Geloof er geen reet van dat ze de pensioenen dekkend hebben. Daarom doe ik er ook mooi niet aan mee en bouw ik zelf wel een potje.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:37 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het werkelijke vermogen.
Van het CBS een jaar terug. Kon zo rap even geen recentere data vinden.
[..]
Al zou het 75% dekkend zijn dan zijn pensioeninvesteringen nog steeds een stuk voordeliger dan zelf opbouwen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:38 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Geloof er geen reet van dat ze de pensioenen dekkend hebben. Daarom doe ik er ook mooi niet aan mee en bouw ik zelf wel een potje.
Maar een stuk minder zekerquote:Op woensdag 3 februari 2016 18:40 schreef Monolith het volgende:
[..]
Al zou het 75% dekkend zijn dan zijn pensioeninvesteringen nog steeds een stuk voordeliger dan zelf opbouwen.
Het is wat bizar maar zo werkt het momenteel wel.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:35 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Lage rente blijft rente, zolang we niet inlossen maar de staatsschuld alsmaar blijft groeien zijn we niet op de goede weg. Hoe mooi dat ook mag lijken een lage rente, langzaam zakken we wel steeds verder weg.
Zo werkt rente nou eenmaal.
Wat die negatieve rente betreft weet ik niet precies hoe dat zit. Je gaat me niet vertellen dat het zo simpel werkt als: hier heb je 100000 euro, over 10 jaar hoef ik nog maar 60 terug. Waarom zou iemand dat doen?
Die negatieve rente is toch puur op het sparen, dus dat sparen geld gaat kosten. Op leningen heb ik ze niet gezien.
En natuurlijk moeten we proberen een flink deel van die staatsschuld weg te werken. Maar op dit moment is de schade van de extra bezuinigingen die we daarvoor door moeten voeren (de zorg en sociale zekerheid verder uitknijpen komt dat op neer) groter dan wat het oplevert.quote:Dinsdag plaatste het Agentschap van het ministerie van financiën een nieuwe staatsobligatie met een looptijd van drie jaar. Het haalde daarmee ¤2,85 mrd op. En de rente die de Staat 'betaalt'? Die is -0,034%.
Anders gezegd: beleggers betalen de Nederlandse Staat om hun geld voor drie jaar te mogen parkeren in de schatkist van minister Dijsselbloem van Financiën.
De dekkingsgraad schommelt veelal rond de 100%. De toezichthouders vinden dat te laag, dus eisen ze maatregelen van de pensioenfondsen om die dekkingsgraad op te voeren. Maar we hebben met z'n allen echt heel veel geld gespaard voor de pensioenen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:38 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Geloof er geen reet van dat ze de pensioenen dekkend hebben. Daarom doe ik er ook mooi niet aan mee en bouw ik zelf wel een potje.
Je weet het wel te draaien zeg. Politieke carriere niets voor jou?quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:38 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Niet altijd blij zijn met de uitkomst van een democratisch proces hoort ook bij het hebben van vertrouwen in de Nederlandse democratie.
Nee, ook niet. Dergelijke partijen halen hogere rendementen dan jij. 40 jaar sparen tegen een rendement dat niet meekan met inflatie betekent net zo goed dat je veel minder hebt later.quote:
Democratie = heilig wordt steeds herhaalt op school via media. Het is omdat men dus niet beter weet. Maar de onrust en onvrede is er wel. En wordt steeds vaker gelinkt aan overheid en hiermee de falende Democratie.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:36 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Dat hebben verreweg de meeste Nederlanders nog wel hoor.
Er is ook niet veel mis met de Nederlandse democratie.
quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het is wat bizar maar zo werkt het momenteel wel.
Over negatieve rente.
http://fd.nl/frontpage/be(...)-met-negatieve-rente
[..]
En natuurlijk moeten we proberen een flink deel van die staatsschuld weg te werken. Maar op dit moment is de schade van de extra bezuinigingen die we daarvoor door moeten voeren (de zorg en sociale zekerheid verder uitknijpen komt dat op neer) groter dan wat het oplevert.
Dat is andersom. De spaarder betaalt om zijn geld te stallen in de schatkist.quote:Dinsdag plaatste het Agentschap van het ministerie van financiën een nieuwe staatsobligatie met een looptijd van drie jaar. Het haalde daarmee ¤2,85 mrd op. En de rente die de Staat 'betaalt'? Die is -0,034%.
Anders gezegd: beleggers betalen de Nederlandse Staat om hun geld voor drie jaar te mogen parkeren in de schatkist van minister Dijsselbloem van Financiën.
Tja, zo werkt de echte wereld nu eenmaal. Maar wat is in het kort jouw probleem met de Nederlandse democratie?quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:44 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Je weet het wel te draaien zeg. Politieke carriere niets voor jou?
Die rendementen waren er niet naar ik vernam. Er werd gegokt en gedaan en pensioenfondsen hebben verliezen geleden.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:44 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nee, ook niet. Dergelijke partijen halen hogere rendementen dan jij. 40 jaar sparen tegen een rendement dat niet meekan met inflatie betekent net zo goed dat je veel minder hebt later.
Zo werkt de Nederlandse staatsschuld.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:47 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
[..]
Dat is andersom. De spaarder betaalt om zijn geld te stallen in de schatkist.
Het ging om de staatsschuld aan instanties in het buitenland. Die zijn volgens mij niet negatief, en dat zijn wel de gevaarlijke leningen waar ik over spreek.
Tja, zo heeft het de afgelopen eeuwen ook niet echt gewerkt voor Nederland. We hebben al heel lang staatsschulden en meestal bleek dat heel aardig handelbaar. De staatshuishouding werkt net iets anders dan een particulier huishoudenquote:Wat betreft de schade voor de maatschappij bij het terugbetalen van de staatsschuld: so be it.
Serieus, we moeten het nu gaan doen. De klap wordt over 10 jaar nog veel groter, en over 100 jaar nog veel groter.
De rente blijft doorlopen, en dat is waar we vanaf moeten. Maar ik denk niet dat het haalbaar is. Vooral omdat het zulke spartaanse maatregelen benodigd dat niemand op die partij gaat stemmen.
Uiteindelijk bereiken we dat punt wel, dat spartaanse punt, maar hebben we nog steeds die lening en door de oplopende rente ook onze maatschappij om zeep geholpen.
Of dat 1 - 10 - 100 jaar duurt dat weet ik niet, maar logica vertelt ons dat het de enige manier is hoe dit kan verlopen.
Het is een farce. Poppenkast voor de bühne. En creeert al decennia leed. In binnenland en van EU tot steunen VS buitenland beleid. Maar je mag er niet aan komen want 'het is goed'.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:48 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja, zo werkt de echte wereld nu eenmaal. Maar wat is in het kort jouw probleem met de Nederlandse democratie?
Die rendementen zijn er wel degelijk, maar ik heb het idee dat je niet heel erg thuis bent in de materie. Het enige wat je de laatste tijd hoort zijn berichten over de dekkingsgraad, maar die wordt hoofdzakelijk beïnvloed door de rekenrente.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:49 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Die rendementen waren er niet naar ik vernam. Er werd gegokt en gedaan en pensioenfondsen hebben verliezen geleden.
Afgelopen jaar weet ik niet hoe het is gegaan, maar dat maakt ook niet uit. Bouw zelf wel wat op, dan maar een iets hogere zelf ingestelde premie.
Even tien jaar terug in de tijd vergeleken met mijn post over maart 2015 met bijna 1,4 miljard aan vermogen van de pensioenfondsenquote:Op woensdag 3 februari 2016 18:49 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Die rendementen waren er niet naar ik vernam. Er werd gegokt en gedaan en pensioenfondsen hebben verliezen geleden.
Afgelopen jaar weet ik niet hoe het is gegaan, maar dat maakt ook niet uit. Bouw zelf wel wat op, dan maar een iets hogere zelf ingestelde premie.
In tien jaar is het vermogen van de fondsen dus met ongeveer 500 miljard euro gestegen.quote:Eind 2004 bedroeg het totale vermogen van pensioenfondsen en verzekeraars 865 miljard euro.
Aha. Tikkie vaag.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:52 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Het is een farce. Poppenkast voor de bühne. En creeert al decennia leed. In binnenland en van EU tot steunen VS buitenland beleid. Maar je mag er niet aan komen want 'het is goed'.
Je hebt gelijk dat het iets anders werkt dan een particulier huishouden, je hebt namelijk ook nog inspraak in je land aan te bieden.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:51 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zo werkt de Nederlandse staatsschuld.
Men biedt staatsobligaties aan waar vervolgens iedereen op in mag schrijven, uit Nederland of uit het buitenland. Ook deze lening zal in elk geval deels naar buitenlandse instanties zijn gegaan.
Er zijn volgens mij niet echt direct opeisbare staatsleningen.
[..]
Tja, zo heeft het de afgelopen eeuwen ook niet echt gewerkt voor Nederland. We hebben al heel lang staatsschulden en meestal bleek dat heel aardig handelbaar. De staatshuishouding werkt net iets anders dan een particulier huishouden
Die inspraak is er dan ook. Maar dat wat meer partijen een fatsoenlijke staatshuishouding na zouden mogen streven kan ik wel onderschrijven.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:58 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Je hebt gelijk dat het iets anders werkt dan een particulier huishouden, je hebt namelijk ook nog inspraak in je land aan te bieden.
En dat is niet best.
Ben er inderdaad niet echt in thuis. Ook niet van plan dat wel te gaan zijn overigens. Ieder zo zijn ding, ik heb er geen goed gevoel bij.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:54 schreef Monolith het volgende:
[..]
Die rendementen zijn er wel degelijk, maar ik heb het idee dat je niet heel erg thuis bent in de materie. Het enige wat je de laatste tijd hoort zijn berichten over de dekkingsgraad, maar die wordt hoofdzakelijk beïnvloed door de rekenrente.
Er is zo goed als geen onrust. En die onvrede bestaat alleen bij een hele kleine minderheid.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:47 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Democratie = heilig wordt steeds herhaalt op school via media. Het is omdat men dus niet beter weet. Maar de onrust en onvrede is er wel. En wordt steeds vaker gelinkt aan overheid en hiermee de falende Democratie.
Dat zegt natuurlijk niet helemaal iets over rendement aangezien het vermogen ook wordt bepaald door de inleg, maar om een voorbeeldje van de rendementen te geven:quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:54 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Even tien jaar terug in de tijd vergeleken met mijn post over maart 2015 met bijna 1,4 miljard aan vermogen van de pensioenfondsen
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)2005/2005-031-pb.htm
[..]
In tien jaar is het vermogen van de fondsen dus met ongeveer 500 miljard euro gestegen.
Door die [inspraak / schulden] bestaat de mogelijkheid dat jij of ik straks sterft in Syrië omdat we tegen Assad moeten vechten omdat de VS dat zo graag wilt.quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:00 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Die inspraak is er dan ook. Maar dat wat meer partijen een fatsoenlijke staatshuishouding na zouden mogen streven kan ik wel onderschrijven.
Correct. Maar dat werd me wat ingewikkeldquote:Op woensdag 3 februari 2016 19:01 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat zegt natuurlijk niet helemaal iets over rendement aangezien het vermogen ook wordt bepaald door de inleg, maar om een voorbeeldje van de rendementen te geven:
[ afbeelding ]
Oh ik dacht onze eigen democratische inspraak.quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:02 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Door die [inspraak / schulden] bestaat de mogelijkheid dat jij of ik straks sterft in Syrië omdat we tegen Assad moeten vechten omdat de VS dat zo graag wilt.
Dat is toch niet iets wat je moet willen?
Dat ben ik dus niet met je eens. Maar nu eerst eten regelen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:04 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Oh ik dacht onze eigen democratische inspraak.
De inspraak van de schuldeisers die jij suggereert bestaat niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |