Nee. Je hebt alleen tig keer gezegd dat het zogenaamd al tig keer ontkracht was. Je bent er nooit inhoudelijk op ingegaan, je weigert categorisch daar op te antwoorden.quote:Op zondag 25 december 2016 12:47 schreef Elzies het volgende:
Ik heb tig reacties besteed aan kaboutertjes en andere onzinvergelijkingen.
Nee, je draait hier wéér expres woorden om. Wat je hier zegt klopt gewoon niet.quote:Op zondag 25 december 2016 12:47 schreef Elzies het volgende:
Een atheïst gelooft dat God niet bestaat
Voor de meeste atheïsten is dat inderdaad precies het geval.quote:maar zou vervolgens niet geloven in een goddeloos bestaan?
Zie mijn eerste reactie bovenaan, tweede post in dit topic: "sterk atheïsme". Wat dus NIET opgaat voor de meeste atheïsten.quote:Hoe noem je dan het geloof in een bestaan waar God niet bestaat?
Zoals ik er naar kijk heb jij hier aan pietje al een geloof toe bedeeld omdat hij naar jantje zal reageren met, 'ik geloof jou niet'. Daarmee stelt hij jantje al in het ongelijk. Die zelfde reactie zal pietje dan ook geven aan klaasje.quote:Misschien heb je dit voorbeeld over het hoofd gezien:
1. Jantje beweert dat de jackpot op een lot met een even nummer valt.
2. Pietje is daar niet van overtuigd, dus hij gelooft Jantje's claim niet.
3. Klaasje gelooft dat de jackpot op een lot met een oneven nummer valt.
Merk op dat Pietje ook niet van Klaasje's claim is overtuigd. Hij gelooft Klaasje's claim evenmin.
Wat gelooft Pietje?
Hoe is Pietje niet neutraal hier?
Voor mij zeg jij met die twee zinnetjes precies het zelfde. Het is allebei met een geloof.quote:Maar dat is niet wat hier aan de hand is. Mensen lijken dat verschil maar niet te snappen.
Zie opnieuw deze twee zinnen: "ik geloof niet dat X bestaat" is echt iets anders dan "ik geloof dat X niet bestaat".
Ok, heel simpel dan, ik stel jou concreet de volgende vraag:quote:Op zondag 25 december 2016 13:07 schreef marko777 het volgende:
Voor mij zeg jij met die twee zinnetjes precies het zelfde. Het is allebei met een geloof.
Dat is precies wat Pietje zegt tegen zowel de religieus die beweert "goden bestaan", als ook tegen de sterk-atheist die beweert "goden bestaan niet".quote:Op zondag 25 december 2016 13:07 schreef marko777 het volgende:
[q]Als pietje in een neutrale positie zou zitten, die neutrale positie is dan zonder een geloof en een positie van nog niet weten, dan zou pietje zijn reactie naar zowel jantje als klaasje het zelfde zijn met, 'dat is mogelijk.
Welk geloof dan? Kun je concreet aangeven wat Pietje dan precies gelooft?quote:Maar omdat jij in dit voorbeeld pietje al een geloof hebt toe bedeeld
Ik ken pietje niet dus nu moet ik een aannamen gaan maken in welke positie ik pietje zet.quote:Op zondag 25 december 2016 13:23 schreef lnloggen het volgende:
Nog simpeler, misschien valt het kwartje op deze manier. Zie de volgende vier ja/nee stellingen over het bestaan van goden, wat denk je dat de antwoorden zijn voor Pietje:
1. Is ervan overtuigd dat goden bestaan: JA / NEE
2. Houdt het voor mogelijk dat goden bestaan: JA / NEE
3. Is ervan overtuigd dat goden niet bestaan: JA / NEE
4. Houdt het voor mogelijk dat goden niet bestaan: JA / NEE
Ok, laten we uitgaan van een neutrale Pietje zonder geloof.quote:Op zondag 25 december 2016 13:35 schreef marko777 het volgende:
Ik ken pietje niet dus nu moet ik een aannamen gaan maken in welke positie ik pietje zet.
ja, mee eensquote:Op zondag 25 december 2016 13:41 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Ok, laten we uitgaan van een neutrale Pietje zonder geloof.
Wat zouden zijn antwoorden (ja/nee) zijn op die 4 vragen?
Ik zou zeggen: 1 = nee, 2 = ja, 3 = nee, 4 = ja. Mee eens?
Goed, dus wat gelooft Pietje nu? Of welke geloofsovertuiging heeft hij? (of welke religieuze stroming hangt hij aan, om het even in Elzies' woorden uit te drukken).quote:
In pietje zit geen geloof want pietje is neutraal.quote:Op zondag 25 december 2016 13:49 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Goed, dus wat gelooft Pietje nu? Of welke geloofsovertuiging heeft hij? (of welke religieuze stroming hangt hij aan, om het even in Elzies' woorden uit te drukken).
Jawel, die vier antwoorden van Pietje (1=nee 2=ja 3=nee 4=ja) vormen tezamen precies het standpunt van zwak atheïsme.quote:Op zondag 25 december 2016 13:57 schreef marko777 het volgende:
In pietje zit geen geloof want pietje is neutraal.
Dat is niet wat je kan zeggen over een theïst of een atheïst.
In #1 #2 #3 en nu in #4 heb ik die vraag in den treure beantwoord. Je kunt het zo teruglezen. Maar je blijft steeds komen met dezelfde woordspelletjes die niet relevant zijn voor mijn aangehaalde stelling. Als ik een discussie voer over een fiets dan ga ik als argument er toch ook niet telkens auto's bijhalen? Twee verschillende onderwerpen. Mijn stelling gaat niet over Jantje en over eenhoorns maar over het geloof van een atheïst in het niet-bestaan van God.quote:Op zondag 25 december 2016 13:02 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Nee. Je hebt alleen tig keer gezegd dat het zogenaamd al tig keer ontkracht was. Je bent er nooit inhoudelijk op ingegaan, je weigert categorisch daar op te antwoorden.
Kijk, ook nu zal ik de vraag weer stellen, en ook nu zul je er weer niet op antwoorden maar je er met smoesjes en ontkenningen vanaf maken:
Jantje gelooft niet dat roze eenhoorns bestaan. Vind jij Jantje's overtuiging een geloofsopvatting? (Of zelfs een relieuze stroming zoals je het daarstraks noemde?)
Daar zou elzies best eens gelijk in kunnen hebben. Als goden in het verhaal waar je in gelooft echt niet bestaan, totaal afwezig zijn in wat je gelooft, dan is automatisch het tegenovergestelde ook waar voor jou en is het daardoor niet mogelijk dat er goden zijn.quote:Overigens beweert Elzies nu al vier topics lang dat Pietjes standpunt niet bestaat. Hij zegt, als je niet gelooft dat goden bestaan (dus 1=nee) dan ben je een atheïst en MOET je geloven dat goden niet bestaan (dus 3=ja). Volgens hem is het onmogelijk dat zowel 1 als 3 'nee' zijn. Elzies zal zelf zijn ongelijk nooit toegeven maar hopelijk ziet de rest van de wereld aan de hand van Pietjes voorbeeld dat dit wel degelijk prima kan.
De atheïstische opvatting is niet gestoeld op enerzijds het geloof dat God of goden niet bestaan en anderzijds het niet willen uitsluiten ervan. Het is het één of het ander binnen de reikwijdte van de atheïstische opvatting.quote:Op zondag 25 december 2016 14:17 schreef marko777 het volgende:
[..]
Daar zou elzies best eens gelijk in kunnen hebben. Als goden in het verhaal waar je in gelooft echt niet bestaan, totaal afwezig zijn in wat je gelooft, dan is automatisch het tegenovergestelde ook waar voor jou en is het daardoor niet mogelijk dat er goden zijn.
Je zou het ook kunnen benoemen als twijfelaars. Echter de meeste atheïsten die ik ken en die je hier op dit forum ook tegen komt reageren niet vanuit twijfel, ze gaan er juist keihard tegen in als andere gaan beweren dat er wel een god bestaatquote:De atheïstische opvatting is niet gestoeld op enerzijds het geloof dat God of goden niet bestaan en anderzijds het niet willen uitsluiten ervan. Het is het één of het ander binnen de reikwijdte van de atheïstische opvatting.
Er zijn genoeg mensen die daartussen inzitten maar die noem ik geen atheïst.
Nou, wat zei ik? Wederom niet op de vraag ingaan maar wéér er omheen draaienquote:Op zondag 25 december 2016 14:16 schreef Elzies het volgende:
In #1 #2 #3 en nu in #4 heb ik die vraag in den treure beantwoord. Je kunt het zo teruglezen.
Gelooft Pietje in goden, ja of nee?quote:Op zondag 25 december 2016 14:17 schreef marko777 het volgende:
Als goden in het verhaal waar je in gelooft echt niet bestaan, totaal afwezig zijn in wat je gelooft, dan is automatisch het tegenovergestelde ook waar voor jou en is het daardoor niet mogelijk dat er goden zijn.
Nee, want ondanks dat ik niet in goden geloof, geloof ik dat het niet onmogelijk is.quote:Op zondag 25 december 2016 14:17 schreef marko777 het volgende:
[..]
Daar zou elzies best eens gelijk in kunnen hebben. Als goden in het verhaal waar je in gelooft echt niet bestaan, totaal afwezig zijn in wat je gelooft, dan is automatisch het tegenovergestelde ook waar voor jou en is het daardoor niet mogelijk dat er goden zijn.
Definieer je god, dan zal ik je uitleggen wat er niet aan klopt, aannames zonder bewijs kunnen worden verworpen zonder bewijs.quote:Op zondag 25 december 2016 14:37 schreef marko777 het volgende:
[..]
Je zou het ook kunnen benoemen als twijfelaars. Echter de meeste atheïsten die ik ken en die je hier op dit forum ook tegen komt reageren niet vanuit twijfel, ze gaan er juist keihard tegen in als andere gaan beweren dat er wel een god bestaat
Als jij verzuimt mijn eerdere antwoorden hieromtrent terug te lezen en telkens bij gebrek aan valide argumenten dezelfde oude koe van stal probeert te halen, (of beter gezegd kabouter) tja dan is dat toch echt op jouw rekening.quote:Op zondag 25 december 2016 14:48 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Nou, wat zei ik? Wederom niet op de vraag ingaan maar wéér er omheen draaien
Je hebt daar nooit op geantwoord. Alleen maar ontweken en omheen gedraaid, en ellenlang herhaald dat het zogenaamd al van tafel was. Je kunt nog niet eens een linkje posten naar een eerdere post waarin je die vraag beantwoordt. Want zo'n post of antwoord heb je nog nooit geplaatst.quote:Op maandag 26 december 2016 09:02 schreef Elzies het volgende:
Als jij verzuimt mijn eerdere antwoorden hieromtrent terug te lezen
We hadden al lang vastgesteld dat er ook een derde positie bestaat. Voor deze vier vragen zijn voor Pietje deze vier antwoorden van toepassing. Wil jij nu glashard beweren dat Pietje een geloofsovertuiging heeft? (welke dan precies?)quote:Pietje kan geloven in een bestaan mét goden of Pietje kan geloven in een bestaan zónder goden. Het zijn beide individuele geloofsopvattingen omdat niemand een van beide opties kan uitsluiten.
Nu doe je het weer. In mijn vorige reactie beantwoord ik voor de honderdduizendste maal jouw vraag over Pietje en vervolgens schrijf je een reactie later dat ik de vraag niet zou hebben beantwoord. Daarmee toon je toch aan dat je geen valide argumenten meer hebt?quote:Op maandag 26 december 2016 09:20 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Je hebt daar nooit op geantwoord. Alleen maar ontweken en omheen gedraaid, en ellenlang herhaald dat het zogenaamd al van tafel was. Je kunt nog niet eens een linkje posten naar een eerdere post waarin je die vraag beantwoordt. Want zo'n post of antwoord heb je nog nooit geplaatst.
Deze vraag dus:
Jantje gelooft niet dat roze eenhoorns bestaan. Vind jij Jantje's overtuiging een geloofsopvatting? (Of zelfs een relieuze stroming zoals je het daarstraks noemde?)
Die is tig keer gesteld, en nul keer beantwoord. Een simpel linkje naar zo'n antwoord zou volstaan, maar nee.
[..]
We hadden al lang vastgesteld dat er ook een derde positie bestaat. Voor deze vier vragen zijn voor Pietje deze vier antwoorden van toepassing. Wil jij nu glashard beweren dat Pietje een geloofsovertuiging heeft? (welke dan precies?)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |