abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 12 juni 2019 @ 23:09:55 #101
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_187397386
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 22:35 schreef No239SquadronRAF het volgende:

[..]

TS komt hier verkondigen dat god en een zelfmoordpoging de oplossing zijn van zijn problemen en dat kan schadelijk zijn voor andere mensen die daardoor misschien geen professionele hulp gaan zoeken dus daar mag je best kritisch op zijn. (en TS zelf kan zo ook wel eens tegen de muur oplopen)
Dat is nonsens. Nergens in de OP verheerlijkt hij die zaken. Hij deelt gewoon zijn eigen ervaring.

En als je je daar al laat door beïnvloeden in de keuze of je nu wel of geen hulp gaat zoeken...tjah
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_187401932
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 23:09 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

Dat is nonsens. Nergens in de OP verheerlijkt hij die zaken. Hij deelt gewoon zijn eigen ervaring.

En als je je daar al laat door beïnvloeden in de keuze of je nu wel of geen hulp gaat zoeken...tjah
Reken je de titel ook mee? Die komt niet echt over als een mening of eigen ervaring maar meer als een verkondiging van een vermeende absolute waarheid.
pi_187406484
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 13:01 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Als er echt niets overblijft dan zou bewustzijn, als het een "ding" is, het enige ding in het bestaan/universum zijn wat echt compleet ophoudt met bestaan.
Ik twijfel daar ernstig aan.
Ik niet, als je je voorstelt dat het heel goed zou kunnen dat het bestaan/universum enkel en alleen in je hersenen voorkomt. Als die afsterven is er dan ook niks meer. Oftewel: wat in je hersenen gebeurt = het universum, het bestaan, alles.

Iets anders dan bovenstaande kunnen we onmogelijk bewijzen, aangezien alles wat we doen in onze eigen subjectieve wereld plaatsvindt. Die dus gecreeerd wordt in je hersenen. Een theorie die aanneemt dat er een objectieve wereld overblijft als je doodgaat is echt niet hard te maken. Daarmee gaat het hele concept van 'ziel' en 'hiernamaals' ook de prullenbak in.
pi_187406665
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 16:29 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Ik niet, als je je voorstelt dat het heel goed zou kunnen dat het bestaan/universum enkel en alleen in je hersenen voorkomt. Als die afsterven is er dan ook niks meer. Oftewel: wat in je hersenen gebeurt = het universum, het bestaan, alles.

Iets anders dan bovenstaande kunnen we onmogelijk bewijzen, aangezien alles wat we doen in onze eigen subjectieve wereld plaatsvindt. Die dus gecreeerd wordt in je hersenen. Een theorie die aanneemt dat er een objectieve wereld overblijft als je doodgaat is echt niet hard te maken. Daarmee gaat het hele concept van 'ziel' en 'hiernamaals' ook de prullenbak in.
Nee dat is teveel een kip ei verhaal, het universum/het bestaan bestaat alleen omdat jij bestaat, maar om te bestaan heeft het universum jouw gemaakt.. nee zo werkt het niet.
pi_187406691
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 16:40 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Nee dat is teveel een kip ei verhaal, het universum/het bestaan bestaat alleen omdat jij bestaat, maar om te bestaan heeft het universum jouw gemaakt.. nee zo werkt het niet.
Nee want? Kun jij bewijzen dat er buiten jouw (subjectieve) bewustzijn/wereld nog een objectieve wereld bestaat dan?

Ik verneem graag hoe.
pi_187408550
Ik heb niet alle voorgaande reacties terug gelezen, maar wil toch even op deze discussie reageren: Ikzelf kan mezelf niet overtuigd gelovig noemen omdat ik teveel twijfels heb. Maar tegen alle mensen die zeggen dat er geen God en geen hiernamaals is, zou ik willen zeggen: Wees daar maar niet zo zeker van, je zou het op je sterfbed nog wel es aardig benauwd kunnen gaan krijgen. Zet je ego maar lekker aan de kant, want als mens zijnde stel je helemaal niks voor. De wereld bestond al miljarden jaren voordat de mensheid verscheen, en de wereld zal nog miljarden jaren bestaan als de mensheid allang verdwenen is. Het universum geeft sowieso niks om jou als mens zijnde, dus je mag hopen dat er een God is die dat wel doet.
pi_187408943
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 18:54 schreef Nightsurfer1978 het volgende:
Ik heb niet alle voorgaande reacties terug gelezen, maar wil toch even op deze discussie reageren: Ikzelf kan mezelf niet overtuigd gelovig noemen omdat ik teveel twijfels heb. Maar tegen alle mensen die zeggen dat er geen God en geen hiernamaals is, zou ik willen zeggen: Wees daar maar niet zo zeker van, je zou het op je sterfbed nog wel es aardig benauwd kunnen gaan krijgen. Zet je ego maar lekker aan de kant, want als mens zijnde stel je helemaal niks voor. De wereld bestond al miljarden jaren voordat de mensheid verscheen, en de wereld zal nog miljarden jaren bestaan als de mensheid allang verdwenen is. Het universum geeft sowieso niks om jou als mens zijnde, dus je mag hopen dat er een God is die dat wel doet.
Maar dat wij mensen passanten in het universum is toch geen reden om te geloven dat er een God bestaat? En als een mens daadwerkelijk zou realiseren dat hij niks voorstelt, waarom zou hij het dan nog benauwd krijgen op zijn sterfbed?
pi_187409465
quote:
99s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 14:51 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Wat vervelend dat je het respectloos vindt. :') Ik vind het wel storend. Juist het absolute en de zekere instelling dat gods weg de enige is en dat mensen die anders denken het licht nog niet hebben gezien. Geen ruimte voor relativisme. Ik erger me dood aan die arrogantie.
Mwah, ik vind het in dit geval niet storend. Hij deelt een ervaring, en probeert niet zozeer anderen te overtuigen.
pi_187410834
Als je er kracht uithaalt kan geloof een mooie ondersteuning zijn. Kijk er wel mee uit dat gebeurtenissen in je leven verklaart vanuit het geloof niet een obsessie gaan worden of het enige antwoord, want dat kan je verzuurd achterlaten.
Terwijl dieren zich aanpassen aan de wereld om te overleven, veranderen mensen de wereld teneinde méér te zijn. - Paulo Freire
pi_187411064
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 19:15 schreef Bill_Hillie het volgende:

[..]

Maar dat wij mensen passanten in het universum is toch geen reden om te geloven dat er een God bestaat? En als een mens daadwerkelijk zou realiseren dat hij niks voorstelt, waarom zou hij het dan nog benauwd krijgen op zijn sterfbed?
Wat betreft je 1e vraag: dat klopt,maar is ook niet wat ik gezegd heb volgens mij.. ik bedoelde te zeggen dat er altijd een kracht boven ons staat, of je dat nou de kracht van het universum wilt noemen of God of wat dan ook. Je kan bv.wel geloven in de oerknal-theorie,maar niemand weet wat er vóór de oerknal was, of wat de oerknal in gang heeft gezet. Misschien heeft God de oerknal wel in gang gezet ? Eigenlijk kun je gewoon niet beweren dat er geen God is. Al denken een hoop mensen dat wél met zekerheid te kunnen zeggen.
En dat is eigenlijk gewoon kortzichtig.
Wat betreft je 2e vraag: angst voor het onbekende misschien? Niet wetende wat er na de dood gaat komen ?Want je kunt wel beweren dat er na de dood niks is,maar ook dat weet je niet zeker. En ik vind dat er meer aanwijzingen zijn dat er na de dood wél wat is ipv dat er na de dood niks is.
  donderdag 13 juni 2019 @ 22:31:40 #111
241156 M1stral
Denim Connaisseur
pi_187412194
God bestaat in mijn optiek niet. Als ik ergens in geloof is het wel in mijzelf.

Ik vind geloof daarintegen wel een mooi iets en interessant om over te praten. Echter ben ik te nuchter om te stellen dat zoiets als een God bestaat, voor mij simpelweg al te weerleggen door het feit dat als er momenten geweest waren dat hij er had moeten zijn, hij zich niet aan mij openbaart heeft.
[b]Op dinsdag 11 oktober 2011 23:06 schreef zwartemarktplaats het volgende:[/b]
Als Momotaro een voetbalteam was dan had jij waarschijnlijk een stadionverbod :P
Blog
pi_187413137
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 22:31 schreef M1stral het volgende:
God bestaat in mijn optiek niet. Als ik ergens in geloof is het wel in mijzelf.

Ik vind geloof daarintegen wel een mooi iets en interessant om over te praten. Echter ben ik te nuchter om te stellen dat zoiets als een God bestaat, voor mij simpelweg al te weerleggen door het feit dat als er momenten geweest waren dat hij er had moeten zijn, hij zich niet aan mij openbaart heeft.
Ik deel die mening niet. Het concept geloof is mooi, maar de uitvoering ervan en hoe wij als mensheid ermee omgaan niet. Het geloof heeft heel veel mensen hun leven voortijdig gekost. Mensen die elkaar afmaken omdat ze in poppetje B geloven en niet in hun poppetje A. De moderne mens zou inmiddels wel afgestapt moeten zijn van zoiets primitiefs als het geloof, maar blijkbaar heeft de mens iets van een betekenis voor zichzelf nodig. Een bestaansrecht.

Het zou het makkelijker maken als de aarde een perfecte wereld had geweest. Een 'heelal' dat zou draaien om de aarde en het bestaan ervan. Dan zou ik wel durven te geloven dat het geen toeval is dat we bestaan. We hebben niet eens de getallen en middelen beschikbaar om uit te drukken hoe groot en uitgebreid het heelal is en dan zitten wij hier met de gedachte dat we een bewuste creatie zijn met een doel :D. De aarde is niet eens een druppel uit al onze oceanen opgeteld op de schaal van het heelal.
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
  donderdag 13 juni 2019 @ 23:52:02 #113
241156 M1stral
Denim Connaisseur
pi_187413493
@Kiid: Volgens mij quote je de verkeerde.
[b]Op dinsdag 11 oktober 2011 23:06 schreef zwartemarktplaats het volgende:[/b]
Als Momotaro een voetbalteam was dan had jij waarschijnlijk een stadionverbod :P
Blog
pi_187413672
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 23:52 schreef M1stral het volgende:
@:Kiid: Volgens mij quote je de verkeerde.
Nee hoor. Ik haak in op jouw uitspraak dat je het geloof een mooi iets vindt. De rest sluit verder aan bij het onderwerp
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
  vrijdag 14 juni 2019 @ 08:04:32 #115
481589 Orion_in_space
The world is ours
pi_187415342
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 14:20 schreef SVW5. het volgende:
Ik geloof er heilig in dat iedereen zichzelf tegenkomt. In dit leven of het leven hierna.

Door tientallen traumatische ervaringen in mijn puberteit ben ik PTSS gaan ontwikkelen. Er zijn mensen geweest die mijn leven destijds tot een hel hebben gemaakt. Ik heb jarenlang de afgrond ingekeken en zag overal kwaad ("Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein" - Friedrich Nietzsche). Heb vorig jaar november een overdosis antipsychotica genomen. Toen ik 3 dagen later uit coma ontwaakte zag de wereld er heel anders uit. Sindsdien voel ik geen enkele angst meer.

Een maand geleden kreeg ik van mijn oma haar oude exemplaar van de Bijbel. Een week later werd ze ziek en was ze dood. De laatste dag dat ze daar lag pakte ik haar hand vast en zag ik dat ze rust gevonden had. Dat ik haar Bijbel heb gekregen is het mooiste dat me ooit is overkomen.

Ben nu sinds een paar weken aan het lezen. Meerdere teksten en uitdrukkingen kende ik mijn leven lang zonder te weten dat ze - letterlijk - uit de Bijbel kwamen. Ik herken veel dingen en begrijp ook de christelijke achtergrond van mijn familie beter. Het heeft even geduurd maar het licht in mijn hoofd begint eindelijk weer te schijnen.
Dus jij gelooft nu in god? Wat ik me afvraag is het volgende. God ziet toch alles? En de macht van god is toch onbegrensd? Elke dag worden er kinderen/babies verkracht en vermoord. God ziet dit. God heeft de macht om die kinderen te beschermen. God doet dit niet. Vind je dit niet vreemd van god?
pi_187416194
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juni 2019 23:27 schreef Kiid het volgende:

[..]

Ik deel die mening niet. Het concept geloof is mooi, maar de uitvoering ervan en hoe wij als mensheid ermee omgaan niet. Het geloof heeft heel veel mensen hun leven voortijdig gekost. Mensen die elkaar afmaken omdat ze in poppetje B geloven en niet in hun poppetje A. De moderne mens zou inmiddels wel afgestapt moeten zijn van zoiets primitiefs als het geloof, maar blijkbaar heeft de mens iets van een betekenis voor zichzelf nodig. Een bestaansrecht.
Mensen zullen zich altijd tegen elkaar afzetten. Is het niet om geloof, dan is het wel om andere gebruiken die bij een andere bevolkingsgroep horen. Wat vreemd is, wantrouwen we blijkbaar.
pi_187416539
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 21:28 schreef Nightsurfer1978 het volgende:

[..]

Wat betreft je 1e vraag: dat klopt,maar is ook niet wat ik gezegd heb volgens mij.. ik bedoelde te zeggen dat er altijd een kracht boven ons staat, of je dat nou de kracht van het universum wilt noemen of God of wat dan ook. Je kan bv.wel geloven in de oerknal-theorie,maar niemand weet wat er vóór de oerknal was, of wat de oerknal in gang heeft gezet. Misschien heeft God de oerknal wel in gang gezet ? Eigenlijk kun je gewoon niet beweren dat er geen God is. Al denken een hoop mensen dat wél met zekerheid te kunnen zeggen.
En dat is eigenlijk gewoon kortzichtig.
Wat betreft je 2e vraag: angst voor het onbekende misschien? Niet wetende wat er na de dood gaat komen ?Want je kunt wel beweren dat er na de dood niks is,maar ook dat weet je niet zeker. En ik vind dat er meer aanwijzingen zijn dat er na de dood wél wat is ipv dat er na de dood niks is.
Ik denk dat het vooral kortzichtig is als een mens denkt de wijsheid in pacht te hebben. Of het nou om een oerknal of een schepper gaat is me verder om het even. Ik zeg overigens niet dat jij doet, want jij vraagt je ook gewoon dingen af in bovenstaand tekstje. Als ik voor mezelf spreek: ik ben op een bepaald moment ontstaan, ben onwetend net als de rest en mag op de aardkloot rondlopen en mijn tijd doorbrengen. Hoe een ieder dat invult, moet iedereen zelf weten natuurlijk.

En ja of er na de dood wat is...tsja, daar kun je allerlei leuke verhaaltjes aan ophangen en aannames maken, maar het blijft dom giswerk natuurlijk.
pi_187416699
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 08:04 schreef Orion_in_space het volgende:

[..]

Dus jij gelooft nu in god? Wat ik me afvraag is het volgende. God ziet toch alles? En de macht van god is toch onbegrensd? Elke dag worden er kinderen/babies verkracht en vermoord. God ziet dit. God heeft de macht om die kinderen te beschermen. God doet dit niet. Vind je dit niet vreemd van god?
Veel ongelovige mensen stellen die vraag aan een gelovige. Maar ik denk dat je je dieper in die religie zou moeten verdiepen om te begrijpen waarom god doet wat hij doet.
pi_187417079
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 10:33 schreef Fancy2 het volgende:

[..]

Veel ongelovige mensen stellen die vraag aan een gelovige. Maar ik denk dat je je dieper in die religie zou moeten verdiepen om te begrijpen waarom god doet wat hij doet.
Verklaart dat dan ook waarom priesters bij de kerk zoveel aan jongetjes hebben gezeten?
pi_187417104
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 11:11 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Verklaart dat dan ook waarom priesters bij de kerk zoveel aan jongetjes hebben gezeten?
Nee. Dat zijn gewoon slechte mannen en heeft niets met religie te maken. Maar je zou kunnen begrijpen waarom god dat toelaat als je je verdiept in dat geloof.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 14-06-2019 11:14:53 ]
pi_187417315
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 10:33 schreef Fancy2 het volgende:

[..]

De gemiddelde ongelovige (iig degenen die het nodig vinden er actief over te debatteren) hebben zich aanzienlijk meer - en ik bedoel dan echt een paar orde van groottes meer - verdiept in het geloof dan de gemiddelde gelovige.

Dus dat argument gaat niet op.
pi_187417518
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 11:29 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

De gemiddelde ongelovige (iig degenen die het nodig vinden er actief over te debatteren) hebben zich aanzienlijk meer - en ik bedoel dan echt een paar orde van groottes meer - verdiept in het geloof dan de gemiddelde gelovige.

Dus dat argument gaat niet op.
Ik vind dat het wel opgaat.
De ongelovige die zich erin heeft verdiept gelooft het niet en keurt het af. Maar de vragen zijn wel beantwoord.
pi_187417535
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 11:13 schreef Fancy2 het volgende:

[..]

Nee. Dat zijn gewoon slechte mannen en heeft niets met religie te maken. Maar je zou kunnen begrijpen waarom god dat toelaat als je je verdiept in dat geloof.
_O-

Als er een God bestaat, is het echt een viespeuk, zo blijk maar weer.
pi_187417585
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 11:40 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

_O-

Als er een God bestaat, is het echt een viespeuk, zo blijk maar weer.
Je hebt je niet erin verdiept merk ik. Anders had je wel een zinnige reactie gegeven.
Wat mij erg irriteert is wanneer mensen je willen laten geloven dat ze meer over een onderwerp weten, terwijl het alleen maar een mening is. En ik ben niet eens gelovig.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-06-2019 11:44:49 ]
pi_187417597
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 11:39 schreef Fancy2 het volgende:

[..]

Ik vind dat het wel opgaat.
De ongelovige die zich erin heeft verdiept gelooft het niet en keurt het af. Maar de vragen zijn wel beantwoord.
Ik kan me er nog zoveel in verdiepen, het roept echter alleen maar meer vragen op ipv dat er iets wordt beantwoord. Die religie zit vol met tegenstrijdigheden en inconsistenties, en wordt verdraaid met argumenten zoals 'je moet het niet te letterlijk nemen' en 'dat is niet zoals God het bedoelt'.

Echter dachten ze daar in de Middeleeuwen heel anders over en namen ze het veel meer letterlijk. Maar blijkbaar is Gods woord vormbaar door de mensen op aarde.

Kijk naar bijvoorbeeld homoseksualiteit, of condoomgebruik. Vroeger mocht het niet, maar door maatschappelijke druk wordt het nu toch voorzichtig toegestaan. Eerder ging je hiervoor naar de hel, maar nu niet omdat veel mensen het zeggen? :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')