quote:Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.
Waar en van wie heeft de Sint het dan opgelopen?quote:Op maandag 30 november 2015 17:14 schreef Joezi het volgende:
[..]
Gedaan, en nu? Je denkt dat Sinterklaas aids heeft?
Er heeft nog nooit een kind daar een trauma aan overgehouden of slechter door/van geworden. Ik zou eerder denken dat een kind dat niet meedoet en alleen maar toeziet hoe zijn vriendjes wél doen, er wel naar zou verlangen.quote:Op maandag 30 november 2015 17:34 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dat is dus maar de vraag of er nik mis mee is. Kinderen iets wijs maken en verwennen met veel te veel en te grote cadeaus lijkt me opvoedkundig niet juist. Jou wel?
De documentaire maker is blijkbaar niet onpartijdig. Ze konden het beter door een latino of een Chinees laten maken.quote:Op maandag 30 november 2015 17:59 schreef Ryan3 het volgende:
Even dat filmpje van CNN in de OP?
http://edition.cnn.com/vi(...)1-for-specials-page/
Als je een youtube-link hebt, dan plak ik hem er wel bij. Kan hem zelf niet vinden namelijkquote:Op maandag 30 november 2015 17:59 schreef Ryan3 het volgende:
Even dat filmpje van CNN in de OP?
Volgens mij nog geen yt link, deze staat op de CNN site. Is vandaag gepubliceerd daar. Werd al een tijdje naar uitgezien en had al voor ophef gezorgd.quote:Op maandag 30 november 2015 18:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Als je een youtube-link hebt, dan plak ik hem er wel bij. Kan hem zelf niet vinden namelijk
Nee, klopt, hij vergelijkt het vooral met de blackface cultuur in de eigen Amerikaanse geschiedenis. Daar valt veel op af te dingen natuurlijk.quote:Op maandag 30 november 2015 18:01 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
De documentaire maker is blijkbaar niet onpartijdig. Ze konden het beter door een latino of een Chinees laten maken.
quote:Op maandag 30 november 2015 16:42 schreef john2406 het volgende:
[..]
Waar of welk land heeft de oorsprong van aids?
quote:Op maandag 30 november 2015 17:06 schreef john2406 het volgende:
Nog gegoogled naar oorsprong aids?
Wiki heeft er een pagina over trouwens.
quote:Op maandag 30 november 2015 17:57 schreef john2406 het volgende:
[..]
Waar en van wie heeft de Sint het dan opgelopen?
Als ik het al zou denken trouwens?
En 3de zondag van november Thanksgiving hè. Is net geweest. Pocahontes verhaal. Vorige week, daarna heb je de Black Friday sales.quote:Op maandag 30 november 2015 18:11 schreef john2406 het volgende:
Wat wordt in Amerika gevierd trouwen, dat is toch kerstfeest of niet?
Zouden ze de kapitaal stroom soms liever centraal gefocust willen hebben?
Rond dezelfde tijd of hoe zou ik het moeten vragen?
Weer een type 'ik vind het racistisch, dus is het ook zeker te weten racistisch. Want ik heb de waarheid in pacht'.quote:Op maandag 30 november 2015 18:01 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
De documentaire maker is blijkbaar niet onpartijdig.
Dus je geeft toe dat het opvoedkundig een beetje onjuist isquote:Op maandag 30 november 2015 17:58 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Er heeft nog nooit een kind daar een trauma aan overgehouden of slechter door/van geworden. Ik zou eerder denken dat een kind dat niet meedoet en alleen maar toeziet hoe zijn vriendjes wél doen, er wel naar zou verlangen.
Er zijn ergere dingen wat opvoedkundig niet juist zijn.
Met welke andere blackface cultuur had hij dan een vergelijking moeten maken?quote:Op maandag 30 november 2015 18:09 schreef Ryan3 het volgende:
Nee, klopt, hij vergelijkt het vooral met de blackface cultuur in de eigen Amerikaanse geschiedenis. Daar valt veel op af te dingen natuurlijk.
Les Noireauds, Belgisch feestje.quote:Op maandag 30 november 2015 18:38 schreef Ringo het volgende:
[..]
Met welke andere blackface cultuur had hij dan een vergelijking moeten maken?
Die lokale traditie uit de eerste fase van de kolonisatie van Kongo, bedoel je? Ja, die Leopold II wist wel hoe hij de rijkdom van Afrika aan zijn volk kon verkopen.quote:Op maandag 30 november 2015 18:44 schreef Ryan3 het volgende:
Les Noireauds, Belgisch feestje.
[afbeelding]
Ik zou hier dan ook een item van maken, toch.quote:Op maandag 30 november 2015 18:51 schreef Ringo het volgende:
[..]
Die lokale traditie uit de eerste fase van de kolonisatie van Kongo, bedoel je? Ja, die Leopold II wist wel hoe hij de rijkdom van Afrika aan zijn volk kon verkopen.
Lees dit nou eens, van de Joop ook nog.quote:Op maandag 30 november 2015 18:37 schreef Ringo het volgende:
De figuur van Zwarte Piet is een negerkarikatuur. Geef het nu gewoon eens toe, menschen.
Vanuit een buitenlands perspectief zijn veel tradities en gebruiken vreemd.quote:Op maandag 30 november 2015 17:59 schreef Ryan3 het volgende:
Om jouw woorden te gebruiken.quote:Op maandag 30 november 2015 18:37 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dus je geeft toe dat het opvoedkundig een beetje onjuist is
Weer dat neuzelverhaal over prechristelijke vruchtbaarheidsriten.quote:Op maandag 30 november 2015 18:54 schreef Ryan3 het volgende:
Lees dit nou eens, van de Joop ook nog.
http://www.joop.nl/opinie(...)n_er_niets_aan_doen/
Jij liegt nooit uit bestwil eens tegen een kind?quote:Op maandag 30 november 2015 18:37 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dus je geeft toe dat het opvoedkundig een beetje onjuist is
Precies, maar bewust met fouten opvoeden is weer heel wat anders. Niet alle kinderen hebben plezier aan dit feestje en daar kan je met z'n allen iets aan doenquote:Op maandag 30 november 2015 19:01 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Om jouw woorden te gebruiken.
Niemand is in staat een kind zonder fouten op te voeden. Of nooit tegen een kind liegen of hem niet willen verwennen. Bij dit soort feesten heeft het kind tenminste plezier en daar gaat het om bij kinderen.
Nee, ben ik het niet mee eens toch, ZP is onschuldig.quote:Op maandag 30 november 2015 19:02 schreef Ringo het volgende:
[..]
Weer dat neuzelverhaal over prechristelijke vruchtbaarheidsriten.
Zwarte Piet van vandaag is het overblijfsel van een negentiende-eeuws negericoon. Als je de aloude vruchtbaarheidsdemon weer tevoorschijn wil toveren, moet je eerst afstand doen van de huidige vermomming à la blackface.
Is een kind wijsmaken dat Sinterklaas bestaat voor zijn eigen bestwilquote:Op maandag 30 november 2015 19:03 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Jij liegt nooit uit bestwil eens tegen een kind?
quote:Boze ouders als Zwarte Piet naar school
UTRECHT -
Boze Utrechtse ouders gaan vrijdag verkleed als Zwarte Piet naar de scholen van hun kinderen. De ouders zijn boos over een zwartepietenverbod op de basisscholen.
De ouders weten zich gesteund door de plaatselijke VVD, zo meldt RTL Nieuws. Twee maanden geleden meldde de stichting SPO Utrecht, verantwoordelijk voor 32 basisscholen in Utrecht, dat het samen met schooldirecteuren had besloten Sinterklaas op de scholen te vieren zonder Zwarte Piet, vanwege de 'racistische aspecten' aan die figuur.
VVD-raadslid Queeny Rajkowski (Onderwijs) steunt de ouders, maar zegt wel dat de lokale politiek geen stem heeft of hoort te hebben in het lesprogramma.
Ja. Het is gewoon iets leuks voor een kind.quote:Op maandag 30 november 2015 19:12 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Is een kind wijsmaken dat Sinterklaas bestaat voor zijn eigen bestwil
Ok dan hoef je hem als hij ouder is ook niet te vertellen dat de Sint toch niet echt bestaat? Gaan we daar met z'n allen in gelovenquote:Op maandag 30 november 2015 19:13 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ja. Het is gewoon iets leuks voor een kind.
Op een dag komt dat gewoon uit en dan mag iemand meedoen met surprises maken en gedichten schrijven. Ook heel leuk.quote:Op maandag 30 november 2015 19:18 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ok dan hoef je hem als hij ouder is ook niet te vertellen dat de Sint toch niet echt bestaat? Gaan we daar met z'n allen in geloven![]()
In de ogen van vele ouders is het geen fout, laat staan bewust. Ik hoef mijn kinderen er niet mee op te voeden, maar ik sta er ook niet afkeurend tegenover sinds ik weet dat kinderen er echt plezier aan beleven. Als bepaalde ouders en kinderen daar geen plezier aan beleven hoeven ze het natuurlijk niet te vieren. Maar willen dat het afgeschaft moet worden omdat zij daar zelf niets in zien, is te gek voor woorden. Gun het ze.quote:Op maandag 30 november 2015 19:10 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Precies, maar bewust met fouten opvoeden is weer heel wat anders. Niet alle kinderen hebben plezier aan dit feestje en daar kan je met z'n allen iets aan doen
Ah ja jij laat zeker het vertellen van de waarheid aan anderen over.quote:Op maandag 30 november 2015 19:19 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Op een dag komt dat gewoon uit en dan mag iemand meedoen met surprises maken en gedichten schrijven. Ook heel leuk.
Nee. Dat kan ik gewoon zelf uitleggen. Maar meestal zijn er al twijfels bij een kind. Maar jij voorziet grootse trauma's bij kinderen? Ik denk dat deze discussie voor meer trauma zorgt.quote:Op maandag 30 november 2015 19:21 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ah ja jij laat zeker het vertellen van de waarheid aan anderen over.
Ik gun ze alles en heb er ook niets op tegen. Ik denk alleen dat het beter kan. Kinderen zullen echt niet minder plezier in het Sinterklaasfeest hebben als ze weten dat Sinterklaas een fictieve figuur is.quote:Op maandag 30 november 2015 19:20 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
In de ogen van vele ouders is het geen fout, laat staan bewust. Ik hoef mijn kinderen er niet mee op te voeden, maar ik sta er ook niet afkeurend tegenover sinds ik weet dat kinderen er echt plezier aan beleven. Als bepaalde ouders en kinderen daar geen plezier aan beleven hoeven ze het natuurlijk niet te vieren. Maar willen dat het afgeschaft moet worden omdat zij daar zelf niets in zien, is te gek voor woorden. Gun het ze.
Ik denk idd dat de hele discussie zoals hij nu gevoerd wordt voor kinderen allesbehalve leuk is.quote:Op maandag 30 november 2015 19:22 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Nee. Dat kan ik gewoon zelf uitleggen. Maar meestal zijn er al twijfels bij een kind. Maar jij voorziet grootse trauma's bij kinderen? Ik denk dat deze discussie voor meer trauma zorgt.
Er is van een leuk kinderfeest iets raars met een nare lading gemaakt. Ik hoorde wel dat mijn familie het in Afrika gewoon nog viert met de echte zwarte Piet.quote:Op maandag 30 november 2015 19:25 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ik denk idd dat de hele discussie zoals hij nu gevoerd wordt voor kinderen allesbehalve leuk is.
En dat vind jij een goed argument?quote:Op maandag 30 november 2015 19:26 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Er is van een leuk kinderfeest iets raars met een nare lading gemaakt. Ik hoorde wel dat mijn familie het in Afrika gewoon nog viert met de echte zwarte Piet.
Het is geen argument. Het is gewoon wat die anti piet ploeg doet. Als ik het zou vieren kan dat ook gewoon hier. Met zwarte piet.quote:Op maandag 30 november 2015 19:27 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
En dat vind jij een goed argument?Hup verhuizen naar Afrika zou ik zeggen
Die in GB?quote:Op maandag 30 november 2015 18:38 schreef Ringo het volgende:
[..]
quote:Op maandag 30 november 2015 19:24 schreef Kijkertje het volgende:
Kinderen zullen echt niet minder plezier in het Sinterklaasfeest hebben als ze weten dat Sinterklaas een fictieve figuur is.
En het blijft natuurlijk net zo SUPER SPANNEND als we de kinderen voortaan vertellen dat oom Peter of opa Piet honderd procent zeker de cadeautjes komt brengen, maar dan in zwarte schmink. Toch?quote:Op maandag 30 november 2015 19:35 schreef Jaroon het volgende:
sinterklaasavond is voor veel kinderen SUPER SPANNEND en gaat zeker niet alleen over de cadeau'smaar ook de kans dat hij en zijn pieten misschien langs komen.
Geen enkele. Zwarte Piet is geen blackface.quote:Op maandag 30 november 2015 18:38 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dus als een man zich als vrouw verkleed dan krijgen alle vrouwen minderwaardigheidsgevoelens? Dat zou ergens wel logisch zijn want vrouwen zijn eeuwen lang als tweederangs burgers/legkippen behandelt. Ze hadden heel lang geeneens kiesrecht.quote:Op maandag 30 november 2015 19:11 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, ben ik het niet mee eens toch, ZP is onschuldig.
Wat wij wel uit het oog verliezen is de thymotische strijd die donkere mensen strijden om voor vol aangezien te worden, = evenveel waard als een ander. Ze hebben in NL daarvoor de ZP-figuur genomen. Of dat historisch gezien geheel terecht is, is een tweede, maar kennelijk worden ze nog steeds minderwaardig behandeld en is de ZP-figuur voor hen een soort symbool. Thymotische strijd is heel krachtig. Het gaat om eigenwaarde, trots, gezien worden als gelijkwaardig mens, naar de thymos van Socrates. Ik zelf voel er wel voor om die ZP-figuur langzaam te evolueren, tegenstanders zullen dit niet loslaten.
omdat het een slechte vraag is denk ikquote:Op maandag 30 november 2015 19:55 schreef ietjefietje het volgende:
Ik krijg nooit mijn vraag beantwoord als ik wil weten of van nu af aan het ook niet meer mag om je als kerel als vrouw te verkleden.
dus als een bevolkingsgroep iets niet erg vind dan is het idioot als een andere bevolkingsgroep iets anders wel erg vind?quote:Dame Edna en andere komieken doen dit aan de lopende band, volgens mij is er geen vrouw die zich daar beledigd of gediscrimineerd door voelt.
Dus vind ik het nogal idioot dat zwarten zich wel beledigd voelen door een zwarte piet, die nota bene cadeautjes uitdeelt?
Als 1x per jaar de Nederlandse mannen zich gingen verkleden als vrouwen en overdreven gingen afwassen en onderdanig naar andere mannen ging doen, dan zou de vergelijking beter zijnquote:Op maandag 30 november 2015 20:02 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
Dus als een man zich als vrouw verkleed dan krijgen alle vrouwen minderwaardigheidsgevoelens? Dat zou ergens wel logisch zijn want vrouwen zijn eeuwen lang als tweederangs burgers/legkippen behandelt. Ze hadden heel lang geeneens kiesrecht.
Maar vrouwen lachen gewoon om Andre van Duin als ie weer es dat typetjes doet.
Ik vind het een drogreden om Piet te evalueren, de mensen die het niet leuk vinden passen zich maar aan. Zo moeilijk is het allemaal niet, je gaat niet naar de intochten, je kijkt naar iets anders op tv, aan je kinderen vertel je geen sprookje. Klaar!
Dat is ie natuurlijk wel, met de structurele ontkenning van dat feit blijft het debat problematisch. In de ontkenning daarvan schuilt ook de essentie van het probleem. Niet in de verschijning van Zwarte Piet an sich.quote:Op maandag 30 november 2015 19:40 schreef Montagui het volgende:
Geen enkele. Zwarte Piet is geen blackface.
Nee...quote:Op maandag 30 november 2015 19:03 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Jij liegt nooit uit bestwil eens tegen een kind?
Man man man.quote:Toen filmmaker Roger Ross Williams in februari ontdekt werd door een AD-journalist op een anti-Zwarte Piet-bijeenkomst, stroomde zijn tijdlijn en inbox de volgende dag vol. Onze kindervriend racistisch? Wat dacht hij wel niet? Hij moest maar snel terug naar Afrika. Ga een banaan eten, zwarte aap!
Bron: Volkskrant
Nee, als je je onderbuik iets beter onder controle hebt, kraam je onzin uit als "ze passen zich maar aan aan onze cultuur" en benadruk je dat je ZP altijd een lieve toffe peer hebt gevonden ondanks zijn huidskleur, misschien heb je zelfs 100% geïntegreerde Surinamers in je vriendenkring die allemaal fan zijn van ZP!quote:Op maandag 30 november 2015 20:37 schreef john2406 het volgende:
Nounou nou zeg ik verlaag me in ieder geval niet tot dat niveau.
Heb je de reactie weg gehaald?quote:Op maandag 30 november 2015 20:43 schreef Ringo het volgende:
[..]
Nee, als je je onderbuik iets beter onder controle hebt, kraam je onzin uit als "ze passen zich maar aan aan onze cultuur" en benadruk je dat je ZP altijd een lieve toffe peer hebt gevonden ondanks zijn huidskleur, misschien heb je zelfs 100% geïntegreerde Surinamers in je vriendenkring die allemaal fan zijn van ZP!
Ik heb een post verwijderd en jouw reactie daarop.quote:Op maandag 30 november 2015 20:48 schreef john2406 het volgende:
[..]
Heb je de reactie weg gehaald?
Lafaard die je bent als het zo is?
Wat is er verkeerd aan aanpassen, denk je niet als ik ergens ga dat ik me aan het aanpassen kom?
Of denk je dat ik me daar breed kan maken?
Dan heeft hij hem dus nog snel kunnen quoten denk ik, jammer dat die reactie weg is trouwens.quote:Op maandag 30 november 2015 20:51 schreef Specularium het volgende:
[..]
Ik heb een post verwijderd en jouw reactie daarop.
Niet gelijk zo boos doen.
Mensen gaan niet hier, vanuit den vreemde. Mensen zijn hier, als gelijken, als staatsburgers, als Nederlanders, als mede-cultuurdragers. Leer ermee leven. Pas jezelf aan aan de veranderende tijd, de negentiende eeuw ligt reeds ver achter ons.quote:Op maandag 30 november 2015 20:48 schreef john2406 het volgende:
Wat is er verkeerd aan aanpassen, denk je niet als ik ergens ga dat ik me aan het aanpassen kom?
Hoezo? Volgens mij ook mijn oma's en opa's is het Sinterklaasfeest zo in geleerd via de overlevering. Ofwel de traditie. Waarom dan opeens nu na 2 a 300 jaar overstappen naar Moorse figuren?quote:Op maandag 30 november 2015 16:34 schreef Joezi het volgende:
[..]
Maar als je echt voor het behoud van je traditie bent, moet je strijden voor de Turkse Sint met Moren als knechten, want zo was het en zo kennen jouw voorouders het. Maar dat durf je zeker niet? Waarom niet eigenlijkWaar ben je zo bang voor?
Nee, dat is wat de zeurpieten willen uitdragen, want dan hebben ze een kapstok om ZP af te kunnen schaffen.quote:Op maandag 30 november 2015 20:26 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat is ie natuurlijk wel, met de structurele ontkenning van dat feit blijft het debat problematisch. In de ontkenning daarvan schuilt ook de essentie van het probleem. Niet in de verschijning van Zwarte Piet an sich.
Vertegenwoordigt die Amerikaanse filmmaker dan zijn regering?quote:Op maandag 30 november 2015 20:45 schreef Braindead2000 het volgende:
Erg geloofwaardig allemaal.Het zijn vaak diezelfde mensen die vinden dat de VS de bron van alle kwaad is die nu opeens komen met " oooohhhhhh de Amerikanen vinden het heel erg, hier moeten we wel naar luisteren".
Nee, dat schreeuwende wijven tegen die agent, dat was lekker. Of de verneukte intocht in de Bijlmer, ook die vent die tot geweld op riep buiten de rechtbank.. black panthers, die mongolen vorig jaar bij de intocht kinderen stonden uit te kafferen,, anousha 'de witte moeten leren luisteren', die naarlingen die gisteren in utrecht stonden ... moet ik verder gaan?quote:
Kinkt toch al heel anders als je andere reactie of niet?quote:Op maandag 30 november 2015 20:56 schreef Ringo het volgende:
[..]
Mensen gaan niet hier, vanuit den vreemde. Mensen zijn hier, als gelijken, als staatsburgers, als Nederlanders, als mede-cultuurdragers. Leer ermee leven. Pas jezelf aan aan de veranderende tijd, de negentiende eeuw ligt reeds ver achter ons.
Ik schijt net zo goed op 'anti's' die zich niet kunnen gedragen, druktemakertje. Ik vermoed dat jij meer moeite hebt met het afkeuren van het wangedrag uit beide kampen.quote:Op maandag 30 november 2015 21:03 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nee, dat schreeuwende wijven tegen die agent, dat was lekker. Of de verneukte intocht in de Bijlmer, ook die vent die tot geweld op riep buiten de rechtbank.. black panthers, die mongolen vorig jaar bij de intocht kinderen stonden uit te kafferen,, anousha 'de witte moeten leren luisteren', die naarlingen die gisteren in utrecht stonden ... moet ik verder gaan?
Vraag me af wie hier nu racisten zijn. Als die ransbak quincy niet was begonnen met deze kansloze campagne, had het nooit dit soort reacties uitgelokt.
Je staart blind op je eigen gelijk. Zoals normaal bij jou. En geen enkele steekhoudend argument zie je staan.
Nee, ik heb moeite met gemaakte selectiviteit die bij velen, waaronder bij jou, in overdaad aanwezig is op dit forum.quote:Op maandag 30 november 2015 21:06 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik schijt net zo goed op 'anti's' die zich niet kunnen gedragen, druktemakertje. Ik vermoed dat jij meer moeite hebt met het afkeuren van het wangedrag uit beide kampen.
Het enige wat belangrijk is voor die Amerikaanse filmmaker is die Amerikaanse filmmaker zelf. Terwijl in zijn eigen land de ene na de andere neger 20 kogels in zijn lijf krijgt omdat het een neger is trekt hij maanden uit om een documentaire te maken over een onschuldig kinderfeestje aan de andere kant van de wereld om zogenaamd racisme te bestrijden.quote:Op maandag 30 november 2015 20:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Vertegenwoordigt die Amerikaanse filmmaker dan zijn regering?
Maar goed, ik voel me verder ook niet aangesproken.
Als je die uitdrukking al niet eens kent, moet je het maar even googlen. Je komt hier ook op fok!, dus je google doet het ook. Zie het als een autodidactisch NL'se taalles.quote:Op maandag 30 november 2015 21:07 schreef KoosVogels het volgende:
Wat is in deze discussie trouwens 'mijn eigen gelijk'?
moet hij toch weten?quote:Op maandag 30 november 2015 21:08 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Het enige wat belangrijk is voor die Amerikaanse filmmaker is die Amerikaanse filmmaker zelf. Terwijl in zijn eigen land de ene na de andere neger 20 kogels in zijn lijf krijgt omdat het een neger is trekt hij maanden uit om een documentaire te maken over een onschuldig kinderfeestje aan de andere kant van de wereld om zogenaamd racisme te bestrijden.
Als je de post goed leest, dan snap je dat ik benieuwd ben naar wat volgens jou precies mijn mening is in deze discussie.quote:Op maandag 30 november 2015 21:09 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als je die uitdrukking al niet eens kent, moet je het maar even googlen. Je komt hier ook op fok!, dus je google doet het ook. Zie het als een autodidactisch NL'se taalles.
Moet hij inderdaad zelf weten of mag hij zelf weten?quote:
Of ze schminken zichzelf rood, doen een verentooi op en kijken naar een wedstrijd van de Washington Redskins.quote:Op maandag 30 november 2015 21:08 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Het enige wat belangrijk is voor die Amerikaanse filmmaker is die Amerikaanse filmmaker zelf. Terwijl in zijn eigen land de ene na de andere neger 20 kogels in zijn lijf krijgt omdat het een neger is trekt hij maanden uit om een documentaire te maken over een onschuldig kinderfeestje aan de andere kant van de wereld om zogenaamd racisme te bestrijden.
Begin je weer met een zijstraatje. Wederom. Wat voegt dat toe in deze discussie om zijstraatjes in te gaan? Je weet zelf exact wat je mening is. Gaat nergens over dit.quote:Op maandag 30 november 2015 21:10 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als je de post goed leest, dan snap je dat ik benieuwd ben naar wat volgens jou precies mijn mening is in deze discussie.
Dus omdat er in de VS veel racisme is, mag hij geen kritiek uiten op wat in zijn ogen een feest is met racistische trekjes?quote:Op maandag 30 november 2015 21:08 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Hij woont in NL en is met een Nederlandse man getrouwd.quote:Op maandag 30 november 2015 21:08 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ik ben niet fel gekant tegen Zwarte Piet, als je dat soms denkt.quote:Op maandag 30 november 2015 21:14 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Begin je weer met een zijstraatje. Wederom. Wat voegt dat toe in deze discussie om zijstraatjes in te gaan? Je weet zelf exact wat je mening is. Gaat nergens over dit.
das nogal een drogredeneringquote:Op maandag 30 november 2015 21:11 schreef john2406 het volgende:
[..]
Moet hij inderdaad zelf weten of mag hij zelf weten?
Mij is geleerd houd het eerst voor eigen deur schoon, dan kijk en wijs je naar anderen.
Of te wel hij die zonder schuld is die werpe de eerste steen.
nee de film is (mogelijk) niet goed voor zijn geloofwaardigheidquote:Op maandag 30 november 2015 21:15 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ja hoor maar het is niet goed voor zijn geloofwaardigheid.
Hij doet maar wat hij wil. Al is de hele wereld tegen zwarte piet, ik zal totdat ik mijn laatste adem uitblaas voor zwarte piet opkomen.quote:Op maandag 30 november 2015 21:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dus omdat er in de VS veel racisme is, mag hij geen kritiek uiten op wat in zijn ogen een feest is met racistische trekjes?
Ok, prima. We zijn inderdaad niet overal tegenovergesteld in.quote:Op maandag 30 november 2015 21:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik ben niet fel gekant tegen Zwarte Piet, als je dat soms denkt.
En ik kots op die gasten die racisme proberen tegen te gaan, daarvoor een kinderfeest misbruiken, zelf de meest idiote racist aan het uithangen zijn en het ook nog als kapstok willen gebruiken voor herstelbetalingen van de slavernij. Om zelf beter te worden over de dode ruggen van je voorouders, terwijl je de 'witten' de schuld geeft van je eigen levenlijke falen.quote:Wel kots ik op landgenoten die kritiek op ZP niet kunnen verdragen en daarom maar de racist uit gaan lopen hangen.
Dat geldt evengoed voor jou.quote:Op maandag 30 november 2015 21:22 schreef sp3c het volgende:
wat een held
en dat terwijl er dichter in de buurt grotere problemen zijn zoals pedofilie binnen de Rooms Katholieke kerk ... das pas echt een probleem
maar wat een held
ja maar mij kan het niet schelen dat er grotere problemen in de wereld zijn, sommige dingen boeien/intrigeren me gewoonquote:Op maandag 30 november 2015 21:23 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Dat geldt evengoed voor jou.
Dan zal zijn volgende documentaire wel gaan over de intolerantie van Nederlanders tegen homo's.quote:Op maandag 30 november 2015 21:16 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Hij woont in NL en is met een Nederlandse man getrouwd.
Het is voor hem niet echt 'aan de andere kant van de oceaan', maar een jaarlijks terugkerend bizar fenomeen.
De hoeders van het kinderfeest krijgen het trouwens druk. Ze moeten nu RTL Late Night, Humberto Tan en Ik Hou van Holland ook al boycotten.
Of ze krijgen het een stuk minder druk natuurlijk.
Hij heeft een oscarnominatie gekregen voor God loves Uganda, waarin ook het homobeleid van dat land ter sprake komt.quote:Op maandag 30 november 2015 21:22 schreef john2406 het volgende:
Lees ergens deze is getrouwd met een man, zou deze zich ook in zetten tegen het homobeleid in andere landen?
Zou hij dat andere land niet in zijn mond durven nemen dan?quote:Op maandag 30 november 2015 21:26 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Dan zal zijn volgende documentaire wel gaan over de intolerantie van Nederlanders tegen homo's.
Zoals ik al zei, hij heeft ook een docu gemaakt over Uganda.quote:Op maandag 30 november 2015 21:26 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Dan zal zijn volgende documentaire wel gaan over de intolerantie van Nederlanders tegen homo's.
Dat kan.quote:Op maandag 30 november 2015 21:20 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Hij doet maar wat hij wil. Al is de hele wereld tegen zwarte piet, ik zal totdat ik mijn laatste adem uitblaas voor zwarte piet opkomen.
Ik ben ook niet tegen zp maar als piet weg dan mag voor mij ook de sint weg, heel het feest op de schop dus dan.quote:Op maandag 30 november 2015 21:29 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat kan.
Ik ben overigens niet tegen Zwarte Piet. Maar ik heb tegelijkertijd ook geen moeite met aanpassingen aan het uiterlijk van ZP.
Ik doe me ook nooit beter voor als ik ben. Waarom is dit belangrijk? Het is belangrijk omdat je een stukje terug wil zien uit je verleden. De wereld verandert toch al zo snel. Net zoals het een goed gevoel geeft als je in je oude buurt rondloopt geeft het een goed gevoel dat het sinterklaasfeest nog steeds gevierd wordt als toen ik jong was.quote:Op maandag 30 november 2015 21:24 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja maar mij kan het niet schelen dat er grotere problemen in de wereld zijn, sommige dingen boeien/intrigeren me gewoon
maar ik vind dan ook niet dat dat iets met je geloofwaardigheid doet natuurlijk
De VS? Waar je tot een paar jaar geleden het best in de kast kon blijven? Uiteraard niet.quote:Op maandag 30 november 2015 21:27 schreef john2406 het volgende:
[..]
Zou hij dat andere land niet in zijn mond durven nemen dan?
Hier sluit ik me bij aan. Ik ben voorstander van Zwarte Piet (misschien wat kleine aanpassinkjes), maar het doorsnee volk dat dat soort idiote opmerkingen maakt naar de tegenstanders, daar wil ik niet mee geassocieerd worden (en dat word ik dus wel).quote:Op maandag 30 november 2015 21:32 schreef sp3c het volgende:
ik ben groot fan van zwarte Piet
ik houd alleen niet van het idee dat ik als ik er geen fan van zou zijn 'terug naar Afrika' zou moeten en dat is toch een gedachte waar de meer vocale pro pieten mee spelen
maakt het voor mij lastig om het nog leuk te vinden en zo zullen er wel meer zijn, zo ben je zelf je eigen anti-pieten aan het creeeren
grote kans dat het nu al niet meer is zoals jij jong wasquote:Op maandag 30 november 2015 21:33 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ik doe me ook nooit beter voor als ik ben. Waarom is dit belangrijk? Het is belangrijk omdat je een stukje terug wil zien uit je verleden. De wereld verandert toch al zo snel. Net zoals het een goed gevoel geeft als je in je oude buurt rondloopt geeft het een goed gevoel dat het sinterklaasfeest nog steeds gevierd wordt als toen ik jong was.
Stellen dat hij zich moet richten op andere thema's omdat er grotere problemen in de wereld zijn dan Zwarte Piet, is echter een onzinargument. Ga dan gewoon inhoudelijk in op de door hem genoemde bezwaren.quote:Op maandag 30 november 2015 21:33 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ik doe me ook nooit beter voor als ik ben. Waarom is dit belangrijk? Het is belangrijk omdat je een stukje terug wil zien uit je verleden. De wereld verandert toch al zo snel. Net zoals het een goed gevoel geeft als je in je oude buurt rondloopt geeft het een goed gevoel dat het sinterklaasfeest nog steeds gevierd wordt als toen ik jong was.
voor mijn gevoel is blackface in Nederland uberhaupt nooit een dingetje geweestquote:Op maandag 30 november 2015 21:36 schreef Inaithnir het volgende:
Vraag/punt van mijn kant: ik vind de vergelijking met de klassiek Amerikaanse Blackface niet (helemaal) eerlijk. Voorzover ik weet, werd Blackface actief gebruikt om de zwarte minderheden in de VS te beledigen/vernederen, maar in Nederland is dat al tientallen jaren al niet meer het geval.
Oeganda heeft grotere problemen dan de VS. Nederland heeft op het gebied van racisme veel kleinere problemen dan de VS. En er is nog geeneens sprake van racisme met het sinterklaasfeest.quote:Op maandag 30 november 2015 21:29 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, hij heeft ook een docu gemaakt over Uganda.
Had hij ook niet moeten doen, want Amerika heeft genoeg eigen problemen?
Zo is het maar net!quote:Op maandag 30 november 2015 21:39 schreef sp3c het volgende:
[..]
voor mijn gevoel is blackface in Nederland uberhaupt nooit een dingetje geweest
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |