abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157952306
Wanhopige Anti-Pieten door succes Zwarte Piet

Anti-Pieten in Nederland proberen met man en macht om Nederland roet-vrij te krijgen. Men wil af van Zwarte Piet.

Onder leiding van niemand minder dan Tanja Jess, Sylvana Simons, de Eramus Universiteit. Paul de Leeuw, Angela Groothuizen en Jerry Affriyie wordt gepoogd Piet zwart te maken, alhoewel… niet letterlijk dan. Men wil af van de zwarte of bruine kleur van Zwarte Piet. Hoe vervelend het ook voor deze groep onruststokers is: hun protesten werken averechts. Zwarte Piet lijkt populairder dan ooit. 2015 is een zeer succesvol jaar voor Zwarte Piet. De Anti-Pieten zien het succes van Zwarte Piet niet zitten en doen nog een paar wanhopige pogingen Piet voor altijd te verbannen. Zonder succes. Een overzicht:

Kick Out Zwarte Piet zonder succes in Meppel
Hoe sneu moet je zijn om af te reizen naar Meppel om te demonstreren tijdens de nationale intocht, de Sintocht? Kick Out Zwarte Piet wist 4 bussen vol te proppen met ZeurPieten (pepernoten verboden) en reisde af van Rotterdam naar Meppel op zaterdag 14 november 2015. Bezoekers bleken niet onder de indruk. Dichtbij Sinterklaas kon de protestclub niet komen. De groep ging roemloos ten onder en verliet Drenthe zonder succes. Hoe hard de groep ook roept in persberichten dat deze demonstratie succesvol was. Inwoners van Meppel en Drenthe meldden ZwartePieterman dat men de club ZeurPieten onder leiding van Jerry Affriyie geen blik waardig gunde. “Negeren”, was het woord dat ZwartePieterman hoorde in Meppel.

Kick Out Zwarte Piet-protest bij Pietendorp in Enkhuizen
Bij het Nationale Pietendorp in Enkhuizen was het lekker druk het afgelopen weekend. Voor de ingang van het Zuiderzeemuseum stond een handvol ZeurPieten te demonstreren. Mensen van de actieclub Kick Out Zwarte Piet probeerden een feestje voor kinderen en hun ouders te verstoren. Ook deze keer werden de anti-Pieten volledig genegeerd. Tot groot verdriet van de perswoordvoerder van Kick Out Zwarte Piet. Die meldde dat de groep werd uitgescholden voor “apen”. Al zou dit zo zijn, is dat niet netjes. Maar is dat nou een persbericht waardig? Er kon toch ook ‘domme ezels’ geroepen worden tegen deze groep? Dat is nou eenmaal een traditionele uitspraak in Nederland. En zeg nou zelf: de meeste mensen geloven dat ze van apen afstammen. Dus is dat dan zo erg? In elk geval deed KOZP erg zielig, in de hoop nog wat media-aandacht te krijgen. Dat is gelukt: RTV NH en Spitsnieuws besteedden hier aandacht aan. Gelukkig was men dit weer snel vergeten.

Anti-Pieten gooien handdoek in de ring
De eerste anti-Piet, ook wel ZeurPiet genoemd, is de blanke blondine Sunny Bergman. Deze dame maakte vorig jaar de documentaire Zwart als Roet, waarin ze wanhopig probeert een verband te vinden tussen Zwarte Piet, racisme en slavernij. Een mislukte poging. Sunny gooit de handdoek in de ring en laat Kick Out Zwarte Piet zonder blondine achter.

Geen draagvlak politieke verandering Zwarte Piet
Ook politiek gezien zullen de anti-Pieten bot vangen. Er is geen enkel draagvlak onder politieke partijen om Zwarte Piet bij wet vast te leggen of aan te passen. Alleen de PVV wil een Zwarte Pieten-wet waarin Zwarte Piet als ‘zwart figuur’ wordt vastgelegd en beschermd. Andere partijen zijn in overgrote meerderheid geen voorstander van Zwarte Piet in de wetgeving, op welke manier dan ook.

Zwarte Piet, een archetype onder vuur.

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.
Enkele voorbeelden:

Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
Geen twijfel: 'Zwarte Piet stamt af van kindslaven'

Gek genoeg zien we weinig van Arnold Jan Scheer zijn onderzoek naar het Sinterklaasfeest. Zijn film Wild Geraas is niet welkom bij de nationale media.
Wild Geraas: belangrijkste documentaire over Zwarte Piet van het jaar

De eenzijdige berichtgeving over het ontstaan van Zwarte Piet heeft vervelende gevolgen.
Ouders houden kinderen bewust thuis vanwege Zwarte Piet

Terwijl dat helemaal niet nodig is.
Zwarte Piet mag gewoon zwart zijn

Pietennieuws
Vergulde pieten leiden opnieuw tot discussie
Vergulde Piet lijdt ook tot ophef.

quote:
Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.

Disclaimer: Elke gelijkenis van Sinterklaas en Zwarte Piet met bestaande personen berust op louter toeval.
pi_157952658
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 12:25 schreef PippenScottie het volgende:

[..]

De discussie is niet begonnen met Zwarte Piet = Racisme.
De discussie loopt al een paar generaties, maar heeft vrij weinig resultaat gehad.

De laatste jaren lijkt de discussie eindelijk 'critical mass' te hebben bereikt en niet meer te stuiten te zijn. Opkomst van internet en sociale media zijn daar natuurlijk debet aan.
Zwarte piet is populairder dan ooit. Zowel op social media als daar buiten.
Wat verandert is, is dat een aantal tegenstanders steeds wilder om zich heen is gaan schoppen. Een vergelijkbare reactie van een kleiner groepje voorstanders staat daar weer tegenover.

Als je met je 'criticall mass' bedoeld dat veruit de meeste mensen de discussie zat zijn, dan heb je gelijk. Maar dat zal er geenszins toe leiden dat zwarte piet afgeschaft zal worden. Hij is namelijk populairder dan ooit.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Moderator dinsdag 1 december 2015 @ 20:07:24 #3
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_157952662
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2015 19:50 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nogmaals, ik weet wel dat er op school een nogal rooskleurig beeld werd geschetst van onze geschiedenis. Zelfs de politionele acties werden een beetje weggemoffeld, en over ons slavernijverleden leerde ik pas toen ik van school af was en op mij eigen houtje mij ging verdiepen in onze historie.
weggemoffeld wil ik het niet noemen maar maar tot geschiedenis een keuzevak werd vond ik het iig heel heel heeeeeeel beknopt ... als er dan toevallig een onderwerp voorbij komt wat je wel kan schelen kan ik me ergens wel voorstellen dat dat een wrang aanvoelt

daarna kwam het natuurlijk wel uitvoerig aan bod maar dat is ook logisch want dan toen was er ineens wel tijd om er wat dieper op in te gaan

maar je zat natuurlijk niet met mij op school, misschien was de geschiedenisles bij jullie wel gewoon klote
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_157952996
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:07 schreef sp3c het volgende:

[..]

weggemoffeld wil ik het niet noemen maar maar tot geschiedenis een keuzevak werd vond ik het iig heel heel heeeeeeel beknopt ... als er dan toevallig een onderwerp voorbij komt wat je wel kan schelen kan ik me ergens wel voorstellen dat dat een wrang aanvoelt

daarna kwam het natuurlijk wel uitvoerig aan bod maar dat is ook logisch want dan toen was er ineens wel tijd om er wat dieper op in te gaan

maar je zat natuurlijk niet met mij op school, misschien was de geschiedenisles bij jullie wel gewoon klote
Het was niet zozeer klote, er was gewoon meer aandacht voor andere onderwerpen. Zo kwamen de wereldoorlogen uitvoerig aan bod, evenals de Russische revolutie (en de periode tot aan het vallen van de muur), evenals de geschiedenis van Nederlands Indie, waarbij er dan weer weinig aandacht was voor de politionele acties.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 1 december 2015 @ 20:18:41 #5
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_157953012
heeft iemand een idee hoe de pieten discussie ooit zal stoppen. Het is net of het een vast ritueel is van het Sinterklaasfeest. We komen er gewoon nooit meer vanaf.
pi_157953027
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:18 schreef KingRadler het volgende:
heeft iemand een idee hoe de pieten discussie ooit zal stoppen. Het is net of het een vast ritueel is van het Sinterklaasfeest. We komen er gewoon nooit meer vanaf.
Negeren misschien?
  dinsdag 1 december 2015 @ 20:21:57 #7
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_157953099
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  Moderator dinsdag 1 december 2015 @ 20:22:35 #8
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_157953115
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:18 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het was niet zozeer klote, er was gewoon meer aandacht voor andere onderwerpen. Zo kwamen de wereldoorlogen uitvoerig aan bod, evenals de Russische revolutie (en de periode tot aan het vallen van de muur), evenals de geschiedenis van Nederlands Indie, waarbij er dan weer weinig aandacht was voor de politionele acties.
eigenaardige keuze ... Russische revoluties kregen wij niet maar Nederlands Indie (van van Heutsz tot de overdracht van NNG) kregen we wel

misschien een stukje persoonlijke voorkeur van de docent ofzo
pi_157953174
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:18 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Bij mij op school was er ook veel aandacht voor de geschiedenis van Nederlands Indie, inclusief de foute kant van Nederland. Maar ik kan me weer niets over de Russische revolutie herinneren, maar wel werd maandenlang de Spaanse oorlog met alle acties van de Geuzen besproken.

Het zal erg verschillen van school tot school.
pi_157953185
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:22 schreef sp3c het volgende:

[..]

eigenaardige keuze ... Russische revoluties kregen wij niet maar Nederlands Indie (van van Heutsz tot de overdracht van NNG) kregen we wel

misschien een stukje persoonlijke voorkeur van de docent ofzo
In het examenjaar havo kwamen (komen?) altijd maar twee onderwerpen aan bod en die werden dan extra uitgediept.
pi_157953191
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Bij mij op school was er ook veel aandacht voor de geschiedenis van Nederlands Indie, inclusief de foute kant van Nederland. Maar ik kan me weer niets over de Russische revolutie herinneren, maar wel werd maandenlang de Spaanse oorlog met alle acties van de Geuzen besproken.

Het zal erg verschillen van school tot school.
Elk jaar wisselen de examenonderwerpen ook.
  Moderator dinsdag 1 december 2015 @ 20:25:43 #12
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_157953215
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:24 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

In het examenjaar havo kwamen (komen?) altijd maar twee onderwerpen aan bod en die werden dan extra uitgediept.
ow naja dat zal het verklaren dan he :)

problem solved
pi_157953352
Hoe kregen de leerlingen dat aangereikt dan, neutraal zodat ze zich een persoonlijk oordeel konden vellen?
Of kregen ze daar de persoonlijke noot van de leraar, aan toegevoegd?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-12-2015 20:30:57 ]
  dinsdag 1 december 2015 @ 20:35:01 #14
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_157953480
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:19 schreef john2406 het volgende:

[..]

Negeren misschien?
hoe dan, het komt elke dag wel ergens in de media
pi_157953484
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:24 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Elk jaar wisselen de examenonderwerpen ook.
maar wat je in de jaren voor je eindexamen krijgt kan verschillen per school. bij ons was het prehistorie -> oude beschavingen -> ottomaanse rijk -> koloniën -> de oorlogen
en dan zal ik vast nog wat vergeten. de foute kant werd nogal... benadrukt.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_157953525
quote:
99s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:35 schreef bijdehand het volgende:

[..]

maar wat je in de jaren voor je eindexamen krijgt kan verschillen per school. bij ons was het prehistorie -> oude beschavingen -> ottomaanse rijk -> koloniën -> de oorlogen
De onderwerpen die je noemt zijn nou niet echt 'foute' voorbeelden.
pi_157953550
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:35 schreef KingRadler het volgende:

[..]

hoe dan, het komt elke dag wel ergens in de media
Je hebt geen knop erop aan uit?
Ik reageer er ja ook op, maar mij jeukt het niet veel meer, die van ons is oud genoeg, en die kwam op een gegeven moment thuis met het verhaal Sint bestaat niet!
Dat heeft me een vriendje op school verteld, waarop ik meteen, dan zal je wel niks meer krijgen als je het nu al weet!
pi_157953554
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:36 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

De onderwerpen die je noemt zijn nou niet echt 'foute' voorbeelden.
nou, bij de kolonien kregen we een hoop over uitbuiting, slavernij en dat soort ondeugden
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_157953569
quote:
99s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:37 schreef bijdehand het volgende:

[..]

nou, bij de kolonien kregen we een hoop over uitbuiting, slavernij en dat soort ondeugden
Wat kregen jullie dan over de tweede wereld oorlog?
En over de bevrijding, was het wel een bevrijding of kwam men zich alleen de geleerden halen, tegen elke prijs.
Omdat Rusland vanuit het Oosten oprukte?

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 01-12-2015 20:39:47 ]
  Moderator dinsdag 1 december 2015 @ 20:39:14 #20
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_157953585
quote:
99s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:35 schreef bijdehand het volgende:

[..]

ja dat hoor je vaker, was bij ons ook een beetje daarom ben ik altijd verbaasd dat de zwarte bladzijden genegeerd zouden worden

nu was het gewoon feitelijk correct hoor verder en ik ben blij dat ze het behandeld hebben maar achteraf had ik naast bv Kapitein Westerling ook wat willen leren over Generaal Spoor ofzo ... voor de balans als het ware
pi_157953606
quote:
99s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:37 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Wij niet.

De VOC scheen vooral heel tof te zijn geweest. En de Spanjaarden waren gemeneriken.
pi_157953630
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:38 schreef john2406 het volgende:

[..]

Wat kregen jullie dan over de tweede wereld oorlog?
dat kan ik niet precies zeggen aangezien ik daarover zoveel heb gelezen na school dat ik niet weet wat ik gehad heb en wat ik zelf gelezen heb
pi_157953683
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:39 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja dat hoor je vaker, was bij ons ook een beetje daarom ben ik altijd verbaasd dat de zwarte bladzijden genegeerd zouden worden

nu was het gewoon feitelijk correct hoor verder en ik ben blij dat ze het behandeld hebben maar achteraf had ik naast bv Kapitein Westerling ook wat willen leren over Generaal Spoor ofzo ... voor de balans als het ware
ik snap dat ook nooit! bij ons werd er niet moeilijk over gedaan om de zwarte bladzijden in de spotlight te zetten. zal wel schuldgevoel geweest zijn, maar ik had wel wat leukere dingen erbij willen krijgen!
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:39 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wij niet.

De VOC scheen vooral heel tof te zijn geweest. En de Spanjaarden waren gemeneriken.
dan ben ik blij dat ik niet bij jou op school zat :')
pi_157953753
Ik ben een hoop vergeten vooral van Piet Hein, welke rol deze speelde en de rijkdom welke deze meebracht, als ik me het goed herinner.
pi_157953793
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:44 schreef john2406 het volgende:
Ik ben een hoop vergeten vooral van Piet Hein, welke rol deze speelde en de rijkdom welke deze meebracht, als ik me het goed herinner.
mijn interesse heeft nooit echt bij personen gelegen maar meer bij de bewegingen van de geschiedenis
pi_157953824
quote:
99s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:45 schreef bijdehand het volgende:

[..]

mijn interesse heeft nooit echt bij personen gelegen maar meer bij de bewegingen van de geschiedenis
Aan de geschiedenis hangt vaak 1 persoon, de beweging kwam meestal ernaar.

Komt heel die Pieten discussie niet van 1 persoon?

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 01-12-2015 20:47:49 ]
pi_157953860
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:46 schreef john2406 het volgende:

[..]

Aan de geschiedenis hangt vaak 1 persoon, de beweging kwam meestal ernaar.
eens, maar die persoon is vaak interessant en de mensen eromheen zijn voor mij meer anekdotes
pi_157954415
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:39 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

De VOC scheen vooral heel tof te zijn geweest.

:+
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_157954470
quote:
Zou deze de geschiedenis wel gekend hebben van toen?
pi_157954552
Iedereen heeft zijn eigen herinnering aan wat hij op school heeft geleerd. Dat lijkt me nou niet echt betrouwbaar. Ik weet zelf helemaal niks meer van wat ik in de onderbouw aan geschiedenis kreeg, omdat dat voor mij toen een matig vak was waar ik vaak vijfjes en zesjes op haalde. Pas vanaf de bovenbouw begon ik me ervoor te interesseren, haalde ik negens, en weet ik nog goed hoeveel aandacht er in de bovenbouw (in 2006 havo gehaald) aan de wereldoorlogen en de Koude Oorlog besteed werd.

Waar het hier om gaat is de bewering van Sylvana over 'geschiedenisboeken vol onjuiste en onvolledige informatie'. Hoe dat in haar tijd is kan ik niet zeggen, ik durf wel te wedden dat ze zelf geen poging gedaan heeft om de geschiedenisboeken uit haar jeugd nog eens in de archieven op te zoeken om haar herinneringen van jaren geleden te controleren. Het leuke van zulke oude herinneringen is namelijk dat je jaren de tijd hebt om ze in je hoofd te spinnen zodat ze aansluiten bij je huidige opvattingen. Zie bijvoorbeeld al die mensen die nog precies weten hoe ze de moord op Kennedy op tv hebben gezien, terwijl dat in feite in Nederland heel slecht op de tv is gekomen. Sylvana is ooit Char, het medium gaan presenteren nadat de vorige presentatrice wegens ethische bezwaren gestopt is. Zou die de intellectuele eerlijkheid hebben om haar aannames en jonge herinneringen na te checken?

Voor wat het waard is: zelfs als het geschiedenisonderwijs destijds te rooskleurig was, dan is dat nu wel anders. Ik heb zelf nog recent de laatste paar edities van Geschiedeniswerkplaats mogen doornemen. Daar zal vast nog veel op aan te merken zijn, maar er wordt gewoon verteld hoe het zat met die slavernij en het kolonialisme. Zowel door droge feiten als door verhalen van mensen. Verhalen van daders, slachtoffers, en b.v. Europeanen als Multatuli die kritisch waren. Ook staat er feitelijk in wie precies die slaven aan de Europeanen verkochten. Als je Sylvana Simons de oplage van Geschiedeniswerkplaats en een schaar zou geven, vraag ik me af of die passage erin zou blijven staan.
pi_157954670
Hoe staat of stond het in de bijbel?
Als je omkijkt verander je in een zoutpilaar!
  Moderator dinsdag 1 december 2015 @ 21:51:18 #33
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_157955678
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 21:08 schreef john2406 het volgende:

[..]

Zou deze de geschiedenis wel gekend hebben van toen?
mogelijk zat hij bij koosvogels op school _O-
pi_157956214
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 21:51 schreef sp3c het volgende:

[..]

mogelijk zat hij bij koosvogels op school _O-
Gelukkig is de middelbare school slechts een opstapje.

Maar neem zo'n serie als De Gouden Eeuw, die gepresenteerd werd door Hans Goedkoop. Machtig interessant, maar buiten wat bedenkingen bij de misdaden van Coen, ging het vooral over hoe geweldig de Republiek wel niet was.

Na de oorlog is decennialang beeld blijven bestaan dat half Nederland bij het verzet zat.

Srebrenica is ook nog steeds een gevoelig onderwerp. Dat aansnijden leidt al snel tot verhitte reacties. Ook hier op FOK!

Denk ook dat het menselijk is. Je wil vooral niet worden herinnerd worden aan het falen van een bevolking waar jij deel van uitmaakt.
pi_157956274
Onze examens destijds gingen over het einde van de 2e WO en de republiek China. Daarnaast nog 2 eigen onderwerpen (voor mij Amerikaanse burgeroorlog en Iwan de Verschrikkelijke).

Geschiedenis is leuk en aardig, maar veel mensen interesseert het gewoon nauwelijks iets. En waarom zouden ze. Je leeft nu, maak er nu wat van.

Van de geschiedenis is de belangrijkste de les dat je leert van de fouten die gemaakt zijn. Slavernij is al lang afgeschaft. Get over it.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  Moderator dinsdag 1 december 2015 @ 22:28:45 #36
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_157956779
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2015 22:11 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Gelukkig is de middelbare school slechts een opstapje.

Maar neem zo'n serie als De Gouden Eeuw, die gepresenteerd werd door Hans Goedkoop. Machtig interessant, maar buiten wat bedenkingen bij de misdaden van Coen, ging het vooral over hoe geweldig de Republiek wel niet was.

Na de oorlog is decennialang beeld blijven bestaan dat half Nederland bij het verzet zat.

Srebrenica is ook nog steeds een gevoelig onderwerp. Dat aansnijden leidt al snel tot verhitte reacties. Ook hier op FOK!

Denk ook dat het menselijk is. Je wil vooral niet worden herinnerd worden aan het falen van een bevolking waar jij deel van uitmaakt.
ik krijg meer de indruk dat we vooral herinnerd moeten worden aan het falen

daarom komt Srebrenica steeds terug en niet de acties op mt. Igman en daarom weet iedereen dat er na de tweede wereldoorlog meer verzetsstrijders waren dan tijdens maar weet bijna niemand 1 plaats te noemen waar de Irene brigade een tussenstup heeft gemaakt tijdens haar tour in west Europa
pi_157957063
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 22:28 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik krijg meer de indruk dat we vooral herinnerd moeten worden aan het falen

daarom komt Srebrenica steeds terug en niet de acties op mt. Igman en daarom weet iedereen dat er na de tweede wereldoorlog meer verzetsstrijders waren dan tijdens maar weet bijna niemand 1 plaats te noemen waar de Irene brigade een tussenstup heeft gemaakt tijdens haar tour in west Europa
'De Gouden Eeuw' kijken op uitzending gemist. Die gaat vooral over hoe vooruitstrevend, rijk, machtig en modern wij Nederlanders waren in de 17e eeuw.

Oh, en Tilburg. Maar ik heb een paar jaar geleden dan ook een man geïnterviewd die bij de PIB heeft gezeten.
pi_157957787
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2015 22:37 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Oh, en Tilburg. Maar ik heb een paar jaar geleden dan ook een man geïnterviewd die bij de PIB heeft gezeten.
En die man was niet uitgezocht?
Of had je er meerdere zodat je het verhaal wat je het beste aanstond kon nemen?

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 01-12-2015 23:09:30 ]
  Moderator dinsdag 1 december 2015 @ 23:19:32 #39
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_157958488
quote:

[..]

'De Gouden Eeuw' kijken op uitzending gemist. Die gaat vooral over hoe vooruitstrevend, rijk, machtig en modern wij Nederlanders waren in de 17e eeuw.

uitzonderingen bevestigen de regel
pi_157960563
quote:

[..]

Er werden ook continu maatschappelijk verantwoorde bruggetjes gemaakt naar nu. Zoals over de nuttige effecten van immigratie. Geheel uit zijn verband getrokken natuurlijk.
pi_157960981
quote:
‘Haal het niet in je bolle harses om als Zwarte Piet te komen’

Henk Sneider (46), vader van Brian (6) en getrouwd met Anja (36), blogt als 'eerlijke vader'. Vandaag over: Pakjesavond.

De Sinterklaasviering wordt dit jaar geen kloten aan bij ons, ik kan het niet anders zeggen. Sinds die kleine jongen 2 is, vierden we het altijd samen met mijn zus en haar gezin. En altijd speelde onze gekke ome Joop voor Sinterklaas en zijn kinderen Peet en Jan voor Zwarte Piet. Maar mijn zus wil het niet meer hebben.

Ze wil nog wel Sinterklaas vieren volgens onze familietraditie, maar ze wil dat Peet en Jan zich niet meer zwart schminken, maar in een andere kleur. “Want Zwarte Piet is racisme”, zei ze over de telefoon. Dus ze ging onze neven bellen dat die het niet in hun bolle harses moesten halen om als zwarte Zwarte Piet te komen. Die gasten meteen bij mij op de WhatsApp natuurlijk. Wat ze daar nou mee aanmoesten?

Ik heb gezegd dat mijn zus de tering kan genieten. Het zal toch gofferdomme niet zo zijn dat die trut in haar eentje bepaalt dat alles anders moet, terwijl mijn zwager, ik, Anja van mij, onze Brian en hun drie kinderen er nooit iets over te mekkeren hebben gehad?

Maar ik weet nu al wat er zaterdagavond gebeurt. Als ome Joop met zijn zwarte Zwarte Pieter binnen komt, gaat mijn zus uit haar plaat. En die heeft een stem als een bootwerker en begint meteen te schelden tegen mijn zwager en mij en misschien ook nog wel tegen Anja, dus dan is de sfeer helemaal naar de gallemiezen. Dan gaat dat smoelwerk van haar op half zeven en dan komt er serieus geen aardig woord meer uit. En dan heeft ze het gedicht (ik heb haar getrokken) nog niet eens gelezen.

Nou zouden we natuurlijk die muts d’r zin kunnen geven, maar ik ben een man van principes en mijn zwager is dat in principe ook. Dus voor ons staan twee dingen vast: Zwarte Piet heet niet voor niets Zwarte Piet en we gaan onze kinderen op Sinterklaasavond schandalig verwennen. Al is dat met een grens van 200 euro per kind steeds moeilijker, want alles wordt rap duurder, mensen.
8}

https://www.mamafamily.nl(...)zwarte-piet-te-komen
pi_157961097
Interessante docu:
http://edition.cnn.com/20(...)piet-feat/index.html

Als kind heb ik altijd genoten van sinterklaas en zwarte piet maar dit doet er mij wel over nadenken. Zwarte piet is niet meer van deze tijd.
  Moderator woensdag 2 december 2015 @ 11:44:07 #43
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_157961166
quote:
het feestje voor de verandering zelf organiseren komt niet in zijn hoofd op :')
pi_157961467
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 02:40 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Er werden ook continu maatschappelijk verantwoorde bruggetjes gemaakt naar nu. Zoals over de nuttige effecten van immigratie. Geheel uit zijn verband getrokken natuurlijk.
Precies. Bij vlagen had het meer weg van een npo propagadawerkje dan een serieuze documentaire
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
pi_157962384
quote:
Het sinterklaasfeest heeft het in Nederland na de Reformatie moeten opnemen tegen protestantse bezwaren tegen de katholieke heiligenverering. Protestantse predikanten probeerden het feest af te schaffen, omdat zij het als een katholiek bijgeloof veroordeelden. Rond 1600 werd het bijvoorbeeld in Delft verboden om deze feestdag te vieren[6] en vaardigden sommige steden een verbod af op schoenzetten, of openbare verkoop van sinterklaaslekkernijen.
Even deze op deze
quote:
Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_157962518
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 22:13 schreef Montagui het volgende:
Onze examens destijds gingen over het einde van de 2e WO en de republiek China. Daarnaast nog 2 eigen onderwerpen (voor mij Amerikaanse burgeroorlog en Iwan de Verschrikkelijke).

Geschiedenis is leuk en aardig, maar veel mensen interesseert het gewoon nauwelijks iets. En waarom zouden ze. Je leeft nu, maak er nu wat van.

Van de geschiedenis is de belangrijkste de les dat je leert van de fouten die gemaakt zijn. Slavernij is al lang afgeschaft. Get over it.
Die is nog gewoon aanwezig. Zelfs in Nederland. Het is hier alleen verboden
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  woensdag 2 december 2015 @ 13:38:51 #47
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_157963687
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 11:39 schreef Atak het volgende:
Interessante docu:
http://edition.cnn.com/20(...)piet-feat/index.html

Als kind heb ik altijd genoten van sinterklaas en zwarte piet maar dit doet er mij wel over nadenken. Zwarte piet is niet meer van deze tijd.
Vind je dit echt een interessante docu? Die vent moet zich schamen voor dit flutfilmpje. Ongeacht of je voor of tegen zwarte piet bent, kan je hier als Nederlander toch niks mee? Die vent moet toch snappen dat het symbool "blackface" uit de VS toch helemaal niks te maken heeft met het symbool "zwate piet" uit Nederland? Ik kan er best inkomen dat hij zwarte piet vervelend vindt, maar wat hij hier doet is echt belachelijk. Nederlanders worden weggezet als domme überrascisten. Hij geeft ook gewoon toe dat het een eenzijdige docu is met als doel gene op te wekken en buitenlandse druk op Nederland te veroorzaken. Ik dacht dat die vent een fenomeen was, maar dit is echt zwaar onder de maat.

O ja, volgend jaar gaat hij de KKK in Spanje bestrijden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Siesta & Fiesta!
pi_157964232
In de VS hebben ze de Krampus ontdekt. De Krampus-nights schieten als paddestoelen uit de grond. ;) http://dangerousminds.net(...)_american_mainstream
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_157964283
In Japan hebben ze een traditie die wel wat weg heeft van de Krampus/Zwarte Piettraditie: Namahage. En in Japan doen ze niet lullig maar moeten de kinderen gewoon angst aangejaagd worden.
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_157965194
De strijd om ZwartePiet.nl duurt nog dik 5 uur.

Huidige veilingstand: 1350,-

Het zou toch diep treurig zijn als deze in handen zou komen van anti-Pieten.
quote:
Voor- en tegenstanders strijden om zwartepiet.nl

Vanavond proberen voor- en tegenstanders van zwarte piet hun slag te slaan bij online veilinghuis Catawiki. Tijdens een domeinnamenveiling met 50 domeinnamen komt voor het eerst de domeinnaam zwartepiet.nl onder de hamer.

Het online veilinghuis geeft aan dat er veel belangstelling is voor de naam. Woensdagmiddag stond de teller op 570 euro.

De domeinnaam is veel geld waard omdat hij bovenaan komt als je in Google zoekt op Zwarte Piet, legt veilingmeester Romano Jennekens uit.
,,Hierdoor trekt de website automatisch veel bezoekers en kun je dus veel mensen informeren over je standpunten. Dit domein zal waarschijnlijk een belangrijke rol gaan spelen in de toekomstige discussie. Aan de biedingen zien we inmiddels dat zowel voor- als tegenstanders geïnteresseerd zijn. En dat kan aan het einde van de veiling een mooie biedstrijd opleveren''.

Ondernemers
,,Het feest van sinterklaas draait natuurlijk vooral ook om cadeau's. En een domeinnaam als zwartepiet.nl zou ook heel geschikt kunnen zijn voor een webshop om speelgoed te verkopen. Ik ben bang dat als een ondernemer echt zijn zinnen zet op deze domeinnaam dat zowel de voor- als tegenstanders achter het net zullen vissen'', aldus veilingmeester Jennekens.

De veiling sluit vanavond vanaf 20.00 uur en is te bekijken via www.catawiki.nl/zwartepiet

De duurste domeinnaam die ooit in Nederland is verkocht is de site vakantie.nl.
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)-zwartepiet-nl.dhtml

en

http://veiling.catawiki.nl/kavels/3562165-zwartepiet-nl
  Forum Admin woensdag 2 december 2015 @ 15:03:11 #51
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_157965256
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 14:59 schreef Montagui het volgende:

[..]

en

Dit is te treurig gewoon. Echt, ik heb er geen woorden voor..

Beter koopt Kim Holland de site en laat ze er klompdragende wietrokende zwarte pieten homoseks zien. Nederland in optima forma.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 2 december 2015 @ 15:11:14 #52
450957 ikgunjullievharte
Love to be different!
pi_157965404
Ik vind dat als witte mensen zich willen schminken om als zwarte mensen eruit te mogen zien, een diepgaand betekenis heeft. Ze zijn niet tevreden met hun huidskleur.

De zwarte kleur geeft jullie tenminste een kleur en maakt jullie juist mooi.
Voor mijn part mag Sinterklaas elke dag er zijn.

Daarnaast, een goede voorbeeld voor de kinderen zullen zijn, als de ouders niet tegen hun kinderen liegen. Dat leren jullie de kinderen toch, ze mogen niet liegen?!

Wees een goede voorbeeld door niet te liegen over: de herkomst van de cadeau, wie is sinterklaas echt etc. etc. Dan zal het voor veel arme kinderen (letterlijk en figuurlijk) te begrijpen is, waarom ze geen cadeau krijgen. Want als SINT zo "goed" en "heilig" is, zou hij ieder kind gelijk moeten behandelen?!
pi_157965505
Naar bovenstaande reactie, hoe zit het eigenlijk met carnaval, dan sminken zich zat mensen zwart b.v. dat zijn toch blackface dan of niet?
pi_157967264
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 14:59 schreef Montagui het volgende:

[..]

en

Denk dat Sylvanaatje Simons nu langs de deuren gaat om geld in te zamelen _O-
pi_157975119
http://dangerousminds.net(...)_american_mainstream

quote:
With a major motion picture release and several significant organized events coming up across the United States this weekend, 2015 may be the year Krampus, the Christmas devil, breaks through to the American mainstream.

Krampus, for anyone out of the loop, is a horned, anthropomorphic, demon-like creature who, according to Alpine folklore, is a companion to Saint Nicholas. He acts as the yin to Santa’s yang—punishing the naughty children while Saint Nicholas rewards the good. Krampus provides the dark balance to Saint Nicholas’ light.
pi_157981159
De domeinnaam Zwartepiet.nl uiteindelijk verkocht voor 2703 euro.
quote:
Domeinnaam zwartepiet.nl geveild

Zwartepiet.nl heeft een nieuwe eigenaar. De domeinnaam werd woensdag geveild door internetveilinghuis Catawiki en ging voor 2703 euro naar de hoogste bieder, een ondernemer uit Zuid-Holland. Wat hij of zij met zwartepiet.nl gaat doen, is niet bekend.

Het winnende bod werd vlak voor het sluiten van de veiling gedaan en niet meer overboden.

Volgens veilingmeester Romano Jennekens is zwartepiet.nl een waardevolle domeinnaam: "De kans is groot dat een website met deze premium domeinnaam straks bovenaan staat als je in Google zoekt op 'zwarte piet'. Hierdoor trekt de website automatisch veel bezoekers en kun je dus veel mensen informeren over je standpunten. Dit domein zal waarschijnlijk een belangrijke rol gaan spelen in de toekomstige discussie". Maar ook een webshop voor speelgoed sluit Jennekens niet uit.
http://www.telegraaf.nl/d(...)et.nl_geveild__.html
pi_157983946
Kinderen vinden Zwarte Piet aardig en slim

03-12-15 10:14 uur - Bron: ANP
Share on twitterShare on facebookMore Sharing Services

Beeld van 'dom en lui' klopt niet © anp
Kleine kinderen hebben een positief beeld van Zwarte Piet. Ze vinden hem aardig, slim en hardwerkend. Slechts een kleine groep denkt dat Piet dom of lui is. Ze zijn zich nauwelijks bewust van zijn kleur. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Leiden.

De onderzoekers keken ook naar de mening van de ouders. Als die willen dat Zwarte Piet verandert, zagen de kinderen Piet vaker als lui en dom. 'Misschien hebben deze kinderen gesprekken van ouders opgevangen over dit onderwerp waardoor ze zich meer bewust zijn van de mogelijk negatieve kenmerken van Zwarte Piet', zei onderzoeksleidster Judi Mesman, hoogleraar diversiteit in opvoeding en ontwikkeling, op de website van de universiteit.

(Door: Redactie) PAROOL
pi_157987382
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2015 11:45 schreef Jaroon het volgende:
Kinderen vinden Zwarte Piet aardig en slim

03-12-15 10:14 uur - Bron: ANP
Share on twitterShare on facebookMore Sharing Services

Beeld van 'dom en lui' klopt niet © anp
Kleine kinderen hebben een positief beeld van Zwarte Piet. Ze vinden hem aardig, slim en hardwerkend. Slechts een kleine groep denkt dat Piet dom of lui is. Ze zijn zich nauwelijks bewust van zijn kleur. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Leiden.

De onderzoekers keken ook naar de mening van de ouders. Als die willen dat Zwarte Piet verandert, zagen de kinderen Piet vaker als lui en dom. 'Misschien hebben deze kinderen gesprekken van ouders opgevangen over dit onderwerp waardoor ze zich meer bewust zijn van de mogelijk negatieve kenmerken van Zwarte Piet', zei onderzoeksleidster Judi Mesman, hoogleraar diversiteit in opvoeding en ontwikkeling, op de website van de universiteit.

(Door: Redactie) PAROOL
Dus als ouder iets tegen Zwarte Piet hebben dichten de kinderen Zwarte Piet negatieve eigenschappen toe en anders niet. oO/
pi_157987386
Een wat uitgebreider artikel:

quote:
Kind ziet Piet als clown, niet als zwart

‘Gelovige’ kinderen delen Sints hulpje in op de kleur van zijn jasje of op andere details. Hij hoort niet bij de echte wereld, hij lijkt een fantasiefiguur.

Jonge kinderen associëren Zwarte Pieten eerder met clowns, fantasiefiguren dus, dan met mensen met een zwarte huidskleur. En: kinderen vinden Zwarte Piet sowieso geweldig. Dat zijn de belangrijkste resultaten van het allereerste, verkennende onderzoek naar de vraag hoe kinderen van 5 tot 7 jaar (Sint-‘gelovigen’ dus) Zwarte Piet zien. Judi Mesman, hoogleraar ‘diversiteit in opvoeding en ontwikkeling’ aan de Universiteit Leiden, voerde het begin november uit, vlak voor de landelijke intocht van Sinterklaas.

Er is in Nederland nog niet eerder onderzoek gedaan naar de manier waarop kinderen over mensen met verschillende huidskleuren leren denken, vertelt Mesman op haar werkkamer in Leiden. „Dit onderzoek heeft natuurlijk een beetje grappige insteek, maar de vraag is serieus: hoe groeien kinderen in Nederland eigenlijk op als het gaat om mensen met een donkere huidskleur, vanaf welke leeftijd maken ze welk onderscheid? Daar weten we nog niets van!” Mesman werkt nu aan zulk onderzoek, zonder Zwarte Piet.

Haar zwartepietonderzoek is een eerste verkenning: de resultaten zijn nog niet in een wetenschappelijk tijdschrift gepubliceerd (dat zou zo snel ook niet kunnen). De steekproef – 201 kinderen van voornamelijk hoogopgeleide, witte ouders, geworven via Facebook en via via – is ook niet representatief voor heel Nederland. Van de ouders in het onderzoek vond 18 procent Zwarte Piet racistisch.

Mesman gaf de kinderen verschillende taakjes om vast te stellen waarmee ze Zwarte Piet associëren. „Het was zeker geen overweldigende automatische reactie om op huidskleur in te delen”, zegt Mesman. „En er was een grote groep die naar heel andere dingen keek, zoals: ‘die hebben iets geels op hun trui’, of ‘die hebben hun jasje open’.” Sommige kinderen vonden de opdracht moeilijk omdat ze niet direct een goede oplossing zagen, zegt Mesman. Haar eigen dochter van 7 begreep er oprecht niets van toen ze haar voordeed dat je de kaartjes behalve op fantasie-echt ook op huidskleur kunt sorteren.

“Voor veel mensen is Zwarte Piet iets fijns. Heel heftig als hij dan fout is”

Judi Mesman hoogleraar diversiteit

In het verkennende onderzoek wilde Mesman niet alleen weten hoe kinderen Zwarte Piet categoriseren, maar ook hoe ze hem beoordelen.

De resultaten hiervan gingen tegen het stereotype in, vertelt Mesman: „De kinderen vonden Piet aardig, belangrijk, slim, lief en een harde werker. De zwarte en witte mensen, die vonden ze lui. Maar ja, Zwarte Piet en de clown hebben natuurlijk ook een beroep, hè.” Wel vond 83 procent van de kinderen Zwarte Piet een ‘hulpje’.

Wat de kinderen van Zwarte Piet vonden, hing vrijwel niet samen met wat hun ouders van Zwarte Piet vinden.

Wat vindt ze eigenlijk zelf van Zwarte Piet? „Ik probeer beide kanten te zien”, zegt Mesman. „Mijn onderzoek is ook geen pleidooi om te zeggen: zie je wel, Zwarte Piet is niet erg. Dat het een racistisch stereotype is, met dat kroeshaar en die dikke rode lippen, daar kun je niet omheen. Maar voor heel veel mensen is hij iets fijns en leuks. Dan is het heel heftig als mensen je gaan vertellen dat Zwarte Piet fout is.”

Geef het wat tijd, zegt ze. „Ik moest mijn kinderen uitleggen dat de komkommers vroeger krom waren. Ik denk dat mijn kinderen aan hun kinderen zullen moeten uitleggen wie Zwarte Piet was. Maar zo’n verandering in één generatie – dat is best snel!”
Kinderen zien Zwarte Piet dus inderdaad zoals ie bedoeld is. Daar kunnen veel ouderen nog wat van leren!
pi_157987448
quote:
11s.gif Op donderdag 3 december 2015 14:49 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Dus als ouder iets tegen Zwarte Piet hebben dichten de kinderen Zwarte Piet negatieve eigenschappen toe en anders niet. oO/
Als ouders dat zo doorgeven aan kinderen is men blijkbaar negatiever........lijkt mij erg logisch.
pi_157987784
quote:

[..]

Tja, ik zei het al vaker, de perceptie en het gekwetst zijn ligt voornamelijk aan de opvoeding.
pi_157989530
quote:
Om te achterhalen in hoeverre ze Zwarte Piet associëren met zwarte mensen, moesten de kinderen plaatjes van clowns, Zwarte Pieten, blanke en zwarte mensen sorteren door ze over twee stapeltjes te verdelen. Van de 5-jarigen sorteerde 3 procent op huidskleur. Van de 6-jarigen legde 11 procent wit bij wit en zwart bij zwart. Van de 7-jarigen was dat 20 procent. Vooral kinderen die veel in aanraking komen met andere culturen en huidskleuren, lijken geneigd om een indeling te maken op huidskleur. De grootste groep kinderen (35 procent) deelde Zwarte Piet in bij de clowns. De manier waarop kinderen Zwarte Piet beleven, weerspiegelt niet de opvattingen van de ouders. Volgens de onderzoekers is dat logisch omdat er sowieso veel gelogen wordt rond het Sinterklaasfeest. 'Een open gesprek over Zwarte Piet ligt niet voor de hand', aldus Mesman. Eén derde van de (overwegend hoogopgeleide) ouders in dit onderzoek steunt veranderingen in het uiterlijk van Piet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 3 december 2015 @ 20:03:37 #64
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_157993928
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2015 16:20 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Linkje?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_157993982
quote:
1s.gif Op donderdag 3 december 2015 20:03 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Linkje?
Een regeltje laten zoeken in google leverde mij dit op!

http://www.volkskrant.nl/(...)onkere-man~a4200363/
  donderdag 3 december 2015 @ 20:09:15 #66
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_157994078
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2015 20:05 schreef john2406 het volgende:

[..]

Een regeltje laten zoeken in google leverde mij dit op!

http://www.volkskrant.nl/(...)onkere-man~a4200363/
Ik zit op mijn telefoon. Maar dank je wel.

Opmerkelijk dat de Volkskrant of all kranten daar mee aan komt zetten
  vrijdag 4 december 2015 @ 01:37:19 #67
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_158002434
Ik ben inmiddels overleden
pi_158003554
quote:
Mooi om te zien dat er ook nog mensen zijn die normaal kunnen genieten zonder de waanzin zoals hier in Nederland.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_158003588
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2015 14:49 schreef Montagui het volgende:
Een wat uitgebreider artikel:

[..]

Kinderen zien Zwarte Piet dus inderdaad zoals ie bedoeld is. Daar kunnen veel ouderen nog wat van leren!
Daar draait het toch uiteindelijk om. Het feest is uiteindelijk bedoeld voor de allerkleinsten.
  vrijdag 4 december 2015 @ 07:57:41 #70
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_158003888
quote:

[..]

Die anti-Pieten zien dan ook geen Zwarte Piet, maar een neger. Dus...
  vrijdag 4 december 2015 @ 10:36:08 #71
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_158005739
quote:
_O_
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  vrijdag 4 december 2015 @ 10:38:05 #72
3542 Gia
User under construction
pi_158005769
quote:
Leuk stuk! En dan gaat moeders uit haar plaat, kinderen overstuur en van hun geloof af, en wie krijgt dan de zwarte piet toegespeeld? Juist, oom en de neefjes.

Gevalletje familiediner, over enkele jaren.
pi_158005779
quote:
Maar ook daar zijn er nu tegengeluiden........gestart door blanke mensen!
  vrijdag 4 december 2015 @ 10:41:46 #74
168304 Mani89
pi_158005826
Sint op Curaçao kan ook gewoon heel aardig rappen.

http://www.dumpert.nl/med(...)orious_b_i_sint.html
pi_158005952
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 10:41 schreef Mani89 het volgende:
Sint op Curaçao kan ook gewoon heel aardig rappen.

http://www.dumpert.nl/med(...)orious_b_i_sint.html
Lijkt wel K-Liber. _O-
pi_158006452
pi_158006516
quote:
Is dat tijdens Carnaval genomen?
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_158006624
quote:
Het zou een reden zijn om op zoek te gaan naar een andere school voor mijn kinderen.
pi_158006645
Ook bij sinterklaascentrales blijft Zwarte Piet zwart

Niemand wil een roetveeg/stroopwafel/regenboog/groene/witte/andersnamelijk Piet

De discussie over de kleur van Zwarte Piet leeft nauwelijks bij de sinterklaascentrales. Bijna alle mensen willen een donkere Piet, meldt de NOS. Van de 400 boekingen in Amsterdam zijn er bijvoorbeeld slechts twee voor een Piet met een andere kleur.

Ook in andere regio’s is het klassieke uiterlijk van Zwarte Piet nog populair. Sommige mensen vragen zelfs expliciet om een Zwarte Piet.

De meeste centrales willen ook geen gekleurde Pieten leveren. Zo wil het personeel vaak niet in een andere kleur en kost het bovendien geld om een Piet opnieuw te schminken.
http://nieuws.tpo.nl/2015(...)t-zwarte-piet-zwart/

Nadat al bleek dat gemeentes en lokale ondernemingsraden in Nederland niets moesten hebben van andere soorten pieten, blijkt nu dat de inwoners thuis nog minder verandering willen.
Zelfs in een plaats als Amsterdam, waar de anti pieten op concentreren, en waar men dacht veel tegenstanders te vinden, blijkt dat maar een half procentje een andere piet in huis haalt dan een zwarte piet.

Een beter voorbeeld dat piet het komende decennia gewoon zwart blijft is er niet. Maar net als afgelopen 5 jaar, zul je op FOK! ieder jaar een hoop mensen krijgen die roepen dat 'ie over 1 of 2 jaar niet meer zal bestaan.
:')
pi_158006688
Kledij en zwarte schmink

's Lands wijs, 's lands eer. (=ieder volk is gehecht aan zijn eigen gewoonten, hoewel anderen ze maar raar vinden.)

Als je een gebruik, gewoonte of traditie raar vind dan is dat je goed recht. Het lijkt me dat je dan er wel in mag verdiepen voordat je verandering eist.

Je zou als donkere medemens maar in Spanje, met name Andalusië, rondlopen en de nazereños tegenkomen...

Hierbij is de kledij van de nazareños de inspiratie geweest voor de 'amerikaanse' KKK, waarbij de beleving van de kledij bij het feest in Spanje inmiddels een totaal andere is dan die bij de KKK.

Zo ook met Zwarte Piet en het 'amerikaanse' blackface. De betekenis en intentie van de zwarte schmink bij Zwarte Piet is een totaal andere dan die van de zwarte schmink bij blackface.

Daarom mag men de beleving van de kleding van de KKK niet vereenzelvigen met de beleving van de kledij van de nazareños en mag je de zwarte schmink van blackface niet vergelijken met de zwarte schmink van Zwarte Piet. Zwarte (en witte) schmink tradities vind je overal op de wereld. Buiten Amerika is er nergens een zwarte (of witte) schmink traditie die men zou kunnen uitleggen als black- (of white) face.

En dat onderscheid is voor mensen met een eenzijdige, vooral op Amerika (freedom ride, black panthers) gerichte, blik blijkbaar verdomd lastig.
pi_158006701
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 11:23 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Is dat tijdens Carnaval genomen?
Nee

rtvutrecht twitterde op vrijdag 04-12-2015 om 11:34:02 Zijn het Minions? Zijn het Zwarte Pieten? Het Sinterklaasfeest bij de Utrechtse Prinses Margrietschool. https://t.co/yx3JFmF0Pq reageer retweet
pi_158006720
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 11:36 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]

Nee
[ afbeelding ]
rtvutrecht twitterde op vrijdag 04-12-2015 om 11:34:02 Zijn het Minions? Zijn het Zwarte Pieten? Het Sinterklaasfeest bij de Utrechtse Prinses Margrietschool. https://t.co/yx3JFmF0Pq reageer retweet
Als het nou zwarte minions waren......
pi_158006733
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 11:36 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]

Nee
[ afbeelding ]
Het is ook echt geen porem ook. _O-
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_158006836
'Gespannen sfeer bij Utrechtse school met Minions in plaats van Zwarte Pieten'

De politie is vrijdag extra alert rond de Prinses Margrietschool in Utrecht. De school laat Sinterklaas vrijdag begeleiden door Minions in plaats van Zwarte Pieten.

Volgens RTV Utrecht patrouilleren meerdere agenten uit voorzorg rond de school. De politie ontkent dit echter, maar zegt dat agenten in de wijk wel op de hoogte zijn.

Op de school is Zwarte Piet niet welkom. Sinterklaas wordt daar vergezeld door Minions, gele pilvormige poppen uit de tekenfilm Despicable Me.

De extra alerheid van de politie is bedoeld om eventuele demonstraties te voorkomen. Concrete aanwijzingen daarvoor zijn er niet. Maar boze ouders hebben wel eerder gemeld uit protest als Zwarte Piet verkleed naar de school toe te komen.

Uit voorzorg zijn wel alle sinterklaasactiviteiten naar binnen verplaatst. De schoolleiding stelt dat dit is besloten om de kinderen niet bloot te stellen aan alle journalisten die voor de school staan.

Volgens RTV Utrecht is de sfeer buiten de school "gespannen". De gemoederen liepen hoog op. Discussies tussen ouders voor de school ontaardden in scheldpartijen. De politie zegt echter dat het nog niet noodzakelijk was om in te grijpen.
http://www.nu.nl/binnenla(...)n-zwarte-pieten.html
Gezellig zo'n feest met Minions :')
  FOK!fotograaf vrijdag 4 december 2015 @ 11:44:33 #85
842 Zorro
Z
pi_158006849
Zwarte Pieten discussie of niet, Minions zijn sowieso een reden tot protest :r
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_158006850
Welke vlotgekapte communicatie-stagiair heeft daar nu weer verzonnen dat het wel leuk zou zijn om Minions te nemen? :') .
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_158006858
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 11:37 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Het is ook echt geen porem ook. _O-
Als je zoiets als vervanging bedenkt als schoolbestuur zou ik als Rijk die school gewoon eens geheel doorlichten op misstanden.
  vrijdag 4 december 2015 @ 11:46:07 #88
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_158006868
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 december 2015 11:44 schreef Ludachrist het volgende:
Welke vlotgekapte communicatie-stagiair heeft daar nu weer verzonnen dat het wel leuk zou zijn om Minions te nemen? :') .
Mag dit eigenlijk zomaar in het openbaar? (Trademark etc)
  vrijdag 4 december 2015 @ 11:47:38 #89
168304 Mani89
pi_158006890
Minions passen ook helemaal niet door een schoorsteen.
  vrijdag 4 december 2015 @ 11:48:18 #90
168304 Mani89
pi_158006901
quote:
Volgend jaar Ronald Mcdonald als Sinterklaas!
  vrijdag 4 december 2015 @ 11:50:41 #91
449054 vincenzo78
Yu lafu no e kori mi
pi_158006941
Hoe je ook tegen discussie aankijkt, blijft het idioot dat er rond dit feest politiebegeleiding/bescherming/alertheid nodig is...
pi_158007058
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 11:46 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Mag dit eigenlijk zomaar in het openbaar? (Trademark etc)
Ik dacht dat daar pas al iets van een probleem over was. Niets meer over gehoord.
pi_158007311
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 11:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ook bij sinterklaascentrales blijft Zwarte Piet zwart

Niemand wil een roetveeg/stroopwafel/regenboog/groene/witte/andersnamelijk Piet

De discussie over de kleur van Zwarte Piet leeft nauwelijks bij de sinterklaascentrales. Bijna alle mensen willen een donkere Piet, meldt de NOS. Van de 400 boekingen in Amsterdam zijn er bijvoorbeeld slechts twee voor een Piet met een andere kleur.

Ook in andere regio’s is het klassieke uiterlijk van Zwarte Piet nog populair. Sommige mensen vragen zelfs expliciet om een Zwarte Piet.

De meeste centrales willen ook geen gekleurde Pieten leveren. Zo wil het personeel vaak niet in een andere kleur en kost het bovendien geld om een Piet opnieuw te schminken.
http://nieuws.tpo.nl/2015(...)t-zwarte-piet-zwart/

Nadat al bleek dat gemeentes en lokale ondernemingsraden in Nederland niets moesten hebben van andere soorten pieten, blijkt nu dat de inwoners thuis nog minder verandering willen.
Zelfs in een plaats als Amsterdam, waar de anti pieten op concentreren, en waar men dacht veel tegenstanders te vinden, blijkt dat maar een half procentje een andere piet in huis haalt dan een zwarte piet.

Een beter voorbeeld dat piet het komende decennia gewoon zwart blijft is er niet. Maar net als afgelopen 5 jaar, zul je op FOK! ieder jaar een hoop mensen krijgen die roepen dat 'ie over 1 of 2 jaar niet meer zal bestaan.
:')
Precies wat ik al dacht dus. _O_

Volkomen terecht en begrijpelijk ook. Het argument dat zwarte piet racistisch zou zijn is echt vergezocht, en daar blijf ik bij.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_158007337
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2015 12:20 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Volkomen terecht en begrijpelijk ook. Het argument dat zwarte piet racistisch zou zijn is echt vergezocht, en daar blijf ik bij.
^O^
  † In Memoriam † vrijdag 4 december 2015 @ 12:24:09 #95
230491 Zith
pls tip
pi_158007369
quote:
Grappige knechtjes die uit vrije wil slavenwerk doen, prima toch.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_158007440
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 12:24 schreef Zith het volgende:

[..]

Grappige knechtjes die uit vrije wil slavenwerk doen, prima toch.
Wat is er dan verkeerd aan de oude knechtjes, neem aan ook vrije wil?
pi_158007441
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 11:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:
'Gespannen sfeer bij Utrechtse school met Minions in plaats van Zwarte Pieten'

Mwah, volgens dit bericht valt de 'gespannen sfeer' wel weer mee. En er zijn ook 9 Zwarte Pieten bij:
quote:
Bij de Sinterklaasviering op de Prinses Margrietschool in Utrecht zijn toch Zwarte Pieten aanwezig. Een deel van de ouders van de basisschoolkinderen was het niet eens met de beslissing van de school om Minions te laten komen, in plaats van Zwarte Piet.

De school heeft een heel scenario bedacht om Zwarte Piet te veranderen in een Minion, het gele figuurtje uit de filmreeks Verschrikkelijke Ikke. Dat gebeurde met een drankje: "Gebrouwen door de professor", vertelt schooldirecteur Ingrid Zoer. Maar niet alle ouders waren het eens met deze draai aan de sinterklaastraditie.

Even na 07.00 uur vanochtend verschijnen de eerste ouders bij het schoolgebouw. Ze hebben tassen vol schmink en zwartepietenpakken bij zich. "Wij accepteren niet dat onze kinderen zonder Zwarte Piet moeten opgroeien", zegt een moeder. "In de media zijn wij afgeschilderd als boze ouders. Maar wij zijn niet boos. We hebben met de school afgesproken dat onze kinderen de pieten krijgen die wij vroeger ook hebben gehad."

In een gebouw naast de school, waar de ouders zich verzamelen, wordt het een vrolijke schminkboel. Uiteindelijk komen er negen Zwarte Pieten naar buiten, die zich voegen bij Sinterklaas en zijn Minions.

Directeur Ingrid Zoer kijkt toe: "We zijn trots op de manier waarop we dit hebben opgelost", zegt ze: "Het was soms best een beetje lastig. Volgend jaar gaan we opnieuw kijken wat we met het Sinterklaasfeest doen. Dat is de manier denk ik, vooral in gesprek blijven met elkaar."
Mag hopen dat die toverdrank dan uitgewerkt is......

http://nos.nl/artikel/207(...)trechtse-school.html
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 4 december 2015 @ 12:34:16 #98
426493 crew  PippenScottie
pi_158007481
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2015 12:20 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

400 mensen die geld uitgeven om Sinterklaas en Piet te boeken voor thuis zijn niet echt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse maatschappij natuurlijk.
My friends all drive horses
pi_158007486
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 12:30 schreef Montagui het volgende:

[..]

Mwah, volgens dit bericht valt de 'gespannen sfeer' wel weer mee. En er zijn ook 9 Zwarte Pieten bij:

[..]

Mag hopen dat die toverdrank dan uitgewerkt is......

http://nos.nl/artikel/207(...)trechtse-school.html
Ja. Ouders die dat zelf geregeld hebben.......
pi_158007505
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 12:34 schreef PippenScottie het volgende:

[..]

400 mensen die geld uitgeven om Sinterklaas en Piet te boeken voor thuis zijn niet echt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse maatschappij natuurlijk.
Laten we inderdaad een referendum houden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')