abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_187963279
Ik droom sinds 2 weken dat ik met mijn familieleden (ook de overledenen) aan het strand zit aan een tafel en iedereen drinkt alcohol. Mijn opa (die in '98 overleden is) komt telkens naar mij toe in mijn droom en vertelt me dat ik moet stoppen met roken en drinken.

Droom overigens constant over overleden familieleden. Psychisch ben ik een wrak, kan om de kleinste dingen huilen als ik bv. een documentaire zit te kijken.

Gisteravond het Heilig Evangelie naar de beschrijving van Mattheüs gelezen uit de het oude exemplaar van voor de oorlog.
  woensdag 17 juli 2019 @ 09:22:03 #277
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_187963429
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 08:38 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Da's niet zo gek als we het over de god van het oude testament hebben.
Exacto. Men moet eens leren dat de god van de Joden niet de ware god hoeft te zijn.
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
pi_187963437
Ik heb zo'n 60 cd's van JS Bach waarvan het grootste deel religieuze cantates. Kan veel energie uit zijn werken halen als ik in de put zit.

Dit vind ik al jaren een van de mooiste van hem. Gaat over de angst voor de eeuwigheid en het dreigende vuur.
pi_187963641
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 08:37 schreef Haushofer het volgende:
Voor een interessante kijk op het christendom:

:)
Als ik vanmiddag thuiskom ga ik het kijken.
pi_188018418
De mens heeft God geschapen...het christendom de oorlogen...de kerken de bankrekeningen.

[ Bericht 49% gewijzigd door cempexo op 20-07-2019 09:31:46 ]
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_188031614
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 09:09 schreef cempexo het volgende:
De mens heeft God geschapen...het christendom de oorlogen...de kerken de bankrekeningen.
Allah/God heeft de wereld en de mens geschapen.

Maar jezus kan niet de zoon van God zijn. God is niet verwerkt en heeft nooit verwerkt.
pi_188033188
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 22:51 schreef Fushia2 het volgende:

[..]

Allah/God heeft de wereld en de mens geschapen.

Maar jezus kan niet de zoon van God zijn. God is niet verwerkt en heeft nooit verwerkt.
Wie heeft dan al die andere miljarden planeten geschapen? En waar zijn die planeten voor?
ROBODEMONS..................|:(
pi_188034806
Daar waar de mens geen rationeel antwoord kan geven zoals onder andere het ontstaan van de aarde, daar gaat men zijn fantasie gebruiken om toch maar een antwoord te kunnen geven. Mentaal stoerdoenerij en semi wetenschappelijk gedrag...iets van: kijk mij nou toch eens.

Ook al zou het allemaal zo zijn...dan zie ik nog geen enkele reden om mij te binden tot die maker van het geheel. Verplicht dankbaar zijn en afgodgedrag past niet bij me.

En al helemaal niet van het geconditioneerde gedrag van en door religieuze organisaties, die het gebruik van persoonlijke intelligentie niet op prijs stelt.

[ Bericht 3% gewijzigd door cempexo op 21-07-2019 06:17:11 ]
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_188034833
Nu alweer weken nachtmerries. Net wakker, in deze droom zat alles uit het verleden wat me dwars zit.
pi_188034842
Ik weet zelf niet eens meer wat ik geloof. Die droom van zojuist was net zo realistisch als de realiteit nu. Waarom is de een een droom en deze realiteit niet? Misschien leven mijn familieleden nog maar ben ik zelf dood.
pi_188034858
MUZ / Black metal uit Nederland en Vlaanderen

Deze christen heeft 250 black metal cd's in huis. Ik heb de medicatie genomen (de voorgeschreven dosering, maak je geen zorgen), ik ga nu therapeutisch het huis schoonmaken. Daarna een wandeling maken door het bos en dan keer ik weer terug op aarde.
pi_188036264
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 06:39 schreef SVW6. het volgende:
Ik weet zelf niet eens meer wat ik geloof. Die droom van zojuist was net zo realistisch als de realiteit nu. Waarom is de een een droom en deze realiteit niet? Misschien leven mijn familieleden nog maar ben ik zelf dood.
Slaap je van nature erg licht? Ik heb het idee dat je dromen dan veel ‘realistischer’ zijn. Ik heb het zelf wanneer ik middagdutjes doe. Dromen zijn kort, maar ook intens.
pi_188036399
quote:
11s.gif Op zondag 21 juli 2019 10:41 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Slaap je van nature erg licht? Ik heb het idee dat je dromen dan veel ‘realistischer’ zijn. Ik heb het zelf wanneer ik middagdutjes doe. Dromen zijn kort, maar ook intens.
Ik slaap heel diep. Zelfs als er ´s nachts onweer is slaap ik er doorheen. Die dromen komen volgens de psycholoog voort uit onverwerkte trauma´s. Je zou denken dat ik met mijn alcoholgebruik niks kan herinneren maar ik zou pagina´s vol kunnen schrijven, soms zelfs over 1 specifieke droom.

Trouwens ik weet niet of jij het was die reageerde op mijn opmerking over homoseksualiteit. Sorry (voor wat het waard is). Ik was helemaal bezeten door mijn Iraanse buurman en die Bijbel heb ik verstopt want ik begon mijn verstand te verliezen.

Had vanochtend oude foto's bekeken op de pc. Wist niet dat er zo veel tranen uit je ogen kunnen komen. Zag foto's van familie en hoe ze binnen een jaar veranderd zijn omdat ze met mij in de knoop zitten. Iedereen zegt altijd "denk aan jezelf". Het rare is dat ik er niet mee zit als ik de pijp uitga. Waar ik wel mee zit en dat blijft pijn doen, dat mijn hele familie zich zorgen om mij maakt.
pi_188037185
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 10:59 schreef SVW6. het volgende:

Trouwens ik weet niet of jij het was die reageerde op mijn opmerking over homoseksualiteit. Sorry (voor wat het waard is). Ik was helemaal bezeten door mijn Iraanse buurman en die Bijbel heb ik verstopt want ik begon mijn verstand te verliezen.
Ik heb het je al vergeven. :* Zit zelf nu nogal in een dip, dus kan soms emotioneel reageren. :@

Edit; Om eerlijk te zijn vind ik religies zelf heel eng. Ik weet van mezelf dat ik ergers helemaal geobserveerd kan raken en dit is in combinatie met religie niet goed. Jaren geleden heb ik gedroomd dat ik uit mijn lichaam was getreden en toen dacht ik dat ik een gave had. :@ :') Bizar dat je geest je zo kunt f*cken.
pi_188037208
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 12:13 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Ik heb het je al vergeven. :* Zit zelf nu nogal in een dip, dus kan soms emotioneel reageren. :@
Dat is lief van je. Je bent sowieso een lieve user. Sterkte ermee.
pi_188037231
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 12:16 schreef SVW6. het volgende:

[..]

Dat is lief van je. Je bent sowieso een lieve user. Sterkte ermee.
bedankt O+
pi_188044870
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 09:06 schreef SVW6. het volgende:
Ik droom sinds 2 weken dat ik met mijn familieleden (ook de overledenen) aan het strand zit aan een tafel en iedereen drinkt alcohol. Mijn opa (die in '98 overleden is) komt telkens naar mij toe in mijn droom en vertelt me dat ik moet stoppen met roken en drinken.

Droom overigens constant over overleden familieleden. Psychisch ben ik een wrak, kan om de kleinste dingen huilen als ik bv. een documentaire zit te kijken.

Gisteravond het Heilig Evangelie naar de beschrijving van Mattheüs gelezen uit de het oude exemplaar van voor de oorlog.
Die dromen gaan misschien wel over onverwerkte schuld- of schaamtegevoelens. En wie om kleine dingen (wat zijn dat?) huilt, is niet per defintie een psychisch wrak. Hooguit hyper-sensitief en/of heel erg empathisch.
Saskia & Serge zongen het al: 't zijn de kleine dingen die 't doen.
Geen J.S. Bach, maar toch.

Verder geloof ik dat God door de mens is geschapen, niet andersom. Zonder mens had God nooit bestaan.

Maar wie op een positieve manier steun vindt in het geloof: prima, wat mij betreft.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_188054809
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 20:26 schreef Toby56 het volgende:

[..]

Die dromen gaan misschien wel over onverwerkte schuld- of schaamtegevoelens. En wie om kleine dingen (wat zijn dat?) huilt, is niet per defintie een psychisch wrak. Hooguit hyper-sensitief en/of heel erg empathisch.
Saskia & Serge zongen het al: 't zijn de kleine dingen die 't doen.
Geen J.S. Bach, maar toch.

Verder geloof ik dat God door de mens is geschapen, niet andersom. Zonder mens had God nooit bestaan.

Maar wie op een positieve manier steun vindt in het geloof: prima, wat mij betreft.
Ja, gaat sowieso over onverwerkte gebeurtenissen. Altijd dezelfde terugkerende thema's over vroeger.

Dikgedrukte is ook interessant wat je schrijft. Ben jaren geleden een tijdje met Duitse filosofen beziggeweest, toen eigenlijk de filosofen loskwamen van de oude wereld. Vandaar ook dat citaat van Friedrich Nietzsche in de openingspost.
pi_188054902

Twee liedjes waar ik afgelopen tijd veel energie uit kon halen.

Aan het einde van het topic wil ik de film What Dreams May Come (1998) aanraden. Verhaal over een gezin waarvan eerst de kinderen omkomen bij een ongeluk, daarna de vader. Zij komen in de hemel terecht. De achtergebleven moeder draait door, pleegt zelfmoord en komt in de hel terecht. Verder verklap ik niks.

Heb de film zojuist voor de vierde keer gezien en voor de tweede keer in het afgelopen half jaar. Hele aangrijpende film. Ook voor niet-religieuzen trouwens, er zit geen enkele (letterlijke) verwijzing in naar een bestaande godsdienst maar vooral over het idee van leven na de dood.

Film staat op de Nederlandse Netflix.
pi_188054910
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2019 14:18 schreef SVW6. het volgende:

[..]

Ja, gaat sowieso over onverwerkte gebeurtenissen. Altijd dezelfde terugkerende thema's over vroeger.

Dikgedrukte is ook interessant wat je schrijft. Ben jaren geleden een tijdje met Duitse filosofen beziggeweest, toen eigenlijk de filosofen loskwamen van de oude wereld. Vandaar ook dat citaat van Friedrich Nietzsche in de openingspost.
Het aardige is, dat Nietzsche, na het horen van de Matthäus-Passion van JS Bach, het volgende te melden had: "Wer das Christentum völlig verlernt hat, der hört es hier wirklich wie ein Evangelium."
Zo grijpt alles weer in elkaar. :)
pi_188054915
Ik wil nogmaals iedereen danken voor de bijdragen in dit topic. Ben bepaalde dingen anders gaan zien. Zou ook niet gezond zijn als je bij 1 bepaald idee zou blijven vasthouden.

Denk dat iedereen gezegd heeft wat hij/zij had willen zeggen dus ik zal geen vervolgtopic openen.
pi_188054956
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2019 14:23 schreef Toby56 het volgende:

[..]

Het aardige is, dat Nietzsche, na het horen van de Matthäus-Passion van JS Bach, het volgende te melden had: "Wer das Christentum völlig verlernt hat, der hört es hier wirklich wie ein Evangelium."
Zo grijpt alles weer in elkaar. :)
Ah dat wist ik niet. Ja, dat is mooi.

Weet wel dat hij een liefhebber was van de opera's van Richard Wagner (of in ieder geval veel over heeft geschreven) en stevige kritiek uitte op zijn laatste opera Parsifal, omdat hij volgens Nietzsche vlak voor zijn dood zou hebben gebogen voor het christendom.
pi_188055024
Laat ik dit nog proberen (hoewel het een zeer persoonlijke noot is): probeer van het schuldgevoel af te komen. Los van de troost die religie kan bieden, zijn vele godsdiensten gebaseerd op de zondige en slechte mens, die daarvoor na de dood cq bij het einde der tijden gestraft zal worden. Eerlijk gezegd heb ik dat altijd een afschuwelijk dogma gevonden. En ik ben opgelucht dat ik ervan af ben... hoewel, nooit helemaal.
Er is niets tegen normen en moraal, maar we leven hier in een tamelijk fatsoenlijk land, met een niet zo slechte wetgeving. Maar wie sigaretjes, borreltjes, 'ondeugende' gedachten en een aantal spijtmomenten als loden last met zich gaat meedragen omdat Een Hogere Macht wel eens vertoornd zou kunnen zijn... neen, ik blijf volhouden dat zulks niet gezond is.

Sterkte ermee!
pi_188055071
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2019 14:29 schreef Toby56 het volgende:
Laat ik dit nog proberen (hoewel het een zeer persoonlijke noot is): probeer van het schuldgevoel af te komen. Los van de troost die religie kan bieden, zijn vele godsdiensten gebaseerd op de zondige en slechte mens, die daarvoor na de dood cq bij het einde der tijden gestraft zal worden. Eerlijk gezegd heb ik dat altijd een afschuwelijk dogma gevonden. En ik ben opgelucht dat ik ervan af ben... hoewel, nooit helemaal.
Er is niets tegen normen en moraal, maar we leven hier in een tamelijk fatsoenlijk land, met een niet zo slechte wetgeving. Maar wie sigaretjes, borreltjes, 'ondeugende' gedachten en een aantal spijtmomenten als loden last met zich gaat meedragen omdat Een Hogere Macht wel eens vertoornd zou kunnen zijn... neen, ik blijf volhouden dat zulks niet gezond is.

Sterkte ermee!
Bedankt man.

Ik waardeer alle bijdragen enorm,, zowel de kritische als de rest.
pi_188055085
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2019 14:26 schreef SVW6. het volgende:

[..]

Ah dat wist ik niet. Ja, dat is mooi.

Weet wel dat hij een liefhebber was van de opera's van Richard Wagner (of in ieder geval veel over heeft geschreven) en stevige kritiek uitte op zijn laatste opera Parsifal, omdat hij volgens Nietzsche vlak voor zijn dood zou hebben gebogen voor het christendom.
Ik heb over Nietzsche/Wagner wel eens wat gelezen, maar omdat ik geen band heb met Wagners muziek, is het niet blijven hangen. Moet trouwens wel bekennen, dat ik vermoedelijk Parsifal één van de beter te pruimen werken vind. Hehe. Blijkbaar levert buigen voor God in elk geval goeie muziek op. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')