Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Crowdfundingplatformen leningen • Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente) • KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**) • Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente) • Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**) • Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente) • Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd) • CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente) • Lendahand, opkomende economieën met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente) • Funding Circle (voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente) • OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc • GreenCrowd, dé marktplaats] voor de financiering van duurzame-energie-projecten • Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe. ** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld: ==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente ==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.
Crowdfundingplatformen aandelen • Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen • Kickstarter, daar is een ander topic voor
Val niet buiten de boot! Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo: Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@cfmailserver.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving. Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .
Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mislukte projecten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Er zitten hier af en toe wat mensen die het forum misbruiken over het bezorgen van wat speciale middelen. Vooral niet op reageren.
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
Ik vond 'm ook interessant en heb er een klein bedragje in geinvesteerd... Met een voormalig vice president R&D van Unilever aan boord moet die markt introductie toch lukken....
Mijn probleem zit hem in hun prognoses "In 2016 is de omzet nog niet hoog, ¤ 35.000,- in 2017 stijgt dit naar ¤ 920.000,-, in 2018 naar ruim ¤ 4.000.000,-" en in hoe die prognoses tot stand komen.
Die 35000 euro is gebaseerd op 300 mensen die 5 dagen per week dat spul eten. Dat betekent dat klanten 116 euro per per persoon per jaar uitgeven, en zou dat product ongeveer 40 euro cent moeten kosten. Ik ben weliswaar geen R&D directeur bij Unilever, maar volgens mij kan dat nooit uit.
Hoe wordt er trouwens afgelost? Lineair of annuïtair?
Ik ga hier niet in investeren. Het product is best interessant, maar de pitch vind ik niet overtuigend. Met name dit: In 2016 is de omzet nog niet hoog, ¤ 35.000,- in 2017 stijgt dit naar ¤ 920.000,-, in 2018 naar ruim ¤ 4.000.000,-. Ambitie is niet vies, maar dit vind ik zelf nogal steil. De onderliggende berekeningen zijn ook niet mals. Omzet in 2018 is ¤ 4 miljoen, met aan het einde van het jaar zo'n 10.000 gebruikers. Dat is ¤ 4.000 per gebruiker per jaar! Het spijt me wel, maar dat vind ik niet geloofwaardig. Please correct me if I'm wrong.
Die betrokkenheid van die oud-Unileverman is mooi, maar als dit een echt een gat in de markt was, was Unilever hier zelf al wel ingesprongen. Misschien gokken ze op een overname door Unilever of een ander partij, maar dan investeer ik liever via Symbid.
Ik ga hier niet in investeren. Het product is best interessant, maar de pitch vind ik niet overtuigend. Met name dit: In 2016 is de omzet nog niet hoog, ¤ 35.000,- in 2017 stijgt dit naar ¤ 920.000,-, in 2018 naar ruim ¤ 4.000.000,-. Ambitie is niet vies, maar dit vind ik zelf nogal steil. De onderliggende berekeningen zijn ook niet mals. Omzet in 2018 is ¤ 4 miljoen, met aan het einde van het jaar zo'n 10.000 gebruikers. Dat is ¤ 4.000 per gebruiker per jaar! Het spijt me wel, maar dat vind ik niet geloofwaardig. Please correct me if I'm wrong.
Die betrokkenheid van die oud-Unileverman is mooi, maar als dit een echt een gat in de markt was, was Unilever hier zelf al wel ingesprongen. Misschien gokken ze op een overname door Unilever of een ander partij, maar dan investeer ik liever via Symbid.
Als de marges echt zo groot is is het natuurlijk wachten totdat een concurrent (unilever?) het spulletje in zijn assortiment heeft. Met een heel klein anders stofje om patenten te omzeilen.
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
Reeds lange tijd zijn we in constructief overleg over de wenselijke regulering van crowdfunding om uiteindelijk tot een goed gereguleerde groei te komen. Recent, 10 december jongstleden, heeft dit vanuit de AFM, geleid tot een nieuwsbrief waarin een aantal maatregelen worden afgekondigd. We zijn het eens met het feit dat er een nader toezicht wordt vormgegeven en zijn blij met de actieve rol die de AFM hierin neemt.
Helaas constateren we echter een aantal aspecten in de voorgenomen besluiten die niet gefundeerd zijn, rechtsgrond missen of niet goed doordacht zijn.
1. Verhoging investeringsgrenzen Voor loan-based crowdfunding worden de maximaal te investeren bedragen verhoogd van de huidige ¤ 40.000,- per persoon tot ¤ 80.000,- per persoon. Dit lijkt fors. Echter, welke reden ligt hieraan exact ten grondslag? Indien een persoon overgaat tot het beleggen van zijn of haar vermogen in aandelen, onroerend goed of andere zaken geldt voor de omvang van deze investeringen / beleggingen geen restricties. Uiteindelijk moet een persoon zelf kunnen bepalen wat hij / zij met het vermogen doet. Wijzen op de potentiële risico’s van het gedrag van de consument is een voorwaarde. Het is aan de consument echter zelf om te bepalen of hij bereid is dat risico te lopen. Tegelijkertijd wordt de consument immers al een paar jaar geconfronteerd met een te lage rentestand waarbij hij gedwongen wordt andere opties te overwegen. Met de huidige rentestand teert de consument immers gegarandeerd in op het vermogen.
Het is ook belangrijk om te weten dat de investeringsgrens wordt opgelegd per platform. Iemand die derhalve ¤ 80.000,- investeert op platform X en vervolgens zijn “crowdfunding” portefeuille verder wenst uit te breiden investeert gewoon door op platform Y. Dit verkleint juist de transparantie in de portefeuille van de relatie. De bescherming voor de consument via deze specifieke limitering per platform is een wassen neus.
2. Investeerders toets AFM introduceert een investeerderstoets, iets waarvoor de crowdfundingmarkt al een paar jaar pleit. Een goede stap derhalve, maar nu de uitwerking. Hoe ziet deze toets er exact uit?
Nieuwe investeerders via crowdfunding moeten, ongeacht de specifieke investering, de investeerderstoets invullen. Bestaande investeerders via crowdfunding moeten bij het doen van een nieuwe investering deze toets ook invullen.
Indien een investeerder meer dan ¤ 5.000,- investeert zal bij elke nieuwe investering, ongeacht omvang, minimaal de “vermogensvragen” uit de investeerderstoets moeten invullen.
Welke praktische consequenties heeft deze toets nu eigenlijk?
a. Wat te doen met een investeerder die ¤ 3.000,- in platform X en ¤ 3.000,- in platform Y investeert? En vervolgens een additionele investering doet van ¤ 100,-. Formeel zou er een vermogenstoets moeten plaatsvinden, gezien de totale omvang van de investering, maar praktisch is dit niet meetbaar.
b. Iemand vanuit de eigen netwerk van de ondernemer investeert voor een bedrag van ¤ 100,- zal een volledige toets moeten ondergaan. Dit zal ertoe leiden dat deze, zo belangrijke investeerders, wellicht afhaken. Het is van groot belang dat juist investeerders vanuit het eigen netwerk van de ondernemer investeren. Deze doen dat vaak eenmalig. Hiervoor worden dan forse drempels opgeworpen.
c. De grenzen van de toetsingen worden gesteld op ¤ 5.000,-. Dit zijn bedragen die op zijn zachtst gezegd nogal “betuttelend” zijn. Voor elke investering die de ¤ 5.000,- overschrijdt moet een passendheidstoets worden gedaan. Ook al bedraagt de vervolginvestering ¤ 50,-. Je mag veronderstellen dat een ervaren crowdfunding investeerder, met veel individuele investeringen, op dergelijke aanvullende drempels niet zit te wachten. Daarbij komt, als geconstateerd is dat ¤ 5.000,- investering passend is, dan mag men concluderen dat ¤ 5.500,- ook passend is.
Al met al kunnen we ten aanzien van deze grenzen stellen dat de AFM te ver doorslaat in de richtlijnen. De gestelde limieten zijn belemmerend en betuttelend. De limieten voor de toetsingen missen elke vorm van grondslag en zullen ertoe leiden tot administratieve wanorde waarbij de, gemiddeld kleine, investeringsbedragen disproportioneel zwaar administratief doorwerken.
3. Vergunning / ontheffing Crowdfunding platforms werken met een vergunning, of met een ontheffing. Het onderscheid in deze is voor de consument niet te maken. Wat zijn de voorwaarden en consequenties. Waarom kan het ene platform opvorderbaar geld aanhouden en het andere platform niet. Wat mag de consument verwachten in het kader van betrouwbaarheid en deskundigheid. De voorwaarden hieromtrent blijven onduidelijk.
In zijn algemeenheid moeten we helaas constateren dat over veel aspecten in de afgekondigde regulering nogal valt te twisten. Voor investeerders worden substantiële barrières opgeworpen, de limieten met betrekking tot de vermogenstoetsen zijn nogal discutabel en zullen eerder belemmerend dan stimulerend werken voor de crowdfundingmarkt in Nederland. We dagen de AFM uit om de afgekondigde maatregelen te heroverwegen en daar waar mogelijk aan te passen. Crowdfunding is een vorm van beleggen. In dat kader moet er meer aansluiting gevonden worden met het regime rond de advisering van beleggen. Los daarvan missen we nog een aantal relevante aspecten in de voorgenomen maatregelen; 1. Hoe wordt de continuïteit van het platform beoordeeld? 2. Op welke wijze kan een consument erop vertrouwen dat de IT kant van het platform een “proven technology” is? 3. In hoeverre zijn de aangeboden proposities op verschillende platforms gescreend? 4. Is een toetredingsvereiste voor nieuwe platforms overwogen?
Tot slot. AFM refereert aan een brainstormsessie zoals deze heeft plaatsgevonden op 9 juli jongstleden. Deze sessie heeft inderdaad destijds plaatsgevonden maar een echt inhoudelijk vervolg is hier niet op geweest. De interpretaties zoals deze zijn weergegeven in de besluitvorming van de AFM omtrent de voorgenomen wijzigingen zijn eenzijdig door de AFM opgenomen. De verschillende crowdfunding platforms zijn niet gehoord in de definitieve besluiten. Ook de branchevereniging kan zich niet vinden in de voorgenomen besluiten en ziet de maatregelen niet als stimulerend maar juist als belemmerend voor een verdere constructieve groei.
Op maandag 14 december 2015 15:45 schreef dbrmnn het volgende: True dat. Overigens blijf ik dan alsnog bij mijn stelling: dat vind ik nog steeds erg veel geld per klant per jaar.
quote:
Op maandag 14 december 2015 15:45 schreef RavigotteSaus het volgende: Als de marges echt zo groot is is het natuurlijk wachten totdat een concurrent (unilever?) het spulletje in zijn assortiment heeft. Met een heel klein anders stofje om patenten te omzeilen.
Nou dat vind ik nog wel meevallen, ze gaan er immers vanuit dat die klanten in 2018 voor die 400 euro 250 van die toetjes opeten. En zoals hierboven gezegd is het in 2016/2017 nog veel krapper. Denk juist dat er nauwelijks marges zijn.En 3 jaar lang marketing te voeren met 90k lijkt me ook wel lastig, zeker als je een dergelijke omzetgroei verwacht.
400 euro per klant per jaar betekent dat (wanneer de klant met dit product 5x per week ontbijt) 7,70 euro per week en dus ongeveer 1,50 per dag. Vind ik wel geloofwaardig. Daarnaast heeft de provincie het project gefinancierd middels subsidie van toch 75.000 euro. En in het achterhoofd gehouden dat Nederland toch flink gaat vergrijzen en mensen steeds bewuster eten zie ik het project best slagen.
Op maandag 14 december 2015 15:52 schreef carebaer het volgende: 400 euro per klant per jaar betekent dat (wanneer de klant met dit product 5x per week ontbijt) 7,70 euro per week en dus ongeveer 1,50 per dag. Vind ik wel geloofwaardig. Daarnaast heeft de provincie het project gefinancierd middels subsidie van toch 75.000 euro. En in het achterhoofd gehouden dat Nederland toch flink gaat vergrijzen en mensen steeds bewuster eten zie ik het project best slagen.
Behalve de omzetverwachting (die inderdaad best snel stijgt), waar vinden jullie de cijfers van het verwacht aantal klanten etc?
Gewoon in de pitch.
"Aan het eind van 2016 verwachten we dat een kleine 300 personen BonDuo® op regelmatige basis, 4/5 dagen per week gebruiken. Aan het eind van 2017 zijn dit naar verwachting 3.000 personen en aan het eind van 2018 zullen dit ongeveer 10.000 personen zijn. We zullen door middel van starterpacks consumenten laten kennis maken met het product."
Op maandag 14 december 2015 15:52 schreef carebaer het volgende: 400 euro per klant per jaar betekent dat (wanneer de klant met dit product 5x per week ontbijt) 7,70 euro per week en dus ongeveer 1,50 per dag. Vind ik wel geloofwaardig. Daarnaast heeft de provincie het project gefinancierd middels subsidie van toch 75.000 euro. En in het achterhoofd gehouden dat Nederland toch flink gaat vergrijzen en mensen steeds bewuster eten zie ik het project best slagen.
*knip*
1,50 per dag kan best veel geld zijn voor iemand die in de AOW zit.
overigens gaan ze uit van 10.000 'vaste' klanten. Ik zou het niet gek vinden als er ook rekening gehouden is in de omzet met incidentele klanten, waardoor de 1,50 niet klopt.
Op maandag 14 december 2015 16:09 schreef carebaer het volgende: Ik blijf me toch verbazen dat ook dit project binnen 20 minuten alweer voor bijna de helft gefinancierd is
Niet heel gek hoor, het halve forum zit de laatste dagen aan de paddo's
Iemand diepere inzichten in deze business? Looptijd is lekker kort, maar het businessmodel is voor mij (te) vaag...
We hoeven niet meer te kijken zat al vol toen ik keek.
Heb me net opgegeven voor het test panel van BonDuo®. Knapperige bolletjes van hoogwaardig eiwit. Met mijn leeeftijd zit ik in de doelgroep. Als ik een test product toegestuurd krijg zal ik hier verslag doen van mijn bevindingen. Ook dit project zit zo goed als vol. Ik hou het bij het testen van het product en laat anderen investeren. Als het product bevalt zal ik door het te kopen zorgen dat de lening kan worden afgelost!
[ Bericht 26% gewijzigd door NaRegenDeZon op 14-12-2015 17:10:50 ]
Omzet is dus ¤7.849 bij bovenstaand voorbeeld. Klopt dit? Heb ik het in de smiezen?
Ik zie verder dat een gemiddeld project ongeveer 8% rente geeft. Looptijd uit voorbeeld is één jaar hoger dan een gemiddeld jaar, maar ik denk dat GVE dit ongeveer verdient aan een project, dus 7,8% van de geïnvesteerde som. Op de homepage staat dat er reeds bijna ¤72.000.000 is geïnvesteerd door de jaren heen. Hebben ze toch al een aardige omzet van ongeveer ¤5.500.000 gedraaid.
Ik weet niet of iemand dit interessant vind, maar ik was er nieuwsgierig naar
Het is goed dat er verder over gesproken wordt zodat een werkbaar model ontstaat. Als de platforms het echt anders willen zullen met een gedragen voorstel moeten komen waarbij invulling gegeven wordt aan de kwetsbare punten die er momenteel zijn. Het zou verstandig zijn dat vorm te geven samen met een doorsnede van grote en kleine investeerders.
Omzet is dus ¤7.849 bij bovenstaand voorbeeld. Klopt dit? Heb ik het in de smiezen?
Ik zie verder dat een gemiddeld project ongeveer 8% rente geeft. Looptijd uit voorbeeld is één jaar hoger dan een gemiddeld jaar, maar ik denk dat GVE dit ongeveer verdient aan een project, dus 7,8% van de geïnvesteerde som. Op de homepage staat dat er reeds bijna ¤72.000.000 is geïnvesteerd door de jaren heen. Hebben ze toch al een aardige omzet van ongeveer ¤5.500.000 gedraaid.
Ik weet niet of iemand dit interessant vind, maar ik was er nieuwsgierig naar
Een paar kanttekeningen. Gemiddelde looptijd van de projecten is geen 5 jaar maar naar ik schat zo'n 4 jaar en een klein beetje. In het verleden waren de tariefen lager dus het grootste deel van de 72 miljoen is tegen een lager tarief binnengehaald. Dus als je grofweg 6.5% in plaats van je 7.8% van 72 miljoen rekent kom je beter in de richting. Blijft natuurlijk een behoorlijk bedrag maar je moet je bedenken dat dit soort bedrijven geen eenmanszaken meer zijn, en dat er heel wat personeel rond loopt dat elke maand een salaris wil ontvangen.
Een paar kanttekeningen. Gemiddelde looptijd van de projecten is geen 5 jaar maar naar ik schat zo'n 4 jaar en een klein beetje. In het verleden waren de tariefen lager dus het grootste deel van de 72 miljoen is tegen een lager tarief binnengehaald. Dus als je grofweg 6.5% in plaats van je 7.8% van 72 miljoen rekent kom je beter in de richting. Blijft natuurlijk een behoorlijk bedrag maar je moet je bedenken dat dit soort bedrijven geen eenmanszaken meer zijn, en dat er heel wat personeel rond loopt dat elke maand een salaris wil ontvangen.
Kom je dus op ongeveer 4,6 miljoen euro uit in 5 jaar tijd sinds de oprichting. Toch niet onaardig
Ik ben overigens wel benieuwd in hoeverre banken nog terug komen in 'de strijd' om startende ondernemers te gaan financieren. Kan me voorstellen dat veel ondernemers de voorkeur geven aan crowdfunding. En waar stopt dit? Gaan we laten onze eigen woningen ook op deze manier financieren? Ik sluit het niet uit, onze economie gaat zich meer en meer naar een deeleconomie vormen. Voeg bij de crowdfunding bitcoins toe en de banken kunnen oprollen en wegwezen?
Het is een scenario-schets. Hoe denken anderen hier over? Natuurlijk gebeurt het niet van de een op andere dag (lees: decennium).
[ Bericht 10% gewijzigd door carebaer op 14-12-2015 18:36:30 ]
Team Fan Fashion is volgens GvE dus grondig gecheckt een heeft geen faillissement gehad las ik hier eerder.
Voor de verhalen hier had ik wel vertrouwen in dit project en dus een klein bedrag toegezegd. Ik ga er vanuit dat het goed zit en laat m'n investering staan, aangezien er volgens de info van GvE na extra navragen geen problemen waren.
Hier trouwens ook nog geen paddo's gehad(oosten v/h land).
"‘Het is volstrekt noodzakelijk dat de cowboys uit deze markt weggeruimd worden en crowdfunding een volwassen alternatief wordt naast bank financiering,’ aldus Coert Coomans, directeur Capital Circle. ".. Ik heb het artikel gelezen en direct besloten nooit ooit via/bij Capital Circle te investeren.
"‘Het is volstrekt noodzakelijk dat de cowboys uit deze markt weggeruimd worden en crowdfunding een volwassen alternatief wordt naast bank financiering,’ aldus Coert Coomans, directeur Capital Circle. ".. Ik heb het artikel gelezen en direct besloten nooit ooit via/bij Capital Circle te investeren.
Cowboy Coert Coomans van Capital Circle: Cabaretier in Crowdfundingland. Geeft Carrière Cadeau aan Concurrentie met zijn Controversieel Commentaar. Capital Circle kan naar het Columbarium.
Nu weer een volmacht gekregen om te tekenen... Het proces hyp. inschrijving Panneklaar is erg omslachtig.
-------------------------------------- De conceptakte heeft wat langer op zich laten wachten vanwege een aantal bezwaren van de notaris die hieronder worden opgesomd.
Tijdens de aflossingsfase kan een aantal situaties zich voordoen als de deelnemers niet zijn georganiseerd in een 'beslissingsorgaan'.
Zonder nadere organisatie van de deelnemers zullen zij bijvoorbeeld allen afzonderlijk:
- te zijner tijd moeten meewerken aan het royeren (doorhalen) van het hypotheekrecht bij het kadaster; afzonderlijk toestemming moeten verlenen bij bijvoorbeeld: - verbouw van het onderpand - wijzigen bestemming, inrichting, gedaante van het onderpand - verhuur van het onderpand - vestigen tweede hypotheekrecht - moeten meewerken aan executieverkoop (het 'gebruiken' van het hypotheekrecht) als niet wordt voldaan aan de betalingsverplichtingen.
De notaris heeft gesteld om alleen de drie grootste leningverschaffers zelfstandig hierover te laten beslissen. Alle overige deelnemers zullen in dit soort situaties vertegenwoordigd worden door Kapitaal op Maat. Hiertoe tekenen zij een "onherroepelijk Volmacht", een voorbeeld hiervan is bijgevoegd. Mocht een van de bovenstaande situaties zich voordoen, dan zal Kapitaal Op Maat met alle betrokkenen overleg plegen en uw belangen behartigen. -----------------
Inderdaad. En ik vind het daarom geen enkel probleem dat het nu eenmalig wat omslachtig is als daar tegenover staat dat in de toekomst vaker een hypotheek als zekerheid gegeven wordt.
In zoverre, eerst word je 'gedwongen' om minimaal 1000 euro te investeren om de in de pitch afgesproken zekerheden te verkrijgen. En nu krijg je blijkbaar de afgesproken zekerheid niet als je 1000+ hebt geinvesteerd.
Is er bij KoM over dit project wel nagedacht?
Op maandag 14 december 2015 22:44 schreef KMW1976 het volgende: Nu weer een volmacht gekregen om te tekenen... Het proces hyp. inschrijving Panneklaar is erg omslachtig.
-------------------------------------- De conceptakte heeft wat langer op zich laten wachten vanwege een aantal bezwaren van de notaris die hieronder worden opgesomd.
Tijdens de aflossingsfase kan een aantal situaties zich voordoen als de deelnemers niet zijn georganiseerd in een 'beslissingsorgaan'.
Zonder nadere organisatie van de deelnemers zullen zij bijvoorbeeld allen afzonderlijk:
- te zijner tijd moeten meewerken aan het royeren (doorhalen) van het hypotheekrecht bij het kadaster; afzonderlijk toestemming moeten verlenen bij bijvoorbeeld: - verbouw van het onderpand - wijzigen bestemming, inrichting, gedaante van het onderpand - verhuur van het onderpand - vestigen tweede hypotheekrecht - moeten meewerken aan executieverkoop (het 'gebruiken' van het hypotheekrecht) als niet wordt voldaan aan de betalingsverplichtingen.
De notaris heeft gesteld om alleen de drie grootste leningverschaffers zelfstandig hierover te laten beslissen. Alle overige deelnemers zullen in dit soort situaties vertegenwoordigd worden door Kapitaal op Maat. Hiertoe tekenen zij een "onherroepelijk Volmacht", een voorbeeld hiervan is bijgevoegd. Mocht een van de bovenstaande situaties zich voordoen, dan zal Kapitaal Op Maat met alle betrokkenen overleg plegen en uw belangen behartigen. -----------------
Wel vreemd dat er blijkbaar verschil is tussen een grote en een kleinere investeerder. Waarom zou dit zijn en zijn niet alle investeerders gelijk, zoals dit bij Crowdfunding gebruikelijk is? Wat zijn de risico's als drie investeerders wel zelfstandig mogen beslissen en de overige investeerders niet?
Op maandag 14 december 2015 23:09 schreef RavigotteSaus het volgende: In zoverre, eerst word je 'gedwongen' om minimaal 1000 euro te investeren om de in de pitch afgesproken zekerheden te verkrijgen. En nu krijg je blijkbaar de afgesproken zekerheid niet als je 1000+ hebt geinvesteerd.
Is er bij KoM over dit project wel nagedacht?
Ik begrijp wel dat KoM het aanspreek punt is en dat er, indien noodzakelijk, gezamenlijk knopen moeten worden doorgehakt. Waarom niet met alle investeerders gelijk, of eventueel afhankelijk van de hoogte van je inleg?
Volstrekt NIET mee eens. Ze durven wel deze cowboys. Een hoop bla, bla, komen net kijken, hebben nog heel weinig gepresteerd en slaan hiermee de plank alvast helemaal mis.
Ik begrijp wel dat KoM het aanspreek punt is en dat er, indien noodzakelijk, gezamenlijk knopen moeten worden doorgehakt. Waarom niet met alle investeerders gelijk, of eventueel afhankelijk van de hoogte van je inleg?
Of ik het begrijp of niet doet er niet toe. De afspraak was dat je vanaf 1000 euro op de akte staat. Typisch een voorbeeld waar GvE in een lastig pakket zit als het op een default komt. (zit zelf niet in Panneklaar)
[ Bericht 9% gewijzigd door RavigotteSaus op 15-12-2015 00:23:32 ]
Zo een ton om te beginnen, ze hebben nog al verwachtingen. Bier lijkt 'hot' de laatste tijd.
Of ik het begrijp of niet doet er niet toe. De afspraak was dat je vanaf 1000 euro op de akte staat. Typisch een voorbeeld waar KoM in een lastig pakket zit als het op een default komt. (zit zelf niet in Panneklaar)
Of ik het begrijp of niet doet er niet toe. De afspraak was dat je vanaf 1000 euro op de akte staat. Typisch een voorbeeld waar GvE in een lastig pakket zit als het op een default komt. (zit zelf niet in Panneklaar)
Het gaat dus inderdaad niet over GvE maar over KoM, maar dat staat er los van. De discussie nu gaat er niet om of je apart genoemd zal worden op de akte. Dat was zo en zal ook nu zo blijven. Wat nu aangepast zal worden in wie je vertegenwoordigd. De drie grootste investeerders mogen dat blijkbaar zelf doen en de overige investeerders moeten dit gezamenlijk via KoM doen. Wat zal het voordeel kunnen zijn voor die "grote drie" waardoor ze apart op de akte willen komen te staan?
Op de akte komt, neem ik aan, 3x investeerder en 1x KoM. Staan daar dan ook de mensen die minder dan 1000 euro hebben geinvesteerd op?
Het gaat dus inderdaad niet over GvE maar over KoM, maar dat staat er los van. De discussie nu gaat er niet om of je apart genoemd zal worden op de akte. Dat was zo en zal ook nu zo blijven. Wat nu aangepast zal worden in wie je vertegenwoordigd. De drie grootste investeerders mogen dat blijkbaar zelf doen en de overige investeerders moeten dit gezamenlijk via KoM doen. Wat zal het voordeel kunnen zijn voor die "grote drie" waardoor ze apart op de akte willen komen te staan?
Zou er gewerkt gaan worden met een soort democratie? Ik vind het wel een beetje apart hoor. Zit er niet in, maar dit lijkt weer zo'n vage constructie te worden. Ik zou het gebruikelijk vinden als je allemaal 'gelijk' op de akte komt, en stemrecht hebt naar rato van je investering. Zie het nut ook niet van een aparte vermelding.
Als ik mij de investeringshistorie goed herinner zag ik in ieder geval 1x een investering van 20.000 euro voorbij komen. Blijkbaar krijg je met dat soort bedragen meer 'macht'.
Ik ben hier persoonlijk ook geen voorstander van. Ik heb dan ook het volgende voorstel naar KoM gestuurd.
quote:
Ik vind het namelijk nogal wat om enkele personen meer rechten te geven dan anderen. In de beginsel zou ik het een eerlijker idee vinden om iedereen te laten vertegenwoordigen door KoM. Nu krijgen enkele deelnemers meer rechten en meer ‘macht’.
Wat zijn de mogelijkheden om iedereen te laten vertegenwoordigen door KoM?
Als ik mij de investeringshistorie goed herinner zag ik in ieder geval 1x een investering van 20.000 euro voorbij komen. Blijkbaar krijg je met dat soort bedragen meer 'macht'.
Ik ben hier persoonlijk ook geen voorstander van. Ik heb dan ook het volgende voorstel naar KoM gestuurd.
[..]
Mee eens! Ook na rato zou ik overigens prima mee kunnen leven maar zoals het er nu staat is wel vreemd. Zou je de reactie van KoM hier kunnen delen?
Zou er gewerkt gaan worden met een soort democratie? Ik vind het wel een beetje apart hoor. Zit er niet in, maar dit lijkt weer zo'n vage constructie te worden. Ik zou het gebruikelijk vinden als je allemaal 'gelijk' op de akte komt, en stemrecht hebt naar rato van je investering. Zie het nut ook niet van een aparte vermelding.
Als er onderhandeld moet worden kan je natuurlijk niet met honderd man aan tafel gaan zitten. Ook om naar iedereen alle stukken te sturen met bedrijfsgevoelige informatie lijkt me dan niet zo handig. Daarom snap ik deze constructie wel. Symbid werkt ook zo.
Op dinsdag 15 december 2015 08:01 schreef RavigotteSaus het volgende: Op de akte komt, neem ik aan, 3x investeerder en 1x KoM. Staan daar dan ook de mensen die minder dan 1000 euro hebben geinvesteerd op?
Nee, volgens mij komen daar gewoon alle investeerders op van 1k en meer die hieraan mee willen doen en de papieren hebben opgestuurd.
Als er onderhandeld moet worden kan je natuurlijk niet met honderd man aan tafel gaan zitten. Ook om naar iedereen alle stukken te sturen met bedrijfsgevoelige informatie lijkt me dan niet zo handig. Daarom snap ik deze constructie wel. Symbid werkt ook zo.
Ik vind dat wel apart. Je moet mijns inziens stemrecht naar rato hebben, niet met een bepaald bedrag bijna een veto kunnen kopen.
Is het KoM BV of de stichting KOM die de eerste hypotheek krijgt. Ik vermoed de BV, want de stichting mag volgens mij alleen maar gelden doorsluisen.
Wat gebeurt er als KoM BV in de problemen komt?
Ik ben heel benieuwd hoe de AFM over deze aktie denkt. Zeker nu derdengelden op de wensen van de AFM staan. Mogelijk gaat dit nog een stap verder. Niet een eenmalige betaling die zoek kan raken, maar een complete hypotheek.
Op dinsdag 15 december 2015 09:51 schreef RavigotteSaus het volgende: Is het KoM BV of de stichting KOM die de eerste hypotheek krijgt. Ik vermoed de BV, want de stichting mag volgens mij alleen maar gelden doorsluisen.
Wat gebeurt er als KoM BV in de problemen komt?
Ik ben heel benieuwd hoe de AFM over deze aktie denkt. Zeker nu derdengelden op de wensen van de AFM staan. Mogelijk gaat dit nog een stap verder. Niet een eenmalige betaling die zoek kan raken, maar een complete hypotheek.
Allebei niet. De investeerders die op de akte staan zijn diegene die de eerste hypotheek krijgen. Kom staat hier mijns inziens buiten.
Heb zelf wel 1k+ geïnvesteerd in dit project. Maar had geen tijd om alles te regelen. Dus ben zelf ook geen hypotheek houder. Zou mooi zijn als ze dit op een andere manier kunnen regelen.
Volgens mij was het probleem dat niet meerderheid van stemmen geldig is, maar moet er een unanieme beslissing zijn. Naar rato gaat dan niet werken.
Dit was het probleem altijd wel bij GvE. HIerdoor zou het dus kunnen zijn dat een investeerder van 100 euro op zijn strepen kan staan waardoor iedereen zijn geld zou kunnen verliezen. Daarom is het ook slim om de grootste investeerders te kiezen.
Op dinsdag 15 december 2015 09:53 schreef Murene het volgende: Allebei niet. De investeerders die op de akte staan zijn diegene die de eerste hypotheek krijgen. Kom staat hier mijns inziens buiten.
Ik zou dit even heel goed navragen. Als dit zo is lijkt het met geen probleem. Maar als KoM op de akte staat wordt het een ander verhaal.
quote:
Op dinsdag 15 december 2015 08:24 schreef dyna18 het volgende: Als ik mij de investeringshistorie goed herinner zag ik in ieder geval 1x een investering van 20.000 euro voorbij komen. Blijkbaar krijg je met dat soort bedragen meer 'macht'.
1x 20k, 2x 10k en 1x 9.7k. Die van 9.7 heeft blijkbaar om 300 euro zijn macht verspeeld. Die zal wel balen.
Op dinsdag 15 december 2015 09:59 schreef schvvmert het volgende: Het verhaal is simpel, rente is laag en alleen alles wat vertrouwd is krijgt dat. Crowdfunding is voor alles waar de bank geen interesse in heeft.
Eens, maar dat betekend zeker niet dat het slechte investeringen zijn. Voor een bank is het al snel onrendabel.
Dit was het probleem altijd wel bij GvE. HIerdoor zou het dus kunnen zijn dat een investeerder van 100 euro op zijn strepen kan staan waardoor iedereen zijn geld zou kunnen verliezen. Daarom is het ook slim om de grootste investeerders te kiezen.
Ik snap wel dat het unaniem heel lastig is. Maar deze constructie vind ik ook niet zuiver. Het belang van iemand die 20k erin stopt is mogelijk heel anders dan van iemand die er 1k in stopt. Iedereen maakt weer andere afwegingen. Het is dan vreemd dat de ene 'stemrecht' heeft en de ander niet, puur omdat het nominale bedrag anders is.
Ben het niet helemaal eens met de stelling van KOM dat belangen groter zijn van iemand die ¤10.000 investeert t.o.v. iemand die ¤1.000 investeert. Immers kan dit voor beide personen een even groot deel van hun vermogen zijn. Slaat dus nergens op om degene met de grootste portemonnee meer rechten/zekerheid te geven terwijl belangen even groot (kunnen) zijn.
Allebei niet. De investeerders die op de akte staan zijn diegene die de eerste hypotheek krijgen. Kom staat hier mijns inziens buiten.
Heb zelf wel 1k+ geïnvesteerd in dit project. Maar had geen tijd om alles te regelen. Dus ben zelf ook geen hypotheek houder. Zou mooi zijn als ze dit op een andere manier kunnen regelen.
Volgens mij is er nog tijd om de zaken te regelen als je dat zou willen. Tenminste zo las ik het tussen de regels door dat er nog wat meer tijd was dan in de deadline aangegeven. Even een berichtje sturen naar KoM om te vragen of je nog mee kan.
Op dinsdag 15 december 2015 10:28 schreef Graankorrel het volgende: Ben het niet helemaal eens met de stelling van KOM dat belangen groter zijn van iemand die ¤10.000 investeert t.o.v. iemand die ¤1.000 investeert. Immers kan dit voor beide personen een even groot deel van hun vermogen zijn. Slaat dus nergens op om degene met de grootste portemonnee meer rechten/zekerheid te geven terwijl belangen even groot (kunnen) zijn.
Ze hebben niet meer zekerheden, ze mogen wanneer het mis gaat alleen mee praten en keuzes maken. Ga er ook van uit dat grote investerdeers in het algemeen meer kennis van zaken hebben als de kleinere investeerders (natuurlijk zijn er ook voorbeelden dat dit niet klopt).
Ik vind het zelf een goede constructie. Vraag me alleen af of het juridisch wel kan. Omdat je een volmacht hebt afgegeven het notariskantoor om voor jou te handelen. En niet een volmacht hebt afgegeven aan de consortium van de 3 investeerders. En er was wel een volmacht mee gestuurd maar geen ontwerpakte, terwijl je er wel voor tekent dat je deze gelezen hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op dinsdag 15 december 2015 10:28 schreef Graankorrel het volgende: Ben het niet helemaal eens met de stelling van KOM dat belangen groter zijn van iemand die ¤10.000 investeert t.o.v. iemand die ¤1.000 investeert. Immers kan dit voor beide personen een even groot deel van hun vermogen zijn. Slaat dus nergens op om degene met de grootste portemonnee meer rechten/zekerheid te geven terwijl belangen even groot (kunnen) zijn.
Ik denk dat het gewoon na rato van de inleg zou moeten zijn, dan hebben de grote investeerders automatisch een grotere zeggenschap maar kunnen ook de kleinere een vuist maken als dat al nodig zou zijn. Dat is ook crowdfunding denk ik en niet zoals het nu gaat, maar dat zal dan voor het volgende project weer beter geregeld moeten worden, dit is natuurlijk ook pas de eerste op deze manier. Ook wel leuk om hier bij betrokken te zijn.
Op dinsdag 15 december 2015 11:15 schreef schvvmert het volgende: Iedereen kan crowdfunding beginnen ook hier, waarom alleen geld steken in dingen die via platform komen?
Op dinsdag 15 december 2015 11:15 schreef schvvmert het volgende: Iedereen kan crowdfunding beginnen ook hier, waarom alleen geld steken in dingen die via platform komen?
Dat klopt helemaal niet, ga je eerst maar eens inlezen.
Op dinsdag 15 december 2015 11:12 schreef obligataire het volgende: Collin: Leningaanvrager: Zoku Meetings & Events Doel van de lening: Uitbreidingsfinanciering Rente: 7,00 % Looptijd: 48 maanden
Ik pas.........even geen starters meer. Voorschotje op voornemen 2016
Ik heb afgelopen keren achter het net gevist. Heb nu het principe toegepast eerst inschrijven dan lezen en dan eventueel verwijderen. Het was dus in dit geval verwijderen. Naar mijn idee geen schade aangericht daar de lening nog niet vol zat. Ik begrijp trouwens niet dat deze lening als starter laag risico en ruim voldoende mee krijgt.
Tijdens het schrijven van deze post dus wel vol gekomen. Toch weer even 300K in de tas in 20 minuten. Zat vermoedelijk wel al voor de helft vol bij publiceren. Ik keek om 11.06 en toen zat hij al 60% vol.
Dat het grote luchtballon kan worden wanneer er steeds meer mensen instappen.
ik denk dat we niet moeten reageren op een langsfietser (zie post history van schvvmert) die zich niet fatsoenlijk voorstelt en hier alleen maar wat komt roepen. daar schieten onze discussies niets mee op.
ik denk dat we niet moeten reageren op een langsfietser (zie post history van schvvmert) die zich niet fatsoenlijk voorstelt en hier alleen maar wat komt roepen. daar schieten onze discussies niets mee op.
Ik heb afgelopen keren achter het net gevist. Heb nu het principe toegepast eerst inschrijven dan lezen en dan eventueel verwijderen. Het was dus in dit geval verwijderen. Naar mijn idee geen schade aangericht daar de lening nog niet vol zat. Ik begrijp trouwens niet dat deze lening als starter laag risico en ruim voldoende mee krijgt.
Er zit wel een kapitaalkrachtige partij achter, dus het risico zal inderdaad niet vreselijk groot zijn in dit geval. En dan praat je niet over geactiveerde ontwikkelingskosten zoals bij die spelletjesmagnaat. Toch roept dat weer de vraag op waarom ze dan met de pet langs moeten. Als ik deze maand nog niets gedaan had had ik hem misschien wel meegenomen.
Op dinsdag 15 december 2015 11:44 schreef obligataire het volgende: Er zit wel een kapitaalkrachtige partij achter, dus het risico zal inderdaad niet vreselijk groot zijn in dit geval. En dan praat je niet over geactiveerde ontwikkelingskosten zoals bij die spelletjesmagnaat. Toch roept dat weer de vraag op waarom ze dan met de pet langs moeten. Als ik deze maand nog niets gedaan had had ik hem misschien wel meegenomen.
In Amsterdam worden in zeer rap tempo tientallen kantoorgebouwen omgebouwd tot Hotel. Daarnaast neemt ook het aantal zzp werkplekken met vergader faciliteit explosief toe. Ik denk dat daardoor de spoeling toch dunner gaat worden Naar mijn idee dus ondanks het track record van de oprichters geen laag risico. Maar goed mijn mening doet niet meer ter zake, blijkbaar waren er voldoende mensen die het risico wel laag vonden en de lening binnen 30 minuten vol hebben gegooid.
Want ik denk dat jullie als investeerders toch ook zullen vertrouwen op de toetsingsafdeling van Kapitaal Op Maat.
Nou, meneer Tinnemans, daar zit nog wel een klein probleempje. U hebt het de afgelopen 5 maanden druk gehad met het geplaatst krijgen van uw aanvraag. De doelgroep van investeerders heeft het de afgelopen 5 maanden en langer ook druk gehad met het controleren van de aanvragen en van de toetsing door KOM en Agium. Vriendelijk gezegd: dat zag er niet altijd even fris uit.
Op dinsdag 15 december 2015 12:29 schreef crowd-fundi het volgende: Nou, meneer Tinnemans, daar zit nog wel een klein probleempje. U hebt het de afgelopen 5 maanden druk gehad met het geplaatst krijgen van uw aanvraag. De doelgroep van investeerders heeft het de afgelopen 5 maanden en langer ook druk gehad met het controleren van de aanvragen en van de toetsing door KOM en Agium. Vriendelijk gezegd: dat zag er niet altijd even fris uit.
Mee eens! Aan de andere kant is het totaal antwoord van meneer Tindemans een keurig antwoord.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Misschien moet het de bijna gepensioneerde verkoper nog wat heter onder de voeten worden dat de verkoop niet doorgaat voordat hij met een achtergestelde lening komt van rond de 100K. Hij eet zijn pensioen toch niet in het eerste jaar geheel op. Overgens 10 of 20k achtergesteld gaat in dit geval niet helpen.
[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 15-12-2015 12:53:10 ]
Op dinsdag 15 december 2015 12:43 schreef NaRegenDeZon het volgende: Aan de andere kant is het totaal antwoord van meneer Tindemans een keurig antwoord. (...) Misschien moet het de bijna gepensioneerde verkoper nog wat heter onder de voeten worden dat de verkoop niet doorgaat voordat hij met een achtergestelde lening komt van rond de 100K. 10 of 20k achtergesteld gaat in dit geval niet helpen.
Is in ieder geval een duidelijk antwoord met een juiste toonzetting. Zoals je al aangeeft kan het nog niet het slotwoord zijn. Er moet toch echt nog wel wat meer mogelijk zijn. De zekerheden die hij geeft kunnen nog wel degelijk versterkt worden.
Tja en investeren is dan wel risico nemen maar bij een lening wil je toch echt bepaalde zekerheden. Er zitten veel projecten bij KoM omdat de bank al gillend is weggelopen. Betekend dat dan dat wij niet meer kieskeurig mogen zijn?
En er zit ook nog een artikel achter een betaallink.
Dit artikel is van voor dat het de pitch bij AGD stond. Ik kan niet zien wat er in staat want ik heb geen abonnement.
Misschien voor de investeerders handig om die even door te nemen om te kijken of er mogelijk fraude richting de inversteerders is gepleegd.
en dan een vraag aan onszelf: Hoe hebben wij deze info over het hoofd gezien?
[ Bericht 5% gewijzigd door RavigotteSaus op 15-12-2015 13:43:56 ]
Kennelijk was er ook al een en ander bekend voor dat de lening online kwam. Of was dat juist rond die periode? Wellicht dat de hele CF-campagne bij AGD bedoelt is om de terugbetaling van het subsidiegeld te compenseren?
quote:
Veroordeling rechtbank [...] Van der Klok werd eerder teruggefloten. In juli van dit jaar veroordeelde de rechtbank in Assen de ondernemer tot de terugbetaling van subsidiegeld aan zijn toenmalige zakenpartners. Hij sluisde 105.925 euro van de provincie Drenthe door naar zijn eigen bedrijf terwijl dat geld bestemd was voor zijn zakenpartners. Van der Klok wilde het geld naar eigen zeggen gebruiken voor de ontwikkeling van de Bio Product Processor.
Op dinsdag 15 december 2015 13:39 schreef Graankorrel het volgende: Kennelijk was er ook al een en ander bekend voor dat de lening online kwam. Of was dat juist rond die periode? Wellicht dat de hele CF-campagne bij AGD bedoelt is om de terugbetaling van het subsidiegeld te compenseren?
[..]
Als dit allemaal zo is dan zal onze Harm per direct het geld terug moeten fluiten met de grootst mogelijke druk van deurwaarders/advocaten! We zullen dan zien wat de zekerheden/contracten van AGD waard zijn.
Op dinsdag 15 december 2015 13:44 schreef NaRegenDeZon het volgende: Als dit allemaal zo is dan zal onze Harm per direct het geld terug moeten fluiten met de grootst mogelijke druk van deurwaarders/advocaten! We zullen dan zien wat de zekerheden waard zijn.
Harm claimde dat dat bij AGD wel goed zat. Toch fijn dat dan hij zich binnen een half jaar kan bewijzen.
quote:
Ondernemer verplicht zich ertoe de gelden enkel en alleen te gebruiken voor hetgeen in de projectomschrijving is omschreven. Aygodutch zal ervoor waken dat de omschrijving hiervan duidelijk en niet voor misvestand vatbaar is. Gedurende de looptijd van het project zal Aygodutch, indien en voor zover mogelijk, hierop toezien.
quote:
3.3.1 Ondernemer kan zich via het platform, e-mail of telefoon bekend maken bij Aygodutch. Ondernemer ontvangt van Aygodutch een mail met de benodigde informatie om een beoordeling te maken wat betreft de haalbaarheid van het verkrijgen van de benodigde financiering. Ondernemer verplicht zich de juiste, volledige en geen misleidende informatie te verstrekken.
Ik vind het namelijk nogal wat om enkele personen meer rechten te geven dan anderen. In de beginsel zou ik het een eerlijker idee vinden om iedereen te laten vertegenwoordigen door KoM. Nu krijgen enkele deelnemers meer rechten en meer ‘macht’.
Wat zijn de mogelijkheden om iedereen te laten vertegenwoordigen door KoM?
Ik heb antwoord gekregen op mijn bovenstaande vraag.
Antwoord:
quote:
Ik snap je opmerking en dat scenario hebben we ook als eerste geprobeerd. Echter, er zit een investeerder voor ¤30k in het project en die weigert een onherroepelijke volmacht af te geven.
Daarnaast zitten er nog 2 investeerders van ¤10k in en daarna allemaal ¤4k of minder.
Op basis daarvan heeft de Notaris arbitrair besloten om maximaal 5 partijen beslissingsbevoegdheid te geven en alle andere door Kapitaal Op Maat te laten vertegenwoordigen. Laat niet weg dat u nog steeds die hypothecaire zekerheid geniet.
Door ook Kapitaal Op Maat een groep van investeerders te laten vertegenwoordigen, kunnen wij ook een onredelijk standpunt van 1 van de 3 grote investeerders blokkeren. Uiteindelijk is iedereen tot elkaar veroordeeld... Kapitaal op Maat
Op dinsdag 15 december 2015 13:47 schreef dyna18 het volgende: Door ook Kapitaal Op Maat een groep van investeerders te laten vertegenwoordigen, kunnen wij ook een onredelijk standpunt van 1 van de 3 grote investeerders blokkeren. Uiteindelijk is iedereen tot elkaar veroordeeld...
Het is niet dat de meerderheid bepaald. Als 1 van de 4 groepen besluit zijn hypotheek recht uit te winnen kan de rest alleen maar volgen. Dat is met meer van de bepalingen.
En los daarvan. wat zijn de verhoudingen? 20k 10k 10k en 80k voor KoM?
En los daarvan is de rol van KoM dan wel heel bijzonder. Zit er in namens de investeerders MET en namens de investeerders ZONDER hypotheekrecht.
Tussen die twee groepen zit een heel verschillend belang. 2x niet betalen kan voor de groep met hypotheekrecht betekenen dat ze gaan uitwinnen. 2x niet betalen kan zonder hypotheekrecht betekenen dat ze een oplossing willen omdat er niets te halen is. Beide belangen worden door KoM vertegenwoordigd dus.
We hebben dus 1 pitch met drie verschillende zekerheden. groep 1 Investeerders < 1000 euro die hebben de zekerheid zoals in eerste instantie was aangekondigd in de pitch.
groep 2 1000-9000 euro hebben extra zekerheden via KoM waar door groep 1 minder zekerheden heeft.
groep 3 > 10.000 euro hebben alle zekerheden waardoor zowel groep 1 als groep 2 minder zekerheden krijgen dan aanvankelijk belooft. Groep 1 heeft dus 2x minder zekerheden gekregen.
Volgens mij MAG deze man niet in default raken.
[ Bericht 9% gewijzigd door RavigotteSaus op 15-12-2015 14:13:26 ]
Aan alle investeerders: Ik zie veel opmerkingen betreffende mijn casus. Tijdens het intakegesprek bij Kapitaal Op Maat werd mij gezegd dat er vragen gesteld konden worden van investeerders en dat ik daar altijd eerlijk op moet antwoorden. Dit heb ik tot nu toe gedaan en zal ik ook zeker blijven doen. Maar sommige investeerders stellen geen vragen maar plaatsen opmerkingen waarbij het lijkt of ze andere investeerders er van proberen te weerhouden om te investeren. De casus is zoals die is. Hier is 5 maanden voorbereiding aan vooraf gegaan. Tijdens de gesprekken in de afgelopen maanden zijn echt wel alle mogelijkheden besproken en uitonderhandeld. Heb je er vertrouwen in, dan investeer je. Heb je dat niet, dan investeer je ook niet. Ondernemen is risico nemen, dat risico neem ik door Hoofdelijke Aansprakelijkheid en veel Zekerheden af te geven zoals jullie zien. Maar beleggen (investeren) is ook risico nemen en dan kun je niet verwachten dat je volledig risicoloos kunt inleggen, dat kun je op de beurs ook niet. Dan lijkt me deze casus toch een behoorlijk zekere investering. Want ik denk dat jullie als investeerders toch ook zullen vertrouwen op de toetsingsafdeling van Kapitaal Op Maat. En deze casus is met een laag risico, veel zekerheden en een aantrekkelijke rente op het platform gezet. Voor diegene die willen zien hoe de overnamesom tot stand is gekomen, is er een samenvatting in pdf beschikbaar die ik niet op de site zet. Indien u deze wenst te ontvangen, stuur een mail naar: ptinnemans@cratosadvies.nl en ik zal een mail met dit bestand terugsturen. Bij voorbaat dank, Paul Tinnemans[/i]
Misschien moet het de bijna gepensioneerde verkoper nog wat heter onder de voeten worden dat de verkoop niet doorgaat voordat hij met een achtergestelde lening komt van rond de 100K. Hij eet zijn pensioen toch niet in het eerste jaar geheel op. Overgens 10 of 20k achtergesteld gaat in dit geval niet helpen.
Ik begrijp niet het geneuzel van hierboven al helemaal niet. Alsof het totaal niet meer om de beste man zijn verzoek tot een investering gaat maar meer om het zoeken naar wegen om niet te investeren en de beste man een schuldgevoel aan te praten. Ondernemen is altijd een risico geweest anders was je wel loonslaaf ergens in het buitenland.
En ik kan het dik gedrukte heel goed herkennen omdat heel veel ondernemers in Nederland zelfingenomen arrogante hufters zijn die wel alles willen maar een risico dragen "ho maar" Daar waar bijvoorbeeld Amerikaanse ondernemers bereid zijn echt te investeren zijn Nederlandse met name horeca ondernemers egoistische gieren waar het lijkt wanneer er geinvesteerd moet worden alsof jij die de aanvraag doet hun geld moet toegeven op hun eigen investering.
[ Bericht 23% gewijzigd door #ANONIEM op 15-12-2015 14:13:21 ]
Ik lees mee, heb mijn bedenkingen maar zal niet meer posten.
Jij mag je bedenkingen best posten, maar doe dat dan adhv een post van meer dan een "loze kreet regel". Iets meer argumentatie en niet alleen een open deur in schoppen.
quote:
Op dinsdag 15 december 2015 09:59 schreef schvvmert het volgende: Het verhaal is simpel, rente is laag en alleen alles wat vertrouwd is krijgt dat. Crowdfunding is voor alles waar de bank geen interesse in heeft.
Alles kleiner dan 500k heeft de bank geen interesse in, dus die vlieger gaat niet helemaal op.
Ik begrijp niet het geneuzel van hierboven al helemaal niet. Alsof het totaal niet meer om de beste man zijn verzoek tot een investering gaat maar meer om het zoeken naar wegen om niet te investeren en de beste man een schuldgevoel aan te praten. Ondernemen is altijd een risico geweest anders was je wel loonslaaf ergens in het buitenland.
En ik kan het dik gedrukte heel goed herkennen omdat heel veel ondernemers in Nederland zelfingenomen arrogante hufters zijn die wel alles willen maar een risico dragen "ho maar" Daar waar bijvoorbeeld Amerikaanse ondernemers bereid zijn echt te investeren zijn Nederlandse met name horeca ondernemers egoistische gieren waar het lijkt wanneer er geinvesteerd moet worden alsof jij die de aanvraag doet hun geld moet toegeven op hun eigen investering.
Als wolken verdampen de gedachten en woorden van Iwanius zoals hij enige maanden eerder in dit forum gekomen is en gegaan.
Reactie Aygodutch wij zien hier vanochtend op geattendeerd en hebben daar uiteraard ook meteen actie op ondernomen. Er is met de ondernemer gesproken en op korte termijn zal hierop een inhoudelijke schriftelijke verklaring volgen, welke aan de investeerders zal worden toegezonden en op de site wordt gepubliceerd. Vooruitlopend daarop kunnen we alvast melden dat er geen sprake is van onterecht subsidie stapelen en de processor met eigen ogen in werking hebben gezien, alvorens de campagne op ons platform werd geplaatst.
Reactie Aygodutch wij zien hier vanochtend op geattendeerd en hebben daar uiteraard ook meteen actie op ondernomen. Er is met de ondernemer gesproken en op korte termijn zal hierop een inhoudelijke schriftelijke verklaring volgen, welke aan de investeerders zal worden toegezonden en op de site wordt gepubliceerd. Vooruitlopend daarop kunnen we alvast melden dat er geen sprake is van onterecht subsidie stapelen en de processor met eigen ogen in werking hebben gezien, alvorens de campagne op ons platform werd geplaatst.
Ik ga deze vakantie naar mijn opa en oma, ik zou er eventueel ook even langs kunnen gaan om het gevaarte met eigen ogen te zien. Dat stelt mij en misschien anderen ook weer gerust.
We hebben Peter geconfronteerd met het artikel. Hij geeft aan dat het verhaal absoluut niet klopt en ook dat er geen wederhoor heeft plaatsgevonden door dvhn. Hij heeft ons toegezegd morgen met een verklaring te komen. Zodra we deze hebben ontvangen zullen we deze publiceren bij de updates van de campagne en per mail versturen aan de investeerders.
Vooralsnog wachten we de verklaring van Peter af en vragen ook aan jullie nog wat geduld tot we Peter zijn reactie hebben ontvangen.
NB: in het voortraject van de pitch hebben wij stadskanaal bezocht en een werkende Bio product processor bezocht.
Op dinsdag 15 december 2015 14:42 schreef _okmer het volgende: reactie gewijzigd/weggehaald, in afwachting op reactie van ondernemer en op verzoek van Harm
haha, niet snel genoeg dus. mijn mening is ook niet veranderd, maar ben het er wel mee eens dat het beter is om de reactie eerst even af te wachten en niet te gaan speculeren
Het is niet dat de meerderheid bepaald. Als 1 van de 4 groepen besluit zijn hypotheek recht uit te winnen kan de rest alleen maar volgen. Dat is met meer van de bepalingen.
En los daarvan. wat zijn de verhoudingen? 20k 10k 10k en 80k voor KoM?
En los daarvan is de rol van KoM dan wel heel bijzonder. Zit er in namens de investeerders MET en namens de investeerders ZONDER hypotheekrecht.
Tussen die twee groepen zit een heel verschillend belang. 2x niet betalen kan voor de groep met hypotheekrecht betekenen dat ze gaan uitwinnen. 2x niet betalen kan zonder hypotheekrecht betekenen dat ze een oplossing willen omdat er niets te halen is. Beide belangen worden door KoM vertegenwoordigd dus.
We hebben dus 1 pitch met drie verschillende zekerheden. groep 1 Investeerders < 1000 euro die hebben de zekerheid zoals in eerste instantie was aangekondigd in de pitch.
groep 2 1000-9000 euro hebben extra zekerheden via KoM waar door groep 1 minder zekerheden heeft.
groep 3 > 10.000 euro hebben alle zekerheden waardoor zowel groep 1 als groep 2 minder zekerheden krijgen dan aanvankelijk belooft. Groep 1 heeft dus 2x minder zekerheden gekregen.
Volgens mij MAG deze man niet in default raken.
Als ik even spreek over de groep met de eerste hypothekeren zekerheid gaat dit niet op aangezien er alleen besloten kan worden bij unanimiteit tussen de groepen. Dus ook de groep van investeerders waarbij de vertegenwoordiging via KoM zal plaatsvinden kan bij een meerderheid binnen deze groep dingen voorstellen of tegenhouden. KoM alsmede de overige groepen beslissen hier dus niets zelfstandig. We gaan het zien en het is niet zo gek dat het een beetje rommelig verloopt aangezien dit de eerste keer is. Ik hoop dat er nog meerdere van degelijk projecten gaan volgen (waarbij het allemaal soepeler verloopt ). Ik laat het onderwerp nu even rusten en wacht het even af tot alle afgesproken stukken binnen zijn.
Zit nog niet zo lang in het vak, maar is dit dan de eerste met hypothekaire zekerheid? Ik lees het toch wel vaker in de pitches of wordt er dan later vanaf gezien?
Op dinsdag 15 december 2015 14:58 schreef Speekselklier het volgende: Zit nog niet zo lang in het vak, maar is dit dan de eerste met hypothekaire zekerheid? Ik lees het toch wel vaker in de pitches of wordt er dan later vanaf gezien?
Dit is voor zover ik weet de eerste waar het echt bij de notaris is geregeld in een officiële hypotheek akte, waarbij de crowd, met naam en toenaam, in de akte staat. De eerst dus waarbij het goed geregeld zou moeten zijn.
We hebben Peter geconfronteerd met het artikel. Hij geeft aan dat het verhaal absoluut niet klopt en ook dat er geen wederhoor heeft plaatsgevonden door dvhn. Hij heeft ons toegezegd morgen met een verklaring te komen. Zodra we deze hebben ontvangen zullen we deze publiceren bij de updates van de campagne en per mail versturen aan de investeerders.
Vooralsnog wachten we de verklaring van Peter af en vragen ook aan jullie nog wat geduld tot we Peter zijn reactie hebben ontvangen.
NB: in het voortraject van de pitch hebben wij stadskanaal bezocht en een werkende Bio product processor bezocht.
grtz, Harm
Ik vertrouw er op dat het goed komt en dat jullie hem werkend gezien hebben.
Mis ook de incentive (romantisch uurtje met een geit of zo).
grtz, Harm
Bedankt dat je vlot reageert, dat is fijn. Er zijn er genoeg denk ik die hier wel een bedrag in hebben zitten. Staat de bio-processor nu ook in Blijdorp en werkt hij daar? Of is het nog steeds een proefopstelling?
Op dinsdag 15 december 2015 15:42 schreef wou het volgende: de bio-processor nu ook in Blijdorp en werkt hij daar? Of is het nog steeds een proefopstelling?
Waar wordt de financiering voor aangewend? Bijna drie jaar zijn we bezig geweest met de ontwikkeling van de software. De financiering is nodig voor de laatste ontwikkelingsstap en om de periode door te komen waarin we de eerste vijftig winkels implementeren.
Raar dat dit een classificatie 1 is, het is nog helemaal niet zo zeker dat alles goed loopt als ik het zo een beetje lees.
Ah, staat onderaan: Er is sprake van aanvullende zekerheid: er wordt een bankgarantie afgegeven van ¤ 150.000,- met een looptijd van 48 maanden, die kan worden geclaimd als er sprake is van verzuim van de betalingsverplichting. We ontvangen deze bankgarantie nadat het project is volgeschreven. Omdat er sprake is van een bankgarantie die kan worden geclaimd tegen contanten hebben we dit project classificatie 1 toegekend: defensief risico.
Ik kan er niet in investeren omdat ik schijnbaar 100 projecten heb... bij mijn weten zijn dit er al 120 ofzo... jammer, want nu ben ik natuurlijk nooit op tijd om aan een project met bankgarantie mee te doen...
Op dinsdag 15 december 2015 15:43 schreef crowdiefunder het volgende: staat onderaan: Er is sprake van aanvullende zekerheid: er wordt een bankgarantie afgegeven van ¤ 150.000,- met een looptijd van 48 maanden
Bijzonder. Een partij die het bedrag niet wil uitlenen, maar wel een garantie wil afgeven. Wat zijn de voorwaarden van die garantie. Ik ken eigenlijk alleen garanties met een tijdelijk karakter of van een 'bevriende' partij.
Op dinsdag 15 december 2015 15:53 schreef najra1990 het volgende: Ik kan er niet in investeren omdat ik schijnbaar 100 projecten heb... bij mijn weten zijn dit er al 120 ofzo... jammer, want nu ben ik natuurlijk nooit op tijd om aan een project met bankgarantie mee te doen...
Die 100 grens was toch al lang opgeheven? Zit je niet aan de 40k?
Bijzonder. Een partij die het bedrag niet wil uitlenen, maar wel een garantie wil afgeven. Wat zijn de voorwaarden van die garantie. Ik ken eigenlijk alleen garanties met een tijdelijk karakter of van een 'bevriende' partij.
Ik vind het maar een vaag verhaal idd, ik sla hem over.
uit de nieuwsbrief van december (AFM), dat lijkt me toch een aardige bron.
quote:
Naar aanleiding van het rapport Crowdfunding – naar een duurzame sector van december 2014, is het voorschrift komen te vervallen dat het platform dient te voorkomen dat een consument meer dan honderd keer investeert. Hiervan is gebleken dat dit voorschrift investeerders belemmerde om het risico goed te spreiden.
Op dinsdag 15 december 2015 15:53 schreef najra1990 het volgende: Ik kan er niet in investeren omdat ik schijnbaar 100 projecten heb... bij mijn weten zijn dit er al 120 ofzo... jammer, want nu ben ik natuurlijk nooit op tijd om aan een project met bankgarantie mee te doen...
120... wat ben ik dan een kleine jongen vergeleken met jou.
120... wat ben ik dan een kleine jongen vergeleken met jou.
Ik zit er dan ook al 3 jaar in... nog twee maanden en dan is mijn aller eerste project volledig uitbetaald. Dat zijn dan in de tijden van regelmatige defaults toch ook weer de hoogtepuntjes waar we het voor doen
Zo niet dan geef je aan dat je bij een afzegger graag een bepaald investeringsbedrag overneemt.
das een goeie!
ik zit nu ook te kijken naar mijn projectaantallen en snap dus niet hoe ze die 100 nou berekenen... 12 projecten met incassobureau 94 'normaal lopende' projecten 3 projecten teruggetrokken 7 projecten toegezegd 3 projecten uitbetaald
En als je je dan ook bedenkt dat ie netjes aan het afbouwen is in verband met de 10% grens!
Op dinsdag 15 december 2015 16:21 schreef najra1990 het volgende: ik zit nu ook te kijken naar mijn projectaantallen en snap dus niet hoe ze die 100 nou berekenen... 12 projecten met incassobureau 94 'normaal lopende' projecten 3 projecten teruggetrokken 7 projecten toegezegd 3 projecten uitbetaald
Is dan nieuwe aflevering van cijfers er letters? 94 + 12 - 3 - 3
3x7=21 +94 = 115 -12 = 103 -3 = 100
Is dan nieuwe aflevering van cijfers er letters? 94 + 12 - 3 - 3
3x7=21 +94 = 115 -12 = 103 -3 = 100
Wauw... met zo'n wiskunde knobbel zou je eens met een goed idee bij de AFM aankloppen. Wie weet schrijven ze er een advies omheen voor de bescherming van de nederlandse sprinkhaan
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is mij bekend, daarom snap ik de bankgarantie niet helemaal. In het kader van een lening is dat een beetje vreemd, of het moet een bankgarantie van een bekende zijn die borg staat. En als een bank zo zeker is dat hij het geld van de ondernemer terugkrijgt dan zou de bank zelf wel een lening geven.
Deze man is ook gestopt en naar verluid weer met een boerderij begonnen. Ik weet alleen dat hij tijdens zijn werkzame leven smorgens zelf de geitjes nog even molk.
Het valt me op dat er al meerdere geitenfokkerijen voorbij zijn gekomen. Typisch de landbouw; zijn ergens de prijzen hoog dan duiken ze er massaal op en verrijst de ene stal na de andere. Om vervolgens te komen jammeren dat de prijzen zo laag zijn.
Op dinsdag 15 december 2015 16:51 schreef obligataire het volgende: Het valt me op dat er al meerdere geitenfokkerijen voorbij zijn gekomen. Typisch de landbouw; zijn ergens de prijzen hoog dan duiken ze er massaal op en verrijst de ene stal na de andere. Om vervolgens te komen jammeren dat de prijzen zo laag zijn.
Eigenlijk is dit dus het moment om uit de geiten te stappen.
Op dinsdag 15 december 2015 16:51 schreef obligataire het volgende: Het valt me op dat er al meerdere geitenfokkerijen voorbij zijn gekomen. Typisch de landbouw; zijn ergens de prijzen hoog dan duiken ze er massaal op en verrijst de ene stal na de andere. Om vervolgens te komen jammeren dat de prijzen zo laag zijn.
Finalité loopt nog niet zo hard als je zou verwachten. Alhoewel een dikke twee ton alweer opgehaald, wat heet. Investeerders loggen blijkbaar vooral rond 11 uur 's ochtends in.
Op dinsdag 15 december 2015 16:58 schreef obligataire het volgende: Finalité loopt nog niet zo hard als je zou verwachten. Alhoewel een dikke twee ton alweer opgehaald, wat heet. Investeerders loggen blijkbaar vooral rond 11 uur 's ochtends in.
Ivesteerders moeten wennen dat 14.00 uur Collin tijd kan zijn. Overgens kan ik me herinneren dat we ook wel eens een project om 11.00uur en daarna nog een om 12.00uur hebben gehad. Het is druk bij Collin. Er zal er morgen om 11.00uur wel weer een zijn, anders hadden ze die van vanmiddag wel morgen op de site gezet.
[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 15-12-2015 17:21:00 ]
Mogelijk moeten jullie nog een kwartaal wachten voordat jullie weer in GvE projecten kunnen investeren. Voor de rest lijkt het me geen slecht nieuws. Kunnen de AFM richtlijnen nog wat bijgesteld worden.
Dat zou ik een tegenvaller vinden. Bij GVE kan ik niks meer. Althans niks meer dan erin wat er uitgelopen is.
Ik vind sowieso het pakket voorgestelde maatregelen te summier en vooral niet in de juiste richting.
Ronduit teleurstellend is het om te zien hoe weinig animo er lijkt te zijn om dit vanuit overheidswege goed, adequaat en bovenal doelgericht aan te pakken.
Ik probeer nu al een tijdje het dashboard van Fundingcircle te doorgronden. Heb er nu een project lopen als test. Nog geen uitbetaling op geweest. Tot nu toe is het mij niet helemaal duidelijk. Ligt dit aan mij? Of zijn er meer mensen hier die worstelen met het overzicht/dashboard in FNC?
Dit is mijn 1e project waarmee ik ben begonnen met crowdfunding. Ik had er veel vertrouwen in dat dit project zeker zou doorlopen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat moet ik hier nu van denken? Kennelijk kan je nergens op vertrouwen qua crowdfunding en is spreiden het enige wat je kan doen
Op dinsdag 15 december 2015 21:13 schreef bleyenburg het volgende: Ik probeer nu al een tijdje het dashboard van Fundingcircle te doorgronden. Heb er nu een project lopen als test. Nog geen uitbetaling op geweest. Tot nu toe is het mij niet helemaal duidelijk. Ligt dit aan mij? Of zijn er meer mensen hier die worstelen met het overzicht/dashboard in FNC?
Wat vind je niet zo duidelijk? Vind het wel redelijk overzichtelijk. Moet wel zeggen dat ik een niet hele grote fan van de Investeren tab ben, te veel rond clicken om alle projecten apart te bekijken
De laatste weken zijn er wel veel projecten met betalingsproblemen bijgekomen, elke week zeker een paar, is op zich geen goed teken, goed blijven selecteren dus (voor zover mogelijk).
Op dinsdag 15 december 2015 21:28 schreef bleyenburg het volgende: Niet dat het álles zegt, maar als ik een bedrijf zie met huisvesting in een gezinswoning haak ik al af.... Ik google standaard het adres op maps.
Misschien is dit een goede om in gedachten te houden. Maar in algemene begin ik het idee te krijgen dat het zeer lastig is om de risico's goed in te kunnen schatten. Wat weet je nu echt van zo'n bedrijf en zoveel tijd heb je om wat uit te zoeken.
Het project waar ik het over had liep in 3 dagen vol. Het was toen nog normaal dat een project meerdere dagen open stond voordat ie vol liep. Tegenwoordig knallen alle redelijk interessante of interessant lijkende! projecten razend snel vol.
Het lijkt dat Crowdfunding te populair wordt. Als je mee wil doen met projecten, moet je wel snel zijn, anders zijn de "blinde gokkers" je voor en kan je aan geen enkel project meedoen.
Vervelend dat dat stepbedrijf betalingsproblemen heeft. Wat ik er zo van zie lijkt het me één van de meest risicovolle projecten immers met een nieuw te ontwikkelen produkt zijn er enorm veel uitdagingen te overwinnen voordat iets commercieel succesvol wordt. Voor dat risico zou je eigenlijk aandelen moeten krijgen, niet een beetje rente.
Die 2,27% is een gemiddelde. Ik ben ervan overtuigd dat je daar onder blijft als je kritisch bent, met name op startende bedrijven en bepaalde branches (horeca, mode) en je door allerlei zwamverhalen weet heen te prikken......
Aan beide kanten (zowel gefunde projecten als defaults)
Daar heb je zeker een punt. Echter ik heb zelf het gevoel dat het percentage kunstmatig laag gehouden wordt doordat er constant nieuwe projecten bijkomen die meestal pas na een jaar of twee in de gevarenzone komen. Als er geen nieuwe aanwas zou zijn zou het percentage default echt wel oplopen.
Vooruitlopend daarop kunnen we alvast melden dat er geen sprake is van onterecht subsidie stapelen
Fijn, dat Harm de conclusie van het onderzoek van het fraudeteam van het RVO waarover in het artikel gesproken wordt, blijkbaar al meent te kennen. Ik hoop dat die overtuiging op meer gebaseerd is, dan de mening van de betrokken ondernemer alleen. We gaan het zien. Ben benieuwd naar de verklaring. Hoop dat we niet met z'n allen de subsidie van de Provincie Drenthe hebben terugbetaald...
De toverkrachten van Harm worden in ieder geval stevig op de proef gesteld. De (beloftes rond) de incentive van CFS zijn zo bezien slechts een kleinigheidje.
Hopelijk wreekt zich hier niet de goedgelovigheid van een beginnend platform...
Dit is mijn 1e project waarmee ik ben begonnen met crowdfunding. Ik had er veel vertrouwen in dat dit project zeker zou doorlopen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat moet ik hier nu van denken? Kennelijk kan je nergens op vertrouwen qua crowdfunding en is spreiden het enige wat je kan doen
Er zou nog een tweede lening moeten zijn uit 2012(zie pitch citaat in spoiler) voor financiering twin skate. Of is die inmiddels afbetaald? Wie heeft info? De Step heb ik opgenomen in mijn lijstje met betalings moeilijkheden, Ik hoop voor je dat er nog wat te halen is, zo te zien wel hoofdelijk aansprakelijk.
SPOILER
VVD en D66 zien nog veel belemmeringen bij crowdfunding Foto: ANP Gepubliceerd: 16 december 2015 05:09 Laatste update: 16 december 2015 08:52 De kaders die toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) stelt bij crowdfunding, schrikt investeerders af en werkt averechts om alternatieve financierders meer ruimte te geven.
Dat zeggen Tweede Kamerleden Aukje de Vries (VVD) en Wouter Koolmees (D66) tegen NU.nl.
"Kleine investeerders krijgen te maken met veel administratieve rompslomp en mogen maximaal 10 procent van hun vrij beschikbare vermogen via crowdfunding investeren. Dat schrikt investeerders af met het risico dat zij afhaken", zegt De Vries.
Ook Koolmees snapt niet waarom de toezichthouder de richtlijn van 10 procent van het vrij beschikbare vermogen hanteert. "Waarom gaat de AFM daarover? Hoeveel iemand investeert vind ik een individuele beslissing."
De Vries en Koolmees vragen minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën) om met aangepaste regelgeving te komen. Schijnzekerheid
Beide Kamerleden begrijpen dat de toezichthouder wijst op risico's bij nieuwe investeringsvormen, maar volgens de D66'er wordt er op deze manier een schijnzekerheid gecreëerd.
"Nu lijkt het alsof de AFM continu alle investeringen via crowdfunding in de gaten houdt, dat is niet zo", zegt Koolmees. Hij vreest dat het steeds opnieuw invullen van lange vragenlijsten een papieren tijger wordt. Banken
Banken blijven volgens De Vries een belangrijke rol vervullen bij de kredietverlening voor mkb'ers, maar andere manieren of combinaties moeten de ruimte krijgen. "Ondernemers moeten keuzevrijheid hebben hoe zij aan krediet willen komen. Nieuwe toetreders tot de markt zijn daarom heel belangrijk", aldus de VVD-politica.
Koolmees: "Er moet goed toezicht zijn, ook op startende ondernemers. Maar ik vrees dat de toezichthouder hier doorschiet waardoor nieuwe bedrijven misschien helemaal niet van de grond komen." Mkb
Vooral het midden- en kleinbedrijf (mkb) is op zoek naar andere vormen van kredietverstrekking. Banken domineren het speelveld en zijn goed voor zo'n 80 procent van de totale kredietverstrekking.
Maar andere vormen winnen snel terrein. Naast crowdfunding, waarbij meerdere partijen kunnen investeren in een onderneming, worden ook de kredietunies steeds populairder.
Volgens de AFM is in er de eerste helft van dit jaar voor 41 miljoen euro geïnvesteerd in crowdfunding. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van 2014. De toezichthouder zegt dat het woord crowdfunding ook vaak wordt gebruikt voor initiatieven die niets met crowdfunding te maken hebben en dat dit gebeurt buiten het zicht van de toezichthouder.
Woensdag debatteert de Kamer met Dijsselbloem over onder andere alternatieve financieringsvormen.
Ik wil het wel zien, lekker bakje chips erbij. Maar denk je dat er meer in zit dan alleen een debat?
edit: om 14u, gelijk met rapport oosting. Denk dat NPO politiek er niet bij is. dus net chips blijft in de kast.
Ik vind het trouwens vrij lastig om bij Collin de zekerheden van een investering te achterhalen. KoM heeft hier bijvoorbeeld een apart tabblad aan gewijd. Hebben jullie dat ook?
Wordt de woning bij de koffieboer nu wel of niet als zekerheid ingebracht?
[ Bericht 10% gewijzigd door dyna18 op 16-12-2015 11:21:00 ]
Op woensdag 16 december 2015 11:09 schreef dyna18 het volgende: Ik vind het trouwens vrij lastig om bij Collin de zekerheden van een investering te achterhalen. KoM heeft hier bijvoorbeeld een apart tabblad aan geweid. Hebben jullie dat ook?
Wordt de woning bij de koffieboer nu wel of niet als zekerheid ingebracht?
Hoofdelijk aansprakelijk, dus ja.
Verhoogd risico en collin score voldoende, en dan slechts 7.5% de laatse die deze lage score had, gaf tenminste nog 8.5% rente. Daarnaast ook niet zoveel zekerheden. Deze gaat het voor mij niet worden en zal vermoedelijk moeite krijgen om vol te lopen. Ook bij Collin!
[ Bericht 8% gewijzigd door NaRegenDeZon op 16-12-2015 11:40:17 ]
Een update over Panneklaar en de hypothecaire zekerheid.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Persoonlijk vind ik het leuk om dit traject mee te maken en ik heb het idee dat mede dankzij goede input van dit forum dit proces tot stand komt.
Wel jammer dat ik mijn inleg niet meer kan verhogen, ik had hier best met een hoger bedrag in willen zitten.
Eens....door gebruik van dit forum komt de oplossing steeds dichter bij voor de oplossing van crowd funding met hypothecaire inschrijving. Is trouwens al bekend hoe ze het bij Regiofund inrichten?
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Persoonlijk vind ik het leuk om dit traject mee te maken en ik heb het idee dat mede dankzij goede input van dit forum dit proces tot stand komt.
Wel jammer dat ik mijn inleg niet meer kan verhogen, ik had hier best met een hoger bedrag in willen zitten.
Ja, hier ook ontvangen. Ziet er goed uit wat mij betreft.
Ik vind amerikaanse beefjerkey heel erg lekker... Ik heb 1 keer biltong geprobeerd maar dat smaakte totaal niet... Ik ben dus bij de eerste zin van dat project "een groot success in Nederland" al afgehaakt...
Voor de geïnteresseerden een beschouwing van NRDZ.
quote:
Op dinsdag 15 december 2015 21:34 schreef rockenfeller het volgende: Misschien ff relativeren. Aantal projecten gefund GvE 900 CCF 110 KoM 100 TOTAAL 1110 Echte default nu ca 25?? Percentage van 2,27%. Kan de bank jaloers op zijn lijkt me
Op dinsdag 15 december 2015 22:41 schreef snoopy40 het volgende: De laatste weken zijn er wel veel projecten met betalingsproblemen bijgekomen, elke week zeker een paar, is op zich geen goed teken, goed blijven selecteren dus (voor zover mogelijk).
40 echte defaults van 1100 projecten is op dit moment een betere schatting. Dus zo’n 3.6%
Bierviltjes berekening ( ook wel de sigarendoos berekening genoemd ) bij random gespreide investering in projecten :
100000 euro geïnvesteerd Opgegeven rente gemiddeld over alle projecten 7,5% Gemiddelde looptijd 4 jaar Rente te ontvangen over de gehele looptijd ongeveer 15000 euro Fee gemiddeld 1% is ongeveer 1000 euro Default gemiddeld na 0.37 deel looptijd. (berekend uit de huidige bekende defaults) Default verlies inleg exclusief rente verlies 0.63 * 3600 euro is ongeveer 2300 euro Rente verlies defaults ongeveer 300 euro Wat hou je dus over ongeveer 11000 euro of te wel ongeveer 5,5% netto per jaar over uitstaand kapitaal.
Kanttekeningen : 3.6% is het default percentage in aantal op dit moment. In geld ligt het iets hoger daar grotere projecten eerder in default gaan als projecten met een kleine geldswaarde.
3.6% default zou over de gehele looptijd van de fictieve investering van 100000 euro zomaar het dubbele of meer kunnen worden gezien de fase waarin de meeste van de 1100 projecten zich bevinden.
Als default percentage verdubbelt dan hou je ongeveer 8500 euro over is zo’n 4.25 % netto rente per jaar over uitstaand kapitaal. Nog steeds 2.75% meer dan bij een deposito van 2 tot 4 jaar die dit moment ongeveer 1.5% doen.
Heb je 13% tot 14% van je initiële projecten in default dan speel je nog steeds quite t.o.v een deposito. Je moet dan wel kans zien je te verbeteren anders kan je beter stoppen en je geld op de bank zetten.
Crowdfunding wel meer risico, met veel meer werk, maar ook met meer fun. Je kan benchmarken tegen de gemiddelden en kijken of je het zelf beter doet met het selectief uitzoeken van projecten.
Als je het goed doet beloning in extra rendement en een schouderklopje van je zelf.
Deze bierviltjes berekening geeft een aardige indicatie. Wil je het precies uitrekenen dan kan dat natuurlijk en ik zou zeggen doe je best een excel sheet is geduldig. Wil je het echt precies weten dan moet je wachten tot je projecten klaar zijn met aflossen want ook in de laatste maand van een lening kan er een ongelukje gebeuren.
Platformen of nog beter de vereniging van CF platformen over alle data, zouden natuurlijk dit soort zaken voor de investeerder moeten berekenen. Maar daar zijn ze blijkbaar nog niet aan toe.
[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 16-12-2015 13:04:25 ]
Misschien is dit een goede om in gedachten te houden. Maar in algemene begin ik het idee te krijgen dat het zeer lastig is om de risico's goed in te kunnen schatten. Wat weet je nu echt van zo'n bedrijf en zoveel tijd heb je om wat uit te zoeken.
Lukt ook niet, daarom veel spreiden en kleine bedragen.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren! RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
40 echte defaults van 1100 projecten is op dit moment een betere schatting. Dus zo’n 3.6%
Bierviltjes berekening ( ook wel de sigarendoos berekening genoemd ) bij random gespreide investering in projecten :
100000 euro geïnvesteerd Opgegeven rente gemiddeld over alle projecten 7,5% Gemiddelde looptijd 4 jaar Rente te ontvangen over de gehele looptijd ongeveer 15000 euro Fee gemiddeld 1% is ongeveer 1000 euro Default gemiddeld na 0.37 deel looptijd. (berekend uit de huidige bekende defaults) Default verlies inleg exclusief rente verlies 0.63 * 3600 euro is ongeveer 2300 euro Rente verlies defaults ongeveer 300 euro Wat hou je dus over ongeveer 11000 euro of te wel ongeveer 5,5% netto per jaar over uitstaand kapitaal.
Kanttekeningen : 3.6% is het default percentage in aantal op dit moment. In geld ligt het iets hoger daar grotere projecten eerder in default gaan als projecten met een kleine geldswaarde.
3.6% default zou over de gehele looptijd van de fictieve investering van 100000 euro zomaar het dubbele of meer kunnen worden gezien de fase waarin de meeste van de 1100 projecten zich bevinden.
Als default percentage verdubbelt dan hou je ongeveer 8500 euro over is zo’n 4.25 % netto rente per jaar over uitstaand kapitaal. Nog steeds 2.75% meer dan bij een deposito van 2 tot 4 jaar die dit moment ongeveer 1.5% doen.
Heb je 13% tot 14% van je initiële projecten in default dan speel je nog steeds quite t.o.v een deposito. Je moet dan wel kans zien je te verbeteren anders kan je beter stoppen en je geld op de bank zetten.
Crowdfunding wel meer risico, met veel meer werk, maar ook met meer fun. Je kan benchmarken tegen de gemiddelden en kijken of je het zelf beter doet met het selectief uitzoeken van projecten.
Als je het goed doet beloning in extra rendement en een schouderklopje van je zelf.
Deze bierviltjes berekening geeft een aardige indicatie. Wil je het precies uitrekenen dan kan dat natuurlijk en ik zou zeggen doe je best een excel sheet is geduldig. Wil je het echt precies weten dan moet je wachten tot je projecten klaar zijn met aflossen want ook in de laatste maand van een lening kan er een ongelukje gebeuren.
Platformen of nog beter de vereniging van CF platformen over alle data, zouden natuurlijk dit soort zaken voor de investeerder moeten berekenen. Maar daar zijn ze blijkbaar nog niet aan toe.
Bedankt voor deze heldere globale berekening! Klopt volgens mij helemaal. Je zou alleen nog kunnen toevoegen dat je bij defaults (gemiddeld) ook wat aan de gestelde zekerheden overhoudt. Al is is waarschijnlijk moeilijk in te schatten hoeveel (of heeft iemand daar ook enig inzicht in?).
Iemand die 100 projecten aanhoudt tegen gemiddeld 200 euro heeft een véél lager risicoprofiel dan iemand die er 4 heeft á 5 K. Maar ook die begrenzing in euro's of in procenten, is erg arbitrair.
Misschien zou er een soort keurmerk moeten komen voor platformen die aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen waaronder het leveren van duidelijke en gestandaardiseerde financiële informatie. Dat zal een en ander kosten maar levert daardoor ook weer extra klantjes op dus neutraal onder de streep.
Op woensdag 16 december 2015 15:01 schreef bleyenburg het volgende: dank naregendezon. (eerste keer in mijn leven dat ik serieus plezier beleef aan een wiskundeleraar)
Ik heb nog nooit plezier gehad met mijn leraar, de wiskunde lerares.... dat is iets anders
Kan iemand met een account bij Fundingcircle eens kijken naar de resultatenrekening van R&S Cleaning BV/ Er zijn een paar dingen die ik daar niet goed begrijp en ik zou graag een anders mening hierover horen. Bij voorbaat dank voor de te nemen moeite.
Op woensdag 16 december 2015 16:37 schreef bleyenburg het volgende: Kan iemand met een account bij Fundingcircle eens kijken naar de resultatenrekening van R&S Cleaning BV/ Er zijn een paar dingen die ik daar niet goed begrijp en ik zou graag een anders mening hierover horen. Bij voorbaat dank voor de te nemen moeite.
Kan op de balans zien dat het werkkapitaal flink negatief is en uit andere bron dat de vaste activa immateriële activa betreft
Op woensdag 16 december 2015 16:37 schreef bleyenburg het volgende: Kan iemand met een account bij Fundingcircle eens kijken naar de resultatenrekening van R&S Cleaning BV/ Er zijn een paar dingen die ik daar niet goed begrijp en ik zou graag een anders mening hierover horen. Bij voorbaat dank voor de te nemen moeite.
Ik zie veel rente en kosten vreemd vermogen terwijl hij geen langlopende schulden of bankkrediet r/c zegt te hebben.
Zonder die hypothecaire zekerheid zou het project weinig kans maken, gezien dat negatieve werkkapitaal. Ben toch wel een beetje benieuwd hoe ze dat geregeld hebben, na al dat gestuntel bij KOM.
Zou het dezelfde vent zijn die de filmpjes maakt bij de pitches?
Op woensdag 16 december 2015 21:04 schreef obligataire het volgende: Zonder die hypothecaire zekerheid zou het project weinig kans maken, gezien dat negatieve werkkapitaal. Ben toch wel een beetje benieuwd hoe ze dat geregeld hebben, na al dat gestuntel bij KOM.
Zou het dezelfde vent zijn die de filmpjes maakt bij de pitches?
Bij KoM was toch vooral het probleem dat ze geen procedure hadden??. Zie dit overigens bij RF ook niet
Ja, hier ook binnen. Ziet er op zich netjes uit maar bij een giftset verwacht ik net iets anders, zeker als ik de giftsets in de pitch zie. Maar oké, iets met een gegeven paard en zo..... Ik dacht even dat de kruiden van AgD binnen kwamen.
[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 17-12-2015 11:07:23 ]
Ja, hier ook binnen. Ziet er op zich netjes uit maar bij een giftset verwacht ik net iets anders, zeker als ik de giftsets op de pitch zie. Maar oke, iets met een gegeven paard en zo..... Ik dacht even dat de kruiden van AgD binnen kwamen.
Ik had me ook een andere voorstelling gemaakt, maar inderdaad horsemen... dat paard Gelukkig heb ik een bad
Baas
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren! RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
[ Bericht 100% gewijzigd door RavigotteSaus op 16-12-2015 23:11:51 ]
Op woensdag 16 december 2015 18:06 schreef Mijnenveger het volgende: Ligt het aan mij of doet Symbid aan censuur? Vragen/opmerkingen m.b.t. waardering verdwijnen en volgens mij is dat niet de eerste keer..
Welk project? Er was een waslijst vragen bij Leckernogwat, maar die schoot toch binnen no-time vol, dus die zal je wel niet bedoelen?
Ze spelen alsof het allemaal geen enkel probleem is. Wel apart dat KoM het allemaal niet geregeld heeft. De blauwdruk voor dit proces lijkt bij regiofund te staan.
quote:
Wat zijn zekerheden? Om de risico´s te minimaliseren worden zoveel mogelijk zekerheden gesteld. Door zekerheden te stellen wordt namelijk uw verliesrisico beperkt. Zekerheden kunnen zijn een hypothecaire inschrijving op een onroerend goed object of een verpanding van goederen of debiteuren. De zekerheden worden gehouden door een aparte stichting; Stichting Zekerheden Regiofund. Wanneer een onderneming niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen kunnen de gestelde zekerheden worden verkocht. De verkoopopbrengst van de zekerheden wordt gebruikt om uw vordering (deels) in te lossen.
Voor de geïnteresseerden een artikel over Twino/Finabay van 21 november 2015, inclusief een balans en winst en verliesrekening.
Edit: Ik zie eigenlijk nu pas dat je die data ook gewoon op de site van Twino zelf kunt raadplegen, onder 'about us'.
Ja ziet er vrij goed uit. Ik heb mijn investering op Twino recent verhoogd.
Ik ben ook ingestapt op Mintos, iemand daar ervaring mee hier? Het lijkt veel op Twino, maar ze halen hun leningen van 3rd party providers, beetje vergelijkbaar met Lendahand. Ook bij Mintos doen ze aan Buyback guarantee, maar niet bij alle leningen. Je kan zelfs investeren in hypotheken, en niet alle leningen zijn payday-leningen.
Het filter systeem voor leningen bij Mintos is beter dan bij Twino, verder werkt ook de auto-invest vergelijkbaar met Twino, maar net iets handiger.
Ik zie Mintos dus, op z'n minst, als nuttige spreiding.
Overigens mooi hoe snel je geld kunt overboeken naar die toko's in het buitenland, bank overboeking staat binnen een paar uur op je account, lang leve IBAN?
We hebben Peter geconfronteerd met het artikel. Hij geeft aan dat het verhaal absoluut niet klopt en ook dat er geen wederhoor heeft plaatsgevonden door dvhn. Hij heeft ons toegezegd morgen met een verklaring te komen.
Harm, hebben jullie gisteren iets vernomen van Peter en de toegezegde verklaring ontvangen?
met 5 debiteuren en 4 persoonlijke borgstellingen durf ik er wel wat in te stoppen. Denk ook wel dat deze mensen goed in de regio ingevoerd zijn wat voor een makelaar zeer belangrijk is.
Persoonlijke borgstelling van ¤ 25.000,- door Marc Slijper Persoonlijke borgstelling van ¤ 25.000,- door Henk Honders Persoonlijke borgstelling van ¤ 25.000,- door Kenneth Alting Persoonlijke borgstelling van ¤ 25.000,- door Peter Dirks
[ Bericht 55% gewijzigd door NaRegenDeZon op 17-12-2015 11:13:34 ]
met 5 debiteuren en 4 persoonlijke borgstellingen durf ik er wel wat in te stoppen. Denk ook wel dat deze mensen goed in de regio ingevoerd zijn wat voor een makelaar zeer belangrijk is.
Persoonlijke borgstelling van ¤ 25.000,- door Marc Slijper Persoonlijke borgstelling van ¤ 25.000,- door Henk Honders Persoonlijke borgstelling van ¤ 25.000,- door Kenneth Alting Persoonlijke borgstelling van ¤ 25.000,- door Peter Dirks
Mee eens. Ziet er degelijk uit, allemaal verbonden met hun beheer-bv en persoonlijke borgstelling
Op dinsdag 15 december 2015 14:42 schreef HarmAygodutch het volgende: (met een beetje kiespijn) We hebben Peter geconfronteerd met het artikel. Hij geeft aan dat het verhaal absoluut niet klopt en ook dat er geen wederhoor heeft plaatsgevonden door dvhn. Hij heeft ons toegezegd morgen met een verklaring te komen. Zodra we deze hebben ontvangen zullen we deze publiceren bij de updates van de campagne en per mail versturen aan de investeerders. Vooralsnog wachten we de verklaring van Peter af en vragen ook aan jullie nog wat geduld tot we Peter zijn reactie hebben ontvangen. NB: in het voortraject van de pitch hebben wij stadskanaal bezocht en een werkende Bio product processor bezocht.
grtz, Harm
Peter heeft dinsdag en woensdag over zijn verklaring na kunnen denken.
Tja.................................................wat zal ik zeggen.
Mijn mailbox is leeg en bij het project op de site staat ook niets.
AygoDutch/Harm je moet wel beseffen dat zo langzaam het krediet dat er was, verspeeld raakt door beloftes/ afspraken van jezelf/je leningnemers niet na te komen.
Wij horen graag de status op het moment dat het beloofd is. Weet je dan nog niets, wat in een ingewikkelde kwestie kan, laat dan weten dat je nog niets weet, en geef aan wanneer we wel wat kunnen verwachten.
AygoDutch/Harm je moet wel beseffen dat zo langzaam het krediet dat er was, verspeeld raakt door beloftes/ afspraken van jezelf/je leningnemers niet na te komen.
Wij horen graag de status op het moment dat het beloofd is. Weet je dan nog niets, wat in een ingewikkelde kwestie kan, laat dan weten dat je nog niets weet, en geef aan wanneer we wel wat kunnen verwachten.
Nou nou, 1 dagje vertraging is ook niet het einde van de wereld
Nou nou, 1 dagje vertraging is ook niet het einde van de wereld
Nee, dat is natuurlijk waar, maar dit is natuurlijk niet het enige. Er zijn ook andere toezeggingen gedaan en een keer is het geduld op, hoe aardig en vriendelijk ze ook allemaal zijn bij AgD. Ik begrijp de teleurstelling heel erg goed.
Beste NaRegenDeZon,
Tot mijn spijt gisteren niet zoals verwacht de verklaring van Peter ontvangen. We hebben zojuist nog contact met hem gehad en hij geeft aan dat er hard aan wordt gewerkt om een zorgvuldige verklaring op te stellen.
Ik vind het vervelend dat ik daarmee niet de belofte van gisteren publiceren kan nakomen.
Omdat ik afhankelijk van anderen ben durf ik nu geen keiharde garantie te geven wanneer ik de verklaring kan publiceren. Ik kan enkel beloven dat we er boven op zitten om deze asap te verkrijgen.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En vlak daarna kwam de pitch op AgD.
Ben nu wel heeeeeeeeeeeeel benieuwd naar de verklaring.
Tot mijn spijt gisteren niet zoals verwacht de verklaring van Peter ontvangen. We hebben zojuist nog contact met hem gehad en hij geeft aan dat er hard aan wordt gewerkt om een zorgvuldige verklaring op te stellen.
Ik vind het vervelend dat ik daarmee niet de belofte van gisteren publiceren kan nakomen.
Omdat ik afhankelijk van anderen ben durf ik nu geen keiharde garantie te geven wanneer ik de verklaring kan publiceren. Ik kan enkel beloven dat we er boven op zitten om deze asap te verkrijgen.
Grtz, Harm
Hallo Harm,
Ik ben ook best begripvol maar zet dan bijvoorbeeld even in de mijn aygodutch omgeving bij het project. Een klein berichtje dat het nog niet gaat lukken en dat je verwacht volgende week.......kies zelf de dag met nadere info komt. Managen van verwachtingen is denk ik in dit soort zaken zeker zo belangrijk als de info zelf.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En vlak daarna kwam de pitch op AgD.
Ben nu wel heeeeeeeeeeeeel benieuwd naar de verklaring.
Ik zit er niet in maar ik ben ook heel benieuwd. Dat zijn wel een hoop aantijgingen allemaal aan het adres van dhr. Van der Kolk.
Ik ben ook best begripvol maar zet dan bijvoorbeeld even in de mijn aygodutch omgeving bij het project. Een klein berichtje dat het nog niet gaat lukken en dat je verwacht volgende week.......kies zelf de dag met nadere info komt. Managen van verwachtingen is denk ik in dit soort zaken zeker zo belangrijk als de info zelf.
Done. Bedankt voor de tip.
Ik verwacht de verklaring binnen de komende dagen te ontvangen en wij zullen deze dan direct publiceren.
Wat een artikel. Als daar 80% van gelogen dan voel ik me met de overgebleven 20% nog steeds niet heel prettig. En als ik de laatste alinea lees dan snap ik dat Harm even netjes op de verklaring wacht en niet zelf iets gaat zitten tikken.
SPOILER
Op donderdag 17 december 2015 12:31 schreef RavigotteSaus het volgende: Wat een artikel. Als daar 80% van gelogen dan voel ik me met de overgebleven 20% nog steeds niet heel prettig. En als ik de laatste alinea lees dan snap ik dat Harm even netjes op de verklaring wacht en niet zelf iets gaat zitten tikken.
SPOILER
Je bedoelt
SPOILER
Mischien is het beter om dit weg te halen. Mijn gevoel zegt me dat het niet bijdraagt tot het innen van onze vordering. Denk dat alles al vervelend genoeg is.
Wow Als 100% van het artikel gelogen is en de foto is echt dan voelt het nog niet echt prettig.
SPOILER
Mischien is het beter om dit weg te halen. Mijn gevoel zegt me dat het niet bijdraagt tot het innen van onze vordering. Denk dat alles al vervelend genoeg is.
'k Had 'm intussen al in een spoiler gezet. Vond het ook te gek.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Met zo'n voertuig begrijp ik dat je je eigen diesel wilt verbouwen.
'k Had 'm intussen al in een spoiler gezet. Vond het ook te gek.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Met zo'n voertuig begrijp ik dat je je eigen diesel wilt verbouwen.
Mag ik zeggen dat wij met zijn alle ook wel een beetje gefaald hebben. Heel veel speelde al veel langer….. Zelf heb ik blijkbaar niet op deze meneer gezocht…. En er was tijd zat voor.
Het verhaal was te mooi om waar te zijn. En de premie deed de rest?
Op donderdag 17 december 2015 13:22 schreef Horsemen het volgende: Mag ik zeggen dat wij met zijn alle ook wel een beetje gefaald hebben. Heel veel speelde al veel langer….. Zelf heb ik blijkbaar niet op deze meneer gezocht…. En er was tijd zat voor.
Inderdaad. Stom, want veel van ons zitten erin als ik me goed herinner en over het algemeen zoeken we toch wel behoorlijk naar die zaken.
Vermoedelijk in slaap gesust door de hoge gunfactor etc. Zoals veel anderen die subsidie gegeven hebben als ik het goed gelezen heb.
[ Bericht 66% gewijzigd door NaRegenDeZon op 17-12-2015 13:42:51 ]
Er zijn er 6 gevonden, waarvan 4 neppers. Blijven er dus twee over. 1 voor de olifant en 1 voor de mug.
Op donderdag 17 december 2015 13:22 schreef Horsemen het volgende: Mag ik zeggen dat wij met zijn alle ook wel een beetje gefaald hebben. Heel veel speelde al veel langer….. Zelf heb ik blijkbaar niet op deze meneer gezocht…. En er was tijd zat voor.
Wat een zorgelijk verhaal. Falen vraag ik me af. Als ik nu google kom ik niets tegen, buiten dat verhaal van dinsdag, waar alarmbellen moeten gaan rinkelen
Ik heb destijds nog wel even op deze meneer gegoogled, maar dat leverde vooral mooie verhalen en foto's met hoogwaardigheidsbekleders op. De rest lijkt meer op de achtergrond te hebben gespeeld. Maar ik wacht voorlopig rustig de verklaring af, en misscchien nog wel meer de maandelijkse betalingen. De komende vijf jaar... Wie weten liggen er gewoon rechtmatige inkomsten achter
[ Bericht 9% gewijzigd door Incitatus3 op 17-12-2015 14:02:09 (typefoutje) ]
Het hoeft voor mij niet eens rechtmatig te zijn hoor. Als ie morgen een bank beroofd en ons terugbetaald vind ik het ook best.
Het hoeft voor mij niet eens rechtmatig te zijn hoor. Als ie morgen een bank beroofd en ons terugbetaald vind ik het ook best.
Ho, ho, ho, Heel grappig allemaal maar ik kan je vertellen dat dit niet zo is als je bij een bank werkt(e) en overvallen bent. Dit mensen houden er soms een trauma voor het leven aan over. Op die centjes zit ik niet te wachten.
Kom Horseman, niet zo serieus we hebben in de hele draad nog geen lol gehad.
Ik heb wel goede voornemens voor 2016. Het grootste deel daarvan heeft betrekking op mijn crowdfund activiteiten. Is een beetje uit de klauw gelopen dit jaar....
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dit zal elke koi karper handelaar toch willen doen?