abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156398125
quote:
15s.gif Op zaterdag 26 september 2015 13:44 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Waar zeg ik dat?
Ik zeg tegen Gia: loop geen onzin te verkondigen. Die onzin sloeg op dat gelul over zwarte kindertjes die het tof zouden vinden om op ZP te lijken.

Waarop jij zegt: hoezo is dat onzin?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  Forum Admin zaterdag 26 september 2015 @ 13:47:18 #202
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_156398143
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 september 2015 13:46 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik zeg tegen Gia: loop geen onzin te verkondigen. Die onzin sloeg op dat gelul over zwarte kindertjes die het tof zouden vinden om op ZP te lijken.

Onderbouw eerst maar eens waarom het gelul is dat kinderen zwarte piet een held kunnen vinden. Dat kan (en gebeurt) namelijk wel gewoon. Of denk je echt dat een zwart kind, zwarte piet per definitie geen held kan vinden?
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_156398169
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 september 2015 13:47 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Onderbouw eerst maar eens waarom het gelul is dat kinderen zwarte piet een held kunnen vinden. Dat kan (en gebeurt) namelijk wel gewoon.
Waar zeg ik dat kinderen Zwarte Piet geen held kunnen vinden?
  Forum Admin zaterdag 26 september 2015 @ 13:50:45 #204
pi_156398195
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 september 2015 13:49 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Waar zeg ik dat kinderen Zwarte Piet geen held kunnen vinden?
Ik denk dat ik je quote verkeerd gelezen heb dan.
quote:

Die onzin sloeg op dat gelul over zwarte kindertjes die het tof zouden vinden om op ZP te lijken.

Of lees ik het verkeerd?
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_156398199
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 september 2015 13:47 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Onderbouw eerst maar eens waarom het gelul is dat kinderen zwarte piet een held kunnen vinden. Dat kan (en gebeurt) namelijk wel gewoon. Of denk je echt dat een zwart kind, zwarte piet per definitie geen held kan vinden?
Kinderen vinden alles dat je ze vertelt dat ze moeten vinden. Kinderen bijbrengen dat zwarte piet een held is komt wat curieus op me over. Er zijn vast ouders die dat doen, maar ik heb het nog nooit gezien.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Forum Admin zaterdag 26 september 2015 @ 13:51:29 #206
pi_156398216
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 13:50 schreef Molurus het volgende:

[..]

Kinderen vinden alles dat je ze vertelt dat ze moeten vinden. Kinderen bijbrengen dat zwarte piet een held is komt wat curieus op me over. Er zijn vast ouders die dat doen, maar ik heb het nog nooit gezien.
Waarom is dat curieus? Dan is persoonsverheerlijking van de Sint ook curieus.
pi_156398227
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 september 2015 13:51 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Waarom is dat curieus? Dan is persoonsverheerlijking van de Sint ook curieus.
Heel goed, dat is het ook.
pi_156398232
quote:
5s.gif Op zaterdag 26 september 2015 13:50 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Ik denk dat ik je quote verkeerd gelezen heb dan.

[..]

Of lees ik het verkeerd?
Het ging over het tof vinden om op ZP te lijken.

Dat donkere kinderen ZP een baas vinden, betekent niet dat ze blij zijn dat ze op hem lijken, zoals Gia beweert.
  Forum Admin zaterdag 26 september 2015 @ 13:54:42 #209
pi_156398273
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 september 2015 13:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Heel goed, dat is het ook.
Tja het zijn beide fictieve figuren.. ik persoonlijk vind dat er te zwaar aan getild word door beide partijen, een constructieve oplossing word (of is al) onmogelijk op deze manier. Er word te heftig gereageerd aan zowel de extreme pro als anti figuren. Beiden intens triest.
  Forum Admin zaterdag 26 september 2015 @ 13:55:19 #210
pi_156398285
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 september 2015 13:52 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het ging over het tof vinden om op ZP te lijken.

Dat donkere kinderen ZP een baas vinden, betekent niet dat ze blij zijn dat ze op hem lijken, zoals Gia beweert.
Iemand een baas, maar niet tof vinden is wel een beetje raar is het niet.
pi_156398293
quote:
12s.gif Op zaterdag 26 september 2015 13:54 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Tja het zijn beide fictieve figuren..
Ik denk dat mijn bezwaren al een stuk minder zouden zijn als het geen traditie was om kinderen in de illusie te laten verkeren dat dat geen fictieve figuren zijn. Maar goed, dan wordt het natuurlijk een wat idiote vertoning. En zwarte piet een held noemen wordt dan wel heel lastig.
pi_156398340
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 september 2015 13:55 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Iemand een baas, maar niet tof vinden is wel een beetje raar is het niet.
Godsamme, snap je het nou nog niet?

Gia schreef: zwarte kinderen vinden het vast hartstikke tof om op ZP te lijken. Dat lijkt mij nogal een aanname. Het feit dat kinderen ZP tof vinden, betekent niet dat ze het ook te gek gaaf vinden om ZP genoemd te worden.
  zaterdag 26 september 2015 @ 14:35:37 #213
3542 Gia
User under construction
pi_156398957
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 september 2015 13:26 schreef Falco het volgende:

Dat vinden die mensen toch ook niet bepaald tof :?

Nee, maar heb je al ooit een demonstratie gezien tegen het schelden met kaaskop, vuurtoren of pinda? Ik niet.

En ja, ik ben weleens voor kaaskop uitgemaakt en ben niet eens blond. Door een Duitser, overigens. Die mogen wel wat zeggen, ook. En dat boeide me niet, want schelden doet geen pijn.

En ik bepaal niet wat anderen mensen moeten denken, ik stel vast wat ik zie. En als ik een Ethiopisch geadopteerd jongetje, rond 5 december, met een stralende lach op zijn gezicht, verkleed als ZP voorbij zie komen op facebook, vermoed ik dat het maar net er aan ligt wat je als ouders je kinderen bijbrengt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gia op 26-09-2015 14:50:34 ]
  zaterdag 26 september 2015 @ 14:42:12 #214
3542 Gia
User under construction
pi_156399042
quote:

[..]

Het is dat ik geen foto van dat zwarte jongetje hier ga plaatsen, maar hij vindt het hartstikke tof dat hij op zwarte piet lijkt. Waarom, omdat hij zo opgevoed is. Je kunt kleine kinderen best bijbrengen dat het juist leuk is, om te lijken op zo'n geliefd personage. Maar dat willen de racisme-schreeuwende ouders niet. Die leren hun kinderen vooral dat het erg is, als je ZP genoemd wordt.

Ik ken een vrouw die hartstikke veel op Maxima lijkt. Krijgt ze ook vaak te horen. Is dat erg, omdat Maxima's vader fout is geweest? Nee, ze vindt het wel leuk. Maxima is bij veel mensen erg geliefd. Toch leuk als men vindt dat je daarop lijkt. En zo is het ook met ZP.

Het zijn de ouders die hun kinderen leren dat ZP slecht is, dat het racisme is, en dat zwarte kindjes niet bij Sinterklaas mogen komen. Dat kan gewoon ook anders. Gewoon de traditie in stand houden en kinderen bijbrengen dat het stoer is om op ZP te lijken. Wat is daar nu zo erg aan?
  zaterdag 26 september 2015 @ 14:46:48 #215
3542 Gia
User under construction
pi_156399123
quote:
12s.gif Op zaterdag 26 september 2015 13:54 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Tja het zijn beide fictieve figuren.. ik persoonlijk vind dat er te zwaar aan getild word door beide partijen, een constructieve oplossing word (of is al) onmogelijk op deze manier. Er word te heftig gereageerd aan zowel de extreme pro als anti figuren. Beiden intens triest.
Heb het al eerder gezegd: Waarom niet gewoon iedereen zelf laten weten of ze Sinterklaas vieren of niet en of ze dat met zwarte, bruine of andersgekleurde Zwarte Pieten willen doen? Leven en laten leven. Kinderen thuis houden van school, omdat er een bruine ZP komt, is natuurlijk not done, net zo goed niet als kinderen thuishouden van school omdat er ook gekleurde ZP-en komen.

Zo zijn kinderen, ook niet katholieken, verplicht om deel te nemen aan het carnavalsfeest op een katholieke basisschool. Ze hoeven niet verkleed te komen, maar het is onder schooltijd, dus verplicht.
  zaterdag 26 september 2015 @ 14:49:55 #216
3542 Gia
User under construction
pi_156399181
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 september 2015 13:57 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Gia schreef: zwarte kinderen vinden het vast hartstikke tof om op ZP te lijken. Dat lijkt mij nogal een aanname. Het feit dat kinderen ZP tof vinden, betekent niet dat ze het ook te gek gaaf vinden om ZP genoemd te worden.
Geen aanname. Ik ken zo'n kindje. Blanke ouders, Chinees broertje en hij lijkt lekker op Zwarte Piet en vindt dat keigaaf!!

Overigens zijn het geen fictieve figuren. Sint Nicolaas heeft net zo echt bestaan als Jezus. En ook daarvan vieren we massaal zijn geboortedag. Zo heb ik het mijn kinderen ook uitgelegd.
Dat het verhaaltje van Zwarte Piet door de schoorsteen enz....erbij verzonnen is, dat is fictie, maar Sint Nicolaas, als kindervriend, heeft wel degelijk echt bestaan.
pi_156399509
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 14:49 schreef Gia het volgende:

[..]

Geen aanname. Ik ken zo'n kindje.
Goede onderbouwing wel. Statistisch zeer verantwoord.
pi_156399975
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 14:42 schreef Gia het volgende:

[..]

Het is dat ik geen foto van dat zwarte jongetje hier ga plaatsen, maar hij vindt het hartstikke tof dat hij op zwarte piet lijkt. Waarom, omdat hij zo opgevoed is. Je kunt kleine kinderen best bijbrengen dat het juist leuk is, om te lijken op zo'n geliefd personage. Maar dat willen de racisme-schreeuwende ouders niet. Die leren hun kinderen vooral dat het erg is, als je ZP genoemd wordt.
Hier redeneer je vanuit het dogma dat "zp is tof" en wie dat niet vind is kwaadaardig of gemanipuleerd door het kwaad. Dat mensen om goede redenen zp niet tof vinden is iets wat je perse niet wilt weten ...
Nogal neurotisch zo .... Maar ja.. het is een collectief verdringen dat mensen zp niet tof vinden. Het zal wel iets te maken hebben ook dat mensen gedreven roepen : ik ben geen racist.

quote:
Het zijn de ouders die hun kinderen leren dat ZP slecht is, dat het racisme is, en dat zwarte kindjes niet bij Sinterklaas mogen komen. Dat kan gewoon ook anders. Gewoon de traditie in stand houden en kinderen bijbrengen dat het stoer is om op ZP te lijken. Wat is daar nu zo erg aan?
Het erge is dat je over bepaalde donkere mensen heen walst. Je neemt hen niet serieus omdat ze het niet eens zijn met jouw dogma van zp is lief ...
Er zijn donkere mensen die de zp-grapjes niet leuk vinden en daarom die hele figuur niet zo als feestelijk ervaren.
  zaterdag 26 september 2015 @ 15:34:43 #219
3542 Gia
User under construction
pi_156400031
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 september 2015 15:09 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Goede onderbouwing wel. Statistisch zeer verantwoord.
Kinderen gedragen zich naar gelang hun opvoeding. Een kind, geen enkel kind, wordt geboren met een anti-Pieten gevoel. Dat wordt ze aangepraat. Gebeurt dat thuis niet, dan doet Gerda het wel in Sesamstraat. Werkelijk schandalig om kinderen aan te leren dat ze zich bij het minste of geringste, een FEEST nota bene, gediscrimineerd moeten voelen, omdat ze dezelfde huidskleur hebben als Zwarte Piet geschminkt is.

Waarom spelen eigenlijk zoveel kleurlingen voor Zwarte Piet? Voelen die zich niet gediscrimineerd?

Werkelijk. Het is pure indoctrinatie.

Als die zwarte oproerkraaiers nou eens ophouden met het totaal willen verbieden van Zwarte Piet en iedereen zelf laten bepalen of ze een rode, groene, bruine of zwarte Zwarte Piet willen, dan waren we een heel eind met deze discussie.

Dat zieke mensen generatieslang hun kinderen blijven indoctrineren dat ze gediscrimineerd worden om hun huidskleur is zeer laakbaar. Dan houd je dit ook zelf in stand.

Ik ben wat dat betreft kleurenblind. Tuurlijk zie je wel of je met een oosters, donker of lichtgekleurd persoon spreekt, maar ik vind de ene daarom niet beter, intelligenter of dommer dan de ander.

Ik heb pas wat tegen een bepaalde groep mensen als die groep zichzelf vanwege gemeenschappelijke kenmerken afzetten tegen de maatschappij en daarbij geweld niet schuwen. Maar dat is die groep alleen.

Ik heb niks tegen moslims, behalve tegen diegenen die zich, vanwege hun geloof, niet aan de algemeen geldende normen en waarden wensen te houden.
Maar dan alleen ook tegen die mensen en niet hun geloofsgenoten in het algemeen.

Ik heb ook niks tegen de Syrische vluchtelingen. De meesten zijn zeer dankbaar voor zelfs het allerkleinste beetje hulp. Maar er zijn er ook bij wie niks goed genoeg is. Tegen die laatste groep heb ik wel een antipathie.
  Moderator zaterdag 26 september 2015 @ 15:36:39 #220
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156400060
quote:
15s.gif Op zaterdag 26 september 2015 13:30 schreef KoosVogels het volgende:
Is een van jullie wel eens uitgemaakt voor kaaskop?
kaaskop, brilsmurf, zwarte piet, dit, dat, alles

ook voor kwetsende dingen maar die ga ik niet delen natuurlijk
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_156400170
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 15:34 schreef Gia het volgende:

[..]

Kinderen gedragen zich naar gelang hun opvoeding. Een kind, geen enkel kind, wordt geboren met een anti-Pieten gevoel. Dat wordt ze aangepraat. Gebeurt dat thuis niet, dan doet Gerda het wel in Sesamstraat. Werkelijk schandalig om kinderen aan te leren dat ze zich bij het minste of geringste, een FEEST nota bene, gediscrimineerd moeten voelen, omdat ze dezelfde huidskleur hebben als Zwarte Piet geschminkt is.
Nou nee...het schandalige is dat jij het idee van ' ZP is lief' tot een dogma verheft en kritiek rond die figuur perse niet wilt overdenken. Je gaat ervan uit dat kinderen altijd spontaan ZP-lover worden en wie dat niet wordt heeft kwaadwillige ouders.
Die kwade wil moet je eens bij jezelf zoeken
Overigens beschuldig je Gerda Havertong van het een en ander . Het is kwaadaardig roddel van je. Zij vertelt simpel haar verhaal dat zij en vele andere mensen niet zo dol zijn op ZP, om vanwege die grapjes en soms een soort schelden.

quote:
Waarom spelen eigenlijk zoveel kleurlingen voor Zwarte Piet?
Is dat veel dan ? Wat is je bron?
  Forum Admin zaterdag 26 september 2015 @ 16:32:24 #222
pi_156400943
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 september 2015 13:57 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ja, dat zei ik reeds eerder in het topic ook al. Niemand vind het leuk om pinda, kaaskop of zwarte piet genoemd te worden. Omdat dat gezegd word met een racistische ondertoon, of zijn kaas en pinda's ook racistisch. Of een aap, of weet ik veel wat. Het is maar net welke invulling mensen er aan geven

Daar mag naar geluisterd worden maar als je met een gestrekt been inkomt zoals bijvoorbeeld een quincy doet, dan hoef je geen begrip verwachten. Ik denk dat als er op een normale manier te werk was gegaan er al veel meer had kunnen gebeuren.

En ik snap het prima koos. Gewoon lezen.
  zaterdag 26 september 2015 @ 16:44:48 #223
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156401143
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 15:34 schreef Gia het volgende:

[..]

Waarom spelen eigenlijk zoveel kleurlingen voor Zwarte Piet? Voelen die zich niet gediscrimineerd?

Werkelijk. Het is pure indoctrinatie.

Als die zwarte oproerkraaiers nou eens ophouden met het totaal willen verbieden van Zwarte Piet en iedereen zelf laten bepalen of ze een rode, groene, bruine of zwarte Zwarte Piet willen, dan waren we een heel eind met deze discussie.

Dat zieke mensen generatieslang hun kinderen blijven indoctrineren dat ze gediscrimineerd worden om hun huidskleur is zeer laakbaar. Dan houd je dit ook zelf in stand.

Ik ben wat dat betreft kleurenblind. Tuurlijk zie je wel of je met een oosters, donker of lichtgekleurd persoon spreekt, maar ik vind de ene daarom niet beter, intelligenter of dommer dan de ander.

Ik heb pas wat tegen een bepaalde groep mensen als die groep zichzelf vanwege gemeenschappelijke kenmerken afzetten tegen de maatschappij en daarbij geweld niet schuwen. Maar dat is die groep alleen.

Ik heb niks tegen moslims, behalve tegen diegenen die zich, vanwege hun geloof, niet aan de algemeen geldende normen en waarden wensen te houden.
Maar dan alleen ook tegen die mensen en niet hun geloofsgenoten in het algemeen.

Ik heb ook niks tegen de Syrische vluchtelingen. De meesten zijn zeer dankbaar voor zelfs het allerkleinste beetje hulp. Maar er zijn er ook bij wie niks goed genoeg is. Tegen die laatste groep heb ik wel een antipathie.
Ik ken een geadopteerd meisje, ze komt uit Ghana.
Ze weet nog dat ze voor het eerst een piet zag, dat was op school.
Mensen hadden haar wel al verteld over Sinterklaas en zwarte piet maar ze had ze nog nooit gezien, toen de zwarte pieten binnen kwamen en nogal gek deden voelde ze zich ongemakkelijk, gezien die mannen op haar leken met hun donkere huidskleur en kroeshaar maar wel allemaal wat gek deden.

Kindjes in haar klas begonnen haar ook zwarte piet te noemen, als grapje, alleen vond ze dat zelf helemaal niet leuk en iedereen vertelde haar dat ze er niet te zwaar aan moest tillen, dat het maar een geintje was.

Dat kind heeft dus geleerd dat discriminatie/racisme acceptabel is en dat als ze haar gevoelens uitspreekt ze niet serieus wordt genomen.
Zelfs haar leraar lachte om de grappen van de andere kinderen.

Dat vind ik toch best zorgwekkend eigenlijk.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_156415774
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 11:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Die hoor ik voornamelijk vanuit de monden van pro-pieters, en vind ik nauwelijks interessant als argument in deze discussie. Het lijkt vooral een stroman.
???

Daar komt het vandaan, niet van de pro-Pieters.

Nauwelijks interessant? Dat is wegwuiven van juist hét punt in de discussie en oorzaak van de polarisatie...
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_156415793
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 11:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik vind het idee dat tradities belangrijk zijn psychologisch en sociaal-cultureel juist buitengewoon interessant.

En met jouw velen. Veel tradities staan zelfs op de culturele werelderfgoedlijst. Onze Sinterklaastraditie zou daar niet op misstaan als cultureel erfgoed van een klein stukje wereld.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')