abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_167532796
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 18:56 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Bij jou ja, verder wist iedereen dat al lang.

[..]

Wel voor de atheïsten die juist niet in een goddeloos bestaan geloven, dat zijn de meesten namelijk.

[..]

Pardon? JIJ blijft doordrammen dat mensen die niet in een goddeloos bestaan geloven, toch iets geloven. Jij schijnt het om een of andere reden heel belangrijk te vinden om gebreek aan geloof, ook een geloof te willen noemen.

[..]

Voor de honderdste keer, dat is wel iets anders. Niet geloven in goden, of wel geloven in een goddeloos bestaan, zijn twee verschillende standpunten. Nog een keer dit voorbeeld om het duidelijk te maken:

1. Jantje beweert dat de jackpot op een lot met een even nummer valt.
2. Pietje is daar niet van overtuigt, dus hij gelooft Jantje's claim niet.
3. Klaasje gelooft dat de jackpot op een lot met een oneven nummer valt.

Geloven Pietje en Klaasje hetzelfde?

Voordat je nu weer aan komt kakken met "wat heeft een loterij met atheïsme te maken :')", dat heeft ermee te maken dat het loterijvoorbeeld jouw denkfout "wie niet gelooft in X, MOET per se in het tegenovergestelde van X geloven" verheldert. En dit patroon blijft precies hetzelfde, ook als je in bovenstaand voorbeeld "jackpot valt op even lot" vervangt door "goden bestaan", en "jackpot valt op oneven lot" door "goden bestaan niet".
Jantje beweert/gelooft dat goden wel bestaan
Pietje is daar niet van overtuigd, dus pietje gelooft niet in wat jantje claimt/beweert.
(pietje zal eerst in iets moeten geloven om tegen jantje te kunnen zeggen dat hij hem niet gelooft in wat hij vertelt/beweert.)
Klaasje beweert dat goden niet bestaan

(Op basis van wat gelooft pietje niet in wat jantje beweert en als jij dan even pietje de atheis bent, geloof jij klaasje dan wel?)
pi_167533846
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 20:05 schreef marko777 het volgende:
Jantje beweert/gelooft dat goden wel bestaan
Pietje is daar niet van overtuigd, dus pietje gelooft niet in wat jantje claimt/beweert.
(pietje zal eerst in iets moeten geloven om tegen jantje te kunnen zeggen dat hij hem niet gelooft in wat hij vertelt/beweert.)
Waarom? Dat hoeft met die loterij tickets toch ook niet? Als je niet gelooft (of overtuigd bent, of claimt, etc) dat de jackpot op een even lot valt, dan moet je toch niet per se het tegenovergestelde geloven?

Wat Pietje waarschijnlijk wel gelooft (althans als we ervan uitgaan dat Pietje geen totale randdebiel is en over enige mate van gezond verstand beschikt) is dat nadat de loterij is afgelopen, één van beiden (ofwel Jantje, ofwel Klaasje) gelijk zal krijgen. Maar op dit moment heeft Pietje geen enkel idee wie dat zal worden. En hij is dus absoluut NIET overtuigd van zowel de claim van Jantje als die van Klaasje.

quote:
(Op basis van wat gelooft pietje niet in wat jantje beweert
Dat weten we natuurlijk niet en doet er voor dit voorbeeld ook niet toe. De beweegredenen van zowel Jantje, Pietje als Klaasje laten we hier buiten beschouwing.

quote:
en als jij dan even pietje de atheis bent, geloof jij klaasje dan wel?)
Nee, ook niet. Zowel in de situatie met de loterij jackpot, als ook over het wel of niet bestaan van goden, geloof Pietje noch wat Jantje beweert, noch wat Klaasje beweert.

Pietje is in deze context 'zwak atheïstisch' en Klaasje 'sterk atheïstisch' (volgens deze definitie van zwak en sterk atheïsme).
The worst thing about censorship is ███ ███████ ██████.
pi_167534986
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 20:35 schreef lnloggen het volgende:
Waarom? Dat hoeft met die loterij tickets toch ook niet? Als je niet gelooft (of overtuigd bent, of claimt, etc) dat de jackpot op een even lot valt, dan moet je toch niet per se het tegenovergestelde geloven?
Wat volgens mij het verschil maakt is dat oneven/even cijfers zo gezegd voor ons bestaan, ze zijn er.
Iemand kan bijvoorbeeld geloven dat omdat de jackpot al 5 keer op een even nummer is gevallen dat de kans dat hij nu op een oneven nummer zal vallen groter is. En dat geloof kan zwak of sterk zijn. Maar er is wel een basis voor die persoon omdat te geloven.
Die loterij is er of je het nu gelooft of niet. Oneven/even cijfers zijn er of je ze nu gelooft of niet.
De jackpot kan vallen of je het nu gelooft of niet.
Maar als het over goden gaat dan bestaat dat verhaal alleen tussen de oren waarin gelooft kan worden dat ze bestaan of niet.
Zo iets kan je volgens mij niet doen als je dat gaat vergelijken met cijfers die voor ons wel bestaan.

een citaat van jou in bericht 24

"Ik schaar me (om even bij deze labeltjes te blijven) juist weer wel onder sterk
atheïsme, ik ben niet neutraal wat betreft wel of geen goden maar ik geloof expliciet dat goden *niet* bestaan."

Of het nu om een 'zwak' geloof gaat of om een 'sterk' geloof, neutraal is het sowieso niet meer, er is geloof.
Zelf bevestigd jij dat met 'ik geloof expliciet dat goden niet bestaan'.
Met die eerste twee vet gedrukte woordjes bevestigt jij al dat het een geloofsopvatting is.
Want dat is wat jij doet als het gaat om de verhalen over goden. Jij gelooft.
Op die manier kan atheisme ook gezien worden als een geloofsopvatting.
pi_167538143
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 21:03 schreef marko777 het volgende:
Wat volgens mij het verschil maakt is dat oneven/even cijfers zo gezegd voor ons bestaan, ze zijn er.
Iemand kan bijvoorbeeld geloven dat omdat de jackpot al 5 keer op een even nummer is gevallen dat de kans dat hij nu op een oneven nummer zal vallen groter is. En dat geloof kan zwak of sterk zijn. Maar er is wel een basis voor die persoon omdat te geloven.
Die loterij is er of je het nu gelooft of niet. Oneven/even cijfers zijn er of je ze nu gelooft of niet.
De jackpot kan vallen of je het nu gelooft of niet.
Maar als het over goden gaat dan bestaat dat verhaal alleen tussen de oren waarin gelooft kan worden dat ze bestaan of niet.
Zo iets kan je volgens mij niet doen als je dat gaat vergelijken met cijfers die voor ons wel bestaan.
Wat :? Je haalt nu allerlei dingen door elkaar.

Het universum bestaat of je het nu gelooft of niet. Of die nou door goden zijn gemaakt of niet. En cijfers bestaan trouwens ook alleen tussen de oren. Cijfers zijn een cognitief concept, een abstractie. Waar is een 4 van gemaakt? Is dat eetbaar? En ik heb ook nog nooit een 5 in mijn handen gehad. Maar goed dat is off topic hier.

Nogmaals, de basis waarom iemand ergens wel of niet in gelooft, doet er niet toe.

Het simpele feit blijft gewoon dat "ik geloof niet dat X waar is, maar ik geloof ook niet dat X onwaar is" een prima valide standpunt is, ongeacht wat X is.

quote:
een citaat van jou in bericht 24

"Ik schaar me (om even bij deze labeltjes te blijven) juist weer wel onder sterk
atheïsme, ik ben niet neutraal wat betreft wel of geen goden maar ik geloof expliciet dat goden *niet* bestaan."

Of het nu om een 'zwak' geloof gaat of om een 'sterk' geloof, neutraal is het sowieso niet meer, er is geloof.
Zwak atheïsme is nou juist wél neutraal, en behelst géén geloof.

Een zwak atheïst (je mag het ook 'agnost' noemen)
1. gelooft NIET dat goden bestaan
2. gelooft NIET dat goden niet bestaan

Dus wat gelooft een zwak atheïst dan precies wel? :?

quote:
Zelf bevestigd jij dat met 'ik geloof expliciet dat goden niet bestaan'.
Met die eerste twee vet gedrukte woordjes bevestigt jij al dat het een geloofsopvatting is.
Ik heb al diverse malen gezegd dat ik het prima vind om mijn overtuiging (sterk atheïsme) een 'geloofsovertuiging' te noemen. Met dien verstande dat volgens datzelfde criterium, de overtuiging dat roze eenhoorns niet bestaan óók een geloofsovertuiging is.

Ik vind het wel raar om dat soort dingen een geloofsovertuiging te noemen, want dan kun je behalve roze eenhoorns en goden en kabouters nog wel allerlei fantasie verzinnen, en dan over ieder van die verzinsels waarvan je gelooft dat ze niet bestaan, dat een geloofsovertuiging noemen. Maar prima, mensen doen maar, het is niet onjuist, geen misvatting (zoals dat wel het geval is als je zwak atheïsme een geloofsovertuiging zou noemen).

quote:
Want dat is wat jij doet als het gaat om de verhalen over goden. Jij gelooft.
Op die manier kan atheisme ook gezien worden als een geloofsopvatting.
Sterk atheïsme ja. Zwak atheïsme dus niet, want dat gelooft juist alleen maar niet in bepaalde verhalen (en ook niet in het tegenovergestelde van die verhalen).
pi_167539456
quote:
Zwak atheïsme is nou juist wél neutraal, en behelst géén geloof.

Een zwak atheïst (je mag het ook 'agnost' noemen)

Dus wat gelooft een zwak atheïst dan precies wel? :?
hoe je het ook noemt het is geloven.

nummer 1. gelooft dat goden niet bestaan
nummer 2. gelooft dat goden bestaan (klopt niet als het gaat om een atheist) (bijv. ik geloof niet dat jij niet bestaat. Je bent er toch? want met wie zit ik anders te chatten?)
pi_167540197
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 22:39 schreef marko777 het volgende:
hoe je het ook noemt het is geloven.

nummer 1. gelooft dat goden niet bestaan
nummer 2. gelooft dat goden bestaan (klopt niet als het gaat om een atheist)
Je leest het verkeerd, ik bedoelde dat een zwak atheïst ZOWEL:
ALS OOK:

Op de één of andere manier lijkt dit heel moeilijk te bevatten te zijn voor mensen.

Snap je dit, zie hier twee waarheidsclaims:

1. De jackpot valt op een lot met een even nummer.
2. De jackpot valt op een lot met een oneven nummer.

De statisticus gelooft noch 1, noch 2. Dus hij gelooft NIET in 1, maar OOK NIET in 2. Hij gelooft dus geen van beide.
Hij snapt uiteraard wel dat één van beide opties waar zal zijn, maar hij is geheel neutraal, hij heeft geen voorkeur voor één van beide, of de neiging of geringe overtuiging meer in het een dan het ander te geloven. Hij is van beide claims dus beslist NIET overtuigd.
Is dit nu zo moeilijk? Puur vanwege het feit dat hij nummer 1 niet gelooft, MOET hij toch niet in nummer 2 geloven? (en andersom)

En precies hetzelfde:

1. Goden bestaan.
2. Goden bestaan niet.

De zwak-atheïst gelooft noch 1, noch 2. Dus hij gelooft NIET in 1, maar OOK NIET in 2. Hij gelooft dus geen van beide.
Hij snapt uiteraard wel dat één van beide opties waar zal zijn, maar hij is geheel neutraal, hij heeft geen voorkeur voor één van beide, of de neiging of geringe overtuiging meer in het een dan het ander te geloven. Hij is van beide claims dus beslist NIET overtuigd.
Is dit nu zo moeilijk? Puur vanwege het feit dat hij nummer 1 niet gelooft, MOET hij toch niet in nummer 2 geloven? (en andersom)

quote:
(bijv. ik geloof niet dat jij niet bestaat. Je bent er toch? want met wie zit ik anders te chatten?)
Ik zie niet wat dat hiermee te maken heeft, maar talloze mogelijkheden natuurlijk. Bijvoorbeeld misschien droom je dit maar. Of zit je in een matrix achtige simulatie en ben ik onderdeel van het programma. Misschien besta je zelf niet eens. Misschien is de hele beleving van jou inclusief je illusie dat je met iemand zit te chatten, een droom van iemand anders. Misschien heb je zoveel LSD geslikt dat je dit allemaal hallucineert en bovendien vergeten bent dat je LSD hebt geslikt.
pi_167542081
Het enig wat ik hierover nog wil zeggen is dat zodra er ergens in gelooft wordt, hoe sterk of zwak het geloof in iets dan ook is, er is geloof in het spel en dat zal alles beinvloeden.
Bij een theist ontbreekt het geloof niet en voor een atheist geldt het zelfde. Als het er op aan komt zijn ze beide niet onpartijdig En daarbij zal wat ze geloven het gesprek gaan beinvloeden.

Als het om geloven gaat, om iets te geloven moeten er minimaal 2 kanten zijn, 2 verhalen, meningen, enz.
Als je het ene niet gelooft dan geloof je wel iets anders.

Stel: jij hebt bij mij de reputatie van leugenaar. Hoe weet ik dat jij liegt? Zodra jij je mond open doet.
Over iets wat gebeurd is vertel jij dat je dat niet gedaan hebt. Als ik dan tegen jou zou zeggen 'ik geloof niet dat jij dat niet gedaan hebt. Daarmee zeg ik eigenlijk dat ik geloof dat jij het wel hebt gedaan, ook al heb ik misschien totaal geen bewijzen daarvoor en alleen maar mijn geloof over jou dat jij een leugenaar bent. Als het in deze situatie mij zou ontbreken aan een geloof en ik neutraal zou zijn kan ik alleen maar reageren op jouw antwoord van 'heb ik niet gedaan' met, 'Oh, is dat zo?'
Meer dan dat kan er dan niet zijn.

hier laat ik het voor nu bij. Goeie nacht.
pi_167542350
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 23:46 schreef marko777 het volgende:
Het enig wat ik hierover nog wil zeggen is dat zodra er ergens in gelooft wordt, hoe sterk of zwak het geloof in iets dan ook is, er is geloof in het spel en dat zal alles beinvloeden.
Welnee, het kan prima zo zijn dat je nergens in gelooft.

quote:
Bij een theist ontbreekt het geloof niet en voor een atheist geldt het zelfde.
Maar het geval van een zwak-atheïst dan? Als het geloof daar niet ontbreekt, wat gelooft die dan? In ieder geval niet dat goden niet bestaan. En ook niet dat goden wel bestaan. Ook niet één van beide een beetje. Allebei gewoon niet. Dus wat dan wel?

quote:
Als het om geloven gaat, om iets te geloven moeten er minimaal 2 kanten zijn, 2 verhalen, meningen, enz.
Als je het ene niet gelooft dan geloof je wel iets anders.
;(
Misschien heb je dit voorbeeld over het hoofd gezien:

2. Pietje is daar niet van overtuigd, dus hij gelooft Jantje's claim niet.

Merk op dat Pietje ook niet van Klaasje's claim is overtuigd. Hij gelooft Klaasje's claim evenmin.

Wat gelooft Pietje?

Hoe is Pietje niet neutraal hier?
pi_167542945
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 23:54 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Welnee, het kan prima zo zijn dat je nergens in gelooft.

[..]

Maar het geval van een zwak-atheïst dan? Als het geloof daar niet ontbreekt, wat gelooft die dan? In ieder geval niet dat goden niet bestaan. En ook niet dat goden wel bestaan. Ook niet één van beide een beetje. Allebei gewoon niet. Dus wat dan wel?

[..]

;(
Misschien heb je dit voorbeeld over het hoofd gezien:

2. Pietje is daar niet van overtuigd, dus hij gelooft Jantje's claim niet.

Merk op dat Pietje ook niet van Klaasje's claim is overtuigd. Hij gelooft Klaasje's claim evenmin.

Wat gelooft Pietje?

Hoe is Pietje niet neutraal hier?
Ik kan zien dat jij heel overtuigd bent van waar jij allemaal in gelooft.
Kan jij stoppen met dat wat jij gelooft of zit je er aan vast?
Mensen kunnen niet meer zien dan wat ze geloven of willen geloven, maar het kan zijn dat jij wil dat het meer wordt of dat het anders wordt wat andere mensen geloven. Daarmee blijf je vast zitten in wat jij gelooft en val je regelmatig in herhalingen. Ik ga daar niet in mee omdat ik daar geen zin in hebt om zelf steeds te gaan herhalen.
Want dan zou ik het zelfde gaan doen als waar ik een hekel aan hebt bij een ander.
pi_167543186
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 00:20 schreef marko777 het volgende:
Ik kan zien dat jij heel overtuigd bent van waar jij allemaal in gelooft.
Kan jij stoppen met dat wat jij gelooft of zit je er aan vast?
Zeker. Er zijn zat scenario's denkbaar waar ik beslist in goden zou gaan geloven.

quote:
Mensen kunnen niet meer zien dan wat ze geloven of willen geloven, maar het kan zijn dat jij wil dat het meer wordt of dat het anders wordt wat andere mensen geloven.
Het maakt mij echt niet uit wat anderen wel of niet geloven. Het gaat in dit topic ook niet om wat iedereen gelooft (dan zou het een religie discussie worden en dat is weer een heel verhaal apart) maar om het wel of niet geloven op zich.

quote:
Daarmee blijf je vast zitten in wat jij gelooft en val je regelmatig in herhalingen. Ik ga daar niet in mee omdat ik daar geen zin in hebt om zelf steeds te gaan herhalen.
Want dan zou ik het zelfde gaan doen als waar ik een hekel aan hebt bij een ander.
Ik val vooral in herhaling als mensen iedere keer hetzelfde argument niet begrijpen, of dat negeren en dan weer iets zeggen wat opnieuw rechtstreeks in strijd is met een argument dat daarvoor al is genoemd.
pi_167544580
Er is namelijk ook nog de mogelijkheid dat de god van abraham een alien is.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_167545512
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 16:43 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Jij noemt het geloof omdat je atheïsme aan geloof gelijk wil stellen, en dat is het niet. Maar goed, dat is al uit den treure aan je uitgelegd.
Ik denk dat ik met deze discussie inmiddels onomstotelijk heb aangetoond dat het atheïsme gestoeld is op een geloofsopvatting, namelijk het geloof in een bestaan waar God niet bestaat. Ik kan er weinig anders van maken, ongeacht het fanatisme waarmee atheïsten iedere dag hun eigen geloofshokje aan het ontkennen zijn. Het is zoals het is.

Ik kan er prima mee leven, hoor. Ongeacht ik zelf ook niet geloof in God. Ik lees geen valide argumenten, slechts ontkenningen en een eeuwig ja-nietus.
pi_167545538
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 09:20 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik denk dat ik met deze discussie inmiddels onomstotelijk heb aangetoond dat het atheïsme gestoeld is op een geloofsopvatting, namelijk het geloof in een bestaan waar God niet bestaat. Ik kan er weinig anders van maken, ongeacht het fanatisme waarmee atheïsten iedere dag hun eigen geloofshokje aan het ontkennen zijn. Het is zoals het is.

Ik kan er prima mee leven, hoor. Ongeacht ik zelf ook niet geloof in God. Ik lees geen valide argumenten, slechts ontkenningen en een eeuwig ja-nietus.
Nee.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  vrijdag 23 december 2016 @ 09:26:20 #114
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_167545568
quote:

[..]

Het enige wat jij onomstotelijk hebt aangetoond is dat jouw verstandelijk vermogen niet heel uitgebreid is en je onvermogen tot argumenteren, redeneren en discussiëren.
I wonder what it's all about
pi_167545623
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 09:26 schreef Habbezak het volgende:

[..]

Het enige wat jij onomstotelijk hebt aangetoond is dat jouw verstandelijk vermogen niet heel uitgebreid is en je onvermogen tot argumenteren, redeneren en discussiëren.
De overeenkomsten tussen stoïcijnse atheïsten en reli-fanaten is hier weer opnieuw aangetoond. Bij gebrek aan valide argumenten gaan we de discussiepartner maar voor rotte vis uitschelden.

Bevestigd alleen maar wat ik hierover opschrijf. ^O^
  vrijdag 23 december 2016 @ 10:06:35 #116
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_167546154
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 09:31 schreef Elzies het volgende:

[..]

De overeenkomsten tussen stoïcijnse atheïsten en reli-fanaten is hier weer opnieuw aangetoond. Bij gebrek aan valide argumenten gaan we de discussiepartner maar voor rotte vis uitschelden.

Bevestigd alleen maar wat ik hierover opschrijf. ^O^
Dit is geen moment een discussie geweest. Als u dat wel vindt kent u naast de definitie van Atheisme en Geloof ook de definitie van discussiëren niet.
pi_167546309
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 10:06 schreef Habbezak het volgende:

[..]

Dit is geen moment een discussie geweest. Als u dat wel vindt kent u naast de definitie van Atheisme en Geloof ook de definitie van discussiëren niet.
Dit is opnieuw nietszeggende onzin bij gebrek aan valide argumenten. Atheïsten zoals jezelf maken zich totaal belachelijk met hun gedram en dito ontkenningen. Al helemaal met het gegeven dat ze kritiek op hun geloofshokje niet kunnen loslaten.

Daarmee bevestig je elke dag mijn gelijk, net zoals gisteren en morgen. Dit is hetzelfde soort fanatisme waar bepaalde reli-fanaten mee voor de dag komen. Het doordrammen van hun eigen waarheid en zichzelf verlagen tot het uitschelden van de ander bij gebrek aan goede argumentatie. Ik hou alleen een spiegel voor. Meer hoef ik intussen niet meer te doen.
pi_167547667
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 10:15 schreef Elzies het volgende:

[..]

Dit is opnieuw nietszeggende onzin bij gebrek aan valide argumenten. Atheïsten zoals jezelf maken zich totaal belachelijk met hun gedram en dito ontkenningen. Al helemaal met het gegeven dat ze kritiek op hun geloofshokje niet kunnen loslaten.

Daarmee bevestig je elke dag mijn gelijk, net zoals gisteren en morgen. Dit is hetzelfde soort fanatisme waar bepaalde reli-fanaten mee voor de dag komen. Het doordrammen van hun eigen waarheid en zichzelf verlagen tot het uitschelden van de ander bij gebrek aan goede argumentatie. Ik hou alleen een spiegel voor. Meer hoef ik intussen niet meer te doen.
Jij moet je hoognodig in de doxastische logica verdiepen, want daar mankeert het nodige aan bij jou.

Hier is vast een opzetje
https://en.wikipedia.org/wiki/Doxastic_logic

En verder ook nog:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 6% gewijzigd door de_tevreden_atheist op 23-12-2016 11:31:03 ]
pi_167548032
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2016 11:17 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Jij moet je hoognodig in de doxastische logica verdiepen, want daar mankeert het nodige aan bij jou.

Hier is vast een opzetje
https://en.wikipedia.org/wiki/Doxastic_logic
Ach, weer het zoveelste woordspelletje om toch maar vooral de kern van het betoog te mijden.

Feitelijk is deze discussie over. Ik heb nog geen één valide argument gelezen die mijn stelling onderuit haalt.

Atheïsme is gebaseerd op een opvatting waarin je wel of niet in kunt geloven. Het is net als religies bedacht door mensen waarbij het geloof in een goddeloos bestaan centraal staat. Verder zijn er nauwelijks verschillen te onderscheiden.

Beide stromingen zijn onwetenschappelijk te noemen, niet te bewijzen met eenduidige bewijsvoering. Ook het atheïsme kent diverse stromingen, die net als bepaalde stromingen binnen religievoering grenst aan een opgedrongen fundamentalistische waarheidsvoering. Het mijn waarheid telt alleen- principe. Net als bij religieuze ingerichte samenlevingen kent ook het atheïsme voorbeelden van ingerichte samenlevingen waar godsdienst werd verboden en waarbij tegelijkertijd massamoord en vervolging aan de orde van de dag waren.

Dus er bestaan feitelijk meer overeenkomsten dan verschillen tussen religieuze stromingen en atheïstische stromingen. Dit zijn gewoon valide klip en klare voorbeelden zonder dat ik er kaboutertjes of roze eenhoorns bij hoef te halen. Dat maakt het uiteindelijke verschil.
pi_167550155
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 11:38 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ach, weer het zoveelste woordspelletje om toch maar vooral de kern van het betoog te mijden.

Feitelijk is deze discussie over. Ik heb nog geen één valide argument gelezen die mijn stelling onderuit haalt.

Atheïsme is gebaseerd op een opvatting waarin je wel of niet in kunt geloven. Het is net als religies bedacht door mensen waarbij het geloof in een goddeloos bestaan centraal staat. Verder zijn er nauwelijks verschillen te onderscheiden.

Beide stromingen zijn onwetenschappelijk te noemen, niet te bewijzen met eenduidige bewijsvoering. Ook het atheïsme kent diverse stromingen, die net als bepaalde stromingen binnen religievoering grenst aan een opgedrongen fundamentalistische waarheidsvoering. Het mijn waarheid telt alleen- principe. Net als bij religieuze ingerichte samenlevingen kent ook het atheïsme voorbeelden van ingerichte samenlevingen waar godsdienst werd verboden en waarbij tegelijkertijd massamoord en vervolging aan de orde van de dag waren.

Dus er bestaan feitelijk meer overeenkomsten dan verschillen tussen religieuze stromingen en atheïstische stromingen. Dit zijn gewoon valide klip en klare voorbeelden zonder dat ik er kaboutertjes of roze eenhoorns bij hoef te halen. Dat maakt het uiteindelijke verschil.
:W
pi_167550458
Mensen, Elzies gelooft nu eenmaal dat atheïsten diepgelovig zijn en een groot deel van hun leven opofferen aan het aanbidden van niet-god. Verder gelooft hij dat wetenschap ook maar gewoon een mening is en dat de evolutietheorie op geen enkele manier ook maar een beetje op bewijs steunt. En zo zal hij nog wel een aantal flink idiote overtuigingen hebben.

Dan kun je je daar twee, drie, honderd, duizend keer over verbazen, maar dat is gewoon zo. Doe je niks aan. Valt niks aan te snappen, valt niks aan te veranderen, het is gewoon zo. Zo is die pipo nu eenmaal.
pi_167550513
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 13:40 schreef Jigzoz het volgende:
Mensen, Elzies gelooft nu eenmaal dat atheïsten diepgelovig zijn en een groot deel van hun leven opofferen aan het aanbidden van niet-god. Verder gelooft hij dat wetenschap ook maar gewoon een mening is en dat de evolutietheorie op geen enkele manier ook maar een beetje op bewijs steunt. En zo zal hij nog wel een aantal flink idiote overtuigingen hebben.

Dan kun je je daar twee, drie, honderd, duizend keer over verbazen, maar dat is gewoon zo. Doe je niks aan. Valt niks aan te snappen, valt niks aan te veranderen, het is gewoon zo. Zo is die pipo nu eenmaal.
Mijn negeermodus staat nu aan.
pi_167550557
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2016 13:42 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Mijn negeermodus staat nu aan.
Zullen we het dan nu hebben over schoenen? Die zijn namelijk bedoeld voor op je hooft*.

*domme spelfouten horen wel een beetje bij debiele opvattingen
  vrijdag 23 december 2016 @ 13:47:10 #124
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_167550594
Ik geloof trouwens wel in een kabouterloos universum
  vrijdag 23 december 2016 @ 13:48:39 #125
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_167550617
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 13:47 schreef Habbezak het volgende:
Ik geloof trouwens wel in een kabouterloos universum
Heb je 0 bewijs voor.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 23 december 2016 @ 13:49:19 #126
38496 Perrin
pi_167550633
quote:

Maar ik noem mezelf "ongelovige". Hou ik mezelf zeker weer voor de gek?
pi_167550644
quote:
9s.gif Op vrijdag 23 december 2016 13:49 schreef Perrin het volgende:

[..]

Maar ik noem mezelf "ongelovige". Hou ik mezelf zeker weer voor de gek?
Ja, dat is dus niet de bedoeling.
  vrijdag 23 december 2016 @ 13:50:29 #128
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_167550653
"Ongelovigen bestaan niet" aldus Elzies
pi_167550696
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 13:50 schreef Habbezak het volgende:
Ongelovigen zijn atheïsten, atheïsme is een religie, dus ongelovigen zijn eh... Ook maar een mening?

Ja, fuck, je moet dat toch maar gewoon aan de echte Elzies vragen.
pi_167550900
quote:
Je gelooft dat ongelovigen niet bestaan. Daarmee is dat dus ook een geloof en dus geloven ongelovigen dus ook, ook al geloven ze dat ze niet geloven geloven ze dat alleen maar. Wordt wel een beetje een Kees Toorn achtig gebeuren zo.
  vrijdag 23 december 2016 @ 14:08:45 #131
38496 Perrin
pi_167551031
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 14:01 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Je gelooft dat ongelovigen niet bestaan. Daarmee is dat dus ook een geloof en dus geloven ongelovigen dus ook, ook al geloven ze dat ze niet geloven geloven ze dat alleen maar. Wordt wel een beetje een Kees Toorn achtig gebeuren zo.

Turtles all the way down.
pi_167551048
Overigens iemand het boek 2084 van Boualem Sansal?

Ik overweeg te aan te schaffen om deze Kerst te lezen.
  vrijdag 23 december 2016 @ 14:11:53 #133
38496 Perrin
pi_167551089
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 14:09 schreef Jigzoz het volgende:
Overigens iemand het boek 2084 van Boualem Sansal?

Ik overweeg te aan te schaffen om deze Kerst te lezen.
Haha, ziet er goed uit:
https://www.hebban.nl/boeken/2084-boualem-sansal

Een Algerijnse versie van 1984..

quote:
Het werk van de Algerijnse schrijver Boualem Sansal (1949) is in eigen land verboden.
;(
pi_167551170
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 14:11 schreef Perrin het volgende:

[..]

Haha, ziet er goed uit:
https://www.hebban.nl/boeken/2084-boualem-sansal

Een Algerijnse versie van 1984..

[..]

;(
Man schijnt fantastisch te schrijven. Hoewel het geen nieuwe Houellebecq zal zijn, ze zeggen dat in Frankrijk niet snel.
pi_167553180
quote:
Ik denk dat ik met deze discussie inmiddels onomstotelijk heb aangetoond dat
Je bent de enige die dat denkt :')

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 11:38 schreef Elzies het volgende:
Ik heb nog geen één valide argument gelezen die mijn stelling onderuit haalt.
Oh nou misschien heb je er overheen gelezen, maar onder andere dit en dit en dit toont onomstotelijk glashelder aan dat het prima mogelijk is om noch te geloven dat iets waar, noch te geloven dat iets onwaar is.

Jij lijkt krampachtig vast te houden aan dit idee: "wie niet gelooft in X, MOET per se in het tegenovergestelde van X geloven" maar dat is nu al tientallen keren onderuit gehaald. De meeste atheïsten geloven niet in een goddeloos bestaan.

Hoe vaak jij dat ook blijft ontkennen of alle argumenten negeert en maar stampvoetend blijft volhouden dat je gelijk hebt en niemand een tegenargument heeft, nog steeds geloven de meeste atheïsten NIET in een goddeloos bestaan.
pi_167553205
Een andere vraag die Elzies ook nog stééds weigert te beantwoorden:

Jantje beweert dat roze eenhoorns niet bestaan. Vind jij Jantje's overtuiging een geloofsopvatting?
pi_167553331
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 16:02 schreef lnloggen het volgende:

Jantje beweert dat roze eenhoorns niet bestaan. Vind jij Jantje's overtuiging een geloofsopvatting?
Laat het los..... Elzies is 'The black knight' .
pi_167554180

Kan dit een bewijs zijn waar je naar zoekt, inloggen?
pi_167554240
quote:
12s.gif Op vrijdag 23 december 2016 16:41 schreef marko777 het volgende:
[ afbeelding ]

Kan dit een bewijs zijn waar je naar zoekt, inloggen?
Wat een nichterig paard.
pi_167554731
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 16:43 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wat een nichterig paard.
En nog niet eens omgebouwd, het heeft z'n ding nog.
pi_167554759
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 17:01 schreef truthortruth het volgende:

[..]

En nog niet eens omgebouwd, het heeft z'n ding nog.
Is dat niet gewoon zo'n voorbindding?
pi_167554853
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 17:02 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Is dat niet gewoon zo'n voorbindding?
Thanks for the image :%
pi_167554908
misschien heeft jantje wel een enorme antipathie tegen roze eenhoorns waarom hij beweert dat roze eenhoorns niet bestaan
pi_167554938
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 17:07 schreef marko777 het volgende:
misschien heeft jantje wel een enorme antipathie tegen roze eenhoorns waarom hij beweert dat roze eenhoorns niet bestaan
Vroeger misschien anaal vernederd door roze eenhoorns?
pi_167554991
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 17:07 schreef marko777 het volgende:
Ja, of Jantje is stronteigenwijs en blijft hangen in de ontkenningsfase.

Zoals ook bepaalde users in dit topic trouwens. Al zou er een roze eenhoorn in levende lijve voor zijn neus staan, gewoon blijven ontkennen :)
pi_167555010
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 17:11 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Zoals ook bepaalde users in dit topic trouwens. Al zou er een roze eenhoorn in levende lijve voor zijn neus staan, gewoon blijven ontkennen :)
Wat zou jij in dat geval doen?
pi_167555030
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 17:08 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Vroeger misschien anaal vernederd door roze eenhoorns?
als dat gebeurd zou zijn dan zal jantje dat wel het liefst blijven ontkennen
pi_167555070
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 17:12 schreef Jigzoz het volgende:
Wat zou jij in dat geval doen?
Schoorvoetend erkennen dat ik ernaast zat. En blij zijn dat ik weer wat geleerd heb en mijn wereldbeeld weer wat kan bijstellen met dit voortschrijdend inzicht. En Jantje uitlachen.
pi_167555074
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 17:11 schreef lnloggen het volgende:

[..]

herkenbaar voor je, inloggen?
pi_167555113
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 17:14 schreef marko777 het volgende:
herkenbaar voor je, inloggen?
Helaas wel ;(

Hoe bepaalde mensen omgaan met tegenargumenten die hun waanideeën onderuit schoffelen:

pi_167555141
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 17:14 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Schoorvoetend erkennen dat ik ernaast zat. En blij zijn dat ik weer wat geleerd heb en mijn wereldbeeld weer wat kan bijstellen met dit voortschrijdend inzicht. En Jantje uitlachen.
Ik zou rennen man. Die beesten hebben echt een klotereputatie.
pi_167555187
arme jantje. Blijkt dat hij er helemaal naast zat met zijn bewering.
pi_167555248
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 17:19 schreef marko777 het volgende:
arme jantje. Blijkt dat hij er helemaal naast zat met zijn bewering.
Nah, ongelijk hebben is tof. Het lijkt me fantastisch als de wereld ineens tóch plat blijkt.
pi_167555416
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 17:21 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nah, ongelijk hebben is tof. Het lijkt me fantastisch als de wereld ineens tóch plat blijkt.
Inderdaad, wat zal ik lachen. Soms levert ongelijk zijn een enorme voldoening. Niks mis met verassingen, anders is het fucking saai!
pi_167555564
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 17:28 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Inderdaad, wat zal ik lachen. Soms levert ongelijk zijn een enorme voldoening. Niks mis met verassingen, anders is het fucking saai!
Precies! Onlangs bleken er bijvoorbeeld 20 keer meer sterrenstelsels te bestaan dan tot dan toe werd aangenomen. Hoe tof is dat? En nu lijkt het erop dat de altijd veronderstelde donkere materie toch niet bestaat. Ik zie geen mensen balen. Integendeel.
pi_167555677
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 17:28 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Inderdaad, met de beperkingen die het geloof creert kan het best saai worden
pi_167555808
Of dat je dus zo'n roze eenhoorn tegenkomt, geweldig toch. Ik zou keihard rennen, maar toch.
pi_167555877
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 17:44 schreef truthortruth het volgende:
Of dat je dus zo'n roze eenhoorn tegenkomt, geweldig toch. Ik zou keihard rennen, maar toch.
Mwoah, als je ooit een eenhoorn hebt gezien... Rennen is niet echt nodig.
pi_167555990
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 17:48 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

aangezien het allemaal denkbeeldig is lijkt het mij toch niet zo prettig als er constant een roze eenhoorn door je kop blijft racen. Dat is nog eens mindfucking
pi_167556031
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 17:53 schreef marko777 het volgende:

[..]

aangezien het allemaal denkbeeldig is lijkt het mij toch niet zo prettig als er constant een roze eenhoorn door je kop blijft racen. Dat is nog eens mindfucking
Dat zou kut zijn ja.

Desalniettemin: ik doelde op de narwal. Hoorns daarvan zijn lang verkocht als eenhoornhoorns (wat ze feitelijk natuurlijk ook echt zijn). Vandaar ook die gedraaide vorm van de hoorn van zo'n nichtpaard.
pi_167556063
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 17:48 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik ben niet zo van de anale penetratie.
pi_167556091
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 17:57 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Ik ben niet zo van de anale penetratie.
pi_167556180
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 17:58 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Narwals komen er wel mee weg vind ik, niet echt nichterig. Maar zo'n roze pony.
pi_167556195
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 18:02 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Narwals komen er wel mee weg vind ik, niet echt nichterig. Maar zo'n roze pony.
Beetje de Gordon onder de mythische wezens inderdaad.
pi_167556497
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 18:03 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Beetje de Gordon onder de mythische wezens inderdaad.
misschien kan je het eens van een andere kant bekijken........doet gordon ook
pi_167572352

[ Bericht 55% gewijzigd door Elzies op 24-12-2016 10:04:54 ]
pi_167572378
quote:
Precies, ook een zogenaamde 'ongelovige' atheïst gelooft in zijn atheïstische opvattingen die hij net als de religieus nooit kan hardmaken.
pi_167572511
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 10:07 schreef Elzies het volgende:

[..]

Precies, ook een zogenaamde 'ongelovige' atheïst gelooft in zijn atheïstische opvattingen die hij net als de religieus nooit kan hardmaken.
pi_167572652
quote:

Grappig dat je nu bij gebrek aan voldoende tegenargumenten jezelf verlaagd tot glashard liegen.

Citeer me dat ik opschrijf dat atheïsme een religie is.

Citeer me waar ik opschrijf dat atheïsten diep gelovig zijn.

Citeer me waar ik opschrijf dat atheïsten hun leven opofferen aan het vereren van een niet-God.

Citeer me waar ik opschrijf dat wetenschap louter is gebaseerd op een persoonlijke mening.

Citeer me waar ik letterlijk opschrijf dat de evolutietheorie op geen enkele manier op bewijs steunt.

Liegen, liegen, liegen bij gebrek aan valide tegenargumenten. Dit is momenteel het waarheidsgehalte van de gemiddelde atheïst in deze discussie bij gebrek aan. Nadat ze een legioen kaboutertjes opgetrommeld hebben konden sommigen anderen het niet laten om te gaan schelden en nu worden woorden verdraaid en leugens opgeschreven. Zie hier de ware atheïst die al het mogelijke uit de kast probeert te halen om zijn eigen bekrompen waarheidshokje te verdedigen maar inhoudelijk de discussie allang heeft verloren. Ik ga me iedere dag steeds meer amuseren met dit soort atheïsten. Zo simplistisch en zo voorspelbaar. :)
pi_167572688
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 10:28 schreef Elzies het volgende:

[..]

Grappig dat je nu bij gebrek aan voldoende tegenargumenten jezelf verlaagd tot glashard liegen.
Verlaagt. Leer nou eens schrijven man. Tegenwoordige tijd: hoor je een t, dan schrijf je een t. Hoe moeilijk is dat.

Voor de rest geloof je maar raak, ik neem het niet serieus. Niemand doet dat trouwens.
pi_167572718
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 10:30 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Verlaagt. Leer nou eens schrijven man. Tegenwoordige tijd: hoor je een t, dan schrijf je een t. Hoe moeilijk is dat.

Voor de rest geloof je maar raak, ik neem het niet serieus. Niemand doet dat trouwens.
Opnieuw geen tegenargumenten maar afleidende woordspelletjes rondom spelling. Hilarisch wat atheïsten bij gebrek aan uit de kast proberen te halen. _O_
pi_167572745
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 10:31 schreef Elzies het volgende:

[..]

Opnieuw geen tegenargumenten
Ik heb je post dan ook niet gelezen. Leek me zonde van de tijd, want je schrijft toch constant dezelfde onzin.
pi_167573312
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 10:33 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik heb je post dan ook niet gelezen. Leek me zonde van de tijd, want je schrijft toch constant dezelfde onzin.
Maar je reageert wel. Hou je grootje voor de gek. :')

Wederom toon ik aan dat wat je opschrijft (over wat ik zou hebben opgeschreven) gebaseerd is op gebakken lucht. Je bent niet bij machte om ook maar één citaat over wat ik zou hebben opgeschreven daadwerkelijk aan te tonen. Dus kunnen we constateren dat je tegenargumenten zijn gebaseerd op zelf gefabriceerde leugentjes.

Dat is kenmerkend binnen de discussie met een atheïst. Woorden en zinnen verdraaien, van onderwerp veranderen, liegen over wat een ander zou hebben opgeschreven en bovenal een stortvloed aan ontkenningen. Ze kunnen niet anders want ze hebben geen valide tegenargumenten. We zitten nu op #4 en tja, buiten veel kaboutertjes en grappige filmpjes lees ik verder niets nieuws onder de zon.

Maar het aller grappigste vind ik het gegeven dat de atheïst niet kan loslaten. Ze blèren iedere dag dat wat ik opschrijf onzin is en niet serieus te nemen is, maar tegelijkertijd kan de atheïst de verleiding niet weerstaan om te reageren. Ongeacht welk tijdstip van de dag. Er moet en zal een tegenreactie komen om het eigen waarheidshokje in stand te houden. Hoe gelovig wil je het hebben? :W
pi_167573364
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 11:05 schreef Elzies het volgende:

[..]

Maar je reageert wel.
Scherp gezien. Knap.
pi_167573485
Maar goed, Elzies gelooft nu eenmaal dat atheïsten diepgelovig zijn en een groot deel van hun leven opofferen aan het aanbidden van niet-god. Verder gelooft hij dat wetenschap ook maar gewoon een mening is en dat de evolutietheorie op geen enkele manier ook maar een beetje op bewijs steunt. En zo zal hij nog wel een aantal flink idiote overtuigingen hebben.

pi_167574908

pi_167574967
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 10:28 schreef Elzies het volgende:
gebrek aan valide tegenargumenten
Misschien heb je er overheen gelezen, maar onder andere dit (onderste deel) en dit en dit toont onomstotelijk glashelder aan dat het prima mogelijk is om noch te geloven dat iets waar, noch te geloven dat iets onwaar is.

Jij lijkt krampachtig vast te houden aan dit idee: "wie niet gelooft in X, MOET per se in het tegenovergestelde van X geloven" maar dat is nu al tientallen keren onderuit gehaald. De meeste atheïsten geloven niet in een goddeloos bestaan.

Hoe vaak jij dat ook blijft ontkennen of alle argumenten negeert en maar stampvoetend blijft volhouden dat je gelijk hebt en niemand een tegenargument heeft, nog steeds geloven de meeste atheïsten NIET in een goddeloos bestaan.
pi_167577127
ik was toch even in de veronderstelling dat er met het plaatje van een eenhoorn bewezen is dat roze eenhoorns bestaan en dat daar mee ook aangetoond is dat wat jantje beweert eigenlijk een geloofsopvatting is, ook al is het dan alleen maar d.m.v een plaatje of denkbeeld. (net zoals bij een godsbeeld)
pi_167578628
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 12:58 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Misschien heb je er overheen gelezen, maar onder andere dit (onderste deel) en dit en dit toont onomstotelijk glashelder aan dat het prima mogelijk is om noch te geloven dat iets waar, noch te geloven dat iets onwaar is.

Geloof jij als atheïst in het verhaal over een universum/wereld waarin er een god is?
Of geloof jij als atheïst in het verhaal over een universum/wereld waar geen god is?

Want het komt door de aanwezigheid van dat verhaal, waar in gelooft wordt, waardoor jij jezelf kan benoemen als atheïst en een ander zichzelf kan benoemen als theïst.
Pas als beide verhalen er niet zouden zijn dan pas kan je volgens mij spreken dat er geen geloof is. Want er is dan niets om in te geloven.
Als jij beide vragen met een nee zou beantwoorden dan betekent dat er voor jou niets is om in te geloven, dan zal het voor jou ook niet mogelijk zijn om een mening te hebben over religie, over een god, over mensen die daarin geloven, over mensen die doen en leven vanuit hun
geloofsovertuiging, enz. Het zou dan totaal blanco bij jou moeten zijn.
Als het zo is dan zou een museum plek voor jou wel op zijn plaats zijn, want dan zou jij de eerste mens zijn op deze planeet zonder een oordeel. Volgens mij is dit geldig voor alle atheïsten.

Ik als atheïst namelijk geloof in het verhaal van een universum/wereld waar geen god is. Ik ben dus een gelovige.
Wat dat betreft ben ik net zo'n gelovige als een theïst die gelooft in het verhaal van een universum/wereld waar in een god is.
pi_167578752
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 16:12 schreef marko777 het volgende:

Ik als atheïst namelijk geloof in het verhaal van een universum/wereld waar geen god is. Ik ben dus een gelovige.
Wat dat betreft ben ik net zo'n gelovige als een theïst die gelooft in het verhaal van een universum/wereld waar in een god is.
Wat jij gelooft moet jij weten. Ik geloofde eerst in een god en daarna niet meer. Dan ben ik niet overgestapt van het ene naar het andere geloof, maar ik heb het geloof achter me gelaten.
pi_167578909
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 16:21 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Wat jij gelooft moet jij weten. Ik geloofde eerst in een god en daarna niet meer. Dan ben ik niet overgestapt van het ene naar het andere geloof, maar ik heb het geloof achter me gelaten.
zoals ik het zie kon je niet meer in een god geloven om dat het tegenovergestelde waarschijnlijk voor jou sterker was om in te gaan geloven.
pi_167579084
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 16:30 schreef marko777 het volgende:

[..]

zoals ik het zie kon je niet meer in een god geloven om dat het tegenovergestelde waarschijnlijk voor jou sterker was om in te gaan geloven.
Nee, dat was beslist niet het geval.
pi_167579187
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 16:12 schreef marko777 het volgende:
Geloof jij als atheïst in het verhaal over een universum/wereld waarin er een god is?
Of geloof jij als atheïst in het verhaal over een universum/wereld waar geen god is?
Ik persoonlijk ben overtuigd van een goddeloos universum.

Maar mijn vriendin, ook atheïst, gelooft bijvoorbeeld helemaal niet in een goddeloos universum. En zo ken ik er meer. Sterker nog, ik ken meer atheïsten die niet in een goddeloos universum geloven, dan atheïsten die daar wel in geloven.

quote:
Want het komt door de aanwezigheid van dat verhaal, waar in gelooft wordt, waardoor jij jezelf kan benoemen als atheïst en een ander zichzelf kan benoemen als theïst.
Nee, het komt enkel en alleen door het NIET geloven in het verhaal over een universum met goden, dat ik mij een atheïst kan noemen.

(Dat ik daarnaast bovendien WEL geloof in een universum zonder goden, maakt dat ik mij een "sterk atheïst" kan noemen.)

quote:
Pas als beide verhalen er niet zouden zijn dan pas kan je volgens mij spreken dat er geen geloof is. Want er is dan niets om in te geloven.
Beide verhalen zijn er wel, maar het is heel goed mogelijk om geen van beide verhalen te geloven. Dat is precies wat voor de meeste atheïsten geldt: zij kennen allebei de verhalen (universum met goden, universum zonder goden) maar ze geloven in geen van beide.

quote:
Als jij beide vragen met een nee zou beantwoorden dan betekent dat er voor jou niets is om in te geloven, dan zal het voor jou ook niet mogelijk zijn om een mening te hebben over religie, over een god, over mensen die daarin geloven, over mensen die doen en leven vanuit hun
geloofsovertuiging, enz. Het zou dan totaal blanco bij jou moeten zijn.
Als het zo is dan zou een museum plek voor jou wel op zijn plaats zijn, want dan zou jij de eerste mens zijn op deze planeet zonder een oordeel. Volgens mij is dit geldig voor alle atheïsten.
Het heeft niet zozeer te maken met een oordeel, maar gewoon met niet overtuigd zijn van (of geloven in) beide opties.

Ik haal telkens dat voorbeeld van die lotto erbij omdat dat duidelijk het patroon illustreert wat ik bedoel. Namelijk dat je prima NIET kunt geloven in X, en tegelijk OOK NIET kunt geloven in het tegenovergestelde van X. Of NIET geloven dat X waar is en tegelijk OOK NIET geloven dat X onwaar is.

Dus ook al weet je dat één van beide opties waar moet zijn, is het nog steeds prima mogelijk om beide opties niet te geloven.

quote:
Ja, inderdaad, ik deel dat geloof met je. Ik ben trouwens ook een gelovige die gelooft in een universum zonder roze eenhoorns. En ik geloof ook in een kabouterloos bestaan. Alleen om een vreemde reden noemt niemand me daarom 'een gelovige'.

Ik krijg soms de indruk dat mensen die bij hoog en laag volhouden dat atheïsme een 'geloofsovertuiging' is, dat label niet toekennen aan het niet geloven in roze eenhoorns of kabouters. Dat vind ik een heel vreemd verschil.

En zo kun je alle willekeurige onzin die iemand maar kan verzinnen, zoals roze eenhoorns met een groene hanekam, of kabouters met 3 armen, of kabouters met 3 armen die wonen in paddentoelen gemaakt van speculaas, enzovoort, allemaal niet geloven (lijkt me ook voor de had liggen dat niemand in dat soort bullshit gelooft). En dat is dan allemaal 'een geloof' of een 'geloofsovertuiging'?
pi_167579530
Ik weet niet of je er bewust van bent maar geloven is ook tegelijkertijd iets ontkennen.
Als er bijvoorbeeld in A wordt gelooft dan zal B ontkent worden als geloof.

Als jij niet gelooft in een god dan is dat wat jij gelooft en tegelijkertijd ben jij aan het ontkennen dat je gelooft.

quote:
Ik haal telkens dat voorbeeld van die lotto erbij omdat dat duidelijk het patroon illustreert wat ik bedoel. Namelijk dat je prima NIET kunt geloven in X, en tegelijk OOK NIET kunt geloven in het tegenovergestelde van X. Of NIET geloven dat X waar is en tegelijk OOK NIET geloven dat X onwaar is.

Dus ook al weet je dat één van beide opties waar moet zijn, is het nog steeds prima mogelijk om beide opties niet te geloven.
heb al vast een plekje voor je gereserveerd in het museum.

Volgens mij ben jij heel erg gefocusd op het woordje 'niet'. Niet is een afwezigheid, er is namelijk niets. Hoe kan iemand omgaan met iets wat er niet is, wat niets is?
Als er niets is valt er ook niets over te zeggen of om over na te denken.
En misschien komt het wel daardoor dat het makkelijk is om te ontkennen want er wordt dan geeneens gekeken naar wat er wel is. Het lijkt mij beter om juist te gaan kijken naar wat er wel is in plaats van te blijven kijken naar iets wat er niet is.

[ Bericht 22% gewijzigd door marko777 op 24-12-2016 17:31:16 ]
pi_167580496
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 17:02 schreef marko777 het volgende:
Ik weet niet of je er bewust van bent maar geloven is ook tegelijkertijd iets ontkennen.

Als jij niet gelooft in een god dan is dat wat jij gelooft en tegelijkertijd ben jij aan het ontkennen dat je gelooft.

[..]

Volgens mij ben jij heel erg gefocusd op het woordje 'niet'. Niet is een afwezigheid, er is namelijk niets. Hoe kan iemand omgaan met iets wat er niet is, wat niets is?
En misschien komt het wel daardoor dat het makkelijk is om te ontkennen want er wordt dan geeneens gekeken naar wat er wel is. Het lijkt mij beter om juist te gaan kijken naar wat er wel is in plaats van te blijven kijken naar iets wat er niet is.
Het concept 0 had men een paar duizend jaar geleden inderdaad moeite mee, nu niet meer.
pi_167582990
quote:

[..]

Niet-A hoeft nog niet B te betekenen.
pi_167589034
quote:
Klopt, geloven in X is tegelijkertijd het tegenovergestelde van X ontkennen.

Maar dat is niet wat hier aan de hand is. Mensen lijken dat verschil maar niet te snappen.
Zie opnieuw deze twee zinnen: "ik geloof niet dat X bestaat" is echt iets anders dan "ik geloof dat X niet bestaat".

quote:

Voor de zoveelste keer haal ik dan toch weer het loterijvoorbeeld erbij.

A = jackpot valt op even lotnummer
B = jackpot valt op oneven lotnummer

Als je in A gelooft, ontken je daarmee automatisch B. Dat is logisch.

Maar als je niet in A gelooft, wil dat nog helemaal niet zeggen dat je dan automatisch wel in B gelooft.

Als je niet in A gelooft, en ook niet in B, wat geloof je dan wel? :?

Niet in iets geloven, is niet 'ook een vorm van geloven'. Als Jantje een sigaret rookt, en ik niet, is dat dan wat ik rook?

quote:
Waarom zou er niets over te zeggen zijn, of over na te denken?

Misschien is Jantje wel van de tarotkaarten, en meent hij uit de kaarten te kunnen aflezen dat de jackpot op een even nummer valt.

Misschien heeft Klaasje de vorige trekkingen wel in de gaten gehouden en heeft er al vijf keer een even lotnummer gewonnen, waardoor hij ervan overtuigd is dat er nu een oneven lotnummer zal winnen (omdat Klaasje niet goed heeft opgelot op school en niet snapt wat onafhankelijke kansen zijn).

Ik snap heel goed wat ze zeggen, ik ken beide verhalen. Ik kijk naar allebei de kanten, en kan over beide goed nadenken. Alleen ik geloof ze allebei absoluut niet.
pi_167592550
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 12:58 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Net als de kaboutertjes opnieuw een herhaling van dezelfde zetten en volkomen nietszeggend. Ik lees nergens een valide argument wat de stelling dat het atheïsme gestoeld is op een opvatting waar je wel of niet in kunt geloven onderuit haalt.

Accepteer nu gewoon dat je als atheïst er een individuele geloofsopvatting op na houdt, het diepgewortelde geloof in een bestaan zonder God. Onwetenschappelijk, niet te bewijzen, net als alle andere religieuze stromingen. Het atheïsme vormt hier geen enkele uitzondering op.
pi_167592581
Dit wordt op de valreep het pingpongtopic van 2016. :Y
pi_167592814
Het heeft in ieder geval ons een nieuw woord opgeleverd, namelijk het toevalligheidsprincipe. Google het woord maar eens en je krijgt allemaal verwijzingen naar Fok! Leuke reclame toch? :)
pi_167593078
Een diepgeworteld geloof nog wel :')

Dus een christen-fundementalist, die heel zn leven is opgevoed en geïndoctrineerd met zijn religie, krijgt twijfels, verliest zijn geloof in god, en zou dan als atheïst ineens een diepgeworteld geloof in een goddeloos bestaan hebben?

Dat klinkt niet alleen als kul, maar gaat al gewoon tegen de definitie van 'diepgeworteld' in.

En de wetenschap hoeft natuurlijk helemaal geen goddeloos bestaan te bewijzen. Dat is al de nulpositie. Theïsme claimt dat er wél een god is. Aan hen de burden of proof, simpel concept.

Atheïsme is dan ook slechts een positie op de theïsmeclaim, namelijk het niet accepteren van die godsclaim. Dat is ook het enige wat je hoeft te doen als atheïst: "is het redelijk aan te nemen dat de claim dat er een god is, waar is?"

Verder kan niemand iets over mij concluderen als atheïst behalve dat ik die theïsme claim dus niet accepteer.

Maar goed, idd een herhaling van zetten.
It says on your chart that you're fucked up. You talk like a fag, and your shit's all retarded.
pi_167593650
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2016 09:59 schreef Elzies het volgende:
[..]
Net als de kaboutertjes opnieuw een herhaling van dezelfde zetten en volkomen nietszeggend. Ik lees nergens een valide argument wat de stelling dat het atheïsme gestoeld is op een opvatting waar je wel of niet in kunt geloven onderuit haalt.

Accepteer nu gewoon dat je als atheïst er een individuele geloofsopvatting op na houdt, het diepgewortelde geloof in een bestaan zonder God. Onwetenschappelijk, niet te bewijzen, net als alle andere religieuze stromingen. Het atheïsme vormt hier geen enkele uitzondering op.
"Accepteer nu gewoon" ....het blijft grappig. Omgekeerde bewijslast, accepteer het nu maar gewoon :')
pi_167593737
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2016 09:59 schreef Elzies het volgende:
Op die kaboutertjes heb je nog nooit antwoord gegeven man :') Alleen maar ontwijken en ontkennen en negeren en dan tig posts later zogenaamd claimen dat het argument al van tafel was. Nou, niet dus :')

Deze vraag weiger je al drie topics te beantwoorden:

(of in de woorden van je laatste post, zelfs een religieuze stroming? :'))
pi_167595469
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2016 11:06 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Op die kaboutertjes heb je nog nooit antwoord gegeven man :') Alleen maar ontwijken en ontkennen en negeren en dan tig posts later zogenaamd claimen dat het argument al van tafel was. Nou, niet dus :')

Deze vraag weiger je al drie topics te beantwoorden:

(of in de woorden van je laatste post, zelfs een religieuze stroming? :'))
Onzin. Het is een oud forumtrucje telkens als reactie op te schrijven dat een ander de vraag niet heeft beantwoord. Ik blijf niet als een papegaai telkens antwoord geven op zaken die niets van doen hebben met het atheïsme, zoals het in den treurige bijhalen van kaboutertjes en roze eenhoorns. Die langspeelplaat is al voldoende behandeld en allang tig maal beantwoord. Het is geen valide tegenargument voor mijn stelling.

De stelling dat de opvatting van een atheïst gestoeld is in zijn geloof in een bestaan waar God geen deel van uitmaakt. Een stelling waar je net als bij religieuze overtuigingen wel of niet in kunt geloven. We gaan een christen toch ook een ineens niet-gelovige noemen omdat die niet gelooft in de atheïstische overtuiging. Vreemd dat atheïsten zich dan wel als enige die positie willen toe-eigenen.

Die keuzevrijheid in samenhang dat de atheïstische overtuiging niet valt te bewijzen maakt het tot een geloofsopvatting. Dus er is hier dus helemaal geen sprake van een omgekeerde bewijslast. Het is de atheïst die hier zichzelf voor de gek houdt en dit malle standpunt blijft innemen.
pi_167595834
Ik vind Elzies een held. Het is the black knight in levende forum vorm. "It's just a flesh wound!" :D
pi_167596002
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 16:30 schreef marko777 het volgende:

[..]

Dit lijkt me de centrale denkfout van dit topic. Het idee dat als je het 1 niet gelooft dat dat betekent dat je het tegenovergestelde gelooft.

Het lijkt mij een vrij elementaire denkfout, maar toch hebben we hier al 4 topicdelen mee gevuld.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_167596071
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2016 12:19 schreef Elzies het volgende:
Ik blijf niet als een papegaai telkens antwoord geven op zaken die niets van doen hebben met het atheïsme
Je geeft helemaal geen antwoorden.

Je blijft gewoon eigenwijs volhouden dat wie niet gelooft dat X bestaat, moet geloven dat X niet bestaat. Dat is gewoon niet waar, en dat is al met tientallen voorbeelden onomstotelijk aangetoond, inclusief nota bene door atheïsten die zelf zeggen niet in een goddeloos bestaan te geloven.

En dan gewoon blijven ontkennen, en stug volhouden "atheïsten geloven in een goddeloos bestaan". Atheisten zeggen ZELF niet te geloven in een goddeloos bestaan, maar jij zegt van wel, dus is het zo. Ja joh, succes ermee :')

Verder lijk je je vingers ook niet te willen branden aan de uitspraak dat niet geloven in roze eenhoorns, ook een geloofsopvatting is. Want je voelt zelf ook wel aan dat dat een uiterst arbitrair onderscheid aan het licht brengt tussen goden en andere fantasie verzinzels. Of dat je gezwam over geen omgekeerde bewijslast je in een lastig parket brengt als precies datzelfde argument ook wordt toegepast op het niet bestaan van kabouters en roze eenhoorns.

Prima hoor, blijf je vooral onttrekken aan de discussie, en lekker blijven herhalen dat strenggelovige diepreligieuze stampvoetende atheïsten hun ongelijk niet erkennen. Vrolijk Kerstfeest! :*
pi_167596159
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2016 12:32 schreef truthortruth het volgende:
Ik vind Elzies een held. Het is the black knight in levende forum vorm. "It's just a flesh wound!" :D
't is but a scratch!

You have no arms left. "Yes I have!" _O-
pi_167596318
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2016 12:39 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Je geeft helemaal geen antwoorden.

Je blijft gewoon eigenwijs volhouden dat wie niet gelooft dat X bestaat, moet geloven dat X niet bestaat. Dat is gewoon niet waar, en dat is al met tientallen voorbeelden onomstotelijk aangetoond, inclusief nota bene door atheïsten die zelf zeggen niet in een goddeloos bestaan te geloven.

En dan gewoon blijven ontkennen, en stug volhouden "atheïsten geloven in een goddeloos bestaan". Atheisten zeggen ZELF niet te geloven in een goddeloos bestaan, maar jij zegt van wel, dus is het zo. Ja joh, succes ermee :')

Verder lijk je je vingers ook niet te willen branden aan de uitspraak dat niet geloven in roze eenhoorns, ook een geloofsopvatting is. Want je voelt zelf ook wel aan dat dat een uiterst arbitrair onderscheid aan het licht brengt tussen goden en andere fantasie verzinzels. Of dat je gezwam over geen omgekeerde bewijslast je in een lastig parket brengt als precies datzelfde argument ook wordt toegepast op het niet bestaan van kabouters en roze eenhoorns.

Prima hoor, blijf je vooral onttrekken aan de discussie, en lekker blijven herhalen dat strenggelovige diepreligieuze stampvoetende atheïsten hun ongelijk niet erkennen. Vrolijk Kerstfeest! :*
Ik heb tig reacties besteed aan kaboutertjes en andere onzinvergelijkingen. Het telkens blijven aandragen van een inmiddels weerlegd argument helpt mijn standpunt niet te wijzigen.

Een atheïst gelooft dat God niet bestaat maar zou vervolgens niet geloven in een goddeloos bestaan? Hoe noem je dan het geloof in een bestaan waar God niet bestaat? Dit is opnieuw weer verschuilen achter dezelfde woordspelletjes. Puur en alleen omdat de atheïst gruwelt van het woordje geloof? :')
pi_167596542
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2016 12:47 schreef Elzies het volgende:

Een atheïst gelooft dat God niet bestaat
Een atheïst gelooft dat God niet bestaat en

Een atheïst gelooft niet dat God bestaat

zijn dus twee verschillende dingen, maar die subtiliteit is niet aan jou besteed (heeft dus niet eens met dat woordje 'geloof' te maken)/

http://atheist-faq.com/is(...)not-believing-in-god
It says on your chart that you're fucked up. You talk like a fag, and your shit's all retarded.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')