Werden, niet worden. Als de staat wanhopig is duwt het bij iedereen een wapen in de hand om "het vaderland te beschermen", veel plezier aan het front zou ik zeggen.quote:
Je kunt ook gewoon zeggen dat je argumenten op zijn en je geen benul hebt waar je over lult.quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:55 schreef D1990 het volgende:
[..]
Werden, niet worden. Als de staat wanhopig is duwt het bij iedereen een wapen in de hand om "het vaderland te beschermen", veel plezier aan het front zou ik zeggen.
Zo versloegen de Russen de Duitsersquote:Op woensdag 3 februari 2016 19:55 schreef D1990 het volgende:
[..]
Werden, niet worden. Als de staat wanhopig is duwt het bij iedereen een wapen in de hand om "het vaderland te beschermen", veel plezier aan het front zou ik zeggen.
Zoals ik al zei, jij blijft voet bij stuk houden, en ik ook. Had van tevoren al gezegd dat discussiëren nutteloos zou zijn.quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je kunt ook gewoon zeggen dat je argumenten op zijn en je geen benul hebt waar je over lult.
Pardon? Jij neemt hun als voorbeeld? Prima, ik ben dan wel Stalin, lekker veilig in een paleis. En jij mag voor mij gaan sterven, deal?quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zo versloegen de Russen de Duitsers
Maar wil je zeggen dat er dus rond de 250.000 man opgeroepen kan worden (dus dienstplichtig)?quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je kunt ook gewoon zeggen dat je argumenten op zijn en je geen benul hebt waar je over lult.
Jij denkt nogal naïef. Het is niet zo moeilijk om hier een plan voor te maken. Sterker nog, dat is poepsimpel. De voeding van de recruten onder controle krijgen en houden (door voor 100% te bepalen wat ze wel en wat ze niet eten, ze niet van de kazerne af te laten gaan etc.) en door een goed fitnessprogramma te laten uitvoeren. Easypeasy. Het probleem is dat het veel tijd kost, je bent minstens een half jaar verder alvorens je kan starten met wat eigenlijk de start zou moeten zijn.quote:Op woensdag 3 februari 2016 15:55 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Ook goed. Er zal vast ergens in een stoffige kast die nog niet leeg geruimd is een plan liggen om dienstplichtigen weer in vorm te krijgen zodra het nodig is. Of het benodigde materiaal beschikbaar is om dat plan ook daadwerkelijk uit te voeren en of het up to date is, is een ander punt...
Is dat niet een paradox? Aangezien het dan al te laat is, als Nederland pas begint als de oorlog al begonnen is.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij denkt nogal naïef. Het is niet zo moeilijk om hier een plan voor te maken. Sterker nog, dat is poepsimpel. De voeding van de recruten onder controle krijgen en houden (door voor 100% te bepalen wat ze wel en wat ze niet eten, ze niet van de kazerne af te laten gaan etc.) en door een goed fitnessprogramma te laten uitvoeren. Easypeasy. Het probleem is dat het veel tijd kost, je bent minstens een half jaar verder alvorens je kan starten met wat eigenlijk de start zou moeten zijn.
Dit is natuurlijk louter een theoretische discussie, het is nogal duidelijk dat een herinvoering van de opkomstplicht totaal niet haalbaar is tenzij Nederland betrokken geraakt bij een oorlog.
Autisten en sarcasmequote:Op woensdag 3 februari 2016 19:58 schreef D1990 het volgende:
[..]
Pardon? Jij neemt hun als voorbeeld? Prima, ik ben dan wel Stalin, lekker veilig in een paleis. En jij mag voor mij gaan sterven, deal?
Zoek eens even op hoeveel eerstejaars studenten en HBO-scholieren er de afgelopen jaren waren. Vermenigvuldig dat met 2 en je hebt een aardige schatting over hoeveel mensen het gaat.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:03 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Maar wil je zeggen dat er dus rond de 250.000 man opgeroepen kan worden (dus dienstplichtig)?
In de jaren 80 had je de dienstplicht maar dat was alleen van toepassing op jonge volwassenen naar mijn idee.
Erger nog, er zijn autisten die wel prima sarcasme begrijpen.quote:
Onder voldoende hoge druk, bij een realistische temperatuur, wordt alles vloeibaar.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:06 schreef D1990 het volgende:
[..]
Is dat niet een paradox? Aangezien het dan al te laat is, als Nederland pas begint als de oorlog al begonnen is.
Zoals ik al eerder heb gezegd hier, de daadwerkelijke dienstplichtperiode heet feitelijk de "eerste oefening"... Daar worden je je benodigde vaardigheden aangeleerd. Daarna ben je tot je 35e (hangt af van je rang) oproepbaar (mobilisabel) voor oorlogsdreiging of wat dan ook.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:03 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Maar wil je zeggen dat er dus rond de 250.000 man opgeroepen kan worden (dus dienstplichtig)?
In de jaren 80 had je de dienstplicht maar dat was alleen van toepassing op jonge volwassenen naar mijn idee.
Herman Brood.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:10 schreef Pietverdriet het volgende:
Maak van uw scheet een donderslag!
Aha vandaar dat 'lage cijfer'quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:08 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder heb gezegd hier, de daadwerkelijke dienstplichtperiode heet feitelijk de "eerste oefening"... Daar worden je je benodigde vaardigheden aangeleerd. Daarna ben je tot je 35e (hangt af van je rang) oproepbaar (mobilisabel) voor oorlogsdreiging of wat dan ook.
De welbekende oefening "Donderslag"
Volgens mij is de dienstplicht algemeen en gebeurde het oproepen vroeger op basis van loting bij een te groot aanbod.quote:Op woensdag 3 februari 2016 16:02 schreef D1990 het volgende:
[..]
Jij hebt een vertekend beeld, het gaat over ongelijkheid. Of denk jij dat de zoontjes van advocaten en managers ook in de loopgraven zij aan zij met de arbeiders zullen vechten? Nee, of ze hoeven niet in dienst, of krijgen een kantoorbaan of dienen als officier.
En dan vind je het gek dat wij er niet om staan te springen om de machine geweer nesten te bestormen?
Ja, je hebt dan uiteindelijk een paraat direct beschikbaar gemobiliseerd leger (landmacht) van pak hem beet 200.000 man, de luchtmacht en marine waren eigenlijk voor het grootste deel al beroeps, het gros van de dienstplichtigen was landmacht.quote:
Ja en nee. Er werd geloot maar niet iedereen had een even grote kans. Als je een oudere broer had die al opgeroepen was dan had je bijvoorbeeld een kleinere kans om opgeroepen te worden dan als je het enige kind was.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:20 schreef Westerling het volgende:
[..]
Volgens mij is de dienstplicht algemeen en gebeurde het oproepen vroeger op basis van loting bij een te groot aanbod.
Wel kijken dat je niet sneuvelt ander roep jij van de we niks meer op!quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja, je hebt dan uiteindelijk een paraat direct beschikbaar gemobiliseerd leger (landmacht) van pak hem beet 200.000 man, de luchtmacht en marine waren eigenlijk voor het grootste deel al beroeps, het gros van de dienstplichtigen was landmacht.
En dan heb je nog een keer een hele zooi mobilisabele militairen in de reserve (nog niet opgeroepen), dus mochten van dat parate leger 100.000 man sneuvelen (als voorbeeld) roepen we lichting 84-1 t/m 89-12 op om dat weer even aan te zuiveren.
Dat is alleen niet zo effectief. Je kunt je beter verenigen en een beetje organiseren. Hee, laten we dat doen in respectievelijk een land en een leger!quote:Op woensdag 3 februari 2016 16:11 schreef john2406 het volgende:
[..]
Voor mijn eigen veiligheid doe ik dat best wel, alleen voor het land twijfel ik toch zeer sterk?
Ook lang niet iedereen werd uiteindelijk dienstplichtig, er werd natuurlijk al een hele club frikandeljeugd afgekeurd om de meest uiteenlopende redenen, dan had je nog de zg "broederdienst" als de oudste 3 jongens uit een gezin als dienstplichtig waren geweest hoefde de 4e en later niet meer. En je kon bij een overaanbod idd buitengewoon dienstplichtig verklaard worden.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:20 schreef Westerling het volgende:
[..]
Volgens mij is de dienstplicht algemeen en gebeurde het oproepen vroeger op basis van loting bij een te groot aanbod.
Hij is een tamelijk hoge HR officier. Heeft een heel stel HR medewerkers onder zich. Het is een serieus probleem vertelde hij tijdens een etentje en was tamelijk pissig toen ik reageerde door beide armen omhoog te gooien en te jubelen, nooit meer oorlog.quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het bekende probleem: sedimentaire levensstijl, overgewicht/obesitas en ongezonde voeding.
Je hoeft geen HR-officier in het leger te zijn om in te kunnen schatten dat het grootste deel van de recruten een uitgebreide extra cursus nodig heeft alvorens ze fatsoenlijk (alle hindernissen aankunnen en niet eraf flikkeren en je been of nek breken of zo) de hindernisbaan aankunnen.
Het zal vast van alle tijden zijn dat de meeste mannen bij de start moeite hebben met pull ups maar als je ook nog eens 10-20 kg. zwaarder weegt en je al jarenlang niet of weinig hebt gesport dan wordt het wel heel erg lastig.
Ja en wie let er op mijn gezin?quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:29 schreef Westerling het volgende:
[..]
Dat is alleen niet zo effectief. Je kunt je beter verenigen en een beetje organiseren. Hee, laten we dat doen in respectievelijk een land en een leger!
Maar wel de USA beroeps tankers een pak slag geven tijdens de schietwedstrijden!quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:27 schreef Cherna het volgende:
[ afbeelding ]
Zo kan het ook. Jaren 70 waar een haarnetje normaal was(behoorde bij de PSU uitrusting). De wereld sprak er schande van.
AH, de VVDM, leuke tijden waren dat.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:27 schreef Cherna het volgende:
[ afbeelding ]
Zo kan het ook. Jaren 70 waar een haarnetje normaal was(behoorde bij de PSU uitrusting). De wereld sprak er schande van.
Daar vond Chegwidden zelfs wel wat van...quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
AH, de VVDM, leuke tijden waren dat.
Gelukkig voor jou zijn er ook mensen die het wel waarderen als je een beetje provoceert.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hij is een tamelijk hoge HR officier. Heeft een heel stel HR medewerkers onder zich. Het is een serieus probleem vertelde hij tijdens een etentje en was tamelijk pissig toen ik reageerde door beide armen omhoog te gooien en te jubelen, nooit meer oorlog.
Jaja ook in real life loop ik net zo graag mensen op de kast te jagen
En een slechte vertalingquote:Op woensdag 3 februari 2016 20:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Daar vond Chegwidden zelfs wel wat van...![]()
[ afbeelding ]
Dat wel. Ik vond het een nutteloze tijd. Maar ik heb er ook een hoop lol gehad. Dat dan weer wel. Zeker als je met 6 lotgenoten op een kamer ligt die allemaal liever iedere avond thuis wilde zijn. Dan maakte we het wel gezellig. Soms te.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Maar wel de USA beroeps tankers een pak slag geven tijdens de schietwedstrijden!
Mijn sneuvelbereidheid houdt ongeveer gelijke tred met de arbeidsvoorwaarden...quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:25 schreef john2406 het volgende:
[..]
Wel kijken dat je niet sneuvelt ander roep jij van de we niks meer op!
Met als gevolg corvee of de toiletten poetsen met je tandenborstel of zo?quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:39 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat wel. Ik vond het een nutteloze tijd. Maar ik heb er ook een hoop lol gehad. Dat dan weer wel. Zeker als je met 6 lotgenoten op een kamer ligt die allemaal liever iedere avond thuis wilde zijn. Dan maakte we het wel gezellig. Soms te.
Ik zat dienstplichtig in Seedorf... Dus dan had je de weekenden er ook nog extra gratis bij.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:39 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat wel. Ik vond het een nutteloze tijd. Maar ik heb er ook een hoop lol gehad. Dat dan weer wel. Zeker als je met 6 lotgenoten op een kamer ligt die allemaal liever iedere avond thuis wilde zijn. Dan maakte we het wel gezellig. Soms te.
Geloof ik niet in een ander topic gaat hij als mens met mensen om!quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Met als gevolg corvee of de toiletten poetsen met je tandenborstel of zo?
Dat valt trouwens nog mee als straf. Ik heb van iemand gehoord dat hij werd opgesloten omdat hij weigerde een dier te slachten.
Ik heb nooit zo begrepen wat er zo bijzonder was aan het zuipen in je diensttijd.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:39 schreef Cherna het volgende:
[..]
Mijn Ex zat daar ook.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik zat dienstplichtig in Seedorf... Dus dan had je de weekenden er ook nog extra gratis bij.
Och dat hoorde erbij. Zwaar arrest met de complete kamer. De meest vreselijke straf was het niet naar huis kunnen gaan. Zeker niet als je in Duitsland(tankbat) zat waar je al niet al te vaak thuis kwam. Voor de rest viel het allemaal wel mee.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Met als gevolg corvee of de toiletten poetsen met je tandenborstel of zo?
Dat valt trouwens nog mee als straf. Ik heb van iemand gehoord die werd opgesloten omdat hij weigerde een dier te slachten.
Tijdverdrijf en lol.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik heb nooit zo begrepen wat er zo bijzonder was aan het zuipen in je diensttijd.
Ah Seedorf, ik zat in Hohnequote:Op woensdag 3 februari 2016 20:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik zat dienstplichtig in Seedorf... Dus dan had je de weekenden er ook nog extra gratis bij.
Had ik altijd wel een beetje medelijden mee met de lui uit Langemanshoff en Hohne als ik de bus uitstapte... Die moesten dan nog even.quote:
Inderdaad. Die busreis vanuit Zwolle die duurde een eeuwigheid. Zeker voor een Limburger.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:48 schreef AchJa het volgende:
[..]
Had ik altijd wel een beetje medelijden mee met de lui uit Langemanshoff en Hohne als ik de bus uitstapte... Die moesten dan nog even.
Dat is ook het probleem van dienstplicht. Het aantal keren dat je echt op oefening gaat is zeer beperkt. Te duur. Alleen de verkenners die vervelden zich niet. Die hadden daar een zware tijd. Dagelijks gingen die op pad.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:50 schreef john2406 het volgende:
Als jullie daar alleen maar zaten dan begrijp ik het een en ander wel.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |