Wat denken jullie? Hebben we maar één incident nodig en dan breekt de Europese Lente uit?quote:"In mei breekt hier de revolutie uit".
Herinnert u zich de Arabische Lente? Een volksopstand tegen regeringen van het Midden-Oosten en Noord-Afrika die in 2010 begon en werd veroorzaakt door werkloosheid, oneerlijke machtsverdeling en een bevolkingsexplosie? Welnu, gelijksoortige ingrediënten vormen ook een serieus geweldsprobleem binnen de Europese Unie anno 2016. Ik voorspel daarom voor mei van dit jaar het begin van een Europese Lente. Een succesvolle revolutie voldoet aan vijf factoren.
1. Een hechte club neemt de leiding
De eerste factor is een centrale commandostructuur, een hechte club die de leiding neemt. Nationalistische partijen over heel Europa, van het Franse Front National en Geert Wilders’ PVV tot Hongaarse en Poolse partijen met daarnaast tal van buitenparlementaire extreemrechtse groepen, werpen zich op als hoeders van de westerse waarden. Zij kunnen, onder andere door sociale media als Twitter en Facebook, sturing geven aan de onvrede die leeft onder de ruim 500 miljoen EU-burgers. Velen staan huiverig tegenover de komst van de door de Europese Commissie afgelopen najaar voorspelde drie miljoen asielzoekers tot eind 2016 en de demografische gevolgen, namelijk oprukkende islamisering en daarmee gepaard gaand herlevend conservatisme. Steeds openlijker storen Europeanen zich aan het lastigvallen door allochtonen van vrouwen, zoals tijdens de nieuwjaarsnacht in de Duitse stad Keulen, het beledigen en bedreigen van homo’s of andersgelovigen als christenen en joden, en moeten leven met angst voor een gecoördineerde terreuraanslag als op 13 november in Parijs met 130 doden.
2. Economische onvrede
Ook economische onvrede vormt een belangrijke drijfveer voor een opstand. De jeugdwerkloosheid bedraagt in EU-landen als Griekenland en Spanje bijna 50 procent. Laaggeschoolden voelen de concurrentie op de arbeidsmarkt door migranten. Wie in aanmerking wil komen voor sociale huisvestiging ziet zijn kansen voorlopig verkeken. Werkloosheidsuitkeringen en pensioenen staan door Europese regelgeving onder druk terwijl de kosten voor de asielopvang schrikbarend groeien. In Nederland verdubbelt sinds 2013 nagenoeg ieder jaar het aantal asielaanvragen, in 2015 tot zo’n 60.000 personen. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek is het merendeel van de Somaliërs (68,9%) en Syriërs (62,2%) afhankelijk van een uitkering.
3. Gebrek aan leiderschap
De derde factor is een wijdverspreid gevoel van onzekerheid door gebrek aan daadkrachtig politiek bestuur. Vicevoorzitter van de Europese Unie Frans Timmermans waarschuwde afgelopen november in Amsterdam zelfs voor het voortbestaan van de 28 landen tellende Europese Unie als de vluchtelingencrisis en eurocrisis elkaar in een „perfecte storm”, versterken, zo groot is de twijfel bij de EU-top over de uitvoerbaarheid van het eigen beleid.
EU-maatregelen voor het aanpakken van het kernprobleem, de asielstroom, blijken een wassen neus. Het Europees Agentschap voor het beheer van de buitengrenzen, Frontex, heeft de laatste jaren geen enkele boot met opvarenden teruggestuurd naar Turkije of Libië, ook al is het vertrekpunt veilig. De zogenaamde grensbewakers maken het migranten juist makkelijker, door hulp bij registratie.
Ieder conflict begint met een incident. Onderschat de massaliteit van een mogelijke strijd niet
4. Een incident
Ieder conflict begint met een incident. Bij de Arabische lente was dat de zelfmoord door verbranding van de Tunesische marktkoopman Mohammed Bouazizi op 17 december 2010. De latente onvrede over corrupt bestuur en miskenning sloeg vervolgens als een steekvlam over naar zo’n tien andere landen in Noord-Afrika en het Midden-Oosten.
5. Gunstige weersomstandigheden
De Europese geschiedenis leert dat opstanden vooral beginnen wanneer de weersomstandigheden dat toelaten. Zelf schat ik mei 2016. Bovendien stijgt in het voorjaar de stroom migranten vanuit Turkije en Noord-Afrika opnieuw tot grote hoogte, de wind gaat liggen en het zeewater warmt op, wat een succesvolle boottocht verzekert. Reken tegen die tijd op ruim tienduizend personen per dag, tegen ongeveer vierduizend nu, die in Griekenland en Italië aan land komen. Die zullen ergens heen moeten. Uit angst voor een stuwmeer aan migranten controleert Zweden en Denemarken de grenzen. Terwijl Duitsland eigenlijk jaarlijks niet meer dan 200.000 vluchtelingen ordentelijk kan opvangen, volgens Horst Seehofer, minister-president van de Duitse deelstaat Beieren. Hongarije heeft al een fysieke barricade opgeworpen in de vorm van een hek. De kans is daarom reëel dat de eerste grote conflicten tussen plaatselijke autochtonen en opeengestapelde nieuwkomers uitbreken op de Balkan en in Griekenland. De Duitse bondskanselier Angela Merkel waarschuwde vorig jaar november in Darmstadt al voor „militaire conflicten” in die regio.
De strijd in het Midden-Oosten en Noord-Afrika richtte zich in eerste instantie tegen de dictatoriale machthebbers en ontspoorde vervolgens in gevechten tussen sjiieten en soennieten en radicale strijdgroepen onderling. Door gebrek aan sterk leiderschap zal de kladderadatsch in Europa vooral een confrontatie zijn tussen voorstanders en tegenstanders van een ruimhartig asielbeleid, tussen islamieten en christenen, joden, seculieren en tussen zwart en wit. Leger en politie staan in het midden.
Onderschat de massaliteit van een mogelijke strijd niet. Verhalen over grootschalige verkrachtingen of een terroristische aanslag kunnen de stoppen ieder moment laten doorslaan. Naast reguliere asielzoekers, die kans maken op een verblijfsstatus, zoals Syriërs, groeit ondertussen de stoet van honderdduizenden uitgeprocedeerde asielzoekers. Frustratie – wegens de afwijzing – en een gerucht over een koranverbranding vormen ook aan die kant een explosief mengsel.
De belangrijkste overeenkomst tussen de Arabische Lente en de Europese Lente – ongeacht uiteindelijk resultaat – blijft de les dat iedere rebellie ontstaat door gebrek aan kordaat, eerlijk leiderschap en het veronachtzamen van de eigen bevolking.
Wat versta je onder een revolutie? Een omverwerping van de zittende macht? In een democratie is zoiets overbodig. Het volk krijgt iedere 4 jaar de kans om de zittende macht omver te werpen. Dat is de volmaakte katarsis om revolutie te voorkomen. Ook maakt dit een revolutie niet legitiem.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 09:19 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat denken jullie? Hebben we maar één incident nodig en dan breekt de Europese Lente uit?
Ik zie wel dat mensen over geweld praten; ik zie dat het politieke leiderschap compleet faalt c.q. contact heeft verloren met de bevolking (althans een groot gedeelte daarvan); ik zie verder dat alles gewoon doorgaat op de ingeslagen weg van Merkel op 6 september 2015.
Ik voorspel wel tamelijk grote beroering als er nog iets gebeurt in de sfeer van een grote terroristische aanslag iig. In alle EU-landen.
En vlak daarin ook niet de economische onvrede uit trouwens, want dat is een stapelingseffect.
De pleuris zou kunnen uitbreken.
Maar een revolutie?
quote:
Yup, die hysterische mensen maken het erger dan het is. Het leven is hier veel te goed, geen gek in NL die dit wilt.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 09:26 schreef Gutmensch het volgende:
Er gaat helemaal niets gebeuren. We hebben het veel te goed.
Dit, meestal zijn het de untermenschen met de grootste bek, want het stond op Facebook.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 09:26 schreef Gutmensch het volgende:
Dit.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 09:26 schreef Gutmensch het volgende:
"een groot deel", kan je dat ook wat nader specificeren? Volgens mij is dit namelijk niet veel meer dan wensdenken eigenlijk...quote:Op dinsdag 2 februari 2016 09:32 schreef LXIV het volgende:
Ik verwacht wel mogelijk grootschalige rellen als er een grote aanslag komt. Een groot deel van de bevolking is wel steeds geweldsbereider.
Ik heb er geen onderzoek naar gedaan, maar als ik gewoon in de social media een beetje naar de comments kijk (Telegraaf, GS, Nu.nl etc), dan denk ik zeker 5%. Als 1/10 onder bepaalde omstandigheden daar nu werkelijk tot overgaat hebben we wel een groot probleem.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 09:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
"een groot deel", kan je dat ook wat nader specificeren? Volgens mij is dit namelijk niet veel meer dan wensdenken eigenlijk...
Er zijn zoveel aanslagen gepleegd in Europa de afgelopen twintig jaar. Wanneer precies resulteerde dat in grootschalige rellen? Aanslagen hebben dat effect zelden.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 09:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat versta je onder een revolutie? Een omverwerping van de zittende macht? In een democratie is zoiets overbodig. Het volk krijgt iedere 4 jaar de kans om de zittende macht omver te werpen. Dat is de volmaakte katarsis om revolutie te voorkomen. Ook maakt dit een revolutie niet legitiem.
Ik verwacht wel mogelijk grootschalige rellen als er een grote aanslag komt. Een groot deel van de bevolking is wel steeds geweldsbereider. Ook ervaren veel mensen een existentiele angst om als volk 'vervangen' te worden. Maar zolang het economisch redelijk blijft gaan zullen mensen niet hun welvaart op het spel zetten voor iets onzekers.
In de praktijk gaat het bij dergelijke reacties om 90-95% toetsenbordhelden. Van die potentiele relschoppers van je blijft dus nog 5-10% over. Paar honderd man die willen rellen en als alles meezit een paar duizend. Je wensdenken schat de extreemrechtse populatie gewoon te hoog in. De stap tot geweld gebruiken is best groot in de praktijk.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 09:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik heb er geen onderzoek naar gedaan, maar als ik gewoon in de social media een beetje naar de comments kijk (Telegraaf, GS, Nu.nl etc), dan denk ik zeker 5%. Als 1/10 onder bepaalde omstandigheden daar nu werkelijk tot overgaat hebben we wel een groot probleem.
Het is niet mijn OP. Ik heb slechts een tweede deel geopend.quote:
Wat ik al schreef in het vorige deel: na 9/11 hielden de meeste Amerikanen het hoofd koel, in die zin dat de moslimpopulatie niet massaal werd belaagd en uit het land werd verdreven. Ik zie niet in waarom Europa heel anders zou reageren.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 09:51 schreef Heilwasser het volgende:
[..]
Er zijn zoveel aanslagen gepleegd in Europa de afgelopen twintig jaar. Wanneer precies resulteerde dat in grootschalige rellen? Aanslagen hebben dat effect zelden.
Daar denken ze in geradicaliseerde achterstandswijken anders over.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 09:26 schreef Gutmensch het volgende:
het is zelfs de OP die hij zelf het vorige deel gebruiktequote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:00 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het is niet mijn OP. Ik heb slechts een tweede deel geopend.
Denkt men daar echt serieus aan een gewapende revolutie? Heb je daar concrete aanwijzingen voor?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:02 schreef Elzies het volgende:
[..]
Daar denken ze in geradicaliseerde achterstandswijken anders over.
Grote inkomensverschillen liggen juist aan de basis van een verdere polarisatie.
Die stap is ook groot. Maar 0,5% vind ik een realistisch aantal. Wilders roept al op tot verzet en opstand. Toch krijgt hij meer dan 40 zetels in de peiling. Dat is meer dan 25% van de bevolking die dit dus blijkbaar vind kunnen. Als van die 25% 1 op de 50 ook bereid is zelf iets te ondernemen zit je al op 0,5%quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:00 schreef 99.999 het volgende:
[..]
In de praktijk gaat het bij dergelijke reacties om 90-95% toetsenbordhelden. Van die potentiele relschoppers van je blijft dus nog 5-10% over. Paar honderd man die willen rellen en als alles meezit een paar duizend. Je wensdenken schat de extreemrechtse populatie gewoon te hoog in. De stap tot geweld gebruiken is best groot in de praktijk.
De onderklasse is nog nooit zo klein geweest.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:02 schreef Elzies het volgende:
[..]
Daar denken ze in geradicaliseerde achterstandswijken anders over.
Totdat de eerste poging tot dom geweld in de kiem wordt gesmoord, dan druipt men na de eerste lynchpartij weer rap af. Je overschat de actiebereidheid van de Nederlander nogal. Je gewenste aanhang voor dat soort mallotigheid is gewoon niet in lijn met de werkelijkheid.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die stap is ook groot. Maar 0,5% vind ik een realistisch aantal. Wilders roept al op tot verzet en opstand. Toch krijgt hij meer dan 40 zetels in de peiling. Dat is meer dan 25% van de bevolking die dit dus blijkbaar vind kunnen. Als van die 25% 1 op de 50 ook bereid is zelf iets te ondernemen zit je al op 0,5%
Er zijn zoals aangegeven al zoveel grote aanslagen geweest in Europa. Tot nu toe zorgen die eerder voor verbroedering dan voor een nieuwe kristallnacht.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:04 schreef LXIV het volgende:
En bovendien hebben we het dan niet over de situatie nu, maar de situatie vlak na een grote aanslag.
quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat ik al schreef in het vorige deel: na 9/11 hielden de meeste Amerikanen het hoofd koel, in die zin dat de moslimpopulatie niet massaal werd belaagd en uit het land werd verdreven. Ik zie niet in waarom Europa heel anders zou reageren.
Het grote verschil is dat er in Europa op voorhand al een voedingsbodem aanwezig is (integratieproblematiek), dat er sinds 911 heel veel is voorgevallen (stemming verder gezet), dat de Amerikaanse bevolking zich niet existentieel bedreigd voelde in eigen land door de islam, dat er op dat moment geen vluchtelingencrisis speelde, dat op dat moment daar geen discussie was over extremisering van islamieten (Charlie Hebdo, die Deense cartoonist, etc), niemand had nog van IS gehoord en hun executiefilmpjes gezien. De situatie is toch nu in Europa wel anders.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat ik al schreef in het vorige deel: na 9/11 hielden de meeste Amerikanen het hoofd koel, in die zin dat de moslimpopulatie niet massaal werd belaagd en uit het land werd verdreven. Ik zie niet in waarom Europa heel anders zou reageren.
De reacties na Keulen vielen juist enorm mee. Er was woede en er vonden meerdere (gewelds)incidenten plaats, maar al met al werd de angel er snel uitgehaald. Ik denk dan ook dat het gros van de Europeanen het hoofd koel houdt. Zelfs als er knokploegjes worden geformeerd, zal dat niet leiden tot een revolutie. Het is weliswaar verontrustend en het zorgt voor sociale onrust, maar het leidt niet tot een nieuwe realiteit.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
[..]
Het grote verschil is dat er in Europa op voorhand al een voedingsbodem aanwezig is (integratieproblematiek), dat er sinds 911 heel veel is voorgevallen (stemming verder gezet), dat de Amerikaanse bevolking zich niet existentieel bedreigd voelde in eigen land door de islam, dat er op dat moment geen vluchtelingencrisis speelde, dat op dat moment daar geen discussie was over extremisering van islamieten (Charlie Hebdo, die Deense cartoonist, etc), niemand had nog van IS gehoord en hun executiefilmpjes gezien. De situatie is toch nu in Europa wel anders.
Als er nu een aanslag zou komen vanuit Hindoeistische hoek dan komt er ook geen reactie, omdat die aanslag geen raakvlak heeft met de omliggende problemen. Na de ramp met de MH-17 was de reactie ook heel lauw.
De reactie op de aanrandingen in Keulen was wel heftig. Die had raakvlak met het benoemde.
Ik heb ook vanaf het begin in dit topic gezegd dat een revolutie mij onwaarschijnlijk en niet-legitiem lijkt. Ik zie wel de mogelijk tot het ontstaan van sociale onrust. Dus eigenlijk zeggen we hier hetzelfde hoor.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:12 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De reacties na Keulen vielen juist enorm mee. Er was woede en er vonden meerdere (gewelds)incidenten plaats, maar al met al werd de angel er snel uitgehaald. Ik denk dan ook dat het gros van de Europeanen het hoofd koel houdt. Zelfs als er knokploegjes worden geformeerd, zal dat niet leiden tot een revolutie. Het is weliswaar verontrustend en het zorgt voor sociale onrust, maar het leidt niet tot een nieuwe realiteit.
Godzijdank overigens, want ik heb helemaal geen zin in een revolutie.
Die sociale onrust is er al, zie de diverse uit de hand gelopen AZC-bijeenkomsten.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik heb ook vanaf het begin in dit topic gezegd dat een revolutie mij onwaarschijnlijk en niet-legitiem lijkt. Ik zie wel de mogelijk tot het ontstaan van sociale onrust. Dus eigenlijk zeggen we hier hetzelfde hoor.
Revolutie is nooit legitiem voor de bezettende macht. En wordt konsekwent uit ons hoofd gepraat. Op school, via media.. Wellicht is revolutie het enige wat nog verandering kán brengen.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik heb ook vanaf het begin in dit topic gezegd dat een revolutie mij onwaarschijnlijk en niet-legitiem lijkt. Ik zie wel de mogelijk tot het ontstaan van sociale onrust. Dus eigenlijk zeggen we hier hetzelfde hoor.
Interessant, vertel ons meer.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:14 schreef Tamabralski het volgende:
Die Lentes in het midden-oosten werden georganiseerd onder leiding van westerse inlichtingen. Met wellicht sponsoring van figuren zoals george soros en de westerse overgeden. Ik zie dit niet voor het normale blanke klootjesvolk grbeuren hier. Wel jammer.
We hebben eerst 5 miljoen met mijn mentaliteit nodig. Niet bang voor eventueel geweld omdat stemmen schrijven niet meer helpt. Gaat niet gebeuren. Volk is te verdeeld.
Pas over 75 jaar wellicht. Of wanneer de overheid de dienstplicht invoert. Dan komt geweld nog dichter bij je thuis en wordt iedereen politiek bewust.
Akkoord.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar sociale onrust staat wel heel ver af van revolutie.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:20 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Die sociale onrust is er al, zie de diverse uit de hand gelopen AZC-bijeenkomsten.
Dat zeggen onrendabele nietsnutten vaak ja. Die hebben geen waarde, noch wat om voor te leven. Dus mag alles kapot.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:20 schreef Tamabralski het volgende:
Wellicht is revolutie het enige wat nog verandering kán brengen.
Veel meer dan gerommel in de marge is dat niet natuurlijk. Bij verreweg de meeste informatiebijeenkomsten in den lande gaat het prima.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:20 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Die sociale onrust is er al, zie de diverse uit de hand gelopen AZC-bijeenkomsten.
Dat zal ook wel. Maar als bijvoorbeeld 0,5% actief gaat rellen dan is er al sprake van een crisis in plaats van van onrust. Dat is dat toch lastig onder controle te krijgen. Een activering van de noodwet (zoals nu in Frankrijk) is best mogelijk. We hebben het dan over een toestand zoals na de aanslagen in Frankrijk)quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Akkoord.
Sociale onrust vind ik echter weinig zorgwekkend. Het is vervelend en jammerlijk, maar het loopt uiteindelijk wel los allemaal.
Als die groep tokkos zich intellectueel beter kunnen presenteren en beter kunnen organiseren. Dan hebben we iets.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:20 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
De reden dat een revolutie niet legitiem is, is omdat we iedere 4 jaar vrije verkiezingen hebben. Dat is ook een soort revolutie, maar dan geinstitutionaliseerd.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:20 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Revolutie is nooit legitiem voor de bezettende macht. En wordt konsekwent uit ons hoofd gepraat. Op school, via media.. Wellicht is revolutie het enige wat nog verandering kán brengen.
Als mensen het echt te bont maken, dan dient er hard te worden ingegrepen. Zo simpel is het.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat zal ook wel. Maar als bijvoorbeeld 0,5% actief gaat rellen dan is er al sprake van een crisis in plaats van van onrust. Dat is dat toch lastig onder controle te krijgen. Een activering van de noodwet (zoals nu in Frankrijk) is best mogelijk. We hebben het dan over een toestand zoals na de aanslagen in Frankrijk)
Het feit dat we er over discussieren en dat er meerdere artikelen in de media over verschijnen recentelijk geeft al aan dat het minder ondenkbaar is dan 10 jaar geleden.
Waarom zou je dat ook in vredesnaam willen? Waarom alles op wat wij hebben op het spel zetten?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:30 schreef DustPuppy het volgende:
Ik snap ook serieus niet waarom je hier een revolutie zou verwachten. Je mag toch volgend jaar gewoon weer netjes stemmen? Dan stem je lekker een keer iets anders.
Zodra we geen parlementaire democratie meer hebben praten we verder.
Het idee van vrije keuze elke vier jaar is één grote farce. Een belediging naar het volk toe. Waar deze zelf naïef en welwillend aan meewerkt. Om vervolgens achteraf de eigen partijkeuze te gaan verdedigen ( want je hebt er zelf op gestemd uiteraard). De eliten lachen zich elk minuut krom.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
De reden dat een revolutie niet legitiem is, is omdat we iedere 4 jaar vrije verkiezingen hebben. Dat is ook een soort revolutie, maar dan geinstitutionaliseerd.
Maar hoezo is er dan geen vrije keuze? Dat veel mensen te lui of te laks zijn om te gaan stemmen of om te kijken welke partij hun standpunten het best vertegenwoordigd heeft niks met vrijheid te maken.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:30 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Het idee van vrije keuze elke vier jaar is één grote farce. Een belediging naar het volk toe. Waar deze naïef en welwillend aan meewerkt. Om vervolgens achteraf de eigen partijkeuze te gaan verdedigen. De eliten lachen zich elk minuut krom.
De Fransen falen keihard in antiterrorisme en andere inlichtingenzaken. Nederland, Italië, Duitsland en dergelijke hebben hun zaken veel beter op orde. Die noodwet is precies wat het zegt: een noodgreep uit wanhoop. Geen idee of de Fransen willen leren van hun buren, maar iets zegt me dat ze dat niet willen.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat zal ook wel. Maar als bijvoorbeeld 0,5% actief gaat rellen dan is er al sprake van een crisis in plaats van van onrust. Dat is dat toch lastig onder controle te krijgen. Een activering van de noodwet (zoals nu in Frankrijk) is best mogelijk. We hebben het dan over een toestand zoals na de aanslagen in Frankrijk)
Het feit dat we er over discussieren en dat er meerdere artikelen in de media over verschijnen recentelijk geeft al aan dat het minder ondenkbaar is dan 10 jaar geleden.
We hebben nu Karskens die ermee komt, die noemt het een 'revolutie' in mei.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ieder individu maakt altijd een afweging tussen wat hij te verliezen heeft en wat hij te winnen heeft. Als mensen niets meer te verliezen hebben, dan is die afweging snel gemaakt en kun je wel een gok wagen door achter de bandwagon te lopen.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:32 schreef OostenrijkseSchilder het volgende:
Het klopt dat eerdere revoluties vooral voortkwamen uit grote onvrede, meestal aangaande de eigen portemonnee. Of een revolutie werd gefinancieerd zoals de revolutie die de Sovjet-Unie voortbracht.
Tegelijkertijd is multiculturalisme nooit eerder op deze schaal voorgekomen. Multiculturalisme raakt niet enkel de portemonnee, maar ook cultuur, tradities, gedeelde normen en waarden. Met de opkomst van het internet kan er bovendien ook veel sneller dan voorheen een sentiment van massale onvrede ontstaan.
Ik weet niet of het zo eenvoudig is de hoge levensstandaard als laatste schild van sociale cohesie aan te wijzen. Diverse factoren, waaronder de voornoemde zijn geheel anders dan voorheen.
Het is in ieder geval niet meer ondenkbaar.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:33 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
We hebben nu Karskens die ermee komt, die noemt het een 'revolutie' in mei.
Greet komt ermee, die noemt het een 'revolte' als na verkiezingen de PVV niet meedoet aan een regering.
En gister las ik dat Hiddema zei dat er een staatsgreep op het punt staat uit te breken ivm toestand op departement Justitie en Veiligheid..
De een lijkt nog gekker dan de ander maar ze zeggen dergelijke nonsens natuurlijk allemaal uit eigenbelang.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:33 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Greet komt ermee, die noemt het een 'revolte' als na verkiezingen de PVV niet meedoet aan een regering.
En gister las ik dat Hiddema zei dat er een staatsgreep op het punt staat uit te breken ivm toestand op departement Justitie en Veiligheid..
Kijk naar de aanslagplegers in Parijs die deels uit dit soort achterstandswijken kwamen en geweld toepaste.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Denkt men daar echt serieus aan een gewapende revolutie? Heb je daar concrete aanwijzingen voor?
Dan heb ik even tijd nodig om mijn ideeën hierover uiteen te zetten. Je begrijpt er zotezien helemaal niets van. Niet vanuit mijn perspectief bedoel ik. Belangrijk steekwoord is Collectivisme. Een woord wat tot eind 1900 werd gebruikt en daarna systematisch verbannen via de schoolbanken. Links en rechts zitten al in de zakken van de eliten. Jouw en mijn stem op links of rechts maken niets uit. Het is één grote illusie.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar hoezo is er dan geen vrije keuze? Dat veel mensen te lui of te laks zijn om te gaan stemmen of om te kijken welke partij hun standpunten het best vertegenwoordigd heeft niks met vrijheid te maken.
Oh het kan best gebeuren. Elk mens is tot geweld in staat.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:37 schreef Elzies het volgende:
[..]
Kijk naar de aanslagplegers in Parijs die deels uit dit soort achterstandswijken kwamen en geweld toepaste.
Maar ook Nederland kende zijn Mohammed B en het is geen publiek geheim dat er honderden Jihadstrijders pendelen tussen Syrië en Nederland.
Wij leven niet meer in een multiculturele samenleving maar in een gepolariseerde samenleving waar de haat tussen verschillende bevolkingsgroepen onoverbrugbaar is geworden. Je ziet het ontmenselijkingsproces al op gang komen waar men elkaar niet meer voor volwaardig mens aanziet maar als een ziekte, een plaag. Van beide kanten overigens.
Als dit ontmenselijkingsproces is voltooid zal de stap om geweld toe te passen een stuk kleiner worden. Een aanslag zou hiervoor een trigger kunnen zijn. Maar ook een tweede grote economische crisis. De stap om moslims aan te vallen en te doden zal dan een stuk dichterbij komen. Omgekeerd zal dit weer leiden tot wraakacties tegen niet-moslims en voor je het weet creëert men een ongecontroleerde geweldspiraal. Vergeet niet dat bovenstaande geen onbekend verhaal is en in veel delen van de wereld al plaats vind. Het is hoogst naïef te veronderstellen dat zoiets nooit meer in Europa zal voorkomen. Of zijn we het conflict in het voormalige Joegoslavië vergeten?
Dat vond ik ook een opmerkelijke uitspraak. Vraag mij ook af hoe we dat voor ons moeten zien. Gaat een clubje dissidente militairen een coup in gang zetten, of grijpt de ambtenarij de macht.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:33 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Heb je de drie soorten opstand ook meteen te pakken hè, dat is wel grappig ergens.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is in ieder geval niet meer ondenkbaar.
Ik denk als complottheorist dat wij inderdaad worden lekker gemaakt om elkaar en uitheemden aantevallen, in plaats van een Rutte pechtold slalom klaver bos balkenende kok zalm of het Oranje-instituut. Hoe je deze momentum van woede en haat nu nog kan ombuigen naar een ander doel weet ik niet. Overheid en staatsmedia hebben hun eerste zetten al gemaakt. Draai je niet makkelijk om. Tenzij iets spectaculairs gebeurt. Iets extreems. Maakt niet uit wat. En dit hoeft natuurlijk niet met geweld te gaan. Iets wat opvalt en aandacht trekt. Onze eigen doodaangespoelde zielige kinderen ofzo. Daarom werkt reklame zo goed.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:37 schreef Elzies het volgende:
[..]
Als dit ontmenselijkingsproces is voltooid zal de stap om geweld toe te passen een stuk kleiner worden. Een aanslag zou hiervoor een trigger kunnen zijn. Maar ook een tweede grote economische crisis. De stap om moslims aan te vallen en te doden zal dan een stuk dichterbij komen.
Ja, vroeg het me ook af wat we ons erbij moesten voorstellen. Wrs een soort de facto staatsgreep waarbij een bepaalde kliek de leiding gaat overnemen op Justitie en Veiligheid, zonder dat Rutte daarbij inbreng heeft.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat vond ik ook een opmerkelijke uitspraak. Vraag mij ook af hoe we dat voor ons moeten zien. Gaat een clubje dissidente militairen een coup in gang zetten, of grijpt de ambtenarij de macht.
Het nadeel van dit soort processen is dat ze juist oncontroleerbaar zijn. Nou zijn Nederlanders van nature een nuchter volk wat hecht aan zijn welvaart. We zijn zeker niet oorlogszuchtig, dus dat speelt wel in ons voordeel. Tegelijkertijd heb ik de Balkanoorlog in mijn achterhoofd wat feitelijk een etnisch conflict was. Het zette gewone burgers aan tot massamoord.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:39 schreef Heilwasser het volgende:
[..]
Oh het kan best gebeuren. Elk mens is tot geweld in staat.
Maar je slaat wat stappen over van het punt waar we nu zijn en een revolutie of een geweldspiraal. Je doet net alsof er geen corrigerende mechanismen of buffers zijn, en die zijn er volop.
Dat zou nog best eens kunnen, inderdaad. Sowieso ligt de macht op veel departementen in feite al bij de ambtenarij.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:44 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, vroeg het me ook af wat we ons erbij moesten voorstellen. Wrs een soort de facto staatsgreep waarbij een bepaalde kliek de leiding gaat overnemen op Justitie en Veiligheid, zonder dat Rutte daarbij inbreng heeft.
Die laatste club is veel te groot, verdeeld en zal weinig steun vinden onder de bevolking. Van oudsher zijn het inderdaad militairen die de macht grijpen. Maar ook dat werkt enkel als het volk dat accepteert. En gezien de houding van Nederland richting de krijgsmacht gaat dat hier voorlopig niet werken. Bovendien gedraagt het officierskorps zich nooit op politieke wijze. Er worden zelfs nooit politieke uitspraken gedaan. Dat ze een mening hebben staat buiten kijf, maar er is geen enkele aanwijzing dat ze iets gezamenlijk willen uithalen. Niet dat ze überhaupt de middelen hebben. En daar komt nog bij dat het hele politie-apparaat gescheiden is dus ook mee moet spelen.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat vond ik ook een opmerkelijke uitspraak. Vraag mij ook af hoe we dat voor ons moeten zien. Gaat een clubje dissidente militairen een coup in gang zetten, of grijpt de ambtenarij de macht.
Klopt in de Balkan heeft het plaatsgevonden. Maar de geschiedenis daar laat zich kenmerken door etnische tegenstellingen en resulterend conflict. Het klopt ook dat het conflict deels te maken had met de religie van de groepen, maar het ontstond vooral uit het uiteenvallen van een inherent verdeeld land. Je ziet in welke landen het uiteen is gevallen.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:45 schreef Elzies het volgende:
[..]
Het nadeel van dit soort processen is dat ze juist oncontroleerbaar zijn. Nou zijn Nederlanders van nature een nuchter volk wat hecht aan zijn welvaart. We zijn zeker niet oorlogszuchtig, dus dat speelt wel in ons voordeel. Tegelijkertijd heb ik de Balkanoorlog in mijn achterhoofd wat feitelijk een etnisch conflict was. Het zette gewone burgers aan tot massamoord.
Tegelijkertijd worden we geconfronteerd met processen waarover we geen controle kunnen uitoefenen, zoals die enorme stroom asielzoekers. Dat is geen tijdelijk probleem maar een permanent probleem wat leidt tot ongewilde veranderingsprocessen. Je ziet wat dat met mensen doet.
Dat de uitslag niet is waar jij op hoopt maakt het nog geen farce.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:30 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Het idee van vrije keuze elke vier jaar is één grote farce. Een belediging naar het volk toe. Waar deze zelf naïef en welwillend aan meewerkt. Om vervolgens achteraf de eigen partijkeuze te gaan verdedigen ( want je hebt er zelf op gestemd uiteraard). De eliten lachen zich elk minuut krom.
Gewoon lekker de democratie houden, denk ik.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:56 schreef Braindead2000 het volgende:
Anarchisme, onderwerping of revolutie. Veel keus is er niet. Wat is het minst slechte?
Onderwerping. Maar niet van het Nederlandse volk.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:56 schreef Braindead2000 het volgende:
Anarchisme, onderwerping of revolutie. Veel keus is er niet. Wat is het minst slechte?
Dan zullen we ons moeten onderwerpen aan de nieuwkomers.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:59 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Gewoon lekker de democratie houden, denk ik.
Hoe kom je daar toch bij? Die nieuwkomers hebben zich ook gewoon te houden aan onze wetten.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 11:02 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Dan zullen we ons moeten onderwerpen aan de nieuwkomers.
Niemand weet hoe Nederlanders reageren als er een bloedige aanslag plaatsvind op ons grondgebied waarbij onschuldige burgers omkomen in plaats van een bekend publiek figuur.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:55 schreef Heilwasser het volgende:
[..]
Klopt in de Balkan heeft het plaatsgevonden. Maar de geschiedenis daar laat zich kenmerken door etnische tegenstellingen en resulterend conflict. Het klopt ook dat het conflict deels te maken had met de religie van de groepen, maar het ontstond vooral uit het uiteenvallen van een inherent verdeeld land. Je ziet in welke landen het uiteen is gevallen.
Al die zaken spelen niet in Nederland. De oorzaken van conflict bestaan altijd lang voordat het conflict gewelddadig wordt. Het bouwt zich langzaam op totdat het escaleert. En ik weet dat sommige mensen denken dat dat ook in Nederland gaande is maar de feiten spreken totaal anders.
Maar het is verder ook een selffulfilling prophecy, als voldoende mensen het geloven wordt het werkelijkheid. En dan wordt er hoe dan ook een vijand gevonden, of dat nou terecht is of niet. Niet dat ik me zorgen maak, er is voedsel, vermaak en voldoende werk. We zouden enkel de veiligheidsdiensten wat op kunnen schalen.
Als jij je daar prettig bij voelt, dan moet je dat doen. Ik zie er weinig reden toe.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 11:02 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Tristan van der V. is het niet met je eens.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 11:04 schreef Elzies het volgende:
[..]
Niemand weet hoe Nederlanders reageren als er een bloedige aanslag plaatsvind op ons grondgebied waarbij onschuldige burgers omkomen in plaats van een bekend publiek figuur.
Het betrof een psychisch gestoorde Nederlander, geen moslim.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 11:04 schreef Monolith het volgende:
[..]
Tristan van der V. is het niet met je eens.
Hun passen zich niet aan aan ons dus zullen wij ons aan moeten passen aan hun anders krijg je een burgeroorlog.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 11:04 schreef Monolith het volgende:
[..]
Als jij je daar prettig bij voelt, dan moet je dat doen. Ik zie er weinig reden toe.
Het is het type wijk wat in Nederland niet of nauwelijks bestaat. Ondanks wanhopige pogingen om Shariadriehoeken e.d. aan te wijzen.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:37 schreef Elzies het volgende:
[..]
Kijk naar de aanslagplegers in Parijs die deels uit dit soort achterstandswijken kwamen en geweld toepaste.
Hetgeen gelukkig niet veel meer is dan relatief gerommel in de marge. Bedenk bijvoorbeeld ook dat de moord op Van Gogh alweer uit 2004 dateert. Gezien alle ontwikkelingen sindsdien een eeuwigheid geleden.quote:Maar ook Nederland kende zijn Mohammed B en het is geen publiek geheim dat er honderden Jihadstrijders pendelen tussen Syrië en Nederland.
Dat gaat gelukkig slechts op voor de extremisten in onze samenleving. Marginalen heb je altijd en overal maar de concrete invloed is beperkt.quote:Wij leven niet meer in een multiculturele samenleving maar in een gepolariseerde samenleving waar de haat tussen verschillende bevolkingsgroepen onoverbrugbaar is geworden.
De verhoudingen in voormalig Joegoslavië waren volledig anders. Dan praat je over een gebied waar al zeker 1000 jaar sektarische en stammentwisten zeer regelmatig voorkwamen. Die situatie is in niets met Nederland te verwerken.quote:Je ziet het ontmenselijkingsproces al op gang komen waar men elkaar niet meer voor volwaardig mens aanziet maar als een ziekte, een plaag. Van beide kanten overigens.
Als dit ontmenselijkingsproces is voltooid zal de stap om geweld toe te passen een stuk kleiner worden. Een aanslag zou hiervoor een trigger kunnen zijn. Maar ook een tweede grote economische crisis. De stap om moslims aan te vallen en te doden zal dan een stuk dichterbij komen. Omgekeerd zal dit weer leiden tot wraakacties tegen niet-moslims en voor je het weet creëert men een ongecontroleerde geweldspiraal. Vergeet niet dat bovenstaande geen onbekend verhaal is en in veel delen van de wereld al plaats vind. Het is hoogst naïef te veronderstellen dat zoiets nooit meer in Europa zal voorkomen. Of zijn we het conflict in het voormalige Joegoslavië vergeten?
Gewoon vertrouwen hebben in onze democratie.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:56 schreef Braindead2000 het volgende:
Nonsens natuurlijk. Die zullen nooit een democratische meerderheid behalen.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 11:02 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Afkomstig uit een NSB-familie met wat extremistische trekjes. Zo mal is die vergelijking niet.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 11:06 schreef Elzies het volgende:
[..]
Het betrof een psychisch gestoorde Nederlander, geen moslim.
Had dus een andere impact.
Er komen straks 10.000 migranten per week, met een middeleeuwse cultuur, het land binnen. Wat voor democratie gaat dat dan worden?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 11:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Gewoon vertrouwen hebben in onze democratie.
Dat gaat niet gebeuren, dus ik zie het nut van die malle vergelijking niet zo.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 11:12 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Er komen straks 10.000 migranten per week, met een middeleeuwse cultuur, het land binnen. Wat voor democratie gaat dat dan worden?
Als er vorig jaar op het laatste moment, na "wir schaffen das", in de herfst, al 4200 per week kwamen dan durf ik er wel wat om te verwedden dat er straks weken komen waarin er nog veel meer gaan komen.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 11:14 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat gaat niet gebeuren, dus ik zie het nut van die malle vergelijking niet zo.
De vraag is dan wat voor kliek is dat?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:46 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat zou nog best eens kunnen, inderdaad. Sowieso ligt de macht op veel departementen in feite al bij de ambtenarij.
Dat is nieuw voor mij.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 11:12 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Afkomstig uit een NSB-familie met wat extremistische trekjes. Zo mal is die vergelijking niet.
Omdat Nederland kleinere steden kent, betekent niet dat er geen geïslamiseerde wijken bestaan waar het geradicaliseerde gedachtegoed in opkomst is. Zelfs onder negenjarigen, zoals laatst een artikel aangaf. Wijken waar niet gesluierde moslima's steeds vaker worden aangesproken, wijken waar je als jood je keppeltje maar beter niet op kunt zetten, wijken waar de criminaliteitscijfers boventoon viert.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 11:09 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het is het type wijk wat in Nederland niet of nauwelijks bestaat. Ondanks wanhopige pogingen om Shariadriehoeken e.d. aan te wijzen.
[..]
Hetgeen gelukkig niet veel meer is dan relatief gerommel in de marge. Bedenk bijvoorbeeld ook dat de moord op Van Gogh alweer uit 2004 dateert. Gezien alle ontwikkelingen sindsdien een eeuwigheid geleden.
[..]
Dat gaat gelukkig slechts op voor de extremisten in onze samenleving. Marginalen heb je altijd en overal maar de concrete invloed is beperkt.
[..]
Jij verwacht gewoon een half miljoen migranten in een jaar ofzo?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 11:12 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Er komen straks 10.000 migranten per week, met een middeleeuwse cultuur, het land binnen. Wat voor democratie gaat dat dan worden?
Dat lijkt me een beetje veel maar 200.000 zou me niet verbazen.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 11:28 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Jij verwacht gewoon een half miljoen migranten in een jaar ofzo?
Ach, psychiatrische instellingen zijn ook prima te vinden hoor.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 11:06 schreef Elzies het volgende:
[..]
Het betrof een psychisch gestoorde Nederlander, geen moslim.
Had dus een andere impact.
Ik merk helemaal niets van die spanningen. En ik beweeg vrijelijk tussen 'zwarte' en 'witte' regio's.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 11:04 schreef Elzies het volgende:
[..]
Niemand weet hoe Nederlanders reageren als er een bloedige aanslag plaatsvind op ons grondgebied waarbij onschuldige burgers omkomen in plaats van een bekend publiek figuur.
Zeker in een samenleving die in rap tempo polariseert. Want ook Nederland kent etnische spanningen die overigens allemaal wederzijds zijn. We kunnen niet ontkennen dat de boog gespannen is en dat bepaalde discriminerende uitlatingen over en weer ver normaliseren. Dat zijn allemaal kenmerken die toe te schrijven zijn aan het begin van een ontmenselijkingsproces.
Dat is bijna het dubbele van de schattingen die gemaakt worden. Hoe kom je daar zo bij?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 11:30 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Dat lijkt me een beetje veel maar 200.000 zou me niet verbazen.
Het heeft ook te maken met de frequentie en toename van de aanslagen. In Parijs was men bij de eerste aanslag nog strijdvaardig en ging men massaal de straat op. Hoe anders was dat bij de tweede grote aanslag in datzelfde jaar?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 11:30 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ach, psychiatrische instellingen zijn ook prima te vinden hoor.
Feitelijk zijn er al genoeg van dergelijke aanslagen geweest in Europa. Londen, Madrid, Parijs en nog een hoop kleinschaligere incidenten. Zie jij burgeroorlogen en revoluties in die landen? Ik niet.
Hooguit leidt zo'n aanslag tot wat meer incidenten als geweldpleging jegens willekeurige mensen met een kleurtje door wat hooligans of bruinhemden, wat varkenskoppen bij moskeeën en dat soort zaken.
Nee. Dit verzin je erbij. Je hebt geen flauw idee wat de uitkomst is.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 11:42 schreef Elzies het volgende:
Het gaat om een patroon die zich steeds verder aan het ontvouwen is richting een specifieke uitkomst.
Ik moet altijd aan deze van Hatebreed denken als ik al die oproepen tot revolutie op internet lees:quote:
quote:Talk of the causes you support
Voice your misdirected views
You only comment on the things you don't have the power to change
Do you even think before you speak
Do you know what it is you condone?
Take a look at the world today
You've taken your freedom and safety for granted
How do you justify (you have no right)
The way you disgrace those who gave their lives
And how do you justify (you have no right)
The way you disrespect those whose loved ones died.
Everyday is a different crusade
You revolt from the safety of your fantasies
Privileged, you've never fought for a thing
You'd be the first to go if there was real anarchy
All your jargon makes me sick
You're the farthest thing from an activist
You've lost sight of what's important and real
You've taken your freedom and safety for granted
(How do you justify...)
Kill!
This is dedicated to all those who gave their lives to uphold their beliefs
Not to those who try to demean their sacrifices
You have no right.
For those who fought our rights and for those who gave their lives.
And for the families whose love ones died.
It's their honor for which we still fight.
Vorig jaar zijn er bijna 60.000 binnengekomen en toen kwam de stroom pas in september op gang, in de herfst, mensen die op het laatste moment besloten om hierheen te komen. Als er vorig jaar, onder die ongunstige omstandigheden, al weken waren met 4200, 3100, 3000 dan kan je er wel vanuit gaan dat er straks in de lente en zomer meer per week gaan komen.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 11:36 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Dat is bijna het dubbele van de schattingen die gemaakt worden. Hoe kom je daar zo bij?
Het hoogtepunt in Nederland vorig jaar zat onder de 12.000 per maand. Daarnaast reken je buiten alle maatregelen die getroffen worden. Je wil gewoon te graag rellen.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 11:16 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Als er vorig jaar op het laatste moment, na "wir schaffen das", in de herfst, al 4200 per week kwamen dan durf ik er wel wat om te verwedden dat er straks weken komen waarin er nog veel meer gaan komen.
Alle maatregelen.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 12:16 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het hoogtepunt in Nederland vorig jaar zat onder de 12.000 per maand. Daarnaast reken je buiten alle maatregelen die getroffen worden. Je wil gewoon te graag rellen.
De situatie in Nederland vergelijken met Frankrijk of zelfs België is echt compleet van de zotte.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 11:22 schreef Elzies het volgende:
[..]
Omdat Nederland kleinere steden kent, betekent niet dat er geen geïslamiseerde wijken bestaan waar het geradicaliseerde gedachtegoed in opkomst is. Zelfs onder negenjarigen, zoals laatst een artikel aangaf. Wijken waar niet gesluierde moslima's steeds vaker worden aangesproken, wijken waar je als jood je keppeltje maar beter niet op kunt zetten, wijken waar de criminaliteitscijfers boventoon viert.
Wat de aanslagen in Parijs hebben aangetoond is dat je helemaal geen duizenden strijders nodig hebt om dood en verderf te zaaien. Slechts een paar mensen met automatische wapens en een bomgordel zijn voldoende om een samenleving te ontwrichten.
Voor mij is de islamitische moord op van Gogh geen eeuwigheid geleden. Integendeel, we zien dat sinds die moord het geradicaliseerde gedachtegoed onder islamitische jongeren enorm is toe genomen. Was de Hofstadgroep rondom Mohammed B en Samir A nog een onbekend fenomeen, nu is het onderdeel van onze samenleving geworden. Omdat er aanslagen zijn verijdeld betekent nog niet dat de dreiging is weggenomen. De Nederlandse veiligheidsdienst staat erom bekend dat het ver gaat in het aftappen en afluisteren van zijn burgers.
Ja, alle maatregelen. Die zullen niet tot een 100% werkende eindoplossing leiden maar dat is ook niet realistisch.quote:
Dat besef dringt niet zo door geloof ik.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 12:19 schreef Heilwasser het volgende:
De doorgang is niet zo makkelijk als vorig jaar.
Dus omdat je ergens geen hol mee bereikt, dan doen mensen het ook niet?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 09:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Amerikanen hebben na 9/11 ook het hoofd koel weten te houden. Als er bij aanslagen in Europa duizenden doden vallen, dan zullen er inderdaad meer geweldsincidenten richting moslims plaatsvinden, maar ik acht de kans klein dat 'het volk' dan in opstand komt. Al is het alleen al omdat je daar geen ene hol mee bereikt.
Toppie Joppie maatregelen zijn dat dan.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 12:19 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ja, alle maatregelen. Die zullen niet tot een 100% werkende eindoplossing leiden maar dat is ook niet realistisch.
Ik vind het woord 'eindoplossing' een beetje ongepast in deze discussie.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 12:19 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ja, alle maatregelen. Die zullen niet tot een 100% werkende eindoplossing leiden maar dat is ook niet realistisch.
Volgens mij functioneert de maatschappij nog precies hetzelfde als daarvoor.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 11:22 schreef Elzies het volgende:
Wat de aanslagen in Parijs hebben aangetoond is dat je helemaal geen duizenden strijders nodig hebt om dood en verderf te zaaien. Slechts een paar mensen met automatische wapens en een bomgordel zijn voldoende om een samenleving te ontwrichten.
Zoals gezegd er is geen accuut functionerende eindoplossing beschikbaar.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 12:34 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Toppie Joppie maatregelen zijn dat dan.In januari kwamen er 10 keer zoveel vluchtelingen de EU binnen als in januari 2015. Aan die maatregelen gaan we vast heel veel hebben.
Dat is in Frankrijk zeer zeker niet het geval, want daar is voor onbepaalde tijd de noodtoestand afgekondigd.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 12:54 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Volgens mij functioneert de maatschappij nog precies hetzelfde als daarvoor.
Komt nog wel. Zodra Griekenland en Turkije boos tegen elkaar gaan doen.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 12:20 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat besef dringt niet zo door geloof ik.
Dat is wat men helaas na lijkt te streven.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 12:43 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Ik vind het woord 'eindoplossing' een beetje ongepast in deze discussie.
Op papier. Natuurlijk zijn er maatregelen getroffen wat betreft veiligheid. Maar het dagelijks leven gaat gewoon door.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 13:01 schreef LXIV het volgende:
Dat is in Frankrijk zeer zeker niet het geval, want daar is voor onbepaalde tijd de noodtoestand afgekondigd.
Het dagelijks leven gaat altijd door. Ook tijdnes WOII ging het dagelijks leven in Nederland door.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 13:02 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Op papier. Natuurlijk zijn er maatregelen getroffen wat betreft veiligheid. Maar het dagelijks leven gaat gewoon door.
Toch is de vrijheid van meningsuiting niet aangetast, noch worden er Westerse waarden verloochend.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 13:03 schreef LXIV het volgende:
Het dagelijks leven gaat altijd door. Ook tijdnes WOII ging het dagelijks leven in Nederland door.
Nou, ik denk het wel. Volgens mij kunnen er nu mensen opgepakt en vastgezet worden zonder proces bijvoorbeeld. Er was juist wel wat commentaar van mensenrechtenorganisaties hierop.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 13:05 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Toch is de vrijheid van meningsuiting niet aangetast, noch worden er Westerse waarden verloochend.
Jihadisten worden inderdaad soms zo opgepakt. Vind ik niet zo'n probleem.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 13:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, ik denk het wel. Volgens mij kunnen er nu mensen opgepakt en vastgezet worden zonder proces bijvoorbeeld. Er was juist wel wat commentaar van mensenrechtenorganisaties hierop.
Hier is er in ieder geval 1 die wel een of andere revolutie wil. Ik wil een totaal ander systeem en hoe dat gaat gebeuren maakt me niet uit maar aangezien de zittende macht niet wil veranderen lijkt een revolutie de enige oplossing.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 09:36 schreef Arutha_ConDoin het volgende:
[..]
[..]
Yup, die hysterische mensen maken het erger dan het is. Het leven is hier veel te goed, geen gek in NL die dit wilt.
Selectief shoppen in de statistieken natuurlijk. Deze schreeuwerige kop stond inderdaad boven een artikel waarin ook doodleuk verteld werd dat het aantal vluchtelingen in vergelijking met december alweer gehalveerd was.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 12:34 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Toppie Joppie maatregelen zijn dat dan.In januari kwamen er 10 keer zoveel vluchtelingen de EU binnen als in januari 2015. Aan die maatregelen gaan we vast heel veel hebben.
Dit, ze hebben hooguit last van een aantal kwajongens die door racisme zijn afgewezen voor een stageplaats.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 13:04 schreef Heilwasser het volgende:
Zelfs in Syrië gaat het leven grotendeels gewoon door.
Mensen moeten eens ophouden met die doemdenkerij. Het zit vrijwel allemaal tussen de oren.
Ja, maar dan hebben we het over een Japie77 uit het BNW forum.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 13:25 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Hier is er in ieder geval 1 die wel een of andere revolutie wil. Ik wil een totaal ander systeem en hoe dat gaat gebeuren maakt me niet uit maar aangezien de zittende macht niet wil veranderen lijkt een revolutie de enige oplossing.
Okee nieuw voor mij.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 12:12 schreef 99.999 het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kornelis_van_der_Vlis
Sterker nog, grootschalig gerel, laat staan revolutie is ook na Theo van Gogh, Anders Breivik, Charlie Hebdo en Bataclan uitgebleven. Waarom zou het bij een volgende aanslag opeens anders zijn?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, we hebben om de vier jaar een revolutie, he? Beetje erg naïef, Oekraïne is ook een democratie, is dat ook een bakermat van voorspoed en gerechtigheid en gelijkheid etc?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 09:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat versta je onder een revolutie? Een omverwerping van de zittende macht? In een democratie is zoiets overbodig. Het volk krijgt iedere 4 jaar de kans om de zittende macht omver te werpen. Dat is de volmaakte katarsis om revolutie te voorkomen. Ook maakt dit een revolutie niet legitiem.
Ik verwacht wel mogelijk grootschalige rellen als er een grote aanslag komt. Een groot deel van de bevolking is wel steeds geweldsbereider. Ook ervaren veel mensen een existentiele angst om als volk 'vervangen' te worden. Maar zolang het economisch redelijk blijft gaan zullen mensen niet hun welvaart op het spel zetten voor iets onzekers.
Wil je nu beweren dat het gemiddeld genomen in democratieën niet beter toeven is dan in de andere staatsvormen die de wereld kent? Gewoon objectief en empirisch gezien?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 21:23 schreef D1990 het volgende:
[..]
Ja, we hebben om de vier jaar een revolutie, he? Beetje erg naïef, Oekraïne is ook een democratie, is dat ook een bakermat van voorspoed en gerechtigheid en gelijkheid etc?
Breivik valt niet in het rijtje van voedingsbodem. Wie zouden daarvoor de straat op moeten zijn gegaan.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 21:06 schreef Falco het volgende:
[..]
Sterker nog, grootschalig gerel, laat staan revolutie is ook na Theo van Gogh, Anders Breivik, Charlie Hebdo en Bataclan uitgebleven. Waarom zou het bij een volgende aanslag opeens anders zijn?
Tevens is ligt het nog steeds een pak lager in de recordjaren. Maar toen lagen figuren als BD2000 nog aan de tiet en had niet iedere randdebiel de beschikking over internet.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 13:27 schreef Monolith het volgende:
[..]
Selectief shoppen in de statistieken natuurlijk. Deze schreeuwerige kop stond inderdaad boven een artikel waarin ook doodleuk verteld werd dat het aantal vluchtelingen in vergelijking met december alweer gehalveerd was.
Dat zeg ik net, Oekraïne is democratisch, Turkije is ook democratisch. Jij doet net alsof democratie het perfecte staatsvorm is, maar nee. Dat is het zeer zeker niet.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 21:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wil je nu beweren dat het gemiddeld genomen in democratieën niet beter toeven is dan in de andere staatsvormen die de wereld kent? Gewoon objectief en empirisch gezien?
Het is niet perfect. Het is wel het beste wat er tot nu toe gevonden is. De fijnste landen om te leven zijn democratisch.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 21:31 schreef D1990 het volgende:
[..]
Dat zeg ik net, Oekraïne is democratisch, Turkije is ook democratisch. Jij doet net alsof democratie het perfecte staatsvorm is, maar nee. Dat is het zeer zeker niet.
Ben je consequent? Oftewel, steun(de) jij de aanpak van Khadaffi en Assad ook, die met geweld de opstand neersloegen/proberen neer te slaan?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als mensen het echt te bont maken, dan dient er hard te worden ingegrepen. Zo simpel is het.
Als een groepje demonstranten wat leuzen scandeert op het Malieveld, dan hoeft er uiteraard niet te worden ingegrepen.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 21:35 schreef D1990 het volgende:
[..]
Ben je consequent? Oftewel, steun(de) jij de aanpak van Khadaffi en Assad ook, die met geweld de opstand neersloegen/proberen neer te slaan?
Dus is het een ja of nee, jij keurt de aanpak van khadaffi en Assad ook goed? Aangezien die demonstranten daar de wapens op hadden gepakt.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 21:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als een groepje demonstranten wat leuzen scandeert op het Malieveld, dan hoeft er uiteraard niet te worden ingegrepen.
In het geval van een gewapende opstand (as if), mag/moet de overheid wat mij betreft terugslaan.
Helaas, ik ben toch net iets te intelligent om vatbaar te zijn voor valse dilemma's.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 22:01 schreef D1990 het volgende:
[..]
Dus is het een ja of nee, jij keurt de aanpak van khadaffi en Assad ook goed? Aangezien die demonstranten daar de wapens op hadden gepakt.
Dacht ik al, je bent dus niet consequent, wat een verassing.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 22:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Helaas, ik ben toch net iets te intelligent om vatbaar te zijn voor valse dilemma's.
Dat waren dictaturen, die mag je wel omver proberen te werpen omdat er geen andere manier is om er vanaf te komen.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 22:01 schreef D1990 het volgende:
[..]
Dus is het een ja of nee, jij keurt de aanpak van khadaffi en Assad ook goed? Aangezien die demonstranten daar de wapens op hadden gepakt.
Jij bepaald wanneer een regering omver geworpen mag worden, en wanneer niet? Wie heeft jou die macht gegeven?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 22:13 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Dat waren dictaturen, die mag je wel omver proberen te werpen omdat er geen andere manier is om er vanaf te komen.
In democratiën hebben we daar verkiezingen voor.
Bijna goed. Vrije verkiezingen. Er zijn ''democratieën'' die zeker verkiezingen hebben, maar vrij wil ik die niet noemen. En dan?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 22:13 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Dat waren dictaturen, die mag je wel omver proberen te werpen omdat er geen andere manier is om er vanaf te komen.
Bepaalt.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 22:15 schreef D1990 het volgende:
[..]
Jij bepaald wanneer een regering omver geworpen mag worden, en wanneer niet? Wie heeft jou die macht gegeven?
En wat heeft de staatsvorm te maken met het kwaliteit van leven in een land? Het leven in Libië was goed, ongeacht hun staatsvorm. Dus welk recht had NATO om het omver te werpen? En wanneer beginnen we dan met de invasie van Saoedi-Arabië? Aangezien die ook niet bepaald democratisch is, erg consistent weer.
De grote mensenwereld is dan ook niet consequent. Leer er mee leven.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 22:05 schreef D1990 het volgende:
[..]
Dacht ik al, je bent dus niet consequent, wat een verassing.
Serieus? Dus jij erkent de autoriteit van de overheid ook al klopt die van geen kant? Waarom mag een overheid wel geweld gebruiken en normale mensen niet??quote:Op dinsdag 2 februari 2016 21:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als een groepje demonstranten wat leuzen scandeert op het Malieveld, dan hoeft er uiteraard niet te worden ingegrepen.
In het geval van een gewapende opstand (as if), mag/moet de overheid wat mij betreft terugslaan.
Kom nou toch. Democratie is bij ons totaal ondergeschikt aan de financiele wereld. Dat hebben we wel kunnen zien tijdens de Griekse crisis nou laatst weer.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 22:13 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
BNW is verderop.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 22:22 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Kom nou toch. Democratie is bij ons totaal ondergeschikt aan de financiele wereld. Dat hebben we wel kunnen zien tijdens de Griekse crisis nou laatst weer.
Omdat ik geloof in en vertrouw op de geweldsbeteugelende werking van een verticale machtsstructuur.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 22:21 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Serieus? Dus jij erkent de autoriteit van de overheid ook al klopt die van geen kant? Waarom mag een overheid wel geweld gebruiken en normale mensen niet??
Als jij er trots op bent om een hypocriet te zijn, is maar waar je trots op bent.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 22:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De grote mensenwereld is dan ook niet consequent. Leer er mee leven.
'Inconsequent' vind ik dan ook geen vies woord.
Zo zie je maar hoe kleinzielig je bent, als je mensen gaat aanvallen op grammatica, in plaats van argumenten. Zwak mannetje.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 22:18 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Bepaalt.
En nee, maar ik vind dat een volk haar eigen regering moet kunnen kiezen.
En dat kan gelukkig in Nederland.
Denk je nou werkelijk dat ik mij ga lopen schamen omdat je mijn standpunt zelf inkleurt met behulp van een vals dilemma?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 22:27 schreef D1990 het volgende:
[..]
Als jij er trots op bent om een hypocriet te zijn, is maar waar je trots op bent.
Heeft niks met BNW te maken hoor. Zijn gewoon feiten. Als je hoort dat tijdens die gesprekken met de Griekse regering gewoon letterlijk door de Trojka en de EU politici gezegd word dat Griekenland gewoon moet voldoen aan de eisen en ze niks te maken hebben met het feit dat deze nieuwe Griekse regering door het volk gekozen is, lijkt het me duidelijk.quote:
O dat zal ik misschien wel met je eens zijn. Maar er zijn natuurlijk legio uitzonderingen hierin. Dat geweld van de overheid op een hele andere manier word gezien als geweld door burgers vind ik best schrikbarend.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Omdat ik geloof in en vertrouw op de geweldsbeteugelende werking van een verticale machtsstructuur.
Alsof politici nog te vertrouwen zijn. Loopjongens voor het grote geld zijn het geworden helaas.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:30 schreef DustPuppy het volgende:
Ik snap ook serieus niet waarom je hier een revolutie zou verwachten. Je mag toch volgend jaar gewoon weer netjes stemmen? Dan stem je lekker een keer iets anders.
Zodra we geen parlementaire democratie meer hebben praten we verder.
Ja omdat wij hier zo hard riepen dat we ons geld terug wildenquote:Op dinsdag 2 februari 2016 22:54 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Heeft niks met BNW te maken hoor. Zijn gewoon feiten. Als je hoort dat tijdens die gesprekken met de Griekse regering gewoon letterlijk door de Trojka en de EU politici gezegd word dat Griekenland gewoon moet voldoen aan de eisen en ze niks te maken hebben met het feit dat deze nieuwe Griekse regering door het volk gekozen is, lijkt het me duidelijk.
Had er niet veel mee te maken. Beleid van de Trojka en de EU is gewoon de belangen van banken behartigen. Dat geld krijgen jij en ik (burgers) toch nooit meer terug.quote:Op woensdag 3 februari 2016 00:00 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Ja omdat wij hier zo hard riepen dat we ons geld terug wilden
Nee dat doet de Trojka dus absoluut niet. Het beleid wat de ECB nu bv voert met het opkopen van de obligaties door de ECB is alleen maar gunstig voor banken. En totaal niet gunstig voor ons. Al het beleid van de ECB, de Trojka en ook veel beleid van de EU en zelfs de landelijke politiek is vooral gericht op belangenbehartiging van banken en multinationals. Alleen op gemeente niveau is de politiek nog daadwerkelijk gericht op het behartigen van belangen van burgers.quote:Op woensdag 3 februari 2016 01:29 schreef Gutmensch het volgende:
Japie, die Trojka behartigde ook mijn belangen en die van de meeste EU-burgers.
Dus ik ben blij dat ze die Griekenlandcrisis voor nu hebben opgelost.
En ja, dat mag best wat kosten.
Het beleid van de ECB is ook heel erg gunstig voor mij, want ik leid een bijzonder prettig leven.quote:Op woensdag 3 februari 2016 01:32 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Nee dat doet de Trojka dus absoluut niet. Het beleid wat de ECB nu bv voert met het opkopen van de obligaties door de ECB is alleen maar gunstig voor banken. En totaal niet gunstig voor ons. Al het beleid van de ECB, de Trojka en ook veel beleid van de EU en zelfs de landelijke politiek is vooral gericht op belangenbehartiging van banken en multinationals. Alleen op gemeente niveau is de politiek nog daadwerkelijk gericht op het behartigen van belangen van burgers.
Pffff. Ja dat is het summum van korte termijn denken en oogkleppen denken. We spreken elkaar over 5 jaar nog wel eens. De enige reden wat wij er nu nog niks van merken in Nederland is omdat we heroine toedienen aan het financiele systeem. Het word nog meer opgepompt en dat gaat een keer klappen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 01:37 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Het beleid van de ECB is ook heel erg gunstig voor mij, want ik leid een bijzonder prettig leven.
Jij niet?
Ik loop hier al meer dan 40 jaar rond en volg het allemaal dus al wel langer dan een paar jaar. Het is allemaal best stabiel.quote:Op woensdag 3 februari 2016 01:58 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Pffff. Ja dat is het summum van korte termijn denken en oogkleppen denken. We spreken elkaar over 5 jaar nog wel eens. De enige reden wat wij er nu nog niks van merken in Nederland is omdat we heroine toedienen aan het financiele systeem. Het word nog meer opgepompt en dat gaat een keer klappen.
Ik niet, ik denk eerder jij. Het Goedvolk torpedeert elke maatregel die het probleem kleiner maakt. Die willen dit juist. Het Goedvolk heeft de dwingende behoefte om zich superieur te voelen. Niet om andere mensen te helpen, ze geven geen reet om hun omgeving, maar puur om hun ego te strelen.quote:
torpederen nog wel, noem eens een voorbeeld wat dat goedvolk dan wel niet torpedeert, of lig een paar aangezien ze elke maatregel dus torperdeert. En tov an wie zouden ze zich superieur voelen, de miskende rechtse vrijdenker? En waarom zouden ze geen reet geven om hun omgeving?quote:Op woensdag 3 februari 2016 08:51 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ik niet, ik denk eerder jij. Het Goedvolk torpedeert elke maatregel die het probleem kleiner maakt. Die willen dit juist. Het Goedvolk heeft de dwingende behoefte om zich superieur te voelen. Niet om andere mensen te helpen, ze geven geen reet om hun omgeving, maar puur om hun ego te strelen.
Je bent al goed bezig om dat wat jij als 'de vijand' ziet te ontmenselijken zie ik. Het Goedvolkquote:Op woensdag 3 februari 2016 08:51 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ik niet, ik denk eerder jij. Het Goedvolk torpedeert elke maatregel die het probleem kleiner maakt. Die willen dit juist. Het Goedvolk heeft de dwingende behoefte om zich superieur te voelen. Niet om andere mensen te helpen, ze geven geen reet om hun omgeving, maar puur om hun ego te strelen.
Dat uit zich door 1000 keer te zeggen "dat is geen oplossing". Als je overtuiging is "ik wil die mensen niet hier, punt" dan reageer je niet zo. Ze geven geen reet om hun omgeving omdat ze gevoelloos zijn. Een ideologie doet dat met je. Dat zie je bij Goedvolk, Jehova getuigen, strenggelovigen enz. Ze verbannen nog liever hun eigen familie dan dat ze hun ideologie verloochenen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 08:58 schreef Re het volgende:
[..]
torpederen nog wel, noem eens een voorbeeld wat dat goedvolk dan wel niet torpedeert, of lig een paar aangezien ze elke maatregel dus torperdeert. En tov an wie zouden ze zich superieur voelen, de miskende rechtse vrijdenker? En waarom zouden ze geen reet geven om hun omgeving?
allemaal van die loze holle retoriek
Gelukkig hebben alleen mensen die jou niet aanstaan last van een ideologie en zie jij de wereld precies zoals die is, zonder ideologische constructies of wat dat ook.quote:Op woensdag 3 februari 2016 09:08 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Dat uit zich door 1000 keer te zeggen "dat is geen oplossing". Als je overtuiging is "ik wil die mensen niet hier, punt" dan reageer je niet zo. Ze geven geen reet om hun omgeving omdat ze gevoelloos zijn. Een ideologie doet dat met je. Dat zie je bij Goedvolk, Jehova getuigen, strenggelovigen enz. Ze verbannen nog liever hun eigen familie dan dat ze hun ideologie verloochenen.
Dat is eerder jouw eigen overtuiging dan een verifieerbaar feit. Als je gelijk zou hebben was dat direct te zien in opgesteld beleid en de genomen maatregelen. Niks wijst daarop. Wat Dustpuppy zegt, je bent hard bezig met het ontmenselijken van de mensen die je als tegenstander ziet. Volgende keer je dubbele espresso misschien niet anaal nemen zo op de vroege ochtend.quote:Op woensdag 3 februari 2016 09:08 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Dat uit zich door 1000 keer te zeggen "dat is geen oplossing". Als je overtuiging is "ik wil die mensen niet hier, punt" dan reageer je niet zo. Ze geven geen reet om hun omgeving omdat ze gevoelloos zijn. Een ideologie doet dat met je. Dat zie je bij Goedvolk, Jehova getuigen, strenggelovigen enz. Ze verbannen nog liever hun eigen familie dan dat ze hun ideologie verloochenen.
ik weet niet wat er in je hoofd afspeelt maar dat de oplossing die je wil niet resoneert met de oplossingen die een ander voorstaat is nog altijd een normaal iets. Dat jij graag je vijanden classificeert met zulk soort negativiteit ligt niet aan je tegenstander maar aan jezelf. En dat verbannen is ook nog altijd iets wat een vals denkpatroon is, je zou het graag zien zo, maar dat is natuurlijk ver van de waarheid.quote:Op woensdag 3 februari 2016 09:08 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Typisch nazistisch inderdaad. Maar deze hersendode staat hier dan ook al langer bekend als een echte.quote:Op woensdag 3 februari 2016 08:59 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Je bent al goed bezig om dat wat jij als 'de vijand' ziet te ontmenselijken zie ik. Het Goedvolk.
Stap 1 is in ieder geval gezet.
Espresso is voor watjes, ik heb voor mijn ontbijt al 4 wodka-Bullits op. Ik ben niet begonnen met het ontmenselijken van mijn tegenstanders. Dat proces is al ruim 30 jaar geleden begonnen door de "tegenstander" en gaat nog steeds door. Blijkt ook wel dat het Goedvolk weinig incasseringsvermogen heeft, ze kunnen wel uitdelen maar niet incasseren. Gaan dan janken in Feedback. Beetje laf naar mijn idee.quote:Op woensdag 3 februari 2016 09:13 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Dat is eerder jouw eigen overtuiging dan een verifieerbaar feit. Als je gelijk zou hebben was dat direct te zien in opgesteld beleid en de genomen maatregelen. Niks wijst daarop. Wat Dustpuppy zegt, je bent hard bezig met het ontmenselijken van de mensen die je als tegenstander ziet. Volgende keer je dubbele espresso misschien niet annaal nemen zo op de vroege ochtend.
En dat zeg jij.quote:Op woensdag 3 februari 2016 09:26 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Typisch nazistisch inderdaad. Maar deze hersendode staat hier dan ook al langer bekend als een echte.
Definieer dat 'Goedvolk' eens? Ik voel me namelijk niet heel erg aangesproken.quote:Op woensdag 3 februari 2016 09:26 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Espresso is voor watjes, ik heb voor mijn ontbijt al 4 wodka-Bullits op. Ik ben niet begonnen met het ontmenselijken van mijn tegenstanders. Dat proces is al ruim 30 jaar geleden begonnen door de "tegenstander" en gaat nog steeds door. Blijkt ook wel dat het Goedvolk weinig incasseringsvermogen heeft, ze kunnen wel uitdelen maar niet incasseren. Gaan dan janken in Feedback. Beetje laf naar mijn idee.
'Gat'quote:Op woensdag 3 februari 2016 09:16 schreef Re het volgende:
een espressoklisma ... hmmm gat in de markt
Iedereen die moslims niet per definitie aan de hoogste boom wil opknopen, vermoed ik.quote:Op woensdag 3 februari 2016 09:32 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Definieer dat 'Goedvolk' eens? Ik voel me namelijk niet heel erg aangesproken.
quote:Op woensdag 3 februari 2016 09:26 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Espresso is voor watjes, ik heb voor mijn ontbijt al 4 wodka-Bullits op. Ik ben niet begonnen met het ontmenselijken van mijn tegenstanders. Dat proces is al ruim 30 jaar geleden begonnen door de "tegenstander" en gaat nog steeds door. Blijkt ook wel dat het Goedvolk weinig incasseringsvermogen heeft, ze kunnen wel uitdelen maar niet incasseren. Gaan dan janken in Feedback. Beetje laf naar mijn idee.
Deze man snapt het.quote:
If it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck...quote:Op woensdag 3 februari 2016 09:30 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
En dat zeg jij.Iemand die in de helft van zijn posts een nazi-vergelijking maakt.
It might be a platypus.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:15 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
If it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck...
quote:Op woensdag 3 februari 2016 08:44 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Ik loop hier al meer dan 40 jaar rond en volg het allemaal dus al wel langer dan een paar jaar. Het is allemaal best stabiel.
Hoe denk jij dat de zomer in Duitsland eruit gaat zien? Denk je dat de vluchtelingen zich dan zullen gedragen?quote:Op woensdag 3 februari 2016 09:34 schreef KoosVogels het volgende:
Wat zal die Braindead2000 teleurgesteld zijn als blijkt dat de soep niet zo heet wordt gegeten.
Nee, zeggen dat alles op instorten staat is realistischquote:Op woensdag 3 februari 2016 10:18 schreef Japie77 het volgende:
[..]Goed argument. Omdat het tot nu toe goed is gegaan voor jou zal het je goed blijven gaan. Succes met je struisvogelgedrag.
Die gedragen zich dan net zo als andere mensen in een vergelijkbare situatie zouden doen. Ik verwacht niets bijzonders.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:19 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Hoe denk jij dat de zomer in Duitsland eruit gaat zien? Denk je dat de vluchtelingen zich dan zullen gedragen?
Je verhaal is natuurlijk niet bepaald nieuw. Onheilsprofeten roepen al jaren dat het systeem op klappen staat. De economie had al een keer of wat als een kaartenhuis in elkaar moeten donderen, als we bepaalde lieden mochten geloven.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:18 schreef Japie77 het volgende:
[..]Goed argument. Omdat het tot nu toe goed is gegaan voor jou zal het je goed blijven gaan. Succes met je struisvogelgedrag.
Dat is inderdaad realistisch ja. Als je bekijkt wat voor enorme schuldenbubbel we hebben opgebouwd, wat voor beleid er de laatste jaren is gevoerd, namelijk het injecteren van enorme bedragen bijgedrukt geld in een systeem wat al wankelde door de schulden. Etc etc.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:19 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Nee, zeggen dat alles op instorten staat is realistisch
Geen idee. Ik heb geen voorspellende gave.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:19 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Hoe denk jij dat de zomer in Duitsland eruit gaat zien? Denk je dat de vluchtelingen zich dan zullen gedragen?
Dat klopt. Alleen is de enige reden dat het systeem nog niet geklapt is omdat ze bepaalde maatregelen hebben bedacht die nog nooit eerder zijn vertoond en geleerd worden op school om juist niet toe te passen omdat dit Weimar achtige scenario's tot gevolg kan hebben. Het is als het inspuiten van een junk met heroine om hem te laten functioneren.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je verhaal is natuurlijk niet bepaald nieuw. Onheilsprofeten roepen al jaren dat het systeem op klappen staat. De economie had al een keer of wat als een kaartenhuis in elkaar moeten donderen, als we bepaalde lieden mochten geloven.
De waarheid is echter dat de soep meestal niet zo heet wordt gegeten. Er zijn tegenslagen en de manier waarop de financiele sector zich heeft gemanifesteerd in de aanloop naar de crisis in 2008, is om te kotsen. Niemand is echter gebaat bij een ineenstorting van de wereld zoals wij die kennen, en daarom loopt het meestal wel los.
Japie heeft waarschijnlijk een kutleven en denkt dat ie niets te verliezen heeft.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Geen idee. Ik heb geen voorspellende gave.
Ik hoop in ieder geval dat het allemaal wel mee zal vallen. En daarin schuilt het verschil tussen ons. Jij wil helemaal niet dat het rustig blijft.
Dit is wel heel apart.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:18 schreef Japie77 het volgende:
Verre van. Jij gaat er vanuit dat als iemand zelf een fijn leven heeft hij of zij dan ook niet wil dat er iets verandert aan het systeem. Ik steek niet zo egoistisch en kleindenkend in elkaar als jou gelukkig.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:26 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Japie heeft waarschijnlijk een kutleven en denkt dat ie niets te verliezen heeft.
En de prognose is ondanks alle exceptionele maatregelen van centrale banken helemaal niet gunstig:quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:24 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Dat klopt. Alleen is de enige reden dat het systeem nog niet geklapt is omdat ze bepaalde maatregelen hebben bedacht die nog nooit eerder zijn vertoond en geleerd worden op school om juist niet toe te passen omdat dit Weimar achtige scenario's tot gevolg kan hebben. Het is als het inspuiten van een junk met heroine om hem te laten functioneren.
Ik ben helemaal niet egoïstisch en kleindenkend(?). Ik ben er zelfs van overtuigd dat het behouden van de huidige status quo ook voor jou het beste is, net als voor 99,99% van de mensen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:28 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Verre van. Jij gaat er vanuit dat als iemand zelf een fijn leven heeft hij of zij dan ook niet wil dat er iets verandert aan het systeem. Ik steek niet zo egoistisch en kleindenkend in elkaar als jou gelukkig.
Inderdaad. Nu moeten ze weer iets nieuws gaan verzinnen. Ben benieuwd waar ze nu weer mee op de proppen komen. Op een gegeven moment moet er wel aan schuldsanering worden gedaan.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:28 schreef Perrin het volgende:
[..]
En de prognose is ondanks alle exceptionele maatregelen van centrale banken helemaal niet gunstig:
• The Shipping News Says the World Economy Is Toast
• For Once, Low Oil Prices May Be a Problem for World's Economy
Maar de vergelijkbare situatie voor hun is dat schaars geklede vrouwen hoeren zijn die je op elk moment mag pakken. En toch verwacht je niks bijzonders?quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:21 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Die gedragen zich dan net zo als andere mensen in een vergelijkbare situatie zouden doen. Ik verwacht niets bijzonders.
Het probleem met onheilsprofeten is dat ze vaak historisch besef ontberen. Jij denkt dat de periode waarin wij leven heel bijzonder is. Dat de eindtijd nu eindelijk op het punt staat om uit te breken; dat de wereld zoals wij die kennen op instorten staat.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:24 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Dat klopt. Alleen is de enige reden dat het systeem nog niet geklapt is omdat ze bepaalde maatregelen hebben bedacht die nog nooit eerder zijn vertoond en geleerd worden op school om juist niet toe te passen omdat dit Weimar achtige scenario's tot gevolg kan hebben. Het is als het inspuiten van een junk met heroine om hem te laten functioneren.
Dat is simpelweg een foutieve aanname van je.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:32 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Maar de vergelijkbare situatie voor hun is dat schaars geklede vrouwen hoeren zijn die je op elk moment mag pakken. En toch verwacht je niks bijzonders?
Maar dat is dus een totaal onjuiste overtuiging. Als ik je bv vertel dat alleen het systeem van rente (en dat is maar 1 dingetje) er al voor zorgt dat rijken rijker worden en armen armer. Alleen als je meer dan een miljoen euro hebt begin je te verdienen aan rente. De rest betaald meer aan rente dan je ontvangt in je leven. Verder natuurlijk het feit dat private banken geld creeeren en daar rente over heffen, is een belachelijk ongelijke situatie wat ten goede zou moeten komen aan de maatschappij.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:31 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Ik ben helemaal niet egoïstisch en kleindenkend(?). Ik ben er zelfs van overtuigd dat het behouden van de huidige status quo ook voor jou het beste is, net als voor 99,99% van de mensen.
En juist omdat bijna iedereen gebaat is bij het in stand houden van de huidige situatie wordt er alles aan gedaan om die in stand te houden. En met succes. We hebben simpelweg te veel te verliezen.
België kent net als Nederland een Marokkanenprobleem. Marokkanen zijn het hoogst vertegenwoordigd als het gaat om radicalisering en het uitreizen naar Syrië.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 12:17 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De situatie in Nederland vergelijken met Frankrijk of zelfs België is echt compleet van de zotte.
Onzin. We leven nu in een totaal andere tijd. En omdat we zo enorm veel welvaart hebben opgebouwd valt het nog niet gelijk zo enorm op als het wat slechter gaat. En je kunt je hoofd wel in het zand steken voor de ontelbare crisa die we hebben op het moment maar dat makt het niet minder.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:32 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het probleem met onheilsprofeten is dat ze vaak historisch besef ontberen. Jij denkt dat de periode waarin wij leven heel bijzonder is. Dat de eindtijd nu eindelijk op het punt staat om uit te breken; dat de wereld zoals wij die kennen op instorten staat.
Je vergeet voor het gemak even dat onze (groot)ouders veel heftigere crises hebben meegemaakt. Vergeleken met de jaren '30 van de vorige eeuw zijn de huidige economische strubbelingen een lachertje. Zelfs de jaren '80 waren in veel opzichten een stuk beroerder dan nu.
Onheilsprofeten wijzen vaak ook op de vele conflicten die er momenteel spelen in de wereld. Dat zouden er meer zijn dan vroeger. Om over aanslagen maar te zwijgen.
De waarheid is echter dat onze grootouders een wereldoorlog hebben meegemaakt en onze ouders gebukt gingen onder de dreiging van een nucleaire Holocaust. Verder werden er in de jaren '70 en '80 een hoop aanslagen gepleegd in Europa en was het toen ook al hommeles in allerlei vergeten uithoeken van de wereld.
Het overgrote deel van de mannen in Eritrea, Irak, Syrië en Afghanistan vindt een vrouw zonder hoofddoek al een hoer dus hoe denk je dat ze van de zomer hierop gaan reageren?quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:33 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Dat is simpelweg een foutieve aanname van je.
99% niet. En die ene procent net als tokkies die graag in koren roepen dat daar een piemel in moet.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:39 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Het overgrote deel van de mannen in Eritrea, Irak, Syrië en Afghanistan vindt een vrouw zonder hoofddoek al een hoer dus hoe denk je dat ze van de zomer hierop gaan reageren?
[ afbeelding ]
Ik denk ze daar wel aan wennen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:39 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Het overgrote deel van de mannen in Eritrea, Irak, Syrië en Afghanistan vindt een vrouw zonder hoofddoek al een hoer dus hoe denk je dat ze van de zomer hierop gaan reageren?
[ afbeelding ]
Nogmaals. als we de onheilsprofeten mochten geloven, dan was de boel al meerdere malen in elkaar gestort. Er zullen in de toekomst ongetwijfeld nog meerdere crises plaatsvinden, maar de kans dat we allemaal aan de bedelstaf raken, acht ik niet heel groot.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:38 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Onzin. We leven nu in een totaal andere tijd. En omdat we zo enorm veel welvaart hebben opgebouwd valt het nog niet gelijk zo enorm op als het wat slechter gaat. En je kunt je hoofd wel in het zand steken voor de ontelbare crisa die we hebben op het moment maar dat makt het niet minder.
Alleen al de situatie van het financiele systeem wat nu een wereldsysteem is (vroeger nog niet) is zo zorgelijk dat het een enorme crisis is. Of zoals Joris Luijendijk het in zijn boek verwoorde. Het is als een vliegtuig met een lege cockpit. Totaal geen controle.
En jij weet van elke afzonderlijke man uit dat land zijn gedachtes?quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:39 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ik zie het niet als zwartkijkerij maar gewoon realisme. Een financieel systeem wat bijna uit elkaar klapt van schuld, is dat gezond volgens jou?quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nogmaals. als we de onheilsprofeten mochten geloven, dan was de boel al meerdere malen in elkaar gestort. Er zullen in de toekomst ongetwijfeld nog meerdere crises plaatsvinden, maar de kans dat we allemaal aan de bedelstaf raken, acht ik niet heel groot.
Op den duur zal het systeem ook wel veranderen, maar daar is een doemscenario voor nodig. Het zal vermoedelijk met horten en stoten gaan en problemen zullen niet uitblijven, maar die zwartkijkerij vind ik persoonlijk nergens voor nodig.
Heb je dan helemaal geen geweten en gevoel? Door dit soort uitspraken creëer je een vals gevoel van veiligheid en je bent daarmee verantwoordelijk voor alle ellende die gaat komen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:42 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
99% niet. En die ene procent net als tokkies die graag in koren roepen dat daar een piemel in moet.
Nee, maar ik weet wel wat de maatschappelijke positie van een vrouw is in die landen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:46 schreef Japie77 het volgende:
[..]
En jij weet van elke afzonderlijke man uit dat land zijn gedachtes?
Wellicht eens de grafiek opzoeken van onze staatsschuld als percentage van het BNP. Dan besef je dat de vlag er wel eens beroerder bij heeft gehangen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:47 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Ik zie het niet als zwartkijkerij maar gewoon realisme. Een financieel systeem wat bijna uit elkaar klapt van schuld, is dat gezond volgens jou?
We gaan het zien.
Dat is dus niet waar. We hebben nog nooit zoveel schuld gehad als nu.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:50 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wellicht eens de grafiek opzoeken van onze staatsschuld als percentage van het BNP. Dan besef je dat de vlag er wel eens beroerder bij heeft gehangen.
quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:52 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Dat is dus niet waar. We hebben nog nooit zoveel schuld gehad als nu.
Dat we minder veel schulden maken dan voorheen wil niet zeggen dat het beter gaat.
Het begrotingstekort wordt minder, maar is nog steeds positief. Elk jaar weer.
De rente gaat natuurlijk dito omhoog. Vandaar dat het slechter gaat dan vroeger.
Tot zover dat argument.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:54 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
De Nederlandse staatsschuld als percentage van het BNP.
En de particuliere schulden?quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:54 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
http://www.cbs.nl/en-GB/m(...)?RefererType=RSSItemquote:Op woensdag 3 februari 2016 10:58 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
En de particuliere schulden?
Dan maar de doelpalen verschuiven?quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:58 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ja leuk grafiekje.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:54 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Weet je wat pas een vals gevoel van veiligheid geeft? Een hek om Nederland zetten.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:48 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Heb je dan helemaal geen geweten en gevoel? Door dit soort uitspraken creëer je een vals gevoel van veiligheid en je bent daarmee verantwoordelijk voor alle ellende die gaat komen.
quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dan maar de doelpalen verschuiven?
Zullen we dat hek in die Spaanse enclave in Marokko dan ook maar weghalen?quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Weet je wat pas een vals gevoel van veiligheid geeft? Een hek om Nederland zetten.
Mensen die visuele grafieken boven logica stellen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:58 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Tot zover dat argument.
Mensen, dit zijn zaken die jullie makkelijk zelf kunnen Googlen...![]()
Er is momenteel nog sprake van een begrotingstekort, dat klopt. Ik ben er ook voorstander van om dat weg te werken. Echter, de overheidsuitgaven plots met een paar miljard euro omlaag brengen, stuit nogal op wat weerstand. Daarom wordt het tekort geleidelijk afgebouwd. Ben het daar niet helemaal mee eens, maar ik snap waarom het kabinet kiest voor die route. Op termijn moet het echter mogelijk zijn om een overschot te behalen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:59 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Ja leuk grafiekje.
Zoals je ziet weten we net de rente in te lossen, als we zo doorgaan betekent dat automatisch elk jaar bezuinigen en belastingverhoging omdat de rente oploopt.
Het gaat helemaal niet de goede kant op. Als je elk jaar tekort komt, en elk jaar de rente hoger wordt dan moet dat ergens vandaan komen.
Puur logica, daar zijn geen grafiekjes voor nodig.
Ja, die situatie lijkt me inderdaad wel 1 op 1 vergelijkbaar met Nederland.quote:Op woensdag 3 februari 2016 11:02 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Zullen we dat hek in die Spaanse enclave in Marokko dan ook maar weghalen?
Of het hebben van (veel) schuld een probleem vormt, is afhankelijk van je inkomen. Als je in de bijstand zit is het niet handig om een schuld van 10k te hebben. Heb je echter een inkomen van 3k p/m, dan is dat probleem veel minder groot.quote:Op woensdag 3 februari 2016 11:02 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Mensen die visuele grafieken boven logica stellen.
Het is dat ik er geen zin in heb, maar met dezelfde cijfers en het weglaten of toevoegen van enkele variabelen kan ik exact de inverse uitkomst laten zien.
Raming noemen ze dat.
Laat toch de logica de overhand nemen.
Als je 1 euro hebt, en je hebt 20 cent rente. je lost daar 15 cent van in.
Dan heb je volgend jaar een schuld van 1,05.
Krijg je weer rente van iets meer dan 20 (even uit mijn hoofd)
Als je daar weer 15 cent van inlost. Dan zit je alweer op 1,11 schuld.
Zo loopt het op, al lijkt dat niet zo. Of merk je de versobering van de maatschappij niet?
We moeten uiteindelijk toe naar een systeem waar we schulden gaan inlossen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 11:03 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Er is momenteel nog sprake van een begrotingstekort, dat klopt. Ik ben er ook voorstander van om dat weg te werken. Echter, de overheidsuitgaven plots met een paar miljard euro omlaag brengen, stuit nogal op wat weerstand. Daarom wordt het tekort geleidelijk afgebouwd. Ben het daar niet helemaal mee eens, maar ik snap waarom het kabinet kiest voor die route. Op termijn moet het echter mogelijk zijn om een overschot te behalen.
Een andere manier om de staatsschuld terug te dringen, is het laten groeien van de economie. En ook in dat opzicht valt er weer redelijk goed nieuws te vernemen, want de economie is langzaam weer aan het groeien.
Je beseft dat we net een economische crisis achter de rug hebben en dat de overheid werkt naar een begrotingsevenwicht?quote:Op woensdag 3 februari 2016 11:05 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
We moeten uiteindelijk toe naar een systeem waar we schulden gaan inlossen.
Ben even de doorlooptijd kwijt, maar was laatst een voorbeeld van een lening met 5% rente. Na een redelijke termijn om af te lossen kwam dat uit dat je 2x het geleende bedrag terug hebt betaald.
De groei van de economie zou kunnen helpen, het is hoe je daar tegenaan kijkt. Maar feit blijft:
Zolang we geen schulden inlossen loopt het tekort op en moeten we alleen maar meer gaan betalen. Net zo lang totdat niemand meer wat heeft.
Zolang we elk jaar meer staatsschuld hebben, kun je moeilijk stellen dat het goed gaat.
Dat is de illusie waar iedereen hier in verkeerd.quote:Op woensdag 3 februari 2016 11:05 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Of het hebben van (veel) schuld een probleem vormt, is afhankelijk van je inkomen. Als je in de bijstand zit is het niet handig om een schuld van 10k te hebben. Heb je echter een inkomen van 3k p/m, dan is dat probleem veel minder groot.
Met de overheid en het BNP werkt het net zo.
Zullen we ook maar de regel schrappen voor vliegtuigmaatschappijen dat ze alleen mensen met een geldig visum mogen vervoeren? Geeft ook zo'n vals gevoel van veiligheid.quote:Op woensdag 3 februari 2016 11:03 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, die situatie lijkt me inderdaad wel 1 op 1 vergelijkbaar met Nederland.
Je beseft ook dat het financiële systeem als een fuik in elkaar zit? En dat het de bedoeling is de duimschroeven elk jaar weer wat aan te draaien? (interest)quote:Op woensdag 3 februari 2016 11:06 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je beseft dat we net een economische crisis achter de rug hebben en dat de overheid werkt naar een begrotingsevenwicht?
We gaan gewoon helemaal niks doen en laten alle ellende op ons afkomen. Dan kan je in de toekomst altijd nog reageren met "“Wir haben es nicht gewußt".quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Weet je wat pas een vals gevoel van veiligheid geeft? Een hek om Nederland zetten.
Dat mogen we niet zeggen nee, het is glashelder wat de PVV wil.quote:Op woensdag 3 februari 2016 11:12 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
We gaan gewoon helemaal niks doen en laten alle ellende op ons afkomen. Dan kan je in de toekomst altijd nog reageren met "“Wir haben es nicht gewußt".
Het gaat natuurlijk niet alleen om Nederland. Kijk hier even om te kijken hoe waanzinnig hoog de staatsschuld van de USA is.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:54 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Zowel het particulier bezit als de particuliere pensioenspaarpot is aanmerkelijk groter dan die schulden.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:58 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
En verreken die nou eens met de staatsschuld hoeveel houden we daar dan van over?quote:Op woensdag 3 februari 2016 11:28 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zowel het particulier bezit als de particuliere pensioenspaarpot is aanmerkelijk groter dan die schulden.
Ofwel we hebben veel te veel te verliezen bij opstanden of revoluties.
Sommige particulieren bedoel je hiermee denk ik of niet?quote:Op woensdag 3 februari 2016 11:28 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zowel het particulier bezit als de particuliere pensioenspaarpot is aanmerkelijk groter dan die schulden.
Hoe kom je aan die cijfers?quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:42 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
99% niet. En die ene procent net als tokkies die graag in koren roepen dat daar een piemel in moet.
Nee het totaal van schulden en bezittingen van alle particulieren samen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 11:50 schreef john2406 het volgende:
[..]
Sommige particulieren bedoel je hiermee denk ik of niet?
Als ze daar niet tegen kunnen dan steken ze hun eigen ogen maar uit. Zo staat het ook in de Koran.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:39 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Alleen al het pensioenvermogen is met pakweg 1.100 miljard hoger dan de staatsschuld. En ook het particuliere woningbezit is pakweg dubbel zoveel waard dan de hypotheekschulden.quote:Op woensdag 3 februari 2016 11:47 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
En verreken die nou eens met de staatsschuld hoeveel houden we daar dan van over?
Ik heb je nog niet echt veel kloppende punten aan zien dragen. Als je met de basis al de mist ingaat wordt een inhoudelijke discussie ingewikkeld.quote:Waarom gaat er nooit iemand in op punten die kloppen er wordt er meteen weer een manier gezocht om te gaan graven naar een minder relevant deel van de economie dat goed lijkt te gaan maar gewoon onder het veel slechter presterende relevante deel valt.
Je dramatiseert de staatsschuld meer dan nodig en terecht is. Hij is hoog en daar moet wat aan gebeuren. Maar door de lage rente kost die schuld ons nu minder dan een aantal jaar geleden. Je moet je niet blind staren op puur het getal.quote:Stop nou eens met het voor het gemak weglaten van de staatsschuld omdat je dat niet wilt weten en alleen maar wilt zien hoe goed het gaat.
Het gaat gewoon de verkeerde kant op als we niet van die staatsschuld af weten te komen. Alle ellende van bezuinigingen en belasting verhogende troep komt daar vandaan en we hebben nog niets ingelost. Puur en alleen meer rente, maar nog steeds niet voldoende, afbetaald.
Ergo: De staatsschuld loopt minder snel op.
En wat gaan we straks doen als de staatsschuld opgeëist wordt? Onze huizen en pensioenen afstaan?quote:Op woensdag 3 februari 2016 11:59 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Alleen al het pensioenvermogen is met pakweg 1.100 miljard hoger dan de staatsschuld. En ook het particuliere woningbezit is pakweg dubbel zoveel waard dan de hypotheekschulden.
[..]
Ik heb je nog niet echt veel kloppende punten aan zien dragen. Als je met de basis al de mist ingaat wordt een inhoudelijke discussie ingewikkeld.
[..]
Je dramatiseert de staatsschuld meer dan nodig en terecht is. Hij is hoog en daar moet wat aan gebeuren. Maar door de lage rente kost die schuld ons nu minder dan een aantal jaar geleden. Je moet je niet blind staren op puur het getal.
"De schuld van huishoudens en niet-financiële bedrijven kwam eind juni 2013 uit op ruim 1,3 biljoen euro." Dat is meer dan het vermogen van alle pensioenfondsen bij elkaar. Daarnaast hebben we particulier bezit maar dat is evenveel waard als de gek ervoor geeft. Dan heb ik het nog geeneens over de staatsschuld zelf.quote:Op woensdag 3 februari 2016 11:28 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Welke pensioenpot?quote:Op woensdag 3 februari 2016 12:09 schreef john2406 het volgende:
Die pensioen potten die steken toch in vele hun ogen lijkt me?
Gelukkig zijn die nog in handen van mensen zonder gat in hun hand.
Waarom doen we dat dan niet? Of gaan we elkaar elk jaar weer meer rente geven? Of zit daar een transactietax voor Juncker & Co op of iets?quote:Op woensdag 3 februari 2016 12:11 schreef Gutmensch het volgende:
Ongeveer 100 miljard is in de eurozone uitgezet. Iets meer in de rest van Europa. Een beetje in Amerika. Een plukje in Azië. Banken hebben ongeveer een kwart in bezit. Verzekeraars, pensioenfondsen, beleggers en particulieren samen ook. De rest zit bij buitenlandse beleggers en centrale banken.
bron
Veel meer dan een kwart van de staatsschuld staat dus uit bij andere EU-landen. Die onderlinge EU-schulden kan je eigenlijk gewoon tegen elkaar wegstrepen
Op het moment zit er nog in dacht ik, als het nog een tijdje zo doorgaat denk ik dat die snel leeg is?quote:Op woensdag 3 februari 2016 12:12 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Welke pensioenpot?Die op papier of de werkelijke verschrompelde lege beurs die als pensioenpot door moet gaan.
We kunnen niks denk ik waarom zij dat niet doen zou ik dan vragen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 12:13 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Waarom doen we dat dan niet? Of gaan we elkaar elk jaar weer meer rente geven? Of zit daar een transactietax voor Juncker & Co op of iets?
Exacte cijfers heb ik ook niet maar logica vertelt ons dat je niet zonder consequenties geld kunt weghalen zonder daar uiteindelijk weer wat voor terug te stoppen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 12:14 schreef john2406 het volgende:
[..]
Op het moment zit er nog in dacht ik, als het nog een tijdje zo doorgaat denk ik dat die snel leeg is?
Dat klopt ook, was bijna vergeten dat de politiek los gekoppeld is van de wil van het volk.quote:Op woensdag 3 februari 2016 12:15 schreef john2406 het volgende:
[..]
We kunnen niks denk ik waarom zij dat niet doen zou ik dan vragen.
Waar heb je het nu over of de AOW of het pensioenkasje?quote:Op woensdag 3 februari 2016 12:16 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Exacte cijfers heb ik ook niet maar logica vertelt ons dat je niet zonder consequenties geld kunt weghalen zonder daar uiteindelijk weer wat voor terug te stoppen.
Maar goed gelukkig hebben we binnenkort veel meer medelanders om die pensioenpot weer te vullen. Hoe die dan hun pensioen gaan krijgen is iets dat de politieke opvolgers mogen gaan verzinnen.
Pensioenen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 12:25 schreef john2406 het volgende:
[..]
Waar heb je het nu over of de AOW of het pensioenkasje?
Geen idee, feit blijft: Neem of verlies je geld dat niet van jou is, zul je dat moeten aanvullen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 12:26 schreef john2406 het volgende:
[..]
Was er niet eens sprake van dat ze verplicht pensioen van de hand wouden doen?
Als het zo simpel was als even wat schulden tegen elkaar wegstrepen was het allang gebeurt. Dat is nu juist het probleem, bij schuldsanering word er altijd iemand de dupe. Maar het gaat nog veel meer om de onhoudbaarheid van een systeem wat krom ligt onder de schulden en rente. Als jij tot over je oren in de schulden zit ga je de schuldsanering in en word er schande over je gesproken. Bij overheden is het blijkbaar heel normaal.quote:Op woensdag 3 februari 2016 12:11 schreef Gutmensch het volgende:
Ongeveer 100 miljard is in de eurozone uitgezet. Iets meer in de rest van Europa. Een beetje in Amerika. Een plukje in Azië. Banken hebben ongeveer een kwart in bezit. Verzekeraars, pensioenfondsen, beleggers en particulieren samen ook. De rest zit bij buitenlandse beleggers en centrale banken.
bron
Veel meer dan een kwart van de staatsschuld staat dus uit bij andere EU-landen. Die onderlinge EU-schulden kan je eigenlijk gewoon tegen elkaar wegstrepen
Waarom moet je daar een EU federatie voor zijn. Je kunt ze nu toch ook al wegstrepen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 13:27 schreef Gutmensch het volgende:
Ik bedoelde meer dat die onderlinge EU-schulden weggestreept kunnen worden als de EU een echte federatie wordt.
Nivelleren dus. Het rijkere gedeelte van Nederland heeft de vorderingen in handen en de schulden dragen we met zijn allen. Aangezien jij constant de laagstbetaalden en laagst-opgeleiden zit te vernederen denk ik niet dat dat iets is wat je wil.quote:Op woensdag 3 februari 2016 13:27 schreef Gutmensch het volgende:
Ik bedoelde meer dat die onderlinge EU-schulden weggestreept kunnen worden als de EU een echte federatie wordt.
Dat gaat dus absoluut nooit gebeuren.quote:Op woensdag 3 februari 2016 13:27 schreef Gutmensch het volgende:
De greep uit de kas van het ABP in de jaren '90?quote:Op woensdag 3 februari 2016 12:40 schreef john2406 het volgende:
Zou het rijk al het geld terug gedaan hebben wat ze genomen hebben uit die kas ooit?
Als het klopt wat ik gehoord heb, dacht zelfs hier in het forum?
Zolang het nog is of kan geniet ervan!quote:Op woensdag 3 februari 2016 13:40 schreef KoosVogels het volgende:
Oke jongens, we gaan met z'n allen naar de klote.
Veel succes met jullie doemdenkerij, dan ga ik intussen door met mijn decadente, hedonistische levensstijl.
Doemdenken én een decadente hedonistische levensstijl erop nahouden is pas leuk.quote:Op woensdag 3 februari 2016 13:40 schreef KoosVogels het volgende:
Veel succes met jullie doemdenkerij, dan ga ik intussen door met mijn decadente, hedonistische levensstijl.
Daat gaat niet meer, KoosVogels heeft al een hypotheek en een grote lening.quote:Op woensdag 3 februari 2016 16:47 schreef jogy het volgende:
[..]
Doemdenken én een decadente hedonistische levensstijl erop nahouden is pas leuk.
Ik verneder alleen pvv'ers vanwege hun verwerpelijke politieke standpunten.quote:Op woensdag 3 februari 2016 13:34 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Nivelleren dus. Het rijkere gedeelte van Nederland heeft de vorderingen in handen en de schulden dragen we met zijn allen. Aangezien jij constant de laagstbetaalden en laagst-opgeleiden zit te vernederen denk ik niet dat dat iets is wat je wil.
Dat zegt hij toch ook?quote:Op woensdag 3 februari 2016 16:52 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Ik verneder alleen pvv'ers vanwege hun verwerpelijke politieke standpunten.
Toevallig woon ik in een particulier huurappartement.quote:Op woensdag 3 februari 2016 16:49 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Daat gaat niet meer, KoosVogels heeft al een hypotheek en een grote lening.
Daarom gewoon kop terug in het zand, lening verbrassen en straks slaaf van het negatieve kapitaal.
Well done, dit is wat men bedoelde met je ziel verkopen.
Jij hebt nogsteeds vertrouwen in de Nederlandse Democratie. Pfff. Wat rook je?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 11:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Gewoon vertrouwen hebben in onze democratie.
ik zou niet weten waarom we dan wat anders zouden doen dan nu. Dat komt in de praktijk neer op de bestaande lening volgens afspraak aflossen en daarvoor eventueel een nieuwe lening aantrekken tegen een veelal lagere rente.quote:Op woensdag 3 februari 2016 12:03 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
En wat gaan we straks doen als de staatsschuld opgeëist wordt? Onze huizen en pensioenen afstaan?
De lage rente maakt de schuld stukken dragelijker voor de overheid. Er hoeft dus minder geld naar de rente op de staatsschuldquote:Verder zou het fijn zijn als je de punten die niet kloppen even citeert.
Verder is de illusie dat een lage rente gunstig is ook niet waar. Alle rente is ellendig. Blijkbaar dringt dat nog niet helemaal door.
Zoals hier eerder gezegd werkt onze staatsschuld niet zo. De leningen hebben over het algemeen een vaste looptijd. Wil een schuldeiser die lening eerder afgelost zien, dan valt daar over te praten als herfinancieren goedkoper is. Anders heeft de schuldeiser gewoon pech.quote:Ben je het er verder niet mee eens dat het hebben van een staatsschuld aan het buitenland niet erg democratisch is? Wat gaan we doen als de schuldeiser zegt:
"Jullie gaan links anders eis ik de staatsschuld op?"
Ik zie het probleem niet zo. Vanwege de negatieve rente betalen buitenlandse instanties ons momenteel soms zelfs om geld aan ons te lenenquote:Het hebben van een schuld aan een buitenlandse instantie is gewoon het domste wat iemand ooit heeft gedaan. Ben nu eigenlijk wel benieuwd welke faalhaas Nederland verkocht heeft destijds.
Ow, jij waant je nog lekker in Lala-land.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 10:22 schreef Heilwasser het volgende:
[..]
Dat zeggen onrendabele nietsnutten vaak ja. Die hebben geen waarde, noch wat om voor te leven. Dus mag alles kapot.
Gelukkig bestaan de machthebbers nog om dit soort lieden op te sluiten.
Op het moment dat het particulier vermogen niets meer waard is, dan zijn de bijbehorende schulden vermoedelijk ook niets meer waard. Maar alles bij elkaar is het particuliere vermogen veel hoger dan de particuliere schulden. En er is een flink vermogen in de pensioenpotten.quote:Op woensdag 3 februari 2016 12:10 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
"De schuld van huishoudens en niet-financiële bedrijven kwam eind juni 2013 uit op ruim 1,3 biljoen euro." Dat is meer dan het vermogen van alle pensioenfondsen bij elkaar. Daarnaast hebben we particulier bezit maar dat is evenveel waard als de gek ervoor geeft. Dan heb ik het nog geeneens over de staatsschuld zelf.
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)013/2013-3914-wm.htm
Lage rente blijft rente, zolang we niet inlossen maar de staatsschuld alsmaar blijft groeien zijn we niet op de goede weg. Hoe mooi dat ook mag lijken een lage rente, langzaam zakken we wel steeds verder weg.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:26 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De lage rente maakt de schuld stukken dragelijker voor de overheid. Er hoeft dus minder geld naar de rente op de staatsschuld
Dat hebben verreweg de meeste Nederlanders nog wel hoor.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:26 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Jij hebt nogsteeds vertrouwen in de Nederlandse Democratie. Pfff. Wat rook je?
Het werkelijke vermogen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 12:12 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Welke pensioenpot?Die op papier of de werkelijke verschrompelde lege beurs die als pensioenpot door moet gaan.
quote:Eind maart 2015 bedroeg het vermogen van Nederlandse pensioenfondsen 1 353 miljard
euro, oftewel bijna 1,4 biljoen.
Ja, doei. Mal idee is dat.quote:Op woensdag 3 februari 2016 13:27 schreef Gutmensch het volgende:
Niet altijd blij zijn met de uitkomst van een democratisch proces hoort ook bij het hebben van vertrouwen in de Nederlandse democratie.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:26 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Jij hebt nogsteeds vertrouwen in de Nederlandse Democratie. Pfff. Wat rook je?
Geloof er geen reet van dat ze de pensioenen dekkend hebben. Daarom doe ik er ook mooi niet aan mee en bouw ik zelf wel een potje.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:37 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het werkelijke vermogen.
Van het CBS een jaar terug. Kon zo rap even geen recentere data vinden.
[..]
Al zou het 75% dekkend zijn dan zijn pensioeninvesteringen nog steeds een stuk voordeliger dan zelf opbouwen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:38 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Geloof er geen reet van dat ze de pensioenen dekkend hebben. Daarom doe ik er ook mooi niet aan mee en bouw ik zelf wel een potje.
Maar een stuk minder zekerquote:Op woensdag 3 februari 2016 18:40 schreef Monolith het volgende:
[..]
Al zou het 75% dekkend zijn dan zijn pensioeninvesteringen nog steeds een stuk voordeliger dan zelf opbouwen.
Het is wat bizar maar zo werkt het momenteel wel.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:35 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Lage rente blijft rente, zolang we niet inlossen maar de staatsschuld alsmaar blijft groeien zijn we niet op de goede weg. Hoe mooi dat ook mag lijken een lage rente, langzaam zakken we wel steeds verder weg.
Zo werkt rente nou eenmaal.
Wat die negatieve rente betreft weet ik niet precies hoe dat zit. Je gaat me niet vertellen dat het zo simpel werkt als: hier heb je 100000 euro, over 10 jaar hoef ik nog maar 60 terug. Waarom zou iemand dat doen?
Die negatieve rente is toch puur op het sparen, dus dat sparen geld gaat kosten. Op leningen heb ik ze niet gezien.
En natuurlijk moeten we proberen een flink deel van die staatsschuld weg te werken. Maar op dit moment is de schade van de extra bezuinigingen die we daarvoor door moeten voeren (de zorg en sociale zekerheid verder uitknijpen komt dat op neer) groter dan wat het oplevert.quote:Dinsdag plaatste het Agentschap van het ministerie van financiën een nieuwe staatsobligatie met een looptijd van drie jaar. Het haalde daarmee ¤2,85 mrd op. En de rente die de Staat 'betaalt'? Die is -0,034%.
Anders gezegd: beleggers betalen de Nederlandse Staat om hun geld voor drie jaar te mogen parkeren in de schatkist van minister Dijsselbloem van Financiën.
De dekkingsgraad schommelt veelal rond de 100%. De toezichthouders vinden dat te laag, dus eisen ze maatregelen van de pensioenfondsen om die dekkingsgraad op te voeren. Maar we hebben met z'n allen echt heel veel geld gespaard voor de pensioenen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:38 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Geloof er geen reet van dat ze de pensioenen dekkend hebben. Daarom doe ik er ook mooi niet aan mee en bouw ik zelf wel een potje.
Je weet het wel te draaien zeg. Politieke carriere niets voor jou?quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:38 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Niet altijd blij zijn met de uitkomst van een democratisch proces hoort ook bij het hebben van vertrouwen in de Nederlandse democratie.
Nee, ook niet. Dergelijke partijen halen hogere rendementen dan jij. 40 jaar sparen tegen een rendement dat niet meekan met inflatie betekent net zo goed dat je veel minder hebt later.quote:
Democratie = heilig wordt steeds herhaalt op school via media. Het is omdat men dus niet beter weet. Maar de onrust en onvrede is er wel. En wordt steeds vaker gelinkt aan overheid en hiermee de falende Democratie.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:36 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Dat hebben verreweg de meeste Nederlanders nog wel hoor.
Er is ook niet veel mis met de Nederlandse democratie.
quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het is wat bizar maar zo werkt het momenteel wel.
Over negatieve rente.
http://fd.nl/frontpage/be(...)-met-negatieve-rente
[..]
En natuurlijk moeten we proberen een flink deel van die staatsschuld weg te werken. Maar op dit moment is de schade van de extra bezuinigingen die we daarvoor door moeten voeren (de zorg en sociale zekerheid verder uitknijpen komt dat op neer) groter dan wat het oplevert.
Dat is andersom. De spaarder betaalt om zijn geld te stallen in de schatkist.quote:Dinsdag plaatste het Agentschap van het ministerie van financiën een nieuwe staatsobligatie met een looptijd van drie jaar. Het haalde daarmee ¤2,85 mrd op. En de rente die de Staat 'betaalt'? Die is -0,034%.
Anders gezegd: beleggers betalen de Nederlandse Staat om hun geld voor drie jaar te mogen parkeren in de schatkist van minister Dijsselbloem van Financiën.
Tja, zo werkt de echte wereld nu eenmaal. Maar wat is in het kort jouw probleem met de Nederlandse democratie?quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:44 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Je weet het wel te draaien zeg. Politieke carriere niets voor jou?
Die rendementen waren er niet naar ik vernam. Er werd gegokt en gedaan en pensioenfondsen hebben verliezen geleden.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:44 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nee, ook niet. Dergelijke partijen halen hogere rendementen dan jij. 40 jaar sparen tegen een rendement dat niet meekan met inflatie betekent net zo goed dat je veel minder hebt later.
Zo werkt de Nederlandse staatsschuld.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:47 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
[..]
Dat is andersom. De spaarder betaalt om zijn geld te stallen in de schatkist.
Het ging om de staatsschuld aan instanties in het buitenland. Die zijn volgens mij niet negatief, en dat zijn wel de gevaarlijke leningen waar ik over spreek.
Tja, zo heeft het de afgelopen eeuwen ook niet echt gewerkt voor Nederland. We hebben al heel lang staatsschulden en meestal bleek dat heel aardig handelbaar. De staatshuishouding werkt net iets anders dan een particulier huishoudenquote:Wat betreft de schade voor de maatschappij bij het terugbetalen van de staatsschuld: so be it.
Serieus, we moeten het nu gaan doen. De klap wordt over 10 jaar nog veel groter, en over 100 jaar nog veel groter.
De rente blijft doorlopen, en dat is waar we vanaf moeten. Maar ik denk niet dat het haalbaar is. Vooral omdat het zulke spartaanse maatregelen benodigd dat niemand op die partij gaat stemmen.
Uiteindelijk bereiken we dat punt wel, dat spartaanse punt, maar hebben we nog steeds die lening en door de oplopende rente ook onze maatschappij om zeep geholpen.
Of dat 1 - 10 - 100 jaar duurt dat weet ik niet, maar logica vertelt ons dat het de enige manier is hoe dit kan verlopen.
Het is een farce. Poppenkast voor de bühne. En creeert al decennia leed. In binnenland en van EU tot steunen VS buitenland beleid. Maar je mag er niet aan komen want 'het is goed'.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:48 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja, zo werkt de echte wereld nu eenmaal. Maar wat is in het kort jouw probleem met de Nederlandse democratie?
Die rendementen zijn er wel degelijk, maar ik heb het idee dat je niet heel erg thuis bent in de materie. Het enige wat je de laatste tijd hoort zijn berichten over de dekkingsgraad, maar die wordt hoofdzakelijk beïnvloed door de rekenrente.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:49 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Die rendementen waren er niet naar ik vernam. Er werd gegokt en gedaan en pensioenfondsen hebben verliezen geleden.
Afgelopen jaar weet ik niet hoe het is gegaan, maar dat maakt ook niet uit. Bouw zelf wel wat op, dan maar een iets hogere zelf ingestelde premie.
Even tien jaar terug in de tijd vergeleken met mijn post over maart 2015 met bijna 1,4 miljard aan vermogen van de pensioenfondsenquote:Op woensdag 3 februari 2016 18:49 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Die rendementen waren er niet naar ik vernam. Er werd gegokt en gedaan en pensioenfondsen hebben verliezen geleden.
Afgelopen jaar weet ik niet hoe het is gegaan, maar dat maakt ook niet uit. Bouw zelf wel wat op, dan maar een iets hogere zelf ingestelde premie.
In tien jaar is het vermogen van de fondsen dus met ongeveer 500 miljard euro gestegen.quote:Eind 2004 bedroeg het totale vermogen van pensioenfondsen en verzekeraars 865 miljard euro.
Aha. Tikkie vaag.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:52 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Het is een farce. Poppenkast voor de bühne. En creeert al decennia leed. In binnenland en van EU tot steunen VS buitenland beleid. Maar je mag er niet aan komen want 'het is goed'.
Je hebt gelijk dat het iets anders werkt dan een particulier huishouden, je hebt namelijk ook nog inspraak in je land aan te bieden.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:51 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zo werkt de Nederlandse staatsschuld.
Men biedt staatsobligaties aan waar vervolgens iedereen op in mag schrijven, uit Nederland of uit het buitenland. Ook deze lening zal in elk geval deels naar buitenlandse instanties zijn gegaan.
Er zijn volgens mij niet echt direct opeisbare staatsleningen.
[..]
Tja, zo heeft het de afgelopen eeuwen ook niet echt gewerkt voor Nederland. We hebben al heel lang staatsschulden en meestal bleek dat heel aardig handelbaar. De staatshuishouding werkt net iets anders dan een particulier huishouden
Die inspraak is er dan ook. Maar dat wat meer partijen een fatsoenlijke staatshuishouding na zouden mogen streven kan ik wel onderschrijven.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:58 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Je hebt gelijk dat het iets anders werkt dan een particulier huishouden, je hebt namelijk ook nog inspraak in je land aan te bieden.
En dat is niet best.
Ben er inderdaad niet echt in thuis. Ook niet van plan dat wel te gaan zijn overigens. Ieder zo zijn ding, ik heb er geen goed gevoel bij.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:54 schreef Monolith het volgende:
[..]
Die rendementen zijn er wel degelijk, maar ik heb het idee dat je niet heel erg thuis bent in de materie. Het enige wat je de laatste tijd hoort zijn berichten over de dekkingsgraad, maar die wordt hoofdzakelijk beïnvloed door de rekenrente.
Er is zo goed als geen onrust. En die onvrede bestaat alleen bij een hele kleine minderheid.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:47 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Democratie = heilig wordt steeds herhaalt op school via media. Het is omdat men dus niet beter weet. Maar de onrust en onvrede is er wel. En wordt steeds vaker gelinkt aan overheid en hiermee de falende Democratie.
Dat zegt natuurlijk niet helemaal iets over rendement aangezien het vermogen ook wordt bepaald door de inleg, maar om een voorbeeldje van de rendementen te geven:quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:54 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Even tien jaar terug in de tijd vergeleken met mijn post over maart 2015 met bijna 1,4 miljard aan vermogen van de pensioenfondsen
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)2005/2005-031-pb.htm
[..]
In tien jaar is het vermogen van de fondsen dus met ongeveer 500 miljard euro gestegen.
Door die [inspraak / schulden] bestaat de mogelijkheid dat jij of ik straks sterft in Syrië omdat we tegen Assad moeten vechten omdat de VS dat zo graag wilt.quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:00 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Die inspraak is er dan ook. Maar dat wat meer partijen een fatsoenlijke staatshuishouding na zouden mogen streven kan ik wel onderschrijven.
Correct. Maar dat werd me wat ingewikkeldquote:Op woensdag 3 februari 2016 19:01 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat zegt natuurlijk niet helemaal iets over rendement aangezien het vermogen ook wordt bepaald door de inleg, maar om een voorbeeldje van de rendementen te geven:
[ afbeelding ]
Oh ik dacht onze eigen democratische inspraak.quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:02 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Door die [inspraak / schulden] bestaat de mogelijkheid dat jij of ik straks sterft in Syrië omdat we tegen Assad moeten vechten omdat de VS dat zo graag wilt.
Dat is toch niet iets wat je moet willen?
Dat ben ik dus niet met je eens. Maar nu eerst eten regelen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:04 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Oh ik dacht onze eigen democratische inspraak.
De inspraak van de schuldeisers die jij suggereert bestaat niet.
Smakelijk!quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:04 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Dat ben ik dus niet met je eens. Maar nu eerst eten regelen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |