Ook vrouwen 'opgeroepen' voor dienstplichtquote:Minister Hennis wil dat ook vrouwen onder de militaire dienstplicht vallen. Ze wil dit najaar een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer sturen. De aanpassing heeft voorlopig alleen theoretische en principiële betekenis.
De dienstplicht bestaat voor mannen nog, maar in 1997 is de opkomstplicht opgeschort. Dat betekent dat mannen niet meer worden opgeroepen. Hennis wil daar ook niet aan tornen.
Ze kiest, op verzoek van de Kamer, toch voor verandering. Het onderscheid tussen mannen en vrouwen is niet meer van deze tijd en in strijd met het beginsel van gelijke behandeling, betoogt ze.
Op een oorlog tegen stof en huisvuil?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 14:42 schreef Red_85 het volgende:
Puur politiek geneuzel. Voor de papiertjes.
Of is den haag zich stiekem op wat anders aan het voorbereiden? Anders steek je je tijd er toch niet in?
Op de Europese 9/11 bereiden ze zich voor.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 14:42 schreef Red_85 het volgende:
Puur politiek geneuzel. Voor de papiertjes.
Of is den haag zich stiekem op wat anders aan het voorbereiden? Anders steek je je tijd er toch niet in?
Volgens mij is het idee erachter eerder dat je voor eigen huis en haard vecht, een potentiële bezetter zal namelijk echt niet aardiger voor je zijn als jij beweert dat je heus niet tegen ze gevochten hebt.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 14:53 schreef nattermann het volgende:
Dienstplicht
Geen haar op mijn hoofd dat ik ga vechten voor mijn land.
Dat gaat toch voor iedereen op? Wat heeft dat met dienstplicht van doen?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 14:55 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Volgens mij is het idee erachter eerder dat je voor eigen huis en haard vecht, een potentiële bezetter zal namelijk echt niet aardiger voor je zijn als jij beweert dat je heus niet tegen ze gevochten hebt.
Alsof Nederland een schijn van kans maakt tegen andere naties. We hebben het geluk dat we bijgestaan worden door andere landen qua krijgsmacht, maar Nederland zelf is snel ingenomen.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 14:55 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Volgens mij is het idee erachter eerder dat je voor eigen huis en haard vecht, een potentiële bezetter zal namelijk echt niet aardiger voor je zijn als jij beweert dat je heus niet tegen ze gevochten hebt.
Schijnbaar gaat dat vechten een stuk beter als iedereen een beetje goed getraind/uitgerust is en er enige coördinatie is. Je kunt natuurlijk ook allemaal met wat voor wapen er toevallig voor handen is (keukenmessen, honkbalknuppel, tennisrackets, een cactus etc. etc. etc.) heel erg hard en luid schreeuwend op je tegenstander afrennen maar dat is bij lange na niet zo effectief.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 14:56 schreef nattermann het volgende:
[..]
Dat gaat toch voor iedereen op? Wat heeft dat met dienstplicht van doen?
Veel minder dan 1.5%, en ja de krijgsmacht is op dit moment niet goed uitgerust.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 15:00 schreef Drinky het volgende:
Daarnaast, hadden ze geen grote bezuinigingen bij defensie doorgevoerd? 1,5% Van het BBP wordt weggezet voor defensie geloof ik, nog nooit zo laag geweest sinds 1815. We hebben geen tanks meer, soldaten die *pang* moeten roepen omdat kogels te duur zijn. Ga echt niet zo'n faalleger in
Feministen zouden toch juist blij moeten zijn met deze wijziging? Gelijkheid voor man en vrouw.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 14:41 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Het wachten is nu op jankende feministen.
Dat is inderdaad de aanleiding voor deze wetswijziging.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 15:03 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Feministen zouden toch juist blij moeten zijn met deze wijziging? Gelijkheid voor man en vrouw.
Daarom hoef je ook niet op te komen draven. Als er echter in de toekomst wel iets gebeurt, kunnen ze iedereen gewoon een brief sturen, of o een andere manier communiceren dat iedereen langs dient te komen.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 15:08 schreef bianconeri het volgende:
Dienstplicht voor alleen mannen is ouderwets?
Dienstplicht in het geheel is ouderwets....
Je zou het gewoon compleet moeten afschaffen, dan heb je ook gelijkheid.
Alleen gekken die zelf een kansloze oorlog willen voeren (ook bij oorlogsmoment hier in NL) moeten dat maar lekker gaan doen.
Dat dachten de mannen voor de oorlog ook. Als er tot mobilisatie wordt opgeroepen heb je geen keus.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 14:50 schreef Aardbei16 het volgende:
Dienstplicht. Alsof ik ga vechten voor m'n land.
Want jij denkt dat de Vinex wijk bewoners hun kinderen niet naar het buitenland zullen sturen, eer het zover is? Het zijn toch echt de lage en onderklasse van wie er wordt verwacht hun leven te geven, voor "koning en vaderland".quote:Op dinsdag 2 februari 2016 15:13 schreef Confetti het volgende:
[..]
Dat dachten de mannen voor de oorlog ook. Als er tot mobilisatie wordt opgeroepen heb je geen keus.
Ja, het land proberen te ontvluchten op straffe van de doodstraf.
Dat doen ze dus na dit voorstel al want ze gaan nu ook jonge vrouwen brieven sturen bij bereiken van een bepaalde leeftijd. Het zal wel een steun maatregel zijn voor de postbedrijven.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 15:11 schreef H.FR het volgende:
[..]
Daarom hoef je ook niet op te komen draven. Als er echter in de toekomst wel iets gebeurt, kunnen ze iedereen gewoon een brief sturen, of o een andere manier communiceren dat iedereen langs dient te komen.
Denken dat je anno 2016 de doodstraf krijgtquote:Op dinsdag 2 februari 2016 15:13 schreef Confetti het volgende:
[..]
Dat dachten de mannen voor de oorlog ook. Als er tot mobilisatie wordt opgeroepen heb je geen keus.
Jij wil lekker in de bak. Tussen je vrienden.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 14:50 schreef Aardbei16 het volgende:
Dienstplicht. Alsof ik ga vechten voor m'n land.
Ik ga niet.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 15:13 schreef Confetti het volgende:
[..]
Beter in de gevangenis, dan dood of met ledematen van je lichaam gerukt, enkel zodat de midden-hoge klasse kunnen genieten van hun lifestyle.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 15:48 schreef Heilwasser het volgende:
[..]
Jij wil lekker in de bak. Tussen je vrienden.
Wat ben jij een slechte troll zegquote:Op dinsdag 2 februari 2016 15:13 schreef Confetti het volgende:
[..]
Ja, maar alleen de lusten! Niet de lasten!quote:Op dinsdag 2 februari 2016 15:03 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Feministen zouden toch juist blij moeten zijn met deze wijziging? Gelijkheid voor man en vrouw.
Hoezo? Ik vind het een beetje naïef hoe iedereen hier maar roept dat die helemaal niet komt opdagen omdat die geen zin heeft.quote:
We leven niet meer in de tijden van WW1quote:Op dinsdag 2 februari 2016 16:09 schreef Confetti het volgende:
[..]
Hoezo? Ik vind het een beetje naïef hoe iedereen hier maar roept dat die helemaal niet komt opdagen omdat die geen zin heeft.
Als er daadwerkelijk oorlog uitbreekt zullen 9 van de 10 helemaal niet de middelen en connecties hebben om de dienstplicht te ontlopen. Ze sleuren je mee naar het front. Zeker de gemiddelde zolderbewoner.
We zijn momenteel in oorlog, maar de zolderkamers zitten nog vol.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 16:09 schreef Confetti het volgende:
Hoezo? Ik vind het een beetje naïef hoe iedereen hier maar roept dat die helemaal niet komt opdagen omdat die geen zin heeft.
Als er daadwerkelijk oorlog uitbreekt zullen 9 van de 10 helemaal niet de middelen en connecties hebben om de dienstplicht te ontlopen. Ze sleuren je mee naar het front. Zeker de gemiddelde zolderbewoner.
Omdat het vrede is ja. Alsof ze net voor de mobilisatie allemaal achterlijke oermensen waren..quote:Op dinsdag 2 februari 2016 16:12 schreef maryen65 het volgende:
[..]
We leven niet meer in de tijden van WW1
Nou hoe er in WW1 met soldaten werd omgegaan had toch echt wel te maken met de standverschillen die er toen warenquote:Op dinsdag 2 februari 2016 16:15 schreef Confetti het volgende:
[..]
Omdat het vrede is ja. Alsof ze net voor de mobilisatie allemaal achterlijke oermensen waren..
Denken dat dienstplicht in tijden van oorlog iets vrijwilligs en zonder de sterke arm der wet wordt gehandhaafd is echt lachwekkend.
Ik weet niet hoe dat gaat, de laatste algehele mobilisatie is iets voor mijn tijd. De sociale structuur zat toen compleet anders in elkaar dan nu, en voor mij is het niet ondenkbaar dat 95% of zoiets wel degelijk vrijwillig kwam opdagen, en de sterke arm der wet in de meidagen van 1940 wel andere dingen had om zich druk over te maken dan dienstweigeraars. Die kan je later wel een keer opsluiten, als de tijd daar is.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 16:15 schreef Confetti het volgende:
[..]
Omdat het vrede is ja. Alsof ze net voor de mobilisatie allemaal achterlijke oermensen waren..
Denken dat dienstplicht in tijden van oorlog iets vrijwilligs en zonder de sterke arm der wet wordt gehandhaafd is echt lachwekkend.
quote:Op dinsdag 2 februari 2016 16:17 schreef detaris het volgende:
Lekker belangrijk. De dienstplicht is opgeschort.
Dit.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 16:01 schreef TheThirdMark het volgende:
Ligt een beetje aan de reden waarom ik opgeroepen zou worden.
Maar mocht ik moeten vechten tegen een binnenlandse mogendheid (lees: Wilders' natte droom), dan wil ik graag eerst de overheid zelf uitroeien aangezien zij dan de aanstichters en veroorzakers zijn.
Tegen een buitenlandse macht hangt het een beetje af. Duitsland? Kom er maar in.
quote:Op dinsdag 2 februari 2016 16:21 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
De dienstplicht bestaat nog steeds. De opkomstplicht is daarentegen wél opgeschort.
Inderdaad, stel er breekt een burgeroorlog uit in Duitsland, en het westelijke deel van Duitsland wordt overgenomen door ISIS. En ze vallen Nederland aan, tsja. Dan moet men wel vechten, aangezien die iedereen zullen uitroeien die niet islamitisch(genoeg)is.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 16:01 schreef TheThirdMark het volgende:
Ligt een beetje aan de reden waarom ik opgeroepen zou worden.
Maar mocht ik moeten vechten tegen een binnenlandse mogendheid (lees: Wilders' natte droom), dan wil ik graag eerst de overheid zelf uitroeien aangezien zij dan de aanstichters en veroorzakers zijn.
Tegen een buitenlandse macht hangt het een beetje af. Duitsland? Kom er maar in.
Als er oorlog komt kunnen we altijd nog asielzoekertje spelen in Polen of Hongarije.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 16:13 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
We zijn momenteel in oorlog, maar de zolderkamers zitten nog vol.
Whaha die schieten allemaal zwaar in de stress, met hun sociale fobiequote:Op dinsdag 2 februari 2016 16:09 schreef Confetti het volgende:
Als de dienstplicht wordt ingevoerd krijgen we een leenstelsel. Mag je voor je eigen uniform en munitie betalen. De kosten worden gedeeld over de overlevenden.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 15:00 schreef Drinky het volgende:
Daarnaast, hadden ze geen grote bezuinigingen bij defensie doorgevoerd? 1,5% Van het BBP wordt weggezet voor defensie geloof ik, nog nooit zo laag geweest sinds 1815. We hebben geen tanks meer, soldaten die *pang* moeten roepen omdat kogels te duur zijn. Ga echt niet zo'n faalleger in
Nou als ISIS hier binnen valt dan zit ik op het eerste het beste vliegtuig naar ergens anders.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 16:22 schreef D1990 het volgende:
[..]
Inderdaad, stel er breekt een burgeroorlog uit in Duitsland, en het westelijke deel van Duitsland wordt overgenomen door ISIS. En ze vallen Nederland aan, tsja. Dan moet men wel vechten, aangezien die iedereen zullen uitroeien die niet islamitisch(genoeg)is.
Als het daarin tegen Frankrijk, Duitsland of Rusland is die Nederland binnenvalt, waarom zou ik dan vechten? Dan is het enkel een bezetting, mijn leven zal er niet slechter of beter door worden.
De middenklasse en de politieke klasse(incl militaire top en politie) die hebben veel te verliezen, dus die hebben geen enkel probleem ermee om miljoenen levens op het spel te zetten, in een poging hun eigen socio-economische positie te behouden.
quote:Op dinsdag 2 februari 2016 16:09 schreef Confetti het volgende:
[..]
Dus borstvoeding?quote:
Vrouwen mogen iets anders roepen zodat ze herkenbaar zijn.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 17:32 schreef Leandra het volgende:
Hebben we wel voldoende kogels, of is het gewoon een extra bataljon dat "pang, pang, pang" roept?
Ik denk om te voorkomen dat mannen de dienstplicht kunnen ontduiken door discriminatie te roepenquote:Op dinsdag 2 februari 2016 17:14 schreef Infection het volgende:
Wat een onzin. De dienstplicht wordt niet ingevoerd, maar ze willen het wel voor vrouwen. Ik zie het nut niet helemaal?
De generatie die dienstplichtig was van 1936-1940 had de oorlog anders ook niet gewonnen, sukkel.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 17:43 schreef topdeck het volgende:
Check al die luie verwende nichterige millennials hier...
Man man man man man man man man om te huilen zeg
Wat moet ik me voorstellen bij een sociale dienstplicht?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 17:47 schreef Vallon het volgende:
Goede zaak waarbij ik aanteken dat het vrij moet zijn of je daarbij bereid bent iemand neer te knallen, hulp te geven of alleen wil zorgen voor het thuisfront.
Ik zou het heel sterk vinden wanneer dienstplicht vooral ook het sociale/maatschappelijke aspect omvat en niet direct wordt gezien vanuit een militaire context.
Wanneer je in een land woont en de voortbestaanswaarde van dat land wordt bedreigd MOET je bereid zijn daar voor te gaan (op)staan.
De vruchten, de voordelen, de nadelen en ook de lasten. Vluchten voor een (be)dreiging is daarbij voor mij, geen optie. In wiens huis je woont heb je ook een zorg(plicht). Wanneer je dat niet durf/kan, ook goed maar je gaat niet als een lafhartig wezen je snor drukken.
Ja kan/mag net zoveel schelden wat je wilt maar wanneer je hier toch (maar) blijft, heb je ook verplichtingen.
]We leven niet meer in de feodale samenleving, wij zijn geen staatseigendom. Noch zijn wij verplicht om in dienst te treden van onze landvoogd. Misschien moet je wat minder bekrompen zijn en jou eigen denkbeeld opdringen op andere? In Rusland deden ze dat tijdens de Eerste Wereldoorlog namelijk ook, dat waren ook wezens zoals jij die andere dwongen om te vechten voor het vaderland. Weet je wat er met hun gebeurde? Neergemaaid door de eigen troepen.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 17:47 schreef Vallon het volgende:
Goede zaak waarbij ik aanteken dat het vrij moet zijn of je daarbij bereid bent iemand neer te knallen, hulp te geven of alleen wil zorgen voor het thuisfront.
Ik zou het heel sterk vinden wanneer dienstplicht vooral ook het sociale/maatschappelijke aspect omvat en niet direct wordt gezien vanuit een militaire context.
Wanneer je in een land woont en de voortbestaanswaarde van dat land wordt bedreigd MOET je bereid zijn daar voor te gaan (op)staan.
De vruchten, de voordelen, de nadelen en ook de lasten. Vluchten voor een (be)dreiging is daarbij voor mij, geen optie. In wiens huis je woont heb je ook een zorg(plicht). Wanneer je dat niet durf/kan, ook goed maar je gaat niet als een lafhartig wezen je snor drukken.
Ja kan/mag net zoveel schelden wat je wilt maar wanneer je hier toch (maar) blijft, heb je ook verplichtingen.
En die verplichtingen staan mooi genoteerd in de wet. In die wet staat niet dat een ieder die in Nederland woont, zijn leven moet willen geven voor het vaderland.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 17:47 schreef Vallon het volgende:
Ja man, hartstikke stoer om te sterven voor niks, om als kannonenvoer gebruikt te worden, ook erg eervol. Kijk maar eens naar Eerste Wereld Oorlog, waarin jonge mannen met duizenden per dag werden afgeslacht in barre omstandigheden, zonder verder te komen. Of de Tweede Wereld Oorlog, waarin wij als Nederlanders binnen een paar dagen de "strijd" al verloren hadden. Nederland heeft gewoon geen schijn van kans tegen een buitenlands leger.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 17:43 schreef topdeck het volgende:
Check al die luie verwende nichterige millennials hier...
Man man man man man man man man om te huilen zeg
Voor het geval er ooit een reële oorlogsdreiging komt. Dan kan de regering ooit overgaan tot het oproepen van iedere dienstplichtige (nu nog alle fysiek en geestelijk geschikt bevonden mannen tussen de 18 en 45 jaar).quote:Op dinsdag 2 februari 2016 17:14 schreef Infection het volgende:
Wat een onzin. De dienstplicht wordt niet ingevoerd, maar ze willen het wel voor vrouwen. Ik zie het nut niet helemaal?
Ja handig! Zit heel Nederland in het leger als kok, behalve topdeck die is in zijn eentje naar het front.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 17:47 schreef Vallon het volgende:
Geef gewoon toe dat je vooral een egoïstische lafaard bent. Niet erg hoor, zo is deze verwende generatie. Dit topic zegt ook alles. IK heb geen zin in de dienstplicht. IK vecht voor niemand. IK dit, IK dat.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:01 schreef Drinky het volgende:
[..]
Ja man, hartstikke stoer om te sterven voor niks, om als kannonenvoer gebruikt te worden, ook erg eervol. Kijk maar eens naar Eerste Wereld Oorlog, waarin jonge mannen met duizenden per dag werden afgeslacht in barre omstandigheden, zonder verder te komen. Of de Tweede Wereld Oorlog, waarin wij als Nederlanders binnen een paar dagen de "strijd" al verloren hadden. Nederland heeft gewoon geen schijn van kans tegen een buitenlands leger.
Verplicht melden bij het UWV denk ik.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 17:52 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat moet ik me voorstellen bij een sociale dienstplicht?
Ik vind het wel lief van je dat je naar het front gaat voor mijquote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:05 schreef Confetti het volgende:
Geef gewoon toe dat je vooral een egoïstische lafaard bent. Niet erg hoor, zo is deze verwende generatie. Dit topic zegt ook alles. IK heb geen zin in de dienstplicht. IK vecht voor niemand. IK dit, IK dat.
Laf? Je bedoelt zoals die rijke luis kindjes die een veilige kantoorbaan krijgen door nepotisme, en lekker rondscheuren in hun Porsche terwijl jij met een afgerukte been in de modder ligt?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:05 schreef Confetti het volgende:
[..]
Geef gewoon toe dat je vooral een egoïstische lafaard bent. Niet erg hoor, zo is deze verwende generatie. Dit topic zegt ook alles. IK heb geen zin in de dienstplicht. IK vecht voor niemand. IK dit, IK dat.
Vrede begint bij jezelfquote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:05 schreef Confetti het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 2 februari 2016 17:56 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
En die verplichtingen staan mooi genoteerd in de wet. In die wet staat niet dat een ieder die in Nederland woont, zijn leven moet willen geven voor het vaderland.
Leuk dat ik/hierbij gelijk die associatie oproep. zie mijn reply hierna.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 17:53 schreef D1990 het volgende:
[..]
We leven niet meer in de feodale samenleving, wij zijn geen staatseigendom. Noch zijn wij verplicht om in dienst te treden van onze landvoogd. Misschien moet je wat minder bekrompen zijn en jou eigen denkbeeld opdringen op andere? In Rusland deden ze dat tijdens de Eerste Wereldoorlog namelijk ook, dat waren ook wezens zoals jij die andere dwongen om te vechten voor het vaderland. Weet je wat er met hun gebeurde? Neergemaaid door de eigen troepen.
Zorgen voor een ander, mits je dat mogelijk is.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 17:52 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat moet ik me voorstellen bij een sociale dienstplicht?
En dat moet dan de revolutie gaan ontketenen. Het zal zich beperken tot het liken en doorsturen van koddige Facebook plaatjes. Scheelt wel aanzienlijk in doden en gewonden.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:05 schreef Confetti het volgende:
[..]
Egoistische lafaard? Nee vriendje, ik laat mezelf niet gebruiken als wegwerpsoldaat voor een faalregering. Als jij dat wel wil moet je het helemaal zelf weten, maar het maakt je niet heroisch of beter dan anderen, hoe graag jij dat ook wil denken.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:05 schreef Confetti het volgende:
Wat waardevol in deze roerige tijden!quote:Op dinsdag 2 februari 2016 14:41 schreef spijkerbroek het volgende:
De aanpassing heeft voorlopig alleen theoretische en principiële betekenis
Wilde jij niet onderofficier worden?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 15:51 schreef D1990 het volgende:
[..]
Beter in de gevangenis, dan dood of met ledematen van je lichaam gerukt, enkel zodat de midden-hoge klasse kunnen genieten van hun lifestyle.
Wilt men dat ik ga vechten voor hun, prima. Deel je rijkdom met mij, zo niet. Tsja, vecht dan maar lekker voor jezelf he.
Wat vind jij ervan, als professional? Dienstplicht (opkomstplicht dus) in ere herstellen of niet?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wilde jij niet onderofficier worden?
Ja, je punt? Jij ziet geen verschil tussen onderofficier, of een dienstplichtig soldaat(vlak voor een oorlogsdreiging nota bene)?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wilde jij niet onderofficier worden?
Nee, geen geld, middelen, materieel, personeel en infra meer voor.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat vind jij ervan, als professional? Dienstplicht (opkomstplicht dus) in ere herstellen of niet?
Het leek mij ook al erg ingewikkeld, ja. En jij noemt dan nog de interne obstakels.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:32 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nee, geen geld, middelen, materieel, personeel en infra meer voor.
Tenzij we 100+ miljard gaan investeren en alles weer op gaan bouwen, maar dan ben je ongeveer 15 jaar verder voordat je de eerste plichtige welkom kunt heten.
Nou, beide keren word je de oorlog ingestuurd, of dacht je dat je als onderofficier in het legerkorpsachtergebied met de generaals slimme strategisch plannen inelkaar kunt sleutelen onder het genot van een sigaar en whiskey?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:31 schreef D1990 het volgende:
[..]
Ja, je punt? Jij ziet geen verschil tussen onderofficier, of een dienstplichtig soldaat(vlak voor een oorlogsdreiging nota bene)?
Het is ook volstrekt nutteloos... Maar het is goed om te lezen dat onze minister zich bezig houdt met dit soort triviale zaken... Alsof er verder geen problemen zijn met onze krijgsmacht...quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het leek mij ook al erg ingewikkeld, ja. En jij noemt dan nog de interne obstakels.
Wat is dan het nut van deze actie van Hennis?
Je zou bijna denken dat er iets staat te gebeuren.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:03 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Voor het geval er ooit een reële oorlogsdreiging komt. Dan kan de regering ooit overgaan tot het oproepen van iedere dienstplichtige (nu nog alle fysiek en geestelijk geschikt bevonden mannen tussen de 18 en 45 jaar).
Ten eerste, krijg je een uitgebreide trainingsprogramma om je voor te bereiden, wat de overlevingskansen aanzienlijk verhoogd.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nou, beide keren word je de oorlog ingestuurd, of dacht je dat je als onderofficier in het legerkorpsachtergebied met de generaals slimme strategisch plannen inelkaar kunt sleutelen onder het genot van een sigaar en whiskey?
Maar jij bent te belazerd om te vechten... dus tsja...
De Amerikanen zijn POMS site Eygelshoven alweer aan het innemen...quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:37 schreef Infection het volgende:
[..]
Je zou bijna denken dat er iets staat te gebeuren.
Kamerbriefquote:Inleiding
Met deze brief informeer ik u over het besluit van het kabinet om in te stemmen met een verzoek van de Verenigde Staten om materieel van een U.S. Armored Brigade Combat Teamop te slaan op de voormalige Amerikaanse PrepositionedOrganizationalMateriel Storage (POMS) site in Eygelshoven. Prepositioneringvan Amerikaans materieel in Eygelshovenis onderdeel van de geruststellende maatregelen van de Navoin het licht van de verslechterde veiligheidssituatie in Europa. Opslag van Amerikaans materieel in Nederland onderstreept de bondgenootschappelijke solidariteit en herbevestigt de trans-Atlantische band. Bovendien leidt de komst van de Amerikanen tot werkgelegenheid in de regio Zuid-Limburg.
Prepositionering van Amerikaans materieel
De Navo maakt zich sinds de illegale Russische annexatie van de Krim en de inmenging in het conflict in het oosten van Oekraïne zorgen over de opstelling van Rusland. Daarom heeft de Navo op de Top in Wales in september 2014 besloten een aantal geruststellende maatregelen te nemen, in het bijzonder ten behoeve van de oostelijke bondgenoten. Een van de maatregelen is het prepositioneren van militair materieel op het Europese vasteland. Dit betreft ook Eygelshoven.
Deopslag van materieel in Eygelshoven is niet in strijd met de NATO Russia Founding Act.
Werkgelegenheid
In mijn brief van 9 november 2012 (Kamerstuk 32 733, nr. 91) heb ik de definitieve sluiting van het complex Eygelshoven aangekondigd. De Amerikaanse activiteiten in Eygelshoven werden in 2008 beëindigd en nadat ook de werkzaamheden ten behoeve van de redeploymentuit Afghanistan in 2011 waren voltooid, is het complex gesloten. Dit was een pijnlijke maatregel die in verlies
van regionale werkgelegenheid resulteerde. Ter compensatie van dit banenverlies heeft Defensie in 2008 een gedeelte van wat nu het Financieel Administratie- en Beheerkantoor (FABK) is in Eygelshoven gevestigd. Het grootste gedeelte van het FABK is in Utrecht gehuisvest. De komst van de Amerikanen naar Eygelshoven brengt nieuwe werkgelegenheid voor de regio Zuid-Limburg met zich mee. Het is nog niet te zeggen om hoeveel banen het zal gaan, maarin het verleden waren ongeveer 190 Nederlandse werknemers op de POMS-site aan het werk.Ook is nog onduidelijk hoe lang de Amerikanen deze keer in Eygelshoven zullen blijven. Bezien zal worden wat de komst van de Amerikanen betekent voor deFABK-vestiging in Eygelshoven.
Vervolgstappen
In de komende maandenzal Nederland afspraken maken met de Verenigde Staten over het gebruik van Eygelshoven. De kostenverdeling en de verantwoordelijkheden van beide partijen zullen worden vastgelegd in een overeenkomst.
DE MINISTER VAN DEFENSIE
J.A. Hennis-Plasschaert
Als plichtige ook, de eerste opkomst van een jaar (de feitelijke dienstplichttijd) is je training. Dat is al ruim langer dan de gemiddelde beroepssoldaat tegenwoordig voor zijn kiezen krijgt.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:38 schreef D1990 het volgende:
[..]
Ten eerste, krijg je een uitgebreide trainingsprogramma om je voor te bereiden, wat de overlevingskansen aanzienlijk verhoogd.
Grappig, dus als (onder)officier heb je baat bij oorlog...quote:En als (onder)officier heb je er ook zelf baat bij, als dienstplichtig soldaat daarin tegen heb je er geen baat bij. En ik voel niet echt de drang om mij zelf te moeten verantwoorden tegenover jou, enkel omdat jij jezelf geweldig vind, betekent niet dat de rest van de wereld dat ook vind.
Ja, de lichting voor de tweede wereldoorlog waren echte Spartanen. En de dienstplichtige tijdens de Koude Oorlog waren ook echt goed getraind, net commando's. Toch? Romantiseren bestaat ook nog.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als plichtige ook, de eerste opkomst van een jaar (de feitelijke dienstplichttijd) is je training. Dat is al ruim langer dan de gemiddelde beroepssoldaat tegenwoordig voor zijn kiezen krijgt.
[..]
Grappig, dus als (onder)officier heb je baat bij oorlog...
Zijn ze hier niet een beetje laat mee? Had dit eigenlijk wel eerder verwacht. Zoals bijvoorbeeld tijdens de inname van de Krim. Het conflict met Rusland lijkt nu toch wel enigszins gekalmeerd te zijn...quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:39 schreef AchJa het volgende:
[..]
De Amerikanen zijn POMS site Eygelshoven alweer aan het innemen...
[..]
Kamerbrief
Je moet eens leren lezen.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:47 schreef D1990 het volgende:
[..]
Ja, de lichting voor de tweede wereldoorlog waren echte Spartanen. En de dienstplichtige tijdens de Koude Oorlog waren ook echt goed getraind, net commando's. Toch? Romantiseren bestaat ook nog.
Als de eerste kogels inbound zijn dan zitten ze eerst bibberend in een hoekje en moet je ze als onderofficier vaderlijk toespreken en ze aan het werk zetten... Dan zijn al die flinke praatjes als sneeuw voor de zon verdwenen.quote:Maar als jij denkt andere te kunnen dwingen om voor "koning en vaderland" te laten vechten, wordt jij binnen een week door je eigen manschappen doodgeschoten. Die houden namelijk niet zo van sadisten.
Kom erbij zou ik zeggen, misschien kun je wat verbeterpunten doorvoeren!quote:En ja, carrière gaat namelijk nogal makkelijker gedurende een oorlog, in plaats van vredestijd, denk je ook niet? Kleinzielige militairen zoals jij is wat Nederland juist zo lachwekkend maakt, enige wat jij bent is een "thug", meer niet.
quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:47 schreef D1990 het volgende:
Jezus, wat een kleinzielig mannetje. Zo laat je wel goed zien uit wat voor wezens ons leger bestaat. Je doet me denken aan een aflevering van een programma dat over burenruzies ging. Twee gezinnen hadden een levenslange vete omdat het ene gezin alle aardappels bij het andere gezin had opgegeten tijdens het avondeten. Jij komt zeker ook uit zo'n gezin?
Triest ventje.
Heerlijk al die frustraties.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:47 schreef D1990 het volgende:
[..]
Ja, de lichting voor de tweede wereldoorlog waren echte Spartanen. En de dienstplichtige tijdens de Koude Oorlog waren ook echt goed getraind, net commando's. Toch? Romantiseren bestaat ook nog.
Maar als jij denkt andere te kunnen dwingen om voor "koning en vaderland" te laten vechten, wordt jij binnen een week door je eigen manschappen doodgeschoten. Die houden namelijk niet zo van sadisten.
En ja, carrière gaat namelijk nogal makkelijker gedurende een oorlog, in plaats van vredestijd, denk je ook niet? Kleinzielige militairen zoals jij is wat Nederland juist zo lachwekkend maakt, enige wat jij bent is een "thug", meer niet.
Jezus, wat een kleinzielig mannetje. Zo laat je wel goed zien uit wat voor wezens ons leger bestaat. Je doet me denken aan een aflevering van een programma dat over burenruzies ging. Twee gezinnen hadden een levenslange vete omdat het ene gezin alle aardappels bij het andere gezin had opgegeten tijdens het avondeten. Jij komt zeker ook uit zo'n gezin?
Triest ventje.
Politiek is bijna 100% loze symboliek. Zeker nu.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 16:12 schreef Janneke141 het volgende:
Ik sta achter de maatregel op zich, maar ik vraag me wel af hoe serieus je jezelf als minister neemt als je je gaat bezighouden met dit soort loze symboliek. En of je dan verwacht, daarna door de rest van het land nog wel serieus genomen te worden.
OMG met zo'n figuur als de schrijver van dit mooie proza hebben we geen vijand meer nodig....quote:Ja, ik ben geen sadist. Ik ben geen holbewoner die mensen in elkaar gaat slaan om te laten zien wie het "alpha mannetje" is. Jij daarin tegen bent dus wel zo.
Volgens mij had ik dat proza net gewistquote:Op dinsdag 2 februari 2016 19:20 schreef deedeetee het volgende:
[..]
OMG met zo'n figuur als de schrijver van dit mooie proza hebben we geen vijand meer nodig....
De dienstplicht is juist in veel landen afgeschaft om makkelijker oorlog te kunnen voeren. Voor de vrede is dienstplicht best goed, omdat het uitgaat van een noodsituatie waarin het land verdedigd moet worden. Staande legers willen na een tijdje staan wel een keer in beweging komen.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 14:54 schreef bamibij het volgende:
Ben pacifistisch. Opgetyft met die dienstplicht.
En jij gelooft ook echt dat dit niet een verhaaltje voor de bühne is onder het mom van gelijkheid? Wat jij hier schrijft weten zij ook wel. Dan gaan we straks en masse vrouwen afkeuren om de meest debiele redenen.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 20:29 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De dienstplicht is juist in veel landen afgeschaft om makkelijker oorlog te kunnen voeren. Voor de vrede is dienstplicht best goed, omdat het uitgaat van een noodsituatie waarin het land verdedigd moet worden. Staande legers willen na een tijdje staan wel een keer in beweging komen.
Vrouwendienstplicht is natuurlijk onzin. Ten eerste is een veel groter deel gewoon niet geschikt om te vechten, ten tweede moet het kanonnenvlees van de toekomst gebaard worden. Een gebrek aan mannen zoals er na een beetje oorlog is heeft beperkte invloed op de bevolkingsgroei, als je massaal vrouwen in de vruchtbare leeftijd de dood gaat injagen dan duurt het een eeuw voordat je weer een fatsoenlijk leger op de been kunt brengen.
Zo'n Armored Brigade Combat Team is zwaarder bewapend dan de gehele Landmachtquote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:39 schreef AchJa het volgende:
[..]
De Amerikanen zijn POMS site Eygelshoven alweer aan het innemen...
[..]
Kamerbrief
Dat soort typetjes zouden dan na een oorlog actief zijn als nep-veteraanquote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als plichtige ook, de eerste opkomst van een jaar (de feitelijke dienstplichttijd) is je training. Dat is al ruim langer dan de gemiddelde beroepssoldaat tegenwoordig voor zijn kiezen krijgt.
[..]
Grappig, dus als (onder)officier heb je baat bij oorlog...
Ennuh, het komt nogal bijzonder over als je in het ene topic beroeps onderofficier wil worden en in het andere topic vol op het orgel gaat tegen de gevestigde orde en je daar pertinent niet voor wil vechten...
Maar goed, dit schizofrene gedrag heb ik al eerder met jou meegemaakt.
Je bedoelt zoals na de oorlog iedereen bij het verzet zat? Opportunisten zijn er altijd al geweest, des te meer reden om niet in dienst te gaan.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 23:54 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dat soort typetjes zouden dan na een oorlog actief zijn als nep-veteraan
Beter laat dan nooit. Ofwel jongens en meisjes ofwel geen meisjes en geen jongens.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 14:41 schreef spijkerbroek het volgende:
Minister Hennis wil dat ook vrouwen onder de militaire dienstplicht vallen. Ze wil dit najaar een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer sturen. De aanpassing heeft voorlopig alleen theoretische en principiële betekenis.
De dienstplicht bestaat voor mannen nog, maar in 1997 is de opkomstplicht opgeschort. Dat betekent dat mannen niet meer worden opgeroepen. Hennis wil daar ook niet aan tornen.
Ze kiest, op verzoek van de Kamer, toch voor verandering. Het onderscheid tussen mannen en vrouwen is niet meer van deze tijd en in strijd met het beginsel van gelijke behandeling, betoogt ze.
Een feministe omarmt juist zo'n voorstel, nietwaar? Gelijkwaardigheid tussen man en vrouw en zo...quote:Op dinsdag 2 februari 2016 14:41 schreef spijkerbroek het volgende:
Het wachten is nu op jankende feministen.
Niet iedereen. Je weet wel, gehandicapten en zo.quote:Op woensdag 3 februari 2016 02:04 schreef Kaas- het volgende:
Prima plan eigenlijk. Idealiter schaf je de dienstplicht volledig af, maar zo lang je hem in stand houdt moet je dat ook voor iedereen die kan doen.
Daarom "iedereen die kan". Toen de opkomstplicht er nog was werd ook een bepaald percentage gewoon afgekeurd.quote:Op woensdag 3 februari 2016 02:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een feministe omarmt juist zo'n voorstel, nietwaar? Gelijkwaardigheid tussen man en vrouw en zo...
[..]
Niet iedereen. Je weet wel, gehandicapten en zo.
De nadruk bij onderofficier ligt op "onder", de rang zit onder die van de officiersrangen (vanaf luitenant). Ook de lagere officieren zijn gewoon op het slagveld, met de soldatenrangen (waar onderofficieren, sorry, onder vallen) dus zeker.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:31 schreef D1990 het volgende:
[..]
Ja, je punt? Jij ziet geen verschil tussen onderofficier, of een dienstplichtig soldaat(vlak voor een oorlogsdreiging nota bene)?
Fair enough. Al zijn er twijfelgevallen: mensen die het technisch gezien wel kunnen maar die je het toch niet laat doen omdat ze er niet geschikt voor zijn.quote:
Ja, het gebeurde niet snel maar het gebeurde wel.quote:Toen de opkomstplicht er nog was werd ook een bepaald percentage gewoon afgekeurd.
Dingdongdingdong. U gaat door naar de volgende ronde. Inderdaad, dit is puur symboolpolitiek, Hennis haar insteek is om gelijkwaardigheid van de man en de vrouw te krijgen in deze wetgeving, ze weet donders goed dat het zo goed als uitgesloten is dat wij het meemaken dat de dienstplicht in Nederland weer wordt uitgevoerd.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 19:17 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Politiek is bijna 100% loze symboliek. Zeker nu.
Het gaat meer om het algemene signaal in dit geval.
En terecht ook, dienstplicht was een grote flater. Kanonnenvoer. Ze bedenken maar wat beters, kunnen ze vast wel.quote:Op woensdag 3 februari 2016 02:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dingdongdingdong. U gaat door naar de volgende ronde. Inderdaad, dit is puur symboolpolitiek, Hennis haar insteek is om gelijkwaardigheid van de man en de vrouw te krijgen in deze wetgeving, ze weet donders goed dat het zo goed als uitgesloten is dat wij het meemaken dat de dienstplicht in Nederland weer wordt uitgevoerd.
Je verliest tegenwoordig niet meer zoveel mensenlevens in een oorlog. Ja, een veel kleiner percentage van de vrouwen is fysiek gezien geschikt dan bij de mannen maar er zijn er wel die fysiek gezien prima dat werk aan kunnen. Zie bijvoorbeeld de twee vrouwen die de Rangers School met succes hebben voltooid. Bovendien zijn er heel veel functies in het leger waarvoor je helemaal niet over een goede conditie hoeft te beschikken, de tijd dat je tot kanonnenvoer werd opgeleid en dat de stormbaan een essentieel trainingsonderdeel was voor elke soldaat ligt achter ons.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 20:29 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De dienstplicht is juist in veel landen afgeschaft om makkelijker oorlog te kunnen voeren. Voor de vrede is dienstplicht best goed, omdat het uitgaat van een noodsituatie waarin het land verdedigd moet worden. Staande legers willen na een tijdje staan wel een keer in beweging komen.
Vrouwendienstplicht is natuurlijk onzin. Ten eerste is een veel groter deel gewoon niet geschikt om te vechten, ten tweede moet het kanonnenvlees van de toekomst gebaard worden. Een gebrek aan mannen zoals er na een beetje oorlog is heeft beperkte invloed op de bevolkingsgroei, als je massaal vrouwen in de vruchtbare leeftijd de dood gaat injagen dan duurt het een eeuw voordat je weer een fatsoenlijk leger op de been kunt brengen.
Ter lering en vermaak. Veel leesplezier.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 14:57 schreef Drinky het volgende:
[..]
Alsof Nederland een schijn van kans maakt tegen andere naties. We hebben het geluk dat we bijgestaan worden door andere landen qua krijgsmacht, maar Nederland zelf is snel ingenomen.
Ja, een brief dat er dienstplicht is maar men niet hoeft te komen. Als er dan een noodsituatie komt, kun je dus niet direct ook alle vrouwen oproepen. Terwijl dat natuurlijk prima militairen zijn.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 15:23 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat doen ze dus na dit voorstel al want ze gaan nu ook jonge vrouwen brieven sturen bij bereiken van een bepaalde leeftijd. Het zal wel een steun maatregel zijn voor de postbedrijven.
linkje gisteren n.a.v. een comment op de FP gelezen. Was wel een mooi verhaalquote:Op woensdag 3 februari 2016 02:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ter lering en vermaak. Veel leesplezier.
http://marineschepen.nl/d(...)t-zinken-bracht.html
Het is natuurlijk waar dat Nederland een groot populatienadeel heeft in vergelijking met een aantal andere landen maar dat wil niet zeggen dat we niet een belangrijke bijdrage kunnen leveren of onze huid duur kunnen verkopen. Net als dat we eeuwen geleden de Spanjaarden het land uitjaagden, o.a. door Leiden te laten overstromen (ja, met dank aan het feit dat Spanje ook elders bezig was met vechten) zo kan je in deze tijd met een simpel duikbootje van Nederlandse makelaardij vliegdekschepen uitschakelen.
Makelaardij?quote:Op woensdag 3 februari 2016 02:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ter lering en vermaak. Veel leesplezier.
http://marineschepen.nl/d(...)t-zinken-bracht.html
Het is natuurlijk waar dat Nederland een groot populatienadeel heeft in vergelijking met een aantal andere landen maar dat wil niet zeggen dat we niet een belangrijke bijdrage kunnen leveren of onze huid duur kunnen verkopen. Net als dat we eeuwen geleden de Spanjaarden het land uitjaagden, o.a. door Leiden te laten overstromen (ja, met dank aan het feit dat Spanje ook elders bezig was met vechten) zo kan je in deze tijd met een simpel duikbootje van Nederlandse makelaardij vliegdekschepen uitschakelen.
Het is iets minder simpel dan dat - er komt het een en ander bij kijken om de vijand dicht genoeg te naderen zonder opgemerkt te worden zoals je kan lezen - maar dat terzijde.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:21 schreef sp3c het volgende:
dieselsubs zijn daarvoor gemaakt, zou gek zijn als het niet kon
Zie het al voor me, niet alleen wordt je gedwongen in dienst te treden, maar wordt er ook nog eens verwacht dat je alles zelf betaald. Lijkt wel alsof we weer in het vroege Romeinse Rijk leven. Waarin de lage klasse behoort tot de Hastati(met de goedkoopste uitrusting), en de midden-hoge klasse tot de Triari. Leuk joh.quote:Op woensdag 3 februari 2016 12:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Goed nieuws
Het wetsvoorstel ligt deze herfst in de kamer
https://www.rijksoverheid(...)ngepast-voor-vrouwen
Verder zal een herinvoering van de opkomstplicht nogal problematisch worden. Er zijn geen wapens, uniformen, kazernes en ander materiaal meer om dienstplichtigen uit te rusten, laat staan dat er geld is om het aan te gaan schaffen.
Van een bevriend HR officier begrijp ik ook dat de kwaliteit van de mogelijke recruiten een flink probleem is, men heeft maar al te vaak de fysieke toestand niet om een goed soldaat te zijn en dat moet eerst gedaan worden. Verse recruiter de hindernisbaan opsturen zou er toe leiden dat ze voorgoed ongeschikt zijn voor militaire dienst.
Ik geloof best dat ons Schoeversmeisje bezig is om de vorige oorlog te winnen, maar ik heb geen idee hoe de volgende oorlog er uit gaat zien. Het lijkt mij alleen dat als een oorlog zo serieus is dat je de opkomstplicht moet inroepen, overwegingen van vrouwenemancipatie en holle frasen als 'niet meer van deze tijd' volkomen ondergeschikt zijn aan praktische overwegingen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 02:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je verliest tegenwoordig niet meer zoveel mensenlevens in een oorlog. Ja, een veel kleiner percentage van de vrouwen is fysiek gezien geschikt dan bij de mannen maar er zijn er wel die fysiek gezien prima dat werk aan kunnen. Zie bijvoorbeeld de twee vrouwen die de Rangers School met succes hebben voltooid. Bovendien zijn er heel veel functies in het leger waarvoor je helemaal niet over een goede conditie hoeft te beschikken, de tijd dat je tot kanonnenvoer werd opgeleid en dat de stormbaan een essentieel trainingsonderdeel was voor elke soldaat ligt achter ons.
Dat is natuurlijk iets waar je rekening mee moet houden in de trainingen, als de dienstplicht eenmaal wordt ingevoerd.quote:Op woensdag 3 februari 2016 12:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Goed nieuws
Verder zal een herinvoering van de opkomstplicht nogal problematisch worden. Er zijn geen wapens, uniformen, kazernes en ander materiaal meer om dienstplichtigen uit te rusten, laat staan dat er geld is om het aan te gaan schaffen.
Van een bevriend HR officier begrijp ik ook dat de kwaliteit van de mogelijke recruiten een flink probleem is, men heeft maar al te vaak de fysieke toestand niet om een goed soldaat te zijn en dat moet eerst gedaan worden. Verse recruiter de hindernisbaan opsturen zou er toe leiden dat ze voorgoed ongeschikt zijn voor militaire dienst.
Opkomstplichtquote:Op woensdag 3 februari 2016 14:32 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk iets waar je rekening mee moet houden in de trainingen, als de dienstplicht eenmaal wordt ingevoerd.
Je vat je post zelf goed samenquote:Op woensdag 3 februari 2016 15:18 schreef ccs het volgende:
Dom. Je hebt ten eerste niks aan vrouwen in het leger en ten tweede moeten ze nieuwe kinderen baren als alle mannen zijn afgeslacht.
Zal ik eens even een lekkere dikke fopspeen in je bek drukken dan?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 14:54 schreef bamibij het volgende:
Voor mensen als jij is de vervangende dienstplicht bedacht.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 14:54 schreef bamibij het volgende:
Ook goed. Er zal vast ergens in een stoffige kast die nog niet leeg geruimd is een plan liggen om dienstplichtigen weer in vorm te krijgen zodra het nodig is. Of het benodigde materiaal beschikbaar is om dat plan ook daadwerkelijk uit te voeren en of het up to date is, is een ander punt...quote:
Jij hebt een vertekend beeld, het gaat over ongelijkheid. Of denk jij dat de zoontjes van advocaten en managers ook in de loopgraven zij aan zij met de arbeiders zullen vechten? Nee, of ze hoeven niet in dienst, of krijgen een kantoorbaan of dienen als officier.quote:Op woensdag 3 februari 2016 13:44 schreef Westerling het volgende:
De eerste pagina aan reacties lezende, begin ik te begrijpen hoe het komt dat NL zich aan het afschaffen is. Allemaal kosmopoliete individuutjes/Europeaantjes die er niet aan moeten denken zelf (ooit evt.!) iets bij te dragen aan hun eigen veiligheid. Best bedroevend..
Ligt eraan, wat ligt er zoal opgeslagen in de wapenopslagplaatsen van defensie? Nog wat uzi's en FN FAL's? Plus ik snap ook niet waarom in beslag genomen wapens vernietigd worden, in plaats van worden toegevoegd aan de reserves van defensie in tijden van nood. Beter iets, dan niets.quote:Op woensdag 3 februari 2016 15:55 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Ook goed. Er zal vast ergens in een stoffige kast die nog niet leeg geruimd is een plan liggen om dienstplichtigen weer in vorm te krijgen zodra het nodig is. Of het benodigde materiaal beschikbaar is om dat plan ook daadwerkelijk uit te voeren en of het up to date is, is een ander punt...
:pquote:Op woensdag 3 februari 2016 15:18 schreef ccs het volgende:
ten tweede moeten ze nieuwe kinderen baren als alle mannen zijn afgeslacht.
Voor mijn eigen veiligheid doe ik dat best wel, alleen voor het land twijfel ik toch zeer sterk?quote:Op woensdag 3 februari 2016 16:02 schreef D1990 het volgende:
[..]
Jij hebt een vertekend beeld, het gaat over ongelijkheid. Of denk jij dat de zoontjes van advocaten en managers ook in de loopgraven zij aan zij met de arbeiders zullen vechten? Nee, of ze hoeven niet in dienst, of krijgen een kantoorbaan of dienen als officier.
En dan vind je het gek dat wij er niet om staan te springen om de machine geweer nesten te bestormen?
http://www.martin-van-creveld.com/?p=386quote:Op woensdag 3 februari 2016 14:17 schreef Pietverdriet het volgende:
Voor de sexisten hier
https://en.m.wikipedia.or(...)srael_Defense_Forces
Een AK-47 wordt ook vernietigd, terwijl z'n wapen weinig onderhoud nodig heeft, lang meegaat en er ruimschoots munitie beschikbaar voor is(en nog eens goedkoop ook). Dus zie niet in waarom die wapens vernietigd worden. Hetzelfde geldt voor Dragunov geweren overigens.quote:Op woensdag 3 februari 2016 16:10 schreef sp3c het volgende:
als men ergens een MAG of een CH47 ofzo in beslag neemt dan gaan ze die echt niet vernietigen hoor
probleem is dat er meestal rommel in beslag genomen wordt waar geen munitie en reserveonderdelen voor zijn
niet logisch om het allemaal blijvend op te slaan
vrede heb je maar lekker thuis bij je moeder op schoot zegt de baas daaroverquote:Op woensdag 3 februari 2016 16:20 schreef john2406 het volgende:
En als jij dat werk normaal doet heb je er dan vrede mee?
Mits dat je klein genoeg bent en in die tank past?
gaap....quote:Op woensdag 3 februari 2016 16:31 schreef Nielsch het volgende:
Gaap... nu gaan alle huisvrouwen met kortpittig kapsel, volgevreten babyboomers en tokkies weer roepen van: "goed idee, want de jeugd van tegenwoordig..."
Yep en denken doen wij wel voor je he!quote:Op woensdag 3 februari 2016 16:29 schreef sp3c het volgende:
[..]
vrede heb je maar lekker thuis bij je moeder op schoot zegt de baas daarover
Dacht je dat daar geen top baantjes waren?quote:Op woensdag 3 februari 2016 16:47 schreef D.D.W. het volgende:
Mooi. Normaal hoor je alleen over gelijkheid tussen man en vrouw als het over topbaantjes gaat of leuke functies op de Zuidas.
De kids die ze zelf hebben opgevoedquote:Op woensdag 3 februari 2016 16:31 schreef Nielsch het volgende:
Gaap... nu gaan alle huisvrouwen met kortpittig kapsel, volgevreten babyboomers en tokkies weer roepen van: "goed idee, want de jeugd van tegenwoordig..."
Wat vind jij een top baantje? Doel je nu op de top van de piramide waar maar een handjevol mensen voor in aanmerking komt? Is eigenlijk onrelevant in deze discussie, simpelweg omdat het maar om een handjevol functies gaat.quote:Op woensdag 3 februari 2016 17:09 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dacht je dat daar geen top baantjes waren?
Jij denkt dat een leger alleen maar uit mensen bestaat die de loopgraven instormen?quote:Op woensdag 3 februari 2016 16:11 schreef Cattivo het volgende:
[..]
http://www.martin-van-creveld.com/?p=386
Women make up nearly 30 percent of the Israel Defense Force. Nevertheless, in the so-called Second Lebanon War of 2006, 130 male soldiers were killed against just one female. The 66 IDF soldiers who died in operation Protective Edge in 2014 did not include a single woman.
Lees maar eens door.
Zijn die manlijke soldaten nou zo slecht of? juist.
Een voor mij echte vrouw zie ik niet door de modder gaan hoor.quote:Op woensdag 3 februari 2016 17:14 schreef D.D.W. het volgende:
[..]
Wat vind jij een top baantje? Doel je nu op de top van de piramide waar maar een handjevol mensen voor in aanmerking komt? Is eigenlijk onrelevant in deze discussie, simpelweg omdat het maar om een handjevol functies gaat.
Ja, je zal je maar eens verdiept hebben in het fenomeen dienstplicht...quote:Op woensdag 3 februari 2016 16:02 schreef D1990 het volgende:
[..]
Jij hebt een vertekend beeld, het gaat over ongelijkheid. Of denk jij dat de zoontjes van advocaten en managers ook in de loopgraven zij aan zij met de arbeiders zullen vechten? Nee, of ze hoeven niet in dienst, of krijgen een kantoorbaan of dienen als officier.
Nee, die zijn 20 jaar geleden al uit de bewapening gehaald. Daarbij heeft defensie niet zo bijster veel MOB complexen meer...quote:Op woensdag 3 februari 2016 16:05 schreef D1990 het volgende:
Ligt eraan, wat ligt er zoal opgeslagen in de wapenopslagplaatsen van defensie? Nog wat uzi's en FN FAL's?
Want defensie is ook een opvoedingsinstituut...quote:Op woensdag 3 februari 2016 16:31 schreef Nielsch het volgende:
Waarom hebben we dan deze discussie over dienstplicht, als er niet eens genoeg wapens noch munitie zijn om die hypothetische dienstplichtige te bewapenen?quote:Op woensdag 3 februari 2016 17:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja, je zal je maar eens verdiept hebben in het fenomeen dienstplicht...
Toen hier in Nederland de opkomstplicht nog bestond was er geen grotere mix aan mensen te vinden dan bij de eerste de beste lichting plichtigen... Wat begrijp jij niet aan een "algemene dienstplicht"?
Dan heb je een club van allerlei pluimage bijelkaar, van de eerste de beste boerenzoon met een halve lagere school t/m de zoon van een arts die jarenlang heeft gestudeerd en die mogen dan verplicht samen klusjes opknappen. En kijk, ze zijn beide nog soldaat ook, hebben hetzelfde pak aan en hun hele afkomst doet er plotseling niet meer toe. Voor sommigen is het best wel eens verhelderend om buiten de beschermde omgeving waar ze jarenlang in geleefd hebben te kijken.
[..]
Nee, die zijn 20 jaar geleden al uit de bewapening gehaald. Daarbij heeft defensie niet zo bijster veel MOB complexen meer...
Omdat een minister eoa wijziging doorvoert.quote:Op woensdag 3 februari 2016 17:50 schreef D1990 het volgende:
[..]
Waarom hebben we dan deze discussie over dienstplicht, als er niet eens genoeg wapens noch munitie zijn om die hypothetische dienstplichtige te bewapenen?
En wat precies heeft WW1 met deze discussie te maken?quote:En de eerste wereldoorlog spreekt je tegen, daar bestonden de lagere rangen toch echt uit lage klassers, en niet uit de middenstanders. En zo is het nu nog steeds.
Omdat dat een praktisch voorbeeld hoe een dienstplichtig leger er echt uitziet, met de middenstanders als officieren die leiding geven aan de horige.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Omdat een minister eoa wijziging doorvoert.
[..]
En wat precies heeft WW1 met deze discussie te maken?
In de eerste wereldoorlog gaven niet middenstanders, maar upperclass de leiding, competentie was niet belangrijk maar wie je was. Niet voor niets schafte Oostenrijk en Duitsland de adel af na deze oorlog.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:25 schreef D1990 het volgende:
[..]
Omdat dat een praktisch voorbeeld hoe een dienstplichtig leger er echt uitziet, met de middenstanders als officieren die leiding geven aan de horige.
Het beste(aristocratische) voorbeeld is Churchill, die werd "gestraft" voor zijn incompetente offensief in Gallipoli, door aangesteld te worden als majoor', dat zegt wel genoeg he. En het enige wat veranderd is de technologie, voor de rest veranderd de mensheid niet echt.
Dus hetzelfde gebeurd ook hier, maar goed. Jij blijft vastklampen dat het niet zo is, en ik van wel. Dus dat maakt discussiëren ook vrij nutteloos. Aangezien geen van beide bereid is om van mening te veranderen.
Ja, het is ook heel gek dat in een kader-militieleger het kader voornamelijk uit beroepsmilitairen bestaat en de dienstplichtigen uit de doorsnee van de bevolking...quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:25 schreef D1990 het volgende:
[..]
Omdat dat een praktisch voorbeeld hoe een dienstplichtig leger er echt uitziet, met de middenstanders als officieren die leiding geven aan de horige.
Dat geloven er een hoop...quote:Op woensdag 3 februari 2016 17:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Want defensie is ook een opvoedingsinstituut...
Wat versta jij onder "upper class", want jij bedoelt daar de hoge officieren die ergens in een villa leiding gaven aan complete brigades, of niet?quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In de eerste wereldoorlog gaven niet middenstanders, maar upperclass de leiding, competentie was niet belangrijk maar wie je was. Niet voor niets schafte Oostenrijk en Duitsland de adel af na deze oorlog.
Omdat het Nederlandse leger op dezelfde manier is georganiseerd en gestructureerd. Als jij denkt dat advocaten, lassers, managers allemaal zij aan zij vechten als soldaten. Waarom kan men met een HBO/Universitaire diploma dan solliciteren voor een functie als officier? Als ik lees wat jij zegt, krijgt men de indruk dat elke officier in het leger onderaan is begonnen, wat gewoon niet de waarheid is.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja, het is ook heel gek dat in een kader-militieleger het kader voornamelijk uit beroepsmilitairen bestaat en de dienstplichtigen uit de doorsnee van de bevolking...![]()
Heb je de demografische gegevens er ook even bijgepakt?
En verder heeft WW1 geen reet met deze discussie te maken. Want wat boeit mij de Engelse of Franse dienstplicht nou, of van welk land dan ook maar wat meevocht.
Over wat ging dit topic ook alweer? Juist ja, de dienstplicht... En wie zijn er niet dienstplichtig? De kaderleden, die zijn beroeps en hebben vrijwillig voor een militaire carriere gekozen en hebben daar een opleiding voor gevolgd, KMS voor onderofficier en KMA voor officier...quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:40 schreef D1990 het volgende:
[..]
Omdat het Nederlandse leger op dezelfde manier is georganiseerd en gestructureerd. Als jij denkt dat advocaten, lassers, managers allemaal zij aan zij vechten als soldaten. Waarom kan men met een HBO/Universitaire diploma dan solliciteren voor een functie als officier? Als ik lees wat jij zegt, krijgt men de indruk dat elke officier in het leger onderaan is begonnen, wat gewoon niet de waarheid is.
Ja en? Heeft gewoon KMA gedaan.quote:Op het nieuws tijdens oefeningen zie ik een jonge knul de media te woord staan, en wat staan er onderin bij zijn naam in beeld? De rang van "kapitein", denk je echt dat een man van mijn leeftijd de rang van kapitein kan hebben, als hij als soldaat is begonnen? Dat zou betekenen dat hij in zo'n 7 jaar tijd van soldaat naar kapitein is opgeklommen.
SMEV....quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:26 schreef Cherna het volgende:
Ik hoop niet dat de dienstplicht weer word ingevoerd. 14 maanden pure verveling en zuipen. Met opvoeden heeft het in ieder geval niets te maken.
S5 en smef
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.VV LSD doet het ook goed...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ja, dat kleine legertje dat we nu hebben zal in staat zijn om leiding te geven aan een dienstplichtig leger van 500.000 man, geloof je het zelf?quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
Over wat ging dit topic ook alweer? Juist ja, de dienstplicht... En wie zijn er niet dienstplichtig? De kaderleden, die zijn beroeps en hebben vrijwillig voor een militaire carriere gekozen en hebben daar een opleiding voor gevolgd, KMS voor onderofficier en KMA voor officier...
En ja, die beginnen de opleiding ook allemaal als soldaat.
De rest wat overblijft, de Nederlanders die NIET voor een militaire carriere kiezen zouden in het geval van een dienstplicht opgeroepen worden en zitten met hun allen in hetzelfde schuitje, van de lasser t/m het zoontje van de bankdirecteur... En dat zijn de plichtigen, sommigen worden korporaal vanwege de functie die ze eventueel krijgen met geluk maar de meesten blijven simpelweg soldaat. Bij goed je best doen misschien soldaat 1...
Hier en daar heb je wat uitzonderingen omdat er gaten opgevuld moeten worden of dat er specifieke plaatsen gevuld moeten worden zoals bv (tand)artsen, juristen enz. De gelukkigen worden dan dienstplichtig officier arts/ onderofficier ziekenverzorger oid. De rest van hun artsen/ juristen klasje blijft gewoon soldaat.
[..]
Ja en? Heeft gewoon KMA gedaan.
quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
SMEV....SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.VV LSD doet het ook goed...Thanks smev. Het is ook al zo lang geleden dat ik even de juiste afkorting voor een ziekmelding was vergeten.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vind het prima dat men nu vrijwillig kiest voor de wapenen. Lijkt me ook beter voor de motivatie.krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
Het laatste.quote:
Dat is wel jammer, ik zou mijn leven liever in de handen leggen van een oude rot in het vak dan zo'n koorknaap die denkt dat hij dat wel is.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:40 schreef D1990 het volgende:
[..]
Omdat het Nederlandse leger op dezelfde manier is georganiseerd en gestructureerd. Als jij denkt dat advocaten, lassers, managers allemaal zij aan zij vechten als soldaten. Waarom kan men met een HBO/Universitaire diploma dan solliciteren voor een functie als officier? Als ik lees wat jij zegt, krijgt men de indruk dat elke officier in het leger onderaan is begonnen, wat gewoon niet de waarheid is.
Op het nieuws tijdens oefeningen zie ik een jonge knul de media te woord staan, en wat staan er onderin bij zijn naam in beeld? De rang van "kapitein", denk je echt dat een man van mijn leeftijd de rang van kapitein kan hebben, als hij als soldaat is begonnen? Dat zou betekenen dat hij in zo'n 7 jaar tijd van soldaat naar kapitein is opgeklommen.
Precies dus ook mijn punt, ik luister liever naar iemand zoals Marco Kroon dan 1 of ander verwend kutkind uit de Vinex wijken.quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:42 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Dat is wel jammer, ik zou mijn leven liever in de handen leggen van een oude rot in het vak dan zo'n koorknaap die denkt dat hij dat wel is.
quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:30 schreef D1990 het volgende:
[..]
Ja, dat kleine legertje dat we nu hebben zal in staat zijn om leiding te geven aan een dienstplichtig leger van 500.000 man, geloof je het zelf?
Wikiquote:De landmacht leunde in die periode zwaar op de dienstplicht. Zo'n 40.000 dienstplichtigen werden per jaar voor eerste oefening opgeroepen en nog eens ca. 10.000 voor herhalingsoefening. De parate sterkte bedroeg tot in de jaren tachtig van vorige eeuw ongeveer 65.000 personen en na mobilisatie werden dat er ruim 210.000
Absoluut, aan die strepenjagers heb je geen reet.quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:43 schreef D1990 het volgende:
[..]
Precies dus ook mijn punt, ik luister liever naar iemand zoals Marco Kroon dan 1 of ander verwend kutkind uit de Vinex wijken.
quote:Op woensdag 3 februari 2016 14:17 schreef Pietverdriet het volgende:
Voor de sexisten hier
Wat schattig.quote:Op woensdag 3 februari 2016 14:17 schreef Pietverdriet het volgende:
Voor de sexisten hier
Ik heb het erover als het oorlog is, niet wie de volgende lichting gaat trainen. Als er een oorlog uitbreekt, dan wordt het getal dat gemobiliseerd wordt toch wel aanzienlijk hoger dan 40.000. Dan is het waarschijnlijker dat 400.000/500.000 wordt gemobiliseerd, en wie gaat hun leiding geven?quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:44 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Wiki
Maar waarom ga je nu weer over iets heel anders beginnen?
Lees nog eens...quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:46 schreef D1990 het volgende:
[..]
Ik heb het erover als het oorlog is, niet wie de volgende lichting gaat trainen. Als er een oorlog uitbreekt, dan wordt het getal dat gemobiliseerd wordt toch wel aanzienlijk hoger dan 40.000. Dan is het waarschijnlijker dat 400.000/500.000 wordt gemobiliseerd, en wie gaat hun leiding geven?
Waarvan ongeveer 50.000 man beroepspersoneel...quote:na mobilisatie werden dat er ruim 210.000
Ik heb wel een stuk koper leiding voor ze hoor!quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:46 schreef D1990 het volgende:
[..]
Ik heb het erover als het oorlog is, niet wie de volgende lichting gaat trainen. Als er een oorlog uitbreekt, dan wordt het getal dat gemobiliseerd wordt toch wel aanzienlijk hoger dan 40.000. Dan is het waarschijnlijker dat 400.000/500.000 wordt gemobiliseerd, en wie gaat hun leiding geven?
Het bekende probleem: sedimentaire levensstijl, overgewicht/obesitas en ongezonde voeding.quote:Op woensdag 3 februari 2016 12:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Goed nieuws
Werden, niet worden. Als de staat wanhopig is duwt het bij iedereen een wapen in de hand om "het vaderland te beschermen", veel plezier aan het front zou ik zeggen.quote:
Je kunt ook gewoon zeggen dat je argumenten op zijn en je geen benul hebt waar je over lult.quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:55 schreef D1990 het volgende:
[..]
Werden, niet worden. Als de staat wanhopig is duwt het bij iedereen een wapen in de hand om "het vaderland te beschermen", veel plezier aan het front zou ik zeggen.
Zo versloegen de Russen de Duitsersquote:Op woensdag 3 februari 2016 19:55 schreef D1990 het volgende:
[..]
Werden, niet worden. Als de staat wanhopig is duwt het bij iedereen een wapen in de hand om "het vaderland te beschermen", veel plezier aan het front zou ik zeggen.
Zoals ik al zei, jij blijft voet bij stuk houden, en ik ook. Had van tevoren al gezegd dat discussiëren nutteloos zou zijn.quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je kunt ook gewoon zeggen dat je argumenten op zijn en je geen benul hebt waar je over lult.
Pardon? Jij neemt hun als voorbeeld? Prima, ik ben dan wel Stalin, lekker veilig in een paleis. En jij mag voor mij gaan sterven, deal?quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zo versloegen de Russen de Duitsers
Maar wil je zeggen dat er dus rond de 250.000 man opgeroepen kan worden (dus dienstplichtig)?quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je kunt ook gewoon zeggen dat je argumenten op zijn en je geen benul hebt waar je over lult.
Jij denkt nogal naïef. Het is niet zo moeilijk om hier een plan voor te maken. Sterker nog, dat is poepsimpel. De voeding van de recruten onder controle krijgen en houden (door voor 100% te bepalen wat ze wel en wat ze niet eten, ze niet van de kazerne af te laten gaan etc.) en door een goed fitnessprogramma te laten uitvoeren. Easypeasy. Het probleem is dat het veel tijd kost, je bent minstens een half jaar verder alvorens je kan starten met wat eigenlijk de start zou moeten zijn.quote:Op woensdag 3 februari 2016 15:55 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Ook goed. Er zal vast ergens in een stoffige kast die nog niet leeg geruimd is een plan liggen om dienstplichtigen weer in vorm te krijgen zodra het nodig is. Of het benodigde materiaal beschikbaar is om dat plan ook daadwerkelijk uit te voeren en of het up to date is, is een ander punt...
Is dat niet een paradox? Aangezien het dan al te laat is, als Nederland pas begint als de oorlog al begonnen is.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij denkt nogal naïef. Het is niet zo moeilijk om hier een plan voor te maken. Sterker nog, dat is poepsimpel. De voeding van de recruten onder controle krijgen en houden (door voor 100% te bepalen wat ze wel en wat ze niet eten, ze niet van de kazerne af te laten gaan etc.) en door een goed fitnessprogramma te laten uitvoeren. Easypeasy. Het probleem is dat het veel tijd kost, je bent minstens een half jaar verder alvorens je kan starten met wat eigenlijk de start zou moeten zijn.
Dit is natuurlijk louter een theoretische discussie, het is nogal duidelijk dat een herinvoering van de opkomstplicht totaal niet haalbaar is tenzij Nederland betrokken geraakt bij een oorlog.
Autisten en sarcasmequote:Op woensdag 3 februari 2016 19:58 schreef D1990 het volgende:
[..]
Pardon? Jij neemt hun als voorbeeld? Prima, ik ben dan wel Stalin, lekker veilig in een paleis. En jij mag voor mij gaan sterven, deal?
Zoek eens even op hoeveel eerstejaars studenten en HBO-scholieren er de afgelopen jaren waren. Vermenigvuldig dat met 2 en je hebt een aardige schatting over hoeveel mensen het gaat.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:03 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Maar wil je zeggen dat er dus rond de 250.000 man opgeroepen kan worden (dus dienstplichtig)?
In de jaren 80 had je de dienstplicht maar dat was alleen van toepassing op jonge volwassenen naar mijn idee.
Erger nog, er zijn autisten die wel prima sarcasme begrijpen.quote:
Onder voldoende hoge druk, bij een realistische temperatuur, wordt alles vloeibaar.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:06 schreef D1990 het volgende:
[..]
Is dat niet een paradox? Aangezien het dan al te laat is, als Nederland pas begint als de oorlog al begonnen is.
Zoals ik al eerder heb gezegd hier, de daadwerkelijke dienstplichtperiode heet feitelijk de "eerste oefening"... Daar worden je je benodigde vaardigheden aangeleerd. Daarna ben je tot je 35e (hangt af van je rang) oproepbaar (mobilisabel) voor oorlogsdreiging of wat dan ook.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:03 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Maar wil je zeggen dat er dus rond de 250.000 man opgeroepen kan worden (dus dienstplichtig)?
In de jaren 80 had je de dienstplicht maar dat was alleen van toepassing op jonge volwassenen naar mijn idee.
Herman Brood.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:10 schreef Pietverdriet het volgende:
Maak van uw scheet een donderslag!
Aha vandaar dat 'lage cijfer'quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:08 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder heb gezegd hier, de daadwerkelijke dienstplichtperiode heet feitelijk de "eerste oefening"... Daar worden je je benodigde vaardigheden aangeleerd. Daarna ben je tot je 35e (hangt af van je rang) oproepbaar (mobilisabel) voor oorlogsdreiging of wat dan ook.
De welbekende oefening "Donderslag"
Volgens mij is de dienstplicht algemeen en gebeurde het oproepen vroeger op basis van loting bij een te groot aanbod.quote:Op woensdag 3 februari 2016 16:02 schreef D1990 het volgende:
[..]
En dan vind je het gek dat wij er niet om staan te springen om de machine geweer nesten te bestormen?
Ja, je hebt dan uiteindelijk een paraat direct beschikbaar gemobiliseerd leger (landmacht) van pak hem beet 200.000 man, de luchtmacht en marine waren eigenlijk voor het grootste deel al beroeps, het gros van de dienstplichtigen was landmacht.quote:
Ja en nee. Er werd geloot maar niet iedereen had een even grote kans. Als je een oudere broer had die al opgeroepen was dan had je bijvoorbeeld een kleinere kans om opgeroepen te worden dan als je het enige kind was.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:20 schreef Westerling het volgende:
[..]
Volgens mij is de dienstplicht algemeen en gebeurde het oproepen vroeger op basis van loting bij een te groot aanbod.
Wel kijken dat je niet sneuvelt ander roep jij van de we niks meer op!quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja, je hebt dan uiteindelijk een paraat direct beschikbaar gemobiliseerd leger (landmacht) van pak hem beet 200.000 man, de luchtmacht en marine waren eigenlijk voor het grootste deel al beroeps, het gros van de dienstplichtigen was landmacht.
En dan heb je nog een keer een hele zooi mobilisabele militairen in de reserve (nog niet opgeroepen), dus mochten van dat parate leger 100.000 man sneuvelen (als voorbeeld) roepen we lichting 84-1 t/m 89-12 op om dat weer even aan te zuiveren.
Dat is alleen niet zo effectief. Je kunt je beter verenigen en een beetje organiseren. Hee, laten we dat doen in respectievelijk een land en een leger!quote:Op woensdag 3 februari 2016 16:11 schreef john2406 het volgende:
[..]
Voor mijn eigen veiligheid doe ik dat best wel, alleen voor het land twijfel ik toch zeer sterk?
Ook lang niet iedereen werd uiteindelijk dienstplichtig, er werd natuurlijk al een hele club frikandeljeugd afgekeurd om de meest uiteenlopende redenen, dan had je nog de zg "broederdienst" als de oudste 3 jongens uit een gezin als dienstplichtig waren geweest hoefde de 4e en later niet meer. En je kon bij een overaanbod idd buitengewoon dienstplichtig verklaard worden.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:20 schreef Westerling het volgende:
[..]
Volgens mij is de dienstplicht algemeen en gebeurde het oproepen vroeger op basis van loting bij een te groot aanbod.
Hij is een tamelijk hoge HR officier. Heeft een heel stel HR medewerkers onder zich. Het is een serieus probleem vertelde hij tijdens een etentje en was tamelijk pissig toen ik reageerde door beide armen omhoog te gooien en te jubelen, nooit meer oorlog.quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het bekende probleem: sedimentaire levensstijl, overgewicht/obesitas en ongezonde voeding.
Je hoeft geen HR-officier in het leger te zijn om in te kunnen schatten dat het grootste deel van de recruten een uitgebreide extra cursus nodig heeft alvorens ze fatsoenlijk (alle hindernissen aankunnen en niet eraf flikkeren en je been of nek breken of zo) de hindernisbaan aankunnen.
Het zal vast van alle tijden zijn dat de meeste mannen bij de start moeite hebben met pull ups maar als je ook nog eens 10-20 kg. zwaarder weegt en je al jarenlang niet of weinig hebt gesport dan wordt het wel heel erg lastig.
Ja en wie let er op mijn gezin?quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:29 schreef Westerling het volgende:
[..]
Dat is alleen niet zo effectief. Je kunt je beter verenigen en een beetje organiseren. Hee, laten we dat doen in respectievelijk een land en een leger!
Maar wel de USA beroeps tankers een pak slag geven tijdens de schietwedstrijden!quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:27 schreef Cherna het volgende:
[ afbeelding ]
Zo kan het ook. Jaren 70 waar een haarnetje normaal was(behoorde bij de PSU uitrusting). De wereld sprak er schande van.
AH, de VVDM, leuke tijden waren dat.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:27 schreef Cherna het volgende:
[ afbeelding ]
Zo kan het ook. Jaren 70 waar een haarnetje normaal was(behoorde bij de PSU uitrusting). De wereld sprak er schande van.
Daar vond Chegwidden zelfs wel wat van...quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
AH, de VVDM, leuke tijden waren dat.
Gelukkig voor jou zijn er ook mensen die het wel waarderen als je een beetje provoceert.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hij is een tamelijk hoge HR officier. Heeft een heel stel HR medewerkers onder zich. Het is een serieus probleem vertelde hij tijdens een etentje en was tamelijk pissig toen ik reageerde door beide armen omhoog te gooien en te jubelen, nooit meer oorlog.
Jaja ook in real life loop ik net zo graag mensen op de kast te jagen
En een slechte vertalingquote:Op woensdag 3 februari 2016 20:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Daar vond Chegwidden zelfs wel wat van...![]()
[ afbeelding ]
Dat wel. Ik vond het een nutteloze tijd. Maar ik heb er ook een hoop lol gehad. Dat dan weer wel. Zeker als je met 6 lotgenoten op een kamer ligt die allemaal liever iedere avond thuis wilde zijn. Dan maakte we het wel gezellig. Soms te.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Maar wel de USA beroeps tankers een pak slag geven tijdens de schietwedstrijden!
Mijn sneuvelbereidheid houdt ongeveer gelijke tred met de arbeidsvoorwaarden...quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:25 schreef john2406 het volgende:
[..]
Wel kijken dat je niet sneuvelt ander roep jij van de we niks meer op!
Met als gevolg corvee of de toiletten poetsen met je tandenborstel of zo?quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:39 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat wel. Ik vond het een nutteloze tijd. Maar ik heb er ook een hoop lol gehad. Dat dan weer wel. Zeker als je met 6 lotgenoten op een kamer ligt die allemaal liever iedere avond thuis wilde zijn. Dan maakte we het wel gezellig. Soms te.
Ik zat dienstplichtig in Seedorf... Dus dan had je de weekenden er ook nog extra gratis bij.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:39 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat wel. Ik vond het een nutteloze tijd. Maar ik heb er ook een hoop lol gehad. Dat dan weer wel. Zeker als je met 6 lotgenoten op een kamer ligt die allemaal liever iedere avond thuis wilde zijn. Dan maakte we het wel gezellig. Soms te.
Geloof ik niet in een ander topic gaat hij als mens met mensen om!quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Met als gevolg corvee of de toiletten poetsen met je tandenborstel of zo?
Dat valt trouwens nog mee als straf. Ik heb van iemand gehoord dat hij werd opgesloten omdat hij weigerde een dier te slachten.
Ik heb nooit zo begrepen wat er zo bijzonder was aan het zuipen in je diensttijd.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:39 schreef Cherna het volgende:
[..]
Mijn Ex zat daar ook.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik zat dienstplichtig in Seedorf... Dus dan had je de weekenden er ook nog extra gratis bij.
Och dat hoorde erbij. Zwaar arrest met de complete kamer. De meest vreselijke straf was het niet naar huis kunnen gaan. Zeker niet als je in Duitsland(tankbat) zat waar je al niet al te vaak thuis kwam. Voor de rest viel het allemaal wel mee.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Met als gevolg corvee of de toiletten poetsen met je tandenborstel of zo?
Dat valt trouwens nog mee als straf. Ik heb van iemand gehoord die werd opgesloten omdat hij weigerde een dier te slachten.
Tijdverdrijf en lol.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik heb nooit zo begrepen wat er zo bijzonder was aan het zuipen in je diensttijd.
Ah Seedorf, ik zat in Hohnequote:Op woensdag 3 februari 2016 20:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik zat dienstplichtig in Seedorf... Dus dan had je de weekenden er ook nog extra gratis bij.
Had ik altijd wel een beetje medelijden mee met de lui uit Langemanshoff en Hohne als ik de bus uitstapte... Die moesten dan nog even.quote:
Inderdaad. Die busreis vanuit Zwolle die duurde een eeuwigheid. Zeker voor een Limburger.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:48 schreef AchJa het volgende:
[..]
Had ik altijd wel een beetje medelijden mee met de lui uit Langemanshoff en Hohne als ik de bus uitstapte... Die moesten dan nog even.
Dat is ook het probleem van dienstplicht. Het aantal keren dat je echt op oefening gaat is zeer beperkt. Te duur. Alleen de verkenners die vervelden zich niet. Die hadden daar een zware tijd. Dagelijks gingen die op pad.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:50 schreef john2406 het volgende:
Als jullie daar alleen maar zaten dan begrijp ik het een en ander wel.
Ja, was klote... Eerst met de trein naar Zwolle om vervolgens om 1800 ofzo de bus in te stappen... En ergens om 2230 in Seedorf aan te komen. Met uiteraard de tussenstop bij die befaamde tent, ben de naam kwijt...quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:49 schreef Cherna het volgende:
[..]
Inderdaad. Die busreis vanuit Zwolle die duurde een eeuwigheid. Zeker voor een Limburger.
Eh bijvoorbeeld?quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:31 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ja en wie let er op mijn gezin?
dezelde als die wat het nu doen?
Inderdaad. Met de auto was het wel te doen. Heb zo wel een aantal keren met iemand uit Eindhoven meegereden en die betaalde ik dan voor benzine. Dan hoefde ik nog maar vanaf Eindhoven naar Eijsden waar ik destijds woonde.quote:Op woensdag 3 februari 2016 21:00 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja, was klote... Eerst met de trein naar Zwolle om vervolgens om 1800 ofzo de bus in te stappen... En ergens om 2230 in Seedorf aan te komen. Met uiteraard de tussenstop bij die befaamde tent, ben de naam kwijt...
Mijn kamergenoot die bij mij in de buurt woonde kocht later een auto, ik daarna ook, dus wij reden om en om. Dat was vanuit Fryslan prima te doen.
quote:2 Generals Say Women Should Register for Draft
WASHINGTON — Two senior military leaders said Tuesday that women should be required to register for the draft now that the Pentagon had opened all combat roles to them. Although the move would be largely symbolic — the draft has not been used since the Vietnam War — it would represent another step in the military’s shift toward viewing men and women as equals. (New York Times).
Weet ik, daarom doel ik ook op het moment dat er wel iets gebeurt. Dan blijft dienstplicht nog altijd een ouderwets dingetje.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 15:11 schreef H.FR het volgende:
Daarom hoef je ook niet op te komen draven. Als er echter in de toekomst wel iets gebeurt, kunnen ze iedereen gewoon een brief sturen, of o een andere manier communiceren dat iedereen langs dient te komen.
Obesitas kan je leven reddenquote:Op donderdag 4 februari 2016 10:27 schreef detaris het volgende:
Op basis van de huidige aannamecijfers is er een grote kans dat de meeste mensen op FOK! waarschijnlijk de fysieke en psychologische keuring niet halen en daarmee ongeschikt zijn voor de dienstplicht.
Maakt u geen zorgen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wel zo eerlijk als je dit wil invoeren.
Ze is 43 jaar oud, het is nog prima mogelijk voor haar om te slagen als ze ervoor gaat. Ik zou het wel weten als ik de VVD was, ideaal voor tijdens de campagne. Niet lullen maar aanpakken! Niet hand ophouden maar de handen uit de mouwen!
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Het kan ook een mooie aanleiding zijn, in samenhang met de dienstplicht, om mensen verplicht naar een fatcamp te sturen.quote:Op donderdag 4 februari 2016 17:06 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Obesitas kan je leven redden
Hierover gesproken - weer even serieus - , deden ze dat vroeger met aangetekende post? Niet alle post werd en wordt bezorgd, per persoon was de kans klein maar niet verwaarloosbaar klein dat het gebeurde maar bij zo'n grote groep mensen zitten er heel wat tussen die het overkomt.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 15:11 schreef H.FR het volgende:
[..]
Mag ik mee?quote:Op donderdag 4 februari 2016 20:18 schreef Salvad0R het volgende:
als ze mij ooit oproepen ga ik die basistraining doen en dan smeer ik m met alle gear.
kom me maar opzoeken in 1 of ander twents bos, die vuile teringverraders in Den Haag .
S5, opgelostquote:Op donderdag 4 februari 2016 10:27 schreef detaris het volgende:
Op basis van de huidige aannamecijfers is er een grote kans dat de meeste mensen op FOK! waarschijnlijk de fysieke en psychologische keuring niet halen en daarmee ongeschikt zijn voor de dienstplicht.
Maakt u geen zorgen.
Dat weet ik niet meer. Wel weet ik nog dat je een brief kreeg van de plaatselijke gemeente dat je was aangemeld en later van het misnisterie van defensie een brief met lichting, onderdeel en plaats. Je had geen vrije keuze in onderdeel.quote:Op donderdag 4 februari 2016 18:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hierover gesproken - weer even serieus - , deden ze dat vroeger met aangetekende post? Niet alle post werd en wordt bezorgd, per persoon was de kans klein maar niet verwaarloosbaar klein dat het gebeurde maar bij zo'n grote groep mensen zitten er heel wat tussen die het overkomt.
Tja, ze waren het gewend dat mensen probeerden er onderuit te komen. Daar trapten ze natuurlijk niet in.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 01:14 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat weet ik niet meer. Wel weet ik nog dat je een brief kreeg van de plaatselijke gemeente dat je was aangemeld en later van het misnisterie van defensie een brief met lichting, onderdeel en plaats. Je had geen vrije keuze in onderdeel.
Maar het maakte niet zoveel uit. Niet komen opdagen betekende dat je op zeer korte termijn MP voor de deur had staan.
Ik dacht ook slim te zijn om me ziek te melden tijdens carnaval. 2 uur later stond al een militaire arts aan de deur. Ik was al geheel in de stemming met kleding, muziek en de tent zat vol met vrienden en vriendinnen (thuis). Helaas binnen 24 uur moest ik me melden op de kazerne. Zo niet zou MP er aan te pas komen. En daar stonden zware sancties op. Mogelijk een tijdje Nieuwersluis dus die gok nam ik maar niet.
Communistquote:Op dinsdag 2 februari 2016 15:51 schreef D1990 het volgende:
[..]
Beter in de gevangenis, dan dood of met ledematen van je lichaam gerukt, enkel zodat de midden-hoge klasse kunnen genieten van hun lifestyle.
Wilt men dat ik ga vechten voor hun, prima. Deel je rijkdom met mij, zo niet. Tsja, vecht dan maar lekker voor jezelf he.
Simpel zieltje.quote:
En de arbeider betaalt niet mee?quote:Op vrijdag 5 februari 2016 17:01 schreef Confetti het volgende:
[..]
De midden-hoge klasse betaalt al mee aan jouw bestaan, arbeider.
Vond 'die midden-hoge klasse' opmerking ook denigrerend. Dat zijn ook veelal hardwerkende burgers en nee, ook zij kunnen niet zomaar een oproep tot mobilisatie afkopen. Alleen de absolute elite misschien .quote:Op vrijdag 5 februari 2016 17:03 schreef D1990 het volgende:
[..]
En de arbeider betaalt niet mee?![]()
Leuk denigrerend toontje trouwens, met je "arbeider".
Werd je gewoon opgehaald door de marechaussee. En als ze je niet konden vinden dan stond er sowieso nog een gevangenisstraf voor je open.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 16:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Je komt er dan niet onderuit om met aangetekende post te werken, of iemand van het leger zelf langs de deuren te sturen. Vandaar dat ik me afvroeg hoe dat vroeger ging.
ADquote:Dienstweigeraar aan de enkelband
HEEMSTEDE - Hoe iemand zich voelt die als laatste dienstweigeraar van ons land zijn straf moet uitzitten? „Twintig gram zwaarder,’’ lacht Bart ten Oever (42) en wijst naar het zwarte enkelbandje aan zijn been. Een maand lang staat hij onder huisarrest, sinds gisterochtend.
De elektronische detentie is het restant van de straf die hij kreeg, omdat hij sinds 1983 telkens de dienstplicht uitstelde en ontdook. Na een werkstraf van 240 uur bleef vier jaar lang een celstraf van een maand openstaan. Begin dit jaar zette justitie hem voor het blok: elektronische detentie of 10.000 euro boete. Zijn gratieverzoek bij de minister, elf jaar na afschaffing van de dienstplicht, vond geen gehoor. „Ik lig er niet wakker van, maar ik vind dat justitie en defensie er niet juist mee zijn omgegaan. Het is starheid van hun kant en de straf is ongepast hoog.’’
In het weekeinde mag hij tussen 2 en 4 uur ’smiddags het huis uit om te luchten. Doordeweeks kan hij zijn tijdelijke onderkomen in Heemstede -hij komt uit Amersfoort- alleen verlaten voor zijn werk in Veenendaal. Hij mag ’sochtends vanaf zeven uur vertrekken en moet ’savonds uiterlijk om zeven uur terug zijn. Justitie voert controles uit bij zijn baas om te kijken of de salesmanager wel echt tussen half negen en vijf op zijn werk is. Een overtreding betekent dat Bart ten Oever de rest van zijn straf in de cel moet doorbrengen.
Door een komende wetswijziging lijkt hij overigens de laatste te worden die van dit privilege gebruik kan maken. Buitenshuis werken bij huisarrest is daarna uit den boze.
Ten Oever lijkt niet van plan zijn snor te drukken. Hij luistert aandachtig naar instructies van de justitiemedewerker, die hem uitlegt hoe het systeem werkt. Bij een test blijkt dat hij slechts een paar stappen in de voor- en achtertuin kan doen. Eén meter verder en de zender slaat alarm dat de gedetineerde het huis heeft verlaten.
Voor komende maand heeft hij zijn plan getrokken. Vanmiddag bestelt de wielrenfanaat een fietstrainer voor in de tuin; hij heeft een stapel boeken gekocht en beschikt over een draadloze internetverbinding. „Daar moet het wel mee lukken.’’
Voor zijn vriendin is het begin van hun relatie ‘apart’. Haar ouders zagen haar nieuwe liefde voor het eerst op televisie, in het nieuws, en zij moet het nu een maand goeddeels zonder hem stellen.
Het mag wat kosten, zo een dienstweigeraar.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 19:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Werd je gewoon opgehaald door de marechaussee. En als ze je niet konden vinden dan stond er sowieso nog een gevangenisstraf voor je open.
Edit:
De laaste der Mohicanen (2007)...
[..]
AD
Wat?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 14:51 schreef Wespensteek het volgende:
Idioot gedoe, geld verkwisten omdat het kan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |