Ik kan het kort en bondig voor je samenvatten hoor.quote:Op dinsdag 27 december 2016 14:07 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dit bedoel ik met het constant herhalen van dezelfde woordspelletjes.
Opschrijven dat een ander iets niet heeft opgeschreven terwijl het al tig maal is beargumenteerd in de gegeven reacties.
Claimen dat een ander niet leest terwijl zijn eerdere argumentatie juist ingaat op wat eerder is opgeschreven.
Dan neem je bij gebrek aan valide argumenten nog het woordje leugen in de mond? Het moet niet veel gekker worden.![]()
Ook in deze reactie lees ik opnieuw geen enkel valide argument, terwijl ik een paar reacties terug opschrijf waarom ik iets vind zoals ik het vind. Hoef je het niet mee eens te zijn, maar verkoop dan niet steeds dezelfde flauwekul dat er niet gelezen of geschreven wordt.
Mijn conclusie is dat de atheïst net als de religieuze fundamentalist gevangen zit in zijn eigen doctrine. Nooit zal inbinden in wat hij zijn eigen overtuiging noemt, namelijk zijn geloof dat God niet bestaat. Degene die God niet uitsluit maar er tevens niet in gelooft valt niet onder de definitie van een atheïst. Dus die middenweg is allang ontkracht als valide argument. Verder lees ik niets nieuws meer.
Ik ben het wel eens met de kern van je verhaal, alleen dat je daaraan 'agnosticisme' als conclusie verbindt lijkt me dan weer niet juist.quote:Op dinsdag 27 december 2016 14:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik kan het kort en bondig voor je samenvatten hoor.
1) ik ben een atheist.
2) ik geloof niet dat er geen goden bestaan. (Ik geloof ook niet dat er wel goden bestaan. Kortom, ik ben ook agnost.)
Jij blijft maar doen alsof dit niet mogelijk is / niet bestaat. Dan ben je echt de werkelijkheid aan het ontkennen.
Oh, dat is zeker niet bedoeld als 'tussenvorm'.quote:Op dinsdag 27 december 2016 14:25 schreef LuNaTiC het volgende:
[..]
Ik ben het wel eens met de kern van je verhaal, alleen dat je daaraan 'agnosticisme' als conclusie verbindt lijkt me dan weer niet juist.
(a)gnosticisme adresseert (een gebrek aan) kennis, (a)theïsme adresseert (een gebrek aan) geloof (in god/goden).
Zoals je wel weet (volgens mij) sluit het een het ander niet uit. Je hebt agnostische theïsten, agnostische atheïsten, gnostische theïsten en gnostische atheïsten. Oftewel, aanvullend. Zoals je het nu uitlegt lijk je agnosticisme als 'tussenvorm' te plaatsen tussen theïsme en atheïsme. Als agnost geef je toe dat je niet denkt te kunnen weten of er wel of geen goden zijn, en tegelijkertijd kun je er wel of niet in geloven.
Het is best bijzonder dat je na alle posts en uitleg nog steeds het tegenovergestelde beweert van de werkelijkheid...Gevangen in je eigen doctrine. Die middenweg staat nog even sterk, ondanks dat je doet alsof die niet bestaat.quote:Op dinsdag 27 december 2016 14:07 schreef Elzies het volgende:
Mijn conclusie is dat de atheïst net als de religieuze fundamentalist gevangen zit in zijn eigen doctrine. Nooit zal inbinden in wat hij zijn eigen overtuiging noemt, namelijk zijn geloof dat God niet bestaat. Degene die God niet uitsluit maar er tevens niet in gelooft valt niet onder de definitie van een atheïst. Dus die middenweg is allang ontkracht als valide argument. Verder lees ik niets nieuws meer.
Ja, mijn volgende opmerking was dus: Pietje (deze) heeft die geloofsovertuiging helemaal niet. Dus welke geloofsovertuiging heeft Pietje dan wel, volgens jou?quote:
Zoals ik al eerder aangaf, een andere stroming.quote:Op dinsdag 27 december 2016 14:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
1) ik ben een atheist.
2) ik geloof niet dat er geen goden bestaan. (Ik geloof ook niet dat er wel goden bestaan. Kortom, ik ben ook agnost.)
Het zijn gewoon twee verschillende dingen.quote:Op dinsdag 27 december 2016 16:14 schreef Elzies het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder aangaf, een andere stroming.
Kan ik hier uit opmaken dat jij aanneemt dat 'iets' er niet is tot dat er bewezen wordt dat het er wel is?quote:Op dinsdag 27 december 2016 14:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
1) ik ben een atheist.
Jij blijft maar doen alsof dit niet mogelijk is / niet bestaat. Dan ben je echt de werkelijkheid aan het ontkennen.
Anders gezegd: je staat erop dat "atheisme" een synoniem is voor "sterk / positief atheisme". Dan ben je toch echt je eigen semantiek uit je duim aan het zuigen.
Nee je kunt niet beweren dat het er wel is, de bewijslast ligt bij degene die claimt, niet bij degene die de claim ontkent.quote:Op dinsdag 27 december 2016 17:59 schreef marko777 het volgende:
[..]
Kan ik hier uit opmaken dat jij aanneemt dat 'iets' er niet is tot dat er bewezen wordt dat het er wel is?
Ik wil niet voor iemand anders spreken maar als het gaat om ergens in te geloven, is het niet altijd per se dat het 'bewezen' moet zijn, maar een belangrijke voorwaarden is dat het aannemelijk gemaakt kan worden.quote:Op dinsdag 27 december 2016 17:59 schreef marko777 het volgende:
[..]
Kan ik hier uit opmaken dat jij aanneemt dat 'iets' er niet is tot dat er bewezen wordt dat het er wel is?
Maar degene die ontkent claimt dan toch te beweren dat het niet zo is?quote:Op dinsdag 27 december 2016 18:19 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Nee je kunt niet beweren dat het er wel is, de bewijslast ligt bij degene die claimt, niet bij degene die de claim ontkent.
Nee. Dat is dus net de hele crux van dit topicquote:Op dinsdag 27 december 2016 18:24 schreef marko777 het volgende:
[..]
Maar degene die ontkent claimt dan toch te beweren dat het niet zo is?
Nee, je mag eruit opmaken exact wat ik daar schrijf.quote:Op dinsdag 27 december 2016 17:59 schreef marko777 het volgende:
[..]
Nee.quote:Op zaterdag 24 december 2016 16:12 schreef marko777 het volgende:
[..]
Geloof jij als atheïst in het verhaal over een universum/wereld waarin er een god is?
Nee.quote:Of geloof jij als atheïst in het verhaal over een universum/wereld waar geen god is?
Enkel de aanwezigheid van de theist en zijn verhaal zorgt ervoor dat ik me atheist (niet-theist) kan noemen.quote:Want het komt door de aanwezigheid van dat verhaal, waar in gelooft wordt, waardoor jij jezelf kan benoemen als atheïst en een ander zichzelf kan benoemen als theïst.
Echter, nu geef je toch twee zaken aan waar eventueel in te geloven valt (in het kort: universum waarin God bestaat en universum waarin God niet bestaat). Het geloof in beide waarheidsclaims ontbreekt bij mij.quote:Pas als beide verhalen er niet zouden zijn dan pas kan je volgens mij spreken dat er geen geloof is. Want er is dan niets om in te geloven.
Waarom? Ik kan toch prima mensen raar vinden omdat ze dingen geloven waar geen enkele reden toe is? Ik kan toch prima "beschreven figuur X" een naar figuur vinden, zonder dat ik geloof dat deze bestaat? Denk bijv. aan figuren uit de literatuur.quote:Als jij beide vragen met een nee zou beantwoorden dan betekent dat er voor jou niets is om in te geloven, dan zal het voor jou ook niet mogelijk zijn om een mening te hebben over religie, over een god, over mensen die daarin geloven, over mensen die doen en leven vanuit hun
geloofsovertuiging, enz. Het zou dan totaal blanco bij jou moeten zijn.
Wat is geldig voor alle atheisten? Dat ze niet in het hokje 'geen voorkeur voor een van beide claims' of 'geen geloof in beide claims' mogen zitten van jou?quote:Als het zo is dan zou een museum plek voor jou wel op zijn plaats zijn, want dan zou jij de eerste mens zijn op deze planeet zonder een oordeel. Volgens mij is dit geldig voor alle atheïsten.
Prima dat jij dat zo vindt. Ik als atheist herken me daar niet in:quote:Ik als atheïst namelijk geloof in het verhaal van een universum/wereld waar geen god is. Ik ben dus een gelovige.
Wat dat betreft ben ik net zo'n gelovige als een theïst die gelooft in het verhaal van een universum/wereld waar in een god is.
Wat een klinkklare onzin dat de zin 'ik geloof niet dat goden bestaan' verschilt van de zin ' ik geloof dat goden niet bestaan'. Daar staat precies hetzelfde.quote:Op dinsdag 27 december 2016 17:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het zijn gewoon twee verschillende dingen.
Atheïsme: ik geloof niet dat goden bestaan. (Let op: dat is niet hetzelfde als 'ik geloof dat goden niet bestaan'. Slechts een minderheid onder de atheïsten gelooft dit.)
Agnosticisme: ik kan niet weten of er wel of niet goden bestaan.
Deze standpunten sluiten elkaar helemaal niet uit. De eerste gaat over het wel of niet ontbreken van een geloofsovertuiging, de tweede gaat over of we iets wel of niet kunnen weten.
Nee dat is niet precies hetzelfde. Jij bent de enige die dat zegt.quote:Op woensdag 28 december 2016 09:51 schreef Elzies het volgende:
[..]
Wat een klinkklare onzin dat de zin 'ik geloof niet dat goden bestaan' verschilt van de zin ' ik geloof dat goden niet bestaan'. Daar staat precies hetzelfde.
Zoals hierboven... jij lijkt hier de enige te zijn die denkt dat die twee hetzelfde zijn.quote:Op woensdag 28 december 2016 09:51 schreef Elzies het volgende:
[..]
Wat een klinkklare onzin dat de zin 'ik geloof niet dat goden bestaan' verschilt van de zin ' ik geloof dat goden niet bestaan'. Daar staat precies hetzelfde.
Een zwak atheïst ook niet.quote:Op woensdag 28 december 2016 09:51 schreef Elzies het volgende:
Het verschil met een agnost is dat een agnost het bestaan van goden niet uitsluit.
Jij lijkt de enige te zijn die daar zo over denkt. Zou het kunnen dat dat aan jou ligt?quote:Op woensdag 28 december 2016 09:51 schreef Elzies het volgende:
Ik begrijp werkelijk niet dat we hier iedere dag nog een discussie over moeten voeren. Het is toch klip en klaar duidelijk?
Als ik als enige voor een zaal vol Jehova Getuigen hun geloofsopvatting bekritiseer dan zal ik ongetwijfeld ook te horen krijgen dat ik de enige ben die dat vind. Atheïsten vormen daar geen uitzondering op, dus dat is voor mij geen steekhoudend argument.quote:Op woensdag 28 december 2016 10:00 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nee dat is niet precies hetzelfde. Jij bent de enige die dat zegt.
Dit zou vergelijkbaar zijn als je voor die zaal van Jehova Getuigen gaat staan en hen gaat vertellen wat zij geloven. Dat is namelijk precies wat jij doet: atheïsten vertellen wat zij geloven.quote:Op woensdag 28 december 2016 10:10 schreef Elzies het volgende:
[..]
Als ik als enige voor een zaal vol Jehova Getuigen hun geloofsopvatting bekritiseer dan zal ik ongetwijfeld ook te horen krijgen dat ik de enige ben die dat vind. Atheïsten vormen daar geen uitzondering op, dus dat is voor mij geen steekhoudend argument.
Als we het woordje "geloof" in die twee zinnen eens vervangen door "zeg":quote:Op woensdag 28 december 2016 10:10 schreef Elzies het volgende:
Wederom lees ik dus opnieuw een reactie die nergens inhoudelijk wordt toegelicht. Voor mij staat er precies hetzelfde en beide betreffen een geloofsopvatting.
Ik zal het nog eens voor de tienduizendste keer inhoudelijk toelichten. En voordat je weer gaat sputteren dat dit zogenaamd niets met atheïsme te maken heeft, dit heeft ermee te maken omdat het glashelder het verschil tussen die twee zinnen aantoont.quote:Op woensdag 28 december 2016 10:10 schreef Elzies het volgende:
Wederom lees ik dus opnieuw een reactie die nergens inhoudelijk wordt toegelicht. Voor mij staat er precies hetzelfde en beide betreffen een geloofsopvatting.
Waarom zou je het woordje geloof moeten vervangen als het daadwerkelijk gaat om een geloofsopvatting? Altijd maar die naïeve woordspelletjes en proberen af te wijken van de oorspronkelijke stelling dat de atheïstische overtuiging gestoeld is op het geloof dat God niet bestaat.quote:Op woensdag 28 december 2016 10:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit zou vergelijkbaar zijn als je voor die zaal van Jehova Getuigen gaat staan en hen gaat vertellen wat zij geloven.
[..]
Als we het woordje "geloof" in die twee zinnen eens vervangen door "zeg":
1) ik zeg niet dat goden bestaan
2) ik zeg dat goden niet bestaan
Zijn deze twee ook hetzelfde volgens jou? Dat zou betekenen dat iemand die z'n mond houdt zegt dat goden niet bestaan. Een soort 'wie zwijgt stemt toe'.
Jij hebt een verkeerd idee over wat atheïsme is. Jij houdt bij hoog en laag vast aan je eigen definitie, terwijl verder iedereen er een andere definitie op nahoudt. Als je daar al vier topics lang op wordt gewezen en je blijft stug volhouden "ja maar atheïsme betekent dit" terwijl iedereen (inclusief meerdere atheïsten zelf) glashelder aangeven dat het iets anders betekent, wie is er dan woordspelletjes aan het spelen?quote:Op woensdag 28 december 2016 10:26 schreef Elzies het volgende:
Waarom zou je het woordje geloof moeten vervangen als het daadwerkelijk gaat om een geloofsopvatting? Altijd maar die naïeve woordspelletjes en proberen af te wijken van de oorspronkelijke stelling dat de atheïstische overtuiging gestoeld is op het geloof dat God niet bestaat.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |