Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2015) werd in Nederland 128 miljoen euro opgehaald, twee keer zoveel als het jaar ervoor. Er zijn ruim 3500 projecten gefinancierd. Het geld ging naar maatschappelijke projecten (1247), ondernemingen (1208) en creatieve projecten (856). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Crowdfundingplatformen leningen • Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente) • KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**) • Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente) • Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**) • Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente) • Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd) • CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente) • Lendahand, opkomende economieën met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente) • Funding Circle (voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente) • OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc • GreenCrowd, dé marktplaats] voor de financiering van duurzame-energie-projecten • Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe. ** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld: ==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente ==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.
Crowdfundingplatformen aandelen • Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen • Kickstarter, daar is een ander topic voor
Val niet buiten de boot! Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo: Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@cfmailserver.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving. Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .
Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mislukte projecten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Op dinsdag 19 januari 2016 23:22 schreef Popolo het volgende: Edit: 'Ter beeldvorming van ons belang in Crowdfunding, zou ik het waarderen als jullie onderstaande poll naar waarheid zouden willen invullen!'
Ik zie de 10k helemaal niet terug bij de investeerders. In de uitzending zegt de dame van KoM dat de rest wel voor de investeerders van KoM wordt ingelegd
Klopt! heb ik ook naar gekeken zie ze ook niet en er zit wel 50.3K in de pot. Ik vond de uitzending trouwens erg zwak. Er werden nauwelijks kritische vragen gesteld. Er was een terechte kritische vraag over de locatie en toen stond de ondernemer er een beetje beteuterd bij. Ik zou hier nooit in investeren. 50K om te ontdekken of het mogelijk is om een restaurant te verplaatsen naar een locatie waar je in het weekend en sávonds niet goed kan vertoeven! Of zie ik het nu helemaal verkeerd?
[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 23-01-2016 11:19:47 ]
Klopt! heb ik ook naar gekeken zie ze ook niet en er zit wel 50.3K in de pot. Ik vond de uitzending trouwens erg zwak. Er werden nauwelijks kritische vragen gesteld. Er was een terechte kritische vraag over de locatie en toen stond de ondernemer er een beetje beteuterd bij. Ik zou hier nooit in investeren. 50K om te ontdekken of het mogelijk is om een restaurant te verplaatsen naar een locatie waar je in het weekend en sávonds niet goed kan vertoeven! Of zie ik het nu helemaal verkeerd?
Nou ja, ik snap wel waarom die ondernemer er dan beteuterd bij staat. Als je al maanden bezig bent om plannen te maken om naar die locatie te verhuizen en alles is op die stap gericht en je krijgt dan voor de camera te horen doe het niet, dan is dat natuurlijk een enorme verandering. Het is niet iets kleins waarvan je zegt, 'ok dan doen we het zo'.
Het was trouwens wel terecht advies. Beter 1x verhuizen naar de juiste locatie, dan 2x met een tussentijdse locatie die verre van ideaal is.
Ik had ook niet verwacht dat deze reeks zo'n succes zou worden toen ik hem gestart heb. Inmiddels al deel #89 en het worden er rap meer. Complimenten aan de posters dus .
Komt dit niet overeen met het BOQZ idee? Stond 3 jaar geleden op GvE. Ik vond het een mooi project, dus in geïnvesteerd. Uiteindelijk heeft de ondernemer de financiering bij hun niet doorgezet, waar ik achteraf toch wel erg blij om ben.
Ja dat lijkt inderdaad wel een beetje op elkaar. En daar is dus duidelijk te zien dat de mensen na 3 maanden niet meer terug komen. Het project zit inmiddels vol zie ik. Ik verwacht deze over een tijdje wel terug in de lijst met mislukte projecten. Maar uiteraard hoop ik van harte dat ik het helemaal verkeerd heb.
Ja dat lijkt inderdaad wel een beetje op elkaar. En daar is dus duidelijk te zien dat de mensen na 3 maanden niet meer terug komen. Het project zit inmiddels vol zie ik. Ik verwacht deze over een tijdje wel terug in de lijst met mislukte projecten. Maar uiteraard hoop ik van harte dat ik het helemaal verkeerd heb.
In zekere zin zou ik het ook kunnen spiegelen/vergelijken met sites zoals Zalando en beslist.nl. Hier krijgen externe partijen ook de mogelijkheid om hun product te plaatsen.
Genoeg kleding op Zalando die met deze constructie verkocht worden.
Ik zie niet hoe deze constructie in fysieke vorm het beter zou kunnen doen.
[ Bericht 2% gewijzigd door Popolo op 23-01-2016 20:28:47 ]
Op zaterdag 23 januari 2016 10:55 schreef Graankorrel het volgende: Heb ook een toezegging gedaan in de nieuwe op IVM. Even een nachtje over geslapen; fijn dat dat daar nog gewoon kan. Wat mij betreft een goed onderbouwd project.
Ik zit ook te twijfelen om deze mee te pakken. Is goed onderbouwd en bedrag is te overzien mocht hij het vanuit zijn eigen inkomsten moeten betalen.
Heb alleen nog een vraag over het rentepercentage. In de pitch word gesproken over 8% maar als ik de liquiditeitsbegroting open wordt er gerekend met 9%. Zie ik iets over het hoofd of wordt hij in eerste instantie tegen 8% weggezet en hopen ze hem zo vol te krijgen.
Op pagina 1 van het Risico-classificatie rapport staat een rentepercentage van 9%. In de pitch staat 8%. Graag hoor ik waar dat verschil in rentepercentage op gebaseerd is. Beste Marian,
Dank voor jouw vraag. Het rentepercentage behoort 8% te zijn. Cijfermatig is dit wel goed doorgerekend. Investormatch zal het getal maandag aanpassen naar 8% procent. Excuses voor het ongemak.
Ik kan me er iets bij voorstellen, sta ook niet te trappelen om een team van ontwikkelaars en verkopers voor te financieren in de hoop dat dat ooit winstgevend wordt.
[ Bericht 15% gewijzigd door obligataire op 24-01-2016 11:09:10 ]
Ik kan me er iets bij voorstellen, sta ook niet te trappelen om een team van ontwikkelaars en verkopers voor te financieren in de hoop dat dat ooit winstgevend wordt.
Misschien een hele directie vraag. Maar wat hebben jullie ondertussen hier nou echt hiermee verdiend? Sparen heeft binnenkort geen zin meer, maar hoeveel moeite is investeren dan weer waard?
Als ik een bankrente van 1,2% als uitgangspunt neem, heb ik vorig jaar ¤ 2400,- meer 'verdiend' dan wanneer ik mijn geld op een bankrekening had gezet.
Dit is alleen totaal nietszeggend aangezien niemand van ons zeker weet of projecten 100% worden terug betaald. Zo heb ik dit jaar een rente bedrag van ongeveer 5K openstaan. Echter zijn de eerste negatieve berichten (bedrijven die misschien wel niet meer betalen) al naar buiten gebracht, dan gaat het bedrag zomaar door twee, door afschrijving van het volledig uitstaande bedrag plus rente. Dan alsnog, hou ik meer over dan rente bij de bank.
Hoe het echt uitpakt weet je pas aan het eind van de streep
Op zondag 24 januari 2016 14:57 schreef Warrick21 het volgende: Misschien een hele directie vraag. Maar wat hebben jullie ondertussen hier nou echt hiermee verdiend? Sparen heeft binnenkort geen zin meer, maar hoeveel moeite is investeren dan weer waard?
YTD ongeveer 5%. Moet het ook een beetje als hobby zien.
Op zondag 24 januari 2016 14:57 schreef Warrick21 het volgende: Misschien een hele directie vraag. Maar wat hebben jullie ondertussen hier nou echt hiermee verdiend? Sparen heeft binnenkort geen zin meer, maar hoeveel moeite is investeren dan weer waard?
Hallo Warrick21, Welkom hier op dit topic.Heb je al eens investeringen in CF gedaan? Misschien moet je een post van mij uit het verleden eens lezen. Zie hieronder.
40 echte defaults van 1100 projecten is op dit moment een betere schatting. Dus zo’n 3.6%
Bierviltjes berekening ( ook wel de sigarendoos berekening genoemd ) bij random gespreide investering in projecten :
100000 euro geïnvesteerd Opgegeven rente gemiddeld over alle projecten 7,5% Gemiddelde looptijd 4 jaar Rente te ontvangen over de gehele looptijd ongeveer 15000 euro Fee gemiddeld 1% is ongeveer 1000 euro Default gemiddeld na 0.37 deel looptijd. (berekend uit de huidige bekende defaults) Default verlies inleg exclusief rente verlies 0.63 * 3600 euro is ongeveer 2300 euro Rente verlies defaults ongeveer 300 euro Wat hou je dus over ongeveer 11000 euro of te wel ongeveer 5,5% netto per jaar over uitstaand kapitaal.
Kanttekeningen : 3.6% is het default percentage in aantal op dit moment. In geld ligt het iets hoger daar grotere projecten eerder in default gaan als projecten met een kleine geldswaarde.
3.6% default zou over de gehele looptijd van de fictieve investering van 100000 euro zomaar het dubbele of meer kunnen worden gezien de fase waarin de meeste van de 1100 projecten zich bevinden.
Als default percentage verdubbelt dan hou je ongeveer 8500 euro over is zo’n 4.25 % netto rente per jaar over uitstaand kapitaal. Nog steeds 2.75% meer dan bij een deposito van 2 tot 4 jaar die dit moment ongeveer 1.5% doen.
Heb je 13% tot 14% van je initiële projecten in default dan speel je nog steeds quite t.o.v een deposito. Je moet dan wel kans zien je te verbeteren anders kan je beter stoppen en je geld op de bank zetten.
Crowdfunding wel meer risico, met veel meer werk, maar ook met meer fun. Je kan benchmarken tegen de gemiddelden en kijken of je het zelf beter doet met het selectief uitzoeken van projecten.
Als je het goed doet beloning in extra rendement en een schouderklopje van je zelf.
Deze bierviltjes berekening geeft een aardige indicatie. Wil je het precies uitrekenen dan kan dat natuurlijk en ik zou zeggen doe je best een excel sheet is geduldig. Wil je het echt precies weten dan moet je wachten tot je projecten klaar zijn met aflossen want ook in de laatste maand van een lening kan er een ongelukje gebeuren.
Platformen of nog beter de vereniging van CF platformen die over alle data beschikken, zouden natuurlijk dit soort zaken voor de investeerder moeten berekenen. Maar daar zijn ze blijkbaar nog niet aan toe.
Ik zie het ook meer als een leuke hobby waar je nog wat mee kan verdienen
Het is leuk om een beslissing te nemen of je ergens wel of niet geld in stopt. Verschillende meningen van mensen hier te lezen waar ik weer veel van leer. En je betaalrekening waar je steeds kleine bedragen op gestort ziet worden. Of ik het over een poos nog steeds leuk vind als er default komen zal moeten blijken.
Op zondag 24 januari 2016 14:57 schreef Warrick21 het volgende: Sparen heeft binnenkort geen zin meer, maar hoeveel moeite is investeren dan weer waard?
Volgens mij moet het zijn: sparen heeft binnenkort geen zin meer als je doel is om rendement te halen.
Het heeft wel degelijk zin als appeltje voor de dorst, als buffer, voor de studie van je kind, enz.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
Weer een project van GvE failliet. Nog geen bericht vanuit GvE rondgestuurd wat ik begrepen heb. Maar ze hadden begin januari moeten betalen, en er is nog niet betaald. Laatste betaling was begin december. Vermelden we dit al in de OP, of wachten we op officieel bericht van GvE?
Zie nu dat het bedrijf al in mei 2014 failliet is gegaan. Zou GvE weer al die tijd doorbetaald hebben?
Op zondag 24 januari 2016 21:27 schreef didi80 het volgende: Weer een project van GvE failliet. Nog geen bericht vanuit GvE rondgestuurd wat ik begrepen heb. Maar ze hadden begin januari moeten betalen, en er is nog niet betaald. Laatste betaling was begin december. Vermelden we dit al in de OP, of wachten we op officieel bericht van GvE?
Zie nu dat het bedrijf al in mei 2014 failliet is gegaan. Zou GvE weer al die tijd doorbetaald hebben?
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Lijkt.....ik zeg: Lijkt.....weer een duister verhaal. Eigenaar is op 16 mei 2013 failliet verklaard. En april 2013 is dit project gestart.
Heb me trouwens onlangs aangemeld na begonnen te zijn bij GVE en KOM. Mocht er iemand interesse hebben in wat meer info, dan hoor ik het graag.
Ik begreep dat ze nu toch echt gestopt zijn met betalen. Ben benieuwd of GvE al die tijd heeft doorbetaald. Iemand die in dit project zit en navraag kan doen?
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Lijkt.....ik zeg: Lijkt.....weer een duister verhaal. Eigenaar is op 16 mei 2013 failliet verklaard. En april 2013 is dit project gestart.
Op 29-4-2014 failliet verklaard. Wat raar is dat dit faillissement niet voorkomt op rechtspraak.nl
Zou dat kunnen omdat het faillissement is opgeheven? Dat is namelijk al in 2015 gebeurt.
Klopt
Uit rechtspraak.nl Alleen de gegevens van faillissementen, surseances van betaling en schuldsaneringen natuurlijke personen die zijn uitgesproken nà 1 januari 2005 zijn in het CIR opgenomen. Tot zes maanden na beëindiging van een insolventie zijn de betreffende gegevens nog in het CIR te raadplegen.
Op 29-4-2014 failliet verklaard. Wat raar is dat dit faillissement niet voorkomt op rechtspraak.nl
In de faillissementsverslagen die ik vond (laatste februari 2015), staat bovendien:
quote:
Tevens was gefailleerde in afwachting van een grote financiering.
en
quote:
Alle werkzaamheden in dit faillissement zijn afgerond. Gebleken is dat er geen middelen zijn om de faillissementskosten te voldoen. De curator zal daarom de rechter-commissaris verzoeken dit faillissement voor te dragen voor opheffing ex artikel 16 Fw. Aan preferente en concurrente crediteuren kan geen uitkering worden gedaan.
Aangezien er verder geen gewag wordt gemaakt van een crowdfunding, heeft a) de onderneming schijnbaar niet het geld ontvangen dat bij GvE opgehaald is, en b) heeft iemand anders het geld ontvangen en de aflossingen gedaan.
In de faillissementsverslagen die ik vond (laatste februari 2015), staat bovendien:
[..]
en
[..]
Aangezien er verder geen gewag wordt gemaakt van een crowdfunding, heeft a) de onderneming schijnbaar niet het geld ontvangen dat bij GvE opgehaald is, en b) heeft iemand anders het geld ontvangen en de aflossingen gedaan.
Ik neem aan dat de curator zoiets gesignaleerd zou hebben, en ik denk dat GvE destijds nog niet zo actief aan het monitoren was als dat ze nu doen (naar ik vermoed). Het lijkt me echter stug dat GvE niet zelf in de gaten houdt wanneer een leningnemer failliet gaat, maar misschien doen (deden) ze dat inderdaad niet. Zolang het geld binnenkomt is er immers niet aan de hand.
Interessanter is het echter aan wie ze het geld dan wél uitbetaald hebben, en hoe het kan gebeuren dat ze dat overmaken aan een ander persoon/organisatie dan die van de onderneming die de lening heeft uitgezet.
Ik neem aan dat de curator zoiets gesignaleerd zou hebben, en ik denk dat GvE destijds nog niet zo actief aan het monitoren was als dat ze nu doen (naar ik vermoed). Het lijkt me echter stug dat GvE niet zelf in de gaten houdt wanneer een leningnemer failliet gaat, maar misschien doen (deden) ze dat inderdaad niet. Zolang het geld binnenkomt is er immers niet aan de hand.
Interessanter is het echter aan wie ze het geld dan wél uitbetaald hebben, en hoe het kan gebeuren dat ze dat overmaken aan een ander persoon/organisatie dan die van de onderneming die de lening heeft uitgezet.
Maar er zijn dus meerdere bv's van deze man failliet gegaan. Kan het zijn dat je een verslag gelezen hebt van een bv die geen lening bij GvE had afgesloten?
Maar er zijn dus meerdere bv's van deze man failliet gegaan. Kan het zijn dat je een verslag gelezen hebt van een bv die geen lening bij GvE had afgesloten?
Ik denk het niet, maar kijk zelf maar:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ben nog even verder aan het zoeken gegaan en kwam via de eerder gelinkte discussie op een andere bedrijfsnaam die begin december failliet gegaan is:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar ook daar geen vermelding van een crowdfunding. Die timing past wel wat beter bij het berichtje wat hier eerder stond, namelijk dat begin december nog een betaling binnen gekomen is.
Ben nog even verder aan het zoeken gegaan en kwam via de eerder gelinkte discussie op een andere bedrijfsnaam die begin december failliet gegaan is:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar ook daar geen vermelding van een crowdfunding. Die timing past wel wat beter bij het berichtje wat hier eerder stond, namelijk dat begin december nog een betaling binnen gekomen is.
Nou dat is GvE echt niet al die tijd aan het doorbetalen geweest hoor. Er zullen wel, al dan niet vanuit privé en / of via de deurwaarder betalingen geweest zijn. Zo wie zo verstandig als iemand die er in zit hierover vragen gaat stellen, want een raar verhaal is het wel. Wie pakt het op ?
Ik zit (helaas) in dit project en heb hier vorige week woensdag al over gemaild. Helaas nog geen reactie van GvE ontvangen... ziet er inderdaad niet heel rooskleurig uit...
Op maandag 25 januari 2016 08:54 schreef najra1990 het volgende: Ik zit (helaas) in dit project en heb hier vorige week woensdag al over gemaild. Helaas nog geen reactie van GvE ontvangen... ziet er inderdaad niet heel rooskleurig uit...
Hou je ons op de hoogte, ook als je deze week nog geen reactie ontvangen hebt?
Sorry, ik zag het net. Ik vind het eigenlijk wel mooi, zij willen een lening en de ouders die de woonruimte van hun huren tekenen ook hoofdelijke aansprakelijkheid. Je krijgt volgens mij het geld voor deze investering wel weer terug.
Sorry, ik zag het net. Ik vind het eigenlijk wel mooi, zij willen een lening en de ouders die de woonruimte van hun huren tekenen ook hoofdelijke aansprakelijkheid. Je krijgt volgens mij het geld voor deze investering wel weer terug.
En daarnaast ook nog eens inkomen uit een verhuurpand.
Ik pak hem ook wel mee
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
Op maandag 25 januari 2016 14:52 schreef iw84t het volgende: Zojuist mail gehad van KoM dat het project Moervast niet doorgaat omdat een grote investeerder zich teruggetrokken heeft.
Dit is de laatste keer dat ik direct betaal bij 90%. Geld ruim 2 weken weg en dan heb je nog niks.
De Verkoper die 50K had toegezegd? Of de investeerder die de man zelf gevonden had van 45K? Of wordt dit niet verder gespecificeerd?
We (ik dus ook) hebben hier vanochtend een nieuwe Collin gemist redelijk laag bedrag en aardig goede scores. Zit echter al vol. Collin attendeert u graag op onderstaande nieuwe investeringskans: Leningaanvrager: Vita Bedrijfshulpverlening Doel van de lening: Werkkapitaal Leningbedrag: ¤ 50.000 Rente: 7,50 % Looptijd: 60 maanden Vita Bedrijfshulpverlening is een sterk groeiende aanbieder van opleidingen, zoals bedrijfshulpverlening (BHV), EHBO, ontruimingsoefeningen en reanimatie met gebruik van AED. Daarnaast maakt Vita BHV ontruimings- en vluchtplannen en voert zij voor klanten controles op EHBO-materialen en blusmiddelen uit. De Collin Credit Score is Ruim voldoende. .
bij reacties van kom wordt aangegeven dat het om twee investeringen gaat. van 45K en 5K. De oude eigenaar had 50K geïnvesteerd... Lijkt me ook raar als de oude eigenaar zich zou terugtrekken...
Om daar aan toe te voegen. Ik heb al vanaf het begin, vlak na de investering via Symbid gevraagd naar de incentive. Kwam nooit een reactie op. Symbid heeft toen nog een keer navraag gedaan, geen respons. Dat was al voordat de negatieve nieuwsberichten kwamen. Ik heb hier dus ook echt geen lekker gevoel bij.
, Fishpoint is natuurlijk een treurige zaak, maar maak je hier geen vergissing. Ik kan me niet herinneren dat fishpoint geld heeft opgehaald bij Kapitaal op Maat. Zou je dat kunnen specificeren.
Op maandag 25 januari 2016 14:59 schreef NaRegenDeZon het volgende: We (ik dus ook) hebben hier vanochtend een nieuwe Collin gemist redelijk laag bedrag en aardig goede scores. Zit echter al vol. Collin attendeert u graag op onderstaande nieuwe investeringskans: Leningaanvrager: Vita Bedrijfshulpverlening Doel van de lening: Werkkapitaal Leningbedrag: ¤ 50.000 Rente: 7,50 % Looptijd: 60 maanden Vita Bedrijfshulpverlening is een sterk groeiende aanbieder van opleidingen, zoals bedrijfshulpverlening (BHV), EHBO, ontruimingsoefeningen en reanimatie met gebruik van AED. Daarnaast maakt Vita BHV ontruimings- en vluchtplannen en voert zij voor klanten controles op EHBO-materialen en blusmiddelen uit. De Collin Credit Score is Ruim voldoende. .
Mmm, rente vrij laag, zeker met die kosten structuur van CCF.
Om daar aan toe te voegen. Ik heb al vanaf het begin, vlak na de investering via Symbid gevraagd naar de incentive. Kwam nooit een reactie op. Symbid heeft toen nog een keer navraag gedaan, geen respons. Dat was al voordat de negatieve nieuwsberichten kwamen. Ik heb hier dus ook echt geen lekker gevoel bij.
Ik heb de GvE incentive, na vragen, overigens wel ontvangen (kortingskaartje) met daarbij nog voor 40 euro bonnen om gratis vis te halen. Die 40 euro was extra als excuus voor de late reactie op mijn mail. Daarover bij mij dus geen klachten. Nu nog "even" de lening terug betalen.
Aanvraag is voor uitbreiding met buitenspeelplaats, doch het grootste deel van het geld wordt gebruikt om bestaande leningen af te lossen en om de binnen toestellen te vernieuwen als ik het goed lees. De buitentoestellen worden bovendien niet aangekocht maar geleased. Dus de operationele kosten zullen toenemen met de kosten van de nieuwe lening maar ook met het leasebedrag voor de buitentoestellen.
Er is wel een behoorlijk eigen vermogen dat voornamelijk in het pand zit. Je kan je wel afvragen of dit pand zijn geld opbrengt als het mis gaat. Pand zal vermoedelijk niet voor veel andere doeleinden gebruikt kunnen worden. Bovendien is limburg plaats Echt nu niet boeming voor bedrijvigheid.
Voor mij te veel risico ondanks dat mevrouw al 15 jaar in het vak zit.
[ Bericht 9% gewijzigd door NaRegenDeZon op 25-01-2016 17:23:57 ]
Nu lees ik hierboven een aantal keer dat het hele fishpoint verhaal 'oplichting' is. Zou ik mogen weten wat dit met oplichting te maken heeft? Dat is namelijk nogal een zware beschuldiging om zomaar even te maken.
Ik begin sowieso het gevoel te hebben als er weer iemand falliet gaat iedereen in dit topic meteen weer begint te roepen dat de 'ondernemer een oplichter' is. Het feit dat er een risico in zit is ook de reden dat je aan crowdfunding geld kunt verdienen, maar inderdaad precies ook de reden dat je er net zo goed elke euro die je erin steekt mee kunt verliezen.
Crowdfunding lijkt op dit moment, jammer genoeg, even gezien te worden als de heilige graal op investeringsgebied: "Dat kan toch niet mis gaan?" Precies wat er ook altijd gebeurd als het weer goed gaat op de beurs. Vervolgens als er bij crowdfunding iets falliet gaat is de ondernemer plots de onbetrouwbare oplichter, net als bij de beurs het altijd aan 'de banken', 'de overheid', 'hedgefunds', ... ligt en nooit als de particulier die met dollartekens in de ogen zonder fatsoenlijk alles te analyseren en overwegen erin stapt.
Kijk, ik heb de GVE pitch van Fishpoint nooit goed gekeken omdat ik per definitie niet in iets stap wat met horeca te maken heeft. Maar als je naar de symbid pitch kijkt is deze gewoon volledig compleet. Het verhaal vertelt hoe ze het voor hun zien, met daarbij de geprojecteerde omzet/winst cijfers. Dan heeft iedereen toch zelf een afweging kunnen maken of je er vertrouwen in hebt?
Dus bij deze een voorstel: Kunnen we proberen persoonlijke frustraties een beetje uit dit topic te houden en het bij de feiten te houden? Je weet immers allemaal waar je in stapt, en als je vind dat je niet voldoende weet en je stapt er alsnog in is dat in mijn ogen nog steeds een risico wat je zelf genomen hebt en kun je moeilijk de geldvrager verwijten dat jij bereid bent.
(Dit is overigens richting niemand persoonlijk gericht, het is een algemene opmerking over een gevoel wat me wat begint te bekruipen elke keer als ik dit topic weer open. Fishpoint is ook alleen maar als voorbeeld gebruikt omdat dat een van de recentste faillissementen is waar veel over gesproken wordt..)
Op maandag 25 januari 2016 15:21 schreef cofox het volgende: Bij symbid hebben 7,5% van de aandelen verkocht voor 100.000 euro daarmee word het bedrijf gewaardeerd op 1,33 miljoen euro complete waanzin
Omzet verwachting over 2015 vestiging Den Bosch 800.000 euro
Het betreft hier een start-up, als je je inkoopt in een start-up krijg je nooit een percentage wat het bedrijf op dat moment waard is. (Ze zijn immers nog niks waard). Je rekent dus altijd met toekomstprojecties. Of deze dan wel of niet kloppen, dat kan iedereen zelf beoordelen en kon ook iedereen die er instapte prima doen omdat alle cijfers waarop ze het baseerden gegeven waren. Je moet ook niet vergeten dat professionele partijen die in start-ups investeren niet voor niks 'durfkapitalisten' genoemd worden. Precies een markt waar het principe 'you win some you lose some' geld. 9/10 projecten waar zij in investeren gaan ook over de kop, ze gaan er alleen vanuit dat die ene dan wel zo'n klapper wordt dat ze overall een leuk rendement te pakken hebben.
Omzet verwachting is na opening in Den Bosch en gaat over alle drie de vestigingen die open waren/ze plande open te hebben in 2015. Iets meer dan 250K per vestiging dus, dat is toch niet zo'n heel extreem bedrag voor een snackbar?
Op maandag 25 januari 2016 18:24 schreef MT10 het volgende: Nu lees ik hierboven een aantal keer dat het hele fishpoint verhaal 'oplichting' is. Zou ik mogen weten wat dit met oplichting te maken heeft? Dat is namelijk nogal een zware beschuldiging om zomaar even te maken.
Ik begin sowieso het gevoel te hebben als er weer iemand falliet gaat iedereen in dit topic meteen weer begint te roepen dat de 'ondernemer een oplichter' is. Het feit dat er een risico in zit is ook de reden dat je aan crowdfunding geld kunt verdienen, maar inderdaad precies ook de reden dat je er net zo goed elke euro die je erin steekt mee kunt verliezen.
Crowdfunding lijkt op dit moment, jammer genoeg, even gezien te worden als de heilige graal op investeringsgebied: "Dat kan toch niet mis gaan?" Precies wat er ook altijd gebeurd als het weer goed gaat op de beurs. Vervolgens als er bij crowdfunding iets falliet gaat is de ondernemer plots de onbetrouwbare oplichter, net als bij de beurs het altijd aan 'de banken', 'de overheid', 'hedgefunds', ... ligt en nooit als de particulier die met dollartekens in de ogen zonder fatsoenlijk alles te analyseren en overwegen erin stapt.
Kijk, ik heb de GVE pitch van Fishpoint nooit goed gekeken omdat ik per definitie niet in iets stap wat met horeca te maken heeft. Maar als je naar de symbid pitch kijkt is deze gewoon volledig compleet. Het verhaal vertelt hoe ze het voor hun zien, met daarbij de geprojecteerde omzet/winst cijfers. Dan heeft iedereen toch zelf een afweging kunnen maken of je er vertrouwen in hebt?
Dus bij deze een voorstel: Kunnen we proberen persoonlijke frustraties een beetje uit dit topic te houden en het bij de feiten te houden? Je weet immers allemaal waar je in stapt, en als je vind dat je niet voldoende weet en je stapt er alsnog in is dat in mijn ogen nog steeds een risico wat je zelf genomen hebt en kun je moeilijk de geldvrager verwijten dat jij bereid bent.
(Dit is overigens richting niemand persoonlijk gericht, het is een algemene opmerking over een gevoel wat me wat begint te bekruipen elke keer als ik dit topic weer open. Fishpoint is ook alleen maar als voorbeeld gebruikt omdat dat een van de recentste faillissementen is waar veel over gesproken wordt..)
Wellicht aan toevoegen om niet direct het betreffende platform te beschuldigen van verkeerde voorlichting enz enz
Weet niet of het hier al gemeld is maar het project moervast gaat niet door. Omdat een grote investeerder uit zijn directe omgeving niet meer mee doet. Wel jammer zag het project wel zitten
Het betreft hier een start-up, als je je inkoopt in een start-up krijg je nooit een percentage wat het bedrijf op dat moment waard is. (Ze zijn immers nog niks waard). Je rekent dus altijd met toekomstprojecties. Of deze dan wel of niet kloppen, dat kan iedereen zelf beoordelen en kon ook iedereen die er instapte prima doen omdat alle cijfers waarop ze het baseerden gegeven waren. Je moet ook niet vergeten dat professionele partijen die in start-ups investeren niet voor niks 'durfkapitalisten' genoemd worden. Precies een markt waar het principe 'you win some you lose some' geld. 9/10 projecten waar zij in investeren gaan ook over de kop, ze gaan er alleen vanuit dat die ene dan wel zo'n klapper wordt dat ze overall een leuk rendement te pakken hebben.
Omzet verwachting is na opening in Den Bosch en gaat over alle drie de vestigingen die open waren/ze plande open te hebben in 2015. Iets meer dan 250K per vestiging dus, dat is toch niet zo'n heel extreem bedrag voor een snackbar?
Durfkapitalisten we hebben het hier over particulieren die hooguit een paar honderd euro investeren. Als dit echte durfkapitalisten waren hadden ze nooit genoegen met zo'n percentage. Echte durfkapitalisten hadden hier nooit hun centjes ingestoken
Durfkapitalisten we hebben het hier over particulieren die hooguit een paar honderd euro investeren. Als dit echte durfkapitalisten waren hadden ze nooit genoegen met zo'n percentage. Echte durfkapitalisten hadden hier nooit hun centjes ingestoken
Ik heb het over het symbidgedeelte, dus welk percentage heb je het over aangezien je daar volgens mij aandelen neem toch?
Echte investeerders hadden hier wellicht geen geld ingestoken inderdaad. Maar die particulieren hebben er toch ook zelf voor gekozen om er geld in te steken? Begrijp me niet verkeerd, ik ben het ermee eens dat je volledig voorgelicht moet worden, maar dat is volgens mij hier toch gewoon gebeurd? Als je zelf besluit te investeren in start-ups moet je in mijn ogen ook bij jezelf ten rade gaan of je daarvoor over de juiste kennis beschikt. Heb je die kennis niet maar stap je er toch in, dan is dat nog steeds je eigen fout geweest en niet van die ondernemer die om het geld vraagt of het platform.
Overigens ging het puntje 'durfkapitalisten' alleen maar om aan te geven dat het start-ups nu eenmaal een hoog risico hebben, en waarom de waardering waarschijnlijk voor de huidige omzet onrealistisch hoog was.
Ik heb de GvE incentive, na vragen, overigens wel ontvangen (kortingskaartje) met daarbij nog voor 40 euro bonnen om gratis vis te halen. Die 40 euro was extra als excuus voor de late reactie op mijn mail. Daarover bij mij dus geen klachten. Nu nog "even" de lening terug betalen.
Ik heb mijn visschotel ook keurig gehad de dag voor Kerst, in 2014 als incentive voor GVE project. In 2015 is deze niet gekomen, en ook de beloofde visschotel voor het project via Symbid is niet gekomen. Maar heb wel regelmatig contact gehad met de eigenaar.
Het is zeker geen oplichting, alleen zijn de zaken anders gegaan dan ze zelf hadden verwacht. Hoop echt dat ze hun zaak tegen de NS winnen, want ik zit er dik in....
Ik heb het over het symbidgedeelte, dus welk percentage heb je het over aangezien je daar volgens mij aandelen neem toch?
Echte investeerders hadden hier wellicht geen geld ingestoken inderdaad. Maar die particulieren hebben er toch ook zelf voor gekozen om er geld in te steken? Begrijp me niet verkeerd, ik ben het ermee eens dat je volledig voorgelicht moet worden, maar dat is volgens mij hier toch gewoon gebeurd? Als je zelf besluit te investeren in start-ups moet je in mijn ogen ook bij jezelf ten rade gaan of je daarvoor over de juiste kennis beschikt. Heb je die kennis niet maar stap je er toch in, dan is dat nog steeds je eigen fout geweest en niet van die ondernemer die om het geld vraagt of het platform.
Overigens ging het puntje 'durfkapitalisten' alleen maar om aan te geven dat het start-ups nu eenmaal een hoog risico hebben, en waarom de waardering waarschijnlijk voor de huidige omzet onrealistisch hoog was.
Ik begrijp dat de risico's hoger zijn bij start ups maar we hebben het hier gewoon over een snackbar geen high tech organisatie. Ik vind het een kwalijke zaak dat crowdfund platformen de aanvragen niet of nauwelijks toetsen waarderingen van alle bedrijven bij Symbid slaan gewoon nergens op.
In et geval van fishpoint is er bewust verkeerde informatie verstrekt kan niet anders concluderen.
Risico's De grootse risico's op stations zijn de externe werkzaamheden. Daar hebben we geen invloed op. Als er een lekkage(meestal bij nieuwe stations) is, moeten we de winkel een aantal weken sluiten. Maar hiervoor is ook een verzekering afgesloten. Het grootste nadeel hiervan is dat de klanten ons kunnen vergeten. Verder zijn er weinig risico's gezien de formule zichzelf heeft bewezen.
Ik begrijp dat risico's hoger zijn bij start ups maar we hebben hier gewoon over een snackbar geen high tech organisatie. Ik vind het kwalijke zaak dat crowdfund platformen de aanvragen niet of nauwelijks toetsen waarderingen van alle bedrijven bij Symbid slaan gewoon nergens op.
In et geval van fishpoint is er bewust verkeerde informatie verstrekt kan niet anders concluderen.
Risico's De grootse risico's op stations zijn de externe werkzaamheden. Daar hebben we geen invloed op. Als er een lekkage(meestal bij nieuwe stations) is, moeten we de winkel een aantal weken sluiten. Maar hiervoor is ook een verzekering afgesloten. Het grootste nadeel hiervan is dat de klanten ons kunnen vergeten. Verder zijn er weinig risico's gezien de formule zichzelf heeft bewezen.
Sinds wanneer moet een start-up een high tech organisatie zijn?
Waarderingen van bedrijven is en blijft ten alle tijden een mening. Daar kun je het mee eens of oneens zijn. Vervolgens op basis daarvan beslis je dan toch zelf of je er wel of niet in stapt?
Je haalt nu een zinnetje eruit, welke inderdaad misschien net iets te verkoperig verwoord is, en je bent meteen verkeerd voorgelicht? Bovendien is het toch juist dat wat je als investeerder doet de risico's inschatten? Want ook de risico's inschatten is een mening. De een vind dat de formule zich na een paar goede start weken bewezen heeft, de ander niet. Ik vind zelfs dat ze het hier best netjes doen door het risico aangaande verbouwingen op het station waar ze niks over te zeggen hebben te vermelden. Die zou je immers zelf nogal snel kunnen vergeten.
Ik heb al veel ergere pitches voorbij zien komen waar iedereen massaal positief in stapt, in mijn ogen wordt hier nog nette informatie gegeven. Maar dan opnieuw, zoals ik al zei als je het te weinig vind/niet vertrouwt, niemand verplicht je om te investeren..
Interessante stellingen. Ik ben het er volkomen mee eens dat de investeerder zelf zijn afweging maakt, op basis van de geboden info. Echter, als in de informatie zaken worden benoemd die bij calamiteiten onjuist blijken te zijn voorgesteld, is er m.i. zeker grond om het platform c.q. de ondernemer hierop aan te spreken. Praktijkvoorbeeld: Rock and Royal (mode, GVE): In de pitch wordt helder en duidelijk gesteld dat de risico's beperkt zijn vanwege 30% aanbetaling bij orderen. Nu gaat het fout en wordt niet duidelijk wat er met die aanbetaling is gebeurd, danwel waar die nu is. Verder is er gesteld dat het fout ging door orders die geen doorgang vonden. Echter, waar, of wat er is gebeurd met de onverkochte voorraad blijft volstrekt onduidelijk.
Het grootste probleem voor de komende termijn zit hem er m.i. in dat de diverse platforms het uitwinnen van zekerheden en incasseren met een korreltje zout nemen. Gevolg hiervan is dat er een perceptie ontstaat van "gratis geld met crowdfunden". (voor de leners, welteverstaan)
Ik erger me al tijden groen en geel aan de slingers die er op FB pagina's worden opgehangen na vollopen van een project. Termen als: "wat een succes" en "weer een succesvol project" vliegen je om de oren. Nergens, maar dan ook nergens wordt er aandacht besteed aan wat er daarna komt: TERUGBETALEN!! Wat mij betreft gaat de vlag pas uit en mag het confettikanon aan nadat de laatste termijn terugbetaald is.
De hele zweem van "succes als een project gefund is en daarna zijn we wel een beetje klaar" gaat echt funest worden voor crowdfunding in zijn algemeenheid.
Ja iedereen moet vooral zelf weten waar ze hun centjes instoppen daar ben ik het 100% met je eens. Maar dat neemt niet weg dat de crowdfunding platformen wel beter hun best mogen doen om wat feitjes te checken.
Een concept die pas 3 maanden draait heeft zich nog niet bewezen daar is verder geen discussie over mogelijk. Daarnaast kloppen de cijfers totaal niet W&V zijn gelijk aan een liquiditeitsbegroting volgens Fishpoint.
Platformen dienen gewoon aantal basiselementen te checken voordat ze een project plaatsen schijnbaar is dat al te moeilijk of te veel moeite voor ze.
Op zondag 24 januari 2016 21:27 schreef didi80 het volgende: Weer een project van GvE failliet. Nog geen bericht vanuit GvE rondgestuurd wat ik begrepen heb. Maar ze hadden begin januari moeten betalen, en er is nog niet betaald. Laatste betaling was begin december. Vermelden we dit al in de OP, of wachten we op officieel bericht van GvE?
ff de faillissementsverslagen gelezen, en ja hoor, de volgende lijken vallen uit de kast -bv blijkt al sinds 29 april 2014 failliet, binnen een jaar; -mei 2013 ging de in de pitch aangehaalde zuster-bv failliet, speelde dus tijdens de crowdfund-actie … Daar gaat het ‘brede concept’ met de ‘eerlijke’ uitvaart uit de pitch… overleden nog voor de funding; -okt. 2013 ging de holding failliet die, jawel, garant stond voor de cf-lening; Wel nog ff snel 113K binnengeharkt, provided by gve.nl.
Allemaal feiten, opmerkelijk dat ergens hiervoor ervoor gepleit lijkt te worden dit soort wetenswaardigheden niet meer naar voren te brengen … want je weet waar je instapt?
Op maandag 25 januari 2016 20:13 schreef bleyenburg het volgende: .... Praktijkvoorbeeld: Rock and Royal (mode, GVE): In de pitch wordt helder en duidelijk gesteld dat de risico's beperkt zijn vanwege 30% aanbetaling bij orderen. Nu gaat het fout en wordt niet duidelijk wat er met die aanbetaling is gebeurd, danwel waar die nu is. Verder is er gesteld dat het fout ging door orders die geen doorgang vonden. Echter, waar, of wat er is gebeurd met de onverkochte voorraad blijft volstrekt onduidelijk...
Op 2 november kregen bericht van GVE dat de betalingen stoppen van 9002 en sindsdien radiostilte, al meer dan 2 maanden. Bleyenburg, heb jij meer informatie? Omdat je spreekt van orders die geen doorgang vonden?
Ik denk eerlijk gezegd dat veel particulieren zich lelijk vergissen in crowdfunding het is geen middel om zo even makkelijk geld te verdienen. Er komt toch meer bekijken bij het verstrekken van een bedrijfslening het zijn geen recht toe recht aan producten die je even verstrekt.
Veel mensen pompen er op dit moment geld in op basis van gevoel zonder te kijken naar de levensvatbaarheid van zo'n project. Maar wat moet je anders met 0,6% op een spaarrekening!
Op maandag 25 januari 2016 20:13 schreef bleyenburg het volgende: Interessante stellingen. Ik ben het er volkomen mee eens dat de investeerder zelf zijn afweging maakt, op basis van de geboden info. Echter, als in de informatie zaken worden benoemd die bij calamiteiten onjuist blijken te zijn voorgesteld, is er m.i. zeker grond om het platform c.q. de ondernemer hierop aan te spreken. Praktijkvoorbeeld: Rock and Royal (mode, GVE): In de pitch wordt helder en duidelijk gesteld dat de risico's beperkt zijn vanwege 30% aanbetaling bij orderen. Nu gaat het fout en wordt niet duidelijk wat er met die aanbetaling is gebeurd, danwel waar die nu is. Verder is er gesteld dat het fout ging door orders die geen doorgang vonden. Echter, waar, of wat er is gebeurd met de onverkochte voorraad blijft volstrekt onduidelijk.
Het grootste probleem voor de komende termijn zit hem er m.i. in dat de diverse platforms het uitwinnen van zekerheden en incasseren met een korreltje zout nemen. Gevolg hiervan is dat er een perceptie ontstaat van "gratis geld met crowdfunden". (voor de leners, welteverstaan)
Ik erger me al tijden groen en geel aan de slingers die er op FB pagina's worden opgehangen na vollopen van een project. Termen als: "wat een succes" en "weer een succesvol project" vliegen je om de oren. Nergens, maar dan ook nergens wordt er aandacht besteed aan wat er daarna komt: TERUGBETALEN!! Wat mij betreft gaat de vlag pas uit en mag het confettikanon aan nadat de laatste termijn terugbetaald is.
De hele zweem van "succes als een project gefund is en daarna zijn we wel een beetje klaar" gaat echt funest worden voor crowdfunding in zijn algemeenheid.
Uiteraard, als er claims worden gemaakt op basis van informatie die niet publiek weggegeven kan worden is het uiteraard de taak van de platformen om dat te controleren. Daarnaast krijg ik ook een naar gevoel van het idee dat als een project vol is dat meteen een succes betekend. En inderdaad een platform is een tussenpersoon en geen marktplaats waar je eenmalig een lening verkoopt, vooral ook omdat je er als investeerder ook op rekent dat zij achter je geld aan gaan als het mis gaat e.d. (Anders worden de kosten relatief hoger en wordt crowdfunding minder interessant.)
quote:
Op maandag 25 januari 2016 20:14 schreef cofox het volgende: Ja iedereen moet vooral zelf weten waar ze hun centjes instoppen daar ben ik het 100% met je eens. Maar dat neemt niet weg dat de crowdfunding platformen wel beter hun best mogen doen om wat feitjes te checken.
Een concept die pas 3 maanden draait heeft zich nog niet bewezen daar is verder geen discussie over mogelijk. Daarnaast kloppen de cijfers totaal niet W&V zijn gelijk aan een liquiditeitsbegroting volgens Fishpoint.
Platformen dienen gewoon aantal basiselementen te checken voordat ze een project plaatsen schijnbaar is dat al te moeilijk of te veel moeite voor ze.
Het is best te beargumenteren dat in bepaalde gevallen drie maanden draaien al best wat bewijs is. Maar goed dan kom je weer in wat ik al eerder zei het vakje van de mening. En ga het wat dit ene puntje hier even bij laten want vind de algemene discussie die nu wordt aangesneden veel interessanter dan dat ene zinnetje.
Ik ben het er inderdaad mee eens dat platformen bepaalde basisinformatie moeten checken. En ik moet zeggen dat bepaalde platformen er een potje van maken, en wat mij betreft zou het AFM beleid daar meer opgericht moeten zijn dan investeringsmogelijkheden voor consumenten beperken. Immers, je moet kunnen aantonen dat je verstand van geld hebt om een platform te openen, maar buiten je CV lijkt het AFM nergens naar te kijken. Aan de andere kant, is er ook wat voor te zeggen dat je als platform alle dingen checkt die de crowd niet kan checken. En verder het aan de 'crowd' laat om wel of niet te investeren, dat is namelijk ook wel enigszins het idee van crowdfunding. (Dus als er bijvoorbeeld een hypotheek op een huis wordt gezet als zekerheid en de aanvrager beweerd dat het huis een WOZ waarde X heeft, even kijken of die WOZ waarde klopt en dan de rest aan de crowd te laten.) Bovendien, kun je nu ook zien welke ondernemers er verstand hebben van zaken doen of niet, fouten in W&V rekeningen e.d. laten juist alle alarmbellen afrinkelen, als een platform dat zou corrigeren kan ik dus niet zien dat een bepaalde ondernemer er niks van snapt.
Dat gezegd hebbende, zijn er dan wel weer twee punten:
• Soms kloppen de cijfers inderdaad niet. Maar dan is het ook de taak van de crowd om dat te zien en daar dan wat mee te doen (lees: beslissen niet te investeren). Bij fishpoint kloppen inderdaad een aantal dingen niet.
• Het is daarnaast ook een moeilijk punt, hoeveel moet een platform doen? Tijd is immers geld, en de platforms die het beter doen (bij CCF is dat mijn indruk bijvoorbeeld) kosten ook een stuk meer om te investeren. Ik vind dat zelf niet persee nodig omdat als er ontzettende fouten inzitten kan ik die er zelf ook wel uitfilteren en beslissen er niet in stappen. Dan hou ik een deel van die commissie liever zelf, bovendien zoals ik al zei dan kun je dus zien of de ondernemer het wel of niet begrijpt.
Samengevat: Eens, bepaalde platformen maken er een rommeltje van zo nu en dan maar ik vind het moeilijk om te zeggen hoe ver een platform moet gaan. Bovendien, kun je dat ook juist weer gebruiken als investeerder. Ik persoonlijk vertrouw GVE bijvoorbeeld voor geen meter, voor ik daar dus een euro in steek moet ik dus ook wel 110% zeker zijn ipv 100% dat ik het wil wat mij betreft. Als we dat ook allemaal doen, dan zullen als het goed is over een jaar of 5-10 als crowdfunding een wat volwassenere business is de platformen die de informatie verschaffen die de crowd wenst overblijven.
Op maandag 25 januari 2016 20:32 schreef cofox het volgende: Ik denk eerlijk gezegd dat veel particulieren zich lelijk vergissen in crowdfunding het is geen middel om zo even makkelijk geld te verdienen. Er komt toch meer bekijken bij het verstrekken van een bedrijfslening het zijn geen recht toe recht aan producten die je even verstrekt.
Veel mensen pompen er op dit moment geld in op basis van gevoel zonder te kijken naar de levensvatbaarheid van zo'n project. Maar wat moet je anders met 0,6% op een spaarrekening!
Ik denk dat niet eens, ik zou wel durven zeggen dat ik ervan overtuigd ben dat een groot aantal mensen geen idee heeft van wat ze aan het doen zijn.
Andere investeringsvormen zoeken waar je wel verstand van hebt. Zijn die er niet, dan is 0.6% nog steeds meer dan al je geld verliezen!
Zorgen dat de gegevens die ze verstrekken in ieder geval kloppen! Hoe vaak halen jullie hier de fouten eruit! Ongelooflijk maar waar.
Wat ik geen goede zaak vind is de stapelfinancieringen (of hoe dat dan ook heet). Dat men bij 3 verschillende platforms een lening heeft is toch risicovoller dan maar 1 lening. Ik schrik ervan dat dat vaak niet vermeld wordt.
Wat mij betreft dus alleen het liegen eruit halen. Dus als ik iets niet kan checken, dat voor mij checken. (Wat ik eerder zei als er claims worden gemaakt over een bepaalde zekerheid met X-waarde dat checken etc.)
Daarnaast mijn administratieve en juridische 'nazorg' als het project een succes is regelen. Dus alles vastleggen in de juiste contracten, mijn betalingen regelen en de belangen voor mij behartigen als er een achterstand van betalingen ontstaat.
Maar than again, dat is voor iedereen persoonlijk verschillend. Voor mij is crowdfunding een hobby (naast het feit dat ik er rendement mee haal), dus ik vind het leuk een pitch te doorgronden. Vandaar dat ik wil dat ze alleen het noodzakelijke doen en het grootste deel van het rendement in mijn eigen zak verdwijnt ipv die van het platform. Zoals je hierboven al ziet heeft Zand60 andere wensen. Dus het is heel moeilijk te zeggen en de enige manier hoe dat in de toekomst zich kan vormen in mijn ogen is door het gedrag van investeerders. (Op welke platformen investeren ze wel en welke niet e.d.)
Controleren of een crowdfundingplatform de zaken die ik niet kan controleren door geheimhouding checkt. En daarnaast uiteraard of het platform alles juridisch goed vastlegt wat ze moeten vastleggen. Doen ze dat niet, vergunning intrekken.
quote:
Op maandag 25 januari 2016 20:47 schreef Zand60 het volgende: Ik ben dus zo iemand die werkelijk geen idee heeft van cijfertjes en bedrijfsvoering. Echter mij zul je niet horen wanneer het 'fout' gaat.
Want zoals al zo vaak gewaarschuwd je stopt niet AL je geld in CF
Nou perfect, dan hoor je hier wat mij betreft ook thuis. Zolang je maar nadenkt over het risico wat je neemt en inderdaad achteraf niet gaat zeuren dat het wel eens mis gaat. '
quote:
Op maandag 25 januari 2016 20:50 schreef Zand60 het volgende: Zorgen dat de gegevens die ze verstrekken in ieder geval kloppen! Hoe vaak halen jullie hier de fouten eruit! Ongelooflijk maar waar.
Wat ik geen goede zaak vind is de stapelfinancieringen (of hoe dat dan ook heet). Dat men bij 3 verschillende platforms een lening heeft is toch risicovoller dan maar 1 lening. Ik schrik ervan dat dat vaak niet vermeld wordt.
Die stapelfinancieringen is wel een discussiepunt inderdaad. Maar volgens mij vermelden de meeste ondernemers dat toch zelf meestal wel?
Al vermelden ze de stapelfinancieringen tegen woordig (altijd?) dan nog zou het voor mij een reden zijn niet mee te doen aan de 2e of 3e financiering. Dus als ik in de 1e ronde heb meegedaan en ze gaan daarne een 2e en 3e keer lenen .............. heb ik niet veel over te zeggen. Ik heb dus het risico 'ingeschat' op 1e financiering en niet op dat ze daarna nog meer leenprojecten gaan ondernemen. Dat vind ik dus lastig.
Op maandag 25 januari 2016 21:22 schreef Zand60 het volgende: Al vermelden ze de stapelfinancieringen tegen woordig (altijd?) dan nog zou het voor mij een reden zijn niet mee te doen aan de 2e of 3e financiering. Dus als ik in de 1e ronde heb meegedaan en ze gaan daarne een 2e en 3e keer lenen .............. heb ik niet veel over te zeggen. Ik heb dus het risico 'ingeschat' op 1e financiering en niet op dat ze daarna nog meer leenprojecten gaan ondernemen. Dat vind ik dus lastig.
Ik weet niet hoe expliciet ze het altijd vermelden, al heb ik het wel meermaals voorbij zien komen in een pitch. (Ze willen namelijk altijd nogal graag opscheppen dat hun eerste lening ook succesvol volgekomen is.. ) Normaal gezien melden ze wel bedragen van hun andere leningen sowieso altijd, en of het dan van de crowd komt of de bank die andere lening maakt mij verder niet zo veel uit als ik eerlijk ben.
Ik snap inderdaad dat het een moeilijk punt is als je de 1e ronde meegedaan hebt en ze komen met een 2e en/of 3e ronde. Met een looptijd van 5 jaar is het moeilijk te eisen dat ze tussendoor nooit een andere lening aan mogen gaan. Vooral ook omdat soms een lening nou eenmaal even nodig is om cashflowproblemen te overbruggen en dat je anders gewoon failliet gaat..
Wie heeft er ervaring met uitwinning van en inventaris / voorraad?
De curator inventariseert de bezittingen en vorderingen en plaats daar de schulden in rangorde tegenover. Wat kan het crowdfundingfonds daar dan nog aan bijdragen?
Alleen vind ik wel: Indien de lener de schulden te ver heeft laten oplopen waardoor b.v. de belasting en sociale premie schulden te hoog zijn geworden waardoor die ook beslag gaan leggen op het verpande. In dat geval is er volgens mij dan wel sprake van onbehoorlijk bestuur.
De curator inventariseert de bezittingen en vorderingen en plaats daar de schulden in rangorde tegenover. Wat kan het crowdfundingfonds daar dan nog aan bijdragen?
Alleen vind ik wel: Indien de lener de schulden te ver heeft laten oplopen waardoor b.v. de belasting en sociale premie schulden te hoog zijn geworden waardoor die ook beslag gaan leggen op het verpande. In dat geval is er volgens mij dan wel sprake van onbehoorlijk bestuur.
Hoe werkt dit?
De opbrengst van de inventaris is voor de fiscus. Fiscus heeft een zogenaamd bodemvoorrecht. Voorraad en vorderingen zijn voor de pandhouder ervan uitgaande dat de registratie juist is. Pandhouder kan buiten de curator om het verpande ten gelde maken. Bij AGD staat daar een uitleg over op de website
Edit: bij een faillissement kan volgens mij enkel de curator een beroep doen op onbehoorlijk bestuur
[ Bericht 2% gewijzigd door rockenfeller op 25-01-2016 22:10:14 ]
Edit: bij een faillissement kan volgens mij enkel de curator een beroep doen op onbehoorlijk bestuur
De fiscus kan ook een beroep doen op onbehoorlijk bestuur. Dit speelt als een rechtspersoon de verschuldigde belastingen niet heeft betaald maar geen melding van betalingsonmacht heeft gedaan. De inspecteur zal de verantwoordelijke bestuurder dan persoonlijk aansprakelijk stellen voor de openstaande belastingschuld. Als dat hier speelt, zal ook hier gelden dat de fiscus vooraan staat in de rij van schuldeisers op de privépersoon. De hoofdelijke aansprakelijkheid voor de GVE-lening komt daar pas achteraan.
Wat is uw eigen vermogen ten opzichte van uw balanstotaal? De solvabiliteit per ultimo 2015 was negatief doordat de medevennoot van Boris een negatief eigen vermogen had opgebouwd. Met de uitkoop van deze vennoot is het vermogen per 18 januari jl. positief geworden. Sinds 2005 heeft Palestra (vof) elk jaar een positieve vermogenstoename laten zien. (Het negatieve eigen vermogen daalde gestaag.) De vooruitzichten zijn eveneens positief. De privé-onttrekkingen dalen substantieel met de uittreding van de medevennoot.
Om eerlijk te zijn: die begrijp ik niet helemaal. Iemand?
Uiteraard, als er claims worden gemaakt op basis van informatie die niet publiek weggegeven kan worden is het uiteraard de taak van de platformen om dat te controleren. Daarnaast krijg ik ook een naar gevoel van het idee dat als een project vol is dat meteen een succes betekend. En inderdaad een platform is een tussenpersoon en geen marktplaats waar je eenmalig een lening verkoopt, vooral ook omdat je er als investeerder ook op rekent dat zij achter je geld aan gaan als het mis gaat e.d. (Anders worden de kosten relatief hoger en wordt crowdfunding minder interessant.)
[..]
Het is best te beargumenteren dat in bepaalde gevallen drie maanden draaien al best wat bewijs is. Maar goed dan kom je weer in wat ik al eerder zei het vakje van de mening. En ga het wat dit ene puntje hier even bij laten want vind de algemene discussie die nu wordt aangesneden veel interessanter dan dat ene zinnetje.
Ik ben het er inderdaad mee eens dat platformen bepaalde basisinformatie moeten checken. En ik moet zeggen dat bepaalde platformen er een potje van maken, en wat mij betreft zou het AFM beleid daar meer opgericht moeten zijn dan investeringsmogelijkheden voor consumenten beperken. Immers, je moet kunnen aantonen dat je verstand van geld hebt om een platform te openen, maar buiten je CV lijkt het AFM nergens naar te kijken. Aan de andere kant, is er ook wat voor te zeggen dat je als platform alle dingen checkt die de crowd niet kan checken. En verder het aan de 'crowd' laat om wel of niet te investeren, dat is namelijk ook wel enigszins het idee van crowdfunding. (Dus als er bijvoorbeeld een hypotheek op een huis wordt gezet als zekerheid en de aanvrager beweerd dat het huis een WOZ waarde X heeft, even kijken of die WOZ waarde klopt en dan de rest aan de crowd te laten.) Bovendien, kun je nu ook zien welke ondernemers er verstand hebben van zaken doen of niet, fouten in W&V rekeningen e.d. laten juist alle alarmbellen afrinkelen, als een platform dat zou corrigeren kan ik dus niet zien dat een bepaalde ondernemer er niks van snapt.
Dat gezegd hebbende, zijn er dan wel weer twee punten:
• Soms kloppen de cijfers inderdaad niet. Maar dan is het ook de taak van de crowd om dat te zien en daar dan wat mee te doen (lees: beslissen niet te investeren). Bij fishpoint kloppen inderdaad een aantal dingen niet.
• Het is daarnaast ook een moeilijk punt, hoeveel moet een platform doen? Tijd is immers geld, en de platforms die het beter doen (bij CCF is dat mijn indruk bijvoorbeeld) kosten ook een stuk meer om te investeren. Ik vind dat zelf niet persee nodig omdat als er ontzettende fouten inzitten kan ik die er zelf ook wel uitfilteren en beslissen er niet in stappen. Dan hou ik een deel van die commissie liever zelf, bovendien zoals ik al zei dan kun je dus zien of de ondernemer het wel of niet begrijpt.
Samengevat: Eens, bepaalde platformen maken er een rommeltje van zo nu en dan maar ik vind het moeilijk om te zeggen hoe ver een platform moet gaan. Bovendien, kun je dat ook juist weer gebruiken als investeerder. Ik persoonlijk vertrouw GVE bijvoorbeeld voor geen meter, voor ik daar dus een euro in steek moet ik dus ook wel 110% zeker zijn ipv 100% dat ik het wil wat mij betreft. Als we dat ook allemaal doen, dan zullen als het goed is over een jaar of 5-10 als crowdfunding een wat volwassenere business is de platformen die de informatie verschaffen die de crowd wenst overblijven.
Mooi verhaal over het project bij KoM bij speelparadijs de Ballon. Zogenaamd 550k taxatiewaarde en een hypotheek van 276k. Echter staat het pand al geruime tijd voor 395k te koop en wordt het maar niet verkocht.
Bij executieverkoop zal het mij niks verbazen mocht dit pand slechts 300k opleveren. Niet echt een goede zekerheid dus!
Op dinsdag 26 januari 2016 14:39 schreef impact9 het volgende: Mooi verhaal over het project bij KoM bij speelparadijs de Ballon. Zogenaamd 550k taxatiewaarde en een hypotheek van 276k. Echter staat het pand al geruime tijd voor 395k te koop en wordt het maar niet verkocht.
Bij executieverkoop zal het mij niks verbazen mocht dit pand slechts 300k opleveren. Niet echt een goede zekerheid dus!
Taxatiewaarde moet men ook met een dikke korrelzout nemen. De taxateur wordt betaald door de opdrachtgever in de geval Ballon en die hebben baat bij een hogere taxatiewaarde. Ik zou graag het taxatierapport willen lezen ben benieuwd naar de onderbouwing van de taxateur.
Het verbaast mij dat er zoveel aanvragen zijn voor kinderspeelparadijzen via crowdfunding. De volgende bubbel op de markt kinderspeelparadijzen die over 3 a 4 jaar massaal het loodje leggen.
Vanmiddag even contact gehad met GVE over Gr.C. Neede. GVE was niet op de hoogte van het "faillissement". De schuldenaar heeft geen contact opgenomen met GVE. De laatste betaling van januari is gestorneerd door de schuldenaar. GVE gaat de vordering uit handen geven.
Op dinsdag 26 januari 2016 15:55 schreef iw84t het volgende: Vanmiddag even contact gehad met GVE over Gr.C. Neede. GVE was niet op de hoogte van het "faillissement". De schuldenaar heeft geen contact opgenomen met GVE. De laatste betaling van januari is gestorneerd door de schuldenaar. GVE gaat de vordering uit handen geven.
Kut, daar zit ik ook in. Na 6 vd 60 maanden, das wel erg snel... :/
Hallo Jos dit project
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. is je ernstig afgeraden. lees nog maar eens terug in de reeks van 2 juni 2015! Lees vooral nog eens de bijdrage van Bleyenburg. Ik heb nog wel wat dingen na gekeken. Vreemd is dat het KvK nummer wat in de pitch staat van GvE anders is dan wat nu door de KvK gegeven wordt voor deze firma. 854140712/60968052. Ik had verkeerd gekeken in het creditsafe rapport in beide gevallen is KVK 60968052
Overgens ik heb er ook wel een paar uit het verleden waar ik de mening hier genegeerd heb en waarvan ik achteraf denk had ik misschien beter niet kunnen doen.
[ Bericht 8% gewijzigd door NaRegenDeZon op 26-01-2016 16:46:53 ]
Op dinsdag 26 januari 2016 15:55 schreef iw84t het volgende: Vanmiddag even contact gehad met GVE over Gr.C. Neede. GVE was niet op de hoogte van het "faillissement". De schuldenaar heeft geen contact opgenomen met GVE. De laatste betaling van januari is gestorneerd door de schuldenaar. GVE gaat de vordering uit handen geven.
Ze zitten daar echt te slapen bij GVE wel hun fee's opstrijken maar monitoren van projecten ho maar. Je zou bijna denken dat het een ambtenarenclub is.
Zelf had ik er spijt van, nadat ik de informatie hier gelezen had, dat ik al een toezegging had gedaan , maar voor mij is een toezegging bindend. Tenzij er sprake is van misleiding. Gelukkig heb ik maar het minimale bedrag geïnvesteerd.
Op dinsdag 26 januari 2016 14:39 schreef impact9 het volgende: Mooi verhaal over het project bij KoM bij speelparadijs de Ballon. Zogenaamd 550k taxatiewaarde en een hypotheek van 276k. Echter staat het pand al geruime tijd voor 395k te koop en wordt het maar niet verkocht.
Goed gevonden! Dat is precies wat ik ook dacht, Als het al de 300k opbrengt. Geen overwaarde dus! Men schrijft ook in de pitch heel slim boekwaarde 550K en geen taxatiewaarde 550K. De Boeken zijn geduldig.
Ze zitten daar echt te slapen bij GVE wel hun fee's opstrijken maar monitoren van projecten ho maar. Je zou bijna denken dat het een ambtenarenclub is.
Je zou denken dat ze hier wel meelezen. Dus ze hadden op de hoogte kunnen zijn 😁
Ze kunnen ook niet elke dag elk project nabellen naar de status. Naast elke maand het bedrag ontvangen en af en toe vragen hoe het ermee staat zullen ze pas in actie komen als er geen bedrag binnenkomt. Zou mooi zijn als ze iets kunnen maken waarbij faillissementen automatisch binnenkomen en worden gekoppeld aan projecten op kvk nummer oid.
Mwah, dat valt nog wel mee. Ik verwacht van GVE niet dat ze van alle lopende projecten (intussen al honderden) maandelijks kijken hoe het gaat, en zeker niet zolang er nog gewoon geld binnenkomt. Als een toko failliet is, maar langs de één of andere weg wordt er toch nog afbetaald (bijvoorbeeld door de ex-ondernemer in privé), dan vind ik het prima. Gevoelsmatig schiet het risico op wanbetaling wel omhoog en zou het fijn zijn als GVE een vinger aan de pols houdt, maar misschien hebben ze daar wel geen reden toe zolang het geld voor de aflossing en de rente gewoon binnen blijft komen. Die toko heeft zelf afgelopen zaterdag op Facebook bekendgemaakt dat ze failliet zijn.
Dat is wat erg ongenuanseerd. Als ik het goed begrijp is het faillisement nog niet uitgesproken en is er als enige een bericht in een plaatselijk blaadje dat het cafe zelf zijn eigen faillisement heeft aangevraagd. Denk dat je dan beter kan zeggen dat de ondernemer verzuimd heeft zijn schuldeiser in te lichten. Dat had hij beter kunnen doen dan in de zo'n krantje zijn zegje doen.
Zoals je misschien wel weet “monitoren” ze bij GvE de projecten niet achteraf. Pas als er geen aflossing/rente voldaan is komen ze in actie. Dit is overigens bij veel platformen het geval. Ik denk dat GvE wat dit betreft weinig te verwijten is. Zit jij zelf in veel GvE projecten?
Ik was weer eens laat, was de hele dag onderweg. Maar had deze, die nu al vol zit, toch niet gedaan ondanks de gun factor van het product. Wat mij tegenhoud is de zinssnede naast de Collin lening is de rabobank bereid om betaling van 300K rente en aflossing 1 jaar uit te stellen. Je kan ook zeggen er is een direct liquiditeits probleem om 300K het komend jaar te betalen aan de Rabobank. Hoe lossen we dit op? Een lening bij Collin? Of zie ik het te negatief?
Ik was weer eens laat, was de hele dag onderweg. Maar had deze, die nu al vol zit, toch niet gedaan ondanks de gun factor van het product. Wat mij tegenhoud is de zinssnede naast de Collin lening is de rabobank bereid om betaling van 300K rente en aflossing 1 jaar uit te stellen. Je kan ook zeggen er is een direct liquiditeits probleem om 300K het komend jaar te betalen aan de Rabobank. Hoe lossen we dit op? Een lening bij Collin? Of zie ik het te negatief?
Ik heb de pitch gelezen en als investeringswaardig beoordeeld. De pauze bij lening Rabobank lijkt me prima om even op krachten te komen nu fors moet worden geïnvesteerd. Dit is het soort projecten die ik graag crowdfund. Pitch viel op door toegankelijke taal. Onderscheidend en een relatief goede rente. Mijn aandeel heb ik tijdens de lunchpauze geleverd.
Op FNC een nieuwe: aanschaf dorsmachine. Kan een van jullie eens naar de cijfers kijken. Als ik het goed lees hebben ze ¤ 2 miljoen schulden her en der. Netto omzet paar jaar even boven miljoen per jaar. Zoiets is toch kansloos, of ben ik gek?
Ik heb de pitch gelezen en als investeringswaardig beoordeeld. De pauze bij lening Rabobank lijkt me prima om even op krachten te komen nu fors moet worden geïnvesteerd. Dit is het soort projecten die ik graag crowdfund. Pitch viel op door toegankelijke taal. Onderscheidend en een relatief goede rente. Mijn aandeel heb ik tijdens de lunchpauze geleverd.
550k voor het pand in de pitch noemen en het al een tijd te koop hebben staan voor 400k. Dan lees ik niet meer verder. Met onvolledige pitches ben ik snel klaar.
Het gemak waarmee ze daar de handdoek in de ring gooien vind ik stuitend.
Ik begrijp dat er nog een gesprek( met de curator ) is deze week. Als het goed is heeft een gesprek met de gefailleerde afgelopen week plaats gevonden. Daarna volgt een update van KoM.
Laten we even wachten met onze reactie tot na het bericht van KoM.
Voor de goede orde ik heb zelf ook mijn ??? ... bij dit snelle faillissement. Maar zonder de feiten is het moeilijk oordelen.
Uitbreiding van materiaal en om minimaal 3 auto s met chauffeurs, 2 maand voor te finacieren. Daarnaast wordt dit krediet gebruikt om de rest van de firma niet in gevaar te brengen.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Volgens het betaalschema van dit project zou er vandaag betaald zijn, ik heb echter geen bijschrijving op mijn rekening ontvangen.
Als het nou een website over poesjes was dan kon ik me de waarde nog indenken. Maar nu is het volgens mij echt een kat in de zak.
Een co-productie met Kim H. bedoel je?
Nee maar alle gekheid op een stokje, ik denk dat dit wel de actuele staat van de markt weergeeft; de platforms zijn zelf net zo goed op zoek naar groei en kapitaal en nemen daardoor de gekste projecten aan. Ik denk dat we het ze, zolang de informatie op waarheid gebaseerd is, niet kwalijk kunnen nemen... aan ons het kaf van het koren te scheiden.
[ Bericht 1% gewijzigd door Mijnenveger op 26-01-2016 18:51:47 ]
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Volgens het betaalschema van dit project zou er vandaag betaald zijn, ik heb echter geen bijschrijving op mijn rekening ontvangen.
Drie dagen wachten dat lijkt me redelijk als er nog niets in betaalschema staat. Maar nu staat dat er betaald is en ik vroeg me af of ik de enige ben bij wie dat zo is.
Op dinsdag 26 januari 2016 19:11 schreef Ernie58 het volgende: Drie dagen wachten dat lijkt me redelijk als er nog niets in betaalschema staat. Maar nu staat dat er betaald is en ik vroeg me af of ik de enige ben bij wie dat zo is.
Dan ligt het aan je bank, morgen staat het er waarschijnlijk gewoon op. Ligt niet aan het project.
Op dinsdag 26 januari 2016 18:27 schreef bleyenburg het volgende: Ik kijk niet eens meer naar: A: Fitness dingen B: Kinderspeelparadijzen C: Kappers D: Alles waar de omzet binnen een jaar vertigvoudigt.
Daar zou je juist wel naar moeten zoeken! Dat zijn de ecte pareltjes.
Ik ben het verder wel met je lijstje eens hoor.
Ik heb nog wel wat aanvullingen:
• pitches waarin iets belangrijks wordt verzwegen (Biltong, duits wagenpark, pand dat al jaren onder boekwaarde te koop staat)
• kleine bijdrage van de ondernmer zelf. (desnoods aansprakelijkheid)
• als er een hele kerstboom van holdingen omheen zit zit
• als ik het product zelf niet snap
Als er iets belangrijks wordt verzwegen kan ik er in platforms waar je kunt reageren met een goede reactie nog wel mee leven. Het is maar net wat je precies belangrijk vind en zo'n pitch kan ook maar een X-lengte hebben natuurlijk, dus hoeft het niet doelbewust dingen verzwijgen te zijn. Zo vind ik bijvoorbeeld bij dat PWL dat Duits wagenpark niet zo'n probleem. (Werd hij daar wel verzwegen overigens? Lees het net toevallig nog een keer en zie Duits kenteken in de pitch staan.) De reden is dat ondernemer er helder op reageert en uitlegt waarom het een voordeel heeft om het te doen.
Klopt inderdaad wel dat bij platforms als gve waar je niet kunt reageren het meteen een no go betekend voor mij.
Zijn holdingen ook een probleem voor je als alles goed uitgelegd is met aansprakelijkheden/zekerheden/structuur? En waarom dan? (Gewoon even uit interesse, misschien zie ik 'het gevaar' er zelf nog niet goed van in.. )
Dat speel ding is trouwens echt niet te filmen he.. Als je naar het volgende kijk (even in een spoiler omdat het reactie geldvrager is..)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op dinsdag 26 januari 2016 19:38 schreef MT10 het volgende: Dat speel ding is trouwens echt niet te filmen he.. Als je naar het volgende kijk (even in een spoiler omdat het reactie geldvrager is..)
De manier van antwoorden op de overige vragen vind ik ook wel apart. Ik twijfel of ze doorheeft dat ze de investeerders nodig heeft om het project rond te laten komen. De manier waarop ze antwoord komt bij mij over alsof ze ze allemaal liever vandaag nog kwijt is.
Maar het is haar gelukt. Ik doe niet mee, dus mij is ze kwijt.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. is je ernstig afgeraden. lees nog maar eens terug in de reeks van 2 juni 2015! Lees vooral nog eens de bijdrage van Bleyenburg. Ik heb nog wel wat dingen na gekeken. Vreemd is dat het KvK nummer wat in de pitch staat van GvE anders is dan wat nu door de KvK gegeven wordt voor deze firma. 854140712/60968052. Ik had verkeerd gekeken in het creditsafe rapport in beide gevallen is KVK 60968052
Overgens ik heb er ook wel een paar uit het verleden waar ik de mening hier genegeerd heb en waarvan ik achteraf denk had ik misschien beter niet kunnen doen.
Ja ik zie het, maar ik had meteen geinvesteerd. Maar goed, hoort erbij, heb wel goede hoop dat de hoofdelijke aansprakelijkheid nog wat op gaat leveren. Had er overigens het minimale bedrag in geinvesteerd.
Ja ik zie het, maar ik had meteen geinvesteerd. Maar goed, hoort erbij, heb wel goede hoop dat de hoofdelijke aansprakelijkheid nog wat op gaat leveren. Had er overigens het minimale bedrag in geinvesteerd.
Lijkt me stug, Dit is tot nu toe nog nooit eerder voorgekomen, bovendien is bank dezelfde als die van GvE.
Wat mij stug lijkt is dat GvE aangeeft het overgemaakt te hebben en dat ze het daarna aan iedereen overmaakt behalve jou. Of aangeeft het overgemaakt te hebben om een paar dagen later alle investeerders over zich heen te krijgen omdat het niet ontvangen is. Ik heb vaak genoeg een dagje moeten wachten voordat het bijgeschreven is en op andere dagen is het er dezelfde dag.
Geld van ING --> ING is gewoon instant te zien op je rekening. Daar zit geen tijd tussen. Dus als GVE zegt het overgemaakt te hebben maar het is nog niet zichtbaar op je ING rekening, hebben ze het gewoon niet overgemaakt. In dat geval houden ze het kennelijk gewoon nog een dagje langer achter om nog wat rente te trekken, om maar wat te noemen.
Op dinsdag 26 januari 2016 19:38 schreef MT10 het volgende: Zijn holdingen ook een probleem voor je als alles goed uitgelegd is met aansprakelijkheden/zekerheden/structuur? En waarom dan? (Gewoon even uit interesse, misschien zie ik 'het gevaar' er zelf nog niet goed van in.. )
Wat ik tot nu toe lees over de holdingen is dat ze heel veel centjes hebben en borg staan voor de lening en dat de borg peanuts is. Blijkbaar is het eenvoudig om een holding op papier heel rijk te laten zijn. Maar zelf een ton uitlenen aan het dochterbedrijf is dan weer niet mogelijk. Ik zie een holding daarom vooral als een laag om aansprakelijkheden wat naar achter te verplaatsten.
Vaak zit in de holding niet meer dan de aandelen van de werkmaatschappij(en), en de rekening-courant met de directie. Er kunnen liquide middelen in zitten maar dat zal niet vaak voorkomen omdat het natuurlijk weinig zinvol is om geld op te potten in de holding voor bijna 0% rente terwijl werkmaatschappijen rente moeten betalen over hun schulden.
Twijfel over borgstelling door een holding is sowieso terecht, je zou de details moeten weten om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Wat ik tot nu toe lees over de holdingen is dat ze heel veel centjes hebben en borg staan voor de lening en dat de borg peanuts is. Blijkbaar is het eenvoudig om een holding op papier heel rijk te laten zijn. Maar zelf een ton uitlenen aan het dochterbedrijf is dan weer niet mogelijk. Ik zie een holding daarom vooral als een laag om aansprakelijkheden wat naar achter te verplaatsten.
Ik kan ook nog wel een legitieme reden opwerpen: niet in alle gevallen is intercompany rente aftrekbaar voor de belastingdienst.
Gisteren van Panneklaar bericht gehad om incentive af te halen. Ik vind het op zich wel leuk om eens bij deze ondernemer langs te gaan. Aan de andere kant om nu voor een pakket heen en weer te rijden…… Wie uit regio Amsterdam/Gooi etc. heeft ook een pakket klaar staan? Geef even een PM misschien kunnen we wat combineren.
Ik kan me ook heel legitieme redenen bedenken. Maar als het er uiteindelijk op neer komt dan ik geen zicht meer heb op de gestelde zekerheden dan doe ik niet mee.
Voor mij zijn de zekerheden het eerste waar ik naar kijk. Als de zekerheden me bevallen ga ik de pitch eens lezen en eens kijken naar de omzetten en winst prognoses.
Op woensdag 27 januari 2016 10:13 schreef NaRegenDeZon het volgende: Gisteren van Panneklaar bericht gehad om incentive af te halen. Ik vind het op zich wel leuk om eens bij deze ondernemer langs te gaan. Aan de andere kant om nu voor een pakket heen en weer te rijden…… Wie uit regio Amsterdam/Gooi etc. heeft ook een pakket klaar staan? Geef even een PM misschien kunnen we wat combineren.
Gewoon per email? Ik heb het bericht niet ontvangen.
Op woensdag 27 januari 2016 09:01 schreef Graankorrel het volgende: Geld van ING --> ING is gewoon instant te zien op je rekening. Daar zit geen tijd tussen. Dus als GVE zegt het overgemaakt te hebben maar het is nog niet zichtbaar op je ING rekening, hebben ze het gewoon niet overgemaakt. In dat geval houden ze het kennelijk gewoon nog een dagje langer achter om nog wat rente te trekken, om maar wat te noemen.
Zelf zit ik bij de SNS en weet ik dat overboeken van mijn eigen rekening gewoon instant is maar van een andere rekening (ook van SNS) af en toe gewoon een dagje later overgeschreven word en daarom neem ik dat bijschrijven met een korreltje zout. Maar schijnbaar heb jij alleen maar graankorrels........
@speeksel: Die volgorde houd ik ook standaard aan. Echter, ik kom er steeds meer achter dat de gepresenteerde zekerheden vaak boterzacht zijn, in weerwil van de presentatie en/of de uitwinning ervan te wensen overlaat.
Ik ben nu in het stadium dat ik resultaten wil horen en zien qua afhandeling defaults.
de AFM zou zich in hun toezicht beter daar wat meer op richten, anders dan wat maatregeltjes voor de bühne zoals maximum inleg e.d.
Zelf zit ik bij de SNS en weet ik dat overboeken van mijn eigen rekening gewoon instant is maar van een andere rekening (ook van SNS) af en toe gewoon een dagje later overgeschreven word en daarom neem ik dat bijschrijven met een korreltje zout. Maar schijnbaar heb jij alleen maar graankorrels........
Hehe ik maak me er ook niet zo druk om (neem het wel met een korrel graan....). Ben het alleen wel eens met de stelling dat als GVE zegt het overgemaakt te hebben maar het staat nog niet op je (ING) rekening, dat er dan iets niet klopt...
Ik denk zelfs dat het andersom is: Iemand die er slecht voor staat zal nooit heel veel zekerheden geven. Iemand die heel veel zekerheden afgeeft is blijkbaar heel zeker van zijn zaak wat de kans op een default kleiner maakt.
Als je weet dat de lening is om gaten te vullen dan zal je er niet je huis op inzetten.
Zekerheden? Er zijn maar weinig zekerheden in het bedrijfsleven. Je kan nog zo mooie cijfers hebben; 1/5 bedrijven gaan failliet vanwege ziekte van de eigenaar.
Op woensdag 27 januari 2016 10:41 schreef xzaz het volgende: Zekerheden? Er zijn maar weinig zekerheden in het bedrijfsleven. Je kan nog zo mooie cijfers hebben; 1/5 bedrijven gaan failliet vanwege ziekte van de eigenaar.
Dat is makkelijk pitches lezen zeg. Dan is alleen het rentepercentage nog relevant.
Hehe ik maak me er ook niet zo druk om (neem het wel met een korrel graan....). Ben het alleen wel eens met de stelling dat als GVE zegt het overgemaakt te hebben maar het staat nog niet op
Een bolletje / datum in je betaal schema is wat anders dan het overgemaakt te hebben.
Op het moment dat ik hier een betaalrun van de crediteuren draai dan is het niet meteen overgemaakt terwijl het wel de status 'voorgesteld aan bank' in mijn systeem heeft. Er komen nog wat handelingen na (inlezen en autoriseren door de directie). Ik het het idee dat GVE dergelijke betaalruns altijd op de dag zelf doen, dus de gegevens zullen geëxporteerd zijn, alleen nog niet alle werkzaamheden horende bij de genoemde status in je betaaloverzicht zijn gedaan.
Wat in de praktijk inhoudt dat de betaling dezelfde dag of volgende ochtend vroeg (afhankelijke hoe laat er geautoriseerd wordt) op je rekening staat.
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
Op woensdag 27 januari 2016 09:01 schreef Graankorrel het volgende: Geld van ING --> ING is gewoon instant te zien op je rekening. Daar zit geen tijd tussen. Dus als GVE zegt het overgemaakt te hebben maar het is nog niet zichtbaar op je ING rekening, hebben ze het gewoon niet overgemaakt. In dat geval houden ze het kennelijk gewoon nog een dagje langer achter om nog wat rente te trekken, om maar wat te noemen.
Bij een verzamelbetaling is het niet zo dat het geld direct op op de rekening van de ontvanger staat. Bij een 1 op 1 overschrijving wel.
De trend is volgens mij dat ze allemaal achteraf geen enkele zekerheid bleken te hebben. Of zie jij nog een trend?
Er is hier al vaker over gesproken maar; als je twee parameters er op los laat: - Beginnend bedrijf - Horeca
Heb je ze al bijna allemaal te pakken. Niet ieder bedrijf wordt een succes. Dat het AFM beter moet toezien op cijfers is niet de taak van het AFM dat is de taak van de investeerder. Steeds als er een default wordt geplaatst wordt de verantwoordelijkheid afgeschoven. Die ~8% rente komt ergens vandaan; er zijn geen zekerheden.
Er is hier al vaker over gesproken maar; als je twee parameters er op los laat: - Beginnend bedrijf - Horeca
Heb je ze al bijna allemaal te pakken. Niet ieder bedrijf wordt een succes. Dat het AFM beter moet toezien op cijfers is niet de taak van het AFM dat is de taak van de investeerder. Steeds als er een default wordt geplaatst wordt de verantwoordelijkheid afgeschoven. Die ~8% rente komt ergens vandaan; er zijn geen zekerheden.
Sorrie, maar ik denk toch echt dat er een zorg plicht is van een platform aangaande de juistheid van de gegevens. Het platform heeft de mogelijkheid om gegevens te controleren. Als investeerder moet je er van uit kunnen gaan dat getoonde cijfers kloppen.
Beginnend bedrijf is vind ik niet helemaal eerlijk.
• een deel waren ook bestaande bedrijven. (uit mijn hoofd in elk geval de wijnboer, ijsboer, transport onderneming, glasvezeltrekker, zonnepanelen boer zijn er al 4 die ik it mijn hoofd weet).
• crowdfunding is een voor veel startende bedrijven de enige vorm van financiering die mogelijk is. Er zitten dus relatief veel starters bij CF.
AFM dient zeker wel toe te zien op juistheid gepresenteerd cijfermateriaal. Er zouden wat mij betreft wel wat normoverdragende gesprekjes plaats mogen vinden
Grote kul, behalve de laatste zin. Overgrote deel defaults in mijn portefeuille zijn niet onder genoemde 2 te scharen, maar bleken er veel slechter voor te staan dan voorgespiegeld, m.a.w. verliesfinancieringen of junk loans. Soms achteraf door de informatie heen te herleiden, maar evenzo vaak gewoon onvolledige info. En voor het afdekken van de risico's van junk loans is 8% nog veel te laag...
Op woensdag 27 januari 2016 11:23 schreef bleyenburg het volgende: Ik heb naar die klimaatkamer op FNC zitten kijken (Arpine tabak & gifts) Iemand hier een mening daarover?
Jazeker. Ben een niet roker en zou hier nooit in investeren!
Cijfermatig. Klein eigen vermogen, groeiende omzet en winst. Zou je best een klein bedrag in kunnen doen. Denk wel dat deze kamer omzet verhogend werkt. Onze holfeverancier sigaren verkoper aan het Rokin in Amsterdam heeft ook zo'n kamer naar ik me heb laten vertellen.
Ik ben geen schilder, maar zit wel in de verfmenger. Ik ben geen sporter maar heb wel een Fit20-je. Ik ben vegetarisch maar zit wel in de poelier, Heb wel dieren maar zit NIET in de diervoederman.
Bij mij geen relatie tussen mijn investeringen en wat ik ben. Wapens, bontjassen, rokerij. Als het rendement goed is doe ik mee. Donuts van Downies? Ik kan ze gewoon laten schieten als het verhaal niet naar wens is.
Op woensdag 27 januari 2016 11:33 schreef NaRegenDeZon het volgende: Onze holfeverancier sigaren verkoper aan het Rokin in Amsterdam heeft ook zo'n kamer naar ik me heb laten vertellen.
elke zelf respecterende sigarenverkoper heeft ze een kamer
Op woensdag 27 januari 2016 11:33 schreef NaRegenDeZon het volgende: Cijfermatig. Klein eigen vermogen, groeiende omzet en winst. Zou je best een klein bedrag in kunnen doen. Denk wel dat deze kamer omzet verhogend werkt.
Ik heb trouwens het gevoel dat de rendementen bji FNC relatief hoog zijn. 7% voor een A tot 12 procent voor een D. 12 procent zie ik bij KOM toch niet vaak langskomen.
Ik ben geen schilder, maar zit wel in de verfmenger. Ik ben geen sporter maar heb wel een Fit20-je. Ik ben vegetarisch maar zit wel in de poelier, Heb wel dieren maar zit NIET in de diervoederman.
Bij mij geen relatie tussen mijn investeringen en wat ik ben. Wapens, bontjassen, rokerij. Als het rendement goed is doe ik mee. Donuts van Downies? Ik kan ze gewoon laten schieten als het verhaal niet naar wens is.
Nee joh jij bent niet vegetarisch. Of ben je een investerende krop sla.
Geen zekerheden, Creditsafe rapport met heelveel bedrijven op een adres, verzamelgebouw of brievenbusfirma? Creditsafe rapport bevat verder helemaal niets. Totaal geen cijfermatige onderbouwing in de pitch. Een dikke Nee dus.
Geen zekerheden, Creditsafe rapport met heelveel bedrijven op een adres, verzamelgebouw of brievenbusfirma? Creditsafe rapport bevat verder helemaal niets. Totaal geen cijfermatige onderbouwing in de pitch. Een dikke Nee dus.
Mu is er wel weg van, al 4 mailtjes
Op woensdag 27 januari 2016 11:45 schreef Speekselklier het volgende: Ik ben geen schilder, maar zit wel in de verfmenger. Ik ben geen sporter maar heb wel een Fit20-je. Ik ben vegetarisch maar zit wel in de poelier, Heb wel dieren maar zit NIET in de diervoederman.
quote:
De lening via Geldvoorelkaar.nl zal voor ¤ 65.000,- gebruikt worden voor de vervolmaking van deze renovatie en de resterende ¤ 35.000,- voor het aflossen van een consumptieve lening.
Ik heb niet verder gelezen, een 'consumptieve lening?' Wat is dat? Hebben ze voor 35k TV's gekocht?
Grote kul, behalve de laatste zin. Overgrote deel defaults in mijn portefeuille zijn niet onder genoemde 2 te scharen, maar bleken er veel slechter voor te staan dan voorgespiegeld, m.a.w. verliesfinancieringen of junk loans. Soms achteraf door de informatie heen te herleiden, maar evenzo vaak gewoon onvolledige info. En voor het afdekken van de risico's van junk loans is 8% nog veel te laag...
Om u allen te helpen voor het inzicht in de defaults. Kan zijn dat er een aantal bij zijn die wel in moeilijkheden zijn maar nog uit prive betalen. Kan zijn dat er bij risico hoog nog wat starters zitten daar in het verleden het onderscheid niet goed gemaakt werd tussen starter rating en hoog risico bij GVE Ik heb geprobeert het zo goed mogelijk te herleiden uit de gegevens die bij mij bekend zijn. Doe er uw voordeel mee. (dd27-01-2016)
[ Bericht 4% gewijzigd door NaRegenDeZon op 27-01-2016 14:46:05 ]
Moi lijstje NRDZ.. Maar eigenlijk zou je het moeten relateren aan het aantal projecten uit die branche. Zodat je een default% krijgt in plaats van absulute aantallen. Als er 1 pinquin-fokker failiet gaat uit een pool van 1 dan zegt dat meer dan de 9 restaurants uit de 100-den.
Op woensdag 27 januari 2016 13:03 schreef Speekselklier het volgende: Moi lijstje NRDZ.. Maar eigenlijk zou je het moeten relateren aan het aantal projecten uit die branche. Zodat je een default% krijgt in plaats van absulute aantallen. Als er 1 pinquin-fokker failiet gaat uit een pool van 1 dan zegt dat meer dan de 9 restaurants uit de 100-den.
Mee eens. Maar je moet roeien met de riemen die je hebt! Zoals ik al eerder geschreven heb. Dit is zaak voor de platformen om deze gegevens voor de investeerders beschikbaar te maken. Nog beter zou zijn dat daarnaast er een overzicht komt over alle platformen gemaakt bijvoorbeeld door D&K die verzamelen al jaren deze gegevens. Blijkbaar doen zij het niet, of alleen intern voor zichzelf en voor betalende klanten, en niet voor ons investeerders. Misschien bang om klanten te verliezen!
[ Bericht 8% gewijzigd door NaRegenDeZon op 27-01-2016 13:14:22 ]
Mee eens. Maar je moet roeien met de riemen die je hebt! Zoals ik al eerder geschreven heb. Dit is zaak voor de platformen om deze gegevens voor de investeerders beschikbaar te maken. Nog beter zou zijn dat daarnaast er een overzicht komt over alle platformen gemaakt bijvoorbeeld door D&K die verzamelen al jaren deze gegevens. Blijkbaar doen zij het niet, of alleen intern voor zichzelf en betaalende klanten, en niet voor ons investeerders. Misschien bang om klanten te verliezen!
Prima overzicht, plaatjes illustreren spreiding (ik onderscheid ook nog zorg en diensten) en zullen komend jaar nog meer gaan spreken, aangezien de grote bulk aan projecten nog door de 'wittebroodsweken' heen moet. Ik loop al wat langer mee, en heb (toevallig?) veel foute treffers in de kolom laag risico zitten (vallen wat later om). Zulke overzichten zijn idd. hard nodig, om een werkelijk inzicht te krijgen in de kwaliteit / track records van de sites aangaande opgevoerde projecten.
[ Bericht 0% gewijzigd door ZeKraut op 27-01-2016 13:42:07 ]
Ik heb niet verder gelezen, een 'consumptieve lening?' Wat is dat? Hebben ze voor 35k TV's gekocht?
Mooi verhaal hoor, over een boerderij, maar een groot deel van het bedrag is dus gewoon bedoeld om een consumptief krediet af te lossen, of wel het ene gat met het andere te vullen... Brrrr.... Mij ook niet gezien!
[ Bericht 0% gewijzigd door Incitatus3 op 27-01-2016 13:43:45 ]
Nee, een vakantiewoningenpark bij Zutphen. Daar zullen ze wel tijdelijk wonen totdat de woning gereed is. (ze geven ook aan dat ze hun huizen hebben verkocht hebben en tijdelijk huren)
Nee, een vakantiewoningenpark bij Zutphen. Daar zullen ze wel tijdelijk wonen totdat de woning gereed is. (ze geven ook aan dat ze hun huizen hebben verkocht hebben en tijdelijk huren)
Dat is een goede verklaring! Heb de bedrijven nog eens bekeken veel huisjes zullen zakelijk geexploiteerd worden. Vandaar al die bedrijven. Nu nog een cijfermatige onderbouwing van het particuliere project. Taxatiewaarde,wat is de hypotheek, wat steekt de man/vrouw in de renovatie uit eigen zak, hoe is de CC schuld ontstaan, wat zijn de inkomens, ...... dus nog steeds een dikke Nee Ook vreemd trouwens, de man is projectleider dan had je de financiering denk ik wel wat beter in moeten plannen. Het lijkt nu zo'n beetje een nood oproep jeetje we komen geld te kort en in maart moet het af! Niet zo;n beste project planning!
[ Bericht 4% gewijzigd door NaRegenDeZon op 27-01-2016 14:05:03 ]
Op woensdag 27 januari 2016 13:59 schreef iw84t het volgende: Voor mij ook een nee. Maar ze gaan ze gaan wel op een mooie plek wonen. Ik zou wel willen ruilen
Ik ben benieuwd naar de hypotheek plus bouwdepot (en nieuwe gve lening) in relatie tot een recent taxatierapport maar helaas geen cijfers bij gve. Ik vermoed dat de boel flink onder water staat. Dus ik sla over.
Maar het uitzicht is minder. s'avonds zie je de reeen, konijnen hazen, vossen, in je tuin lopen (wel de kippen 's avonds in het nachthok stoppen. Trouwens je staat binnen een uurtje hartje Amsterdam (met file 2 uur......... )
Maar het uitzicht is minder. s'avonds zie je de reeen, konijnen hazen, vossen, in je tuin lopen (wel de kippen 's avonds in het nachthok stoppen. Trouwens je staat binnen een uurtje hartje Amsterdam (met file 2 uur......... )
Ik ben benieuwd naar de hypotheek plus bouwdepot (en nieuwe gve lening) in relatie tot een recent taxatierapport maar helaas geen cijfers bij gve. Ik vermoed dat de boel flink onder water staat. Dus ik sla over.
Je kan voorstellen hoe dit er van binnen uit ziet. Slechts 85m2 woon oppervlak. Er is geen enkele foto van het interieur. Reden? Waarschijnlijk is dat zeer gedateerd en slecht onderhouden. Ook de schuren lijken wel wat onderhoud te kunnen gebruiken.
Zelf hebben ze er ook geen 100% vertrouwen in. Ze durven namelijk niet om hoofdelijk aansprakelijk te zijn. Dacht dat dat eigenlijk een verplichting was bij GvE
Zelf hebben ze er ook geen 100% vertrouwen in. Ze durven namelijk niet om hoofdelijk aansprakelijk te zijn. Dacht dat dat eigenlijk een verplichting was bij GvE
Ja maar wel een borg van maar liefst 25K per man. Das (nie) niks
Ja maar wel een borg van maar liefst 25K per man. Das (nie) niks
We hebben in iedergeval wel even om na te denken die 600K is niet voor het weekend vol. Er is wel een behoorlijk eigen vermogen van ruim 1000k als ik het goed lees. Ze vissen dus in het zelfde water als DocData.
We hebben in iedergeval wel even om na te denken die 600K is niet voor het weekend vol. Er is wel een behoorlijk eigen vermogen van ruim 1000k als ik het goed lees.
Ik neig ernaar om sinds lange tijd er weer eens eentje mee te pakken. Vind deze wel sterk.
Ik vind die Active Ants ook best prima. Enige wat me steekt is dat je zeker weet dat áls het fout gaat wij achter de Rabo blijven. En ik denk niet dat ze bij Rabo met 7% weggekomen zijn....
Op woensdag 27 januari 2016 17:33 schreef bleyenburg het volgende: Ik vind die Active Ants ook best prima. Enige wat me steekt is dat je zeker weet dat áls het fout gaat wij achter de Rabo blijven. En ik denk niet dat ze bij Rabo met 7% weggekomen zijn....
Heb even de website bezocht. Ze hebben naar zeggen 50 klanten waaronder VARA,BNN,VPRO , HallMark, Clinicclowns. Ik mis eigenlijk de echte grote retailers.
quote:
Het is geen plicht, het is standaard hoofdelijk aansprakelijk tenzij in de Pitch anders is vermeld. Dat is in dit geval gedaan dus op zich niets mis mee. Echter een borgstelling van 25K per persoon is natuurlijk wel erg weinig bij een lening van 600K.
[ Bericht 11% gewijzigd door NaRegenDeZon op 27-01-2016 17:58:32 ]
Op woensdag 27 januari 2016 17:33 schreef bleyenburg het volgende: Ik vind die Active Ants ook best prima. Enige wat me steekt is dat je zeker weet dat áls het fout gaat wij achter de Rabo blijven. En ik denk niet dat ze bij Rabo met 7% weggekomen zijn....
Ik begrijp niet zo goed dat je dit best prima vindt?!
Mijn overwegingen: 1. Geen zekerheden althans op 600K slechts 50K borgstelling 2. Bank gaat altijd voor 3. Ebitda dondert naar beneden 2015 (Als ze spreken over ebitda is het vaak gewoon een verlies) 4. Als je een machine koop van 2.500K en je "vergeet" de aanpassingen van 150K getuigt dat niet van goed ondernemerschap. 5. Klopt het ev en tv wel als er al een lening van 2.500K in zit? 6. Waarom geen factoring?
@rockenfeller: Ik begrijp dat je verbaasd bent. Echter, dit project staat dusdanig dicht bij mijn eigen handel dat ik dit wat anders beoordeel dan de doorsnee pitches.
Op woensdag 27 januari 2016 20:24 schreef bleyenburg het volgende: @rockenfeller: Ik begrijp dat je verbaasd bent. Echter, dit project staat dusdanig dicht bij mijn eigen handel dat ik dit wat anders beoordeel dan de doorsnee pitches.
Active Ants wil tot de max financieren dat eigen vermogen stelt niks voor wat levert bureaustoel en ladekast op bij een faillissement niks. Wat duidelijk is dat een groot deel van het EV niet liquide is anders hadden ze deze investering die ze nodig hebben wel uit eigen middelen gefinancierd.
De Rabobank zegt niks anders dan jullie zijn maximaal belast en wij zien niet hoe jullie op basis van de huidige cash flow aan de aflossing en interest verplichting kunnen voldoen.
En 50K borg stelt echt geen reet voor, de Rabobank heeft zijn onderpand al veiliggesteld.
Op woensdag 27 januari 2016 21:42 schreef cofox het volgende: Active Ants wil tot de max financieren dat eigen vermogen stelt niks voor wat levert bureaustoel en ladekast op bij een faillissement niks. Wat duidelijk is dat een groot deel van het EV niet liquide is anders hadden ze deze investering die ze nodig hebben wel uit eigen middelen gefinancierd.
De Rabobank zegt niks anders dan jullie zijn maximaal belast en wij zien niet hoe jullie op basis van de huidige cash flow aan de aflossing en interest verplichting kunnen voldoen.
En 50K borg stelt echt geen reet voor, de Rabobank heeft zijn onderpand al veiliggesteld.
Mee eens. Maar helaas geldt dat eigenlijk voor alle gestapelde financieringen. De bank loopt zo min mogelijk risico en de Crowdfunders mogen het eigenlijke risico dragen voor 7% rente.
Mee eens. Maar helaas geldt dat eigenlijk voor alle gestapelde financieringen. De bank loopt zo min mogelijk risico en de Crowdfunders mogen het eigenlijke risico dragen voor 7% rente.
Het lukt hier niet maar ik zie altijd liever dat een kleine bankschuld afgelost wordt
Het lukt hier niet maar ik zie altijd liever dat een kleine bankschuld afgelost wordt
De winstcijfers presenteren op basis van EBIDTA nou dan blijft er weinig over onder aan de streep als ik hun winstverwachtingen zo zie voor de komende jaren. Ik zie liever een cashflow overzicht dan deze onzinnige EBIDTA winstcijfers.
Daarnaast geven zij een non-dividend verklaring af waarin wordt verklaard geen dividend onttrekkingen te doen gedurende de looptijd van de lening.
Word ook lastig om dividend uitkeren als je geen winst maakt de komende jaren
Jean Lahaye zou ook nog de opleiding tot registercontroller hebben gevolgd hij staat in ieder geval niet ingeschreven in het register van registercontrollers
[ Bericht 0% gewijzigd door cofox op 27-01-2016 22:38:00 ]
Na een voortvarende start, lijkt de inleg op dit moment even te stagneren rond 44%. Uiteraard dient het benodigde kapitaal uiteindelijk wel gehaald te worden binnen de resterende inlegperiode om van start te kunnen gaan en de investering te kunnen laten renderen voor iedereen. Aangezien een grote groep investeerders vooralsnog een klein bedrag heeft toegezegd (¤100-¤200), vooral in verhouding tot de investeringsperiode van 5 jaar en de vele gedetailleerde vragen moet het totale potentieel groot zijn. Ter illustratie; als alle investeerders die minder dan ¤500 hebben toegezegd, hun inleg zouden verhogen naar ¤500, dan zouden we al direct op bijna ¤50.000 (66%) staan. En als alle investeerders die minder dan ¤1.000 hebben toegezegd, hun inleg zouden verhogen naar ¤1.000, dan zouden we er zelfs al zijn (¤79.000 / 105%).
Op woensdag 27 januari 2016 22:29 schreef cofox het volgende: Jean Lahaye zou ook nog de opleiding tot registercontroller hebben gevolgd hij staat in ieder geval niet ingeschreven in het register van registercontrollers
Een register van registercontrollers. Dat klnkt wel grappig.
Is dat een publieke lijst? Want ik kan hem niet vinden. En zo niet, zou je de man van de trouwauto's er nog even doorheen willen halen?
De Leckere sluit zich aan bij grote bierbrouwersorganisatie Brouwerij De Leckere in De Meern heeft zich aangesloten bij Nederlandse Brouwers. Deze organisatie behartigt de belangen van negen bierbrouwerijen zoals Heineken en Grolsch die samen goed zijn voor ruim 95 procent van de productie in Nederland.
Op woensdag 27 januari 2016 22:29 schreef cofox het volgende: Jean Lahaye zou ook nog de opleiding tot registercontroller hebben gevolgd hij staat in ieder geval niet ingeschreven in het register van registercontrollers
Registratie zegt mij niet zo veel. Registratie garandeert dat je ten minste 40 uur bijscholing hebt gevolgd per jaar naast je initiële opleiding. Meer niet. Registratie garandeert niet dat je een goede controller bent. Sterker nog mensen die hun sporen verdient hebben in het bedrijfsleven als eigenaar hebben zo’n registratie in het geheel niet nodig en je ziet vaak dat juist die mensen zo’n registratie in de loop van de tijd niet continueren. Registratie is wel handig als je wil solliciteren en je staat van dienst/netwerk niet super is……….
quote:
Op woensdag 27 januari 2016 22:29 schreef cofox het volgende: De winstcijfers presenteren op basis van EBIDTA nou dan blijft er weinig over onder aan de streep als ik hun winstverwachtingen zo zie voor de komende jaren. Ik zie liever een cashflow overzicht dan deze onzinnige EBIDTA winstcijfers. Daarnaast geven zij een non-dividend verklaring af waarin wordt verklaard geen dividend onttrekkingen te doen gedurende de looptijd van de lening. Word ook lastig om dividend uitkeren als je geen winst maakt de komende jaren
Als je meer cijfers wil kan je het Creditsafe rapport nog even bekijken daar staan bij BV’s zoals hier redelijk wat cijfers in. In dit geval de jaarcijfers t/m 2014. Het is natuurlijk wel lastig te overzien wat de matige groei in de omzet over 2015 als gevolg van de verhuizing voor een invloed heeft op de geprognotiseerde omzet van 2016. Een deel zal ook afhangen van hoe snel ze de gekochte machine in het gareel kunnen krijgen. Overigens denk ik dat de non ontrekkingsverklaring wel waarde heeft voor cf investeerders die in dit project investeren en het wel zien zitten. Vooralsnog stap ik niet in. Als de borgstellingen van de eigenaren om hoog gaan naar een substantieel niveau en deze borgstellingen getoetst kunnen worden als zijnde van waarde wil ik wel instappen. Op zich vind ik dit een mooi project in een nog steeds groeiende markt.
Daarnaast denk ik dat de Rabobank de stekker niet zo gauw uit een onderneming trekt waar ze net hun imago mee op TV versterkt hebben. Deze campagne kost veel geld en als ze dan zo’n onderneming een jaar later opblazen geeft dat veel imago schade.
[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 28-01-2016 10:26:30 ]
Juichend verhaal van Jonkeren en Vos bij de intro van hun tweede kapitaalaanvraag. Ik ben er toch wat minder van gecharmeerd. Bij de eerste aanvraag werd niet de indruk gewekt dat die gevolgd zou worden door een tweede. De zekerheden zijn bij beide leningen dezelfde: hoofdelijke aansprakelijkheid en de intentie tot verpanding van voorraad en inventaris, nadat de bank geweest is. Ik zit in de eerste. Mijn zekerheid wordt dus minstens gehalveerd
Op donderdag 28 januari 2016 10:09 schreef crowd-fundi het volgende: Juichend verhaal van Jonkeren en Vos bij de intro van hun tweede kapitaalaanvraag. Ik ben er toch wat minder van gecharmeerd. Bij de eerste aanvraag werd niet de indruk gewekt dat die gevolgd zou worden door een tweede. De zekerheden zijn bij beide leningen dezelfde: hoofdelijke aansprakelijkheid en de intentie tot verpanding van voorraad en inventaris, nadat de bank geweest is. Ik zit in de eerste. Mijn zekerheid wordt dus minstens gehalveerd
Er is wel wat veranderd. Afgelopen zomer hadden wij al een succesvolle campagne via Kapitaal Op Maat. Onze aanvraag voor ¤100.000,- werkkapitaal om het aanbod campers uit te breiden werd binnen drie dagen gefund. De risicorating was toen C+ en nu B+! We merken dat de markt echt aantrekt en willen hier op inspelen door ons aanbod weer uit te breiden. We vinden het een prettig idee om onze investeerders op deze transparante manier weer te betrekken bij onze groei. De rating is verbeterd voor wat het waard is. Ik zat niet in de eerste en doe nu ook niet mee. Ik hoop voor jou dat hij snel vol komt. Als er een liquiditeits probleem is dan kunnen ze jou in ieder geval langer door betalen. Heb je de agium rapporten al vergeleken? is er echt wat verbeterd in de cijfers waardoor de rating omhoog kan gaan?
[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 28-01-2016 10:25:04 ]
Op donderdag 28 januari 2016 10:09 schreef crowd-fundi het volgende: Juichend verhaal van Jonkeren en Vos bij de intro van hun tweede kapitaalaanvraag. Ik ben er toch wat minder van gecharmeerd. Bij de eerste aanvraag werd niet de indruk gewekt dat die gevolgd zou worden door een tweede. De zekerheden zijn bij beide leningen dezelfde: hoofdelijke aansprakelijkheid en de intentie tot verpanding van voorraad en inventaris, nadat de bank geweest is. Ik zit in de eerste. Mijn zekerheid wordt dus minstens gehalveerd
Je loopt m.i. meer risico. Het 2e project loopt 48 maanden. Het 1e project is dan nog niet afgelopen aangezien deze 60 maanden loopt
Ik ga sowieso niet meedoen want het is een 'vijf'. Wat ik me wel afvraag is of de Rabobank het zich ooit zou kunnen permitteren om de stekker uit dit verhaal te trekken, aangezien ze er heel ver in zitten met al die mediapubliciteit. De imagoschade zou immens zijn...........
[..] Heb je de agium rapporten al vergeleken? is er echt wat verbeterd in de cijfers waardoor de rating omhoog kan gaan?
Nee, er is niks veranderd. Alleen de beoordeling. Alle ratio's zijn exact gelijk! En nog zotter: ook de "privé onttrekkingen en overige aflossingen" zijn exact gelijk. Je zou toch denken dat die bij de nieuwe lening wat hoger liggen.
Nee, er is niks veranderd. Alleen de beoordeling. Alle ratio's zijn exact gelijk! En nog zotter: ook de "privé onttrekkingen en overige aflossingen" zijn exact gelijk. Je zou toch denken dat die bij de nieuwe lening wat hoger liggen.
Het minste dat je zou mogen verwachten dat ze een (al dan niet conceptversie) jaarrekening 2015 overleggen.
Er is toch wel wat veranderd. Ik heb geknipt en geplakt en de delen van het agium raport naast elkaar gezet kijk maar eens en trek je conclusies, of beter stel je vragen aan KOM Bovenste pitch 2015 onderste pitch 2016
SPOILER
Er is toch wel wat veranderd. Ik heb geknipt en geplakt en de delen van het agium raport naast elkaar gezet kijk maar eens en trek je conclusies, of beter stel je vragen aan KOM Bovenste pitch 2015 onderste pitch 2016
SPOILER
Toch wel knap dat 2015 actueel, exact hetzelfde is als 2014
Er is toch wel wat veranderd. Ik heb geknipt en geplakt en de delen van het agium raport naast elkaar gezet kijk mar eens en trek je conclusies. Bovenste pitch 2015 onderste pitch 2016
SPOILER
De cijfers zijn niet veranderd zoals we al hadden gezien. Echter de JAARcijfers zijn dus wel veranderd.
Op donderdag 28 januari 2016 10:08 schreef NaRegenDeZon het volgende: Daarnaast denk ik dat de Rabobank de stekker niet zo gauw uit een onderneming trekt waar ze net hun imago mee op TV versterkt hebben. Deze campagne kost veel geld en als ze dan zo’n onderneming een jaar later opblazen geeft dat veel imago schade.
Een van de redenen waarom ik er nog over nadenk. Die borgstelling is idd matig, Maar je weet wel precies wat je hebt. ik verwacht niet dat ze het op zullen hogen.
Met oog op mijn strategie en budget zou ik het wel mee kunnen nemen, gelukkig heb ik nog een dag om er over na te denken (voor we op wintersport gaan)
SPOILER
De cijfers zijn gelijk gebleven. Het aflossingsbedrag is aangepast en de kop van de kolom is aangepast. Verder niks. Of zie ik wat over 't hoofd? De "overige aflossingen" hadden 16K hoger moeten zijn ivm de eerste lening.
De cijfers zijn gelijk gebleven. Het aflossingsbedrag is aangepast en de kop van de kolom is aangepast. Verder niks. Of zie ik wat over 't hoofd? De "overige aflossingen" hadden 16K hoger moeten zijn ivm de eerste lening.
Noem het maar niks er is gewoon gerommeld!! Geen actuele maar gemanupileerde cijfers 2015, lening aflossing prognose 2016 gelijk aan actual 2015 terwijl er 100.000 aan lening bij komt. Een geregistreerd controller zou hier gehakt van maken doet mij zo vermoeden.
Noem het maar niks er is gewoon gerommeld!! Geen actuele maar gemanupileerde cijfers 2015, lening aflossing prognose 2016 gelijk aan actual 2015 terwijl er 100.000 aan lening bij komt. Een geregistreerd controller zou hier gehakt van maken doet mij zo vermoeden.
We bedoelen hetzelfde. Met niks bedoel ik: er is gewoon niks gedaan. Kopietje van de oude aanvraag. Die was binnen drie dagen vol. Jongens, wat zouden we ons druk maken. Knal 'm er nog een keer op. Komt toch wel vol.
Het waren dachten altijd dat het vergissingen waren.
En dan op grond van zulke cijfers de investeerders verantwoordelijk houden voor hun beslissing om al dan niet te investeren? Maar toegegeven: KOM is wel heel transparant. Ze maken keer op keer heel duidelijk dat ze er met hun co-bedrijfje Agium een rommeltje van maken.
[ Bericht 0% gewijzigd door crowd-fundi op 28-01-2016 11:53:34 ]
Ik wacht trouwens nog steeds op nieuws over GVE project 8800 (incassobureau ingeschakeld, maar een paar weken geleden ineens weer een betaling). Status is nog steeds 'Incassobureau ingeschakeld. Iemand al iets gehoord?
Op donderdag 28 januari 2016 11:53 schreef dbrmnn het volgende: Ik wacht trouwens nog steeds op nieuws over GVE project 8800 (incassobureau ingeschakeld, maar een paar weken geleden ineens weer een betaling). Status is nog steeds 'Incassobureau ingeschakeld. Iemand al iets gehoord?
Nee niets hier. Zou ook graag een update ontvangen. Heb enkele weken terug wel een mailtje gewaagd en kreeg toen als antwoord dat het nog wel even kon duren voordat er iets te melden is.
Op donderdag 28 januari 2016 13:00 schreef bleyenburg het volgende: Is er hier iemand die iets begrijpt van de toelichting bij het Agium rapport inzake de nieuwe KOM pitch?
volgens de toelichting: "realisatie cijfers 2015 zijn afgestemd'. Hoe dan???? afgestemd???
vervolgens: "deze zijn beter dan de gestelde prognose". Hoe dan???? welke prognose??? die uit het Agium rapport uit pitch 1?
daarin staat voor 2015 een winst van bijna 180K. nu echter voor 2015 (actual): nog geen 140K.
Iemand die mij bij kan lichten?
Ik ga ernstig aan mijn verstandelijke vermogens twijfelen.
Goedemiddag vriend bleyenburg eerst even bijlezen voor je reageert. Dat hebben wij vanochtend ook geconstateerd en zoals je kan zien bij de pitch zijn er ook al vragen gesteld naar ik aanneem door leden uit ons gezelschap. Het wachten is alleen nog op de antwoorden.
De snelheid van reageren is bij KOM omgekeerd evenredig aan de snelheid van het vollopen van het project. Dit project is inmiddels voor meer dan een derde gevuld. Dat is voor KOM-begrippen bijzonder snel. KOM zal derhalve geen enkele aandrang voelen om te reageren op de vragen. Inderdaad:
De snelheid van reageren is bij KOM omgekeerd evenredig aan de snelheid van het vollopen van het project. Dit project is inmiddels voor meer dan een derde gevuld. Dat is voor KOM-begrippen bijzonder snel. KOM zal derhalve geen enkele aandrang voelen om te reageren op de vragen. Inderdaad:
Een gegeven is: wij kunnen vergelijken de gegevens van de vorige ronde en die van nu. Als je je baseert alleen op de huidige cijfers van Agium dan ben je niet instaat onze vergelijking te maken waardoor je discrepantie tussen pitch en cijfers van Agium niet kan beoordelen. Dat is wel zuur voor de huidige investeerders en eigenlijk ook voor de vorige!
Nee niets hier. Zou ook graag een update ontvangen. Heb enkele weken terug wel een mailtje gewaagd en kreeg toen als antwoord dat het nog wel even kon duren voordat er iets te melden is.
Hmm. Ik had eerder nog geen mail gestuurd omdat een aantal hier dat al hadden gedaan. Ik ga toch nog maar 's even een berichtje tikken om er wat vaart achter te zetten.
Bij GVE zitten snelle leerlingen. Deze week op dit forum een klacht dat een uitbetaling niet dezelfde dag was ontvangen. Oplossing: zet in het betaalschema bij betalingen van vandaag de datum van morgen, 29 januari. Hebben ze vandaag de tijd om het van de GVE-rekening over te boeken naar de klantengeldenrekening.
Op donderdag 28 januari 2016 14:08 schreef bleyenburg het volgende: De enige kostenimpact is rente op de voorraad echter deze wordt conform de potentiële marge inverdiend evenals bij tranche 1
Dit moet welhaast een (ex)politicus zijn, die dit geschreven heeft......
Hij heeft wel gelijk dat het stokt. Waarschijnlijk hebben alle huidige gebruikers van Kapitaal op Maat hun conclusie al getrokken om wel/niet te investeren. Dus de enige kans dat dit nog volraakt is met nieuwe bezoekers. Dat is dan weer de keerzijde van een platform wat nog niet zoveel gebruikers kent. Heb je teveel, dan zitten projecten te snel vol. Heb je te weinig, dan blijven grote projecten hangen.
Ik heb trouwens gekozen om hier wel in te investeren, dus ik hoop dat hij vol raakt. Ik gun het hem van harte.
NBA is de nationale beroepsorganisatie voor accountants. In het register wat op die website staat staan registeraccountants (RA) geregistreerd. Registercontrollers voeren de RC-titel en staan in dit register geregistreerd: http://www.vrc.nl/leden.html.
Op woensdag 27 januari 2016 10:13 schreef NaRegenDeZon het volgende: Gisteren van Panneklaar bericht gehad om incentive af te halen. Ik vind het op zich wel leuk om eens bij deze ondernemer langs te gaan. Aan de andere kant om nu voor een pakket heen en weer te rijden…… Wie uit regio Amsterdam/Gooi etc. heeft ook een pakket klaar staan? Geef even een PM misschien kunnen we wat combineren.
Yup ik heb het bericht ook ontvangen. Het had mij leuk geleken om dit pakket rond de kerstdagen te schenken aan mensen die het meer nodig hebben dan mijzelf. Helaas is die kans voorbij gegaan.
Wat ik nu doe weet ik nog niet. Ook voor mij is het een eind rijden. Ik zit echter niet bij Amsterdam in de buurt. Natuurlijk altijd leuk om je investeringen live te bezoeken.
"Hopelijk verduidelijkt dit uw vraag". Nou, dat is het dus net. De vraag wordt verduidelijkt. Maar wat is nou het antwoord op deze verduidelijkte vraag?
"Hopelijk verduidelijkt dit uw vraag". Nou, dat is het dus net. De vraag wordt verduidelijkt. Maar wat is nou het antwoord op deze verduidelijkte vraag?
Ik zie dat er naast de beantwoorde vragen die niet echt beantwoord zijn er, nog een stel vragen geheel onbeantwoord open staan:
SPOILER
Ik zie dat er naast de beantwoorde vragen die niet echt beantwoord zijn er, nog een stel vragen geheel onbeantwoord open staan:
SPOILER
Maakt allemaal niet meer uit. Iemand gooide er 10 mille in. Nog maar een paar cent te gaan en hij zit vol. KOM gaat GVE achterna: behoorlijk snel vollopende projecten met mooie beloften. Dat is natuurlijk iets heel anders dan beloftevolle projecten.
Edit: vol
[ Bericht 0% gewijzigd door crowd-fundi op 28-01-2016 19:33:43 ]
Inmiddels te horen gekregen dat Anthill Ants wilde verkopen door gebrek aan interesse is dat niet doorgegaan en dat was vrij recent. Zegt mij al genoeg mijn advies blijf hier ver vandaan
Op donderdag 28 januari 2016 11:53 schreef dbrmnn het volgende: Ik wacht trouwens nog steeds op nieuws over GVE project 8800 (incassobureau ingeschakeld, maar een paar weken geleden ineens weer een betaling). Status is nog steeds 'Incassobureau ingeschakeld. Iemand al iets gehoord?
Heb wel reactie van GVE gehad en die is als volgt:
Er is helaas nog niets veranderd aan de status van
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.. Dat wil zeggen...er is nog geen sprake dat er weer betaald gaat worden. De betaling van termijn 13 is een foutje geweest. Zie het als een vergissing van de bank in uw voordeel.
[ Bericht 8% gewijzigd door gve74 op 29-01-2016 08:19:10 ]
Ik ga sowieso niet meedoen want het is een 'vijf'. Wat ik me wel afvraag is of de Rabobank het zich ooit zou kunnen permitteren om de stekker uit dit verhaal te trekken, aangezien ze er heel ver in zitten met al die mediapubliciteit. De imagoschade zou immens zijn...........
Heb wel reactie van GVE gehad en die is als volgt:
Er is helaas nog niets veranderd aan de status van
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.. Dat wil zeggen...er is nog geen sprake dat er weer betaald gaat worden. De betaling van termijn 13 is een foutje geweest. Zie het als een vergissing van de bank in uw voordeel.
Wtf? Een foutje? Hoe moet ik dat zien? Er kwam per ongeluk geld binnen van Serigas, dat per ongeluk via de stichting derdengelden per ongeluk naar de investeerders is overgemaakt? Wel een beetje slecht verhaal dit, dat wat meer toelichting verdient. Ik ben dan ook benieuwd of welk antwoord ik mijn mail krijg.
Wtf? Een foutje? Hoe moet ik dat zien? Er kwam per ongeluk geld binnen van #8800, dat per ongeluk via de stichting derdengelden per ongeluk naar de investeerders is overgemaakt? Wel een beetje slecht verhaal dit, dat wat meer toelichting verdient. Ik ben dan ook benieuwd of welk antwoord ik mijn mail krijg.
Inderdaad erg raar. Ik denk wellicht dat GVE "per ongeluk" een termijn heeft door betaald met eigen geld o.i.d.
[ Bericht 0% gewijzigd door Graankorrel op 29-01-2016 10:32:09 ]
Wtf? Een foutje? Hoe moet ik dat zien? Er kwam per ongeluk geld binnen van Serigas, dat per ongeluk via de stichting derdengelden per ongeluk naar de investeerders is overgemaakt? Wel een beetje slecht verhaal dit, dat wat meer toelichting verdient. Ik ben dan ook benieuwd of welk antwoord ik mijn mail krijg.
Ik begrijp niet zo goed waarom je hier zo op reageert. Waarschijnlijk is er gebeurd wat Graankorrel zegt. Klaar! Je bent er toch niet slechter van geworden?
Op vrijdag 29 januari 2016 10:26 schreef djh77 het volgende: Steigerbouwer betaalt deze maand zeker nog uit. Volgende maand definitieve afspraken met verzekeraar van de tegenpartij
In december konden we investeren in De Leckere, een Utrechtse bierbrouwer. Ze zijn lekker bezig, kreeg eerder deze week al de mail dat ze zich hebben aangesloten bij de Nederlandse bierbrouwers. Zij zijn de 2de kleinere brouwerij die zich aansluiten. Gisteren kreeg ik een mail met een persoonlijke uitnodiging om een bezoekje te brengen aan de brouwerij om een krat met biertjes op te halen, een rondleiding te krijgen en nog wat biertje te proeven. Dus ik ga 4 maart langs de brouwerij.
Goed bezig dus, dit is wat crowdfunding leuk maakt
Zo lang die Peter Verhaar nog bij KOM zit is het sowieso een niet te vertrouwen partij. Dit soort fratsen (niet/laat reageren) en überhaupt dat gesjoemel met het Agium rapport zijn nog meer aanleiding om KOM links te laten liggen.
Zo lang die Peter Verhaar nog bij KOM zit is het sowieso een niet te vertrouwen partij. Dit soort fratsen (niet/laat reageren) en überhaupt dat gesjoemel met het Agium rapport zijn nog meer aanleiding om KOM links te laten liggen.
Vind hem ook apart maar wat maakt KoM een niet te vertrouwen partij als gevolg van zijn positie in de raad van advies?
Op vrijdag 29 januari 2016 11:44 schreef Blik het volgende: In december konden we investeren in De Leckere, een Utrechtse bierbrouwer. Ze zijn lekker bezig, kreeg eerder deze week al de mail dat ze zich hebben aangesloten bij de Nederlandse bierbrouwers. Zij zijn de 2de kleinere brouwerij die zich aansluiten. Gisteren kreeg ik een mail met een persoonlijke uitnodiging om een bezoekje te brengen aan de brouwerij om een krat met biertjes op te halen, een rondleiding te krijgen en nog wat biertje te proeven. Dus ik ga 4 maart langs de brouwerij.
Goed bezig dus, dit is wat crowdfunding leuk maakt
Beter. Ik zit er ook in, maar echter nog niets gehoord. Er was echter verschil tussen de 250 en 1000 incentive, dus misschien dat dat later nog komt. Zo'n rondleiding vind ik ook wel leuk.
Het is toch jammer dat het nu steeds meer een race tegen de klok wordt om bij een goed project te mogen investeren. Ik ben toch bang om te overhaast een beslissing te nemen.
Weet niet wanneer dat gebeurd is en wie hij zwart gemaakt heeft maar is KoM daarom niet te vertrouwen??
Voor mij niet meer nee. Dit soort mensen zorgen ervoor dat mijn vertrouwen in KoM een flinke deuk heeft opgelopen. Daarnaast zijn er natuurlijk nog veel meer zaken aan het licht gekomen bij KoM de afgelopen maanden.
Nee, voorlopig geen KoM meer voor mij.
edit: Kan iemand anders een nieuw topic aanmaken? Zit op mobiel en krijg het daarmee niet netjes voor elkaar