Je kan gewoon zeggen dat we allemaal wel eens wat vervelends meemaken. Alleen maken de meeste mensen er geen groots probleem van. Bij bepaalde zwarte mensen in Nederland leeft de hele slavenhandel + racisme wat te sterk volgens mij. Als eerder gegeven vb dat ik eens werd aangevallen door een Surinaamse in een Museum omdat ik mede verantwoordelijk zou zijn. Men lijkt elkaar wel op te jutten.quote:Op dinsdag 1 december 2015 10:19 schreef ioko het volgende:
[..]
En je kunt ook alle vervelende gevoelens van iemand kleiner maken, zonder dat je zelf in die situatie hebt gezeten.
Dat jij het niet ziet, wil niet zeggen dat het er niet is.
Ik denk wel dat veel negatieve aspecten van zwarte piet al zijn aangepast de laatste jaren. Zijn ervaringen gaan natuurlijk langere tijd terug.
Zou het niet zo kunnen zijn dat ze er een groter probleem van maken, omdat het een groter probleem voor hen is?quote:Op dinsdag 1 december 2015 10:22 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Je kan gewoon zeggen dat we allemaal wel eens wat vervelends meemaken. Alleen maken de meeste mensen er geen groots probleem van.
In wiens belang is dit eigenlijk?quote:Op maandag 30 november 2015 21:20 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Hij doet maar wat hij wil. Al is de hele wereld tegen zwarte piet, ik zal totdat ik mijn laatste adem uitblaas voor zwarte piet opkomen.
Net zoals een documentaire "zwarte piet en ik" waar Mevr Fadlalla zielig in een auto gaat zitten janken. Nee, deze vrouw is maar in de 30 en heeft de slavernij niet bewust meegemaakt, maar acteert alsof ze zelf net uit de slavernij is ontsnapt en uit haar handboeien is bevrijdt.quote:Op dinsdag 1 december 2015 09:58 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Bepaalde groepen hebben het alleen recht op het roepen over racisme. Vreemd is ook (na die uitspraken van die man over slavenhandel en racistisch Nederland) dat er dan zoveel zwarte mensen hier zijn komen wonen die nog erg met de slavenhandel in hun maag zitten blijkbaar.
Er is overal in de wereld wel racisme. Dat merkte ik ook als blanke in het buitenland. Mijn Aziatisch ex ook. Maar ook tussen zwarten en Aziaten zelf bestaat het gewoon. Het is net of je er een enorm probleem van wil maken of niet. En dan zeker over de rug van een kinderfeest.quote:Op dinsdag 1 december 2015 10:34 schreef ioko het volgende:
[..]
Zou het niet zo kunnen zijn dat ze er een groter probleem van maken, omdat het een groter probleem voor hen is?
Ik denk dat er veel zichtbaar en onzichtbaar racisme is in Nederland. Ik heb daar niet mee te maken en zie het niet, maar anderen wellicht wel.
Is dit argument ook toepasbaar op het gebruik van hakenkruizen? Tenslotte heeft niemand van ons bewust de tweede wereldoorlog nog meegemaakt. Dus waar zeuren we eigenlijk over?quote:Op dinsdag 1 december 2015 10:36 schreef Hicham. het volgende:
[..]
Net zoals een documentaire "zwarte piet en ik" waar Mevr Fadlalla zielig in een auto gaat zitten janken. Nee, deze vrouw is maar in de 30 en heeft de slavernij niet bewust meegemaakt, maar acteert alsof ze zelf net uit de slavernij is ontsnapt en uit haar handboeien is bevrijdt.
De slavernij die negroïde mensen aangaat is ergens begin 1800 al afgeschaft. (Alleen voor Indo's ging het iets langer door tot 1914) Geen enkele negroïde persoon in Nederland heeft nog directe banden met de slavernij. Het is allemaal over-over-overgrootmoeder/vader of over-over-over-overgrootmoeder/vader die zij nooit gekend hebben.
Daarom denk ik dat we te ver zijn doorgeslagen dat we die anti-zwarte piet klagers en hun slavernijclaim te serieus nemen.
Een hakenkruis staat voor iets. Een huidskleur niet.quote:Op dinsdag 1 december 2015 10:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Is dit argument ook toepasbaar op het gebruik van hakenkruizen? Tenslotte heeft niemand van ons bewust de tweede wereldoorlog nog meegemaakt. Dus waar zeuren we eigenlijk over?
Dit inderdaad. Ik snap best dat mensen graag vasthouden aan een traditie, maar het soort drogredenen waarmee men tracht dit te rechtvaardigen is zo nu en dan dusdanig absurd dat wat mij betreft het feest alleen al om die reden zou mogen worden aangepast.quote:Op maandag 30 november 2015 21:32 schreef sp3c het volgende:
ik ben groot fan van zwarte Piet
ik houd alleen niet van het idee dat ik als ik er geen fan van zou zijn 'terug naar Afrika' zou moeten en dat is toch een gedachte waar de meer vocale pro pieten mee spelen
maakt het voor mij lastig om het nog leuk te vinden en zo zullen er wel meer zijn, zo ben je zelf je eigen anti-pieten aan het creeeren
Net zoals je als je zwarte piet graag hetzelfde wil houden, zonder pardon wordt uitgemaakt voor racist, of nog veel ergere dingen als je dezelfde mening bent toegedaan, maar ook toevallig een donkerder huidskleurtje hebt. Ook daar is nauwelijks te spreken van enig niveau.quote:Op dinsdag 1 december 2015 09:51 schreef anonymoussie het volgende:
Als je ziet dat iemand als Tan het ook niet echt leuk vond, is hij ook meteen een zwarte aap die terug moet naar Afrika.
We hadden het over slavernij symboliek. Of is het ineens geen slavernij symboliek meer als degene die er bezwaar tegen maakt zelf de slavernij niet heeft meegemaakt?quote:Op dinsdag 1 december 2015 10:47 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Een hakenkruis staat voor iets. Een huidskleur niet.
En ook dit, dat is dus niet naar aanleiding van zwarte piet, maar is sluimerend racisme waar zwarte piet wordt misbruikt om dat racisme te tonen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 09:56 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Humberto vertelde ook dat hij al vanaf kinds af aan negatieve zaken ervoer naar aanleiding van Zwarte Piet. En zo heb ik meer verhalen gehoord van donkere mensen.
Die bestaan nog wel. Het is nog maar 75 jaar geleden. Er zijn nog genoeg ouderen die het wel bewust hebben meegemaakt. Iets anders dan de slavernij waar geen overlevende mee van te vinden zijn. Ik denk dat na 125 jaar het eventueel mogelijk zou kunnen zijn om het hakenkruis los te koppelen van de WW2. Het is immers een zonneteken. en dat de nazi's het over kopieerden heeft maakt het nog geen kwaad symbool. Dan zou India vol nazi's moeten zitten.quote:Op dinsdag 1 december 2015 10:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Is dit argument ook toepasbaar op het gebruik van hakenkruizen? Tenslotte heeft niemand van ons bewust de tweede wereldoorlog nog meegemaakt. Dus waar zeuren we eigenlijk over?
Eerlijk gezegd vind ik dit een nogal opmerkelijke uitspraak. Persoonlijk ben ik het hier volstrekt mee oneens: ook over 125 jaar zal dit symbool nog steeds worden geassocieerd met de Holocaust, ongeacht of er nog mensen leven die dat persoonlijk hebben meegemaakt.quote:Op dinsdag 1 december 2015 11:01 schreef Hicham. het volgende:
[..]
Die bestaan nog wel. Het is nog maar 75 jaar geleden. Er zijn nog genoeg ouderen die het wel bewust hebben meegemaakt. Iets anders dan de slavernij waar geen overlevende mee van te vinden zijn. Ik denk dat na 125 jaar het eventueel mogelijk zou kunnen zijn om het hakenkruis los te koppelen van de WW2.
Is er een speciaal zwarte pieten teken dat symbool staat voor de slavernij?quote:Op dinsdag 1 december 2015 10:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
We hadden het over slavernij symboliek. Of is het ineens geen slavernij symboliek meer als degene die er bezwaar tegen maakt zelf de slavernij niet heeft meegemaakt?
Want dat is het argument dat Hicham daar lijkt te maken. En als dat het argument is, dan zie ik eerlijk gezegd geen verschil met hakenkruizen.
Dan moet men het daar over hebben. Echt racisme. Maar dan ook eerlijk zijn en toegeven dat vele groepen daar aan doen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 10:50 schreef Zelva het volgende:
[..]
En ook dit, dat is dus niet naar aanleiding van zwarte piet, maar is sluimerend racisme waar zwarte piet wordt misbruikt om dat racisme te tonen.
Heb je het stukje eronder wel gelezen en begrepen?quote:Op dinsdag 1 december 2015 10:49 schreef Zelva het volgende:
[..]
Net zoals je als je zwarte piet graag hetzelfde wil houden, zonder pardon wordt uitgemaakt voor racist, of nog veel ergere dingen als je dezelfde mening bent toegedaan, maar ook toevallig een donkerder huidskleurtje hebt. Ook daar is nauwelijks te spreken van enig niveau.
En ja, dat uitmaken voor zwarte aap is verschrikkelijk en ik zou graag zien dat dat verandert, maar het is een gotspe om te denken dat het wegmoffelen van zwarte piet, dat helemaal niet racistisch bedoeld is, iets aan dat sluimerende racisme gaat veranderen. Dat blijft gewoon.
Inhoudelijk heb ik wel een paar aanmerkinkjes...twitter:Lennartwesel twitterde op dinsdag 01-12-2015 om 11:06:23Onschuldig kinderfeest: https://t.co/9MCUoJMTNs reageer retweet
Je mist het punt volledig, he?quote:Op dinsdag 1 december 2015 11:35 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Is er een speciaal zwarte pieten teken dat symbool staat voor de slavernij?
Dankzij figuren zoals Dries verdwijnt Zwarte Piet alleen maar sneller.quote:Op dinsdag 1 december 2015 12:02 schreef PippenScottie het volgende:
Respect voor Dries van Sas dat hij zijn intellectuele bijdrage aan de Pietendiscussie onder eigen naam durft te doen.Inhoudelijk heb ik wel een paar aanmerkinkjes...twitter:Lennartwesel twitterde op dinsdag 01-12-2015 om 11:06:23Onschuldig kinderfeest: https://t.co/9MCUoJMTNs reageer retweet
1: Gedeeltelijk wel ja. Er zijn diverse, op Sinterklaas gelijkende tradities, waarbij er naast de Sinterklaas-achtige figuur een helper of angstaanjagend figuur loopt met een zwart gezicht.quote:Op dinsdag 1 december 2015 09:56 schreef ioko het volgende:
[..]
Op andere plekken in Europa maken mensen hun gezicht ook zwart voor feestelijk tradities, zeg je. Zijn die figuren ook:
1. De assistent van een witte man, gekleed als heilige?
2. Aangekleed als page (felle kleuren, pofmouwen, witte kraag, hoedje met een veer, korte pofbroek)?
3. Met kroeshaar, rode lippen en soms ringen in hun oren?
Alle uiterlijke kenmerken zijn vrij eenvoudig te herleiden naar een situatie in de historie waar donkere mensen in Nederland een totaal andere positie hadden, dan nu het geval is.
Of de bedenker dit nu zo bedoeld heeft of niet, hij heeft deze kenmerken gebruikt en deze zijn lange tijd zonder kritiek overgenomen. Die tijd is nu voorbij.
En als jij het lef hebt om te zeggen dat je 'ook wel eens iets niet leuk vindt' en dat op hetzelfde niveau stelt als een donker persoon die zich tweederangs burger voelt door deze traditie, is er wat mij betreft iets mis met je gevoel voor empathie. Maar daar hebben veel mensen last van in deze discussie.
het enige negatieve aspect van zwarte piet is zijn rabiate fanclub en hun mallotige rivalenquote:Op dinsdag 1 december 2015 10:19 schreef ioko het volgende:
Ik denk wel dat veel negatieve aspecten van zwarte piet al zijn aangepast de laatste jaren. Zijn ervaringen gaan natuurlijk langere tijd terug.
Symbolen zoals het hakenkruis zullen na 125 jaar nauwelijks nog te vinden zijn dan geschiedenisboeken. Geloof mij het kwaadheid van het symbool verwaterd net zoals de aandacht van de WW2. De strijdt van waterloo wordt ook niet meer herdacht. Was Waterloodag een belangrijker herdenkingsdag vroeger, werd gevormd tot feestdag en nu bestaat het niet meer. Hetzelfde zal met de herdenking WW2 gebeuren. Over 50 jaar lees je er alleen nog over in geschiedenisboeken.quote:Op dinsdag 1 december 2015 11:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd vind ik dit een nogal opmerkelijke uitspraak. Persoonlijk ben ik het hier volstrekt mee oneens: ook over 125 jaar zal dit symbool nog steeds worden geassocieerd met de Holocaust, ongeacht of er nog mensen leven die dat persoonlijk hebben meegemaakt.
Bovendien vind ik het een nogal vreemd idee dat het taboe op dit symbool uitsluitend zou afhangen van mensen die de 85 jaar zijn gepasseerd. Alsof mensen die het niet zelf hebben meegemaakt die associatie niet zouden hebben, onzin.
Ik denk dat zwarte piet eerder een rijke moor moet voorstellen dan een negroïde arme slaaf. Ik geloof dan ook niet dat het iets met de Negroïde slavernij te maken hebben. Het heeft nog eerder te maken met de blanken slavernij.quote:Het waren strijdende moslim-monniken in de tijd van de Almoraviden die als teken van hun aristocratische Berber-afkomst een donkere mondsluier droegen. Deze gevreesde gesluierde strijders maakten zo'n grote indruk op de christenen, dat hun naam vanaf die tijd, verbasterd als Moren, de aanduiding werd van alle niet uit Europa afkomstige moslims[1].
De Byzantijnse historicus Procopius omschreef de Moren in de 6e eeuw als zwarthuidigen, getint die Numidië en Carthago bevolkten. De katholieke aartsbisshop Isidorus van Sevilla (560-636) schreef dat Maurus zwart betekende. In het (nieuw)grieks betekent "mavros" eveneens zwart. In de 9e eeuw schreef de islamitische schrijver Al-Djahiz dat de Zengs, Ethiopiërs, Fezzanen, Kopten, Nubiërs, Moren etc. tot de zwarte rassen behoorden.
Voor de vroegere christenen in Europa was de afkomst onomstreden, de Moren werden in talrijke beschrijvingen en verhalen omschreven als een donker getint Afrikaans volk.
Zo wordt in de legende over een Moorse ridder genaamd Moriaan, de volgende beschrijving van hem gegeven: "Hij was helemaal zwart, zijn hoofd, lichaam en handen waren geheel zwart". In het Roelantslied worden de Moren omschreven als horden "zwarter dan inkt, met geen vlekje wit op zich behalve hun tanden".
Een oud Nederlands kinderliedje begint met de opvallende zin "Moriaantje zo zwart als roet".
In Noord-Afrika wordt de term Moren gebruikt om een etnische groep aan te duiden die vooral in Mauritanië en ook in delen van Marokko, de Westelijke Sahara, Algerije, Niger en Mali woont. Zij spreken het Hassaniya, een variant van het Arabisch. Deze Moren zijn een mengeling van Afrikanen, Arabieren en Berbers.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Moren
Ik ben pro piet maar wil toch op jou reageren. Ik vond Tan gisteren integer en eerlijk overkomen. Rustig en kalm legde hij zijn ervaringen uit. En zo moet de discussie zijn. Maar de discussie is op een verkeerde manier begonnen door direkt te schreeuwen dat wij racisten zijn. En dat pik ik nietquote:Op dinsdag 1 december 2015 10:00 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Nog even terugkomend op Tan.
Jij vind dat zijn beschreven ervaringen ermee zijn gelogen?
Of overdreven?
nu wordtie helemaal mooiquote:Op dinsdag 1 december 2015 12:20 schreef Hicham. het volgende:
Ik denk dat zwarte piet eerder een rijke moor moet voorstellen dan een negroïde arme slaaf. Ik geloof dan ook niet dat het iets met de Negroïde slavernij te maken hebben. Het heeft nog eerder te maken met de blanken slavernij.
De discussie is niet begonnen met Zwarte Piet = Racisme.quote:Op dinsdag 1 december 2015 12:20 schreef maryen65 het volgende:
[..]
Ik ben pro piet maar wil toch op jou reageren. Ik vond Tan gisteren integer en eerlijk overkomen. Rustig en kalm legde hij zijn ervaringen uit. En zo moet de discussie zijn. Maar de discussie is op een verkeerde manier begonnen door direkt te schreeuwen dat wij racisten zijn. En dat pik ik niet
denk dat je Gario en kornuiten dan teveel krediet geeftquote:Op dinsdag 1 december 2015 12:20 schreef maryen65 het volgende:
[..]
Ik ben pro piet maar wil toch op jou reageren. Ik vond Tan gisteren integer en eerlijk overkomen. Rustig en kalm legde hij zijn ervaringen uit. En zo moet de discussie zijn. Maar de discussie is op een verkeerde manier begonnen door direkt te schreeuwen dat wij racisten zijn. En dat pik ik niet
Laat ik dan zeggen waarvan ik me bewust benquote:Op dinsdag 1 december 2015 12:25 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
De discussie is niet begonnen met Zwarte Piet = Racisme.
De discussie loopt al een paar generaties, maar heeft vrij weinig resultaat gehad.
De laatste jaren lijkt de discussie eindelijk 'critical mass' te hebben bereikt en niet meer te stuiten te zijn. Opkomst van internet en sociale media zijn daar natuurlijk debet aan.
Figuren als Dries zijn compleet geschift en moeten voor hun zieke gedrag worden bestraft.quote:Op dinsdag 1 december 2015 12:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dankzij figuren zoals Dries verdwijnt Zwarte Piet alleen maar sneller.
Precies.quote:Op dinsdag 1 december 2015 12:30 schreef maryen65 het volgende:
[..]
Laat ik dan zeggen waarvan ik me bewust ben
Lopen we dan met hakenkruizen in optocht door de stad?quote:Op dinsdag 1 december 2015 10:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
We hadden het over slavernij symboliek. Of is het ineens geen slavernij symboliek meer als degene die er bezwaar tegen maakt zelf de slavernij niet heeft meegemaakt?
Want dat is het argument dat Hicham daar lijkt te maken. En als dat het argument is, dan zie ik eerlijk gezegd geen verschil met hakenkruizen.
Gelukkig.quote:Op dinsdag 1 december 2015 12:20 schreef maryen65 het volgende:
[..]
Ik ben pro piet maar wil toch op jou
reageren.
Ok.quote:Ik vond Tan gisteren integer en eerlijk overkomen. Rustig en kalm legde hij zijn ervaringen uit. En zo moet de discussie zijn.
Zoek eens op google op Schmutzli, de assistent van Sint Nicolaas in Zwitserland.quote:Op dinsdag 1 december 2015 12:20 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
1: Gedeeltelijk wel ja. Er zijn diverse, op Sinterklaas gelijkende tradities, waarbij er naast de Sinterklaas-achtige figuur een helper of angstaanjagend figuur loopt met een zwart gezicht.
2: Nee. So what?
3: Pruiken zullen voorkomen. Het oogt namelijk nogal raar als je een blank gezicht zwart schminkt en daarboven dan een blond kapsel intact laat.
Zwarte Piet is een karakter in een kinderfeest, dat op een bepaalde, speelse en vrolijke manier is uitgedost. Zwart schminken van gezichten heeft ook nog een praktische reden. De verklede persoon is daardoor minder goed herkenbaar door zijn gezicht. Vooral in dorpen is dit een wezenlijk issue bij de viering van Sinterklaas.
Zou dat het acceptabel maken dan?quote:Op dinsdag 1 december 2015 12:38 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
Lopen we dan met hakenkruizen in optocht door de stad?
nee maar wel vergelijkbaarquote:
Nee.quote:Op dinsdag 1 december 2015 12:31 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Figuren als Dries zijn compleet geschift en moeten voor hun zieke gedrag worden bestraft.
Eén fikse twitterstorm en hij zou willen dat ie een anoniem account had aangemaakt. Daar komt geen rechter aan te pas.quote:Op dinsdag 1 december 2015 18:40 schreef KoosVogels het volgende:
Zijn opmerkingen zijn weliswaar misselijkmakend, maar hem ervoor bestraffen lijkt mij wat overdreven. Valt wat mij betreft gewoon binnen de vrijheid van meningsuiting.
Elf is meer van het alles wat hem niet bevalt, laten aanpakken door justitie.quote:Op dinsdag 1 december 2015 18:51 schreef Ringo het volgende:
[..]
Eén fikse twitterstorm en hij zou willen dat ie een anoniem account had aangemaakt. Daar komt geen rechter aan te pas.
Sylvana Simons op haar Facebookpagina.quote:Na wat mij het afgelopen jaar ten deel is gevallen op momenten dat ik "het lef had" mijn hart te laten spreken, heb ik vannacht wakker gelegen van dit plaatje.
Anouk, Tanja Luske-Jess, Anousha Nzume, Sunny Bergman, Diana Matroos, Quinsy Gario, Peter R. De Vries, Humberto Tan en ikzelf.
Het zijn maar een paar mensen uit een grote groep, maar toevallig "bekend" uit de media (en dan laat ik de vele "anonieme"'helden oa Mitchell Esajas, Jerry King Luther Afriyie, Bram Verhappen-Boerboom, Stijn Brinkhaus en vele, vele, vele anderen gemakshalve even buiten beschouwing); bedreigd, besmaad en blootgesteld aan de brutaalste vorm van racisme: "gerechtvaardigd racisme".
Want, zo lijkt de (niet zo) stille consensus in ons land: racisme is slecht, en niemand wil een racist zijn, maar als je over zwarte piet begint of ingebed racisme benoemt..: tja.. Dan vraag je er natuurlijk eigenlijk zelf een beetje om.
Met "onschuldige kindertjes" als afweerschild wordt een beerput aan diepgeworteld superioriteitsdenken opengetrokken die mensen er niet langer van weerhoudt (met naam en toenaam) toe te geven aan wat door politici liefkozend "onderbuikgevoel" wordt genoemd.
Als "intelligente" mensen de retoriek prediken dat zwarte Nederlanders zwarte piet als een dankbaar instrument moeten zien om eindelijk eens een positief rolmodel te kunnen presenteren, kan ik niet anders dan mij schamen voor het land dat dit soort "intelligentie" heeft voortgebracht.
Het land dat ook mij heeft gevormd.
Via mijn ouders en voorouders, die met hun slavenarbeid, contract arbeid en zelfs in "koloniale vrijheid", welvaart en vooruitgang bekostigden voor de ouders en voorouders van hen die zich nu gerechtvaardigd voelen mijn menselijkheid inferieur aan dat van hen te "weten".
Het land dat mij, net als hen, onderwees met geschiedenisboeken vol onjuiste en onvolledige informatie.
Het land waar je verteld wordt dat je vrij bent om te spreken, totdat je spreekt over het onbespreekbare.
Ik hoop dat Humberto zich gesteund weet door de velen die het aandurven voor zichzelf te denken. Die het aandurven hun prettige jeugdherinneringen te koesteren met compassie voor hun eigen onschuld en naïviteit en tegelijkertijd de moed op durven brengen nieuwe inzichten en andere waarheden te respecteren en omarmen.
Ik hoop dat hij zich gesteund weet door zijn werkgever (fervent uitdrager van zwarte piet).
Ik weet hoe die support de last iets lichter kan maken (dankjewel DWDD), maar ook hoe eenzaam het kan voelen als die uitblijft (dankjewel, niet nader te noemen theaterproducent).
Mijn beide kinderen hebben me onlangs liefdevol "geadviseerd" mij niet meer zo sterk uit te spreken over racisme in Nederland.
Ze vreesden (terecht) voor mijn veiligheid, inkomen en reputatie.
Ik vrees voor hetzelfde.
Maar dan voor hen, hun kinderen en diens kinderen.
Want zolang de Driesjes van Sas zich in ons land vrij mogen uiten, zolang politici mogen stigmatiseren en haatzaaien, zolang racistisch erfgoed verheven wordt tot cultureel erfgoed...
Zolang als ik leef... Zo lang zal ik mijn hart laten spreken.
Nou, ik weet wel dat er tijdens de geschiedenislessen weinig aandacht werd besteed aan de donkere bladzijden uit onze vaderlands geschiedenis. Dus dat klopt op zich wel.quote:Op dinsdag 1 december 2015 19:15 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Sylvana Simons op haar Facebookpagina.
Donkere mensen waren slaaf, dus moet Zwarte Piet verdwijnen. Het is geen discussie met argumenten, maar een emotionele, waarbij het vooral gaat om wat hen aangedaan is en dat wij ons moeten aanpassen. Wat weet Sylvana trouwens over geschiedenisboeken vol onjuiste en onvolledige informatie?
Weinig aandacht voor donkere bladzijden uit onze vaderlandse geschiedenis (overigens ook weinig heldenverhalen).quote:Op dinsdag 1 december 2015 19:33 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nou, ik weet wel dat er tijdens de geschiedenislessen weinig aandacht werd besteed aan de donkere bladzijden uit onze vaderlands geschiedenis. Dus dat klopt op zich wel.
Als de zwarte bladzijden ontbreken, is de informatie dus onvolledig.quote:Op dinsdag 1 december 2015 19:38 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Weinig aandacht voor donkere bladzijden uit onze vaderlandse geschiedenis (overigens ook weinig heldenverhalen).
Maar geschiedenisboeken vol onjuiste en onvolledige informatie. Het staat er echt.
Met het risico tot generaliseren, er schijnen weinig culturen te zijn die racistischer zijn dan de Indiase, Chinese, enz. Of Sub-Sahara Afrikaanse landen waar de ene bevolkingsgroep de andere als 'zwart' en dus minderwaardig ziet, terwijl ze voor ons allemaal zwart zijn. Er zijn hele volksstammen, hele werelddelen, waar de meeste mensen er niet aan twijfelen dat mensen van een ander ras inferieur en doortrapt zijn. Niet het verhuld racisme in Nederland wat je alleen kunt zien als je sociologie aan de UvA hebt gestudeerd, maar gewoon racisme in de gangbare zin van het woord.quote:Op dinsdag 1 december 2015 10:36 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Er is overal in de wereld wel racisme. Dat merkte ik ook als blanke in het buitenland. Mijn Aziatisch ex ook. Maar ook tussen zwarten en Aziaten zelf bestaat het gewoon. Het is net of je er een enorm probleem van wil maken of niet. En dan zeker over de rug van een kinderfeest.
Er zijn nog genoeg mensen in leven die het wel hebben meegemaakt. Hakenkruizen zullen voorlopig niet in het straatbeeld te zien zijn, maar je ziet nu al dat het voor jongere generaties anders ligt. Vanaf het moment dat we op school over de oorlog en de holocaust leerden, maakten we er al schuine moppen over (goed, er zijn vast koorknapen die op hun 8e al diep onder de indruk zaten te luisteren om vervolgens een intellectueel debat over de oorzaak van het nationaalsocialisme te houden). En dat zet zich voort in de studententijd met ontgroeningen met een nazi-thema.quote:Op dinsdag 1 december 2015 10:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
In het lesmateriaal gaat het absoluut ook over onze zwarte pagina's zoals de holocaust en de slavernij.quote:Op dinsdag 1 december 2015 19:41 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als de zwarte bladzijden ontbreken, is de informatie dus onvolledig.
Nogmaals, ik weet wel dat er op school een nogal rooskleurig beeld werd geschetst van onze geschiedenis. Zelfs de politionele acties werden een beetje weggemoffeld, en over ons slavernijverleden leerde ik pas toen ik van school af was en op mij eigen houtje mij ging verdiepen in onze historie.quote:Op dinsdag 1 december 2015 19:45 schreef luxerobots het volgende:
[..]
In het lesmateriaal gaat het absoluut ook over onze zwarte pagina's zoals de holocaust en de slavernij.
Sylvana maakt ervan, geschiedenisboeken vol onjuiste en onvolledige informatie. Daar zou ik dan wel een voorbeeldje van willen zien.
Opa spreekt.quote:Op dinsdag 1 december 2015 19:50 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nogmaals, ik weet wel dat er op school een nogal rooskleurig beeld werd geschetst van onze geschiedenis. Zelfs de politionele acties werden een beetje weggemoffeld, en over ons slavernijverleden leerde ik pas toen ik van school af was en op mij eigen houtje mij ging verdiepen in onze historie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |