quote:Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.
Zwarte piet is populairder dan ooit. Zowel op social media als daar buiten.quote:Op dinsdag 1 december 2015 12:25 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
De discussie is niet begonnen met Zwarte Piet = Racisme.
De discussie loopt al een paar generaties, maar heeft vrij weinig resultaat gehad.
De laatste jaren lijkt de discussie eindelijk 'critical mass' te hebben bereikt en niet meer te stuiten te zijn. Opkomst van internet en sociale media zijn daar natuurlijk debet aan.
weggemoffeld wil ik het niet noemen maar maar tot geschiedenis een keuzevak werd vond ik het iig heel heel heeeeeeel beknopt ... als er dan toevallig een onderwerp voorbij komt wat je wel kan schelen kan ik me ergens wel voorstellen dat dat een wrang aanvoeltquote:Op dinsdag 1 december 2015 19:50 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nogmaals, ik weet wel dat er op school een nogal rooskleurig beeld werd geschetst van onze geschiedenis. Zelfs de politionele acties werden een beetje weggemoffeld, en over ons slavernijverleden leerde ik pas toen ik van school af was en op mij eigen houtje mij ging verdiepen in onze historie.
Het was niet zozeer klote, er was gewoon meer aandacht voor andere onderwerpen. Zo kwamen de wereldoorlogen uitvoerig aan bod, evenals de Russische revolutie (en de periode tot aan het vallen van de muur), evenals de geschiedenis van Nederlands Indie, waarbij er dan weer weinig aandacht was voor de politionele acties.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:07 schreef sp3c het volgende:
[..]
weggemoffeld wil ik het niet noemen maar maar tot geschiedenis een keuzevak werd vond ik het iig heel heel heeeeeeel beknopt ... als er dan toevallig een onderwerp voorbij komt wat je wel kan schelen kan ik me ergens wel voorstellen dat dat een wrang aanvoelt
daarna kwam het natuurlijk wel uitvoerig aan bod maar dat is ook logisch want dan toen was er ineens wel tijd om er wat dieper op in te gaan
maar je zat natuurlijk niet met mij op school, misschien was de geschiedenisles bij jullie wel gewoon klote
Negeren misschien?quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:18 schreef KingRadler het volgende:
heeft iemand een idee hoe de pieten discussie ooit zal stoppen. Het is net of het een vast ritueel is van het Sinterklaasfeest. We komen er gewoon nooit meer vanaf.
eigenaardige keuze ... Russische revoluties kregen wij niet maar Nederlands Indie (van van Heutsz tot de overdracht van NNG) kregen we welquote:Op dinsdag 1 december 2015 20:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het was niet zozeer klote, er was gewoon meer aandacht voor andere onderwerpen. Zo kwamen de wereldoorlogen uitvoerig aan bod, evenals de Russische revolutie (en de periode tot aan het vallen van de muur), evenals de geschiedenis van Nederlands Indie, waarbij er dan weer weinig aandacht was voor de politionele acties.
Bij mij op school was er ook veel aandacht voor de geschiedenis van Nederlands Indie, inclusief de foute kant van Nederland. Maar ik kan me weer niets over de Russische revolutie herinneren, maar wel werd maandenlang de Spaanse oorlog met alle acties van de Geuzen besproken.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het was niet zozeer klote, er was gewoon meer aandacht voor andere onderwerpen. Zo kwamen de wereldoorlogen uitvoerig aan bod, evenals de Russische revolutie (en de periode tot aan het vallen van de muur), evenals de geschiedenis van Nederlands Indie, waarbij er dan weer weinig aandacht was voor de politionele acties.
In het examenjaar havo kwamen (komen?) altijd maar twee onderwerpen aan bod en die werden dan extra uitgediept.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:22 schreef sp3c het volgende:
[..]
eigenaardige keuze ... Russische revoluties kregen wij niet maar Nederlands Indie (van van Heutsz tot de overdracht van NNG) kregen we wel
misschien een stukje persoonlijke voorkeur van de docent ofzo
Elk jaar wisselen de examenonderwerpen ook.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Bij mij op school was er ook veel aandacht voor de geschiedenis van Nederlands Indie, inclusief de foute kant van Nederland. Maar ik kan me weer niets over de Russische revolutie herinneren, maar wel werd maandenlang de Spaanse oorlog met alle acties van de Geuzen besproken.
Het zal erg verschillen van school tot school.
ow naja dat zal het verklaren dan hequote:Op dinsdag 1 december 2015 20:24 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
In het examenjaar havo kwamen (komen?) altijd maar twee onderwerpen aan bod en die werden dan extra uitgediept.
maar wat je in de jaren voor je eindexamen krijgt kan verschillen per school. bij ons was het prehistorie -> oude beschavingen -> ottomaanse rijk -> koloniën -> de oorlogenquote:Op dinsdag 1 december 2015 20:24 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Elk jaar wisselen de examenonderwerpen ook.
De onderwerpen die je noemt zijn nou niet echt 'foute' voorbeelden.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:35 schreef bijdehand het volgende:
[..]
maar wat je in de jaren voor je eindexamen krijgt kan verschillen per school. bij ons was het prehistorie -> oude beschavingen -> ottomaanse rijk -> koloniën -> de oorlogen
en dan zal ik vast nog wat vergeten. de foute kant werd nogal... benadrukt.
Je hebt geen knop erop aan uit?quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:35 schreef KingRadler het volgende:
[..]
hoe dan, het komt elke dag wel ergens in de media
nou, bij de kolonien kregen we een hoop over uitbuiting, slavernij en dat soort ondeugdenquote:Op dinsdag 1 december 2015 20:36 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De onderwerpen die je noemt zijn nou niet echt 'foute' voorbeelden.
Wat kregen jullie dan over de tweede wereld oorlog?quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:37 schreef bijdehand het volgende:
[..]
nou, bij de kolonien kregen we een hoop over uitbuiting, slavernij en dat soort ondeugden
ja dat hoor je vaker, was bij ons ook een beetje daarom ben ik altijd verbaasd dat de zwarte bladzijden genegeerd zouden wordenquote:Op dinsdag 1 december 2015 20:35 schreef bijdehand het volgende:
[..]
maar wat je in de jaren voor je eindexamen krijgt kan verschillen per school. bij ons was het prehistorie -> oude beschavingen -> ottomaanse rijk -> koloniën -> de oorlogen
en dan zal ik vast nog wat vergeten. de foute kant werd nogal... benadrukt.
Wij niet.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:37 schreef bijdehand het volgende:
[..]
nou, bij de kolonien kregen we een hoop over uitbuiting, slavernij en dat soort ondeugden
dat kan ik niet precies zeggen aangezien ik daarover zoveel heb gelezen na school dat ik niet weet wat ik gehad heb en wat ik zelf gelezen hebquote:Op dinsdag 1 december 2015 20:38 schreef john2406 het volgende:
[..]
Wat kregen jullie dan over de tweede wereld oorlog?
ik snap dat ook nooit! bij ons werd er niet moeilijk over gedaan om de zwarte bladzijden in de spotlight te zetten. zal wel schuldgevoel geweest zijn, maar ik had wel wat leukere dingen erbij willen krijgen!quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:39 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja dat hoor je vaker, was bij ons ook een beetje daarom ben ik altijd verbaasd dat de zwarte bladzijden genegeerd zouden worden
nu was het gewoon feitelijk correct hoor verder en ik ben blij dat ze het behandeld hebben maar achteraf had ik naast bv Kapitein Westerling ook wat willen leren over Generaal Spoor ofzo ... voor de balans als het ware
dan ben ik blij dat ik niet bij jou op school zatquote:Op dinsdag 1 december 2015 20:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wij niet.
De VOC scheen vooral heel tof te zijn geweest. En de Spanjaarden waren gemeneriken.
mijn interesse heeft nooit echt bij personen gelegen maar meer bij de bewegingen van de geschiedenisquote:Op dinsdag 1 december 2015 20:44 schreef john2406 het volgende:
Ik ben een hoop vergeten vooral van Piet Hein, welke rol deze speelde en de rijkdom welke deze meebracht, als ik me het goed herinner.
Aan de geschiedenis hangt vaak 1 persoon, de beweging kwam meestal ernaar.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:45 schreef bijdehand het volgende:
[..]
mijn interesse heeft nooit echt bij personen gelegen maar meer bij de bewegingen van de geschiedenis
eens, maar die persoon is vaak interessant en de mensen eromheen zijn voor mij meer anekdotesquote:Op dinsdag 1 december 2015 20:46 schreef john2406 het volgende:
[..]
Aan de geschiedenis hangt vaak 1 persoon, de beweging kwam meestal ernaar.
quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De VOC scheen vooral heel tof te zijn geweest.
mogelijk zat hij bij koosvogels op schoolquote:Op dinsdag 1 december 2015 21:08 schreef john2406 het volgende:
[..]
Zou deze de geschiedenis wel gekend hebben van toen?
Gelukkig is de middelbare school slechts een opstapje.quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:51 schreef sp3c het volgende:
[..]
mogelijk zat hij bij koosvogels op school
ik krijg meer de indruk dat we vooral herinnerd moeten worden aan het falenquote:Op dinsdag 1 december 2015 22:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Gelukkig is de middelbare school slechts een opstapje.
Maar neem zo'n serie als De Gouden Eeuw, die gepresenteerd werd door Hans Goedkoop. Machtig interessant, maar buiten wat bedenkingen bij de misdaden van Coen, ging het vooral over hoe geweldig de Republiek wel niet was.
Na de oorlog is decennialang beeld blijven bestaan dat half Nederland bij het verzet zat.
Srebrenica is ook nog steeds een gevoelig onderwerp. Dat aansnijden leidt al snel tot verhitte reacties. Ook hier op FOK!
Denk ook dat het menselijk is. Je wil vooral niet worden herinnerd worden aan het falen van een bevolking waar jij deel van uitmaakt.
'De Gouden Eeuw' kijken op uitzending gemist. Die gaat vooral over hoe vooruitstrevend, rijk, machtig en modern wij Nederlanders waren in de 17e eeuw.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:28 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik krijg meer de indruk dat we vooral herinnerd moeten worden aan het falen
daarom komt Srebrenica steeds terug en niet de acties op mt. Igman en daarom weet iedereen dat er na de tweede wereldoorlog meer verzetsstrijders waren dan tijdens maar weet bijna niemand 1 plaats te noemen waar de Irene brigade een tussenstup heeft gemaakt tijdens haar tour in west Europa
En die man was niet uitgezocht?quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Oh, en Tilburg. Maar ik heb een paar jaar geleden dan ook een man geïnterviewd die bij de PIB heeft gezeten.
uitzonderingen bevestigen de regelquote:Op dinsdag 1 december 2015 22:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
'De Gouden Eeuw' kijken op uitzending gemist. Die gaat vooral over hoe vooruitstrevend, rijk, machtig en modern wij Nederlanders waren in de 17e eeuw.
Oh, en Tilburg. Maar ik heb een paar jaar geleden dan ook een man geïnterviewd die bij de PIB heeft gezeten.
Er werden ook continu maatschappelijk verantwoorde bruggetjes gemaakt naar nu. Zoals over de nuttige effecten van immigratie. Geheel uit zijn verband getrokken natuurlijk.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
'De Gouden Eeuw' kijken op uitzending gemist. Die gaat vooral over hoe vooruitstrevend, rijk, machtig en modern wij Nederlanders waren in de 17e eeuw.
quote:‘Haal het niet in je bolle harses om als Zwarte Piet te komen’
Henk Sneider (46), vader van Brian (6) en getrouwd met Anja (36), blogt als 'eerlijke vader'. Vandaag over: Pakjesavond.
De Sinterklaasviering wordt dit jaar geen kloten aan bij ons, ik kan het niet anders zeggen. Sinds die kleine jongen 2 is, vierden we het altijd samen met mijn zus en haar gezin. En altijd speelde onze gekke ome Joop voor Sinterklaas en zijn kinderen Peet en Jan voor Zwarte Piet. Maar mijn zus wil het niet meer hebben.
Ze wil nog wel Sinterklaas vieren volgens onze familietraditie, maar ze wil dat Peet en Jan zich niet meer zwart schminken, maar in een andere kleur. “Want Zwarte Piet is racisme”, zei ze over de telefoon. Dus ze ging onze neven bellen dat die het niet in hun bolle harses moesten halen om als zwarte Zwarte Piet te komen. Die gasten meteen bij mij op de WhatsApp natuurlijk. Wat ze daar nou mee aanmoesten?
Ik heb gezegd dat mijn zus de tering kan genieten. Het zal toch gofferdomme niet zo zijn dat die trut in haar eentje bepaalt dat alles anders moet, terwijl mijn zwager, ik, Anja van mij, onze Brian en hun drie kinderen er nooit iets over te mekkeren hebben gehad?
Maar ik weet nu al wat er zaterdagavond gebeurt. Als ome Joop met zijn zwarte Zwarte Pieter binnen komt, gaat mijn zus uit haar plaat. En die heeft een stem als een bootwerker en begint meteen te schelden tegen mijn zwager en mij en misschien ook nog wel tegen Anja, dus dan is de sfeer helemaal naar de gallemiezen. Dan gaat dat smoelwerk van haar op half zeven en dan komt er serieus geen aardig woord meer uit. En dan heeft ze het gedicht (ik heb haar getrokken) nog niet eens gelezen.
Nou zouden we natuurlijk die muts d’r zin kunnen geven, maar ik ben een man van principes en mijn zwager is dat in principe ook. Dus voor ons staan twee dingen vast: Zwarte Piet heet niet voor niets Zwarte Piet en we gaan onze kinderen op Sinterklaasavond schandalig verwennen. Al is dat met een grens van 200 euro per kind steeds moeilijker, want alles wordt rap duurder, mensen.
het feestje voor de verandering zelf organiseren komt niet in zijn hoofd opquote:Op woensdag 2 december 2015 07:55 schreef Montagui het volgende:
[..]![]()
https://www.mamafamily.nl(...)zwarte-piet-te-komen
Precies. Bij vlagen had het meer weg van een npo propagadawerkje dan een serieuze documentairequote:Op woensdag 2 december 2015 02:40 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Er werden ook continu maatschappelijk verantwoorde bruggetjes gemaakt naar nu. Zoals over de nuttige effecten van immigratie. Geheel uit zijn verband getrokken natuurlijk.
Even deze op dezequote:Het sinterklaasfeest heeft het in Nederland na de Reformatie moeten opnemen tegen protestantse bezwaren tegen de katholieke heiligenverering. Protestantse predikanten probeerden het feest af te schaffen, omdat zij het als een katholiek bijgeloof veroordeelden. Rond 1600 werd het bijvoorbeeld in Delft verboden om deze feestdag te vieren[6] en vaardigden sommige steden een verbod af op schoenzetten, of openbare verkoop van sinterklaaslekkernijen.
quote:Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten.
Die is nog gewoon aanwezig. Zelfs in Nederland. Het is hier alleen verbodenquote:Op dinsdag 1 december 2015 22:13 schreef Montagui het volgende:
Onze examens destijds gingen over het einde van de 2e WO en de republiek China. Daarnaast nog 2 eigen onderwerpen (voor mij Amerikaanse burgeroorlog en Iwan de Verschrikkelijke).
Geschiedenis is leuk en aardig, maar veel mensen interesseert het gewoon nauwelijks iets. En waarom zouden ze. Je leeft nu, maak er nu wat van.
Van de geschiedenis is de belangrijkste de les dat je leert van de fouten die gemaakt zijn. Slavernij is al lang afgeschaft. Get over it.
Vind je dit echt een interessante docu? Die vent moet zich schamen voor dit flutfilmpje. Ongeacht of je voor of tegen zwarte piet bent, kan je hier als Nederlander toch niks mee? Die vent moet toch snappen dat het symbool "blackface" uit de VS toch helemaal niks te maken heeft met het symbool "zwate piet" uit Nederland? Ik kan er best inkomen dat hij zwarte piet vervelend vindt, maar wat hij hier doet is echt belachelijk. Nederlanders worden weggezet als domme überrascisten. Hij geeft ook gewoon toe dat het een eenzijdige docu is met als doel gene op te wekken en buitenlandse druk op Nederland te veroorzaken. Ik dacht dat die vent een fenomeen was, maar dit is echt zwaar onder de maat.quote:Op woensdag 2 december 2015 11:39 schreef Atak het volgende:
Interessante docu:
http://edition.cnn.com/20(...)piet-feat/index.html
Als kind heb ik altijd genoten van sinterklaas en zwarte piet maar dit doet er mij wel over nadenken. Zwarte piet is niet meer van deze tijd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Siesta & Fiesta!
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)-zwartepiet-nl.dhtmlquote:Voor- en tegenstanders strijden om zwartepiet.nl
Vanavond proberen voor- en tegenstanders van zwarte piet hun slag te slaan bij online veilinghuis Catawiki. Tijdens een domeinnamenveiling met 50 domeinnamen komt voor het eerst de domeinnaam zwartepiet.nl onder de hamer.
Het online veilinghuis geeft aan dat er veel belangstelling is voor de naam. Woensdagmiddag stond de teller op 570 euro.
De domeinnaam is veel geld waard omdat hij bovenaan komt als je in Google zoekt op Zwarte Piet, legt veilingmeester Romano Jennekens uit.
,,Hierdoor trekt de website automatisch veel bezoekers en kun je dus veel mensen informeren over je standpunten. Dit domein zal waarschijnlijk een belangrijke rol gaan spelen in de toekomstige discussie. Aan de biedingen zien we inmiddels dat zowel voor- als tegenstanders geïnteresseerd zijn. En dat kan aan het einde van de veiling een mooie biedstrijd opleveren''.
Ondernemers
,,Het feest van sinterklaas draait natuurlijk vooral ook om cadeau's. En een domeinnaam als zwartepiet.nl zou ook heel geschikt kunnen zijn voor een webshop om speelgoed te verkopen. Ik ben bang dat als een ondernemer echt zijn zinnen zet op deze domeinnaam dat zowel de voor- als tegenstanders achter het net zullen vissen'', aldus veilingmeester Jennekens.
De veiling sluit vanavond vanaf 20.00 uur en is te bekijken via www.catawiki.nl/zwartepiet
De duurste domeinnaam die ooit in Nederland is verkocht is de site vakantie.nl.
Dit is te treurig gewoon. Echt, ik heb er geen woorden voor..quote:Op woensdag 2 december 2015 14:59 schreef Montagui het volgende:
De strijd om ZwartePiet.nl duurt nog dik 5 uur.
Huidige veilingstand: 1350,-
Het zou toch diep treurig zijn als deze in handen zou komen van anti-Pieten.
[..]
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)-zwartepiet-nl.dhtml
en
http://veiling.catawiki.nl/kavels/3562165-zwartepiet-nl
Denk dat Sylvanaatje Simons nu langs de deuren gaat om geld in te zamelenquote:Op woensdag 2 december 2015 14:59 schreef Montagui het volgende:
De strijd om ZwartePiet.nl duurt nog dik 5 uur.
Huidige veilingstand: 1350,-
Het zou toch diep treurig zijn als deze in handen zou komen van anti-Pieten.
[..]
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)-zwartepiet-nl.dhtml
en
http://veiling.catawiki.nl/kavels/3562165-zwartepiet-nl
quote:With a major motion picture release and several significant organized events coming up across the United States this weekend, 2015 may be the year Krampus, the Christmas devil, breaks through to the American mainstream.
Krampus, for anyone out of the loop, is a horned, anthropomorphic, demon-like creature who, according to Alpine folklore, is a companion to Saint Nicholas. He acts as the yin to Santa’s yang—punishing the naughty children while Saint Nicholas rewards the good. Krampus provides the dark balance to Saint Nicholas’ light.
http://www.telegraaf.nl/d(...)et.nl_geveild__.htmlquote:Domeinnaam zwartepiet.nl geveild
Zwartepiet.nl heeft een nieuwe eigenaar. De domeinnaam werd woensdag geveild door internetveilinghuis Catawiki en ging voor 2703 euro naar de hoogste bieder, een ondernemer uit Zuid-Holland. Wat hij of zij met zwartepiet.nl gaat doen, is niet bekend.
Het winnende bod werd vlak voor het sluiten van de veiling gedaan en niet meer overboden.
Volgens veilingmeester Romano Jennekens is zwartepiet.nl een waardevolle domeinnaam: "De kans is groot dat een website met deze premium domeinnaam straks bovenaan staat als je in Google zoekt op 'zwarte piet'. Hierdoor trekt de website automatisch veel bezoekers en kun je dus veel mensen informeren over je standpunten. Dit domein zal waarschijnlijk een belangrijke rol gaan spelen in de toekomstige discussie". Maar ook een webshop voor speelgoed sluit Jennekens niet uit.
Dus als ouder iets tegen Zwarte Piet hebben dichten de kinderen Zwarte Piet negatieve eigenschappen toe en anders niet.quote:Op donderdag 3 december 2015 11:45 schreef Jaroon het volgende:
Kinderen vinden Zwarte Piet aardig en slim
03-12-15 10:14 uur - Bron: ANP
Share on twitterShare on facebookMore Sharing Services
Beeld van 'dom en lui' klopt niet © anp
Kleine kinderen hebben een positief beeld van Zwarte Piet. Ze vinden hem aardig, slim en hardwerkend. Slechts een kleine groep denkt dat Piet dom of lui is. Ze zijn zich nauwelijks bewust van zijn kleur. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Leiden.
De onderzoekers keken ook naar de mening van de ouders. Als die willen dat Zwarte Piet verandert, zagen de kinderen Piet vaker als lui en dom. 'Misschien hebben deze kinderen gesprekken van ouders opgevangen over dit onderwerp waardoor ze zich meer bewust zijn van de mogelijk negatieve kenmerken van Zwarte Piet', zei onderzoeksleidster Judi Mesman, hoogleraar diversiteit in opvoeding en ontwikkeling, op de website van de universiteit.
(Door: Redactie) PAROOL
Kinderen zien Zwarte Piet dus inderdaad zoals ie bedoeld is. Daar kunnen veel ouderen nog wat van leren!quote:Kind ziet Piet als clown, niet als zwart
‘Gelovige’ kinderen delen Sints hulpje in op de kleur van zijn jasje of op andere details. Hij hoort niet bij de echte wereld, hij lijkt een fantasiefiguur.
Jonge kinderen associëren Zwarte Pieten eerder met clowns, fantasiefiguren dus, dan met mensen met een zwarte huidskleur. En: kinderen vinden Zwarte Piet sowieso geweldig. Dat zijn de belangrijkste resultaten van het allereerste, verkennende onderzoek naar de vraag hoe kinderen van 5 tot 7 jaar (Sint-‘gelovigen’ dus) Zwarte Piet zien. Judi Mesman, hoogleraar ‘diversiteit in opvoeding en ontwikkeling’ aan de Universiteit Leiden, voerde het begin november uit, vlak voor de landelijke intocht van Sinterklaas.
Er is in Nederland nog niet eerder onderzoek gedaan naar de manier waarop kinderen over mensen met verschillende huidskleuren leren denken, vertelt Mesman op haar werkkamer in Leiden. „Dit onderzoek heeft natuurlijk een beetje grappige insteek, maar de vraag is serieus: hoe groeien kinderen in Nederland eigenlijk op als het gaat om mensen met een donkere huidskleur, vanaf welke leeftijd maken ze welk onderscheid? Daar weten we nog niets van!” Mesman werkt nu aan zulk onderzoek, zonder Zwarte Piet.
Haar zwartepietonderzoek is een eerste verkenning: de resultaten zijn nog niet in een wetenschappelijk tijdschrift gepubliceerd (dat zou zo snel ook niet kunnen). De steekproef – 201 kinderen van voornamelijk hoogopgeleide, witte ouders, geworven via Facebook en via via – is ook niet representatief voor heel Nederland. Van de ouders in het onderzoek vond 18 procent Zwarte Piet racistisch.
Mesman gaf de kinderen verschillende taakjes om vast te stellen waarmee ze Zwarte Piet associëren. „Het was zeker geen overweldigende automatische reactie om op huidskleur in te delen”, zegt Mesman. „En er was een grote groep die naar heel andere dingen keek, zoals: ‘die hebben iets geels op hun trui’, of ‘die hebben hun jasje open’.” Sommige kinderen vonden de opdracht moeilijk omdat ze niet direct een goede oplossing zagen, zegt Mesman. Haar eigen dochter van 7 begreep er oprecht niets van toen ze haar voordeed dat je de kaartjes behalve op fantasie-echt ook op huidskleur kunt sorteren.
“Voor veel mensen is Zwarte Piet iets fijns. Heel heftig als hij dan fout is”
Judi Mesman hoogleraar diversiteit
In het verkennende onderzoek wilde Mesman niet alleen weten hoe kinderen Zwarte Piet categoriseren, maar ook hoe ze hem beoordelen.
De resultaten hiervan gingen tegen het stereotype in, vertelt Mesman: „De kinderen vonden Piet aardig, belangrijk, slim, lief en een harde werker. De zwarte en witte mensen, die vonden ze lui. Maar ja, Zwarte Piet en de clown hebben natuurlijk ook een beroep, hè.” Wel vond 83 procent van de kinderen Zwarte Piet een ‘hulpje’.
Wat de kinderen van Zwarte Piet vonden, hing vrijwel niet samen met wat hun ouders van Zwarte Piet vinden.
Wat vindt ze eigenlijk zelf van Zwarte Piet? „Ik probeer beide kanten te zien”, zegt Mesman. „Mijn onderzoek is ook geen pleidooi om te zeggen: zie je wel, Zwarte Piet is niet erg. Dat het een racistisch stereotype is, met dat kroeshaar en die dikke rode lippen, daar kun je niet omheen. Maar voor heel veel mensen is hij iets fijns en leuks. Dan is het heel heftig als mensen je gaan vertellen dat Zwarte Piet fout is.”
Geef het wat tijd, zegt ze. „Ik moest mijn kinderen uitleggen dat de komkommers vroeger krom waren. Ik denk dat mijn kinderen aan hun kinderen zullen moeten uitleggen wie Zwarte Piet was. Maar zo’n verandering in één generatie – dat is best snel!”
Als ouders dat zo doorgeven aan kinderen is men blijkbaar negatiever........lijkt mij erg logisch.quote:Op donderdag 3 december 2015 14:49 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Dus als ouder iets tegen Zwarte Piet hebben dichten de kinderen Zwarte Piet negatieve eigenschappen toe en anders niet.
Tja, ik zei het al vaker, de perceptie en het gekwetst zijn ligt voornamelijk aan de opvoeding.quote:Op donderdag 3 december 2015 14:49 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Dus als ouder iets tegen Zwarte Piet hebben dichten de kinderen Zwarte Piet negatieve eigenschappen toe en anders niet.
quote:Om te achterhalen in hoeverre ze Zwarte Piet associëren met zwarte mensen, moesten de kinderen plaatjes van clowns, Zwarte Pieten, blanke en zwarte mensen sorteren door ze over twee stapeltjes te verdelen. Van de 5-jarigen sorteerde 3 procent op huidskleur. Van de 6-jarigen legde 11 procent wit bij wit en zwart bij zwart. Van de 7-jarigen was dat 20 procent. Vooral kinderen die veel in aanraking komen met andere culturen en huidskleuren, lijken geneigd om een indeling te maken op huidskleur. De grootste groep kinderen (35 procent) deelde Zwarte Piet in bij de clowns. De manier waarop kinderen Zwarte Piet beleven, weerspiegelt niet de opvattingen van de ouders. Volgens de onderzoekers is dat logisch omdat er sowieso veel gelogen wordt rond het Sinterklaasfeest. 'Een open gesprek over Zwarte Piet ligt niet voor de hand', aldus Mesman. Eén derde van de (overwegend hoogopgeleide) ouders in dit onderzoek steunt veranderingen in het uiterlijk van Piet.
Linkje?quote:
Een regeltje laten zoeken in google leverde mij dit op!quote:
Ik zit op mijn telefoon. Maar dank je wel.quote:Op donderdag 3 december 2015 20:05 schreef john2406 het volgende:
[..]
Een regeltje laten zoeken in google leverde mij dit op!
http://www.volkskrant.nl/(...)onkere-man~a4200363/
Mooi om te zien dat er ook nog mensen zijn die normaal kunnen genieten zonder de waanzin zoals hier in Nederland.quote:Op vrijdag 4 december 2015 01:37 schreef Enchanter het volgende:
http://www.dumpert.nl/med(...)ssen_op_cura_ao.html
Kijk die racisten nou dansen
Daar draait het toch uiteindelijk om. Het feest is uiteindelijk bedoeld voor de allerkleinsten.quote:Op donderdag 3 december 2015 14:49 schreef Montagui het volgende:
Een wat uitgebreider artikel:
[..]
Kinderen zien Zwarte Piet dus inderdaad zoals ie bedoeld is. Daar kunnen veel ouderen nog wat van leren!
Die anti-Pieten zien dan ook geen Zwarte Piet, maar een neger. Dus...quote:Op donderdag 3 december 2015 14:49 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 4 december 2015 01:37 schreef Enchanter het volgende:
Leuk stuk! En dan gaat moeders uit haar plaat, kinderen overstuur en van hun geloof af, en wie krijgt dan de zwarte piet toegespeeld? Juist, oom en de neefjes.quote:Op woensdag 2 december 2015 07:55 schreef Montagui het volgende:
[..]![]()
https://www.mamafamily.nl(...)zwarte-piet-te-komen
Maar ook daar zijn er nu tegengeluiden........gestart door blanke mensen!quote:Op vrijdag 4 december 2015 01:37 schreef Enchanter het volgende:
Lijkt wel K-Liber.quote:Op vrijdag 4 december 2015 10:41 schreef Mani89 het volgende:
Sint op Curaçao kan ook gewoon heel aardig rappen.
http://www.dumpert.nl/med(...)orious_b_i_sint.html
Is dat tijdens Carnaval genomen?quote:
Neequote:
twitter:rtvutrecht twitterde op vrijdag 04-12-2015 om 11:34:02Zijn het Minions? Zijn het Zwarte Pieten? Het Sinterklaasfeest bij de Utrechtse Prinses Margrietschool. https://t.co/yx3JFmF0Pq reageer retweet
Als het nou zwarte minions waren......quote:Op vrijdag 4 december 2015 11:36 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Nee
[ afbeelding ]twitter:rtvutrecht twitterde op vrijdag 04-12-2015 om 11:34:02Zijn het Minions? Zijn het Zwarte Pieten? Het Sinterklaasfeest bij de Utrechtse Prinses Margrietschool. https://t.co/yx3JFmF0Pq reageer retweet
Het is ook echt geen porem ook.quote:Op vrijdag 4 december 2015 11:36 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Nee
[ afbeelding ]twitter:rtvutrecht twitterde op vrijdag 04-12-2015 om 11:34:02Zijn het Minions? Zijn het Zwarte Pieten? Het Sinterklaasfeest bij de Utrechtse Prinses Margrietschool. https://t.co/yx3JFmF0Pq reageer retweet
Als je zoiets als vervanging bedenkt als schoolbestuur zou ik als Rijk die school gewoon eens geheel doorlichten op misstanden.quote:
Mag dit eigenlijk zomaar in het openbaar? (Trademark etc)quote:Op vrijdag 4 december 2015 11:44 schreef Ludachrist het volgende:
Welke vlotgekapte communicatie-stagiair heeft daar nu weer verzonnen dat het wel leuk zou zijn om Minions te nemen?.
Volgend jaar Ronald Mcdonald als Sinterklaas!quote:Op vrijdag 4 december 2015 11:44 schreef Ludachrist het volgende:
Welke vlotgekapte communicatie-stagiair heeft daar nu weer verzonnen dat het wel leuk zou zijn om Minions te nemen?.
Ik dacht dat daar pas al iets van een probleem over was. Niets meer over gehoord.quote:Op vrijdag 4 december 2015 11:46 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Mag dit eigenlijk zomaar in het openbaar? (Trademark etc)
Precies wat ik al dacht dus.quote:Op vrijdag 4 december 2015 11:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ook bij sinterklaascentrales blijft Zwarte Piet zwart
Niemand wil een roetveeg/stroopwafel/regenboog/groene/witte/andersnamelijk Piet
De discussie over de kleur van Zwarte Piet leeft nauwelijks bij de sinterklaascentrales. Bijna alle mensen willen een donkere Piet, meldt de NOS. Van de 400 boekingen in Amsterdam zijn er bijvoorbeeld slechts twee voor een Piet met een andere kleur.
Ook in andere regio’s is het klassieke uiterlijk van Zwarte Piet nog populair. Sommige mensen vragen zelfs expliciet om een Zwarte Piet.
De meeste centrales willen ook geen gekleurde Pieten leveren. Zo wil het personeel vaak niet in een andere kleur en kost het bovendien geld om een Piet opnieuw te schminken.
http://nieuws.tpo.nl/2015(...)t-zwarte-piet-zwart/
Nadat al bleek dat gemeentes en lokale ondernemingsraden in Nederland niets moesten hebben van andere soorten pieten, blijkt nu dat de inwoners thuis nog minder verandering willen.
Zelfs in een plaats als Amsterdam, waar de anti pieten op concentreren, en waar men dacht veel tegenstanders te vinden, blijkt dat maar een half procentje een andere piet in huis haalt dan een zwarte piet.
Een beter voorbeeld dat piet het komende decennia gewoon zwart blijft is er niet. Maar net als afgelopen 5 jaar, zul je op FOK! ieder jaar een hoop mensen krijgen die roepen dat 'ie over 1 of 2 jaar niet meer zal bestaan.
quote:Op vrijdag 4 december 2015 12:20 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Precies wat ik al dacht dus.
Volkomen terecht en begrijpelijk ook. Het argument dat zwarte piet racistisch zou zijn is echt vergezocht, en daar blijf ik bij.
Grappige knechtjes die uit vrije wil slavenwerk doen, prima toch.quote:Op vrijdag 4 december 2015 11:44 schreef Ludachrist het volgende:
Wat is er dan verkeerd aan de oude knechtjes, neem aan ook vrije wil?quote:Op vrijdag 4 december 2015 12:24 schreef Zith het volgende:
[..]
Grappige knechtjes die uit vrije wil slavenwerk doen, prima toch.
Mwah, volgens dit bericht valt de 'gespannen sfeer' wel weer mee. En er zijn ook 9 Zwarte Pieten bij:quote:Op vrijdag 4 december 2015 11:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:
'Gespannen sfeer bij Utrechtse school met Minions in plaats van Zwarte Pieten'
Mag hopen dat die toverdrank dan uitgewerkt is......quote:Bij de Sinterklaasviering op de Prinses Margrietschool in Utrecht zijn toch Zwarte Pieten aanwezig. Een deel van de ouders van de basisschoolkinderen was het niet eens met de beslissing van de school om Minions te laten komen, in plaats van Zwarte Piet.
De school heeft een heel scenario bedacht om Zwarte Piet te veranderen in een Minion, het gele figuurtje uit de filmreeks Verschrikkelijke Ikke. Dat gebeurde met een drankje: "Gebrouwen door de professor", vertelt schooldirecteur Ingrid Zoer. Maar niet alle ouders waren het eens met deze draai aan de sinterklaastraditie.
Even na 07.00 uur vanochtend verschijnen de eerste ouders bij het schoolgebouw. Ze hebben tassen vol schmink en zwartepietenpakken bij zich. "Wij accepteren niet dat onze kinderen zonder Zwarte Piet moeten opgroeien", zegt een moeder. "In de media zijn wij afgeschilderd als boze ouders. Maar wij zijn niet boos. We hebben met de school afgesproken dat onze kinderen de pieten krijgen die wij vroeger ook hebben gehad."
In een gebouw naast de school, waar de ouders zich verzamelen, wordt het een vrolijke schminkboel. Uiteindelijk komen er negen Zwarte Pieten naar buiten, die zich voegen bij Sinterklaas en zijn Minions.
Directeur Ingrid Zoer kijkt toe: "We zijn trots op de manier waarop we dit hebben opgelost", zegt ze: "Het was soms best een beetje lastig. Volgend jaar gaan we opnieuw kijken wat we met het Sinterklaasfeest doen. Dat is de manier denk ik, vooral in gesprek blijven met elkaar."
400 mensen die geld uitgeven om Sinterklaas en Piet te boeken voor thuis zijn niet echt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse maatschappij natuurlijk.quote:Op vrijdag 4 december 2015 12:20 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Precies wat ik al dacht dus.
Volkomen terecht en begrijpelijk ook. Het argument dat zwarte piet racistisch zou zijn is echt vergezocht, en daar blijf ik bij.
Ja. Ouders die dat zelf geregeld hebben.......quote:Op vrijdag 4 december 2015 12:30 schreef Montagui het volgende:
[..]
Mwah, volgens dit bericht valt de 'gespannen sfeer' wel weer mee. En er zijn ook 9 Zwarte Pieten bij:
[..]
Mag hopen dat die toverdrank dan uitgewerkt is......
http://nos.nl/artikel/207(...)trechtse-school.html
Laten we inderdaad een referendum houden.quote:Op vrijdag 4 december 2015 12:34 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
400 mensen die geld uitgeven om Sinterklaas en Piet te boeken voor thuis zijn niet echt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse maatschappij natuurlijk.
Kost wel wat meer als een paar Euro, en waarvoor voor eentje of een staat die roept het mag niet?quote:Op vrijdag 4 december 2015 12:35 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Laten we inderdaad een referendum houden.
Zijn we ook in 1 x van dit jaarlijkse gezeur af. Van mij hoeft het niet. Maar misschien toch handig als het zo belangrijk is.quote:Op vrijdag 4 december 2015 12:39 schreef john2406 het volgende:
[..]
Kost wel wat meer als een paar Euro, en waarvoor voor eentje of een staat die roept het mag niet?
Dan staat er wel een volgende met iets, die roept dan misschien wel iets anders.quote:Op vrijdag 4 december 2015 12:41 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Zijn we ook in 1 x van dit jaarlijkse gezeur af. Van mij hoeft het niet. Maar misschien toch handig als het zo belangrijk is.
Het gaat om duizenden mensen die geld over hebben om pieten in te huren. Die 400 is alleen van Amsterdam. De meeste pietencentrales gaven aan dat er helemaal geen vraag was naar andere pieten.quote:Op vrijdag 4 december 2015 12:34 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
400 mensen die geld uitgeven om Sinterklaas en Piet te boeken voor thuis zijn niet echt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse maatschappij natuurlijk.
Dat kan. Misschien moet we gewoon toe naar een soort van makkelijk digitaal referendum dat goedkoop is voor bepaalde zaken. Dit nietszeggende verhaal loopt wat mij betreft al te lang.quote:Op vrijdag 4 december 2015 12:42 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dan staat er wel een volgende met iets, die roept dan misschien wel iets anders.
Mijn ervaring als ik maar flink afwiijk kan ik alle kanten op, als ik (normaal) doe pis ik overal naast!
En dat zegt gewoon wel iets natuurlijk. Ik ken persoonlijk ook niemand die echt tegen zwarte piet is. Dat zegt niets. Maar mij wel.quote:Op vrijdag 4 december 2015 12:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Het gaat om duizenden mensen die geld over hebben om pieten in te huren. Die 400 is alleen van Amsterdam. De meeste pietencentrales gaven aan dat er helemaal geen vraag was naar andere pieten.
Inderdaad, krijgt voor mij veel te veel aandacht!quote:Op vrijdag 4 december 2015 12:44 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat kan. Misschien moet we gewoon toe naar een soort van makkelijk digitaal referendum dat goedkoop is voor bepaalde zaken. Dit nietszeggende verhaal loopt wat mij betreft al te lang.
Ik merk ook dat de irritatie over deze discussie nu echt groter begint te worden.quote:Op vrijdag 4 december 2015 12:45 schreef john2406 het volgende:
[..]
Inderdaad, krijgt voor mij veel te veel aandacht!
Wat wil je met dat referendum?quote:Op vrijdag 4 december 2015 12:44 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat kan. Misschien moet we gewoon toe naar een soort van makkelijk digitaal referendum dat goedkoop is voor bepaalde zaken. Dit nietszeggende verhaal loopt wat mij betreft al te lang.
Ja. Zodat niet een klein groepje een kinderfeest steeds meer gaat verzieken voor de meerderheid. Blijkbaar is het nodig.quote:Op vrijdag 4 december 2015 12:54 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wat wil je met dat referendum?
Je wilt de discussie stoppen daarmee ? Zo van: het volk heeft beslist en nu koppen dicht ?
Dat werkt dus niet.
Mijn punt is dat mensen die een Piet en Sint inhuren geen afspiegeling is van de maatschappij.quote:Op vrijdag 4 december 2015 12:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Het gaat om duizenden mensen die geld over hebben om pieten in te huren. Die 400 is alleen van Amsterdam. De meeste pietencentrales gaven aan dat er helemaal geen vraag was naar andere pieten.
Allemaal in the eye of the beholder hoor.quote:Op vrijdag 4 december 2015 12:56 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
een kwetsende negerkarikatuur
Denk dat het zelfs je kooplust positief zou kunnen beïnvloeden?quote:Op vrijdag 4 december 2015 12:56 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Mijn punt is dat mensen die een Piet en Sint inhuren geen afspiegeling is van de maatschappij.
Natuurlijk zijn dit juist de mensen die niks willen veranderen.
Ik vier vanavond ook Sinterklaas en laat mijn buurvrouw even aan de deur kloppen. Zo doet het gros van de Nedelanders het.
Sinterklaas is en topfeest, maar als we de weken voorafgaand een tv aan kunnen zetten, of naar een winkel kunnen gaan zonder continu met een kwetsende negerkarikatuur geconfronteerd te worden, zou dat helemaal mooi zijn.
De Volkskrant doet gewoon verslag van de resultaten van dat onderzoekje. Dat anderen slechts die resultaten noemen die hen goed uitkomen en zo de verkeerde conclusies trekken is niet eens meer opmerkelijk te noemen.quote:Op donderdag 3 december 2015 20:09 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik zit op mijn telefoon. Maar dank je wel.
Opmerkelijk dat de Volkskrant of all kranten daar mee aan komt zetten
Geen zorgen, Sint is maandag weer weg.quote:Op vrijdag 4 december 2015 12:47 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik merk ook dat de irritatie over deze discussie nu echt groter begint te worden.
De meeste mensen blijken het niet kwetsend te vinden.......of je moet moeite hebben met de kleur zwart.quote:Op vrijdag 4 december 2015 12:56 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Mijn punt is dat mensen die een Piet en Sint inhuren geen afspiegeling is van de maatschappij.
Natuurlijk zijn dit juist de mensen die niks willen veranderen.
Ik vier vanavond ook Sinterklaas en laat mijn buurvrouw even aan de deur kloppen. Zo doet het gros van de Nedelanders het.
Sinterklaas is en topfeest, maar als we de weken voorafgaand een tv aan kunnen zetten, of naar een winkel kunnen gaan zonder continu met een kwetsende negerkarikatuur geconfronteerd te worden, zou dat helemaal mooi zijn.
Exact. En veel beholders vinden het kwetsend.quote:Op vrijdag 4 december 2015 12:58 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Allemaal in the eye of the beholder hoor.
Dan moeten ze wat aan hun eigen minderwaardigheidscomplex doen, want schijnbaar zien ze dan bij het minste of geringste overal discriminatie en racisme in.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:04 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Exact. En veel beholders vinden het kwetsend.
Dan moet je inderdaad doen wat Tomatenboer zegt.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:04 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Ik twijfel er niet aan dat een blanke man als geen ander kan beoordelen wat voor een donker iemand kwetsend is.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:05 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dan moeten ze wat aan hun eigen minderwaardigheidscomplex doen, want schijnbaar zien ze dan bij het minste of geringste overal discriminatie en racisme in.
Maak jij niet nou verschil?quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:08 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Ik twijfel er niet aan dat een blanke man als geen ander kan beoordelen wat voor een donker iemand kwetsend is.
Het moet erg kwetsend zijn voor een zwart iemand uberhaupt in Nederland te wonen met haar verleden in slavenhandel. Maar goed. In mijn familie zijn er zwarte mensen en die vinden deze discussie ook TOTAAL belachelijk. Maar die zijn ook comfortabel met hun kleur.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:08 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Ik twijfel er niet aan dat een blanke man als geen ander kan beoordelen wat voor een donker iemand kwetsend is.
Zij zijn toch echt zelf degenen die zo'n groot issue van hun huidskleur maken hoor.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:08 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Je hebt gelijk.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:09 schreef john2406 het volgende:
[..]
Maak jij niet nou verschil?
Ik vind dit kwetsend hoor, in kleuren denken of schrijven.
Iets kwetsend vinden betekent nog niet dat het kwetsend is.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:04 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Ik voel mij ook weleens gekwetst. Het gaat erom of daar echt reden toe is en of ik er een drama van wil maken. Ik ben trouwens echt niet van plan verder helemaal uit te leggen aan zwarte neefjes en nichtjes waarom zwarte piet ineens fout is. Gelukkig hoeft dat ook niet.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:11 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Je hebt gelijk.
Ik maak er van: "Tomatenboer is de aangewezen persoon om te bepalen waar een ander wel of niet door gekwetst moet worden".![]()
Dank.
En dat zeg jijquote:Op vrijdag 4 december 2015 13:02 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Geen zorgen, Sint is maandag weer weg.
Dan ben je de komende twee maanden van de discussie af!
Echt, je frustratie druipt er vanafquote:Op vrijdag 4 december 2015 12:56 schreef PippenScottie het volgende:
maar als we de weken voorafgaand een tv aan kunnen zetten, of naar een winkel kunnen gaan zonder continu met een kwetsende negerkarikatuur geconfronteerd te worden, zou dat helemaal mooi zijn.
Je misbruikt een referendum om mensen de mond te snoeren dus.quote:Op vrijdag 4 december 2015 12:56 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ja. Zodat niet een klein groepje een kinderfeest steeds meer gaat verzieken voor de meerderheid. Blijkbaar is het nodig.
En ik ken 'witte' mensen die groot voorstander zijn van een nieuw uiterlijk voor piet.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:10 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Het moet erg kwetsend zijn voor een zwart iemand uberhaupt in Nederland te wonen met haar verleden in slavenhandel. Maar goed. In mijn familie zijn er zwarte mensen en die vinden deze discussie ook TOTAAL belachelijk. Maar die zijn ook comfortabel met hun kleur.
Mensen worden alleen gekwetst als ze bewust de link leggen: zwarte piet = domme hulpje van sinterklaas (en dit negatief interpreteren) en bewust de link leggen zwarte piet = eigenlijk een negerslaaf.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:11 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Je hebt gelijk.
Ik maak er van: "Tomatenboer is de aangewezen persoon om te bepalen waar een ander wel of niet door gekwetst moet worden".![]()
Dank.
Zouden ze te weinig schouderklopjes over hun positieve eigenschappen hebben gehad?quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:11 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Zij zijn toch echt zelf degenen die zo'n groot issue van hun huidskleur maken hoor.
Sinterklaas en zwarte piet heeft bij de meeste Nederlanders nooit een racistische ondertoon gehad en zwarte piet is ook nooit als het negerslaafje van sint nicolaas ontstaan.
Kortom; die associatie leggen mensen bewust zelf. Schijnbaar vanuit een soort diepgeworteld minderwaardigheidscomplex waardoor sommige mensen bij het minste of geringste het gevoel hebben dat ze worden achtergesteld (en meteen gaan schreeuwen "dat het zeker met hun huidskleur te maken heeft!")
Meer om gewoon te laten zien dat de grootste groep gewoon geheel anders denkt. Anders moet je steeds luisteren naar een hele kleine groep......zoals nu het geval blijkt te zijn. ook wat vreemd toch?quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:15 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je misbruikt een referendum om mensen de mond te snoeren dus.
Hoe harder je roept " koppen dicht" hoe meer je de discussie weer opfokt.
Je plan mislukt vast en zeker.
Niets.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:16 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
En ik ken 'witte' mensen die groot voorstander zijn van een nieuw uiterlijk voor piet.
Wat zegt dat over hoe comfortabel zij met hun kleur?
Je zou me moeten zien zitten. Schuimbekkend van woede en met trillende handen...quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:15 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
En dat zeg jij
[..]
Echt, je frustratie druipt er vanaf
Duidelijk. Als je dat soort teksten schrijft.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:17 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Je zou me moeten zien zitten. Schuimbekkend van woede en met trillende handen...
Denk om je bloeddruk he!quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:17 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Je zou me moeten zien zitten. Schuimbekkend van woede en met trillende handen...
Hooguit 35% van de kinderen deelt zwarte piet dus in op huidskleur. 65% dus niet.quote:Op vrijdag 4 december 2015 12:58 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De Volkskrant doet gewoon verslag van de resultaten van dat onderzoekje. Dat anderen slechts die resultaten noemen die hen goed uitkomen en zo de verkeerde conclusies trekken is niet eens meer opmerkelijk te noemen.
Gisteren was er weer een opiniepeiling van eenvandaag. 80% van de bevolking wilt geen verandering met zwartepiet.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:16 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Meer om gewoon te laten zien dat de grootste groep gewoon geheel anders denkt. Anders moet je steeds luisteren naar een hele kleine groep......zoals nu het geval blijkt te zijn. ook wat vreemd toch?
Maar als een donker iemand voor aanpassing van piet is dus wel, maak ik op uit je vorige post?quote:
Je komt niet bepaald over als iemand die rationeel reageert op het uiterlijk van zwarte piet. En ook niet als iemand die rationeel met problemen om kan gaan.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:17 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Je kan er naar luisteren. Nu wordt het steeds jaar erger met domme discussies en dwarsboomt men zelfs sint tochten waarbij zwarte pieten zijn. Men wil als klein groepje gewoon iets afdwingen dus.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:19 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Gisteren was er weer een opiniepeiling van eenvandaag. 80% van de bevolking wilt geen verandering met zwartepiet.
Dit is altijd al duidelijk geweest .
Er is niks vreemds aan het luisteren naar afwijkende meningen. Heel normaal.
Als je niet wilt luisteren , dan luister je toch niet?
Dat heb je snel geconcludeerd!quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:20 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Je komt niet bepaald over als iemand die rationeel reageert op het uiterlijk van zwarte piet. En ook niet als iemand die rationeel met problemen om kan gaan.
Het zegt niets over hoe comfortabel zij in hun witte huid zitten.....quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:20 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Maar als een donker iemand voor aanpassing van piet is dus wel, maak ik op uit je vorige post?
Zo kom je ook op mij over.... Je voelt je blijkbaar helemaal overladen door zwarte pieten. Ik zie het niet eens. Tel jij ook zwarte mensen op straat?quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:23 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Dat heb je snel geconcludeerd!
Ik raad een carrière als psycholoog aan!
Kleine groepjes die iets willen?quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:21 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Je kan er naar luisteren. Nu wordt het steeds jaar erger met domme discussies en dwarsboomt men zelfs sint tochten waarbij zwarte pieten zijn. Men wil als klein groepje gewoon iets afdwingen dus.
Die vrijheid heeft men toch ook? Maar men wil dit nu zo'n beetje af gaan dwingen. Misschien kan men dan ook eens kijken naar de groep die geen problemen heeft met zwarte piet. En dan viert men het zelf niet of zonder een zwarte piet. Dat mag.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Kleine groepjes die iets willen?
Johhhh dat is het fundament van de democratie. Wees blij met die vrije meningsuiting.
Niemand dwingt je te luisteren of er mee eens te zijn.
Ja nou en? Dat is democratie.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:27 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Die vrijheid heeft men toch ook? Maar men wil dit nu zo'n beetje af gaan dwingen.
Maar dat gebeurt nu wel. Deels door het fout politiek correct denken wat blanken nogal eens hebben. Als een zwart/gekleurd iemand iets roept over racisme zien we te vaak direct een fout bij onszelf. Daar moeten wel snel vanaf.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:29 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ja nou en? Dat is democratie.
Niemand kan je dwingen van mening te veranderen of geen zwartepiet te spelen .
Als je al zwart bent hoef je je niet verder zwart te verven.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:33 schreef john2406 het volgende:
Laat men niet vergeten het gaat toch vooral om de zwart geverfde witte dacht ik?
Een of iemand van een andere huidskleur, die mag zich wel zwart verven?
Helemaal mee eens. Het lijkt me echter getuigen van nul punt nul fatsoen en inzicht om met je vrijheid van menigsuiting kinderfeestjes te gaan verstoren (optocht ZO A'dam, Zapp feest Utrecht, Pietendorp). Wat voor een hork ben je dan. Denk niet dat je daarmee meer sympathie voor je zaak genereert.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Johhhh dat is het fundament van de democratie. Wees blij met die vrije meningsuiting.
Die is dan onherkenbaar?quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:34 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Als je al zwart bent hoef je je niet verder zwart te verven.
Onzin..... je wordt niet gedwongen van mening te veranderen.quote:
Ze mogen inderdaad naar believen hun mening uiten maar niet in de aanwezigheid van kindjes die geloven in Sinterklaas en Zwarte Piet, op dat moment verpest je het feestje van kindjes en die kindjes zijn geen gesprekspartner van je voor deze kwestie dus je hebt geen enkele reden om die mening naar hen te uiten. Je bent enkel maar het feestje van kindjes aan het verpesten omdat je dat leuk vindt als je die mening uit waar het feestje wordt gevierd. Het lijkt me duidelijk dat er meer dan genoeg andere plaatsen zijn waar je wel je mening kwijt kan. Hell, leden jullie groep worden zelfs praktisch het podium op getrokken waar anderen moeite moeten doen om überhaupt een podium te krijgen.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Klopt..... Anderzijds heb je ook opgefokte zpfans ( zogenaamde fans) die met racistische en bedreigende internetberichten gewone mensen de ander kant opjagen.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:37 schreef Montagui het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Het lijkt me echter getuigen van nul punt nul fatsoen en inzicht om met je vrijheid van menigsuiting kinderfeestjes te gaan verstoren (optocht ZO A'dam, Zapp feest Utrecht, Pietendorp). Wat voor een hork ben je dan. Denk niet dat je daarmee meer sympathie voor je zaak genereert.
Ja maar?quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ze mogen inderdaad naar believen hun mening uiten maar niet in de aanwezigheid van kindjes die geloven in Sinterklaas en Zwarte Piet, op dat moment verpest je het feestje van kindjes en die kindjes zijn geen gesprekspartner van je voor deze kwestie dus je hebt geen enkele reden om die mening naar hen te uiten. Je bent enkel maar het feestje van kindjes aan het verpesten omdat je dat leuk vindt als je die mening uit waar het feestje wordt gevierd.
Doe jezelf een plezier en lees dit een keer, je bent nooit te oud om te leren.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:42 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ja maar?
Dan veranderd het verhaal wel he, wie zou er dan luisteren naar dat verhaal?
Mijn muren misschien?
Nee. Dat is een probleem idd. Ik heb zwarte piet gespeeld voor een hele grote groep kinderen uit de familie. Alles begon gelijk bij binnenkomst mijn naam te krijsen. En dan moet je het nog een half uur volhouden. De Sint had men niet door gek genoeg. En men was daar direct bang voor.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:37 schreef john2406 het volgende:
[..]
Die is dan onherkenbaar?
Van de week nog met pieten gesproken, en ik kon ze allemaal, stuk voor stuk, zie ze in het dagelijks leven als verpleegsters.
Toch leuk dat ze het doen!
Alleen Sint kon ik niet!
dat jeukt mij minder als jouw denk ik!quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Doe jezelf een plezier en lees dit een keer, je bent nooit te oud om te leren.
http://educatie-en-school(...)impelste-uitleg.html
Nee. Dat bijv. scholen het al gaan veranderen vanuit een zgn correctheid.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:38 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Onzin..... je wordt niet gedwongen van mening te veranderen.
Je hebt die keuze in eigen hand en sommige blanke mensen maken een keuze te veranderen van mening. Kan zijn... dat je dat niet aanstaat.
Doe er wat aan...maar een referendum organiseren zal jou niet veel helpen.....je 'wint' zo echt niet.
En zeker niet als je dan roept: en nou moeten die andersdenkenden hun kop houden.
En waarom niet?quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:44 schreef john2406 het volgende:
[..]
dat jeukt mij minder als jouw denk ik!
Over tig jaren spreekt toch niemand meer Nederlands neem ik aan, laat staan schrijven.
Ook debiel.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:42 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Klopt..... Anderzijds heb je ook opgefokte zpfans ( zogenaamde fans) die met racistische en bedreigende internetberichten gewone mensen de ander kant opjagen.
http://www.joop.nl/opinie(...)cties_op_een_selfie/
Waar komt de agressie tegen pogingen de 'onschuldige traditie' van Zwarte Piet te veranderen vandaan?quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:42 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Klopt..... Anderzijds heb je ook opgefokte zpfans ( zogenaamde fans) die met racistische en bedreigende internetberichten gewone mensen de ander kant opjagen.
Dan moet je kijken of die gekwetstheid terecht is en hoe ver dat dan gaat. En dan nog......gekwetst zijn en worden behoort ook soms bij het leven.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:49 schreef vincenzo78 het volgende:
In zijn algemeenheid is de vraag die we onszelf moeten stellen:
Als bepaalde groep (hoe groot of klein dan ook) zich gekwetst/beledigd/vernederd voelt door een bepaald verschijnsel in hoeverre geef je daar dan gehoor aan?
Want in mijn ogen is de grote boosdoener in deze discussie dat er allerlei vergelijkingen worden gemaakt waardoor het hek van de dam is en een 'normale' discussie onmogelijk wordt...
Je biedt een luisterend oor en je bent empathisch, that's it. Het kan dat je beleid of gebruiken of wat dan ook aanpast maar het is aan de meerderheid om daarover te beslissen. In een democratie houdt de meerderheid rekening met de gevoelens die leven bij de minderheden omdat dat de samenleving stabieler maakt, omdat ook mensen die tot meerderheden behoren op andere punten tot minderheden behoren etc. maar het is aan de meerderheden om te beslissen wanneer ze dat wel en niet doen en dit hangt van de rationaliteit van de argumenten, die in het geval van de ZP-haters niet bestaande is.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:49 schreef vincenzo78 het volgende:
In zijn algemeenheid is de vraag die we onszelf moeten stellen:
Als bepaalde groep (hoe groot of klein dan ook) zich gekwetst/beledigd/vernederd voelt door een bepaald verschijnsel in hoeverre geef je daar dan gehoor aan?
Inmiddels wel ja, daar hebben de ZP-haters het zelf naar gemaakt. Als ze op een normale manier de discussie hadden gestart zonder als gekken te gaan schreeuwen in de aanwezigheid van kindjes en zo dan zou er wel een normale discussie mogelijk zijn geweest, nu nemen de meeste mensen hen niet serieus.quote:Want in mijn ogen is de grote boosdoener in deze discussie dat er allerlei vergelijkingen worden gemaakt waardoor het hek van de dam is en een 'normale' discussie onmogelijk wordt...
Allemaal grote woorden...mijn kinderen hadden op school een sinterklaasviering en die waren helemaal nergens de dupe van en ze hebben het gevierd in al hun onschuld en leukigheid...quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:48 schreef Jaroon het volgende:
Het Sinterklaasfeest is nu een deel van haar onschuld en leukigheid kwijt door een kleine groep mensen. En kinderen zijn de dupe. Zoals gisteren bleek uit een of ander universitair onderzoek blijken kinderen helemaal niets raars of negatiefs te zien in zwarte piet. Tenzij hun ouders het erin gepompt hebben.
Het zijn geen grote woorden. Er zijn verschillende problemen geweest en de hele harde discussie maakt het ook al veel minder onschuldig.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:52 schreef vincenzo78 het volgende:
[..]
Allemaal grote woorden...mijn kinderen hadden op school een sinterklaasviering en die waren helemaal nergens de dupe van en ze hebben het gevierd in al hun onschuld en leukigheid...
Dit is de beschrijving van een volwassene..
Raymann is idd een aardig vb.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:54 schreef Royy het volgende:
Discriminatie speelt alleen als de desbetreffende persoon de intentie heeft om te beledigen. Zo niet, dan moet je het probleem bij je zelf zoeken. Ik kan zat voorbeelden bedenken die eventueel ook fout kunnen zijn als we dit fout rekenen. Denk aan mini-me bij auston powers, beledigend voor lilliputters? Denk aan raymann is laat die zich verkleed als vrouw, beledigd voor transgenders ? Waar trek je de grens? Ik persoonlijk zo de grens leggen bij met opzet beledigen en niet met opzet beledigen
Je moet het zelf weten John, als je serieus genomen wil worden dan helpt het als je niet in een reactie van twee regels zelfs bij de eenvoudigste vorm d/t-fouten (grammatica, met spelling heeft het niets te maken) maakt. Ik heb het nu niet eens over mezelf, in het algemeen geldt dat.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:44 schreef john2406 het volgende:
[..]
dat jeukt mij minder als jouw denk ik!
Over tig jaren spreekt toch niemand meer Nederlands neem ik aan, laat staan schrijven.
Het zegt niet zoveel over inhoud. Ik maak zelf ook d en dt fouten.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je moet het zelf weten John, als je serieus genomen wil worden dan helpt het als je niet in een reactie van twee regels zelfs bij de eenvoudigste vorm d/t-fouten (grammatica, met spelling heeft het niets te maken) maakt. Ik heb het nu niet eens over mezelf, in het algemeen geldt dat.
Raymann, Umberto Tan, diverse oud-topsporters, die Marokkaanse cabaretier (ik kan niet op zijn naam komen omdat ik cabaret niet leuk vind, ik kijk liever naar standup comedy), diverse acteurs...quote:
Ook afkeurenswaardig. Er is wel een groot verschil. Zij verpesten geen kinderfeestjes. Die verantwoordelijkheid komt volledig op naam van de anti-Pieten.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:42 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik snap wel wat je bedoelt, maar het blijft allemaal perceptie van een volwassene...mijn kinderen hebben op nog geen enkel de indruk gegeven dat de onschuld van het sinterklaasfeest verloren is gegaan of het verliezen is...quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:53 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Het zijn geen grote woorden. Er zijn verschillende problemen geweest en de hele harde discussie maakt het ook al veel minder onschuldig.
Ik heb wel zwarte Afrikanen gezien. Mat vind ik persoonlijk het mooist.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Raymann, Umberto Tan, diverse oud-topsporters, die Marokkaanse cabaretier (ik kan niet op zijn naam komen omdat ik cabaret niet leuk vind, ik kijk liever naar standup comedy), diverse acteurs...
Allemaal voorbeelden dat het reuze meevalt met discriminatie in Nederland.
Wat is nu het probleem met Zwarte Piet die niet eens bruingekleurd is maar zwartgekleurd is. Heb jij ooit een zwartgekleurde Afrikaan gezien?
Zo ja, dan heb je wel een hele unieke vorm van kleurblindheid.
Maar dat gebeurt wel door de veranderingen die men doorvoert. Bij ons in de familie kan men het wel uitleggen aan kinderen.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:59 schreef vincenzo78 het volgende:
[..]
Ik snap wel wat je bedoelt, maar het blijft allemaal perceptie van een volwassene...mijn kinderen hebben op nog geen enkel de indruk gegeven dat de onschuld van het sinterklaasfeest verloren is gegaan of het verliezen is...
Nee.quote:Op vrijdag 4 december 2015 11:46 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Mag dit eigenlijk zomaar in het openbaar? (Trademark etc)
Als iemand nou niet de bedoeling heeft om iemand te beledigen, maar die persoon ervaart die opmerking wel als beledigend, moeten we de gevoelens van de "beledigde" negeren?quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:54 schreef Royy het volgende:
Discriminatie speelt alleen als de desbetreffende persoon de intentie heeft om te beledigen. Zo niet, dan moet je het probleem bij je zelf zoeken. Ik kan zat voorbeelden bedenken die eventueel ook fout kunnen zijn als we dit fout rekenen. Denk aan mini-me bij auston powers, beledigend voor lilliputters? Denk aan raymann is laat die zich verkleed als vrouw, beledigd voor transgenders ? Waar trek je de grens? Ik persoonlijk zo de grens leggen bij met opzet beledigen en niet met opzet beledigen
quote:Op vrijdag 4 december 2015 11:44 schreef Ludachrist het volgende:
Sinterklaas als villainous master dus. Goeie storyline wel.quote:Minions are small, yellow creatures who have existed since the beginning of time, evolving from single-celled organisms into beings who exist only to serve history's most villainous masters
Oh ja, Najib heet hij. Sibbel ken ik niet onder die naam en over de namen Lebbis en van der Wal, die ik enkel ken van die kloon van dat Britse programma (op een satirische manier ingaan op de actualiteiten van de week) ken had ik ook even na moeten denken.quote:Op vrijdag 4 december 2015 14:00 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik heb wel zwarte Afrikanen gezien. Mat vind ik persoonlijk het mooist.
Najib was leuk. Hans Sibbel (Lebbis). Jan Jaap van der Wal.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Flappie vind ik trouwens wel leuk tijdens de kerstdagen.
Ik heb trouwens ook wel eens een beetje gelachen met Najib hoor.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Ik geloof dat Nederland een van de prettigste landen ter wereld is om in te leven en ook op het gebied van discriminatie (in vergelijking met de rest van de wereld) kunnen veel landen leren van Nederland.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Raymann, Umberto Tan, diverse oud-topsporters, die Marokkaanse cabaretier (ik kan niet op zijn naam komen omdat ik cabaret niet leuk vind, ik kijk liever naar standup comedy), diverse acteurs...
Allemaal voorbeelden dat het reuze meevalt met discriminatie in Nederland.
Wat is nu het probleem met Zwarte Piet die niet eens bruingekleurd is maar zwartgekleurd is. Heb jij ooit een zwartgekleurde Afrikaan gezien?
Zo ja, dan heb je een wel heel unieke vorm van kleurblindheid.
quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:42 schreef Bluesdude het volgende:
quote:Een Ghanese vriendin deelde haar ervaring met me na het lezen van de reacties op de selfie en zei:
"Voor mij begint met de intocht van Sinterklaas de 3 moeilijkste weken van het jaar. Ik snak naar 6 december wanneer ik weer "normaal " over straat kan."
Ik zal ook nooit stellen dat er geen racisme en andere vormen van discriminatie bestaan in Nederland. Die bestaan overal en altijd. Het is eigen aan de mens: hokjesdenken, angst voor wat vreemd is etc.quote:Op vrijdag 4 december 2015 14:14 schreef vincenzo78 het volgende:
[..]
Ik geloof dat Nederland een van de prettigste landen ter wereld is om in te leven en ook op het gebied van discriminatie (in vergelijking met de rest van de wereld) kunnen veel landen leren van Nederland.
Ondanks dat er in de mediawereld succesvolle voorbeelden zijn, wilt niet zeggen in geheel Nederland koek-en-ei is...
Het is nergens geheel koek en ei. Behalve in Utopia.quote:Op vrijdag 4 december 2015 14:14 schreef vincenzo78 het volgende:
[..]
Ik geloof dat Nederland een van de prettigste landen ter wereld is om in te leven en ook op het gebied van discriminatie (in vergelijking met de rest van de wereld) kunnen veel landen leren van Nederland.
Ondanks dat er in de mediawereld succesvolle voorbeelden zijn, wilt niet zeggen in geheel Nederland koek-en-ei is...
Dat is niet waar! Er is bijvoorbeeld ook sprake van discriminatie als je niet een kamer/woning kan huren omwille van je nationaliteit, niet aangenomen wordt voor een stageplaats omwille van je naam of huidskleur etc.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:54 schreef Royy het volgende:
Discriminatie speelt alleen als de desbetreffende persoon de intentie heeft om te beledigen.
quote:Op vrijdag 4 december 2015 14:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Oh ja, Najib heet hij. Sibbel ken ik niet onder die naam en over de namen Lebbis en van der Wal, die ik enkel ken van die kloon van dat Britse programma (op een satirische manier ingaan op de actualiteiten van de week) ken had ik ook even na moeten denken.
Ik vind een enkele buitenlandse standup comedian erg leuk, ik kon ook wel eens lachen met Joep van het Hek. In het algemeen vind ik cabaret wat te flauw en die liedjes moeten ze er niet bij doen tenzij ze het echt kunnen.Van der Wal en Lebbis moet je eigenlijk beoordelen op hun shows en niet dat ene programma.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Flappie vind ik trouwens wel leuk tijdens de kerstdagen.
Ik heb trouwens ook wel eens een beetje gelachen met Najib hoor.
Joep vond ik vroeger ook wel leuk. Nu toch wat flauw.
Joep was in de jaren 90 leuk, daarna ging het bergafwaarts. Tot mijn verrassing had hij een paar jaar geleden weer een goede voorstelling waarin hij weer wat terug ging naar zijn wortels. Van Joep willen we verzet tegen de (bovenmodaal verdienende) kleinburgelijkheid zien.quote:Op vrijdag 4 december 2015 14:21 schreef Jaroon het volgende:
Joep vond ik vroeger ook wel leuk. Nu toch wat flauw.
Dat mens is gestoord.quote:Directeur Ingrid Zoer kijkt toe: "We zijn trots op de manier waarop we dit hebben opgelost", zegt ze: "Het was soms best een beetje lastig. Volgend jaar gaan we opnieuw kijken wat we met het Sinterklaasfeest doen. Dat is de manier denk ik, vooral in gesprek blijven met elkaar."
'Vooral in gesprek blijven met elkaar' Dat is tegenwoordig de enige oplossing die beleidsmakers in Nederland nog kennenquote:Op vrijdag 4 december 2015 14:34 schreef deedeetee het volgende:
Ieuw wat een gele griezels
[..]
Dat mens is gestoord.
In gesprek blijven betekend gewoon negeren wat je niet uitkomt en lekker knuf knuf doen met de jankerds.quote:Op vrijdag 4 december 2015 14:35 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
'Vooral in gesprek blijven met elkaar' Dat is tegenwoordig de enige oplossing die beleidsmakers in Nederland nog kennen
Wederom een verkeerde conclusie, daar het grotendeels kinderen waren van hoogopgeleide ouders, die dus tov alle Nederlandse kinderen relatief weinig in aanraking met andere huidskleuren komen. Het is waarschijnlijk dat bij een representatief onderzoek de verhoudingen anders liggen. Bovendien zie ik niet waarom het er vooral om zou gaan hoe de meerderheid van de kinderen het ziet, het is toch een feest voor álle kinderen?quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:19 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Hooguit 35% van de kinderen deelt zwarte piet dus in op huidskleur. 65% dus niet.
Dus ze associeren huidskleur met een koddige clown? Als je een omschrijving van blackface zoekt....quote:Ik zie het probleem niet![]()
Zeker niet omdat - in dit geval - eventuele associatie met huidskleur los staat van eventueel racisme. Kinderen kunnen zwarte piet bijvoorbeeld weliswaar op huidskleur indelen maar daarnaast gewoon een positieve associatie met zwarte piet hebben. Sterker nog, dat onderzoek ondersteunt dit vermoeden omdat de meeste kinderen zwarte piet als een koddige clown zien.
Minions als Pieten ook echt, de treurigheid spat ervan af...quote:Op vrijdag 4 december 2015 14:37 schreef deedeetee het volgende:
[..]
In gesprek blijven betekend gewoon negeren wat je niet uitkomt en lekker knuf knuf doen met de jankerds.
Nederlandse politici in een notendop...quote:Op vrijdag 4 december 2015 14:35 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
'Vooral in gesprek blijven met elkaar' Dat is tegenwoordig de enige oplossing die beleidsmakers in Nederland nog kennen
Ik neem aan dat je begrepen hebt wat er staat, of met d of met t?quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je moet het zelf weten John, als je serieus genomen wil worden dan helpt het als je niet in een reactie van twee regels zelfs bij de eenvoudigste vorm d/t-fouten (grammatica, met spelling heeft het niets te maken) maakt. Ik heb het nu niet eens over mezelf, in het algemeen geldt dat.
Op zich een goed stuk. Al ben ik het niet geheel eens met het idee dat de discussie racism hier moeilijker gevoerd kan worden. Het is bijna in geen enkel land goed bespreekbaar terwijl het overal voor komt. Een ander probleem in dit land is is dat de roep over racisme erg vaak komt vanaf bepaalde groepen. Andersom kan en mag je het eigenlijk niet noemen. Terwijl dat ook gewoon keihard bestaat. Naast dit alles is racisme gewoon erg moeilijk te duiden. Is iets nu werkelijk racisme of gewoon domheid of het niet kennen van iets of iemand die anders is? Ik persoonlijk ken (ook via meerdere soorten gekleurde familie + ex) niet echt veel van racisme in dit land. Meer dat het iets gewoon niet kennen en domheid.quote:Op vrijdag 4 december 2015 14:27 schreef miss_sly het volgende:
Ik vond dit wel een mooi stuk:
http://dutchreview.com/fe(...)rte-piet-discussion/
Dat is al genoeg bekend . Daarnaast zijn er opiniepeilingen.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:45 schreef Jaroon het volgende:
Gewoon om aan te geven dat het merendeel anders denkt.
Omdat er een kleine groep kleurlingen is die erbij zijn gekomen moet een feest evolueren? Tot wat? Waarom zou je iets waarmee geen problemen waren anders willen maken?quote:Op vrijdag 4 december 2015 14:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wederom een verkeerde conclusie, daar het grotendeels kinderen waren van hoogopgeleide ouders, die dus tov alle Nederlandse kinderen relatief weinig in aanraking met andere huidskleuren komen. Het is waarschijnlijk dat bij een representatief onderzoek de verhoudingen anders liggen. Bovendien zie ik niet waarom het er vooral om zou gaan hoe de meerderheid van de kinderen het ziet, het is toch een feest voor álle kinderen?
[..]
Dus ze associeren huidskleur met een koddige clown? Als je een omschrijving van blackface zoekt....
Dat het in onze jeugd, op onze scholen en in onze regio's met hier een daar een kleurling een en al goedmoedige blijmoedigheid was zonder enige importantie in rassenkwesties staat niet ter discussie. Maar inmiddels is er wel wat veranderd, er zijn meer kleurlingen en het land is internationaler geworden, waardoor ook blackface tot de beeldcultuur hoort. Ik zie dit onderzoeksresultaat dan ook eerder als een indicatie dat ZP wel wat mag evolueren dan dat die krampachtig hetzelfde moet blijven.
Omdat Weltschmerz het liefste de hele dag door buigt voor een minderheid met een grote bek.quote:Op vrijdag 4 december 2015 14:48 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Omdat er een kleine groep kleurlingen is die erbij zijn gekomen moet men een feest evolueren? Waarom zou je iets waarmee geen problemen waren anders willen maken?
Maar dan nog ken jij natuurlijk niet alle mensen met een andere huidskleur en wat zij ervaren.quote:Op vrijdag 4 december 2015 14:45 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Op zich een goed stuk. Al ben ik het niet geheel eens met het idee dat de discussie racism hier moeilijker gevoerd kan worden. Het is bijna in geen enkel land goed bespreekbaar terwijl het overal voor komt. Een ander probleem in dit land is is dat de roep over racisme erg vaak komt vanaf bepaalde groepen. Andersom kan en mag je het eigenlijk niet noemen. Terwijl dat ook gewoon keihard bestaat. Naast dit alles is racisme gewoon erg moeilijk te duiden. Is iets nu werkelijk racisme of gewoon domheid of het niet kennen van iets of iemand die anders is? Ik persoonlijk ken (ook via meerdere soorten gekleurde familie + ex) niet echt veel van racisme in dit land. Meer dat het iets gewoon niet kennen en domheid.
Nee, de huidskleur valt hen helemaal niet op.quote:Op vrijdag 4 december 2015 14:37 schreef Weltschmerz het volgende:
Dus ze associeren huidskleur met een koddige clown? Als je een omschrijving van blackface zoekt....
Nee, je verdraait het nu. Ze denken dus niet dat mensen met een donkerder huidskleur dom en koddig zijn, maar ze denken dat zwarte piet met zijn rare fratsen net een clown is.quote:Op vrijdag 4 december 2015 14:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Grens? Hoezo grens. Als iemand een ander met opzet probeert te beledigen, heeft het persoon ook de keuze zich beledigd te voelen, of niet.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:54 schreef Royy het volgende:
Spijkers op laag water zoeken en onderzoeksresultaten in jou voordeel uitleggen terwijl het toch echt anders beschreven staat. Gewoon om je eigen punt aan te dikken.quote:Op vrijdag 4 december 2015 14:37 schreef Weltschmerz het volgende:
Racisme kun je overal ervaren. En bijna in geen enkel land is er openlijk en duidelijk een opbouwende discussie over. In bijv. Nederland zijn we enorm doorgeslagen in het denken dat als iemand je een racist noemt je het bijna bent. De 'aanval' komt eigenlijk altijd van gekleurde kant. Terwijl men andersom ook gewoon racistisch kan zijn. Het is hier teveel van "de blanke is fout". In Afrika komt ook veel racisme voor. Ook zelfs binnen landen zelf. In Azie ook. Noem het maar op. Ik denk dat we hier niet achterlopen in het voeren van de discussie. Het is een probleem geworden omdat je lange tijd in het geheel niets negatiefs over bepaalde nieuwe en soms gekleurde groepen mocht zeggen. Dan was je een racist en deed JIJ je best niet om anderen te begrijpen. En die lage opmerkingen komen van beide kanten. Meestal niet de slimste mensen uit de verschillende groepen.quote:Op vrijdag 4 december 2015 14:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar dan nog ken jij natuurlijk niet alle mensen met een andere huidskleur en wat zij ervaren.
Ik vind het vooral heel goed dat hij een verschil duidelijk maakt tussen dat er sprake kan zijn van (onbedoeld) racisme, maar dat vele mensen met hun hakken in het zand gaan als ze voor racist uitgemaakt worden. Er is ook een groot verschil.
Hoewel ik wel echt geschrokken ben van de hoeveelheid mensen die denken dat ze de meest lage opmerkingen mogen maken om hun standpunt duidelijk te maken.
Als iedereen, ja ook jij, nou eens gewoon stopt met naar een ander te wijzen en het zelf nou eens gewoon goed doet?quote:Op vrijdag 4 december 2015 14:59 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Racisme kun je overal ervaren. En bijna in geen enkel land is er openlijk en duidelijk een opbouwende discussie over. In bijv. Nederland zijn we enorm doorgeslagen in het denken dat als iemand je een racist noemt je het bijna bent. De 'aanval' komt eigenlijk altijd van gekleurde kant. Terwijl men andersom ook gewoon racistisch kan zijn. Het is hier teveel van "de blanke is fout". In Afrika komt ook veel racisme voor. Ook zelfs binnen landen zelf. In Azie ook. Noem het maar op. Ik denk dat we hier niet achterlopen in het voeren van de discussie. Het is een probleem geworden omdat je lange tijd in het geheel niets negatiefs over bepaalde nieuwe en soms gekleurde groepen mocht zeggen. Dan was je een racist en deed JIJ je best niet om anderen te begrijpen. En die lage opmerkingen komen van beide kanten. Meestal niet de slimste mensen uit de verschillende groepen.
Wat mensen ervaren? Op sommige dingen na denk ik dat men ook vaak kan zeuren en daar in dit land ook geheel de ruimte voor krijgt. Zeker als je anders gekleurd bent. Marokkanen zijn erg goed in zeuren over racisme bijv. Ik heb nog ooit gewoond in zo'n racistische omgeving als Amsterdam Oost Indische buurt. Zeker tegenover vrouwen van een ander 'ras'. Dat was heel lang totaal onbespreekbaar in Amsterdam.
Dat doe ik al. Ik ga normaal om met normale mensen. Daar speelt kleur geen rol. Natuurlijk mag ik wel kritisch zijn. Dat doen bepaalde gekleurde mensen toch ook? Ik draai het gewoon deels om. En dat vindt men vervelend om te horen. Ga maar eens op TV zeggen dat men eens onderzoek moet doen naar racisme bij Nederlandse Marokkanen. Dan is de wereld te klein.quote:Op vrijdag 4 december 2015 15:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als iedereen, ja ook jij, nou eens gewoon stopt met naar een ander te wijzen en het zelf nou eens gewoon goed doet?
Zo bijzonder weinig constructief "ja maar hij", "Maar daar doen ze het ook", etc.
Bedankt, inderdaad iets om over na te denkenquote:Op vrijdag 4 december 2015 14:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Grens? Hoezo grens. Als iemand een ander met opzet probeert te beledigen, heeft het persoon ook de keuze zich beledigd te voelen, of niet.
Er hoeft helemaal geen grens te zijn, beetje van onderstaand filmpje wat ik hier al 1.000x gepost heb, doet wonderen.
Het blijft echt de ultieme mindset in deze discussie.
Dit is nogal een grootse verandering.......na alle veranderingen die er al zijn geweest. Je kan de naam zo'n beetje veranderen.quote:Op vrijdag 4 december 2015 15:07 schreef vincenzo78 het volgende:
Voordat ik een hele shitstorm ontketen...dit is slechts een gedachtenkronkel..
Als ZP een fictief persoon is en de afgelopen honderd jaar al dan niet bewust veranderingen heeft ondergaan dan zijn enige aanpassingen in het uiterlijk van ZP toch niet het einde van het Sinterklaasfeest...
Voor mij wel, of dat in de toekomst zo is weet ik niet, heb geen glazen bol.quote:Op vrijdag 4 december 2015 15:07 schreef vincenzo78 het volgende:
Als ZP een fictief persoon is en de afgelopen honderd jaar al dan niet bewust veranderingen heeft ondergaan dan zijn enige aanpassingen in het uiterlijk van ZP toch niet het einde van het Sinterklaasfeest...
Zolang de sidekick van de Sint maar zwart blijft (en liefst wat boosaardiger) heb ik niets tegen veranderingen van alle andere uiterlijkheden.quote:Op vrijdag 4 december 2015 15:07 schreef vincenzo78 het volgende:
Je hoeft het niet te negeren maar je moet de oplossing zoeken bij de persoon die beledigd is.quote:Op vrijdag 4 december 2015 14:07 schreef vincenzo78 het volgende:
[..]
Als iemand nou niet de bedoeling heeft om iemand te beledigen, maar die persoon ervaart die opmerking wel als beledigend, moeten we de gevoelens van de "beledigde" negeren?
Als beledigde kun je het ook gewoon ook minder hard oppakken. Mijn ex was een Thai en die kreeg aardig wat voor de kiezen aan domme sex gerelateerde opmerkingen. Dat laat je maar gewoon gaan dan. Is dat beledigend? Zeer zeker.quote:Op vrijdag 4 december 2015 14:07 schreef vincenzo78 het volgende:
[..]
Als iemand nou niet de bedoeling heeft om iemand te beledigen, maar die persoon ervaart die opmerking wel als beledigend, moeten we de gevoelens van de "beledigde" negeren?
Die wat die opmerkingen geven komen die niet iets te kort?quote:Op vrijdag 4 december 2015 15:18 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Als beledigde kun je het ook gewoon ook minder hard oppakken. Mijn ex was een Thai en die kreeg aardig wat voor de kiezen aan domme sex gerelateerde opmerkingen. Dat laat je maar gewoon gaan dan. Is dat beledigend? Zeer zeker.
Ja. En zo moet je dat ook zien. Anders ga je er in een zwak moment ook nog op slaan. Blijft het feit dat het kwetsend is. Maar dat gaf ze wel een plaats. Ze zeurde er ook niet veel over.quote:Op vrijdag 4 december 2015 15:24 schreef john2406 het volgende:
[..]
Die wat die opmerkingen geven komen die niet iets te kort?
Interessante stellingname...dus als beledigde moet je in principe alles langs je heen laten gaan zolang degene die je beledigt maar niet de intentie heeft om te beledigen...quote:Op vrijdag 4 december 2015 15:18 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Als beledigde kun je het ook gewoon ook minder hard oppakken. Mijn ex was een Thai en die kreeg aardig wat voor de kiezen aan domme sex gerelateerde opmerkingen. Dat laat je maar gewoon gaan dan. Is dat beledigend? Zeer zeker.
Het is erger als die mensen ook nog een functie bekleden lijkt me, dan is erop slaan zonder dat iemand het ziet wel een oplossing lijkt me?quote:Op vrijdag 4 december 2015 15:25 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ja. En zo moet je dat ook zien. Anders ga je er in een zwak moment ook nog op slaan. Blijft het feit dat het kwetsend is. Maar dat gaf ze wel een plaats. Ze zeurde er ook niet veel over.
Nee. Niet alles. Maar je hoeft ook niet overal over te gaan zeuren. Zij kon zelf gewoon de discussie aangaan met mensen en dan blijken mensen vaak gewoon onwetend. Men heeft niet door dat men kwetst. Je kan dan ook een speciale meldlijn gaan opbellen over racisme en er een veel groter iets van maken. Dat zij en ik in een bepaalde wijk regelmatig stiekem achter op de jas werden bespuugd......daar kan je iets heel groots van maken of maar laten zitten.quote:Op vrijdag 4 december 2015 15:26 schreef vincenzo78 het volgende:
[..]
Interessante stellingname...dus als beledigde moet je in principe alles langs je heen laten gaan zolang degene die je beledigt maar niet de intentie heeft om te beledigen...
Er echt op gaan slaan heeft vaak ook weinig zin. Soms is een dreigement ook meer dan voldoende.quote:Op vrijdag 4 december 2015 15:27 schreef john2406 het volgende:
[..]
Het is erger als die mensen ook nog een functie bekleden lijkt me, dan is erop slaan zonder dat iemand het ziet wel een oplossing lijkt me?
De spanning is dan wel van de ketel af denk ik?quote:Op vrijdag 4 december 2015 15:29 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Er echt op gaan slaan heeft vaak ook weinig zin. Soms is een dreigement ook meer dan voldoende.
Soms. Op een gegeven ogenblik maar je je er gewoon minder druk over.quote:Op vrijdag 4 december 2015 15:30 schreef john2406 het volgende:
[..]
De spanning is dan wel van de ketel af denk ik?
Ik denk als ik zoiets zou doen dat er nog spanning uitkomt wat er helemaal niks mee te doen heeft, en als niemand het ziet, denk ik zelfs dat die persoon welke dan toevallig ook maar 1 woord verkeerd zegt.quote:Op vrijdag 4 december 2015 15:31 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Soms. Op een gegeven ogenblik maar je je er gewoon minder druk over.
Dat zou goed kunnen. Ik heb dan ook voor die reden nog nooit iemand op zijn bek geslagen. Maar wederom.....omdat je inschat dat het gewoon domheid is. Dat kun je ook wel zien en merken aan een persoon.quote:Op vrijdag 4 december 2015 15:34 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik denk als ik zoiets zou doen dat er nog spanning uitkomt wat er helemaal niks mee te doen heeft, en als niemand het ziet, denk ik zelfs dat die persoon welke dan toevallig ook maar 1 woord verkeerd zegt.
Al die spanning over zich heen krijgt.
Ik heb die aanvaringen trouwens zelfs gehad met Nederlanders die notabeen zelf getrouwd waren met een Thaise.quote:Op vrijdag 4 december 2015 15:34 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik denk als ik zoiets zou doen dat er nog spanning uitkomt wat er helemaal niks mee te doen heeft, en als niemand het ziet, denk ik zelfs dat die persoon welke dan toevallig ook maar 1 woord verkeerd zegt.
Al die spanning over zich heen krijgt.
Over wat ging dat dan?quote:Op vrijdag 4 december 2015 15:38 schreef john2406 het volgende:
1 keer is het me overkomen, die kreeg klappen die vent zeg!
Hij wou ook nog terug komen, zeg blijf weg want ik loop met je tegen de muur op!
Die duwde me aan de kant, hij wou voor me komen.quote:
Okay. Dat kan gebeuren. Maar niet met een kind in de hand.quote:Op vrijdag 4 december 2015 15:41 schreef john2406 het volgende:
[..]
Die duwde me aan de kant, hij wou voor me komen.
En ik had nota bene mijn zoontje in de hand, geloof 6 jr toen.
Maakt toch niet uit vind ik, neem aan die andere reactie waar maar staat had ook maak moeten zijn, maar ik ben niet zo een mierenzifter en val over een letter verkeerd.quote:Op vrijdag 4 december 2015 15:41 schreef Jaroon het volgende:
Iets anders wat mij trouwens ook wat milder stemde is dat bepaalde Thai (in Nederland) nu ook weer niet direct echt reclame maken voor normaal Thailand en Thais.
Ik begrijp niet wat je bedoelt. Wat ik in deze tekst bedoelde is dat bepaalde thaise vrouwen in Nederland ook soms wel een rare kant laten zien. Als mensen alleen dat soort vrouwen kennen kun je een geheel raar en verkeerd beeld krijgen over de normale Thai.quote:Op vrijdag 4 december 2015 15:47 schreef john2406 het volgende:
[..]
Maakt toch niet uit vind ik, neem aan die andere reactie waar maar staat had ook maak moeten zijn, maar ik ben niet zo een mierenzifter en val over een letter verkeerd.
Ik vind het ronduit walgelijk. Al die vreemde culturen worden ons door de strot geduwd want die zijn heilig en onze cultuur mag zomaar uit geveegd.quote:Op vrijdag 4 december 2015 14:41 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Minions als Pieten ook echt, de treurigheid spat ervan af...
Volgend jaar ook de troonrede maar laten voorlezen door Blauwbaard ipv Willem Alexander dan?
Wat ik bedoel?quote:Op vrijdag 4 december 2015 15:51 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik begrijp niet wat je bedoelt. Wat ik in deze tekst bedoelde is dat bepaalde thaise vrouwen in Nederland ook soms wel een rare kant laten zien. Als mensen alleen dat soort vrouwen kennen kun je een geheel raar en verkeerd beeld krijgen over de normale Thai.
Dat d/dt verhaal? Dat vind ik ook onzinnig. Komt ook omdat zelf fouten maak.quote:Op vrijdag 4 december 2015 15:58 schreef john2406 het volgende:
[..]
Wat ik bedoel?
Of zo geschreven of anders maakt voor mij geen verschil.
De mens is er bij mij niet minder door!
Omdat er geen problemen mee waren. En waarom niet? Als dat het nou gewoon weer een feest voor iedereen maakt dat op elke school op dezelfde manier gevierd kan worden en zonder dat ouders zich moeten afvragen hoe andere ouders daarover denken en we geen ellendige kunstgrepen zien, wat zou daarop tegen zijn? Tradities evolueren voortdurend, Zwarte Piet is ook niet de boeman meer die kinderen slaat en ontvoert. Zwarte Piet zit ook niet meer op een paard vanwege logistieke en budgettaire overwegingen rondom de intocht. Het is ook maar een paar jaar dat kinderen erin geloven, dus dan kan in korte tijd probleemloos bijgeschaafd worden wanneer volwassenen niet zo onvolwassen waren het zich toe te eigenen als hun strijd, al schreeuwend dat het een kinderfeest is.quote:Op vrijdag 4 december 2015 14:48 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Omdat er een kleine groep kleurlingen is die erbij zijn gekomen moet een feest evolueren? Tot wat? Waarom zou je iets waarmee geen problemen waren anders willen maken?
Een deel van de kinderen heeft dus wel een associatie met huidskleur, een groter deel naarmate ze meer verschillende huidskleuren om zich heen zien. Dat een ander deel van de kinderen als eerste associatie een clown heeft maakt dat zeker niet minder een probleem, aangezien de ene associatie de ander niet uitsluit, en die associaties ook weer met elkaar geassocieerd zullen worden. Dat kun je dan afdoen als totaal onbelangrijk, maar die associatie tussen een koddige clown en een neger is nou juist wat de Amerikaanse blackface kenmerkt.quote:Op vrijdag 4 december 2015 14:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nee, je verdraait het nu. Ze denken dus niet dat mensen met een donkerder huidskleur dom en koddig zijn, maar ze denken dat zwarte piet met zijn rare fratsen net een clown is.
Goed voorbeeld wel van hoe je dingen precies zo kunt uitleggen als het in je eigen straatje uitkomt
Spot on zou ik het niet willen noemen maar er zitten naast de missers ook we wel wat goede punten in.quote:Op vrijdag 4 december 2015 14:27 schreef miss_sly het volgende:
Ik vond dit wel een mooi stuk:
http://dutchreview.com/fe(...)rte-piet-discussion/
Nee, dat is een totaal andere discussie. 1000 keer de plank volledig misslaan pleit niet voor je.quote:Op vrijdag 4 december 2015 14:53 schreef Red_85 het volgende:
Er hoeft helemaal geen grens te zijn, beetje van onderstaand filmpje wat ik hier al 1.000x gepost heb, doet wonderen.
Het blijft echt de ultieme mindset in deze discussie.
Waarom niet? Omdat het nergens over gaat en alleen een klein groepje er problemen mee heeft. Dat lijkt mij al een hele goede reden. Het is een was een feest voor iedereen.quote:Op vrijdag 4 december 2015 16:19 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Omdat er geen problemen mee waren. En waarom niet? Als dat het nou gewoon weer een feest voor iedereen maakt dat op elke school op dezelfde manier gevierd kan worden en zonder dat ouders zich moeten afvragen hoe andere ouders daarover denken en we geen ellendige kunstgrepen zien, wat zou daarop tegen zijn? Tradities evolueren voortdurend, Zwarte Piet is ook niet de boeman meer die kinderen slaat en ontvoert. Zwarte Piet zit ook niet meer op een paard vanwege logistieke en budgettaire overwegingen rondom de intocht. Het is ook maar een paar jaar dat kinderen erin geloven, dus dan kan in korte tijd probleemloos bijgeschaafd worden wanneer volwassenen niet zo onvolwassen waren het zich toe te eigenen als hun strijd, al schreeuwend dat het een kinderfeest is.
[..]
Een deel van de kinderen heeft dus wel een associatie met huidskleur, een groter deel naarmate ze meer verschillende huidskleuren om zich heen zien. Dat een ander deel van de kinderen als eerste associatie een clown heeft maakt dat zeker niet minder een probleem, aangezien de ene associatie de ander niet uitsluit, en die associaties ook weer met elkaar geassocieerd zullen worden. Dat kun je dan afdoen als totaal onbelangrijk, maar die associatie tussen een koddige clown en een neger is nou juist wat de Amerikaanse blackface kenmerkt.
De misvatting is denk ik dat als de associatie maar positief is, er geen probleem is. Maar het blijft een associatie tussen huidskleur en een bepaalde rol. Het ontbreken van boosaardigheid is het wel het minste, anders hadden we het er helemaal niet over hoeven hebben, maar niet boosaardig is wat anders dan helemaal OK.
[..]
Spot on zou ik het niet willen noemen maar er zitten naast de missers ook we wel wat goede punten in.
[..]
Nee, dat is een totaal andere discussie. 1000 keer de plank volledig misslaan pleit niet voor je.
Het dienen van slechte meesters door gele poppetjes is een cultuur? Interessant.quote:Op vrijdag 4 december 2015 15:52 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Ik vind het ronduit walgelijk. Al die vreemde culturen worden ons door de strot geduwd
Kansloos. Hoe diep moet je zinken om met de eisen van een paar anti's in zee te gaan...quote:
Gewoon ingaan op wat er staat komt je niet goed uit ? Lastig te weerleggen ? Dan maar er een stukje uitknippen...... interessant....quote:Op vrijdag 4 december 2015 16:25 schreef Zelva het volgende:
[..]
Het dienen van slechte meesters door gele poppetjes is een cultuur? Interessant.
quote:Ik vind het ronduit walgelijk. Al die vreemde culturen worden ons door de strot geduwd want die zijn heilig en onze cultuur mag zomaar uit geveegd.
Wie zegt dat ik de rest wil weerleggen? Vond dit wel een grappig zinnetje, dat is alles.quote:Op vrijdag 4 december 2015 16:38 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Gewoon ingaan op wat er staat komt je niet goed uit ? Lastig te weerleggen ?
Behalve dat kleine groepje dus, en de grotere groep die van zijn bedenkingen geen probleem wil maken. Ik snap niet wat er nou zo tegen is om een kleine aanpassing te doen, anders dan een vurige wens om een klein groepje uit te sluiten van het feest.quote:Op vrijdag 4 december 2015 16:21 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Waarom niet? Omdat het nergens over gaat en alleen een klein groepje er problemen mee heeft. Dat lijkt mij al een hele goede reden. Het is een was een feest voor iedereen.
Omdat het geen kleine aanpassing is.quote:Op vrijdag 4 december 2015 16:40 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Behalve dat kleine groepje dus, en de grotere groep die van zijn bedenkingen geen probleem wil maken. Ik snap niet wat er nou zo tegen is om een kleine aanpassing te doen, anders dan een vurige wens om een klein groepje uit te sluiten van het feest.
Het gaat ook niet helemaal nergens over, het bestaat uitsluitend dankzij de traditie. Stel dat je laten we zeggen in Oostenrijk of zo een feest zou willen organiseren met een optocht waarbij mensen zwart geschminkt met rooie lippen, oorbellen en zwarte krullen in een apenpakkie rondhuppelen dan wordt je voor gek verklaard. Tijden veranderen nou eenmaal.
Dat kleine groepje zet zichzelf min of meer al buitenspel door zich als Black Panthers te vertonen, zeg maar de bruinhemden onder de zwarten. Als je sympathie voor je zaak probeert te winnen, doe je jezelf op die wijze in ieder geval geen plezier, elke centimeter terrein die je op dat soort proleten prijsgeeft is er een teveel.quote:Op vrijdag 4 december 2015 16:40 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Behalve dat kleine groepje dus, en de grotere groep die van zijn bedenkingen geen probleem wil maken. Ik snap niet wat er nou zo tegen is om een kleine aanpassing te doen, anders dan een vurige wens om een klein groepje uit te sluiten van het feest.
Het gaat ook niet helemaal nergens over, het bestaat uitsluitend dankzij de traditie. Stel dat je laten we zeggen in Oostenrijk of zo een feest zou willen organiseren met een optocht waarbij mensen zwart geschminkt met rooie lippen, oorbellen en zwarte krullen in een apenpakkie rondhuppelen dan wordt je voor gek verklaard. Tijden veranderen nou eenmaal.
Het punt is dat we hier niet in Oostenrijk maar in Nederland zijn en dat vrijwel alle Nederlanders deze traditie gewend zijn en er geen bezwaar tegen hebben. Het zijn slechts een aantal 'vreemdelingen' die er moeilijk over doen omdat ze er geen snars van begrijpen en/of omdat ze een alternatieve agenda hebben. Prima, maar verwacht niet dat de rest er wakker van ligt als je nog niet eens met goede argumenten komt wat er mis is met ZP.quote:Op vrijdag 4 december 2015 16:40 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Mag je bekijken hoe je wilt, maar je schrijft eerst thai daarnaar corrigeer je het in Thailand of zelfs thais, dus al je niet meer weet wat jezelf geschreven hebt?quote:Op vrijdag 4 december 2015 16:01 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat d/dt verhaal? Dat vind ik ook onzinnig. Komt ook omdat zelf fouten maak.
Dat zeg je alleen maar omdat het pijnlijk het punt voor je blootlegt. Of je zegt het omdat je blind bent, kan ook.quote:Op vrijdag 4 december 2015 16:19 schreef Weltschmerz het volgende:
(...)
Nee, dat is een totaal andere discussie. 1000 keer de plank volledig misslaan pleit niet voor je.
Er is geen "vurige wens" om een klein groepje uit te sluiten van een feest. Er is een zeer klein groepje klagers dat zichzelf in een slachtofferrol duwt en een beperkt aantal medestanders van deze figuren. Hun 'argumenten' hebben we verscheidene malen aangehoord, vooral dankzij de media die deze figuren een ruim podium bieden.quote:Op vrijdag 4 december 2015 16:40 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Soft ben je, je kan beter zeggen: "Aanpassen of terug naar Suriname waar je je blijkbaar wel thuis voelt."quote:Op vrijdag 4 december 2015 23:56 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Er is geen "vurige wens" om een klein groepje uit te sluiten van een feest. Er is een zeer klein groepje klagers dat zichzelf in een slachtofferrol duwt en een beperkt aantal medestanders van deze figuren. Hun 'argumenten' hebben we verscheidene malen aangehoord, vooral dankzij de media die deze figuren een ruim podium bieden.
Nederland is allang klaar met deze "discussie", maar ze blijven maar doordrammen. Dan moet de conclusie op een gegeven moment gewoon een keer zijn: Hé, je hoeft echt geen Sinterklaas te vieren, je hoeft geen intocht te bekijken, je hoeft niet mee te doen. Geen enkel feest is 100 procent van de bevolking naar de zin.
Heeft weinig zin, want in Suriname wordt ook gewoon Sinterklaas gevierd, mét Zwarte Pieten erbij.quote:Op zaterdag 5 december 2015 00:11 schreef JubaUrbicus het volgende:
[..]
Soft ben je, je kan beter zeggen: "Aanpassen of terug naar Suriname waar je je blijkbaar wel thuis voelt."
Deze klagers zijn uit op geld. Ze willen herstelbetalingen, omdat hun betovergrootouders ooit slaaf zijn geweest: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-racistisch-is.dhtmlquote:Op zaterdag 5 december 2015 00:18 schreef Andromache het volgende:
Ook een kenmerk van de democratie, dat je het niet eens met elkaar hoeft te zijn. Accepteren dat we het hier niet eens gaan worden.
Prettige pakjesavond brainquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Onzin natuurlijk. Die slavernij is al ruimschoots afbetaald doordat miljoenen nazaten van slaven door ons worden verzorgd met riante uitkeringen en toeslagen.quote:Op zaterdag 5 december 2015 00:26 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Deze klagers zijn uit op geld. Ze willen herstelbetalingen, omdat hun betovergrootouders ooit slaaf zijn geweest: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-racistisch-is.dhtml
Het meest vervelende is nog wel dat de media deze figuren continu een podium blijft bieden. Zo mocht Sylvana Simons vanavond, de laatste avond voor pakjesavond, nog weer even opdraven bij Pauw om haar gal te spuwen.
Sterker nog al die veranderingen moeten teruggedraaid worden.quote:Als je objectieve media had, in plaats van de vooringenomen media in dit land, dan zou je op een gegeven moment inzien dat het leeuwendeel van de Nederlanders deze "discussie" allang spuugzat is en dat Zwarte Piet niet verder veranderd moet worden dan de afgelopen jaren al is gebeurd.
Dan moet men ook eens het lef hebben de zwarte stammen in Afrika aan te pakken die slaven aanboden. Daar hoor je dit soort figuren nooit over. Maar uiteindelijk gaat het altijd over geld. En het vreemde feit dat men dan toch graag in dit nare land met slavenhandel historie blijft wonen. Je zou zeggen dat je daar dan afkeer van hebt.quote:Op zaterdag 5 december 2015 00:26 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Deze klagers zijn uit op geld. Ze willen herstelbetalingen, omdat hun betovergrootouders ooit slaaf zijn geweest: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-racistisch-is.dhtml
Het meest vervelende is nog wel dat de media deze figuren continu een podium blijft bieden. Zo mocht Sylvana Simons vanavond, de laatste avond voor pakjesavond, nog weer even opdraven bij Pauw om haar gal te spuwen.
Als je objectieve media had, in plaats van de vooringenomen media in dit land, dan zou je op een gegeven moment inzien dat het leeuwendeel van de Nederlanders deze "discussie" allang spuugzat is en dat Zwarte Piet niet verder veranderd moet worden dan de afgelopen jaren al is gebeurd.
Maar hij is zwart. Snap dat dan. Vooral luisteren naar die blanke mensen die voor zwarte mensen spreken. Die laatste groep snapt natuurlijk niet hoe hard ze worden gediscrimineerd.quote:Op zaterdag 5 december 2015 02:00 schreef Andromache het volgende:
Wat een onzin Heufd dat die waarheid voor iedereen geldt. Hij is rijk want fluwelen kleding en massief gouden oorringen, hij is slim, hij is jong en vitaal, hij is in de meerderheid, heeft als ex-slaaf zijn schurkenregime ontvlucht en is hier twee maanden per jaar een geïntegreerde modelburger, heeft een goede en populaire baan, staat in het middelpunt van de belangstelling, is opvoedkundig een kanjer, laat zien dat diversiteit onmisbaar is, en zo kan ik nog wel even doorgaan met positieve connotaties die voor heel veel mensen óók waar zijn.
Jahoor dat is wat hier speeltquote:Op vrijdag 4 december 2015 15:52 schreef deedeetee het volgende:
Want dat is wat hier speelt : racisme van de gekleurde jegens de blanke.
En Hans Teeuwen maakt grappen over kanker, dus ik mag ook grappen over kanker maken. En Chris Rock zegt tien keer per minuut het woord nikker, dus ik mag ook tien keer per minuut het woord nikker zeggen.quote:En dat je geen parodie op een neger mag maken is ook flauwe kul. Kijk naar Jeff Dunham die maakt poppen van alle soorten en kleuren mensen en steekt de draak er mee en niemand die dát gaat verbieden....
Een parodie maken van zwarte mensen?quote:Op zaterdag 5 december 2015 08:30 schreef speknek het volgende:
[..]
Jahoor dat is wat hier speelt.
[..]
En Hans Teeuwen maakt grappen over kanker, dus ik mag ook grappen over kanker maken. En Chris Rock zegt tien keer per minuut het woord nikker, dus ik mag ook tien keer per minuut het woord nikker zeggen.
Ja hoor, dat mag jij, dat is niet verboden. Maar als je dat in de hoedanigheid van een kinderfeest een paar weken lang op de nationale televisie doet ben je een dikke mongool.
Tja.quote:Op zaterdag 5 december 2015 09:06 schreef speknek het volgende:
Vooralsnog verkleedt men zich voornamelijk als een negerkarikatuur in een jokerpak om eens lekker gek te doen. Maar gelukkig zit er verandering in.
Dat zijn er toch al twee meer dan 10 jaar geleden, geef het tijdquote:Op zaterdag 5 december 2015 09:21 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Las vandeweek ergens dat de aanvragen voor sinterklaas met zwarte piet rond de 400 liggen en sinterklaas met gekleurde piet 2.
Stop dus maar met het gezeik. Wij gaan niet veranderen.
Ah, een adept van het Amerikaanse perspectief. But this is not America....quote:Op zaterdag 5 december 2015 09:06 schreef speknek het volgende:
Vooralsnog verkleedt men zich voornamelijk als een negerkarikatuur in een jokerpak om eens lekker gek te doen. Maar gelukkig zit er verandering in.
Vrouwenkiesrecht met zwarte Piet vergelijkenquote:Op zaterdag 5 december 2015 08:15 schreef speknek het volgende:
Met die houding was vrouwenkiesrecht er ook nooit gekomen.
Huh-huh was dat maar zo he, huh-huh.
Geef het tijd.......en een heel klein groepje drijft hun zin wel door....... Wat een vervelend groepje moet dat zijn.quote:Op zaterdag 5 december 2015 09:26 schreef Pek het volgende:
[..]
Dat zijn er toch al twee meer dan 10 jaar geleden, geef het tijd
Piet heeft geen stemrecht.....quote:Op zaterdag 5 december 2015 10:03 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Vrouwenkiesrecht met zwarte Piet vergelijken
Nee joh, gewoon een natuurlijk procesquote:Op zaterdag 5 december 2015 10:04 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Geef het tijd.......en een heel klein groepje drijft hun zin wel door....... Wat een vervelend groepje moet dat zijn.
Ik zie hier niet zoveel natuurlijks aan.quote:Op zaterdag 5 december 2015 10:18 schreef Pek het volgende:
[..]
Nee joh, gewoon een natuurlijk proces
Las dat Dieuwertje Blok volgend jaar niet meer hoeft terug te komen als presentator voor het Sinterklaasjournaal wegens haar uitspraak dat Zwarte Piet niet meer zwart mag zijn.quote:Op zaterdag 5 december 2015 09:21 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Las vandeweek ergens dat de aanvragen voor sinterklaas met zwarte piet rond de 400 liggen en sinterklaas met gekleurde piet 2.
Stop dus maar met het gezeik. Wij gaan niet veranderen.
quote:Op zaterdag 5 december 2015 10:44 schreef Elzies het volgende:
[..]
Las dat Dieuwertje Blok volgend jaar niet meer hoeft terug te komen als presentator voor het Sinterklaasjournaal wegens haar uitspraak dat Zwarte Piet niet meer zwart mag zijn.
""Zoiets moet niet van bovenaf worden opgelegd, door de politiek of het Sinterklaasjournaal, maar zich organisch in de samenleving ontwikkelen. Volgens mij is dat proces in gang gezet",quote:Op zaterdag 5 december 2015 10:44 schreef Elzies het volgende:
[..]
Las dat Dieuwertje Blok volgend jaar niet meer hoeft terug te komen als presentator voor het Sinterklaasjournaal wegens haar uitspraak dat Zwarte Piet niet meer zwart mag zijn.
Ik zie weinig procesvorming. Eerder een herhaling van hetzelfde. Een overgrote meerderheid wil de traditionele Zwarte Piet behouden en een kleine minderheid schreeuwt zich ieder jaar de longen uit zijn lijf om een prachtig kinderfeest te verzieken.quote:Op zaterdag 5 december 2015 10:49 schreef Jaroon het volgende:
[..]
""Zoiets moet niet van bovenaf worden opgelegd, door de politiek of het Sinterklaasjournaal, maar zich organisch in de samenleving ontwikkelen. Volgens mij is dat proces in gang gezet",
Was haar wat meer genuanceerde mening later. Dus kan het volgens haar ook zo zijn dat zwarte piet gewoon zwarte piet blijft blijkbaar.
Dus wat zij aangeeft (zoals het er nu naar uitziet) moet je gewoon accepteren dat zwarte piet zwart is. Anders zegt ze iets vreemds wat lijkt op iets organisch willen afdwingen.quote:Op zaterdag 5 december 2015 10:53 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik zie weinig procesvorming. Eerder een herhaling van hetzelfde. Een overgrote meerderheid wil de traditionele Zwarte Piet behouden en een kleine minderheid schreeuwt zich ieder jaar de longen uit zijn lijf om een prachtig kinderfeest te verzieken.
Zij heeft duidelijk gemaakt dat Zwarte Piet niet zwart hoeft te blijven. Ik denk dat wanneer de drammers die Zwarte Piet blijven verketteren onder het mom van racisme zich anders hadden uitgelaten dat proces veel gemakkelijker doorgang had kunnen vinden. Nu zijn ze beland in een patstelling waarbij ze zichzelf alleen maar in de eigen voet hebben geschoten.quote:Op zaterdag 5 december 2015 10:56 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dus wat zij aangeeft (zoals het er nu naar uitziet) moet je gewoon accepteren dat zwarte piet zwart is. Anders zegt ze iets vreemds wat lijkt op iets organisch willen afdwingen.
Lijkt mij ook.quote:Op zaterdag 5 december 2015 11:01 schreef Elzies het volgende:
[..]
Zij heeft duidelijk gemaakt dat Zwarte Piet niet zwart hoeft te blijven. Ik denk dat wanneer de drammers die Zwarte Piet blijven verketteren onder het mom van racisme zich anders hadden uitgelaten dat proces veel gemakkelijker doorgang had kunnen vinden. Nu zijn ze beland in een patstelling waarbij ze zichzelf alleen maar in de eigen voet hebben geschoten.
Laten we eens aannemen dat het is zoals jij het nu voorstelt. Waarom zou dat niet mogen ? Waarom mag je mensen niet op de hak nemen en er om lachen ?quote:Op zaterdag 5 december 2015 09:06 schreef speknek het volgende:
'Het wordt tijd dat die blackface verdwijnt' is een weinig genuanceerde mening die niets aan onduidelijkheid overlaat. Als je het Sinterklaasjournaal presenteert dan is dat, zoals Maxima ooit mooi omschreef, 'een beetje dom'.quote:Op zaterdag 5 december 2015 10:49 schreef Jaroon het volgende:
Was haar wat meer genuanceerde mening later. Dus kan het volgens haar ook zo zijn dat zwarte piet gewoon zwarte piet blijft blijkbaar.
Dat is een andere kwestie, net zo min als de tegenstanders effectief zijn in het bewerkstelligen van een soepele harmonieuze verandering, zijn de fanatieke voorstanders effectief in het bewerkstelligen van een kinderfeest voor iedereen. Kritiek daarop is terecht maar doet niet af aan de kwestie zelf.quote:Op vrijdag 4 december 2015 16:48 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dat kleine groepje zet zichzelf min of meer al buitenspel door zich als Black Panthers te vertonen, zeg maar de bruinhemden onder de zwarten. Als je sympathie voor je zaak probeert te winnen, doe je jezelf op die wijze in ieder geval geen plezier, elke centimeter terrein die je op dat soort proleten prijsgeeft is er een teveel.
Het punt is dat als je even hypothetisch denkt alsof de traditie niet bestaat en dan nieuw ingevoerd zou kunnen worden of niet, dat wel wat zegt over de aard van die traditie.quote:Op vrijdag 4 december 2015 17:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het punt is dat we hier niet in Oostenrijk maar in Nederland zijn en dat vrijwel alle Nederlanders deze traditie gewend zijn en er geen bezwaar tegen hebben.
Er zijn er wel meer die er niks van begrijpen. Als je zo weinig inlevingsvermogen hebt dat je niet verder komt dan ik bedoel er niks verkeerds mee dus is er niks mee dan heb je helemaal niet begrepen wat er speelt.quote:Het zijn slechts een aantal 'vreemdelingen' die er moeilijk over doen omdat ze er geen snars van begrijpen en/of omdat ze een alternatieve agenda hebben. Prima, maar verwacht niet dat de rest er wakker van ligt als je nog niet eens met goede argumenten komt wat er mis is met ZP.
Ik ben een voorstander van het wettelijk recht om te beledigen, maar het gaat hier niet over een wet en ook om niet om je recht, maar om je keuze. Als ik claim dat ik samen met mensen een feestje wil vieren dan ga ik niet dat recht zoveel mogelijk uitoefenen, maar let ik een beetje op dat ik mensen niet onbedoeld beledig. Niet ten bate van het maatschappelijk debat maar ten bate van de feestvreugde. Daar moet ik bijvoorbeeld op familiefeestjes best wel een beetje op letten, maar zo moeilijk is het niet om mensen niet te beledigen.quote:Op vrijdag 4 december 2015 22:09 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat zeg je alleen maar omdat het pijnlijk het punt voor je blootlegt. Of je zegt het omdat je blind bent, kan ook.
Hoe dan ook, het is een keuze beledigd te zijn. Wat er bij komt wat het nog zieliger maakt, is dat het om een kinderfeest gaat.
De NTR, die qua houding en gedrag nogal zwalkt, zei in een eerder stadium van de hetze dat het niet aan de NTR is om veranderingen door te voeren aan het Sinterklaasfeest. Zoiets kan alleen gebeuren op basis van draagvlak onder de bevolking; dat draagvlak (om nog meer aan Zwarte Piet te veranderen dan de afgelopen jaren al is gedaan) ontbreekt volledig.quote:Op zaterdag 5 december 2015 10:44 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dit.quote:Op zaterdag 5 december 2015 10:53 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik zie weinig procesvorming. Eerder een herhaling van hetzelfde. Een overgrote meerderheid wil de traditionele Zwarte Piet behouden en een kleine minderheid schreeuwt zich ieder jaar de longen uit zijn lijf om een prachtig kinderfeest te verzieken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |