Uiteindelijk met.quote:Op donderdag 14 april 2016 11:23 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Met of zonder democratisch mandaat?
Welk gedeelte van NEE begrijp je niet?quote:Op donderdag 14 april 2016 08:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wel jammer dat je hierover weigert om serieus de discussie aan te gaan. Wel tekenend voor het Nee-kamp overigens.
Als er om een enorme crisis te voorkomen snel gehandeld moet worden zit een democratisch mandaat er natuurlijk niet in. Maar dat neemt niet weg dat die federatie uiteindelijk wel democratisch georganiseerd moet worden.quote:
Net zo democratisch als Chili onder Pinochet, Spanje onder Franco of Portugal onder Salazar.quote:Op donderdag 14 april 2016 11:23 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Met of zonder democratisch mandaat?
Aha!quote:Op donderdag 14 april 2016 11:28 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Als er om een enorme crisis te voorkomen snel gehandeld moet worden zit een democratisch mandaat er natuurlijk niet in. Maar dat neemt niet weg dat die federatie uiteindelijk wel democratisch georganiseerd moet worden.
Aha snel handelen. Zeg maar zoals het ESM er tijdens een gevallen kabinet snel doorgerommeld is. Het ESM was 'niet-controversieel' volgens een meerderheid van de tweede kamer, een stukje snelwegverlenging bij Delft meen ik was dat wel.quote:Op donderdag 14 april 2016 11:28 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Als er om een enorme crisis te voorkomen snel gehandeld moet worden zit een democratisch mandaat er natuurlijk niet in. Maar dat neemt niet weg dat die federatie uiteindelijk wel democratisch georganiseerd moet worden.
Als het dat is of een volledige ineenstorting van de economie dan weet ik het wel.quote:
Met alle geweld dus vasthouden aan die droom, 1 groot Federaal Europa. Flikker op zegquote:Op donderdag 14 april 2016 11:34 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Als het dat is of een volledige ineenstorting van de economie dan weet ik het wel.
quote:Eerste Kamer dwingt Rutte straks Oekraïneverdrag in te trekken
De kans dat het kabinet tegen haar zin gedwongen zal worden om haar handtekening onder het associatieverdrag met Oekraïne weg te halen, is vanavond flink groter geworden.
In de Tweede Kamer, waar Rutte vanavond over de uitslag moest komen praten, redde hij het nog met een uitleg over uitstel van de beslissing tot juni. Maar in de Eerste Kamer, waar hij hierna naartoe moet, gelden andere meerderheden.Daar zullen ook alle partijen behalve VVD en PvdA pleiten vóor intrekking, en daar zijn ze met genoeg.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)-in-te-trekken.dhtml
Het bevestigd idd wat ik al dacht. En sterker nog, blijkbaar vinden de meesten het wel best om zich te laten knechten door Brussel.quote:Op donderdag 14 april 2016 11:56 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat mag, ik hoop dat je iets wijzer bent geworden over (Europese) politiek.
Oh, dan heb je het nog niet zo begrepenquote:Op donderdag 14 april 2016 12:04 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Het bevestigd idd wat ik al dacht. En sterker nog, blijkbaar vinden de meesten het wel best om zich te laten knechten door Brussel.
Nou, ik niet
Er is geen alternatief.quote:Op donderdag 14 april 2016 11:52 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Met alle geweld dus vasthouden aan die droom, 1 groot Federaal Europa. Flikker op zeg
Tuurlijk maakt dat wel uit, bij lokale gemeenteraden blijft het geld in NL.quote:Op donderdag 14 april 2016 12:08 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Oh, dan heb je het nog niet zo begrepen. Daar heeft dit immers niets mee te maken
. Het heeft er wel mee te maken dat we intensief samenwerken met andere landen en dat wijzigingen doorvoeren nadat iedereen ergens al mee akkoord is gegaan niet zo makkelijk is. Dan maakt het niet zoveel uit of die samenwerkingsvorm de EU is of de lokale gemeenteraad.
Goede analyse. Ik denk dat de hogeropgeleiden zich eerder identificeren en dus overmatig vertrouwen hebben in het oordeel van de vaker hoogopgeleide landelijke politicus, zoiets?quote:Op donderdag 14 april 2016 11:27 schreef SeLang het volgende:
Een ander onderbelicht aspect (naast democratisch tekort e.d.) is dat de politieke elite er de afgelopen jaren zo consistent naast heeft gezeten in Europese kwesties dat je als kiezer er nu alle recht toe hebt om te twijfelen aan het beoordelingsvermogen van de machtshebbers. Ook een reden om dit referendum serieus te nemen.
Grootste fuck-up was natuurlijk de invoering van de euro. Ik was altijd tegen de invoering precies vanwege de dingen die nu fout gaan. Maar in de jaren '90 werd je ook weggezet als tokkie als je er iets van durfde te zeggen, ook al waren je tegenargumenten onderbouwd met degelijke economische theorie. Inmiddels erkennen zelfs de grootste (ex-)eurofielen dat de euro een historische fout was, maar ze trekken er geen consequenties uit.
Het mismanagement van de (voorspelbare en onvermijdelijke) eurocrisis die volgde is een ander voorbeeld. En dat gaat nog steeds door. Ik heb de exacte getallen niet paraat maar als je naar de grootte van de Griekse bailout kijkt als % van het GDP van Griekenland dan gaat dat echt helemaal nergens meer over. En zo rond juni start het hele circus weer opnieuw. Het is een soort van oneindige lus die men zal blijven herhalen tot 1=2 of totdat alle verliezen en risico's zijn getransfereerd naar andere lidstaten. (Wat overigens expliciet is verboden in alle verdragen waar democratisch over is gestemd!)
De huidige vluchtelingencrisis is ook een "prachtig" () voorbeeld. Hier zie je dus dat er helemaal geen "eenheid" is in de "unie". Als puntje bij paaltje komt handelt iedereen puur opportunistisch. Mooie reality check. Je hebt echt onder een steen geleefd als je nu nog denkt dat verdere fiscale integratie, bailouts van lidstaten, bankenunie, etc een goed idee zijn.
Wat dacht je gewoon terug naar de roots, de EG? Werkte prima.quote:Op donderdag 14 april 2016 12:11 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Er is geen alternatief.
Als jij denkt van wel noem het.
De gulden was op termijn onhoudbaar geworden, we zijn gewoon veel te klein om als zelfstandige natie te functioneren. Economische en monetaire aansluiting met Duitsland was en is broodnodig. Dit betekent echter nog niet dat je gelijk de Middellandse Zeelanden erbij moest betrekken.quote:Op donderdag 14 april 2016 11:27 schreef SeLang het volgende:
Een ander onderbelicht aspect (naast democratisch tekort e.d.) is dat de politieke elite er de afgelopen jaren zo consistent naast heeft gezeten in Europese kwesties dat je als kiezer er nu alle recht toe hebt om te twijfelen aan het beoordelingsvermogen van de machtshebbers. Ook een reden om dit referendum serieus te nemen.
Grootste fuck-up was natuurlijk de invoering van de euro. Ik was altijd tegen de invoering precies vanwege de dingen die nu fout gaan. Maar in de jaren '90 werd je ook weggezet als tokkie als je er iets van durfde te zeggen, ook al waren je tegenargumenten onderbouwd met degelijke economische theorie. Inmiddels erkennen zelfs de grootste (ex-)eurofielen dat de euro een historische fout was, maar ze trekken er geen consequenties uit.
Het mismanagement van de (voorspelbare en onvermijdelijke) eurocrisis die volgde is een ander voorbeeld. En dat gaat nog steeds door. Ik heb de exacte getallen niet paraat maar als je naar de grootte van de Griekse bailout kijkt als % van het GDP van Griekenland dan gaat dat echt helemaal nergens meer over. En zo rond juni start het hele circus weer opnieuw. Het is een soort van oneindige lus die men zal blijven herhalen tot 1=2 of totdat alle verliezen en risico's zijn getransfereerd naar andere lidstaten. (Wat overigens expliciet is verboden in alle verdragen waar democratisch over is gestemd!)
De huidige vluchtelingencrisis is ook een "prachtig" () voorbeeld. Hier zie je dus dat er helemaal geen "eenheid" is in de "unie". Als puntje bij paaltje komt handelt iedereen puur opportunistisch. Mooie reality check. Je hebt echt onder een steen geleefd als je nu nog denkt dat verdere fiscale integratie, bailouts van lidstaten, bankenunie, etc een goed idee zijn.
Met alle munten gekoppeld aan de D-mark en tig kleine, voor de wereld dus oninteressante, afzetmarkten? Nee dank je, dan kan je straks echt achteraansluiten op het wereldtoneel. En is bijvoorbeeld iets als chloorkip helemaal niet tegen te houdenquote:Op donderdag 14 april 2016 12:11 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Wat dacht je gewoon terug naar de roots, de EG? Werkte prima.
Gewoon terug naar de Republiek der zeven verenigde Nederlanden.quote:Op donderdag 14 april 2016 12:11 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Wat dacht je gewoon terug naar de roots, de EG? Werkte prima.
Lekker oorlog voeren met Spanje en Engeland.quote:Op donderdag 14 april 2016 12:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Gewoon terug naar de Republiek der zeven verenigde Nederlanden.
ook dat heeft er weer niets mee te maken. Het gaat er om hoe besluitvorming al of niet werkt.quote:Op donderdag 14 april 2016 12:11 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Tuurlijk maakt dat wel uit, bij lokale gemeenteraden blijft het geld in NL.
Ja daarom gaat het ook zo slecht in landen als Zwitserland, Noorwegen, Zweden, Singapore, etc.quote:Op donderdag 14 april 2016 12:13 schreef R-K het volgende:
[..]
De gulden was op termijn onhoudbaar geworden, we zijn gewoon veel te klein om als zelfstandige natie te functioneren.
Aha, kan je ook aantonen dat die consensus bestaat?quote:Op donderdag 14 april 2016 12:25 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja daarom gaat het ook zo slecht in landen als Zwitserland, Noorwegen, Zweden, Singapore, etc.![]()
( Die zijn allemaal een stuk kleiner dan ons).
En een min of meer vaste wisselkoers met onze grootste handelspartner Duitsland hadden we al ver voordat de euro bestond. Maar wel met de flexibiliteit die je nodig hebt als de economische ontwikkeling in beide landen divergeert en zonder miljarden aan fiscale transfers naar andere landen die onder geen enkele democratische controle staan.
Dat de euro een slecht idee was is inmiddels zo'n beetje consensus geworden in de economische wereld. Het grootste deel van de voorstanders zijn er inmiddels ook op teruggekomen.
Daad bij woord? Vertrouw geen enkele pvda'er. Maar is dit wel zo, kan rutte beter zijn biezen pakken.quote:Op donderdag 14 april 2016 11:58 schreef SeLang het volgende:
Ik weet niet waar dit vandaan komt, maar...
[ afbeelding ]
en
[..]
[ afbeelding ]
Ik ben ook hoogopgeleid (TU) maar ik ben niet als een schaapje achter de politieke elite aangelopen. Dus ik weet niet of je stelling opgaat. "Hoogopgeleid" is ook niet waar het om gaat. Eerder kritisch denkvermogen. En als je ziet met hoeveel bullshit allerlei academici wegkomen, vooral als het gaat om economische onderwerpen...quote:Op donderdag 14 april 2016 12:11 schreef tfors het volgende:
[..]
Goede analyse. Ik denk dat de hogeropgeleiden zich eerder identificeren en dus overmatig vertrouwen hebben in het oordeel van de vaker hoogopgeleide landelijke politicus, zoiets?
Het gaat ook zo geweldig goed met die besluitvorming, toch?quote:Op donderdag 14 april 2016 12:18 schreef 99.999 het volgende:
[..]
ook dat heeft er weer niets mee te maken. Het gaat er om hoe besluitvorming al of niet werkt.
Als jij dat wilt prima, jouw mening. Ik dacht toch aan wat anders.quote:Op donderdag 14 april 2016 12:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Gewoon terug naar de Republiek der zeven verenigde Nederlanden.
Het is ook gewoon vreselijk onhandig om steeds valuta om te wisselen als je naar Duitsland of België gaat. Alleen de banken profiteren vanwege onzin als koersopslag. De euro is niet alleen ideologisch, maar ook praktisch.quote:Op donderdag 14 april 2016 12:25 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja daarom gaat het ook zo slecht in landen als Zwitserland, Noorwegen, Zweden, Singapore, etc.![]()
( Die zijn allemaal een stuk kleiner dan ons).
En een min of meer vaste wisselkoers met onze grootste handelspartner Duitsland hadden we al ver voordat de euro bestond. Maar wel met de flexibiliteit die je nodig hebt als de economische ontwikkeling in beide landen divergeert en zonder miljarden aan fiscale transfers naar andere landen die onder geen enkele democratische controle staan.
Dat de euro een slecht idee was is inmiddels zo'n beetje consensus geworden in de economische wereld. Het grootste deel van de voorstanders zijn er inmiddels ook op teruggekomen.
Hoeveel contant neem jij dan nog mee?quote:Op donderdag 14 april 2016 12:55 schreef R-K het volgende:
[..]
Het is ook gewoon vreselijk onhandig om steeds valuta om te wisselen als je naar Duitsland of België gaat. Alleen de banken profiteren vanwege onzin als koersopslag. De euro is niet alleen ideologisch, maar ook praktisch.
Als je naar Duitsland gaat moet je zeker wel ¤40 op zak hebben, aangezien pinnen vaak niet mogelijk is.quote:Op donderdag 14 april 2016 12:56 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Hoeveel contant neem jij dan nog mee?
Voor de euro moest je dan ook gewoon extra dokken elke keer dat je geld uit de muur trok in het buitenland. Daar wil ik echt niet naar terug.quote:Op donderdag 14 april 2016 12:56 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Hoeveel contant neem jij dan nog mee?
Pin je daar toch ff? Niks moeilijks aan. We zijn gewoon verwend geraakt. Willen nergens meer moeite voor doen schijnbaar.quote:Op donderdag 14 april 2016 12:58 schreef R-K het volgende:
[..]
Als je naar Duitsland gaat moet je zeker wel ¤40 op zak hebben, aangezien pinnen vaak niet mogelijk is.
En dat verpestte je hele vakantie natuurlijkquote:Op donderdag 14 april 2016 12:59 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Voor de euro moest je dan ook gewoon extra dokken elke keer dat je geld uit de muur trok in het buitenland. Daar wil ik echt niet naar terug.
Dat "probleem" is natuurlijk compleet peanuts vergeleken met de vele miljarden die de euro ons al heeft gekost en nog gaat kosten. Maar zelfs als het verlagen (of elimineren) van koersopslag je doel is: dat is een fluitje van een cent. Daar heb je helemaal geen euro voor nodig.quote:Op donderdag 14 april 2016 12:55 schreef R-K het volgende:
[..]
Het is ook gewoon vreselijk onhandig om steeds valuta om te wisselen als je naar Duitsland of België gaat. Alleen de banken profiteren vanwege onzin als koersopslag. De euro is niet alleen ideologisch, maar ook praktisch.
D-Mark ook goed, maar geen gulden, want dat is waardeloos geldquote:Op donderdag 14 april 2016 13:00 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat "probleem" is natuurlijk compleet peanuts vergeleken met de vele miljarden die de euro ons al heeft gekost en nog gaat kosten. Maar zelfs als het verlagen (of elimineren) van koersopslag je doel is: dat is een fluitje van een cent. Daar heb je helemaal geen euro voor nodig.
Nee, dat zorgde ervoor dat ik een bankrekening in Italië opende toen ik daar woonde. Nu zou ik met IBAN gewoon m'n italiaanse salaris op m'n Nederlandse ING-rekening kunnen laten storten en daar kostenloos van en mee kunnen pinnen.quote:Op donderdag 14 april 2016 13:00 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
En dat verpestte je hele vakantie natuurlijk
Op vakantie zit ik niet constant op mijn mobieltje te koekeloeren. Dus die klapper gaat voor mij niet op. We willen van alles, maar willen er niks voor betalen. Tja, dan krijg je dat soort "vanzelfsprekendheid".quote:Op donderdag 14 april 2016 13:03 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Nee, dat zorgde ervoor dat ik een bankrekening in Italië opende toen ik daar woonde. Nu zou ik met IBAN gewoon m'n italiaanse salaris op m'n Nederlandse ING-rekening kunnen laten storten en daar kostenloos van en mee kunnen pinnen.
Maar jij bent er zoeen die ook met plezier roamingkosten voor z'n mobiel betaalt in het buitenland waarschijnlijk.
Daar zijn we dankzij de EU volgend jaar ook vanaf
Dankzij de EU zijn de telefoniekosten in de EU (en meestal ook Zwitserland en Noorwegen) flink gedaald. Hoewel ik totaal geen eurofiel ben is dit wel positief. Ja, dat IBAN-nummer is gewoon kwestie van wennen, over 5 jaar weten we niet anders.quote:Op donderdag 14 april 2016 13:03 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Nee, dat zorgde ervoor dat ik een bankrekening in Italië opende toen ik daar woonde. Nu zou ik met IBAN gewoon m'n italiaanse salaris op m'n Nederlandse ING-rekening kunnen laten storten en daar kostenloos van en mee kunnen pinnen.
Maar jij bent er zoeen die ook met plezier roamingkosten voor z'n mobiel betaalt in het buitenland waarschijnlijk.
Daar zijn we dankzij de EU volgend jaar ook vanaf
Mwoah, dat kan soms aardig in de kosten lopen. Dat merk ik wel als ik buiten Europa vakantie vier.quote:Op donderdag 14 april 2016 13:00 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
En dat verpestte je hele vakantie natuurlijk
Voor mij is buitenland wel iets meer dan alleen vakantie. Voor jou kennelijk niet, waarschijnlijk dat jij daarom zo bekrompen denkt.quote:Op donderdag 14 april 2016 13:06 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Op vakantie zit ik niet constant op mijn mobieltje te koekeloeren. Dus die klapper gaat voor mij niet op. We willen van alles, maar willen er niks voor betalen. Tja, dan krijg je dat soort "vanzelfsprekendheid".
Besef nu toch eens dat welvaart niet altijd omhoog kan gaan. Daar zit een grens aan.
Er is zeker een grens, maar dat is niet de euro of de open grenzen maar wel een potentieel lidmaatschap van landen als Oekraïne, Turkije en Servië. Zolang de vluchtelingencrisis nog steeds niet is opgelost, de armoede in Roemenië en Bulgarije nog steeds niet bestreden is en de EU nog steeds een slecht imago heeft zijn we daar nog niet aan toe.quote:Op donderdag 14 april 2016 13:06 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Op vakantie zit ik niet constant op mijn mobieltje te koekeloeren. Dus die klapper gaat voor mij niet op. We willen van alles, maar willen er niks voor betalen. Tja, dan krijg je dat soort "vanzelfsprekendheid".
Besef nu toch eens dat welvaart niet altijd omhoog kan gaan. Daar zit een grens aan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |