Ik reageer op de belachelijkheid van godsdienst als redmiddel. En de misplaatste arrogantie in de TT dat het de stellige waarheid is.quote:Op maandag 24 juni 2019 21:44 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:
[..]
Nou om eerlijk te zijn, je eerste reactie, voor de TS je de eerste keer quote, was nou niet bepaald tof. Ik snap sowieso niet wat je er uit denkt te halen om zo fel te reageren op iemand met zware psychische problematiek.
Wees nou eens heel eerlijk, je reageert even zo fel als de gemiddelde Amerikaanse God-hates-fags-zendeling. Militant atheïsme is ook behoorlijk vermoeiend en geen haar beter.quote:Op maandag 24 juni 2019 21:49 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Ik reageer op de belachelijkheid van godsdienst als redmiddel. En de misplaatste arrogantie in de TT dat het de stellige waarheid is.
Je ziet mij geen atheïstentopics openen hier en die agenda op eerste initiatief doordrukken. Je punt zou opgaan als dat wel zo was. Ik eindigde al die 'beruchte' eerste post al dat religie beter voor jezelf te houden is. Serieus, wat verwacht je nu van mij? Ik ga geen enkel woord terugnemen hoor.quote:Op maandag 24 juni 2019 21:55 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:
[..]
Wees nou eens heel eerlijk, je reageert even zo fel als de gemiddelde Amerikaanse God-hates-fags-zendeling. Militant atheïsme is ook behoorlijk vermoeiend en geen haar beter.
Je reageert zelf notabene als eerst in mijn topic. Dan kan je een reactie verwachten. Als je trouwens serieus een onrustige avond hebt gehad door internet kan je beter uitloggen.quote:Op maandag 24 juni 2019 21:42 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Had ik niet gezegd dat je me met rust moest laten? Flikker eens op joh. Over opdringerig gesproken. Godverdomme nog aan toe.
Mooi om te lezen man. En mooie post ook.quote:Op dinsdag 25 juni 2019 12:35 schreef Keep_Walking het volgende:
Weer ontopic:
TS ik heb ook kracht gevonden in God/geloof. Iedereen moet natuurlijk zelf weten waarin ze geloven of niet geloven, maar God vinden na een zware ellendige periode is zeker niet verkeerd.
Net als jij, loop ik al jaren in de GGZ. Zware psychiatrische problemen. Maar niet alleen dat, ik woon alleen in een (voor mij) andere land en cultuur waar lang niet iedereen altijd je vriend is. Vanaf het begin heb ik een achterstand, ook financieel gezien. Toch ben ik best ver gekomen.
Ik heb momenten van langdurige en ernstige wanhoop gekend, toch heb ik geen schulden en ik heb mijn hbo afgemaakt, heb werk, appartement, vrienden, enz. Dat heb ik echt niet in mijn eentje gedaan en is niet dom geluk. Het is een hogere macht die toch iets in mij ziet, en ik ben hem (of haar) elke dag dankbaar.
Ik snap heel goed dat sommige mensen daarin niet geloven. Ik heb zelf ook lang geworsteld met atheïstische gedachtes en ongeloof. Maar elke keer dat ik dacht dat ik het niet meer kon, elke keer dat het leek alsof er geen hoop meer was, werd er toch een nieuwe deur geopend. Ik kies ervoor om te geloven dat dat de liefde van God is. Anderen mogen zelf bepalen wat ze willen geloven.
Trouwens dank kameraadske voor je bijval.quote:Op maandag 24 juni 2019 21:44 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:
[..]
Nou om eerlijk te zijn, je eerste reactie, voor de TS je de eerste keer quote, was nou niet bepaald tof. Ik snap sowieso niet wat je er uit denkt te halen om zo fel te reageren op iemand met zware psychische problematiek.
Je ziet niet dat je opdringerig bent, terwijl de discussie weken geleden was afgesloten, maar je het toch nog nodig vond om het persoonlijk met mij weer omhoog te halen. Oh, en je zou het gisteren bij die ene laatste post laten en dat zou "het enige zijn wat je er nog over zou zeggen". Nog geen dag later zit je weer opdringerig, jaja, aan mijn kop te zeiken.quote:Op dinsdag 25 juni 2019 10:40 schreef SVW5. het volgende:
[..]
Je reageert zelf notabene als eerst in mijn topic. Dan kan je een reactie verwachten. Als je trouwens serieus een onrustige avond hebt gehad door internet kan je beter uitloggen.
Ik zie niet dat ik opdringerig ben, probeer mensen geen geloof aan te praten (zoals ik al meerdere keren heb aangegeven) en als mensen dit topic niet aanstaat staat het ze vrij om niet te reageren. Ik kan je wel vertellen dat ik zal blijven reageren als er reacties komen.
ik denk dan; je hoeft niet in god te gaan geloven om iets waardevols uit de bijbel te halen.quote:Op dinsdag 25 juni 2019 13:29 schreef SVW5. het volgende:
[..]
Mooi om te lezen man. En mooie post ook.
Ik ben God ook dankbaar iedere dag dat ik verder leef. Ik snap ook dat mensen niet-gelovig zijn (ben het zelf jarenlang geweest) maar ik geloof wel dat je kracht uit religie kan halen. Je hoeft het niet met alles eens te zijn of alles letterlijk nemen maar als er ook maar 1 passage in de Bijbel staat waar je kracht uit kan halen is dat alleen maar mooi.
Het ga je goed.
Dat kan. Ik zie het niet als misbruik als ik zie dat er weekendjes 'kamp' worden georganiseerd door onze kerk voor kinderen boordevol 'leuke' spelletjes. En als ouders het niet kunnen betalen (wat voorkomt) mogen ze gratis mee. En ze zijn niet allemaal gelovig.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:55 schreef IndoorKite het volgende:
Ik wilde de topic niet zelf weer gaan toppen, maar aangezien het al weer naar de top is gegaan.
[..]
Precies wat ik zeg: er is niets verbazingwekkend aan het feit dat mensen onbetaalde kracht nodig hebben. Geen geloof in een god nodig. Ook geen hulp van een god nodig om mensen tegen te komen die iets willen maar niet ervoor gaan betalen.
[..]
Mensen die "in opdracht van god" (onbetaald) werk leveren zie ik als een vorm van misbruik, ja.
Kan ook allemaal zonder geloof. Nu gebeurt het met als doel kinderen jong te koppelen aan een geloof. Maakt in dat opzicht een deel uit van religieuze indoctrinatie.quote:Op dinsdag 25 juni 2019 18:40 schreef Jardis het volgende:
[..]
Dat kan. Ik zie het niet als misbruik als ik zie dat er weekendjes 'kamp' worden georganiseerd door onze kerk voor kinderen boordevol 'leuke' spelletjes. En als ouders het niet kunnen betalen (wat voorkomt) mogen ze gratis mee. En ze zijn niet allemaal gelovig.
Ik zie het niet als toegevoegde waarde, nee.quote:Maar ik heb het idee dat jij de kerk per definitie als negatief ervaart. Dus als je het doet zonder dat er een kerkelijk idee achter zit, vind je het wel goed. Maar nu misbruik.
Nope, meer vanuit rationeel standpunt gezien voegt het verder niets toe.quote:Wat maakt het dat je perse een 'hekel' lijkt te hebben aan de kerk/geloof? Traumatische ervaring?
Je eerste zin heb je 100 procent gelijk in.quote:Op dinsdag 25 juni 2019 16:10 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ik denk dan; je hoeft niet in god te gaan geloven om iets waardevols uit de bijbel te halen.
maar als ik je eerste post lees, denk ik dat jij ook echt op zoek bent naar een geloof. zodat je bepaalde angsten kwijt bent.
blij voor je, hoor, maar ik vind geloof, persoonlijk, jezelf voor de gek houden. je kan het ook loslaten, en het leven nemen zoals het komt, met al zijn mysteries. en niet verwachten dat je het gaat doorgronden. ik ben ervan overtuigd dat dat net zoveel rust brengt, als wat dan ook.
ja hoor, prima. geloof wat je wil, het ga je goed.quote:Op woensdag 26 juni 2019 22:29 schreef SVW5. het volgende:
[..]
Je eerste zin heb je 100 procent gelijk in.
Tweede gedeelte heb je ook zeker een punt. Iedereen bewandeld zijn eigen pad dat is het mooie aan het leven.
Heb je ook de film ‘Il vangelo secondo Matteo’ van Pasolini gezien? Normaal houd ik niet van bijbelse films, maar deze vind ik erg mooi. Ook omdat alleen er citaten uit de evangelie wordt gebruikt.quote:Op woensdag 26 juni 2019 22:32 schreef SVW5. het volgende:
Heb vandaag uit het Nieuwe Testament Het Evangelie van Mattheüs gelezen. Ben nu ook begonnen met een serie op Netflix (A.D. Kingdom and Empire). Hoewel historisch niet helemaal correct zeker een interessante serie.
Nee.quote:Op donderdag 27 juni 2019 22:29 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Heb je ook de film ‘Il vangelo secondo Matteo’ van Pasolini gezien? Normaal houd ik niet van bijbelse films, maar deze vind ik erg mooi. Ook omdat alleen er citaten uit de evangelie wordt gebruikt.
En er bestaan ook goede mensen, wat je ontdekt als je met mensen omgaat ipv te lezen over de dingen die je bevestigen in je slachtofferschap.quote:Op donderdag 27 juni 2019 22:29 schreef SVW5. het volgende:
Sinds ik de Bijbel lees ben ik wel gaan beseffen dat er echt kwaadaardige mensen bestaan. Niet alleen op FOK! maar ook in het dagelijks leven. Volgende week afspraak voor therapie voor PTSS. Heb veel geweldsincidenten meegemaakt en kan niet begrijpen hoe mensen zo intens slecht kunnen zijn.
Bedankt voor je reactie.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 08:19 schreef Jopie78 het volgende:
[..]
En er bestaan ook goede mensen, wat je ontdekt als je met mensen omgaat ipv te lezen over de dingen die je bevestigen in je slachtofferschap.
We zijn allemaal beschadigd in onze jeugd en een ieder leeft met die littekens gedurende zn leven. Mooi dat je het in het geloof denkt te kunnen vinden, maar het lijkt erop alsof je fragile zijn moeilijk kan omgaan met de zwart-wit tegenstellingen en metaforen in de bijbel.
Goed en fout zit beide in de mens, ze zijn niet overwegend slecht of fout. Je dweept hier met teksten als “oordeel niet” om een paar posten later te verkondigen dat mensen zo slecht zijn. Het is geen boek om letterlijk te interpreteren, maar een boek die je gebruikt ter introspectie.
Wat ben jij? Een goed of een slecht mens? Of gewoon een mens als ieder ander?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |