Zure druiven of rechtvaardigheidsgevoel, oordeelt u zelf maar.quote:Advocaat Gerard Spong denkt er over om aangifte te doen tegen Burgercomité EU. Gisteravond noemde Spong bij tv-programma Pauw het referendum van afgelopen woensdag een ’crimineel referendum’. De advocaat is benaderd door iemand die pleit voor een strafzaak als de overheid geen onderzoek start.
De leden van het Burgercomité zouden volgens Spong onder valse voorwendselen handtekeningen hebben verzameld voor het referendum, dat over het associatieverdrag met Oekraïne ging.
Het referendum werd mogelijk gemaakt door actiegroep GeenPeil. In deze groep zaten GeenStijl, het Forum voor Democratie en Burgercomité EU. Voorzitter van het comité Arjan van Dixhoorn zei vorige week tegen het NRC dat Oekraïne hun niets kan schelen. Daarmee lieten ze blijken dat het referendum vooral als doel heeft om Nederland en de Europese Unie onder spanning te zetten.
Bij Pauw zei Spong: "Het is een misdrijf wat enkele initiatiefnemers in het NRC bekennen. Volgens artikel 98 van de wet raadgevend referendum is het verboden om onder valse voorwendselen een ondersteuningsverklaring te krijgen. Als je zegt het gaat me niet om Oekraïne maar om de EU.”
Stuk voor stuk belangrijk, het TTIP-verdrag waarschijnlijk nog het meest.quote:Initiatiefnemer van het Oekraïne-referendum Thierry Baudet wil premier Rutte adviseren over het aanpassen van het associatieverdrag tussen Europa en Oekraïne, dat woensdag is weggestemd door een meerderheid van de kiezers.
Baudet wil een manifest opstellen met daarin de aanpassingen in het associatieverdrag die Rutte volgens hem zou moeten uitonderhandelen in Brussel. "Dat manifest ga ik samen met andere leden van het intellectuele nee-kamp opstellen", zei hij in tv-programma Pauw.
Vandaag praat de ministerraad over de uitkomst van het referendum. Formeel kan het kabinet de uitslag naast zich neerleggen, maar premier Rutte heeft al gezegd dat Nederland wat hem betreft het verdrag met Oekraïne niet zonder meer kan ratificeren nu het nee-kamp het referendum heeft gewonnen.
In Pauw zei Baudet verder dat hij al drie onderwerpen op de plank heeft liggen waarover volgens hem ook heel goed een referendum gehouden zou kunnen worden: het TTIP-handelsverdrag tussen Europa en de VS, nieuwe financiële steun van de Europese Unie aan landen in Zuid-Europa en de Europese aanpak van het vluchtelingenprobleem.
Een goed punt van Plasterk, hier moet inderdaad naar worden gekeken.quote:Minister Plasterk zet vraagtekens bij de subsidies die bij een referendum worden verstrekt om campagne te voeren. Hij vindt dat er nog eens goed naar de regels moet worden gekeken.
Van de ongeveer 2 miljoen euro die voor het Oekraïne-referendum is verstrekt, is ook een deel bij politieke partijen terechtgekomen. Plasterk vraagt zich af of het nou echt de bedoeling is "dat we partijen gaan financieren, zodat ze advertenties voor zichzelf kunnen plaatsen".
Ja, ok. Maar het kabinet zal met een bepaalde boodschap naar Europa moeten. Welke boodschap zou dat moeten zijn?quote:Op donderdag 14 april 2016 08:28 schreef Red_85 het volgende:
[..]
De wet intrekken. Zo staat het immers op 2,4mln stembiljetten, welke meer dan 60% van het totaal zijn.
En wat mag dat kosten? Het zal immers een flinke prijs hebben.quote:Op donderdag 14 april 2016 08:32 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ja, ok. Maar het kabinet zal met een bepaalde boodschap naar Europa moeten. Welke boodschap zou dat moeten zijn?
Zelfde boodschap als er op de stembiljetten stond. Maar ik zal even een mooie zin maken voor rutte welke hij kan citerenquote:Op donderdag 14 april 2016 08:32 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ja, ok. Maar het kabinet zal met een bepaalde boodschap naar Europa moeten. Welke boodschap zou dat moeten zijn?
Leuk, en dan?quote:Op donderdag 14 april 2016 08:36 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zelfde boodschap als er op de stembiljetten stond. Maar ik zal even een mooie zin maken voor rutte welke hij kan citeren
'Wij in NL hebben een referendum gehouden over het samenwerkingsverdrag met Ukraine, welke volgens de wet was aangevraagd. Volgens die wet geldt een referendumgeldigheid bij een opkomst van minimaal 30%. De kiesdrempel is gehaald en ruim 60% was tegen. Wij kunnen op basis daarvan het verdrag niet ondertekenen gezien de vraagstelling in dat referendum. Wat betreft het NL'se volk gaat het niet door'.
Ok dan ben ik even Europa. Die zal met de volgende vraag komen:quote:Op donderdag 14 april 2016 08:36 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zelfde boodschap als er op de stembiljetten stond. Maar ik zal even een mooie zin maken voor rutte welke hij kan citeren
'Wij in NL hebben een referendum gehouden over het samenwerkingsverdrag met Ukraine, welke volgens de wet was aangevraagd. Volgens die wet geldt een referendumgeldigheid bij een opkomst van minimaal 30%. De kiesdrempel is gehaald en ruim 60% was tegen. Wij kunnen op basis daarvan het verdrag niet ondertekenen gezien de vraagstelling in dat referendum. Wat betreft het NL'se volk gaat het niet door'.
En terug naar jou!quote:Welke veranderingen zou Nederland graag in het verdrag zien zodat zij en hun bevolking er wel mee in kunnen stemmen?
Hoezo en dan? Het is klaar. NL heeft gesproken.quote:
'Geen. Het NL'se volk heeft de vraag gekregen 'bent u voor of tegen de wet voor samenwerking met Ukraine'. Daar was meer dan 60% tegen.'quote:Op donderdag 14 april 2016 08:38 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ok dan ben ik even Europa. Die zal met de volgende vraag komen:
[..]
En terug naar jou!
Zo werkt de politiek natuurlijk niet. Binnen het hele verhaal speelt meer dan enkel de stem van 20% van onze kiesgerechtigden in een raadgevend referendum.quote:Op donderdag 14 april 2016 08:38 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hoezo en dan? Het is klaar. NL heeft gesproken.
Europa:quote:Op donderdag 14 april 2016 08:39 schreef Red_85 het volgende:
[..]
'Geen. Het NL'se volk heeft de vraag gekregen 'bent u voor of tegen de wet voor samenwerking met Ukraine'. Daar was meer dan 60% tegen.'
Zo moeilijk is dat niet.
Jij mag weerquote:Welke manier van samenwerking met Oekraine zou u wel kunnen steunen?
Inderdaad werkt het politiek gezien niet. Omdat ze hun eigen reet willen redden en het moeilijker willen maken dan het is.quote:Op donderdag 14 april 2016 08:39 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zo werkt de politiek natuurlijk niet. Binnen het hele verhaal speelt meer dan enkel de stem van 20% van onze kiesgerechtigden in een raadgevend referendum.
Europa:quote:Op donderdag 14 april 2016 08:43 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Inderdaad werkt het politiek gezien niet. Omdat ze hun eigen reet willen redden en het moeilijker willen maken dan het is.
Alleen is de uitslag vrij duidelijk en hoeft het niet zo moeilijk te zijn.
Ik wacht trouwens nog op antwoord van de vorige vraag.quote:27 van de 28 landen willen dit verdrag. 20% van uw electoraat wil dit niet (een schokkende 0,96% van het totale Europees electoraat) en daarom kan het volgens u niet doorgaan. Kunt u mij uitleggen wat hier democratisch aan is?
Dan zal hij moeten doen wat hij altijd doet. Herhalen van het antwoord. Omdat je simpelquote:Op donderdag 14 april 2016 08:40 schreef DustPuppy het volgende:
'Geen. Het NL'se volk heeft de vraag gekregen 'bent u voor of tegen de wet voor samenwerking met Ukraine'. Daar was meer dan 60% tegen.'
Tja, in een overeenkomst met pakweg dertig partijen zijn er meer belangen die afgewogen moeten worden. Ik snap dat je deze houding aanneemt maar realistisch is het niet. En simpel is deze casus al helemaal niet.quote:Op donderdag 14 april 2016 08:43 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Inderdaad werkt het politiek gezien niet. Omdat ze hun eigen reet willen redden en het moeilijker willen maken dan het is.
Alleen is de uitslag vrij duidelijk en hoeft het niet zo moeilijk te zijn.
Helaas pindakaas trouwens. Kun je moeilijk doen, maar zo zit die wet in elkaar. Unaniem is unaniem en al zou 0,00001% het niet goed vinden...quote:Op donderdag 14 april 2016 08:46 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Europa:
[..]
Ik wacht trouwens nog op antwoord van de vorige vraag.
Europa:quote:Op donderdag 14 april 2016 08:47 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dan zal hij moeten doen wat hij altijd doet. Herhalen van het antwoord. Omdat je simpel
gezegd dezelfde vraag stelt.
Dus:
quote:Betekend dit dan dat u geen enkele samenwerking met Oekraïne wil, op geen enkel vlak?Ook al willen 27 van de 28 lidstaten dit wel?
Wel jammer dat je hierover weigert om serieus de discussie aan te gaan. Wel tekenend voor het Nee-kamp overigens.quote:Op donderdag 14 april 2016 08:47 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dan zal hij moeten doen wat hij altijd doet. Herhalen van het antwoord. Omdat je simpel
gezegd dezelfde vraag stelt.
Dus:
Klopt helemaal. Maar het antwoord is wel simpel. 'Nee'.quote:Op donderdag 14 april 2016 08:48 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja, in een overeenkomst met pakweg dertig partijen zijn er meer belangen die afgewogen moeten worden. Ik snap dat je deze houding aanneemt maar realistisch is het niet. En simpel is deze casus al helemaal niet.
Kijk en daar zijn onderhandelingen voor.quote:Op donderdag 14 april 2016 08:48 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Helaas pindakaas trouwens. Kun je moeilijk doen, maar zo zit die wet in elkaar. Unaniem is unaniem en al zou 0,00001% het niet goed vinden...
Nou vriend, die serieuze discussie is al door het ja-kamp in het vroege begin naar het rijk de fabelen verwezen door het referendum en de aanvraagpartijen niet serieus te nemen en weg te zetten als paria's.quote:Op donderdag 14 april 2016 08:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wel jammer dat je hierover weigert om serieus de discussie aan te gaan. Wel tekenend voor het Nee-kamp overigens.
Hangende pootjes? Men probeert nu uit te leggen wat de gevolgen zijn en eventuele vervolgstappen. Hiervoor is het wel noodzakelijk dat het Nee-kamp uitlegt wat er nu precies moet gebeuren. Simpelweg 'Nee' blijven roepen heeft geen enkel nut. De wereld houdt niet op met bestaan na het verwerpen van dit verdrag. Je zult toch met elkaar door moeten.quote:Op donderdag 14 april 2016 08:51 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nou vriend, die serieuze discussie is al door het ja-kamp in het vroege begin naar het rijk de fabelen verwezen door het referendum en de aanvraagpartijen niet serieus te nemen en weg te zetten als paria's.
En nu komt het ja-kamp met hangende pootjes terug om 'de uitslag uit te leggen' na een duidelijk verlies? Fuck off.
Je snapt zeker wel dat ik jouw geklaag over het ondemocratische gehalte van de PVV nooit meer serieus neem hè, aangezien je het criminele, anti-democratische gedrag van het kabinet steunt.quote:Op donderdag 14 april 2016 08:48 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja, in een overeenkomst met pakweg dertig partijen zijn er meer belangen die afgewogen moeten worden. Ik snap dat je deze houding aanneemt maar realistisch is het niet. En simpel is deze casus al helemaal niet.
En met dit soort gedrag vind je het gek dat je niet serieus wordt genomen?quote:Op donderdag 14 april 2016 08:51 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nou vriend, die serieuze discussie is al door het ja-kamp in het vroege begin naar het rijk de fabelen verwezen door het referendum en de aanvraagpartijen niet serieus te nemen en weg te zetten als paria's.
En nu komt het ja-kamp met hangende pootjes terug om 'de uitslag uit te leggen' na een duidelijk verlies? Fuck off.
Of 1% Europees gezien.quote:Op donderdag 14 april 2016 08:39 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zo werkt de politiek natuurlijk niet. Binnen het hele verhaal speelt meer dan enkel de stem van 20% van onze kiesgerechtigden in een raadgevend referendum.
quote:Op donderdag 14 april 2016 08:51 schreef Red_85 het volgende:
[..]
JANKquote:Op donderdag 14 april 2016 08:57 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Je snapt zeker wel dat ik jouw geklaag over het ondemocratische gehalte van de PVV nooit meer serieus neem hè, aangezien je het criminele, anti-democratische gedrag van het kabinet steunt.
Vind je het gek dat rutte (+ ja kamp) niet serieus wordt genomen nu door het nee-kamp? Eerst wegzetten als paria's en nu de reet willen afvegen met de uitslag?quote:Op donderdag 14 april 2016 08:57 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En met dit soort gedrag vind je het gek dat je niet serieus wordt genomen?
Had hij de vraagstelling anders moeten maken in het referendum. Het is duidelijk. Iedereen die het niet duidelijk vindt, moet bij zichzelf te raden gaan. En alles wat er nu gebeurd is hypocriet gelul.quote:Op donderdag 14 april 2016 08:57 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Hangende pootjes? Men probeert nu uit te leggen wat de gevolgen zijn en eventuele vervolgstappen. Hiervoor is het wel noodzakelijk dat het Nee-kamp uitlegt wat er nu precies moet gebeuren. Simpelweg 'Nee' blijven roepen heeft geen enkel nut. De wereld houdt niet op met bestaan na het verwerpen van dit verdrag. Je zult toch met elkaar door moeten.
En dan heb ik het nog niet eens perse in EU verband. Personen, groepen mensen, verenigingen, organisaties, gemeenten, provincies, landen. Al deze entiteiten hebben samenwerkingsverbanden over allerhande onderwerpen.
Een volwassen iemand moet toch in staat kunnen zijn om naast: "Nee, dit wil ik niet!", ook "Dit is wat ik wel wil." te zeggen?
Ok, jij bent hier niet toe in staat. Zoveel is duidelijk.quote:Op donderdag 14 april 2016 09:07 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Had hij de vraagstelling anders moeten maken in het referendum. Het is duidelijk. Iedereen die het niet duidelijk vindt, moet bij zichzelf te raden gaan. En alles wat er nu gebeurd is hypocriet gelul.
Tuurlijk. Makkelijk scoren nuquote:Op donderdag 14 april 2016 09:11 schreef KoosVogels het volgende:
Dat de voltallige oppositie (inclusief de leden van het ja-kamp) nu het kabinet het vuur aan de schenen leggen, is natuurlijk logisch. Die ruiken bloed.
Niet bloed, maar bedrog.quote:Op donderdag 14 april 2016 09:11 schreef KoosVogels het volgende:
Dat de voltallige oppositie (inclusief de leden van het ja-kamp) nu het kabinet het vuur aan de schenen leggen, is natuurlijk logisch. Die ruiken bloed.
In de politiek is een NEE een "Nee, maar...."quote:Op donderdag 14 april 2016 08:32 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Btw: Over de topic-titel, vraag Thierry Baudet even of Nee inderdaad Nee is
Kan je eerder zeggen van het ja-kamp wat de uitslag totaal niet verwacht had. Uit pure onderschatting en minachting.quote:
Niet? Volgens mij wist iedereen dat het nieuws een beetje heeft gevolgd al maanden dat het nee-kamp ging winnen.quote:Op donderdag 14 april 2016 09:14 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Kan je eerder zeggen van het ja-kamp wat de uitslag totaal niet verwacht had. Uit pure onderschatting en minachting.
Voor wie was dit werkelijk een onverwachte uitslag?quote:Op donderdag 14 april 2016 09:14 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Kan je eerder zeggen van het ja-kamp wat de uitslag totaal niet verwacht had. Uit pure onderschatting en minachting.
Die zitten nu met de handen in het haar en een verneukte politieke carrière richting Brussel.
Inderdaad makkelijk scoren. Als een regering liegt, bedriegt, draait en zijn reet af veegt met het electoraat. De regering maakt het ze ook wel erg makkelijk nu.quote:
Nee, ook in de politiek is een Nee geen "Nee, maar".. alleen bij bedriegers is een Nee een "Nee, maar".quote:Op donderdag 14 april 2016 09:14 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
In de politiek is een NEE een "Nee, maar...."
Des te beschamender is het dat rutte niet weet 'hoe de uitslag uit te leggen is'quote:Op donderdag 14 april 2016 09:15 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Niet? Volgens mij wist iedereen dat het nieuws een beetje heeft gevolgd al maanden dat het nee-kamp ging winnen.
Nee joh. Je wil te graagquote:Op donderdag 14 april 2016 09:16 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Inderdaad makkelijk scoren. Als een regering liegt, bedriegt, draait en zijn reet af veegt met het electoraat. De regering maakt het ze ook wel erg makkelijk nu.
Politieke doodzonde.
Om het even wmb. Zijn en blijven volksverlakkers.quote:Op donderdag 14 april 2016 09:16 schreef SickPuppiesNeedLove2 het volgende:
[..]
Nee, ook in de politiek is een Nee geen "Nee, maar".. alleen bij bedriegers is een Nee een "Nee, maar".
Maar de coalitie sluit de rijen, waarna de oppositie voor de vorm nog een beetje verbolgen doet. Vervolgens presenteert het kabinet in het najaar een of ander resultaat, waarop Nederland weer even uit z'n slaap schiet en zich plots realiseert dat er dit jaar ook nog een referendum is gehouden. Er wordt gescholden op internet en Rutte en Wilders doen boos, maar uiteindelijk gaat de Tweede Kamer, inclusief het grootste deel van de oppositie, akkoord met de wijzigingen.quote:
Ik zou het ook niet weten, wat zijn nu precies de pijnpunten van het verdrag volgens het Nee-kamp? Met andere woorden: Waarom heeft men Nee gestemd?quote:Op donderdag 14 april 2016 09:17 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Des te beschamender is het dat rutte niet weet 'hoe de uitslag uit te leggen is'
Nee = nee! Dat zag ik Wilders en Van Bommel vanochtend roepen in het journaal. Tsja....quote:Op donderdag 14 april 2016 09:19 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ik zou het ook niet weten, wat zijn nu precies de pijnpunten van het verdrag volgens het Nee-kamp? Met andere woorden: Waarom heeft men Nee gestemd?
Het is een raadgevend referendum. Dus officieel mag de regering dit referendum verder negeren. Maar nu begint het gedraai omdat zonder gezichtverlies te doen richting het stemvee.quote:Op donderdag 14 april 2016 09:16 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Inderdaad makkelijk scoren. Als een regering liegt, bedriegt, draait en zijn reet af veegt met het electoraat. De regering maakt het ze ook wel erg makkelijk nu.
Politieke doodzonde.
Maar je moet toch weten waarom iemand Nee zegt? Anders kun je toch nooit verbeteren?quote:Op donderdag 14 april 2016 09:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee = nee! Dat zag ik Wilders en Van Bommel vanochtend roepen in het journaal. Tsja....
Kortom, de politiek laat zich weer dicteren vanuit Brussel/Strassbourg.quote:Op donderdag 14 april 2016 09:19 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar de coalitie sluit de rijen, waarna de oppositie voor de vorm nog een beetje verbolgen doet. Vervolgens presenteert het kabinet in het najaar een of ander resultaat, waarop Nederland weer even uit z'n slaap schiet en zich plots realiseert dat er dit jaar ook nog een referendum is gehouden. Er wordt gescholden op internet en Rutte en Wilders doen boos, maar uiteindelijk gaat de Tweede Kamer, inclusief het grootste deel van de oppositie, akkoord met de wijzigingen.
En in maart volgend jaar heeft niemand het meer over het referendum.
Nee, dat hoeft niet. Er zijn maar twee keuzes: ratificeren of niet ratificeren.quote:Op donderdag 14 april 2016 09:21 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Maar je moet toch weten waarom iemand Nee zegt? Anders kun je toch nooit verbeteren?
Een nee is toch een nee?quote:Op donderdag 14 april 2016 09:21 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Maar je moet toch weten waarom iemand Nee zegt? Anders kun je toch nooit verbeteren?
Je snapt mijn punt niet. Als je iets fout doet en iemand zegt: "Jij doet iets fout!", maar vervolgens niet zegt wat je dan precies fout doet, hoe kun je dan ooit die fout verbeteren? Dan blijf je toch dezelfde fouten maken?quote:Op donderdag 14 april 2016 09:22 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Nee, dat hoeft niet. Er zijn maar twee keuzes: ratificeren of niet ratificeren.
Tsja, het is nou eenmaal weinig realistisch dat een lidstaat in z'n uppie zo'n verdrag gaat dwarsbomen. In theorie is dat weliswaar mogelijk, maar het is weinig constructief en op de lange termijn bereik je er helemaal niets mee. Want dat verdrag komt er toch wel, en je mede-lidstaten zijn de komende jaren weinig genegen om jou een plezier te gunnen bij onderhandelingen.quote:Op donderdag 14 april 2016 09:21 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Kortom, de politiek laat zich weer dicteren vanuit Brussel/Strassbourg.
Zo werkt de referendumwet niet.quote:Op donderdag 14 april 2016 09:23 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Je snapt mijn punt niet. Als je iets fout doet en iemand zegt: "Jij doet iets fout!", maar vervolgens niet zegt wat je dan precies fout doet, hoe kun je dan ooit die fout verbeteren?
Dan kun je als land zijnde dat ter zijde leggen, en je afvragen wat de inwoners nog te zeggen hebben.quote:Op donderdag 14 april 2016 09:24 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Tsja, het is nou eenmaal weinig realistisch dat een lidstaat in z'n uppie zo'n verdrag gaat dwarsbomen. In theorie is dat weliswaar mogelijk, maar het is weinig constructief en op de lange termijn bereik je er helemaal niets mee. Want dat verdrag komt er toch wel, en je mede-lidstaten zijn de komende jaren weinig genegen om jou een plezier te gunnen bij onderhandelingen.
Inherent aan een samenwerkingsverband zoals de EU, is dat je samen moet werken. Dat lijken veel mensen nog wel eens te vergeten.
Nee, het referendum zegt: "Kabinet: 60% van de Nederlanders vinden dat jullie iets fout doen!"quote:Op donderdag 14 april 2016 09:24 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Zo werkt de referendumwet niet.
Nee, daar is niets dictatoriaal aan. Zo werkt de wereld gewoon. In een samenwerkingsverband heb je rekening te houden met meer belangen dan alleen de eigen. Dus is het geven en nemen. Je kunt inderdaad keihard op de rem trappen, maar dan hoef je niet te verwachten dat Nederland de komende jaren veel goodwill heeft in de EU.quote:Op donderdag 14 april 2016 09:26 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dan kun je als land zijnde dat ter zijde leggen, en je afvragen wat de inwoners nog te zeggen hebben.
Zie hier, de geboorte van een verkapte dictatuur. Meedoen, of uitsluiting. Dat kan niet de bedoeling zijn lijkt me.
Mede met dank aan die dwazen van initiatiefnemers die het weekend voor het referendum doodleuk in de NRC lieten optekenen dat Oekraïne hen "natuurlijk niks interesseerde".quote:Op donderdag 14 april 2016 09:19 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ik zou het ook niet weten, wat zijn nu precies de pijnpunten van het verdrag volgens het Nee-kamp? Met andere woorden: Waarom heeft men Nee gestemd?
"Is het referendum geldig en is een meerderheid van de stemmen tegen de wet, wordt zo spoedig mogelijk een wetsvoorstel ingediend dat uitsluitend strekt tot intrekking van de wet of tot regeling van de inwerkingtreding van de wet (art. 11 Wrr)."quote:Op donderdag 14 april 2016 09:28 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Nee, de referendum wet zeg: "Kabinet: 60% van de Nederlanders vinden dat jullie iets fout doen!"
Vervolgens vraagt het kabinet: "Ok, wat doen we fout? Ja, ok die wet is fout, maar wat is er precies fout aan?"
Tegen-kamp: "Dat zeggen we lekker niet, denk daar maar eens goed over na!"
Wat de fuck is dat voor kinderachtig gedrag dan?
Eens.quote:Op donderdag 14 april 2016 09:30 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
"Is het referendum geldig en is een meerderheid van de stemmen tegen de wet, wordt zo spoedig mogelijk een wetsvoorstel ingediend dat uitsluitend strekt tot intrekking van de wet of tot regeling van de inwerkingtreding van de wet (art. 11 Wrr)."
Wat snap je hier niet aan? Twee keuzes zijn er: ratificeren of niet ratificeren. Heronderhandelen staat er niet bij. Het is crimineel en anti-democratisch dat het kabinet zich niet aan de wet houdt.
Nee = Nee.quote:Op donderdag 14 april 2016 09:28 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Nee, het referendum zegt: "Kabinet: 60% van de Nederlanders vinden dat jullie iets fout doen!"
Vervolgens vraagt het kabinet: "Ok, wat doen we fout? Ja, ok die wet is fout, maar wat is er precies fout aan?"
En in een samenwerkingsverband met een land van buiten die vreselijke Unie?quote:Op donderdag 14 april 2016 09:29 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee, daar is niets dictatoriaal aan. Zo werkt de wereld gewoon. In een samenwerkingsverband heb je rekening te houden met meer belangen dan alleen de eigen. Dus is het geven en nemen. Je kunt inderdaad keihard op de rem trappen, maar dan hoef je niet te verwachten dat Nederland de komende jaren veel goodwill heeft in de EU.
Zo werkt al sinds jaar een dag. Vroeger ging het zo tussen soevereine staten onderling, en nu doen we dat binnen een internationaal samenwerkingsverband.
Doe niet zo debiel, zo werkt een referendum niet.quote:Op donderdag 14 april 2016 09:28 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Nee, het referendum zegt: "Kabinet: 60% van de Nederlanders vinden dat jullie iets fout doen!"
De hele klas is akkoord met voetballen tijdens gym, maar in je uppie probeer je stug vol te houden dat iedereen binnen moet gaan tekenen.quote:Op donderdag 14 april 2016 09:33 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
En in een samenwerkingsverband met een land van buiten die vreselijke Unie?
Nederland moet maar eens NEE durven te zeggen ipv het braafste jochie van de klas te zijn.
Wat de regering doet is toch gewoon crimineel? Eigenlijk zou je nu naar de rechter moeten stappen.quote:Op donderdag 14 april 2016 09:30 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
"Is het referendum geldig en is een meerderheid van de stemmen tegen de wet, wordt zo spoedig mogelijk een wetsvoorstel ingediend dat uitsluitend strekt tot intrekking van de wet of tot regeling van de inwerkingtreding van de wet (art. 11 Wrr)."
Nee, niet echt. Nederland heeft samen met anderen hier van 2008 tot en met 2014 over onderhandeld en op diverse momenten in diverse gremia ingestemd (van Europese Raad tot Eerste Kamer). Nu ligt er een raadgevend referendum met een ander advies. Daar wil het kabinet best iets mee doen om de Nee-stemmers en de oppositie tegemoet te komen maar het is natuurlijk niet genoeg om jaren werk zomaar opzij te schuiven zonder enig alternatief. Het breekt het nee-kamp nu op dat het een samengeraapte coalitie is zonder visie op hoe het dan wel moet. Dan blijft het initiatief dus gewoon bij het kabinet liggen.quote:Op donderdag 14 april 2016 09:21 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Kortom, de politiek laat zich weer dicteren vanuit Brussel/Strassbourg.
Nederland zit altijd maar "ja en amen" te roepen mbt de EU.quote:Op donderdag 14 april 2016 09:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De hele klas is akkoord met voetballen tijdens gym, maar in je uppie probeer je stug vol te houden dat iedereen binnen moet gaan tekenen.
Je metafoor faalt jammerlijk.
Ik weet niet of een rechtszaak helpt. Tegen de tijd dat er een uitspraak komt is het kwaad al geschied, dan ben je weer maanden verder. En dan zegt het kabinet in koor "Oooooh dat hadden wij niet begrepen".quote:Op donderdag 14 april 2016 09:38 schreef SeLang het volgende:
[..]
Wat de regering doet is toch gewoon crimineel? Eigenlijk zou je nu naar de rechter moeten stappen.
Het referendum is raadgevend dus de regering is vrij om het te volgen of niet, maar dat wetsvoorstel tot intrekking moet zo snel mogelijk worden ingediend, daar valt niet aan te tornen. Zo staat dat in de wet.
Ik hoop dat ze er van leren dat ze niet wachten totdat het allemaal met tientallen partijen is uitgeakkerd. Want dan loop je weer tegen hetzelfde probleem aan dat niemand iets met de uitslag kan...quote:Op donderdag 14 april 2016 09:31 schreef Dutchguy het volgende:
Ik heb wel een goed gevoel aan het debat overgehouden. Uiteraard heb je discussie over hoe nu verder maar dat is prima. Ik heb niemand over thuisblijvers horen mauwen en de uitslag van het referendum is als feit geaccepteerd. De uitslag is aan de politiek teruggegeven, zoals het betaamt bij een raadgevend referendum. Op zich een mooie generale repetitie voor een eventueel toekomstig TTIP referendum.
Het is slechts een advies aan de politiek.quote:Op donderdag 14 april 2016 09:34 schreef SickPuppiesNeedLove2 het volgende:
[..]
Doe niet zo debiel, zo werkt een referendum niet.
Het referendum heeft duidelijk twee mogelijke handelingen voorgesteld, zo is de vraag specifiek opgesteld, dan moet je je ook houden aan die handeling daarna.
Ach, wat is zo snel mogelijk? Als je de koninklijke weg van een wetsvoorstel volgt ben je zo een jaar verder voor het klaar is om in de kamers behandeld te worden. Zo ging het ook van het akkoord tussen EU en Oekraïne tot goedkeuring door het Parlement.quote:Op donderdag 14 april 2016 09:38 schreef SeLang het volgende:
[..]
Wat de regering doet is toch gewoon crimineel? Eigenlijk zou je nu naar de rechter moeten stappen.
Het referendum is raadgevend dus de regering is vrij om het te volgen of niet, maar dat wetsvoorstel tot intrekking moet zo snel mogelijk worden ingediend, daar valt niet aan te tornen. Zo staat dat in de wet.
Soms lijkt het wel erg om het tegen zijn om het tegen zijn inderdaad...quote:Op donderdag 14 april 2016 09:50 schreef DustPuppy het volgende:
Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag gezien?
Volgens mij wordt dit wederom vakkundig genegeerd.
Alsof het tegen-kamp niet eens goed weet wat er nou precies mis is met die wet.
Dat klopt maar dat is de makke van compromissen sluiten.quote:Op donderdag 14 april 2016 09:46 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik hoop dat ze er van leren dat ze niet wachten totdat het allemaal met tientallen partijen is uitgeakkerd. Want dan loop je weer tegen hetzelfde probleem aan dat niemand iets met de uitslag kan...
Wat dat betreft heeft men het raadgevende referendum als instrument bijneemt eerste gebruik vakkundig om zeep weten te helpen. Niemand zal zich er ooit nog echt wat van aantrekken. Geloof ook niet dat ik er erg rouwig om ben.quote:Op donderdag 14 april 2016 09:54 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Dat klopt maar dat is de makke van compromissen sluiten.
Idealiter wil je een raadgevend referendum in een veel eerdere fase of een bindend correctief referendum in een latere fase. Ze konden het er in Den Haag niet over eens worden wat het moest worden dus werd het een raadgevend referendum in een latere fase van de besluitvorming. Eigenlijk een gedrocht maar we zullen het er mee moeten doen, ook helaas later over TTIP. Dan zal het weer op dezelfde manier moeten gaan.
Daarom is dit wel een interessante en nuttige testcase.
Wat ik gisteren eigenlijk opvallend vond tijdens het debat was dat niet het referendum niet blijkt te werken maar veel meer nog de huidige politiek. De PvdA die als ze niet in de regering zat natuurlijk gewoon net als alle andere oppositiepartijen gewoon een intrekkingswet zou bepleiten, maar omdat ze in de regering zitten juist het tegenovergesteld doet. Niet referenda maken de kloof tussen de burger en politiek groter, maar juist hoe de politiek om gaat met de uitslag van een referendum. Dat bleek gisteren maar weer eens mooi en duidelijk.
Niks kinderachtig aan.quote:Op donderdag 14 april 2016 09:47 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat is daarentegen wel kinderachtig.
Dat is niet wat ik gisteren zag. De uitslag werd unaniem geaccepteerd en door geen enkele partij betwist. Wat er met de uitslag gebeurt zegt iets over de huidige politiek, niet over het referendum als instrument.quote:Op donderdag 14 april 2016 09:56 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wat dat betreft heeft men het raadgevende referendum als instrument bijneemt eerste gebruik vakkundig om zeep weten te helpen. Niemand zal zich er ooit nog echt wat van aantrekken. Geloof ook niet dat ik er erg rouwig om ben.
Initiatief blijft bij het kabinet en de "volksvertegenwoordiging". Zeg gewoon Nee, of wees eerlijk en druk het gewoon door.quote:Op donderdag 14 april 2016 09:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nee, niet echt. Nederland heeft samen met anderen hier van 2008 tot en met 2014 over onderhandeld en op diverse momenten in diverse gremia ingestemd (van Europese Raad tot Eerste Kamer). Nu ligt er een raadgevend referendum met een ander advies. Daar wil het kabinet best iets mee doen om de Nee-stemmers en de oppositie tegemoet te komen maar het is natuurlijk niet genoeg om jaren werk zomaar opzij te schuiven zonder enig alternatief. Het breekt het nee-kamp nu op dat het een samengeraapte coalitie is zonder visie op hoe het dan wel moet. Dan blijft het initiatief dus gewoon bij het kabinet liggen.
Het nee-kamp is met heel wat verschillende argumenten en wensen het referendum ingegaan. De SP ging bijvoorbeeld voor wel het handelsdeel en niet het politieke deel. De PvdD maakt zich alleen druk om de landbouwparagraaf. Voor hen is Nee dus niet altijd nee, ze zijn immers tot een compromis bereid.quote:Op donderdag 14 april 2016 09:56 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Niks kinderachtig aan.
Als ik nee bedoel bedoel ik dan ja?
Ik bewonder je optimisme over referendaquote:Op donderdag 14 april 2016 09:57 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik gisteren zag. De uitslag werd unaniem geaccepteerd en door geen enkele partij betwist. Wat er met de uitslag gebeurt zegt iets over de huidige politiek, niet over het referendum als instrument.
Dank je.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik bewonder je optimisme over referenda
Dus laat de oppositie het er weer op aankomen zodat ze kunnen blijven huilen en miepen. Leuk hoor, je profileren over de rug van de Oekraïense bevolking.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:00 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Initiatief blijft bij het kabinet en de "volksvertegenwoordiging". Zeg gewoon Nee, of wees eerlijk en druk het gewoon door.
Die post-mortum is prima, maar dan wel na intrekking van de wet. Dat is de juiste volgorde. Als je daarna een enquete wilt houden waarom 61% van de bevolking tegen dat associatieverdrag was dat is prima.quote:Op donderdag 14 april 2016 09:50 schreef DustPuppy het volgende:
Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag gezien?
Volgens mij wordt dit wederom vakkundig genegeerd.
Alsof het tegen-kamp niet eens goed weet wat er nou precies mis is met die wet.
Dan draaien ze. Imho, een nee is en blijft een nee, en zal nooit geen ja worden. Nu ja, bij die staatsbandieten wellicht wel.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het nee-kamp is met heel wat verschillende argumenten en wensen het referendum ingegaan. De SP ging bijvoorbeeld voor wel het handelsdeel en niet het politieke deel. De PvdD maakt zich alleen druk om de landbouwparagraaf. Voor hen is Nee dus niet altijd nee, ze zijn immers tot een compromis bereid.
Ik snap wel dat Nee=nee lekker bekt maar zo ééndimensionaal is de echte wereld zelden.
Wij zijn het eens.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:04 schreef SeLang het volgende:
[..]
Die post-mortum is prima, maar dan wel na intrekking van de wet. Dat is de juiste volgorde. Als je daarna een enquete wilt houden waarom 61% van de bevolking tegen dat associatieverdrag was dat is prima.
Wat ik absurd vind is dat ze het hebben over "om de tafel gaan zitten met het nee-kamp", net alsof er een "nee-kamp" bestaat. Er bestaat geen "nee-kamp", alleen de 61% die tegen heeft gestemd om enorm uiteenlopende redenen. En die mensen willen serieus worden genomen. Die zitten er echt niet op te wachten dat Rutte om de tafel gaat zitten met clowns als Baudet of Jan Roos alsof die hen vertegenwoordigen. Niemand heeft op die figuren gestemd. We hebben nee gezegd tegen het associatieverdrag, that's it!
Het is net zoiets als dat de VVD na de verkiezingen om de tafel gaat zitten met mensen die geen VVD hebben gestemd.
Jij begrijpt het niet. Al willen alle tegenstemmers enkel maar een komma toevoegen in de derde zin van pagina 358 van het verdrag dan nog heeft het kabinet twee keuzes: Of ze leggen het advies naast zich neer en ratificeren het verdrag zonder komma. Of ze nemen het advies over en ratificeren het verdrag niet. Dat zijn de enige twee mogelijkheden. DAT IS DE WET.quote:Op donderdag 14 april 2016 09:47 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat is daarentegen wel kinderachtig.
Amen!quote:Op donderdag 14 april 2016 10:08 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Jij begrijpt het niet. Al willen alle tegenstemmers enkel maar een komma toevoegen in de derde zin van pagina 358 van het verdrag dan nog heeft het kabinet twee keuzes: Of ze leggen het advies naast zich neer en ratificeren het verdrag zonder komma. Of ze nemen het advies over en ratificeren het verdrag niet. Dat zijn de enige twee mogelijkheden. DAT IS DE WET.
Heel schattig maar de echte wereld is dat ze op een gegeven moment wel iets moeten. Het dossier verdwijnt niet bij een boos nee.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:08 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Jij begrijpt het niet. Al willen alle tegenstemmers enkel maar een komma toevoegen in de derde zin van pagina 358 van het verdrag dan nog heeft het kabinet twee keuzes: Of ze leggen het advies naast zich neer en ratificeren het verdrag zonder komma. Of ze nemen het advies over en ratificeren het verdrag niet. Dat zijn de enige twee mogelijkheden. DAT IS DE WET.
Dus jij vindt dat het kabinet zich aan geen enkele wet meer hoeft te houden?quote:Op donderdag 14 april 2016 10:09 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Heel schattig maar de echte wereld is dat ze op een gegeven moment wel iets moeten. Het dossier verdwijnt niet bij een boos nee.
Echt hè?quote:Op donderdag 14 april 2016 10:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
In een boze wolk is het zo simpel allicht. Maar de echte wereld is complexer
En wat denk je daar nou mee te bereiken?quote:
Over 10 weken een mogelijke Brexit. Als dat gebeurt dan breekt de hel los.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:16 schreef ErwinRommel het volgende:
Zal me niks verbazen dat met deze expansiedrang van de EU er grote problemen gaan komen binnen de EU. En dan bedoel ik op termijn dat mensen afstand nemen van dat gedrocht, wellicht op separatistische wijze. En als dat moet om de eigen identiteit te behouden, dan heb ik daar sympathie voor.
So what? Dan worden we maar impopulair.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:17 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En wat denk je daar nou mee te bereiken?
Dat Associatieverdrag komt er toch wel. Als niet nu, dan wel over twee of drie jaar. Daarnaast maak je je impopulair bij je EU-partners waardoor aandachtspunten die door Nederland worden aangedragen, op flink wat tegenwerking kunnen rekenen de komende jaren.
Van mij mag het. Ben klaar met de gehele politiek en de EU.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:19 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Over 10 weken een mogelijke Brexit. Als dat gebeurt dan breekt de hel los.
Jij zit op de hel te wachten, destructieveling?quote:Op donderdag 14 april 2016 10:19 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Over 10 weken een mogelijke Brexit. Als dat gebeurt dan breekt de hel los.
Neequote:Op donderdag 14 april 2016 10:11 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Dus jij vindt dat het kabinet zich aan geen enkele wet meer hoeft te houden?
We zijn zo populair, herstel zo'n sukkel, dat België en Duitsland gewoon tol gaan heffen waar wij als transport- en handelsland veel last van gaan hebben.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:17 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En wat denk je daar nou mee te bereiken?
Dat Associatieverdrag komt er toch wel. Als niet nu, dan wel over twee of drie jaar. Daarnaast maak je je impopulair bij je EU-partners waardoor aandachtspunten die door Nederland worden aangedragen, op flink wat tegenwerking kunnen rekenen de komende jaren.
De Franse economie is dan ook net ietsjes groter dan die van Nederland.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:20 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
So what? Dan worden we maar impopulair.
Frankrijk, om als voorbeeld te nemen, voldoet haast nergens aan, aan EU criteria dan, net als vele andere landen binnen deze EU, zijn ze impopulair? Niet echt. Frankrijk heeft nog steeds Strassbourg, Frankrijk heeft nog steeds veel in de melk te brokkelen.
Gaat niet gebeuren. Als puntje bij paaltje komt zijn mensen te bang voor verandering en de regering voert een effectieve angstcampagne.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:19 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Over 10 weken een mogelijke Brexit.
Mede dankzij jouw nee-stem inderdaad. Sukkel.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:23 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
We zijn zo populair, herstel zo'n sukkel, dat België en Duitsland gewoon tol gaan heffen waar wij als transport- en handelsland veel last van gaan hebben.
Gewoon, omdat het kan? Geen idee wat de consequenties zijn, maar Erwin is wel 'een beetje klaar met die hele EU'. Top man.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:21 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Van mij mag het. Ben klaar met de gehele politiek en de EU.
Laat ze, de politiek, nu maar eens ballen tonen.
En als het gebeurt is er een grote tegenligger van verdere Europese integratie weg, dan zou het wel eens veel sneller kunnen gaan met die verdere integratie van de EU.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:24 schreef SeLang het volgende:
[..]
Gaat niet gebeuren. Als puntje bij paaltje komt zijn mensen te bang voor verandering en de regering voert een effectieve angstcampagne.
Sleutenposities ja, ten koste van wat? Nog meer toezeggingen van Nederland, zodat er weer in de toekomst een commisaris van een clubje aangenomen kan worden in Brussel voor het baantjescarroussel? Laat me niet lachen.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De Franse economie is dan ook net ietsjes groter dan die van Nederland.
Voor een klein land hebben wij behoorlijk wat invloed binnen de EU. Nederlanders bezetten sleutelposities binnen het internationale samenwerkingsverband. Je verspeelt behoorlijk wat krediet wanneer je zo'n verdrag gaat veto'en. Daarom snap ik het kabinet wel. Dat probeert een aantal aanpassingen af te dwingen.
Mag mijn mening hier toch uiten Koos?quote:Op donderdag 14 april 2016 10:26 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Gewoon, omdat het kan? Geen idee wat de consequenties zijn, maar Erwin is wel 'een beetje klaar met die hele EU'. Top man.
Dat staat je uiteraard vrij.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:28 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Mag mijn mening hier toch uiten Koos?
Vrijheid is nooit gratis. Als jouw geliefde dictatuur ontploft dan zullen we het even moeilijk hebben maar daarna breken er betere tijden aan.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:21 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Jij zit op de hel te wachten, destructieveling?
Ik kan er ook niet veel mee dat mijn nee-stem straks toch een ja-stem gaat worden want een nee is schijnbaar geen onvoorwaardelijke nee.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat staat je uiteraard vrij.
Kan er alleen niet zoveel mee. Ik kan daar immers tegenover stellen dat ik niet klaar ben met de EU, en dat het samenwerkingsverband daarom behouden moet blijven.
De Britten blijft sowieso de grootste excessen van de EU bespaard aangezien ze niet in de Euro zitten en geen Schengen land zijn. Er valt daarom niet zo heel veel voor ze te winnen met een Brexit, imo.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:26 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
En als het gebeurt is er een grote tegenligger van verdere Europese integratie weg, dan zou het wel eens veel sneller kunnen gaan met die verdere integratie van de EU.
En uiteindelijk komen die Britten wel met hangende pootjes terug.
Dat geloof ik idd ook wel, ff een stap terug doen kan nooit kwaad. Zie het maar als correctie.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:30 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Vrijheid is nooit gratis. Als jouw geliefde dictatuur ontploft dan zullen we het even moeilijk hebben maar daarna breken er betere tijden aan.
Tsja, de voltallige EU heeft het verdrag geratificeerd en dan zit er plots een kink in de kabel omdat 0,5 procent van de Europeanen het niet ziet zitten, om uiteenlopende redenen. Als Europees bestuurder (als zoiets al bestaat) zou ik balen, en die gevoelens ook uitspreken.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:28 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Sleutenposities ja, ten koste van wat? Nog meer toezeggingen van Nederland, zodat er weer in de toekomst een commisaris van een clubje aangenomen kan worden in Brussel voor het baantjescarroussel? Laat me niet lachen.
Alleen al de reacties van de EU uit op de uitkomst van het referendum zegt al genoeg over de bestuurlijke elite van de EU. Walgelijk.
Tsja, dan had je wellicht een krant open moeten slaan voordat je je stem uitbracht.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:30 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ik kan er ook niet veel mee dat mijn nee-stem straks toch een ja-stem gaat worden want een nee is schijnbaar geen onvoorwaardelijke nee.
Dan is het toch niet gek dat er een 0.5% straks totaal geen geloof meer heeft in Den haag en Brussel?quote:Op donderdag 14 april 2016 10:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Tsja, de voltallige EU heeft het verdrag geratificeerd en dan zit er plots een kink in de kabel omdat 0,5 procent van de Europeanen het niet ziet zitten, om uiteenlopende redenen. Als Europees bestuurder (als zoiets al bestaat) zou ik balen, en die gevoelens ook uitspreken.
Dat hadden die mensen toch al niet.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:32 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dan is het toch niet gek dat er een 0.5% straks totaal geen geloof meer heeft in Den haag en Brussel?
Ik heb geen abbo op een krant, en wil dat ook niet. Haal mijn info wel van internet, maar dat terzijde.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:32 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Tsja, dan had je wellicht een krant open moeten slaan voordat je je stem uitbracht.
Zie hier dus al de splitsing die geheid gaat komen. Dat gaat nog erger worden bij nog meer verdragen cq uitbreidingen.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:33 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat hadden die mensen toch al niet.
Erin blijven zou juist een hel zijn. De EU/ECB is bezig met het uitgeven van biljoenen met het opkopen van staatsleningen van bijna failliete landen en het financieren van onrendabele bedrijven en projecten. Als die bubbel barst dan is het definitief game over.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:31 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dat geloof ik idd ook wel, ff een stap terug doen kan nooit kwaad. Zie het maar als correctie.
Het feit dat alleen Nederlanders zich hierover hebben mogen uitspreken wil nog niet zeggen dat de rest van de Europese burgers voor dat verdrag is he. Ik zou wel eens willen weten wat voor uitslag zo'n referendum zou hebben in bijvoorbeeld Frankrijk, Spanje, Italië of Griekenland. Volgens mij zou dat ook een tegenstem opleveren.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Tsja, de voltallige EU heeft het verdrag geratificeerd en dan zit er plots een kink in de kabel omdat 0,5 procent van de Europeanen het niet ziet zitten, om uiteenlopende redenen. Als Europees bestuurder (als zoiets al bestaat) zou ik balen, en die gevoelens ook uitspreken.
Ik denk het niet, het uiteenvallen van de EU zal weer tot oorlogen leiden in Europa, zeker als er nationalistische populisten aan de macht zijn.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:30 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Vrijheid is nooit gratis. Als jouw geliefde dictatuur ontploft dan zullen we het even moeilijk hebben maar daarna breken er betere tijden aan.
Nee, dat is 'de correctie' volgens ErwinRommel (what's in a namequote:Op donderdag 14 april 2016 10:37 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Ik denk het niet, het uiteenvallen van de EU zal weer tot oorlogen leiden in Europa, zeker als er nationalistische populisten aan de macht zijn.
Dan kan je dus concluderen dat we werkelijk niets van WO2 geleerd hebben.
Men heeft idd niks geleerd, want we zijn nu precies bezig met wat jij aanhaalt. 1 groot EU Rijk te maken.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:37 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Ik denk het niet, het uiteenvallen van de EU zal weer tot oorlogen leiden in Europa, zeker als er nationalistische populisten aan de macht zijn.
Nee, dat hoeft dus niet. In theorie kan Nederland een veto uitspreken, waarmee het complete verdrag tot stilstand komt. Dat is echter een zwaar middel, waarvan je wel twee keer na moet denken voordat je het gebruikt. Is het werkelijk nodig? Het gaat immers maar om een Associatieverdrag.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:35 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Zie hier dus al de splitsing die geheid gaat komen. Dat gaat nog erger worden bij nog meer verdragen cq uitbreidingen.
Alles gedicteerd uit Brussel, alles door een burocratisch regime bepaald. Gaat leuk worden in de toekomst.
Er is nog nooit een periode geweest in Europa waar er een eeuw voorbij ging zonder oorlog. Voorspoed is niet vanzelfsprekend, en zeer zeker niet van alle tijden. Voorspoed en welvaart kan niet eeuwig omhoog gaan. dat is een illusie die men wel graag in stand wil houden.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:38 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Nee, dat is 'de correctie' volgens ErwinRommel (what's in a name)
Alleen dit grote Europese rijk is het eerste dat we samen bouwen, nogal een verschil met één veroveraar die heel Europa onderwerpt.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:38 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Men heeft idd niks geleerd, want we zijn nu precies bezig met wat jij aanhaalt. 1 groot EU Rijk te maken.
We weten allemaal wat er met het 1000jarige rijk is gebeurd, we weten wat er met de Romeinen gebeurde, etc etc
Samen met ons tweeën jaquote:Op donderdag 14 april 2016 10:40 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Alleen dit grote Europese rijk is het eerste dat we samen bouwen, nogal een verschil met één veroveraar die heel Europa onderwerpt.
Het probleem is: de EU gaat uiteenvallen, met de euro als belangrijkste splijtzwam. De euro is een goedbedoeld maar slecht idee. Over 10 jaar mag je deze post quoten als het niet is uitgekomen.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:37 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Nee met alle lidstaten. Daarom werkt Brussel ook zo traag, het zijn juist geen dictaten zoals we die vroeger uit Berlijn kregen.quote:
Het is juist andersom. Dankzij de EU hebben een hoop mensen een hekel gekregen aan andere Europese landen.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:37 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Zal ik doen. Krijg ik er dan ook een fles wijn bij?quote:Op donderdag 14 april 2016 10:41 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het probleem is: de EU gaat uiteenvallen, met de euro als belangrijkste splijtzwam. De euro is een goedbedoeld slecht idee. Over 10 jaar mag je deze post quoten als het niet is uitgekomen.
Oh? Ik heb aan geen enkel ander Europees volk een hekel.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:42 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Het is juist andersom. Dankzij de EU hebben een hoop mensen een hekel gekregen aan andere Europese landen.
Die fles wijn mag je hebben, maar ik denk dat je tegen die tijd andere dingen aan je hoofd hebt.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:43 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Zal ik doen. Krijg ik er dan ook een fles wijn bij?
Tegenwoordig doet men dat "stiekum". Jij niet met ons? Jij geen geld.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:42 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Nee met alle lidstaten. Daarom werkt Brussel ook zo traag, het zijn juist geen dictaten zoals we die vroeger uit Berlijn kregen.
Ik weet zeker dat de EU over tien jaar nog bestaat. En de Euro ook in de een of andere vorm.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:44 schreef SeLang het volgende:
[..]
Die fles wijn mag je hebben, maar ik denk dat je tegen die tijd andere dingen aan je hoofd hebt.
Nee hoor alle Europese besluitvorming is openbaar. Waar jij je waanideeën vandaan haalt is mij echt een raadsel.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:45 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Tegenwoordig doet men dat "stiekum". Jij niet met ons? Jij geen geld.
Nou, dan betalen we toch ook niks meer aan dat circus? Of is dat anders?
Dit is natuurlijk nonsens, Nederland heeft juist bij handelsverdragen e.d. een hele stevige invloed.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:13 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Echt hè?
Frankrijk, een heel groot land, machtig ook, heeft haar zaken niet op orde. Toch krijgen ze van alles gedaan binnen de EU.
Nederland heeft nu al niks te zeggen, schijnbaar, dus moeten we maar alle principes overboord gooien?? Moeten we dat willen? Omdat de "echte wereld" zo niet werkt? Dan zijn we niks meer dan simpele volgers, schapen, meelopers.
Nee.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:25 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Maar ze mogen toch naar eigen believen de wet overtreden?
Maar wat heb jij er concreet voor over? Hoeveel wil jij hiervoor in zorg en sociale zekerheid snijden?quote:Op donderdag 14 april 2016 10:30 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
"In één of andere vorm".... ja duh! Zo kun je alles recht praten. De gulden zal wel nog steeds een (min of meer) vaste wisselkoers met de mark houden, wellicht zelfs in één munt. Maar zonder bijvoorbeeld Italië (de op twee na grootste component) kun je het geen euro meer noemen. Tevens, heb je je er al eens in verdiept wat het gevolg is voor de rest als Italië of Spanje er uit valt? De ECB is slechts één groot verlies verwijderd van een breakup.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:47 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Ik weet zeker dat de EU over tien jaar nog bestaat. En de Euro ook in de een of andere vorm.
I rest my case.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:51 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk nonsens, Nederland heeft juist bij handelsverdragen e.d. een hele stevige invloed.
De oplossing is een politieke unie of zelfs een federatie. En die zou er inderdaad wel eens binnen tien jaar kunnen komen.quote:Op donderdag 14 april 2016 10:56 schreef SeLang het volgende:
[..]
"In één of andere vorm".... ja duh! Zo kun je alles recht praten. De gulden zal wel nog steeds een (min of meer) vaste wisselkoers met de mark houden, wellicht zelfs in één munt. Maar zonder bijvoorbeeld Italië (de op twee na grootste component) kun je het geen euro meer noemen. Tevens, heb je je er al eens in verdiept wat het gevolg is voor de rest als Italië of Spanje er uit valt? De ECB is slechts één groot verlies verwijderd van een breakup.
Hint:
[ afbeelding ]
Met of zonder democratisch mandaat?quote:Op donderdag 14 april 2016 11:11 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
De oplossing is een politieke unie of zelfs een federatie. En die zou er inderdaad wel eens binnen tien jaar kunnen komen.
quote:Op donderdag 14 april 2016 11:23 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Met of zonder democratisch mandaat?
Uiteindelijk met.quote:Op donderdag 14 april 2016 11:23 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Welk gedeelte van NEE begrijp je niet?quote:Op donderdag 14 april 2016 08:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wel jammer dat je hierover weigert om serieus de discussie aan te gaan. Wel tekenend voor het Nee-kamp overigens.
Als er om een enorme crisis te voorkomen snel gehandeld moet worden zit een democratisch mandaat er natuurlijk niet in. Maar dat neemt niet weg dat die federatie uiteindelijk wel democratisch georganiseerd moet worden.quote:
Net zo democratisch als Chili onder Pinochet, Spanje onder Franco of Portugal onder Salazar.quote:Op donderdag 14 april 2016 11:23 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Aha!quote:Op donderdag 14 april 2016 11:28 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Als er om een enorme crisis te voorkomen snel gehandeld moet worden zit een democratisch mandaat er natuurlijk niet in. Maar dat neemt niet weg dat die federatie uiteindelijk wel democratisch georganiseerd moet worden.
Aha snel handelen. Zeg maar zoals het ESM er tijdens een gevallen kabinet snel doorgerommeld is. Het ESM was 'niet-controversieel' volgens een meerderheid van de tweede kamer, een stukje snelwegverlenging bij Delft meen ik was dat wel.quote:Op donderdag 14 april 2016 11:28 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Als er om een enorme crisis te voorkomen snel gehandeld moet worden zit een democratisch mandaat er natuurlijk niet in. Maar dat neemt niet weg dat die federatie uiteindelijk wel democratisch georganiseerd moet worden.
Als het dat is of een volledige ineenstorting van de economie dan weet ik het wel.quote:
Met alle geweld dus vasthouden aan die droom, 1 groot Federaal Europa. Flikker op zegquote:Op donderdag 14 april 2016 11:34 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Als het dat is of een volledige ineenstorting van de economie dan weet ik het wel.
quote:Eerste Kamer dwingt Rutte straks Oekraïneverdrag in te trekken
De kans dat het kabinet tegen haar zin gedwongen zal worden om haar handtekening onder het associatieverdrag met Oekraïne weg te halen, is vanavond flink groter geworden.
In de Tweede Kamer, waar Rutte vanavond over de uitslag moest komen praten, redde hij het nog met een uitleg over uitstel van de beslissing tot juni. Maar in de Eerste Kamer, waar hij hierna naartoe moet, gelden andere meerderheden.Daar zullen ook alle partijen behalve VVD en PvdA pleiten vóor intrekking, en daar zijn ze met genoeg.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)-in-te-trekken.dhtml
Het bevestigd idd wat ik al dacht. En sterker nog, blijkbaar vinden de meesten het wel best om zich te laten knechten door Brussel.quote:Op donderdag 14 april 2016 11:56 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat mag, ik hoop dat je iets wijzer bent geworden over (Europese) politiek.
Oh, dan heb je het nog niet zo begrepenquote:Op donderdag 14 april 2016 12:04 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Het bevestigd idd wat ik al dacht. En sterker nog, blijkbaar vinden de meesten het wel best om zich te laten knechten door Brussel.
Nou, ik niet
Er is geen alternatief.quote:Op donderdag 14 april 2016 11:52 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Met alle geweld dus vasthouden aan die droom, 1 groot Federaal Europa. Flikker op zeg
Tuurlijk maakt dat wel uit, bij lokale gemeenteraden blijft het geld in NL.quote:Op donderdag 14 april 2016 12:08 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Oh, dan heb je het nog niet zo begrepen. Daar heeft dit immers niets mee te maken
. Het heeft er wel mee te maken dat we intensief samenwerken met andere landen en dat wijzigingen doorvoeren nadat iedereen ergens al mee akkoord is gegaan niet zo makkelijk is. Dan maakt het niet zoveel uit of die samenwerkingsvorm de EU is of de lokale gemeenteraad.
Goede analyse. Ik denk dat de hogeropgeleiden zich eerder identificeren en dus overmatig vertrouwen hebben in het oordeel van de vaker hoogopgeleide landelijke politicus, zoiets?quote:Op donderdag 14 april 2016 11:27 schreef SeLang het volgende:
Een ander onderbelicht aspect (naast democratisch tekort e.d.) is dat de politieke elite er de afgelopen jaren zo consistent naast heeft gezeten in Europese kwesties dat je als kiezer er nu alle recht toe hebt om te twijfelen aan het beoordelingsvermogen van de machtshebbers. Ook een reden om dit referendum serieus te nemen.
Grootste fuck-up was natuurlijk de invoering van de euro. Ik was altijd tegen de invoering precies vanwege de dingen die nu fout gaan. Maar in de jaren '90 werd je ook weggezet als tokkie als je er iets van durfde te zeggen, ook al waren je tegenargumenten onderbouwd met degelijke economische theorie. Inmiddels erkennen zelfs de grootste (ex-)eurofielen dat de euro een historische fout was, maar ze trekken er geen consequenties uit.
Het mismanagement van de (voorspelbare en onvermijdelijke) eurocrisis die volgde is een ander voorbeeld. En dat gaat nog steeds door. Ik heb de exacte getallen niet paraat maar als je naar de grootte van de Griekse bailout kijkt als % van het GDP van Griekenland dan gaat dat echt helemaal nergens meer over. En zo rond juni start het hele circus weer opnieuw. Het is een soort van oneindige lus die men zal blijven herhalen tot 1=2 of totdat alle verliezen en risico's zijn getransfereerd naar andere lidstaten. (Wat overigens expliciet is verboden in alle verdragen waar democratisch over is gestemd!)
De huidige vluchtelingencrisis is ook een "prachtig" () voorbeeld. Hier zie je dus dat er helemaal geen "eenheid" is in de "unie". Als puntje bij paaltje komt handelt iedereen puur opportunistisch. Mooie reality check. Je hebt echt onder een steen geleefd als je nu nog denkt dat verdere fiscale integratie, bailouts van lidstaten, bankenunie, etc een goed idee zijn.
Wat dacht je gewoon terug naar de roots, de EG? Werkte prima.quote:Op donderdag 14 april 2016 12:11 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Er is geen alternatief.
Als jij denkt van wel noem het.
De gulden was op termijn onhoudbaar geworden, we zijn gewoon veel te klein om als zelfstandige natie te functioneren. Economische en monetaire aansluiting met Duitsland was en is broodnodig. Dit betekent echter nog niet dat je gelijk de Middellandse Zeelanden erbij moest betrekken.quote:Op donderdag 14 april 2016 11:27 schreef SeLang het volgende:
Een ander onderbelicht aspect (naast democratisch tekort e.d.) is dat de politieke elite er de afgelopen jaren zo consistent naast heeft gezeten in Europese kwesties dat je als kiezer er nu alle recht toe hebt om te twijfelen aan het beoordelingsvermogen van de machtshebbers. Ook een reden om dit referendum serieus te nemen.
Grootste fuck-up was natuurlijk de invoering van de euro. Ik was altijd tegen de invoering precies vanwege de dingen die nu fout gaan. Maar in de jaren '90 werd je ook weggezet als tokkie als je er iets van durfde te zeggen, ook al waren je tegenargumenten onderbouwd met degelijke economische theorie. Inmiddels erkennen zelfs de grootste (ex-)eurofielen dat de euro een historische fout was, maar ze trekken er geen consequenties uit.
Het mismanagement van de (voorspelbare en onvermijdelijke) eurocrisis die volgde is een ander voorbeeld. En dat gaat nog steeds door. Ik heb de exacte getallen niet paraat maar als je naar de grootte van de Griekse bailout kijkt als % van het GDP van Griekenland dan gaat dat echt helemaal nergens meer over. En zo rond juni start het hele circus weer opnieuw. Het is een soort van oneindige lus die men zal blijven herhalen tot 1=2 of totdat alle verliezen en risico's zijn getransfereerd naar andere lidstaten. (Wat overigens expliciet is verboden in alle verdragen waar democratisch over is gestemd!)
De huidige vluchtelingencrisis is ook een "prachtig" () voorbeeld. Hier zie je dus dat er helemaal geen "eenheid" is in de "unie". Als puntje bij paaltje komt handelt iedereen puur opportunistisch. Mooie reality check. Je hebt echt onder een steen geleefd als je nu nog denkt dat verdere fiscale integratie, bailouts van lidstaten, bankenunie, etc een goed idee zijn.
Met alle munten gekoppeld aan de D-mark en tig kleine, voor de wereld dus oninteressante, afzetmarkten? Nee dank je, dan kan je straks echt achteraansluiten op het wereldtoneel. En is bijvoorbeeld iets als chloorkip helemaal niet tegen te houdenquote:Op donderdag 14 april 2016 12:11 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Wat dacht je gewoon terug naar de roots, de EG? Werkte prima.
Gewoon terug naar de Republiek der zeven verenigde Nederlanden.quote:Op donderdag 14 april 2016 12:11 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Wat dacht je gewoon terug naar de roots, de EG? Werkte prima.
Lekker oorlog voeren met Spanje en Engeland.quote:Op donderdag 14 april 2016 12:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Gewoon terug naar de Republiek der zeven verenigde Nederlanden.
ook dat heeft er weer niets mee te maken. Het gaat er om hoe besluitvorming al of niet werkt.quote:Op donderdag 14 april 2016 12:11 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Tuurlijk maakt dat wel uit, bij lokale gemeenteraden blijft het geld in NL.
Ja daarom gaat het ook zo slecht in landen als Zwitserland, Noorwegen, Zweden, Singapore, etc.quote:Op donderdag 14 april 2016 12:13 schreef R-K het volgende:
[..]
De gulden was op termijn onhoudbaar geworden, we zijn gewoon veel te klein om als zelfstandige natie te functioneren.
Aha, kan je ook aantonen dat die consensus bestaat?quote:Op donderdag 14 april 2016 12:25 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja daarom gaat het ook zo slecht in landen als Zwitserland, Noorwegen, Zweden, Singapore, etc.![]()
( Die zijn allemaal een stuk kleiner dan ons).
En een min of meer vaste wisselkoers met onze grootste handelspartner Duitsland hadden we al ver voordat de euro bestond. Maar wel met de flexibiliteit die je nodig hebt als de economische ontwikkeling in beide landen divergeert en zonder miljarden aan fiscale transfers naar andere landen die onder geen enkele democratische controle staan.
Dat de euro een slecht idee was is inmiddels zo'n beetje consensus geworden in de economische wereld. Het grootste deel van de voorstanders zijn er inmiddels ook op teruggekomen.
Daad bij woord? Vertrouw geen enkele pvda'er. Maar is dit wel zo, kan rutte beter zijn biezen pakken.quote:Op donderdag 14 april 2016 11:58 schreef SeLang het volgende:
Ik weet niet waar dit vandaan komt, maar...
[ afbeelding ]
en
[..]
[ afbeelding ]
Ik ben ook hoogopgeleid (TU) maar ik ben niet als een schaapje achter de politieke elite aangelopen. Dus ik weet niet of je stelling opgaat. "Hoogopgeleid" is ook niet waar het om gaat. Eerder kritisch denkvermogen. En als je ziet met hoeveel bullshit allerlei academici wegkomen, vooral als het gaat om economische onderwerpen...quote:Op donderdag 14 april 2016 12:11 schreef tfors het volgende:
[..]
Goede analyse. Ik denk dat de hogeropgeleiden zich eerder identificeren en dus overmatig vertrouwen hebben in het oordeel van de vaker hoogopgeleide landelijke politicus, zoiets?
Het gaat ook zo geweldig goed met die besluitvorming, toch?quote:Op donderdag 14 april 2016 12:18 schreef 99.999 het volgende:
[..]
ook dat heeft er weer niets mee te maken. Het gaat er om hoe besluitvorming al of niet werkt.
Als jij dat wilt prima, jouw mening. Ik dacht toch aan wat anders.quote:Op donderdag 14 april 2016 12:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Gewoon terug naar de Republiek der zeven verenigde Nederlanden.
Het is ook gewoon vreselijk onhandig om steeds valuta om te wisselen als je naar Duitsland of België gaat. Alleen de banken profiteren vanwege onzin als koersopslag. De euro is niet alleen ideologisch, maar ook praktisch.quote:Op donderdag 14 april 2016 12:25 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja daarom gaat het ook zo slecht in landen als Zwitserland, Noorwegen, Zweden, Singapore, etc.![]()
( Die zijn allemaal een stuk kleiner dan ons).
En een min of meer vaste wisselkoers met onze grootste handelspartner Duitsland hadden we al ver voordat de euro bestond. Maar wel met de flexibiliteit die je nodig hebt als de economische ontwikkeling in beide landen divergeert en zonder miljarden aan fiscale transfers naar andere landen die onder geen enkele democratische controle staan.
Dat de euro een slecht idee was is inmiddels zo'n beetje consensus geworden in de economische wereld. Het grootste deel van de voorstanders zijn er inmiddels ook op teruggekomen.
Hoeveel contant neem jij dan nog mee?quote:Op donderdag 14 april 2016 12:55 schreef R-K het volgende:
[..]
Het is ook gewoon vreselijk onhandig om steeds valuta om te wisselen als je naar Duitsland of België gaat. Alleen de banken profiteren vanwege onzin als koersopslag. De euro is niet alleen ideologisch, maar ook praktisch.
Als je naar Duitsland gaat moet je zeker wel ¤40 op zak hebben, aangezien pinnen vaak niet mogelijk is.quote:Op donderdag 14 april 2016 12:56 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Hoeveel contant neem jij dan nog mee?
Voor de euro moest je dan ook gewoon extra dokken elke keer dat je geld uit de muur trok in het buitenland. Daar wil ik echt niet naar terug.quote:Op donderdag 14 april 2016 12:56 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Hoeveel contant neem jij dan nog mee?
Pin je daar toch ff? Niks moeilijks aan. We zijn gewoon verwend geraakt. Willen nergens meer moeite voor doen schijnbaar.quote:Op donderdag 14 april 2016 12:58 schreef R-K het volgende:
[..]
Als je naar Duitsland gaat moet je zeker wel ¤40 op zak hebben, aangezien pinnen vaak niet mogelijk is.
En dat verpestte je hele vakantie natuurlijkquote:Op donderdag 14 april 2016 12:59 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Voor de euro moest je dan ook gewoon extra dokken elke keer dat je geld uit de muur trok in het buitenland. Daar wil ik echt niet naar terug.
Dat "probleem" is natuurlijk compleet peanuts vergeleken met de vele miljarden die de euro ons al heeft gekost en nog gaat kosten. Maar zelfs als het verlagen (of elimineren) van koersopslag je doel is: dat is een fluitje van een cent. Daar heb je helemaal geen euro voor nodig.quote:Op donderdag 14 april 2016 12:55 schreef R-K het volgende:
[..]
Het is ook gewoon vreselijk onhandig om steeds valuta om te wisselen als je naar Duitsland of België gaat. Alleen de banken profiteren vanwege onzin als koersopslag. De euro is niet alleen ideologisch, maar ook praktisch.
D-Mark ook goed, maar geen gulden, want dat is waardeloos geldquote:Op donderdag 14 april 2016 13:00 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat "probleem" is natuurlijk compleet peanuts vergeleken met de vele miljarden die de euro ons al heeft gekost en nog gaat kosten. Maar zelfs als het verlagen (of elimineren) van koersopslag je doel is: dat is een fluitje van een cent. Daar heb je helemaal geen euro voor nodig.
Nee, dat zorgde ervoor dat ik een bankrekening in Italië opende toen ik daar woonde. Nu zou ik met IBAN gewoon m'n italiaanse salaris op m'n Nederlandse ING-rekening kunnen laten storten en daar kostenloos van en mee kunnen pinnen.quote:Op donderdag 14 april 2016 13:00 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
En dat verpestte je hele vakantie natuurlijk
Op vakantie zit ik niet constant op mijn mobieltje te koekeloeren. Dus die klapper gaat voor mij niet op. We willen van alles, maar willen er niks voor betalen. Tja, dan krijg je dat soort "vanzelfsprekendheid".quote:Op donderdag 14 april 2016 13:03 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Nee, dat zorgde ervoor dat ik een bankrekening in Italië opende toen ik daar woonde. Nu zou ik met IBAN gewoon m'n italiaanse salaris op m'n Nederlandse ING-rekening kunnen laten storten en daar kostenloos van en mee kunnen pinnen.
Maar jij bent er zoeen die ook met plezier roamingkosten voor z'n mobiel betaalt in het buitenland waarschijnlijk.
Daar zijn we dankzij de EU volgend jaar ook vanaf
Dankzij de EU zijn de telefoniekosten in de EU (en meestal ook Zwitserland en Noorwegen) flink gedaald. Hoewel ik totaal geen eurofiel ben is dit wel positief. Ja, dat IBAN-nummer is gewoon kwestie van wennen, over 5 jaar weten we niet anders.quote:Op donderdag 14 april 2016 13:03 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Nee, dat zorgde ervoor dat ik een bankrekening in Italië opende toen ik daar woonde. Nu zou ik met IBAN gewoon m'n italiaanse salaris op m'n Nederlandse ING-rekening kunnen laten storten en daar kostenloos van en mee kunnen pinnen.
Maar jij bent er zoeen die ook met plezier roamingkosten voor z'n mobiel betaalt in het buitenland waarschijnlijk.
Daar zijn we dankzij de EU volgend jaar ook vanaf
Mwoah, dat kan soms aardig in de kosten lopen. Dat merk ik wel als ik buiten Europa vakantie vier.quote:Op donderdag 14 april 2016 13:00 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
En dat verpestte je hele vakantie natuurlijk
Voor mij is buitenland wel iets meer dan alleen vakantie. Voor jou kennelijk niet, waarschijnlijk dat jij daarom zo bekrompen denkt.quote:Op donderdag 14 april 2016 13:06 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Op vakantie zit ik niet constant op mijn mobieltje te koekeloeren. Dus die klapper gaat voor mij niet op. We willen van alles, maar willen er niks voor betalen. Tja, dan krijg je dat soort "vanzelfsprekendheid".
Besef nu toch eens dat welvaart niet altijd omhoog kan gaan. Daar zit een grens aan.
Er is zeker een grens, maar dat is niet de euro of de open grenzen maar wel een potentieel lidmaatschap van landen als Oekraïne, Turkije en Servië. Zolang de vluchtelingencrisis nog steeds niet is opgelost, de armoede in Roemenië en Bulgarije nog steeds niet bestreden is en de EU nog steeds een slecht imago heeft zijn we daar nog niet aan toe.quote:Op donderdag 14 april 2016 13:06 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Op vakantie zit ik niet constant op mijn mobieltje te koekeloeren. Dus die klapper gaat voor mij niet op. We willen van alles, maar willen er niks voor betalen. Tja, dan krijg je dat soort "vanzelfsprekendheid".
Besef nu toch eens dat welvaart niet altijd omhoog kan gaan. Daar zit een grens aan.
Maar wel aan verdragen met corrupte staten aan de grens van europa, zie turkije, en Oekraine.quote:Op donderdag 14 april 2016 13:11 schreef R-K het volgende:
[..]
Er is zeker een grens, maar dat is niet de euro of de open grenzen maar wel een potentieel lidmaatschap van landen als Oekraïne, Turkije en Servië. Zolang de vluchtelingencrisis nog steeds niet is opgelost, de armoede in Roemenië en Bulgarije nog steeds niet bestreden is en de EU nog steeds een slecht imago heeft zijn we daar nog niet aan toe.
Dat mag jij denken, dat ik bekrompen ben. So be it.quote:Op donderdag 14 april 2016 13:09 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Voor mij is buitenland wel iets meer dan alleen vakantie. Voor jou kennelijk niet, waarschijnlijk dat jij daarom zo bekrompen denkt.
Nooit ieder zijn eigen valuta. Neuro, Zeuro en Oeuro kan wel als er in grenssteden met beide valuta kan worden betaald, dus Lille, Parijs en Straatsburg met neuro en zeuro. Stettin, Berlijn, Dresden, Wenen en Bratislava met neuro en oeuro.quote:Op donderdag 14 april 2016 13:15 schreef polderturk het volgende:
Misschien moeten we terug naar de EG en de neuro en zeuro invoeren ipv euro. Of iedereen weer zijn eigen valuta.
Maar wat is er precies mis met zo´n verdrag? Het zal leiden tot meer handel, meer handel betekent een stijging van lonen en is daarmee ook een incentive voor minder corruptie. Als je dat al wil bestrijden of noemt als nadeel dan is zo'n associatieverdrag niet tekenen niet echt een constructieve bijdrage, integendeel.quote:Op donderdag 14 april 2016 13:16 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Maar wel aan verdragen met corrupte staten aan de grens van europa, zie turkije, en Oekraine.
Ja dat wel, maar geen ongebreidelde uitbereidingsdrang betekent niet dat je de euro en Schengen moet opgeven.quote:Op donderdag 14 april 2016 13:16 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Maar wel aan verdragen met corrupte staten aan de grens van europa, zie turkije, en Oekraine.
Gewoon kappen met die ongebreidelde uitbreidingsdrang.
Of het Graafschap Gelre.quote:Op donderdag 14 april 2016 12:44 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Als jij dat wilt prima, jouw mening. Ik dacht toch aan wat anders.
Vrijhandel leidt tot oneerlijke handelsconcurrentie, waarbij in dit geval Oekraïnse bedrijven niet aan de Europese standaarden kunnen voldoen. Dit gaat vooral ten koste van bedrijven in Midden-Europa.quote:Op donderdag 14 april 2016 13:20 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Maar wat is er precies mis met zo´n verdrag? Het zal leiden tot meer handel, meer handel betekent een stijging van lonen en is daarmee ook een incentive voor minder corruptie. Als je dat al wil bestrijden of noemt als nadeel dan is zo'n associatieverdrag niet tekenen niet echt een constructieve bijdrage, integendeel.
Ben je nu boos?quote:
Mij is altijd geleerd om eerst mijn troep op te ruimen voordat ik naar buiten mocht.quote:Op donderdag 14 april 2016 13:20 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Maar wat is er precies mis met zo´n verdrag? Het zal leiden tot meer handel, meer handel betekent een stijging van lonen en is daarmee ook een incentive voor minder corruptie. Als je dat al wil bestrijden of noemt als nadeel dan is zo'n associatieverdrag niet tekenen niet echt een constructieve bijdrage, integendeel.
Nee, maar jij komt weer met zgn "grappige" oude staatjes aankakken.quote:
Je had je natuurlijk heel iets anders voorgesteld bij het debat van gisteravond. En nu ben je verdrietig.quote:Op donderdag 14 april 2016 13:30 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Nee, maar jij komt weer met zgn "grappige" oude staatjes aankakken.
Nogmaals, als jij zoiets wilt, prima.
Dit is niet iets wat men gaat besluiten na een lang proces. Dit is wat er "per ongeluk" gaat gebeuren tijdens de volgende crisis, waarbij je op een maandagochtend ontdekt dat je bankrekening (of wat daar nog van over is) opeens is omgezet naar nieuwe guldens omdat Nederland en Duitsland niet aan de haak willen zijn voor de ¤2200 miljard schuld van Italië die ze via de ECB binnen krijgen geschoven middels het (illegale) OMT. Dat gaat tegen het Duitse Grundgesetz in dus die hebben geen andere keuze dan eruit te stappen en dan is het gedaan met de hele euro aangezien iedereen weet dat Duitsland de kurk is waar het hele project op drijft.quote:Op donderdag 14 april 2016 13:15 schreef polderturk het volgende:
Misschien moeten we terug naar de EG en de neuro en zeuro invoeren ipv euro. Of iedereen weer zijn eigen valuta.
Voetbal interesseert me geen zakquote:Op donderdag 14 april 2016 13:33 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je had je natuurlijk heel iets anders voorgesteld bij het debat van gisteravond. En nu ben je verdrietig.
Je had ook beter voetbal kunnen gaan kijken. Barca tegen Atletico was spannend.
Dat is je goed recht.quote:Op donderdag 14 april 2016 13:36 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Voetbal interesseert me geen zak
Ik maak mij druk omdat men de souvereiniteit aan het verkwanselen is. Een land wat ik gvd gediend heb, naar eer en geweten.quote:Op donderdag 14 april 2016 13:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat is je goed recht.
Jij gaat natuurlijk liever met een rode kop en een gebalde vuist naar Politiek24 zitten kijken.
Moet ik nou weer gaan uitleggen dat geven en nemen inherent is aan internationale samenwerking? Dat je niet altijd je zin door kunt drukken, omdat je met meer belangen rekening moet houden dan alleen je eigen? En dat je soevereiniteit nog steeds bestaat, daar Nederland de mogelijkheid om zijn veto uit te spreken over besluiten van de EU?quote:Op donderdag 14 april 2016 13:40 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ik maak mij druk omdat men de souvereiniteit aan het verkwanselen is. Een land wat ik gvd gediend heb, naar eer en geweten.
Kom er straks op terug, nu ziekenhuisquote:Op donderdag 14 april 2016 13:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Moet ik nou weer gaan uitleggen dat geven en nemen inherent is aan internationale samenwerking? Dat je niet altijd je zin door kunt drukken, omdat je met meer belangen rekening moet houden dan alleen je eigen? En dat je soevereiniteit nog steeds bestaat, daar Nederland de mogelijkheid om zijn veto uit te spreken over besluiten van de EU?
En verder: jammer voor je. Had je een andere carrière moeten kiezen.
Jan Roos is een brulaap. Door zijn domme gedrag, is 70 procent van de kiezers thuisgebleven.quote:Op donderdag 14 april 2016 14:44 schreef SeLang het volgende:
Jan Roos () begrijpt er zo te zien wel meer van dan Rutte:
[ afbeelding ]
Triest inderdaad, bij de verkiezingen voor het Europees Parlement heeft hij het ook verknalt waardoor 63% van de bevolking thuis is gebleven en bij de gemeenteraadsverkiezingen was het ook al raak. Het is allemaal de schuld van Jan Roosquote:Op donderdag 14 april 2016 14:49 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jan Roos is een brulaap. Door zijn domme gedrag, is 70 procent van de kiezers thuisgebleven.
Mee eens. Maar mijn punt was dat "rond de tafel met mensen van het nee-kamp zoals jan Roos" nergens op slaat aangezien die 61% gewoon nee heeft gestemd tegen het verdrag en niet een mandaat heeft gegeven aan clowns zoals Jan Roos of Baudet. Waar haalt Rutte het idee vandaan dat die mensen mij en de andere 61% vertegenwoordigen??quote:
Moet Rutte dan met 2 miljoen mensen om tafel om te onderzoeken wat hun raadgeving was en wat de doelen daarachter zijn?quote:Op donderdag 14 april 2016 15:02 schreef SeLang het volgende:
[..]
Mee eens. Maar mijn punt was dat "rond de tafel met mensen van het nee-kamp zoals jan Roos" nergens op slaat aangezien die 61% gewoon nee heeft gestemd tegen het verdrag en niet een mandaat heeft gegeven aan clowns zoals Jan Roos of Baudet. Waar haalt Rutte het idee vandaan dat die mensen mij en de andere 61% vertegenwoordigen??
Rutte kan de wet ook gewoon intrekken.quote:Op donderdag 14 april 2016 15:12 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Moet Rutte dan met 2 miljoen mensen om tafel om te onderzoeken wat hun raadgeving was en wat de doelen daarachter zijn?
En dan? Weer zo'n volkomen inhoudsloos onelinertje.quote:Op donderdag 14 april 2016 15:15 schreef Perrin het volgende:
[..]
Rutte kan de wet ook gewoon intrekken.
Hehe degenen die hier een wet willen vernietigen willen dan juist graag zaken in de wet vastleggen gok ikquote:Op donderdag 14 april 2016 15:18 schreef Toefjes het volgende:
Dit gaat nog wel een paar maanden duren. Wordt een leuk kibbel-topic dit. Sluit wel lekker aan op Zwarte Piet hoogstwaarschijnlijk.
Het gebrek aan intelligentie. Zie de paniek in het Nee-kamp toen ze het "onoverzichtelijke stembiljet" zagen.quote:Op donderdag 14 april 2016 15:19 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En dan? Weer zo'n volkomen inhoudsloos onelinertje.
Waarom is het zo lastig voor het Nee-kamp om na te denken over de consequenties?
Waarom is het zo lastig voor het Ja-kamp om te snappen dat Nee ook Nee betekent?quote:Op donderdag 14 april 2016 15:19 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En dan? Weer zo'n volkomen inhoudsloos onelinertje.
Waarom is het zo lastig voor het Nee-kamp om na te denken over de consequenties?
Want het Ja-kamp blinkt uit in intelligentie wil je zeggenquote:Op donderdag 14 april 2016 15:21 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Het gebrek aan intelligentie. Zie de paniek in het Nee-kamp toen ze het "onoverzichtelijke stembiljet" zagen.
Daar was geen paniek meen ik me te herinneren. Of stond er een D66'er met een zelf getekend stembiljet te zwaaien in de tweede kamer?quote:Op donderdag 14 april 2016 15:23 schreef CrashO het volgende:
[..]
Want het Ja-kamp blinkt uit in intelligentie wil je zeggen
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die paniek begon pas toen het Nee-kamp won en bestaat nu uit het verzinnen van een 3e optie (ja, maar....) voor een stemformulier die 2 opties had.. Ja en nee. Gehele oppositie in de 2e kamer en een meerderheid van de mensen die van hun bank konden komen voor het referendum zijn nu van mening dat hij de prullebak in mag. En nog steeds draaien PvdA en de VVD als een gek om hem toch door te drukken. Wie is er nu in paniek?quote:Op donderdag 14 april 2016 15:25 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Daar was geen paniek meen ik me te herinneren. Of stond er een D66'er met een zelf getekend stembiljet te zwaaien in de tweede kamer?
Het geeft weer hoe hoog men zichzelf inschat in het Nee-kamp. Zelfkennis is trouwens een goede eigenschap. Dus het is ook weer aardig bedoeld van me. Ook de keuze van Roos om deze uitnodiging bewust af te slaan is een kwestie van zelfkennis, omdat hij weet dat hij er niks van snapt. Gezichtsverlies is einde oefening voor hem.quote:Op donderdag 14 april 2016 15:26 schreef CrashO het volgende:
[..]
Die paniek begon pas toen het Nee-kamp won en bestaat nu uit het verzinnen van een 3e optie (ja, maar....) voor een stemformulier die 2 opties had.. Ja en nee.
Er is ook een wereld na "nee". Ik hoor nog nergens wat er moet gebeuren als het verdrag niet door ons geratificeerd wordt. Verder dan: 'eens laten zien dat we niet het braafste jongetje van de klas zijn' gaat het niet.quote:Op donderdag 14 april 2016 15:23 schreef Perrin het volgende:
[..]
Waarom is het zo lastig voor het Ja-kamp om te snappen dat Nee ook Nee betekent?
Perrin is volgens mij echt niet compleet achterlijk. En zo zitten er nog wel een paar bij die best een beetje na kunnen denken maar verder dan NEE = NEE lijken ze maar niet te komen. Dat is mij allemaal toch wel erg ééndimensionaal.quote:Op donderdag 14 april 2016 15:21 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Het gebrek aan intelligentie. Zie de paniek in het Nee-kamp toen ze het "onoverzichtelijke stembiljet" zagen.
Je kan of wil dus gewoon niet nadenken over de consequenties?quote:Op donderdag 14 april 2016 15:23 schreef Perrin het volgende:
[..]
Waarom is het zo lastig voor het Ja-kamp om te snappen dat Nee ook Nee betekent?
Hoezo? Het volk heeft gesproken, we willen die overeenkomst niet. Weg ermee. En laat de consequenties maar komen.quote:Op donderdag 14 april 2016 15:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je kan of wil dus gewoon niet nadenken over de consequenties?
Daar hebben we 't al lang een keer over gehad. Hopelijk is je geheugen niet zo slecht dat je dat al bent vergeten.quote:Op donderdag 14 april 2016 15:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je kan of wil dus gewoon niet nadenken over de consequenties?
En we moeten gaan bepalen welke prijs we willen betalen voor die aanpassingen. Ook een aspect wat men het liefste negeert.quote:Op donderdag 14 april 2016 15:29 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Er is ook een wereld na "nee". Ik hoor nog nergens wat er moet gebeuren als het verdrag niet door ons geratificeerd wordt. Verder dan: 'eens laten zien dat we niet het braafste jongetje van de klas zijn' gaat het niet.
Als je "nee" zegt, dan moet daar een argumentatie bij, zodat je met een goed verhaal naar Brussel kan. Dat goede verhaal heeft niemand blijkbaar, dus dat lijkt me een goede reden om vooral WEL op zoek te gaan naar verbeteringen in het verdrag om het daarna alsnog te kunnen ratificeren.
ook voor het referendum weigerden jullie dat te doen. Het lijkt allemaal niet verder te komen dan heel boos NEE!!!! roepen. Er moet toch in theorie ook meer achter kunnen zitten?quote:Op donderdag 14 april 2016 15:32 schreef CrashO het volgende:
[..]
Hoezo? Het volk heeft gesproken, we willen die overeenkomst niet. Weg ermee. En laat de consequenties maar komen.
Erover praten hadden ze moeten doen vòor het referendum, niet erna.
Ik herinner me ook van toen vooral allerlei gedraai en weigeringen om concreet te worden. Daarom probeer ik het vrolijk weerquote:Op donderdag 14 april 2016 15:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Daar hebben we 't al lang een keer over gehad. Hopelijk is je geheugen niet zo slecht dat je dat al bent vergeten.
Heb je het nu over de verliezende partij die weigert zijn eigen wet uit te voeren?quote:Op donderdag 14 april 2016 15:34 schreef 99.999 het volgende:
vooral allerlei gedraai en weigeringen om concreet te worden.
De wet zegt dat het raadgevend is, dus ze hoeven niet eens iemand uit te nodigen om mee te denken.quote:Op donderdag 14 april 2016 15:35 schreef CrashO het volgende:
[..]
Heb je het nu over de verliezende partij die weigert zijn eigen wet uit te voeren?
Je geheugen laat je dus toch in de steek. Ik heb meteen na de uitslag al aangegeven dat wat mij betreft een extra 'interpretatieve verklaring' of 'protocol' aan het huidige verdrag toegevoegd kan worden die de gevoelige punten wegneemt. De lijn Rutte dus min of meer. Blijft wel staan dat het uitgelegd kan worden als het schofferen van de Nee-stem, maar het is in de praktijk het best mogelijke en best haalbare.quote:Op donderdag 14 april 2016 15:34 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik herinner me ook van toen vooral allerlei gedraai en weigeringen om concreet te worden. Daarom probeer ik het vrolijk weer.
Nee, over een of andere Nee-stemmer op dit forumquote:Op donderdag 14 april 2016 15:35 schreef CrashO het volgende:
[..]
Heb je het nu over de verliezende partij die weigert zijn eigen wet uit te voeren?
ja maar waarom zouden wij nu moeten batalen? het is toch hun probleem en wij kunnen als nederland niet alle problemen gaan oplossen in de wereld. oekraine maakt er een zooitje van en dat zullen ze ook blijven doen, zelfs al zouden wij hun geld geven.quote:Op donderdag 14 april 2016 15:33 schreef 99.999 het volgende:
[..]
ook voor het referendum weigerden jullie dat te doen. Het lijkt allemaal niet verder te komen dan heel boos NEE!!!! roepen. Er moet toch in theorie ook meer achter kunnen zitten?
Dat doet dus totaal geen recht aan wat de prominente Nee-vertegenwoordigers willen. NEE = NEE immers.quote:Op donderdag 14 april 2016 15:37 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je geheugen laat je dus toch in de steek. Ik heb meteen na de uitslag al aangegeven dat wat mij betreft een extra 'interpretatieve verklaring' of 'protocol' aan het huidige verdrag toegevoegd kan worden die de gevoelige punten wegneemt. De lijn Rutte dus min of meer. Blijft wel staan dat het uitgelegd kan worden als het schofferen van de Nee-stem, maar het is in de praktijk het best mogelijke en best haalbare.
de meeste mensen zeggen nee. (terecht)quote:Op donderdag 14 april 2016 15:39 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nee, over een of andere Nee-stemmer op dit forum
Dat we belang hebben bij een goede ontwikkeling van de buurlanden van onze unie en daar ook wat steun voor over hebben is toch niet zo gek? Instabiliteit aan onze buitengrenzen is nog veel erger. En je moet nooit zomaar geld geven, dat kan enkel onder strikte voorwaarden.quote:Op donderdag 14 april 2016 15:39 schreef matthias24 het volgende:
[..]
ja maar waarom zouden wij nu moeten batalen? het is toch hun probleem en wij kunnen als nederland niet alle problemen gaan oplossen in de wereld. oekraine maakt er een zooitje van en dat zullen ze ook blijven doen, zelfs al zouden wij hun geld geven.
Tja als je daar recht aan wil doen, moet je dus gewoon de wet cancellen. Ongeacht de gevolgen. Wat Buma gister vrij goed verwoordde.quote:Op donderdag 14 april 2016 15:40 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat doet dus totaal geen recht aan wat de prominente Nee-vertegenwoordigers willen. NEE = NEE immers.
Of het terecht is weet ik niet. Ik denk dat we er ons flink mee in de vingers snijden. Maar motiveren waarom het verdrag zo slecht is hoor ik maar weinig gebeuren. Net zoals je weinig mensen na ziet denken over wat er nu dan wel moet gebeuren.quote:Op donderdag 14 april 2016 15:40 schreef matthias24 het volgende:
[..]
de meeste mensen zeggen nee. (terecht)
ik kan oekraine nou niet echt een buurtland noemen. ik vind gewoon dat we geen geld moeten investeren in iets onzinvols. zonde van het geld ook. een goed voorbeeld is griekenland. die hebben we ook geld gegeven en het heeft gewoon niks uitgehaald.quote:Op donderdag 14 april 2016 15:41 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat we belang hebben bij een goede ontwikkeling van de buurlanden van onze unie en daar ook wat steun voor over hebben is toch niet zo gek? Instabiliteit aan onze buitengrenzen is nog veel erger. En je moet nooit zomaar geld geven, dat kan enkel onder strikte voorwaarden.
Het verdrag is zo slecht omdat we allerlei militaire en financiële steun beloven en bovendien vind ik het hele verdrag een slecht idee omdat het al voor veel onstabiliteit in de Oekraine heeft gezorgd. We hadden veel beter een soort trilateraal verdrag tussen de EU, Oekraine en Rusland kunnen uithameren dan deze diplomatieke middelvinger naar Rusland. Uiteindelijk is het in ieders belang dat Oekraine een stabiele bufferstaat tussen de EU en Rusland is.quote:Op donderdag 14 april 2016 15:42 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Of het terecht is weet ik niet. Ik denk dat we er ons flink mee in de vingers snijden. Maar motiveren waarom het verdrag zo slecht is hoor ik maar weinig gebeuren. Net zoals je weinig mensen na ziet denken over wat er nu dan wel moet gebeuren.
ja oke, maar mag ik je wat vragen? stel, dat wij oekraine het geld zouden geven en het verdrag gewoon uitgevoerd zou worden he. wat denk je dan dat daar de conequenties van zouden zijn?quote:Op donderdag 14 april 2016 15:42 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Of het terecht is weet ik niet. Ik denk dat we er ons flink mee in de vingers snijden. Maar motiveren waarom het verdrag zo slecht is hoor ik maar weinig gebeuren. Net zoals je weinig mensen na ziet denken over wat er nu dan wel moet gebeuren.
Zo denk ik er ook over, is ook beter voor het Russisch sprekend gedeelte van Oost-Oekraïne.quote:Op donderdag 14 april 2016 15:44 schreef Perrin het volgende:
[..]
We hadden veel beter een soort trilateraal verdrag tussen de EU, Oekraine en Rusland kunnen uithameren dan deze diplomatieke middelvinger naar Rusland. Uiteindelijk is het in ieders belang dat Oekraine een stabiele bufferstaat tussen de EU en Rusland is.
eigenlijk kan dat mij niet zoveel schelen. of heel oekraine nou wel of geen russisch spreekt. ik bedoel wat hebben wij daar verder mee te maken? niks toch?quote:Op donderdag 14 april 2016 15:46 schreef Sylv3se het volgende:
[..]
Zo denk ik er ook over, is ook beter voor het Russisch sprekend gedeelte van Oost-Oekraïne.
Tja, in Oekraïne heeft men volmondig voor Europa gekozen. Ik omarm die keuze van hen en zie ze niet als een soort tweederangs satelietstaat die maar braaf moet volgen wat de Russen willen.quote:Op donderdag 14 april 2016 15:44 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het verdrag is zo slecht omdat we allerlei militaire en financiële steun beloven en bovendien vind ik het hele verdrag een slecht idee omdat het al voor veel onstabiliteit in de Oekraine heeft gezorgd. We hadden veel beter een soort trilateraal verdrag tussen de EU, Oekraine en Rusland kunnen uithameren dan deze diplomatieke middelvinger naar Rusland. Uiteindelijk is het in ieders belang dat Oekraine een stabiele bufferstaat tussen de EU en Rusland is.
Als het goed gaat positieve economische en bestuurlijke ontwikkeling van het land. Iets waar wij ook van zouden profiteren door toegenomen handel en investeringen.quote:Op donderdag 14 april 2016 15:45 schreef matthias24 het volgende:
[..]
ja oke, maar mag ik je wat vragen? stel, dat wij oekraine het geld zouden geven en het verdrag gewoon uitgevoerd zou worden he. wat denk je dan dat daar de conequenties van zouden zijn?
Zoals die deal met Turkije voor 6 miljard?quote:Op donderdag 14 april 2016 15:41 schreef 99.999 het volgende:
En je moet nooit zomaar geld geven, dat kan enkel onder strikte voorwaarden.
Het land is toch onafhankelijk?quote:Op donderdag 14 april 2016 15:46 schreef Sylv3se het volgende:
[..]
Zo denk ik er ook over, is ook beter voor het Russisch sprekend gedeelte van Oost-Oekraïne.
Dat is nogal een ander type deal. Maar die krijgen dat geld volgens mij ook in stapjes en volgens bepaalde afspraken.quote:Op donderdag 14 april 2016 15:50 schreef CrashO het volgende:
[..]
Zoals die deal met Turkije voor 6 miljard?
Daar hebben wij niets mee te maken inderdaad maar het brengt wel meer stabiliteit. In het oosten wordt veel handel gedreven met Rusland.quote:Op donderdag 14 april 2016 15:48 schreef matthias24 het volgende:
[..]
eigenlijk kan dat mij niet zoveel schelen. of heel oekraine nou wel of geen russisch spreekt. ik bedoel wat hebben wij daar verder mee te maken? niks toch?
en stel nou dat wij geen geld zouden geven en het verdrag niet door gaat. wat zouden dan de concequenties kunnen zijn?quote:Op donderdag 14 april 2016 15:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als het goed gaat positieve economische en bestuurlijke ontwikkeling van het land. Iets waar wij ook van zouden profiteren door toegenomen handel en investeringen.
Verdere ineenstorting en chaos in Oekraïne. En daarna alsnog gigantische kosten overigens.quote:Op donderdag 14 april 2016 15:52 schreef matthias24 het volgende:
[..]
en stel nou dat wij geen geld zouden geven en het verdrag niet door gaat. wat zouden dan de concequenties kunnen zijn?
Dat neemt niet weg dat een groot gedeelte van de Oost-Oekrainers meer met Rusland dan de EU heeft.quote:
Een deel van Oekraine. Je bent de Krim en Oost-Oekraine niet al vergeten, toch?quote:Op donderdag 14 april 2016 15:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja, in Oekraïne heeft men volmondig voor Europa gekozen.
Een groot deel van de chaos is te danken aan de politiek van de EU, aan dit associatieverdrag.quote:Op donderdag 14 april 2016 15:52 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Verdere ineenstorting en chaos in Oekraïne. En daarna alsnog gigantische kosten overigens.
waarom kan oekraine niet gewoon zaken doen met amerika ofzo? is dat niet veel beter? dan hoeven wij teminste geen geld te geven.quote:Op donderdag 14 april 2016 15:52 schreef Sylv3se het volgende:
[..]
Daar hebben wij niets mee te maken inderdaad maar het brengt wel meer stabiliteit. In het oosten wordt veel handel gedreven met Rusland.
Iedereen riep schuimbekkend "opvang in eigen regio". Nou, dat gebeurt nu. En dat kost geld. Reken maar uit wat het de EU had gekost als er niks gebeurd was.quote:Op donderdag 14 april 2016 15:50 schreef CrashO het volgende:
[..]
Zoals die deal met Turkije voor 6 miljard?
Een ruime meerderheid van de volksvertegenwoordiging heeft hiervoor gekozen. Als je jouw redenatie aanhaalt kan het Nee van vorige week ook geen reden zijn om het verdrag niet te sluiten. Een deel was immers voor.quote:Op donderdag 14 april 2016 15:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Een deel van Oekraine. Je bent de Krim en Oost-Oekraine niet al vergeten, toch?
Bijzondere theorie wel.quote:Op donderdag 14 april 2016 15:54 schreef Perrin het volgende:
[..]
Een groot deel van de chaos is te danken aan de politiek van de EU, aan dit associatieverdrag.
Democratie is meer dan de dictatuur van de meerderheid, dat weet jij best.quote:Op donderdag 14 april 2016 15:54 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Een ruime meerderheid van de volksvertegenwoordiging heeft hiervoor gekozen. Als je jouw redenatie aanhaalt kan het Nee van vorige week ook geen reden zijn om het verdrag niet te sluiten. Een deel was immers voor.
En het is ook meer dan zwichten voor de militaire intimidatie van een buurland.quote:Op donderdag 14 april 2016 15:55 schreef Perrin het volgende:
[..]
Democratie is meer dan de dictatuur van de meerderheid, dat weet jij best.
Voor iedere vluchteling die Europa terug naar "eigen regio" schopt vliegen we er nu eentje terug de EU in. Niet echt wat de schuimbekkende mensen riepen..quote:Op donderdag 14 april 2016 15:54 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Iedereen riep schuimbekkend "opvang in eigen regio". Nou, dat gebeurt nu. En dat kost geld. Reken maar uit wat het de EU had gekost als er niks gebeurd was.
Om jou te pesten.quote:Op donderdag 14 april 2016 16:00 schreef matthias24 het volgende:
ik snap het niet. waarom in godsnaam zijn wij verantwoordlijk voor zulke landen.?
als er een oorlog uitbreekt in oekraine dan maakt dat voor ons niet zoveel uit hoor. we wonen daar heel ver vandaan ofzo.quote:Op donderdag 14 april 2016 16:05 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Om jou te pesten.
Maar vooral omdat wij nogal wat belang hebben bij stabiliteit in de landen aan onze buitengrenzen. Je ziet in Syrië wat er kan gebeuren als een land in burgeroorlog vervalt en wat voor effect dat op ons heeft.
Volgens mij zijn er niet zo heel veel bootjes meer die teruggestuurd worden. Dus die aantallen zullen alles behalve schrikbarend zijn. Zeker niet ontwrichtend.quote:Op donderdag 14 april 2016 15:58 schreef CrashO het volgende:
[..]
Voor iedere vluchteling die Europa terug naar "eigen regio" schopt vliegen we er nu eentje terug de EU in. Niet echt wat de schuimbekkende mensen riepen..
Och, we wonen ook een eind van Syrië vandaan maar toch merken we dat wel...quote:Op donderdag 14 april 2016 16:07 schreef matthias24 het volgende:
[..]
als er een oorlog uitbreekt in oekraine dan maakt dat voor ons niet zoveel uit hoor. we wonen daar heel ver vandaan ofzo.
Juist ja...en dan ga jij overeenkomsten sluiten met zo'n land die op zijn beurt natuurlijk hoopt dat de NATO er in betrokken raakt..... lekker handig.quote:Op donderdag 14 april 2016 16:05 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Om jou te pesten.
Maar vooral omdat wij nogal wat belang hebben bij stabiliteit in de landen aan onze buitengrenzen. Je ziet in Syrië wat er kan gebeuren als een land in burgeroorlog vervalt en wat voor effect dat op ons heeft.
En hoe komt dat?quote:Op donderdag 14 april 2016 16:11 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Och, we wonen ook een eind van Syrië vandaan maar toch merken we dat wel...
Door de Trojka groep bestaande uit de EC ECB en het IMF, de rest hou ik wel voor de BNW. Er zit een heel economisch netwerk er achter waarom wij verantwoordelijk nu zijn voor de staat van Oekraïne, en waarom deze associatieovereenkomst er door heen gedrukt moet worden.quote:Op donderdag 14 april 2016 16:00 schreef matthias24 het volgende:
ik snap het niet. waarom in godsnaam zijn wij verantwoordlijk voor zulke landen.?
Omdat onze grenzen OPEN staan misschien???quote:Op donderdag 14 april 2016 16:11 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Och, we wonen ook een eind van Syrië vandaan maar toch merken we dat wel...
Oh nee, dat speelt maar zeer ten dele mee.quote:Op donderdag 14 april 2016 16:13 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Omdat onze grenzen OPEN staan misschien???
quote:Op donderdag 14 april 2016 16:24 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Oh nee, dat speelt maar zeer ten dele mee.
Hier gaat je redenering dus mank. Voor die burgeroorlog hadden we evengoed de open grenzen en kwamen ze niet binnen. Daar ligt het dus niet aan.quote:Op donderdag 14 april 2016 16:30 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]Werkelijk? Dus jij denkt dat dit geen probleem is?
Geen uitnodiging van "kom maar binnen?"
Waarom kwamen deze mensen dan voor de burgeroorlog niet binnen?
Nee omdat ze een VISA en een WERKVERGUNNING nodig hadden PLUS dat Syrie geen slecht land was, in het algemeen, om te leven.quote:Op donderdag 14 april 2016 16:35 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hier gaat je redenering dus mank. Voor die burgeroorlog hadden we evengoed de open grenzen en kwamen ze niet binnen. Daar ligt het dus niet aan.
Bespaar je de moeite, sommigen willen het kennelijk niet snappen.quote:Op donderdag 14 april 2016 16:47 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Nee omdat ze een VISa en een WERKVERGUNNING nodig hadde PLUS dat Syrie geen slecht land was in algemeen om te leven.
Maar dank zij onze bemoeienis is dat land kapot geschoten en komen deze mensen massaal naar de EU omdat ze nu vluchtelingen status claimen.
Zijn redenering loopt gewoon spaak. Eerst krijgen we hier teveel Syriers vanwege de open grenzen terwijl die niet opener zijn (eerder meer gesloten) dan voor die toevloed. De logica mist gewoon in zijn verhaal.quote:Op donderdag 14 april 2016 16:48 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Bespaar je de moeite, sommigen willen het kennelijk niet snappen.
quote:Op donderdag 14 april 2016 16:57 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zijn redenering loopt gewoon spaak. Eerst krijgen we hier teveel Syriers vanwege de open grenzen terwijl die niet opener zijn (eerder meer gesloten) dan voor die toevloed. De logica mist gewoon in zijn verhaal.
Zou dat gebeurt zijn als ze de oude macht wat er was hadden laten zitten?quote:Op donderdag 14 april 2016 16:05 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Om jou te pesten.
Ah ja, de Syrische burgeroorlog is natuurlijk 'onze' schuld, of niet soldaat Erwin?quote:Op donderdag 14 april 2016 16:48 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Bespaar je de moeite, sommigen willen het kennelijk niet snappen.
Assad heet die man. En of een nieuw bloedbad onder de burgerbevolking het opgelost had waag ik te betwijfelen. Het is complexe materie.quote:Op donderdag 14 april 2016 17:01 schreef john2406 het volgende:
[..]
Zou dat gebeurt zijn als ze de oude macht wat er was hadden laten zitten?
Het is pas begonnen toen ze aan hoesein kwamen toch of niet?
Als men eentje de macht neemt staan er 10 andere te wachten om die over te nemen, wat is er slecht aan een voorspelbare dictattor als een andere waar men totaal niks van weet en dus onvoorspelbaar is?quote:Op donderdag 14 april 2016 17:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Assad heet die man. En of een nieuw bloedbad onder de burgerbevolking het opgelost had waag ik te betwijfelen. Het is complexe materie.
je hebt een beetje gelijk. maar! je vergeet dat nederland al heel lang buitenlanders hier naartoe haalt. dat was 20 jaar geleden ook al. toen vond iedereen het mooi en prachtig om buitenlanders hier heen te halen en aan te tonen van....kijk hoe geweldig nederland wel niet is. nu opeens komen er allemaal problemen van (die we alleen veel eerder hadden kunnen overzien) en nu begind opeens iedereen te janken. jaa kijk, dat we aliens hier naartoe halen is niet iets van deze tijd. dit doen wij namelijk al heel lang.quote:Op donderdag 14 april 2016 16:47 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Nee omdat ze een VISA en een WERKVERGUNNING nodig hadden PLUS dat Syrie geen slecht land was, in het algemeen, om te leven.
Maar dank zij onze bemoeienis is dat land kapot geschoten en komen deze mensen massaal naar de EU omdat ze nu vluchtelingen status claimen.
ja idd. daar zeg je wat. daar zijn eigenlijk de problemen een beetje mee begonnen.quote:Op donderdag 14 april 2016 17:01 schreef john2406 het volgende:
[..]
Zou dat gebeurt zijn als ze de oude macht wat er was hadden laten zitten?
Het is pas begonnen toen ze aan hoesein kwamen toch of niet?
Dat roepen ze zelfs in de US verkiezingen en de Amerikanen zijn de grootste aanjager van deze burgeroorlog....quote:Op donderdag 14 april 2016 17:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ah ja, de Syrische burgeroorlog is natuurlijk 'onze' schuld, of niet soldaat Erwin?
Ik zie van Balen nog zo staan schreeuwen daar. Schijnheilige gedoe over onze buitengrenzen.quote:Op donderdag 14 april 2016 17:19 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Dat roepen ze zelfs in de US verkiezingen en de Amerikanen zijn de grootste aanjager van deze burgeroorlog....
Elk land waar (wij) onze neus in hebben gestoken, ik wil het zelf sterker noemen zelfs waar (wij) onze neus insteken hier in het land het wordt ook daar niet beter van.quote:Op donderdag 14 april 2016 17:27 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik zie van Balen nog zo staan schreeuwen daar. Schijnheilige gedoe over onze buitengrenzen.
Het is de achtertuin van Rusland, maar die mogen blijkbaar ineens niet aan hun eigen belangen denken zeker. Bovendien is elk land waar "wij" onze neus in hebben gestoken er slechter vanaf gekomen.
Er is maar een lachende derde en dat is de VS
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |