abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156424945
quote:
2s.gif Op zondag 27 september 2015 17:00 schreef Falco het volgende:

[..]

Dit wordt inderdaad ook bevestigd door allerlei onderzoeken. Eigenlijk best triest zo'n verkapte vorm van racisme.
Over welke onderzoeken gaat dit dan?

Ik ken best wel wat mensen die het sinterklaasfeest zouden willen afschaffen. Maar stuk voor stuk zijn dat rasechte Nederlanders.

Sowieso vind ik eventuele onderzoeken - als die bestaan - naar de relatie tussen ras en kritiek op ZP op zichzelf al racistisch. Alsof je alleen kritiek mag hebben op racistische symboliek als je een bepaald kleurtje hebt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_156426840
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 17:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik ken best wel wat mensen die het sinterklaasfeest zouden willen afschaffen. Maar stuk voor stuk zijn dat rasechte Nederlanders.
maar die willen het waarschijnlijk helemaal niet afschaffen met de rascisme kaart maar b.v. omdat het te commericeel is, gok ik?
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
pi_156426934
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 18:24 schreef mschol het volgende:

[..]

maar die willen het waarschijnlijk helemaal niet afschaffen met de rascisme kaart maar b.v. omdat het te commericeel is, gok ik?
Dat argument heb ik nog niet gehoord, maar ik vind hem niet onaardig. Maar uiteenlopend, dat het racistisch overkomt hoor je ook wel.

(Let op: dat is niet hetzelfde als beweren dat het racistisch bedoeld is door mensen die het vandaag de dag vieren. Het is maar net wat je verstaat onder 'de racisme kaart'.)

Ik zou heel voorzichtig zijn met gokken wat mensen vinden en waarom.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_156430446
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 11:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

:')

What is next? ADO op de werelderfgoedlijst?

"Het is traditie" is nou eenmaal geen goed argument om een slechte gewoonte in stand te houden. Dat geldt evenveel voor het sinterklaasfeest als voor stierenvechten. (Spanje probeert dezelfde kutsmoes als jij hier probeert.)
Wat is de slechte gewoonte van de Sinterklaastraditie dan?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  Moderator zondag 27 september 2015 @ 23:16:17 #245
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156439097
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 16:56 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als het probleem opgelost was dan zouden we niet in september aan deel 8 van dit topic zitten. En het is mijn inschatting dat dit volgend jaar weer exact hetzelfde zal zijn. (Tenzij het sinterklaasfeest geheel is afgeschaft, maar ook dat zie ik niet gebeuren.)
wmb staat voor wat mij betreft

voor zover ik er een probleem in zag zie ik het niet meer, klacht opgelost

dat ze blijven klagen zal best wel, dat is hun goed recht maar ik kan er met de huidige argumenten niets mee en ik hoef simpelweg geen argumenten te hebben om iets niet te veranderen

quote:
Overigens wel geheel met je eens dat er teveel aandacht aan wordt geschonken. Normaal mijd ik de discussies daarover op FOK. Zoals gezegd: ik kan me niet onttrekken aan de indruk dat dit topic wordt misbruikt in het kader van het immigratie- en integratiedebat door types zoals Ketho die graag het beeld in stand houden dat de kritiek uitsluitend komt van zwarte mensen en buitenlanders. Want "echte Nederlanders" vinden Sinterklaas geweldig.
dat gaat van twee kanten

meneer Gario heeft ook een vrij ongenuanceerde mening over "de echte Nederlander" en die figuren die achter hem aan lopen zijn bepaald niet beter dan die gasten in dat filmpje ... zien er alleen niet zo eigenaardig uit

zoek een willekeurig interview met meneer Gario en hij heeft het in de regel meer over het blootleggen van het onderliggende racisme in de maatschappij of zoiets wazigs dan over zwarte piet

prima idee natuurlijk, missie geslaagd, maar start die discussie dan ook ipv op zwarte piet te blijven doorhameren want nu is het gewoon stoken en/of drammen en daar moeten we als samenleving niet in meegaan lijkt mij

[ Bericht 1% gewijzigd door sp3c op 28-09-2015 00:05:05 ]
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 28 september 2015 @ 08:13:49 #246
3542 Gia
User under construction
pi_156442498
Hoezo is het Sinterklaasfeest een slechte gewoonte?
Wat is er slecht aan?

Er komt een man met een boot vol kadootjes uit Spanje. Hij heeft heel veel personeel in dienst, die vroeger de kadootjes, zogenaamd door de schoorsteen, de huizen binnen brachten. Vanuit dat idee is de Zwarte Piet ontstaan. Bij gebrek aan schoorstenen worden de kado's nu, zogenaamd door Zwarte Piet, op de stoep gezet, of in de schuur.
Oh jee, kindjes krijgen kadootjes, buiten hun verjaardag! Oh wat slecht.

Dat het een verhaaltje is, en commercieel, is niet hetgene wat de anti-pieten erop tegen hebben, want dan ben je ook tegen de Kerstman en de Paashaas. Maar daar hoor je niemand over.

Je bent niet verplicht het te vieren. Dat andere kinderen na het sinterklaasfeest met een mooi kado pronken en jouw kind niet, is dan aan jou om je kind uit te leggen. Maar je kunt andere mensen niet verbieden een feest te vieren, omdat jij het commercieel, racistisch, niet van deze tijd of wat dan ook, vindt.

Jehova's doen niet aan verjaardagen, maar die willen anderen toch ook niet verbieden hun verjaardag te vieren!
pi_156443154
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 08:13 schreef Gia het volgende:

Je bent niet verplicht het te vieren. Dat andere kinderen na het sinterklaasfeest met een mooi kado pronken en jouw kind niet, is dan aan jou om je kind uit te leggen. Maar je kunt andere mensen niet verbieden een feest te vieren, omdat jij het commercieel, racistisch, niet van deze tijd of wat dan ook, vindt.

Jehova's doen niet aan verjaardagen, maar die willen anderen toch ook niet verbieden hun verjaardag te vieren!
Ze willen het Sinterklaasfeest niet afschaffen, he. Ze willen gewoon dat Piet niet meer (alleen) zwart is, omdat dat voor hun een discriminerende connotatie heeft. Dat is alles.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_156443198
quote:
7s.gif Op maandag 28 september 2015 09:33 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Ze willen het Sinterklaasfeest niet afschaffen, he. Ze willen gewoon dat Piet niet meer (alleen) zwart is, omdat dat voor hun een discriminerende connotatie heeft. Dat is alles.
Dan vieren zij het toch zonder zwarte Piet? Of ze vieren het niet, maakt mij persoonlijk niet uit
Women with dicks and weak men with vaginas.
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei.
pi_156443308
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2015 09:38 schreef 2Happy4U het volgende:

[..]

Dan vieren zij het toch zonder zwarte Piet? Of ze vieren het niet, maakt mij persoonlijk niet uit
Of we zeggen gewoon niet tegen een groep burgers die ergens problemen mee hebben van "je zoekt het maar uit", maar je gaat kijken of je tegemoet kunt komen aan hun grieven.

Sinterklaas is nu ook niet meer hetzelfde als dat het dertig jaar geleden was, dus waarom zou je je druk maken om een kleine aanpassing. Tradities veranderen met de tijd, nou en. Anders kunnen we ook vrouwen wel weer verbieden om te stemmen, dat was immers ook een mooie traditie.
  maandag 28 september 2015 @ 09:48:30 #250
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_156443348
quote:
7s.gif Op maandag 28 september 2015 09:33 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Dat is veel teveel gevraagd. Sinterklaas en zwarte Piet horen bij het feest. Als ze dat niet leuk vinden dan vieren ze het toch niet ?
Ze voelen zich gekwetst ? Jammer dan, leer er maar mee leven..... Beter maar een paar gekwetste mensen dan heleboel gekwetste mensen. Dit soort volk blijft zich gekwetst voelen. Is het niet door ZP dan vinden ze wel iets anders. Ze worden er volgens mij gelukkig van. Dus we doen ze alleen maar een plezier door er niet aan toe te geven. :P
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_156443353
quote:
7s.gif Op maandag 28 september 2015 09:45 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Of we zeggen gewoon niet tegen een groep burgers die ergens problemen mee hebben van "je zoekt het maar uit", maar je gaat kijken of je tegemoet kunt komen aan hun grieven.

Sinterklaas is nu ook niet meer hetzelfde als dat het dertig jaar geleden was, dus waarom zou je je druk maken om een kleine aanpassing. Tradities veranderen met de tijd, nou en. Anders kunnen we ook vrouwen wel weer verbieden om te stemmen, dat was immers ook een mooie traditie.
Democratisch vindt men dat aanpassingen niet nodig zijn. Of gaan we nu voor elk gekwetste groep aanpassingen maken?
pi_156443369
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2015 09:48 schreef 2Happy4U het volgende:

[..]

Democratisch vindt men dat aanpassingen niet nodig zijn. Of gaan we nu voor elk gekwetste groep aanpassingen maken?
Ja. Als er een minderheid boos is moet de rest daar naar luisteren. Altijd. Behalve als het mensen zijn die tegen een AZC in de buurt zijn, die moeten gewoon hun racistische kop houden. Vuile Tokkies.

;(
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_156443458
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 09:48 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Dat is veel teveel gevraagd. Sinterklaas en zwarte Piet horen bij het feest. Als ze dat niet leuk vinden dan vieren ze het toch niet ?
Ze voelen zich gekwetst ? Jammer dan, leer er maar mee leven..... Beter maar een paar gekwetste mensen dan heleboel gekwetste mensen. Dit soort volk blijft zich gekwetst voelen. Is het niet door ZP dan vinden ze wel iets anders. Ze worden er volgens mij gelukkig van. Dus we doen ze alleen maar een plezier door er niet aan toe te geven. :P
Deze aanname altijd :') . "Dit soort volk blijft zich gekwetst voelen". Ja, je hebt altijd een gek als Quincy die overal tegenaan schopt om zelf een beetje aandacht te krijgen. Het gros van de mensen die tegen ZP zijn is geen Quincy, dat zijn mensen die vinden dat hij hier toevallig een punt heeft.
Wellicht kun je anders even specificeren wie je bedoelt met "dit soort volk"?
pi_156443593
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2015 09:48 schreef 2Happy4U het volgende:

[..]

Als een bedrijf ZP niet meer in het schap wil hebben heeft dat niks met democratie te maken. Dat is een keuze van dat bedrijf zelf. Blijkbaar zien ze wel iets in de klachten.
Democratisch wordt er verder niets aangepast, het staat je nog steeds vrij een feestje met ZP te organiseren. Er is geen algeheel verbod of iets dergelijks. Als jij graag een Zwarte Piet wilt, dan mag dat.
pi_156443611
quote:
99s.gif Op maandag 28 september 2015 09:49 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Ja. Als er een minderheid boos is moet de rest daar naar luisteren. Altijd. Behalve als het mensen zijn die tegen een AZC in de buurt zijn, die moeten gewoon hun racistische kop houden. Vuile Tokkies.

;(
Appels en peren, behalve dan dat in beide gevallen het woord minderheid voorkomt.
pi_156443670
quote:
7s.gif Op maandag 28 september 2015 10:03 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Als jij graag een Zwarte Piet wilt, dan mag dat.
Wie zijn dan al die mensen die kinderen voor racist uitmaken tijdens de intocht? Of de mensen die zwarte mensen voor huisnegers uitmaken omdat ze ZP wel tof vinden?
pi_156443719
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2015 10:08 schreef 2Happy4U het volgende:

[..]

Wie zijn dan al die mensen die kinderen voor racist uitmaken tijdens de intocht? Of de mensen die zwarte mensen voor huisnegers uitmaken omdat ze ZP wel tof vinden?
Een paar gekken. De meeste mensen staan er wat genuanceerder in hoor. Zo mag Zwarte Piet van mij best een regenboogpiet worden, of een Piet met roetvegen, noem het maar op, terwijl ik niet sta te schreeuwen bij de intocht dat ZP racisme is.

Ik zie gewoon bepaalde elementen die inderdaad behoorlijk lijken op een stereotype karikatuur van een neger, en ik heb geen problemen om daar van af te stappen om van Zwarte Piet een wat moderner figuur te maken. Dat is alles.
  maandag 28 september 2015 @ 10:12:32 #258
78780 deedeetee
pi_156443732
quote:
7s.gif Op maandag 28 september 2015 09:56 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Deze aanname altijd :') . "Dit soort volk blijft zich gekwetst voelen". Ja, je hebt altijd een gek als Quincy die overal tegenaan schopt om zelf een beetje aandacht te krijgen. Het gros van de mensen die tegen ZP zijn is geen Quincy, dat zijn mensen die vinden dat hij hier toevallig een punt heeft.
Wellicht kun je anders even specificeren wie je bedoelt met "dit soort volk"?
De mensen met een gekleurde huid die graag * discriminatie * vanwege mijn zwarte vel roepen.
Ik weet niet of jij t al weet maar ik heb zelf gemengd bloed en dus ruime ervaring met mensen die last hebben van die kwaal. :D
  maandag 28 september 2015 @ 10:16:45 #259
78780 deedeetee
pi_156443799
quote:
7s.gif Op maandag 28 september 2015 10:11 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Een paar gekken. De meeste mensen staan er wat genuanceerder in hoor. Zo mag Zwarte Piet van mij best een regenboogpiet worden, of een Piet met roetvegen, noem het maar op, terwijl ik niet sta te schreeuwen bij de intocht dat ZP racisme is.

Ik zie gewoon bepaalde elementen die inderdaad behoorlijk lijken op een stereotype karikatuur van een neger, en ik heb geen problemen om daar van af te stappen om van Zwarte Piet een wat moderner figuur te maken. Dat is alles.
Waarom geen parodie op een neger en wel een parodie op een RK bischop ? Waarom ? Waarom moeten negers zich daardoor gekwetst voelen ? Er is duidelijk geen kwaad bedoelt. Ik zou er eerder trots op zijn om deel uit te mogen maken van een heel geliefd volksfeest.
Echt ik snap t gewoon niet. Ik zie het gemiep hier over als een uiting van kwaadaardigheid. Anderen geen pleziertje gunnen en lekker de boel verzieken want jou zwarte vel doet zeer....
pi_156443893
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 10:16 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Waarom geen parodie op een neger en wel een parodie op een RK bischop ? Waarom ? Waarom moeten negers zich daardoor gekwetst voelen ? Er is duidelijk geen kwaad bedoelt. Ik zou er eerder trots op zijn om deel uit te mogen maken van een heel geliefd volksfeest.
Echt ik snap t gewoon niet. Ik zie het gemiep hier over als een uiting van kwaadaardigheid. Anderen geen pleziertje gunnen en lekker de boel verzieken want jou zwarte vel doet zeer....
Ach, de Sint zelf heeft ook nog wel wat veranderingen ondergaan door de jaren heen. Zo was hij ooit een boze man, die ingezet werd door de ouders om hun kinderen harder te laten werken. De kindervriend van tegenwoordig bestaat nog geen negentig jaar. Toen de opvattingen over opvoeden veranderden, veranderde Sinterklaas mee.
Tevens werd Zwarte Piet vroeger gespeeld door kinderen zelf, die stoute kinderen opzochten en bedelden om snoep. Dat is ook alweer een heel andere rol dan nu.

Daarom heb ik ook geen probleem met deze verandering. Sinterklaas is nooit een traditie geweest met een vaste vorm, en op dit moment verandert de samenleving ook. Dan kan het feest gewoon weer mee veranderen om uiting te geven aan de samenleving zoals die nu is.
pi_156443910
quote:
7s.gif Op maandag 28 september 2015 10:23 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Ach, de Sint zelf heeft ook nog wel wat veranderingen ondergaan door de jaren heen. Zo was hij ooit een boze man, die ingezet werd door de ouders om hun kinderen harder te laten werken. De kindervriend van tegenwoordig bestaat nog geen negentig jaar. Toen de opvattingen over opvoeden veranderden, veranderde Sinterklaas mee.
Tevens werd Zwarte Piet vroeger gespeeld door kinderen zelf, die stoute kinderen opzochten en bedelden om snoep. Dat is ook alweer een heel andere rol dan nu.

Daarom heb ik ook geen probleem met deze verandering. Sinterklaas is nooit een traditie geweest met een vaste vorm, en op dit moment verandert de samenleving ook. Dan kan het feest gewoon weer mee veranderen om uiting te geven aan de samenleving zoals die nu is.
Als het veranderd was was er waarschijnlijk genoeg vraag naar. Nu niet.
pi_156443941
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2015 10:25 schreef 2Happy4U het volgende:

[..]

Als het veranderd was was er waarschijnlijk genoeg vraag naar. Nu niet.
Toch verandert het. Blijkbaar dus wel.
pi_156443981
quote:
7s.gif Op maandag 28 september 2015 10:11 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Zie je ook mogelijkheden voor een 'moderne' maar zwarte piet?
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_156444025
quote:
7s.gif Op maandag 28 september 2015 10:26 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Toch verandert het. Blijkbaar dus wel.
Een opgelegde verandering via NTR en door o.a. de schoolbesturen van Den Haag en Rotterdam (en dat ook nog om oneigenlijke redenen) lijkt me niet de juiste weg.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_156444054
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 10:31 schreef Montagui het volgende:

[..]

Een opgelegde verandering via NTR en door o.a. de schoolbesturen van Den Haag en Rotterdam (en dat ook nog om oneigenlijke redenen) lijkt me niet de juiste weg.
Die doen dat niet voor niets, he. Daar zitten mensen die er van overtuigd zijn dat dit een verstandige keuze is. En het schoolbestuur en de top van de NTR lijken mij nou niet bepaald allemaal Quincy's.
pi_156444100
quote:
5s.gif Op maandag 28 september 2015 10:28 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Ja hoor, zo zou je bijvoorbeeld voor roetvegen kunnen kiezen. Als je dan het kroeshaar, de rode lippen en de oorbellen weghaalt heb je mijns inziens een Piet die precies past in het thema van de knecht die door de schoorsteen kwam om cadeautjes te brengen.

Dan mag van mij iedereen zelf weten hoeveel roetvegen hij Piet in de persoonlijke ruimte geeft.
  maandag 28 september 2015 @ 10:35:23 #267
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_156444108
quote:
5s.gif Op maandag 28 september 2015 10:28 schreef Prutzenberg het volgende:

Overduidelijke roetpieten.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  maandag 28 september 2015 @ 10:49:04 #268
78780 deedeetee
pi_156444300
quote:
7s.gif Op maandag 28 september 2015 10:23 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

IK vind een natuurlijke verandering ook geen probleem maar dat hele volksstammen mensen het gedram van beroeps aanstellers over zich heen krijgen vind ik ronduit stuitend. Ze hebben niet het recht om te proberen het plezier van mensen te verzieken omdat ze problemen hebben met hun eigen huidskleur/afkomst.
pi_156444449
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 10:49 schreef deedeetee het volgende:

[..]

IK vind een natuurlijke verandering ook geen probleem maar dat hele volksstammen mensen het gedram van beroeps aanstellers over zich heen krijgen vind ik ronduit stuitend. Ze hebben niet het recht om te proberen het plezier van mensen te verzieken omdat ze problemen hebben met hun eigen huidskleur/afkomst.
In deze topicserie zie ik vooral opgefokte zp-lovers drammen. Nauwelijks die 'beroepsaanstellers' .
Dat zal overal zo zijn op het internet., neem ik aan.
pi_156444456
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 10:49 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Wat vind je dan van deze pieten?

http://www.trouw.nl/tr/nl(...)-de-jaren-heen.dhtml

Ook bepaald niet allemaal zwart. Zitten nog wel andere mooie foto's tussen ook.

http://www.trouw.nl/tr/nl(...)-de-jaren-heen.dhtml

Hier loopt bijvoorbeeld ook duidelijk een witte piet mee.

Verder zul je de Sint dit ook niet meer zo snel zien doen:

En dit is ook niet organisch gegaan hoor. Op een gegeven moment is ook gewoon besloten om Zwarte Piet een volwassen man te maken in plaats van hem door kinderen te laten spelen, en hem op die manier de 'gemene' rol die de Sint tot dan toe had te laten overnemen. Daar kwam geen natuurlijk proces aan te pas.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')