Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2015) werd in Nederland 128 miljoen euro opgehaald, twee keer zoveel als het jaar ervoor. Er zijn ruim 3500 projecten gefinancierd. Het geld ging naar maatschappelijke projecten (1247), ondernemingen (1208) en creatieve projecten (856). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Crowdfundingplatformen leningen • Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente) • KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**) • Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente) • Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**) • Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente) • Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd) • CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente) • Lendahand, opkomende economieën met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente) • Funding Circle (voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente) • OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc • GreenCrowd, dé marktplaats] voor de financiering van duurzame-energie-projecten • Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe. ** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld: ==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente ==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.
Crowdfundingplatformen aandelen • Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen • Kickstarter, daar is een ander topic voor
Val niet buiten de boot! Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo: Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@cfmailserver.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving. Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .
Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mislukte projecten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Op dinsdag 19 januari 2016 23:22 schreef Popolo het volgende: Edit: 'Ter beeldvorming van ons belang in Crowdfunding, zou ik het waarderen als jullie onderstaande poll naar waarheid zouden willen invullen!'
Ik zie de 10k helemaal niet terug bij de investeerders. In de uitzending zegt de dame van KoM dat de rest wel voor de investeerders van KoM wordt ingelegd
Klopt! heb ik ook naar gekeken zie ze ook niet en er zit wel 50.3K in de pot. Ik vond de uitzending trouwens erg zwak. Er werden nauwelijks kritische vragen gesteld. Er was een terechte kritische vraag over de locatie en toen stond de ondernemer er een beetje beteuterd bij. Ik zou hier nooit in investeren. 50K om te ontdekken of het mogelijk is om een restaurant te verplaatsen naar een locatie waar je in het weekend en sávonds niet goed kan vertoeven! Of zie ik het nu helemaal verkeerd?
[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 23-01-2016 11:19:47 ]
Klopt! heb ik ook naar gekeken zie ze ook niet en er zit wel 50.3K in de pot. Ik vond de uitzending trouwens erg zwak. Er werden nauwelijks kritische vragen gesteld. Er was een terechte kritische vraag over de locatie en toen stond de ondernemer er een beetje beteuterd bij. Ik zou hier nooit in investeren. 50K om te ontdekken of het mogelijk is om een restaurant te verplaatsen naar een locatie waar je in het weekend en sávonds niet goed kan vertoeven! Of zie ik het nu helemaal verkeerd?
Nou ja, ik snap wel waarom die ondernemer er dan beteuterd bij staat. Als je al maanden bezig bent om plannen te maken om naar die locatie te verhuizen en alles is op die stap gericht en je krijgt dan voor de camera te horen doe het niet, dan is dat natuurlijk een enorme verandering. Het is niet iets kleins waarvan je zegt, 'ok dan doen we het zo'.
Het was trouwens wel terecht advies. Beter 1x verhuizen naar de juiste locatie, dan 2x met een tussentijdse locatie die verre van ideaal is.
Ik had ook niet verwacht dat deze reeks zo'n succes zou worden toen ik hem gestart heb. Inmiddels al deel #89 en het worden er rap meer. Complimenten aan de posters dus .
Komt dit niet overeen met het BOQZ idee? Stond 3 jaar geleden op GvE. Ik vond het een mooi project, dus in geïnvesteerd. Uiteindelijk heeft de ondernemer de financiering bij hun niet doorgezet, waar ik achteraf toch wel erg blij om ben.
Ja dat lijkt inderdaad wel een beetje op elkaar. En daar is dus duidelijk te zien dat de mensen na 3 maanden niet meer terug komen. Het project zit inmiddels vol zie ik. Ik verwacht deze over een tijdje wel terug in de lijst met mislukte projecten. Maar uiteraard hoop ik van harte dat ik het helemaal verkeerd heb.
Ja dat lijkt inderdaad wel een beetje op elkaar. En daar is dus duidelijk te zien dat de mensen na 3 maanden niet meer terug komen. Het project zit inmiddels vol zie ik. Ik verwacht deze over een tijdje wel terug in de lijst met mislukte projecten. Maar uiteraard hoop ik van harte dat ik het helemaal verkeerd heb.
In zekere zin zou ik het ook kunnen spiegelen/vergelijken met sites zoals Zalando en beslist.nl. Hier krijgen externe partijen ook de mogelijkheid om hun product te plaatsen.
Genoeg kleding op Zalando die met deze constructie verkocht worden.
Ik zie niet hoe deze constructie in fysieke vorm het beter zou kunnen doen.
[ Bericht 2% gewijzigd door Popolo op 23-01-2016 20:28:47 ]
Op zaterdag 23 januari 2016 10:55 schreef Graankorrel het volgende: Heb ook een toezegging gedaan in de nieuwe op IVM. Even een nachtje over geslapen; fijn dat dat daar nog gewoon kan. Wat mij betreft een goed onderbouwd project.
Ik zit ook te twijfelen om deze mee te pakken. Is goed onderbouwd en bedrag is te overzien mocht hij het vanuit zijn eigen inkomsten moeten betalen.
Heb alleen nog een vraag over het rentepercentage. In de pitch word gesproken over 8% maar als ik de liquiditeitsbegroting open wordt er gerekend met 9%. Zie ik iets over het hoofd of wordt hij in eerste instantie tegen 8% weggezet en hopen ze hem zo vol te krijgen.
Op pagina 1 van het Risico-classificatie rapport staat een rentepercentage van 9%. In de pitch staat 8%. Graag hoor ik waar dat verschil in rentepercentage op gebaseerd is. Beste Marian,
Dank voor jouw vraag. Het rentepercentage behoort 8% te zijn. Cijfermatig is dit wel goed doorgerekend. Investormatch zal het getal maandag aanpassen naar 8% procent. Excuses voor het ongemak.
Ik kan me er iets bij voorstellen, sta ook niet te trappelen om een team van ontwikkelaars en verkopers voor te financieren in de hoop dat dat ooit winstgevend wordt.
[ Bericht 15% gewijzigd door obligataire op 24-01-2016 11:09:10 ]
Ik kan me er iets bij voorstellen, sta ook niet te trappelen om een team van ontwikkelaars en verkopers voor te financieren in de hoop dat dat ooit winstgevend wordt.
Misschien een hele directie vraag. Maar wat hebben jullie ondertussen hier nou echt hiermee verdiend? Sparen heeft binnenkort geen zin meer, maar hoeveel moeite is investeren dan weer waard?
Als ik een bankrente van 1,2% als uitgangspunt neem, heb ik vorig jaar ¤ 2400,- meer 'verdiend' dan wanneer ik mijn geld op een bankrekening had gezet.
Dit is alleen totaal nietszeggend aangezien niemand van ons zeker weet of projecten 100% worden terug betaald. Zo heb ik dit jaar een rente bedrag van ongeveer 5K openstaan. Echter zijn de eerste negatieve berichten (bedrijven die misschien wel niet meer betalen) al naar buiten gebracht, dan gaat het bedrag zomaar door twee, door afschrijving van het volledig uitstaande bedrag plus rente. Dan alsnog, hou ik meer over dan rente bij de bank.
Hoe het echt uitpakt weet je pas aan het eind van de streep
Op zondag 24 januari 2016 14:57 schreef Warrick21 het volgende: Misschien een hele directie vraag. Maar wat hebben jullie ondertussen hier nou echt hiermee verdiend? Sparen heeft binnenkort geen zin meer, maar hoeveel moeite is investeren dan weer waard?
YTD ongeveer 5%. Moet het ook een beetje als hobby zien.
Op zondag 24 januari 2016 14:57 schreef Warrick21 het volgende: Misschien een hele directie vraag. Maar wat hebben jullie ondertussen hier nou echt hiermee verdiend? Sparen heeft binnenkort geen zin meer, maar hoeveel moeite is investeren dan weer waard?
Hallo Warrick21, Welkom hier op dit topic.Heb je al eens investeringen in CF gedaan? Misschien moet je een post van mij uit het verleden eens lezen. Zie hieronder.
40 echte defaults van 1100 projecten is op dit moment een betere schatting. Dus zo’n 3.6%
Bierviltjes berekening ( ook wel de sigarendoos berekening genoemd ) bij random gespreide investering in projecten :
100000 euro geïnvesteerd Opgegeven rente gemiddeld over alle projecten 7,5% Gemiddelde looptijd 4 jaar Rente te ontvangen over de gehele looptijd ongeveer 15000 euro Fee gemiddeld 1% is ongeveer 1000 euro Default gemiddeld na 0.37 deel looptijd. (berekend uit de huidige bekende defaults) Default verlies inleg exclusief rente verlies 0.63 * 3600 euro is ongeveer 2300 euro Rente verlies defaults ongeveer 300 euro Wat hou je dus over ongeveer 11000 euro of te wel ongeveer 5,5% netto per jaar over uitstaand kapitaal.
Kanttekeningen : 3.6% is het default percentage in aantal op dit moment. In geld ligt het iets hoger daar grotere projecten eerder in default gaan als projecten met een kleine geldswaarde.
3.6% default zou over de gehele looptijd van de fictieve investering van 100000 euro zomaar het dubbele of meer kunnen worden gezien de fase waarin de meeste van de 1100 projecten zich bevinden.
Als default percentage verdubbelt dan hou je ongeveer 8500 euro over is zo’n 4.25 % netto rente per jaar over uitstaand kapitaal. Nog steeds 2.75% meer dan bij een deposito van 2 tot 4 jaar die dit moment ongeveer 1.5% doen.
Heb je 13% tot 14% van je initiële projecten in default dan speel je nog steeds quite t.o.v een deposito. Je moet dan wel kans zien je te verbeteren anders kan je beter stoppen en je geld op de bank zetten.
Crowdfunding wel meer risico, met veel meer werk, maar ook met meer fun. Je kan benchmarken tegen de gemiddelden en kijken of je het zelf beter doet met het selectief uitzoeken van projecten.
Als je het goed doet beloning in extra rendement en een schouderklopje van je zelf.
Deze bierviltjes berekening geeft een aardige indicatie. Wil je het precies uitrekenen dan kan dat natuurlijk en ik zou zeggen doe je best een excel sheet is geduldig. Wil je het echt precies weten dan moet je wachten tot je projecten klaar zijn met aflossen want ook in de laatste maand van een lening kan er een ongelukje gebeuren.
Platformen of nog beter de vereniging van CF platformen die over alle data beschikken, zouden natuurlijk dit soort zaken voor de investeerder moeten berekenen. Maar daar zijn ze blijkbaar nog niet aan toe.
Ik zie het ook meer als een leuke hobby waar je nog wat mee kan verdienen
Het is leuk om een beslissing te nemen of je ergens wel of niet geld in stopt. Verschillende meningen van mensen hier te lezen waar ik weer veel van leer. En je betaalrekening waar je steeds kleine bedragen op gestort ziet worden. Of ik het over een poos nog steeds leuk vind als er default komen zal moeten blijken.
Op zondag 24 januari 2016 14:57 schreef Warrick21 het volgende: Sparen heeft binnenkort geen zin meer, maar hoeveel moeite is investeren dan weer waard?
Volgens mij moet het zijn: sparen heeft binnenkort geen zin meer als je doel is om rendement te halen.
Het heeft wel degelijk zin als appeltje voor de dorst, als buffer, voor de studie van je kind, enz.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
Weer een project van GvE failliet. Nog geen bericht vanuit GvE rondgestuurd wat ik begrepen heb. Maar ze hadden begin januari moeten betalen, en er is nog niet betaald. Laatste betaling was begin december. Vermelden we dit al in de OP, of wachten we op officieel bericht van GvE?
Zie nu dat het bedrijf al in mei 2014 failliet is gegaan. Zou GvE weer al die tijd doorbetaald hebben?
Op zondag 24 januari 2016 21:27 schreef didi80 het volgende: Weer een project van GvE failliet. Nog geen bericht vanuit GvE rondgestuurd wat ik begrepen heb. Maar ze hadden begin januari moeten betalen, en er is nog niet betaald. Laatste betaling was begin december. Vermelden we dit al in de OP, of wachten we op officieel bericht van GvE?
Zie nu dat het bedrijf al in mei 2014 failliet is gegaan. Zou GvE weer al die tijd doorbetaald hebben?
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Lijkt.....ik zeg: Lijkt.....weer een duister verhaal. Eigenaar is op 16 mei 2013 failliet verklaard. En april 2013 is dit project gestart.
Heb me trouwens onlangs aangemeld na begonnen te zijn bij GVE en KOM. Mocht er iemand interesse hebben in wat meer info, dan hoor ik het graag.
Ik begreep dat ze nu toch echt gestopt zijn met betalen. Ben benieuwd of GvE al die tijd heeft doorbetaald. Iemand die in dit project zit en navraag kan doen?