De fiscus kan ook een beroep doen op onbehoorlijk bestuur. Dit speelt als een rechtspersoon de verschuldigde belastingen niet heeft betaald maar geen melding van betalingsonmacht heeft gedaan. De inspecteur zal de verantwoordelijke bestuurder dan persoonlijk aansprakelijk stellen voor de openstaande belastingschuld. Als dat hier speelt, zal ook hier gelden dat de fiscus vooraan staat in de rij van schuldeisers op de privépersoon. De hoofdelijke aansprakelijkheid voor de GVE-lening komt daar pas achteraan.quote:Op maandag 25 januari 2016 21:50 schreef rockenfeller het volgende:
[..]
Edit: bij een faillissement kan volgens mij enkel de curator een beroep doen op onbehoorlijk bestuur
twitter:CollinCrowdfund twitterde op dinsdag 26-01-2016 om 11:00:24Nieuwe leningaanvraag. Quest Medical Imaging. Leenbedrag: ¤ 500.000 - rente: 8,5% - looptijd: 5 jaar. https://t.co/41Mz1RiDWd #crowdfunding reageer retweet
3de gve project al uit deze regio (leek/roden) en de tweede sportschoolquote:Op dinsdag 26 januari 2016 11:56 schreef dbrmnn het volgende:
En weer een nieuwe op GVE:
Project:13040 Zakelijk
Leendoel:Overige voorzieningen
Classificatie:5
G-PD percentage:1,92
Creditsafe score:74
Inschrijfperiode nog 60 dagen
Kredietbedrag:¤ 80.000
Geinvesteerd:¤ 0
Product:
Lening
Looptijd:
48 maanden
Rente per jaar:8,0%
Uitstekende analyse!quote:Op maandag 25 januari 2016 20:38 schreef MT10 het volgende:
[..]
Uiteraard, als er claims worden gemaakt op basis van informatie die niet publiek weggegeven kan worden is het uiteraard de taak van de platformen om dat te controleren. Daarnaast krijg ik ook een naar gevoel van het idee dat als een project vol is dat meteen een succes betekend. En inderdaad een platform is een tussenpersoon en geen marktplaats waar je eenmalig een lening verkoopt, vooral ook omdat je er als investeerder ook op rekent dat zij achter je geld aan gaan als het mis gaat e.d. (Anders worden de kosten relatief hoger en wordt crowdfunding minder interessant.)
[..]
Het is best te beargumenteren dat in bepaalde gevallen drie maanden draaien al best wat bewijs is. Maar goed dan kom je weer in wat ik al eerder zei het vakje van de mening. En ga het wat dit ene puntje hier even bij laten want vind de algemene discussie die nu wordt aangesneden veel interessanter dan dat ene zinnetje.
Ik ben het er inderdaad mee eens dat platformen bepaalde basisinformatie moeten checken. En ik moet zeggen dat bepaalde platformen er een potje van maken, en wat mij betreft zou het AFM beleid daar meer opgericht moeten zijn dan investeringsmogelijkheden voor consumenten beperken. Immers, je moet kunnen aantonen dat je verstand van geld hebt om een platform te openen, maar buiten je CV lijkt het AFM nergens naar te kijken. Aan de andere kant, is er ook wat voor te zeggen dat je als platform alle dingen checkt die de crowd niet kan checken. En verder het aan de 'crowd' laat om wel of niet te investeren, dat is namelijk ook wel enigszins het idee van crowdfunding. (Dus als er bijvoorbeeld een hypotheek op een huis wordt gezet als zekerheid en de aanvrager beweerd dat het huis een WOZ waarde X heeft, even kijken of die WOZ waarde klopt en dan de rest aan de crowd te laten.) Bovendien, kun je nu ook zien welke ondernemers er verstand hebben van zaken doen of niet, fouten in W&V rekeningen e.d. laten juist alle alarmbellen afrinkelen, als een platform dat zou corrigeren kan ik dus niet zien dat een bepaalde ondernemer er niks van snapt.
Dat gezegd hebbende, zijn er dan wel weer twee punten:
• Soms kloppen de cijfers inderdaad niet. Maar dan is het ook de taak van de crowd om dat te zien en daar dan wat mee te doen (lees: beslissen niet te investeren). Bij fishpoint kloppen inderdaad een aantal dingen niet.
• Het is daarnaast ook een moeilijk punt, hoeveel moet een platform doen? Tijd is immers geld, en de platforms die het beter doen (bij CCF is dat mijn indruk bijvoorbeeld) kosten ook een stuk meer om te investeren. Ik vind dat zelf niet persee nodig omdat als er ontzettende fouten inzitten kan ik die er zelf ook wel uitfilteren en beslissen er niet in stappen. Dan hou ik een deel van die commissie liever zelf, bovendien zoals ik al zei dan kun je dus zien of de ondernemer het wel of niet begrijpt.
Samengevat:
Eens, bepaalde platformen maken er een rommeltje van zo nu en dan maar ik vind het moeilijk om te zeggen hoe ver een platform moet gaan. Bovendien, kun je dat ook juist weer gebruiken als investeerder. Ik persoonlijk vertrouw GVE bijvoorbeeld voor geen meter, voor ik daar dus een euro in steek moet ik dus ook wel 110% zeker zijn ipv 100% dat ik het wil wat mij betreft. Als we dat ook allemaal doen, dan zullen als het goed is over een jaar of 5-10 als crowdfunding een wat volwassenere business is de platformen die de informatie verschaffen die de crowd wenst overblijven.
Wie doet dat? KoM of ondernemer?quote:Op dinsdag 26 januari 2016 13:11 schreef bleyenburg het volgende:
Is er al bericht van KoM inzake de vragen over Vinovat?
Het gemak waarmee ze daar de handdoek in de ring gooien vind ik stuitend.
Taxatiewaarde moet men ook met een dikke korrelzout nemen. De taxateur wordt betaald door de opdrachtgever in de geval Ballon en die hebben baat bij een hogere taxatiewaarde. Ik zou graag het taxatierapport willen lezen ben benieuwd naar de onderbouwing van de taxateur.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 14:39 schreef impact9 het volgende:
Mooi verhaal over het project bij KoM bij speelparadijs de Ballon.
Zogenaamd 550k taxatiewaarde en een hypotheek van 276k.
Echter staat het pand al geruime tijd voor 395k te koop en wordt het maar niet verkocht.
Bij executieverkoop zal het mij niks verbazen mocht dit pand slechts 300k opleveren.
Niet echt een goede zekerheid dus!
Goed gedaan!quote:Op dinsdag 26 januari 2016 15:55 schreef iw84t het volgende:
Vanmiddag even contact gehad met GVE over Gr.C. Neede. GVE was niet op de hoogte van het "faillissement". De schuldenaar heeft geen contact opgenomen met GVE. De laatste betaling van januari is gestorneerd door de schuldenaar. GVE gaat de vordering uit handen geven.
Hallo Jos dit projectquote:Op maandag 25 januari 2016 20:16 schreef -jos- het volgende:
[..]
Kut, daar zit ik ook in. Na 6 vd 60 maanden, das wel erg snel... :/
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. is je ernstig afgeraden. lees nog maar eens terug in de reeks van 2 juni 2015! Lees vooral nog eens de bijdrage van Bleyenburg.
Ik heb nog wel wat dingen na gekeken. Vreemd is dat het KvK nummer wat in de pitch staat van GvE anders is dan wat nu door de KvK gegeven wordt voor deze firma. 854140712/60968052. Ik had verkeerd gekeken in het creditsafe rapport in beide gevallen is KVK 60968052
Overgens ik heb er ook wel een paar uit het verleden waar ik de mening hier genegeerd heb en waarvan ik achteraf denk had ik misschien beter niet kunnen doen.
[ Bericht 8% gewijzigd door NaRegenDeZon op 26-01-2016 16:46:53 ]
Ze zitten daar echt te slapen bij GVE wel hun fee's opstrijken maar monitoren van projecten ho maar. Je zou bijna denken dat het een ambtenarenclub is.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 15:55 schreef iw84t het volgende:
Vanmiddag even contact gehad met GVE over Gr.C. Neede. GVE was niet op de hoogte van het "faillissement". De schuldenaar heeft geen contact opgenomen met GVE. De laatste betaling van januari is gestorneerd door de schuldenaar. GVE gaat de vordering uit handen geven.
Goed gevonden! Dat is precies wat ik ook dacht, Als het al de 300k opbrengt. Geen overwaarde dus! Men schrijft ook in de pitch heel slim boekwaarde 550K en geen taxatiewaarde 550K.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 14:39 schreef impact9 het volgende:
Mooi verhaal over het project bij KoM bij speelparadijs de Ballon.
Zogenaamd 550k taxatiewaarde en een hypotheek van 276k.
Echter staat het pand al geruime tijd voor 395k te koop en wordt het maar niet verkocht.
Bij executieverkoop zal het mij niks verbazen mocht dit pand slechts 300k opleveren.
Niet echt een goede zekerheid dus!
Je zou denken dat ze hier wel meelezen. Dus ze hadden op de hoogte kunnen zijn 😁quote:Op dinsdag 26 januari 2016 16:23 schreef cofox het volgende:
[..]
Ze zitten daar echt te slapen bij GVE wel hun fee's opstrijken maar monitoren van projecten ho maar. Je zou bijna denken dat het een ambtenarenclub is.
Mwah, dat valt nog wel mee. Ik verwacht van GVE niet dat ze van alle lopende projecten (intussen al honderden) maandelijks kijken hoe het gaat, en zeker niet zolang er nog gewoon geld binnenkomt. Als een toko failliet is, maar langs de één of andere weg wordt er toch nog afbetaald (bijvoorbeeld door de ex-ondernemer in privé), dan vind ik het prima. Gevoelsmatig schiet het risico op wanbetaling wel omhoog en zou het fijn zijn als GVE een vinger aan de pols houdt, maar misschien hebben ze daar wel geen reden toe zolang het geld voor de aflossing en de rente gewoon binnen blijft komen. Die toko heeft zelf afgelopen zaterdag op Facebook bekendgemaakt dat ze failliet zijn.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 16:23 schreef cofox het volgende:
[..]
Ze zitten daar echt te slapen bij GVE wel hun fee's opstrijken maar monitoren van projecten ho maar. Je zou bijna denken dat het een ambtenarenclub is.
Dat is wat erg ongenuanseerd. Als ik het goed begrijp is het faillisement nog niet uitgesproken en is er als enige een bericht in een plaatselijk blaadje dat het cafe zelf zijn eigen faillisement heeft aangevraagd. Denk dat je dan beter kan zeggen dat de ondernemer verzuimd heeft zijn schuldeiser in te lichten. Dat had hij beter kunnen doen dan in de zo'n krantje zijn zegje doen.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 16:23 schreef cofox het volgende:
[..]
Zoals je misschien wel weet “monitoren” ze bij GvE de projecten niet achteraf. Pas als er geen aflossing/rente voldaan is komen ze in actie. Dit is overigens bij veel platformen het geval. Ik denk dat GvE wat dit betreft weinig te verwijten is. Zit jij zelf in veel GvE projecten?quote:Op dinsdag 26 januari 2016 16:23 schreef cofox het volgende:
[..]
Ik was weer eens laat, was de hele dag onderweg. Maar had deze, die nu al vol zit, toch niet gedaan ondanks de gun factor van het product. Wat mij tegenhoud is de zinssnede naast de Collin lening is de rabobank bereid om betaling van 300K rente en aflossing 1 jaar uit te stellen. Je kan ook zeggen er is een direct liquiditeits probleem om 300K het komend jaar te betalen aan de Rabobank. Hoe lossen we dit op? Een lening bij Collin? Of zie ik het te negatief?quote:Op dinsdag 26 januari 2016 12:03 schreef djh77 het volgende:
twitter:CollinCrowdfund twitterde op dinsdag 26-01-2016 om 11:00:24Nieuwe leningaanvraag. Quest Medical Imaging. Leenbedrag: ¤ 500.000 - rente: 8,5% - looptijd: 5 jaar. https://t.co/41Mz1RiDWd #crowdfunding reageer retweet
Ik heb de pitch gelezen en als investeringswaardig beoordeeld. De pauze bij lening Rabobank lijkt me prima om even op krachten te komen nu fors moet worden geïnvesteerd. Dit is het soort projecten die ik graag crowdfund. Pitch viel op door toegankelijke taal. Onderscheidend en een relatief goede rente. Mijn aandeel heb ik tijdens de lunchpauze geleverd.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 17:16 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
Ik was weer eens laat, was de hele dag onderweg. Maar had deze, die nu al vol zit, toch niet gedaan ondanks de gun factor van het product. Wat mij tegenhoud is de zinssnede naast de Collin lening is de rabobank bereid om betaling van 300K rente en aflossing 1 jaar uit te stellen. Je kan ook zeggen er is een direct liquiditeits probleem om 300K het komend jaar te betalen aan de Rabobank. Hoe lossen we dit op? Een lening bij Collin? Of zie ik het te negatief?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |