abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_187417674
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 11:44 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Ik kan me er nog zoveel in verdiepen, het roept echter alleen maar meer vragen op ipv dat er iets wordt beantwoord. Die religie zit vol met tegenstrijdigheden en inconsistenties, en wordt verdraaid met argumenten zoals 'je moet het niet te letterlijk nemen' en 'dat is niet zoals God het bedoelt'.

Echter dachten ze daar in de Middeleeuwen heel anders over en namen ze het veel meer letterlijk. Maar blijkbaar is Gods woord vormbaar door de mensen op aarde.
Je moet je dan ook niet verdiepen in het boek, maar in de vragen waar jij mee zit.
Waarom laat God het toe? Het antwoord is dat hij de mens een kans wil geven om te bewijzen dat zij zonder God kunnen leven (omdat de duivel Gods soeverein in twijfel trok). Je hoeft niet eens te zijn met het antwoord (omdat je niet gelooft), maar het heeft de vraag wel beantwoord
pi_187417744
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 11:48 schreef Fancy2 het volgende:

[..]

Je moet je dan ook niet verdiepen in het boek, maar in de vragen waar jij mee zit.
Waarom laat God het toe? Het antwoord is dat hij de mens een kans wil geven om te bewijzen dat zij zonder God kunnen leven (omdat de duivel Gods soeverein in twijfel trok). Je hoeft niet eens te zijn met het antwoord (omdat je niet gelooft), maar het heeft de vraag wel beantwoord
Ook dit roept vragen op. Ik leef mijn hele leven al zonder enige God. Sterker nog, ik wil God een kans geven om te laten zien dat hij bestaat. Hoe gaat hij daar mee om?
pi_187417770
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 11:44 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Kijk naar bijvoorbeeld homoseksualiteit, of condoomgebruik. Vroeger mocht het niet, maar door maatschappelijke druk wordt het nu toch voorzichtig toegestaan. Eerder ging je hiervoor naar de hel, maar nu niet omdat veel mensen het zeggen? :')
Tegenwoordig zijn zelfs kerken minder gelovig dus dan wijken ze weleens af van wetten. Schapen (en dus geld en status) trekken meer aan dan Gods wetten.
Maar de diepgelovigen zijn nog steeds oneens over de moderne wijzigingen.
pi_187417802
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 11:53 schreef Fancy2 het volgende:

[..]

Tegenwoordig zijn zelfs kerken minder gelovig dus dan wijken ze weleens af van wetten. Schapen (en dus geld en status) trekken meer aan dan Gods wetten.
Maar de diepgelovigen zijn nog steeds oneens over de moderne wijzigingen.
Sinds wanneer kun je het oneens zijn met Gods woord? Dit bedoel ik met vormbaar. Er wordt een stelling gedropt, en vervolgens wordt deze aangepast naarmate de tijd voortduurt.

Dus gelovigen die homoseksueel zijn gaan naar de hel?
pi_187417809
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 11:52 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Ook dit roept vragen op. Ik leef mijn hele leven al zonder enige God. Sterker nog, ik wil God een kans geven om te laten zien dat hij bestaat. Hoe gaat hij daar mee om?
(Onder)zoek en gij zult vinden. Net als de vraag waar ik ooit naar zocht en die ik net voor jou heb beantwoord.
pi_187417822
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 11:55 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Sinds wanneer kun je het oneens zijn met Gods woord?

Dus gelovigen die homoseksueel zijn gaan naar de hel?
Als jij niet gelooft, waarom maak jij je daar druk om?
pi_187417838
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 11:56 schreef Fancy2 het volgende:

[..]

Als jij niet gelooft, waarom maak jij je daar druk om?
Ik ben niet gelovig, maar wel op zoek naar waarheid. Maar wat is je antwoord op mijn vraag dan?
pi_187417933
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 11:57 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Ik ben niet gelovig, maar wel op zoek naar waarheid. Maar wat is je antwoord op mijn vraag dan?
Ik heb mezelf die vraag nooit gesteld en ben dus nooit ernaar opzoek gegaan. Ik geloof niet in een hel.

Maar als ik je goed begrijp ben je dus zoekende. Je zegt niet gelovig te zijn, maar ergens in je achterhoofd houd je gedachte aan een hel vast....

Onderzoek, zou ik zeggen.
Lees betrouwbare, neutrale sites erover. Zoek nuchtere of wetenschappelijke onderzoekingen op.
pi_187418145
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 12:03 schreef Fancy2 het volgende:

[..]

Ik heb mezelf die vraag nooit gesteld en ben dus nooit ernaar opzoek gegaan. Ik geloof niet in een hel.

Maar als ik je goed begrijp ben je dus zoekende. Je zegt niet gelovig te zijn, maar ergens in je achterhoofd houd je gedachte aan een hel vast....

Onderzoek, zou ik zeggen.
Lees betrouwbare, neutrale sites erover. Zoek nuchtere of wetenschappelijke onderzoekingen op.
De hel is gewoon een concept wat wordt geopperd door het geloof. Ik geloof niet, dus ook niet in een hel.

Waar ik moeite mee heb, is dat gelovigen cherry picken in wat ze wel/niet geloven. Bijvoorbeeld homoseksualiteit kies ik wel, en in een hel geloof ik niet. Terwijl andere mensen beiden weer verwerpen, en ga zo maar door. Dat geeft mijns inziens al de onzin van het hele geloof aan. Vroeger was het veel rechtlijniger, maar nu ineens mag iedereen kiezen.
pi_187418493
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 12:17 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

De hel is gewoon een concept wat wordt geopperd door het geloof. Ik geloof niet, dus ook niet in een hel.

Waar ik moeite mee heb, is dat gelovigen cherry picken in wat ze wel/niet geloven. Bijvoorbeeld homoseksualiteit kies ik wel, en in een hel geloof ik niet. Terwijl andere mensen beiden weer verwerpen, en ga zo maar door. Dat geeft mijns inziens al de onzin van het hele geloof aan. Vroeger was het veel rechtlijniger, maar nu ineens mag iedereen kiezen.
Als niet-gelovige zou je dat niet moeten boeien. Als zij daar gelukkig van worden...
pi_187419065
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 12:38 schreef Fancy2 het volgende:

[..]

Als niet-gelovige zou je dat niet moeten boeien. Als zij daar gelukkig van worden...
Ik bepaal zelf wel wat mij boeit. En daarnaast wil ik weten wat waar is. Het gaat mij niet om die mensen, maar om wat het geloof dan precies zegt. En dat is, zoals je wellicht zelf ook inziet, enorm inconsistent en niet eenduidig meer. Eigenlijk kun je tegenwoordig niet meer spreken van een geloof zoals Christendom, omdat iedereen een eigen gecustomizede versie gelooft. Je hebt dus net zoveel soorten religie als dat er gelovigen zijn.

Alleen dit was niet de oorspronkelijke boodschap vanuit het geloof. Vroeger moest je je allemaal aan dezelfde geboden en regels houden, anders was er de hel voor je. Maar blijkbaar is dit optioneel tegenwoordig. Dit zegt al genoeg, namelijk dat het niet iets is van buitenaf, maar iets dat door de mensen verzonnen is. Anders zou het niet door ons vormbaar zijn, en niet met de tijd mee gaan.

Of denk je soms dat God elk jaar een update uitbrengt voor zijn religie? (Patch notes: added homosexuality as a permitted option) :') :')
pi_187419281
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 13:21 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Ik bepaal zelf wel wat mij boeit. En daarnaast wil ik weten wat waar is. Het gaat mij niet om die mensen, maar om wat het geloof dan precies zegt. En dat is, zoals je wellicht zelf ook inziet, enorm inconsistent en niet eenduidig meer. Eigenlijk kun je tegenwoordig niet meer spreken van een geloof zoals Christendom, omdat iedereen een eigen gecustomizede versie gelooft. Je hebt dus net zoveel soorten religie als dat er gelovigen zijn.

Alleen dit was niet de oorspronkelijke boodschap vanuit het geloof. Vroeger moest je je allemaal aan dezelfde geboden en regels houden, anders was er de hel voor je. Maar blijkbaar is dit optioneel tegenwoordig. Dit zegt al genoeg, namelijk dat het niet iets is van buitenaf, maar iets dat door de mensen verzonnen is. Anders zou het niet door ons vormbaar zijn, en niet met de tijd mee gaan.

Of denk je soms dat God elk jaar een update uitbrengt voor zijn religie? (Patch notes: added homosexuality as a permitted option) :') :')
Je wil weten wat de waarheid is maar zelf te gaan zoeken naar die waarheid doe je ook niet. Dan blijf je precies zo zitten met je vragen.
En het is niet zo dat het vormbaar is zoals jij dat bedoelt. In de loop van de jaren heeft men andere inzichten gekregen. Wetten En teksten worden anders bezien, andere definities gekregen. Logisch ook, want het zijn nu andere mensen in een andere tijd die die geschriften opnieuw zijn gaan bekijken
pi_187419504
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 13:34 schreef Fancy2 het volgende:

[..]

Je wil weten wat de waarheid is maar zelf te gaan zoeken naar die waarheid doe je ook niet. Dan blijf je precies zo zitten met je vragen.
En het is niet zo dat het vormbaar is zoals jij dat bedoelt. In de loop van de jaren heeft men andere inzichten gekregen. Wetten En teksten worden anders bezien, andere definities gekregen. Logisch ook, want het zijn nu andere mensen in een andere tijd die die geschriften opnieuw zijn gaan bekijken
Volgens mij stel ik toch vragen die ik heb over geloof? Volgens mij is dat op zoek gaan naar waarheid.

En daarnaast is het volgens mij helemaal niet zo dat men andere inzichten heeft gekregen. Nee, de maatschappelijke druk zorgde ervoor dat ineens zaken anders geinterpreteerd moesten worden, om het geloof toch te laten voldoen aan de huidige tijdsgeest. Het is niet zo dat het geloof als eerste met die andere interpretatie op de proppen kwam, voordat die tijdsgeest veranderde. Het is altijd een reactie op verandere omstandigheden.

Dit heeft dus niks meer met anders interpreteren te maken. Het is puur het verdraaien van wat er gezegd is, om het in de mal van maatschappelijke eisen te proppen en alles toch nog in stand te houden.

En dan nog, mocht je homo zijn, of een condoom gebruiken als stel, en toch willen geloven: hoe weet je dan of God je bestraft of niet? Zoals ik al zei: meer vragen bij ieder antwoord.
pi_187419588
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 13:57 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Volgens mij stel ik toch vragen die ik heb over geloof? Volgens mij is dat op zoek gaan naar waarheid.

En daarnaast is het volgens mij helemaal niet zo dat men andere inzichten heeft gekregen. Nee, de maatschappelijke druk zorgde ervoor dat ineens zaken anders geinterpreteerd moesten worden, om het geloof toch te laten voldoen aan de huidige tijdsgeest. Het is niet zo dat het geloof als eerste met die andere interpretatie op de proppen kwam, voordat die tijdsgeest veranderde. Het is altijd een reactie op verandere omstandigheden.

Dit heeft dus niks meer met anders interpreteren te maken. Het is puur het verdraaien van wat er gezegd is, om het in de mal van maatschappelijke eisen te proppen en alles toch nog in stand te houden.

En dan nog, mocht je homo zijn, of een condoom gebruiken als stel, en toch willen geloven: hoe weet je dan of God je bestraft of niet? Zoals ik al zei: meer vragen bij ieder antwoord.
Je stelt vragen maar blijft passief. En je stelt ze bij gelovigen die niet beter weten dan wat hun dominee predikt. Ik heb in een andere post al tips gegeven hoe je kunt zoeken.
Wat je gaat tegen komen en onthouden is dat er niet één waarheid is. Ieder geloof zegt de waarheid te zijn. Wat voor jóu waarheid gaat zijn zal je zelf wel tegen komen in die zoektocht. Of niet.
Je zal in elk geval wel duidelijkheid krijgen in religie. Hoop ik. Ik in ieder geval wel.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 14-06-2019 14:11:35 ]
pi_187420883
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 14:09 schreef Fancy2 het volgende:

[..]

Je stelt vragen maar blijft passief. En je stelt ze bij gelovigen die niet beter weten dan wat hun dominee predikt. Ik heb in een andere post al tips gegeven hoe je kunt zoeken.
Wat je gaat tegen komen en onthouden is dat er niet één waarheid is. Ieder geloof zegt de waarheid te zijn. Wat voor jóu waarheid gaat zijn zal je zelf wel tegen komen in die zoektocht. Of niet.
Je zal in elk geval wel duidelijkheid krijgen in religie. Hoop ik. Ik in ieder geval wel.
Ik moet dus zoeken naar iets van waar ik nog nooit van gezien heb dat het er is? Andere mensen claimen dat er iets is, en ik wil weten wat die boodschap dan inhoudt. Alleen kom je hier inconsistenties tegen die ik probeer te doorgronden, maar waar niemand mij antwoord op kan geven.

Als het echt zo is dat die gelovigen niet beter weten dan wat hun dominee predikt (en dus ook niet verder denken) is mijn enige conclusie dat er behoorlijk wat naieve mensen op deze wereld rondlopen.
pi_187422070
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 15:57 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Ik moet dus zoeken naar iets van waar ik nog nooit van gezien heb dat het er is? Andere mensen claimen dat er iets is, en ik wil weten wat die boodschap dan inhoudt. Alleen kom je hier inconsistenties tegen die ik probeer te doorgronden, maar waar niemand mij antwoord op kan geven.

Als het echt zo is dat die gelovigen niet beter weten dan wat hun dominee predikt (en dus ook niet verder denken) is mijn enige conclusie dat er behoorlijk wat naieve mensen op deze wereld rondlopen.
8)7 o|O 8)7
pi_187426118
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 13:21 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Als je religie zo stellig als een autoriteit erkent begin ik haast te geloven dat jij er ook in geloofd.

Daarnaast is de hel een concept waar verschillende christelijke stromingen anders over denken. Persoonlijk geloof ik niet in een hel. Het zou nogal ongezond zijn als alle christenen ter wereld hetzelfde zouden denken over het christendom.
pi_187426156
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 15:57 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Zoek en gij zult vinden.
pi_187426240
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 11:29 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

De gemiddelde ongelovige (iig degenen die het nodig vinden er actief over te debatteren) hebben zich aanzienlijk meer - en ik bedoel dan echt een paar orde van groottes meer - verdiept in het geloof dan de gemiddelde gelovige.

Dus dat argument gaat niet op.
Hoe kom je aan deze wijsheid?

Alleen al het feit dat veel ongelovigen weigeren de Bijbel te lezen. Of de Koran zo je wil (terwijl ze er allemaal een mening over hebben). Wat je zegt is pertinente onzin.
pi_187432926
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 11:52 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Zelfs zonder het geloven in God, moet ik lachen om deze uitspraak. Alsof wij een fuck geven om de behoeften van een willekeurige mier die door onze tuin loopt.

Zo belangrijk ben je niet. Just another Dung Beetle in a colossal pile of dung.

Zelfs op een ander niveau; jij bewijst je kunnen ook aan elk willekeurig persoon die je kunnen in twijfel neemt? Ik denk dat je er eerder recalcitrant van wordt en je eerder geneigd bent je kunnen te laten zien aan degene die lovend over je spreekt.
pi_187433386
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 22:05 schreef SVW5. het volgende:

[..]

Hoe kom je aan deze wijsheid?

Alleen al het feit dat veel ongelovigen weigeren de Bijbel te lezen. Of de Koran zo je wil (terwijl ze er allemaal een mening over hebben). Wat je zegt is pertinente onzin.
De laatste keer dat ik de Bijbel probeerde te lezen, werd ik behoorlijk agressief. Dus uit zelfbescherming doe ik dat niet meer. Anders ga mensen alleen nog maar meer haten.
ROBODEMONS..................|:(
  zaterdag 15 juni 2019 @ 12:56:34 #147
481589 Orion_in_space
The world is ours
pi_187434062
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 10:33 schreef Fancy2 het volgende:

[..]

Veel ongelovige mensen stellen die vraag aan een gelovige. Maar ik denk dat je je dieper in die religie zou moeten verdiepen om te begrijpen waarom god doet wat hij doet.
Waarom zou ik me dieper moeten verdiepen. Men kan toch zo een antwoord geven?
pi_187434115
Gelovigen die menen de waarheid in pacht te hebben :r
  Moderator zaterdag 15 juni 2019 @ 13:32:52 #149
441859 crew  Lenny77
pi_187434527
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 11:20 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Zelfs zonder het geloven in God, moet ik lachen om deze uitspraak. Alsof wij een fuck geven om de behoeften van een willekeurige mier die door onze tuin loopt.

Zo belangrijk ben je niet. Just another Dung Beetle in a colossal pile of dung.

Zelfs op een ander niveau; jij bewijst je kunnen ook aan elk willekeurig persoon die je kunnen in twijfel neemt? Ik denk dat je er eerder recalcitrant van wordt en je eerder geneigd bent je kunnen te laten zien aan degene die lovend over je spreekt.

Nou, als ik die mieren zelf had gemaakt en ze zou beschouwen als mijn schepsels, mijn kinderen, dan zou ik er weldegelijk mee inzitten als er een paar mieren aan de kleintjes zouden zitten of elkaar de kop afbijten omdat de éne mier rood beter vindt dan blauw. Zelfs al zou ik een weddenschapje gemaakt hebben met mijn duivels vriendje (die ik trouwens ook heb gemaakt maar hij is stout geworden).
Plus als ik toch zo almachtig was en alwetend en zonder begin en einde, dan had ik ook geweten dat dat vriendje een duiveltje zou worden en dat mijn weddenschapje dikke, vette miserie zou betekenen voor mijn miertjes en had ik het niet gedaan en mijn vriendje vernietigd.
Hoop en al zijn we een groot experiment van een best wel sadistische god...
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  zaterdag 15 juni 2019 @ 13:36:52 #150
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_187434588
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 20:40 schreef SVW5. het volgende:
Het concept van hemel en hel zoals vroeger beschreven geloof ik niet in. Ik geloof niet in een hemel in de wolken of een heil 5 kilometer onder de grond. Ik geloof dat je na de dood in staat van bewustzijn verkeerd zoals het in je hoofd afspeelt. Zonder besef van tijd.
Oh vreselijk, zo zie ik de hel voor me.
Prrrrr
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')