Hoe lang geef jij om de dingen die jij zelf maakt? Dat heb je na een paar weken ook wel weer gezien. Hoe minder bijzonder/complex, des te sneller de interesse verloren gaat.quote:Op zaterdag 15 juni 2019 13:32 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Nou, als ik die mieren zelf had gemaakt en ze zou beschouwen als mijn schepsels, mijn kinderen, dan zou ik er weldegelijk mee inzitten als er een paar mieren aan de kleintjes zouden zitten of elkaar de kop afbijten omdat de éne mier rood beter vindt dan blauw. Zelfs al zou ik een weddenschapje gemaakt hebben met mijn duivels vriendje (die ik trouwens ook heb gemaakt maar hij is stout geworden).
Plus als ik toch zo almachtig was en alwetend en zonder begin en einde, dan had ik ook geweten dat dat vriendje een duiveltje zou worden en dat mijn weddenschapje dikke, vette miserie zou betekenen voor mijn miertjes en had ik het niet gedaan en mijn vriendje vernietigd.
Hoop en al zijn we een groot experiment van een best wel sadistische god...
Je reactie is sowieso niet relevant. Gast reageert met die vraag op iemand die het over een god heeft die om ons geeft. Dus jouw "god geeft niets om jou" stelling is totaal niet gepast.quote:Op zaterdag 15 juni 2019 13:42 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Hoe lang geef jij om de dingen die jij zelf maakt? Dat heb je na een paar weken ook wel weer gezien. Hoe minder bijzonder/complex, des te sneller de interesse verloren gaat.
Overigens is het ook zinloos om te denken dat een God ook maar enigszins dezelfde gevoelens heeft als een mens.
Het is zeker geen onzin. Gezien hoe (nog steeds) populair en makkelijk het is om gelovig te zijn in onze wereld, moet je toch echt een goed excuus hebben om als ongelovige door het leven te gaan. En dat betekent dat je wel degelijk heel wat moet weten over geloof, om overtuigend tegen mensen te kunnen zeggen dat je echt niet gelovig bent (tis geen rebelse fase in je leven wat automatisch weggaat) en dat je daar toch wel goede redenen voor hebt. Maar alleen voor degenen die dit uberhaupt aan anderen laten weten, wat vaak niet wordt aangeraden.quote:Op vrijdag 14 juni 2019 22:05 schreef SVW5. het volgende:
[..]
Hoe kom je aan deze wijsheid?
Alleen al het feit dat veel ongelovigen weigeren de Bijbel te lezen. Of de Koran zo je wil (terwijl ze er allemaal een mening over hebben). Wat je zegt is pertinente onzin.
Daarom sadistischquote:Op zaterdag 15 juni 2019 13:42 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Hoe lang geef jij om de dingen die jij zelf maakt? Dat heb je na een paar weken ook wel weer gezien. Hoe minder bijzonder/complex, des te sneller de interesse verloren gaat.
Overigens is het ook zinloos om te denken dat een God ook maar enigszins dezelfde gevoelens heeft als een mens.
Ik ben niet-gelovig opgevoed en in mijn omgeving is bijna niemand gelovig. Ik heb echt hele andere ervaringen dan wat jij schetst. Waarom zou je überhaupt een excuus moeten hebben om er voor uit te komen of je wel of niet gelovig bent?quote:Op zaterdag 15 juni 2019 15:38 schreef IndoorKite het volgende:
[..]
Je reactie is sowieso niet relevant. Gast reageert met die vraag op iemand die het over een god heeft die om ons geeft. Dus jouw "god geeft niets om jou" stelling is totaal niet gepast.
[..]
Het is zeker geen onzin. Gezien hoe (nog steeds) populair en makkelijk het is om gelovig te zijn in onze wereld, moet je toch echt een goed excuus hebben om als ongelovige door het leven te gaan. En dat betekent dat je wel degelijk heel wat moet weten over geloof, om overtuigend tegen mensen te kunnen zeggen dat je echt niet gelovig bent (tis geen rebelse fase in je leven wat automatisch weggaat) en dat je daar toch wel goede redenen voor hebt. Maar alleen voor degenen die dit uberhaupt aan anderen laten weten, wat vaak niet wordt aangeraden.
Als je naar forums gaat waar ongelovigen zitten, zul je al snel zien hoe relatief competent jouw argumenten met bijbelse onderbouwing wordt geconfronteerd.
quote:Op zaterdag 15 juni 2019 13:00 schreef Linkse_krijger het volgende:
Gelovigen die menen de waarheid in pacht te hebben
Ah, ik had het niet over NL (of West Europa). Ik had het meer over de VS en vele andere landen waar geloof heel sterk is (het MO bijv.).quote:Op zaterdag 15 juni 2019 18:01 schreef SVW5. het volgende:
[..]
Ik ben niet-gelovig opgevoed en in mijn omgeving is bijna niemand gelovig. Ik heb echt hele andere ervaringen dan wat jij schetst. Waarom zou je überhaupt een excuus moeten hebben om er voor uit te komen of je wel of niet gelovig bent?
Mijn interpretatie van de Bijbel is persoonlijk en daar praat ik in principe met niemand over.
Die doen dingen wel of niet zonder angst voor een denkbeeldig vriendje. Gewoon een beetje je gezond verstand gebruiken ipv een beetje achterlijke richtlijn uit een tijd dat donder nog best een prima reden is om hele hordes maagden te offeren ofzoquote:Op zaterdag 15 juni 2019 18:03 schreef SVW5. het volgende:
[..]
Atheïsten daarentegen zijn wat dat betreft heilig ja.
Heel veel succes verder. Ik hoop oprecht dat het in de toekomst beter met je zou gaan.quote:Op zaterdag 15 juni 2019 18:37 schreef SVW5. het volgende:
Een week nadat mijn oma overleed heb ik zeer intieme gesprekken met mijn moeder gehad. Ondanks dat mijn moeder christen is heeft ze me verteld dat ze mij bewust niet religieus heeft opgevoed omdat ze er van overtuigd was dat ik vroeg of laat toch God zal vinden.
Ik heb altijd in het bestaan van een hogere macht geloofd maar heb 17 jaar lang in duisternis gezeten. Als je alle tekeningen van mij in het Tekenen als Therapie topic ziet van de afgelopen jaren zat er bijna altijd een religieuze ondertoon in (duisternis/licht, leven/dood, hemel/hel).
Nogmaals dank voor alle reacties.
Het gaat niet om mij.quote:Op zaterdag 15 juni 2019 11:20 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Zelfs zonder het geloven in God, moet ik lachen om deze uitspraak. Alsof wij een fuck geven om de behoeften van een willekeurige mier die door onze tuin loopt.
Zo belangrijk ben je niet. Just another Dung Beetle in a colossal pile of dung.
Zelfs op een ander niveau; jij bewijst je kunnen ook aan elk willekeurig persoon die je kunnen in twijfel neemt? Ik denk dat je er eerder recalcitrant van wordt en je eerder geneigd bent je kunnen te laten zien aan degene die lovend over je spreekt.
Blijkbaar behoor jij tot die laatste groep. Verder dan 'je moet er naar zoeken' kom je niet, dus blijkbaar zit je ook in die bubbel.quote:
In mijn ogen zou dit nogal vreemd zijn.quote:Op vrijdag 14 juni 2019 21:58 schreef SVW5. het volgende:
Het zou nogal ongezond zijn als alle christenen ter wereld hetzelfde zouden denken over het christendom.
Interessant punt.quote:Op zondag 16 juni 2019 12:00 schreef DaggerOne het volgende:
[..]
In mijn ogen zou dit nogal vreemd zijn.
Maar wat is het echte Christendom dan? Je beschrijft Christendom als 1 ding, maar als iedereen iets anders gelooft kan je nauwelijks meer spreken van een groep.
Ik geloof niet, dus ik hoef niets aan te tonen. Ik speel alleen advocaat van de duivel wanneer ik een vreemde redenatie tegenkom.quote:Op zondag 16 juni 2019 11:57 schreef DaggerOne het volgende:
[..]
Het gaat niet om mij.
Wat ik probeer aan te geven, is dat ik niet zomaar in iets geloof, zonder dat daar ooit bewijs voor is geweest. Oftewel, het bestaat niet, maar ik zou best willen zien dat het bestaat. Laat maar zien.
Ik zeg niet dat jij iets aan moet tonen. Ik doelde hier op het bestaan van een God, een claim die door gelovigen wordt gemaakt.quote:Op zondag 16 juni 2019 13:47 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Ik geloof niet, dus ik hoef niets aan te tonen. Ik speel alleen advocaat van de duivel wanneer ik een vreemde redenatie tegenkom.
De meesten denken niet dat er iets bestaat, maar ervaren dat er iets bestaat.quote:Op zondag 16 juni 2019 16:26 schreef DaggerOne het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat jij iets aan moet tonen. Ik doelde hier op het bestaan van een God, een claim die door gelovigen wordt gemaakt.
De enige vreemde redenatie die ik tegenkom is dat mensen denken dat er iets bestaat, zonder dat daar duidelijk bewijs van is. Als ik hier vragen stel om dichter bij de kern te komen, is het enige antwoord dat ik krijg dat ik verder moet zoeken.
Let wel, ik laat me graag overtuigen dat er wel iets is. Maar ik zie nergens ook maar iets wat mij kan overtuigen. Vandaar dat ik behoorlijk gebiologeerd ben over het feit dat er mensen zijn die wel geloven.
Je opgesomde feiten zijn geen van allen bewijs dat er meer is dan een aantal mensen die rondlopen op een planeet.quote:Op zondag 16 juni 2019 16:55 schreef Jardis het volgende:
[..]
De meesten denken niet dat er iets bestaat, maar ervaren dat er iets bestaat.
Maar volgens mij snap je toch best hoe de vork in de steel zit? Een christen kan het niet bewijzen.
Een christen kan hooguit vertellen hoe diegene het ervaart.
Nog dieper in de kern is het dat de heilige geest je tot (echt) geloof brengt.
De feiten die er zijn:
- Er zijn wereldwijd meer dan 2 miljard christenen op de wereld
- We leven 2018 na christus
- De verhalen in de bijbel kloppen met de tijd en locatie
- Dat Jezus geleefd heeft is volgens mij ook wel redelijk bewezen
- Er zijn mensen die hun leven op het spel zetten om te geloven, dat doe je vast niet zo maar.
Tja, verder is het vooral het ervaren van. Ik kan wel vertellen hoe ik het ervaar, maar daar heb je niet zo heel erg veel aan.
Wat ik wel sowieso prettig vind, of God nu wel of niet bestaat, is de manier van leven.
Het is vrij behouden, wat in deze maatschappij een soort rust geeft.
Had ook best respect voor de moslims die meededen aan de ramadan. Stukje bewust zijn van i.p.v. altijd op zoek zijn naar meer maakt je denk ik op langere tijd gelukkiger.
Nee, dat gaat mij ook niet lukken, maar het delen van gedachten is wel interessant. Als ik of iemand het wel kon bewijzen was het waarschijnlijk heel anders.quote:Op zondag 16 juni 2019 17:08 schreef DaggerOne het volgende:
s je geloof dus alleen kunt ervaren i.p.v. bewijzen, vraag ik me nog steeds af wat dit dan voor momenten zijn, en waarom ik het niet ervaar. Het argument dat ik actief hier naar op zoek moet gaan vind ik niet geldig. Als er iets bestaat, dan zou dit mijns inziens niet afhanke
De kunst zit em in iets te doen waar je betaald voor krijgt, niet dingen gratis doen. Daar heb je sowieso geen gebeden voor nodig. Kan vrijwel overal en altijd. Dit is alleen bewijs dat gelovige organisaties mensen weten te gebruiken/misbruiken.quote:Op zondag 16 juni 2019 17:53 schreef Jardis het volgende:
Ik heb wel dingen mee gemaakt die ik hier niet ga posten. Maar een klein dingetje is dat ik net belijdenis had gedaan. Ik had toen zoiets van, nu moet ik eigenlijk ook iets binnen de gemeente doen, maar wat? Dan bid je daar over en denk je er over na. En dan komen er hele concrete verzoeken richting jou om de beamer te regelen tijdens de dienst. Dat heb ik toen gedaan.
Sorry, maar hoe bedoel je? Ik moet betaald wat doen? Hoezo misbruiken?quote:Op maandag 17 juni 2019 18:49 schreef IndoorKite het volgende:
[..]
De kunst zit em in iets te doen waar je betaald voor krijgt, niet dingen gratis doen. Daar heb je sowieso geen gebeden voor nodig. Kan vrijwel overal en altijd. Dit is alleen bewijs dat gelovige organisaties mensen weten te gebruiken/misbruiken.
En als je toch je almachtige god om een gunst wil vragen, bid dan voor wereldvrede ofzo? Alleen dan verwacht ik een heel ander antwoord.
Ik heb geen angst.quote:Op zondag 16 juni 2019 00:26 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Die doen dingen wel of niet zonder angst voor een denkbeeldig vriendje. Gewoon een beetje je gezond verstand gebruiken ipv een beetje achterlijke richtlijn uit een tijd dat donder nog best een prima reden is om hele hordes maagden te offeren ofzo.
Bedankt! Dat vind ik echt lief van je.quote:Op zondag 16 juni 2019 01:09 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Heel veel succes verder. Ik hoop oprecht dat het in de toekomst beter met je zou gaan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |