abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_187369690
Ik geloof er heilig in dat iedereen zichzelf tegenkomt. In dit leven of het leven hierna.

Door tientallen traumatische ervaringen in mijn puberteit ben ik PTSS gaan ontwikkelen. Er zijn mensen geweest die mijn leven destijds tot een hel hebben gemaakt. Ik heb jarenlang de afgrond ingekeken en zag overal kwaad ("Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein" - Friedrich Nietzsche). Heb vorig jaar november een overdosis antipsychotica genomen. Toen ik 3 dagen later uit coma ontwaakte zag de wereld er heel anders uit. Sindsdien voel ik geen enkele angst meer.

Een maand geleden kreeg ik van mijn oma haar oude exemplaar van de Bijbel. Een week later werd ze ziek en was ze dood. De laatste dag dat ze daar lag pakte ik haar hand vast en zag ik dat ze rust gevonden had. Dat ik haar Bijbel heb gekregen is het mooiste dat me ooit is overkomen.

Ben nu sinds een paar weken aan het lezen. Meerdere teksten en uitdrukkingen kende ik mijn leven lang zonder te weten dat ze - letterlijk - uit de Bijbel kwamen. Ik herken veel dingen en begrijp ook de christelijke achtergrond van mijn familie beter. Het heeft even geduurd maar het licht in mijn hoofd begint eindelijk weer te schijnen.
  dinsdag 11 juni 2019 @ 14:41:22 #2
330313 Gary_Oak
graag verwijderen
pi_187369964
Van die mensen die miraculeus het licht hebben gezien en een zendeling worden. :') Heel fijn voor je, maar hou je religie voor jezelf.

En ik ben ook uit een dal gekropen, zónder god. En nu? 8)7
  dinsdag 11 juni 2019 @ 14:45:02 #3
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_187370027
quote:
99s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 14:41 schreef Gary_Oak het volgende:
Van die mensen die miraculeus het licht hebben gezien en een zendeling worden. :') Heel fijn voor je, maar hou je religie voor jezelf.

Heel fijn voor je. Vind dit nogal een disrespectvolle uitlating. Lekker belangrijk waar iemand zijn geesterust uithaalt. Of dat nu wel of niet in god is. Ook niks mis mee om dat uit te dragen imo. Van die normstellingen kunnen veel hedendaagse hedonisten nog wat van leren.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_187370038
Leuk, maar wat wil je hiermee zeggen? Dat we allemaal moeten geloven?

Ik ben nog nooit bij een normale kerkdienst geweest, en ben het ook niet van plan. Voor mij heeft religie 0 betekenis. En ik geloof ook niet dat iedereen in het hiernamaals zichzelf tegenkomt. Want er is geen hiernamaals. Althans, er is geen bewijs voor, dus waarom zouden wij moeten denken dat het er wel is?
pi_187370084
Er is geen leven hierna. Als je dood gaat stopt het gewoon voor je.
  dinsdag 11 juni 2019 @ 14:51:31 #6
330313 Gary_Oak
graag verwijderen
pi_187370137
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 14:45 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

Heel fijn voor je. Vind dit nogal een disrespectvolle uitlating. Lekker belangrijk waar iemand zijn geesterust uithaalt. Of dat nu wel of niet in god is. Ook niks mis mee om dat uit te dragen imo. Van die normstellingen kunnen veel hedendaagse hedonisten nog wat van leren.
Wat vervelend dat je het respectloos vindt. :') Ik vind het wel storend. Juist het absolute en de zekere instelling dat gods weg de enige is en dat mensen die anders denken het licht nog niet hebben gezien. Geen ruimte voor relativisme. Ik erger me dood aan die arrogantie.
pi_187370168
Ik zie de beoordeling met goede moed tegemoet.
pi_187370278
quote:
99s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 14:51 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Wat vervelend dat je het respectloos vindt. :') Ik vind het wel storend. Juist het absolute en de zekere instelling dat gods weg de enige is en dat mensen die anders denken het licht nog niet hebben gezien. Geen ruimte voor relativisme. Ik erger me dood aan die arrogantie.
Het is vanuit TS wel te verklaren. Die heeft alle extremen al gezien in het leven. Dan zoek je iets om je aan vast te klampen (vooral als je dat in het verleden niet gehad hebt), en dat is dan het geloof.

Goed dat het hem iets geeft om steun in te vinden, maar het geloof is dan eerder een middel, i.p.v. de oplossing voor de problemen. Alleen had dit middel net zo goed een huisdier ofzo kunnen zijn :P
  Moderator dinsdag 11 juni 2019 @ 15:00:59 #9
38824 crew  Droopie
pi_187370346
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 14:20 schreef SVW5. het volgende:
Ik geloof er heilig in dat iedereen zichzelf tegenkomt. In dit leven of het leven hierna.

Door tientallen traumatische ervaringen in mijn puberteit ben ik PTSS gaan ontwikkelen. Er zijn mensen geweest die mijn leven destijds tot een hel hebben gemaakt. Ik heb jarenlang de afgrond ingekeken en zag overal kwaad ("Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein" - Friedrich Nietzsche). Heb vorig jaar november een overdosis antipsychotica genomen. Toen ik 3 dagen later uit coma ontwaakte zag de wereld er heel anders uit. Sindsdien voel ik geen enkele angst meer.

Een maand geleden kreeg ik van mijn oma haar oude exemplaar van de Bijbel. Een week later werd ze ziek en was ze dood. De laatste dag dat ze daar lag pakte ik haar hand vast en zag ik dat ze rust gevonden had. Dat ik haar Bijbel heb gekregen is het mooiste dat me ooit is overkomen.

Ben nu sinds een paar weken aan het lezen. Meerdere teksten en uitdrukkingen kende ik mijn leven lang zonder te weten dat ze - letterlijk - uit de Bijbel kwamen. Ik herken veel dingen en begrijp ook de christelijke achtergrond van mijn familie beter. Het heeft even geduurd maar het licht in mijn hoofd begint eindelijk weer te schijnen.
Wat fijn voor je en hopelijk gaat het geloof wat voor je betekenen.

Ik las dat je alcoholproblemen hebt, uit ervaring kan ik zeggen dat veel mensen met een christelijke achtergrond oprecht kunnen helpen en voor een warm bad kunnen zorgen of je iig het gevoel geven.

Wel wil ik je als tip geven om niet alle antwoorden in de bijbel te zoeken, maar ook gewoon de GGZ te laten helpen met je problemen. :)

Had je trouwens een specifieke vraag/ reden om dit topic te openen?
Hell To The Liars
  Moderator dinsdag 11 juni 2019 @ 15:02:48 #10
38824 crew  Droopie
pi_187370385
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 14:57 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Het is vanuit TS wel te verklaren. Die heeft alle extremen al gezien in het leven. Dan zoek je iets om je aan vast te klampen (vooral als je dat in het verleden niet gehad hebt), en dat is dan het geloof.

Goed dat het hem iets geeft om steun in te vinden, maar het geloof is dan eerder een middel, i.p.v. de oplossing voor de problemen. Alleen had dit middel net zo goed een huisdier ofzo kunnen zijn :P

Klopt wel, ik was tijdens mijn behandeling speciaal naar een christelijke zorginstelling gegaan en was wel eens jaloers op mensen die geloof als een flinke steun gebruikte in hun herstel.
Hell To The Liars
pi_187370497
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 15:02 schreef Droopie het volgende:

[..]

Klopt wel, ik was tijdens mijn behandeling speciaal naar een christelijke zorginstelling gegaan en was wel eens jaloers op mensen die geloof als een flinke steun gebruikte in hun herstel.
Ik denk dat je daar niet perse een religie voor nodig hebt. Je kan jezelf ook overtuigen dat je het zelf in je hebt om wat dan ook te overwinnen.

Het voordeel is dan dat je ook nog de controle over wat je doet en denkt bij jezelf houdt, in plaats van dat je het naar een extern iets verplaatst (geloof). Je creeert dan eigenaarschap over je situatie, en dat is volgens mij nog krachtiger dan geloof.

Snap dat geloven in slechte tijden voordelig is, door te denken dat er iemand over je waakt. Maar als het wat beter gaat lijkt het me behoorlijk limiterend door te denken dat de uitkomst van wat jij doet niet in jouw handen ligt. Daarom zou ik hier nooit voor kiezen.

Met andere woorden: er zijn betere methoden om jezelf er bovenop te helpen.
  dinsdag 11 juni 2019 @ 15:12:20 #12
33189 RM-rf
1/998001
pi_187370565
quote:
als dat voor jou werkt, en je je er beter door voelt is dat natuurlijk een prima houding...

Ikzelf vind ook een enorm grote waarde in de verhalen uit de bijbel, waarbij mijn voorkeur naar het Oude Testament gaat, wat ruwer en harder, in tegenstelling tot die soms wat vergeelde langharige Hippie uit het nieuwe testament...

Een van mijn favoriete verhalen is Jonas en de Walvis... maar het hele verhaal, dus niet enkel die ene anekdote over de grote vis die hem opslokte toen hij op een vlucht was weg van YHWH, die hem tegen zn wil uitverkoren had om als profeet naar de stad Ninivé te gaan en daar de totale vernietiging van de stad te prediken...

Einde van het verhaal is dat God Jonas dwingt erheen te gaan, maar op het laatste moment nadat Jonas daar heeft staan preken over een aanstaand Armageddon, besluit Yahweh de stad toch opeens te sparen... wat Jonas (terecht) boos maakt omdat die dan een beetje voor lul staat.

Dat verhaal bevalt me eigenlijk vooral omdat het juist dat beeld van de 'doorgrondelijke' of zelfs rationele werkwijze van die God een beetje afbreekt... die 'god' lijkt ook niet goed te weten wat hij nu precies doet en is wispelturiger dan een Borderliner.

Overigens ook een grappige scene is dat als Jonas op het schip zit en er een storm opsteekt, alle zeemannen gaan bidden tot hun respectievelijke eigen goden, enkel Jonas niet waardoor de anderen doorhebben dat hij waarschijnlijk de reden van de storm is... de anderen gooien dan Jonas overboord waarna de storm gelijk ophoud..
hieruit blijkt hoe poly-theistisch het Oude Testament eigenlijk is, ook alle -andere- goden lijken wel degelijk aanwezig te zijn; alle andere volken hadden zo hun _eigen_ goden en leken ook het bestaan en de werkingskracht van _andere_ goden te accepteren (maar hadden geen probleem dan en andersgelogvige over bord te smijten :P )
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_187370596
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 15:12 schreef RM-rf het volgende:

[..]

als dat voor jou werkt, en je je er beter door voelt is dat natuurlijk een prima houding...

Ikzelf vind ook een enorm grote waarde in de verhalen uit de bijbel, waarbij mijn voorkeur naar het Oude Testament gaat, wat ruwer en harder, in tegenstelling tot die soms wat vergeelde langharige Hippie uit het nieuwe testament...

Een van mijn favoriete verhalen is Jonas en de Walvis... maar het hele verhaal, dus niet enkel die ene anekdote over de grote vis die hem opslokte toen hij op een vlucht was weg van YHWH, die hem tegen zn wil uitverkoren had om als profeet naar de stad Ninivé te gaan en daar de totale vernietiging van de stad te prediken...

Einde van het verhaal is dat God Jonas dwingt erheen te gaan, maar op het laatste moment nadat Jonas daar heeft staan preken over een aanstaand Armageddon, besluit Yahweh de stad toch opeens te sparen... wat Jonas (terecht) boos maakt omdat die dan een beetje voor lul staat.

Dat verhaal bevalt me eigenlijk vooral omdat het juist dat beeld van de 'doorgrondelijke' of zelfs rationele werkwijze van die God een beetje afbreekt... die 'god' lijkt ook niet goed te weten wat hij nu precies doet en is wispelturiger dan een Borderliner.

Overigens ook een grappige scene is dat als Jonas op het schip zit en er een storm opsteekt, alle zeemannen gaan bidden tot hun respectievelijke eigen goden, enkel Jonas niet waardoor de anderen doorhebben dat hij waarschijnlijk de reden van de storm is... de anderen gooien dan Jonas overboord waarna de storm gelijk ophoud..
hieruit blijkt hoe poly-theistisch het Oude Testament eigenlijk is, ook alle -andere- goden lijken wel degelijk aanwezig te zijn; alle andere volken hadden zo hun _eigen_ goden en leken ook het bestaan en de werkingskracht van _andere_ goden te accepteren (maar hadden geen probleem dan en andersgelogvige over bord te smijten :P )
8)7 8)7
  Moderator dinsdag 11 juni 2019 @ 15:14:31 #14
38824 crew  Droopie
pi_187370601
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 15:08 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Ik denk dat je daar niet perse een religie voor nodig hebt. Je kan jezelf ook overtuigen dat je het zelf in je hebt om wat dan ook te overwinnen.

Het voordeel is dan dat je ook nog de controle over wat je doet en denkt bij jezelf houdt, in plaats van dat je het naar een extern iets verplaatst (geloof). Je creeert dan eigenaarschap over je situatie, en dat is volgens mij nog krachtiger dan geloof.

Snap dat geloven in slechte tijden voordelig is, door te denken dat er iemand over je waakt. Maar als het wat beter gaat lijkt het me behoorlijk limiterend door te denken dat de uitkomst van wat jij doet niet in jouw handen ligt. Daarom zou ik hier nooit voor kiezen.

Met andere woorden: er zijn betere methoden om jezelf er bovenop te helpen.
Ik had een hele fijne christelijke psycholoog met wie ik alles kon bespreken. Hij gaf mij als kado een bijbel waar ik oprecht in ben gaan lezen, want ik was idd op zoek naar iets om mij aan vast te houden.

Echter vond ik het niet in het geloof en uiteindelijk ben ik mijn eigen kunnen gaan geloven :)

Ik ga TS niet afraden om het geloof op te zoeken, maar ik hoop dat ze inderdaad het lot zelf in handen neemt (met of zonder hulp van de bijbel, dat is ieders eigen keuze)

Aan het boek de Alchemist heb ik trouwens veel meer gehad achteraf, ook een soort bijbels verhaal met veel levensadviezen :P
Hell To The Liars
  dinsdag 11 juni 2019 @ 15:59:07 #15
394352 zaktak
Laat maar.
pi_187371458
God bestaat niet.
  dinsdag 11 juni 2019 @ 18:16:26 #16
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_187373915
quote:

[..]

Tjah, waar je mee kunt zitten.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_187374661
quote:
99s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 14:41 schreef Gary_Oak het volgende:

Je weet niet waar je over praat.

Ik ben geen zendeling en ook hou ik religie voor mezelf. Mijn relatie met God bevat uitsluitend de Bijbel, de natuur, de dieren en mezelf. Ben niet verbonden aan een kerk en zal dat nooit worden.
pi_187374684
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 14:45 schreef DaggerOne het volgende:
Leuk, maar wat wil je hiermee zeggen? Dat we allemaal moeten geloven?

Ik ben nog nooit bij een normale kerkdienst geweest, en ben het ook niet van plan. Voor mij heeft religie 0 betekenis. En ik geloof ook niet dat iedereen in het hiernamaals zichzelf tegenkomt. Want er is geen hiernamaals. Althans, er is geen bewijs voor, dus waarom zouden wij moeten denken dat het er wel is?
Iedereen is vrij te geloven wat hij/zij wil.
pi_187374764
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 15:00 schreef Droopie het volgende:

[..]

Wat fijn voor je en hopelijk gaat het geloof wat voor je betekenen.

Ik las dat je alcoholproblemen hebt, uit ervaring kan ik zeggen dat veel mensen met een christelijke achtergrond oprecht kunnen helpen en voor een warm bad kunnen zorgen of je iig het gevoel geven.

Wel wil ik je als tip geven om niet alle antwoorden in de bijbel te zoeken, maar ook gewoon de GGZ te laten helpen met je problemen. :)

Had je trouwens een specifieke vraag/ reden om dit topic te openen?
Hey Droopie,

Ik ben de topicstarter van het alcoholtopic (hoeveel accounts heb ik inmiddels gehad?)

Mijn hoofd is een denktank. Gaat immer weiter und weiter. In de Bijbel kan ik rust vinden.

Ik wilde met dit topic reacties krijgen en ideeën horen van mensen. Ik blijf hier nog even hangen hoewel internet niet in mijn toekomstplannen ligt. Ik wil eindeloos wandelen en fietsen. Geen zin meer om me druk te maken over dingen.
pi_187374799
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 15:12 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Het Oude Testament heeft ook mijn voorkeur. Mijn moeder noemde mijn broertje en ik vroeger Caïn en Abel omdat we altijd ruzie met elkaar maakten. Ook het verhaal van de Ark van Noach vind ik schitterend.
pi_187375046
Jezus wist dat mensen moeite zouden hebben met oordelen en Hij had een strenge waarschuwing in Zijn Woord: “Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt. Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden. Waarom kijk je naar de splinter in het oog van je broeder of zuster, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt? Hoe kun je tegen hen zeggen: “Laat mij de splinter uit je oog verwijderen,” zolang je nog een balk in je eigen oog hebt? Huichelaar, verwijder eerst de balk uit je eigen oog, pas dan zul je scherp genoeg zien om de splinter uit het oog van je broeder of zuster te verwijderen” (Matteüs 7:1-5).

https://www.allaboutgod.com/dutch/over-anderen-oordelen.htm
pi_187375089
quote:

[..]

Je doet zo veel aannames dat ik niet eens weet waar te beginnen.
pi_187375096
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 19:23 schreef SVW5. het volgende:
Jezus wist dat mensen moeite zouden hebben met oordelen en Hij had een strenge waarschuwing in Zijn Woord: “Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt. Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden. Waarom kijk je naar de splinter in het oog van je broeder of zuster, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt? Hoe kun je tegen hen zeggen: “Laat mij de splinter uit je oog verwijderen,” zolang je nog een balk in je eigen oog hebt? Huichelaar, verwijder eerst de balk uit je eigen oog, pas dan zul je scherp genoeg zien om de splinter uit het oog van je broeder of zuster te verwijderen” (Matteüs 7:1-5).

https://www.allaboutgod.com/dutch/over-anderen-oordelen.htm
Had hij het bij deze uitspraak over zijn eigen volgelingen?
pi_187375173
quote:

Mooie OP
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_187375193
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 19:26 schreef SVW5. het volgende:

[..]

Je doet zo veel aannames dat ik niet eens weet waar te beginnen.
Hij gaat uit van 2000 jaar ervaring met het christendom. Het is nu eenmaal geen fris clubje.
Toch fijn dat jij je er thuis voelt en geluk vindt.
  dinsdag 11 juni 2019 @ 19:35:37 #26
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_187375201
En als er dan geen god is? En waarom wil je beoordeelt worden?
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
pi_187375304
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 19:34 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Hij gaat uit van 2000 jaar ervaring met het christendom. Het is nu eenmaal geen fris clubje.
Toch fijn dat jij je er thuis voelt en geluk vindt.
"gods weg enige weg" en "mensen die het licht nog niet hebben gezien"

Zo zie ik het helemaal niet. Mijn relatie met God is dat er een Bijbel op mijn bureau ligt. Ik voel me op geen enkele manier verbonden met kerkelijke of christelijke organisaties en zal ook nooit een kerk bezoeken.
pi_187375333
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 19:35 schreef MMaRsu het volgende:
En als er dan geen god is? En waarom wil je beoordeelt worden?
Als er geen God is dan zij het zo. Het is niet zozeer dat mensen beoordeeld willen worden. Beetje lang verhaal om uit te leggen.
  dinsdag 11 juni 2019 @ 19:44:19 #29
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_187375338
Nee maar ik vroeg me meer af of jij de wens hebt om beoordeeld te worden door god en zoja waarom? :)

En ook als er geen god is en je zodoende niet beoordeeld kan worden wat voor invloed dat heeft op jouw denkbeeld en/of handelen?
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
pi_187375522
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 19:44 schreef MMaRsu het volgende:
Nee maar ik vroeg me meer af of jij de wens hebt om beoordeeld te worden door god en zoja waarom? :)

En ook als er geen god is en je zodoende niet beoordeeld kan worden wat voor invloed dat heeft op jouw denkbeeld en/of handelen?
Ik ben in het verleden zeer slecht behandeld door een aantal mensen. Ik heb echt kwaadaardige mensen gekend. Het blijft geloof natuurlijk maar ik geloof oprecht dat die mensen hun eigen daden eens hard terugkrijgen.

Edit: toevoeging

Ik heb niet de wens om beoordeeld te worden maar het is wel iets waar ik in geloof.

Mocht er geen God bestaan of er in geloof dan zal ik denk ik niet anders handelen. Probeer altijd open te zijn naar mensen en niet te oordelen. Heb altijd geleerd dat ik mensen moet behandelen zoals ik behandeld zou willen worden. Dat al deze zaken in de Bijbel terugkomen sterkt mij juist in het geloof.

[ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 12-06-2019 16:59:40 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')