Ja maar dat is niet wat atheïsten geloven.quote:Op woensdag 21 december 2016 10:42 schreef Elzies het volgende:
Geloof in een bestaan waar God geen rol van betekenis speelt is wel terdege een stellingname.
Ik zal vast in die categorie vallen, maar ik heb dat ook met kwakzalverij, populisme, paranormale zaken en andere flauwekul. Enerzijds er allergisch voor zijn, maar anderzijds een mateloze fascinatie hebben voor waarom mensen zo graag in dat soort onzin geloven.quote:Op woensdag 21 december 2016 10:52 schreef erodome het volgende:
[..]
Nou ja, laten we eerlijk zijn. Bij degene die het uitdragen en zich bv hier in elke discussie over geloof moeten mengen om dat te debunken of te roepen dat geloven zo dom is komen die sterke atheisten best vaak voor.
Als je niet gelooft in een goddeloos bestaan hou je de optie over voor een bestaan waar god wel een rol van betekenis speelt. Het is het ene of het andere. Zo simpel is het, ongeacht hoe men ook probeert te draaien met de eigen woorden.quote:Op woensdag 21 december 2016 11:00 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Ja maar dat is niet wat atheïsten geloven.
<Atheïst> Ik geloof NIET in een goddeloos bestaan.
<Elzies> Je gelooft WEL in een goddeloos bestaan! Dat is een geloopfsvatting!
Wat wil je hier nu mee![]()
Je ziet toch zelf dat er zat mensen zijn die weliswaar niet in goden geloven, maar ook zeker NIET in een goddeloos bestaan geloven? Ik herhaal: DIE NIET IN EEN GODDELOOS BESTAAN GELOVEN, dus welke geloofsopvatting is dat dat precies
Kijk, deze is wel weer echt goed.quote:Op woensdag 21 december 2016 10:58 schreef Elzies het volgende:
[..]
Darwin leest ook wel en beetje als een sprookjesboek. Wat veel mensen niet weten is dat Darwin ervan doorging met de ideeën van een ander. Het concept van de evolutietheorie kwam helemaal niet uit Darwins koker. Anderen hadden hier vergelijkbaar over nagedacht.
En dan die belachelijke reis met zijn bootje waarin hij het grote geheim van de evolutie blootlegde via observaties en tekeningetjes. Zelfden zo'n hoop eigen bedachte flauwekul bij elkaar gelezen.
Voor alle duidelijkheid: ik geloof zelf expliciet dat goden niet bestaan, maar erken uiteraard dat er zat andere (laat ik zeggen minder expliciete, of mildere of neutralere) vormen van atheïsme zijn die die overtuiging zeker niet met mij delen.quote:Op woensdag 21 december 2016 10:56 schreef Molurus het volgende:
Ik hoor het inloggen net zeggen, maar ik was daar oprecht verbaasd over.
Dat hangt alleen af van de mate waarin de goden waarin men gelooft, concreter zijn gedefinieerd.quote:
En dat gebeurde voor het eerst al 1000 jaar voor Darwin.quote:Op woensdag 21 december 2016 10:58 schreef Elzies het volgende:
[..]
Darwin leest ook wel en beetje als een sprookjesboek. Wat veel mensen niet weten is dat Darwin ervan doorging met de ideeën van een ander. Het concept van de evolutietheorie kwam helemaal niet uit Darwins koker. Anderen hadden hier vergelijkbaar over nagedacht.
Zo interpreteerde ik het zeker niet ieg.quote:Op woensdag 21 december 2016 11:08 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Voor alle duidelijkheid: ik geloof zelf expliciet dat goden niet bestaan, maar erken uiteraard dat er zat andere (laat ik zeggen minder expliciete, of mildere of neutralere) vormen van atheïsme zijn die die overtuiging zeker niet met mij delen.
Ik suggereerde hierboven de term 'zwak atheïsme', wellicht ten overvloede maar mocht iemand dat verkeerd interpreteren, ik bedoel met 'zwak' zeker niet iets negatiefs.
Dus al die mensen die zeggen dat ze niet in een goddeloos bestaan geloven, maar ook niet in goden geloven, die liegen? Eigenlijk geloven ze wel één van die twee, maar daar durven ze niet voor uit te komen ofzo?quote:Op woensdag 21 december 2016 11:03 schreef Elzies het volgende:
Als je niet gelooft in een goddeloos bestaan hou je de optie over voor een bestaan waar god wel een rol van betekenis speelt. Het is het ene of het andere. Zo simpel is het, ongeacht hoe men ook probeert te draaien met de eigen woorden.
quote:Op woensdag 21 december 2016 10:44 schreef lnloggen het volgende:
X = de jackpot van de volgende staatsloterij valt op een even lot.
Of je gelooft dat X waar is, of je gelooft dat X onwaar is. Er is geen tussenweg.
Je kunt niet zeggen: ik weet niet of X waar of onwaar is. Ik ben noch overtuigd van X, noch van het tegendeel van X. Dus ik geloof geen van beide. Dat kan niet he? Je MOET in één van de twee geloven.
Ik reageerde op een deelnemer die dit onderwerp aanroerde. Al kon ik mezelf niet terugvinden in de door hem geplaatste link.quote:Op woensdag 21 december 2016 11:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
En dat gebeurde voor het eerst al 1000 jaar voor Darwin.
"Animals engage in a struggle for existence; for resources, to avoid being eaten and to breed. Environmental factors influence organisms to develop new characteristics to ensure survival, thus transforming into new species. Animals that survive to breed can pass on their successful characteristics to offspring." - al-Jahiz
Wat ik overigens wel curieus vind is dat je evolutie ter sprake blijft brengen in dit topic. Wat heeft dat in godesnaam (pun intended) te maken met atheisme?
Het heeft er niets mee te maken, maar is wel je interne drijfveer?quote:Op woensdag 21 december 2016 11:02 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik zal vast in die categorie vallen, maar ik heb dat ook met kwakzalverij, populisme, paranormale zaken en andere flauwekul. Enerzijds er allergisch voor zijn, maar anderzijds een mateloze fascinatie hebben voor waarom mensen zo graag in dat soort onzin geloven.
Dat is niet typisch atheïstisch. Het heeft er zelfs niks mee te maken. Toch is dat wel de interne drijfveer om me zo vaak met godsdiscussies te bemoeien.
In dit geval, ja. Maar als je het mij vraagt heb je evolutie al tientallen keren zonder aanwijsbare aanleiding ter sprake gebracht in dit topic.quote:Op woensdag 21 december 2016 11:15 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik reageerde op een deelnemer die dit onderwerp aanroerde. Al kon ik mezelf niet terugvinden in de door hem geplaatste link.
De term liegen geeft weer zo'n nare nasmaak. Ik zou het liever onwetendheid willen noemen.quote:Op woensdag 21 december 2016 11:10 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Dus al die mensen die zeggen dat ze niet in een goddeloos bestaan geloven, maar ook niet in goden geloven, die liegen? Eigenlijk geloven ze wel één van die twee, maar daar durven ze niet voor uit te komen ofzo?
[..]
Ook hier ben je slecht geinformeerd.quote:Op woensdag 21 december 2016 10:58 schreef Elzies het volgende:
[..]
En dan die belachelijke reis met zijn bootje waarin hij het grote geheim van de evolutie blootlegde via observaties en tekeningetjes. Zelfden zo'n hoop eigen bedachte flauwekul bij elkaar gelezen.
Nee, stop. Mijn antipathie tegen en interesse in zaken als kwakzalverij, populisme en andere flauwekul heeft dezelfde motivatie als mijn antipathie tegen en interesse in theïsmen. Die motivatie is dus niet atheïstisch van aard, maar sceptisch. Dat scepticisme onherroepelijk leidt tot atheïsme is een tweede.quote:Op woensdag 21 december 2016 11:17 schreef erodome het volgende:
[..]
Het heeft er niets mee te maken, maar is wel je interne drijfveer?
Hoezo leidt scepticisme onherroepelijk tot atheisme?quote:Op woensdag 21 december 2016 11:21 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, stop. Mijn antipathie tegen en interesse in zaken als kwakzalverij, populisme en andere flauwekul heeft dezelfde motivatie als mijn antipathie tegen en interesse in theïsmen. Die motivatie is dus niet atheïstisch van aard, maar sceptisch. Dat scepticisme onherroepelijk leidt tot atheïsme is een tweede.
Hm. Die vraag had ik dan weer juist niet verwacht.quote:Op woensdag 21 december 2016 11:28 schreef erodome het volgende:
[..]
Hoezo leidt scepticisme onherroepelijk tot atheisme?
Nee. Niet eens een beetje. Ik zie daardoor eigenlijk ook geen aanknopingspunten waar ik op zou kunnen reageren.quote:Dit is ook iets wat ik zie en waardoor ik dus vaker zeg dat het mens eigen is om religie achtige vormen te creeeren en datzelfde mechanisme ook te zien is bij atheisten.
Dat naar "je" toe trekken van bepaalde eigenschappen, zoals rationeel denken, scepticisme en zelfs wetenschap. Dat zeggen "ik" ben een atheist dus...of ik ben dat dus daarom een atheist.
De opvolgende stap is anderen zoeken die diezelfde zaken aan dat atheisme koppelen. Iets wat je ook ziet gebeuren. De stap daarna is samen vs andere ideeen en jawel, we zien het weer gebeuren. Een andere stap ergens daarbij/ertussen is ervan overtuigt zijn dat het voor iedereen beter zou zijn als zij diezelfde "waarheden" in zouden zien. De laatste stap is echt actie ondernemen om dat voor elkaar te krijgen, het te verspreiden tot zelfs agressie jegens andersdenkenden.
Lang niet iedere atheist bewandeld dit pad of in zijn geheel, maar je ziet het wel en dat is het "religieuze denken" in de mens, alleen deze keer zonder god(en).
Aha, dus jij weet beter waar die mensen in geloven dan zijzelf.quote:Op woensdag 21 december 2016 11:17 schreef Elzies het volgende:
De term liegen geeft weer zo'n nare nasmaak. Ik zou het liever onwetendheid willen noemen.
Maar inderdaad is dat de kern waarom het draait.
Ik vermoed omdat de filosofische basis voor theisme niet zomaar mager is, maar geheel niet bestaat.quote:Op woensdag 21 december 2016 11:28 schreef erodome het volgende:
[..]
Hoezo leidt scepticisme onherroepelijk tot atheisme?
Wel interessant dat je hier dezelfde neiging ziet (althans, dat denk ik) als die Elzies heeft. Een soort van levensbeschouwelijk relativisme waarin iedere opvatting net zoveel waard is en dus ook in soortgelijke categorieën wordt ingedeeld. Dan is atheïsme gewoon een geloofsovertuiging, wetenschap 'ook maar een mening' en kritisch denken geen vaardigheid maar een oordeel.quote:Op woensdag 21 december 2016 12:05 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik vermoed omdat de filosofische basis voor theisme niet zomaar mager is, maar geheel niet bestaat.
De beste argumenten voor theisme moeten denk ik uit de hoek van de menselijke psychologie komen. De godshypothese zien als meer dan een psychologisch middel lijkt me echt een compleet vruchteloze weg.
Inderdaad. Open staan voor ideeen en overtuigingen van anderen hoeft ook niet te betekenen dat we alles even serieus nemen. Dat is veel te radicaal. Het lijkt me ook verdomd lastig om daar consequent in te zijn.quote:Op woensdag 21 december 2016 12:21 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wel interessant dat je hier dezelfde neiging ziet (althans, dat denk ik) als die Elzies heeft. Een soort van levensbeschouwelijk relativisme waarin iedere opvatting net zoveel waard is en dus ook in soortgelijke categorieën wordt ingedeeld. Dan is atheïsme gewoon een geloofsovertuiging, wetenschap 'ook maar een mening' en kritisch denken geen vaardigheid maar een oordeel.
Ik denk dat dat alleen kan als je je er nooit enigszins in verdiept. "De aarde is plat" is anders nooit vol te houden als een redelijke opvatting. "Homeopathie werkt" ook niet. "Obama is een reptilian" ook niet.quote:Op woensdag 21 december 2016 12:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Inderdaad. Open staan voor ideeen en overtuigingen van anderen hoeft ook niet te betekenen dat we alles even serieus nemen. Dat is veel te radicaal. Het lijkt me ook verdomd lastig om daar consequent in te zijn.
We boeken in ieder geval een beetje vooruitgang nu je erkent dat de atheïstische opvatting gebaseerd is op ergens in willen geloven. Namelijk het geloof dat God niet bestaat.quote:Op woensdag 21 december 2016 11:34 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Aha, dus jij weet beter waar die mensen in geloven dan zijzelf.
Okee, helder!
Volgens mij had ik twee topics geleden al aangegeven dat mijn overtuiging dat kabouters, goden, en roze eenhoorns niet bestaan, best 'geloofsovertuigingen' genoemd mogen worden.quote:Op woensdag 21 december 2016 13:16 schreef Elzies het volgende:
We boeken in ieder geval een beetje vooruitgang nu je erkent dat de atheïstische opvatting gebaseerd is op ergens in willen geloven. Namelijk het geloof dat God niet bestaat.
Om dit binnen #4 te bereiken is knap te noemen. We komen er wel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |