Ook vrouwen 'opgeroepen' voor dienstplichtquote:Minister Hennis wil dat ook vrouwen onder de militaire dienstplicht vallen. Ze wil dit najaar een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer sturen. De aanpassing heeft voorlopig alleen theoretische en principiële betekenis.
De dienstplicht bestaat voor mannen nog, maar in 1997 is de opkomstplicht opgeschort. Dat betekent dat mannen niet meer worden opgeroepen. Hennis wil daar ook niet aan tornen.
Ze kiest, op verzoek van de Kamer, toch voor verandering. Het onderscheid tussen mannen en vrouwen is niet meer van deze tijd en in strijd met het beginsel van gelijke behandeling, betoogt ze.
Op een oorlog tegen stof en huisvuil?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 14:42 schreef Red_85 het volgende:
Puur politiek geneuzel. Voor de papiertjes.
Of is den haag zich stiekem op wat anders aan het voorbereiden? Anders steek je je tijd er toch niet in?
Op de Europese 9/11 bereiden ze zich voor.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 14:42 schreef Red_85 het volgende:
Puur politiek geneuzel. Voor de papiertjes.
Of is den haag zich stiekem op wat anders aan het voorbereiden? Anders steek je je tijd er toch niet in?
Volgens mij is het idee erachter eerder dat je voor eigen huis en haard vecht, een potentiële bezetter zal namelijk echt niet aardiger voor je zijn als jij beweert dat je heus niet tegen ze gevochten hebt.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 14:53 schreef nattermann het volgende:
Dienstplicht
Geen haar op mijn hoofd dat ik ga vechten voor mijn land.
Dat gaat toch voor iedereen op? Wat heeft dat met dienstplicht van doen?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 14:55 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Volgens mij is het idee erachter eerder dat je voor eigen huis en haard vecht, een potentiële bezetter zal namelijk echt niet aardiger voor je zijn als jij beweert dat je heus niet tegen ze gevochten hebt.
Alsof Nederland een schijn van kans maakt tegen andere naties. We hebben het geluk dat we bijgestaan worden door andere landen qua krijgsmacht, maar Nederland zelf is snel ingenomen.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 14:55 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Volgens mij is het idee erachter eerder dat je voor eigen huis en haard vecht, een potentiële bezetter zal namelijk echt niet aardiger voor je zijn als jij beweert dat je heus niet tegen ze gevochten hebt.
Schijnbaar gaat dat vechten een stuk beter als iedereen een beetje goed getraind/uitgerust is en er enige coördinatie is. Je kunt natuurlijk ook allemaal met wat voor wapen er toevallig voor handen is (keukenmessen, honkbalknuppel, tennisrackets, een cactus etc. etc. etc.) heel erg hard en luid schreeuwend op je tegenstander afrennen maar dat is bij lange na niet zo effectief.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 14:56 schreef nattermann het volgende:
[..]
Dat gaat toch voor iedereen op? Wat heeft dat met dienstplicht van doen?
Veel minder dan 1.5%, en ja de krijgsmacht is op dit moment niet goed uitgerust.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 15:00 schreef Drinky het volgende:
Daarnaast, hadden ze geen grote bezuinigingen bij defensie doorgevoerd? 1,5% Van het BBP wordt weggezet voor defensie geloof ik, nog nooit zo laag geweest sinds 1815. We hebben geen tanks meer, soldaten die *pang* moeten roepen omdat kogels te duur zijn. Ga echt niet zo'n faalleger in
Feministen zouden toch juist blij moeten zijn met deze wijziging? Gelijkheid voor man en vrouw.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 14:41 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Het wachten is nu op jankende feministen.
Dat is inderdaad de aanleiding voor deze wetswijziging.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 15:03 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Feministen zouden toch juist blij moeten zijn met deze wijziging? Gelijkheid voor man en vrouw.
Daarom hoef je ook niet op te komen draven. Als er echter in de toekomst wel iets gebeurt, kunnen ze iedereen gewoon een brief sturen, of o een andere manier communiceren dat iedereen langs dient te komen.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 15:08 schreef bianconeri het volgende:
Dienstplicht voor alleen mannen is ouderwets?
Dienstplicht in het geheel is ouderwets....
Je zou het gewoon compleet moeten afschaffen, dan heb je ook gelijkheid.
Alleen gekken die zelf een kansloze oorlog willen voeren (ook bij oorlogsmoment hier in NL) moeten dat maar lekker gaan doen.
Dat dachten de mannen voor de oorlog ook. Als er tot mobilisatie wordt opgeroepen heb je geen keus.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 14:50 schreef Aardbei16 het volgende:
Dienstplicht. Alsof ik ga vechten voor m'n land.
Want jij denkt dat de Vinex wijk bewoners hun kinderen niet naar het buitenland zullen sturen, eer het zover is? Het zijn toch echt de lage en onderklasse van wie er wordt verwacht hun leven te geven, voor "koning en vaderland".quote:Op dinsdag 2 februari 2016 15:13 schreef Confetti het volgende:
[..]
Dat dachten de mannen voor de oorlog ook. Als er tot mobilisatie wordt opgeroepen heb je geen keus.
Ja, het land proberen te ontvluchten op straffe van de doodstraf.
Dat doen ze dus na dit voorstel al want ze gaan nu ook jonge vrouwen brieven sturen bij bereiken van een bepaalde leeftijd. Het zal wel een steun maatregel zijn voor de postbedrijven.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 15:11 schreef H.FR het volgende:
[..]
Daarom hoef je ook niet op te komen draven. Als er echter in de toekomst wel iets gebeurt, kunnen ze iedereen gewoon een brief sturen, of o een andere manier communiceren dat iedereen langs dient te komen.
Denken dat je anno 2016 de doodstraf krijgtquote:Op dinsdag 2 februari 2016 15:13 schreef Confetti het volgende:
[..]
Dat dachten de mannen voor de oorlog ook. Als er tot mobilisatie wordt opgeroepen heb je geen keus.
Jij wil lekker in de bak. Tussen je vrienden.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 14:50 schreef Aardbei16 het volgende:
Dienstplicht. Alsof ik ga vechten voor m'n land.
Ik ga niet.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 15:13 schreef Confetti het volgende:
[..]
Beter in de gevangenis, dan dood of met ledematen van je lichaam gerukt, enkel zodat de midden-hoge klasse kunnen genieten van hun lifestyle.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 15:48 schreef Heilwasser het volgende:
[..]
Jij wil lekker in de bak. Tussen je vrienden.
Wat ben jij een slechte troll zegquote:Op dinsdag 2 februari 2016 15:13 schreef Confetti het volgende:
[..]
Ja, maar alleen de lusten! Niet de lasten!quote:Op dinsdag 2 februari 2016 15:03 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Feministen zouden toch juist blij moeten zijn met deze wijziging? Gelijkheid voor man en vrouw.
Hoezo? Ik vind het een beetje naïef hoe iedereen hier maar roept dat die helemaal niet komt opdagen omdat die geen zin heeft.quote:
We leven niet meer in de tijden van WW1quote:Op dinsdag 2 februari 2016 16:09 schreef Confetti het volgende:
[..]
Hoezo? Ik vind het een beetje naïef hoe iedereen hier maar roept dat die helemaal niet komt opdagen omdat die geen zin heeft.
Als er daadwerkelijk oorlog uitbreekt zullen 9 van de 10 helemaal niet de middelen en connecties hebben om de dienstplicht te ontlopen. Ze sleuren je mee naar het front. Zeker de gemiddelde zolderbewoner.
We zijn momenteel in oorlog, maar de zolderkamers zitten nog vol.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 16:09 schreef Confetti het volgende:
Hoezo? Ik vind het een beetje naïef hoe iedereen hier maar roept dat die helemaal niet komt opdagen omdat die geen zin heeft.
Als er daadwerkelijk oorlog uitbreekt zullen 9 van de 10 helemaal niet de middelen en connecties hebben om de dienstplicht te ontlopen. Ze sleuren je mee naar het front. Zeker de gemiddelde zolderbewoner.
Omdat het vrede is ja. Alsof ze net voor de mobilisatie allemaal achterlijke oermensen waren..quote:Op dinsdag 2 februari 2016 16:12 schreef maryen65 het volgende:
[..]
We leven niet meer in de tijden van WW1
Nou hoe er in WW1 met soldaten werd omgegaan had toch echt wel te maken met de standverschillen die er toen warenquote:Op dinsdag 2 februari 2016 16:15 schreef Confetti het volgende:
[..]
Omdat het vrede is ja. Alsof ze net voor de mobilisatie allemaal achterlijke oermensen waren..
Denken dat dienstplicht in tijden van oorlog iets vrijwilligs en zonder de sterke arm der wet wordt gehandhaafd is echt lachwekkend.
Ik weet niet hoe dat gaat, de laatste algehele mobilisatie is iets voor mijn tijd. De sociale structuur zat toen compleet anders in elkaar dan nu, en voor mij is het niet ondenkbaar dat 95% of zoiets wel degelijk vrijwillig kwam opdagen, en de sterke arm der wet in de meidagen van 1940 wel andere dingen had om zich druk over te maken dan dienstweigeraars. Die kan je later wel een keer opsluiten, als de tijd daar is.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 16:15 schreef Confetti het volgende:
[..]
Omdat het vrede is ja. Alsof ze net voor de mobilisatie allemaal achterlijke oermensen waren..
Denken dat dienstplicht in tijden van oorlog iets vrijwilligs en zonder de sterke arm der wet wordt gehandhaafd is echt lachwekkend.
quote:Op dinsdag 2 februari 2016 16:17 schreef detaris het volgende:
Lekker belangrijk. De dienstplicht is opgeschort.
Dit.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 16:01 schreef TheThirdMark het volgende:
Ligt een beetje aan de reden waarom ik opgeroepen zou worden.
Maar mocht ik moeten vechten tegen een binnenlandse mogendheid (lees: Wilders' natte droom), dan wil ik graag eerst de overheid zelf uitroeien aangezien zij dan de aanstichters en veroorzakers zijn.
Tegen een buitenlandse macht hangt het een beetje af. Duitsland? Kom er maar in.
quote:Op dinsdag 2 februari 2016 16:21 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
De dienstplicht bestaat nog steeds. De opkomstplicht is daarentegen wél opgeschort.
Inderdaad, stel er breekt een burgeroorlog uit in Duitsland, en het westelijke deel van Duitsland wordt overgenomen door ISIS. En ze vallen Nederland aan, tsja. Dan moet men wel vechten, aangezien die iedereen zullen uitroeien die niet islamitisch(genoeg)is.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 16:01 schreef TheThirdMark het volgende:
Ligt een beetje aan de reden waarom ik opgeroepen zou worden.
Maar mocht ik moeten vechten tegen een binnenlandse mogendheid (lees: Wilders' natte droom), dan wil ik graag eerst de overheid zelf uitroeien aangezien zij dan de aanstichters en veroorzakers zijn.
Tegen een buitenlandse macht hangt het een beetje af. Duitsland? Kom er maar in.
Als er oorlog komt kunnen we altijd nog asielzoekertje spelen in Polen of Hongarije.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 16:13 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
We zijn momenteel in oorlog, maar de zolderkamers zitten nog vol.
Whaha die schieten allemaal zwaar in de stress, met hun sociale fobiequote:Op dinsdag 2 februari 2016 16:09 schreef Confetti het volgende:
Als de dienstplicht wordt ingevoerd krijgen we een leenstelsel. Mag je voor je eigen uniform en munitie betalen. De kosten worden gedeeld over de overlevenden.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 15:00 schreef Drinky het volgende:
Daarnaast, hadden ze geen grote bezuinigingen bij defensie doorgevoerd? 1,5% Van het BBP wordt weggezet voor defensie geloof ik, nog nooit zo laag geweest sinds 1815. We hebben geen tanks meer, soldaten die *pang* moeten roepen omdat kogels te duur zijn. Ga echt niet zo'n faalleger in
Nou als ISIS hier binnen valt dan zit ik op het eerste het beste vliegtuig naar ergens anders.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 16:22 schreef D1990 het volgende:
[..]
Inderdaad, stel er breekt een burgeroorlog uit in Duitsland, en het westelijke deel van Duitsland wordt overgenomen door ISIS. En ze vallen Nederland aan, tsja. Dan moet men wel vechten, aangezien die iedereen zullen uitroeien die niet islamitisch(genoeg)is.
Als het daarin tegen Frankrijk, Duitsland of Rusland is die Nederland binnenvalt, waarom zou ik dan vechten? Dan is het enkel een bezetting, mijn leven zal er niet slechter of beter door worden.
De middenklasse en de politieke klasse(incl militaire top en politie) die hebben veel te verliezen, dus die hebben geen enkel probleem ermee om miljoenen levens op het spel te zetten, in een poging hun eigen socio-economische positie te behouden.
quote:Op dinsdag 2 februari 2016 16:09 schreef Confetti het volgende:
[..]
Dus borstvoeding?quote:
Vrouwen mogen iets anders roepen zodat ze herkenbaar zijn.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 17:32 schreef Leandra het volgende:
Hebben we wel voldoende kogels, of is het gewoon een extra bataljon dat "pang, pang, pang" roept?
Ik denk om te voorkomen dat mannen de dienstplicht kunnen ontduiken door discriminatie te roepenquote:Op dinsdag 2 februari 2016 17:14 schreef Infection het volgende:
Wat een onzin. De dienstplicht wordt niet ingevoerd, maar ze willen het wel voor vrouwen. Ik zie het nut niet helemaal?
De generatie die dienstplichtig was van 1936-1940 had de oorlog anders ook niet gewonnen, sukkel.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 17:43 schreef topdeck het volgende:
Check al die luie verwende nichterige millennials hier...
Man man man man man man man man om te huilen zeg
Wat moet ik me voorstellen bij een sociale dienstplicht?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 17:47 schreef Vallon het volgende:
Goede zaak waarbij ik aanteken dat het vrij moet zijn of je daarbij bereid bent iemand neer te knallen, hulp te geven of alleen wil zorgen voor het thuisfront.
Ik zou het heel sterk vinden wanneer dienstplicht vooral ook het sociale/maatschappelijke aspect omvat en niet direct wordt gezien vanuit een militaire context.
Wanneer je in een land woont en de voortbestaanswaarde van dat land wordt bedreigd MOET je bereid zijn daar voor te gaan (op)staan.
De vruchten, de voordelen, de nadelen en ook de lasten. Vluchten voor een (be)dreiging is daarbij voor mij, geen optie. In wiens huis je woont heb je ook een zorg(plicht). Wanneer je dat niet durf/kan, ook goed maar je gaat niet als een lafhartig wezen je snor drukken.
Ja kan/mag net zoveel schelden wat je wilt maar wanneer je hier toch (maar) blijft, heb je ook verplichtingen.
]We leven niet meer in de feodale samenleving, wij zijn geen staatseigendom. Noch zijn wij verplicht om in dienst te treden van onze landvoogd. Misschien moet je wat minder bekrompen zijn en jou eigen denkbeeld opdringen op andere? In Rusland deden ze dat tijdens de Eerste Wereldoorlog namelijk ook, dat waren ook wezens zoals jij die andere dwongen om te vechten voor het vaderland. Weet je wat er met hun gebeurde? Neergemaaid door de eigen troepen.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 17:47 schreef Vallon het volgende:
Goede zaak waarbij ik aanteken dat het vrij moet zijn of je daarbij bereid bent iemand neer te knallen, hulp te geven of alleen wil zorgen voor het thuisfront.
Ik zou het heel sterk vinden wanneer dienstplicht vooral ook het sociale/maatschappelijke aspect omvat en niet direct wordt gezien vanuit een militaire context.
Wanneer je in een land woont en de voortbestaanswaarde van dat land wordt bedreigd MOET je bereid zijn daar voor te gaan (op)staan.
De vruchten, de voordelen, de nadelen en ook de lasten. Vluchten voor een (be)dreiging is daarbij voor mij, geen optie. In wiens huis je woont heb je ook een zorg(plicht). Wanneer je dat niet durf/kan, ook goed maar je gaat niet als een lafhartig wezen je snor drukken.
Ja kan/mag net zoveel schelden wat je wilt maar wanneer je hier toch (maar) blijft, heb je ook verplichtingen.
En die verplichtingen staan mooi genoteerd in de wet. In die wet staat niet dat een ieder die in Nederland woont, zijn leven moet willen geven voor het vaderland.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 17:47 schreef Vallon het volgende:
Ja man, hartstikke stoer om te sterven voor niks, om als kannonenvoer gebruikt te worden, ook erg eervol. Kijk maar eens naar Eerste Wereld Oorlog, waarin jonge mannen met duizenden per dag werden afgeslacht in barre omstandigheden, zonder verder te komen. Of de Tweede Wereld Oorlog, waarin wij als Nederlanders binnen een paar dagen de "strijd" al verloren hadden. Nederland heeft gewoon geen schijn van kans tegen een buitenlands leger.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 17:43 schreef topdeck het volgende:
Check al die luie verwende nichterige millennials hier...
Man man man man man man man man om te huilen zeg
Voor het geval er ooit een reële oorlogsdreiging komt. Dan kan de regering ooit overgaan tot het oproepen van iedere dienstplichtige (nu nog alle fysiek en geestelijk geschikt bevonden mannen tussen de 18 en 45 jaar).quote:Op dinsdag 2 februari 2016 17:14 schreef Infection het volgende:
Wat een onzin. De dienstplicht wordt niet ingevoerd, maar ze willen het wel voor vrouwen. Ik zie het nut niet helemaal?
Ja handig! Zit heel Nederland in het leger als kok, behalve topdeck die is in zijn eentje naar het front.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 17:47 schreef Vallon het volgende:
Geef gewoon toe dat je vooral een egoïstische lafaard bent. Niet erg hoor, zo is deze verwende generatie. Dit topic zegt ook alles. IK heb geen zin in de dienstplicht. IK vecht voor niemand. IK dit, IK dat.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:01 schreef Drinky het volgende:
[..]
Ja man, hartstikke stoer om te sterven voor niks, om als kannonenvoer gebruikt te worden, ook erg eervol. Kijk maar eens naar Eerste Wereld Oorlog, waarin jonge mannen met duizenden per dag werden afgeslacht in barre omstandigheden, zonder verder te komen. Of de Tweede Wereld Oorlog, waarin wij als Nederlanders binnen een paar dagen de "strijd" al verloren hadden. Nederland heeft gewoon geen schijn van kans tegen een buitenlands leger.
Verplicht melden bij het UWV denk ik.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 17:52 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat moet ik me voorstellen bij een sociale dienstplicht?
Ik vind het wel lief van je dat je naar het front gaat voor mijquote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:05 schreef Confetti het volgende:
Geef gewoon toe dat je vooral een egoïstische lafaard bent. Niet erg hoor, zo is deze verwende generatie. Dit topic zegt ook alles. IK heb geen zin in de dienstplicht. IK vecht voor niemand. IK dit, IK dat.
Laf? Je bedoelt zoals die rijke luis kindjes die een veilige kantoorbaan krijgen door nepotisme, en lekker rondscheuren in hun Porsche terwijl jij met een afgerukte been in de modder ligt?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:05 schreef Confetti het volgende:
[..]
Geef gewoon toe dat je vooral een egoïstische lafaard bent. Niet erg hoor, zo is deze verwende generatie. Dit topic zegt ook alles. IK heb geen zin in de dienstplicht. IK vecht voor niemand. IK dit, IK dat.
Vrede begint bij jezelfquote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:05 schreef Confetti het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 2 februari 2016 17:56 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
En die verplichtingen staan mooi genoteerd in de wet. In die wet staat niet dat een ieder die in Nederland woont, zijn leven moet willen geven voor het vaderland.
Leuk dat ik/hierbij gelijk die associatie oproep. zie mijn reply hierna.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 17:53 schreef D1990 het volgende:
[..]
We leven niet meer in de feodale samenleving, wij zijn geen staatseigendom. Noch zijn wij verplicht om in dienst te treden van onze landvoogd. Misschien moet je wat minder bekrompen zijn en jou eigen denkbeeld opdringen op andere? In Rusland deden ze dat tijdens de Eerste Wereldoorlog namelijk ook, dat waren ook wezens zoals jij die andere dwongen om te vechten voor het vaderland. Weet je wat er met hun gebeurde? Neergemaaid door de eigen troepen.
Zorgen voor een ander, mits je dat mogelijk is.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 17:52 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat moet ik me voorstellen bij een sociale dienstplicht?
En dat moet dan de revolutie gaan ontketenen. Het zal zich beperken tot het liken en doorsturen van koddige Facebook plaatjes. Scheelt wel aanzienlijk in doden en gewonden.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:05 schreef Confetti het volgende:
[..]
Egoistische lafaard? Nee vriendje, ik laat mezelf niet gebruiken als wegwerpsoldaat voor een faalregering. Als jij dat wel wil moet je het helemaal zelf weten, maar het maakt je niet heroisch of beter dan anderen, hoe graag jij dat ook wil denken.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:05 schreef Confetti het volgende:
Wat waardevol in deze roerige tijden!quote:Op dinsdag 2 februari 2016 14:41 schreef spijkerbroek het volgende:
De aanpassing heeft voorlopig alleen theoretische en principiële betekenis
Wilde jij niet onderofficier worden?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 15:51 schreef D1990 het volgende:
[..]
Beter in de gevangenis, dan dood of met ledematen van je lichaam gerukt, enkel zodat de midden-hoge klasse kunnen genieten van hun lifestyle.
Wilt men dat ik ga vechten voor hun, prima. Deel je rijkdom met mij, zo niet. Tsja, vecht dan maar lekker voor jezelf he.
Wat vind jij ervan, als professional? Dienstplicht (opkomstplicht dus) in ere herstellen of niet?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wilde jij niet onderofficier worden?
Ja, je punt? Jij ziet geen verschil tussen onderofficier, of een dienstplichtig soldaat(vlak voor een oorlogsdreiging nota bene)?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wilde jij niet onderofficier worden?
Nee, geen geld, middelen, materieel, personeel en infra meer voor.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat vind jij ervan, als professional? Dienstplicht (opkomstplicht dus) in ere herstellen of niet?
Het leek mij ook al erg ingewikkeld, ja. En jij noemt dan nog de interne obstakels.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:32 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nee, geen geld, middelen, materieel, personeel en infra meer voor.
Tenzij we 100+ miljard gaan investeren en alles weer op gaan bouwen, maar dan ben je ongeveer 15 jaar verder voordat je de eerste plichtige welkom kunt heten.
Nou, beide keren word je de oorlog ingestuurd, of dacht je dat je als onderofficier in het legerkorpsachtergebied met de generaals slimme strategisch plannen inelkaar kunt sleutelen onder het genot van een sigaar en whiskey?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:31 schreef D1990 het volgende:
[..]
Ja, je punt? Jij ziet geen verschil tussen onderofficier, of een dienstplichtig soldaat(vlak voor een oorlogsdreiging nota bene)?
Het is ook volstrekt nutteloos... Maar het is goed om te lezen dat onze minister zich bezig houdt met dit soort triviale zaken... Alsof er verder geen problemen zijn met onze krijgsmacht...quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het leek mij ook al erg ingewikkeld, ja. En jij noemt dan nog de interne obstakels.
Wat is dan het nut van deze actie van Hennis?
Je zou bijna denken dat er iets staat te gebeuren.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:03 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Voor het geval er ooit een reële oorlogsdreiging komt. Dan kan de regering ooit overgaan tot het oproepen van iedere dienstplichtige (nu nog alle fysiek en geestelijk geschikt bevonden mannen tussen de 18 en 45 jaar).
Ten eerste, krijg je een uitgebreide trainingsprogramma om je voor te bereiden, wat de overlevingskansen aanzienlijk verhoogd.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nou, beide keren word je de oorlog ingestuurd, of dacht je dat je als onderofficier in het legerkorpsachtergebied met de generaals slimme strategisch plannen inelkaar kunt sleutelen onder het genot van een sigaar en whiskey?
Maar jij bent te belazerd om te vechten... dus tsja...
De Amerikanen zijn POMS site Eygelshoven alweer aan het innemen...quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:37 schreef Infection het volgende:
[..]
Je zou bijna denken dat er iets staat te gebeuren.
Kamerbriefquote:Inleiding
Met deze brief informeer ik u over het besluit van het kabinet om in te stemmen met een verzoek van de Verenigde Staten om materieel van een U.S. Armored Brigade Combat Teamop te slaan op de voormalige Amerikaanse PrepositionedOrganizationalMateriel Storage (POMS) site in Eygelshoven. Prepositioneringvan Amerikaans materieel in Eygelshovenis onderdeel van de geruststellende maatregelen van de Navoin het licht van de verslechterde veiligheidssituatie in Europa. Opslag van Amerikaans materieel in Nederland onderstreept de bondgenootschappelijke solidariteit en herbevestigt de trans-Atlantische band. Bovendien leidt de komst van de Amerikanen tot werkgelegenheid in de regio Zuid-Limburg.
Prepositionering van Amerikaans materieel
De Navo maakt zich sinds de illegale Russische annexatie van de Krim en de inmenging in het conflict in het oosten van Oekraïne zorgen over de opstelling van Rusland. Daarom heeft de Navo op de Top in Wales in september 2014 besloten een aantal geruststellende maatregelen te nemen, in het bijzonder ten behoeve van de oostelijke bondgenoten. Een van de maatregelen is het prepositioneren van militair materieel op het Europese vasteland. Dit betreft ook Eygelshoven.
Deopslag van materieel in Eygelshoven is niet in strijd met de NATO Russia Founding Act.
Werkgelegenheid
In mijn brief van 9 november 2012 (Kamerstuk 32 733, nr. 91) heb ik de definitieve sluiting van het complex Eygelshoven aangekondigd. De Amerikaanse activiteiten in Eygelshoven werden in 2008 beëindigd en nadat ook de werkzaamheden ten behoeve van de redeploymentuit Afghanistan in 2011 waren voltooid, is het complex gesloten. Dit was een pijnlijke maatregel die in verlies
van regionale werkgelegenheid resulteerde. Ter compensatie van dit banenverlies heeft Defensie in 2008 een gedeelte van wat nu het Financieel Administratie- en Beheerkantoor (FABK) is in Eygelshoven gevestigd. Het grootste gedeelte van het FABK is in Utrecht gehuisvest. De komst van de Amerikanen naar Eygelshoven brengt nieuwe werkgelegenheid voor de regio Zuid-Limburg met zich mee. Het is nog niet te zeggen om hoeveel banen het zal gaan, maarin het verleden waren ongeveer 190 Nederlandse werknemers op de POMS-site aan het werk.Ook is nog onduidelijk hoe lang de Amerikanen deze keer in Eygelshoven zullen blijven. Bezien zal worden wat de komst van de Amerikanen betekent voor deFABK-vestiging in Eygelshoven.
Vervolgstappen
In de komende maandenzal Nederland afspraken maken met de Verenigde Staten over het gebruik van Eygelshoven. De kostenverdeling en de verantwoordelijkheden van beide partijen zullen worden vastgelegd in een overeenkomst.
DE MINISTER VAN DEFENSIE
J.A. Hennis-Plasschaert
Als plichtige ook, de eerste opkomst van een jaar (de feitelijke dienstplichttijd) is je training. Dat is al ruim langer dan de gemiddelde beroepssoldaat tegenwoordig voor zijn kiezen krijgt.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:38 schreef D1990 het volgende:
[..]
Ten eerste, krijg je een uitgebreide trainingsprogramma om je voor te bereiden, wat de overlevingskansen aanzienlijk verhoogd.
Grappig, dus als (onder)officier heb je baat bij oorlog...quote:En als (onder)officier heb je er ook zelf baat bij, als dienstplichtig soldaat daarin tegen heb je er geen baat bij. En ik voel niet echt de drang om mij zelf te moeten verantwoorden tegenover jou, enkel omdat jij jezelf geweldig vind, betekent niet dat de rest van de wereld dat ook vind.
Ja, de lichting voor de tweede wereldoorlog waren echte Spartanen. En de dienstplichtige tijdens de Koude Oorlog waren ook echt goed getraind, net commando's. Toch? Romantiseren bestaat ook nog.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als plichtige ook, de eerste opkomst van een jaar (de feitelijke dienstplichttijd) is je training. Dat is al ruim langer dan de gemiddelde beroepssoldaat tegenwoordig voor zijn kiezen krijgt.
[..]
Grappig, dus als (onder)officier heb je baat bij oorlog...
Zijn ze hier niet een beetje laat mee? Had dit eigenlijk wel eerder verwacht. Zoals bijvoorbeeld tijdens de inname van de Krim. Het conflict met Rusland lijkt nu toch wel enigszins gekalmeerd te zijn...quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:39 schreef AchJa het volgende:
[..]
De Amerikanen zijn POMS site Eygelshoven alweer aan het innemen...
[..]
Kamerbrief
Je moet eens leren lezen.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:47 schreef D1990 het volgende:
[..]
Ja, de lichting voor de tweede wereldoorlog waren echte Spartanen. En de dienstplichtige tijdens de Koude Oorlog waren ook echt goed getraind, net commando's. Toch? Romantiseren bestaat ook nog.
Als de eerste kogels inbound zijn dan zitten ze eerst bibberend in een hoekje en moet je ze als onderofficier vaderlijk toespreken en ze aan het werk zetten... Dan zijn al die flinke praatjes als sneeuw voor de zon verdwenen.quote:Maar als jij denkt andere te kunnen dwingen om voor "koning en vaderland" te laten vechten, wordt jij binnen een week door je eigen manschappen doodgeschoten. Die houden namelijk niet zo van sadisten.
Kom erbij zou ik zeggen, misschien kun je wat verbeterpunten doorvoeren!quote:En ja, carrière gaat namelijk nogal makkelijker gedurende een oorlog, in plaats van vredestijd, denk je ook niet? Kleinzielige militairen zoals jij is wat Nederland juist zo lachwekkend maakt, enige wat jij bent is een "thug", meer niet.
quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:47 schreef D1990 het volgende:
Jezus, wat een kleinzielig mannetje. Zo laat je wel goed zien uit wat voor wezens ons leger bestaat. Je doet me denken aan een aflevering van een programma dat over burenruzies ging. Twee gezinnen hadden een levenslange vete omdat het ene gezin alle aardappels bij het andere gezin had opgegeten tijdens het avondeten. Jij komt zeker ook uit zo'n gezin?
Triest ventje.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |