quote:Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.
Zwarte piet is populairder dan ooit. Zowel op social media als daar buiten.quote:Op dinsdag 1 december 2015 12:25 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
De discussie is niet begonnen met Zwarte Piet = Racisme.
De discussie loopt al een paar generaties, maar heeft vrij weinig resultaat gehad.
De laatste jaren lijkt de discussie eindelijk 'critical mass' te hebben bereikt en niet meer te stuiten te zijn. Opkomst van internet en sociale media zijn daar natuurlijk debet aan.
weggemoffeld wil ik het niet noemen maar maar tot geschiedenis een keuzevak werd vond ik het iig heel heel heeeeeeel beknopt ... als er dan toevallig een onderwerp voorbij komt wat je wel kan schelen kan ik me ergens wel voorstellen dat dat een wrang aanvoeltquote:Op dinsdag 1 december 2015 19:50 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nogmaals, ik weet wel dat er op school een nogal rooskleurig beeld werd geschetst van onze geschiedenis. Zelfs de politionele acties werden een beetje weggemoffeld, en over ons slavernijverleden leerde ik pas toen ik van school af was en op mij eigen houtje mij ging verdiepen in onze historie.
Het was niet zozeer klote, er was gewoon meer aandacht voor andere onderwerpen. Zo kwamen de wereldoorlogen uitvoerig aan bod, evenals de Russische revolutie (en de periode tot aan het vallen van de muur), evenals de geschiedenis van Nederlands Indie, waarbij er dan weer weinig aandacht was voor de politionele acties.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:07 schreef sp3c het volgende:
[..]
weggemoffeld wil ik het niet noemen maar maar tot geschiedenis een keuzevak werd vond ik het iig heel heel heeeeeeel beknopt ... als er dan toevallig een onderwerp voorbij komt wat je wel kan schelen kan ik me ergens wel voorstellen dat dat een wrang aanvoelt
daarna kwam het natuurlijk wel uitvoerig aan bod maar dat is ook logisch want dan toen was er ineens wel tijd om er wat dieper op in te gaan
maar je zat natuurlijk niet met mij op school, misschien was de geschiedenisles bij jullie wel gewoon klote
Negeren misschien?quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:18 schreef KingRadler het volgende:
heeft iemand een idee hoe de pieten discussie ooit zal stoppen. Het is net of het een vast ritueel is van het Sinterklaasfeest. We komen er gewoon nooit meer vanaf.
eigenaardige keuze ... Russische revoluties kregen wij niet maar Nederlands Indie (van van Heutsz tot de overdracht van NNG) kregen we welquote:Op dinsdag 1 december 2015 20:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het was niet zozeer klote, er was gewoon meer aandacht voor andere onderwerpen. Zo kwamen de wereldoorlogen uitvoerig aan bod, evenals de Russische revolutie (en de periode tot aan het vallen van de muur), evenals de geschiedenis van Nederlands Indie, waarbij er dan weer weinig aandacht was voor de politionele acties.
Bij mij op school was er ook veel aandacht voor de geschiedenis van Nederlands Indie, inclusief de foute kant van Nederland. Maar ik kan me weer niets over de Russische revolutie herinneren, maar wel werd maandenlang de Spaanse oorlog met alle acties van de Geuzen besproken.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het was niet zozeer klote, er was gewoon meer aandacht voor andere onderwerpen. Zo kwamen de wereldoorlogen uitvoerig aan bod, evenals de Russische revolutie (en de periode tot aan het vallen van de muur), evenals de geschiedenis van Nederlands Indie, waarbij er dan weer weinig aandacht was voor de politionele acties.
In het examenjaar havo kwamen (komen?) altijd maar twee onderwerpen aan bod en die werden dan extra uitgediept.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:22 schreef sp3c het volgende:
[..]
eigenaardige keuze ... Russische revoluties kregen wij niet maar Nederlands Indie (van van Heutsz tot de overdracht van NNG) kregen we wel
misschien een stukje persoonlijke voorkeur van de docent ofzo
Elk jaar wisselen de examenonderwerpen ook.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Bij mij op school was er ook veel aandacht voor de geschiedenis van Nederlands Indie, inclusief de foute kant van Nederland. Maar ik kan me weer niets over de Russische revolutie herinneren, maar wel werd maandenlang de Spaanse oorlog met alle acties van de Geuzen besproken.
Het zal erg verschillen van school tot school.
ow naja dat zal het verklaren dan hequote:Op dinsdag 1 december 2015 20:24 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
In het examenjaar havo kwamen (komen?) altijd maar twee onderwerpen aan bod en die werden dan extra uitgediept.
maar wat je in de jaren voor je eindexamen krijgt kan verschillen per school. bij ons was het prehistorie -> oude beschavingen -> ottomaanse rijk -> koloniën -> de oorlogenquote:Op dinsdag 1 december 2015 20:24 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Elk jaar wisselen de examenonderwerpen ook.
De onderwerpen die je noemt zijn nou niet echt 'foute' voorbeelden.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:35 schreef bijdehand het volgende:
[..]
maar wat je in de jaren voor je eindexamen krijgt kan verschillen per school. bij ons was het prehistorie -> oude beschavingen -> ottomaanse rijk -> koloniën -> de oorlogen
en dan zal ik vast nog wat vergeten. de foute kant werd nogal... benadrukt.
Je hebt geen knop erop aan uit?quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:35 schreef KingRadler het volgende:
[..]
hoe dan, het komt elke dag wel ergens in de media
nou, bij de kolonien kregen we een hoop over uitbuiting, slavernij en dat soort ondeugdenquote:Op dinsdag 1 december 2015 20:36 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De onderwerpen die je noemt zijn nou niet echt 'foute' voorbeelden.
Wat kregen jullie dan over de tweede wereld oorlog?quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:37 schreef bijdehand het volgende:
[..]
nou, bij de kolonien kregen we een hoop over uitbuiting, slavernij en dat soort ondeugden
ja dat hoor je vaker, was bij ons ook een beetje daarom ben ik altijd verbaasd dat de zwarte bladzijden genegeerd zouden wordenquote:Op dinsdag 1 december 2015 20:35 schreef bijdehand het volgende:
[..]
maar wat je in de jaren voor je eindexamen krijgt kan verschillen per school. bij ons was het prehistorie -> oude beschavingen -> ottomaanse rijk -> koloniën -> de oorlogen
en dan zal ik vast nog wat vergeten. de foute kant werd nogal... benadrukt.
Wij niet.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:37 schreef bijdehand het volgende:
[..]
nou, bij de kolonien kregen we een hoop over uitbuiting, slavernij en dat soort ondeugden
dat kan ik niet precies zeggen aangezien ik daarover zoveel heb gelezen na school dat ik niet weet wat ik gehad heb en wat ik zelf gelezen hebquote:Op dinsdag 1 december 2015 20:38 schreef john2406 het volgende:
[..]
Wat kregen jullie dan over de tweede wereld oorlog?
ik snap dat ook nooit! bij ons werd er niet moeilijk over gedaan om de zwarte bladzijden in de spotlight te zetten. zal wel schuldgevoel geweest zijn, maar ik had wel wat leukere dingen erbij willen krijgen!quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:39 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja dat hoor je vaker, was bij ons ook een beetje daarom ben ik altijd verbaasd dat de zwarte bladzijden genegeerd zouden worden
nu was het gewoon feitelijk correct hoor verder en ik ben blij dat ze het behandeld hebben maar achteraf had ik naast bv Kapitein Westerling ook wat willen leren over Generaal Spoor ofzo ... voor de balans als het ware
dan ben ik blij dat ik niet bij jou op school zatquote:Op dinsdag 1 december 2015 20:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wij niet.
De VOC scheen vooral heel tof te zijn geweest. En de Spanjaarden waren gemeneriken.
mijn interesse heeft nooit echt bij personen gelegen maar meer bij de bewegingen van de geschiedenisquote:Op dinsdag 1 december 2015 20:44 schreef john2406 het volgende:
Ik ben een hoop vergeten vooral van Piet Hein, welke rol deze speelde en de rijkdom welke deze meebracht, als ik me het goed herinner.
Aan de geschiedenis hangt vaak 1 persoon, de beweging kwam meestal ernaar.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:45 schreef bijdehand het volgende:
[..]
mijn interesse heeft nooit echt bij personen gelegen maar meer bij de bewegingen van de geschiedenis
eens, maar die persoon is vaak interessant en de mensen eromheen zijn voor mij meer anekdotesquote:Op dinsdag 1 december 2015 20:46 schreef john2406 het volgende:
[..]
Aan de geschiedenis hangt vaak 1 persoon, de beweging kwam meestal ernaar.
quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De VOC scheen vooral heel tof te zijn geweest.
mogelijk zat hij bij koosvogels op schoolquote:Op dinsdag 1 december 2015 21:08 schreef john2406 het volgende:
[..]
Zou deze de geschiedenis wel gekend hebben van toen?
Gelukkig is de middelbare school slechts een opstapje.quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:51 schreef sp3c het volgende:
[..]
mogelijk zat hij bij koosvogels op school
ik krijg meer de indruk dat we vooral herinnerd moeten worden aan het falenquote:Op dinsdag 1 december 2015 22:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Gelukkig is de middelbare school slechts een opstapje.
Maar neem zo'n serie als De Gouden Eeuw, die gepresenteerd werd door Hans Goedkoop. Machtig interessant, maar buiten wat bedenkingen bij de misdaden van Coen, ging het vooral over hoe geweldig de Republiek wel niet was.
Na de oorlog is decennialang beeld blijven bestaan dat half Nederland bij het verzet zat.
Srebrenica is ook nog steeds een gevoelig onderwerp. Dat aansnijden leidt al snel tot verhitte reacties. Ook hier op FOK!
Denk ook dat het menselijk is. Je wil vooral niet worden herinnerd worden aan het falen van een bevolking waar jij deel van uitmaakt.
'De Gouden Eeuw' kijken op uitzending gemist. Die gaat vooral over hoe vooruitstrevend, rijk, machtig en modern wij Nederlanders waren in de 17e eeuw.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:28 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik krijg meer de indruk dat we vooral herinnerd moeten worden aan het falen
daarom komt Srebrenica steeds terug en niet de acties op mt. Igman en daarom weet iedereen dat er na de tweede wereldoorlog meer verzetsstrijders waren dan tijdens maar weet bijna niemand 1 plaats te noemen waar de Irene brigade een tussenstup heeft gemaakt tijdens haar tour in west Europa
En die man was niet uitgezocht?quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Oh, en Tilburg. Maar ik heb een paar jaar geleden dan ook een man geïnterviewd die bij de PIB heeft gezeten.
uitzonderingen bevestigen de regelquote:Op dinsdag 1 december 2015 22:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
'De Gouden Eeuw' kijken op uitzending gemist. Die gaat vooral over hoe vooruitstrevend, rijk, machtig en modern wij Nederlanders waren in de 17e eeuw.
Oh, en Tilburg. Maar ik heb een paar jaar geleden dan ook een man geïnterviewd die bij de PIB heeft gezeten.
Er werden ook continu maatschappelijk verantwoorde bruggetjes gemaakt naar nu. Zoals over de nuttige effecten van immigratie. Geheel uit zijn verband getrokken natuurlijk.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
'De Gouden Eeuw' kijken op uitzending gemist. Die gaat vooral over hoe vooruitstrevend, rijk, machtig en modern wij Nederlanders waren in de 17e eeuw.
quote:‘Haal het niet in je bolle harses om als Zwarte Piet te komen’
Henk Sneider (46), vader van Brian (6) en getrouwd met Anja (36), blogt als 'eerlijke vader'. Vandaag over: Pakjesavond.
De Sinterklaasviering wordt dit jaar geen kloten aan bij ons, ik kan het niet anders zeggen. Sinds die kleine jongen 2 is, vierden we het altijd samen met mijn zus en haar gezin. En altijd speelde onze gekke ome Joop voor Sinterklaas en zijn kinderen Peet en Jan voor Zwarte Piet. Maar mijn zus wil het niet meer hebben.
Ze wil nog wel Sinterklaas vieren volgens onze familietraditie, maar ze wil dat Peet en Jan zich niet meer zwart schminken, maar in een andere kleur. “Want Zwarte Piet is racisme”, zei ze over de telefoon. Dus ze ging onze neven bellen dat die het niet in hun bolle harses moesten halen om als zwarte Zwarte Piet te komen. Die gasten meteen bij mij op de WhatsApp natuurlijk. Wat ze daar nou mee aanmoesten?
Ik heb gezegd dat mijn zus de tering kan genieten. Het zal toch gofferdomme niet zo zijn dat die trut in haar eentje bepaalt dat alles anders moet, terwijl mijn zwager, ik, Anja van mij, onze Brian en hun drie kinderen er nooit iets over te mekkeren hebben gehad?
Maar ik weet nu al wat er zaterdagavond gebeurt. Als ome Joop met zijn zwarte Zwarte Pieter binnen komt, gaat mijn zus uit haar plaat. En die heeft een stem als een bootwerker en begint meteen te schelden tegen mijn zwager en mij en misschien ook nog wel tegen Anja, dus dan is de sfeer helemaal naar de gallemiezen. Dan gaat dat smoelwerk van haar op half zeven en dan komt er serieus geen aardig woord meer uit. En dan heeft ze het gedicht (ik heb haar getrokken) nog niet eens gelezen.
Nou zouden we natuurlijk die muts d’r zin kunnen geven, maar ik ben een man van principes en mijn zwager is dat in principe ook. Dus voor ons staan twee dingen vast: Zwarte Piet heet niet voor niets Zwarte Piet en we gaan onze kinderen op Sinterklaasavond schandalig verwennen. Al is dat met een grens van 200 euro per kind steeds moeilijker, want alles wordt rap duurder, mensen.
het feestje voor de verandering zelf organiseren komt niet in zijn hoofd opquote:Op woensdag 2 december 2015 07:55 schreef Montagui het volgende:
[..]![]()
https://www.mamafamily.nl(...)zwarte-piet-te-komen
Precies. Bij vlagen had het meer weg van een npo propagadawerkje dan een serieuze documentairequote:Op woensdag 2 december 2015 02:40 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Er werden ook continu maatschappelijk verantwoorde bruggetjes gemaakt naar nu. Zoals over de nuttige effecten van immigratie. Geheel uit zijn verband getrokken natuurlijk.
Even deze op dezequote:Het sinterklaasfeest heeft het in Nederland na de Reformatie moeten opnemen tegen protestantse bezwaren tegen de katholieke heiligenverering. Protestantse predikanten probeerden het feest af te schaffen, omdat zij het als een katholiek bijgeloof veroordeelden. Rond 1600 werd het bijvoorbeeld in Delft verboden om deze feestdag te vieren[6] en vaardigden sommige steden een verbod af op schoenzetten, of openbare verkoop van sinterklaaslekkernijen.
quote:Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten.
Die is nog gewoon aanwezig. Zelfs in Nederland. Het is hier alleen verbodenquote:Op dinsdag 1 december 2015 22:13 schreef Montagui het volgende:
Onze examens destijds gingen over het einde van de 2e WO en de republiek China. Daarnaast nog 2 eigen onderwerpen (voor mij Amerikaanse burgeroorlog en Iwan de Verschrikkelijke).
Geschiedenis is leuk en aardig, maar veel mensen interesseert het gewoon nauwelijks iets. En waarom zouden ze. Je leeft nu, maak er nu wat van.
Van de geschiedenis is de belangrijkste de les dat je leert van de fouten die gemaakt zijn. Slavernij is al lang afgeschaft. Get over it.
Vind je dit echt een interessante docu? Die vent moet zich schamen voor dit flutfilmpje. Ongeacht of je voor of tegen zwarte piet bent, kan je hier als Nederlander toch niks mee? Die vent moet toch snappen dat het symbool "blackface" uit de VS toch helemaal niks te maken heeft met het symbool "zwate piet" uit Nederland? Ik kan er best inkomen dat hij zwarte piet vervelend vindt, maar wat hij hier doet is echt belachelijk. Nederlanders worden weggezet als domme überrascisten. Hij geeft ook gewoon toe dat het een eenzijdige docu is met als doel gene op te wekken en buitenlandse druk op Nederland te veroorzaken. Ik dacht dat die vent een fenomeen was, maar dit is echt zwaar onder de maat.quote:Op woensdag 2 december 2015 11:39 schreef Atak het volgende:
Interessante docu:
http://edition.cnn.com/20(...)piet-feat/index.html
Als kind heb ik altijd genoten van sinterklaas en zwarte piet maar dit doet er mij wel over nadenken. Zwarte piet is niet meer van deze tijd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Siesta & Fiesta!
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)-zwartepiet-nl.dhtmlquote:Voor- en tegenstanders strijden om zwartepiet.nl
Vanavond proberen voor- en tegenstanders van zwarte piet hun slag te slaan bij online veilinghuis Catawiki. Tijdens een domeinnamenveiling met 50 domeinnamen komt voor het eerst de domeinnaam zwartepiet.nl onder de hamer.
Het online veilinghuis geeft aan dat er veel belangstelling is voor de naam. Woensdagmiddag stond de teller op 570 euro.
De domeinnaam is veel geld waard omdat hij bovenaan komt als je in Google zoekt op Zwarte Piet, legt veilingmeester Romano Jennekens uit.
,,Hierdoor trekt de website automatisch veel bezoekers en kun je dus veel mensen informeren over je standpunten. Dit domein zal waarschijnlijk een belangrijke rol gaan spelen in de toekomstige discussie. Aan de biedingen zien we inmiddels dat zowel voor- als tegenstanders geïnteresseerd zijn. En dat kan aan het einde van de veiling een mooie biedstrijd opleveren''.
Ondernemers
,,Het feest van sinterklaas draait natuurlijk vooral ook om cadeau's. En een domeinnaam als zwartepiet.nl zou ook heel geschikt kunnen zijn voor een webshop om speelgoed te verkopen. Ik ben bang dat als een ondernemer echt zijn zinnen zet op deze domeinnaam dat zowel de voor- als tegenstanders achter het net zullen vissen'', aldus veilingmeester Jennekens.
De veiling sluit vanavond vanaf 20.00 uur en is te bekijken via www.catawiki.nl/zwartepiet
De duurste domeinnaam die ooit in Nederland is verkocht is de site vakantie.nl.
Dit is te treurig gewoon. Echt, ik heb er geen woorden voor..quote:Op woensdag 2 december 2015 14:59 schreef Montagui het volgende:
De strijd om ZwartePiet.nl duurt nog dik 5 uur.
Huidige veilingstand: 1350,-
Het zou toch diep treurig zijn als deze in handen zou komen van anti-Pieten.
[..]
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)-zwartepiet-nl.dhtml
en
http://veiling.catawiki.nl/kavels/3562165-zwartepiet-nl
Denk dat Sylvanaatje Simons nu langs de deuren gaat om geld in te zamelenquote:Op woensdag 2 december 2015 14:59 schreef Montagui het volgende:
De strijd om ZwartePiet.nl duurt nog dik 5 uur.
Huidige veilingstand: 1350,-
Het zou toch diep treurig zijn als deze in handen zou komen van anti-Pieten.
[..]
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)-zwartepiet-nl.dhtml
en
http://veiling.catawiki.nl/kavels/3562165-zwartepiet-nl
quote:With a major motion picture release and several significant organized events coming up across the United States this weekend, 2015 may be the year Krampus, the Christmas devil, breaks through to the American mainstream.
Krampus, for anyone out of the loop, is a horned, anthropomorphic, demon-like creature who, according to Alpine folklore, is a companion to Saint Nicholas. He acts as the yin to Santa’s yang—punishing the naughty children while Saint Nicholas rewards the good. Krampus provides the dark balance to Saint Nicholas’ light.
http://www.telegraaf.nl/d(...)et.nl_geveild__.htmlquote:Domeinnaam zwartepiet.nl geveild
Zwartepiet.nl heeft een nieuwe eigenaar. De domeinnaam werd woensdag geveild door internetveilinghuis Catawiki en ging voor 2703 euro naar de hoogste bieder, een ondernemer uit Zuid-Holland. Wat hij of zij met zwartepiet.nl gaat doen, is niet bekend.
Het winnende bod werd vlak voor het sluiten van de veiling gedaan en niet meer overboden.
Volgens veilingmeester Romano Jennekens is zwartepiet.nl een waardevolle domeinnaam: "De kans is groot dat een website met deze premium domeinnaam straks bovenaan staat als je in Google zoekt op 'zwarte piet'. Hierdoor trekt de website automatisch veel bezoekers en kun je dus veel mensen informeren over je standpunten. Dit domein zal waarschijnlijk een belangrijke rol gaan spelen in de toekomstige discussie". Maar ook een webshop voor speelgoed sluit Jennekens niet uit.
Dus als ouder iets tegen Zwarte Piet hebben dichten de kinderen Zwarte Piet negatieve eigenschappen toe en anders niet.quote:Op donderdag 3 december 2015 11:45 schreef Jaroon het volgende:
Kinderen vinden Zwarte Piet aardig en slim
03-12-15 10:14 uur - Bron: ANP
Share on twitterShare on facebookMore Sharing Services
Beeld van 'dom en lui' klopt niet © anp
Kleine kinderen hebben een positief beeld van Zwarte Piet. Ze vinden hem aardig, slim en hardwerkend. Slechts een kleine groep denkt dat Piet dom of lui is. Ze zijn zich nauwelijks bewust van zijn kleur. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Leiden.
De onderzoekers keken ook naar de mening van de ouders. Als die willen dat Zwarte Piet verandert, zagen de kinderen Piet vaker als lui en dom. 'Misschien hebben deze kinderen gesprekken van ouders opgevangen over dit onderwerp waardoor ze zich meer bewust zijn van de mogelijk negatieve kenmerken van Zwarte Piet', zei onderzoeksleidster Judi Mesman, hoogleraar diversiteit in opvoeding en ontwikkeling, op de website van de universiteit.
(Door: Redactie) PAROOL
Kinderen zien Zwarte Piet dus inderdaad zoals ie bedoeld is. Daar kunnen veel ouderen nog wat van leren!quote:Kind ziet Piet als clown, niet als zwart
‘Gelovige’ kinderen delen Sints hulpje in op de kleur van zijn jasje of op andere details. Hij hoort niet bij de echte wereld, hij lijkt een fantasiefiguur.
Jonge kinderen associëren Zwarte Pieten eerder met clowns, fantasiefiguren dus, dan met mensen met een zwarte huidskleur. En: kinderen vinden Zwarte Piet sowieso geweldig. Dat zijn de belangrijkste resultaten van het allereerste, verkennende onderzoek naar de vraag hoe kinderen van 5 tot 7 jaar (Sint-‘gelovigen’ dus) Zwarte Piet zien. Judi Mesman, hoogleraar ‘diversiteit in opvoeding en ontwikkeling’ aan de Universiteit Leiden, voerde het begin november uit, vlak voor de landelijke intocht van Sinterklaas.
Er is in Nederland nog niet eerder onderzoek gedaan naar de manier waarop kinderen over mensen met verschillende huidskleuren leren denken, vertelt Mesman op haar werkkamer in Leiden. „Dit onderzoek heeft natuurlijk een beetje grappige insteek, maar de vraag is serieus: hoe groeien kinderen in Nederland eigenlijk op als het gaat om mensen met een donkere huidskleur, vanaf welke leeftijd maken ze welk onderscheid? Daar weten we nog niets van!” Mesman werkt nu aan zulk onderzoek, zonder Zwarte Piet.
Haar zwartepietonderzoek is een eerste verkenning: de resultaten zijn nog niet in een wetenschappelijk tijdschrift gepubliceerd (dat zou zo snel ook niet kunnen). De steekproef – 201 kinderen van voornamelijk hoogopgeleide, witte ouders, geworven via Facebook en via via – is ook niet representatief voor heel Nederland. Van de ouders in het onderzoek vond 18 procent Zwarte Piet racistisch.
Mesman gaf de kinderen verschillende taakjes om vast te stellen waarmee ze Zwarte Piet associëren. „Het was zeker geen overweldigende automatische reactie om op huidskleur in te delen”, zegt Mesman. „En er was een grote groep die naar heel andere dingen keek, zoals: ‘die hebben iets geels op hun trui’, of ‘die hebben hun jasje open’.” Sommige kinderen vonden de opdracht moeilijk omdat ze niet direct een goede oplossing zagen, zegt Mesman. Haar eigen dochter van 7 begreep er oprecht niets van toen ze haar voordeed dat je de kaartjes behalve op fantasie-echt ook op huidskleur kunt sorteren.
“Voor veel mensen is Zwarte Piet iets fijns. Heel heftig als hij dan fout is”
Judi Mesman hoogleraar diversiteit
In het verkennende onderzoek wilde Mesman niet alleen weten hoe kinderen Zwarte Piet categoriseren, maar ook hoe ze hem beoordelen.
De resultaten hiervan gingen tegen het stereotype in, vertelt Mesman: „De kinderen vonden Piet aardig, belangrijk, slim, lief en een harde werker. De zwarte en witte mensen, die vonden ze lui. Maar ja, Zwarte Piet en de clown hebben natuurlijk ook een beroep, hè.” Wel vond 83 procent van de kinderen Zwarte Piet een ‘hulpje’.
Wat de kinderen van Zwarte Piet vonden, hing vrijwel niet samen met wat hun ouders van Zwarte Piet vinden.
Wat vindt ze eigenlijk zelf van Zwarte Piet? „Ik probeer beide kanten te zien”, zegt Mesman. „Mijn onderzoek is ook geen pleidooi om te zeggen: zie je wel, Zwarte Piet is niet erg. Dat het een racistisch stereotype is, met dat kroeshaar en die dikke rode lippen, daar kun je niet omheen. Maar voor heel veel mensen is hij iets fijns en leuks. Dan is het heel heftig als mensen je gaan vertellen dat Zwarte Piet fout is.”
Geef het wat tijd, zegt ze. „Ik moest mijn kinderen uitleggen dat de komkommers vroeger krom waren. Ik denk dat mijn kinderen aan hun kinderen zullen moeten uitleggen wie Zwarte Piet was. Maar zo’n verandering in één generatie – dat is best snel!”
Als ouders dat zo doorgeven aan kinderen is men blijkbaar negatiever........lijkt mij erg logisch.quote:Op donderdag 3 december 2015 14:49 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Dus als ouder iets tegen Zwarte Piet hebben dichten de kinderen Zwarte Piet negatieve eigenschappen toe en anders niet.
Tja, ik zei het al vaker, de perceptie en het gekwetst zijn ligt voornamelijk aan de opvoeding.quote:Op donderdag 3 december 2015 14:49 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Dus als ouder iets tegen Zwarte Piet hebben dichten de kinderen Zwarte Piet negatieve eigenschappen toe en anders niet.
quote:Om te achterhalen in hoeverre ze Zwarte Piet associëren met zwarte mensen, moesten de kinderen plaatjes van clowns, Zwarte Pieten, blanke en zwarte mensen sorteren door ze over twee stapeltjes te verdelen. Van de 5-jarigen sorteerde 3 procent op huidskleur. Van de 6-jarigen legde 11 procent wit bij wit en zwart bij zwart. Van de 7-jarigen was dat 20 procent. Vooral kinderen die veel in aanraking komen met andere culturen en huidskleuren, lijken geneigd om een indeling te maken op huidskleur. De grootste groep kinderen (35 procent) deelde Zwarte Piet in bij de clowns. De manier waarop kinderen Zwarte Piet beleven, weerspiegelt niet de opvattingen van de ouders. Volgens de onderzoekers is dat logisch omdat er sowieso veel gelogen wordt rond het Sinterklaasfeest. 'Een open gesprek over Zwarte Piet ligt niet voor de hand', aldus Mesman. Eén derde van de (overwegend hoogopgeleide) ouders in dit onderzoek steunt veranderingen in het uiterlijk van Piet.
Linkje?quote:
Een regeltje laten zoeken in google leverde mij dit op!quote:
Ik zit op mijn telefoon. Maar dank je wel.quote:Op donderdag 3 december 2015 20:05 schreef john2406 het volgende:
[..]
Een regeltje laten zoeken in google leverde mij dit op!
http://www.volkskrant.nl/(...)onkere-man~a4200363/
Mooi om te zien dat er ook nog mensen zijn die normaal kunnen genieten zonder de waanzin zoals hier in Nederland.quote:Op vrijdag 4 december 2015 01:37 schreef Enchanter het volgende:
http://www.dumpert.nl/med(...)ssen_op_cura_ao.html
Kijk die racisten nou dansen
Daar draait het toch uiteindelijk om. Het feest is uiteindelijk bedoeld voor de allerkleinsten.quote:Op donderdag 3 december 2015 14:49 schreef Montagui het volgende:
Een wat uitgebreider artikel:
[..]
Kinderen zien Zwarte Piet dus inderdaad zoals ie bedoeld is. Daar kunnen veel ouderen nog wat van leren!
Die anti-Pieten zien dan ook geen Zwarte Piet, maar een neger. Dus...quote:Op donderdag 3 december 2015 14:49 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 4 december 2015 01:37 schreef Enchanter het volgende:
Leuk stuk! En dan gaat moeders uit haar plaat, kinderen overstuur en van hun geloof af, en wie krijgt dan de zwarte piet toegespeeld? Juist, oom en de neefjes.quote:Op woensdag 2 december 2015 07:55 schreef Montagui het volgende:
[..]![]()
https://www.mamafamily.nl(...)zwarte-piet-te-komen
Maar ook daar zijn er nu tegengeluiden........gestart door blanke mensen!quote:Op vrijdag 4 december 2015 01:37 schreef Enchanter het volgende:
Lijkt wel K-Liber.quote:Op vrijdag 4 december 2015 10:41 schreef Mani89 het volgende:
Sint op Curaçao kan ook gewoon heel aardig rappen.
http://www.dumpert.nl/med(...)orious_b_i_sint.html
Is dat tijdens Carnaval genomen?quote:
Neequote:
twitter:rtvutrecht twitterde op vrijdag 04-12-2015 om 11:34:02Zijn het Minions? Zijn het Zwarte Pieten? Het Sinterklaasfeest bij de Utrechtse Prinses Margrietschool. https://t.co/yx3JFmF0Pq reageer retweet
Als het nou zwarte minions waren......quote:Op vrijdag 4 december 2015 11:36 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Nee
[ afbeelding ]twitter:rtvutrecht twitterde op vrijdag 04-12-2015 om 11:34:02Zijn het Minions? Zijn het Zwarte Pieten? Het Sinterklaasfeest bij de Utrechtse Prinses Margrietschool. https://t.co/yx3JFmF0Pq reageer retweet
Het is ook echt geen porem ook.quote:Op vrijdag 4 december 2015 11:36 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Nee
[ afbeelding ]twitter:rtvutrecht twitterde op vrijdag 04-12-2015 om 11:34:02Zijn het Minions? Zijn het Zwarte Pieten? Het Sinterklaasfeest bij de Utrechtse Prinses Margrietschool. https://t.co/yx3JFmF0Pq reageer retweet
Als je zoiets als vervanging bedenkt als schoolbestuur zou ik als Rijk die school gewoon eens geheel doorlichten op misstanden.quote:
Mag dit eigenlijk zomaar in het openbaar? (Trademark etc)quote:Op vrijdag 4 december 2015 11:44 schreef Ludachrist het volgende:
Welke vlotgekapte communicatie-stagiair heeft daar nu weer verzonnen dat het wel leuk zou zijn om Minions te nemen?.
Volgend jaar Ronald Mcdonald als Sinterklaas!quote:Op vrijdag 4 december 2015 11:44 schreef Ludachrist het volgende:
Welke vlotgekapte communicatie-stagiair heeft daar nu weer verzonnen dat het wel leuk zou zijn om Minions te nemen?.
Ik dacht dat daar pas al iets van een probleem over was. Niets meer over gehoord.quote:Op vrijdag 4 december 2015 11:46 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Mag dit eigenlijk zomaar in het openbaar? (Trademark etc)
Precies wat ik al dacht dus.quote:Op vrijdag 4 december 2015 11:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ook bij sinterklaascentrales blijft Zwarte Piet zwart
Niemand wil een roetveeg/stroopwafel/regenboog/groene/witte/andersnamelijk Piet
De discussie over de kleur van Zwarte Piet leeft nauwelijks bij de sinterklaascentrales. Bijna alle mensen willen een donkere Piet, meldt de NOS. Van de 400 boekingen in Amsterdam zijn er bijvoorbeeld slechts twee voor een Piet met een andere kleur.
Ook in andere regio’s is het klassieke uiterlijk van Zwarte Piet nog populair. Sommige mensen vragen zelfs expliciet om een Zwarte Piet.
De meeste centrales willen ook geen gekleurde Pieten leveren. Zo wil het personeel vaak niet in een andere kleur en kost het bovendien geld om een Piet opnieuw te schminken.
http://nieuws.tpo.nl/2015(...)t-zwarte-piet-zwart/
Nadat al bleek dat gemeentes en lokale ondernemingsraden in Nederland niets moesten hebben van andere soorten pieten, blijkt nu dat de inwoners thuis nog minder verandering willen.
Zelfs in een plaats als Amsterdam, waar de anti pieten op concentreren, en waar men dacht veel tegenstanders te vinden, blijkt dat maar een half procentje een andere piet in huis haalt dan een zwarte piet.
Een beter voorbeeld dat piet het komende decennia gewoon zwart blijft is er niet. Maar net als afgelopen 5 jaar, zul je op FOK! ieder jaar een hoop mensen krijgen die roepen dat 'ie over 1 of 2 jaar niet meer zal bestaan.
quote:Op vrijdag 4 december 2015 12:20 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Precies wat ik al dacht dus.
Volkomen terecht en begrijpelijk ook. Het argument dat zwarte piet racistisch zou zijn is echt vergezocht, en daar blijf ik bij.
Grappige knechtjes die uit vrije wil slavenwerk doen, prima toch.quote:Op vrijdag 4 december 2015 11:44 schreef Ludachrist het volgende:
Wat is er dan verkeerd aan de oude knechtjes, neem aan ook vrije wil?quote:Op vrijdag 4 december 2015 12:24 schreef Zith het volgende:
[..]
Grappige knechtjes die uit vrije wil slavenwerk doen, prima toch.
Mwah, volgens dit bericht valt de 'gespannen sfeer' wel weer mee. En er zijn ook 9 Zwarte Pieten bij:quote:Op vrijdag 4 december 2015 11:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:
'Gespannen sfeer bij Utrechtse school met Minions in plaats van Zwarte Pieten'
Mag hopen dat die toverdrank dan uitgewerkt is......quote:Bij de Sinterklaasviering op de Prinses Margrietschool in Utrecht zijn toch Zwarte Pieten aanwezig. Een deel van de ouders van de basisschoolkinderen was het niet eens met de beslissing van de school om Minions te laten komen, in plaats van Zwarte Piet.
De school heeft een heel scenario bedacht om Zwarte Piet te veranderen in een Minion, het gele figuurtje uit de filmreeks Verschrikkelijke Ikke. Dat gebeurde met een drankje: "Gebrouwen door de professor", vertelt schooldirecteur Ingrid Zoer. Maar niet alle ouders waren het eens met deze draai aan de sinterklaastraditie.
Even na 07.00 uur vanochtend verschijnen de eerste ouders bij het schoolgebouw. Ze hebben tassen vol schmink en zwartepietenpakken bij zich. "Wij accepteren niet dat onze kinderen zonder Zwarte Piet moeten opgroeien", zegt een moeder. "In de media zijn wij afgeschilderd als boze ouders. Maar wij zijn niet boos. We hebben met de school afgesproken dat onze kinderen de pieten krijgen die wij vroeger ook hebben gehad."
In een gebouw naast de school, waar de ouders zich verzamelen, wordt het een vrolijke schminkboel. Uiteindelijk komen er negen Zwarte Pieten naar buiten, die zich voegen bij Sinterklaas en zijn Minions.
Directeur Ingrid Zoer kijkt toe: "We zijn trots op de manier waarop we dit hebben opgelost", zegt ze: "Het was soms best een beetje lastig. Volgend jaar gaan we opnieuw kijken wat we met het Sinterklaasfeest doen. Dat is de manier denk ik, vooral in gesprek blijven met elkaar."
400 mensen die geld uitgeven om Sinterklaas en Piet te boeken voor thuis zijn niet echt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse maatschappij natuurlijk.quote:Op vrijdag 4 december 2015 12:20 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Precies wat ik al dacht dus.
Volkomen terecht en begrijpelijk ook. Het argument dat zwarte piet racistisch zou zijn is echt vergezocht, en daar blijf ik bij.
Ja. Ouders die dat zelf geregeld hebben.......quote:Op vrijdag 4 december 2015 12:30 schreef Montagui het volgende:
[..]
Mwah, volgens dit bericht valt de 'gespannen sfeer' wel weer mee. En er zijn ook 9 Zwarte Pieten bij:
[..]
Mag hopen dat die toverdrank dan uitgewerkt is......
http://nos.nl/artikel/207(...)trechtse-school.html
Laten we inderdaad een referendum houden.quote:Op vrijdag 4 december 2015 12:34 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
400 mensen die geld uitgeven om Sinterklaas en Piet te boeken voor thuis zijn niet echt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse maatschappij natuurlijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |