abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157952306
Wanhopige Anti-Pieten door succes Zwarte Piet

Anti-Pieten in Nederland proberen met man en macht om Nederland roet-vrij te krijgen. Men wil af van Zwarte Piet.

Onder leiding van niemand minder dan Tanja Jess, Sylvana Simons, de Eramus Universiteit. Paul de Leeuw, Angela Groothuizen en Jerry Affriyie wordt gepoogd Piet zwart te maken, alhoewel… niet letterlijk dan. Men wil af van de zwarte of bruine kleur van Zwarte Piet. Hoe vervelend het ook voor deze groep onruststokers is: hun protesten werken averechts. Zwarte Piet lijkt populairder dan ooit. 2015 is een zeer succesvol jaar voor Zwarte Piet. De Anti-Pieten zien het succes van Zwarte Piet niet zitten en doen nog een paar wanhopige pogingen Piet voor altijd te verbannen. Zonder succes. Een overzicht:

Kick Out Zwarte Piet zonder succes in Meppel
Hoe sneu moet je zijn om af te reizen naar Meppel om te demonstreren tijdens de nationale intocht, de Sintocht? Kick Out Zwarte Piet wist 4 bussen vol te proppen met ZeurPieten (pepernoten verboden) en reisde af van Rotterdam naar Meppel op zaterdag 14 november 2015. Bezoekers bleken niet onder de indruk. Dichtbij Sinterklaas kon de protestclub niet komen. De groep ging roemloos ten onder en verliet Drenthe zonder succes. Hoe hard de groep ook roept in persberichten dat deze demonstratie succesvol was. Inwoners van Meppel en Drenthe meldden ZwartePieterman dat men de club ZeurPieten onder leiding van Jerry Affriyie geen blik waardig gunde. “Negeren”, was het woord dat ZwartePieterman hoorde in Meppel.

Kick Out Zwarte Piet-protest bij Pietendorp in Enkhuizen
Bij het Nationale Pietendorp in Enkhuizen was het lekker druk het afgelopen weekend. Voor de ingang van het Zuiderzeemuseum stond een handvol ZeurPieten te demonstreren. Mensen van de actieclub Kick Out Zwarte Piet probeerden een feestje voor kinderen en hun ouders te verstoren. Ook deze keer werden de anti-Pieten volledig genegeerd. Tot groot verdriet van de perswoordvoerder van Kick Out Zwarte Piet. Die meldde dat de groep werd uitgescholden voor “apen”. Al zou dit zo zijn, is dat niet netjes. Maar is dat nou een persbericht waardig? Er kon toch ook ‘domme ezels’ geroepen worden tegen deze groep? Dat is nou eenmaal een traditionele uitspraak in Nederland. En zeg nou zelf: de meeste mensen geloven dat ze van apen afstammen. Dus is dat dan zo erg? In elk geval deed KOZP erg zielig, in de hoop nog wat media-aandacht te krijgen. Dat is gelukt: RTV NH en Spitsnieuws besteedden hier aandacht aan. Gelukkig was men dit weer snel vergeten.

Anti-Pieten gooien handdoek in de ring
De eerste anti-Piet, ook wel ZeurPiet genoemd, is de blanke blondine Sunny Bergman. Deze dame maakte vorig jaar de documentaire Zwart als Roet, waarin ze wanhopig probeert een verband te vinden tussen Zwarte Piet, racisme en slavernij. Een mislukte poging. Sunny gooit de handdoek in de ring en laat Kick Out Zwarte Piet zonder blondine achter.

Geen draagvlak politieke verandering Zwarte Piet
Ook politiek gezien zullen de anti-Pieten bot vangen. Er is geen enkel draagvlak onder politieke partijen om Zwarte Piet bij wet vast te leggen of aan te passen. Alleen de PVV wil een Zwarte Pieten-wet waarin Zwarte Piet als ‘zwart figuur’ wordt vastgelegd en beschermd. Andere partijen zijn in overgrote meerderheid geen voorstander van Zwarte Piet in de wetgeving, op welke manier dan ook.

Zwarte Piet, een archetype onder vuur.

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.
Enkele voorbeelden:

Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
Geen twijfel: 'Zwarte Piet stamt af van kindslaven'

Gek genoeg zien we weinig van Arnold Jan Scheer zijn onderzoek naar het Sinterklaasfeest. Zijn film Wild Geraas is niet welkom bij de nationale media.
Wild Geraas: belangrijkste documentaire over Zwarte Piet van het jaar

De eenzijdige berichtgeving over het ontstaan van Zwarte Piet heeft vervelende gevolgen.
Ouders houden kinderen bewust thuis vanwege Zwarte Piet

Terwijl dat helemaal niet nodig is.
Zwarte Piet mag gewoon zwart zijn

Pietennieuws
Vergulde pieten leiden opnieuw tot discussie
Vergulde Piet lijdt ook tot ophef.

quote:
Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.

Disclaimer: Elke gelijkenis van Sinterklaas en Zwarte Piet met bestaande personen berust op louter toeval.
pi_157952658
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 12:25 schreef PippenScottie het volgende:

[..]

De discussie is niet begonnen met Zwarte Piet = Racisme.
De discussie loopt al een paar generaties, maar heeft vrij weinig resultaat gehad.

De laatste jaren lijkt de discussie eindelijk 'critical mass' te hebben bereikt en niet meer te stuiten te zijn. Opkomst van internet en sociale media zijn daar natuurlijk debet aan.
Zwarte piet is populairder dan ooit. Zowel op social media als daar buiten.
Wat verandert is, is dat een aantal tegenstanders steeds wilder om zich heen is gaan schoppen. Een vergelijkbare reactie van een kleiner groepje voorstanders staat daar weer tegenover.

Als je met je 'criticall mass' bedoeld dat veruit de meeste mensen de discussie zat zijn, dan heb je gelijk. Maar dat zal er geenszins toe leiden dat zwarte piet afgeschaft zal worden. Hij is namelijk populairder dan ooit.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Moderator dinsdag 1 december 2015 @ 20:07:24 #3
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_157952662
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2015 19:50 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nogmaals, ik weet wel dat er op school een nogal rooskleurig beeld werd geschetst van onze geschiedenis. Zelfs de politionele acties werden een beetje weggemoffeld, en over ons slavernijverleden leerde ik pas toen ik van school af was en op mij eigen houtje mij ging verdiepen in onze historie.
weggemoffeld wil ik het niet noemen maar maar tot geschiedenis een keuzevak werd vond ik het iig heel heel heeeeeeel beknopt ... als er dan toevallig een onderwerp voorbij komt wat je wel kan schelen kan ik me ergens wel voorstellen dat dat een wrang aanvoelt

daarna kwam het natuurlijk wel uitvoerig aan bod maar dat is ook logisch want dan toen was er ineens wel tijd om er wat dieper op in te gaan

maar je zat natuurlijk niet met mij op school, misschien was de geschiedenisles bij jullie wel gewoon klote
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_157952996
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:07 schreef sp3c het volgende:

[..]

weggemoffeld wil ik het niet noemen maar maar tot geschiedenis een keuzevak werd vond ik het iig heel heel heeeeeeel beknopt ... als er dan toevallig een onderwerp voorbij komt wat je wel kan schelen kan ik me ergens wel voorstellen dat dat een wrang aanvoelt

daarna kwam het natuurlijk wel uitvoerig aan bod maar dat is ook logisch want dan toen was er ineens wel tijd om er wat dieper op in te gaan

maar je zat natuurlijk niet met mij op school, misschien was de geschiedenisles bij jullie wel gewoon klote
Het was niet zozeer klote, er was gewoon meer aandacht voor andere onderwerpen. Zo kwamen de wereldoorlogen uitvoerig aan bod, evenals de Russische revolutie (en de periode tot aan het vallen van de muur), evenals de geschiedenis van Nederlands Indie, waarbij er dan weer weinig aandacht was voor de politionele acties.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 1 december 2015 @ 20:18:41 #5
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_157953012
heeft iemand een idee hoe de pieten discussie ooit zal stoppen. Het is net of het een vast ritueel is van het Sinterklaasfeest. We komen er gewoon nooit meer vanaf.
pi_157953027
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:18 schreef KingRadler het volgende:
heeft iemand een idee hoe de pieten discussie ooit zal stoppen. Het is net of het een vast ritueel is van het Sinterklaasfeest. We komen er gewoon nooit meer vanaf.
Negeren misschien?
  dinsdag 1 december 2015 @ 20:21:57 #7
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_157953099
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  Moderator dinsdag 1 december 2015 @ 20:22:35 #8
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_157953115
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:18 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het was niet zozeer klote, er was gewoon meer aandacht voor andere onderwerpen. Zo kwamen de wereldoorlogen uitvoerig aan bod, evenals de Russische revolutie (en de periode tot aan het vallen van de muur), evenals de geschiedenis van Nederlands Indie, waarbij er dan weer weinig aandacht was voor de politionele acties.
eigenaardige keuze ... Russische revoluties kregen wij niet maar Nederlands Indie (van van Heutsz tot de overdracht van NNG) kregen we wel

misschien een stukje persoonlijke voorkeur van de docent ofzo
pi_157953174
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:18 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Bij mij op school was er ook veel aandacht voor de geschiedenis van Nederlands Indie, inclusief de foute kant van Nederland. Maar ik kan me weer niets over de Russische revolutie herinneren, maar wel werd maandenlang de Spaanse oorlog met alle acties van de Geuzen besproken.

Het zal erg verschillen van school tot school.
pi_157953185
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:22 schreef sp3c het volgende:

[..]

eigenaardige keuze ... Russische revoluties kregen wij niet maar Nederlands Indie (van van Heutsz tot de overdracht van NNG) kregen we wel

misschien een stukje persoonlijke voorkeur van de docent ofzo
In het examenjaar havo kwamen (komen?) altijd maar twee onderwerpen aan bod en die werden dan extra uitgediept.
pi_157953191
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Bij mij op school was er ook veel aandacht voor de geschiedenis van Nederlands Indie, inclusief de foute kant van Nederland. Maar ik kan me weer niets over de Russische revolutie herinneren, maar wel werd maandenlang de Spaanse oorlog met alle acties van de Geuzen besproken.

Het zal erg verschillen van school tot school.
Elk jaar wisselen de examenonderwerpen ook.
  Moderator dinsdag 1 december 2015 @ 20:25:43 #12
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_157953215
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:24 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

In het examenjaar havo kwamen (komen?) altijd maar twee onderwerpen aan bod en die werden dan extra uitgediept.
ow naja dat zal het verklaren dan he :)

problem solved
pi_157953352
Hoe kregen de leerlingen dat aangereikt dan, neutraal zodat ze zich een persoonlijk oordeel konden vellen?
Of kregen ze daar de persoonlijke noot van de leraar, aan toegevoegd?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-12-2015 20:30:57 ]
  dinsdag 1 december 2015 @ 20:35:01 #14
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_157953480
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:19 schreef john2406 het volgende:

[..]

Negeren misschien?
hoe dan, het komt elke dag wel ergens in de media
pi_157953484
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:24 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Elk jaar wisselen de examenonderwerpen ook.
maar wat je in de jaren voor je eindexamen krijgt kan verschillen per school. bij ons was het prehistorie -> oude beschavingen -> ottomaanse rijk -> koloniën -> de oorlogen
en dan zal ik vast nog wat vergeten. de foute kant werd nogal... benadrukt.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_157953525
quote:
99s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:35 schreef bijdehand het volgende:

[..]

maar wat je in de jaren voor je eindexamen krijgt kan verschillen per school. bij ons was het prehistorie -> oude beschavingen -> ottomaanse rijk -> koloniën -> de oorlogen
De onderwerpen die je noemt zijn nou niet echt 'foute' voorbeelden.
pi_157953550
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:35 schreef KingRadler het volgende:

[..]

hoe dan, het komt elke dag wel ergens in de media
Je hebt geen knop erop aan uit?
Ik reageer er ja ook op, maar mij jeukt het niet veel meer, die van ons is oud genoeg, en die kwam op een gegeven moment thuis met het verhaal Sint bestaat niet!
Dat heeft me een vriendje op school verteld, waarop ik meteen, dan zal je wel niks meer krijgen als je het nu al weet!
pi_157953554
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:36 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

De onderwerpen die je noemt zijn nou niet echt 'foute' voorbeelden.
nou, bij de kolonien kregen we een hoop over uitbuiting, slavernij en dat soort ondeugden
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_157953569
quote:
99s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:37 schreef bijdehand het volgende:

[..]

nou, bij de kolonien kregen we een hoop over uitbuiting, slavernij en dat soort ondeugden
Wat kregen jullie dan over de tweede wereld oorlog?
En over de bevrijding, was het wel een bevrijding of kwam men zich alleen de geleerden halen, tegen elke prijs.
Omdat Rusland vanuit het Oosten oprukte?

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 01-12-2015 20:39:47 ]
  Moderator dinsdag 1 december 2015 @ 20:39:14 #20
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_157953585
quote:
99s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:35 schreef bijdehand het volgende:

[..]

ja dat hoor je vaker, was bij ons ook een beetje daarom ben ik altijd verbaasd dat de zwarte bladzijden genegeerd zouden worden

nu was het gewoon feitelijk correct hoor verder en ik ben blij dat ze het behandeld hebben maar achteraf had ik naast bv Kapitein Westerling ook wat willen leren over Generaal Spoor ofzo ... voor de balans als het ware
pi_157953606
quote:
99s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:37 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Wij niet.

De VOC scheen vooral heel tof te zijn geweest. En de Spanjaarden waren gemeneriken.
pi_157953630
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:38 schreef john2406 het volgende:

[..]

Wat kregen jullie dan over de tweede wereld oorlog?
dat kan ik niet precies zeggen aangezien ik daarover zoveel heb gelezen na school dat ik niet weet wat ik gehad heb en wat ik zelf gelezen heb
pi_157953683
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:39 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja dat hoor je vaker, was bij ons ook een beetje daarom ben ik altijd verbaasd dat de zwarte bladzijden genegeerd zouden worden

nu was het gewoon feitelijk correct hoor verder en ik ben blij dat ze het behandeld hebben maar achteraf had ik naast bv Kapitein Westerling ook wat willen leren over Generaal Spoor ofzo ... voor de balans als het ware
ik snap dat ook nooit! bij ons werd er niet moeilijk over gedaan om de zwarte bladzijden in de spotlight te zetten. zal wel schuldgevoel geweest zijn, maar ik had wel wat leukere dingen erbij willen krijgen!
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:39 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wij niet.

De VOC scheen vooral heel tof te zijn geweest. En de Spanjaarden waren gemeneriken.
dan ben ik blij dat ik niet bij jou op school zat :')
pi_157953753
Ik ben een hoop vergeten vooral van Piet Hein, welke rol deze speelde en de rijkdom welke deze meebracht, als ik me het goed herinner.
pi_157953793
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:44 schreef john2406 het volgende:
Ik ben een hoop vergeten vooral van Piet Hein, welke rol deze speelde en de rijkdom welke deze meebracht, als ik me het goed herinner.
mijn interesse heeft nooit echt bij personen gelegen maar meer bij de bewegingen van de geschiedenis
pi_157953824
quote:
99s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:45 schreef bijdehand het volgende:

[..]

mijn interesse heeft nooit echt bij personen gelegen maar meer bij de bewegingen van de geschiedenis
Aan de geschiedenis hangt vaak 1 persoon, de beweging kwam meestal ernaar.

Komt heel die Pieten discussie niet van 1 persoon?

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 01-12-2015 20:47:49 ]
pi_157953860
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:46 schreef john2406 het volgende:

[..]

Aan de geschiedenis hangt vaak 1 persoon, de beweging kwam meestal ernaar.
eens, maar die persoon is vaak interessant en de mensen eromheen zijn voor mij meer anekdotes
pi_157954415
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:39 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

De VOC scheen vooral heel tof te zijn geweest.

:+
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_157954470
quote:
Zou deze de geschiedenis wel gekend hebben van toen?
pi_157954552
Iedereen heeft zijn eigen herinnering aan wat hij op school heeft geleerd. Dat lijkt me nou niet echt betrouwbaar. Ik weet zelf helemaal niks meer van wat ik in de onderbouw aan geschiedenis kreeg, omdat dat voor mij toen een matig vak was waar ik vaak vijfjes en zesjes op haalde. Pas vanaf de bovenbouw begon ik me ervoor te interesseren, haalde ik negens, en weet ik nog goed hoeveel aandacht er in de bovenbouw (in 2006 havo gehaald) aan de wereldoorlogen en de Koude Oorlog besteed werd.

Waar het hier om gaat is de bewering van Sylvana over 'geschiedenisboeken vol onjuiste en onvolledige informatie'. Hoe dat in haar tijd is kan ik niet zeggen, ik durf wel te wedden dat ze zelf geen poging gedaan heeft om de geschiedenisboeken uit haar jeugd nog eens in de archieven op te zoeken om haar herinneringen van jaren geleden te controleren. Het leuke van zulke oude herinneringen is namelijk dat je jaren de tijd hebt om ze in je hoofd te spinnen zodat ze aansluiten bij je huidige opvattingen. Zie bijvoorbeeld al die mensen die nog precies weten hoe ze de moord op Kennedy op tv hebben gezien, terwijl dat in feite in Nederland heel slecht op de tv is gekomen. Sylvana is ooit Char, het medium gaan presenteren nadat de vorige presentatrice wegens ethische bezwaren gestopt is. Zou die de intellectuele eerlijkheid hebben om haar aannames en jonge herinneringen na te checken?

Voor wat het waard is: zelfs als het geschiedenisonderwijs destijds te rooskleurig was, dan is dat nu wel anders. Ik heb zelf nog recent de laatste paar edities van Geschiedeniswerkplaats mogen doornemen. Daar zal vast nog veel op aan te merken zijn, maar er wordt gewoon verteld hoe het zat met die slavernij en het kolonialisme. Zowel door droge feiten als door verhalen van mensen. Verhalen van daders, slachtoffers, en b.v. Europeanen als Multatuli die kritisch waren. Ook staat er feitelijk in wie precies die slaven aan de Europeanen verkochten. Als je Sylvana Simons de oplage van Geschiedeniswerkplaats en een schaar zou geven, vraag ik me af of die passage erin zou blijven staan.
pi_157954670
Hoe staat of stond het in de bijbel?
Als je omkijkt verander je in een zoutpilaar!
  Moderator dinsdag 1 december 2015 @ 21:51:18 #33
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_157955678
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 21:08 schreef john2406 het volgende:

[..]

Zou deze de geschiedenis wel gekend hebben van toen?
mogelijk zat hij bij koosvogels op school _O-
pi_157956214
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 21:51 schreef sp3c het volgende:

[..]

mogelijk zat hij bij koosvogels op school _O-
Gelukkig is de middelbare school slechts een opstapje.

Maar neem zo'n serie als De Gouden Eeuw, die gepresenteerd werd door Hans Goedkoop. Machtig interessant, maar buiten wat bedenkingen bij de misdaden van Coen, ging het vooral over hoe geweldig de Republiek wel niet was.

Na de oorlog is decennialang beeld blijven bestaan dat half Nederland bij het verzet zat.

Srebrenica is ook nog steeds een gevoelig onderwerp. Dat aansnijden leidt al snel tot verhitte reacties. Ook hier op FOK!

Denk ook dat het menselijk is. Je wil vooral niet worden herinnerd worden aan het falen van een bevolking waar jij deel van uitmaakt.
pi_157956274
Onze examens destijds gingen over het einde van de 2e WO en de republiek China. Daarnaast nog 2 eigen onderwerpen (voor mij Amerikaanse burgeroorlog en Iwan de Verschrikkelijke).

Geschiedenis is leuk en aardig, maar veel mensen interesseert het gewoon nauwelijks iets. En waarom zouden ze. Je leeft nu, maak er nu wat van.

Van de geschiedenis is de belangrijkste de les dat je leert van de fouten die gemaakt zijn. Slavernij is al lang afgeschaft. Get over it.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  Moderator dinsdag 1 december 2015 @ 22:28:45 #36
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_157956779
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2015 22:11 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Gelukkig is de middelbare school slechts een opstapje.

Maar neem zo'n serie als De Gouden Eeuw, die gepresenteerd werd door Hans Goedkoop. Machtig interessant, maar buiten wat bedenkingen bij de misdaden van Coen, ging het vooral over hoe geweldig de Republiek wel niet was.

Na de oorlog is decennialang beeld blijven bestaan dat half Nederland bij het verzet zat.

Srebrenica is ook nog steeds een gevoelig onderwerp. Dat aansnijden leidt al snel tot verhitte reacties. Ook hier op FOK!

Denk ook dat het menselijk is. Je wil vooral niet worden herinnerd worden aan het falen van een bevolking waar jij deel van uitmaakt.
ik krijg meer de indruk dat we vooral herinnerd moeten worden aan het falen

daarom komt Srebrenica steeds terug en niet de acties op mt. Igman en daarom weet iedereen dat er na de tweede wereldoorlog meer verzetsstrijders waren dan tijdens maar weet bijna niemand 1 plaats te noemen waar de Irene brigade een tussenstup heeft gemaakt tijdens haar tour in west Europa
pi_157957063
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 22:28 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik krijg meer de indruk dat we vooral herinnerd moeten worden aan het falen

daarom komt Srebrenica steeds terug en niet de acties op mt. Igman en daarom weet iedereen dat er na de tweede wereldoorlog meer verzetsstrijders waren dan tijdens maar weet bijna niemand 1 plaats te noemen waar de Irene brigade een tussenstup heeft gemaakt tijdens haar tour in west Europa
'De Gouden Eeuw' kijken op uitzending gemist. Die gaat vooral over hoe vooruitstrevend, rijk, machtig en modern wij Nederlanders waren in de 17e eeuw.

Oh, en Tilburg. Maar ik heb een paar jaar geleden dan ook een man geïnterviewd die bij de PIB heeft gezeten.
pi_157957787
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2015 22:37 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Oh, en Tilburg. Maar ik heb een paar jaar geleden dan ook een man geïnterviewd die bij de PIB heeft gezeten.
En die man was niet uitgezocht?
Of had je er meerdere zodat je het verhaal wat je het beste aanstond kon nemen?

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 01-12-2015 23:09:30 ]
  Moderator dinsdag 1 december 2015 @ 23:19:32 #39
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_157958488
quote:

[..]

'De Gouden Eeuw' kijken op uitzending gemist. Die gaat vooral over hoe vooruitstrevend, rijk, machtig en modern wij Nederlanders waren in de 17e eeuw.

uitzonderingen bevestigen de regel
pi_157960563
quote:

[..]

Er werden ook continu maatschappelijk verantwoorde bruggetjes gemaakt naar nu. Zoals over de nuttige effecten van immigratie. Geheel uit zijn verband getrokken natuurlijk.
pi_157960981
quote:
‘Haal het niet in je bolle harses om als Zwarte Piet te komen’

Henk Sneider (46), vader van Brian (6) en getrouwd met Anja (36), blogt als 'eerlijke vader'. Vandaag over: Pakjesavond.

De Sinterklaasviering wordt dit jaar geen kloten aan bij ons, ik kan het niet anders zeggen. Sinds die kleine jongen 2 is, vierden we het altijd samen met mijn zus en haar gezin. En altijd speelde onze gekke ome Joop voor Sinterklaas en zijn kinderen Peet en Jan voor Zwarte Piet. Maar mijn zus wil het niet meer hebben.

Ze wil nog wel Sinterklaas vieren volgens onze familietraditie, maar ze wil dat Peet en Jan zich niet meer zwart schminken, maar in een andere kleur. “Want Zwarte Piet is racisme”, zei ze over de telefoon. Dus ze ging onze neven bellen dat die het niet in hun bolle harses moesten halen om als zwarte Zwarte Piet te komen. Die gasten meteen bij mij op de WhatsApp natuurlijk. Wat ze daar nou mee aanmoesten?

Ik heb gezegd dat mijn zus de tering kan genieten. Het zal toch gofferdomme niet zo zijn dat die trut in haar eentje bepaalt dat alles anders moet, terwijl mijn zwager, ik, Anja van mij, onze Brian en hun drie kinderen er nooit iets over te mekkeren hebben gehad?

Maar ik weet nu al wat er zaterdagavond gebeurt. Als ome Joop met zijn zwarte Zwarte Pieter binnen komt, gaat mijn zus uit haar plaat. En die heeft een stem als een bootwerker en begint meteen te schelden tegen mijn zwager en mij en misschien ook nog wel tegen Anja, dus dan is de sfeer helemaal naar de gallemiezen. Dan gaat dat smoelwerk van haar op half zeven en dan komt er serieus geen aardig woord meer uit. En dan heeft ze het gedicht (ik heb haar getrokken) nog niet eens gelezen.

Nou zouden we natuurlijk die muts d’r zin kunnen geven, maar ik ben een man van principes en mijn zwager is dat in principe ook. Dus voor ons staan twee dingen vast: Zwarte Piet heet niet voor niets Zwarte Piet en we gaan onze kinderen op Sinterklaasavond schandalig verwennen. Al is dat met een grens van 200 euro per kind steeds moeilijker, want alles wordt rap duurder, mensen.
8}

https://www.mamafamily.nl(...)zwarte-piet-te-komen
pi_157961097
Interessante docu:
http://edition.cnn.com/20(...)piet-feat/index.html

Als kind heb ik altijd genoten van sinterklaas en zwarte piet maar dit doet er mij wel over nadenken. Zwarte piet is niet meer van deze tijd.
  Moderator woensdag 2 december 2015 @ 11:44:07 #43
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_157961166
quote:
het feestje voor de verandering zelf organiseren komt niet in zijn hoofd op :')
pi_157961467
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 02:40 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Er werden ook continu maatschappelijk verantwoorde bruggetjes gemaakt naar nu. Zoals over de nuttige effecten van immigratie. Geheel uit zijn verband getrokken natuurlijk.
Precies. Bij vlagen had het meer weg van een npo propagadawerkje dan een serieuze documentaire
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
pi_157962384
quote:
Het sinterklaasfeest heeft het in Nederland na de Reformatie moeten opnemen tegen protestantse bezwaren tegen de katholieke heiligenverering. Protestantse predikanten probeerden het feest af te schaffen, omdat zij het als een katholiek bijgeloof veroordeelden. Rond 1600 werd het bijvoorbeeld in Delft verboden om deze feestdag te vieren[6] en vaardigden sommige steden een verbod af op schoenzetten, of openbare verkoop van sinterklaaslekkernijen.
Even deze op deze
quote:
Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_157962518
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 22:13 schreef Montagui het volgende:
Onze examens destijds gingen over het einde van de 2e WO en de republiek China. Daarnaast nog 2 eigen onderwerpen (voor mij Amerikaanse burgeroorlog en Iwan de Verschrikkelijke).

Geschiedenis is leuk en aardig, maar veel mensen interesseert het gewoon nauwelijks iets. En waarom zouden ze. Je leeft nu, maak er nu wat van.

Van de geschiedenis is de belangrijkste de les dat je leert van de fouten die gemaakt zijn. Slavernij is al lang afgeschaft. Get over it.
Die is nog gewoon aanwezig. Zelfs in Nederland. Het is hier alleen verboden
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  woensdag 2 december 2015 @ 13:38:51 #47
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_157963687
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 11:39 schreef Atak het volgende:
Interessante docu:
http://edition.cnn.com/20(...)piet-feat/index.html

Als kind heb ik altijd genoten van sinterklaas en zwarte piet maar dit doet er mij wel over nadenken. Zwarte piet is niet meer van deze tijd.
Vind je dit echt een interessante docu? Die vent moet zich schamen voor dit flutfilmpje. Ongeacht of je voor of tegen zwarte piet bent, kan je hier als Nederlander toch niks mee? Die vent moet toch snappen dat het symbool "blackface" uit de VS toch helemaal niks te maken heeft met het symbool "zwate piet" uit Nederland? Ik kan er best inkomen dat hij zwarte piet vervelend vindt, maar wat hij hier doet is echt belachelijk. Nederlanders worden weggezet als domme überrascisten. Hij geeft ook gewoon toe dat het een eenzijdige docu is met als doel gene op te wekken en buitenlandse druk op Nederland te veroorzaken. Ik dacht dat die vent een fenomeen was, maar dit is echt zwaar onder de maat.

O ja, volgend jaar gaat hij de KKK in Spanje bestrijden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Siesta & Fiesta!
pi_157964232
In de VS hebben ze de Krampus ontdekt. De Krampus-nights schieten als paddestoelen uit de grond. ;) http://dangerousminds.net(...)_american_mainstream
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_157964283
In Japan hebben ze een traditie die wel wat weg heeft van de Krampus/Zwarte Piettraditie: Namahage. En in Japan doen ze niet lullig maar moeten de kinderen gewoon angst aangejaagd worden.
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_157965194
De strijd om ZwartePiet.nl duurt nog dik 5 uur.

Huidige veilingstand: 1350,-

Het zou toch diep treurig zijn als deze in handen zou komen van anti-Pieten.
quote:
Voor- en tegenstanders strijden om zwartepiet.nl

Vanavond proberen voor- en tegenstanders van zwarte piet hun slag te slaan bij online veilinghuis Catawiki. Tijdens een domeinnamenveiling met 50 domeinnamen komt voor het eerst de domeinnaam zwartepiet.nl onder de hamer.

Het online veilinghuis geeft aan dat er veel belangstelling is voor de naam. Woensdagmiddag stond de teller op 570 euro.

De domeinnaam is veel geld waard omdat hij bovenaan komt als je in Google zoekt op Zwarte Piet, legt veilingmeester Romano Jennekens uit.
,,Hierdoor trekt de website automatisch veel bezoekers en kun je dus veel mensen informeren over je standpunten. Dit domein zal waarschijnlijk een belangrijke rol gaan spelen in de toekomstige discussie. Aan de biedingen zien we inmiddels dat zowel voor- als tegenstanders geïnteresseerd zijn. En dat kan aan het einde van de veiling een mooie biedstrijd opleveren''.

Ondernemers
,,Het feest van sinterklaas draait natuurlijk vooral ook om cadeau's. En een domeinnaam als zwartepiet.nl zou ook heel geschikt kunnen zijn voor een webshop om speelgoed te verkopen. Ik ben bang dat als een ondernemer echt zijn zinnen zet op deze domeinnaam dat zowel de voor- als tegenstanders achter het net zullen vissen'', aldus veilingmeester Jennekens.

De veiling sluit vanavond vanaf 20.00 uur en is te bekijken via www.catawiki.nl/zwartepiet

De duurste domeinnaam die ooit in Nederland is verkocht is de site vakantie.nl.
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)-zwartepiet-nl.dhtml

en

http://veiling.catawiki.nl/kavels/3562165-zwartepiet-nl
  Forum Admin woensdag 2 december 2015 @ 15:03:11 #51
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_157965256
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 14:59 schreef Montagui het volgende:

[..]

en

Dit is te treurig gewoon. Echt, ik heb er geen woorden voor..

Beter koopt Kim Holland de site en laat ze er klompdragende wietrokende zwarte pieten homoseks zien. Nederland in optima forma.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 2 december 2015 @ 15:11:14 #52
450957 ikgunjullievharte
Love to be different!
pi_157965404
Ik vind dat als witte mensen zich willen schminken om als zwarte mensen eruit te mogen zien, een diepgaand betekenis heeft. Ze zijn niet tevreden met hun huidskleur.

De zwarte kleur geeft jullie tenminste een kleur en maakt jullie juist mooi.
Voor mijn part mag Sinterklaas elke dag er zijn.

Daarnaast, een goede voorbeeld voor de kinderen zullen zijn, als de ouders niet tegen hun kinderen liegen. Dat leren jullie de kinderen toch, ze mogen niet liegen?!

Wees een goede voorbeeld door niet te liegen over: de herkomst van de cadeau, wie is sinterklaas echt etc. etc. Dan zal het voor veel arme kinderen (letterlijk en figuurlijk) te begrijpen is, waarom ze geen cadeau krijgen. Want als SINT zo "goed" en "heilig" is, zou hij ieder kind gelijk moeten behandelen?!
pi_157965505
Naar bovenstaande reactie, hoe zit het eigenlijk met carnaval, dan sminken zich zat mensen zwart b.v. dat zijn toch blackface dan of niet?
pi_157967264
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 14:59 schreef Montagui het volgende:

[..]

en

Denk dat Sylvanaatje Simons nu langs de deuren gaat om geld in te zamelen _O-
pi_157975119
http://dangerousminds.net(...)_american_mainstream

quote:
With a major motion picture release and several significant organized events coming up across the United States this weekend, 2015 may be the year Krampus, the Christmas devil, breaks through to the American mainstream.

Krampus, for anyone out of the loop, is a horned, anthropomorphic, demon-like creature who, according to Alpine folklore, is a companion to Saint Nicholas. He acts as the yin to Santa’s yang—punishing the naughty children while Saint Nicholas rewards the good. Krampus provides the dark balance to Saint Nicholas’ light.
pi_157981159
De domeinnaam Zwartepiet.nl uiteindelijk verkocht voor 2703 euro.
quote:
Domeinnaam zwartepiet.nl geveild

Zwartepiet.nl heeft een nieuwe eigenaar. De domeinnaam werd woensdag geveild door internetveilinghuis Catawiki en ging voor 2703 euro naar de hoogste bieder, een ondernemer uit Zuid-Holland. Wat hij of zij met zwartepiet.nl gaat doen, is niet bekend.

Het winnende bod werd vlak voor het sluiten van de veiling gedaan en niet meer overboden.

Volgens veilingmeester Romano Jennekens is zwartepiet.nl een waardevolle domeinnaam: "De kans is groot dat een website met deze premium domeinnaam straks bovenaan staat als je in Google zoekt op 'zwarte piet'. Hierdoor trekt de website automatisch veel bezoekers en kun je dus veel mensen informeren over je standpunten. Dit domein zal waarschijnlijk een belangrijke rol gaan spelen in de toekomstige discussie". Maar ook een webshop voor speelgoed sluit Jennekens niet uit.
http://www.telegraaf.nl/d(...)et.nl_geveild__.html
pi_157983946
Kinderen vinden Zwarte Piet aardig en slim

03-12-15 10:14 uur - Bron: ANP
Share on twitterShare on facebookMore Sharing Services

Beeld van 'dom en lui' klopt niet © anp
Kleine kinderen hebben een positief beeld van Zwarte Piet. Ze vinden hem aardig, slim en hardwerkend. Slechts een kleine groep denkt dat Piet dom of lui is. Ze zijn zich nauwelijks bewust van zijn kleur. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Leiden.

De onderzoekers keken ook naar de mening van de ouders. Als die willen dat Zwarte Piet verandert, zagen de kinderen Piet vaker als lui en dom. 'Misschien hebben deze kinderen gesprekken van ouders opgevangen over dit onderwerp waardoor ze zich meer bewust zijn van de mogelijk negatieve kenmerken van Zwarte Piet', zei onderzoeksleidster Judi Mesman, hoogleraar diversiteit in opvoeding en ontwikkeling, op de website van de universiteit.

(Door: Redactie) PAROOL
pi_157987382
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2015 11:45 schreef Jaroon het volgende:
Kinderen vinden Zwarte Piet aardig en slim

03-12-15 10:14 uur - Bron: ANP
Share on twitterShare on facebookMore Sharing Services

Beeld van 'dom en lui' klopt niet © anp
Kleine kinderen hebben een positief beeld van Zwarte Piet. Ze vinden hem aardig, slim en hardwerkend. Slechts een kleine groep denkt dat Piet dom of lui is. Ze zijn zich nauwelijks bewust van zijn kleur. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Leiden.

De onderzoekers keken ook naar de mening van de ouders. Als die willen dat Zwarte Piet verandert, zagen de kinderen Piet vaker als lui en dom. 'Misschien hebben deze kinderen gesprekken van ouders opgevangen over dit onderwerp waardoor ze zich meer bewust zijn van de mogelijk negatieve kenmerken van Zwarte Piet', zei onderzoeksleidster Judi Mesman, hoogleraar diversiteit in opvoeding en ontwikkeling, op de website van de universiteit.

(Door: Redactie) PAROOL
Dus als ouder iets tegen Zwarte Piet hebben dichten de kinderen Zwarte Piet negatieve eigenschappen toe en anders niet. oO/
pi_157987386
Een wat uitgebreider artikel:

quote:
Kind ziet Piet als clown, niet als zwart

‘Gelovige’ kinderen delen Sints hulpje in op de kleur van zijn jasje of op andere details. Hij hoort niet bij de echte wereld, hij lijkt een fantasiefiguur.

Jonge kinderen associëren Zwarte Pieten eerder met clowns, fantasiefiguren dus, dan met mensen met een zwarte huidskleur. En: kinderen vinden Zwarte Piet sowieso geweldig. Dat zijn de belangrijkste resultaten van het allereerste, verkennende onderzoek naar de vraag hoe kinderen van 5 tot 7 jaar (Sint-‘gelovigen’ dus) Zwarte Piet zien. Judi Mesman, hoogleraar ‘diversiteit in opvoeding en ontwikkeling’ aan de Universiteit Leiden, voerde het begin november uit, vlak voor de landelijke intocht van Sinterklaas.

Er is in Nederland nog niet eerder onderzoek gedaan naar de manier waarop kinderen over mensen met verschillende huidskleuren leren denken, vertelt Mesman op haar werkkamer in Leiden. „Dit onderzoek heeft natuurlijk een beetje grappige insteek, maar de vraag is serieus: hoe groeien kinderen in Nederland eigenlijk op als het gaat om mensen met een donkere huidskleur, vanaf welke leeftijd maken ze welk onderscheid? Daar weten we nog niets van!” Mesman werkt nu aan zulk onderzoek, zonder Zwarte Piet.

Haar zwartepietonderzoek is een eerste verkenning: de resultaten zijn nog niet in een wetenschappelijk tijdschrift gepubliceerd (dat zou zo snel ook niet kunnen). De steekproef – 201 kinderen van voornamelijk hoogopgeleide, witte ouders, geworven via Facebook en via via – is ook niet representatief voor heel Nederland. Van de ouders in het onderzoek vond 18 procent Zwarte Piet racistisch.

Mesman gaf de kinderen verschillende taakjes om vast te stellen waarmee ze Zwarte Piet associëren. „Het was zeker geen overweldigende automatische reactie om op huidskleur in te delen”, zegt Mesman. „En er was een grote groep die naar heel andere dingen keek, zoals: ‘die hebben iets geels op hun trui’, of ‘die hebben hun jasje open’.” Sommige kinderen vonden de opdracht moeilijk omdat ze niet direct een goede oplossing zagen, zegt Mesman. Haar eigen dochter van 7 begreep er oprecht niets van toen ze haar voordeed dat je de kaartjes behalve op fantasie-echt ook op huidskleur kunt sorteren.

“Voor veel mensen is Zwarte Piet iets fijns. Heel heftig als hij dan fout is”

Judi Mesman hoogleraar diversiteit

In het verkennende onderzoek wilde Mesman niet alleen weten hoe kinderen Zwarte Piet categoriseren, maar ook hoe ze hem beoordelen.

De resultaten hiervan gingen tegen het stereotype in, vertelt Mesman: „De kinderen vonden Piet aardig, belangrijk, slim, lief en een harde werker. De zwarte en witte mensen, die vonden ze lui. Maar ja, Zwarte Piet en de clown hebben natuurlijk ook een beroep, hè.” Wel vond 83 procent van de kinderen Zwarte Piet een ‘hulpje’.

Wat de kinderen van Zwarte Piet vonden, hing vrijwel niet samen met wat hun ouders van Zwarte Piet vinden.

Wat vindt ze eigenlijk zelf van Zwarte Piet? „Ik probeer beide kanten te zien”, zegt Mesman. „Mijn onderzoek is ook geen pleidooi om te zeggen: zie je wel, Zwarte Piet is niet erg. Dat het een racistisch stereotype is, met dat kroeshaar en die dikke rode lippen, daar kun je niet omheen. Maar voor heel veel mensen is hij iets fijns en leuks. Dan is het heel heftig als mensen je gaan vertellen dat Zwarte Piet fout is.”

Geef het wat tijd, zegt ze. „Ik moest mijn kinderen uitleggen dat de komkommers vroeger krom waren. Ik denk dat mijn kinderen aan hun kinderen zullen moeten uitleggen wie Zwarte Piet was. Maar zo’n verandering in één generatie – dat is best snel!”
Kinderen zien Zwarte Piet dus inderdaad zoals ie bedoeld is. Daar kunnen veel ouderen nog wat van leren!
pi_157987448
quote:
11s.gif Op donderdag 3 december 2015 14:49 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Dus als ouder iets tegen Zwarte Piet hebben dichten de kinderen Zwarte Piet negatieve eigenschappen toe en anders niet. oO/
Als ouders dat zo doorgeven aan kinderen is men blijkbaar negatiever........lijkt mij erg logisch.
pi_157987784
quote:

[..]

Tja, ik zei het al vaker, de perceptie en het gekwetst zijn ligt voornamelijk aan de opvoeding.
pi_157989530
quote:
Om te achterhalen in hoeverre ze Zwarte Piet associëren met zwarte mensen, moesten de kinderen plaatjes van clowns, Zwarte Pieten, blanke en zwarte mensen sorteren door ze over twee stapeltjes te verdelen. Van de 5-jarigen sorteerde 3 procent op huidskleur. Van de 6-jarigen legde 11 procent wit bij wit en zwart bij zwart. Van de 7-jarigen was dat 20 procent. Vooral kinderen die veel in aanraking komen met andere culturen en huidskleuren, lijken geneigd om een indeling te maken op huidskleur. De grootste groep kinderen (35 procent) deelde Zwarte Piet in bij de clowns. De manier waarop kinderen Zwarte Piet beleven, weerspiegelt niet de opvattingen van de ouders. Volgens de onderzoekers is dat logisch omdat er sowieso veel gelogen wordt rond het Sinterklaasfeest. 'Een open gesprek over Zwarte Piet ligt niet voor de hand', aldus Mesman. Eén derde van de (overwegend hoogopgeleide) ouders in dit onderzoek steunt veranderingen in het uiterlijk van Piet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 3 december 2015 @ 20:03:37 #64
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_157993928
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2015 16:20 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Linkje?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_157993982
quote:
1s.gif Op donderdag 3 december 2015 20:03 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Linkje?
Een regeltje laten zoeken in google leverde mij dit op!

http://www.volkskrant.nl/(...)onkere-man~a4200363/
  donderdag 3 december 2015 @ 20:09:15 #66
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_157994078
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2015 20:05 schreef john2406 het volgende:

[..]

Een regeltje laten zoeken in google leverde mij dit op!

http://www.volkskrant.nl/(...)onkere-man~a4200363/
Ik zit op mijn telefoon. Maar dank je wel.

Opmerkelijk dat de Volkskrant of all kranten daar mee aan komt zetten
  vrijdag 4 december 2015 @ 01:37:19 #67
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_158002434
Ik ben inmiddels overleden
pi_158003554
quote:
Mooi om te zien dat er ook nog mensen zijn die normaal kunnen genieten zonder de waanzin zoals hier in Nederland.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_158003588
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2015 14:49 schreef Montagui het volgende:
Een wat uitgebreider artikel:

[..]

Kinderen zien Zwarte Piet dus inderdaad zoals ie bedoeld is. Daar kunnen veel ouderen nog wat van leren!
Daar draait het toch uiteindelijk om. Het feest is uiteindelijk bedoeld voor de allerkleinsten.
  vrijdag 4 december 2015 @ 07:57:41 #70
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_158003888
quote:

[..]

Die anti-Pieten zien dan ook geen Zwarte Piet, maar een neger. Dus...
  vrijdag 4 december 2015 @ 10:36:08 #71
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_158005739
quote:
_O_
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  vrijdag 4 december 2015 @ 10:38:05 #72
3542 Gia
User under construction
pi_158005769
quote:
Leuk stuk! En dan gaat moeders uit haar plaat, kinderen overstuur en van hun geloof af, en wie krijgt dan de zwarte piet toegespeeld? Juist, oom en de neefjes.

Gevalletje familiediner, over enkele jaren.
pi_158005779
quote:
Maar ook daar zijn er nu tegengeluiden........gestart door blanke mensen!
  vrijdag 4 december 2015 @ 10:41:46 #74
168304 Mani89
pi_158005826
Sint op Curaçao kan ook gewoon heel aardig rappen.

http://www.dumpert.nl/med(...)orious_b_i_sint.html
pi_158005952
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 10:41 schreef Mani89 het volgende:
Sint op Curaçao kan ook gewoon heel aardig rappen.

http://www.dumpert.nl/med(...)orious_b_i_sint.html
Lijkt wel K-Liber. _O-
pi_158006452
pi_158006516
quote:
Is dat tijdens Carnaval genomen?
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_158006624
quote:
Het zou een reden zijn om op zoek te gaan naar een andere school voor mijn kinderen.
pi_158006645
Ook bij sinterklaascentrales blijft Zwarte Piet zwart

Niemand wil een roetveeg/stroopwafel/regenboog/groene/witte/andersnamelijk Piet

De discussie over de kleur van Zwarte Piet leeft nauwelijks bij de sinterklaascentrales. Bijna alle mensen willen een donkere Piet, meldt de NOS. Van de 400 boekingen in Amsterdam zijn er bijvoorbeeld slechts twee voor een Piet met een andere kleur.

Ook in andere regio’s is het klassieke uiterlijk van Zwarte Piet nog populair. Sommige mensen vragen zelfs expliciet om een Zwarte Piet.

De meeste centrales willen ook geen gekleurde Pieten leveren. Zo wil het personeel vaak niet in een andere kleur en kost het bovendien geld om een Piet opnieuw te schminken.
http://nieuws.tpo.nl/2015(...)t-zwarte-piet-zwart/

Nadat al bleek dat gemeentes en lokale ondernemingsraden in Nederland niets moesten hebben van andere soorten pieten, blijkt nu dat de inwoners thuis nog minder verandering willen.
Zelfs in een plaats als Amsterdam, waar de anti pieten op concentreren, en waar men dacht veel tegenstanders te vinden, blijkt dat maar een half procentje een andere piet in huis haalt dan een zwarte piet.

Een beter voorbeeld dat piet het komende decennia gewoon zwart blijft is er niet. Maar net als afgelopen 5 jaar, zul je op FOK! ieder jaar een hoop mensen krijgen die roepen dat 'ie over 1 of 2 jaar niet meer zal bestaan.
:')
pi_158006688
Kledij en zwarte schmink

's Lands wijs, 's lands eer. (=ieder volk is gehecht aan zijn eigen gewoonten, hoewel anderen ze maar raar vinden.)

Als je een gebruik, gewoonte of traditie raar vind dan is dat je goed recht. Het lijkt me dat je dan er wel in mag verdiepen voordat je verandering eist.

Je zou als donkere medemens maar in Spanje, met name Andalusië, rondlopen en de nazereños tegenkomen...

Hierbij is de kledij van de nazareños de inspiratie geweest voor de 'amerikaanse' KKK, waarbij de beleving van de kledij bij het feest in Spanje inmiddels een totaal andere is dan die bij de KKK.

Zo ook met Zwarte Piet en het 'amerikaanse' blackface. De betekenis en intentie van de zwarte schmink bij Zwarte Piet is een totaal andere dan die van de zwarte schmink bij blackface.

Daarom mag men de beleving van de kleding van de KKK niet vereenzelvigen met de beleving van de kledij van de nazareños en mag je de zwarte schmink van blackface niet vergelijken met de zwarte schmink van Zwarte Piet. Zwarte (en witte) schmink tradities vind je overal op de wereld. Buiten Amerika is er nergens een zwarte (of witte) schmink traditie die men zou kunnen uitleggen als black- (of white) face.

En dat onderscheid is voor mensen met een eenzijdige, vooral op Amerika (freedom ride, black panthers) gerichte, blik blijkbaar verdomd lastig.
pi_158006701
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 11:23 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Is dat tijdens Carnaval genomen?
Nee

rtvutrecht twitterde op vrijdag 04-12-2015 om 11:34:02 Zijn het Minions? Zijn het Zwarte Pieten? Het Sinterklaasfeest bij de Utrechtse Prinses Margrietschool. https://t.co/yx3JFmF0Pq reageer retweet
pi_158006720
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 11:36 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]

Nee
[ afbeelding ]
rtvutrecht twitterde op vrijdag 04-12-2015 om 11:34:02 Zijn het Minions? Zijn het Zwarte Pieten? Het Sinterklaasfeest bij de Utrechtse Prinses Margrietschool. https://t.co/yx3JFmF0Pq reageer retweet
Als het nou zwarte minions waren......
pi_158006733
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 11:36 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]

Nee
[ afbeelding ]
Het is ook echt geen porem ook. _O-
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_158006836
'Gespannen sfeer bij Utrechtse school met Minions in plaats van Zwarte Pieten'

De politie is vrijdag extra alert rond de Prinses Margrietschool in Utrecht. De school laat Sinterklaas vrijdag begeleiden door Minions in plaats van Zwarte Pieten.

Volgens RTV Utrecht patrouilleren meerdere agenten uit voorzorg rond de school. De politie ontkent dit echter, maar zegt dat agenten in de wijk wel op de hoogte zijn.

Op de school is Zwarte Piet niet welkom. Sinterklaas wordt daar vergezeld door Minions, gele pilvormige poppen uit de tekenfilm Despicable Me.

De extra alerheid van de politie is bedoeld om eventuele demonstraties te voorkomen. Concrete aanwijzingen daarvoor zijn er niet. Maar boze ouders hebben wel eerder gemeld uit protest als Zwarte Piet verkleed naar de school toe te komen.

Uit voorzorg zijn wel alle sinterklaasactiviteiten naar binnen verplaatst. De schoolleiding stelt dat dit is besloten om de kinderen niet bloot te stellen aan alle journalisten die voor de school staan.

Volgens RTV Utrecht is de sfeer buiten de school "gespannen". De gemoederen liepen hoog op. Discussies tussen ouders voor de school ontaardden in scheldpartijen. De politie zegt echter dat het nog niet noodzakelijk was om in te grijpen.
http://www.nu.nl/binnenla(...)n-zwarte-pieten.html
Gezellig zo'n feest met Minions :')
  FOK!fotograaf vrijdag 4 december 2015 @ 11:44:33 #85
842 Zorro
Z
pi_158006849
Zwarte Pieten discussie of niet, Minions zijn sowieso een reden tot protest :r
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_158006850
Welke vlotgekapte communicatie-stagiair heeft daar nu weer verzonnen dat het wel leuk zou zijn om Minions te nemen? :') .
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_158006858
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 11:37 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Het is ook echt geen porem ook. _O-
Als je zoiets als vervanging bedenkt als schoolbestuur zou ik als Rijk die school gewoon eens geheel doorlichten op misstanden.
  vrijdag 4 december 2015 @ 11:46:07 #88
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_158006868
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 december 2015 11:44 schreef Ludachrist het volgende:
Welke vlotgekapte communicatie-stagiair heeft daar nu weer verzonnen dat het wel leuk zou zijn om Minions te nemen? :') .
Mag dit eigenlijk zomaar in het openbaar? (Trademark etc)
  vrijdag 4 december 2015 @ 11:47:38 #89
168304 Mani89
pi_158006890
Minions passen ook helemaal niet door een schoorsteen.
  vrijdag 4 december 2015 @ 11:48:18 #90
168304 Mani89
pi_158006901
quote:
Volgend jaar Ronald Mcdonald als Sinterklaas!
  vrijdag 4 december 2015 @ 11:50:41 #91
449054 vincenzo78
Yu lafu no e kori mi
pi_158006941
Hoe je ook tegen discussie aankijkt, blijft het idioot dat er rond dit feest politiebegeleiding/bescherming/alertheid nodig is...
pi_158007058
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 11:46 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Ik dacht dat daar pas al iets van een probleem over was. Niets meer over gehoord.
pi_158007311
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 11:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ook bij sinterklaascentrales blijft Zwarte Piet zwart

Niemand wil een roetveeg/stroopwafel/regenboog/groene/witte/andersnamelijk Piet

De discussie over de kleur van Zwarte Piet leeft nauwelijks bij de sinterklaascentrales. Bijna alle mensen willen een donkere Piet, meldt de NOS. Van de 400 boekingen in Amsterdam zijn er bijvoorbeeld slechts twee voor een Piet met een andere kleur.

Ook in andere regio’s is het klassieke uiterlijk van Zwarte Piet nog populair. Sommige mensen vragen zelfs expliciet om een Zwarte Piet.

De meeste centrales willen ook geen gekleurde Pieten leveren. Zo wil het personeel vaak niet in een andere kleur en kost het bovendien geld om een Piet opnieuw te schminken.
http://nieuws.tpo.nl/2015(...)t-zwarte-piet-zwart/

Nadat al bleek dat gemeentes en lokale ondernemingsraden in Nederland niets moesten hebben van andere soorten pieten, blijkt nu dat de inwoners thuis nog minder verandering willen.
Zelfs in een plaats als Amsterdam, waar de anti pieten op concentreren, en waar men dacht veel tegenstanders te vinden, blijkt dat maar een half procentje een andere piet in huis haalt dan een zwarte piet.

Een beter voorbeeld dat piet het komende decennia gewoon zwart blijft is er niet. Maar net als afgelopen 5 jaar, zul je op FOK! ieder jaar een hoop mensen krijgen die roepen dat 'ie over 1 of 2 jaar niet meer zal bestaan.
Precies wat ik al dacht dus. _O_

Volkomen terecht en begrijpelijk ook. Het argument dat zwarte piet racistisch zou zijn is echt vergezocht, en daar blijf ik bij.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_158007337
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2015 12:20 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Volkomen terecht en begrijpelijk ook. Het argument dat zwarte piet racistisch zou zijn is echt vergezocht, en daar blijf ik bij.
^O^
  † In Memoriam † vrijdag 4 december 2015 @ 12:24:09 #95
230491 Zith
pls tip
pi_158007369
quote:
Grappige knechtjes die uit vrije wil slavenwerk doen, prima toch.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_158007440
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 12:24 schreef Zith het volgende:

[..]

Grappige knechtjes die uit vrije wil slavenwerk doen, prima toch.
Wat is er dan verkeerd aan de oude knechtjes, neem aan ook vrije wil?
pi_158007441
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 11:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:
'Gespannen sfeer bij Utrechtse school met Minions in plaats van Zwarte Pieten'

Mwah, volgens dit bericht valt de 'gespannen sfeer' wel weer mee. En er zijn ook 9 Zwarte Pieten bij:
quote:
Bij de Sinterklaasviering op de Prinses Margrietschool in Utrecht zijn toch Zwarte Pieten aanwezig. Een deel van de ouders van de basisschoolkinderen was het niet eens met de beslissing van de school om Minions te laten komen, in plaats van Zwarte Piet.

De school heeft een heel scenario bedacht om Zwarte Piet te veranderen in een Minion, het gele figuurtje uit de filmreeks Verschrikkelijke Ikke. Dat gebeurde met een drankje: "Gebrouwen door de professor", vertelt schooldirecteur Ingrid Zoer. Maar niet alle ouders waren het eens met deze draai aan de sinterklaastraditie.

Even na 07.00 uur vanochtend verschijnen de eerste ouders bij het schoolgebouw. Ze hebben tassen vol schmink en zwartepietenpakken bij zich. "Wij accepteren niet dat onze kinderen zonder Zwarte Piet moeten opgroeien", zegt een moeder. "In de media zijn wij afgeschilderd als boze ouders. Maar wij zijn niet boos. We hebben met de school afgesproken dat onze kinderen de pieten krijgen die wij vroeger ook hebben gehad."

In een gebouw naast de school, waar de ouders zich verzamelen, wordt het een vrolijke schminkboel. Uiteindelijk komen er negen Zwarte Pieten naar buiten, die zich voegen bij Sinterklaas en zijn Minions.

Directeur Ingrid Zoer kijkt toe: "We zijn trots op de manier waarop we dit hebben opgelost", zegt ze: "Het was soms best een beetje lastig. Volgend jaar gaan we opnieuw kijken wat we met het Sinterklaasfeest doen. Dat is de manier denk ik, vooral in gesprek blijven met elkaar."
Mag hopen dat die toverdrank dan uitgewerkt is......

http://nos.nl/artikel/207(...)trechtse-school.html
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 4 december 2015 @ 12:34:16 #98
426493 crew  PippenScottie
pi_158007481
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2015 12:20 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

400 mensen die geld uitgeven om Sinterklaas en Piet te boeken voor thuis zijn niet echt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse maatschappij natuurlijk.
My friends all drive horses
pi_158007486
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 12:30 schreef Montagui het volgende:

[..]

Mwah, volgens dit bericht valt de 'gespannen sfeer' wel weer mee. En er zijn ook 9 Zwarte Pieten bij:

[..]

Mag hopen dat die toverdrank dan uitgewerkt is......

http://nos.nl/artikel/207(...)trechtse-school.html
Ja. Ouders die dat zelf geregeld hebben.......
pi_158007505
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 12:34 schreef PippenScottie het volgende:

[..]

400 mensen die geld uitgeven om Sinterklaas en Piet te boeken voor thuis zijn niet echt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse maatschappij natuurlijk.
Laten we inderdaad een referendum houden.
pi_158007568
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 12:35 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Laten we inderdaad een referendum houden.
Kost wel wat meer als een paar Euro, en waarvoor voor eentje of een staat die roept het mag niet?
pi_158007588
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 12:39 schreef john2406 het volgende:

[..]

Kost wel wat meer als een paar Euro, en waarvoor voor eentje of een staat die roept het mag niet?
Zijn we ook in 1 x van dit jaarlijkse gezeur af. Van mij hoeft het niet. Maar misschien toch handig als het zo belangrijk is.
pi_158007631
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 12:41 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Zijn we ook in 1 x van dit jaarlijkse gezeur af. Van mij hoeft het niet. Maar misschien toch handig als het zo belangrijk is.
Dan staat er wel een volgende met iets, die roept dan misschien wel iets anders.
Mijn ervaring als ik maar flink afwiijk kan ik alle kanten op, als ik (normaal) doe pis ik overal naast!
pi_158007648
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 12:34 schreef PippenScottie het volgende:

[..]

Het gaat om duizenden mensen die geld over hebben om pieten in te huren. Die 400 is alleen van Amsterdam. De meeste pietencentrales gaven aan dat er helemaal geen vraag was naar andere pieten.
pi_158007653
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 12:42 schreef john2406 het volgende:

[..]

Dan staat er wel een volgende met iets, die roept dan misschien wel iets anders.
Mijn ervaring als ik maar flink afwiijk kan ik alle kanten op, als ik (normaal) doe pis ik overal naast!
Dat kan. Misschien moet we gewoon toe naar een soort van makkelijk digitaal referendum dat goedkoop is voor bepaalde zaken. Dit nietszeggende verhaal loopt wat mij betreft al te lang.
pi_158007661
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 12:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Het gaat om duizenden mensen die geld over hebben om pieten in te huren. Die 400 is alleen van Amsterdam. De meeste pietencentrales gaven aan dat er helemaal geen vraag was naar andere pieten.
En dat zegt gewoon wel iets natuurlijk. Ik ken persoonlijk ook niemand die echt tegen zwarte piet is. Dat zegt niets. Maar mij wel.
pi_158007667
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 12:44 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat kan. Misschien moet we gewoon toe naar een soort van makkelijk digitaal referendum dat goedkoop is voor bepaalde zaken. Dit nietszeggende verhaal loopt wat mij betreft al te lang.
Inderdaad, krijgt voor mij veel te veel aandacht!
pi_158007701
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 12:45 schreef john2406 het volgende:

[..]

Inderdaad, krijgt voor mij veel te veel aandacht!
Ik merk ook dat de irritatie over deze discussie nu echt groter begint te worden.
pi_158007828
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 12:44 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Wat wil je met dat referendum?
Je wilt de discussie stoppen daarmee ? Zo van: het volk heeft beslist en nu koppen dicht ?
Dat werkt dus niet.
pi_158007860
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 12:54 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wat wil je met dat referendum?
Je wilt de discussie stoppen daarmee ? Zo van: het volk heeft beslist en nu koppen dicht ?
Dat werkt dus niet.
Ja. Zodat niet een klein groepje een kinderfeest steeds meer gaat verzieken voor de meerderheid. Blijkbaar is het nodig.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 4 december 2015 @ 12:56:47 #111
pi_158007865
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 12:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Mijn punt is dat mensen die een Piet en Sint inhuren geen afspiegeling is van de maatschappij.
Natuurlijk zijn dit juist de mensen die niks willen veranderen.

Ik vier vanavond ook Sinterklaas en laat mijn buurvrouw even aan de deur kloppen. Zo doet het gros van de Nedelanders het.

Sinterklaas is en topfeest, maar als we de weken voorafgaand een tv aan kunnen zetten, of naar een winkel kunnen gaan zonder continu met een kwetsende negerkarikatuur geconfronteerd te worden, zou dat helemaal mooi zijn.
pi_158007891
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2015 12:56 schreef PippenScottie het volgende:

[..]
een kwetsende negerkarikatuur
Allemaal in the eye of the beholder hoor.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_158007893
quote:

[..]

Mijn punt is dat mensen die een Piet en Sint inhuren geen afspiegeling is van de maatschappij.

Ik vier vanavond ook Sinterklaas en laat mijn buurvrouw even aan de deur kloppen. Zo doet het gros van de Nedelanders het.

Sinterklaas is en topfeest, maar als we de weken voorafgaand een tv aan kunnen zetten, of naar een winkel kunnen gaan zonder continu met een kwetsende negerkarikatuur geconfronteerd te worden, zou dat helemaal mooi zijn.
Denk dat het zelfs je kooplust positief zou kunnen beïnvloeden?
pi_158007900
quote:
1s.gif Op donderdag 3 december 2015 20:09 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik zit op mijn telefoon. Maar dank je wel.

Opmerkelijk dat de Volkskrant of all kranten daar mee aan komt zetten
De Volkskrant doet gewoon verslag van de resultaten van dat onderzoekje. Dat anderen slechts die resultaten noemen die hen goed uitkomen en zo de verkeerde conclusies trekken is niet eens meer opmerkelijk te noemen.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 4 december 2015 @ 13:02:57 #115
pi_158007977
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 12:47 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ik merk ook dat de irritatie over deze discussie nu echt groter begint te worden.
Geen zorgen, Sint is maandag weer weg.

Dan ben je de komende twee maanden van de discussie af! ^O^
pi_158007992
quote:

[..]

De meeste mensen blijken het niet kwetsend te vinden.......of je moet moeite hebben met de kleur zwart.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 4 december 2015 @ 13:04:34 #117
pi_158008013
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 12:58 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Allemaal in the eye of the beholder hoor.
Exact. En veel beholders vinden het kwetsend.
pi_158008034
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:04 schreef PippenScottie het volgende:

[..]

Dan moeten ze wat aan hun eigen minderwaardigheidscomplex doen, want schijnbaar zien ze dan bij het minste of geringste overal discriminatie en racisme in.
pi_158008067
quote:

[..]

Dan moet je inderdaad doen wat Tomatenboer zegt.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 4 december 2015 @ 13:08:04 #120
pi_158008075
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:05 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Dan moeten ze wat aan hun eigen minderwaardigheidscomplex doen, want schijnbaar zien ze dan bij het minste of geringste overal discriminatie en racisme in.
Ik twijfel er niet aan dat een blanke man als geen ander kan beoordelen wat voor een donker iemand kwetsend is. :Y
pi_158008100
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:08 schreef PippenScottie het volgende:

[..]

Ik twijfel er niet aan dat een blanke man als geen ander kan beoordelen wat voor een donker iemand kwetsend is. :Y
Maak jij niet nou verschil?
Ik vind dit kwetsend hoor, in kleuren denken of schrijven.
pi_158008129
quote:

[..]

Het moet erg kwetsend zijn voor een zwart iemand uberhaupt in Nederland te wonen met haar verleden in slavenhandel. Maar goed. In mijn familie zijn er zwarte mensen en die vinden deze discussie ook TOTAAL belachelijk. Maar die zijn ook comfortabel met hun kleur.
pi_158008141
quote:

[..]

Zij zijn toch echt zelf degenen die zo'n groot issue van hun huidskleur maken hoor.

Sinterklaas en zwarte piet heeft bij de meeste Nederlanders nooit een racistische ondertoon gehad en zwarte piet is ook nooit als het negerslaafje van sint nicolaas ontstaan.

Kortom; die associatie leggen mensen bewust zelf. Schijnbaar vanuit een soort diepgeworteld minderwaardigheidscomplex waardoor sommige mensen bij het minste of geringste het gevoel hebben dat ze worden achtergesteld (en meteen gaan schreeuwen "dat het zeker met hun huidskleur te maken heeft!") :')
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 4 december 2015 @ 13:11:57 #124
pi_158008146
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:09 schreef john2406 het volgende:

[..]

Maak jij niet nou verschil?
Ik vind dit kwetsend hoor, in kleuren denken of schrijven.
Je hebt gelijk.
Ik maak er van: "Tomatenboer is de aangewezen persoon om te bepalen waar een ander wel of niet door gekwetst moet worden". :Y

Dank.
pi_158008168
quote:

[..]

Iets kwetsend vinden betekent nog niet dat het kwetsend is.

In het geval van Zwarte Piet is er daarbij ook niet de intentie om te kwetsen.

De zich gekwetst voelenden moeten eens aan hun zelfbeeld werken. Lijkt me een stuk constructiever.
pi_158008181
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:11 schreef PippenScottie het volgende:

[..]

Je hebt gelijk.
Ik maak er van: "Tomatenboer is de aangewezen persoon om te bepalen waar een ander wel of niet door gekwetst moet worden". :Y

Dank.
Ik voel mij ook weleens gekwetst. Het gaat erom of daar echt reden toe is en of ik er een drama van wil maken. Ik ben trouwens echt niet van plan verder helemaal uit te leggen aan zwarte neefjes en nichtjes waarom zwarte piet ineens fout is. Gelukkig hoeft dat ook niet.
pi_158008209
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:02 schreef PippenScottie het volgende:

[..]

Geen zorgen, Sint is maandag weer weg.

Dan ben je de komende twee maanden van de discussie af! ^O^
En dat zeg jij :')
quote:
maar als we de weken voorafgaand een tv aan kunnen zetten, of naar een winkel kunnen gaan zonder continu met een kwetsende negerkarikatuur geconfronteerd te worden, zou dat helemaal mooi zijn.
Echt, je frustratie druipt er vanaf :')
pi_158008211
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 12:56 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ja. Zodat niet een klein groepje een kinderfeest steeds meer gaat verzieken voor de meerderheid. Blijkbaar is het nodig.
Je misbruikt een referendum om mensen de mond te snoeren dus.
Hoe harder je roept " koppen dicht" hoe meer je de discussie weer opfokt.
Je plan mislukt vast en zeker.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 4 december 2015 @ 13:16:03 #129
pi_158008223
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:10 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Het moet erg kwetsend zijn voor een zwart iemand uberhaupt in Nederland te wonen met haar verleden in slavenhandel. Maar goed. In mijn familie zijn er zwarte mensen en die vinden deze discussie ook TOTAAL belachelijk. Maar die zijn ook comfortabel met hun kleur.
En ik ken 'witte' mensen die groot voorstander zijn van een nieuw uiterlijk voor piet.
Wat zegt dat over hoe comfortabel zij met hun kleur?
pi_158008228
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:11 schreef PippenScottie het volgende:

[..]

Je hebt gelijk.

Dank.
Mensen worden alleen gekwetst als ze bewust de link leggen: zwarte piet = domme hulpje van sinterklaas (en dit negatief interpreteren) en bewust de link leggen zwarte piet = eigenlijk een negerslaaf.

Beide interpretaties gaan uit van een bepaalde negatieve vooronderstelling en beiden op foutieve uitgangspunten, naar mijn mening uiteraard. :)
pi_158008231
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:11 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Zij zijn toch echt zelf degenen die zo'n groot issue van hun huidskleur maken hoor.

Sinterklaas en zwarte piet heeft bij de meeste Nederlanders nooit een racistische ondertoon gehad en zwarte piet is ook nooit als het negerslaafje van sint nicolaas ontstaan.

Kortom; die associatie leggen mensen bewust zelf. Schijnbaar vanuit een soort diepgeworteld minderwaardigheidscomplex waardoor sommige mensen bij het minste of geringste het gevoel hebben dat ze worden achtergesteld (en meteen gaan schreeuwen "dat het zeker met hun huidskleur te maken heeft!") :')
Zouden ze te weinig schouderklopjes over hun positieve eigenschappen hebben gehad?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-12-2015 13:16:41 ]
pi_158008235
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:15 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je misbruikt een referendum om mensen de mond te snoeren dus.
Hoe harder je roept " koppen dicht" hoe meer je de discussie weer opfokt.
Je plan mislukt vast en zeker.
Meer om gewoon te laten zien dat de grootste groep gewoon geheel anders denkt. Anders moet je steeds luisteren naar een hele kleine groep......zoals nu het geval blijkt te zijn. ook wat vreemd toch?
pi_158008240
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:16 schreef PippenScottie het volgende:

[..]

En ik ken 'witte' mensen die groot voorstander zijn van een nieuw uiterlijk voor piet.
Wat zegt dat over hoe comfortabel zij met hun kleur?
Niets.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 4 december 2015 @ 13:17:59 #134
pi_158008255
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:15 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

En dat zeg jij :')

[..]

Echt, je frustratie druipt er vanaf :')
Je zou me moeten zien zitten. Schuimbekkend van woede en met trillende handen... :')
pi_158008276
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:17 schreef PippenScottie het volgende:

[..]

Je zou me moeten zien zitten. Schuimbekkend van woede en met trillende handen... :')
Duidelijk. Als je dat soort teksten schrijft.
pi_158008281
quote:

[..]

Denk om je bloeddruk he!
pi_158008282
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 12:58 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De Volkskrant doet gewoon verslag van de resultaten van dat onderzoekje. Dat anderen slechts die resultaten noemen die hen goed uitkomen en zo de verkeerde conclusies trekken is niet eens meer opmerkelijk te noemen.
Hooguit 35% van de kinderen deelt zwarte piet dus in op huidskleur. 65% dus niet.

Ik zie het probleem niet :?

Zeker niet omdat - in dit geval - eventuele associatie met huidskleur los staat van eventueel racisme. Kinderen kunnen zwarte piet bijvoorbeeld weliswaar op huidskleur indelen maar daarnaast gewoon een positieve associatie met zwarte piet hebben. Sterker nog, dat onderzoek ondersteunt dit vermoeden omdat de meeste kinderen zwarte piet als een koddige clown zien.
pi_158008283
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:16 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Meer om gewoon te laten zien dat de grootste groep gewoon geheel anders denkt. Anders moet je steeds luisteren naar een hele kleine groep......zoals nu het geval blijkt te zijn. ook wat vreemd toch?
Gisteren was er weer een opiniepeiling van eenvandaag. 80% van de bevolking wilt geen verandering met zwartepiet.
Dit is altijd al duidelijk geweest .
Er is niks vreemds aan het luisteren naar afwijkende meningen. Heel normaal.
Als je niet wilt luisteren , dan luister je toch niet?
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 4 december 2015 @ 13:20:16 #139
pi_158008294
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:16 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Niets.
Maar als een donker iemand voor aanpassing van piet is dus wel, maak ik op uit je vorige post?
pi_158008301
quote:

[..]

Je komt niet bepaald over als iemand die rationeel reageert op het uiterlijk van zwarte piet. En ook niet als iemand die rationeel met problemen om kan gaan.
pi_158008317
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:19 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Gisteren was er weer een opiniepeiling van eenvandaag. 80% van de bevolking wilt geen verandering met zwartepiet.
Dit is altijd al duidelijk geweest .
Er is niks vreemds aan het luisteren naar afwijkende meningen. Heel normaal.
Als je niet wilt luisteren , dan luister je toch niet?
Je kan er naar luisteren. Nu wordt het steeds jaar erger met domme discussies en dwarsboomt men zelfs sint tochten waarbij zwarte pieten zijn. Men wil als klein groepje gewoon iets afdwingen dus.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 4 december 2015 @ 13:23:10 #142
pi_158008348
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:20 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Je komt niet bepaald over als iemand die rationeel reageert op het uiterlijk van zwarte piet. En ook niet als iemand die rationeel met problemen om kan gaan.
Dat heb je snel geconcludeerd!
Ik raad een carrière als psycholoog aan! ^O^
pi_158008353
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:20 schreef PippenScottie het volgende:

[..]

Maar als een donker iemand voor aanpassing van piet is dus wel, maak ik op uit je vorige post?
Het zegt niets over hoe comfortabel zij in hun witte huid zitten.....
pi_158008379
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:23 schreef PippenScottie het volgende:

[..]

Dat heb je snel geconcludeerd!
Ik raad een carrière als psycholoog aan! ^O^
Zo kom je ook op mij over.... Je voelt je blijkbaar helemaal overladen door zwarte pieten. Ik zie het niet eens. Tel jij ook zwarte mensen op straat?
pi_158008388
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:21 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Je kan er naar luisteren. Nu wordt het steeds jaar erger met domme discussies en dwarsboomt men zelfs sint tochten waarbij zwarte pieten zijn. Men wil als klein groepje gewoon iets afdwingen dus.
Kleine groepjes die iets willen?
Johhhh dat is het fundament van de democratie. Wees blij met die vrije meningsuiting.
Niemand dwingt je te luisteren of er mee eens te zijn.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 4 december 2015 @ 13:25:50 #146
pi_158008395
Maar goed, deze irrationele, gefrustreerde papa moet even door.

Ik ga cadeautjes inpakken voor mijn meisjes en de boel klaar maken voor een mooi avondje.

Fijne Sinterklaas allemaal en tot volgend jaar. Hopelijk met iets meer kleuren- en roetpieten!
pi_158008432
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:25 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Johhhh dat is het fundament van de democratie. Wees blij met die vrije meningsuiting.
Die vrijheid heeft men toch ook? Maar men wil dit nu zo'n beetje af gaan dwingen. Misschien kan men dan ook eens kijken naar de groep die geen problemen heeft met zwarte piet. En dan viert men het zelf niet of zonder een zwarte piet. Dat mag.
pi_158008463
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:27 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Die vrijheid heeft men toch ook? Maar men wil dit nu zo'n beetje af gaan dwingen.
Ja nou en? Dat is democratie.
Niemand kan je dwingen van mening te veranderen of geen zwartepiet te spelen .
pi_158008490
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:29 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ja nou en? Dat is democratie.
Niemand kan je dwingen van mening te veranderen of geen zwartepiet te spelen .
Maar dat gebeurt nu wel. Deels door het fout politiek correct denken wat blanken nogal eens hebben. Als een zwart/gekleurd iemand iets roept over racisme zien we te vaak direct een fout bij onszelf. Daar moeten wel snel vanaf.
pi_158008534
Laat men niet vergeten het gaat toch vooral om de zwart geverfde witte dacht ik?
Een of iemand van een andere huidskleur, die mag zich wel zwart verven?
pi_158008558
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:33 schreef john2406 het volgende:
Laat men niet vergeten het gaat toch vooral om de zwart geverfde witte dacht ik?
Een of iemand van een andere huidskleur, die mag zich wel zwart verven?
Als je al zwart bent hoef je je niet verder zwart te verven.
pi_158008611
quote:

[..]

Helemaal mee eens. Het lijkt me echter getuigen van nul punt nul fatsoen en inzicht om met je vrijheid van menigsuiting kinderfeestjes te gaan verstoren (optocht ZO A'dam, Zapp feest Utrecht, Pietendorp). Wat voor een hork ben je dan. Denk niet dat je daarmee meer sympathie voor je zaak genereert.
pi_158008613
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:34 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Als je al zwart bent hoef je je niet verder zwart te verven.
Die is dan onherkenbaar?
Van de week nog met pieten gesproken, en ik kon ze allemaal, stuk voor stuk, zie ze in het dagelijks leven als verpleegsters.
Toch leuk dat ze het doen!
Alleen Sint kon ik niet!
pi_158008638
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:31 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Maar dat gebeurt nu wel.
Onzin..... je wordt niet gedwongen van mening te veranderen.
Je hebt die keuze in eigen hand en sommige blanke mensen maken een keuze te veranderen van mening. Kan zijn... dat je dat niet aanstaat.
Doe er wat aan...maar een referendum organiseren zal jou niet veel helpen.....je 'wint' zo echt niet.
En zeker niet als je dan roept: en nou moeten die andersdenkenden hun kop houden.
pi_158008690
quote:

[..]

Ze mogen inderdaad naar believen hun mening uiten maar niet in de aanwezigheid van kindjes die geloven in Sinterklaas en Zwarte Piet, op dat moment verpest je het feestje van kindjes en die kindjes zijn geen gesprekspartner van je voor deze kwestie dus je hebt geen enkele reden om die mening naar hen te uiten. Je bent enkel maar het feestje van kindjes aan het verpesten omdat je dat leuk vindt als je die mening uit waar het feestje wordt gevierd. Het lijkt me duidelijk dat er meer dan genoeg andere plaatsen zijn waar je wel je mening kwijt kan. Hell, leden jullie groep worden zelfs praktisch het podium op getrokken waar anderen moeite moeten doen om überhaupt een podium te krijgen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_158008718
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:37 schreef Montagui het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Het lijkt me echter getuigen van nul punt nul fatsoen en inzicht om met je vrijheid van menigsuiting kinderfeestjes te gaan verstoren (optocht ZO A'dam, Zapp feest Utrecht, Pietendorp). Wat voor een hork ben je dan. Denk niet dat je daarmee meer sympathie voor je zaak genereert.
Klopt..... Anderzijds heb je ook opgefokte zpfans ( zogenaamde fans) die met racistische en bedreigende internetberichten gewone mensen de ander kant opjagen.
http://www.joop.nl/opinie(...)cties_op_een_selfie/
pi_158008721
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ze mogen inderdaad naar believen hun mening uiten maar niet in de aanwezigheid van kindjes die geloven in Sinterklaas en Zwarte Piet, op dat moment verpest je het feestje van kindjes en die kindjes zijn geen gesprekspartner van je voor deze kwestie dus je hebt geen enkele reden om die mening naar hen te uiten. Je bent enkel maar het feestje van kindjes aan het verpesten omdat je dat leuk vindt als je die mening uit waar het feestje wordt gevierd.
Ja maar?
Dan veranderd het verhaal wel he, wie zou er dan luisteren naar dat verhaal?
Mijn muren misschien?
pi_158008746
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:42 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ja maar?
Dan veranderd het verhaal wel he, wie zou er dan luisteren naar dat verhaal?
Mijn muren misschien?
Doe jezelf een plezier en lees dit een keer, je bent nooit te oud om te leren. ;)
http://educatie-en-school(...)impelste-uitleg.html
#NoDAPL
pi_158008768
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:37 schreef john2406 het volgende:

[..]

Die is dan onherkenbaar?
Van de week nog met pieten gesproken, en ik kon ze allemaal, stuk voor stuk, zie ze in het dagelijks leven als verpleegsters.
Toch leuk dat ze het doen!
Alleen Sint kon ik niet!
Nee. Dat is een probleem idd. Ik heb zwarte piet gespeeld voor een hele grote groep kinderen uit de familie. Alles begon gelijk bij binnenkomst mijn naam te krijsen. En dan moet je het nog een half uur volhouden. De Sint had men niet door gek genoeg. En men was daar direct bang voor.
pi_158008776
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Doe jezelf een plezier en lees dit een keer, je bent nooit te oud om te leren. ;)
http://educatie-en-school(...)impelste-uitleg.html
dat jeukt mij minder als jouw denk ik!

Over tig jaren spreekt toch niemand meer Nederlands neem ik aan, laat staan schrijven.
pi_158008797
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:38 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Onzin..... je wordt niet gedwongen van mening te veranderen.
Je hebt die keuze in eigen hand en sommige blanke mensen maken een keuze te veranderen van mening. Kan zijn... dat je dat niet aanstaat.
Doe er wat aan...maar een referendum organiseren zal jou niet veel helpen.....je 'wint' zo echt niet.
En zeker niet als je dan roept: en nou moeten die andersdenkenden hun kop houden.
Nee. Dat bijv. scholen het al gaan veranderen vanuit een zgn correctheid.

Gewoon om aan te geven dat het merendeel anders denkt.
pi_158008800
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:44 schreef john2406 het volgende:

[..]

Over tig jaren spreekt toch niemand meer Nederlands neem ik aan, laat staan schrijven.
En waarom niet?
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_158008811
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:42 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Klopt..... Anderzijds heb je ook opgefokte zpfans ( zogenaamde fans) die met racistische en bedreigende internetberichten gewone mensen de ander kant opjagen.
Ook debiel.
pi_158008816
Ik juich het zelfs toe als alle tegenstanders eigen intochten, met clown, alleen witte pieten of wat zij ook maar willen, gaan vieren. Zolang zij het feest maar niet verstieren voor kinderen die er wel gewoon een feest van willen maken.

Lijkt me een ideale oplossing.
pi_158008846
quote:

[..]

Waar komt de agressie tegen pogingen de 'onschuldige traditie' van Zwarte Piet te veranderen vandaan?

Soms doet Joop mij me ervoor schamen dat ik links ben.
Waar zou die agressie toch vandaan komen? Kom op, zo ingewikkeld is het niet. Omdat een zeer kleine minderheid die een afwijkende mening heeft zeer sterk haar best doet om een kinderfeestje te verpesten en omdat deze tirannieke minderheid met geweld veranderingen wil forceren waar bijna niemand in Nederland op zit te wachten.
Ja, zelfs al zou het om tienduizenden of zelfs een paar honderdduizend mensen gaan dan nog zou het "bijna niemand" zijn in relatieve zin.
#NoDAPL
pi_158008885
Het Sinterklaasfeest is nu een deel van haar onschuld en leukigheid kwijt door een kleine groep mensen. En kinderen zijn de dupe. Zoals gisteren bleek uit een of ander universitair onderzoek blijken kinderen helemaal niets raars of negatiefs te zien in zwarte piet. Tenzij hun ouders het erin gepompt hebben.
  vrijdag 4 december 2015 @ 13:49:00 #167
449054 vincenzo78
Yu lafu no e kori mi
pi_158008892
In zijn algemeenheid is de vraag die we onszelf moeten stellen:

Als bepaalde groep (hoe groot of klein dan ook) zich gekwetst/beledigd/vernederd voelt door een bepaald verschijnsel in hoeverre geef je daar dan gehoor aan?

Want in mijn ogen is de grote boosdoener in deze discussie dat er allerlei vergelijkingen worden gemaakt waardoor het hek van de dam is en een 'normale' discussie onmogelijk wordt...
pi_158008924
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:49 schreef vincenzo78 het volgende:

Als bepaalde groep (hoe groot of klein dan ook) zich gekwetst/beledigd/vernederd voelt door een bepaald verschijnsel in hoeverre geef je daar dan gehoor aan?

Want in mijn ogen is de grote boosdoener in deze discussie dat er allerlei vergelijkingen worden gemaakt waardoor het hek van de dam is en een 'normale' discussie onmogelijk wordt...
Dan moet je kijken of die gekwetstheid terecht is en hoe ver dat dan gaat. En dan nog......gekwetst zijn en worden behoort ook soms bij het leven.
pi_158008977
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:49 schreef vincenzo78 het volgende:

Je biedt een luisterend oor en je bent empathisch, that's it. Het kan dat je beleid of gebruiken of wat dan ook aanpast maar het is aan de meerderheid om daarover te beslissen. In een democratie houdt de meerderheid rekening met de gevoelens die leven bij de minderheden omdat dat de samenleving stabieler maakt, omdat ook mensen die tot meerderheden behoren op andere punten tot minderheden behoren etc. maar het is aan de meerderheden om te beslissen wanneer ze dat wel en niet doen en dit hangt van de rationaliteit van de argumenten, die in het geval van de ZP-haters niet bestaande is.

quote:
Inmiddels wel ja, daar hebben de ZP-haters het zelf naar gemaakt. Als ze op een normale manier de discussie hadden gestart zonder als gekken te gaan schreeuwen in de aanwezigheid van kindjes en zo dan zou er wel een normale discussie mogelijk zijn geweest, nu nemen de meeste mensen hen niet serieus.
#NoDAPL
  vrijdag 4 december 2015 @ 13:52:25 #170
449054 vincenzo78
Yu lafu no e kori mi
pi_158008981
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:48 schreef Jaroon het volgende:
Het Sinterklaasfeest is nu een deel van haar onschuld en leukigheid kwijt door een kleine groep mensen. En kinderen zijn de dupe. Zoals gisteren bleek uit een of ander universitair onderzoek blijken kinderen helemaal niets raars of negatiefs te zien in zwarte piet. Tenzij hun ouders het erin gepompt hebben.
Allemaal grote woorden...mijn kinderen hadden op school een sinterklaasviering en die waren helemaal nergens de dupe van en ze hebben het gevierd in al hun onschuld en leukigheid...

Dit is de beschrijving van een volwassene..
pi_158009018
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:52 schreef vincenzo78 het volgende:

[..]

Allemaal grote woorden...mijn kinderen hadden op school een sinterklaasviering en die waren helemaal nergens de dupe van en ze hebben het gevierd in al hun onschuld en leukigheid...

Dit is de beschrijving van een volwassene..
Het zijn geen grote woorden. Er zijn verschillende problemen geweest en de hele harde discussie maakt het ook al veel minder onschuldig.
  vrijdag 4 december 2015 @ 13:54:09 #172
196503 Royy
Pompiedom
pi_158009036
Discriminatie speelt alleen als de desbetreffende persoon de intentie heeft om te beledigen. Zo niet, dan moet je het probleem bij je zelf zoeken. Ik kan zat voorbeelden bedenken die eventueel ook fout kunnen zijn als we dit fout rekenen. Denk aan mini-me bij auston powers, beledigend voor lilliputters? Denk aan raymann is laat die zich verkleed als vrouw, beledigd voor transgenders ? Waar trek je de grens? Ik persoonlijk zo de grens leggen bij met opzet beledigen en niet met opzet beledigen
pi_158009057
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:54 schreef Royy het volgende:
Discriminatie speelt alleen als de desbetreffende persoon de intentie heeft om te beledigen. Zo niet, dan moet je het probleem bij je zelf zoeken. Ik kan zat voorbeelden bedenken die eventueel ook fout kunnen zijn als we dit fout rekenen. Denk aan mini-me bij auston powers, beledigend voor lilliputters? Denk aan raymann is laat die zich verkleed als vrouw, beledigd voor transgenders ? Waar trek je de grens? Ik persoonlijk zo de grens leggen bij met opzet beledigen en niet met opzet beledigen
Raymann is idd een aardig vb.
pi_158009070
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:44 schreef john2406 het volgende:

[..]

Je moet het zelf weten John, als je serieus genomen wil worden dan helpt het als je niet in een reactie van twee regels zelfs bij de eenvoudigste vorm d/t-fouten (grammatica, met spelling heeft het niets te maken) maakt. Ik heb het nu niet eens over mezelf, in het algemeen geldt dat.
#NoDAPL
pi_158009104
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je moet het zelf weten John, als je serieus genomen wil worden dan helpt het als je niet in een reactie van twee regels zelfs bij de eenvoudigste vorm d/t-fouten (grammatica, met spelling heeft het niets te maken) maakt. Ik heb het nu niet eens over mezelf, in het algemeen geldt dat.
Het zegt niet zoveel over inhoud. Ik maak zelf ook d en dt fouten.
pi_158009142
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:55 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Raymann is idd een aardig vb.
Raymann, Umberto Tan, diverse oud-topsporters, die Marokkaanse cabaretier (ik kan niet op zijn naam komen omdat ik cabaret niet leuk vind, ik kijk liever naar standup comedy), diverse acteurs...
Allemaal voorbeelden dat het reuze meevalt met discriminatie in Nederland. :)
Wat is nu het probleem met Zwarte Piet die niet eens bruingekleurd is maar zwartgekleurd is. Heb jij ooit een zwartgekleurde Afrikaan gezien? :)
Zo ja, dan heb je een wel heel unieke vorm van kleurblindheid. ;)
#NoDAPL
pi_158009152
quote:

[..]

Ook afkeurenswaardig. Er is wel een groot verschil. Zij verpesten geen kinderfeestjes. Die verantwoordelijkheid komt volledig op naam van de anti-Pieten.

Sta er eens even bij stil. Stel je het eens voor. Een feest voor kinderen, waar kinderen bij zijn voor deze kinderen verpesten.

Maakt me verder niets uit hoe volwassen (nou ja) voor en tegenstanders elkaar bejegenen, maar van de onschuld van kinderen blijf je af!
pi_158009156
Zwarte Piet haten staat dus eigenlijk gelijk aan een neger haten.
  vrijdag 4 december 2015 @ 13:59:37 #179
449054 vincenzo78
Yu lafu no e kori mi
pi_158009184
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:53 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Het zijn geen grote woorden. Er zijn verschillende problemen geweest en de hele harde discussie maakt het ook al veel minder onschuldig.
Ik snap wel wat je bedoelt, maar het blijft allemaal perceptie van een volwassene...mijn kinderen hebben op nog geen enkel de indruk gegeven dat de onschuld van het sinterklaasfeest verloren is gegaan of het verliezen is...
pi_158009212
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Raymann, Umberto Tan, diverse oud-topsporters, die Marokkaanse cabaretier (ik kan niet op zijn naam komen omdat ik cabaret niet leuk vind, ik kijk liever naar standup comedy), diverse acteurs...
Wat is nu het probleem met Zwarte Piet die niet eens bruingekleurd is maar zwartgekleurd is. Heb jij ooit een zwartgekleurde Afrikaan gezien? :)
Zo ja, dan heb je wel een hele unieke vorm van kleurblindheid. ;)
Ik heb wel zwarte Afrikanen gezien. Mat vind ik persoonlijk het mooist.

Najib was leuk. Hans Sibbel (Lebbis). Jan Jaap van der Wal.
pi_158009239
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:59 schreef vincenzo78 het volgende:

[..]

Ik snap wel wat je bedoelt, maar het blijft allemaal perceptie van een volwassene...mijn kinderen hebben op nog geen enkel de indruk gegeven dat de onschuld van het sinterklaasfeest verloren is gegaan of het verliezen is...
Maar dat gebeurt wel door de veranderingen die men doorvoert. Bij ons in de familie kan men het wel uitleggen aan kinderen.
  vrijdag 4 december 2015 @ 14:07:03 #182
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_158009356
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 11:46 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Nee.
  vrijdag 4 december 2015 @ 14:07:21 #183
449054 vincenzo78
Yu lafu no e kori mi
pi_158009362
quote:
Als iemand nou niet de bedoeling heeft om iemand te beledigen, maar die persoon ervaart die opmerking wel als beledigend, moeten we de gevoelens van de "beledigde" negeren?
  vrijdag 4 december 2015 @ 14:09:43 #184
39333 Zelva
pi_158009406
quote:
quote:
Minions are small, yellow creatures who have existed since the beginning of time, evolving from single-celled organisms into beings who exist only to serve history's most villainous masters
Sinterklaas als villainous master dus. Goeie storyline wel.
pi_158009500
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 14:00 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ik heb wel zwarte Afrikanen gezien. Mat vind ik persoonlijk het mooist.

Najib was leuk. Hans Sibbel (Lebbis). Jan Jaap van der Wal.
Oh ja, Najib heet hij. Sibbel ken ik niet onder die naam en over de namen Lebbis en van der Wal, die ik enkel ken van die kloon van dat Britse programma (op een satirische manier ingaan op de actualiteiten van de week) ken had ik ook even na moeten denken. ;)
Ik vind een enkele buitenlandse standup comedian erg leuk, ik kon ook wel eens lachen met Joep van het Hek. In het algemeen vind ik cabaret wat te flauw en die liedjes moeten ze er niet bij doen tenzij ze het echt kunnen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Flappie vind ik trouwens wel leuk tijdens de kerstdagen. :)
Ik heb trouwens ook wel eens een beetje gelachen met Najib hoor.
#NoDAPL
  vrijdag 4 december 2015 @ 14:14:10 #186
449054 vincenzo78
Yu lafu no e kori mi
pi_158009517
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Zo ja, dan heb je een wel heel unieke vorm van kleurblindheid. ;)
Ik geloof dat Nederland een van de prettigste landen ter wereld is om in te leven en ook op het gebied van discriminatie (in vergelijking met de rest van de wereld) kunnen veel landen leren van Nederland.

Ondanks dat er in de mediawereld succesvolle voorbeelden zijn, wilt niet zeggen in geheel Nederland koek-en-ei is...
  vrijdag 4 december 2015 @ 14:15:00 #187
39333 Zelva
pi_158009532
quote:
quote:
Een Ghanese vriendin deelde haar ervaring met me na het lezen van de reacties op de selfie en zei:

"Voor mij begint met de intocht van Sinterklaas de 3 moeilijkste weken van het jaar. Ik snak naar 6 december wanneer ik weer "normaal " over straat kan."
_O- :')
pi_158009588
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 14:14 schreef vincenzo78 het volgende:

[..]

Ik geloof dat Nederland een van de prettigste landen ter wereld is om in te leven en ook op het gebied van discriminatie (in vergelijking met de rest van de wereld) kunnen veel landen leren van Nederland.

Ondanks dat er in de mediawereld succesvolle voorbeelden zijn, wilt niet zeggen in geheel Nederland koek-en-ei is...
Ik zal ook nooit stellen dat er geen racisme en andere vormen van discriminatie bestaan in Nederland. Die bestaan overal en altijd. Het is eigen aan de mens: hokjesdenken, angst voor wat vreemd is etc.
Het is alleen zo gering in Nederland als dat het zijn kan en ZP heeft daar echt niets mee te maken. Als diezelfde mensen zouden klagen dat donkergekleurde mensen geen stageplek krijgen in Amsterdam Zuid bij een advocatenkantoor dan zouden ze bij mij een zeer bereidwillig luisterend oor vinden. Ga niet klagen over ZP. ;)
#NoDAPL
pi_158009621
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 14:14 schreef vincenzo78 het volgende:

[..]

Het is nergens geheel koek en ei. Behalve in Utopia.
pi_158009633
quote:
Discriminatie speelt alleen als de desbetreffende persoon de intentie heeft om te beledigen.
Dat is niet waar! Er is bijvoorbeeld ook sprake van discriminatie als je niet een kamer/woning kan huren omwille van je nationaliteit, niet aangenomen wordt voor een stageplaats omwille van je naam of huidskleur etc.
Daar hoeft niet per se een directe belediging bij te komen kijken door de persoon die je benadeelt/uitsluit anders behandelt of wat dan ook.
#NoDAPL
pi_158009668
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 14:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Oh ja, Najib heet hij. Sibbel ken ik niet onder die naam en over de namen Lebbis en van der Wal, die ik enkel ken van die kloon van dat Britse programma (op een satirische manier ingaan op de actualiteiten van de week) ken had ik ook even na moeten denken. ;)
Ik vind een enkele buitenlandse standup comedian erg leuk, ik kon ook wel eens lachen met Joep van het Hek. In het algemeen vind ik cabaret wat te flauw en die liedjes moeten ze er niet bij doen tenzij ze het echt kunnen.
SPOILER
Flappie vind ik trouwens wel leuk tijdens de kerstdagen. :)
Ik heb trouwens ook wel eens een beetje gelachen met Najib hoor.
Van der Wal en Lebbis moet je eigenlijk beoordelen op hun shows en niet dat ene programma.

Joep vond ik vroeger ook wel leuk. Nu toch wat flauw.
pi_158009700
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 14:15 schreef Zelva het volgende:

[..]

[..]

_O- :')
Wat een triestheid idd.
pi_158009732
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 14:21 schreef Jaroon het volgende:
Joep vond ik vroeger ook wel leuk. Nu toch wat flauw.
Joep was in de jaren 90 leuk, daarna ging het bergafwaarts. Tot mijn verrassing had hij een paar jaar geleden weer een goede voorstelling waarin hij weer wat terug ging naar zijn wortels. Van Joep willen we verzet tegen de (bovenmodaal verdienende) kleinburgelijkheid zien.
#NoDAPL
  Moderator vrijdag 4 december 2015 @ 14:27:48 #194
5428 crew  miss_sly
pi_158009827
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 4 december 2015 @ 14:34:35 #195
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_158009968
Ieuw wat een gele griezels :X

quote:
Directeur Ingrid Zoer kijkt toe: "We zijn trots op de manier waarop we dit hebben opgelost", zegt ze: "Het was soms best een beetje lastig. Volgend jaar gaan we opnieuw kijken wat we met het Sinterklaasfeest doen. Dat is de manier denk ik, vooral in gesprek blijven met elkaar."
Dat mens is gestoord. :')
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  vrijdag 4 december 2015 @ 14:35:39 #196
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_158009992
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 14:34 schreef deedeetee het volgende:
Ieuw wat een gele griezels :X

[..]

Dat mens is gestoord. :')
'Vooral in gesprek blijven met elkaar' Dat is tegenwoordig de enige oplossing die beleidsmakers in Nederland nog kennen :')
  vrijdag 4 december 2015 @ 14:37:15 #197
78780 deedeetee
pi_158010021
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 14:35 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

'Vooral in gesprek blijven met elkaar' Dat is tegenwoordig de enige oplossing die beleidsmakers in Nederland nog kennen :')
In gesprek blijven betekend gewoon negeren wat je niet uitkomt en lekker knuf knuf doen met de jankerds.
pi_158010038
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:19 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Hooguit 35% van de kinderen deelt zwarte piet dus in op huidskleur. 65% dus niet.
Wederom een verkeerde conclusie, daar het grotendeels kinderen waren van hoogopgeleide ouders, die dus tov alle Nederlandse kinderen relatief weinig in aanraking met andere huidskleuren komen. Het is waarschijnlijk dat bij een representatief onderzoek de verhoudingen anders liggen. Bovendien zie ik niet waarom het er vooral om zou gaan hoe de meerderheid van de kinderen het ziet, het is toch een feest voor álle kinderen?

quote:
Ik zie het probleem niet :?

Zeker niet omdat - in dit geval - eventuele associatie met huidskleur los staat van eventueel racisme. Kinderen kunnen zwarte piet bijvoorbeeld weliswaar op huidskleur indelen maar daarnaast gewoon een positieve associatie met zwarte piet hebben. Sterker nog, dat onderzoek ondersteunt dit vermoeden omdat de meeste kinderen zwarte piet als een koddige clown zien.
Dus ze associeren huidskleur met een koddige clown? Als je een omschrijving van blackface zoekt....

Dat het in onze jeugd, op onze scholen en in onze regio's met hier een daar een kleurling een en al goedmoedige blijmoedigheid was zonder enige importantie in rassenkwesties staat niet ter discussie. Maar inmiddels is er wel wat veranderd, er zijn meer kleurlingen en het land is internationaler geworden, waardoor ook blackface tot de beeldcultuur hoort. Ik zie dit onderzoeksresultaat dan ook eerder als een indicatie dat ZP wel wat mag evolueren dan dat die krampachtig hetzelfde moet blijven.
  vrijdag 4 december 2015 @ 14:41:38 #199
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_158010122
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 14:37 schreef deedeetee het volgende:

[..]

In gesprek blijven betekend gewoon negeren wat je niet uitkomt en lekker knuf knuf doen met de jankerds.
Minions als Pieten ook echt, de treurigheid spat ervan af...

Volgend jaar ook de troonrede maar laten voorlezen door Blauwbaard ipv Willem Alexander dan?
  vrijdag 4 december 2015 @ 14:43:48 #200
449054 vincenzo78
Yu lafu no e kori mi
pi_158010173
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 14:35 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Nederlandse politici in een notendop...
pi_158010202
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je begrepen hebt wat er staat, of met d of met t?
Of is dat te hoog gegrepen voor je?
Het gaat toch om de inhoud teminste bij mij, wel te verstaan dan he!
En mij jeukt het niet wie het niet wil zien die ziet het maar niet!
pi_158010209
quote:
Op zich een goed stuk. Al ben ik het niet geheel eens met het idee dat de discussie racism hier moeilijker gevoerd kan worden. Het is bijna in geen enkel land goed bespreekbaar terwijl het overal voor komt. Een ander probleem in dit land is is dat de roep over racisme erg vaak komt vanaf bepaalde groepen. Andersom kan en mag je het eigenlijk niet noemen. Terwijl dat ook gewoon keihard bestaat. Naast dit alles is racisme gewoon erg moeilijk te duiden. Is iets nu werkelijk racisme of gewoon domheid of het niet kennen van iets of iemand die anders is? Ik persoonlijk ken (ook via meerdere soorten gekleurde familie + ex) niet echt veel van racisme in dit land. Meer dat het iets gewoon niet kennen en domheid.
pi_158010210
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:45 schreef Jaroon het volgende:

Gewoon om aan te geven dat het merendeel anders denkt.
Dat is al genoeg bekend . Daarnaast zijn er opiniepeilingen.
Een referendum van de overheid kost weer zoveel miljoen en een goedkopere versie van de overheid via internet is onbetrouwbaar.
pi_158010284
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 14:37 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Wederom een verkeerde conclusie, daar het grotendeels kinderen waren van hoogopgeleide ouders, die dus tov alle Nederlandse kinderen relatief weinig in aanraking met andere huidskleuren komen. Het is waarschijnlijk dat bij een representatief onderzoek de verhoudingen anders liggen. Bovendien zie ik niet waarom het er vooral om zou gaan hoe de meerderheid van de kinderen het ziet, het is toch een feest voor álle kinderen?

[..]

Dus ze associeren huidskleur met een koddige clown? Als je een omschrijving van blackface zoekt....

Dat het in onze jeugd, op onze scholen en in onze regio's met hier een daar een kleurling een en al goedmoedige blijmoedigheid was zonder enige importantie in rassenkwesties staat niet ter discussie. Maar inmiddels is er wel wat veranderd, er zijn meer kleurlingen en het land is internationaler geworden, waardoor ook blackface tot de beeldcultuur hoort. Ik zie dit onderzoeksresultaat dan ook eerder als een indicatie dat ZP wel wat mag evolueren dan dat die krampachtig hetzelfde moet blijven.
Omdat er een kleine groep kleurlingen is die erbij zijn gekomen moet een feest evolueren? Tot wat? Waarom zou je iets waarmee geen problemen waren anders willen maken?
pi_158010299
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 14:48 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Omdat er een kleine groep kleurlingen is die erbij zijn gekomen moet men een feest evolueren? Waarom zou je iets waarmee geen problemen waren anders willen maken?
Omdat Weltschmerz het liefste de hele dag door buigt voor een minderheid met een grote bek.
  Moderator vrijdag 4 december 2015 @ 14:50:06 #206
5428 crew  miss_sly
pi_158010303
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 14:45 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Op zich een goed stuk. Al ben ik het niet geheel eens met het idee dat de discussie racism hier moeilijker gevoerd kan worden. Het is bijna in geen enkel land goed bespreekbaar terwijl het overal voor komt. Een ander probleem in dit land is is dat de roep over racisme erg vaak komt vanaf bepaalde groepen. Andersom kan en mag je het eigenlijk niet noemen. Terwijl dat ook gewoon keihard bestaat. Naast dit alles is racisme gewoon erg moeilijk te duiden. Is iets nu werkelijk racisme of gewoon domheid of het niet kennen van iets of iemand die anders is? Ik persoonlijk ken (ook via meerdere soorten gekleurde familie + ex) niet echt veel van racisme in dit land. Meer dat het iets gewoon niet kennen en domheid.
Maar dan nog ken jij natuurlijk niet alle mensen met een andere huidskleur en wat zij ervaren.

Ik vind het vooral heel goed dat hij een verschil duidelijk maakt tussen dat er sprake kan zijn van (onbedoeld) racisme, maar dat vele mensen met hun hakken in het zand gaan als ze voor racist uitgemaakt worden. Er is ook een groot verschil.

Hoewel ik wel echt geschrokken ben van de hoeveelheid mensen die denken dat ze de meest lage opmerkingen mogen maken om hun standpunt duidelijk te maken.
  vrijdag 4 december 2015 @ 14:51:03 #207
39333 Zelva
pi_158010319
quote:
Nee, de huidskleur valt hen helemaal niet op.
  Moderator vrijdag 4 december 2015 @ 14:52:45 #208
5428 crew  miss_sly
pi_158010351
quote:

[..]

Nee, je verdraait het nu. Ze denken dus niet dat mensen met een donkerder huidskleur dom en koddig zijn, maar ze denken dat zwarte piet met zijn rare fratsen net een clown is.

Goed voorbeeld wel van hoe je dingen precies zo kunt uitleggen als het in je eigen straatje uitkomt :)
  vrijdag 4 december 2015 @ 14:53:03 #209
168739 Red_85
'echt wel'
pi_158010357
quote:
Grens? Hoezo grens. Als iemand een ander met opzet probeert te beledigen, heeft het persoon ook de keuze zich beledigd te voelen, of niet.

Er hoeft helemaal geen grens te zijn, beetje van onderstaand filmpje wat ik hier al 1.000x gepost heb, doet wonderen.

Het blijft echt de ultieme mindset in deze discussie.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 4 december 2015 @ 14:57:11 #210
168739 Red_85
'echt wel'
pi_158010445
quote:
Spijkers op laag water zoeken en onderzoeksresultaten in jou voordeel uitleggen terwijl het toch echt anders beschreven staat. Gewoon om je eigen punt aan te dikken.

|:(
1947-2016
pi_158010491
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 14:50 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Maar dan nog ken jij natuurlijk niet alle mensen met een andere huidskleur en wat zij ervaren.

Ik vind het vooral heel goed dat hij een verschil duidelijk maakt tussen dat er sprake kan zijn van (onbedoeld) racisme, maar dat vele mensen met hun hakken in het zand gaan als ze voor racist uitgemaakt worden. Er is ook een groot verschil.

Hoewel ik wel echt geschrokken ben van de hoeveelheid mensen die denken dat ze de meest lage opmerkingen mogen maken om hun standpunt duidelijk te maken.
Racisme kun je overal ervaren. En bijna in geen enkel land is er openlijk en duidelijk een opbouwende discussie over. In bijv. Nederland zijn we enorm doorgeslagen in het denken dat als iemand je een racist noemt je het bijna bent. De 'aanval' komt eigenlijk altijd van gekleurde kant. Terwijl men andersom ook gewoon racistisch kan zijn. Het is hier teveel van "de blanke is fout". In Afrika komt ook veel racisme voor. Ook zelfs binnen landen zelf. In Azie ook. Noem het maar op. Ik denk dat we hier niet achterlopen in het voeren van de discussie. Het is een probleem geworden omdat je lange tijd in het geheel niets negatiefs over bepaalde nieuwe en soms gekleurde groepen mocht zeggen. Dan was je een racist en deed JIJ je best niet om anderen te begrijpen. En die lage opmerkingen komen van beide kanten. Meestal niet de slimste mensen uit de verschillende groepen.

Wat mensen ervaren? Op sommige dingen na denk ik dat men ook vaak kan zeuren en daar in dit land ook geheel de ruimte voor krijgt. Zeker als je anders gekleurd bent. Marokkanen zijn erg goed in zeuren over racisme bijv. Ik heb nog nooit gewoond in zo'n racistische omgeving als Amsterdam Oost Indische buurt. Zeker tegenover vrouwen van een ander 'ras'. Dat was heel lang totaal onbespreekbaar in Amsterdam.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jaroon op 04-12-2015 15:15:53 ]
  Moderator vrijdag 4 december 2015 @ 15:03:27 #212
5428 crew  miss_sly
pi_158010586
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 14:59 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Racisme kun je overal ervaren. En bijna in geen enkel land is er openlijk en duidelijk een opbouwende discussie over. In bijv. Nederland zijn we enorm doorgeslagen in het denken dat als iemand je een racist noemt je het bijna bent. De 'aanval' komt eigenlijk altijd van gekleurde kant. Terwijl men andersom ook gewoon racistisch kan zijn. Het is hier teveel van "de blanke is fout". In Afrika komt ook veel racisme voor. Ook zelfs binnen landen zelf. In Azie ook. Noem het maar op. Ik denk dat we hier niet achterlopen in het voeren van de discussie. Het is een probleem geworden omdat je lange tijd in het geheel niets negatiefs over bepaalde nieuwe en soms gekleurde groepen mocht zeggen. Dan was je een racist en deed JIJ je best niet om anderen te begrijpen. En die lage opmerkingen komen van beide kanten. Meestal niet de slimste mensen uit de verschillende groepen.

Wat mensen ervaren? Op sommige dingen na denk ik dat men ook vaak kan zeuren en daar in dit land ook geheel de ruimte voor krijgt. Zeker als je anders gekleurd bent. Marokkanen zijn erg goed in zeuren over racisme bijv. Ik heb nog ooit gewoond in zo'n racistische omgeving als Amsterdam Oost Indische buurt. Zeker tegenover vrouwen van een ander 'ras'. Dat was heel lang totaal onbespreekbaar in Amsterdam.
Als iedereen, ja ook jij, nou eens gewoon stopt met naar een ander te wijzen en het zelf nou eens gewoon goed doet?
Zo bijzonder weinig constructief "ja maar hij", "Maar daar doen ze het ook", etc.
pi_158010649
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 15:03 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Als iedereen, ja ook jij, nou eens gewoon stopt met naar een ander te wijzen en het zelf nou eens gewoon goed doet?
Zo bijzonder weinig constructief "ja maar hij", "Maar daar doen ze het ook", etc.
Dat doe ik al. Ik ga normaal om met normale mensen. Daar speelt kleur geen rol. Natuurlijk mag ik wel kritisch zijn. Dat doen bepaalde gekleurde mensen toch ook? Ik draai het gewoon deels om. En dat vindt men vervelend om te horen. Ga maar eens op TV zeggen dat men eens onderzoek moet doen naar racisme bij Nederlandse Marokkanen. Dan is de wereld te klein.
  vrijdag 4 december 2015 @ 15:06:39 #214
196503 Royy
Pompiedom
pi_158010660
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 14:53 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Grens? Hoezo grens. Als iemand een ander met opzet probeert te beledigen, heeft het persoon ook de keuze zich beledigd te voelen, of niet.

Er hoeft helemaal geen grens te zijn, beetje van onderstaand filmpje wat ik hier al 1.000x gepost heb, doet wonderen.

Bedankt, inderdaad iets om over na te denken
  vrijdag 4 december 2015 @ 15:07:00 #215
449054 vincenzo78
Yu lafu no e kori mi
pi_158010669
Voordat ik een hele shitstorm ontketen...dit is slechts een gedachtenkronkel..

Als ZP een fictief persoon is en de afgelopen honderd jaar al dan niet bewust veranderingen heeft ondergaan dan zijn enige aanpassingen in het uiterlijk van ZP toch niet het einde van het Sinterklaasfeest...
pi_158010695
Iedereen doet het in meer of mindere mate, zelfs Bram met zijn d of t!
Wat wil hij bewerkstelen ermee de discussie op een andere toon brengen?

Er zijn volgens mij maar weinig mensen die spiegelen kunnen.
pi_158010706
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 15:07 schreef vincenzo78 het volgende:

Als ZP een fictief persoon is en de afgelopen honderd jaar al dan niet bewust veranderingen heeft ondergaan dan zijn enige aanpassingen in het uiterlijk van ZP toch niet het einde van het Sinterklaasfeest...
Dit is nogal een grootse verandering.......na alle veranderingen die er al zijn geweest. Je kan de naam zo'n beetje veranderen.
pi_158010717
quote:

Voor mij wel, of dat in de toekomst zo is weet ik niet, heb geen glazen bol.
pi_158010757
quote:

Zolang de sidekick van de Sint maar zwart blijft (en liefst wat boosaardiger) heb ik niets tegen veranderingen van alle andere uiterlijkheden.
  vrijdag 4 december 2015 @ 15:15:19 #220
196503 Royy
Pompiedom
pi_158010809
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 14:07 schreef vincenzo78 het volgende:

[..]

Als iemand nou niet de bedoeling heeft om iemand te beledigen, maar die persoon ervaart die opmerking wel als beledigend, moeten we de gevoelens van de "beledigde" negeren?
Je hoeft het niet te negeren maar je moet de oplossing zoeken bij de persoon die beledigd is.
pi_158010870
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 14:07 schreef vincenzo78 het volgende:

[..]

Als beledigde kun je het ook gewoon ook minder hard oppakken. Mijn ex was een Thai en die kreeg aardig wat voor de kiezen aan domme sex gerelateerde opmerkingen. Dat laat je maar gewoon gaan dan. Is dat beledigend? Zeer zeker.
pi_158011018
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 15:18 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Als beledigde kun je het ook gewoon ook minder hard oppakken. Mijn ex was een Thai en die kreeg aardig wat voor de kiezen aan domme sex gerelateerde opmerkingen. Dat laat je maar gewoon gaan dan. Is dat beledigend? Zeer zeker.
Die wat die opmerkingen geven komen die niet iets te kort?
pi_158011051
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 15:24 schreef john2406 het volgende:

[..]

Die wat die opmerkingen geven komen die niet iets te kort?
Ja. En zo moet je dat ook zien. Anders ga je er in een zwak moment ook nog op slaan. Blijft het feit dat het kwetsend is. Maar dat gaf ze wel een plaats. Ze zeurde er ook niet veel over.
  vrijdag 4 december 2015 @ 15:26:36 #224
449054 vincenzo78
Yu lafu no e kori mi
pi_158011072
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 15:18 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Interessante stellingname...dus als beledigde moet je in principe alles langs je heen laten gaan zolang degene die je beledigt maar niet de intentie heeft om te beledigen...
pi_158011085
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 15:25 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ja. En zo moet je dat ook zien. Anders ga je er in een zwak moment ook nog op slaan. Blijft het feit dat het kwetsend is. Maar dat gaf ze wel een plaats. Ze zeurde er ook niet veel over.
Het is erger als die mensen ook nog een functie bekleden lijkt me, dan is erop slaan zonder dat iemand het ziet wel een oplossing lijkt me?
pi_158011127
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 15:26 schreef vincenzo78 het volgende:

[..]

Interessante stellingname...dus als beledigde moet je in principe alles langs je heen laten gaan zolang degene die je beledigt maar niet de intentie heeft om te beledigen...
Nee. Niet alles. Maar je hoeft ook niet overal over te gaan zeuren. Zij kon zelf gewoon de discussie aangaan met mensen en dan blijken mensen vaak gewoon onwetend. Men heeft niet door dat men kwetst. Je kan dan ook een speciale meldlijn gaan opbellen over racisme en er een veel groter iets van maken. Dat zij en ik in een bepaalde wijk regelmatig stiekem achter op de jas werden bespuugd......daar kan je iets heel groots van maken of maar laten zitten.
pi_158011140
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 15:27 schreef john2406 het volgende:

[..]

Het is erger als die mensen ook nog een functie bekleden lijkt me, dan is erop slaan zonder dat iemand het ziet wel een oplossing lijkt me?
Er echt op gaan slaan heeft vaak ook weinig zin. Soms is een dreigement ook meer dan voldoende.
pi_158011163
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 15:29 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Er echt op gaan slaan heeft vaak ook weinig zin. Soms is een dreigement ook meer dan voldoende.
De spanning is dan wel van de ketel af denk ik?
pi_158011173
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 15:30 schreef john2406 het volgende:

[..]

De spanning is dan wel van de ketel af denk ik?
Soms. Op een gegeven ogenblik maar je je er gewoon minder druk over.
pi_158011235
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 15:31 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Soms. Op een gegeven ogenblik maar je je er gewoon minder druk over.
Ik denk als ik zoiets zou doen dat er nog spanning uitkomt wat er helemaal niks mee te doen heeft, en als niemand het ziet, denk ik zelfs dat die persoon welke dan toevallig ook maar 1 woord verkeerd zegt.
Al die spanning over zich heen krijgt.
pi_158011263
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 15:34 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ik denk als ik zoiets zou doen dat er nog spanning uitkomt wat er helemaal niks mee te doen heeft, en als niemand het ziet, denk ik zelfs dat die persoon welke dan toevallig ook maar 1 woord verkeerd zegt.
Dat zou goed kunnen. Ik heb dan ook voor die reden nog nooit iemand op zijn bek geslagen. Maar wederom.....omdat je inschat dat het gewoon domheid is. Dat kun je ook wel zien en merken aan een persoon.
pi_158011287
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 15:34 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ik heb die aanvaringen trouwens zelfs gehad met Nederlanders die notabeen zelf getrouwd waren met een Thaise.
pi_158011316
1 keer is het me overkomen, die kreeg klappen die vent zeg!
Hij wou ook nog terug komen, zeg blijf weg want ik loop met je tegen de muur op!
pi_158011329
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 15:38 schreef john2406 het volgende:
1 keer is het me overkomen, die kreeg klappen die vent zeg!
Hij wou ook nog terug komen, zeg blijf weg want ik loop met je tegen de muur op!
Over wat ging dat dan?
pi_158011364
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 15:39 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Over wat ging dat dan?
Die duwde me aan de kant, hij wou voor me komen.
En ik had nota bene mijn zoontje in de hand, geloof 6 jr toen.
pi_158011378
Iets anders wat mij trouwens ook wat milder stemde is dat bepaalde Thai (in Nederland) nu ook weer niet direct echt reclame maken voor normaal Thailand en Thais.
pi_158011390
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 15:41 schreef john2406 het volgende:

[..]

Die duwde me aan de kant, hij wou voor me komen.
En ik had nota bene mijn zoontje in de hand, geloof 6 jr toen.
Okay. Dat kan gebeuren. Maar niet met een kind in de hand.
pi_158011489
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 15:41 schreef Jaroon het volgende:
Iets anders wat mij trouwens ook wat milder stemde is dat bepaalde Thai (in Nederland) nu ook weer niet direct echt reclame maken voor normaal Thailand en Thais.
Maakt toch niet uit vind ik, neem aan die andere reactie waar maar staat had ook maak moeten zijn, maar ik ben niet zo een mierenzifter en val over een letter verkeerd.
pi_158011555
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 15:47 schreef john2406 het volgende:

[..]

Maakt toch niet uit vind ik, neem aan die andere reactie waar maar staat had ook maak moeten zijn, maar ik ben niet zo een mierenzifter en val over een letter verkeerd.
Ik begrijp niet wat je bedoelt. Wat ik in deze tekst bedoelde is dat bepaalde thaise vrouwen in Nederland ook soms wel een rare kant laten zien. Als mensen alleen dat soort vrouwen kennen kun je een geheel raar en verkeerd beeld krijgen over de normale Thai.
  vrijdag 4 december 2015 @ 15:52:31 #240
78780 deedeetee
pi_158011581
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 14:41 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Minions als Pieten ook echt, de treurigheid spat ervan af...

Volgend jaar ook de troonrede maar laten voorlezen door Blauwbaard ipv Willem Alexander dan?
Ik vind het ronduit walgelijk. Al die vreemde culturen worden ons door de strot geduwd want die zijn heilig en onze cultuur mag zomaar uit geveegd.
Het is volkomen verbijsterend hoe het racisme van niet blanken wordt gehonoreerd hier te lande.
Want dat is wat hier speelt : racisme van de gekleurde jegens de blanke. Dom dommer domst om daar op in te gaan want het einde is zoek. Die houden nooit op. Die voelen zich nooit voldaan. Het eigenlijke probleem dat hun dwars zit is dat niet iederéén gekleurd is. Of dat zij niet blank zijn. Het is het één of het ander.
Wees gewoon trots op wie bent stelletje kneuzen !!!! :D
Geen mens kan mij er van overtuigen dat hij nu nog lijdt onder het feit dat er in de 19de eeuw zwarte slaven waren. Dat is klinkklare onzin.
En dat je geen parodie op een neger mag maken is ook flauwe kul. Kijk naar Jeff Dunham die maakt poppen van alle soorten en kleuren mensen en steekt de draak er mee en niemand die dát gaat verbieden....
pi_158011701
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 15:51 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ik begrijp niet wat je bedoelt. Wat ik in deze tekst bedoelde is dat bepaalde thaise vrouwen in Nederland ook soms wel een rare kant laten zien. Als mensen alleen dat soort vrouwen kennen kun je een geheel raar en verkeerd beeld krijgen over de normale Thai.
Wat ik bedoel?
Of zo geschreven of anders maakt voor mij geen verschil.
De mens is er bij mij niet minder door!
pi_158011785
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 15:58 schreef john2406 het volgende:

[..]

Wat ik bedoel?
Of zo geschreven of anders maakt voor mij geen verschil.
De mens is er bij mij niet minder door!
Dat d/dt verhaal? Dat vind ik ook onzinnig. Komt ook omdat zelf fouten maak.
  vrijdag 4 december 2015 @ 16:16:25 #243
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_158012069
Ze zijn eruit:
pi_158012132
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 14:48 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Omdat er een kleine groep kleurlingen is die erbij zijn gekomen moet een feest evolueren? Tot wat? Waarom zou je iets waarmee geen problemen waren anders willen maken?
Omdat er geen problemen mee waren. En waarom niet? Als dat het nou gewoon weer een feest voor iedereen maakt dat op elke school op dezelfde manier gevierd kan worden en zonder dat ouders zich moeten afvragen hoe andere ouders daarover denken en we geen ellendige kunstgrepen zien, wat zou daarop tegen zijn? Tradities evolueren voortdurend, Zwarte Piet is ook niet de boeman meer die kinderen slaat en ontvoert. Zwarte Piet zit ook niet meer op een paard vanwege logistieke en budgettaire overwegingen rondom de intocht. Het is ook maar een paar jaar dat kinderen erin geloven, dus dan kan in korte tijd probleemloos bijgeschaafd worden wanneer volwassenen niet zo onvolwassen waren het zich toe te eigenen als hun strijd, al schreeuwend dat het een kinderfeest is.

quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 14:52 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Nee, je verdraait het nu. Ze denken dus niet dat mensen met een donkerder huidskleur dom en koddig zijn, maar ze denken dat zwarte piet met zijn rare fratsen net een clown is.

Goed voorbeeld wel van hoe je dingen precies zo kunt uitleggen als het in je eigen straatje uitkomt :)
Een deel van de kinderen heeft dus wel een associatie met huidskleur, een groter deel naarmate ze meer verschillende huidskleuren om zich heen zien. Dat een ander deel van de kinderen als eerste associatie een clown heeft maakt dat zeker niet minder een probleem, aangezien de ene associatie de ander niet uitsluit, en die associaties ook weer met elkaar geassocieerd zullen worden. Dat kun je dan afdoen als totaal onbelangrijk, maar die associatie tussen een koddige clown en een neger is nou juist wat de Amerikaanse blackface kenmerkt.

De misvatting is denk ik dat als de associatie maar positief is, er geen probleem is. Maar het blijft een associatie tussen huidskleur en een bepaalde rol. Het ontbreken van boosaardigheid is het wel het minste, anders hadden we het er helemaal niet over hoeven hebben, maar niet boosaardig is wat anders dan helemaal OK.

quote:
Spot on zou ik het niet willen noemen maar er zitten naast de missers ook we wel wat goede punten in.

quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 14:53 schreef Red_85 het volgende:

Nee, dat is een totaal andere discussie. 1000 keer de plank volledig misslaan pleit niet voor je.
pi_158012196
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 16:19 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Omdat er geen problemen mee waren. En waarom niet? Als dat het nou gewoon weer een feest voor iedereen maakt dat op elke school op dezelfde manier gevierd kan worden en zonder dat ouders zich moeten afvragen hoe andere ouders daarover denken en we geen ellendige kunstgrepen zien, wat zou daarop tegen zijn? Tradities evolueren voortdurend, Zwarte Piet is ook niet de boeman meer die kinderen slaat en ontvoert. Zwarte Piet zit ook niet meer op een paard vanwege logistieke en budgettaire overwegingen rondom de intocht. Het is ook maar een paar jaar dat kinderen erin geloven, dus dan kan in korte tijd probleemloos bijgeschaafd worden wanneer volwassenen niet zo onvolwassen waren het zich toe te eigenen als hun strijd, al schreeuwend dat het een kinderfeest is.

[..]

Een deel van de kinderen heeft dus wel een associatie met huidskleur, een groter deel naarmate ze meer verschillende huidskleuren om zich heen zien. Dat een ander deel van de kinderen als eerste associatie een clown heeft maakt dat zeker niet minder een probleem, aangezien de ene associatie de ander niet uitsluit, en die associaties ook weer met elkaar geassocieerd zullen worden. Dat kun je dan afdoen als totaal onbelangrijk, maar die associatie tussen een koddige clown en een neger is nou juist wat de Amerikaanse blackface kenmerkt.

De misvatting is denk ik dat als de associatie maar positief is, er geen probleem is. Maar het blijft een associatie tussen huidskleur en een bepaalde rol. Het ontbreken van boosaardigheid is het wel het minste, anders hadden we het er helemaal niet over hoeven hebben, maar niet boosaardig is wat anders dan helemaal OK.

[..]

Spot on zou ik het niet willen noemen maar er zitten naast de missers ook we wel wat goede punten in.

[..]

Nee, dat is een totaal andere discussie. 1000 keer de plank volledig misslaan pleit niet voor je.
Waarom niet? Omdat het nergens over gaat en alleen een klein groepje er problemen mee heeft. Dat lijkt mij al een hele goede reden. Het is een was een feest voor iedereen.
  vrijdag 4 december 2015 @ 16:25:09 #246
39333 Zelva
pi_158012270
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 15:52 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Ik vind het ronduit walgelijk. Al die vreemde culturen worden ons door de strot geduwd
Het dienen van slechte meesters door gele poppetjes is een cultuur? Interessant.
pi_158012322
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 16:16 schreef Manke het volgende:
Ze zijn eruit:
[ afbeelding ]
Kansloos. Hoe diep moet je zinken om met de eisen van een paar anti's in zee te gaan...

NSB'ers werden zulke mensen tijdens WW2 genoemd.
  vrijdag 4 december 2015 @ 16:38:03 #248
78780 deedeetee
pi_158012503
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 16:25 schreef Zelva het volgende:

[..]

Het dienen van slechte meesters door gele poppetjes is een cultuur? Interessant.
Gewoon ingaan op wat er staat komt je niet goed uit ? Lastig te weerleggen ? Dan maar er een stukje uitknippen...... interessant.... 8}

quote:
Ik vind het ronduit walgelijk. Al die vreemde culturen worden ons door de strot geduwd want die zijn heilig en onze cultuur mag zomaar uit geveegd.
  vrijdag 4 december 2015 @ 16:40:01 #249
39333 Zelva
pi_158012563
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 16:38 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Gewoon ingaan op wat er staat komt je niet goed uit ? Lastig te weerleggen ?
Wie zegt dat ik de rest wil weerleggen? Vond dit wel een grappig zinnetje, dat is alles.
pi_158012575
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 16:21 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Waarom niet? Omdat het nergens over gaat en alleen een klein groepje er problemen mee heeft. Dat lijkt mij al een hele goede reden. Het is een was een feest voor iedereen.
Behalve dat kleine groepje dus, en de grotere groep die van zijn bedenkingen geen probleem wil maken. Ik snap niet wat er nou zo tegen is om een kleine aanpassing te doen, anders dan een vurige wens om een klein groepje uit te sluiten van het feest.

Het gaat ook niet helemaal nergens over, het bestaat uitsluitend dankzij de traditie. Stel dat je laten we zeggen in Oostenrijk of zo een feest zou willen organiseren met een optocht waarbij mensen zwart geschminkt met rooie lippen, oorbellen en zwarte krullen in een apenpakkie rondhuppelen dan wordt je voor gek verklaard. Tijden veranderen nou eenmaal.
pi_158012602
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 16:40 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Behalve dat kleine groepje dus, en de grotere groep die van zijn bedenkingen geen probleem wil maken. Ik snap niet wat er nou zo tegen is om een kleine aanpassing te doen, anders dan een vurige wens om een klein groepje uit te sluiten van het feest.

Het gaat ook niet helemaal nergens over, het bestaat uitsluitend dankzij de traditie. Stel dat je laten we zeggen in Oostenrijk of zo een feest zou willen organiseren met een optocht waarbij mensen zwart geschminkt met rooie lippen, oorbellen en zwarte krullen in een apenpakkie rondhuppelen dan wordt je voor gek verklaard. Tijden veranderen nou eenmaal.
Omdat het geen kleine aanpassing is.

Het gaat niet over Oostenrijk.
pi_158012654
Nu is het gewoon "je moet wel luisteren naar een klein groepje dat anders denkt en wil.......en doen wat zij zeggen".
pi_158012772
quote:

[..]

Dat kleine groepje zet zichzelf min of meer al buitenspel door zich als Black Panthers te vertonen, zeg maar de bruinhemden onder de zwarten. Als je sympathie voor je zaak probeert te winnen, doe je jezelf op die wijze in ieder geval geen plezier, elke centimeter terrein die je op dat soort proleten prijsgeeft is er een teveel.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_158013398
quote:

[..]

Het punt is dat we hier niet in Oostenrijk maar in Nederland zijn en dat vrijwel alle Nederlanders deze traditie gewend zijn en er geen bezwaar tegen hebben. Het zijn slechts een aantal 'vreemdelingen' die er moeilijk over doen omdat ze er geen snars van begrijpen en/of omdat ze een alternatieve agenda hebben. Prima, maar verwacht niet dat de rest er wakker van ligt als je nog niet eens met goede argumenten komt wat er mis is met ZP. :)
#NoDAPL
pi_158018481
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 16:01 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat d/dt verhaal? Dat vind ik ook onzinnig. Komt ook omdat zelf fouten maak.
Mag je bekijken hoe je wilt, maar je schrijft eerst thai daarnaar corrigeer je het in Thailand of zelfs thais, dus al je niet meer weet wat jezelf geschreven hebt?
Dan zal je ook wel af en toe naar het toilet toe moeten om te kijken of je een mannetje of een vrouwtje bent lijkt me?
Daarop reageer ik het boeit me niet ik val niet over 1 letter verschil.
  vrijdag 4 december 2015 @ 22:09:55 #256
168739 Red_85
'echt wel'
pi_158021232
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 16:19 schreef Weltschmerz het volgende:

(...)
Dat zeg je alleen maar omdat het pijnlijk het punt voor je blootlegt. Of je zegt het omdat je blind bent, kan ook.

Hoe dan ook, het is een keuze beledigd te zijn. Wat er bij komt wat het nog zieliger maakt, is dat het om een kinderfeest gaat.
1947-2016
  vrijdag 4 december 2015 @ 23:42:02 #257
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_158024094
Anekdote. Ik had ooit in november schilders over de vloer, waren bezig met het schilderwerk buiten. Ze waren er een paar dagen, en dus maakte ik regelmatig een praatje. Sta ik op straat te praten met een van die jongens. Van een afstandje kwam een van de andere schilders aanlopen met iets in zijn handen, een pakket van het een of ander. Zegt de schilder tegenover mij: 'Hé, daar komt Sinterklaas aanlopen.' Ik grap met hem mee, vind die man echter meer van de andere kindevriend weghebben want hij was nog behoorlijk jong en had donker haar, niets van een lange witte baard, wel een blanke man, dus zeg ik: 'Nou, hij heeft meer weg van Zwarte Piet.'

Kijkt die man tegenover me woedend aan. Ik begrijp het even niet. Totdat ik nog eens kijk. O. Fuck. De man tegenover me heeft een donkere huidskleur. Hij dacht zeker dat ik het over hem had i.p.v. de andere collega. Vreselijk, wat voelde ik me stom. Ik heb me duizendmaal verontschuldigd en gezegd dat dit niet de bedoeling was dat ik hem daarmee bedoelde ofzo. Maar ja.... aan de andere kant... had ik hier het probleem, of de donkere man tegenover me die zich onterecht aangesproken dacht? Zodra het woord ZP valt, spits iedere donkere persoon zijn oren omdat het taboe is?
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_158024483
quote:

[..]

Er is geen "vurige wens" om een klein groepje uit te sluiten van een feest. Er is een zeer klein groepje klagers dat zichzelf in een slachtofferrol duwt en een beperkt aantal medestanders van deze figuren. Hun 'argumenten' hebben we verscheidene malen aangehoord, vooral dankzij de media die deze figuren een ruim podium bieden.

Nederland is allang klaar met deze "discussie", maar ze blijven maar doordrammen. Dan moet de conclusie op een gegeven moment gewoon een keer zijn: Hé, je hoeft echt geen Sinterklaas te vieren, je hoeft geen intocht te bekijken, je hoeft niet mee te doen. Geen enkel feest is 100 procent van de bevolking naar de zin.
pi_158024912
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 23:56 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Er is geen "vurige wens" om een klein groepje uit te sluiten van een feest. Er is een zeer klein groepje klagers dat zichzelf in een slachtofferrol duwt en een beperkt aantal medestanders van deze figuren. Hun 'argumenten' hebben we verscheidene malen aangehoord, vooral dankzij de media die deze figuren een ruim podium bieden.

Nederland is allang klaar met deze "discussie", maar ze blijven maar doordrammen. Dan moet de conclusie op een gegeven moment gewoon een keer zijn: Hé, je hoeft echt geen Sinterklaas te vieren, je hoeft geen intocht te bekijken, je hoeft niet mee te doen. Geen enkel feest is 100 procent van de bevolking naar de zin.
Soft ben je, je kan beter zeggen: "Aanpassen of terug naar Suriname waar je je blijkbaar wel thuis voelt."
pi_158024968
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2015 00:11 schreef JubaUrbicus het volgende:

[..]

Soft ben je, je kan beter zeggen: "Aanpassen of terug naar Suriname waar je je blijkbaar wel thuis voelt."
Heeft weinig zin, want in Suriname wordt ook gewoon Sinterklaas gevierd, mét Zwarte Pieten erbij.

Overigens hoeft niet iedereen die ergens tegen is van mij het land uit. De beste oplossing is dat de klagers voortaan het Sinterklaasfeest gewoon links laten liggen. We moeten af van het bizarre idee dat elk feest voor 100 procent van de bevolking geschikt moet zijn.
  zaterdag 5 december 2015 @ 00:18:12 #261
138876 Andromache
pi_158025080
Ook een kenmerk van de democratie, dat je het niet eens met elkaar hoeft te zijn. Accepteren dat we het hier niet eens gaan worden.
pi_158025266
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2015 00:18 schreef Andromache het volgende:
Ook een kenmerk van de democratie, dat je het niet eens met elkaar hoeft te zijn. Accepteren dat we het hier niet eens gaan worden.
Deze klagers zijn uit op geld. Ze willen herstelbetalingen, omdat hun betovergrootouders ooit slaaf zijn geweest: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-racistisch-is.dhtml

Het meest vervelende is nog wel dat de media deze figuren continu een podium blijft bieden. Zo mocht Sylvana Simons vanavond, de laatste avond voor pakjesavond, nog weer even opdraven bij Pauw om haar gal te spuwen.

Als je objectieve media had, in plaats van de vooringenomen media in dit land, dan zou je op een gegeven moment inzien dat het leeuwendeel van de Nederlanders deze "discussie" allang spuugzat is en dat Zwarte Piet niet verder veranderd moet worden dan de afgelopen jaren al is gebeurd.
pi_158025306
Ja dat had ik al verwerkt hoor, dacht ik dus ook, en ze zullen misschien wel denken, nog snel voordat er niks meer is?

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 05-12-2015 01:03:57 ]
  zaterdag 5 december 2015 @ 01:30:41 #264
261030 Heufd
schouders, knie en teen.
pi_158026412
Als je nu nog steeds niet snapt dat Zwarte Piet racistisch is ben je wel echt heel dom hoor.
pi_158026473
@ Heufd, leg eens uit alsjeblieft.
  zaterdag 5 december 2015 @ 02:00:16 #266
138876 Andromache
pi_158026733
Wat een onzin Heufd dat die waarheid voor iedereen geldt. Hij is rijk want fluwelen kleding en massief gouden oorringen, hij is slim, hij is jong en vitaal, hij is in de meerderheid, heeft als ex-slaaf zijn schurkenregime ontvlucht en is hier twee maanden per jaar een geïntegreerde modelburger, heeft een goede en populaire baan, staat in het middelpunt van de belangstelling, is opvoedkundig een kanjer, laat zien dat diversiteit onmisbaar is, en zo kan ik nog wel even doorgaan met positieve connotaties die voor heel veel mensen óók waar zijn.
pi_158027229
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2015 02:01 schreef Braindead2000 het volgende:
5 december *O*

[ afbeelding ]
Prettige pakjesavond brain *O*

SPOILER
pi_158027325
Eindelijk nog 1 dag gezeik en dan pas in maart weer *O*
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_158027394
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2015 00:26 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Deze klagers zijn uit op geld. Ze willen herstelbetalingen, omdat hun betovergrootouders ooit slaaf zijn geweest: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-racistisch-is.dhtml

Het meest vervelende is nog wel dat de media deze figuren continu een podium blijft bieden. Zo mocht Sylvana Simons vanavond, de laatste avond voor pakjesavond, nog weer even opdraven bij Pauw om haar gal te spuwen.
Onzin natuurlijk. Die slavernij is al ruimschoots afbetaald doordat miljoenen nazaten van slaven door ons worden verzorgd met riante uitkeringen en toeslagen.

Sylvana Simons is de grootste racist van Nederland :r

quote:
Als je objectieve media had, in plaats van de vooringenomen media in dit land, dan zou je op een gegeven moment inzien dat het leeuwendeel van de Nederlanders deze "discussie" allang spuugzat is en dat Zwarte Piet niet verder veranderd moet worden dan de afgelopen jaren al is gebeurd.
Sterker nog al die veranderingen moeten teruggedraaid worden.
Ik begrijp niet dat geen enkele supermarktketen het lef heeft gehad om gewoon te zeggen: Stik er maar in stelletje werkschuwe schreeuwers, wij hebben Zwarte Piet in de winkels met alle mogelijke authentieke kenmerken. Ze zouden dan 90% van het land als klant hebben. Maar nee, van AH tot Jumbo moet het politiek correct :r :r :r
pi_158027484
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2015 00:26 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Dan moet men ook eens het lef hebben de zwarte stammen in Afrika aan te pakken die slaven aanboden. Daar hoor je dit soort figuren nooit over. Maar uiteindelijk gaat het altijd over geld. En het vreemde feit dat men dan toch graag in dit nare land met slavenhandel historie blijft wonen. Je zou zeggen dat je daar dan afkeer van hebt.
pi_158027552
Schandalig, walgelijk, verschrikkelijk, mensen die zich zwart verven. :r

zaterdag 5 december 2015 @ 07:08:00 #273
287925 2Happy4U
Ecchi Shiyou
pi_158027599
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 december 2015 02:00 schreef Andromache het volgende:
Wat een onzin Heufd dat die waarheid voor iedereen geldt. Hij is rijk want fluwelen kleding en massief gouden oorringen, hij is slim, hij is jong en vitaal, hij is in de meerderheid, heeft als ex-slaaf zijn schurkenregime ontvlucht en is hier twee maanden per jaar een geïntegreerde modelburger, heeft een goede en populaire baan, staat in het middelpunt van de belangstelling, is opvoedkundig een kanjer, laat zien dat diversiteit onmisbaar is, en zo kan ik nog wel even doorgaan met positieve connotaties die voor heel veel mensen óók waar zijn.
Maar hij is zwart. Snap dat dan. Vooral luisteren naar die blanke mensen die voor zwarte mensen spreken. Die laatste groep snapt natuurlijk niet hoe hard ze worden gediscrimineerd.
Women with dicks and weak men with vaginas.
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei.
  zaterdag 5 december 2015 @ 08:15:52 #274
8369 speknek
Another day another slay
pi_158027759
Met die houding was vrouwenkiesrecht er ook nooit gekomen.

Huh-huh was dat maar zo he, huh-huh.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zaterdag 5 december 2015 @ 08:30:02 #275
8369 speknek
Another day another slay
pi_158027838
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 15:52 schreef deedeetee het volgende:
Want dat is wat hier speelt : racisme van de gekleurde jegens de blanke.
Jahoor dat is wat hier speelt :|W.
quote:
En dat je geen parodie op een neger mag maken is ook flauwe kul. Kijk naar Jeff Dunham die maakt poppen van alle soorten en kleuren mensen en steekt de draak er mee en niemand die dát gaat verbieden....
En Hans Teeuwen maakt grappen over kanker, dus ik mag ook grappen over kanker maken. En Chris Rock zegt tien keer per minuut het woord nikker, dus ik mag ook tien keer per minuut het woord nikker zeggen.

Ja hoor, dat mag jij, dat is niet verboden. Maar als je dat in de hoedanigheid van een kinderfeest een paar weken lang op de nationale televisie doet ben je een dikke mongool.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_158027847
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2015 08:30 schreef speknek het volgende:

[..]

Jahoor dat is wat hier speelt :|W.

[..]

En Hans Teeuwen maakt grappen over kanker, dus ik mag ook grappen over kanker maken. En Chris Rock zegt tien keer per minuut het woord nikker, dus ik mag ook tien keer per minuut het woord nikker zeggen.

Ja hoor, dat mag jij, dat is niet verboden. Maar als je dat in de hoedanigheid van een kinderfeest een paar weken lang op de nationale televisie doet ben je een dikke mongool.
Een parodie maken van zwarte mensen?
  zaterdag 5 december 2015 @ 08:43:01 #277
8369 speknek
Another day another slay
pi_158027913
Ja, dat lijkt me bepaald awkward.
pi_158027914
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2015 08:43 schreef speknek het volgende:
Ja, dat lijkt me bepaald awkward.
Maar dat gebeurt dus ook niet.
  zaterdag 5 december 2015 @ 09:06:02 #279
8369 speknek
Another day another slay
pi_158028034
Vooralsnog verkleedt men zich voornamelijk als een negerkarikatuur in een jokerpak om eens lekker gek te doen. Maar gelukkig zit er verandering in.
pi_158028041
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2015 09:06 schreef speknek het volgende:
Vooralsnog verkleedt men zich voornamelijk als een negerkarikatuur in een jokerpak om eens lekker gek te doen. Maar gelukkig zit er verandering in.
Tja.
pi_158028148
Las vandeweek ergens dat de aanvragen voor sinterklaas met zwarte piet rond de 400 liggen en sinterklaas met gekleurde piet 2.

Stop dus maar met het gezeik. Wij gaan niet veranderen :).
Zonder wrijving geen glans
  zaterdag 5 december 2015 @ 09:26:11 #282
28033 Pek
je moet wat
pi_158028200
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2015 09:21 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Las vandeweek ergens dat de aanvragen voor sinterklaas met zwarte piet rond de 400 liggen en sinterklaas met gekleurde piet 2.

Dat zijn er toch al twee meer dan 10 jaar geleden, geef het tijd :P
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
pi_158028347
quote:
Ah, een adept van het Amerikaanse perspectief. But this is not America....
  zaterdag 5 december 2015 @ 10:03:34 #284
287925 2Happy4U
Ecchi Shiyou
pi_158028585
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2015 08:15 schreef speknek het volgende:
Met die houding was vrouwenkiesrecht er ook nooit gekomen.

Huh-huh was dat maar zo he, huh-huh.
Vrouwenkiesrecht met zwarte Piet vergelijken :')
Women with dicks and weak men with vaginas.
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei.
pi_158028595
quote:
12s.gif Op zaterdag 5 december 2015 09:26 schreef Pek het volgende:

[..]

Dat zijn er toch al twee meer dan 10 jaar geleden, geef het tijd :P
Geef het tijd.......en een heel klein groepje drijft hun zin wel door....... Wat een vervelend groepje moet dat zijn.
pi_158028603
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 december 2015 10:03 schreef 2Happy4U het volgende:

[..]

Vrouwenkiesrecht met zwarte Piet vergelijken :')
Piet heeft geen stemrecht.....
  zaterdag 5 december 2015 @ 10:18:26 #287
28033 Pek
je moet wat
pi_158028806
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2015 10:04 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Geef het tijd.......en een heel klein groepje drijft hun zin wel door....... Wat een vervelend groepje moet dat zijn.
Nee joh, gewoon een natuurlijk proces ;)
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
pi_158028893
quote:
12s.gif Op zaterdag 5 december 2015 10:18 schreef Pek het volgende:

[..]

Nee joh, gewoon een natuurlijk proces ;)
Ik zie hier niet zoveel natuurlijks aan.
pi_158029133
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2015 09:21 schreef haags_kwartiertje het volgende:

Las dat Dieuwertje Blok volgend jaar niet meer hoeft terug te komen als presentator voor het Sinterklaasjournaal wegens haar uitspraak dat Zwarte Piet niet meer zwart mag zijn.
pi_158029175
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2015 10:44 schreef Elzies het volgende:

[..]

Las dat Dieuwertje Blok volgend jaar niet meer hoeft terug te komen als presentator voor het Sinterklaasjournaal wegens haar uitspraak dat Zwarte Piet niet meer zwart mag zijn.
*O* oO/ *O*
pi_158029207
quote:

[..]

""Zoiets moet niet van bovenaf worden opgelegd, door de politiek of het Sinterklaasjournaal, maar zich organisch in de samenleving ontwikkelen. Volgens mij is dat proces in gang gezet",

Was haar wat meer genuanceerde mening later. Dus kan het volgens haar ook zo zijn dat zwarte piet gewoon zwarte piet blijft blijkbaar.
pi_158029271
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2015 10:49 schreef Jaroon het volgende:

[..]

""Zoiets moet niet van bovenaf worden opgelegd, door de politiek of het Sinterklaasjournaal, maar zich organisch in de samenleving ontwikkelen. Volgens mij is dat proces in gang gezet",

Was haar wat meer genuanceerde mening later. Dus kan het volgens haar ook zo zijn dat zwarte piet gewoon zwarte piet blijft blijkbaar.
Ik zie weinig procesvorming. Eerder een herhaling van hetzelfde. Een overgrote meerderheid wil de traditionele Zwarte Piet behouden en een kleine minderheid schreeuwt zich ieder jaar de longen uit zijn lijf om een prachtig kinderfeest te verzieken.
pi_158029310
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2015 10:53 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ik zie weinig procesvorming. Eerder een herhaling van hetzelfde. Een overgrote meerderheid wil de traditionele Zwarte Piet behouden en een kleine minderheid schreeuwt zich ieder jaar de longen uit zijn lijf om een prachtig kinderfeest te verzieken.
Dus wat zij aangeeft (zoals het er nu naar uitziet) moet je gewoon accepteren dat zwarte piet zwart is. Anders zegt ze iets vreemds wat lijkt op iets organisch willen afdwingen.
pi_158029371
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2015 10:56 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dus wat zij aangeeft (zoals het er nu naar uitziet) moet je gewoon accepteren dat zwarte piet zwart is. Anders zegt ze iets vreemds wat lijkt op iets organisch willen afdwingen.
Zij heeft duidelijk gemaakt dat Zwarte Piet niet zwart hoeft te blijven. Ik denk dat wanneer de drammers die Zwarte Piet blijven verketteren onder het mom van racisme zich anders hadden uitgelaten dat proces veel gemakkelijker doorgang had kunnen vinden. Nu zijn ze beland in een patstelling waarbij ze zichzelf alleen maar in de eigen voet hebben geschoten.
pi_158029389
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2015 11:01 schreef Elzies het volgende:

[..]

Zij heeft duidelijk gemaakt dat Zwarte Piet niet zwart hoeft te blijven. Ik denk dat wanneer de drammers die Zwarte Piet blijven verketteren onder het mom van racisme zich anders hadden uitgelaten dat proces veel gemakkelijker doorgang had kunnen vinden. Nu zijn ze beland in een patstelling waarbij ze zichzelf alleen maar in de eigen voet hebben geschoten.
Lijkt mij ook.
  zaterdag 5 december 2015 @ 11:07:53 #296
78780 deedeetee
pi_158029448
quote:
Laten we eens aannemen dat het is zoals jij het nu voorstelt. Waarom zou dat niet mogen ? Waarom mag je mensen niet op de hak nemen en er om lachen ?
Chinezen, Mexicanen enz daar wordt vaak zat een karikatuur van gemaakt zonder dit problemen geeft.
Wat is er zo anders aan de neger dat er geen grappen over gemaakt mogen worden ?
pi_158029556
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2015 10:49 schreef Jaroon het volgende:

'Het wordt tijd dat die blackface verdwijnt' is een weinig genuanceerde mening die niets aan onduidelijkheid overlaat. Als je het Sinterklaasjournaal presenteert dan is dat, zoals Maxima ooit mooi omschreef, 'een beetje dom'.

Zoals het Sinterklaasjournaal het aanpakt vind ik wel verstandig. Niet gelijk er op reageren en zo een hele rel creëren, maar pas aan het einde van het seizoen aangeven dat zulke uitspraken van Dieuwertje niet kunnen en gevolgen hebben.
pi_158029616
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 16:48 schreef Hathor het volgende:

[..]

Dat kleine groepje zet zichzelf min of meer al buitenspel door zich als Black Panthers te vertonen, zeg maar de bruinhemden onder de zwarten. Als je sympathie voor je zaak probeert te winnen, doe je jezelf op die wijze in ieder geval geen plezier, elke centimeter terrein die je op dat soort proleten prijsgeeft is er een teveel.
Dat is een andere kwestie, net zo min als de tegenstanders effectief zijn in het bewerkstelligen van een soepele harmonieuze verandering, zijn de fanatieke voorstanders effectief in het bewerkstelligen van een kinderfeest voor iedereen. Kritiek daarop is terecht maar doet niet af aan de kwestie zelf.

quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 17:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het punt is dat we hier niet in Oostenrijk maar in Nederland zijn en dat vrijwel alle Nederlanders deze traditie gewend zijn en er geen bezwaar tegen hebben.
Het punt is dat als je even hypothetisch denkt alsof de traditie niet bestaat en dan nieuw ingevoerd zou kunnen worden of niet, dat wel wat zegt over de aard van die traditie.

quote:
Het zijn slechts een aantal 'vreemdelingen' die er moeilijk over doen omdat ze er geen snars van begrijpen en/of omdat ze een alternatieve agenda hebben. Prima, maar verwacht niet dat de rest er wakker van ligt als je nog niet eens met goede argumenten komt wat er mis is met ZP. :)
Er zijn er wel meer die er niks van begrijpen. Als je zo weinig inlevingsvermogen hebt dat je niet verder komt dan ik bedoel er niks verkeerds mee dus is er niks mee dan heb je helemaal niet begrepen wat er speelt.

quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 22:09 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Dat zeg je alleen maar omdat het pijnlijk het punt voor je blootlegt. Of je zegt het omdat je blind bent, kan ook.

Hoe dan ook, het is een keuze beledigd te zijn. Wat er bij komt wat het nog zieliger maakt, is dat het om een kinderfeest gaat.
Ik ben een voorstander van het wettelijk recht om te beledigen, maar het gaat hier niet over een wet en ook om niet om je recht, maar om je keuze. Als ik claim dat ik samen met mensen een feestje wil vieren dan ga ik niet dat recht zoveel mogelijk uitoefenen, maar let ik een beetje op dat ik mensen niet onbedoeld beledig. Niet ten bate van het maatschappelijk debat maar ten bate van de feestvreugde. Daar moet ik bijvoorbeeld op familiefeestjes best wel een beetje op letten, maar zo moeilijk is het niet om mensen niet te beledigen.
pi_158029767
quote:

[..]

De NTR, die qua houding en gedrag nogal zwalkt, zei in een eerder stadium van de hetze dat het niet aan de NTR is om veranderingen door te voeren aan het Sinterklaasfeest. Zoiets kan alleen gebeuren op basis van draagvlak onder de bevolking; dat draagvlak (om nog meer aan Zwarte Piet te veranderen dan de afgelopen jaren al is gedaan) ontbreekt volledig.

Kortom: de NTR zou moeten blijven kiezen voor Zwarte Pieten. En dat maakt Dieuwertje Blok, die daar op tegen is, een ongeloofwaardige presentator. Ze kan dus inderdaad beter stoppen.
pi_158029775
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2015 10:53 schreef Elzies het volgende:

[..]

Dit.

En dan te bedenken dat er de afgelopen jaren al subtiele veranderingen aan het uiterlijk van Zwarte Piet zijn doorgevoerd. Plus deze week nog het nieuws over hoe positief kinderen tegen Zwarte Piet aankijken.
pi_158029783
Hoe meer men ageert tegen Zwarte Piet hoe populairder hij wordt. Zo gaan die dingen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')