Over welke onderzoeken gaat dit dan?quote:Op zondag 27 september 2015 17:00 schreef Falco het volgende:
[..]
Dit wordt inderdaad ook bevestigd door allerlei onderzoeken. Eigenlijk best triest zo'n verkapte vorm van racisme.
maar die willen het waarschijnlijk helemaal niet afschaffen met de rascisme kaart maar b.v. omdat het te commericeel is, gok ik?quote:Op zondag 27 september 2015 17:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik ken best wel wat mensen die het sinterklaasfeest zouden willen afschaffen. Maar stuk voor stuk zijn dat rasechte Nederlanders.
Dat argument heb ik nog niet gehoord, maar ik vind hem niet onaardig. Maar uiteenlopend, dat het racistisch overkomt hoor je ook wel.quote:Op zondag 27 september 2015 18:24 schreef mschol het volgende:
[..]
maar die willen het waarschijnlijk helemaal niet afschaffen met de rascisme kaart maar b.v. omdat het te commericeel is, gok ik?
Wat is de slechte gewoonte van de Sinterklaastraditie dan?quote:Op zondag 27 september 2015 11:00 schreef Molurus het volgende:
[..]![]()
What is next? ADO op de werelderfgoedlijst?
"Het is traditie" is nou eenmaal geen goed argument om een slechte gewoonte in stand te houden. Dat geldt evenveel voor het sinterklaasfeest als voor stierenvechten. (Spanje probeert dezelfde kutsmoes als jij hier probeert.)
wmb staat voor wat mij betreftquote:Op zondag 27 september 2015 16:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als het probleem opgelost was dan zouden we niet in september aan deel 8 van dit topic zitten. En het is mijn inschatting dat dit volgend jaar weer exact hetzelfde zal zijn. (Tenzij het sinterklaasfeest geheel is afgeschaft, maar ook dat zie ik niet gebeuren.)
dat gaat van twee kantenquote:Overigens wel geheel met je eens dat er teveel aandacht aan wordt geschonken. Normaal mijd ik de discussies daarover op FOK. Zoals gezegd: ik kan me niet onttrekken aan de indruk dat dit topic wordt misbruikt in het kader van het immigratie- en integratiedebat door types zoals Ketho die graag het beeld in stand houden dat de kritiek uitsluitend komt van zwarte mensen en buitenlanders. Want "echte Nederlanders" vinden Sinterklaas geweldig.
Ze willen het Sinterklaasfeest niet afschaffen, he. Ze willen gewoon dat Piet niet meer (alleen) zwart is, omdat dat voor hun een discriminerende connotatie heeft. Dat is alles.quote:Op maandag 28 september 2015 08:13 schreef Gia het volgende:
Je bent niet verplicht het te vieren. Dat andere kinderen na het sinterklaasfeest met een mooi kado pronken en jouw kind niet, is dan aan jou om je kind uit te leggen. Maar je kunt andere mensen niet verbieden een feest te vieren, omdat jij het commercieel, racistisch, niet van deze tijd of wat dan ook, vindt.
Jehova's doen niet aan verjaardagen, maar die willen anderen toch ook niet verbieden hun verjaardag te vieren!
Dan vieren zij het toch zonder zwarte Piet? Of ze vieren het niet, maakt mij persoonlijk niet uitquote:Op maandag 28 september 2015 09:33 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Ze willen het Sinterklaasfeest niet afschaffen, he. Ze willen gewoon dat Piet niet meer (alleen) zwart is, omdat dat voor hun een discriminerende connotatie heeft. Dat is alles.
Of we zeggen gewoon niet tegen een groep burgers die ergens problemen mee hebben van "je zoekt het maar uit", maar je gaat kijken of je tegemoet kunt komen aan hun grieven.quote:Op maandag 28 september 2015 09:38 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Dan vieren zij het toch zonder zwarte Piet? Of ze vieren het niet, maakt mij persoonlijk niet uit
Dat is veel teveel gevraagd. Sinterklaas en zwarte Piet horen bij het feest. Als ze dat niet leuk vinden dan vieren ze het toch niet ?quote:Op maandag 28 september 2015 09:33 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Ze willen het Sinterklaasfeest niet afschaffen, he. Ze willen gewoon dat Piet niet meer (alleen) zwart is, omdat dat voor hun een discriminerende connotatie heeft. Dat is alles.
Democratisch vindt men dat aanpassingen niet nodig zijn. Of gaan we nu voor elk gekwetste groep aanpassingen maken?quote:Op maandag 28 september 2015 09:45 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Of we zeggen gewoon niet tegen een groep burgers die ergens problemen mee hebben van "je zoekt het maar uit", maar je gaat kijken of je tegemoet kunt komen aan hun grieven.
Sinterklaas is nu ook niet meer hetzelfde als dat het dertig jaar geleden was, dus waarom zou je je druk maken om een kleine aanpassing. Tradities veranderen met de tijd, nou en. Anders kunnen we ook vrouwen wel weer verbieden om te stemmen, dat was immers ook een mooie traditie.
Ja. Als er een minderheid boos is moet de rest daar naar luisteren. Altijd. Behalve als het mensen zijn die tegen een AZC in de buurt zijn, die moeten gewoon hun racistische kop houden. Vuile Tokkies.quote:Op maandag 28 september 2015 09:48 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Democratisch vindt men dat aanpassingen niet nodig zijn. Of gaan we nu voor elk gekwetste groep aanpassingen maken?
Deze aanname altijdquote:Op maandag 28 september 2015 09:48 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Dat is veel teveel gevraagd. Sinterklaas en zwarte Piet horen bij het feest. Als ze dat niet leuk vinden dan vieren ze het toch niet ?
Ze voelen zich gekwetst ? Jammer dan, leer er maar mee leven..... Beter maar een paar gekwetste mensen dan heleboel gekwetste mensen. Dit soort volk blijft zich gekwetst voelen. Is het niet door ZP dan vinden ze wel iets anders. Ze worden er volgens mij gelukkig van. Dus we doen ze alleen maar een plezier door er niet aan toe te geven.
Als een bedrijf ZP niet meer in het schap wil hebben heeft dat niks met democratie te maken. Dat is een keuze van dat bedrijf zelf. Blijkbaar zien ze wel iets in de klachten.quote:Op maandag 28 september 2015 09:48 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Democratisch vindt men dat aanpassingen niet nodig zijn. Of gaan we nu voor elk gekwetste groep aanpassingen maken?
Appels en peren, behalve dan dat in beide gevallen het woord minderheid voorkomt.quote:Op maandag 28 september 2015 09:49 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ja. Als er een minderheid boos is moet de rest daar naar luisteren. Altijd. Behalve als het mensen zijn die tegen een AZC in de buurt zijn, die moeten gewoon hun racistische kop houden. Vuile Tokkies.
Wie zijn dan al die mensen die kinderen voor racist uitmaken tijdens de intocht? Of de mensen die zwarte mensen voor huisnegers uitmaken omdat ze ZP wel tof vinden?quote:Op maandag 28 september 2015 10:03 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Als jij graag een Zwarte Piet wilt, dan mag dat.
Een paar gekken. De meeste mensen staan er wat genuanceerder in hoor. Zo mag Zwarte Piet van mij best een regenboogpiet worden, of een Piet met roetvegen, noem het maar op, terwijl ik niet sta te schreeuwen bij de intocht dat ZP racisme is.quote:Op maandag 28 september 2015 10:08 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Wie zijn dan al die mensen die kinderen voor racist uitmaken tijdens de intocht? Of de mensen die zwarte mensen voor huisnegers uitmaken omdat ze ZP wel tof vinden?
De mensen met een gekleurde huid die graag * discriminatie * vanwege mijn zwarte vel roepen.quote:Op maandag 28 september 2015 09:56 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Deze aanname altijd. "Dit soort volk blijft zich gekwetst voelen". Ja, je hebt altijd een gek als Quincy die overal tegenaan schopt om zelf een beetje aandacht te krijgen. Het gros van de mensen die tegen ZP zijn is geen Quincy, dat zijn mensen die vinden dat hij hier toevallig een punt heeft.
Wellicht kun je anders even specificeren wie je bedoelt met "dit soort volk"?
Waarom geen parodie op een neger en wel een parodie op een RK bischop ? Waarom ? Waarom moeten negers zich daardoor gekwetst voelen ? Er is duidelijk geen kwaad bedoelt. Ik zou er eerder trots op zijn om deel uit te mogen maken van een heel geliefd volksfeest.quote:Op maandag 28 september 2015 10:11 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Een paar gekken. De meeste mensen staan er wat genuanceerder in hoor. Zo mag Zwarte Piet van mij best een regenboogpiet worden, of een Piet met roetvegen, noem het maar op, terwijl ik niet sta te schreeuwen bij de intocht dat ZP racisme is.
Ik zie gewoon bepaalde elementen die inderdaad behoorlijk lijken op een stereotype karikatuur van een neger, en ik heb geen problemen om daar van af te stappen om van Zwarte Piet een wat moderner figuur te maken. Dat is alles.
Ach, de Sint zelf heeft ook nog wel wat veranderingen ondergaan door de jaren heen. Zo was hij ooit een boze man, die ingezet werd door de ouders om hun kinderen harder te laten werken. De kindervriend van tegenwoordig bestaat nog geen negentig jaar. Toen de opvattingen over opvoeden veranderden, veranderde Sinterklaas mee.quote:Op maandag 28 september 2015 10:16 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Waarom geen parodie op een neger en wel een parodie op een RK bischop ? Waarom ? Waarom moeten negers zich daardoor gekwetst voelen ? Er is duidelijk geen kwaad bedoelt. Ik zou er eerder trots op zijn om deel uit te mogen maken van een heel geliefd volksfeest.
Echt ik snap t gewoon niet. Ik zie het gemiep hier over als een uiting van kwaadaardigheid. Anderen geen pleziertje gunnen en lekker de boel verzieken want jou zwarte vel doet zeer....
Als het veranderd was was er waarschijnlijk genoeg vraag naar. Nu niet.quote:Op maandag 28 september 2015 10:23 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Ach, de Sint zelf heeft ook nog wel wat veranderingen ondergaan door de jaren heen. Zo was hij ooit een boze man, die ingezet werd door de ouders om hun kinderen harder te laten werken. De kindervriend van tegenwoordig bestaat nog geen negentig jaar. Toen de opvattingen over opvoeden veranderden, veranderde Sinterklaas mee.
Tevens werd Zwarte Piet vroeger gespeeld door kinderen zelf, die stoute kinderen opzochten en bedelden om snoep. Dat is ook alweer een heel andere rol dan nu.
Daarom heb ik ook geen probleem met deze verandering. Sinterklaas is nooit een traditie geweest met een vaste vorm, en op dit moment verandert de samenleving ook. Dan kan het feest gewoon weer mee veranderen om uiting te geven aan de samenleving zoals die nu is.
Toch verandert het. Blijkbaar dus wel.quote:Op maandag 28 september 2015 10:25 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Als het veranderd was was er waarschijnlijk genoeg vraag naar. Nu niet.
Zie je ook mogelijkheden voor een 'moderne' maar zwarte piet?quote:Op maandag 28 september 2015 10:11 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Een paar gekken. De meeste mensen staan er wat genuanceerder in hoor. Zo mag Zwarte Piet van mij best een regenboogpiet worden, of een Piet met roetvegen, noem het maar op, terwijl ik niet sta te schreeuwen bij de intocht dat ZP racisme is.
Ik zie gewoon bepaalde elementen die inderdaad behoorlijk lijken op een stereotype karikatuur van een neger, en ik heb geen problemen om daar van af te stappen om van Zwarte Piet een wat moderner figuur te maken. Dat is alles.
Een opgelegde verandering via NTR en door o.a. de schoolbesturen van Den Haag en Rotterdam (en dat ook nog om oneigenlijke redenen) lijkt me niet de juiste weg.quote:Op maandag 28 september 2015 10:26 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Toch verandert het. Blijkbaar dus wel.
Die doen dat niet voor niets, he. Daar zitten mensen die er van overtuigd zijn dat dit een verstandige keuze is. En het schoolbestuur en de top van de NTR lijken mij nou niet bepaald allemaal Quincy's.quote:Op maandag 28 september 2015 10:31 schreef Montagui het volgende:
[..]
Een opgelegde verandering via NTR en door o.a. de schoolbesturen van Den Haag en Rotterdam (en dat ook nog om oneigenlijke redenen) lijkt me niet de juiste weg.
Ja hoor, zo zou je bijvoorbeeld voor roetvegen kunnen kiezen. Als je dan het kroeshaar, de rode lippen en de oorbellen weghaalt heb je mijns inziens een Piet die precies past in het thema van de knecht die door de schoorsteen kwam om cadeautjes te brengen.quote:Op maandag 28 september 2015 10:28 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Zie je ook mogelijkheden voor een 'moderne' maar zwarte piet?
Overduidelijke roetpieten.quote:Op maandag 28 september 2015 10:28 schreef Prutzenberg het volgende:
Zie je ook mogelijkheden voor een 'moderne' maar zwarte piet?
IK vind een natuurlijke verandering ook geen probleem maar dat hele volksstammen mensen het gedram van beroeps aanstellers over zich heen krijgen vind ik ronduit stuitend. Ze hebben niet het recht om te proberen het plezier van mensen te verzieken omdat ze problemen hebben met hun eigen huidskleur/afkomst.quote:Op maandag 28 september 2015 10:23 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Ach, de Sint zelf heeft ook nog wel wat veranderingen ondergaan door de jaren heen. Zo was hij ooit een boze man, die ingezet werd door de ouders om hun kinderen harder te laten werken. De kindervriend van tegenwoordig bestaat nog geen negentig jaar. Toen de opvattingen over opvoeden veranderden, veranderde Sinterklaas mee.
Tevens werd Zwarte Piet vroeger gespeeld door kinderen zelf, die stoute kinderen opzochten en bedelden om snoep. Dat is ook alweer een heel andere rol dan nu.
Daarom heb ik ook geen probleem met deze verandering. Sinterklaas is nooit een traditie geweest met een vaste vorm, en op dit moment verandert de samenleving ook. Dan kan het feest gewoon weer mee veranderen om uiting te geven aan de samenleving zoals die nu is.
In deze topicserie zie ik vooral opgefokte zp-lovers drammen. Nauwelijks die 'beroepsaanstellers' .quote:Op maandag 28 september 2015 10:49 schreef deedeetee het volgende:
[..]
IK vind een natuurlijke verandering ook geen probleem maar dat hele volksstammen mensen het gedram van beroeps aanstellers over zich heen krijgen vind ik ronduit stuitend. Ze hebben niet het recht om te proberen het plezier van mensen te verzieken omdat ze problemen hebben met hun eigen huidskleur/afkomst.
Wat vind je dan van deze pieten?quote:Op maandag 28 september 2015 10:49 schreef deedeetee het volgende:
[..]
IK vind een natuurlijke verandering ook geen probleem maar dat hele volksstammen mensen het gedram van beroeps aanstellers over zich heen krijgen vind ik ronduit stuitend. Ze hebben niet het recht om te proberen het plezier van mensen te verzieken omdat ze problemen hebben met hun eigen huidskleur/afkomst.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |