quote:Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.
Waar en van wie heeft de Sint het dan opgelopen?quote:Op maandag 30 november 2015 17:14 schreef Joezi het volgende:
[..]
Gedaan, en nu? Je denkt dat Sinterklaas aids heeft?
Er heeft nog nooit een kind daar een trauma aan overgehouden of slechter door/van geworden. Ik zou eerder denken dat een kind dat niet meedoet en alleen maar toeziet hoe zijn vriendjes wél doen, er wel naar zou verlangen.quote:Op maandag 30 november 2015 17:34 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dat is dus maar de vraag of er nik mis mee is. Kinderen iets wijs maken en verwennen met veel te veel en te grote cadeaus lijkt me opvoedkundig niet juist. Jou wel?
De documentaire maker is blijkbaar niet onpartijdig. Ze konden het beter door een latino of een Chinees laten maken.quote:Op maandag 30 november 2015 17:59 schreef Ryan3 het volgende:
Even dat filmpje van CNN in de OP?
http://edition.cnn.com/vi(...)1-for-specials-page/
Als je een youtube-link hebt, dan plak ik hem er wel bij. Kan hem zelf niet vinden namelijkquote:Op maandag 30 november 2015 17:59 schreef Ryan3 het volgende:
Even dat filmpje van CNN in de OP?
Volgens mij nog geen yt link, deze staat op de CNN site. Is vandaag gepubliceerd daar. Werd al een tijdje naar uitgezien en had al voor ophef gezorgd.quote:Op maandag 30 november 2015 18:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Als je een youtube-link hebt, dan plak ik hem er wel bij. Kan hem zelf niet vinden namelijk
Nee, klopt, hij vergelijkt het vooral met de blackface cultuur in de eigen Amerikaanse geschiedenis. Daar valt veel op af te dingen natuurlijk.quote:Op maandag 30 november 2015 18:01 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
De documentaire maker is blijkbaar niet onpartijdig. Ze konden het beter door een latino of een Chinees laten maken.
quote:Op maandag 30 november 2015 16:42 schreef john2406 het volgende:
[..]
Waar of welk land heeft de oorsprong van aids?
quote:Op maandag 30 november 2015 17:06 schreef john2406 het volgende:
Nog gegoogled naar oorsprong aids?
Wiki heeft er een pagina over trouwens.
quote:Op maandag 30 november 2015 17:57 schreef john2406 het volgende:
[..]
Waar en van wie heeft de Sint het dan opgelopen?
Als ik het al zou denken trouwens?
En 3de zondag van november Thanksgiving hè. Is net geweest. Pocahontes verhaal. Vorige week, daarna heb je de Black Friday sales.quote:Op maandag 30 november 2015 18:11 schreef john2406 het volgende:
Wat wordt in Amerika gevierd trouwen, dat is toch kerstfeest of niet?
Zouden ze de kapitaal stroom soms liever centraal gefocust willen hebben?
Rond dezelfde tijd of hoe zou ik het moeten vragen?
Weer een type 'ik vind het racistisch, dus is het ook zeker te weten racistisch. Want ik heb de waarheid in pacht'.quote:Op maandag 30 november 2015 18:01 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
De documentaire maker is blijkbaar niet onpartijdig.
Dus je geeft toe dat het opvoedkundig een beetje onjuist isquote:Op maandag 30 november 2015 17:58 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Er heeft nog nooit een kind daar een trauma aan overgehouden of slechter door/van geworden. Ik zou eerder denken dat een kind dat niet meedoet en alleen maar toeziet hoe zijn vriendjes wél doen, er wel naar zou verlangen.
Er zijn ergere dingen wat opvoedkundig niet juist zijn.
Met welke andere blackface cultuur had hij dan een vergelijking moeten maken?quote:Op maandag 30 november 2015 18:09 schreef Ryan3 het volgende:
Nee, klopt, hij vergelijkt het vooral met de blackface cultuur in de eigen Amerikaanse geschiedenis. Daar valt veel op af te dingen natuurlijk.
Les Noireauds, Belgisch feestje.quote:Op maandag 30 november 2015 18:38 schreef Ringo het volgende:
[..]
Met welke andere blackface cultuur had hij dan een vergelijking moeten maken?
Die lokale traditie uit de eerste fase van de kolonisatie van Kongo, bedoel je? Ja, die Leopold II wist wel hoe hij de rijkdom van Afrika aan zijn volk kon verkopen.quote:Op maandag 30 november 2015 18:44 schreef Ryan3 het volgende:
Les Noireauds, Belgisch feestje.
[afbeelding]
Ik zou hier dan ook een item van maken, toch.quote:Op maandag 30 november 2015 18:51 schreef Ringo het volgende:
[..]
Die lokale traditie uit de eerste fase van de kolonisatie van Kongo, bedoel je? Ja, die Leopold II wist wel hoe hij de rijkdom van Afrika aan zijn volk kon verkopen.
Lees dit nou eens, van de Joop ook nog.quote:Op maandag 30 november 2015 18:37 schreef Ringo het volgende:
De figuur van Zwarte Piet is een negerkarikatuur. Geef het nu gewoon eens toe, menschen.
Vanuit een buitenlands perspectief zijn veel tradities en gebruiken vreemd.quote:Op maandag 30 november 2015 17:59 schreef Ryan3 het volgende:
Om jouw woorden te gebruiken.quote:Op maandag 30 november 2015 18:37 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dus je geeft toe dat het opvoedkundig een beetje onjuist is
Weer dat neuzelverhaal over prechristelijke vruchtbaarheidsriten.quote:Op maandag 30 november 2015 18:54 schreef Ryan3 het volgende:
Lees dit nou eens, van de Joop ook nog.
http://www.joop.nl/opinie(...)n_er_niets_aan_doen/
Jij liegt nooit uit bestwil eens tegen een kind?quote:Op maandag 30 november 2015 18:37 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dus je geeft toe dat het opvoedkundig een beetje onjuist is
Precies, maar bewust met fouten opvoeden is weer heel wat anders. Niet alle kinderen hebben plezier aan dit feestje en daar kan je met z'n allen iets aan doenquote:Op maandag 30 november 2015 19:01 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Om jouw woorden te gebruiken.
Niemand is in staat een kind zonder fouten op te voeden. Of nooit tegen een kind liegen of hem niet willen verwennen. Bij dit soort feesten heeft het kind tenminste plezier en daar gaat het om bij kinderen.
Nee, ben ik het niet mee eens toch, ZP is onschuldig.quote:Op maandag 30 november 2015 19:02 schreef Ringo het volgende:
[..]
Weer dat neuzelverhaal over prechristelijke vruchtbaarheidsriten.
Zwarte Piet van vandaag is het overblijfsel van een negentiende-eeuws negericoon. Als je de aloude vruchtbaarheidsdemon weer tevoorschijn wil toveren, moet je eerst afstand doen van de huidige vermomming à la blackface.
Is een kind wijsmaken dat Sinterklaas bestaat voor zijn eigen bestwilquote:Op maandag 30 november 2015 19:03 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Jij liegt nooit uit bestwil eens tegen een kind?
quote:Boze ouders als Zwarte Piet naar school
UTRECHT -
Boze Utrechtse ouders gaan vrijdag verkleed als Zwarte Piet naar de scholen van hun kinderen. De ouders zijn boos over een zwartepietenverbod op de basisscholen.
De ouders weten zich gesteund door de plaatselijke VVD, zo meldt RTL Nieuws. Twee maanden geleden meldde de stichting SPO Utrecht, verantwoordelijk voor 32 basisscholen in Utrecht, dat het samen met schooldirecteuren had besloten Sinterklaas op de scholen te vieren zonder Zwarte Piet, vanwege de 'racistische aspecten' aan die figuur.
VVD-raadslid Queeny Rajkowski (Onderwijs) steunt de ouders, maar zegt wel dat de lokale politiek geen stem heeft of hoort te hebben in het lesprogramma.
Ja. Het is gewoon iets leuks voor een kind.quote:Op maandag 30 november 2015 19:12 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Is een kind wijsmaken dat Sinterklaas bestaat voor zijn eigen bestwil
Ok dan hoef je hem als hij ouder is ook niet te vertellen dat de Sint toch niet echt bestaat? Gaan we daar met z'n allen in gelovenquote:Op maandag 30 november 2015 19:13 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ja. Het is gewoon iets leuks voor een kind.
Op een dag komt dat gewoon uit en dan mag iemand meedoen met surprises maken en gedichten schrijven. Ook heel leuk.quote:Op maandag 30 november 2015 19:18 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ok dan hoef je hem als hij ouder is ook niet te vertellen dat de Sint toch niet echt bestaat? Gaan we daar met z'n allen in geloven![]()
In de ogen van vele ouders is het geen fout, laat staan bewust. Ik hoef mijn kinderen er niet mee op te voeden, maar ik sta er ook niet afkeurend tegenover sinds ik weet dat kinderen er echt plezier aan beleven. Als bepaalde ouders en kinderen daar geen plezier aan beleven hoeven ze het natuurlijk niet te vieren. Maar willen dat het afgeschaft moet worden omdat zij daar zelf niets in zien, is te gek voor woorden. Gun het ze.quote:Op maandag 30 november 2015 19:10 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Precies, maar bewust met fouten opvoeden is weer heel wat anders. Niet alle kinderen hebben plezier aan dit feestje en daar kan je met z'n allen iets aan doen
Ah ja jij laat zeker het vertellen van de waarheid aan anderen over.quote:Op maandag 30 november 2015 19:19 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Op een dag komt dat gewoon uit en dan mag iemand meedoen met surprises maken en gedichten schrijven. Ook heel leuk.
Nee. Dat kan ik gewoon zelf uitleggen. Maar meestal zijn er al twijfels bij een kind. Maar jij voorziet grootse trauma's bij kinderen? Ik denk dat deze discussie voor meer trauma zorgt.quote:Op maandag 30 november 2015 19:21 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ah ja jij laat zeker het vertellen van de waarheid aan anderen over.
Ik gun ze alles en heb er ook niets op tegen. Ik denk alleen dat het beter kan. Kinderen zullen echt niet minder plezier in het Sinterklaasfeest hebben als ze weten dat Sinterklaas een fictieve figuur is.quote:Op maandag 30 november 2015 19:20 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
In de ogen van vele ouders is het geen fout, laat staan bewust. Ik hoef mijn kinderen er niet mee op te voeden, maar ik sta er ook niet afkeurend tegenover sinds ik weet dat kinderen er echt plezier aan beleven. Als bepaalde ouders en kinderen daar geen plezier aan beleven hoeven ze het natuurlijk niet te vieren. Maar willen dat het afgeschaft moet worden omdat zij daar zelf niets in zien, is te gek voor woorden. Gun het ze.
Ik denk idd dat de hele discussie zoals hij nu gevoerd wordt voor kinderen allesbehalve leuk is.quote:Op maandag 30 november 2015 19:22 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Nee. Dat kan ik gewoon zelf uitleggen. Maar meestal zijn er al twijfels bij een kind. Maar jij voorziet grootse trauma's bij kinderen? Ik denk dat deze discussie voor meer trauma zorgt.
Er is van een leuk kinderfeest iets raars met een nare lading gemaakt. Ik hoorde wel dat mijn familie het in Afrika gewoon nog viert met de echte zwarte Piet.quote:Op maandag 30 november 2015 19:25 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ik denk idd dat de hele discussie zoals hij nu gevoerd wordt voor kinderen allesbehalve leuk is.
En dat vind jij een goed argument?quote:Op maandag 30 november 2015 19:26 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Er is van een leuk kinderfeest iets raars met een nare lading gemaakt. Ik hoorde wel dat mijn familie het in Afrika gewoon nog viert met de echte zwarte Piet.
Het is geen argument. Het is gewoon wat die anti piet ploeg doet. Als ik het zou vieren kan dat ook gewoon hier. Met zwarte piet.quote:Op maandag 30 november 2015 19:27 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
En dat vind jij een goed argument?Hup verhuizen naar Afrika zou ik zeggen
Die in GB?quote:Op maandag 30 november 2015 18:38 schreef Ringo het volgende:
[..]
quote:Op maandag 30 november 2015 19:24 schreef Kijkertje het volgende:
Kinderen zullen echt niet minder plezier in het Sinterklaasfeest hebben als ze weten dat Sinterklaas een fictieve figuur is.
En het blijft natuurlijk net zo SUPER SPANNEND als we de kinderen voortaan vertellen dat oom Peter of opa Piet honderd procent zeker de cadeautjes komt brengen, maar dan in zwarte schmink. Toch?quote:Op maandag 30 november 2015 19:35 schreef Jaroon het volgende:
sinterklaasavond is voor veel kinderen SUPER SPANNEND en gaat zeker niet alleen over de cadeau'smaar ook de kans dat hij en zijn pieten misschien langs komen.
Geen enkele. Zwarte Piet is geen blackface.quote:Op maandag 30 november 2015 18:38 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dus als een man zich als vrouw verkleed dan krijgen alle vrouwen minderwaardigheidsgevoelens? Dat zou ergens wel logisch zijn want vrouwen zijn eeuwen lang als tweederangs burgers/legkippen behandelt. Ze hadden heel lang geeneens kiesrecht.quote:Op maandag 30 november 2015 19:11 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, ben ik het niet mee eens toch, ZP is onschuldig.
Wat wij wel uit het oog verliezen is de thymotische strijd die donkere mensen strijden om voor vol aangezien te worden, = evenveel waard als een ander. Ze hebben in NL daarvoor de ZP-figuur genomen. Of dat historisch gezien geheel terecht is, is een tweede, maar kennelijk worden ze nog steeds minderwaardig behandeld en is de ZP-figuur voor hen een soort symbool. Thymotische strijd is heel krachtig. Het gaat om eigenwaarde, trots, gezien worden als gelijkwaardig mens, naar de thymos van Socrates. Ik zelf voel er wel voor om die ZP-figuur langzaam te evolueren, tegenstanders zullen dit niet loslaten.
omdat het een slechte vraag is denk ikquote:Op maandag 30 november 2015 19:55 schreef ietjefietje het volgende:
Ik krijg nooit mijn vraag beantwoord als ik wil weten of van nu af aan het ook niet meer mag om je als kerel als vrouw te verkleden.
dus als een bevolkingsgroep iets niet erg vind dan is het idioot als een andere bevolkingsgroep iets anders wel erg vind?quote:Dame Edna en andere komieken doen dit aan de lopende band, volgens mij is er geen vrouw die zich daar beledigd of gediscrimineerd door voelt.
Dus vind ik het nogal idioot dat zwarten zich wel beledigd voelen door een zwarte piet, die nota bene cadeautjes uitdeelt?
Als 1x per jaar de Nederlandse mannen zich gingen verkleden als vrouwen en overdreven gingen afwassen en onderdanig naar andere mannen ging doen, dan zou de vergelijking beter zijnquote:Op maandag 30 november 2015 20:02 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
Dus als een man zich als vrouw verkleed dan krijgen alle vrouwen minderwaardigheidsgevoelens? Dat zou ergens wel logisch zijn want vrouwen zijn eeuwen lang als tweederangs burgers/legkippen behandelt. Ze hadden heel lang geeneens kiesrecht.
Maar vrouwen lachen gewoon om Andre van Duin als ie weer es dat typetjes doet.
Ik vind het een drogreden om Piet te evalueren, de mensen die het niet leuk vinden passen zich maar aan. Zo moeilijk is het allemaal niet, je gaat niet naar de intochten, je kijkt naar iets anders op tv, aan je kinderen vertel je geen sprookje. Klaar!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |