quote:Op dinsdag 15 november 2016 07:40 schreef misterxvany het volgende:
Omdat er op verschillende plekken de offtopic discussie gevoerd wordt of het atheïsme een geloof is, hierbij een topic.
Atheïsme is het geloven in de wetenschap en een hogere macht komt hierbij niet voor.
Geloof is het aannemen van standpunten die (nog) niet bewezen zijn, door de wetenschap maar ook voor jezelf.
In principe kan je stellen dat zij die de wetenschap zelf niet kunnen verifiëren en daarom naar anderen luisteren, ook een simpel geloof hebben. Geloof in de wetenschap. Het is voor die persoon immers niet bewezen.
In een recent topic kwam een persoon met een argument dat er ook 'geen oordeel' bestaat dat je als niet geloven kunt zien. Naar mijn mening is dat argument ongeldig, omdat geen oordeel en niet geloven hele verschillende dingen zijn.
Iets niet geloven wil zeggen dat je het standpunt verwerpt, en geen oordeel wil zeggen dat je beide opties open laat. Bij dat laatste standpunt wordt men ook wel agnost genoemd.
Nu is mijn vraag, waarom zou het atheïsme geen geloof zijn? Want dan verwerp je het bestaan van een hogere macht terwijl er geen bewijs is dat er géén hogere macht is, men neemt het alleen aan omdat zij het onlogisch vinden. En aannemen is hetzelfde als geloven.
Wat hier vooral opvallend aan is, nu ik dit weer eens doorlees, is dat ook hier men lijkt te denken dat je een standpunt moet innemen. "Don't know, don't care" lijkt zelfs bij Dawkins niet op te komen. Echt bijzonder.quote:Let us consider the appropriateness or otherwise of someone (call him 'Philo') describing himself as a theist, atheist or agnostic. I would suggest that if Philo estimates the various plausibilities to be such that on the evidence before him the probability of theism comes out near to one he should describe himself as a theist and if it comes out near zero he should call himself an atheist, and if it comes out somewhere in the middle he should call himself an agnostic. There are no strict rules about this classification because the borderlines are vague. If need be, like a middle-aged man who is not sure whether to call himself bald or not bald, he should explain himself more fully.
<...>
1. Strong theist. 100 per cent probability of God. In the words of C.G. Jung: "I do not believe, I know."
2. De facto theist. Very high probability but short of 100 per cent. "I don't know for certain, but I strongly believe in God and live my life on the assumption that he is there."
3. Leaning towards theism. Higher than 50 per cent but not very high. "I am very uncertain, but I am inclined to believe in God."
4. Completely impartial. Exactly 50 per cent. "God's existence and non-existence are exactly equiprobable."
5. Leaning towards atheism. Lower than 50 per cent but not very low. "I do not know whether God exists but I'm inclined to be skeptical."
6. De facto atheist. Very low probability, but short of zero. "I don't know for certain but I think God is very improbable, and I live my life on the assumption that he is not there."
7. Strong atheist. "I know there is no God, with the same conviction as Jung knows there is one."
Punt is natuurlijk dat ik dan tussen sterk atheisme en zwak atheisme switch, afhankelijk van de godshypotheses (definities) die naar voren worden geschoven. Voor alle bovennatuurlijke wezens geldt in ieder geval tenminste de definitie van atheisme dat het geloof in god(en) afwezig is. Daarom zou die definitie het uitgangspunt moeten zijn in discussies over god(en). Als er dan eenmaal een god gespecificeerd is, ben ik best bereid mijn positie verder te specificeren.quote:Op dinsdag 20 december 2016 20:52 schreef lnloggen het volgende:
Kunnen we om verwarring te voorkomen de volgende definities uit het vorige deel weer aanhouden:
Zwak atheïsme = noch geloven dat goden bestaan, noch geloven dat ze niet bestaan
Sterk atheïsme = expliciet geloven dat goden niet bestaan
Merk op dat een zwak atheïst per definitie zowel de optie dat goden bestaan, als dat ze niet bestaan, allebei voor mogelijk moet houden. Als je namelijk één van beide opties niet voor mogelijk houdt, geloof je dus automatisch het tegenovergestelde. Maar hij is ook van geen van beide opties overtuigd, zoals dat wel het geval is bij een sterk atheïst (die gelooft dat goden niet bestaan) of een gelovige/religieus (die gelooft dat goden wel bestaan).
Gevoelsmatig zou ik zeggen dat agnosticisme hetzelfde is als zwak atheïsme, maar laten we niet vervallen in semantische cirkeltjes.
Om de vraag uit de titel te antwoorden: is atheïsme een geloofsovertuiging?
Zwak atheïsme niet, die geloven juist expliciet niet ergens in.
Sterk atheïsme eventueel wel, al vind ik de kreet 'geloofsovertuiging' een beetje vreemd voor het geloof dat goden niet bestaan. Maar ik vind het prima om dat zo te noemen. Met dien verstande dat geloven dat roze eenhoorns niet bestaan ook een 'geloofsovertuiging' is.
Ja, ik bedoelde bovenstaande alleen om de mogelijke posities te onderscheiden. Maar inderdaad, welke positie iemand inneemt zal nogal uiteenlopen afhankelijk van over welke goden we het hebben.quote:Op dinsdag 20 december 2016 21:44 schreef GrumpyFish het volgende:
Punt is natuurlijk dat ik dan tussen sterk atheisme en zwak atheisme switch, afhankelijk van de godshypotheses (definities) die naar voren worden geschoven.
Kunnen we daaraan toevoegen: atheïsme = niet in goden geloven.quote:Op dinsdag 20 december 2016 20:52 schreef lnloggen het volgende:
Kunnen we om verwarring te voorkomen de volgende definities uit het vorige deel weer aanhouden:
Zwak atheïsme = noch geloven dat goden bestaan, noch geloven dat ze niet bestaan
Het is geen kwestie van 'mate waarin'. Het zijn gewoon twee verschillende dingen.quote:Op dinsdag 20 december 2016 23:56 schreef Jigzoz het volgende:
Kunnen we daaraan toevoegen: atheïsme = niet in goden geloven.
Die 'mate waarin' lijkt me namelijk echt idioot.
Hoe dan ook: dat zogenaamde 'zwak atheïsme' lijkt me gewoon agnosticisme en onder 'sterk atheïsme' zou ik me met deze definitie niet scharen.quote:Op dinsdag 20 december 2016 23:59 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Het is geen kwestie van 'mate waarin'. Het zijn gewoon twee verschillende dingen.
Het probleem is dat 'geloven' niet alleen naar de religieuze variant verwijst, maar ook een sterke variant kan zijn voor 'ik denk dat'.quote:Op woensdag 21 december 2016 08:41 schreef Habbezak het volgende:
Misschien een goeie om de definitie van 'geloven' er bij te halen
'Geloven' is gedefinieerd als: overtuiging dat iets waar is of bestaat alsook de overtuiging dat je denkt dat iets waar is.quote:Op woensdag 21 december 2016 09:19 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Het probleem is dat 'geloven' niet alleen naar de religieuze variant verwijst, maar ook een sterke variant kan zijn voor 'ik denk dat'.
Dan is iedereen atheist.. Een theist zal niet zeggen dat hij bewijs heeft voor het bestaan van god. (behalve Elzies dan die vindt dat een godsbesef in je brein bewijst dat god bestaatquote:Op woensdag 21 december 2016 09:52 schreef wijsneus het volgende:
Ik zou zeggen:
Atheisme: de bewering van theisten over het bestaan van goden onbewezen achten.
Grote flauwekul en opnieuw een krampachtige poging van de atheïst zichzelf er weer eens tussenuit te lullen. Of je gelooft in God of je gelooft dat God niet bestaat. Er is geen tussenweg.quote:Zwak atheïsme = noch geloven dat goden bestaan, noch geloven dat ze niet bestaan
Gast, niemand neemt je serieus. Geef het op.quote:Op woensdag 21 december 2016 10:04 schreef Elzies het volgende:
[..]
Grote flauwekul en opnieuw een krampachtige poging van de atheïst zichzelf er weer eens tussenuit te lullen. Of je gelooft in God of je gelooft dat God niet bestaat. Er is geen tussenweg.
Ja. Beter geformuleerd. Mooi. Bedankt!quote:Op woensdag 21 december 2016 09:55 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Dan is iedereen atheist.. Een theist zal niet zeggen dat hij bewijs heeft voor het bestaan van god. (behalve Elzies dan die vindt dat een godsbesef in je brein bewijst dat god bestaat)
Ik formuleer het zelf zo: Atheist heeft geen reden om aan te nemen dat de claim dat er een God is juist is. En beschouwt deze zoals we elke mythologische claim beschouwen.
Joh, atheïsten staan op ieder moment van de dag te trappelen om hun misplaatste geloofshokje te verdedigen. Al post ik s 'morgens voor zessen. Al binnen drie minuten staat er weer zo'n hongerige digitale gast voor mijn neus te stuiteren. Atheïsten zijn op dat vlak zo voorspelbaar te noemen. Heerlijk om mee te spelen. Geloofsfanaten pur sang. Het leuke is dat ze dat gegeven ook nog eens blijven ontkennen. Hilarisch volkje!quote:Op woensdag 21 december 2016 10:18 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Gast, niemand neemt je serieus. Geef het op.
Hmmm. Ik denk dat je de connotatie van 'geloven' niet helemaal begrijpt. Geloof is nogal een Dingetje. Bij het Geloof van bijvoorbeeld een christen stel ik me wat anders voor dan geloof in de zin van "ik geloof dat we morgen wel eens regen zouden kunnen krijgen"quote:Op woensdag 21 december 2016 10:04 schreef Elzies het volgende:
[..]
Grote flauwekul en opnieuw een krampachtige poging van de atheïst zichzelf er weer eens tussenuit te lullen. Of je gelooft in God of je gelooft dat God niet bestaat. Er is geen tussenweg.
Ze zijn met dit soort onzin uitstekend te trollen ja. Althans, het slag atheïsten dat zich in dit soort discussies mengt. Misschien een idee voor je volgende endurance trollactie: moslims vertellen dat Allah gebaseerd is op Krishna.quote:Op woensdag 21 december 2016 10:26 schreef Elzies het volgende:
[..]
Joh, atheïsten staan op ieder moment van de dag te trappelen om hun misplaatste geloofshokje te verdedigen. Al post ik s 'morgens voor zessen. Al binnen drie minuten staat er weer zo'n hongerige digitale gast voor mijn neus te stuiteren. Atheïsten zijn op dat vlak zo voorspelbaar te noemen. Heerlijk om mee te spelen. Geloofsfanaten pur sang. Het leuke is dat ze dat gegeven ook nog eens blijven ontkennen. Hilarisch volkje!![]()
Ik heb nergens opgeschreven dat een evolutionair ingericht brein voor zoiets als het ervaren van een godsbesef hét bewijs is dat God bestaat.quote:Op woensdag 21 december 2016 09:55 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Dan is iedereen atheist.. Een theist zal niet zeggen dat hij bewijs heeft voor het bestaan van god. (behalve Elzies dan die vindt dat een godsbesef in je brein bewijst dat god bestaat)
Ik formuleer het zelf zo: Atheist heeft geen reden om aan te nemen dat de claim dat er een God is juist is. En beschouwt deze zoals we elke mythologische claim beschouwen.
Mag ook, het gaat om de concepten en niet om de labeltjes die we er op plakken.quote:Op woensdag 21 december 2016 08:52 schreef Jigzoz het volgende:
Hoe dan ook: dat zogenaamde 'zwak atheïsme' lijkt me gewoon agnosticisme en onder 'sterk atheïsme' zou ik me met deze definitie niet scharen.
Hm. Ik zie het niet eens meer als optie. Ben ik dan een soort überatheïst of zo?quote:Op woensdag 21 december 2016 10:35 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Mag ook, het gaat om de concepten en niet om de labeltjes die we er op plakken.
Ik schaar me (om even bij deze labeltjes te blijven) juist weer wel onder sterk atheïsme, ik ben niet neutraal wat betreft wel of geen goden maar ik geloof expliciet dat goden *niet* bestaan.
Grote onzin doet inderdaad kietelenquote:Op woensdag 21 december 2016 10:26 schreef Elzies het volgende:
[..]
Joh, atheïsten staan op ieder moment van de dag te trappelen om hun misplaatste geloofshokje te verdedigen. Al post ik s 'morgens voor zessen. Al binnen drie minuten staat er weer zo'n hongerige digitale gast voor mijn neus te stuiteren. Atheïsten zijn op dat vlak zo voorspelbaar te noemen. Heerlijk om mee te spelen. Geloofsfanaten pur sang. Het leuke is dat ze dat gegeven ook nog eens blijven ontkennen. Hilarisch volkje!![]()
Atheïsme is en blijft een geloofsopvatting zolang de atheïst zijn geloof in een goddeloos bestaan niet kan aantonen.quote:Op woensdag 21 december 2016 10:31 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Hmmm. Ik denk dat je de connotatie van 'geloven' niet helemaal begrijpt. Geloof is nogal een Dingetje. Bij het Geloof van bijvoorbeeld een christen stel ik me wat anders voor dan geloof in de zin van "ik geloof dat we morgen wel eens regen zouden kunnen krijgen"
Ik geloof dat jij meer van de tweede smaak uit gaat terwijl de discussie hier meer gaat over de eerste.
Klopt dit of denk je echt dat we actief niet-geloven. Bewust bezig zijn met het niet-geloven in goden... if that makes any sense at all.
Men kan hiervan vinden wat ie wil, maar op trollgebied is dit wel echt goud. Iedereen weet wat een domme onzin het is, maar tegelijkertijd reageert iedereen. Ja, ik ook. Dat zeg ik: trollgoud.quote:Op woensdag 21 december 2016 10:33 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik heb nergens opgeschreven dat een evolutionair ingericht brein voor zoiets als het ervaren van een godsbesef hét bewijs is dat God bestaat.
Mijn stelling is altijd heel helder geweest. Noch de religieus als de atheïst kan zijn stelling bewijzen, dus spreek je in beide gevallen over een geloofsovertuiging.
Het blijft ook kietelen, wat dat betreft is het ook briljant.quote:Op woensdag 21 december 2016 10:38 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Men kan hiervan vinden wat ie wil, maar op trollgebied is dit wel echt goud. Iedereen weet wat een domme onzin het is, maar tegelijkertijd reageert iedereen. Ja, ik ook. Dat zeg ik: trollgoud.
Hou lang ga je nou nog blijven negeren dat een atheïst in het algemeen juist géén stelling neemt?quote:Op woensdag 21 december 2016 10:33 schreef Elzies het volgende:
Mijn stelling is altijd heel helder geweest. Noch de religieus als de atheïst kan zijn stelling bewijzen, dus spreek je in beide gevallen over een geloofsovertuiging.
Van kaboutertjes naar trollen. Welkom in het groot atheïstisch sprookjesboek.quote:Op woensdag 21 december 2016 10:38 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Men kan hiervan vinden wat ie wil, maar op trollgebied is dit wel echt goud. Iedereen weet wat een domme onzin het is, maar tegelijkertijd reageert iedereen. Ja, ik ook. Dat zeg ik: trollgoud.
Is veel leuker als je Hubal erbij haalt, of het feit dat de hele bedevaart die ze doen een heidens (magisch) ritueel is. Vooral dat magisch vinden ze wat lastig, vraag ze dan vooral waarom ze 7 cirkels om de kaaba moeten lopen.quote:Op woensdag 21 december 2016 10:32 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ze zijn met dit soort onzin uitstekend te trollen ja. Althans, het slag atheïsten dat zich in dit soort discussies mengt. Misschien een idee voor je volgende endurance trollactie: moslims vertellen dat Allah gebaseerd is op Krishna.
Geloof in een bestaan waar God geen rol van betekenis speelt is wel terdege een stellingname. Waarom blijven atheïsten telkens ontkennen dat ze hierover een geloofsopvatting innemen? Het is toch zo klip en klaar te noemen?quote:Op woensdag 21 december 2016 10:40 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Hou lang ga je nou nog blijven negeren dat een atheïst in het algemeen juist géén stelling neemt?
Jij lijkt nog steeds te doen alsof atheïsten in een goddeloos universum geloven. Dat is NIET het geval. Sommige atheïsten wel (er is dan sprake van sterk atheïsme) maar dat is natuurljik niet representatief voor allemaal. Net zoals je ook niet kunt zeggen dat religieuzen in Shiva geloven, al geldt dat wel voor een aantal religieuzen.
Eerder niet atheisten: Er zijn verschillende inkleuringen van het atheisme, zelfs die in niet kerken niet goden aanbidden.quote:Op woensdag 21 december 2016 10:35 schreef Molurus het volgende:
Atheist: mijn standpunt is A.
Elzies: dat is onzin, jouw standpunt is B.
quote:Op woensdag 21 december 2016 10:04 schreef Elzies het volgende:
Grote flauwekul en opnieuw een krampachtige poging van de atheïst zichzelf er weer eens tussenuit te lullen
X = de jackpot van de volgende staatsloterij valt op een even lot.quote:Of je gelooft in God of je gelooft dat God niet bestaat. Er is geen tussenweg.
Deze is dan weer echt slecht. Je ziet dan ook dat op dit soort er maar weinig reactie komt. Als je atheïsme een geloofsovertuiging noemt (experimenteer ook eens met 'religie'), dan vormen er zich meteen rijen vol mensen die er echt iets van moeten zeggen.quote:Op woensdag 21 december 2016 10:40 schreef Elzies het volgende:
[..]
Van kaboutertjes naar trollen. Welkom in het groot atheïstisch sprookjesboek.
Zeus, dit meen je toch niet echt he?quote:Op woensdag 21 december 2016 10:36 schreef Elzies het volgende:
[..]
Atheïsme is en blijft een geloofsopvatting zolang de atheïst zijn geloof in een goddeloos bestaan niet kan aantonen.
Het is natuurlijk een beetje hypocriet dergelijk bewijs van de religieus te vragen en zelf je handen in onschuld te blijven wassen bij gebrek aan voldoende bewijs.
Maar als je hem niet overtuigd dan geloofd hij er toch in, of zoiets.quote:Op woensdag 21 december 2016 10:45 schreef LuNaTiC het volgende:
Dit is overigens nog steeds de beste uitleg naar mijn mening op dit gebied:
(al zal je er iemand als Elzies niet mee overtuigen gok ik)
Je zal mij niet horen zeggen dat sterke atheisten niet bestaan. Ik zeg wel: dat is een kleine minderheid onder de atheisten. Wat Elzies hier doet is die geloofsovertuiging, want dat is het wel, van sterke atheisten projecteren op de rest van die groep. En dat klopt toch echt niet.quote:Op woensdag 21 december 2016 10:44 schreef erodome het volgende:
[..]
Eerder niet atheisten: Er zijn verschillende inkleuringen van het atheisme, zelfs die in niet kerken niet goden aanbidden.
Atheist: Dat is niet mijn manier van atheisme, dus het bestaat niet.
Misschien heb je er overheen gelezen, maar het stikt hier dus van de atheïsten die expliciet NIET in een goddeloos universum geloven.quote:Op woensdag 21 december 2016 10:26 schreef Elzies het volgende:
Ja maar dat goddeloze bestaan, daar geloven de meeste atheïsten juist NIET in. LEZEN!quote:Op woensdag 21 december 2016 10:36 schreef Elzies het volgende:
Atheïsme is en blijft een geloofsopvatting zolang de atheïst zijn geloof in een goddeloos bestaan niet kan aantonen.
Van kaboutertjes, naar trollen en nu naar een theepotvergelijking.quote:Op woensdag 21 december 2016 10:45 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Zeus, dit meen je toch niet echt he?
Tussen Mars en Aarde zweeft een Theepot. Hij is er. Echt. Bewijs maar eens dat het niet zo is - stomme a-Thee-ist.
Nou ja, laten we eerlijk zijn. Bij degene die het uitdragen en zich bv hier in elke discussie over geloof moeten mengen om dat te debunken of te roepen dat geloven zo dom is komen die sterke atheisten best vaak voor.quote:Op woensdag 21 december 2016 10:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je zal mij niet horen zeggen dat sterke atheisten niet bestaan. Ik zeg wel: dat is een kleine minderheid onder de atheisten. Wat Elzies hier doet is die geloofsovertuiging, want dat is het wel, van sterke atheisten projecteren op de rest van die groep. En dat klopt toch echt niet.
Is dat zo? Ik hoor het inloggen net zeggen, maar ik was daar oprecht verbaasd over. Ik dacht echt even "hee, daar heb je zo'n sterke atheist".quote:Op woensdag 21 december 2016 10:52 schreef erodome het volgende:
[..]
Nou ja, laten we eerlijk zijn. Bij degene die het uitdragen en zich bv hier in elke discussie over geloof moeten mengen om dat te debunken of te roepen dat geloven zo dom is komen die sterke atheisten best vaak voor.
Waar denk je dan precies aan bij die bewegingen?quote:Op woensdag 21 december 2016 10:52 schreef erodome het volgende:
Bij de bewegingen die actief zijn om de rol van religie te verminderen in de wereld ook. Kortom, degene die je vaak tegenkomt en die zich echt profileren als zijnde atheistisch zijn wel degelijk vaker sterke atheisten. Dit zijn degene die die niet kerken opzetten, groepen opzetten, levensbeschouwing toevoegen aan e.d.
Als je het mij vraagt worden zulke mensen voornamelijk met stropoppen zoals deze bestookt.quote:Op woensdag 21 december 2016 10:52 schreef erodome het volgende:
Je hebt gelijk als je zegt dat het gros van de atheisten zich daar helemaal niet mee bezig houdt, maar degene die juist heel erg zichtbaar zijn als atheist zijn dat vaak wel. Alhoewel ze zich dan ook vaak gaan verschuilen achter de definitie als ze daarop gewezen worden. Op de overeenkomst tussen dat religieuze denken en hun manier om hun visie van het atheisme weer te geven.
Hebbes: F&L / Militant/fundamentalistisch/extremistisch atheïsmequote:Op woensdag 21 december 2016 10:47 schreef Jigzoz het volgende:
Wacht. Er schiet me ineens de beste reactie op F&L ooit te binnen. Dat was zo'n soort Elzies die iets postte als 'de evolutietheorie was ook maar gewoon een zoveelste poging van Dawkins om gelovigen te treiteren'.
Even zoeken.
Darwin leest ook wel en beetje als een sprookjesboek. Wat veel mensen niet weten is dat Darwin ervan doorging met de ideeën van een ander. Het concept van de evolutietheorie kwam helemaal niet uit Darwins koker. Anderen hadden hier vergelijkbaar over nagedacht.quote:Op woensdag 21 december 2016 10:47 schreef Jigzoz het volgende:
Wacht. Er schiet me ineens de beste reactie op F&L ooit te binnen. Dat was zo'n soort Elzies die iets postte als 'de evolutietheorie was ook maar gewoon een zoveelste poging van Dawkins om gelovigen te treiteren'.
Even zoeken.
Dit klopt wel ja.. In het Engels wordt hier ook onderscheidt gemaakt tussen Faith en Believe.quote:Op woensdag 21 december 2016 10:31 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Hmmm. Ik denk dat je de connotatie van 'geloven' niet helemaal begrijpt. Geloof is nogal een Dingetje. Bij het Geloof van bijvoorbeeld een christen stel ik me wat anders voor dan geloof in de zin van "ik geloof dat we morgen wel eens regen zouden kunnen krijgen"
Ik geloof dat jij meer van de tweede smaak uit gaat terwijl de discussie hier meer gaat over de eerste.
Klopt dit of denk je echt dat we actief niet-geloven. Bewust bezig zijn met het niet-geloven in goden... if that makes any sense at all.
Ja maar dat is niet wat atheïsten geloven.quote:Op woensdag 21 december 2016 10:42 schreef Elzies het volgende:
Geloof in een bestaan waar God geen rol van betekenis speelt is wel terdege een stellingname.
Ik zal vast in die categorie vallen, maar ik heb dat ook met kwakzalverij, populisme, paranormale zaken en andere flauwekul. Enerzijds er allergisch voor zijn, maar anderzijds een mateloze fascinatie hebben voor waarom mensen zo graag in dat soort onzin geloven.quote:Op woensdag 21 december 2016 10:52 schreef erodome het volgende:
[..]
Nou ja, laten we eerlijk zijn. Bij degene die het uitdragen en zich bv hier in elke discussie over geloof moeten mengen om dat te debunken of te roepen dat geloven zo dom is komen die sterke atheisten best vaak voor.
Als je niet gelooft in een goddeloos bestaan hou je de optie over voor een bestaan waar god wel een rol van betekenis speelt. Het is het ene of het andere. Zo simpel is het, ongeacht hoe men ook probeert te draaien met de eigen woorden.quote:Op woensdag 21 december 2016 11:00 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Ja maar dat is niet wat atheïsten geloven.
<Atheïst> Ik geloof NIET in een goddeloos bestaan.
<Elzies> Je gelooft WEL in een goddeloos bestaan! Dat is een geloopfsvatting!
Wat wil je hier nu mee![]()
Je ziet toch zelf dat er zat mensen zijn die weliswaar niet in goden geloven, maar ook zeker NIET in een goddeloos bestaan geloven? Ik herhaal: DIE NIET IN EEN GODDELOOS BESTAAN GELOVEN, dus welke geloofsopvatting is dat dat precies
Kijk, deze is wel weer echt goed.quote:Op woensdag 21 december 2016 10:58 schreef Elzies het volgende:
[..]
Darwin leest ook wel en beetje als een sprookjesboek. Wat veel mensen niet weten is dat Darwin ervan doorging met de ideeën van een ander. Het concept van de evolutietheorie kwam helemaal niet uit Darwins koker. Anderen hadden hier vergelijkbaar over nagedacht.
En dan die belachelijke reis met zijn bootje waarin hij het grote geheim van de evolutie blootlegde via observaties en tekeningetjes. Zelfden zo'n hoop eigen bedachte flauwekul bij elkaar gelezen.
Voor alle duidelijkheid: ik geloof zelf expliciet dat goden niet bestaan, maar erken uiteraard dat er zat andere (laat ik zeggen minder expliciete, of mildere of neutralere) vormen van atheïsme zijn die die overtuiging zeker niet met mij delen.quote:Op woensdag 21 december 2016 10:56 schreef Molurus het volgende:
Ik hoor het inloggen net zeggen, maar ik was daar oprecht verbaasd over.
Dat hangt alleen af van de mate waarin de goden waarin men gelooft, concreter zijn gedefinieerd.quote:
En dat gebeurde voor het eerst al 1000 jaar voor Darwin.quote:Op woensdag 21 december 2016 10:58 schreef Elzies het volgende:
[..]
Darwin leest ook wel en beetje als een sprookjesboek. Wat veel mensen niet weten is dat Darwin ervan doorging met de ideeën van een ander. Het concept van de evolutietheorie kwam helemaal niet uit Darwins koker. Anderen hadden hier vergelijkbaar over nagedacht.
Zo interpreteerde ik het zeker niet ieg.quote:Op woensdag 21 december 2016 11:08 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Voor alle duidelijkheid: ik geloof zelf expliciet dat goden niet bestaan, maar erken uiteraard dat er zat andere (laat ik zeggen minder expliciete, of mildere of neutralere) vormen van atheïsme zijn die die overtuiging zeker niet met mij delen.
Ik suggereerde hierboven de term 'zwak atheïsme', wellicht ten overvloede maar mocht iemand dat verkeerd interpreteren, ik bedoel met 'zwak' zeker niet iets negatiefs.
Dus al die mensen die zeggen dat ze niet in een goddeloos bestaan geloven, maar ook niet in goden geloven, die liegen? Eigenlijk geloven ze wel één van die twee, maar daar durven ze niet voor uit te komen ofzo?quote:Op woensdag 21 december 2016 11:03 schreef Elzies het volgende:
Als je niet gelooft in een goddeloos bestaan hou je de optie over voor een bestaan waar god wel een rol van betekenis speelt. Het is het ene of het andere. Zo simpel is het, ongeacht hoe men ook probeert te draaien met de eigen woorden.
quote:Op woensdag 21 december 2016 10:44 schreef lnloggen het volgende:
X = de jackpot van de volgende staatsloterij valt op een even lot.
Of je gelooft dat X waar is, of je gelooft dat X onwaar is. Er is geen tussenweg.
Je kunt niet zeggen: ik weet niet of X waar of onwaar is. Ik ben noch overtuigd van X, noch van het tegendeel van X. Dus ik geloof geen van beide. Dat kan niet he? Je MOET in één van de twee geloven.
Ik reageerde op een deelnemer die dit onderwerp aanroerde. Al kon ik mezelf niet terugvinden in de door hem geplaatste link.quote:Op woensdag 21 december 2016 11:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
En dat gebeurde voor het eerst al 1000 jaar voor Darwin.
"Animals engage in a struggle for existence; for resources, to avoid being eaten and to breed. Environmental factors influence organisms to develop new characteristics to ensure survival, thus transforming into new species. Animals that survive to breed can pass on their successful characteristics to offspring." - al-Jahiz
Wat ik overigens wel curieus vind is dat je evolutie ter sprake blijft brengen in dit topic. Wat heeft dat in godesnaam (pun intended) te maken met atheisme?
Het heeft er niets mee te maken, maar is wel je interne drijfveer?quote:Op woensdag 21 december 2016 11:02 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik zal vast in die categorie vallen, maar ik heb dat ook met kwakzalverij, populisme, paranormale zaken en andere flauwekul. Enerzijds er allergisch voor zijn, maar anderzijds een mateloze fascinatie hebben voor waarom mensen zo graag in dat soort onzin geloven.
Dat is niet typisch atheïstisch. Het heeft er zelfs niks mee te maken. Toch is dat wel de interne drijfveer om me zo vaak met godsdiscussies te bemoeien.
In dit geval, ja. Maar als je het mij vraagt heb je evolutie al tientallen keren zonder aanwijsbare aanleiding ter sprake gebracht in dit topic.quote:Op woensdag 21 december 2016 11:15 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik reageerde op een deelnemer die dit onderwerp aanroerde. Al kon ik mezelf niet terugvinden in de door hem geplaatste link.
De term liegen geeft weer zo'n nare nasmaak. Ik zou het liever onwetendheid willen noemen.quote:Op woensdag 21 december 2016 11:10 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Dus al die mensen die zeggen dat ze niet in een goddeloos bestaan geloven, maar ook niet in goden geloven, die liegen? Eigenlijk geloven ze wel één van die twee, maar daar durven ze niet voor uit te komen ofzo?
[..]
Ook hier ben je slecht geinformeerd.quote:Op woensdag 21 december 2016 10:58 schreef Elzies het volgende:
[..]
En dan die belachelijke reis met zijn bootje waarin hij het grote geheim van de evolutie blootlegde via observaties en tekeningetjes. Zelfden zo'n hoop eigen bedachte flauwekul bij elkaar gelezen.
Nee, stop. Mijn antipathie tegen en interesse in zaken als kwakzalverij, populisme en andere flauwekul heeft dezelfde motivatie als mijn antipathie tegen en interesse in theïsmen. Die motivatie is dus niet atheïstisch van aard, maar sceptisch. Dat scepticisme onherroepelijk leidt tot atheïsme is een tweede.quote:Op woensdag 21 december 2016 11:17 schreef erodome het volgende:
[..]
Het heeft er niets mee te maken, maar is wel je interne drijfveer?
Hoezo leidt scepticisme onherroepelijk tot atheisme?quote:Op woensdag 21 december 2016 11:21 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, stop. Mijn antipathie tegen en interesse in zaken als kwakzalverij, populisme en andere flauwekul heeft dezelfde motivatie als mijn antipathie tegen en interesse in theïsmen. Die motivatie is dus niet atheïstisch van aard, maar sceptisch. Dat scepticisme onherroepelijk leidt tot atheïsme is een tweede.
Hm. Die vraag had ik dan weer juist niet verwacht.quote:Op woensdag 21 december 2016 11:28 schreef erodome het volgende:
[..]
Hoezo leidt scepticisme onherroepelijk tot atheisme?
Nee. Niet eens een beetje. Ik zie daardoor eigenlijk ook geen aanknopingspunten waar ik op zou kunnen reageren.quote:Dit is ook iets wat ik zie en waardoor ik dus vaker zeg dat het mens eigen is om religie achtige vormen te creeeren en datzelfde mechanisme ook te zien is bij atheisten.
Dat naar "je" toe trekken van bepaalde eigenschappen, zoals rationeel denken, scepticisme en zelfs wetenschap. Dat zeggen "ik" ben een atheist dus...of ik ben dat dus daarom een atheist.
De opvolgende stap is anderen zoeken die diezelfde zaken aan dat atheisme koppelen. Iets wat je ook ziet gebeuren. De stap daarna is samen vs andere ideeen en jawel, we zien het weer gebeuren. Een andere stap ergens daarbij/ertussen is ervan overtuigt zijn dat het voor iedereen beter zou zijn als zij diezelfde "waarheden" in zouden zien. De laatste stap is echt actie ondernemen om dat voor elkaar te krijgen, het te verspreiden tot zelfs agressie jegens andersdenkenden.
Lang niet iedere atheist bewandeld dit pad of in zijn geheel, maar je ziet het wel en dat is het "religieuze denken" in de mens, alleen deze keer zonder god(en).
Aha, dus jij weet beter waar die mensen in geloven dan zijzelf.quote:Op woensdag 21 december 2016 11:17 schreef Elzies het volgende:
De term liegen geeft weer zo'n nare nasmaak. Ik zou het liever onwetendheid willen noemen.
Maar inderdaad is dat de kern waarom het draait.
Ik vermoed omdat de filosofische basis voor theisme niet zomaar mager is, maar geheel niet bestaat.quote:Op woensdag 21 december 2016 11:28 schreef erodome het volgende:
[..]
Hoezo leidt scepticisme onherroepelijk tot atheisme?
Wel interessant dat je hier dezelfde neiging ziet (althans, dat denk ik) als die Elzies heeft. Een soort van levensbeschouwelijk relativisme waarin iedere opvatting net zoveel waard is en dus ook in soortgelijke categorieën wordt ingedeeld. Dan is atheïsme gewoon een geloofsovertuiging, wetenschap 'ook maar een mening' en kritisch denken geen vaardigheid maar een oordeel.quote:Op woensdag 21 december 2016 12:05 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik vermoed omdat de filosofische basis voor theisme niet zomaar mager is, maar geheel niet bestaat.
De beste argumenten voor theisme moeten denk ik uit de hoek van de menselijke psychologie komen. De godshypothese zien als meer dan een psychologisch middel lijkt me echt een compleet vruchteloze weg.
Inderdaad. Open staan voor ideeen en overtuigingen van anderen hoeft ook niet te betekenen dat we alles even serieus nemen. Dat is veel te radicaal. Het lijkt me ook verdomd lastig om daar consequent in te zijn.quote:Op woensdag 21 december 2016 12:21 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wel interessant dat je hier dezelfde neiging ziet (althans, dat denk ik) als die Elzies heeft. Een soort van levensbeschouwelijk relativisme waarin iedere opvatting net zoveel waard is en dus ook in soortgelijke categorieën wordt ingedeeld. Dan is atheïsme gewoon een geloofsovertuiging, wetenschap 'ook maar een mening' en kritisch denken geen vaardigheid maar een oordeel.
Ik denk dat dat alleen kan als je je er nooit enigszins in verdiept. "De aarde is plat" is anders nooit vol te houden als een redelijke opvatting. "Homeopathie werkt" ook niet. "Obama is een reptilian" ook niet.quote:Op woensdag 21 december 2016 12:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Inderdaad. Open staan voor ideeen en overtuigingen van anderen hoeft ook niet te betekenen dat we alles even serieus nemen. Dat is veel te radicaal. Het lijkt me ook verdomd lastig om daar consequent in te zijn.
We boeken in ieder geval een beetje vooruitgang nu je erkent dat de atheïstische opvatting gebaseerd is op ergens in willen geloven. Namelijk het geloof dat God niet bestaat.quote:Op woensdag 21 december 2016 11:34 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Aha, dus jij weet beter waar die mensen in geloven dan zijzelf.
Okee, helder!
Volgens mij had ik twee topics geleden al aangegeven dat mijn overtuiging dat kabouters, goden, en roze eenhoorns niet bestaan, best 'geloofsovertuigingen' genoemd mogen worden.quote:Op woensdag 21 december 2016 13:16 schreef Elzies het volgende:
We boeken in ieder geval een beetje vooruitgang nu je erkent dat de atheïstische opvatting gebaseerd is op ergens in willen geloven. Namelijk het geloof dat God niet bestaat.
Om dit binnen #4 te bereiken is knap te noemen. We komen er wel.
Ik deel jouw laatste mening simpelweg niet. Je gelooft in een bestaan waar God of goden in al zijn diversiteit daar deel van uitmaakt of niet. Er is mijnsinziens geen middenweg tenzij je in principe goden wilt vervangen door aliens, zoals von Daniken doet.quote:Op woensdag 21 december 2016 13:37 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Volgens mij had ik twee topics geleden al aangegeven dat mijn overtuiging dat kabouters, goden, en roze eenhoorns niet bestaan, best 'geloofsovertuigingen' genoemd mogen worden.
Is dat wat je bedoelt? Vind jij de overtuiging dat roze eenhoorns niet bestaan, inderdaad een 'geloofsovertuiging'? Of geldt dat alleen voor de overtuiging dat goden niet bestaan?
Ik heb dat nu al tien keer gevraagd maar iedere keer omzeil je die vraag. En dan lachend "kaboutertjes" zeggen maar nog steeds de vraag niet beantwoorden. Beetje flauw.
En daarnaast ga je trouwens wéér niet op het punt in dat er dus zat mensen zijn die noch in een goddeloos universum, noch in goden geloven. En dus dat jouw stelling "ofwel je gelooft in X, ofwel je gelooft in het tegenovergestelde van X" dus niet opgaat. Je kunt prima in geen van beide geloven.
Jouw mening doet er niet toe, er zijn nou eenmaal mensen die NOCH het één (goden bestaan niet), NOCH het ander (goden bestaan wel) geloven. Alleen al in dit topic zijn daar talloze voorbeelden van. Dat is niet iets waar jij of ik het mee eens of oneens kunnen zijn, die mensen geloven nu eenmaal beide standpunten NIET.quote:Op donderdag 22 december 2016 10:07 schreef Elzies het volgende:
Ik deel jouw laatste mening simpelweg niet.
Voor de zoveelste keer dit voorbeeld dan:quote:Je gelooft in een bestaan waar God of goden in al zijn diversiteit daar deel van uitmaakt of niet. Er is mijnsinziens geen middenweg
...en niemand hier is het eens met die opvatting. De consensus is dat Atheisme _niet_ een geloofstuctuur is maar een afwezigheid van een geloofstructuur. Niet een geloofstructuur an sich dus.quote:Op donderdag 22 december 2016 10:07 schreef Elzies het volgende:
[..]
Daarom heeft het atheïsme als stroming ook die term gekregen, een stroming waarin je wel of niet in kunt geloven. Atheïsme staat daarmee dus niet los van al bestaande geloofsstructuren.
Ik sluit me aan bij al die anderen: je beweringen slaan nergens op. Ongeloof is geen vorm van geloof, het is juist de afwezigheid er van. En wat het al helemaal niet is is een vorm van religiequote:Op donderdag 22 december 2016 10:07 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik deel jouw laatste mening simpelweg niet. Je gelooft in een bestaan waar God of goden in al zijn diversiteit daar deel van uitmaakt of niet. Er is mijnsinziens geen middenweg tenzij je in principe goden wilt vervangen door aliens, zoals von Daniken doet.
Wat betreft kaboutertjes, er zijn mensen die geloven in kaboutertjes. Of ze maken er aliens van zoal de bekende grijze mannetjes met hun grote zwarte amandelogen. Die mensen zullen het geloof in een bestaan zónder kaboutertjes terdege zien als een individuele geloofsopvatting, net zoals dit bij het geloof in God of goden ook het geval is. Daarom heeft het atheïsme als stroming ook die term gekregen, een stroming waarin je wel of niet in kunt geloven. Atheïsme staat daarmee dus niet los van al bestaande geloofsstructuren.
Probleem binnen deze discussie blijft dat de atheïst van het ene zelfbedachte argument naar het andere hobbelt. Van God naar kaboutertjes, van roze eenhoorns naar stoeptegels en nu gaan we de lotto van stal halen. Dat heeft toch niets meer met de atheïstische kernwaarde te maken, namelijk het geloof dat God niet bestaat.quote:Op donderdag 22 december 2016 11:25 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Jouw mening doet er niet toe, er zijn nou eenmaal mensen die NOCH het één (goden bestaan niet), NOCH het ander (goden bestaan wel) geloven. Alleen al in dit topic zijn daar talloze voorbeelden van. Dat is niet iets waar jij of ik het mee eens of oneens kunnen zijn, die mensen geloven nu eenmaal beide standpunten NIET.
Dus daar blijkt simpelweg in de praktijk dat die derde positie wel degelijk bestaat.
[..]
Voor de zoveelste keer dit voorbeeld dan:
Geloof jij dat de eerstvolgende jackpot in de staatsloterij op een EVEN lotnummer valt?
Zo nee, dan geloof je dus dat hij op een ONEVEN lotnummer valt. Er is geen middenweg mogelijk!
Zie je nu wat een onzin dit is?
fucking zuchtquote:Op donderdag 22 december 2016 12:48 schreef Elzies het volgende:
Dat heeft toch niets meer met de atheïstische kernwaarde te maken, namelijk het geloof dat God niet bestaat.
Verander de woordjes 'niet aannemen' in 'geloof in een bestaan zonder God of goden' en dan gaan veel atheïsten ineens steigeren alsof hun wereldje vergaat. Terwijl er gewoon hetzelfde staat.quote:Op donderdag 22 december 2016 12:56 schreef wijsneus het volgende:
[..]
fucking zucht
Atheisme heeft geen waarden. Het is simpelweg het niet-aannemen van een bewering van een theist.
Kun je gewoon de vraag beantwoorden in plaats van er omheen te blijven lullen? Geloof jij dat de lotto op een even nummer valt? Of ben jij juist van de oneven stroming? Je MOET één van de twee geloven, neutraal zijn of van beide evenmin overtuigd zijn is geen optie! (volgens jouw eigen argument althans)quote:Op donderdag 22 december 2016 12:48 schreef Elzies het volgende:
Probleem binnen deze discussie blijft dat de atheïst van het ene zelfbedachte argument naar het andere hobbelt. Van God naar kaboutertjes, van roze eenhoorns naar stoeptegels en nu gaan we de lotto van stal halen. Dat heeft toch niets meer met de atheïstische kernwaarde te maken, namelijk het geloof dat God niet bestaat.
De derde variant is geen van beide geloven. Dat is nu al zo vaak uitgelegd, ook weer in de alinea direct hierboven. Als je dan expres nog steeds je oogkleppen op wilt houden, en dat per se wil blijven ontkennen, prima.quote:Ik lees bovendien geen derde variant. Of je gelooft in een bestaan met God of je gelooft in een bestaan waar God geen deel vanuit maakt omdat die niet bestaat.
Oh ja? Schuur jij qua jackpot richting een even lotnummer aan? Of toch meer een oneven lotnummer?quote:Opties als iets niet uitsluiten of het niet zeker weten schuurt altijd binnen een van de twee bestaande opties aan.
Toont aan dat Elzies niet gekomen is om te discussierenquote:Op donderdag 22 december 2016 13:08 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Kun je gewoon de vraag beantwoorden in plaats van er omheen te blijven lullen? Geloof jij dat de lotto op een even nummer valt? Of ben jij juist van de oneven stroming? Je MOET één van de twee geloven, neutraal zijn of van beide evenmin overtuigd zijn is geen optie! (volgens jouw eigen argument althans)
[..]
De derde variant is geen van beide geloven. Dat is nu al zo vaak uitgelegd, ook weer in de alinea direct hierboven. Als je dan expres nog steeds je oogkleppen op wilt houden, en dat per se wil blijven ontkennen, prima.
[ afbeelding ]
[..]
Oh ja? Schuur jij qua jackpot richting een even lotnummer aan? Of toch meer een oneven lotnummer?
Kun je wel flauw blijven doen en zeggen dat dat niets met atheïstische kernwaarden te maken heeft, maar dit is gewoon een heel simpel concreet voorbeeld dat het standpunt "ik geloof noch X, noch het tegenovergestelde van X" absoluut WEL aan de orde kan zijn. En of X nou "de jackpot valt op een even lot" of "goden bestaan" is, maakt voor dat principe geen verschil.
Nee.quote:Op donderdag 22 december 2016 13:08 schreef Elzies het volgende:
Verander de woordjes 'niet aannemen' in 'geloof in een bestaan zonder God of goden' en dan gaan veel atheïsten ineens steigeren alsof hun wereldje vergaat. Terwijl er gewoon hetzelfde staat.
Ik zie nog steeds geen verband tussen een loterij en de atheïstische kernwaarde waarbij het geloof in een bestaan zonder God of goden centraal staat.quote:Op donderdag 22 december 2016 13:12 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Nee.
Jantje beweert dat de jackpot op een even lot valt.
Pietje neemt die bewering niet aan.
Verander 'neemt niet aan' in 'gelooft dat de jackpot op een oneven lot valt'.
Totaal iets anders.
Serieus? Hoe ver moet het worden uitgespeld voor je?quote:Op donderdag 22 december 2016 13:15 schreef Elzies het volgende:
Ik zie nog steeds geen verband tussen een loterij en de atheïstische kernwaarde waarbij het geloof in een bestaan zonder God of goden centraal staat.
En jouw definitie van atheisme wordt hier niet aangenomen. Je verwart atheisme met materialisme.quote:Op donderdag 22 december 2016 13:15 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik zie nog steeds geen verband tussen een loterij en de atheïstische kernwaarde waarbij het geloof in een bestaan zonder God of goden centraal staat.
Wat is de volgende vergelijking waarmee we gaan komen? De kruidentuin van Klazien?
Ik kan van deze reactie weinig tabak meer maken.quote:Op donderdag 22 december 2016 13:23 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Serieus? Hoe ver moet het worden uitgespeld voor je?
Het verband is: als je niet in X gelooft, impliceert dat nog niet automatisch dat je in het tegenovergestelde van X gelooft.
Dit geldt namelijk ONGEACHT wat X is. Dus hierbij doet het er niet toe of we het over loterijen of religie of kernwaarden of kabouters hebben.
Ik zal het nog een keer herhalen:
Als je niet in X gelooft, impliceert dat nog niet automatisch dat je in het tegenovergestelde van X gelooft.
Jij lijkt te willen volhouden dat dit principe niet waar is. Mijn tegenvoorbeeld met de loterij toont jouw ongelijk aan. Het is WEL DEGELIJK mogelijk om noch in X, noch in het tegenovergestelde van X te geloven.
Jouw definitie wordt niet aangenomen.quote:Op donderdag 22 december 2016 15:35 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik kan van deze reactie weinig tabak meer maken.
Er worden hier allerlei argumenten bij verzonnen die niets van doen heeft met de kern van deze discussie, namelijk waar de atheïst gelooft in een bestaan waar God afwezig is.
Ik zie geen link met kaboutertjes, roze eenhoorns, stoeptegels, lotto-uitslagen of Klaziens kruidentuintje. Allemaal vage woordspelletjes om toch maar vooral de kern van dit betoog te ontwijken.
Ik lees geen valide argumenten, slechts een onophoudelijk verzet waarbij ik de atheïstische opvatting van een geloof zónder God definieer als zijnde een geloofsopvatting.
Nogmaals, vraag blijft openstaan waarom je hiertegen zou verzetten. Ik geloof ook niet in een monotheïstische God, maar ik ben mans genoeg te erkennen dat ook die stelling een onbewezen stelling blijft die het rechtvaardigt het te mogen bestempelen als een individuele geloofsopvatting. Het simpele gebruik het dat woordje geloof maakt me nog geen religieus, hoor.
Omdat je redenatie niet klopt.quote:Op donderdag 22 december 2016 15:35 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik kan van deze reactie weinig tabak meer maken.
Er worden hier allerlei argumenten bij verzonnen die niets van doen heeft met de kern van deze discussie, namelijk waar de atheïst gelooft in een bestaan waar God afwezig is.
Ik zie geen link met kaboutertjes, roze eenhoorns, stoeptegels, lotto-uitslagen of Klaziens kruidentuintje. Allemaal vage woordspelletjes om toch maar vooral de kern van dit betoog te ontwijken.
Ik lees geen valide argumenten, slechts een onophoudelijk verzet waarbij ik de atheïstische opvatting van een geloof zónder God definieer als zijnde een geloofsopvatting.
Nogmaals, vraag blijft openstaan waarom je hiertegen zou verzetten. Ik geloof ook niet in een monotheïstische God, maar ik ben mans genoeg te erkennen dat ook die stelling een onbewezen stelling blijft die het rechtvaardigt het te mogen bestempelen als een individuele geloofsopvatting. Het simpele gebruik het dat woordje geloof maakt me nog geen religieus, hoor.
Dat geloven atheïsten in het algemeen niet. Sommige wel (zoals ik), de meeste niet. Dat kun je wel eigenwijs blijven ontkennen, en doen alsof jij beter weet wat anderen wel of niet geloven dan zijzelf, maar dat verandert er niets aan.quote:Op donderdag 22 december 2016 15:35 schreef Elzies het volgende:
Misschien begint dan nu toch het kwartje te vallen dat dé atheïst helemaal niet bestaat. Dat ook de atheïstische stroming is gegrondvest op verschillende meningen, verschillende visies, verschillende overtuigingen waarbij het woordje geloof in een goddeloos bestaan niet voor iedere atheïst per definitie zo'n mate van verzet oproept.quote:Op donderdag 22 december 2016 15:47 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Dat geloven atheïsten in het algemeen niet. Sommige wel (zoals ik), de meeste niet. Dat kun je wel eigenwijs blijven ontkennen, en doen alsof jij beter weet wat anderen wel of niet geloven dan zijzelf, maar dat verandert er niets aan.
De rest is weer het gebruikelijke ontwijken van de discussie. Hele simpele concrete vragen ontwijk je keer op keer, om maar krampachtig (of zelfs stampvoetend) vast te houden aan je idiote ontkenning dat mensen ook NIETS kunnen geloven. Of aan je eigen idiote definitie van atheïsme, die domweg niet strookt met wat de rest van de wereld daaronder verstaat. Of is iedereen gek behalve jij, is dat je punt?
Duidelijker dan in m'n voorgaande post kan ik het niet uitspellen. Als je daar zogenaamd nog steeds geen tabak van kunt maken (wat me sterk lijkt, iedere randdebiel snapt wat daar staat) of daar weigert op in te gaan vrees ik dat we zijn uitgediscussieerd.
zou best eens kunnen.quote:Op donderdag 22 december 2016 15:56 schreef Elzies het volgende:
[..]
Misschien begint dan nu toch het kwartje te vallen dat dé atheïst helemaal niet bestaat. Dat ook de atheïstische stroming is gegrondvest op verschillende meningen, verschillende visies, verschillende overtuigingen waarbij het woordje geloof in een goddeloos bestaan niet voor iedere atheïst per definitie zo'n mate van verzet oproept.
Waarom zou men blijven kissebissen over een bepaalde definitie? Men blijft maar doordrammen op dat ene simpele woordje geloof. Als ik het een geloof in een goddeloos bestaan noem en jij geloof in NIETS? In beide visies ontbreekt simpelweg hetzelfde godsbeeld. Waarom zou het dan zoveel anders zijn? Dat is het namelijk niet.
Jij noemt het geloof omdat je atheïsme aan geloof gelijk wil stellen, en dat is het niet. Maar goed, dat is al uit den treure aan je uitgelegd.quote:Op donderdag 22 december 2016 15:56 schreef Elzies het volgende:
[..]
Misschien begint dan nu toch het kwartje te vallen dat dé atheïst helemaal niet bestaat. Dat ook de atheïstische stroming is gegrondvest op verschillende meningen, verschillende visies, verschillende overtuigingen waarbij het woordje geloof in een goddeloos bestaan niet voor iedere atheïst per definitie zo'n mate van verzet oproept.
Waarom zou men blijven kissebissen over een bepaalde definitie? Men blijft maar doordrammen op dat ene simpele woordje geloof. Als ik het een geloof in een goddeloos bestaan noem en jij geloof in NIETS? In beide visies ontbreekt simpelweg hetzelfde godsbeeld. Waarom zou het dan zoveel anders zijn? Dat is het namelijk niet.
Bij jou ja, verder wist iedereen dat al lang.quote:Op donderdag 22 december 2016 15:56 schreef Elzies het volgende:
Misschien begint dan nu toch het kwartje te vallen dat dé atheïst helemaal niet bestaat.
Wel voor de atheïsten die juist niet in een goddeloos bestaan geloven, dat zijn de meesten namelijk.quote:Dat ook de atheïstische stroming is gegrondvest op verschillende meningen, verschillende visies, verschillende overtuigingen waarbij het woordje geloof in een goddeloos bestaan niet voor iedere atheïst per definitie zo'n mate van verzet oproept.
Pardon? JIJ blijft doordrammen dat mensen die niet in een goddeloos bestaan geloven, toch iets geloven. Jij schijnt het om een of andere reden heel belangrijk te vinden om gebreek aan geloof, ook een geloof te willen noemen.quote:Waarom zou men blijven kissebissen over een bepaalde definitie? Men blijft maar doordrammen op dat ene simpele woordje geloof.
Voor de honderdste keer, dat is wel iets anders. Niet geloven in goden, of wel geloven in een goddeloos bestaan, zijn twee verschillende standpunten. Nog een keer dit voorbeeld om het duidelijk te maken:quote:Als ik het een geloof in een goddeloos bestaan noem en jij geloof in NIETS? In beide visies ontbreekt simpelweg hetzelfde godsbeeld. Waarom zou het dan zoveel anders zijn? Dat is het namelijk niet.
Jantje beweert/gelooft dat goden wel bestaanquote:Op donderdag 22 december 2016 18:56 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Bij jou ja, verder wist iedereen dat al lang.
[..]
Wel voor de atheïsten die juist niet in een goddeloos bestaan geloven, dat zijn de meesten namelijk.
[..]
Pardon? JIJ blijft doordrammen dat mensen die niet in een goddeloos bestaan geloven, toch iets geloven. Jij schijnt het om een of andere reden heel belangrijk te vinden om gebreek aan geloof, ook een geloof te willen noemen.
[..]
Voor de honderdste keer, dat is wel iets anders. Niet geloven in goden, of wel geloven in een goddeloos bestaan, zijn twee verschillende standpunten. Nog een keer dit voorbeeld om het duidelijk te maken:
1. Jantje beweert dat de jackpot op een lot met een even nummer valt.
2. Pietje is daar niet van overtuigt, dus hij gelooft Jantje's claim niet.
3. Klaasje gelooft dat de jackpot op een lot met een oneven nummer valt.
Geloven Pietje en Klaasje hetzelfde?
Voordat je nu weer aan komt kakken met "wat heeft een loterij met atheïsme te maken", dat heeft ermee te maken dat het loterijvoorbeeld jouw denkfout "wie niet gelooft in X, MOET per se in het tegenovergestelde van X geloven" verheldert. En dit patroon blijft precies hetzelfde, ook als je in bovenstaand voorbeeld "jackpot valt op even lot" vervangt door "goden bestaan", en "jackpot valt op oneven lot" door "goden bestaan niet".
Waarom? Dat hoeft met die loterij tickets toch ook niet? Als je niet gelooft (of overtuigd bent, of claimt, etc) dat de jackpot op een even lot valt, dan moet je toch niet per se het tegenovergestelde geloven?quote:Op donderdag 22 december 2016 20:05 schreef marko777 het volgende:
Jantje beweert/gelooft dat goden wel bestaan
Pietje is daar niet van overtuigd, dus pietje gelooft niet in wat jantje claimt/beweert.
(pietje zal eerst in iets moeten geloven om tegen jantje te kunnen zeggen dat hij hem niet gelooft in wat hij vertelt/beweert.)
Dat weten we natuurlijk niet en doet er voor dit voorbeeld ook niet toe. De beweegredenen van zowel Jantje, Pietje als Klaasje laten we hier buiten beschouwing.quote:(Op basis van wat gelooft pietje niet in wat jantje beweert
Nee, ook niet. Zowel in de situatie met de loterij jackpot, als ook over het wel of niet bestaan van goden, geloof Pietje noch wat Jantje beweert, noch wat Klaasje beweert.quote:en als jij dan even pietje de atheis bent, geloof jij klaasje dan wel?)
Wat volgens mij het verschil maakt is dat oneven/even cijfers zo gezegd voor ons bestaan, ze zijn er.quote:Op donderdag 22 december 2016 20:35 schreef lnloggen het volgende:
Waarom? Dat hoeft met die loterij tickets toch ook niet? Als je niet gelooft (of overtuigd bent, of claimt, etc) dat de jackpot op een even lot valt, dan moet je toch niet per se het tegenovergestelde geloven?
Watquote:Op donderdag 22 december 2016 21:03 schreef marko777 het volgende:
Wat volgens mij het verschil maakt is dat oneven/even cijfers zo gezegd voor ons bestaan, ze zijn er.
Iemand kan bijvoorbeeld geloven dat omdat de jackpot al 5 keer op een even nummer is gevallen dat de kans dat hij nu op een oneven nummer zal vallen groter is. En dat geloof kan zwak of sterk zijn. Maar er is wel een basis voor die persoon omdat te geloven.
Die loterij is er of je het nu gelooft of niet. Oneven/even cijfers zijn er of je ze nu gelooft of niet.
De jackpot kan vallen of je het nu gelooft of niet.
Maar als het over goden gaat dan bestaat dat verhaal alleen tussen de oren waarin gelooft kan worden dat ze bestaan of niet.
Zo iets kan je volgens mij niet doen als je dat gaat vergelijken met cijfers die voor ons wel bestaan.
Zwak atheïsme is nou juist wél neutraal, en behelst géén geloof.quote:een citaat van jou in bericht 24
"Ik schaar me (om even bij deze labeltjes te blijven) juist weer wel onder sterk
atheïsme, ik ben niet neutraal wat betreft wel of geen goden maar ik geloof expliciet dat goden *niet* bestaan."
Of het nu om een 'zwak' geloof gaat of om een 'sterk' geloof, neutraal is het sowieso niet meer, er is geloof.
Ik heb al diverse malen gezegd dat ik het prima vind om mijn overtuiging (sterk atheïsme) een 'geloofsovertuiging' te noemen. Met dien verstande dat volgens datzelfde criterium, de overtuiging dat roze eenhoorns niet bestaan óók een geloofsovertuiging is.quote:Zelf bevestigd jij dat met 'ik geloof expliciet dat goden niet bestaan'.
Met die eerste twee vet gedrukte woordjes bevestigt jij al dat het een geloofsopvatting is.
Sterk atheïsme ja. Zwak atheïsme dus niet, want dat gelooft juist alleen maar niet in bepaalde verhalen (en ook niet in het tegenovergestelde van die verhalen).quote:Want dat is wat jij doet als het gaat om de verhalen over goden. Jij gelooft.
Op die manier kan atheisme ook gezien worden als een geloofsopvatting.
hoe je het ook noemt het is geloven.quote:Zwak atheïsme is nou juist wél neutraal, en behelst géén geloof.
Een zwak atheïst (je mag het ook 'agnost' noemen)
1. gelooft NIET dat goden bestaan
2. gelooft NIET dat goden niet bestaan
Dus wat gelooft een zwak atheïst dan precies wel?
Je leest het verkeerd, ik bedoelde dat een zwak atheïst ZOWEL:quote:Op donderdag 22 december 2016 22:39 schreef marko777 het volgende:
hoe je het ook noemt het is geloven.
nummer 1. gelooft dat goden niet bestaan
nummer 2. gelooft dat goden bestaan (klopt niet als het gaat om een atheist)
Ik zie niet wat dat hiermee te maken heeft, maar talloze mogelijkheden natuurlijk. Bijvoorbeeld misschien droom je dit maar. Of zit je in een matrix achtige simulatie en ben ik onderdeel van het programma. Misschien besta je zelf niet eens. Misschien is de hele beleving van jou inclusief je illusie dat je met iemand zit te chatten, een droom van iemand anders. Misschien heb je zoveel LSD geslikt dat je dit allemaal hallucineert en bovendien vergeten bent dat je LSD hebt geslikt.quote:(bijv. ik geloof niet dat jij niet bestaat. Je bent er toch? want met wie zit ik anders te chatten?)
Welnee, het kan prima zo zijn dat je nergens in gelooft.quote:Op donderdag 22 december 2016 23:46 schreef marko777 het volgende:
Het enig wat ik hierover nog wil zeggen is dat zodra er ergens in gelooft wordt, hoe sterk of zwak het geloof in iets dan ook is, er is geloof in het spel en dat zal alles beinvloeden.
Maar het geval van een zwak-atheïst dan? Als het geloof daar niet ontbreekt, wat gelooft die dan? In ieder geval niet dat goden niet bestaan. En ook niet dat goden wel bestaan. Ook niet één van beide een beetje. Allebei gewoon niet. Dus wat dan wel?quote:Bij een theist ontbreekt het geloof niet en voor een atheist geldt het zelfde.
quote:Als het om geloven gaat, om iets te geloven moeten er minimaal 2 kanten zijn, 2 verhalen, meningen, enz.
Als je het ene niet gelooft dan geloof je wel iets anders.
Ik kan zien dat jij heel overtuigd bent van waar jij allemaal in gelooft.quote:Op donderdag 22 december 2016 23:54 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Welnee, het kan prima zo zijn dat je nergens in gelooft.
[..]
Maar het geval van een zwak-atheïst dan? Als het geloof daar niet ontbreekt, wat gelooft die dan? In ieder geval niet dat goden niet bestaan. En ook niet dat goden wel bestaan. Ook niet één van beide een beetje. Allebei gewoon niet. Dus wat dan wel?
[..]
Misschien heb je dit voorbeeld over het hoofd gezien:
2. Pietje is daar niet van overtuigd, dus hij gelooft Jantje's claim niet.
Merk op dat Pietje ook niet van Klaasje's claim is overtuigd. Hij gelooft Klaasje's claim evenmin.
Wat gelooft Pietje?
Hoe is Pietje niet neutraal hier?
Zeker. Er zijn zat scenario's denkbaar waar ik beslist in goden zou gaan geloven.quote:Op vrijdag 23 december 2016 00:20 schreef marko777 het volgende:
Ik kan zien dat jij heel overtuigd bent van waar jij allemaal in gelooft.
Kan jij stoppen met dat wat jij gelooft of zit je er aan vast?
Het maakt mij echt niet uit wat anderen wel of niet geloven. Het gaat in dit topic ook niet om wat iedereen gelooft (dan zou het een religie discussie worden en dat is weer een heel verhaal apart) maar om het wel of niet geloven op zich.quote:Mensen kunnen niet meer zien dan wat ze geloven of willen geloven, maar het kan zijn dat jij wil dat het meer wordt of dat het anders wordt wat andere mensen geloven.
Ik val vooral in herhaling als mensen iedere keer hetzelfde argument niet begrijpen, of dat negeren en dan weer iets zeggen wat opnieuw rechtstreeks in strijd is met een argument dat daarvoor al is genoemd.quote:Daarmee blijf je vast zitten in wat jij gelooft en val je regelmatig in herhalingen. Ik ga daar niet in mee omdat ik daar geen zin in hebt om zelf steeds te gaan herhalen.
Want dan zou ik het zelfde gaan doen als waar ik een hekel aan hebt bij een ander.
Ik denk dat ik met deze discussie inmiddels onomstotelijk heb aangetoond dat het atheïsme gestoeld is op een geloofsopvatting, namelijk het geloof in een bestaan waar God niet bestaat. Ik kan er weinig anders van maken, ongeacht het fanatisme waarmee atheïsten iedere dag hun eigen geloofshokje aan het ontkennen zijn. Het is zoals het is.quote:Op donderdag 22 december 2016 16:43 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Jij noemt het geloof omdat je atheïsme aan geloof gelijk wil stellen, en dat is het niet. Maar goed, dat is al uit den treure aan je uitgelegd.
Nee.quote:Op vrijdag 23 december 2016 09:20 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik denk dat ik met deze discussie inmiddels onomstotelijk heb aangetoond dat het atheïsme gestoeld is op een geloofsopvatting, namelijk het geloof in een bestaan waar God niet bestaat. Ik kan er weinig anders van maken, ongeacht het fanatisme waarmee atheïsten iedere dag hun eigen geloofshokje aan het ontkennen zijn. Het is zoals het is.
Ik kan er prima mee leven, hoor. Ongeacht ik zelf ook niet geloof in God. Ik lees geen valide argumenten, slechts ontkenningen en een eeuwig ja-nietus.
Het enige wat jij onomstotelijk hebt aangetoond is dat jouw verstandelijk vermogen niet heel uitgebreid is en je onvermogen tot argumenteren, redeneren en discussiëren.quote:Op vrijdag 23 december 2016 09:20 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik denk dat ik met deze discussie inmiddels onomstotelijk heb aangetoond dat het atheïsme gestoeld is op een geloofsopvatting, namelijk het geloof in een bestaan waar God niet bestaat. Ik kan er weinig anders van maken, ongeacht het fanatisme waarmee atheïsten iedere dag hun eigen geloofshokje aan het ontkennen zijn. Het is zoals het is.
Ik kan er prima mee leven, hoor. Ongeacht ik zelf ook niet geloof in God. Ik lees geen valide argumenten, slechts ontkenningen en een eeuwig ja-nietus.
De overeenkomsten tussen stoïcijnse atheïsten en reli-fanaten is hier weer opnieuw aangetoond. Bij gebrek aan valide argumenten gaan we de discussiepartner maar voor rotte vis uitschelden.quote:Op vrijdag 23 december 2016 09:26 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Het enige wat jij onomstotelijk hebt aangetoond is dat jouw verstandelijk vermogen niet heel uitgebreid is en je onvermogen tot argumenteren, redeneren en discussiëren.
Dit is geen moment een discussie geweest. Als u dat wel vindt kent u naast de definitie van Atheisme en Geloof ook de definitie van discussiëren niet.quote:Op vrijdag 23 december 2016 09:31 schreef Elzies het volgende:
[..]
De overeenkomsten tussen stoïcijnse atheïsten en reli-fanaten is hier weer opnieuw aangetoond. Bij gebrek aan valide argumenten gaan we de discussiepartner maar voor rotte vis uitschelden.
Bevestigd alleen maar wat ik hierover opschrijf.
Dit is opnieuw nietszeggende onzin bij gebrek aan valide argumenten. Atheïsten zoals jezelf maken zich totaal belachelijk met hun gedram en dito ontkenningen. Al helemaal met het gegeven dat ze kritiek op hun geloofshokje niet kunnen loslaten.quote:Op vrijdag 23 december 2016 10:06 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Dit is geen moment een discussie geweest. Als u dat wel vindt kent u naast de definitie van Atheisme en Geloof ook de definitie van discussiëren niet.
Jij moet je hoognodig in de doxastische logica verdiepen, want daar mankeert het nodige aan bij jou.quote:Op vrijdag 23 december 2016 10:15 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dit is opnieuw nietszeggende onzin bij gebrek aan valide argumenten. Atheïsten zoals jezelf maken zich totaal belachelijk met hun gedram en dito ontkenningen. Al helemaal met het gegeven dat ze kritiek op hun geloofshokje niet kunnen loslaten.
Daarmee bevestig je elke dag mijn gelijk, net zoals gisteren en morgen. Dit is hetzelfde soort fanatisme waar bepaalde reli-fanaten mee voor de dag komen. Het doordrammen van hun eigen waarheid en zichzelf verlagen tot het uitschelden van de ander bij gebrek aan goede argumentatie. Ik hou alleen een spiegel voor. Meer hoef ik intussen niet meer te doen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 6% gewijzigd door de_tevreden_atheist op 23-12-2016 11:31:03 ]Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
Ach, weer het zoveelste woordspelletje om toch maar vooral de kern van het betoog te mijden.quote:Op vrijdag 23 december 2016 11:17 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Jij moet je hoognodig in de doxastische logica verdiepen, want daar mankeert het nodige aan bij jou.
Hier is vast een opzetje
https://en.wikipedia.org/wiki/Doxastic_logic
quote:Op vrijdag 23 december 2016 11:38 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ach, weer het zoveelste woordspelletje om toch maar vooral de kern van het betoog te mijden.
Feitelijk is deze discussie over. Ik heb nog geen één valide argument gelezen die mijn stelling onderuit haalt.
Atheïsme is gebaseerd op een opvatting waarin je wel of niet in kunt geloven. Het is net als religies bedacht door mensen waarbij het geloof in een goddeloos bestaan centraal staat. Verder zijn er nauwelijks verschillen te onderscheiden.
Beide stromingen zijn onwetenschappelijk te noemen, niet te bewijzen met eenduidige bewijsvoering. Ook het atheïsme kent diverse stromingen, die net als bepaalde stromingen binnen religievoering grenst aan een opgedrongen fundamentalistische waarheidsvoering. Het mijn waarheid telt alleen- principe. Net als bij religieuze ingerichte samenlevingen kent ook het atheïsme voorbeelden van ingerichte samenlevingen waar godsdienst werd verboden en waarbij tegelijkertijd massamoord en vervolging aan de orde van de dag waren.
Dus er bestaan feitelijk meer overeenkomsten dan verschillen tussen religieuze stromingen en atheïstische stromingen. Dit zijn gewoon valide klip en klare voorbeelden zonder dat ik er kaboutertjes of roze eenhoorns bij hoef te halen. Dat maakt het uiteindelijke verschil.
Mijn negeermodus staat nu aan.quote:Op vrijdag 23 december 2016 13:40 schreef Jigzoz het volgende:
Mensen, Elzies gelooft nu eenmaal dat atheïsten diepgelovig zijn en een groot deel van hun leven opofferen aan het aanbidden van niet-god. Verder gelooft hij dat wetenschap ook maar gewoon een mening is en dat de evolutietheorie op geen enkele manier ook maar een beetje op bewijs steunt. En zo zal hij nog wel een aantal flink idiote overtuigingen hebben.
Dan kun je je daar twee, drie, honderd, duizend keer over verbazen, maar dat is gewoon zo. Doe je niks aan. Valt niks aan te snappen, valt niks aan te veranderen, het is gewoon zo. Zo is die pipo nu eenmaal.
Zullen we het dan nu hebben over schoenen? Die zijn namelijk bedoeld voor op je hooft*.quote:Op vrijdag 23 december 2016 13:42 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Mijn negeermodus staat nu aan.
Heb je 0 bewijs voor.quote:Op vrijdag 23 december 2016 13:47 schreef Habbezak het volgende:
Ik geloof trouwens wel in een kabouterloos universum
Maar ik noem mezelf "ongelovige". Hou ik mezelf zeker weer voor de gek?quote:Op vrijdag 23 december 2016 13:40 schreef Jigzoz het volgende:
Mensen, Elzies gelooft nu eenmaal dat atheïsten diepgelovig zijn en een groot deel van hun leven opofferen aan het aanbidden van niet-god. Verder gelooft hij dat wetenschap ook maar gewoon een mening is en dat de evolutietheorie op geen enkele manier ook maar een beetje op bewijs steunt. En zo zal hij nog wel een aantal flink idiote overtuigingen hebben.
Dan kun je je daar twee, drie, honderd, duizend keer over verbazen, maar dat is gewoon zo. Doe je niks aan. Valt niks aan te snappen, valt niks aan te veranderen, het is gewoon zo. Zo is die pipo nu eenmaal.
Ja, dat is dus niet de bedoeling.quote:Op vrijdag 23 december 2016 13:49 schreef Perrin het volgende:
[..]
Maar ik noem mezelf "ongelovige". Hou ik mezelf zeker weer voor de gek?
Ongelovigen zijn atheïsten, atheïsme is een religie, dus ongelovigen zijn eh... Ook maar een mening?quote:Op vrijdag 23 december 2016 13:50 schreef Habbezak het volgende:
"Ongelovigen bestaan niet" aldus Elzies
Je gelooft dat ongelovigen niet bestaan. Daarmee is dat dus ook een geloof en dus geloven ongelovigen dus ook, ook al geloven ze dat ze niet geloven geloven ze dat alleen maar. Wordt wel een beetje een Kees Toorn achtig gebeuren zo.quote:Op vrijdag 23 december 2016 13:50 schreef Habbezak het volgende:
quote:Op vrijdag 23 december 2016 14:01 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Je gelooft dat ongelovigen niet bestaan. Daarmee is dat dus ook een geloof en dus geloven ongelovigen dus ook, ook al geloven ze dat ze niet geloven geloven ze dat alleen maar. Wordt wel een beetje een Kees Toorn achtig gebeuren zo.
Haha, ziet er goed uit:quote:Op vrijdag 23 december 2016 14:09 schreef Jigzoz het volgende:
Overigens iemand het boek 2084 van Boualem Sansal?
Ik overweeg te aan te schaffen om deze Kerst te lezen.
quote:Het werk van de Algerijnse schrijver Boualem Sansal (1949) is in eigen land verboden.
Man schijnt fantastisch te schrijven. Hoewel het geen nieuwe Houellebecq zal zijn, ze zeggen dat in Frankrijk niet snel.quote:Op vrijdag 23 december 2016 14:11 schreef Perrin het volgende:
[..]
Haha, ziet er goed uit:
https://www.hebban.nl/boeken/2084-boualem-sansal
Een Algerijnse versie van 1984..
[..]
Je bent de enige die dat denktquote:Op vrijdag 23 december 2016 09:20 schreef Elzies het volgende:
Ik denk dat ik met deze discussie inmiddels onomstotelijk heb aangetoond dat
Oh nou misschien heb je er overheen gelezen, maar onder andere dit en dit en dit toont onomstotelijk glashelder aan dat het prima mogelijk is om noch te geloven dat iets waar, noch te geloven dat iets onwaar is.quote:Op vrijdag 23 december 2016 11:38 schreef Elzies het volgende:
Ik heb nog geen één valide argument gelezen die mijn stelling onderuit haalt.
Laat het los..... Elzies is 'The black knight' .quote:Op vrijdag 23 december 2016 16:02 schreef lnloggen het volgende:
Een andere vraag die Elzies ook nog stééds weigert te beantwoorden:
Jantje beweert dat roze eenhoorns niet bestaan. Vind jij Jantje's overtuiging een geloofsopvatting?
Wat een nichterig paard.quote:Op vrijdag 23 december 2016 16:41 schreef marko777 het volgende:
[ afbeelding ]
Kan dit een bewijs zijn waar je naar zoekt, inloggen?
En nog niet eens omgebouwd, het heeft z'n ding nog.quote:
Is dat niet gewoon zo'n voorbindding?quote:Op vrijdag 23 december 2016 17:01 schreef truthortruth het volgende:
[..]
En nog niet eens omgebouwd, het heeft z'n ding nog.
Thanks for the imagequote:Op vrijdag 23 december 2016 17:02 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Is dat niet gewoon zo'n voorbindding?
Vroeger misschien anaal vernederd door roze eenhoorns?quote:Op vrijdag 23 december 2016 17:07 schreef marko777 het volgende:
misschien heeft jantje wel een enorme antipathie tegen roze eenhoorns waarom hij beweert dat roze eenhoorns niet bestaan
Ja, of Jantje is stronteigenwijs en blijft hangen in de ontkenningsfase.quote:Op vrijdag 23 december 2016 17:07 schreef marko777 het volgende:
misschien heeft jantje wel een enorme antipathie tegen roze eenhoorns waarom hij beweert dat roze eenhoorns niet bestaan
Wat zou jij in dat geval doen?quote:Op vrijdag 23 december 2016 17:11 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Ja, of Jantje is stronteigenwijs en blijft hangen in de ontkenningsfase.
Zoals ook bepaalde users in dit topic trouwens. Al zou er een roze eenhoorn in levende lijve voor zijn neus staan, gewoon blijven ontkennen
als dat gebeurd zou zijn dan zal jantje dat wel het liefst blijven ontkennenquote:Op vrijdag 23 december 2016 17:08 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Vroeger misschien anaal vernederd door roze eenhoorns?
Schoorvoetend erkennen dat ik ernaast zat. En blij zijn dat ik weer wat geleerd heb en mijn wereldbeeld weer wat kan bijstellen met dit voortschrijdend inzicht. En Jantje uitlachen.quote:
herkenbaar voor je, inloggen?quote:Op vrijdag 23 december 2016 17:11 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Ja, of Jantje is stronteigenwijs en blijft hangen in de ontkenningsfase.
Zoals ook bepaalde users in dit topic trouwens. Al zou er een roze eenhoorn in levende lijve voor zijn neus staan, gewoon blijven ontkennen
Ik zou rennen man. Die beesten hebben echt een klotereputatie.quote:Op vrijdag 23 december 2016 17:14 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Schoorvoetend erkennen dat ik ernaast zat. En blij zijn dat ik weer wat geleerd heb en mijn wereldbeeld weer wat kan bijstellen met dit voortschrijdend inzicht. En Jantje uitlachen.
Nah, ongelijk hebben is tof. Het lijkt me fantastisch als de wereld ineens tóch plat blijkt.quote:Op vrijdag 23 december 2016 17:19 schreef marko777 het volgende:
arme jantje. Blijkt dat hij er helemaal naast zat met zijn bewering.
Inderdaad, wat zal ik lachen. Soms levert ongelijk zijn een enorme voldoening. Niks mis met verassingen, anders is het fucking saai!quote:Op vrijdag 23 december 2016 17:21 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nah, ongelijk hebben is tof. Het lijkt me fantastisch als de wereld ineens tóch plat blijkt.
Precies! Onlangs bleken er bijvoorbeeld 20 keer meer sterrenstelsels te bestaan dan tot dan toe werd aangenomen. Hoe tof is dat? En nu lijkt het erop dat de altijd veronderstelde donkere materie toch niet bestaat. Ik zie geen mensen balen. Integendeel.quote:Op vrijdag 23 december 2016 17:28 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Inderdaad, wat zal ik lachen. Soms levert ongelijk zijn een enorme voldoening. Niks mis met verassingen, anders is het fucking saai!
Inderdaad, met de beperkingen die het geloof creert kan het best saai wordenquote:Op vrijdag 23 december 2016 17:28 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Inderdaad, wat zal ik lachen. Soms levert ongelijk zijn een enorme voldoening. Niks mis met verassingen, anders is het fucking saai!
Mwoah, als je ooit een eenhoorn hebt gezien... Rennen is niet echt nodig.quote:Op vrijdag 23 december 2016 17:44 schreef truthortruth het volgende:
Of dat je dus zo'n roze eenhoorn tegenkomt, geweldig toch. Ik zou keihard rennen, maar toch.
aangezien het allemaal denkbeeldig is lijkt het mij toch niet zo prettig als er constant een roze eenhoorn door je kop blijft racen. Dat is nog eens mindfuckingquote:Op vrijdag 23 december 2016 17:48 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Mwoah, als je ooit een eenhoorn hebt gezien... Rennen is niet echt nodig.
Dat zou kut zijn ja.quote:Op vrijdag 23 december 2016 17:53 schreef marko777 het volgende:
[..]
aangezien het allemaal denkbeeldig is lijkt het mij toch niet zo prettig als er constant een roze eenhoorn door je kop blijft racen. Dat is nog eens mindfucking
Ik ben niet zo van de anale penetratie.quote:Op vrijdag 23 december 2016 17:48 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Mwoah, als je ooit een eenhoorn hebt gezien... Rennen is niet echt nodig.
quote:Op vrijdag 23 december 2016 17:57 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ik ben niet zo van de anale penetratie.
Narwals komen er wel mee weg vind ik, niet echt nichterig. Maar zo'n roze pony.quote:
Beetje de Gordon onder de mythische wezens inderdaad.quote:Op vrijdag 23 december 2016 18:02 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Narwals komen er wel mee weg vind ik, niet echt nichterig. Maar zo'n roze pony.
misschien kan je het eens van een andere kant bekijken........doet gordon ookquote:Op vrijdag 23 december 2016 18:03 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Beetje de Gordon onder de mythische wezens inderdaad.
Precies, ook een zogenaamde 'ongelovige' atheïst gelooft in zijn atheïstische opvattingen die hij net als de religieus nooit kan hardmaken.quote:Op vrijdag 23 december 2016 13:50 schreef Habbezak het volgende:
quote:Op zaterdag 24 december 2016 10:07 schreef Elzies het volgende:
[..]
Precies, ook een zogenaamde 'ongelovige' atheïst gelooft in zijn atheïstische opvattingen die hij net als de religieus nooit kan hardmaken.
Grappig dat je nu bij gebrek aan voldoende tegenargumenten jezelf verlaagd tot glashard liegen.quote:Op vrijdag 23 december 2016 13:40 schreef Jigzoz het volgende:
Verlaagt. Leer nou eens schrijven man. Tegenwoordige tijd: hoor je een t, dan schrijf je een t. Hoe moeilijk is dat.quote:Op zaterdag 24 december 2016 10:28 schreef Elzies het volgende:
[..]
Grappig dat je nu bij gebrek aan voldoende tegenargumenten jezelf verlaagd tot glashard liegen.
Opnieuw geen tegenargumenten maar afleidende woordspelletjes rondom spelling. Hilarisch wat atheïsten bij gebrek aan uit de kast proberen te halen.quote:Op zaterdag 24 december 2016 10:30 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Verlaagt. Leer nou eens schrijven man. Tegenwoordige tijd: hoor je een t, dan schrijf je een t. Hoe moeilijk is dat.
Voor de rest geloof je maar raak, ik neem het niet serieus. Niemand doet dat trouwens.
Ik heb je post dan ook niet gelezen. Leek me zonde van de tijd, want je schrijft toch constant dezelfde onzin.quote:
Maar je reageert wel. Hou je grootje voor de gek.quote:Op zaterdag 24 december 2016 10:33 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik heb je post dan ook niet gelezen. Leek me zonde van de tijd, want je schrijft toch constant dezelfde onzin.
Misschien heb je er overheen gelezen, maar onder andere dit (onderste deel) en dit en dit toont onomstotelijk glashelder aan dat het prima mogelijk is om noch te geloven dat iets waar, noch te geloven dat iets onwaar is.quote:
Geloof jij als atheïst in het verhaal over een universum/wereld waarin er een god is?quote:Op zaterdag 24 december 2016 12:58 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Misschien heb je er overheen gelezen, maar onder andere dit (onderste deel) en dit en dit toont onomstotelijk glashelder aan dat het prima mogelijk is om noch te geloven dat iets waar, noch te geloven dat iets onwaar is.
Jij lijkt krampachtig vast te houden aan dit idee: "wie niet gelooft in X, MOET per se in het tegenovergestelde van X geloven" maar dat is nu al tientallen keren onderuit gehaald. De meeste atheïsten geloven niet in een goddeloos bestaan.
Hoe vaak jij dat ook blijft ontkennen of alle argumenten negeert en maar stampvoetend blijft volhouden dat je gelijk hebt en niemand een tegenargument heeft, nog steeds geloven de meeste atheïsten NIET in een goddeloos bestaan.
Wat jij gelooft moet jij weten. Ik geloofde eerst in een god en daarna niet meer. Dan ben ik niet overgestapt van het ene naar het andere geloof, maar ik heb het geloof achter me gelaten.quote:Op zaterdag 24 december 2016 16:12 schreef marko777 het volgende:
Ik als atheïst namelijk geloof in het verhaal van een universum/wereld waar geen god is. Ik ben dus een gelovige.
Wat dat betreft ben ik net zo'n gelovige als een theïst die gelooft in het verhaal van een universum/wereld waar in een god is.
zoals ik het zie kon je niet meer in een god geloven om dat het tegenovergestelde waarschijnlijk voor jou sterker was om in te gaan geloven.quote:Op zaterdag 24 december 2016 16:21 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wat jij gelooft moet jij weten. Ik geloofde eerst in een god en daarna niet meer. Dan ben ik niet overgestapt van het ene naar het andere geloof, maar ik heb het geloof achter me gelaten.
Nee, dat was beslist niet het geval.quote:Op zaterdag 24 december 2016 16:30 schreef marko777 het volgende:
[..]
zoals ik het zie kon je niet meer in een god geloven om dat het tegenovergestelde waarschijnlijk voor jou sterker was om in te gaan geloven.
Ik persoonlijk ben overtuigd van een goddeloos universum.quote:Op zaterdag 24 december 2016 16:12 schreef marko777 het volgende:
Geloof jij als atheïst in het verhaal over een universum/wereld waarin er een god is?
Of geloof jij als atheïst in het verhaal over een universum/wereld waar geen god is?
Nee, het komt enkel en alleen door het NIET geloven in het verhaal over een universum met goden, dat ik mij een atheïst kan noemen.quote:Want het komt door de aanwezigheid van dat verhaal, waar in gelooft wordt, waardoor jij jezelf kan benoemen als atheïst en een ander zichzelf kan benoemen als theïst.
Beide verhalen zijn er wel, maar het is heel goed mogelijk om geen van beide verhalen te geloven. Dat is precies wat voor de meeste atheïsten geldt: zij kennen allebei de verhalen (universum met goden, universum zonder goden) maar ze geloven in geen van beide.quote:Pas als beide verhalen er niet zouden zijn dan pas kan je volgens mij spreken dat er geen geloof is. Want er is dan niets om in te geloven.
Het heeft niet zozeer te maken met een oordeel, maar gewoon met niet overtuigd zijn van (of geloven in) beide opties.quote:Als jij beide vragen met een nee zou beantwoorden dan betekent dat er voor jou niets is om in te geloven, dan zal het voor jou ook niet mogelijk zijn om een mening te hebben over religie, over een god, over mensen die daarin geloven, over mensen die doen en leven vanuit hun
geloofsovertuiging, enz. Het zou dan totaal blanco bij jou moeten zijn.
Als het zo is dan zou een museum plek voor jou wel op zijn plaats zijn, want dan zou jij de eerste mens zijn op deze planeet zonder een oordeel. Volgens mij is dit geldig voor alle atheïsten.
Ja, inderdaad, ik deel dat geloof met je. Ik ben trouwens ook een gelovige die gelooft in een universum zonder roze eenhoorns. En ik geloof ook in een kabouterloos bestaan. Alleen om een vreemde reden noemt niemand me daarom 'een gelovige'.quote:Ik als atheïst namelijk geloof in het verhaal van een universum/wereld waar geen god is. Ik ben dus een gelovige.
Wat dat betreft ben ik net zo'n gelovige als een theïst die gelooft in het verhaal van een universum/wereld waar in een god is.
heb al vast een plekje voor je gereserveerd in het museum.quote:Ik haal telkens dat voorbeeld van die lotto erbij omdat dat duidelijk het patroon illustreert wat ik bedoel. Namelijk dat je prima NIET kunt geloven in X, en tegelijk OOK NIET kunt geloven in het tegenovergestelde van X. Of NIET geloven dat X waar is en tegelijk OOK NIET geloven dat X onwaar is.
Dus ook al weet je dat één van beide opties waar moet zijn, is het nog steeds prima mogelijk om beide opties niet te geloven.
Het concept 0 had men een paar duizend jaar geleden inderdaad moeite mee, nu niet meer.quote:Op zaterdag 24 december 2016 17:02 schreef marko777 het volgende:
Ik weet niet of je er bewust van bent maar geloven is ook tegelijkertijd iets ontkennen.
Als er bijvoorbeeld in A wordt gelooft dan zal B ontkent worden als geloof.
Als jij niet gelooft in een god dan is dat wat jij gelooft en tegelijkertijd ben jij aan het ontkennen dat je gelooft.
[..]
heb al vast een plekje voor je gereserveerd in het museum.
Volgens mij ben jij heel erg gefocusd op het woordje 'niet'. Niet is een afwezigheid, er is namelijk niets. Hoe kan iemand omgaan met iets wat er niet is, wat niets is?
Als er niets is valt er ook niets over te zeggen of om over na te denken.
En misschien komt het wel daardoor dat het makkelijk is om te ontkennen want er wordt dan geeneens gekeken naar wat er wel is. Het lijkt mij beter om juist te gaan kijken naar wat er wel is in plaats van te blijven kijken naar iets wat er niet is.
Niet-A hoeft nog niet B te betekenen.quote:Op zaterdag 24 december 2016 17:02 schreef marko777 het volgende:
Ik weet niet of je er bewust van bent maar geloven is ook tegelijkertijd iets ontkennen.
Als er bijvoorbeeld in A wordt gelooft dan zal B ontkent worden als geloof.
Als jij niet gelooft in een god dan is dat wat jij gelooft en tegelijkertijd ben jij aan het ontkennen dat je gelooft.
[..]
heb al vast een plekje voor je gereserveerd in het museum.
Volgens mij ben jij heel erg gefocusd op het woordje 'niet'. Niet is een afwezigheid, er is namelijk niets. Hoe kan iemand omgaan met iets wat er niet is, wat niets is?
En misschien komt het wel daardoor dat het makkelijk is om te ontkennen want er wordt dan geeneens gekeken naar wat er wel is. Het lijkt mij beter om juist te gaan kijken naar wat er wel is in plaats van te blijven kijken naar iets wat er niet is.
Klopt, geloven in X is tegelijkertijd het tegenovergestelde van X ontkennen.quote:Op zaterdag 24 december 2016 17:02 schreef marko777 het volgende:
Voor de zoveelste keer haal ik dan toch weer het loterijvoorbeeld erbij.quote:Als er bijvoorbeeld in A wordt gelooft dan zal B ontkent worden als geloof.
Waarom zou er niets over te zeggen zijn, of over na te denken?quote:Volgens mij ben jij heel erg gefocusd op het woordje 'niet'. Niet is een afwezigheid, er is namelijk niets. Hoe kan iemand omgaan met iets wat er niet is, wat niets is?
Net als de kaboutertjes opnieuw een herhaling van dezelfde zetten en volkomen nietszeggend. Ik lees nergens een valide argument wat de stelling dat het atheïsme gestoeld is op een opvatting waar je wel of niet in kunt geloven onderuit haalt.quote:Op zaterdag 24 december 2016 12:58 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Misschien heb je er overheen gelezen, maar onder andere dit (onderste deel) en dit en dit toont onomstotelijk glashelder aan dat het prima mogelijk is om noch te geloven dat iets waar, noch te geloven dat iets onwaar is.
Jij lijkt krampachtig vast te houden aan dit idee: "wie niet gelooft in X, MOET per se in het tegenovergestelde van X geloven" maar dat is nu al tientallen keren onderuit gehaald. De meeste atheïsten geloven niet in een goddeloos bestaan.
Hoe vaak jij dat ook blijft ontkennen of alle argumenten negeert en maar stampvoetend blijft volhouden dat je gelijk hebt en niemand een tegenargument heeft, nog steeds geloven de meeste atheïsten NIET in een goddeloos bestaan.
"Accepteer nu gewoon" ....het blijft grappig. Omgekeerde bewijslast, accepteer het nu maar gewoonquote:Op zondag 25 december 2016 09:59 schreef Elzies het volgende:
[..]
Net als de kaboutertjes opnieuw een herhaling van dezelfde zetten en volkomen nietszeggend. Ik lees nergens een valide argument wat de stelling dat het atheïsme gestoeld is op een opvatting waar je wel of niet in kunt geloven onderuit haalt.
Accepteer nu gewoon dat je als atheïst er een individuele geloofsopvatting op na houdt, het diepgewortelde geloof in een bestaan zonder God. Onwetenschappelijk, niet te bewijzen, net als alle andere religieuze stromingen. Het atheïsme vormt hier geen enkele uitzondering op.
Op die kaboutertjes heb je nog nooit antwoord gegeven manquote:Op zondag 25 december 2016 09:59 schreef Elzies het volgende:
Net als de kaboutertjes opnieuw een herhaling van dezelfde zetten en volkomen nietszeggend. Ik lees nergens een valide argument wat de stelling dat het atheïsme gestoeld is op een opvatting waar je wel of niet in kunt geloven onderuit haalt.
Onzin. Het is een oud forumtrucje telkens als reactie op te schrijven dat een ander de vraag niet heeft beantwoord. Ik blijf niet als een papegaai telkens antwoord geven op zaken die niets van doen hebben met het atheïsme, zoals het in den treurige bijhalen van kaboutertjes en roze eenhoorns. Die langspeelplaat is al voldoende behandeld en allang tig maal beantwoord. Het is geen valide tegenargument voor mijn stelling.quote:Op zondag 25 december 2016 11:06 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Op die kaboutertjes heb je nog nooit antwoord gegeven manAlleen maar ontwijken en ontkennen en negeren en dan tig posts later zogenaamd claimen dat het argument al van tafel was. Nou, niet dus
Deze vraag weiger je al drie topics te beantwoorden:
Jantje beweert dat roze eenhoorns niet bestaan. Vind jij Jantje's overtuiging een geloofsopvatting?
(of in de woorden van je laatste post, zelfs een religieuze stroming?)
Dit lijkt me de centrale denkfout van dit topic. Het idee dat als je het 1 niet gelooft dat dat betekent dat je het tegenovergestelde gelooft.quote:Op zaterdag 24 december 2016 16:30 schreef marko777 het volgende:
[..]
zoals ik het zie kon je niet meer in een god geloven om dat het tegenovergestelde waarschijnlijk voor jou sterker was om in te gaan geloven.
Je geeft helemaal geen antwoorden.quote:Op zondag 25 december 2016 12:19 schreef Elzies het volgende:
Ik blijf niet als een papegaai telkens antwoord geven op zaken die niets van doen hebben met het atheïsme
't is but a scratch!quote:Op zondag 25 december 2016 12:32 schreef truthortruth het volgende:
Ik vind Elzies een held. Het is the black knight in levende forum vorm. "It's just a flesh wound!"
Ik heb tig reacties besteed aan kaboutertjes en andere onzinvergelijkingen. Het telkens blijven aandragen van een inmiddels weerlegd argument helpt mijn standpunt niet te wijzigen.quote:Op zondag 25 december 2016 12:39 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Je geeft helemaal geen antwoorden.
Je blijft gewoon eigenwijs volhouden dat wie niet gelooft dat X bestaat, moet geloven dat X niet bestaat. Dat is gewoon niet waar, en dat is al met tientallen voorbeelden onomstotelijk aangetoond, inclusief nota bene door atheïsten die zelf zeggen niet in een goddeloos bestaan te geloven.
En dan gewoon blijven ontkennen, en stug volhouden "atheïsten geloven in een goddeloos bestaan". Atheisten zeggen ZELF niet te geloven in een goddeloos bestaan, maar jij zegt van wel, dus is het zo. Ja joh, succes ermee
Verder lijk je je vingers ook niet te willen branden aan de uitspraak dat niet geloven in roze eenhoorns, ook een geloofsopvatting is. Want je voelt zelf ook wel aan dat dat een uiterst arbitrair onderscheid aan het licht brengt tussen goden en andere fantasie verzinzels. Of dat je gezwam over geen omgekeerde bewijslast je in een lastig parket brengt als precies datzelfde argument ook wordt toegepast op het niet bestaan van kabouters en roze eenhoorns.
Prima hoor, blijf je vooral onttrekken aan de discussie, en lekker blijven herhalen dat strenggelovige diepreligieuze stampvoetende atheïsten hun ongelijk niet erkennen. Vrolijk Kerstfeest!
Een atheïst gelooft dat God niet bestaat enquote:Op zondag 25 december 2016 12:47 schreef Elzies het volgende:
Een atheïst gelooft dat God niet bestaat
Nee. Je hebt alleen tig keer gezegd dat het zogenaamd al tig keer ontkracht was. Je bent er nooit inhoudelijk op ingegaan, je weigert categorisch daar op te antwoorden.quote:Op zondag 25 december 2016 12:47 schreef Elzies het volgende:
Ik heb tig reacties besteed aan kaboutertjes en andere onzinvergelijkingen.
Nee, je draait hier wéér expres woorden om. Wat je hier zegt klopt gewoon niet.quote:Op zondag 25 december 2016 12:47 schreef Elzies het volgende:
Een atheïst gelooft dat God niet bestaat
Voor de meeste atheïsten is dat inderdaad precies het geval.quote:maar zou vervolgens niet geloven in een goddeloos bestaan?
Zie mijn eerste reactie bovenaan, tweede post in dit topic: "sterk atheïsme". Wat dus NIET opgaat voor de meeste atheïsten.quote:Hoe noem je dan het geloof in een bestaan waar God niet bestaat?
Zoals ik er naar kijk heb jij hier aan pietje al een geloof toe bedeeld omdat hij naar jantje zal reageren met, 'ik geloof jou niet'. Daarmee stelt hij jantje al in het ongelijk. Die zelfde reactie zal pietje dan ook geven aan klaasje.quote:Misschien heb je dit voorbeeld over het hoofd gezien:
2. Pietje is daar niet van overtuigd, dus hij gelooft Jantje's claim niet.
Merk op dat Pietje ook niet van Klaasje's claim is overtuigd. Hij gelooft Klaasje's claim evenmin.
Wat gelooft Pietje?
Hoe is Pietje niet neutraal hier?
Voor mij zeg jij met die twee zinnetjes precies het zelfde. Het is allebei met een geloof.quote:Maar dat is niet wat hier aan de hand is. Mensen lijken dat verschil maar niet te snappen.
Zie opnieuw deze twee zinnen: "ik geloof niet dat X bestaat" is echt iets anders dan "ik geloof dat X niet bestaat".
Ok, heel simpel dan, ik stel jou concreet de volgende vraag:quote:Op zondag 25 december 2016 13:07 schreef marko777 het volgende:
Voor mij zeg jij met die twee zinnetjes precies het zelfde. Het is allebei met een geloof.
Dat is precies wat Pietje zegt tegen zowel de religieus die beweert "goden bestaan", als ook tegen de sterk-atheist die beweert "goden bestaan niet".quote:Op zondag 25 december 2016 13:07 schreef marko777 het volgende:
[q]Als pietje in een neutrale positie zou zitten, die neutrale positie is dan zonder een geloof en een positie van nog niet weten, dan zou pietje zijn reactie naar zowel jantje als klaasje het zelfde zijn met, 'dat is mogelijk.
Welk geloof dan? Kun je concreet aangeven wat Pietje dan precies gelooft?quote:Maar omdat jij in dit voorbeeld pietje al een geloof hebt toe bedeeld
Ik ken pietje niet dus nu moet ik een aannamen gaan maken in welke positie ik pietje zet.quote:Op zondag 25 december 2016 13:23 schreef lnloggen het volgende:
Nog simpeler, misschien valt het kwartje op deze manier. Zie de volgende vier ja/nee stellingen over het bestaan van goden, wat denk je dat de antwoorden zijn voor Pietje:
1. Is ervan overtuigd dat goden bestaan: JA / NEE
2. Houdt het voor mogelijk dat goden bestaan: JA / NEE
3. Is ervan overtuigd dat goden niet bestaan: JA / NEE
4. Houdt het voor mogelijk dat goden niet bestaan: JA / NEE
Ok, laten we uitgaan van een neutrale Pietje zonder geloof.quote:Op zondag 25 december 2016 13:35 schreef marko777 het volgende:
Ik ken pietje niet dus nu moet ik een aannamen gaan maken in welke positie ik pietje zet.
ja, mee eensquote:Op zondag 25 december 2016 13:41 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Ok, laten we uitgaan van een neutrale Pietje zonder geloof.
Wat zouden zijn antwoorden (ja/nee) zijn op die 4 vragen?
Ik zou zeggen: 1 = nee, 2 = ja, 3 = nee, 4 = ja. Mee eens?
Goed, dus wat gelooft Pietje nu? Of welke geloofsovertuiging heeft hij? (of welke religieuze stroming hangt hij aan, om het even in Elzies' woorden uit te drukken).quote:
In pietje zit geen geloof want pietje is neutraal.quote:Op zondag 25 december 2016 13:49 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Goed, dus wat gelooft Pietje nu? Of welke geloofsovertuiging heeft hij? (of welke religieuze stroming hangt hij aan, om het even in Elzies' woorden uit te drukken).
Jawel, die vier antwoorden van Pietje (1=nee 2=ja 3=nee 4=ja) vormen tezamen precies het standpunt van zwak atheïsme.quote:Op zondag 25 december 2016 13:57 schreef marko777 het volgende:
In pietje zit geen geloof want pietje is neutraal.
Dat is niet wat je kan zeggen over een theïst of een atheïst.
In #1 #2 #3 en nu in #4 heb ik die vraag in den treure beantwoord. Je kunt het zo teruglezen. Maar je blijft steeds komen met dezelfde woordspelletjes die niet relevant zijn voor mijn aangehaalde stelling. Als ik een discussie voer over een fiets dan ga ik als argument er toch ook niet telkens auto's bijhalen? Twee verschillende onderwerpen. Mijn stelling gaat niet over Jantje en over eenhoorns maar over het geloof van een atheïst in het niet-bestaan van God.quote:Op zondag 25 december 2016 13:02 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Nee. Je hebt alleen tig keer gezegd dat het zogenaamd al tig keer ontkracht was. Je bent er nooit inhoudelijk op ingegaan, je weigert categorisch daar op te antwoorden.
Kijk, ook nu zal ik de vraag weer stellen, en ook nu zul je er weer niet op antwoorden maar je er met smoesjes en ontkenningen vanaf maken:
Jantje gelooft niet dat roze eenhoorns bestaan. Vind jij Jantje's overtuiging een geloofsopvatting? (Of zelfs een relieuze stroming zoals je het daarstraks noemde?)
Daar zou elzies best eens gelijk in kunnen hebben. Als goden in het verhaal waar je in gelooft echt niet bestaan, totaal afwezig zijn in wat je gelooft, dan is automatisch het tegenovergestelde ook waar voor jou en is het daardoor niet mogelijk dat er goden zijn.quote:Overigens beweert Elzies nu al vier topics lang dat Pietjes standpunt niet bestaat. Hij zegt, als je niet gelooft dat goden bestaan (dus 1=nee) dan ben je een atheïst en MOET je geloven dat goden niet bestaan (dus 3=ja). Volgens hem is het onmogelijk dat zowel 1 als 3 'nee' zijn. Elzies zal zelf zijn ongelijk nooit toegeven maar hopelijk ziet de rest van de wereld aan de hand van Pietjes voorbeeld dat dit wel degelijk prima kan.
De atheïstische opvatting is niet gestoeld op enerzijds het geloof dat God of goden niet bestaan en anderzijds het niet willen uitsluiten ervan. Het is het één of het ander binnen de reikwijdte van de atheïstische opvatting.quote:Op zondag 25 december 2016 14:17 schreef marko777 het volgende:
[..]
Daar zou elzies best eens gelijk in kunnen hebben. Als goden in het verhaal waar je in gelooft echt niet bestaan, totaal afwezig zijn in wat je gelooft, dan is automatisch het tegenovergestelde ook waar voor jou en is het daardoor niet mogelijk dat er goden zijn.
Je zou het ook kunnen benoemen als twijfelaars. Echter de meeste atheïsten die ik ken en die je hier op dit forum ook tegen komt reageren niet vanuit twijfel, ze gaan er juist keihard tegen in als andere gaan beweren dat er wel een god bestaatquote:De atheïstische opvatting is niet gestoeld op enerzijds het geloof dat God of goden niet bestaan en anderzijds het niet willen uitsluiten ervan. Het is het één of het ander binnen de reikwijdte van de atheïstische opvatting.
Er zijn genoeg mensen die daartussen inzitten maar die noem ik geen atheïst.
Nou, wat zei ik? Wederom niet op de vraag ingaan maar wéér er omheen draaienquote:Op zondag 25 december 2016 14:16 schreef Elzies het volgende:
In #1 #2 #3 en nu in #4 heb ik die vraag in den treure beantwoord. Je kunt het zo teruglezen.
Gelooft Pietje in goden, ja of nee?quote:Op zondag 25 december 2016 14:17 schreef marko777 het volgende:
Als goden in het verhaal waar je in gelooft echt niet bestaan, totaal afwezig zijn in wat je gelooft, dan is automatisch het tegenovergestelde ook waar voor jou en is het daardoor niet mogelijk dat er goden zijn.
Nee, want ondanks dat ik niet in goden geloof, geloof ik dat het niet onmogelijk is.quote:Op zondag 25 december 2016 14:17 schreef marko777 het volgende:
[..]
Daar zou elzies best eens gelijk in kunnen hebben. Als goden in het verhaal waar je in gelooft echt niet bestaan, totaal afwezig zijn in wat je gelooft, dan is automatisch het tegenovergestelde ook waar voor jou en is het daardoor niet mogelijk dat er goden zijn.
Definieer je god, dan zal ik je uitleggen wat er niet aan klopt, aannames zonder bewijs kunnen worden verworpen zonder bewijs.quote:Op zondag 25 december 2016 14:37 schreef marko777 het volgende:
[..]
Je zou het ook kunnen benoemen als twijfelaars. Echter de meeste atheïsten die ik ken en die je hier op dit forum ook tegen komt reageren niet vanuit twijfel, ze gaan er juist keihard tegen in als andere gaan beweren dat er wel een god bestaat
Als jij verzuimt mijn eerdere antwoorden hieromtrent terug te lezen en telkens bij gebrek aan valide argumenten dezelfde oude koe van stal probeert te halen, (of beter gezegd kabouter) tja dan is dat toch echt op jouw rekening.quote:Op zondag 25 december 2016 14:48 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Nou, wat zei ik? Wederom niet op de vraag ingaan maar wéér er omheen draaien
Je hebt daar nooit op geantwoord. Alleen maar ontweken en omheen gedraaid, en ellenlang herhaald dat het zogenaamd al van tafel was. Je kunt nog niet eens een linkje posten naar een eerdere post waarin je die vraag beantwoordt. Want zo'n post of antwoord heb je nog nooit geplaatst.quote:Op maandag 26 december 2016 09:02 schreef Elzies het volgende:
Als jij verzuimt mijn eerdere antwoorden hieromtrent terug te lezen
We hadden al lang vastgesteld dat er ook een derde positie bestaat. Voor deze vier vragen zijn voor Pietje deze vier antwoorden van toepassing. Wil jij nu glashard beweren dat Pietje een geloofsovertuiging heeft? (welke dan precies?)quote:Pietje kan geloven in een bestaan mét goden of Pietje kan geloven in een bestaan zónder goden. Het zijn beide individuele geloofsopvattingen omdat niemand een van beide opties kan uitsluiten.
Nu doe je het weer. In mijn vorige reactie beantwoord ik voor de honderdduizendste maal jouw vraag over Pietje en vervolgens schrijf je een reactie later dat ik de vraag niet zou hebben beantwoord. Daarmee toon je toch aan dat je geen valide argumenten meer hebt?quote:Op maandag 26 december 2016 09:20 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Je hebt daar nooit op geantwoord. Alleen maar ontweken en omheen gedraaid, en ellenlang herhaald dat het zogenaamd al van tafel was. Je kunt nog niet eens een linkje posten naar een eerdere post waarin je die vraag beantwoordt. Want zo'n post of antwoord heb je nog nooit geplaatst.
Deze vraag dus:
Jantje gelooft niet dat roze eenhoorns bestaan. Vind jij Jantje's overtuiging een geloofsopvatting? (Of zelfs een relieuze stroming zoals je het daarstraks noemde?)
Die is tig keer gesteld, en nul keer beantwoord. Een simpel linkje naar zo'n antwoord zou volstaan, maar nee.
[..]
We hadden al lang vastgesteld dat er ook een derde positie bestaat. Voor deze vier vragen zijn voor Pietje deze vier antwoorden van toepassing. Wil jij nu glashard beweren dat Pietje een geloofsovertuiging heeft? (welke dan precies?)
Aha, je gaat nu expres dingen door elkaar halen in de hoop dat iemand daar intrapt? De vraag over Jantje heb je niet beantwoord (zie ook hieronder).quote:Op maandag 26 december 2016 09:32 schreef Elzies het volgende:
In mijn vorige reactie beantwoord ik voor de honderdduizendste maal jouw vraag over Pietje en vervolgens schrijf je een reactie later dat ik de vraag niet zou hebben beantwoord.
Dat is helemaal geen antwoord op de vraag.quote:Over Jantje heb ik opgeschreven dat roze eenhoorns geen deel uitmaakt van mijn stelling dat een atheïst gelooft dat God niet bestaat.
Dat mag best. Hoe verzin je die onzin toch steeds, lees jij wel? Voor de zoveelste keer:quote:Op maandag 26 december 2016 09:32 schreef Elzies het volgende:
Waarom zou het geloof dat God niet bestaat ineens geen geloofsopvatting mogen zijn?
Ik ben dus nog steeds erg benieuwd of jij mijn overtuiging dat roze eenhoorns niet bestaan, net zozeer een "geloofsovertuiging" vindt als mijn overtuiging dat goden niet bestaan.quote:Op donderdag 22 december 2016 22:12 schreef lnloggen het volgende:
Ik heb al diverse malen gezegd dat ik het prima vind om mijn overtuiging (sterk atheïsme) een 'geloofsovertuiging' te noemen. Met dien verstande dat volgens datzelfde criterium, de overtuiging dat roze eenhoorns niet bestaan óók een geloofsovertuiging is.
Ik vind het wel raar om dat soort dingen een geloofsovertuiging te noemen, want dan kun je behalve roze eenhoorns en goden en kabouters nog wel allerlei fantasie verzinnen, en dan over ieder van die verzinsels waarvan je gelooft dat ze niet bestaan, dat een geloofsovertuiging noemen. Maar prima, mensen doen maar, het is niet onjuist, geen misvatting (zoals dat wel het geval is als je zwak atheïsme een geloofsovertuiging zou noemen).
Die vier optievragen heb je al tig keer voorgelegd en die zijn evenwel tig keer door mij beantwoord. Ik heb ook heel duidelijk jouw vraag over Jantje beantwoord en aangegeven dat je hier met een argument komt die niet recht doet aan de door mij gegeven stelling. Dus ik ben hier niet degene die hier draait maar dat ben jezelf. Je blijft maar telkens dezelfde oude koeien uit de sloot halen bij gebrek aan.quote:Op maandag 26 december 2016 09:58 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Aha, je gaat nu expres dingen door elkaar halen in de hoop dat iemand daar intrapt? De vraag over Jantje heb je niet beantwoord (zie ook hieronder).
Wat je schreef over Pietje heb ik direct daaronder ontkracht. Jij zegt dat Pietje kan geloven in een bestaan met goden, of kan geloven in een bestaan zonder goden. Welnu, we hadden al lang vastgesteld dat er ook een derde positie bestaat. Voor deze vier vragen zijn voor Pietje deze vier antwoorden van toepassing. Wil jij nu glashard beweren dat Pietje tóch een geloofsovertuiging heeft? (welke dan precies?)
[..]
Nee hoor, ik geef al tig keer duidelijk aan waarom er behalve geloven in een bestaan met goden, en geloven in een bestaan zonder goden, er ook een derde optie is waar geen geloven aan te pas komt (zie ook hier).quote:Op maandag 26 december 2016 10:12 schreef Elzies het volgende:
Die vier optievragen heb je al tig keer voorgelegd en die zijn evenwel tig keer door mij beantwoord.
"doet geen recht aan de gegeven stelling"quote:Ik heb ook heel duidelijk jouw vraag over Jantje beantwoord en aangegeven dat je hier met een argument komt die niet recht doet aan de door mij gegeven stelling.
Serieus, gastquote:Je hebt dus geen valide argumenten waarom het individuele geloof dat God niet bestaat geen geloofsopvatting zou kunnen zijn.
"weinig van doen met een goede inhoudelijke discussie"quote:Een simpele stelling waarbij je zoveel niet-relevante zaken bijhaalt dat het weinig meer van doen heeft met een goede inhoudelijke discussie.
Zeker wel, ze zijn al heel vaak ter sprake gekomen, en zijn zeer relevant in deze discussie omdat ze in dezelfde categorie vallen als goden. Dat jij misschien gelooft dat dat niet zo is, is jouw individuele geloofsopvatting en je kunt niet zomaar een argument diskwalificeren met jouw persoonlijke religie.quote:We hebben het hier niet over kaboutertjes en roze eenhoorns.
Haha, dat is fraai: daarnet hamer je er steeds dat dat een argument is dat geen recht doet aan jouw stelling, of dat het niks van doen heeft met een inhoudelijke discussie, enzovoort. Als slappe excuses om er maar niet inhoudelijk op in te hoeven gaan. En nu beweer je glashard dat het al zo vaak weerlegd is?quote:Het kabouterargument is al zo vaak weerlegd maar je blijft er maar aan vastklampen als een laatste strohalm.
En nu met een steentje in mijn schoen.quote:Op zondag 25 december 2016 13:23 schreef lnloggen het volgende:
Nog simpeler, misschien valt het kwartje op deze manier. Zie de volgende vier ja/nee stellingen over het bestaan van goden, wat denk je dat de antwoorden zijn voor Pietje:
Als je expliciet stelt dat er geen steentje in je schoen zit, dan een sterke. Maar de vergelijking gaat een beetje mank. Wat bedoel je precies?quote:Op maandag 26 december 2016 11:32 schreef Jigzoz het volgende:
En nu met een steentje in mijn schoen.
Nee, geen steentje in mijn schoen. Ben ik dan een zwakke geensteentjeinmijnschoener of een sterke?
Ik beaam dat dit onderwerp vol zit met aannames, maar waarom zouden aannames over uitspraken van gelovigen iets zeggen over wat atheisme is? Die volg ik niet.quote:Op maandag 26 december 2016 12:30 schreef marko777 het volgende:
Ik heb het idee dat, om te kunnen bepalen of atheïsme een geloofsopvatting/overtuiging is, er een aannamen bij zit die misschien bepalend kan zijn voor hoe er naar gekeken wordt.
En dat zou weleens de aannamen kunnen zijn dat als iemand zegt dat hij gelovig is dat een ander daarmee aanneemt dat die persoon in een aanwezigheid/bestaan van een god gelooft.
Ook dit volg ik niet helemaal. Iemand kan best gelovig zijn *en* atheist. Het 1 volgt niet uit het ander. (Dit zeg ik trouwens als atheist.)quote:Op maandag 26 december 2016 12:30 schreef marko777 het volgende:
Het zou dus kunnen zijn dat, omdat een atheïst dat aanneemt en daarmee zichzelf beschouwt als iemand zonder een geloof zichzelf dan ook niet zal of kan benoemen als een gelovige want dat is niet in overeenstemming met de aannamen.
Dat kan. Dat noemt men dan "sterk atheisme". Veruit de meeste atheisten zijn dat echter niet.quote:Op maandag 26 december 2016 12:30 schreef marko777 het volgende:
Ik persoonlijk heb die aannamen niet. Aangezien ik niet kan weten of er een god is of niet, ben ik me er wel degelijk van bewust dat ik het hier om een geloof gaat wat in mij zit waardoor god voor mij niet kan bestaan. Ik heb dus een geloofsopvatting.
In principe is er een zekere kans dat je daar dan naast zit, dat klopt. Maar volgens mij heeft dit verder niets te maken met de vraag wat atheisme is en of het nou wel of niet een geloof is.quote:Op maandag 26 december 2016 12:30 schreef marko777 het volgende:
Iemand kan bijvoorbeeld tegen mij zeggen dat hij gelovig is. Dat is dan het enige wat ik kan weten in dat moment.
Wat ik niet weet is waar die persoon in gelooft. Maar als ik gelijk van de aannamen uit zou gaan dat hij gelooft in het bestaan van een god, dan zou ik er weleens naast kunnen zitten.
Klopt. Met name als het over atheisten gaat is dat best een zinvolle vraag. Veel mensen denken dat "ik ben atheist" een antwoord is op de vraag "wat geloof je?" En dan legt men zonder dat men dat door heeft "atheisme" uit als "sterk atheisme". Terwijl sterke atheisten toch echt een minderheid zijn onder de atheisten.quote:Op maandag 26 december 2016 12:30 schreef marko777 het volgende:
De enige manier om te weten te komen waar die persoon in gelooft is, door het te vragen. Pas als dat antwoord gegeven is kan ik pas aannemen waar die persoon in gelooft.
Je bedoelt de geloofsopvatting dat god niet bestaat?quote:Op maandag 26 december 2016 12:30 schreef marko777 het volgende:
Aangezien ik niet kan weten of er een god is of niet, ben ik me er wel degelijk van bewust dat ik het hier om een geloof gaat wat in mij zit waardoor god voor mij niet kan bestaan. Ik heb dus een geloofsopvatting.
Ik heb voor mezelf de geloofsopvatting dat god voor mij niet bestaat. En omdat die overtuiging er is zorgt dat er voor dat ik mezelf kan benoemen als atheïst. Want een atheïst is iemand die gelooft dat god niet bestaat. En dan heb je ook een groep die wel gelooft in een god. Dat is dan de groep theïsten. En dan is er misschien ook nog een derde groep van mensen die daar tussen zitten en benoemt kunnen worden als zwak atheïst of zwak theïst. Maar ook in die groep komt er iets van geloof bij.quote:Op maandag 26 december 2016 13:01 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Je bedoelt de geloofsopvatting dat god niet bestaat?
Ok, ik heb zelf die overtuiging ook. Daarnaast heb ik ook de overtuiging dat kabouters niet bestaan. En roze eenhoorns ook niet. En het Flying Spaghettimonster ook niet. En Thor (de god van de bliksem) ook niet. Zijn we het eens dat dat stuk voor stuk allemaal 'geloofsopvattingen' zijn?quote:Op maandag 26 december 2016 13:15 schreef marko777 het volgende:
Ik heb voor mezelf de geloofsopvatting dat god voor mij niet bestaat.
Ja dat begrijp ik dus niet, dat daar iets van geloof bij zou komen. Welk geloof dan, of wat geloven die dan precies?quote:Dat is dan de groep theïsten. En dan is er misschien ook nog een derde groep van mensen die daar tussen zitten en benoemt kunnen worden als zwak atheïst of zwak theïst. Maar ook in die groep komt er iets van geloof bij.
Geen steentje in mijn schoen; geen christengod in de lucht. Dat bedoel ik. Ik vind die termen 'zwak' en 'sterk' atheïsme nogal raar. Als je niet zeker weet dat christengod niet bestaat, dan hou je er dus rekening mee dat ie wel bestaat. Kan natuurlijk, maar dat is vooral agnosticisme. Niet dat ik zo'n fan ben van die laatste term, want die wordt voornamelijk misbruikt om levensbeschouwelijke luiheid op te kunnen voeren als een verheven positie. Maar als je er echt van overtuigd bent dat je er nu eenmaal geen zinnige uitspraken over kunt doen als 'bestaat wel/niet', dan heet het toch echt zo.quote:Op maandag 26 december 2016 12:22 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Als je expliciet stelt dat er geen steentje in je schoen zit, dan een sterke. Maar de vergelijking gaat een beetje mank. Wat bedoel je precies?
Die hele vraag is eigenlijk al stupide. Een geloofsopvatting gaat toch veel verder dan 'neuh, dit lijkt me onzin'? Als alles wat je wel of geen onzin lijkt nóg een geloofsopvatting zou zijn, dan kun je dat woord wel afschaffen.quote:Op maandag 26 december 2016 12:30 schreef marko777 het volgende:
Ik heb het idee dat, om te kunnen bepalen of atheïsme een geloofsopvatting/overtuiging is
Misschien dat ik iets duidelijk kan maken met een ander voorbeeldje wat, volgens mij aan toond, hoe sterk een geloof in 'iets' kan zijn.quote:Op maandag 26 december 2016 13:40 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Ok, ik heb zelf die overtuiging ook. Daarnaast heb ik ook de overtuiging dat kabouters niet bestaan. En roze eenhoorns ook niet. En het Flying Spaghettimonster ook niet. En Thor (de god van de bliksem) ook niet. Zijn we het eens dat dat stuk voor stuk allemaal 'geloofsopvattingen' zijn?
Ik krijg namelijk soms de indruk dat wanneer iemand overtuigd is dat de christelijke god niet bestaat, dat dat een 'geloofsovertuiging' heet. Maar wanneer iemand overtuigd is dat het Flying Spaghettimonster niet bestaat, dat dat minder snel een 'geloofsopvattingen' genoemd wordt. Dat verschil zou mijns inziens nergens op slaan.
En als ik nu zomaar iets verzin, iets wat duidelijk onzin is. Stel, ik vraag aan iemand of hij gelooft dat er roze eenhoorns bestaan met groene hanekammen en vijf poten met gouden hoeven en die de hele dag liedjes van Frans Bauer zingen. Degene zegt dan waarschijnlijk NEE, NATUURLIJK NIET. Dan is dat dus ook een 'geloofsopvatting'? Immers, ook al heb ik het overduidelijk ter plekke verzonnen en is het totale onzin, hij kan niet bewijzen dat het niet bestaat.
[..]
Ja dat begrijp ik dus niet, dat daar iets van geloof bij zou komen. Welk geloof dan, of wat geloven die dan precies?
Het eerder genoemde voorbeeld van Pietje valt precies in die derde groep. Dit is trouwens ook de positie van de meerheid van de mensen die zichzelf 'atheïstisch' noemen.
Ik snap wat je zegt maar dat lijkt me alleen van toepassing als je juist wél bepaalde dingen gelooft. Bijvoorbeeld geloven dat goden niet bestaan, of geloven in een blauwe lucht.quote:Op maandag 26 december 2016 13:59 schreef marko777 het volgende:
Misschien dat ik iets duidelijk kan maken met een ander voorbeeldje wat, volgens mij aan toond, hoe sterk een geloof in 'iets' kan zijn.
Maar die categorie slaat precies op Pietje (die op vraag 1 en 3 nee antwoordde) en daarover zei je:quote:Op maandag 26 december 2016 13:15 schreef marko777 het volgende:
En dan is er misschien ook nog een derde groep van mensen die daar tussen zitten en benoemt kunnen worden als zwak atheïst of zwak theïst. Maar ook in die groep komt er iets van geloof bij.
Met dat laatste ben ik het eens: als je (zoals Pietje) NIET de overtuiging hebt dat goden bestaan, en OOK NIET de overtuiging hebt dat goden niet bestaan, dan is daar geen sprake van geloof of een geloofsovertuiging.quote:Op zondag 25 december 2016 13:57 schreef marko777 het volgende:
In pietje zit geen geloof want pietje is neutraal.
Hé, het kwartje is gevallen!!!!!quote:Op maandag 26 december 2016 13:01 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Je bedoelt de geloofsopvatting dat god niet bestaat?
Gaat niet gebeuren vrees ik.quote:
Ik weet het; met sommige mensen valt niet te discussiëren, maar het blijft leuk ze een spiegeltje voor te houden.quote:Op dinsdag 27 december 2016 12:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Gaat niet gebeuren vrees ik.
In zijn ogen *moet* je iets geloven. Of je gelooft dat goden bestaan, of je gelooft dat goden niet bestaan. Andere mogelijkheden zijn er in zijn ogen niet.
Dat iemand geen van beide gelooft gaat er bij hem niet in.
Omdat er simpelweg geen alternatief wordt gepresenteerd wat valt binnen de reikwijdte van de opvattingen van een atheïst.quote:Op dinsdag 27 december 2016 12:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Gaat niet gebeuren vrees ik.
In zijn ogen *moet* je iets geloven. Of je gelooft dat goden bestaan, of je gelooft dat goden niet bestaan. Andere mogelijkheden zijn er in zijn ogen niet.
Dat iemand geen van beide gelooft gaat er bij hem niet in.
Ehh, jawel. Jij kiest er alleen voor om dat alternatief volledig te negeren. Daarom voel ik mij inmiddels ook wel vrij om de rest van jouw post te negeren.quote:Op dinsdag 27 december 2016 13:51 schreef Elzies het volgende:
[..]
Omdat er simpelweg geen alternatief wordt gepresenteerd wat valt binnen de reikwijdte van de opvattingen van een atheïst.
Inderdaad. Je zou een keer kunnen concluderen dat als iedereen het met je oneens is ze wel eens gelijk zouden kunnen hebben.quote:Op dinsdag 27 december 2016 13:51 schreef Elzies het volgende:
[..]
maar het blijft een interessant psychologisch fenomeen.
Dat bedoel ik. Woordspelletjes bij gebrek aan. Opnieuw geen valide argument, slechts een niet- onderbouwde individuele conclusieaanname.quote:Op dinsdag 27 december 2016 13:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ehh, jawel. Jij kiest er alleen voor om dat alternatief volledig te negeren.
Jij beweert dat daar geen alternatief gegeven wordt. Dat is regelrecht onjuist.quote:Op dinsdag 27 december 2016 13:54 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dat bedoel ik. Woordspelletjes bij gebrek aan. Opnieuw geen valide argument, slechts een niet- onderbouwde individuele conclusieaanname.
Dit bedoel ik met het constant herhalen van dezelfde woordspelletjes.quote:Op dinsdag 27 december 2016 13:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Jij beweert dat daar geen alternatief gegeven wordt. Dat is regelrecht onjuist.
Je kunt het oneens zijn met dat alternatief, en daar eventueel argumenten voor aandragen. Maar stellen dat er geen alternatief gegeven wordt staat wat mij betreft gelijk aan liegen. (Of minimaal gelijk aan zeer selectief lezen.)
Ik kan het kort en bondig voor je samenvatten hoor.quote:Op dinsdag 27 december 2016 14:07 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dit bedoel ik met het constant herhalen van dezelfde woordspelletjes.
Opschrijven dat een ander iets niet heeft opgeschreven terwijl het al tig maal is beargumenteerd in de gegeven reacties.
Claimen dat een ander niet leest terwijl zijn eerdere argumentatie juist ingaat op wat eerder is opgeschreven.
Dan neem je bij gebrek aan valide argumenten nog het woordje leugen in de mond? Het moet niet veel gekker worden.![]()
Ook in deze reactie lees ik opnieuw geen enkel valide argument, terwijl ik een paar reacties terug opschrijf waarom ik iets vind zoals ik het vind. Hoef je het niet mee eens te zijn, maar verkoop dan niet steeds dezelfde flauwekul dat er niet gelezen of geschreven wordt.
Mijn conclusie is dat de atheïst net als de religieuze fundamentalist gevangen zit in zijn eigen doctrine. Nooit zal inbinden in wat hij zijn eigen overtuiging noemt, namelijk zijn geloof dat God niet bestaat. Degene die God niet uitsluit maar er tevens niet in gelooft valt niet onder de definitie van een atheïst. Dus die middenweg is allang ontkracht als valide argument. Verder lees ik niets nieuws meer.
Ik ben het wel eens met de kern van je verhaal, alleen dat je daaraan 'agnosticisme' als conclusie verbindt lijkt me dan weer niet juist.quote:Op dinsdag 27 december 2016 14:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik kan het kort en bondig voor je samenvatten hoor.
1) ik ben een atheist.
2) ik geloof niet dat er geen goden bestaan. (Ik geloof ook niet dat er wel goden bestaan. Kortom, ik ben ook agnost.)
Jij blijft maar doen alsof dit niet mogelijk is / niet bestaat. Dan ben je echt de werkelijkheid aan het ontkennen.
Oh, dat is zeker niet bedoeld als 'tussenvorm'.quote:Op dinsdag 27 december 2016 14:25 schreef LuNaTiC het volgende:
[..]
Ik ben het wel eens met de kern van je verhaal, alleen dat je daaraan 'agnosticisme' als conclusie verbindt lijkt me dan weer niet juist.
(a)gnosticisme adresseert (een gebrek aan) kennis, (a)theïsme adresseert (een gebrek aan) geloof (in god/goden).
Zoals je wel weet (volgens mij) sluit het een het ander niet uit. Je hebt agnostische theïsten, agnostische atheïsten, gnostische theïsten en gnostische atheïsten. Oftewel, aanvullend. Zoals je het nu uitlegt lijk je agnosticisme als 'tussenvorm' te plaatsen tussen theïsme en atheïsme. Als agnost geef je toe dat je niet denkt te kunnen weten of er wel of geen goden zijn, en tegelijkertijd kun je er wel of niet in geloven.
Het is best bijzonder dat je na alle posts en uitleg nog steeds het tegenovergestelde beweert van de werkelijkheid...Gevangen in je eigen doctrine. Die middenweg staat nog even sterk, ondanks dat je doet alsof die niet bestaat.quote:Op dinsdag 27 december 2016 14:07 schreef Elzies het volgende:
Mijn conclusie is dat de atheïst net als de religieuze fundamentalist gevangen zit in zijn eigen doctrine. Nooit zal inbinden in wat hij zijn eigen overtuiging noemt, namelijk zijn geloof dat God niet bestaat. Degene die God niet uitsluit maar er tevens niet in gelooft valt niet onder de definitie van een atheïst. Dus die middenweg is allang ontkracht als valide argument. Verder lees ik niets nieuws meer.
Ja, mijn volgende opmerking was dus: Pietje (deze) heeft die geloofsovertuiging helemaal niet. Dus welke geloofsovertuiging heeft Pietje dan wel, volgens jou?quote:
Zoals ik al eerder aangaf, een andere stroming.quote:Op dinsdag 27 december 2016 14:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
1) ik ben een atheist.
2) ik geloof niet dat er geen goden bestaan. (Ik geloof ook niet dat er wel goden bestaan. Kortom, ik ben ook agnost.)
Het zijn gewoon twee verschillende dingen.quote:Op dinsdag 27 december 2016 16:14 schreef Elzies het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder aangaf, een andere stroming.
Kan ik hier uit opmaken dat jij aanneemt dat 'iets' er niet is tot dat er bewezen wordt dat het er wel is?quote:Op dinsdag 27 december 2016 14:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
1) ik ben een atheist.
Jij blijft maar doen alsof dit niet mogelijk is / niet bestaat. Dan ben je echt de werkelijkheid aan het ontkennen.
Anders gezegd: je staat erop dat "atheisme" een synoniem is voor "sterk / positief atheisme". Dan ben je toch echt je eigen semantiek uit je duim aan het zuigen.
Nee je kunt niet beweren dat het er wel is, de bewijslast ligt bij degene die claimt, niet bij degene die de claim ontkent.quote:Op dinsdag 27 december 2016 17:59 schreef marko777 het volgende:
[..]
Kan ik hier uit opmaken dat jij aanneemt dat 'iets' er niet is tot dat er bewezen wordt dat het er wel is?
Ik wil niet voor iemand anders spreken maar als het gaat om ergens in te geloven, is het niet altijd per se dat het 'bewezen' moet zijn, maar een belangrijke voorwaarden is dat het aannemelijk gemaakt kan worden.quote:Op dinsdag 27 december 2016 17:59 schreef marko777 het volgende:
[..]
Kan ik hier uit opmaken dat jij aanneemt dat 'iets' er niet is tot dat er bewezen wordt dat het er wel is?
Maar degene die ontkent claimt dan toch te beweren dat het niet zo is?quote:Op dinsdag 27 december 2016 18:19 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Nee je kunt niet beweren dat het er wel is, de bewijslast ligt bij degene die claimt, niet bij degene die de claim ontkent.
Nee. Dat is dus net de hele crux van dit topicquote:Op dinsdag 27 december 2016 18:24 schreef marko777 het volgende:
[..]
Maar degene die ontkent claimt dan toch te beweren dat het niet zo is?
Nee, je mag eruit opmaken exact wat ik daar schrijf.quote:Op dinsdag 27 december 2016 17:59 schreef marko777 het volgende:
[..]
Nee.quote:Op zaterdag 24 december 2016 16:12 schreef marko777 het volgende:
[..]
Geloof jij als atheïst in het verhaal over een universum/wereld waarin er een god is?
Nee.quote:Of geloof jij als atheïst in het verhaal over een universum/wereld waar geen god is?
Enkel de aanwezigheid van de theist en zijn verhaal zorgt ervoor dat ik me atheist (niet-theist) kan noemen.quote:Want het komt door de aanwezigheid van dat verhaal, waar in gelooft wordt, waardoor jij jezelf kan benoemen als atheïst en een ander zichzelf kan benoemen als theïst.
Echter, nu geef je toch twee zaken aan waar eventueel in te geloven valt (in het kort: universum waarin God bestaat en universum waarin God niet bestaat). Het geloof in beide waarheidsclaims ontbreekt bij mij.quote:Pas als beide verhalen er niet zouden zijn dan pas kan je volgens mij spreken dat er geen geloof is. Want er is dan niets om in te geloven.
Waarom? Ik kan toch prima mensen raar vinden omdat ze dingen geloven waar geen enkele reden toe is? Ik kan toch prima "beschreven figuur X" een naar figuur vinden, zonder dat ik geloof dat deze bestaat? Denk bijv. aan figuren uit de literatuur.quote:Als jij beide vragen met een nee zou beantwoorden dan betekent dat er voor jou niets is om in te geloven, dan zal het voor jou ook niet mogelijk zijn om een mening te hebben over religie, over een god, over mensen die daarin geloven, over mensen die doen en leven vanuit hun
geloofsovertuiging, enz. Het zou dan totaal blanco bij jou moeten zijn.
Wat is geldig voor alle atheisten? Dat ze niet in het hokje 'geen voorkeur voor een van beide claims' of 'geen geloof in beide claims' mogen zitten van jou?quote:Als het zo is dan zou een museum plek voor jou wel op zijn plaats zijn, want dan zou jij de eerste mens zijn op deze planeet zonder een oordeel. Volgens mij is dit geldig voor alle atheïsten.
Prima dat jij dat zo vindt. Ik als atheist herken me daar niet in:quote:Ik als atheïst namelijk geloof in het verhaal van een universum/wereld waar geen god is. Ik ben dus een gelovige.
Wat een klinkklare onzin dat de zin 'ik geloof niet dat goden bestaan' verschilt van de zin ' ik geloof dat goden niet bestaan'. Daar staat precies hetzelfde.quote:Op dinsdag 27 december 2016 17:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het zijn gewoon twee verschillende dingen.
Atheïsme: ik geloof niet dat goden bestaan. (Let op: dat is niet hetzelfde als 'ik geloof dat goden niet bestaan'. Slechts een minderheid onder de atheïsten gelooft dit.)
Agnosticisme: ik kan niet weten of er wel of niet goden bestaan.
Deze standpunten sluiten elkaar helemaal niet uit. De eerste gaat over het wel of niet ontbreken van een geloofsovertuiging, de tweede gaat over of we iets wel of niet kunnen weten.
Nee dat is niet precies hetzelfde. Jij bent de enige die dat zegt.quote:Op woensdag 28 december 2016 09:51 schreef Elzies het volgende:
[..]
Wat een klinkklare onzin dat de zin 'ik geloof niet dat goden bestaan' verschilt van de zin ' ik geloof dat goden niet bestaan'. Daar staat precies hetzelfde.
Zoals hierboven... jij lijkt hier de enige te zijn die denkt dat die twee hetzelfde zijn.quote:Op woensdag 28 december 2016 09:51 schreef Elzies het volgende:
[..]
Wat een klinkklare onzin dat de zin 'ik geloof niet dat goden bestaan' verschilt van de zin ' ik geloof dat goden niet bestaan'. Daar staat precies hetzelfde.
Een zwak atheïst ook niet.quote:Op woensdag 28 december 2016 09:51 schreef Elzies het volgende:
Het verschil met een agnost is dat een agnost het bestaan van goden niet uitsluit.
Jij lijkt de enige te zijn die daar zo over denkt. Zou het kunnen dat dat aan jou ligt?quote:Op woensdag 28 december 2016 09:51 schreef Elzies het volgende:
Ik begrijp werkelijk niet dat we hier iedere dag nog een discussie over moeten voeren. Het is toch klip en klaar duidelijk?
Als ik als enige voor een zaal vol Jehova Getuigen hun geloofsopvatting bekritiseer dan zal ik ongetwijfeld ook te horen krijgen dat ik de enige ben die dat vind. Atheïsten vormen daar geen uitzondering op, dus dat is voor mij geen steekhoudend argument.quote:Op woensdag 28 december 2016 10:00 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nee dat is niet precies hetzelfde. Jij bent de enige die dat zegt.
Dit zou vergelijkbaar zijn als je voor die zaal van Jehova Getuigen gaat staan en hen gaat vertellen wat zij geloven. Dat is namelijk precies wat jij doet: atheïsten vertellen wat zij geloven.quote:Op woensdag 28 december 2016 10:10 schreef Elzies het volgende:
[..]
Als ik als enige voor een zaal vol Jehova Getuigen hun geloofsopvatting bekritiseer dan zal ik ongetwijfeld ook te horen krijgen dat ik de enige ben die dat vind. Atheïsten vormen daar geen uitzondering op, dus dat is voor mij geen steekhoudend argument.
Als we het woordje "geloof" in die twee zinnen eens vervangen door "zeg":quote:Op woensdag 28 december 2016 10:10 schreef Elzies het volgende:
Wederom lees ik dus opnieuw een reactie die nergens inhoudelijk wordt toegelicht. Voor mij staat er precies hetzelfde en beide betreffen een geloofsopvatting.
Ik zal het nog eens voor de tienduizendste keer inhoudelijk toelichten. En voordat je weer gaat sputteren dat dit zogenaamd niets met atheïsme te maken heeft, dit heeft ermee te maken omdat het glashelder het verschil tussen die twee zinnen aantoont.quote:Op woensdag 28 december 2016 10:10 schreef Elzies het volgende:
Wederom lees ik dus opnieuw een reactie die nergens inhoudelijk wordt toegelicht. Voor mij staat er precies hetzelfde en beide betreffen een geloofsopvatting.
Waarom zou je het woordje geloof moeten vervangen als het daadwerkelijk gaat om een geloofsopvatting? Altijd maar die naïeve woordspelletjes en proberen af te wijken van de oorspronkelijke stelling dat de atheïstische overtuiging gestoeld is op het geloof dat God niet bestaat.quote:Op woensdag 28 december 2016 10:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit zou vergelijkbaar zijn als je voor die zaal van Jehova Getuigen gaat staan en hen gaat vertellen wat zij geloven.
[..]
Als we het woordje "geloof" in die twee zinnen eens vervangen door "zeg":
1) ik zeg niet dat goden bestaan
2) ik zeg dat goden niet bestaan
Zijn deze twee ook hetzelfde volgens jou? Dat zou betekenen dat iemand die z'n mond houdt zegt dat goden niet bestaan. Een soort 'wie zwijgt stemt toe'.
Jij hebt een verkeerd idee over wat atheïsme is. Jij houdt bij hoog en laag vast aan je eigen definitie, terwijl verder iedereen er een andere definitie op nahoudt. Als je daar al vier topics lang op wordt gewezen en je blijft stug volhouden "ja maar atheïsme betekent dit" terwijl iedereen (inclusief meerdere atheïsten zelf) glashelder aangeven dat het iets anders betekent, wie is er dan woordspelletjes aan het spelen?quote:Op woensdag 28 december 2016 10:26 schreef Elzies het volgende:
Waarom zou je het woordje geloof moeten vervangen als het daadwerkelijk gaat om een geloofsopvatting? Altijd maar die naïeve woordspelletjes en proberen af te wijken van de oorspronkelijke stelling dat de atheïstische overtuiging gestoeld is op het geloof dat God niet bestaat.
Dat is natuurlijk klinkklare onzin. Lees nu eens je eigen reactie terug en probeer die nu eens te beoordelen met wat nuchter verstand. Vraag jezelf nu eens af wat nu het werkelijke probleem is met het individuele geloof dat God niet bestaat versus het niet geloven in God. Daar staat gewoon precies hetzelfde.quote:Op woensdag 28 december 2016 10:32 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Jij hebt een verkeerd idee over wat atheïsme is. Jij houdt bij hoog en laag vast aan je eigen definitie, terwijl verder iedereen er een andere definitie op nahoudt. Als je daar al vier topics lang op wordt gewezen en je blijft stug volhouden "ja maar atheïsme betekent dit" terwijl iedereen (inclusief meerdere atheïsten zelf) glashelder aangeven dat het iets anders betekent, wie is er dan woordspelletjes aan het spelen?
Atheïsme betekent enkel dat je niet gelooft (of niet overtuigd bent, of niet de geloofsovertuiging hebt) dat goden bestaan.
Dat is iets anders dan de geloven (of overtuigd zijn, of de geloofsovertuiging hebben) dat goden niet bestaan.
Zie nogmaals het lotto voorbeeld hierboven waarom dat absoluut niet hetzelfde is, wat trouwens niet met goden of geloof of atheïsme of sprookjes te maken heeft maar met begrijpend lezen.
Je definieert hier gewoon het verschil tussen iemand die gelooft in God, (religieus) iemand die het niet zeker weet maar het niet uitsluit (agnost) en iemand die gelooft dat God niet bestaat.quote:Op woensdag 28 december 2016 10:37 schreef lnloggen het volgende:
Elzies, een hele simpele vraag aan jou. Als we weer deze vier stellingen nemen:
En voor Jantje, Pietje en Klaasje gelden de volgende antwoorden:
Jantje: 1=ja, 2=ja, 3=nee, 4=nee
Pietje: 1=nee, 2=ja, 3=nee, 4=ja
Klaasje: 1=nee, 2=nee, 3=ja, 4=ja
Vind je dan dat Pietje en Klaasje hetzelfde standpunt hebben, of dezelfde overtuiging?
En vind je uberhaupt dat Pietje een "geloofsovertuiging" heeft? Zo ja, welke dan, of waarin geloof hij precies?
Mag ik daaruit dan concluderen dat deze uitspraak van jou totale onzin is:quote:Op woensdag 28 december 2016 11:25 schreef Elzies het volgende:
Je definieert hier gewoon het verschil tussen iemand die gelooft in God, (religieus) iemand die het niet zeker weet maar het niet uitsluit (agnost) en iemand die gelooft dat God niet bestaat.
(atheïst)
Dat verschil heb ik toch al tig malen beargumenteerd? Het is geen valide argument wat mijn stelling onderuit haalt dat een atheïst gelooft dat god niet bestaat.
quote:Op woensdag 21 december 2016 10:04 schreef Elzies het volgende:
Of je gelooft in God of je gelooft dat God niet bestaat. Er is geen tussenweg.
Zit geen woord van onwaarheid in. Beide vallen onder een individuele geloofsovertuiging.quote:Op woensdag 28 december 2016 11:28 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Mag ik daaruit dan concluderen dat deze uitspraak van jou totale onzin is:
[..]
Je probeerde daar vol te houden dat er geen derde positie mogelijk is. Met andere woorden, dat je hoe dan ook iets gelooft. Of je gelooft x, of je gelooft y, maar hoe dan ook geloof je iets. "Er is geen tussenweg" zeg je letterlijk.quote:Op woensdag 28 december 2016 11:32 schreef Elzies het volgende:
Zit geen woord van onwaarheid in. Beide vallen onder een individuele geloofsovertuiging.
De atheïst probeert zichzelf telkens wijs te maken dat hij geen individuele geloofsovertuiging heeft. Puur omdat die allergisch is voor het woordje geloof en in zijn eigen hoogmoed denkt zich te kunnen onderscheiden van anderen die er wel een individuele geloofsopvatting op na houden. Daar gaat deze hele discussie om.quote:Op woensdag 28 december 2016 11:33 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Je probeerde daar vol te houden dat er geen derde positie mogelijk is. Met andere woorden, dat je hoe dan ook iets gelooft. Of je gelooft x, of je gelooft y, maar hoe dan ook geloof je iets. "Er is geen tussenweg" zeg je letterlijk.
Terwijl later blijkt dat er wel degelijk een derde positie is, zoals die van Pietje, die absoluut GEEN geloofsovertuiging heeft.
Maar ook dat zul je nu wel weer gaan verdraaien
Je gaat opnieuw weer dezelfde oude koeien van stal halen die ik al tig keer heb weerlegt en bovendien niets van doen heeft met de oorspronkelijke stelling. Het gaat hier om het geloof dat God niet bestaat en daar hebben kaboutertjes, het Spaghettimonster en andere fantasievolle figuren niets mee van doen.quote:Op woensdag 28 december 2016 11:47 schreef lnloggen het volgende:
Elzies, ik heb de hoop opgegeven dat je ooit inhoudelijk in zult gaat op het kabouterargument. Daarom geef ik er nu een religieuze draai aan, misschien dat je hier op wilt antwoorden:
1. Ik ben ervan overtuigd dat Thor (de god die met een hamer in de lucht onweer veroorzaakt) niet bestaat. Is mijn overtuiging een 'geloofsopvatting' of 'religieuze stroming'?
2. Ik ben ervan overtuigd dat het Flying Spaghettimonster niet bestaat. Is mijn overtuiging een 'geloofsopvatting' of 'religieuze stroming'?
3. Ik ben ervan overtuigd dat Chinnamasta (de Nepalese onthoofde godin die met haar hoofd in haar handen rondloopt en drie stralen bloed uit haar nek spuit) niet bestaat. Is mijn overtuiging een 'geloofsopvatting' of 'religieuze stroming'?
Deze voorbeelden zijn mijns inziens minstens zo belachelijk (en overduidelijk slechts menselijke fantasie) als roze eenhoorns, maar omdat het goden zijn kun je niet zeggen dat het niks met atheïsme te maken heeft.
Oh, dan heb je waarschijnlijk hier en hier overheen gelezen. Daar kun je namelijk onmiskenbaar afleiden dat:quote:Op woensdag 28 december 2016 11:46 schreef Elzies het volgende:
Terwijl ik gewoon aangeef dat geloven dat God niet bestaat hetzelfde is dan niet geloven in God. Er staat exact hetzelfde maar dan in twee verschillende aanduidingen.
Ik heb je toch duidelijk het verschil tussen een religieus, een agnost en een atheïst uitgelegd. Alle drie hebben ze een individuele geloofsopvatting die van elkaar verschillen. Jij fantaseert er een vierde bij die helemaal niet bestaat.quote:Op woensdag 28 december 2016 11:54 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Oh, dan heb je waarschijnlijk hier en hier overheen gelezen. Daar kun je namelijk onmiskenbaar afleiden dat:
Pietje gelooft niet dat goden bestaan.
Klaasje gelooft niet dat goden bestaan.
Pietje gelooft niet dat goden niet bestaan.
Klaasje gelooft wel dat goden niet bestaan.
Met andere woorden, "niet geloven dat goden bestaan" geldt voor zowel Pietje als Klaasje. Maar "geloven dat goden niet bestaan" geldt beslist niet voor Pietje, wel voor Klaasje.
Hieruit blijkt glashelder dat "niet geloven dat goden bestaan" absoluut iets anders is dan "geloven dat goden niet bestaan". Het eerste impliceert absoluut niet het tweede (andersom wel).
Ha, nu wordt het interessant. JIJ bepaalt wel even dat goden zoals Thor, het Flying Spaghettimonster, en Chinnamasta, "fantasievolle figuren" zijn, maar God (whatever that may be) niet?quote:Op woensdag 28 december 2016 11:53 schreef Elzies het volgende:
Je gaat opnieuw weer dezelfde oude koeien van stal halen die ik al tig keer heb weerlegt en bovendien niets van doen heeft met de oorspronkelijke stelling. Het gaat hier om het geloof dat God niet bestaat en daar hebben kaboutertjes, het Spaghettimonster en andere fantasievolle figuren niets mee van doen.
Hoe kom je op het absurde idee dat geloven in Thor, het Flying Spaghettimonster, of Chinnamasta, iets anders is dan geloven in God? Het ZIJN juist allemaal goden, daarom noem ik die juist, in plaats van onzin als kabouters of roze eenhoorns!quote:Als jij deze fantasievolle figuren wil vereenzelvigen met het geloof in God is dat omdat je daar zélf in gelooft.
Afgezien van dat jij blijkbaar nog steeds niet de betekenis van het woordt "atheïst" begrijpt (en hardnekkig in de waan blijft dat het iets anders betekent dan dat de rest van de wereld vindt dat het betekent) haal je er nog iets anders bij wat me verwondert. Jij zegt dat elke positie een individuele geloofsopvatting is.quote:Op woensdag 28 december 2016 11:55 schreef Elzies het volgende:
Ik heb je toch duidelijk het verschil tussen een religieus, een agnost en een atheïst uitgelegd. Alle drie hebben ze een individuele geloofsopvatting die van elkaar verschillen.
Waar haal je nu in vredesnaam ineens een "vierde" vandaan?quote:Jij fantaseert er een vierde bij die helemaal niet bestaat.
Kijk nu wordt het leuk. Ik denk dat ik een open persoon ben, dus kom op, sla mij om mijn oren met dat bewijs !quote:Op woensdag 28 december 2016 12:46 schreef marko777 het volgende:
Een atheïst heeft de OVERTUIGING dat er onvoldoende bewijs is om aan te nemen dat er een god bestaat of niet.
Dat is dus wat een atheïst GELOOFT. Zoals ik het dan zie is dat als een atheïst een uitspraak doet dat het in hem ontbreekt aan een geloof, daarmee aan het ontkennen is dat er in hem wel degelijk een overtuiging zit.
Zoals ik het dan zie is dat op die manier een atheïst de suggestie zou kunnen wekken, bij een ander, dat hij open staat voor datgene wat een ander eventueel als bewijsvoering aan zou kunnen leveren. Maar met welke vorm van bewijs een theïst dan ook zou kunnen komen, dat bewijs zal met de OVERTUIGING die een atheïst heeft altijd als onvoldoende bewijs geïnterpreteerd worden.
De stamgod van israel beweert de schepper van de aarde te zijn, dat was natuurlijk Brama, een van de Trimurtiquote:Op woensdag 28 december 2016 12:00 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Ha, nu wordt het interessant. JIJ bepaalt wel even dat goden zoals Thor, het Flying Spaghettimonster, en Chinnamasta, "fantasievolle figuren" zijn, maar God (whatever that may be) niet?
Ik denk dat menig aanhanger van Thor, Flying Spaghettimonster, of Chinnamasta, daar heel anders over denkt. Neem jij hun religie soms niet serieus?
[..]
Hoe kom je op het absurde idee dat geloven in Thor, het Flying Spaghettimonster, of Chinnamasta, iets anders is dan geloven in God? Het ZIJN juist allemaal goden, daarom noem ik die juist, in plaats van onzin als kabouters of roze eenhoorns!
Ik denk dat veel atheïst denken: ik ken dergelijk bewijs niet, dus vooralsnog ben ik niet overtuigd (of geloof ik niet) dat goden bestaan, noch dat goden niet bestaan. Maar mocht er bewijs voor één van beide opties komen dan zal ik mijn standpunt zeker herzien.quote:Op woensdag 28 december 2016 12:46 schreef marko777 het volgende:
Een atheïst heeft de OVERTUIGING dat er onvoldoende bewijs is om aan te nemen dat er een god bestaat of niet.
Dat is dus wat een atheïst GELOOFT. Zoals ik het dan zie is dat als een atheïst een uitspraak doet dat het in hem ontbreekt aan een geloof, daarmee aan het ontkennen is dat er in hem wel degelijk een overtuiging zit.
Zelfs ik, als sterk-atheïst (d.w.z. anders dan de meeste atheïsten geloof ik expliciet dat goden niet bestaan) sta zeker open voor bewijs voor het tegenovergestelde. Als ik bijvoorbeeld persoonlijk Thor of Zeus zou ontmoeten, zou ik zeker van mijn sterk-atheïstische standpunt afstappen.quote:Zoals ik het dan zie is dat op die manier een atheïst de suggestie zou kunnen wekken, bij een ander, dat hij open staat voor datgene wat een ander eventueel als bewijsvoering aan zou kunnen leveren. Maar met welke vorm van bewijs een theïst dan ook zou kunnen komen, dat bewijs zal met de OVERTUIGING die een atheïst heeft altijd als onvoldoende bewijs geïnterpreteerd worden.
Elke keer als je de verdediging in gaat over iets wat gezegd wordt dan doe je dat op basis van het verhaal waar je in gelooft/overtuigt bent. Dat is niet omdat ik het zeg, dat is wat we doen.quote:Op woensdag 28 december 2016 12:52 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Kijk nu wordt het leuk. Ik denk dat ik een open persoon ben, dus kom op, sla mij om mijn oren met dat bewijs !
En als je nu eens niks gelooft?quote:Op woensdag 28 december 2016 13:23 schreef marko777 het volgende:
[..]
Elke keer als je de verdediging in gaat over iets wat gezegd wordt dan doe je dat op basis van het verhaal waar je in gelooft/overtuigt bent. Dat is niet omdat ik het zeg, dat is wat we doen.
Dat is te herkennen in de berichten op dit forum.
Pas als je stopt met het verdediging van het verhaal (mening/oordeel) waar je in gelooft, dan pas sta je open.
Nee. Als er iemand tegen mij zegt dat er theepot in de ruimte zweeft dan zal ik diegene vragen of hij dat kan bewijzen. Daar komt geen enkele overtuiging van mijzelf aan te pas.quote:Op woensdag 28 december 2016 13:23 schreef marko777 het volgende:
[..]
Elke keer als je de verdediging in gaat over iets wat gezegd wordt dan doe je dat op basis van het verhaal waar je in gelooft/overtuigt bent.
Ik denk jij om precies dezelfde redenen een a-thor-ist en a-zeus-ist bent als gelovige christenen en moslims. Jij gelooft gewoon één god minder. En nee, dat is géén geloof.quote:Op woensdag 28 december 2016 12:54 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Ik denk dat veel atheïst denken: ik ken dergelijk bewijs niet, dus vooralsnog ben ik niet overtuigd (of geloof ik niet) dat goden bestaan, noch dat goden niet bestaan. Maar mocht er bewijs voor één van beide opties komen dan zal ik mijn standpunt zeker herzien.
[..]
Zelfs ik, als sterk-atheïst (d.w.z. anders dan de meeste atheïsten geloof ik expliciet dat goden niet bestaan) sta zeker open voor bewijs voor het tegenovergestelde. Als ik bijvoorbeeld persoonlijk Thor of Zeus zou ontmoeten, zou ik zeker van mijn sterk-atheïstische standpunt afstappen.
Ik ben ervan overtuigd dat dergelijk bewijs niet bestaat, maar het zou vast een indrukwekkende ervaring zijn (en voorschreidend inzicht opleveren) als mijn huidige overtuiging fout blijkt.
idd, omdat het hier om een vraag gaat.quote:Op woensdag 28 december 2016 13:30 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Nee. Als er iemand tegen mij zegt dat er theepot in de ruimte zweeft dan zal ik diegene vragen of hij dat kan bewijzen. Daar komt geen enkele overtuiging van mijzelf aan te pas.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |