Ik deel jouw laatste mening simpelweg niet. Je gelooft in een bestaan waar God of goden in al zijn diversiteit daar deel van uitmaakt of niet. Er is mijnsinziens geen middenweg tenzij je in principe goden wilt vervangen door aliens, zoals von Daniken doet.quote:Op woensdag 21 december 2016 13:37 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Volgens mij had ik twee topics geleden al aangegeven dat mijn overtuiging dat kabouters, goden, en roze eenhoorns niet bestaan, best 'geloofsovertuigingen' genoemd mogen worden.
Is dat wat je bedoelt? Vind jij de overtuiging dat roze eenhoorns niet bestaan, inderdaad een 'geloofsovertuiging'? Of geldt dat alleen voor de overtuiging dat goden niet bestaan?
Ik heb dat nu al tien keer gevraagd maar iedere keer omzeil je die vraag. En dan lachend "kaboutertjes" zeggen maar nog steeds de vraag niet beantwoorden. Beetje flauw.
En daarnaast ga je trouwens wéér niet op het punt in dat er dus zat mensen zijn die noch in een goddeloos universum, noch in goden geloven. En dus dat jouw stelling "ofwel je gelooft in X, ofwel je gelooft in het tegenovergestelde van X" dus niet opgaat. Je kunt prima in geen van beide geloven.
Jouw mening doet er niet toe, er zijn nou eenmaal mensen die NOCH het één (goden bestaan niet), NOCH het ander (goden bestaan wel) geloven. Alleen al in dit topic zijn daar talloze voorbeelden van. Dat is niet iets waar jij of ik het mee eens of oneens kunnen zijn, die mensen geloven nu eenmaal beide standpunten NIET.quote:Op donderdag 22 december 2016 10:07 schreef Elzies het volgende:
Ik deel jouw laatste mening simpelweg niet.
Voor de zoveelste keer dit voorbeeld dan:quote:Je gelooft in een bestaan waar God of goden in al zijn diversiteit daar deel van uitmaakt of niet. Er is mijnsinziens geen middenweg
...en niemand hier is het eens met die opvatting. De consensus is dat Atheisme _niet_ een geloofstuctuur is maar een afwezigheid van een geloofstructuur. Niet een geloofstructuur an sich dus.quote:Op donderdag 22 december 2016 10:07 schreef Elzies het volgende:
[..]
Daarom heeft het atheïsme als stroming ook die term gekregen, een stroming waarin je wel of niet in kunt geloven. Atheïsme staat daarmee dus niet los van al bestaande geloofsstructuren.
Ik sluit me aan bij al die anderen: je beweringen slaan nergens op. Ongeloof is geen vorm van geloof, het is juist de afwezigheid er van. En wat het al helemaal niet is is een vorm van religiequote:Op donderdag 22 december 2016 10:07 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik deel jouw laatste mening simpelweg niet. Je gelooft in een bestaan waar God of goden in al zijn diversiteit daar deel van uitmaakt of niet. Er is mijnsinziens geen middenweg tenzij je in principe goden wilt vervangen door aliens, zoals von Daniken doet.
Wat betreft kaboutertjes, er zijn mensen die geloven in kaboutertjes. Of ze maken er aliens van zoal de bekende grijze mannetjes met hun grote zwarte amandelogen. Die mensen zullen het geloof in een bestaan zónder kaboutertjes terdege zien als een individuele geloofsopvatting, net zoals dit bij het geloof in God of goden ook het geval is. Daarom heeft het atheïsme als stroming ook die term gekregen, een stroming waarin je wel of niet in kunt geloven. Atheïsme staat daarmee dus niet los van al bestaande geloofsstructuren.
Probleem binnen deze discussie blijft dat de atheïst van het ene zelfbedachte argument naar het andere hobbelt. Van God naar kaboutertjes, van roze eenhoorns naar stoeptegels en nu gaan we de lotto van stal halen. Dat heeft toch niets meer met de atheïstische kernwaarde te maken, namelijk het geloof dat God niet bestaat.quote:Op donderdag 22 december 2016 11:25 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Jouw mening doet er niet toe, er zijn nou eenmaal mensen die NOCH het één (goden bestaan niet), NOCH het ander (goden bestaan wel) geloven. Alleen al in dit topic zijn daar talloze voorbeelden van. Dat is niet iets waar jij of ik het mee eens of oneens kunnen zijn, die mensen geloven nu eenmaal beide standpunten NIET.
Dus daar blijkt simpelweg in de praktijk dat die derde positie wel degelijk bestaat.
[..]
Voor de zoveelste keer dit voorbeeld dan:
Geloof jij dat de eerstvolgende jackpot in de staatsloterij op een EVEN lotnummer valt?
Zo nee, dan geloof je dus dat hij op een ONEVEN lotnummer valt. Er is geen middenweg mogelijk!
Zie je nu wat een onzin dit is?
fucking zuchtquote:Op donderdag 22 december 2016 12:48 schreef Elzies het volgende:
Dat heeft toch niets meer met de atheïstische kernwaarde te maken, namelijk het geloof dat God niet bestaat.
Verander de woordjes 'niet aannemen' in 'geloof in een bestaan zonder God of goden' en dan gaan veel atheïsten ineens steigeren alsof hun wereldje vergaat. Terwijl er gewoon hetzelfde staat.quote:Op donderdag 22 december 2016 12:56 schreef wijsneus het volgende:
[..]
fucking zucht
Atheisme heeft geen waarden. Het is simpelweg het niet-aannemen van een bewering van een theist.
Kun je gewoon de vraag beantwoorden in plaats van er omheen te blijven lullen? Geloof jij dat de lotto op een even nummer valt? Of ben jij juist van de oneven stroming? Je MOET één van de twee geloven, neutraal zijn of van beide evenmin overtuigd zijn is geen optie! (volgens jouw eigen argument althans)quote:Op donderdag 22 december 2016 12:48 schreef Elzies het volgende:
Probleem binnen deze discussie blijft dat de atheïst van het ene zelfbedachte argument naar het andere hobbelt. Van God naar kaboutertjes, van roze eenhoorns naar stoeptegels en nu gaan we de lotto van stal halen. Dat heeft toch niets meer met de atheïstische kernwaarde te maken, namelijk het geloof dat God niet bestaat.
De derde variant is geen van beide geloven. Dat is nu al zo vaak uitgelegd, ook weer in de alinea direct hierboven. Als je dan expres nog steeds je oogkleppen op wilt houden, en dat per se wil blijven ontkennen, prima.quote:Ik lees bovendien geen derde variant. Of je gelooft in een bestaan met God of je gelooft in een bestaan waar God geen deel vanuit maakt omdat die niet bestaat.
Oh ja? Schuur jij qua jackpot richting een even lotnummer aan? Of toch meer een oneven lotnummer?quote:Opties als iets niet uitsluiten of het niet zeker weten schuurt altijd binnen een van de twee bestaande opties aan.
Toont aan dat Elzies niet gekomen is om te discussierenquote:Op donderdag 22 december 2016 13:08 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Kun je gewoon de vraag beantwoorden in plaats van er omheen te blijven lullen? Geloof jij dat de lotto op een even nummer valt? Of ben jij juist van de oneven stroming? Je MOET één van de twee geloven, neutraal zijn of van beide evenmin overtuigd zijn is geen optie! (volgens jouw eigen argument althans)
[..]
De derde variant is geen van beide geloven. Dat is nu al zo vaak uitgelegd, ook weer in de alinea direct hierboven. Als je dan expres nog steeds je oogkleppen op wilt houden, en dat per se wil blijven ontkennen, prima.
[ afbeelding ]
[..]
Oh ja? Schuur jij qua jackpot richting een even lotnummer aan? Of toch meer een oneven lotnummer?
Kun je wel flauw blijven doen en zeggen dat dat niets met atheïstische kernwaarden te maken heeft, maar dit is gewoon een heel simpel concreet voorbeeld dat het standpunt "ik geloof noch X, noch het tegenovergestelde van X" absoluut WEL aan de orde kan zijn. En of X nou "de jackpot valt op een even lot" of "goden bestaan" is, maakt voor dat principe geen verschil.
Nee.quote:Op donderdag 22 december 2016 13:08 schreef Elzies het volgende:
Verander de woordjes 'niet aannemen' in 'geloof in een bestaan zonder God of goden' en dan gaan veel atheïsten ineens steigeren alsof hun wereldje vergaat. Terwijl er gewoon hetzelfde staat.
Ik zie nog steeds geen verband tussen een loterij en de atheïstische kernwaarde waarbij het geloof in een bestaan zonder God of goden centraal staat.quote:Op donderdag 22 december 2016 13:12 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Nee.
Jantje beweert dat de jackpot op een even lot valt.
Pietje neemt die bewering niet aan.
Verander 'neemt niet aan' in 'gelooft dat de jackpot op een oneven lot valt'.
Totaal iets anders.
Serieus? Hoe ver moet het worden uitgespeld voor je?quote:Op donderdag 22 december 2016 13:15 schreef Elzies het volgende:
Ik zie nog steeds geen verband tussen een loterij en de atheïstische kernwaarde waarbij het geloof in een bestaan zonder God of goden centraal staat.
En jouw definitie van atheisme wordt hier niet aangenomen. Je verwart atheisme met materialisme.quote:Op donderdag 22 december 2016 13:15 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik zie nog steeds geen verband tussen een loterij en de atheïstische kernwaarde waarbij het geloof in een bestaan zonder God of goden centraal staat.
Wat is de volgende vergelijking waarmee we gaan komen? De kruidentuin van Klazien?
Ik kan van deze reactie weinig tabak meer maken.quote:Op donderdag 22 december 2016 13:23 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Serieus? Hoe ver moet het worden uitgespeld voor je?
Het verband is: als je niet in X gelooft, impliceert dat nog niet automatisch dat je in het tegenovergestelde van X gelooft.
Dit geldt namelijk ONGEACHT wat X is. Dus hierbij doet het er niet toe of we het over loterijen of religie of kernwaarden of kabouters hebben.
Ik zal het nog een keer herhalen:
Als je niet in X gelooft, impliceert dat nog niet automatisch dat je in het tegenovergestelde van X gelooft.
Jij lijkt te willen volhouden dat dit principe niet waar is. Mijn tegenvoorbeeld met de loterij toont jouw ongelijk aan. Het is WEL DEGELIJK mogelijk om noch in X, noch in het tegenovergestelde van X te geloven.
Jouw definitie wordt niet aangenomen.quote:Op donderdag 22 december 2016 15:35 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik kan van deze reactie weinig tabak meer maken.
Er worden hier allerlei argumenten bij verzonnen die niets van doen heeft met de kern van deze discussie, namelijk waar de atheïst gelooft in een bestaan waar God afwezig is.
Ik zie geen link met kaboutertjes, roze eenhoorns, stoeptegels, lotto-uitslagen of Klaziens kruidentuintje. Allemaal vage woordspelletjes om toch maar vooral de kern van dit betoog te ontwijken.
Ik lees geen valide argumenten, slechts een onophoudelijk verzet waarbij ik de atheïstische opvatting van een geloof zónder God definieer als zijnde een geloofsopvatting.
Nogmaals, vraag blijft openstaan waarom je hiertegen zou verzetten. Ik geloof ook niet in een monotheïstische God, maar ik ben mans genoeg te erkennen dat ook die stelling een onbewezen stelling blijft die het rechtvaardigt het te mogen bestempelen als een individuele geloofsopvatting. Het simpele gebruik het dat woordje geloof maakt me nog geen religieus, hoor.
Omdat je redenatie niet klopt.quote:Op donderdag 22 december 2016 15:35 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik kan van deze reactie weinig tabak meer maken.
Er worden hier allerlei argumenten bij verzonnen die niets van doen heeft met de kern van deze discussie, namelijk waar de atheïst gelooft in een bestaan waar God afwezig is.
Ik zie geen link met kaboutertjes, roze eenhoorns, stoeptegels, lotto-uitslagen of Klaziens kruidentuintje. Allemaal vage woordspelletjes om toch maar vooral de kern van dit betoog te ontwijken.
Ik lees geen valide argumenten, slechts een onophoudelijk verzet waarbij ik de atheïstische opvatting van een geloof zónder God definieer als zijnde een geloofsopvatting.
Nogmaals, vraag blijft openstaan waarom je hiertegen zou verzetten. Ik geloof ook niet in een monotheïstische God, maar ik ben mans genoeg te erkennen dat ook die stelling een onbewezen stelling blijft die het rechtvaardigt het te mogen bestempelen als een individuele geloofsopvatting. Het simpele gebruik het dat woordje geloof maakt me nog geen religieus, hoor.
Dat geloven atheïsten in het algemeen niet. Sommige wel (zoals ik), de meeste niet. Dat kun je wel eigenwijs blijven ontkennen, en doen alsof jij beter weet wat anderen wel of niet geloven dan zijzelf, maar dat verandert er niets aan.quote:Op donderdag 22 december 2016 15:35 schreef Elzies het volgende:
Misschien begint dan nu toch het kwartje te vallen dat dé atheïst helemaal niet bestaat. Dat ook de atheïstische stroming is gegrondvest op verschillende meningen, verschillende visies, verschillende overtuigingen waarbij het woordje geloof in een goddeloos bestaan niet voor iedere atheïst per definitie zo'n mate van verzet oproept.quote:Op donderdag 22 december 2016 15:47 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Dat geloven atheïsten in het algemeen niet. Sommige wel (zoals ik), de meeste niet. Dat kun je wel eigenwijs blijven ontkennen, en doen alsof jij beter weet wat anderen wel of niet geloven dan zijzelf, maar dat verandert er niets aan.
De rest is weer het gebruikelijke ontwijken van de discussie. Hele simpele concrete vragen ontwijk je keer op keer, om maar krampachtig (of zelfs stampvoetend) vast te houden aan je idiote ontkenning dat mensen ook NIETS kunnen geloven. Of aan je eigen idiote definitie van atheïsme, die domweg niet strookt met wat de rest van de wereld daaronder verstaat. Of is iedereen gek behalve jij, is dat je punt?
Duidelijker dan in m'n voorgaande post kan ik het niet uitspellen. Als je daar zogenaamd nog steeds geen tabak van kunt maken (wat me sterk lijkt, iedere randdebiel snapt wat daar staat) of daar weigert op in te gaan vrees ik dat we zijn uitgediscussieerd.
zou best eens kunnen.quote:Op donderdag 22 december 2016 15:56 schreef Elzies het volgende:
[..]
Misschien begint dan nu toch het kwartje te vallen dat dé atheïst helemaal niet bestaat. Dat ook de atheïstische stroming is gegrondvest op verschillende meningen, verschillende visies, verschillende overtuigingen waarbij het woordje geloof in een goddeloos bestaan niet voor iedere atheïst per definitie zo'n mate van verzet oproept.
Waarom zou men blijven kissebissen over een bepaalde definitie? Men blijft maar doordrammen op dat ene simpele woordje geloof. Als ik het een geloof in een goddeloos bestaan noem en jij geloof in NIETS? In beide visies ontbreekt simpelweg hetzelfde godsbeeld. Waarom zou het dan zoveel anders zijn? Dat is het namelijk niet.
Jij noemt het geloof omdat je atheïsme aan geloof gelijk wil stellen, en dat is het niet. Maar goed, dat is al uit den treure aan je uitgelegd.quote:Op donderdag 22 december 2016 15:56 schreef Elzies het volgende:
[..]
Misschien begint dan nu toch het kwartje te vallen dat dé atheïst helemaal niet bestaat. Dat ook de atheïstische stroming is gegrondvest op verschillende meningen, verschillende visies, verschillende overtuigingen waarbij het woordje geloof in een goddeloos bestaan niet voor iedere atheïst per definitie zo'n mate van verzet oproept.
Waarom zou men blijven kissebissen over een bepaalde definitie? Men blijft maar doordrammen op dat ene simpele woordje geloof. Als ik het een geloof in een goddeloos bestaan noem en jij geloof in NIETS? In beide visies ontbreekt simpelweg hetzelfde godsbeeld. Waarom zou het dan zoveel anders zijn? Dat is het namelijk niet.
Bij jou ja, verder wist iedereen dat al lang.quote:Op donderdag 22 december 2016 15:56 schreef Elzies het volgende:
Misschien begint dan nu toch het kwartje te vallen dat dé atheïst helemaal niet bestaat.
Wel voor de atheïsten die juist niet in een goddeloos bestaan geloven, dat zijn de meesten namelijk.quote:Dat ook de atheïstische stroming is gegrondvest op verschillende meningen, verschillende visies, verschillende overtuigingen waarbij het woordje geloof in een goddeloos bestaan niet voor iedere atheïst per definitie zo'n mate van verzet oproept.
Pardon? JIJ blijft doordrammen dat mensen die niet in een goddeloos bestaan geloven, toch iets geloven. Jij schijnt het om een of andere reden heel belangrijk te vinden om gebreek aan geloof, ook een geloof te willen noemen.quote:Waarom zou men blijven kissebissen over een bepaalde definitie? Men blijft maar doordrammen op dat ene simpele woordje geloof.
Voor de honderdste keer, dat is wel iets anders. Niet geloven in goden, of wel geloven in een goddeloos bestaan, zijn twee verschillende standpunten. Nog een keer dit voorbeeld om het duidelijk te maken:quote:Als ik het een geloof in een goddeloos bestaan noem en jij geloof in NIETS? In beide visies ontbreekt simpelweg hetzelfde godsbeeld. Waarom zou het dan zoveel anders zijn? Dat is het namelijk niet.
Jantje beweert/gelooft dat goden wel bestaanquote:Op donderdag 22 december 2016 18:56 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Bij jou ja, verder wist iedereen dat al lang.
[..]
Wel voor de atheïsten die juist niet in een goddeloos bestaan geloven, dat zijn de meesten namelijk.
[..]
Pardon? JIJ blijft doordrammen dat mensen die niet in een goddeloos bestaan geloven, toch iets geloven. Jij schijnt het om een of andere reden heel belangrijk te vinden om gebreek aan geloof, ook een geloof te willen noemen.
[..]
Voor de honderdste keer, dat is wel iets anders. Niet geloven in goden, of wel geloven in een goddeloos bestaan, zijn twee verschillende standpunten. Nog een keer dit voorbeeld om het duidelijk te maken:
1. Jantje beweert dat de jackpot op een lot met een even nummer valt.
2. Pietje is daar niet van overtuigt, dus hij gelooft Jantje's claim niet.
3. Klaasje gelooft dat de jackpot op een lot met een oneven nummer valt.
Geloven Pietje en Klaasje hetzelfde?
Voordat je nu weer aan komt kakken met "wat heeft een loterij met atheïsme te maken", dat heeft ermee te maken dat het loterijvoorbeeld jouw denkfout "wie niet gelooft in X, MOET per se in het tegenovergestelde van X geloven" verheldert. En dit patroon blijft precies hetzelfde, ook als je in bovenstaand voorbeeld "jackpot valt op even lot" vervangt door "goden bestaan", en "jackpot valt op oneven lot" door "goden bestaan niet".
Waarom? Dat hoeft met die loterij tickets toch ook niet? Als je niet gelooft (of overtuigd bent, of claimt, etc) dat de jackpot op een even lot valt, dan moet je toch niet per se het tegenovergestelde geloven?quote:Op donderdag 22 december 2016 20:05 schreef marko777 het volgende:
Jantje beweert/gelooft dat goden wel bestaan
Pietje is daar niet van overtuigd, dus pietje gelooft niet in wat jantje claimt/beweert.
(pietje zal eerst in iets moeten geloven om tegen jantje te kunnen zeggen dat hij hem niet gelooft in wat hij vertelt/beweert.)
Dat weten we natuurlijk niet en doet er voor dit voorbeeld ook niet toe. De beweegredenen van zowel Jantje, Pietje als Klaasje laten we hier buiten beschouwing.quote:(Op basis van wat gelooft pietje niet in wat jantje beweert
Nee, ook niet. Zowel in de situatie met de loterij jackpot, als ook over het wel of niet bestaan van goden, geloof Pietje noch wat Jantje beweert, noch wat Klaasje beweert.quote:en als jij dan even pietje de atheis bent, geloof jij klaasje dan wel?)
Wat volgens mij het verschil maakt is dat oneven/even cijfers zo gezegd voor ons bestaan, ze zijn er.quote:Op donderdag 22 december 2016 20:35 schreef lnloggen het volgende:
Waarom? Dat hoeft met die loterij tickets toch ook niet? Als je niet gelooft (of overtuigd bent, of claimt, etc) dat de jackpot op een even lot valt, dan moet je toch niet per se het tegenovergestelde geloven?
Watquote:Op donderdag 22 december 2016 21:03 schreef marko777 het volgende:
Wat volgens mij het verschil maakt is dat oneven/even cijfers zo gezegd voor ons bestaan, ze zijn er.
Iemand kan bijvoorbeeld geloven dat omdat de jackpot al 5 keer op een even nummer is gevallen dat de kans dat hij nu op een oneven nummer zal vallen groter is. En dat geloof kan zwak of sterk zijn. Maar er is wel een basis voor die persoon omdat te geloven.
Die loterij is er of je het nu gelooft of niet. Oneven/even cijfers zijn er of je ze nu gelooft of niet.
De jackpot kan vallen of je het nu gelooft of niet.
Maar als het over goden gaat dan bestaat dat verhaal alleen tussen de oren waarin gelooft kan worden dat ze bestaan of niet.
Zo iets kan je volgens mij niet doen als je dat gaat vergelijken met cijfers die voor ons wel bestaan.
Zwak atheïsme is nou juist wél neutraal, en behelst géén geloof.quote:een citaat van jou in bericht 24
"Ik schaar me (om even bij deze labeltjes te blijven) juist weer wel onder sterk
atheïsme, ik ben niet neutraal wat betreft wel of geen goden maar ik geloof expliciet dat goden *niet* bestaan."
Of het nu om een 'zwak' geloof gaat of om een 'sterk' geloof, neutraal is het sowieso niet meer, er is geloof.
Ik heb al diverse malen gezegd dat ik het prima vind om mijn overtuiging (sterk atheïsme) een 'geloofsovertuiging' te noemen. Met dien verstande dat volgens datzelfde criterium, de overtuiging dat roze eenhoorns niet bestaan óók een geloofsovertuiging is.quote:Zelf bevestigd jij dat met 'ik geloof expliciet dat goden niet bestaan'.
Met die eerste twee vet gedrukte woordjes bevestigt jij al dat het een geloofsopvatting is.
Sterk atheïsme ja. Zwak atheïsme dus niet, want dat gelooft juist alleen maar niet in bepaalde verhalen (en ook niet in het tegenovergestelde van die verhalen).quote:Want dat is wat jij doet als het gaat om de verhalen over goden. Jij gelooft.
Op die manier kan atheisme ook gezien worden als een geloofsopvatting.
hoe je het ook noemt het is geloven.quote:Zwak atheïsme is nou juist wél neutraal, en behelst géén geloof.
Een zwak atheïst (je mag het ook 'agnost' noemen)
1. gelooft NIET dat goden bestaan
2. gelooft NIET dat goden niet bestaan
Dus wat gelooft een zwak atheïst dan precies wel?
Je leest het verkeerd, ik bedoelde dat een zwak atheïst ZOWEL:quote:Op donderdag 22 december 2016 22:39 schreef marko777 het volgende:
hoe je het ook noemt het is geloven.
nummer 1. gelooft dat goden niet bestaan
nummer 2. gelooft dat goden bestaan (klopt niet als het gaat om een atheist)
Ik zie niet wat dat hiermee te maken heeft, maar talloze mogelijkheden natuurlijk. Bijvoorbeeld misschien droom je dit maar. Of zit je in een matrix achtige simulatie en ben ik onderdeel van het programma. Misschien besta je zelf niet eens. Misschien is de hele beleving van jou inclusief je illusie dat je met iemand zit te chatten, een droom van iemand anders. Misschien heb je zoveel LSD geslikt dat je dit allemaal hallucineert en bovendien vergeten bent dat je LSD hebt geslikt.quote:(bijv. ik geloof niet dat jij niet bestaat. Je bent er toch? want met wie zit ik anders te chatten?)
Welnee, het kan prima zo zijn dat je nergens in gelooft.quote:Op donderdag 22 december 2016 23:46 schreef marko777 het volgende:
Het enig wat ik hierover nog wil zeggen is dat zodra er ergens in gelooft wordt, hoe sterk of zwak het geloof in iets dan ook is, er is geloof in het spel en dat zal alles beinvloeden.
Maar het geval van een zwak-atheïst dan? Als het geloof daar niet ontbreekt, wat gelooft die dan? In ieder geval niet dat goden niet bestaan. En ook niet dat goden wel bestaan. Ook niet één van beide een beetje. Allebei gewoon niet. Dus wat dan wel?quote:Bij een theist ontbreekt het geloof niet en voor een atheist geldt het zelfde.
quote:Als het om geloven gaat, om iets te geloven moeten er minimaal 2 kanten zijn, 2 verhalen, meningen, enz.
Als je het ene niet gelooft dan geloof je wel iets anders.
Ik kan zien dat jij heel overtuigd bent van waar jij allemaal in gelooft.quote:Op donderdag 22 december 2016 23:54 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Welnee, het kan prima zo zijn dat je nergens in gelooft.
[..]
Maar het geval van een zwak-atheïst dan? Als het geloof daar niet ontbreekt, wat gelooft die dan? In ieder geval niet dat goden niet bestaan. En ook niet dat goden wel bestaan. Ook niet één van beide een beetje. Allebei gewoon niet. Dus wat dan wel?
[..]
Misschien heb je dit voorbeeld over het hoofd gezien:
1. Jantje beweert dat de jackpot op een lot met een even nummer valt.
2. Pietje is daar niet van overtuigd, dus hij gelooft Jantje's claim niet.
3. Klaasje gelooft dat de jackpot op een lot met een oneven nummer valt.
Merk op dat Pietje ook niet van Klaasje's claim is overtuigd. Hij gelooft Klaasje's claim evenmin.
Wat gelooft Pietje?
Hoe is Pietje niet neutraal hier?
Zeker. Er zijn zat scenario's denkbaar waar ik beslist in goden zou gaan geloven.quote:Op vrijdag 23 december 2016 00:20 schreef marko777 het volgende:
Ik kan zien dat jij heel overtuigd bent van waar jij allemaal in gelooft.
Kan jij stoppen met dat wat jij gelooft of zit je er aan vast?
Het maakt mij echt niet uit wat anderen wel of niet geloven. Het gaat in dit topic ook niet om wat iedereen gelooft (dan zou het een religie discussie worden en dat is weer een heel verhaal apart) maar om het wel of niet geloven op zich.quote:Mensen kunnen niet meer zien dan wat ze geloven of willen geloven, maar het kan zijn dat jij wil dat het meer wordt of dat het anders wordt wat andere mensen geloven.
Ik val vooral in herhaling als mensen iedere keer hetzelfde argument niet begrijpen, of dat negeren en dan weer iets zeggen wat opnieuw rechtstreeks in strijd is met een argument dat daarvoor al is genoemd.quote:Daarmee blijf je vast zitten in wat jij gelooft en val je regelmatig in herhalingen. Ik ga daar niet in mee omdat ik daar geen zin in hebt om zelf steeds te gaan herhalen.
Want dan zou ik het zelfde gaan doen als waar ik een hekel aan hebt bij een ander.
Ik denk dat ik met deze discussie inmiddels onomstotelijk heb aangetoond dat het atheïsme gestoeld is op een geloofsopvatting, namelijk het geloof in een bestaan waar God niet bestaat. Ik kan er weinig anders van maken, ongeacht het fanatisme waarmee atheïsten iedere dag hun eigen geloofshokje aan het ontkennen zijn. Het is zoals het is.quote:Op donderdag 22 december 2016 16:43 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Jij noemt het geloof omdat je atheïsme aan geloof gelijk wil stellen, en dat is het niet. Maar goed, dat is al uit den treure aan je uitgelegd.
Nee.quote:Op vrijdag 23 december 2016 09:20 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik denk dat ik met deze discussie inmiddels onomstotelijk heb aangetoond dat het atheïsme gestoeld is op een geloofsopvatting, namelijk het geloof in een bestaan waar God niet bestaat. Ik kan er weinig anders van maken, ongeacht het fanatisme waarmee atheïsten iedere dag hun eigen geloofshokje aan het ontkennen zijn. Het is zoals het is.
Ik kan er prima mee leven, hoor. Ongeacht ik zelf ook niet geloof in God. Ik lees geen valide argumenten, slechts ontkenningen en een eeuwig ja-nietus.
Het enige wat jij onomstotelijk hebt aangetoond is dat jouw verstandelijk vermogen niet heel uitgebreid is en je onvermogen tot argumenteren, redeneren en discussiëren.quote:Op vrijdag 23 december 2016 09:20 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik denk dat ik met deze discussie inmiddels onomstotelijk heb aangetoond dat het atheïsme gestoeld is op een geloofsopvatting, namelijk het geloof in een bestaan waar God niet bestaat. Ik kan er weinig anders van maken, ongeacht het fanatisme waarmee atheïsten iedere dag hun eigen geloofshokje aan het ontkennen zijn. Het is zoals het is.
Ik kan er prima mee leven, hoor. Ongeacht ik zelf ook niet geloof in God. Ik lees geen valide argumenten, slechts ontkenningen en een eeuwig ja-nietus.
De overeenkomsten tussen stoïcijnse atheïsten en reli-fanaten is hier weer opnieuw aangetoond. Bij gebrek aan valide argumenten gaan we de discussiepartner maar voor rotte vis uitschelden.quote:Op vrijdag 23 december 2016 09:26 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Het enige wat jij onomstotelijk hebt aangetoond is dat jouw verstandelijk vermogen niet heel uitgebreid is en je onvermogen tot argumenteren, redeneren en discussiëren.
Dit is geen moment een discussie geweest. Als u dat wel vindt kent u naast de definitie van Atheisme en Geloof ook de definitie van discussiëren niet.quote:Op vrijdag 23 december 2016 09:31 schreef Elzies het volgende:
[..]
De overeenkomsten tussen stoïcijnse atheïsten en reli-fanaten is hier weer opnieuw aangetoond. Bij gebrek aan valide argumenten gaan we de discussiepartner maar voor rotte vis uitschelden.
Bevestigd alleen maar wat ik hierover opschrijf.
Dit is opnieuw nietszeggende onzin bij gebrek aan valide argumenten. Atheïsten zoals jezelf maken zich totaal belachelijk met hun gedram en dito ontkenningen. Al helemaal met het gegeven dat ze kritiek op hun geloofshokje niet kunnen loslaten.quote:Op vrijdag 23 december 2016 10:06 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Dit is geen moment een discussie geweest. Als u dat wel vindt kent u naast de definitie van Atheisme en Geloof ook de definitie van discussiëren niet.
Jij moet je hoognodig in de doxastische logica verdiepen, want daar mankeert het nodige aan bij jou.quote:Op vrijdag 23 december 2016 10:15 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dit is opnieuw nietszeggende onzin bij gebrek aan valide argumenten. Atheïsten zoals jezelf maken zich totaal belachelijk met hun gedram en dito ontkenningen. Al helemaal met het gegeven dat ze kritiek op hun geloofshokje niet kunnen loslaten.
Daarmee bevestig je elke dag mijn gelijk, net zoals gisteren en morgen. Dit is hetzelfde soort fanatisme waar bepaalde reli-fanaten mee voor de dag komen. Het doordrammen van hun eigen waarheid en zichzelf verlagen tot het uitschelden van de ander bij gebrek aan goede argumentatie. Ik hou alleen een spiegel voor. Meer hoef ik intussen niet meer te doen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 6% gewijzigd door de_tevreden_atheist op 23-12-2016 11:31:03 ]Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
Ach, weer het zoveelste woordspelletje om toch maar vooral de kern van het betoog te mijden.quote:Op vrijdag 23 december 2016 11:17 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Jij moet je hoognodig in de doxastische logica verdiepen, want daar mankeert het nodige aan bij jou.
Hier is vast een opzetje
https://en.wikipedia.org/wiki/Doxastic_logic
quote:Op vrijdag 23 december 2016 11:38 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ach, weer het zoveelste woordspelletje om toch maar vooral de kern van het betoog te mijden.
Feitelijk is deze discussie over. Ik heb nog geen één valide argument gelezen die mijn stelling onderuit haalt.
Atheïsme is gebaseerd op een opvatting waarin je wel of niet in kunt geloven. Het is net als religies bedacht door mensen waarbij het geloof in een goddeloos bestaan centraal staat. Verder zijn er nauwelijks verschillen te onderscheiden.
Beide stromingen zijn onwetenschappelijk te noemen, niet te bewijzen met eenduidige bewijsvoering. Ook het atheïsme kent diverse stromingen, die net als bepaalde stromingen binnen religievoering grenst aan een opgedrongen fundamentalistische waarheidsvoering. Het mijn waarheid telt alleen- principe. Net als bij religieuze ingerichte samenlevingen kent ook het atheïsme voorbeelden van ingerichte samenlevingen waar godsdienst werd verboden en waarbij tegelijkertijd massamoord en vervolging aan de orde van de dag waren.
Dus er bestaan feitelijk meer overeenkomsten dan verschillen tussen religieuze stromingen en atheïstische stromingen. Dit zijn gewoon valide klip en klare voorbeelden zonder dat ik er kaboutertjes of roze eenhoorns bij hoef te halen. Dat maakt het uiteindelijke verschil.
Mijn negeermodus staat nu aan.quote:Op vrijdag 23 december 2016 13:40 schreef Jigzoz het volgende:
Mensen, Elzies gelooft nu eenmaal dat atheïsten diepgelovig zijn en een groot deel van hun leven opofferen aan het aanbidden van niet-god. Verder gelooft hij dat wetenschap ook maar gewoon een mening is en dat de evolutietheorie op geen enkele manier ook maar een beetje op bewijs steunt. En zo zal hij nog wel een aantal flink idiote overtuigingen hebben.
Dan kun je je daar twee, drie, honderd, duizend keer over verbazen, maar dat is gewoon zo. Doe je niks aan. Valt niks aan te snappen, valt niks aan te veranderen, het is gewoon zo. Zo is die pipo nu eenmaal.
Zullen we het dan nu hebben over schoenen? Die zijn namelijk bedoeld voor op je hooft*.quote:Op vrijdag 23 december 2016 13:42 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Mijn negeermodus staat nu aan.
Heb je 0 bewijs voor.quote:Op vrijdag 23 december 2016 13:47 schreef Habbezak het volgende:
Ik geloof trouwens wel in een kabouterloos universum
Maar ik noem mezelf "ongelovige". Hou ik mezelf zeker weer voor de gek?quote:Op vrijdag 23 december 2016 13:40 schreef Jigzoz het volgende:
Mensen, Elzies gelooft nu eenmaal dat atheïsten diepgelovig zijn en een groot deel van hun leven opofferen aan het aanbidden van niet-god. Verder gelooft hij dat wetenschap ook maar gewoon een mening is en dat de evolutietheorie op geen enkele manier ook maar een beetje op bewijs steunt. En zo zal hij nog wel een aantal flink idiote overtuigingen hebben.
Dan kun je je daar twee, drie, honderd, duizend keer over verbazen, maar dat is gewoon zo. Doe je niks aan. Valt niks aan te snappen, valt niks aan te veranderen, het is gewoon zo. Zo is die pipo nu eenmaal.
Ja, dat is dus niet de bedoeling.quote:Op vrijdag 23 december 2016 13:49 schreef Perrin het volgende:
[..]
Maar ik noem mezelf "ongelovige". Hou ik mezelf zeker weer voor de gek?
Ongelovigen zijn atheïsten, atheïsme is een religie, dus ongelovigen zijn eh... Ook maar een mening?quote:Op vrijdag 23 december 2016 13:50 schreef Habbezak het volgende:
"Ongelovigen bestaan niet" aldus Elzies
Je gelooft dat ongelovigen niet bestaan. Daarmee is dat dus ook een geloof en dus geloven ongelovigen dus ook, ook al geloven ze dat ze niet geloven geloven ze dat alleen maar. Wordt wel een beetje een Kees Toorn achtig gebeuren zo.quote:Op vrijdag 23 december 2016 13:50 schreef Habbezak het volgende:
"Ongelovigen bestaan niet" aldus Elzies
quote:Op vrijdag 23 december 2016 14:01 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Je gelooft dat ongelovigen niet bestaan. Daarmee is dat dus ook een geloof en dus geloven ongelovigen dus ook, ook al geloven ze dat ze niet geloven geloven ze dat alleen maar. Wordt wel een beetje een Kees Toorn achtig gebeuren zo.
Haha, ziet er goed uit:quote:Op vrijdag 23 december 2016 14:09 schreef Jigzoz het volgende:
Overigens iemand het boek 2084 van Boualem Sansal?
Ik overweeg te aan te schaffen om deze Kerst te lezen.
quote:Het werk van de Algerijnse schrijver Boualem Sansal (1949) is in eigen land verboden.
Man schijnt fantastisch te schrijven. Hoewel het geen nieuwe Houellebecq zal zijn, ze zeggen dat in Frankrijk niet snel.quote:Op vrijdag 23 december 2016 14:11 schreef Perrin het volgende:
[..]
Haha, ziet er goed uit:
https://www.hebban.nl/boeken/2084-boualem-sansal
Een Algerijnse versie van 1984..
[..]
Je bent de enige die dat denktquote:Op vrijdag 23 december 2016 09:20 schreef Elzies het volgende:
Ik denk dat ik met deze discussie inmiddels onomstotelijk heb aangetoond dat
Oh nou misschien heb je er overheen gelezen, maar onder andere dit en dit en dit toont onomstotelijk glashelder aan dat het prima mogelijk is om noch te geloven dat iets waar, noch te geloven dat iets onwaar is.quote:Op vrijdag 23 december 2016 11:38 schreef Elzies het volgende:
Ik heb nog geen één valide argument gelezen die mijn stelling onderuit haalt.
Laat het los..... Elzies is 'The black knight' .quote:Op vrijdag 23 december 2016 16:02 schreef lnloggen het volgende:
Een andere vraag die Elzies ook nog stééds weigert te beantwoorden:
Jantje beweert dat roze eenhoorns niet bestaan. Vind jij Jantje's overtuiging een geloofsopvatting?
Wat een nichterig paard.quote:Op vrijdag 23 december 2016 16:41 schreef marko777 het volgende:
[ afbeelding ]
Kan dit een bewijs zijn waar je naar zoekt, inloggen?
En nog niet eens omgebouwd, het heeft z'n ding nog.quote:
Is dat niet gewoon zo'n voorbindding?quote:Op vrijdag 23 december 2016 17:01 schreef truthortruth het volgende:
[..]
En nog niet eens omgebouwd, het heeft z'n ding nog.
Thanks for the imagequote:Op vrijdag 23 december 2016 17:02 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Is dat niet gewoon zo'n voorbindding?
Vroeger misschien anaal vernederd door roze eenhoorns?quote:Op vrijdag 23 december 2016 17:07 schreef marko777 het volgende:
misschien heeft jantje wel een enorme antipathie tegen roze eenhoorns waarom hij beweert dat roze eenhoorns niet bestaan
Ja, of Jantje is stronteigenwijs en blijft hangen in de ontkenningsfase.quote:Op vrijdag 23 december 2016 17:07 schreef marko777 het volgende:
misschien heeft jantje wel een enorme antipathie tegen roze eenhoorns waarom hij beweert dat roze eenhoorns niet bestaan
Wat zou jij in dat geval doen?quote:Op vrijdag 23 december 2016 17:11 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Ja, of Jantje is stronteigenwijs en blijft hangen in de ontkenningsfase.
Zoals ook bepaalde users in dit topic trouwens. Al zou er een roze eenhoorn in levende lijve voor zijn neus staan, gewoon blijven ontkennen
als dat gebeurd zou zijn dan zal jantje dat wel het liefst blijven ontkennenquote:Op vrijdag 23 december 2016 17:08 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Vroeger misschien anaal vernederd door roze eenhoorns?
Schoorvoetend erkennen dat ik ernaast zat. En blij zijn dat ik weer wat geleerd heb en mijn wereldbeeld weer wat kan bijstellen met dit voortschrijdend inzicht. En Jantje uitlachen.quote:
herkenbaar voor je, inloggen?quote:Op vrijdag 23 december 2016 17:11 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Ja, of Jantje is stronteigenwijs en blijft hangen in de ontkenningsfase.
Zoals ook bepaalde users in dit topic trouwens. Al zou er een roze eenhoorn in levende lijve voor zijn neus staan, gewoon blijven ontkennen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |