quote:Vergulde pieten leiden opnieuw tot discussie
Ook tijdens de zomermaanden blijft de discussie over Zwarte Piet gemoederen bezighouden. De Bijenkorf maakte maandag bekend dat de bekende klimpieten, die traditioneel voor en tijdens de feestdagen de lichthal van de Bijenkorfvestiging in Amsterdam sieren, worden verguld.
Ook in de filialen in Den Haag, Utrecht en Amstelveen zijn vanaf dit jaar vergulde klimpieten aanwezig. Zwarte Piet is voor winkelketens een heikel onderwerp geworden sinds de kindervriend door een deel van de bevolking wordt geassocieerd met discriminatie en racisme. Volgens de Bijenkorf is de aanpassing een gevolg van de nieuwe strategie.
De tegenstanders van Zwarte Piet hebben gemengde gevoelens na het besluit van de Bijenkorf. Ze vinden het goed nieuws dat de Bijenkorf de traditionele klimpiet goudkleurig maakt, maar betreuren het dat het bedrijf niet toegeeft dat Zwarte Piet stereotyperend is. ,,Ze verschuilen zich nu achter het argument dat het past binnen het nieuwe winkelbeleid en daarmee nemen ze hun verantwoordelijkheid niet", zei een woordvoerder van de Stichting Nederland Wordt Beter maandag in een reactie.
Het zou de winkelketen volgens de zegsman sieren als ze de verandering op een manier hadden aangekondigd die ,,inspirerend is voor andere multinationals". ,,We staan nog niet te juichen, eerst zien en dan geloven."
De winkelketen V&D gaat wat betreft zijn reclame-uitingen en winkelversiering de lijn zal volgen van het Sinterklaasjournaal. ,,Wat het Sinterklaasjournaal toelaatbaar vindt, dat vinden wij ook kunnen", aldus een woordvoerder van V&D.
V&D zal vermoedelijk moeten wachten tot november, als de eerste uitzending van het Sinterklaasjournaal begint. Voor die tijd houdt het NTR-programma de verhaallijn zoals gebruikelijk namelijk geheim.
quote:Blokker houdt gewoon roetzwarte Pieten
Huishoudketen Blokker zegt de 'discussie' rond Sinterklaas en dan vooral Zwarte Piet te volgen. "Wij sluiten aan bij hoe kinderen het feest zelf beleven. Die zien Piet als hulp van de sint en kan van allerlei afkomst zijn. De zwarte kleur heeft hij gekregen van roet in de schoorsteen."
Die nuchtere en verbazingwekkend simpele beredenering maakt korte metten met veel argumenten. "Piet blijft bij ons in elk geval bestaan. Maar we blijven weg van bepaalde stereotiepen als dikke lippen en oorbellen", zegt een woordvoerster van de keten tegenover Powned nieuws.
Ook Intertoys en Bart Smit vallen onder de mantel van Blokker, die hiermee duidelijk de kant kiest van de relevante partij hierin; de kinderen.
Gisteren nog maakte De Bijenkorf bekend de iconische klimpieten niet langer zwart te maken. Vanaf dit jaar zullen de Pieten opeens goudgekleurd zijn. Voor de anti-pieten is dat een goed begin, maar ze zullen de Bijenkorf mogelijk alsnog verketteren omdat het concern er niet expliciet bij heeft gezegd dat Zwarte Piet stereotyperend zou zijn.
V&D heeft aangegeven de beslissing te laten bij het Sinterklaasjournaal en zich aan die verhaallijn aan te passen.
10-8-2015 nog lang geduurd of op het juiste moment?quote:VN: bouw negatief stereotype Zwarte Piet af
DEN HAAG -
De Nederlandse overheid moet actief de stereotypen bestrijden die aan Zwarte Piet vastzitten. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om kenmerken die mensen kunnen doen denken aan het slavernijverleden. Dat adviseert het VN-comité dat optreedt tegen rassendiscriminatie vrijdag.
Een Nederlandse delegatie was vorige week twee dagen bij het VN-comité (CERD) in Genève. Dat comité bestaat uit mensenrechtenexperts en beoordeelt om de vier jaar of landen zich houden aan de VN-verdragen die zij hebben ondertekend. Het ging in Zwitserland onder meer over arbeidsmarktdiscriminatie en de rol van lokale overheden bij de aanpak van discriminatie. En dus ook over Zwarte Piet.
Een van de belangrijkste conclusies van het rapport is dat Nederland meer moet doen aan het voorkomen van discriminatie. Nu ligt volgens het VN-comité de nadruk vooral op reactieve maatregelen, en wordt pas actie ondernomen als discriminatie zich al heeft voorgedaan.
Een woordvoerder van de Nederlandse delegatie zei vorige week al dat de overheid niet bepaalt hoe Piet eruit ziet en dat de overheid ook geen verbod oplegt. Maar ook dat de Nederlandse overheid de dialoog blijft stimuleren en de pijn begrijpt.
quote:Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.
Het is duidelijk als je zwarte piet ziet dat het nietquote:Op donderdag 24 september 2015 10:16 schreef SicSicSics het volgende:
Zwart als roet.
Niet, zwart van't roet.
Lijkt me een goed punt om te concluderen dat het negers zijnof dat liedjesschrijvers soms wat dichterlijke vrijheid nemen en je er jan poep mee kunt bereiken als argument in een discussie.
Maar als zwarte piet er dan straks uit ziet als die mijnwerker, is het anti-pieten-gilde dan tevreden? Ik gok van niet. Het is mij niet duidelijk wat ze nou willen. Ja, helemaal afschaffen van zwarte piet, maar dat is onredelijk.quote:Op donderdag 24 september 2015 10:21 schreef SpecialK het volgende:
Ik denk dat het gezond is dat we met zijn allen dat gewoon eens gingen onderkennen.
Ik ga er vanuit dat zo'n verandering (in een land waarin een stalinistische regering op straffe van zweepslagen dat af weet te dwingen bij iedereen tot in de huiskamer) het einde is van de anti-piet mensen asl groep. Dat een deel van die mensen vervolgens weer een ander lulverhaal gaan zoeken om zich over op te vreten is duidelijk. Er zitten mensen tussen die niet stoppen totdat Nederland er precies zo uit ziet als zij willen.quote:Op donderdag 24 september 2015 10:23 schreef Arcee het volgende:
[..]
Maar als zwarte piet er dan straks uit ziet als die mijnwerker, is het anti-pieten-gilde dan tevreden? Ik gok van niet. Het is mij niet duidelijk wat ze nou willen. Ja, helemaal afschaffen van zwarte piet, maar dat is onredelijk.
Het wordt tijd dat eens onderkent wordt dat Zwarte Piet geen Blackface is.quote:Op donderdag 24 september 2015 10:21 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het is duidelijk als je zwarte piet ziet dat het niet
[ afbeelding ]
is maar meer
[ afbeelding ]
is..
Ik denk dat het gezond is dat we met zijn allen dat gewoon eens gingen onderkennen. Dan kunnen we het gaan hebben waar het echt over gaat. Persoonlijke vrijheid en een volwassen verantwoordelijkheid naar elkaar tonen wanneer het gaat over maatschappelijke issues en historische contexten.
Maar misschien vraag ik weer te veel en is het gewoon makkelijker te doen alsof mensen nog nooit stereotype afbeeldingen van negers hebben gebruikt in vormgeving en cultuur omdat die voorgenoemde discussies te genuanceerd zijn oid.
Waarom? De origine is blackface. Het bevat meerdere rand-elementen van blackface, oorbellen, negerlippen, kroeshaar. Het is blackface. Onderkennen en vervolgens de vraag stellen: "so fucking what".quote:Op donderdag 24 september 2015 10:53 schreef Montagui het volgende:
[..]
Het wordt tijd dat eens onderkent wordt dat Zwarte Piet geen Blackface is.
En daar zit het probleem. Jij linkt blackface direct aan racisme en discriminatie. Net zoals die anti-piet mensen dat doen. Ik zie het gewoon als een historisch element van een viering uit een tijd dat dat soort dingen normaal waren en wat aan ons verantwoordelijke burgers is overgeleverd.quote:Alsof elk zwart geschminkt figuur meteen gelinkt zou moeten worden aan racisme en discriminatie. Nogal bekrompen.
Nee, 1 van de interpretaties van de zwarte schmink is dat het het zwart is van een negerslaaf. Vanuit die interpretatie is de link naar Blackface voor de hand liggend. (Daarbij vraag ik me dan af wat er op dit moment nog als een negatief stereotiep kan worden opgevat aan Zwarte Piet. M.i. niets, maar dat ter zijde.)quote:Op donderdag 24 september 2015 10:59 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Waarom? De origine is blackface. Het bevat meerdere rand-elementen van blackface, oorbellen, negerlippen, kroeshaar. Het is blackface. Onderkennen en vervolgens de vraag stellen: "so fucking what".
...zoals je zelf hier al aangeeft. Maar dan vanuit een 'historisch traditioneel element', waarbij de kleur zwart niets met negers te maken heeft maar met de oeroude tegenstellingen van licht/donker, goed en kwaad. Deze interpretatie is minstens net zo valide als die van 'blackface'. M.i. overigens ook meer valide omdat er een veel oudere achtergrond achter zit.quote:En daar zit het probleem. Jij linkt blackface direct aan racisme en discriminatie. Net zoals die anti-piet mensen dat doen. Ik zie het gewoon als een historisch element van een viering uit een tijd dat dat soort dingen normaal waren en wat aan ons verantwoordelijke burgers is overgeleverd.
Mensen die blackface direct linken aan slavernij neem ik meestal niet zo serieus. Net zoals mensen die blackface direct linken aan racistische intenties. Het zijn mensen die zo'n zwakke casus hebben dat ze moeten leunen op ondoordachte snelkoppelingen die de maatschappij heeft aangebracht. Namelijk dat donkere mensen slachtoffers zijn en blanke mensen slavendrijvers.quote:Op donderdag 24 september 2015 11:28 schreef Montagui het volgende:
[..]
Nee, 1 van de interpretaties van de zwarte schmink is dat het het zwart is van een negerslaaf. Vanuit die interpretatie is de link naar Blackface voor de hand liggend. (Daarbij vraag ik me dan af wat er op dit moment nog als een negatief stereotiep kan worden opgevat aan Zwarte Piet. M.i. niets, maar dat ter zijde.)
Er zijn meerdere interpretaties van de kleur zwart....
Zwart staat voor het kwaad en licht voor het goede dat klopt. En het is wat mij betreft belangrijk dat zo'n associatie een onderdeel blijft van dit feest omdat het een onderkenning is van de moeilijke wintertijden die onze voorouders hebben moeten doormaken en het is een onderkenning van de natuur, geboorte, sterfte, wedergeboorte etc... Het is mooie symboliek.quote:[..]
...zoals je zelf hier al aangeeft. Maar dan vanuit een 'historisch traditioneel element', waarbij de kleur zwart niets met negers te maken heeft maar met de oeroude tegenstellingen van licht/donker, goed en kwaad. Deze interpretatie is minstens net zo valide als die van 'blackface'. M.i. overigens ook meer valide omdat er een veel oudere achtergrond achter zit.
Van mij mogen mensen doen alsof dat zwart van roet is maar ik denk dat je dan 1, een belangrijke discussie uit de weg aan het gaan bent door je te verbergen achter een trucje en 2 je de origine van het feest aan het verloochenen bent.quote:Waarom zou het gevoel bij de interpretatie van 'blackface' belangrijker moeten zijn dan het gevoel bij het interpreteren via het historisch traditionele element? Of desnoods die van de praktische interpretatie van Zwart van roet en de onherkenbaarheid?
Ik denk dat sommige analyses en interpretaties wel meer stroken met de realiteit/waarheid dan anderen. En ik vind dat de waarheid daarin altijd het streven moet zijn. Dat dat zogenaamd roet is is duidelijk een moderne toevoeging. Een fantasie die we toepassen op iets zonder de onderliggende symboliek aan te hebben gepast. Roet is ook nog eens niet bruin, he.quote:Geen enkele interpretatie kan claimen de enige juiste interpretatie te zijn. Dát is wat de anti-Pieten wel claimen, maar nog nooit hard hebben kunnen maken. Sterker zelfs, het enige wat ze roepen is 'Zwarte Piet = racisme' zonder enige onderbouwing dan 'gevoel'.
Dan moet je daar op gaan reageren. Laat het ze uitleggen waarom blackface per definitie racisme is en waarom het ineens OK is om racisme toe te kennen aan objecten en symboliek ipv intentie. Laat ze maar bewijzen dat mensen racistische intenties hebben. Ik kan je zeggen de meeste Nederlanders hebben die intentie niet. Daarmee is wat mij betreft de kous af. Was die intentie er wel en stond ZP daar symbool voor dan zou ik meer sympathie hebben voor de anti-piet mensen.quote:Overigens ben ik niet degene die blackface linkt aan racisme, maar geef aan dat de anti-Pieten racisme roepen doordat zij Zwarte Piet linken aan blackface. Niemand mag zich van hen zwart schminken, want dat is altijd blackface, en daardoor altijd racisme.
nee daar komt het niet op neer ... het lijkt er niet eens op, probeer alstjeblieft gewoon te lezen wat er staat ipv tussen de regels door proberen te lezenquote:Op donderdag 24 september 2015 05:32 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
O, maar naar een achterlijk argument van Quinsy moeten we ons wel voegen? Tenminste daar komt het hier veel op neer.
je geeft het antwoord zelf al, daar moet een democratisch besluit op genomen wordenquote:[..]
Kan, daar moet dan democratisch een besluit over genomen worden.
Maar het gaat bij de ZP discussie dus niet op.
[..]
Daar zitten haken en ogen aan. Ten eerste wie bepaald de moraliteit waarop je een goed of slecht argument indeelt? De Moslim zal Allah's moraliteit boven alles moeten zetten volgens de Koran.
Ten tweede, binnen een democratie is namelijk zeer relevant wat de massa vindt, niet wat de enkeling vindt.
Op de Facebook poll komt het neer op 87% voor ZP zoals het altijd was, 13% tegen.quote:Op donderdag 24 september 2015 11:47 schreef sp3c het volgende:
je geeft het antwoord zelf al, daar moet een democratisch besluit op genomen worden
dat wil dus logischerwijs zeggen dat de democratisch gekozen volksvertegenwoordiging die moraliteit bepaalt
eventueel de rechter
En wat heeft de overheid te maken met hoe zwarte piet wordt afgebeeld?quote:Op donderdag 24 september 2015 11:54 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Op de Facebook poll komt het neer op 87% voor ZP zoals het altijd was, 13% tegen.
Geen enkele democratie respecterende regering kan die overweldigende meerderheid negeren(nee ik sluit hier geen negers mee uit).
Die zijn toch zeer nauw betrokken bij de intochten? Gemeenten etc.? Of snap je dat niet?quote:Op donderdag 24 september 2015 11:55 schreef SpecialK het volgende:
[..]
En wat heeft de overheid te maken met hoe zwarte piet wordt afgebeeld?
Intochten zijn organisaties die los staan van de overheid zoals ik dat had begrepen. Het lijkt me ook helemaal niet gepast dat de overheid intochten en processies gaat lopen regelen. Dat zijn burgeraangelegenheden.quote:Op donderdag 24 september 2015 12:01 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Die zijn toch zeer nauw betrokken bij de intochten? Gemeenten etc.? Of snap je dat niet?
Dan snap je het dus echt nietquote:Op donderdag 24 september 2015 12:02 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Intochten zijn organisaties die los staan van de overheid zoals ik dat had begrepen. Het lijkt me ook helemaal niet gepast dat de overheid intochten en processies gaat lopen regelen. Dat zijn burgeraangelegenheden.
Als we 10 mannen vragen of ze wat anders met jou willen doen dan biljarten, en 9 van de 10 zien dat wel zitten, buk jij dan 'voor de democratie'? Of verander je dan in een dictator en ga je voor je eigen mening?quote:Op donderdag 24 september 2015 11:54 schreef HongKongPhoey het volgende:
Geen enkele democratie respecterende regering kan die overweldigende meerderheid negeren(nee ik sluit hier geen negers mee uit).
Laat maar eens zien dat ik er naast zit ipv deze dooddoeners te smijten. Kan best zijn dat ik er volledig naast zit maar bewijs het dan gewoon.quote:Op donderdag 24 september 2015 12:03 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Dan snap je het dus echt niet
Wat heeft dat hiermee te maken?quote:Op donderdag 24 september 2015 12:05 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Als we 10 mannen vragen of ze wat anders met jou willen doen dan biljarten, en 9 van de 10 zien dat wel zitten, buk jij dan 'voor de democratie'? Of verander je dan in een dictator en ga je voor je eigen mening?
Wanner er meer dan 80% genegeerd wordt, dan is van het bovenstaande niet echt sprake he?quote:Democratie is een bestuursvorm. Het Nederlandse woord[1] stamt af van de Griekse woorden δῆμος (dèmos), "volk" en κρατέω (krateo), "heersen, regeren" en betekent dus letterlijk "volksheerschappij". Dit houdt in dat het volk zelf stemt over de wetten, zoals in het oude Athene, of het volk verkiest vertegenwoordigers die de wetten maken, zoals in België en Nederland.
In een democratie is de voltallige bevolking soeverein en is alle autoriteit gebaseerd op de (minstens theoretische) instemming van het volk.
De gemeente geeft toch een vergunning af op basis van voorwaarden? Begrijp je dat? Voorwaarden?quote:Op donderdag 24 september 2015 12:05 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Laat maar eens zien dat ik er naast zit ipv deze dooddoeners te smijten. Kan best zijn dat ik er volledig naast zit maar bewijs het dan gewoon.
De gemeente geeft ook een vergunning af voor neonazi demo's. Onder voorwaarden.quote:Op donderdag 24 september 2015 12:11 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
De gemeente geeft toch een vergunning af op basis van voorwaarden? Begrijp je dat? Voorwaarden?
Je bedoelt dat de gemeente openbare sintevenementen waar geen zwarte piet bij is moet verbieden ?quote:Op donderdag 24 september 2015 12:11 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
De gemeente geeft toch een vergunning af op basis van voorwaarden? Begrijp je dat? Voorwaarden?
ja nou en?quote:Op donderdag 24 september 2015 11:54 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Op de Facebook poll komt het neer op 87% voor ZP zoals het altijd was, 13% tegen.
Dat je nog steeds loopt te emmeren over directe democratie en dat dit niet altijd wenselijk is.quote:Op donderdag 24 september 2015 12:10 schreef HongKongPhoey het volgende:
Wat heeft dat hiermee te maken?
Grotendeels eens. Voornaamste geschilpunt blijft de term blackface linken aan Zwarte Piet. Ik zou zover niet gaan omdat de tegenwoordig negatieve associatie niet van toepassing is op Zwarte Piet.quote:Op donderdag 24 september 2015 11:41 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Mensen die blackface direct linken aan slavernij neem ik meestal niet zo serieus. Net zoals mensen die blackface direct linken aan racistische intenties. Het zijn mensen die zo'n zwakke casus hebben dat ze moeten leunen op ondoordachte snelkoppelingen die de maatschappij heeft aangebracht. Namelijk dat donkere mensen slachtoffers zijn en blanke mensen slavendrijvers.
[..]
Zwart staat voor het kwaad en licht voor het goede dat klopt. En het is wat mij betreft belangrijk dat zo'n associatie een onderdeel blijft van dit feest omdat het een onderkenning is van de moeilijke wintertijden die onze voorouders hebben moeten doormaken en het is een onderkenning van de natuur, geboorte, sterfte, wedergeboorte etc... Het is mooie symboliek.
Jan Schenkman zal hebben gekeken naar oudere tradities en hebben gedacht dat de stereotype afbeelding van een neger uit die tijd een slimme manier was om daar invulling aan te geven. Hij is zwart en past dus in die traditie. Dat neemt niet weg dat het gewoon black face is in de zin dat het een uitbeelding is van hoe men toen vond dat een neger er uit moest zien. In die tijd hadden ze namelijk nog geen foto's en massamedia. Alleen verhalen en dus hyperbolische beschrijvingen van avonturiers die naar de sub-Sahara waren geweest en daar met de negerstammen in contact waren gekomen.
[..]
Van mij mogen mensen doen alsof dat zwart van roet is maar ik denk dat je dan 1, een belangrijke discussie uit de weg aan het gaan bent door je te verbergen achter een trucje en 2 je de origine van het feest aan het verloochenen bent.
[..]
Ik denk dat sommige analyses en interpretaties wel meer stroken met de realiteit/waarheid dan anderen. En ik vind dat de waarheid daarin altijd het streven moet zijn. Dat dat zogenaamd roet is is duidelijk een moderne toevoeging. Een fantasie die we toepassen op iets zonder de onderliggende symboliek aan te hebben gepast. Roet is ook nog eens niet bruin, he.
[..]
Dan moet je daar op gaan reageren. Laat het ze uitleggen waarom blackface per definitie racisme is en waarom het ineens OK is om racisme toe te kennen aan objecten en symboliek ipv intentie. Laat ze maar bewijzen dat mensen racistische intenties hebben. Ik kan je zeggen de meeste Nederlanders hebben die intentie niet. Daarmee is wat mij betreft de kous af. Was die intentie er wel en stond ZP daar symbool voor dan zou ik meer sympathie hebben voor de anti-piet mensen.
Natuurlijk zijn gemeenten ook nauw betrokken bij de intochten. Kan ook niet anders, men stelt vaak ook faciliteiten ter beschikking.quote:Op donderdag 24 september 2015 12:16 schreef SpecialK het volgende:
[..]
De gemeente geeft ook een vergunning af voor neonazi demo's. Onder voorwaarden.
Jij claimde dat de overheid nauw betrokken is bij intochten. Leg eens uit hoe nauw betrokken de overheid is bij neonazi demo's dan? Oh dan zijn ze ineens slechts een faciliterende partij, toch? Hmmmh.
Er was een poging gedaan om de vergunning in te laten trekken maar die is mislukt omdat er gewoon geen goede casus is dat het een racistische demonstratie is ipv een leuk bedoeld kinderfeest. Daar gaat niks in veranderen. Als een organisatie er vervolgens zelf voor kiest om pieten een ander uiterlijk te geven dan is dat hun zaak. Dat zal afhangen van betrokkenen in de organisatie en sponsoren en daar zal ook jij als burger wellicht wat invloed op hebben als jij een lidmaatschap afneemt.
Het is een traditie, cultureel erfgoed, en dat moet de overheid in ere houdenquote:Dus... wat zei je nou ookalweer over dat de overheid bepaalt hoe zwarte piet er uit ziet?
Dus wat wou je zeggen?quote:BINNENLAND Het Sinterklaasfeest is op de Nationale Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed in Nederland geplaatst. Dat maakte het Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed (VIE) vandaag bekend. Ook Zwarte Piet hoort daarbij.
Al in oktober werd bekend dat het VIE voornemens was het Sinterklaasfeest op de nationale erfgoedlijst te plaatsen. Vandaag vond de formele ondertekening van het certificaat plaats. Daardoor heeft het jaarlijkse feest rond 5 december een beschermde status gekregen. Dat gebeurde op voordracht van het Sint & Pietengilde.
Het gaat over het uiterlijk van Zwarte Piet. Een Zwarte Piet kan niet blauw, groen of rood zijn he? Het is een ZWARTE Pietquote:Op donderdag 24 september 2015 12:19 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja nou en?
wat probeer je nu te zeggen, zwarte piet is niet verboden en wordt niet verboden
de politiek wil zich er uberhaupt niet aan branden
dat zeg ik toch al de hele tijdquote:Op donderdag 24 september 2015 12:26 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Het gaat over het uiterlijk van Zwarte Piet. Een Zwarte Piet kan niet blauw, groen of rood zijn he? Het is een ZWARTE Piet
Tsja het is wat dat betreft onbewuste blackface. Het is blackface vanuit een traditionele motivatie, niet vanuit een "we hebben een neger nodig voor deze scene maar er zijn alleen blanken beschikbaar. Snel! gooi een meloen en zwarte schmink naar paultje dan kunnen we verder" -reden.quote:Op donderdag 24 september 2015 12:20 schreef Montagui het volgende:
[..]
Grotendeels eens. Voornaamste geschilpunt blijft de term blackface linken aan Zwarte Piet. Ik zou zover niet gaan omdat de tegenwoordig negatieve associatie niet van toepassing is op Zwarte Piet.
De gemeente stelt slechts de openbare ruimte ter beschikking en eventuele beveiliging en crowd control. Zoals ze dat met elke manifestatie doen.quote:Op donderdag 24 september 2015 12:25 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn gemeenten ook nauw betrokken bij de intochten. Kan ook niet anders, men stelt vaak ook faciliteiten ter beschikking.
Waarom?quote:[..]
Het is een traditie, cultureel erfgoed, en dat moet de overheid in ere houden
Leg mij maar uit wat dat allemaal technisch gezien inhoud. Want mensen behouden alsnog het recht om hun eigen invulling te geven aan hun eigen intochten. Leeuwarden heeft zijn eigen intocht, andere steden ook. Gedaan door organisaties. Ga jij mij vertellen dat de overheid hun nu afdwingt zwarte schmink te gebruiken? Vind jij zoiets wenselijk?quote:[..]
Dus wat wou je zeggen?
Ja, maar die stem moet men niet gebruiken om een kinderfeest te verzieken. En ook niet Nederland een schuldcomplex mee aanpraten.quote:Op donderdag 24 september 2015 12:31 schreef sp3c het volgende:
dat minderheden in Nederland ook een stem hebben
Waarom niet? Oh. Omdat jij vindt dat die mensen hun bek moeten houden en jij de baas bent?quote:Op donderdag 24 september 2015 12:35 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ja, maar die stem moet men niet gebruiken om een kinderfeest te verzieken. En ook niet Nederland een schuldcomplex mee aanpraten.
ja laten we Nederlanders gaan vertellen waar ze hun stem voor mogen gebruikenquote:Op donderdag 24 september 2015 12:35 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ja, maar die stem moet men niet gebruiken om een kinderfeest te verzieken. En ook niet Nederland een schuldcomplex mee aanpraten.
HongKongPhoey gaat alle handtekeningen van de Pietitie afdrukken, oprollen en deur tot deur mensen die het niet met hem eens zijn keihard in het gezicht meppen.quote:Op donderdag 24 september 2015 12:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja laten we Nederlanders gaan vertellen waar ze hun stem voor mogen gebruiken
veel succes
Die stelt ook de voorwaarden voor de uitvoering er van. Binnen welke grenzen men zich moet begeven. je kunt wel zeggen dat je Een klassiek concert gaat organiseren, maar dan moet je ook niet met Hardstyle aan gaan komen. Daar is geen vergunning afgegeven.quote:Op donderdag 24 september 2015 12:33 schreef SpecialK het volgende:
[..]
De gemeente stelt slechts de openbare ruimte ter beschikking en eventuele beveiliging en crowd control. Zoals ze dat met elke manifestatie doen.
Omdat het neerkomt op racisme waar men een heel land van beschuldigt, racisme is in strijd met de grondwet. Wanneer er geen grond is om het als racisme te betitelen, heeft men wettelijk gezien de grond niet.quote:Op donderdag 24 september 2015 12:35 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Waarom niet? Oh. Omdat jij vindt dat die mensen hun bek moeten houden en jij de baas bent?
Ik zie niet in waarom minderheden het voor een zeggen moeten krijgen. We leven toch in een democratie? Daar is het toch 'meeste stemmen tellen'!quote:Op donderdag 24 september 2015 12:35 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Waarom niet? Oh. Omdat jij vindt dat die mensen hun bek moeten houden en jij de baas bent?
quote:Op donderdag 24 september 2015 12:41 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Omdat het neerkomt op racisme waar men een heel land van beschuldigt, racisme is in strijd met de grondwet. Wanneer er geen grond is om het als racisme te betitelen, heeft men wettelijk gezien de grond niet.
Dat zal er vast leuk uit hebben gezienquote:Op donderdag 24 september 2015 12:28 schreef Prutzenberg het volgende:
Ik heb Zwarte Piet wel eens in een blauwe Piet zien veranderen. Maar dat was in de kroeg na een avondje huisbezoeken afleggen.
De overheid mag regels stellen aan het aantal decibel en het aantal verwachte deelnemers en de tijd waarin dit zich afspeelt maar in principe is een hardstyle concert hetzelfde voor de overheid als een klassiek concert in de zin dat ze een vergunning niet mogen weigeren op basis van de inhoud.quote:Op donderdag 24 september 2015 12:39 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Die stelt ook de voorwaarden voor de uitvoering er van. Binnen welke grenzen men zich moet begeven. je kunt wel zeggen dat je Een klassiek concert gaat organiseren, maar dan moet je ook niet met Hardstyle aan gaan komen. Daar is geen vergunning afgegeven.
Oh jij zegt dat het bij Nederland hoort. En over 100 jaar als niemand meer sinterklaas viert dan hebben we gelukkig nog wat stomme door jou ontworpen wetten die die intochten afdwingen. Dit is een vrij land, he. Een overheid die cultuur afdwingt is een fascistenstaat. Dat snap je toch?quote:Intocht van Sinterklaas is traditioneel met zwarte Pieten, dus geen rooie, of blauwe.
Waarom?
Even serieus. Waarom eigenlijk? Mensen zijn zelf heel erg goed in hun eigen cultuur en erfgoed in ere houden. Waarom moet daar de overheid aan te pas komen?
Omdat het bij nederland hoort?
niet echtquote:Op donderdag 24 september 2015 12:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom minderheden het voor een zeggen moeten krijgen. We leven toch in een democratie? Daar is het toch 'meeste stemmen tellen'!
Als jij een vergunning aanvraagt voor een intocht van Sinterklaas, dan ben je gebonden aan de traditionele voorwaarden. Anders moet je expliciet vermelden dat het niet een traditionele intocht is.quote:Op donderdag 24 september 2015 12:40 schreef sp3c het volgende:
als iemand het met rooie of blauwe pieten wil organiseren moet hij dat zelf weten toch?
vrij land enzo
haha wat? Wat is di... is dit serieus een argument? Dus als ik zeg dat iemand een racist is.. dan ben ik een racist en dus een crimineel? Zeg me niet dat dit je argument is.quote:Op donderdag 24 september 2015 12:41 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Omdat het neerkomt op racisme waar men een heel land van beschuldigt, racisme is in strijd met de grondwet. Wanneer er geen grond is om het als racisme te betitelen, heeft men wettelijk gezien de grond niet.
Minderheden krijgen het niet voor het zeggen. En meerderheden ook niet. Je hebt vrijheid om te doen wat jij wil. Gun dat anderen ook eventjes.quote:Op donderdag 24 september 2015 12:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom minderheden het voor een zeggen moeten krijgen. We leven toch in een democratie? Daar is het toch 'meeste stemmen tellen'!
Tsja, maar blijkbaar is het enkel een democratie zolang het in overeenstemming is met bepaalde minderheden. Daar lijkt het vaak wel erg op.quote:Op donderdag 24 september 2015 12:42 schreef Gia het volgende:
[..]
haha precies mijn reactiequote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
ligt eraan wat je met halfnaakt bedoelt, het roze lijkt me het probleem niet zo maar bij het aanvragen van een vergunning is het altijd handig om zo volledig mogelijk te zijnquote:Op donderdag 24 september 2015 12:44 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Als jij een vergunning aanvraagt voor een intocht van Sinterklaas, dan ben je gebonden aan de traditionele voorwaarden. Anders moet je expliciet vermelden dat het niet een traditionele intocht is.
Stel je vraagt een vergunning aan op basis van een traditionele Sinterklaas intocht, en je komt vervolgens met allemaal halfnaakt roze Pieten aanzetten. Denk je dat dat zomaar kan?
Als het klassieke concert een hardstyle feest blijkt, dan heeft dat wel gevolgen hoorquote:Op donderdag 24 september 2015 12:43 schreef SpecialK het volgende:
[..]
De overheid mag regels stellen aan het aantal decibel en het aantal verwachte deelnemers en de tijd waarin dit zich afspeelt maar in principe is een hardstyle concert hetzelfde voor de overheid als een klassiek concert in de zin dat ze een vergunning niet mogen weigeren op basis van de inhoud.
nee daar lijkt het niet opquote:Op donderdag 24 september 2015 12:45 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Tsja, maar blijkbaar is het enkel een democratie zolang het in overeenstemming is met bepaalde minderheden. Daar lijkt het vaak wel erg op.
Nee hoor. Tenzij je je kaartjeskopers hebt opgelicht. Dan komen er consumentenwetten bij kijken.quote:Op donderdag 24 september 2015 12:47 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Als het klassieke concert een hardstyle feest blijkt, dan heeft dat wel gevolgen hoor
Maarquote:Op donderdag 24 september 2015 12:44 schreef sp3c het volgende:
[..]
niet echt
het volk kiest de vertegenwoordigers
die hebben het voor het zeggen
Lees even het vetgedrukte en ontdek waar je foutgaat.quote:Democratie is een bestuursvorm. Het Nederlandse woord[1] stamt af van de Griekse woorden δῆμος (dèmos), "volk" en κρατέω (krateo), "heersen, regeren" en betekent dus letterlijk "volksheerschappij". Dit houdt in dat het volk zelf stemt over de wetten, zoals in het oude Athene, of het volk verkiest vertegenwoordigers die de wetten maken, zoals in België en Nederland.
In een democratie is de voltallige bevolking soeverein en is alle autoriteit gebaseerd op de (minstens theoretische) instemming van het volk.
Dat doe ik ook. Als jij graag rode pieten wil, doe jij het gewoon met rode pieten. Die vrijheid wil niemand je ontnemen. Maar de anti pieten willen de rest van Nederland wel de vrijheid ontnemen om Sinterklaas te vieren met Zwarte Pieten. Gun ons die vrijheid dan ook!quote:Op donderdag 24 september 2015 12:45 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Minderheden krijgen het niet voor het zeggen. En meerderheden ook niet. Je hebt vrijheid om te doen wat jij wil. Gun dat anderen ook eventjes.
Smaad. Ken je dat woord?quote:Op donderdag 24 september 2015 12:44 schreef SpecialK het volgende:
[..]
haha wat? Wat is di... is dit serieus een argument? Dus als ik zeg dat iemand een racist is.. dan ben ik een racist en dus een crimineel? Zeg me niet dat dit je argument is.
ik ga niet fout hier ... lees het ff goedquote:Op donderdag 24 september 2015 12:48 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Maar
[..]
Lees even het vetgedrukte en ontdek waar je foutgaat.
Ik wil zelf helemaal niks. Ik wil dat mensen doen waar ze zelf zin in hebben en lekker schijt hebben aan het geroep en getier van anderen.quote:Op donderdag 24 september 2015 12:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat doe ik ook. Als jij graag rode pieten wil, doe jij het gewoon met rode pieten. Die vrijheid wil niemand je ontnemen. Maar de anti pieten willen de rest van Nederland wel de vrijheid ontnemen om Sinterklaas te vieren met Zwarte Pieten. Gun ons die vrijheid dan ook!
Nee, je hebt gelijk. Er zijn genoeg voorbeelden van minderheden die hun zin krijgen ten koste van de meerderheid. Vaak gebaseerd op religie. Je hebt gelijk, het lijkt niet zo. Het is blijkbaar zoquote:
nee zwarte Piet is zwart, de rest mag niet heb ik mij zojuist laten vertellenquote:Op donderdag 24 september 2015 12:50 schreef Gia het volgende:
[..]
Zwart genoeg. Donkerbruin is ook een goede kleur, nmm
nee het is niet zoquote:Op donderdag 24 september 2015 12:51 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Nee, je hebt gelijk. Er zijn genoeg voorbeelden van minderheden die hun zin krijgen ten koste van de meerderheid. Vaak gebaseerd op religie. Je hebt gelijk, het lijkt niet zo. Het is blijkbaar zo
hahah jij wil smaad en laster gebruiken om mensen de mond te snoeren in dit land? Geen rechter die jou dat toe staat. Daar is die wetgeving niet voor bedoeld. Vrijheid van meningsuiting overwint eigenlijk bijna altijd. Er zijn hele specifieke economische situaties waarin je met smaad en laster een financiele vergoeding kan regelen vanuit het burgerrecht.quote:Op donderdag 24 september 2015 12:49 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Smaad. Ken je dat woord?
Hoe kun je van de theoretische instemming van het volk uitgaan als je daarmee de overgrote massa negeert?quote:Op donderdag 24 september 2015 12:50 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik ga niet fout hier ... lees het ff goed
omdat het volk de mensen die de beslissingen maken heeft verkozen (en ook de laan uit kan sturen)quote:Op donderdag 24 september 2015 12:53 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Hoe kun je van de theoretische instemming van het volk uitgaan als je daarmee de overgrote massa negeert?
Ik ben van mening dat iedereen zelf moet weten met welke kleur pieten men Sinterklaas wil vieren. Bruin, Zwart, Groen, Oranje met paarse stippen. Mij om het even. Punt in deze discussie is en blijft dat er een heel kleine minderheid het hele volk wil opleggen welke kleur de pieten mogen hebben, niet zijnde zwart en bruin.quote:Op donderdag 24 september 2015 12:52 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee zwarte Piet is zwart, de rest mag niet heb ik mij zojuist laten vertellen
Oh prima, die 2 cent van jou wil ik nog wel voorschietenquote:Op donderdag 24 september 2015 12:53 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik zou zeggen. Ga los. Regel ook even wat geld voor mij.
iedereen moet dat idd voor zichzelf wetenquote:Op donderdag 24 september 2015 12:55 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat iedereen zelf moet weten met welke kleur pieten men Sinterklaas wil vieren. Bruin, Zwart, Groen, Oranje met paarse stippen. Mij om het even. Punt in deze discussie is en blijft dat er een heel kleine minderheid het hele volk wil opleggen welke kleur de pieten mogen hebben, niet zijnde zwart en bruin.
Dat zal dan ook wel gebeuren als men 80% negeertquote:Op donderdag 24 september 2015 12:54 schreef sp3c het volgende:
[..]
omdat het volk de mensen die de beslissingen maken heeft verkozen (en ook de laan uit kan sturen)
nou prima toch?quote:Op donderdag 24 september 2015 12:56 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Dat zal dan ook wel gebeuren als men 80% negeert
Wanneer je het openbaar doet en op de media, vindt ik wel dat je gehoor moet geven aan de massa en de traditie moet volgenquote:Op donderdag 24 september 2015 12:55 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat iedereen zelf moet weten met welke kleur pieten men Sinterklaas wil vieren. Bruin, Zwart, Groen, Oranje met paarse stippen. Mij om het even. Punt in deze discussie is en blijft dat er een heel kleine minderheid het hele volk wil opleggen welke kleur de pieten mogen hebben, niet zijnde zwart en bruin.
Jij en ik wel, maar Quincy niet. Die begint volgend voorjaar weer gewoon opnieuw te mekkeren.quote:Op donderdag 24 september 2015 12:55 schreef sp3c het volgende:
[..]
iedereen moet dat idd voor zichzelf weten
als we daarop uit kunnen komen staat Quincy binnen de kortste keren bij het UWV ... iedereen blij
dat recht heeftie ... lekker belangrijk verderquote:Op donderdag 24 september 2015 12:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Jij en ik wel, maar Quincy niet. Die begint volgend voorjaar weer gewoon opnieuw te mekkeren.
Als er een verhaaltje bestaat dat de pieten onder een regenboog zijn gevaren en toen ineens allerlei kleuren hadden, vind ik dat geen probleem. Alleen zijn niet ALLE Pieten onder die regenboog door gevaren, dus veel pieten in den lande zijn nog gewoon zwart of bruin. En dat moet ook kunnen.quote:Op donderdag 24 september 2015 12:56 schreef HongKongPhoey het volgende:
Wanneer je het openbaar doet en op de media, vindt ik wel dat je gehoor moet geven aan de massa en de traditie moet volgen
als ikquote:Op donderdag 24 september 2015 12:58 schreef sp3c het volgende:
als iedereen zo pragmatisch was als mij dan leefden we in een prachtige wereld
quote:Op donderdag 24 september 2015 12:59 schreef Gia het volgende:
[..]
Als er een verhaaltje bestaat dat de pieten onder een regenboog zijn gevaren en toen ineens allerlei kleuren hadden, vind ik dat geen probleem. Alleen zijn niet ALLE Pieten onder die regenboog door gevaren, dus veel pieten in den lande zijn nog gewoon zwart of bruin. En dat moet ook kunnen.
Dat vind ik niet. Dan kan je bezig blijven. Er is niks mis met de traditionele Zwarte Pietquote:Op donderdag 24 september 2015 12:59 schreef Gia het volgende:
[..]
Als er een verhaaltje bestaat dat de pieten onder een regenboog zijn gevaren en toen ineens allerlei kleuren hadden, vind ik dat geen probleem. Alleen zijn niet ALLE Pieten onder die regenboog door gevaren, dus veel pieten in den lande zijn nog gewoon zwart of bruin. En dat moet ook kunnen.
Voetbal hoeft voor mij ook niet. En ja, ik ben zeer pragmatisch.quote:Op donderdag 24 september 2015 12:58 schreef sp3c het volgende:
zonder voetbal want dat vind ik matig
nou en, je bent hier zelf komen postenquote:
fuck dat matige regenboogverhaaltje manquote:Op donderdag 24 september 2015 12:59 schreef Gia het volgende:
[..]
Zeg ik dat dan? Elk jaar is er op tv een verhaal verbonden aan de Sinterklaasviering. Kan dus gewoon op deze manier opgelost worden. Is vorig jaar, geloof ik, al gedaan. Dus nu kan het verhaaltje worden dat bij sommige pieten die kleur er niet meer afgaat! Helaas.quote:Op donderdag 24 september 2015 13:00 schreef HongKongPhoey het volgende:
Dat vind ik niet. Dan kan je bezig blijven. Er is niks mis met de traditionele Zwarte Piet
Daar komt het wel op neer. je gaat je voegen naar de mening van een enkeling en daarmee negeer je de overgrote meerderheid die het feest traditioneel wil houdenquote:
leuk! Goed nieuws!quote:Op donderdag 24 september 2015 12:47 schreef Gia het volgende:
In mijn stad blijven de pieten gelukkig gewoon zwart.
http://www.omroepbrabant.(...)et+gewoon+zwart.aspx
[ afbeelding ]
Ik zou zeggen: Welkom in onze mooie stadquote:Op donderdag 24 september 2015 13:13 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
leuk! Goed nieuws!
Vaste prik hier al jaren, het kasteel van SInterklaas in jouw woonplaats, wel even 1,5 uur rijden en een flinke wachtrij maar zelfs in die rij is het gezellig. Kinderen hier vinden dat het leukste uitje...
Nee hoor ..... het is niet de taak van een gemeente om alleen traditionele intochten toe te laten.quote:Op donderdag 24 september 2015 12:44 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Als jij een vergunning aanvraagt voor een intocht van Sinterklaas, dan ben je gebonden aan de traditionele voorwaarden. Anders moet je expliciet vermelden dat het niet een traditionele intocht is.
Als je volksgebruiken naar jouw hand wilt zetten via de overheid dan kun je nog wel eens van een koude kermis thuiskomen. Anderen kunnen dat namelijk ook gaan doen.quote:Op donderdag 24 september 2015 12:39 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Die stelt ook de voorwaarden voor de uitvoering er van. Binnen welke grenzen men zich moet begeven. je kunt wel zeggen dat je Een klassiek concert gaat organiseren, maar dan moet je ook niet met Hardstyle aan gaan komen. Daar is geen vergunning afgegeven.
Intocht van Sinterklaas is traditioneel met zwarte Pieten, dus geen rooie, of blauwe.
Waarom?
Even serieus. Waarom eigenlijk? Mensen zijn zelf heel erg goed in hun eigen cultuur en erfgoed in ere houden. Waarom moet daar de overheid aan te pas komen?
Omdat het bij nederland hoort?
Als je een vergunning aanvraagt die afwijkt van de traditie waarbinnen je het aanvraagt, dan zal je dat moeten aangeven. Wellicht is de ene gemeente daar strenger op dan de andere. Maar je kan niet je beroepen op een vergunning die niet overeenkomt met de daadwerkelijke totaal andere invulling die je er aan geeftquote:Op donderdag 24 september 2015 13:20 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nee hoor ..... het is niet de taak van een gemeente om alleen traditionele intochten toe te laten.
Roze Pieten is niet verboden.
Doen ze echt supergoed, kleine groepjes en heel veel aandacht voor de kleintjes. Bakkerij en post en inpakkamer enz. En alles tot in de details doorgevoerd...quote:Op donderdag 24 september 2015 13:16 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik zou zeggen: Welkom in onze mooie stad
Ben er zelf nog nooit geweest. Was er nog niet toen onze kinderen nog geloofden.
Kom jij lekker naar Rotterdam dan!quote:Op donderdag 24 september 2015 13:23 schreef SuicideErrorist het volgende:
Alleen jammer dat ze in Helmond donkerbruin zijn... Ik ben een groot voorstander van Zwarte Piet maar die onzin met bruine Pieten in vele gemeentes heb ik nooit begrepen.
Bruin komt, denk ik, realistischer over. Er zijn echt weinig echt zwarte mensen. Ethiopiërs zijn volgens mij wel het zwartst.quote:Op donderdag 24 september 2015 13:23 schreef SuicideErrorist het volgende:
Alleen jammer dat ze in Helmond donkerbruin zijn... Ik ben een groot voorstander van Zwarte Piet maar die onzin met bruine Pieten in vele gemeentes heb ik nooit begrepen.
Zit een hele organisatie achter. Wordt ook elk jaar verbeterd.quote:Op donderdag 24 september 2015 13:24 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Doen ze echt supergoed, kleine groepjes en heel veel aandacht voor de kleintjes. Bakkerij en post en inpakkamer enz. En alles tot in de details doorgevoerd...
Ook op het voorterrein.
Wat is er mis met Ectoklaas?quote:Op donderdag 24 september 2015 13:31 schreef ootjekatootje het volgende:
En ze hebben er een "echte" sinterklaas, niet zo'n dun neppertje.
Als je het evenement aanmeld dan moet je voldoende informatie geven waar het over gaat.quote:Op donderdag 24 september 2015 13:23 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Als je een vergunning aanvraagt die afwijkt van de traditie waarbinnen je het aanvraagt, dan zal je dat moeten aangeven. Wellicht is de ene gemeente daar strenger op dan de andere. Maar je kan niet je beroepen op een vergunning die niet overeenkomt met de daadwerkelijke totaal andere invulling die je er aan geeft
Slechte naam?quote:Op donderdag 24 september 2015 13:30 schreef Gia het volgende:
[..]
Zit een hele organisatie achter. Wordt ook elk jaar verbeterd.
Helmond mag dan een slechte naam hebben, maar organiseren kunnen ze hier.
Ook de jaarlijkse kasteeltuin-concerten zijn geweldig. De hele zomer, elke vrijdag een drukbezocht feest in de kasteeltuin.
Daarnaast elke zondag een concert in de warande, in het Carat paviljoen.
De kunstmarkt, Jazz in Catstown, enz.
Ben blij hier te wonen.
laat maar. fok! grapje.quote:
kon hem ook al niet vinden op google.quote:
Maar dit brengt een probleem met zich mee, Hong. Een staat die immers alleen doet wat de meerderheid van de bevolking wil is onmogelijk. Ik schets je het volgende scenario:quote:Op donderdag 24 september 2015 12:48 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Maar
[..]
Lees even het vetgedrukte en ontdek waar je foutgaat.
Dan onderzoekt men of er grond is om uit te gaan van racisme, en dan is het antwoord nee. Het maximale waar je uitkomt is dat men de bevrijding van slaven/slavernij viert. En dan is er dus per definitie al geen grond om racisme te gaan lopen schreeuwen. Dan kun je die kant dus gewoon negeren(nee heeft niks met uitsluiting van negers te doen).quote:Op donderdag 24 september 2015 13:39 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Maar dit brengt een probleem met zich mee, Hong. Een staat die immers alleen doet wat de meerderheid van de bevolking wil is onmogelijk. Ik schets je het volgende scenario:
Een meerderheid van de bevolking wil Zwarte Piet houden.
Een meerderheid van de bevolking is tegen racisme.
Dit lijken me beide normale aannames voor Nederland, toch? Nu, wat als er mensen zijn die voelen dat Zwarte Piet racistisch is? Wat gaat er dan gebeuren? Komt er een objectief onderzoek naar het eventuele racisme van Zwarte Piet? En als dat zo is, hoe ga je de wil van de bevolking dan in deze gevallen samenbrengen?
Sinterklaas is de bevrijding van slavernij? Wat?quote:Op donderdag 24 september 2015 13:42 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Dan onderzoekt men of er grond is om uit te gaan van racisme, en dan is het antwoord nee. Het maximale waar je uitkomt is dat men de bevrijding van slaven/slavernij viert. En dan is er dus per definitie al geen grond om racisme te gaan lopen schreeuwen. Dan kun je die kant dus gewoon negeren(nee heeft niks met uitsluiting van negers te doen).
quote:Op donderdag 24 september 2015 13:43 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Sinterklaas is de bevrijding van slavernij? Wat?
quote:hij zou oorspronkelijk een schoorsteenveger zijn, en van het roet zwart zijn geworden;[18]
[i]hij zou een Ethiopische zwarte slaaf Piter zijn die door de heilige Nicolaas op een slavenmarkt in Myra werd vrijgekocht;[noot 3][/i]
hij zou oorspronkelijk een demon zijn geweest die door de heilige gedwongen werd goede daden te verrichten;
hij zou een voorchristelijke godheid zijn die zich moest onderwerpen aan de christelijke sint;
hij zou de bedwongen satan zijn, plaatsvervanger van de overwonnen Wodan, of diens helper Nörvi, de zwarte vader des nachts, die ook een roe droeg (als vruchtbaarheidssymbool);
hij zou afstammen van de zwarte raven Huginn en Muninn, die Odin vergezelden;[19]
hij zou afstammen van berserkers, die het lichaam zwart verfden en dierenhuiden droegen.
Ja, en als je iets anders vet maakt is het weer iets anders. Dit is geen bewijs, dat snap jij ook wel.quote:
Er is sowieso geen bewijs. Het is een kinderfeest, het is grotendeels fantasie!!! Maar er is nergens iets te vinden dat men racisme viert!! En dat is het puntquote:Op donderdag 24 september 2015 13:47 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Ja, en als je iets anders vet maakt is het weer iets anders. Dit is geen bewijs, dat snap jij ook wel.
Maar als een groep mensen dat ervaren als racisme, dan is dat genoeg. Er is geen objectieve maatstaf om racisme vast te stellen. Als ik me straks zwart schmink en meloen ga eten op straat met een botje door mijn neus en een schotel in mijn lip (handig voor de pitjes), dan zouden mensen daar wel eens aanstoot aan kunnen nemen, ook al bedoel ik het eigenlijk als verwijzing naar een bevrijdde Somalische slaaf die graag meloen at.quote:Op donderdag 24 september 2015 13:49 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Er is sowieso geen bewijs. Het is een kinderfeest, het is grotendeels fantasie!!! Maar er is nergens iets te vinden dat men racisme viert!! En dat is het punt
Nope, dat is net genoeg. Men moet wel grond hebben daarvoor. Ik kan gaan roepen dat ik me gediscrimineerd voel als ik hoor dat varkensvlees slecht is en ik mij daarom niet houdt aan hoe een of andere God voorschrijft hoe ik moet leven.quote:Op donderdag 24 september 2015 13:51 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Maar als een groep mensen dat ervaren als racisme, dan is dat genoeg.
Ja, en rooie Pieten discrimineren Indianen, Gele Pieten aziaten, etc. kom eens met wat beters.quote:Op donderdag 24 september 2015 13:51 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Als ik me straks zwart schmink en meloen ga eten op straat met een botje door mijn neus en een schotel in mijn lip (handig voor de pitjes), dan zouden mensen daar wel eens aanstoot aan kunnen nemen, ook al bedoel ik het eigenlijk als verwijzing naar een bevrijdde Somalische slaaf die graag meloen at.
De Zwart, de Zwart, de Zwartquote:Op donderdag 24 september 2015 13:57 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Tumult in Rijswijk over Pietenfeest
Het geplande Pietenfestijn, dat wordt georganiseerd door de Haagse zanger Wesley de Bruin
Slim is anders maar met name de reactie van de leerplichtboetequote:Op donderdag 24 september 2015 13:57 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Een Pietenposter waarin namens de Rijswijkse voetbalvereniging Haaglandia wordt opgeroepen kinderen op 4 december thuis te houden van school, circuleert al dagen op internet. De aankondiging, waarbij kroost een Sinterklaasfeest met echte zwarte pieten wordt beloofd, verscheen kort nadat de Haagse schoolbesturen gezamenlijk besloten dat zwarte piet op basisscholen in de regio in de ban wordt gedaan.
Het geplande Pietenfestijn, dat wordt georganiseerd door de Haagse zanger Wesley de Bruin, heeft in Rijswijk tal van verontwaardigde reacties opgeroepen. De lokale politiek spreekt schande van het initiatief. ,,Dit is een onrechtmatige actie. Mensen die hier in meegaan, staat een stevige boete van de leerplichtambtenaar te wachten”, zegt raadslid Dick Jense (Onafhankelijk Rijswijk).
Het bestuur van de voetbalclub ontkent in alle toonaarden bij het feest betrokken te zijn. ,,Wij willen dit helemaal niet. We hebben ook zwarte leden”, zegt bestuurslid John van Kuijeren. Onduidelijk blijft waarom de naam van de voetbalclub desondanks op de poster verscheen.
Volgens de organisatie zijn er inmiddels meer dan vijfhonderd toegangskaarten á 10 euro verkocht. Waar het Sinterklaasfeest plaatsvindt, is nog niet bekend.
http://www.telegraaf.nl/b(...)r_Pietenfeest__.html
Vooral ook omdat hetzelfde werd geopperd door anti-Pieten ouders met het thuis houden van hún kinderen wanneer er wel een Zwarte Piet ten tonele zou verschijnen.quote:Op donderdag 24 september 2015 14:00 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Slim is anders maar met name de reactie van de leerplichtboete
Die lopen achter met contributie?quote:Op donderdag 24 september 2015 13:57 schreef voetbalmanager2 het volgende:
We hebben ook zwarte leden”,
Nee, want als die een boete hadden gehad dan zou het voorpaginanieuws zijn geweest.quote:Op donderdag 24 september 2015 14:03 schreef Montagui het volgende:
[..]
Vooral ook omdat hetzelfde werd geopperd door anti-Pieten ouders met het thuis houden van hún kinderen wanneer er wel een Zwarte Piet ten tonele zou verschijnen.
Werd er toen ook schande van gesproken?
Exact. (Git)zwart moet ie zijn!quote:Op donderdag 24 september 2015 13:23 schreef SuicideErrorist het volgende:
We krijgen straks weer een nieuwe verzuiling of segregatie.quote:Op donderdag 24 september 2015 14:00 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Slim is anders maar met name de reactie van de leerplichtboete
Dat MOETEN, schoolbesturen beslissen, terwijl men aangeeft dit niet te willen en toch MOET het gaat zoals het bestuur beslist...
En dan gaan dreigen met boetes...
Hoeveel ouders houden hun kind van school weg als zwarte piet zwarte piet blijft?
Hebben die in het verleden ook boetes gehad?
Zal gezellig worden in Rijswijk, de toon daar is gezet....quote:Op donderdag 24 september 2015 14:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
We krijgen straks weer een nieuwe verzuiling of segregatie.
Zwarte en witte pieten scholen. Of de school met de zwarte piet vs school met de witte piet
bronquote:De Haagse Antilliaan Lodrick Boekhoudt (35) wordt bedreigd via sociale media nadat hij met zijn zoontje in pietenpak op de foto ging voor deze krant. Aangifte doet hij niet, zolang het aantal positieve reacties overheerst. 'En dat is het geval. Het bericht wordt honderden keren gedeeld.'
Boekhoudt wilde zijn mening over het uitbannen van de klassieke Zwarte Piet op Haagse basisscholen kracht bij zetten met zijn pietenpose in de krant. Het besluit van de schoolbesturen leidde vorige week tot heftige emoties bij zowel voor- als tegenstanders. Oók bij hem.
Het uiterlijk van de knecht van Sinterklaas heeft volgens Boekhoudt niets te maken met slavernij. ,,Witte mensen zijn evengoed verhandeld als slaaf. Die hoor je ook niet klagen,'' herhaalt de Hagenaar nog maar eens. ,,Zelfs op Curaçao vieren mensen Sinterklaas en schminken ze hun gezichten zwart.''
Doodsbedreigingen
Zijn gezicht in de krant leverde hem honderden steunbetuigingen op, maar ook 'tussen de twaalf en de vijftien' doodsbedreigingen via sociale media. ,,Iemand schreef dat ik moet gaan trainen om mezelf te redden,'' vertelt Boekhoudt. ,,Een ander zei dat ik op moet letten, omdat hij op een dag naast me zal staan.''
Ook zag Boekhoudt hoe mensen een foto van zijn kinderen van zijn Facebookprofiel plukten en deelden op sociale media. Boekhoudt: ,,Met het onderschrift dat het zielig is voor mijn kinderen. Ik zou hen meesleuren in verkeerde opvattingen.''
Geen aangifte
Aangifte heeft de Hagenaar niet gedaan. Zolang het aantal positieve reacties de overhand heeft en de bedreigingen 'digitaal' blijven, stapt hij niet naar de politie. ,,Mijn bericht is honderden keren gedeeld. Verder wacht ik af hoe het met de bedreigingen verloopt.'' Op één bericht heeft hij gereageerd, een mailwisseling die van kwaad tot erger ging. ,,Blaffende honden bijten niet,'' zegt hij daarover. ,,Ik heb niemand voor mijn deur zien staan. Laat ze maar blaffen. We leven in een democratisch land.''
Ouders ontvingen afgelopen zaterdag een brief van de schoolbesturen over de commotie die ontstond na de bekendmaking van het besluit, waarin excuses worden gemaakt voor de communicatie van het plan. De besturen betreuren het dat de ouders zich 'overvallen' voelden door de berichtgeving in deze krant, maar stellen ook dat het besluit 'zorgvuldig' is genomen.
Anders
Zwarte Piet verdwijnt niet, maar verandert van uiterlijk en karakter, zeggen de besturen. Scholen kunnen zelf invullen hoe, maar moeten komend Sinterklaasfeest de rol van Piet wel al iets aanpassen. Over drie jaar is zijn uiterlijk volgens planning politiek correct. Geen zwart gezicht, geen kroeshaar, geen oorringen, geen dikke rode lippen en geen knechtenrol.
Boekhoudt blijft het belachelijk vinden, ongeacht de negatieve reacties die hij binnen kreeg. Ze sterken hem alleen maar meer in zijn mening dat Zwarte Piet moet blijven zoals de knecht nu is. Daar heeft Boekhoudt veel voor over. ,,Desnoods trommel ik een groep van twintig negers op, die allemaal op de foto gaan in pietenpak,'' stelt hij spontaan voor. ,,Je hoeft maar te bellen.''
Leuk om een thug life nigga tussendoor te zien in plaats van een eindeloze stroom bitch niggas.quote:
Volgens mij zijn wij in die zaal getrouwd.quote:Op donderdag 24 september 2015 13:38 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
kon hem ook al niet vinden op google.
kijk, dit is een echte Sinterklaas:
[ afbeelding ]
Wilde de PVV niet in de wet vastleggen dat ZP zwart moet zijn, etc? En volgens mij zijn er al genoeg bedreigingen geweest jegens mensen die regenboogpieten en allerlei andere pieten wilden laten meedoen.quote:Op donderdag 24 september 2015 12:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Als jij graag rode pieten wil, doe jij het gewoon met rode pieten. Die vrijheid wil niemand je ontnemen.
Onder de mensen die tegen ZP zijn zitten inderdaad die-hards die het heel triest en kinderachtig willen verbieden. Maar niet iedereen die 'tegen' ZP is wil het per se voor iedereen verbieden.quote:Maar de anti pieten willen de rest van Nederland wel de vrijheid ontnemen om Sinterklaas te vieren met Zwarte Pieten. Gun ons die vrijheid dan ook!
En ondertussen moeten we schrapen voor 300k handtekeningen over iets wat er veel meer toe doet. Dit land is verloren.quote:
quote:
quote:
Je spreekt jezelf nogal tegen, vind je niet?quote:Op donderdag 24 september 2015 19:22 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Wilde de PVV niet in de wet vastleggen dat ZP zwart moet zijn, etc? En volgens mij zijn er al genoeg bedreigingen geweest jegens mensen die regenboogpieten en allerlei andere pieten wilden laten meedoen.
Dus wat je hier zegt klopt niet.
[..]
Onder de mensen die tegen ZP zijn zitten inderdaad die-hards die het heel triest en kinderachtig willen verbieden. Maar niet iedereen die 'tegen' ZP is wil het per se voor iedereen verbieden.
Wat dat betreft schets je dus een nogal eenzijdig vertekend beeld. Tussen BEIDE groepen zitten lui die gewoon een mening hebben en die-hards die hun mening erdoorheen willen drukken middels allerlei verboden en/of zelfs middels bedreigingen.
Oat moan!quote:Op vrijdag 25 september 2015 09:34 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Het lijkt "Piets Weerbericht" wel
De meeste ? Wat is je bron ?quote:Op vrijdag 25 september 2015 12:29 schreef Gia het volgende:
Ik merk alleen wel dat de meeste anti zwarte pieten ernaar streven om zwarte en bruine Zwarte Pieten volledig te laten verbieden. En dat gaat gewoon niet gebeuren.
Toch mooi hoe volgevreten en verwend onze maatschappij is gekomen dat we ons zo rijk en veilig mogen wanen dat het aller aller ergste wat je op een dag kan overkomen is dat je een lullig grapje naar je hoofd geslingerd krijgt.quote:Op vrijdag 25 september 2015 14:00 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Mensen moeten zelf meer fatsoen opbrengen en rekening houden met donkere mensen die het niet leuk vinden geïmiteerd worden of jaarlijks voor zwarte piet worden uitgemaakt en op hun hoede moeten zijn voor de lullige grapjes .
Southpark had daar een briljante aflevering voor: Mr. Hankey, the Christmas poo....quote:Op vrijdag 25 september 2015 14:21 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Toch mooi hoe volgevreten en verwend onze maatschappij is gekomen dat we ons zo rijk en veilig mogen wanen dat het aller aller ergste wat je op een dag kan overkomen is dat je een lullig grapje naar je hoofd geslingerd krijgt.
Het is toch wat.
Maar mensen, zelfs DAT moeten we koste wat het kost oplossen. Al moet iedereen in Nederland heropgevoed worden. Gewoon doorgaan tot we elkaar niks meer te melden hebben en het leven 1 grijze smaakloze pap is zonder ook maar enige controverse of meningsverschil.
Die ZP-grapjes zijn irritant.quote:Op vrijdag 25 september 2015 14:21 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Toch mooi hoe volgevreten en verwend onze maatschappij is gekomen dat we ons zo rijk en veilig mogen wanen dat het aller aller ergste wat je op een dag kan overkomen is dat je een lullig grapje naar je hoofd geslingerd krijgt.
Het is toch wat.
Maar mensen, zelfs DAT moeten we koste wat het kost oplossen. Al moet iedereen in Nederland heropgevoed worden. Gewoon doorgaan tot we elkaar niks meer te melden hebben en het leven 1 grijze smaakloze pap is zonder ook maar enige controverse of meningsverschil.
Haha die teksten eronderquote:Op donderdag 24 september 2015 20:40 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Wat is deze, 30+ers die zich zwart schminken en gaan protesteren
Jij hebt echt serieus problemen met begrijpend lezen of je hebt geen weet van wat je zelf zegt:quote:Op vrijdag 25 september 2015 12:29 schreef Gia het volgende:
[..]
Je spreekt jezelf nogal tegen, vind je niet?
Wel benoemen dat niet iedere anti-piet de zwarte piet wil verbieden, maar er niet voor open staan dat er ook pro-pieten zijn die de gekleurde piet niet willen verbieden.
JIJ bent degene die stelt dat NIEMAND kleurpieten wil verbieden. Enige wat ik doe is aangeven dat er wel degelijk mensen zijn die dit willen.quote:Op donderdag 24 september 2015 12:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat doe ik ook. Als jij graag rode pieten wil, doe jij het gewoon met rode pieten. Die vrijheid wil niemand je ontnemen. Maar de anti pieten willen de rest van Nederland wel de vrijheid ontnemen om Sinterklaas te vieren met Zwarte Pieten. Gun ons die vrijheid dan ook!
Lees eens wat ik zeg Gia:quote:Daarnaast zijn er vorig jaar ook zwarte Zwarte Pieten bedreigd!
quote:Wat dat betreft schets je dus een nogal eenzijdig vertekend beeld. Tussen BEIDE groepen zitten lui die gewoon een mening hebben en die-hards die hun mening erdoorheen willen drukken middels allerlei verboden en/of zelfs middels bedreigingen.
Waarom wil jij wel degene zijn die mag bepalen hoe het op TV wordt gevierd?quote:Ik persoonlijk ben van mening dat ieder mens zelf moet weten of ze een zwarte of een groene, paarse of gele piet laten komen. Maar op tv moet wmb Zwarte Piet zwart of donkerbruin zijn. Kleurtje mag, als er volgens het verhaaltje een echte Zwarte Piet onder zit.
Oh ja? Waar baseer jij dit op? Gezien jouw extreem selectieve manier van lezen heb ik om eerlijk te zijn weinig vertrouwen in jouw vaardigheden om m.b.t. bovenstaande wel een goed oordeel te kunnen vellen...quote:Ik merk alleen wel dat de meeste anti zwarte pieten ernaar streven om zwarte en bruine Zwarte Pieten volledig te laten verbieden. En dat gaat gewoon niet gebeuren.
Dat iets jou eerder niet is opgevallen wil natuurlijk niet zeggen dat het er nooit was. Zelfs in de jaren 80 hoorde ik al Zwarte PIet grapjes. Het is denk ik eerder dat het hele Zwarte PIet gebeuren nu meer leeft waardoor alles m.b.t. ZP veel meer aandacht krijgt van iedereen.quote:Op vrijdag 25 september 2015 17:49 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Zwarte piet grapjes zijn pas ontstaan na het hele gezeik omtrent zwarte piet zelf.
Daarvoor nog nooit geklaag over gehoord. Afijn, het is maar wat je wilt horen.
Omdat mensen er niet al teveel willen bij stil staan, zeggen ze ook niks.quote:Op vrijdag 25 september 2015 17:49 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Zwarte piet grapjes zijn pas ontstaan na het hele gezeik omtrent zwarte piet zelf.
Daarvoor nog nooit geklaag over gehoord. Afijn, het is maar wat je wilt horen.
Die Gerda is ook een mooie...quote:Op vrijdag 25 september 2015 20:11 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Omdat mensen er niet al teveel willen bij stil staan, zeggen ze ook niks.
En die enkeling die wel iets op tv zegt is men snel vergeten
Hoeveel heeft Gerda Havertong verdiend met het spelen in Sesamstraat en wat is de relevantie daarvan?quote:Op vrijdag 25 september 2015 20:42 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Die Gerda is ook een mooie...
Wel meedoen met het Sinterklaasfeest bij Sesamstraat jarenlang en goed geld verdienen en dan gaan zitten ziften.
Ik vind eigenlijk dat die mensen zich best hebben gedragen bij die demoquote:Op vrijdag 25 september 2015 20:42 schreef Falco het volgende:
Ik ben toch wel hoopvol gestemd. Zo'n HongKongPhoey geeft maar aan dat dit het jaar kan worden dat Zwarte Piet ook echt anders gaat worden. De felheid raakt uit het debat en veel meer mensen beginnen het allemaal wel best worden. Wil je een intocht met alleen maar Zwarte Pieten? Prima! Willen de Pieten zich in alle kleuren van de regenboog schminken? Ook goed!
Zo'n Youtube-filmpje met Haagse UWV-trekkers geeft ook alleen maar aan dat het anti-kamp sneuer wordt en dat steeds minder mensen daarmee geassocieerd willen worden.
Als ik tegen het slachten van dieren ben, ga ik ook niet in een slagerij werken.quote:Op vrijdag 25 september 2015 20:43 schreef Falco het volgende:
[..]
Hoeveel heeft Gerda Havertong verdiend met het spelen in Sesamstraat en wat is de relevantie daarvan?
Hoeveel heeft Gerda Havertong verdiend met Sesamstraat?quote:Op vrijdag 25 september 2015 20:45 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Als ik tegen het slachten van dieren ben, ga ik ook niet in een slagerij werken.
Heb haar zojuist even gebeld, ze was niet thuis. Probeer het straks nog een keer.quote:Op vrijdag 25 september 2015 20:56 schreef Falco het volgende:
[..]
Hoeveel heeft Gerda Havertong verdiend met Sesamstraat?
Maar wat vind je van haar verhaal ?quote:Op vrijdag 25 september 2015 20:42 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Die Gerda is ook een mooie...
Wel meedoen met het Sinterklaasfeest bij Sesamstraat jarenlang en goed geld verdienen en dan gaan zitten ziften.
De toon is natuurlijk compleet betuttelend maar de doelgroep is dan ook 3 jaar, en zelfs die vinden het voor baby's. Pino stelt een kleuter voor, Tommy is omgerekend 5 jaar en Ieniemienie is 6 jaar.quote:Op vrijdag 25 september 2015 22:20 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Maar wat vind je van haar verhaal ?
Jij maakt er een politiek standpunt van. Gerda vertelt gewoon dat vele donkere mensen voor zwarte piet worden uitgemaakt en dat het niet leuk is.quote:Op vrijdag 25 september 2015 22:36 schreef ootjekatootje het volgende:
.
Inhoudelijk vind ik het erg slecht dat iemand in een peuter/kleuterprogramma haar politieke statement maakt.
Ze vertelt gewoon wat vele donkere mensen voelen zo in de sintperiode.quote:Op vrijdag 25 september 2015 22:31 schreef deedeetee het volgende:
Wtf is dat voor een onzinverhaal van Gerda ? Sesamstraat is er niet op vooruit gegaan hoor.
vele? je bedoelt die paar zeurpieten?quote:Op vrijdag 25 september 2015 23:21 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ze vertelt gewoon wat vele donkere mensen voelen zo in de sintperiode.
Jij vind dat donkere mensen zo niet mogen voelen ?
Vele dus.. En jij reageert daar grof op. Je ontkent haar verhaal. Alsof ze dat maar verzint .quote:Op vrijdag 25 september 2015 23:24 schreef mschol het volgende:
[..]
vele? je bedoelt die paar zeurpieten?
die paar dus.., niet overdrijvenquote:
grof , haha..quote:En jij reageert daar grof op. Je ontkent haar verhaal. Alsof ze dat maar verzint .
Gerda had het over veel zwarte mensen. die het niet leuk vinden voor Zwarte Piet uitgemaakt te worden en daarom die periode minder leuk vindenquote:
Ah zij mag niet gewoon zeggen van jou dat ze iets niet leuk vind..Zij moet perse ZP leuk vinden .quote:Als je er moeite mee hebt zijn er, imho, slechts 2 goede mogelijkheden: het lekker voor je houden of gewoon uit nederland vertrekken
Die kans is groot omdat het een ingestudeerd stukje is. Ze wordt ook betaald o dat te doen, dat is/was haar werk.quote:Op vrijdag 25 september 2015 23:26 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Vele dus.. En jij reageert daar grof op. Je ontkent haar verhaal. Alsof ze dat maar verzint .
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
IIs dat je mening over wat Gerda zei ? Tjonge wat een vooroordeel weer . Ik zal maar niet jouw stijl overnemen en dat in het hokje racisme zetten.quote:Op vrijdag 25 september 2015 23:36 schreef Montagui het volgende:
terwijl de gekwetste een onjuiste opvoeding heeft gekregen doordat diens ouders Zwarte Piet misbruiken voor hun eigen issues mbt racisme en discriminatie.
Als Gerda blank was geweest met een dikke reet, dan was dat stukje daar overgegaan.quote:Op vrijdag 25 september 2015 23:19 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Jij maakt er een politiek standpunt van. Gerda vertelt gewoon dat vele donkere mensen voor zwarte piet worden uitgemaakt en dat het niet leuk is.
Blijkbaar wil je dat niet weten , dus. Heel normaal hoor, dat is de collectieve verdringing
quote:Op vrijdag 25 september 2015 23:41 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Die kans is groot omdat het een ingestudeerd stukje is. Ze wordt ook betaald o dat te doen, dat is/was haar werk.ja ok........ ontkenning...Dat is die collectieve verdringing wat ik eerder zei.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Toevallig heb ik Gerda eens horen spreken over deze sketch... Ze meent werkelijk wat ze zei.
en daarbij: ik heb het serieus nog nooit gehoord.quote:Op vrijdag 25 september 2015 23:19 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Jij maakt er een politiek standpunt van. Gerda vertelt gewoon dat vele donkere mensen voor zwarte piet worden uitgemaakt en dat het niet leuk is.
Blijkbaar wil je dat niet weten , dus. Heel normaal hoor, dat is de collectieve verdringing
Laat maar...... bij voorbaat wil je niet weten wat en waarom ze zei.quote:Op vrijdag 25 september 2015 23:43 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Als Gerda blank was geweest met een dikke reet, dan was dat stukje daar overgegaan.
Als Gerda een bril had gehad, dan was dat stukje daarover gegaan.
Als Gerda in een rolstoel...
Moet ik nog even doorgaan?
Veel donkere mensen willen helemaal niet telkens roepen dat ze dit soort dingen niet leuk vinden.quote:Op vrijdag 25 september 2015 23:45 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
en daarbij: ik heb het serieus nog nooit gehoord.
Klopt... Gerda had het niet over ZP en racisme afschaffen, ze had het er wel over waarom veel donkere mensen dat gedoe niet zo feestelijk vinden.quote:Zwarte Piet afschaffen is een optie, een andere optie is om degene die dat meent te moeten zeggen hierop te wijzen. En dat is wat er in dat stukje gebeurde, Gerda had het niet over racisme of afschaffen....
Ik hou persoonlijk ook niet van het zomercarnaval en de bijbehorende discriminerende leuzen naar blanken en de jaarlijkse straatrellen na het carnaval. Maar laat ze lekker, mij zie je er niet meer, maar veel plezier op je feestje.quote:Op vrijdag 25 september 2015 23:49 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Veel donkere mensen willen helemaal niet telkens roepen dat ze dit soort dingen niet leuk vinden.
Daarom hoor je het ook niet of niet veel.
[..]
Klopt... Gerda had het niet over ZP en racisme afschaffen, ze had het er wel over waarom veel donkere mensen dat gedoe niet zo feestelijk vinden.
Als je de mensen die voor verandering van ZP zijn al op voorhand gaat vertellen wat hun motivatie is dan zal er nooit een dialoog ontstaan. Dan kun je beter een gesprek met jezelf aangaan.quote:Op zaterdag 26 september 2015 09:37 schreef Montagui het volgende:
Kunnen de anti-Pieten ook een 'open brief' schrijven waarin duidelijk uitgelegd en onderbouwd wordt waarom ZP racisme IS? Dan komen we tenminste ergens met een dialoog.![]()
https://www.brainpickings(...)ort-rules-criticism/quote:How to compose a successful critical commentary:
1.You should attempt to re-express your target's position so clearly, vividly, and fairly that your target says, "Thanks, I wish I'd thought of putting it that way."
2.You should list any points of agreement (especially if they are not matters of general or widespread agreement).
3.You should mention anything you have learned from your target.
4.Only then are you permitted to say so much as a word of rebuttal or criticism.
Neuh, maar verder dan de kreet 'ZP = racisme' en 'ik voel het zo' zijn we nog niet gekomen.quote:Op zaterdag 26 september 2015 10:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je de mensen die voor verandering van ZP zijn al op voorhand gaat vertellen wat hun motivatie is dan zal er nooit een dialoog ontstaan. Dan kun je beter een gesprek met jezelf aangaan.
Was jij erbij trouwens, in Den Haag?
PS:
[..]
https://www.brainpickings(...)ort-rules-criticism/
Dan zal ik je er nog 1 geven: ik heb de pest aan mensen die het sinterklaasfeest omtoveren tot 'de belangrijkste politieke kwestie van dit moment', zoals dat hier op FOK gebeurt. Wat mij betreft is het een totale nonissue. Figuren zoals in het boven gelinkte filmpje ben ik allergisch voor.quote:Op zaterdag 26 september 2015 10:27 schreef Montagui het volgende:
[..]
Neuh, maar verder dan de kreet 'ZP = racisme' en 'ik voel het zo' zijn we nog niet gekomen.
"Want het is traditie". Veel meer dan dat heb ik ook nog niet gehoord uit het 'pro-piet' kamp.quote:Op zaterdag 26 september 2015 10:27 schreef Montagui het volgende:
Dan hebben de pro-Pieten hun punt toch stukken beter verwoord.
Duidelijk. Jij geeft niets om traditie, anderen wel. En die anderen hebben hun reden waarom de traditie van (met name zwarte) Zwarte Piet gehandhaafd moet blijven goed onderbouwd.quote:Op zaterdag 26 september 2015 10:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dan zal ik je er nog 1 geven: ik heb de pest aan mensen die het sinterklaasfeest omtoveren tot 'de belangrijkste politieke kwestie van dit moment', zoals dat hier op FOK gebeurt. Wat mij betreft is het een totale nonissue. Figuren zoals in het boven gelinkte filmpje ben ik allergisch voor.
https://decorrespondent.n(...)t/125792040-55243556
[..]
"Want het is traditie". Veel meer dan dat heb ik ook nog niet gehoord uit het 'pro-piet' kamp.
Alsof kinderen dat iets kan schelen.
Als "traditie" het enige argument is kan het wat mij betreft niet snel genoeg worden afgeschaft.
Anders dan 'het is traditie en ik vind traditie belangrijk'? Want dat klinkt vooral als dogma, niet als een onderbouwing.quote:Op zaterdag 26 september 2015 11:15 schreef Montagui het volgende:
[..]
Duidelijk. Jij geeft niets om traditie, anderen wel. En die anderen hebben hun reden waarom de traditie van (met name zwarte) Zwarte Piet gehandhaafd moet blijven goed onderbouwd.
Goed argument. Not.quote:Op zaterdag 26 september 2015 11:15 schreef Montagui het volgende:
Maar ja, als je al niet geïnteresseerd bent in de traditie dan houdt de discussie waarom wel, waarom niet met jou al snel op.
Ik geloof er niks van. Ik heb t idg nog nooit iemand horen vertellen. Iedereen vond sint en piet gewoon léuk. Opeens begint er iemand te klagen en voor we een paar jaar verder zijn hebben er opeens veel meer mensen problemen mee.... Goh hoe zou dat nu komen ? Opgeklopte flauwekul !quote:Op vrijdag 25 september 2015 23:21 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ze vertelt gewoon wat vele donkere mensen voelen zo in de sintperiode.
Jij vind dat donkere mensen zo niet mogen voelen ?
Ik heb sint en piet nooit leuk gevonden. Als kind vond ik ze vooral eng, en het moment dat mijn ouders mij vertelden dat ze niet bestonden was de eerste keer in mijn leven dat ik mij realiseerde dat volwassen mensen konden liegen. Ik was daar ontzettend kwaad over.quote:Op zaterdag 26 september 2015 11:27 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Ik geloof er niks van. Ik heb t idg nog nooit iemand horen vertellen. Iedereen vond sint en piet gewoon léuk.
Verdiep je eens in de traditie......oh wacht.....dat boeit je niet. Anders zou je weten dat 'het is traditie en ik vind traditie belangrijk' geen loze maar een onderbouwde kreet is.quote:Op zaterdag 26 september 2015 11:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Anders dan 'het is traditie en ik vind traditie belangrijk'? Want dat klinkt vooral als dogma, niet als een onderbouwing.
Maar goed, je vind de traditie niks. Wat vind je dan van de kreet 'Zwarte piet IS racisme'?quote:Op zaterdag 26 september 2015 11:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb sint en piet nooit leuk gevonden. Als kind vond ik ze vooral eng, en het moment dat mijn ouders mij vertelden dat ze niet bestonden was de eerste keer in mijn leven dat ik mij realiseerde dat volwassen mensen konden liegen. Ik was daar ontzettend kwaad over.
Nou kunnen kinderen over vanalles en nog wat boos worden, maar als ik er nu op terugkijk was dat wel terecht.
In feite is het een soort religie voor kinderen, en daar ben ik bepaald geen voorstander van. Of het nou echte religies betreft of dit soort nepreligies.
Ik vind het idee dat tradities belangrijk zijn psychologisch en sociaal-cultureel juist buitengewoon interessant.quote:Op zaterdag 26 september 2015 11:34 schreef Montagui het volgende:
[..]
Verdiep je eens in de traditie......oh wacht.....dat boeit je niet. Anders zou je weten dat 'het is traditie en ik vind traditie belangrijk' geen loze maar een onderbouwde kreet is.
Die hoor ik voornamelijk vanuit de monden van pro-pieters, en vind ik nauwelijks interessant als argument in deze discussie. Het lijkt vooral een stroman.quote:Op zaterdag 26 september 2015 11:35 schreef Montagui het volgende:
[..]
Maar goed, je vind de traditie niks. Wat vind je dan van de kreet 'Zwarte piet IS racisme'?
Overal is wel een uitzondering op. Religie heeft niks met sint en piet te maken.quote:Op zaterdag 26 september 2015 11:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb sint en piet nooit leuk gevonden. Als kind vond ik ze vooral eng, en het moment dat mijn ouders mij vertelden dat ze niet bestonden was de eerste keer in mijn leven dat ik mij realiseerde dat volwassen mensen konden liegen. Ik was daar ontzettend kwaad over.
Nou kunnen kinderen over vanalles en nog wat boos worden, maar als ik er nu op terugkijk was dat wel terecht.
In feite is het een soort religie voor kinderen, en daar ben ik bepaald geen voorstander van. Of het nou echte religies betreft of dit soort nepreligies.
Niet?quote:Op zaterdag 26 september 2015 11:41 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Religie heeft niks met sint en piet te maken.
Spaar je energie maar voor betere zaken, ik ga echt geen discussie over religie met jou aan in dit topic. En ergens anders ook niet.quote:Op zaterdag 26 september 2015 11:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
Niet?
Nou is de vraag wat religie precies is een buitengewoon lastig vraagstuk waar filosofen lang het hoofd over hebben gebroken. Maar wat mij betreft heeft het veel van de belangrijke kenmerken van religie.
Wat is religie volgens jou?
Prima hoor. Maar dan blijft mijn bezwaar tegen deze traditie natuurlijk gewoon staan.quote:Op zaterdag 26 september 2015 11:55 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Spaar je energie maar voor betere zaken, ik ga echt geen discussie over religie met jou aan in dit topic. En ergens anders ook niet.
Hoeveel Nederlanders worden niet voor kaaskop uitgemaakt? Rooien voor vuurtoren, Indiërs voor pinda? En dat het hele jaar door! Dit is gezeur.quote:Op vrijdag 25 september 2015 23:19 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Uiteraard, maar dat is ook niet voor verandering vatbaar.quote:Op zaterdag 26 september 2015 12:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Prima hoor. Maar dan blijft mijn bezwaar tegen deze traditie natuurlijk gewoon staan.
Dat vinden die mensen toch ook niet bepaald tofquote:Op zaterdag 26 september 2015 12:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Hoeveel Nederlanders worden niet voor kaaskop uitgemaakt? Rooien voor vuurtoren, Indiërs voor pinda? En dat het hele jaar door! Dit is gezeur.
Lekker hoorquote:Zwarte kindjes, die niet leren dat Zwarte Piet racisme zou zijn, voelen zich heel wat dat ze op Zwarte Piet lijken. Zwarte Piet is voor veel kindjes een soort Held. Wie wil daar nu niet op lijken! Juist, kindjes die geïndoctrineerd zijn met waanideeën dat Zwarte Piet de draak steekt met de slavernij!
Ik in elk geval niet.quote:Op zaterdag 26 september 2015 13:30 schreef KoosVogels het volgende:
Is een van jullie wel eens uitgemaakt voor kaaskop?
Prima dat je voor ZP ben, maar ga aub niet van die onzin lopen verkondigen.quote:Op zaterdag 26 september 2015 12:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Hoeveel Nederlanders worden niet voor kaaskop uitgemaakt? Rooien voor vuurtoren, Indiërs voor pinda? En dat het hele jaar door! Dit is gezeur.
Zwarte kindjes, die niet leren dat Zwarte Piet racisme zou zijn, voelen zich heel wat dat ze op Zwarte Piet lijken. Zwarte Piet is voor veel kindjes een soort Held. Wie wil daar nu niet op lijken! Juist, kindjes die geïndoctrineerd zijn met waanideeën dat Zwarte Piet de draak steekt met de slavernij!
Hoezo is dit onzin? Net zoals je kinderen een positief beeld kan aanpraten over piet, kan dat dus ook negatief.quote:Op zaterdag 26 september 2015 13:32 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Prima dat je voor ZP ben, maar ga aub niet van die onzin lopen verkondigen.
Zwarte kinderen vinden het helemaal te gek gaaf dat ze op ZP lijken?quote:Op zaterdag 26 september 2015 13:36 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Hoezo is dit onzin? Net zoals je kinderen een positief beeld kan aanpraten over piet, kan dat dus ook negatief.
Los daarvan zijn mensen die anderen pinda's, kaaskoppen of zwarte pieten noemen gewoon niet helemaal lekker, dat is nooit grappig
Waar zeg ik dat? Los daarvan, die zijn er zeer zeker. Mijn achterneefjes bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 26 september 2015 13:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zwarte kinderen vinden het helemaal te gek gaaf dat ze op ZP lijken?
Gezeur is systematisch mensen niet serieus nemen als ze aangeven bepaalde naampjes naar hun toe niet leuk vinden.quote:Op zaterdag 26 september 2015 12:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Je negeert die zgn ZP -grapjes over donkere mensen. Het zijn voor vele donkere mensen geen leuke grapjes . Jij veegt dat van tafel.quote:Juist, kindjes die geïndoctrineerd zijn met waanideeën dat Zwarte Piet de draak steekt met de slavernij!
Ik ben altijd vatbaar voor argumenten. Alleen vind ik "ik ga echt geen discussie met jou aan" als argument niet erg sterk.quote:Op zaterdag 26 september 2015 13:25 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Uiteraard, maar dat is ook niet voor verandering vatbaar.
Ik zeg tegen Gia: loop geen onzin te verkondigen. Die onzin sloeg op dat gelul over zwarte kindertjes die het tof zouden vinden om op ZP te lijken.quote:
Onderbouw eerst maar eens waarom het gelul is dat kinderen zwarte piet een held kunnen vinden. Dat kan (en gebeurt) namelijk wel gewoon. Of denk je echt dat een zwart kind, zwarte piet per definitie geen held kan vinden?quote:Op zaterdag 26 september 2015 13:46 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik zeg tegen Gia: loop geen onzin te verkondigen. Die onzin sloeg op dat gelul over zwarte kindertjes die het tof zouden vinden om op ZP te lijken.
Waarop jij zegt: hoezo is dat onzin?
Waar zeg ik dat kinderen Zwarte Piet geen held kunnen vinden?quote:Op zaterdag 26 september 2015 13:47 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Onderbouw eerst maar eens waarom het gelul is dat kinderen zwarte piet een held kunnen vinden. Dat kan (en gebeurt) namelijk wel gewoon.
Ik denk dat ik je quote verkeerd gelezen heb dan.quote:Op zaterdag 26 september 2015 13:49 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat kinderen Zwarte Piet geen held kunnen vinden?
Of lees ik het verkeerd?quote:Op zaterdag 26 september 2015 13:46 schreef KoosVogels het volgende:
Die onzin sloeg op dat gelul over zwarte kindertjes die het tof zouden vinden om op ZP te lijken.
Kinderen vinden alles dat je ze vertelt dat ze moeten vinden. Kinderen bijbrengen dat zwarte piet een held is komt wat curieus op me over. Er zijn vast ouders die dat doen, maar ik heb het nog nooit gezien.quote:Op zaterdag 26 september 2015 13:47 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Onderbouw eerst maar eens waarom het gelul is dat kinderen zwarte piet een held kunnen vinden. Dat kan (en gebeurt) namelijk wel gewoon. Of denk je echt dat een zwart kind, zwarte piet per definitie geen held kan vinden?
Waarom is dat curieus? Dan is persoonsverheerlijking van de Sint ook curieus.quote:Op zaterdag 26 september 2015 13:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Kinderen vinden alles dat je ze vertelt dat ze moeten vinden. Kinderen bijbrengen dat zwarte piet een held is komt wat curieus op me over. Er zijn vast ouders die dat doen, maar ik heb het nog nooit gezien.
Heel goed, dat is het ook.quote:Op zaterdag 26 september 2015 13:51 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Waarom is dat curieus? Dan is persoonsverheerlijking van de Sint ook curieus.
Het ging over het tof vinden om op ZP te lijken.quote:Op zaterdag 26 september 2015 13:50 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik denk dat ik je quote verkeerd gelezen heb dan.
[..]
Of lees ik het verkeerd?
Tja het zijn beide fictieve figuren.. ik persoonlijk vind dat er te zwaar aan getild word door beide partijen, een constructieve oplossing word (of is al) onmogelijk op deze manier. Er word te heftig gereageerd aan zowel de extreme pro als anti figuren. Beiden intens triest.quote:
Iemand een baas, maar niet tof vinden is wel een beetje raar is het niet.quote:Op zaterdag 26 september 2015 13:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het ging over het tof vinden om op ZP te lijken.
Dat donkere kinderen ZP een baas vinden, betekent niet dat ze blij zijn dat ze op hem lijken, zoals Gia beweert.
Ik denk dat mijn bezwaren al een stuk minder zouden zijn als het geen traditie was om kinderen in de illusie te laten verkeren dat dat geen fictieve figuren zijn. Maar goed, dan wordt het natuurlijk een wat idiote vertoning. En zwarte piet een held noemen wordt dan wel heel lastig.quote:Op zaterdag 26 september 2015 13:54 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Tja het zijn beide fictieve figuren..
Godsamme, snap je het nou nog niet?quote:Op zaterdag 26 september 2015 13:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Iemand een baas, maar niet tof vinden is wel een beetje raar is het niet.
Nee, maar heb je al ooit een demonstratie gezien tegen het schelden met kaaskop, vuurtoren of pinda? Ik niet.quote:Op zaterdag 26 september 2015 13:26 schreef Falco het volgende:
Dat vinden die mensen toch ook niet bepaald tof
Het is dat ik geen foto van dat zwarte jongetje hier ga plaatsen, maar hij vindt het hartstikke tof dat hij op zwarte piet lijkt. Waarom, omdat hij zo opgevoed is. Je kunt kleine kinderen best bijbrengen dat het juist leuk is, om te lijken op zo'n geliefd personage. Maar dat willen de racisme-schreeuwende ouders niet. Die leren hun kinderen vooral dat het erg is, als je ZP genoemd wordt.quote:Op zaterdag 26 september 2015 13:46 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik zeg tegen Gia: loop geen onzin te verkondigen. Die onzin sloeg op dat gelul over zwarte kindertjes die het tof zouden vinden om op ZP te lijken.
Waarop jij zegt: hoezo is dat onzin?
Heb het al eerder gezegd: Waarom niet gewoon iedereen zelf laten weten of ze Sinterklaas vieren of niet en of ze dat met zwarte, bruine of andersgekleurde Zwarte Pieten willen doen? Leven en laten leven. Kinderen thuis houden van school, omdat er een bruine ZP komt, is natuurlijk not done, net zo goed niet als kinderen thuishouden van school omdat er ook gekleurde ZP-en komen.quote:Op zaterdag 26 september 2015 13:54 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Tja het zijn beide fictieve figuren.. ik persoonlijk vind dat er te zwaar aan getild word door beide partijen, een constructieve oplossing word (of is al) onmogelijk op deze manier. Er word te heftig gereageerd aan zowel de extreme pro als anti figuren. Beiden intens triest.
Geen aanname. Ik ken zo'n kindje. Blanke ouders, Chinees broertje en hij lijkt lekker op Zwarte Piet en vindt dat keigaaf!!quote:Op zaterdag 26 september 2015 13:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Godsamme, snap je het nou nog niet?
Gia schreef: zwarte kinderen vinden het vast hartstikke tof om op ZP te lijken. Dat lijkt mij nogal een aanname. Het feit dat kinderen ZP tof vinden, betekent niet dat ze het ook te gek gaaf vinden om ZP genoemd te worden.
Hier redeneer je vanuit het dogma dat "zp is tof" en wie dat niet vind is kwaadaardig of gemanipuleerd door het kwaad. Dat mensen om goede redenen zp niet tof vinden is iets wat je perse niet wilt weten ...quote:Op zaterdag 26 september 2015 14:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Het is dat ik geen foto van dat zwarte jongetje hier ga plaatsen, maar hij vindt het hartstikke tof dat hij op zwarte piet lijkt. Waarom, omdat hij zo opgevoed is. Je kunt kleine kinderen best bijbrengen dat het juist leuk is, om te lijken op zo'n geliefd personage. Maar dat willen de racisme-schreeuwende ouders niet. Die leren hun kinderen vooral dat het erg is, als je ZP genoemd wordt.
Het erge is dat je over bepaalde donkere mensen heen walst. Je neemt hen niet serieus omdat ze het niet eens zijn met jouw dogma van zp is lief ...quote:Het zijn de ouders die hun kinderen leren dat ZP slecht is, dat het racisme is, en dat zwarte kindjes niet bij Sinterklaas mogen komen. Dat kan gewoon ook anders. Gewoon de traditie in stand houden en kinderen bijbrengen dat het stoer is om op ZP te lijken. Wat is daar nu zo erg aan?
Kinderen gedragen zich naar gelang hun opvoeding. Een kind, geen enkel kind, wordt geboren met een anti-Pieten gevoel. Dat wordt ze aangepraat. Gebeurt dat thuis niet, dan doet Gerda het wel in Sesamstraat. Werkelijk schandalig om kinderen aan te leren dat ze zich bij het minste of geringste, een FEEST nota bene, gediscrimineerd moeten voelen, omdat ze dezelfde huidskleur hebben als Zwarte Piet geschminkt is.quote:Op zaterdag 26 september 2015 15:09 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Goede onderbouwing wel. Statistisch zeer verantwoord.
kaaskop, brilsmurf, zwarte piet, dit, dat, allesquote:Op zaterdag 26 september 2015 13:30 schreef KoosVogels het volgende:
Is een van jullie wel eens uitgemaakt voor kaaskop?
Nou nee...het schandalige is dat jij het idee van ' ZP is lief' tot een dogma verheft en kritiek rond die figuur perse niet wilt overdenken. Je gaat ervan uit dat kinderen altijd spontaan ZP-lover worden en wie dat niet wordt heeft kwaadwillige ouders.quote:Op zaterdag 26 september 2015 15:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Kinderen gedragen zich naar gelang hun opvoeding. Een kind, geen enkel kind, wordt geboren met een anti-Pieten gevoel. Dat wordt ze aangepraat. Gebeurt dat thuis niet, dan doet Gerda het wel in Sesamstraat. Werkelijk schandalig om kinderen aan te leren dat ze zich bij het minste of geringste, een FEEST nota bene, gediscrimineerd moeten voelen, omdat ze dezelfde huidskleur hebben als Zwarte Piet geschminkt is.
Is dat veel dan ? Wat is je bron?quote:Waarom spelen eigenlijk zoveel kleurlingen voor Zwarte Piet?
Ja, dat zei ik reeds eerder in het topic ook al. Niemand vind het leuk om pinda, kaaskop of zwarte piet genoemd te worden. Omdat dat gezegd word met een racistische ondertoon, of zijn kaas en pinda's ook racistisch. Of een aap, of weet ik veel wat. Het is maar net welke invulling mensen er aan gevenquote:Op zaterdag 26 september 2015 13:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Godsamme, snap je het nou nog niet?
Gia schreef: zwarte kinderen vinden het vast hartstikke tof om op ZP te lijken. Dat lijkt mij nogal een aanname. Het feit dat kinderen ZP tof vinden, betekent niet dat ze het ook te gek gaaf vinden om ZP genoemd te worden.
Ik ken een geadopteerd meisje, ze komt uit Ghana.quote:Op zaterdag 26 september 2015 15:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Kinderen gedragen zich naar gelang hun opvoeding. Een kind, geen enkel kind, wordt geboren met een anti-Pieten gevoel. Dat wordt ze aangepraat. Gebeurt dat thuis niet, dan doet Gerda het wel in Sesamstraat. Werkelijk schandalig om kinderen aan te leren dat ze zich bij het minste of geringste, een FEEST nota bene, gediscrimineerd moeten voelen, omdat ze dezelfde huidskleur hebben als Zwarte Piet geschminkt is.
Waarom spelen eigenlijk zoveel kleurlingen voor Zwarte Piet? Voelen die zich niet gediscrimineerd?
Werkelijk. Het is pure indoctrinatie.
Als die zwarte oproerkraaiers nou eens ophouden met het totaal willen verbieden van Zwarte Piet en iedereen zelf laten bepalen of ze een rode, groene, bruine of zwarte Zwarte Piet willen, dan waren we een heel eind met deze discussie.
Dat zieke mensen generatieslang hun kinderen blijven indoctrineren dat ze gediscrimineerd worden om hun huidskleur is zeer laakbaar. Dan houd je dit ook zelf in stand.
Ik ben wat dat betreft kleurenblind. Tuurlijk zie je wel of je met een oosters, donker of lichtgekleurd persoon spreekt, maar ik vind de ene daarom niet beter, intelligenter of dommer dan de ander.
Ik heb pas wat tegen een bepaalde groep mensen als die groep zichzelf vanwege gemeenschappelijke kenmerken afzetten tegen de maatschappij en daarbij geweld niet schuwen. Maar dat is die groep alleen.
Ik heb niks tegen moslims, behalve tegen diegenen die zich, vanwege hun geloof, niet aan de algemeen geldende normen en waarden wensen te houden.
Maar dan alleen ook tegen die mensen en niet hun geloofsgenoten in het algemeen.
Ik heb ook niks tegen de Syrische vluchtelingen. De meesten zijn zeer dankbaar voor zelfs het allerkleinste beetje hulp. Maar er zijn er ook bij wie niks goed genoeg is. Tegen die laatste groep heb ik wel een antipathie.
???quote:Op zaterdag 26 september 2015 11:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die hoor ik voornamelijk vanuit de monden van pro-pieters, en vind ik nauwelijks interessant als argument in deze discussie. Het lijkt vooral een stroman.
En met jouw velen. Veel tradities staan zelfs op de culturele werelderfgoedlijst. Onze Sinterklaastraditie zou daar niet op misstaan als cultureel erfgoed van een klein stukje wereld.quote:Op zaterdag 26 september 2015 11:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik vind het idee dat tradities belangrijk zijn psychologisch en sociaal-cultureel juist buitengewoon interessant.
Voor alle duidelijkheid: ik hoor voornamelijk pro-pieters krijsen over wat anti-pieters zouden zeggen.quote:Op zondag 27 september 2015 08:33 schreef Montagui het volgende:
[..]
???
[ afbeelding ]
Daar komt het vandaan, niet van de pro-Pieters.
Nauwelijks interessant? Dat is wegwuiven van juist hét punt in de discussie en oorzaak van de polarisatie...
quote:Op zondag 27 september 2015 08:35 schreef Montagui het volgende:
Veel tradities staan zelfs op de culturele werelderfgoedlijst. Onze Sinterklaastraditie zou daar niet op misstaan als cultureel erfgoed van een klein stukje wereld.
Persoonlijk vind ik het geen heel sterk argument, zeker niet in die verwoording.quote:Op zondag 27 september 2015 11:41 schreef sp3c het volgende:
tuurlijk is het wel een goed argument, de vraag is of het opweegt tegen de argumenten die er tegenover gezet worden
Volgens mij heb ik ook al wat andere argumenten aangedragen in dit topic. Helaas worden zulke argumenten zo snel mogelijk vergeten omdat het nou eenmaal makkelijker schieten is op een neger die "is racisme" roept.quote:Op zondag 27 september 2015 11:41 schreef sp3c het volgende:
zolan dat niet verder komt dan 'isracisme' zie ik geen reden om iets te veranderen
het zijn beiden geen achterlijke standpuntenquote:Op zondag 27 september 2015 11:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik het geen heel sterk argument, zeker niet in die verwoording.
[..]
Volgens mij heb ik ook al wat andere argumenten aangedragen in dit topic. Helaas worden zulke argumenten zo snel mogelijk vergeten omdat het nou eenmaal makkelijker schieten is op een neger die "is racisme" roept.
En zolang pro-pieters op die manier het debat blijven benaderen zal de discussie nooit dit niveau ontstijgen:
Dan polariseert de boel alleen maar verder. En dan vind ik het niet geheel terecht om alleen het anti-piet kamp de schuld te geven van die polarisatie.
Dan blijft het "ies racisme" vs "ies traditie", wat allebei achterlijke standpunten zijn.
In mijn beleving is het buitengewoon eenvoudig schieten op beide.quote:Op zondag 27 september 2015 12:34 schreef sp3c het volgende:
[..]
het zijn beiden geen achterlijke standpunten
dat is de slogan he, niet het argumentquote:Op zondag 27 september 2015 12:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
In mijn beleving is het buitengewoon eenvoudig schieten op beide.
"Het is racisme" is eenvoudig onjuist omdat de meeste mensen die het sinterklaasfeest vieren daar geen racistische bedoelingen mee hebben. Overigens heb ik bij de meeste pro-pieters wel het gevoel dat ze deze discussie misbruiken om er een immigrantendebat van te maken, maar dat wil niet zeggen dat het sinterklaasfeest met racistische bedoelingen wordt gevierd.
"Het is traditie" is eenvoudig een drogreden en geen argument om het feest in deze vorm te blijven vieren. Als dat het enige argument is dat er bestaat om het sinterklaasfeest in stand te houden dan staat het sinterklaasfeest er slecht voor.
wijze woorden idd, ik raad je aan ze te lezenquote:Op zondag 27 september 2015 12:39 schreef Molurus het volgende:
How to compose a successful critical commentary:
1.You should attempt to re-express your target's position so clearly, vividly, and fairly that your target says, "Thanks, I wish I'd thought of putting it that way."
2.You should list any points of agreement (especially if they are not matters of general or widespread agreement).
3.You should mention anything you have learned from your target.
4.Only then are you permitted to say so much as a word of rebuttal or criticism.
Ik heb daar twee problemen mee:quote:Op zondag 27 september 2015 12:46 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat is de slogan he, niet het argument
het is niet racisme, mensen ervaren het als racistisch, de zwarte knecht van de blanke man, zwart als roet, bedoelt toch goed etc.
Of die aanpassingen het probleem oplossen heb ik grote twijfels bij. Deze discussie gaat nog jaren zo door als je het mij vraagt.quote:Op zondag 27 september 2015 12:46 schreef sp3c het volgende:
het is lastig te ontkennen dat er op zijn zacht gezecht een aantal scherpe randjes aanzaten, die zijn inmiddels aangepast
Nogmaals, ik denk niet dat dit de controverse gaat oplossen. Jij wel?quote:Op zondag 27 september 2015 12:46 schreef sp3c het volgende:
zelfde met de traditie, het feest speelt zich toch vooral af in de woonkamers, dan is het gek als het op straat ineens heel anders aan toe gaat ... dan maak je de boel kapot
dan vind ik het een mooie middenweg als de scherpe randjes er aan de ene kant af gaan en piet aan de andere kant zwart kan blijven
Ik zou graag zien dat de discussie het niveau van dat filmpje zou ontstijgen. Ik zie daar echter niets van terug. Beide kanten geven er de voorkeur aan om te schieten op de slechtste vertegenwoordigers van het andere kamp. Dat was mijn punt. (En niet zozeer dat het filmpje een verzameling debielen toont, dat ziet hoop ik iedereen wel.)quote:Op zondag 27 september 2015 12:46 schreef sp3c het volgende:
het is te gemakkelijk om maar te zeggen 'die shit is achterlijk' en dat filmpje met die achterlijken te spammen alsof dat wel een goed argument is voor iets
Dat heb ik gedaan, en ik doe mijn uiterste best ernaar te leven.quote:Op zondag 27 september 2015 12:47 schreef sp3c het volgende:
[..]
wijze woorden idd, ik raad je aan ze te lezen
En mijn hartelijke dank voor het illustreren van het punt dat ik hier maakte:quote:Op zondag 27 september 2015 12:47 schreef Ketho het volgende:
In Japan kunnen ze hun cultuur en tradities gewoon behouden omdat ze geen achterlijk volk binnen laten, en anders worden die er alsnog uit gezet. Maar liefst 98% daar zijn autochtonen, waar Nederland dat voor 79% is![]()
Anders ga je dit zien daar op straat![]()
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 27 september 2015 12:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Overigens heb ik bij de meeste pro-pieters wel het gevoel dat ze deze discussie misbruiken om er een immigrantendebat van te maken, maar dat wil niet zeggen dat het sinterklaasfeest met racistische bedoelingen wordt gevierd.
wmb IS het probleem opgelost, nu moeten we het gewoon geen aandacht meer gevenquote:Op zondag 27 september 2015 12:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb daar twee problemen mee:
1) Het is in elk geval niet mijn slogan, hoewel er ongetwijfeld mensen zijn die het als slogan gebruiken.
2) De slogan wordt door het pro-piet kamp wel degelijk uitgelegd als argument. Wat aanvoelt als een stropop. "Het komt racistisch over" is in elk geval al een veel sterkere verwoording van het argument, en die wordt gemakshalve door iedereen genegeerd.
[..]
Of die aanpassingen het probleem oplossen heb ik grote twijfels bij. Deze discussie gaat nog jaren zo door als je het mij vraagt.
[..]
Nogmaals, ik denk niet dat dit de controverse gaat oplossen. Jij wel?
Pas op: ik vraag hier niet of het de controverse zou moeten oplossen.
[..]
Ik zou graag zien dat de discussie het niveau van dat filmpje zou ontstijgen. Ik zie daar echter niets van terug. Beide kanten geven er de voorkeur aan om te schieten op de slechtste vertegenwoordigers van het andere kamp. Dat was mijn punt. (En niet zozeer dat het filmpje een verzameling debielen toont, dat ziet hoop ik iedereen wel.)
Als het probleem opgelost was dan zouden we niet in september aan deel 8 van dit topic zitten. En het is mijn inschatting dat dit volgend jaar weer exact hetzelfde zal zijn. (Tenzij het sinterklaasfeest geheel is afgeschaft, maar ook dat zie ik niet gebeuren.)quote:Op zondag 27 september 2015 13:44 schreef sp3c het volgende:
[..]
wmb IS het probleem opgelost, nu moeten we het gewoon geen aandacht meer geven
Vorig jaar rond deze tijd op topic nummer 17! Of het heeft te maken met de algehele teloorgang van FOK! of de discussie wordt belegen, maar het valt eigenlijk wel mee en ik denk echt dat de stemming gaat omslaan en dat er niet zoveel waarde meer gehecht wordt in welke kleur Piet zich schminkt.quote:Op zondag 27 september 2015 16:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als het probleem opgelost was dan zouden we niet in september aan deel 8 van dit topic zitten. En het is mijn inschatting dat dit volgend jaar weer exact hetzelfde zal zijn. (Tenzij het sinterklaasfeest geheel is afgeschaft, maar ook dat zie ik niet gebeuren.)
Dit wordt inderdaad ook bevestigd door allerlei onderzoeken. Eigenlijk best triest zo'n verkapte vorm van racisme.quote:Overigens wel geheel met je eens dat er teveel aandacht aan wordt geschonken. Normaal mijd ik de discussies daarover op FOK. Zoals gezegd: ik kan me niet onttrekken aan de indruk dat dit topic wordt misbruikt in het kader van het immigratie- en integratiedebat door types zoals Ketho die graag het beeld in stand houden dat de kritiek uitsluitend komt van zwarte mensen en buitenlanders.
Over welke onderzoeken gaat dit dan?quote:Op zondag 27 september 2015 17:00 schreef Falco het volgende:
[..]
Dit wordt inderdaad ook bevestigd door allerlei onderzoeken. Eigenlijk best triest zo'n verkapte vorm van racisme.
maar die willen het waarschijnlijk helemaal niet afschaffen met de rascisme kaart maar b.v. omdat het te commericeel is, gok ik?quote:Op zondag 27 september 2015 17:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik ken best wel wat mensen die het sinterklaasfeest zouden willen afschaffen. Maar stuk voor stuk zijn dat rasechte Nederlanders.
Dat argument heb ik nog niet gehoord, maar ik vind hem niet onaardig. Maar uiteenlopend, dat het racistisch overkomt hoor je ook wel.quote:Op zondag 27 september 2015 18:24 schreef mschol het volgende:
[..]
maar die willen het waarschijnlijk helemaal niet afschaffen met de rascisme kaart maar b.v. omdat het te commericeel is, gok ik?
Wat is de slechte gewoonte van de Sinterklaastraditie dan?quote:Op zondag 27 september 2015 11:00 schreef Molurus het volgende:
[..]![]()
What is next? ADO op de werelderfgoedlijst?
"Het is traditie" is nou eenmaal geen goed argument om een slechte gewoonte in stand te houden. Dat geldt evenveel voor het sinterklaasfeest als voor stierenvechten. (Spanje probeert dezelfde kutsmoes als jij hier probeert.)
wmb staat voor wat mij betreftquote:Op zondag 27 september 2015 16:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als het probleem opgelost was dan zouden we niet in september aan deel 8 van dit topic zitten. En het is mijn inschatting dat dit volgend jaar weer exact hetzelfde zal zijn. (Tenzij het sinterklaasfeest geheel is afgeschaft, maar ook dat zie ik niet gebeuren.)
dat gaat van twee kantenquote:Overigens wel geheel met je eens dat er teveel aandacht aan wordt geschonken. Normaal mijd ik de discussies daarover op FOK. Zoals gezegd: ik kan me niet onttrekken aan de indruk dat dit topic wordt misbruikt in het kader van het immigratie- en integratiedebat door types zoals Ketho die graag het beeld in stand houden dat de kritiek uitsluitend komt van zwarte mensen en buitenlanders. Want "echte Nederlanders" vinden Sinterklaas geweldig.
Ze willen het Sinterklaasfeest niet afschaffen, he. Ze willen gewoon dat Piet niet meer (alleen) zwart is, omdat dat voor hun een discriminerende connotatie heeft. Dat is alles.quote:Op maandag 28 september 2015 08:13 schreef Gia het volgende:
Je bent niet verplicht het te vieren. Dat andere kinderen na het sinterklaasfeest met een mooi kado pronken en jouw kind niet, is dan aan jou om je kind uit te leggen. Maar je kunt andere mensen niet verbieden een feest te vieren, omdat jij het commercieel, racistisch, niet van deze tijd of wat dan ook, vindt.
Jehova's doen niet aan verjaardagen, maar die willen anderen toch ook niet verbieden hun verjaardag te vieren!
Dan vieren zij het toch zonder zwarte Piet? Of ze vieren het niet, maakt mij persoonlijk niet uitquote:Op maandag 28 september 2015 09:33 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Ze willen het Sinterklaasfeest niet afschaffen, he. Ze willen gewoon dat Piet niet meer (alleen) zwart is, omdat dat voor hun een discriminerende connotatie heeft. Dat is alles.
Of we zeggen gewoon niet tegen een groep burgers die ergens problemen mee hebben van "je zoekt het maar uit", maar je gaat kijken of je tegemoet kunt komen aan hun grieven.quote:Op maandag 28 september 2015 09:38 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Dan vieren zij het toch zonder zwarte Piet? Of ze vieren het niet, maakt mij persoonlijk niet uit
Dat is veel teveel gevraagd. Sinterklaas en zwarte Piet horen bij het feest. Als ze dat niet leuk vinden dan vieren ze het toch niet ?quote:Op maandag 28 september 2015 09:33 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Ze willen het Sinterklaasfeest niet afschaffen, he. Ze willen gewoon dat Piet niet meer (alleen) zwart is, omdat dat voor hun een discriminerende connotatie heeft. Dat is alles.
Democratisch vindt men dat aanpassingen niet nodig zijn. Of gaan we nu voor elk gekwetste groep aanpassingen maken?quote:Op maandag 28 september 2015 09:45 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Of we zeggen gewoon niet tegen een groep burgers die ergens problemen mee hebben van "je zoekt het maar uit", maar je gaat kijken of je tegemoet kunt komen aan hun grieven.
Sinterklaas is nu ook niet meer hetzelfde als dat het dertig jaar geleden was, dus waarom zou je je druk maken om een kleine aanpassing. Tradities veranderen met de tijd, nou en. Anders kunnen we ook vrouwen wel weer verbieden om te stemmen, dat was immers ook een mooie traditie.
Ja. Als er een minderheid boos is moet de rest daar naar luisteren. Altijd. Behalve als het mensen zijn die tegen een AZC in de buurt zijn, die moeten gewoon hun racistische kop houden. Vuile Tokkies.quote:Op maandag 28 september 2015 09:48 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Democratisch vindt men dat aanpassingen niet nodig zijn. Of gaan we nu voor elk gekwetste groep aanpassingen maken?
Deze aanname altijdquote:Op maandag 28 september 2015 09:48 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Dat is veel teveel gevraagd. Sinterklaas en zwarte Piet horen bij het feest. Als ze dat niet leuk vinden dan vieren ze het toch niet ?
Ze voelen zich gekwetst ? Jammer dan, leer er maar mee leven..... Beter maar een paar gekwetste mensen dan heleboel gekwetste mensen. Dit soort volk blijft zich gekwetst voelen. Is het niet door ZP dan vinden ze wel iets anders. Ze worden er volgens mij gelukkig van. Dus we doen ze alleen maar een plezier door er niet aan toe te geven.
Als een bedrijf ZP niet meer in het schap wil hebben heeft dat niks met democratie te maken. Dat is een keuze van dat bedrijf zelf. Blijkbaar zien ze wel iets in de klachten.quote:Op maandag 28 september 2015 09:48 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Democratisch vindt men dat aanpassingen niet nodig zijn. Of gaan we nu voor elk gekwetste groep aanpassingen maken?
Appels en peren, behalve dan dat in beide gevallen het woord minderheid voorkomt.quote:Op maandag 28 september 2015 09:49 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ja. Als er een minderheid boos is moet de rest daar naar luisteren. Altijd. Behalve als het mensen zijn die tegen een AZC in de buurt zijn, die moeten gewoon hun racistische kop houden. Vuile Tokkies.
Wie zijn dan al die mensen die kinderen voor racist uitmaken tijdens de intocht? Of de mensen die zwarte mensen voor huisnegers uitmaken omdat ze ZP wel tof vinden?quote:Op maandag 28 september 2015 10:03 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Als jij graag een Zwarte Piet wilt, dan mag dat.
Een paar gekken. De meeste mensen staan er wat genuanceerder in hoor. Zo mag Zwarte Piet van mij best een regenboogpiet worden, of een Piet met roetvegen, noem het maar op, terwijl ik niet sta te schreeuwen bij de intocht dat ZP racisme is.quote:Op maandag 28 september 2015 10:08 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Wie zijn dan al die mensen die kinderen voor racist uitmaken tijdens de intocht? Of de mensen die zwarte mensen voor huisnegers uitmaken omdat ze ZP wel tof vinden?
De mensen met een gekleurde huid die graag * discriminatie * vanwege mijn zwarte vel roepen.quote:Op maandag 28 september 2015 09:56 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Deze aanname altijd. "Dit soort volk blijft zich gekwetst voelen". Ja, je hebt altijd een gek als Quincy die overal tegenaan schopt om zelf een beetje aandacht te krijgen. Het gros van de mensen die tegen ZP zijn is geen Quincy, dat zijn mensen die vinden dat hij hier toevallig een punt heeft.
Wellicht kun je anders even specificeren wie je bedoelt met "dit soort volk"?
Waarom geen parodie op een neger en wel een parodie op een RK bischop ? Waarom ? Waarom moeten negers zich daardoor gekwetst voelen ? Er is duidelijk geen kwaad bedoelt. Ik zou er eerder trots op zijn om deel uit te mogen maken van een heel geliefd volksfeest.quote:Op maandag 28 september 2015 10:11 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Een paar gekken. De meeste mensen staan er wat genuanceerder in hoor. Zo mag Zwarte Piet van mij best een regenboogpiet worden, of een Piet met roetvegen, noem het maar op, terwijl ik niet sta te schreeuwen bij de intocht dat ZP racisme is.
Ik zie gewoon bepaalde elementen die inderdaad behoorlijk lijken op een stereotype karikatuur van een neger, en ik heb geen problemen om daar van af te stappen om van Zwarte Piet een wat moderner figuur te maken. Dat is alles.
Ach, de Sint zelf heeft ook nog wel wat veranderingen ondergaan door de jaren heen. Zo was hij ooit een boze man, die ingezet werd door de ouders om hun kinderen harder te laten werken. De kindervriend van tegenwoordig bestaat nog geen negentig jaar. Toen de opvattingen over opvoeden veranderden, veranderde Sinterklaas mee.quote:Op maandag 28 september 2015 10:16 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Waarom geen parodie op een neger en wel een parodie op een RK bischop ? Waarom ? Waarom moeten negers zich daardoor gekwetst voelen ? Er is duidelijk geen kwaad bedoelt. Ik zou er eerder trots op zijn om deel uit te mogen maken van een heel geliefd volksfeest.
Echt ik snap t gewoon niet. Ik zie het gemiep hier over als een uiting van kwaadaardigheid. Anderen geen pleziertje gunnen en lekker de boel verzieken want jou zwarte vel doet zeer....
Als het veranderd was was er waarschijnlijk genoeg vraag naar. Nu niet.quote:Op maandag 28 september 2015 10:23 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Ach, de Sint zelf heeft ook nog wel wat veranderingen ondergaan door de jaren heen. Zo was hij ooit een boze man, die ingezet werd door de ouders om hun kinderen harder te laten werken. De kindervriend van tegenwoordig bestaat nog geen negentig jaar. Toen de opvattingen over opvoeden veranderden, veranderde Sinterklaas mee.
Tevens werd Zwarte Piet vroeger gespeeld door kinderen zelf, die stoute kinderen opzochten en bedelden om snoep. Dat is ook alweer een heel andere rol dan nu.
Daarom heb ik ook geen probleem met deze verandering. Sinterklaas is nooit een traditie geweest met een vaste vorm, en op dit moment verandert de samenleving ook. Dan kan het feest gewoon weer mee veranderen om uiting te geven aan de samenleving zoals die nu is.
Toch verandert het. Blijkbaar dus wel.quote:Op maandag 28 september 2015 10:25 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Als het veranderd was was er waarschijnlijk genoeg vraag naar. Nu niet.
Zie je ook mogelijkheden voor een 'moderne' maar zwarte piet?quote:Op maandag 28 september 2015 10:11 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Een paar gekken. De meeste mensen staan er wat genuanceerder in hoor. Zo mag Zwarte Piet van mij best een regenboogpiet worden, of een Piet met roetvegen, noem het maar op, terwijl ik niet sta te schreeuwen bij de intocht dat ZP racisme is.
Ik zie gewoon bepaalde elementen die inderdaad behoorlijk lijken op een stereotype karikatuur van een neger, en ik heb geen problemen om daar van af te stappen om van Zwarte Piet een wat moderner figuur te maken. Dat is alles.
Een opgelegde verandering via NTR en door o.a. de schoolbesturen van Den Haag en Rotterdam (en dat ook nog om oneigenlijke redenen) lijkt me niet de juiste weg.quote:Op maandag 28 september 2015 10:26 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Toch verandert het. Blijkbaar dus wel.
Die doen dat niet voor niets, he. Daar zitten mensen die er van overtuigd zijn dat dit een verstandige keuze is. En het schoolbestuur en de top van de NTR lijken mij nou niet bepaald allemaal Quincy's.quote:Op maandag 28 september 2015 10:31 schreef Montagui het volgende:
[..]
Een opgelegde verandering via NTR en door o.a. de schoolbesturen van Den Haag en Rotterdam (en dat ook nog om oneigenlijke redenen) lijkt me niet de juiste weg.
Ja hoor, zo zou je bijvoorbeeld voor roetvegen kunnen kiezen. Als je dan het kroeshaar, de rode lippen en de oorbellen weghaalt heb je mijns inziens een Piet die precies past in het thema van de knecht die door de schoorsteen kwam om cadeautjes te brengen.quote:Op maandag 28 september 2015 10:28 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Zie je ook mogelijkheden voor een 'moderne' maar zwarte piet?
Overduidelijke roetpieten.quote:Op maandag 28 september 2015 10:28 schreef Prutzenberg het volgende:
Zie je ook mogelijkheden voor een 'moderne' maar zwarte piet?
IK vind een natuurlijke verandering ook geen probleem maar dat hele volksstammen mensen het gedram van beroeps aanstellers over zich heen krijgen vind ik ronduit stuitend. Ze hebben niet het recht om te proberen het plezier van mensen te verzieken omdat ze problemen hebben met hun eigen huidskleur/afkomst.quote:Op maandag 28 september 2015 10:23 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Ach, de Sint zelf heeft ook nog wel wat veranderingen ondergaan door de jaren heen. Zo was hij ooit een boze man, die ingezet werd door de ouders om hun kinderen harder te laten werken. De kindervriend van tegenwoordig bestaat nog geen negentig jaar. Toen de opvattingen over opvoeden veranderden, veranderde Sinterklaas mee.
Tevens werd Zwarte Piet vroeger gespeeld door kinderen zelf, die stoute kinderen opzochten en bedelden om snoep. Dat is ook alweer een heel andere rol dan nu.
Daarom heb ik ook geen probleem met deze verandering. Sinterklaas is nooit een traditie geweest met een vaste vorm, en op dit moment verandert de samenleving ook. Dan kan het feest gewoon weer mee veranderen om uiting te geven aan de samenleving zoals die nu is.
In deze topicserie zie ik vooral opgefokte zp-lovers drammen. Nauwelijks die 'beroepsaanstellers' .quote:Op maandag 28 september 2015 10:49 schreef deedeetee het volgende:
[..]
IK vind een natuurlijke verandering ook geen probleem maar dat hele volksstammen mensen het gedram van beroeps aanstellers over zich heen krijgen vind ik ronduit stuitend. Ze hebben niet het recht om te proberen het plezier van mensen te verzieken omdat ze problemen hebben met hun eigen huidskleur/afkomst.
Wat vind je dan van deze pieten?quote:Op maandag 28 september 2015 10:49 schreef deedeetee het volgende:
[..]
IK vind een natuurlijke verandering ook geen probleem maar dat hele volksstammen mensen het gedram van beroeps aanstellers over zich heen krijgen vind ik ronduit stuitend. Ze hebben niet het recht om te proberen het plezier van mensen te verzieken omdat ze problemen hebben met hun eigen huidskleur/afkomst.
Ik vind dat eerder een vorm van intimidatie. Het wordt steeds gekker met een klein groepje mensen dat probeert de rest van de bevolking iets af te dwingen. Dáár heb ik bezwaar tegen.quote:Op maandag 28 september 2015 10:58 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Wat vind je dan van deze pieten?
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)-de-jaren-heen.dhtml
Ook bepaald niet allemaal zwart. Zitten nog wel andere mooie foto's tussen ook.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)-de-jaren-heen.dhtml
Hier loopt bijvoorbeeld ook duidelijk een witte piet mee.
Verder zul je de Sint dit ook niet meer zo snel zien doen:
[ afbeelding ]
En dit is ook niet organisch gegaan hoor. Op een gegeven moment is ook gewoon besloten om Zwarte Piet een volwassen man te maken in plaats van kinderen, en hem op die manier de 'gemene' rol die de Sint tot dan toe had te laten overnemen. Daar kwam geen natuurlijk proces aan te pas.
Mwah, een topicserie kan alleen maar een serie worden als er voor- én tegenstanders zijn. In dit geval (op Fok!) komt dat meer neer op degenen die voor Zwarte Piet zijn vs degenen die het eens zijn met de tegenstanders.quote:Op maandag 28 september 2015 10:58 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
In deze topicserie zie ik vooral opgefokte zp-lovers drammen. Nauwelijks die 'beroepsaanstellers' .
Dat zal overal zo zijn op het internet., neem ik aan.
Wellicht kun je ook je eigen advies opvolgen, in plaats van beslissen dat alleen andere mensen zich niet zo gekwetst moeten voelen zodat jij lekker ongestoord door kan gaan met Sinterklaas vieren.quote:Op maandag 28 september 2015 11:03 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Het leven is niet volmaakt en dat is het ook nooit geweest. Leer daar mee leven en hou op met anderen lastig te vallen omdat je je dan beter voelt.
Ik vier helemaal geen sinterklaas.quote:Op maandag 28 september 2015 11:05 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Wellicht kun je ook je eigen advies opvolgen, in plaats van beslissen dat alleen andere mensen zich niet zo gekwetst moeten voelen zodat jij lekker ongestoord door kan gaan met Sinterklaas vieren.
Tevens is de discussie omtrent Zwarte Piet niet iets van tegenwoordig, zie deze poster uit 1985:quote:Bij de eerste naoorlogse intochten stormde hij langs de rijen, schudde met zijn roe, rinkelde met zijn kettingen en gooide keihard pepernoten naar de kinderen, die daar slechts aarzelend de tanden inzetten omdat het vermalen leeftijdgenootjes betrof. Een informant wist te vertellen dat in het Friese Staveren tot 1953 kinderen door Zwarte Piet in de zak werden gestopt en enkele straten verder volkomen verdoofd werden losgelaten.
Hoeveel bullshit kun je kwijt in één affiche.quote:Op maandag 28 september 2015 11:10 schreef Ludachrist het volgende:
Mooie traditie was het trouwens, jammer dat we dit ooit aangepast hebben:
[..]
Tevens is de discussie omtrent Zwarte Piet niet iets van tegenwoordig, zie deze poster uit 1985:
[ afbeelding ]
In 1998 was er ook al een andere actie omtrent de Sint, Sinterklaasje kom maar binnen zonder knecht.
Dus de kritiek is niet bepaald nieuw. Wat wel nieuw is, is dat de kritiek nu echt serieus wordt genomen. Dat lijkt mij eigenlijk meer duidelijk maken dat de mening van zwarten in de samenleving steeds serieuzer wordt genomen, niet dat men sinds kort graag kinderfeestjes verpest.
Wat goed dat jij in ieders hoofd kan kijken.quote:Op maandag 28 september 2015 11:07 schreef deedeetee het volgende:
Ik vier helemaal geen sinterklaas.
Die mensen voelen zich helemaal niet gekwetst het zeiken om te kunnen zieken. Om anderen te kwetsen. Daar erger ik me aan.
Misschien moet je die "steen des aanstoots" serieuzer nemen ?quote:Op maandag 28 september 2015 11:07 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Ik vier helemaal geen sinterklaas.
Die mensen voelen zich helemaal niet gekwetst het zeiken om te kunnen zieken. Om anderen te kwetsen. Daar erger ik me aan.
Maakt niet uit, het gaat erom dat er al ruim dertig jaar kritiek is, in meer of mindere mate, op Zwarte Piet.quote:Op maandag 28 september 2015 11:12 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Hoeveel bullshit kun je kwijt in één affiche.
Je kijkt selectief.Ik zie in deze topicserie een grote meerderheid van deelnemers die het niet eens is met de kreet " zwartepiet is racisme" Ik zie gelukkig ook mensen wel kritiek hebben op het zp-concept, maar dan genuanceerder .quote:Op maandag 28 september 2015 11:05 schreef Montagui het volgende:
[..]
Mwah, een topicserie kan alleen maar een serie worden als er voor- én tegenstanders zijn. In dit geval (op Fok!) komt dat meer neer op degenen die voor Zwarte Piet zijn vs degenen die het eens zijn met de tegenstanders.
Je kijkt selectief. Heb je een grote blinde vlek ergens ?quote:De tegenstanders zelf zie je terug op de diverse publieke podia waar de voorstanders nauwelijks aan het woord komen.
Wel langer dan dertig jaar,maar het werd collectief verdrongen.quote:Op maandag 28 september 2015 11:16 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Maakt niet uit, het gaat erom dat er al ruim dertig jaar kritiek is, in meer of mindere mate, op Zwarte Piet.
Dat ook maar nu heeft iedereen natuurlijk ook een groter publiek dankzij het internet.quote:Op maandag 28 september 2015 11:21 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wel langer dan dertig jaar,maar het werd collectief verdrongen.
Dat doodzwijgen lukt niet meer zo goed, vooral om een massa mensen zelf zo fel reageren op de kritiek.
Idd dit is tenminste geloofwaardig.quote:Op maandag 28 september 2015 11:21 schreef snakelady het volgende:
Een roetpiet vind ik zelf ook veel leuker, dat past tenminste bij het verhaal van door de schoorsteen gaan. Het is tijd dat we het jarenlange excuus dat Piet zwart is door de schoorsteen werkelijkheid gaan maken.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Als je alleen naar het zwart van de schoorsteen verhaal kijkt wel. Er zijn echter meer verhalen en die maken een roetpiet nogal onzinnig. Niet doen dus.quote:Op dinsdag 29 september 2015 19:15 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Idd dit is tenminste geloofwaardig.
Kijk! Oom Henk komt cadeautjes brengen!quote:Op maandag 28 september 2015 11:21 schreef snakelady het volgende:
Een roetpiet vind ik zelf ook veel leuker, dat past tenminste bij het verhaal van door de schoorsteen gaan. Het is tijd dat we het jarenlange excuus dat Piet zwart is door de schoorsteen werkelijkheid gaan maken.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Tijd om duidelijkheid te scheppen: we verklaren alles behalve roetpiet tot een onjuist verhaal.quote:Op dinsdag 29 september 2015 19:45 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Als je alleen naar het zwart van de schoorsteen verhaal kijkt wel. Er zijn echter meer verhalen en die maken een roetpiet nogal onzinnig. Niet doen dus.
quote:Geen zwarte piet op 42 openbare basisscholen in Utrecht
De 42 Openbare basisscholen in de stad Utrecht vieren voortaan het Sinterklaasfeest zonder zwarte piet. Alleen op deze manier is het mogelijk recht te doen aan de uitgangspunten van openbaar onderwijs en nemen de scholen hun verantwoordelijkheid in de opvoeding van jonge kinderen, zo stelt de Stichting openbaar Primair Onderwijs (SPO) Utrecht.
Het bestuur van SPO Utrecht heeft dit samen met de schooldirecteuren besloten. Belangrijk uitgangspunt van het openbaar primair onderwijs in Utrecht is dat iedereen gelijkwaardig is. “Concreet betekent dit, dat in de scholen van SPO Utrecht geen discriminatie plaatsvindt op grond van levensovertuiging, etnische afkomst, sekse, geaardheid, politieke overtuiging, uiterlijk of andere kenmerken. De figuur van Zwarte Piet heeft echter racistische aspecten. Dit blijkt ook uit recente uitspraken van het College van de Rechten van de Mens, de Rechtbank Amsterdam en de mensenrechtenwerkgroep van de Verenigde Naties,” zeggen Thea Meijer en Eric van Dorp van het college van bestuur van SPO Utrecht.
De SPO wil geen onderscheid tussen personen op openbare basisscholen. “Het onderwijs heeft een verantwoordelijke rol in de opvoeding van jonge kinderen. Binnen de scholen van SPO Utrecht gaan we respectvol en zonder onderscheid des persoons met elkaar om. Wij willen niet dat kinderen zich gekwetst voelen door ons onderwijsaanbod. We zoeken naar een respectvolle manier om het Sinterklaasfeest op school te vieren. Daarom is afgesproken om de figuur Zwarte Piet uit het onderwijsaanbod en uit de viering op school te schrappen.”
Elke SPO-school gaat binnen de kaders van dit beleid, het Sinterklaasfeest op eigen wijze invullen, in overleg met de oudercommissie.
er zitten al genoeg zwarte pieten op die scholen, kan het wel begrijpen.quote:Op woensdag 30 september 2015 11:00 schreef WheeledWarrior het volgende:
Hahaha wat een slappe zakken daar in Utrecht![]()
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)rdamse-scholen.dhtmlquote:Scholen in Rotterdam worden opgeroepen om Zwarte Piet anders vorm te geven. Schoolbestuur BOOR, met meer dan 80 scholen in de Maasstad heeft een brief daarover gestuurd.
,,Het Sinterklaasfeest moet een feest zijn voor alle kinderen; het doel is een Sinterklaasfeest waar iedereen zich in kan vinden,'' schrijft het bestuur in de memo.
http://www.leefbaarrotter(...)boor_op_zwarte_piet/quote:Op verzoek van Leefbaar Rotterdam zal de gemeenteraad volgende week over dit onderwerp debatteren. Intussen roepen wij u, de meerderheid van de Rotterdammers, op om uw protest tegen deze bizarre beslissing met ons te delen.
quote:Op woensdag 30 september 2015 10:49 schreef Specularium het volgende:
Belangrijk uitgangspunt van het openbaar primair onderwijs in Utrecht is dat iedereen gelijkwaardig is. “Concreet betekent dit, dat in de scholen van SPO Utrecht geen discriminatie plaatsvindt op grond van levensovertuiging, etnische afkomst, sekse, geaardheid, politieke overtuiging, uiterlijk of andere kenmerken. de Nederlandse cultuur ondergeschikt is aan andere culturen.
Waarom wordt Sinterklaas eigenlijk altijd door een man gespeeld? Wat is dat voor jaren '50 mentaliteitquote:
Dat is zielig voor Jordan, het enige donkere kind bij mijn dochter in de klas. Die had vorig jaar het allerduurste zwarte pietenpak van z'n zwarte ouders gekregen dat er maar was.quote:Op woensdag 30 september 2015 11:05 schreef KingRadler het volgende:
er zal ook een tijd komen dat kinderen zichzelf niet meer mogen verkleden als zwarte piet.
Goed punt, een vieze oude stinkende man, waarom geen jonge strakke chica met enorme kwarktassen, misschien kunnen we een verhaal verzinnen dat ze pepernoten kaktquote:Op woensdag 30 september 2015 11:20 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Waarom wordt Sinterklaas eigenlijk altijd door een man gespeeld? Wat is dat voor jaren '50 mentaliteit
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |