewijzigd door cempexo op 20-07-2019 09:31:46 ]
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_188031614
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 09:09 schreef cempexo het volgende:
De mens heeft God geschapen...het christendom de oorlogen...de kerken de bankrekeningen.
Allah/God heeft de wereld en de mens geschapen.

Maar jezus kan niet de zoon van God zijn. God is niet verwerkt en heeft nooit verwerkt.
pi_188033188
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 22:51 schreef Fushia2 het volgende:

[..]

Allah/God heeft de wereld en de mens geschapen.

Maar jezus kan niet de zoon van God zijn. God is niet verwerkt en heeft nooit verwerkt.
Wie heeft dan al die andere miljarden planeten geschapen? En waar zijn die planeten voor?
pi_188034806
Daar waar de mens geen rationeel antwoord kan geven zoals onder andere het ontstaan van de aarde, daar gaat men zijn fantasie gebruiken om toch maar een antwoord te kunnen geven. Mentaal stoerdoenerij en semi wetenschappelijk gedrag...iets van: kijk mij nou toch eens.

Ook al zou het allemaal zo zijn...dan zie ik nog geen enkele reden om mij te binden tot die maker van het geheel. Verplicht dankbaar zijn en afgodgedrag past niet bij me.

En al helemaal niet van het geconditioneerde gedrag van en door religieuze organisaties, die het gebruik van persoonlijke intelligentie niet op prijs stelt.

[ Bericht 3% gewijzigd door cempexo op 21-07-2019 06:17:11 ]
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_188034833
Nu alweer weken nachtmerries. Net wakker, in deze droom zat alles uit het verleden wat me dwars zit.
pi_188034842
Ik weet zelf niet eens meer wat ik geloof. Die droom van zojuist was net zo realistisch als de realiteit nu. Waarom is de een een droom en deze realiteit niet? Misschien leven mijn familieleden nog maar ben ik zelf dood.
pi_188034858
MUZ / Black metal uit Nederland en Vlaanderen

Deze christen heeft 250 black metal cd's in huis. Ik heb de medicatie genomen (de voorgeschreven dosering, maak je geen zorgen), ik ga nu therapeutisch het huis schoonmaken. Daarna een wandeling maken door het bos en dan keer ik weer terug op aarde.
pi_188036264
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 06:39 schreef SVW6. het volgende:
Ik weet zelf niet eens meer wat ik geloof. Die droom van zojuist was net zo realistisch als de realiteit nu. Waarom is de een een droom en deze realiteit niet? Misschien leven mijn familieleden nog maar ben ik zelf dood.
Slaap je van nature erg licht? Ik heb het idee dat je dromen dan veel ‘realistischer’ zijn. Ik heb het zelf wanneer ik middagdutjes doe. Dromen zijn kort, maar ook intens.
pi_188036399
quote:
11s.gif Op zondag 21 juli 2019 10:41 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Slaap je van nature erg licht? Ik heb het idee dat je dromen dan veel ‘realistischer’ zijn. Ik heb het zelf wanneer ik middagdutjes doe. Dromen zijn kort, maar ook intens.
Ik slaap heel diep. Zelfs als er ´s nachts onweer is slaap ik er doorheen. Die dromen komen volgens de psycholoog voort uit onverwerkte trauma´s. Je zou denken dat ik met mijn alcoholgebruik niks kan herinneren maar ik zou pagina´s vol kunnen schrijven, soms zelfs over 1 specifieke droom.

Trouwens ik weet niet of jij het was die reageerde op mijn opmerking over homoseksualiteit. Sorry (voor wat het waard is). Ik was helemaal bezeten door mijn Iraanse buurman en die Bijbel heb ik verstopt want ik begon mijn verstand te verliezen.

Had vanochtend oude foto's bekeken op de pc. Wist niet dat er zo veel tranen uit je ogen kunnen komen. Zag foto's van familie en hoe ze binnen een jaar veranderd zijn omdat ze met mij in de knoop zitten. Iedereen zegt altijd "denk aan jezelf". Het rare is dat ik er niet mee zit als ik de pijp uitga. Waar ik wel mee zit en dat blijft pijn doen, dat mijn hele familie zich zorgen om mij maakt.
pi_188037185
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 10:59 schreef SVW6. het volgende:

Trouwens ik weet niet of jij het was die reageerde op mijn opmerking over homoseksualiteit. Sorry (voor wat het waard is). Ik was helemaal bezeten door mijn Iraanse buurman en die Bijbel heb ik verstopt want ik begon mijn verstand te verliezen.
Ik heb het je al vergeven. :* Zit zelf nu nogal in een dip, dus kan soms emotioneel reageren. :@

Edit; Om eerlijk te zijn vind ik religies zelf heel eng. Ik weet van mezelf dat ik ergers helemaal geobserveerd kan raken en dit is in combinatie met religie niet goed. Jaren geleden heb ik gedroomd dat ik uit mijn lichaam was getreden en toen dacht ik dat ik een gave had. :@ :') Bizar dat je geest je zo kunt f*cken.
pi_188037208
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 12:13 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Ik heb het je al vergeven. :* Zit zelf nu nogal in een dip, dus kan soms emotioneel reageren. :@
Dat is lief van je. Je bent sowieso een lieve user. Sterkte ermee.
pi_188037231
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 12:16 schreef SVW6. het volgende:

[..]

Dat is lief van je. Je bent sowieso een lieve user. Sterkte ermee.
bedankt O+
pi_188044870
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 09:06 schreef SVW6. het volgende:
Ik droom sinds 2 weken dat ik met mijn familieleden (ook de overledenen) aan het strand zit aan een tafel en iedereen drinkt alcohol. Mijn opa (die in '98 overleden is) komt telkens naar mij toe in mijn droom en vertelt me dat ik moet stoppen met roken en drinken.

Droom overigens constant over overleden familieleden. Psychisch ben ik een wrak, kan om de kleinste dingen huilen als ik bv. een documentaire zit te kijken.

Gisteravond het Heilig Evangelie naar de beschrijving van Mattheüs gelezen uit de het oude exemplaar van voor de oorlog.
Die dromen gaan misschien wel over onverwerkte schuld- of schaamtegevoelens. En wie om kleine dingen (wat zijn dat?) huilt, is niet per defintie een psychisch wrak. Hooguit hyper-sensitief en/of heel erg empathisch.
Saskia & Serge zongen het al: 't zijn de kleine dingen die 't doen.
Geen J.S. Bach, maar toch.

Verder geloof ik dat God door de mens is geschapen, niet andersom. Zonder mens had God nooit bestaan.

Maar wie op een positieve manier steun vindt in het geloof: prima, wat mij betreft.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_188054809
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 20:26 schreef Toby56 het volgende:

[..]

Die dromen gaan misschien wel over onverwerkte schuld- of schaamtegevoelens. En wie om kleine dingen (wat zijn dat?) huilt, is niet per defintie een psychisch wrak. Hooguit hyper-sensitief en/of heel erg empathisch.
Saskia & Serge zongen het al: 't zijn de kleine dingen die 't doen.
Geen J.S. Bach, maar toch.

Verder geloof ik dat God door de mens is geschapen, niet andersom. Zonder mens had God nooit bestaan.

Maar wie op een positieve manier steun vindt in het geloof: prima, wat mij betreft.
Ja, gaat sowieso over onverwerkte gebeurtenissen. Altijd dezelfde terugkerende thema's over vroeger.

Dikgedrukte is ook interessant wat je schrijft. Ben jaren geleden een tijdje met Duitse filosofen beziggeweest, toen eigenlijk de filosofen loskwamen van de oude wereld. Vandaar ook dat citaat van Friedrich Nietzsche in de openingspost.
pi_188054902

Twee liedjes waar ik afgelopen tijd veel energie uit kon halen.

Aan het einde van het topic wil ik de film What Dreams May Come (1998) aanraden. Verhaal over een gezin waarvan eerst de kinderen omkomen bij een ongeluk, daarna de vader. Zij komen in de hemel terecht. De achtergebleven moeder draait door, pleegt zelfmoord en komt in de hel terecht. Verder verklap ik niks.

Heb de film zojuist voor de vierde keer gezien en voor de tweede keer in het afgelopen half jaar. Hele aangrijpende film. Ook voor niet-religieuzen trouwens, er zit geen enkele (letterlijke) verwijzing in naar een bestaande godsdienst maar vooral over het idee van leven na de dood.

Film staat op de Nederlandse Netflix.
pi_188054910
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2019 14:18 schreef SVW6. het volgende:

[..]

Ja, gaat sowieso over onverwerkte gebeurtenissen. Altijd dezelfde terugkerende thema's over vroeger.

Dikgedrukte is ook interessant wat je schrijft. Ben jaren geleden een tijdje met Duitse filosofen beziggeweest, toen eigenlijk de filosofen loskwamen van de oude wereld. Vandaar ook dat citaat van Friedrich Nietzsche in de openingspost.
Het aardige is, dat Nietzsche, na het horen van de Matthäus-Passion van JS Bach, het volgende te melden had: "Wer das Christentum völlig verlernt hat, der hört es hier wirklich wie ein Evangelium."
Zo grijpt alles weer in elkaar. :)
pi_188054915
Ik wil nogmaals iedereen danken voor de bijdragen in dit topic. Ben bepaalde dingen anders gaan zien. Zou ook niet gezond zijn als je bij 1 bepaald idee zou blijven vasthouden.

Denk dat iedereen gezegd heeft wat hij/zij had willen zeggen dus ik zal geen vervolgtopic openen.
pi_188054956
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2019 14:23 schreef Toby56 het volgende:

[..]

Het aardige is, dat Nietzsche, na het horen van de Matthäus-Passion van JS Bach, het volgende te melden had: "Wer das Christentum völlig verlernt hat, der hört es hier wirklich wie ein Evangelium."
Zo grijpt alles weer in elkaar. :)
Ah dat wist ik niet. Ja, dat is mooi.

Weet wel dat hij een liefhebber was van de opera's van Richard Wagner (of in ieder geval veel over heeft geschreven) en stevige kritiek uitte op zijn laatste opera Parsifal, omdat hij volgens Nietzsche vlak voor zijn dood zou hebben gebogen voor het christendom.
pi_188055024
Laat ik dit nog proberen (hoewel het een zeer persoonlijke noot is): probeer van het schuldgevoel af te komen. Los van de troost die religie kan bieden, zijn vele godsdiensten gebaseerd op de zondige en slechte mens, die daarvoor na de dood cq bij het einde der tijden gestraft zal worden. Eerlijk gezegd heb ik dat altijd een afschuwelijk dogma gevonden. En ik ben opgelucht dat ik ervan af ben... hoewel, nooit helemaal.
Er is niets tegen normen en moraal, maar we leven hier in een tamelijk fatsoenlijk land, met een niet zo slechte wetgeving. Maar wie sigaretjes, borreltjes, 'ondeugende' gedachten en een aantal spijtmomenten als loden last met zich gaat meedragen omdat Een Hogere Macht wel eens vertoornd zou kunnen zijn... neen, ik blijf volhouden dat zulks niet gezond is.

Sterkte ermee!
pi_188055071
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2019 14:29 schreef Toby56 het volgende:
Laat ik dit nog proberen (hoewel het een zeer persoonlijke noot is): probeer van het schuldgevoel af te komen. Los van de troost die religie kan bieden, zijn vele godsdiensten gebaseerd op de zondige en slechte mens, die daarvoor na de dood cq bij het einde der tijden gestraft zal worden. Eerlijk gezegd heb ik dat altijd een afschuwelijk dogma gevonden. En ik ben opgelucht dat ik ervan af ben... hoewel, nooit helemaal.
Er is niets tegen normen en moraal, maar we leven hier in een tamelijk fatsoenlijk land, met een niet zo slechte wetgeving. Maar wie sigaretjes, borreltjes, 'ondeugende' gedachten en een aantal spijtmomenten als loden last met zich gaat meedragen omdat Een Hogere Macht wel eens vertoornd zou kunnen zijn... neen, ik blijf volhouden dat zulks niet gezond is.

Sterkte ermee!
Bedankt man.

Ik waardeer alle bijdragen enorm,, zowel de kritische als de rest.
pi_188055085
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2019 14:26 schreef SVW6. het volgende:

[..]

Ah dat wist ik niet. Ja, dat is mooi.

Weet wel dat hij een liefhebber was van de opera's van Richard Wagner (of in ieder geval veel over heeft geschreven) en stevige kritiek uitte op zijn laatste opera Parsifal, omdat hij volgens Nietzsche vlak voor zijn dood zou hebben gebogen voor het christendom.
Ik heb over Nietzsche/Wagner wel eens wat gelezen, maar omdat ik geen band heb met Wagners muziek, is het niet blijven hangen. Moet trouwens wel bekennen, dat ik vermoedelijk Parsifal één van de beter te pruimen werken vind. Hehe. Blijkbaar levert buigen voor God in elk geval goeie muziek op. ;)
pi_188055231
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2019 14:32 schreef Toby56 het volgende:

[..]

Ik heb over Nietzsche/Wagner wel eens wat gelezen, maar omdat ik geen band heb met Wagners muziek, is het niet blijven hangen. Moet trouwens wel bekennen, dat ik vermoedelijk Parsifal één van de beter te pruimen werken vind. Hehe. Blijkbaar levert buigen voor God in elk geval goeie muziek op. ;)
Als laatste woord :P

Ik heb werkelijk alle opera's van Wagner en inderdaad, Parsifal is zijn mooiste
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')