Exacto. Men moet eens leren dat de god van de Joden niet de ware god hoeft te zijn.quote:Op woensdag 17 juli 2019 08:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Da's niet zo gek als we het over de god van het oude testament hebben.
Als ik vanmiddag thuiskom ga ik het kijken.quote:Op woensdag 17 juli 2019 08:37 schreef Haushofer het volgende:
Voor een interessante kijk op het christendom:
Allah/God heeft de wereld en de mens geschapen.quote:Op zaterdag 20 juli 2019 09:09 schreef cempexo het volgende:
De mens heeft God geschapen...het christendom de oorlogen...de kerken de bankrekeningen.
Wie heeft dan al die andere miljarden planeten geschapen? En waar zijn die planeten voor?quote:Op zaterdag 20 juli 2019 22:51 schreef Fushia2 het volgende:
[..]
Allah/God heeft de wereld en de mens geschapen.
Maar jezus kan niet de zoon van God zijn. God is niet verwerkt en heeft nooit verwerkt.
Slaap je van nature erg licht? Ik heb het idee dat je dromen dan veel ‘realistischer’ zijn. Ik heb het zelf wanneer ik middagdutjes doe. Dromen zijn kort, maar ook intens.quote:Op zondag 21 juli 2019 06:39 schreef SVW6. het volgende:
Ik weet zelf niet eens meer wat ik geloof. Die droom van zojuist was net zo realistisch als de realiteit nu. Waarom is de een een droom en deze realiteit niet? Misschien leven mijn familieleden nog maar ben ik zelf dood.
Ik slaap heel diep. Zelfs als er ´s nachts onweer is slaap ik er doorheen. Die dromen komen volgens de psycholoog voort uit onverwerkte trauma´s. Je zou denken dat ik met mijn alcoholgebruik niks kan herinneren maar ik zou pagina´s vol kunnen schrijven, soms zelfs over 1 specifieke droom.quote:Op zondag 21 juli 2019 10:41 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Slaap je van nature erg licht? Ik heb het idee dat je dromen dan veel ‘realistischer’ zijn. Ik heb het zelf wanneer ik middagdutjes doe. Dromen zijn kort, maar ook intens.
Ik heb het je al vergeven.quote:Op zondag 21 juli 2019 10:59 schreef SVW6. het volgende:
Trouwens ik weet niet of jij het was die reageerde op mijn opmerking over homoseksualiteit. Sorry (voor wat het waard is). Ik was helemaal bezeten door mijn Iraanse buurman en die Bijbel heb ik verstopt want ik begon mijn verstand te verliezen.
Dat is lief van je. Je bent sowieso een lieve user. Sterkte ermee.quote:Op zondag 21 juli 2019 12:13 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ik heb het je al vergeven.Zit zelf nu nogal in een dip, dus kan soms emotioneel reageren.
bedanktquote:Op zondag 21 juli 2019 12:16 schreef SVW6. het volgende:
[..]
Dat is lief van je. Je bent sowieso een lieve user. Sterkte ermee.
Die dromen gaan misschien wel over onverwerkte schuld- of schaamtegevoelens. En wie om kleine dingen (wat zijn dat?) huilt, is niet per defintie een psychisch wrak. Hooguit hyper-sensitief en/of heel erg empathisch.quote:Op woensdag 17 juli 2019 09:06 schreef SVW6. het volgende:
Ik droom sinds 2 weken dat ik met mijn familieleden (ook de overledenen) aan het strand zit aan een tafel en iedereen drinkt alcohol. Mijn opa (die in '98 overleden is) komt telkens naar mij toe in mijn droom en vertelt me dat ik moet stoppen met roken en drinken.
Droom overigens constant over overleden familieleden. Psychisch ben ik een wrak, kan om de kleinste dingen huilen als ik bv. een documentaire zit te kijken.
Gisteravond het Heilig Evangelie naar de beschrijving van Mattheüs gelezen uit de het oude exemplaar van voor de oorlog.
Ja, gaat sowieso over onverwerkte gebeurtenissen. Altijd dezelfde terugkerende thema's over vroeger.quote:Op zondag 21 juli 2019 20:26 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Die dromen gaan misschien wel over onverwerkte schuld- of schaamtegevoelens. En wie om kleine dingen (wat zijn dat?) huilt, is niet per defintie een psychisch wrak. Hooguit hyper-sensitief en/of heel erg empathisch.
Saskia & Serge zongen het al: 't zijn de kleine dingen die 't doen.
Geen J.S. Bach, maar toch.
Verder geloof ik dat God door de mens is geschapen, niet andersom. Zonder mens had God nooit bestaan.
Maar wie op een positieve manier steun vindt in het geloof: prima, wat mij betreft.
Het aardige is, dat Nietzsche, na het horen van de Matthäus-Passion van JS Bach, het volgende te melden had: "Wer das Christentum völlig verlernt hat, der hört es hier wirklich wie ein Evangelium."quote:Op maandag 22 juli 2019 14:18 schreef SVW6. het volgende:
[..]
Ja, gaat sowieso over onverwerkte gebeurtenissen. Altijd dezelfde terugkerende thema's over vroeger.
Dikgedrukte is ook interessant wat je schrijft. Ben jaren geleden een tijdje met Duitse filosofen beziggeweest, toen eigenlijk de filosofen loskwamen van de oude wereld. Vandaar ook dat citaat van Friedrich Nietzsche in de openingspost.
Ah dat wist ik niet. Ja, dat is mooi.quote:Op maandag 22 juli 2019 14:23 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Het aardige is, dat Nietzsche, na het horen van de Matthäus-Passion van JS Bach, het volgende te melden had: "Wer das Christentum völlig verlernt hat, der hört es hier wirklich wie ein Evangelium."
Zo grijpt alles weer in elkaar.
Bedankt man.quote:Op maandag 22 juli 2019 14:29 schreef Toby56 het volgende:
Laat ik dit nog proberen (hoewel het een zeer persoonlijke noot is): probeer van het schuldgevoel af te komen. Los van de troost die religie kan bieden, zijn vele godsdiensten gebaseerd op de zondige en slechte mens, die daarvoor na de dood cq bij het einde der tijden gestraft zal worden. Eerlijk gezegd heb ik dat altijd een afschuwelijk dogma gevonden. En ik ben opgelucht dat ik ervan af ben... hoewel, nooit helemaal.
Er is niets tegen normen en moraal, maar we leven hier in een tamelijk fatsoenlijk land, met een niet zo slechte wetgeving. Maar wie sigaretjes, borreltjes, 'ondeugende' gedachten en een aantal spijtmomenten als loden last met zich gaat meedragen omdat Een Hogere Macht wel eens vertoornd zou kunnen zijn... neen, ik blijf volhouden dat zulks niet gezond is.
Sterkte ermee!
Ik heb over Nietzsche/Wagner wel eens wat gelezen, maar omdat ik geen band heb met Wagners muziek, is het niet blijven hangen. Moet trouwens wel bekennen, dat ik vermoedelijk Parsifal één van de beter te pruimen werken vind. Hehe. Blijkbaar levert buigen voor God in elk geval goeie muziek op.quote:Op maandag 22 juli 2019 14:26 schreef SVW6. het volgende:
[..]
Ah dat wist ik niet. Ja, dat is mooi.
Weet wel dat hij een liefhebber was van de opera's van Richard Wagner (of in ieder geval veel over heeft geschreven) en stevige kritiek uitte op zijn laatste opera Parsifal, omdat hij volgens Nietzsche vlak voor zijn dood zou hebben gebogen voor het christendom.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |