Iemand die 100 projecten aanhoudt tegen gemiddeld 200 euro heeft een véél lager risicoprofiel dan iemand die er 4 heeft á 5 K.quote:Op woensdag 16 december 2015 13:52 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Die max van 100 komt gewoon te vervallen.
Ik heb nog nooit plezier gehad met mijn leraar, de wiskunde lerares.... dat is iets andersquote:Op woensdag 16 december 2015 15:01 schreef bleyenburg het volgende:
dank naregendezon.
(eerste keer in mijn leven dat ik serieus plezier beleef aan een wiskundeleraar)
Kan op de balans zien dat het werkkapitaal flink negatief is en uit andere bron dat de vaste activa immateriële activa betreftquote:Op woensdag 16 december 2015 16:37 schreef bleyenburg het volgende:
Kan iemand met een account bij Fundingcircle eens kijken naar de resultatenrekening van R&S Cleaning BV/
Er zijn een paar dingen die ik daar niet goed begrijp en ik zou graag een anders mening hierover horen.
Bij voorbaat dank voor de te nemen moeite.
Ik zie veel rente en kosten vreemd vermogen terwijl hij geen langlopende schulden of bankkrediet r/c zegt te hebben.quote:Op woensdag 16 december 2015 16:37 schreef bleyenburg het volgende:
Kan iemand met een account bij Fundingcircle eens kijken naar de resultatenrekening van R&S Cleaning BV/
Er zijn een paar dingen die ik daar niet goed begrijp en ik zou graag een anders mening hierover horen.
Bij voorbaat dank voor de te nemen moeite.
Pfff 180 maanden!!. Zie ook nergens financiële gegevens!quote:Op woensdag 16 december 2015 20:22 schreef obligataire het volgende:
Nieuw op Regiofund. 15 jaar met hypothecaire zekerheid.
M Media
Herfinanciering
Hengelo
7.0%
B
DOELBEDRAG ¤ 50.000
LENINGSOORT Annuïtair
LOOPTIJD 180 maanden
PUBLICATIE 16 Dec 2015
ZEKERHEID Hypothecair Verpanding
BRANCHE Overig
GRAYDON RATING BBB
Staat dat het in de bijlage staat maar ik zie niet waar. Overigens belooft het geschrevene inzake de cijfers niet veel goedsquote:Op woensdag 16 december 2015 20:29 schreef obligataire het volgende:
Kon ik ook niet vinden.
Als het nou 7 of 8 jaar was, moet toch kunnen met zo'n bedragje........
Bij KoM was toch vooral het probleem dat ze geen procedure hadden??. Zie dit overigens bij RF ook nietquote:Op woensdag 16 december 2015 21:04 schreef obligataire het volgende:
Zonder die hypothecaire zekerheid zou het project weinig kans maken, gezien dat negatieve werkkapitaal.
Ben toch wel een beetje benieuwd hoe ze dat geregeld hebben, na al dat gestuntel bij KOM.
Zou het dezelfde vent zijn die de filmpjes maakt bij de pitches?
Ja, hier ook binnen. Ziet er op zich netjes uit maar bij een giftset verwacht ik net iets anders, zeker als ik de giftsets in de pitch zie. Maar oké, iets met een gegeven paard en zo.....quote:Op woensdag 16 december 2015 20:34 schreef najra1990 het volgende:
Net van Pacogi m'n incentive binnen. Een fles (bad) bubbels!
Nee, maar bij KoM lag het ook niet in de planning om dit aan te bieden tot, na vragen van de crowd, de ondernemer het ging toezeggen.quote:Op woensdag 16 december 2015 21:19 schreef rockenfeller het volgende:
[..]
Bij KoM was toch vooral het probleem dat ze geen procedure hadden??. Zie dit overigens bij RF ook niet
Ik had me ook een andere voorstelling gemaakt, maar inderdaad horsemen... dat paardquote:Op woensdag 16 december 2015 21:31 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Ja, hier ook binnen. Ziet er op zich netjes uit maar bij een giftset verwacht ik net iets anders, zeker als ik de giftsets op de pitch zie. Maar oke, iets met een gegeven paard en zo.....
Ik dacht even dat de kruiden van AgD binnen kwamen.
Baasquote:Op woensdag 16 december 2015 12:17 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Voor de geïnteresseerden een beschouwing van NRDZ.
[..]
[..]
[..]
40 echte defaults van 1100 projecten is op dit moment een betere schatting. Dus zo’n 3.6%
Bierviltjes berekening ( ook wel de sigarendoos berekening genoemd) bij random gespreide investering in projecten :
100000 euro geïnvesteerd
Opgegeven rente gemiddeld over alle projecten 7,5%
Gemiddelde looptijd 4 jaar
Rente te ontvangen over de gehele looptijd ongeveer 15000 euro
Fee gemiddeld 1% is ongeveer 1000 euro
Default gemiddeld na 0.37 deel looptijd. (berekend uit de huidige bekende defaults)
Default verlies inleg exclusief rente verlies 0.63 * 3600 euro is ongeveer 2300 euro
Rente verlies defaults ongeveer 300 euro
Wat hou je dus over ongeveer 11000 euro of te wel ongeveer 5,5% netto per jaar over uitstaand kapitaal.
Kanttekeningen :
3.6% is het default percentage in aantal op dit moment. In geld ligt het iets hoger daar grotere projecten eerder in default gaan als projecten met een kleine geldswaarde.
3.6% default zou over de gehele looptijd van de fictieve investering van 100000 euro zomaar het dubbele of meer kunnen worden gezien de fase waarin de meeste van de 1100 projecten zich bevinden.
Als default percentage verdubbelt dan hou je ongeveer 8500 euro over is zo’n 4.25 % netto rente per jaar over uitstaand kapitaal.
Nog steeds 2.75% meer dan bij een deposito van 2 tot 4 jaar die dit moment ongeveer 1.5% doen.
Heb je 13% tot 14% van je initiële projecten in default dan speel je nog steeds quite t.o.v een deposito. Je moet dan wel kans zien je te verbeteren anders kan je beter stoppen en je geld op de bank zetten.
Crowdfunding wel meer risico, met veel meer werk, maar ook met meer fun. Je kan benchmarken tegen de gemiddelden en kijken of je het zelf beter doet met het selectief uitzoeken van projecten.
Als je het goed doet beloning in extra rendement en een schouderklopje van je zelf.
Deze bierviltjes berekening geeft een aardige indicatie. Wil je het precies uitrekenen dan kan dat natuurlijk en ik zou zeggen doe je best een excel sheet is geduldig. Wil je het echt precies weten dan moet je wachten tot je projecten klaar zijn met aflossen want ook in de laatste maand van een lening kan er een ongelukje gebeuren.
Platformen of nog beter de vereniging van CF platformen over alle data, zouden natuurlijk dit soort zaken voor de investeerder moeten berekenen. Maar daar zijn ze blijkbaar nog niet aan toe.
Welk project? Er was een waslijst vragen bij Leckernogwat, maar die schoot toch binnen no-time vol, dus die zal je wel niet bedoelen?quote:Op woensdag 16 december 2015 18:06 schreef Mijnenveger het volgende:
Ligt het aan mij of doet Symbid aan censuur? Vragen/opmerkingen m.b.t. waardering verdwijnen en volgens mij is dat niet de eerste keer..
Ze zijn er best open over in de FAQquote:Op woensdag 16 december 2015 21:26 schreef obligataire het volgende:
Daar geven ze geen openheid over. We zullen aan een project moeten deelnemen om er achter te komen
quote:Wat zijn zekerheden?
Om de risico´s te minimaliseren worden zoveel mogelijk zekerheden gesteld. Door zekerheden te stellen wordt namelijk uw verliesrisico beperkt. Zekerheden kunnen zijn een hypothecaire inschrijving op een onroerend goed object of een verpanding van goederen of debiteuren. De zekerheden worden gehouden door een aparte stichting; Stichting Zekerheden Regiofund. Wanneer een onderneming niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen kunnen de gestelde zekerheden worden verkocht. De verkoopopbrengst van de zekerheden wordt gebruikt om uw vordering (deels) in te lossen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |