abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152530937

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL, vorm: leningen
KapitaalOpMaat (KOM), vanaf 25k eur, vorm: leningen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
CrowdAboutNow (CAN), food, horeca, retail. Vorm: leningen
Kickstarter, daar is een ander topic voor
Horecacrowdfunding geeft leningen uit aan horeca van 30k tot 250k
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
Collin Crowdfund, leningen tussen de 50k en 2.5mil, met crowdfundcoach voor bedrijven
Doorgaan.nl, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
The Dutch Deal, regionaal platform (Z-O Brabant)
Lendahand, investeer in opkomende economieën met rentepercentages tussen 3-4%

Val niet buiten de boot!
Er zijn momenteel (2015) meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar en kapitaalopmaat bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" (voor mails van geldvoorelkaar of kapitaalopmaat) naar subscribe apenstaart cfmailserver punt nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" naar unsubscribe@cfmailserver.nl . Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Mislukte projecten:
SPOILER
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_152530964
Op verzoek :Y)
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 17:51 schreef komrad het volgende:

[..]

betalen ze ook in natura uit :P
Ja deels, bij 250 euro mag je op een proeverij komen.
pi_152530979
Dank je voor het openen !
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_152531040
quote:
99s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 17:59 schreef CaLeX het volgende:

[..]

hierin zou ik best een klein bedragje willen stoppen met volledige betaling in natura *O*
pi_152531044
quote:
99s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 17:59 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Als je op beloningen klikt kun je zien dat er een hele lijst met incentives is. Helaas hoef ik deze niet, dan ga ik liever naar de bier speciaalzaak in de stad.
pi_152534125
Best leuk. Ik heb eerder ook in brouwerij Kees geïnvesteerd. Vooral op basis van gunfactor, en hierbij zou eigenlijk hetzelfde gelden. Vooral omdat ik de bieren van Kompaan niet zo boeiend vind :D

Terugbetaling in drie termijn is wel minder, vooral omdat de eerste termijn drie jaar op zich laat wachten. Dat is wel serieus lang en in de tussentijd kan er veel misgaan zonder dat je ook maar een cent terug hebt.
Schip ahoy!
pi_152536418
Wat is hier aan de hand:
- Op 1 april 2014 komt de pitch op GvE van Traffic ID Projects B.V. vol.
- Op 22 april 2014 wordt Traffic ID B.V. failliet verklaard.
- Op 24 april 2014 komt het project tot stand
- Sinds ~20 december 2014 is de website van Traffic ID Projects ook weinig uitnodigend.

Tot op heden blijven de betalingen gewoon binnenkomen...

[update]
Deze website bestaat nog wel en er zijn ook nog meerdere activiteiten. Bij de sectie 'over ons' staat ook de persoon die het contract heeft ondertekend. Blijft rare situatie!

[ Bericht 6% gewijzigd door Scooper op 12-05-2015 20:29:57 ]
pi_152538259
@Scooper:
Als ik KvK website bekijk:
Traffid ID B.V. is failliet
Dit geldt echter niet voor Traffic ID Holding B.V.; Traffic ID Services en Support B.V. & Traffic ID Projects B.V.

Eerste gedachte hier; oude holding failliet laten gaan & doorstart met resterende onderdelen
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
pi_152542473
http://www.ebh-elshof.nl/media/traffic_id_b.v.,_verslag_2.pdf

Lees maar hier, rest is niet failliet gewoon,
pi_152542538
Kennelijk kan het project van de Kredietbank eenzijdig worden opgezegd door de kredietnemer.

SPOILER
Zo werkt dat dus. Kredietbank beëindigt na 28 maanden het contract eenzijdig en zo te lezen kan je na de overige rente fluiten. Dus een project van 4% 60 maanden is uiteindelijk toch 4% 28 maanden geworden. Ik dacht dat de overeenkomst voor beide partijen gelde. Kennelijk niet. Ik vind 0,9% fee behoorlijk veel voor een project van 4% en 28 maanden.

GvE geeft alleen de boodschap door. Terwijl ze op zouden moeten komen voor de investeerders. Kredietbank heeft getekend voor de overeenkomst. Ik vind dat als ze er vroegtijdig vanaf willen/moeten, dat ze de verschuldigde rente maar vooruit moeten betalen voor de hele looptijd.

Ik ga GvE maar eens mailen dat ik het er niet mee eens ben. Nog meer mensen die ook een project hebben van de kredietbank?
pi_152542831
Vandaag op de laatste pagina van de telegraaf (DFT) een positief artikel over de Crowdfunding campagne van Fish Point via Symbid. Ook te lezen via http://www.pressreader.co(...)82433870780/TextView
pi_152543315
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 22:10 schreef crowd_funder het volgende:

Ik ga GvE maar eens mailen dat ik het er niet mee eens ben. Nog meer mensen die ook een project hebben van de kredietbank?
Zit er ook in, maar nog voor een kortere looptijd.

Als je GvE mailt, wil je dan ook eens naar hun Algemene Voorwaarden verwijzen?

quote:
Artikel 9. Vervroegde aflossing / opeisbaarheid

Gedurende de looptijd van de Overeenkomst is het kredietnemer niet toegestaan vervroegd geheel dan wel gedeeltelijk af te lossen. Tevens is het de schuldeiser niet toegestaan de nog openstaande vorderingen vervroegd op te eisen. Indien er sprake is van een mogelijke niet nakoming van uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichtingen en de vordering uit handen gegeven wordt aan een gerechtsdeurwaarder, zullen tussen betrokken partijen mogelijkerwijs nieuwe betaalafspraken worden gemaakt, die in plaats gesteld worden van de eerder in de Overeenkomst opgestelde voorwaarden.

Uitzonderingen op artikel 9 zijn:

9.1 Overlijden van kredietnemer

In geval van overlijden van de kredietnemer is het voor de erven mogelijk om tegen betaling van de nog openstaande rente -en aflossingsverplichting over te gaan tot algehele vervroegde aflossing. Ook in dit geval is gedeeltelijke aflossing niet toegestaan.

9.2 Conservatoir of executoriaal beslag

Voor het geval er conservatoir of executoriaal beslag gelegd wordt op alle of een belangrijk gedeelte van de goederen van de kredietnemer, dan wel alle of een belangrijk gedeelte van zijn goederen worden vervreemd, bezwaard, onteigend of zijn tenietgegaan, houdt schuldeiser zich het recht voor de gehele vordering, inclusief rente ter genoegdoening van de investeerders vervroegd op te eisen.
  dinsdag 12 mei 2015 @ 22:35:10 #13
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_152544057
quote:
Kennelijk kan het project van de Kredietbank eenzijdig worden opgezegd door de kredietnemer.

SPOILER
Zo werkt dat dus. Kredietbank beëindigt na 28 maanden het contract eenzijdig en zo te lezen kan je na de overige rente fluiten. Dus een project van 4% 60 maanden is uiteindelijk toch 4% 28 maanden geworden. Ik dacht dat de overeenkomst voor beide partijen gelde. Kennelijk niet. Ik vind 0,9% fee behoorlijk veel voor een project van 4% en 28 maanden.

GvE geeft alleen de boodschap door. Terwijl ze op zouden moeten komen voor de investeerders. Kredietbank heeft getekend voor de overeenkomst. Ik vind dat als ze er vroegtijdig vanaf willen/moeten, dat ze de verschuldigde rente maar vooruit moeten betalen voor de hele looptijd.

Zie vetgedrukt in de spoiler. Ik zou de discussie aangaan (indien dat zelfs maar nodig zou zijn) wat het nog openstaande bedrag is. Mijns inziens is dat het bedrag waar je gezien de overeenkomst nog recht op hebt. Dus je hebt straks na 28 maanden al je geld terug incluis de rente die je anders in 60 maanden zou krijgen. Lucratief dus, als je het mij vraagt!

En dan zou ik dus ook niet op algemene voorwaarden gaan wijzen, maar gewoon een reactie naar GvE sturen als 'Hoewel het zeer waarschijnlijk een vanzelfsprekendheid is, zou ik graag op schrift krijgen dat kredietnemer in November al zijn nog openstaande verplichtingen, dus restant uitstaande lening + volledige tegoed aan rente, ineens uitkeert'.

Dit zou mijns inziens ook de ENIGE manier mogen zijn waarop een kredietnemer zijn lening voortijdig kan afkopen.

Hou je ons op de hoogte?
pi_152544123
BruderKlaus, bedankt voor de toevoeging. Inderdaad handig dat ze ook in hun eigen voorwaarden kunnen lezen dat dit niet is toegestaan. Eigenlijk zou jij ook moeten mailen. Hoe meer reacties GvE hier op krijgt hoe duidelijker het is dat ze dit niet zomaar kunnen doen.

Het staat in de algemene voorwaarde EN de kredietnemer heeft getekend voor de periode. Kredietbank zegt nu eenzijdig op ten nadele van de investeerder.

Dit hoort op een andere manier te worden opgelost i.p.v. in november stoppen wij de lening ondanks dat we anders getekend hebben.
pi_152544213
quote:

SPOILER

Bedoelen ze niet het openstaande bedrag incl. rente?
pi_152544418
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 22:35 schreef Coelho het volgende:
Mijns inziens is dat het bedrag waar je gezien de overeenkomst nog recht op hebt. Dus je hebt straks na 28 maanden al je geld terug incluis de rente die je anders in 60 maanden zou krijgen. Lucratief dus, als je het mij vraagt!
Ik hoop dat je gelijk hebt, maar dit maak ik niet echt op uit de tekst. Ik zal het eerst eens gewoon vragen wat precies de bedoeling is(misschien ben ik te voorbarig). Daarna kan ik altijd nog verwijzen naar de voorwaarden.

Uiteraard hou ik jullie op de hoogte.

Daarom zitten we hier ook toch :Y
pi_152545142
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 22:41 schreef crowd_funder het volgende:

[..]

Ik hoop dat je gelijk hebt, maar dit maak ik niet echt op uit de tekst. Ik zal het eerst eens gewoon vragen wat precies de bedoeling is(misschien ben ik te voorbarig). Daarna kan ik altijd nog verwijzen naar de voorwaarden.

Ik zit zelf niet in het project maar ik kan het mij ook niet anders voorstellen dan dat de volledige rente voldaan gaat worden. Zo niet dan moeten jullie hier nooit mee akkoord gaan. Afspraak is afspraak en dat is voor beide partijen het geval.
pi_152545530
Nergens blijkt dat ze dat niet zouden kunnen. Het is geen kwestie van geldnood maar van externe druk, jammer voor hen maar dat is het risico van geld lenen. Dan hadden ze van tevoren DNB maar moeten raadplegen.
Pecunia non olet
  dinsdag 12 mei 2015 @ 23:11:44 #19
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_152545856
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 22:41 schreef crowd_funder het volgende:

[..]

Er staat 'in een keer het nog openstaande bedrag'. Je sluit een lening af die annuitair wordt terugbetaald. Op dag 1 is het nog openstaande bedrag jouw inleg + rente over de looptijd - fee. Ik kan het op geen enkele andere manier uitleggen dan dat ze het je volledig zouden MOETEN betalen met dit op schrift. Anders hadden ze het zoiets als 'het restant van het geleende bedrag' moeten noemen.

Maar goed, ik ben benieuwd.
pi_152546599
Ongeacht of het bedrag wel of niet inclusief rente is. Dat is het brief dat de geldlener heeft opgesteld.

Ik stoor me gigantisch aan het feit dat GVE dus absoluut niets meer doet dan brieven doorsturen!

Dit stond in het mailtje van GVE

quote:
In de bijlage vindt u een bericht van de heer Jaarsma, kredietnemer van project 6026 waarin u heeft geïnvesteerd. Het betreft een voortijdige aflossing van dit project.

Wij willen u verzoeken dit bericht aandachtig door te lezen. Mocht u vragen hebben, dan horen wij dat graag.
Met vriendelijke groet,

Berdien van Coeverden
Karin Leppers
Wendy Grobben
Misschien moeten ze eens even ZELF duidelijkheid verschaffen? Ik heb het een beetje gehad met de gang van zaken bij GVE nu. Ik stop dan ook met investeren.
pi_152546806
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 23:11 schreef Coelho het volgende:

[..]

Er staat 'in een keer het nog openstaande bedrag'. Je sluit een lening af die annuitair wordt terugbetaald. Op dag 1 is het nog openstaande bedrag jouw inleg + rente over de looptijd - fee. Ik kan het op geen enkele andere manier uitleggen dan dat ze het je volledig zouden MOETEN betalen met dit op schrift. Anders hadden ze het zoiets als 'het restant van het geleende bedrag' moeten noemen.

Maar goed, ik ben benieuwd.
Nu ik er nog eens overheen lees begin ook ook meer te vermoeden dat het wel is zoals je zegt. Zou eigenlijk ook logischer zijn gezien de voorwaarden en de situatie. Zou dus WEL goed nieuws zijn dan. Ik heb nu wel veel meer vertrouwen in dat het goed nieuws is.

Ik heb ook geïnvesteerd in Hin Verzekeringen. Daar stond de versnelde aflossing anders verwoord. Daarom kreeg ik misschien de verkeerde geachte bij de kredietbank.
pi_152546828
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 19:28 schreef Piet__Piraat het volgende:
Best leuk. Ik heb eerder ook in brouwerij Kees geïnvesteerd. Vooral op basis van gunfactor, en hierbij zou eigenlijk hetzelfde gelden. Vooral omdat ik de bieren van Kompaan niet zo boeiend vind :D

Terugbetaling in drie termijn is wel minder, vooral omdat de eerste termijn drie jaar op zich laat wachten. Dat is wel serieus lang en in de tussentijd kan er veel misgaan zonder dat je ook maar een cent terug hebt.
Voor de vrijbuiter ben ik wel te porren hoor.

Het is idd vooral de gunfactor, maar die warme gevoel richting kompaan kan ik ook met een proeverij met vrienden botvieren.
  dinsdag 12 mei 2015 @ 23:46:31 #23
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_152547408
Ik ben ook zeer benieuwd naar die versnelde aflossing!
  woensdag 13 mei 2015 @ 00:04:04 #24
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_152547926
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 23:46 schreef leolinedance het volgende:
Ik ben ook zeer benieuwd naar die versnelde aflossing!
Ik ben vooral benieuwd of de argumentatie van DNB echt geldig is. Als het werkelijk zo is als de Kredietbank schrijft, dan kan dat toch niet anders betekenen dan dat wij crowdfunders als spaarders gezien worden door DNB. Consequentie zou dan volgens mij moeten zijn dat je crowdfundinleg tot 100000 euro gegarandeerd is. Nou, laat de defaults maar komen. DNB als <O)
  woensdag 13 mei 2015 @ 00:08:51 #25
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_152548024
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 00:04 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Ik ben vooral benieuwd of de argumentatie van DNB echt geldig is. Als het werkelijk zo is als de Kredietbank schrijft, dan kan dat toch niet anders betekenen dan dat wij crowdfunders als spaarders gezien worden door DNB. Consequentie zou dan volgens mij moeten zijn dat je crowdfundinleg tot 100000 euro gegarandeerd is. Nou, laat de defaults maar komen. DNB als <O)
Haha nice one :)
pi_152548411
Trouwens... Tijdens zoektocht naar kredietbank: http://www.telegraaf.nl/d(...)reorganiseren__.html

Zij zijn dus in december wezen reorganiseren. Een paar maanden nadat het project is begonnen dus.. Wat moet ik daar nou van denken?
pi_152548417
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 00:04 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Daarom wil DNB deze situatie niet laten voortbestaan. Crowdfunding in combinatie met een bankvergunning bij de debiteur..........
Pecunia non olet
  woensdag 13 mei 2015 @ 01:20:48 #28
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_152549097
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 00:27 schreef obligataire het volgende:

[..]

Daarom wil DNB deze situatie niet laten voortbestaan. Crowdfunding in combinatie met een bankvergunning bij de debiteur..........
Ik snap niet wat je bedoelt met "deze situatie".
Ik begrijp het zo: Als een schoenenboer geld wil hebben voor zijn winkel heet het een investering.
Als de Kredietbank hetzelfde geld wil hebben om hun werk te kunnen doen heet het opeens spaargeld. De Kredietbank als de priester die de hostie consecreert.
pi_152549561
Hoe dan ook. Toen ik in der tijd dit project las dacht ik al wat een rare situatie en dat denk ik nog steeds. DNB heeft wel gelijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 13-05-2015 12:45:41 ]
  woensdag 13 mei 2015 @ 08:33:25 #30
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_152550614
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 02:30 schreef Horsemen het volgende:
Hoe dan ook. Toe ik in der tijd dit project las dacht ik al wat een rare situatie en dat denk ik nog steeds. DNB heeft wel gelijk.
Inderdaad, een rare situatie: geld lenen om weer uit te kunnen lenen. Je bent dan echt voor bank aan het spelen en dat kan niet. Ze deden het ook als een echte bank: lage rente geven. Hoe ze het aan de andere kant doen, daar kan ik alleen maar een vermoeden van hebben.
GVE was het kennelijk tot drie maal toe eens met de visie van de Kredietbank en krijgt hiermee weer een nieuwe opdracht: uitzoeken welke maatschappelijke organisaties wel en welke niet toegelaten kunnen worden op het platform en waar ze het gefunde geld voor willen gebruiken. Lijkt me best lastig om te beoordelen.
  woensdag 13 mei 2015 @ 08:34:52 #31
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_152550632
Mijn vermoeden wordt hier bevestigd: 9,7 - 14%.

[ Bericht 98% gewijzigd door crowd-fundi op 13-05-2015 09:33:16 ]
pi_152551913
Reactie van Lendico gekregen

SPOILER
  woensdag 13 mei 2015 @ 10:05:11 #33
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_152552176
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 09:53 schreef Goesten het volgende:
Van alle kredietprojecten die nu bij ons lopen, zijn er slechts vijf waar we betalingsproblemen ondervinden.
Bedankt voor het delen. Ik heb er geen vertrouwen in, en ook eigenlijk nooit gehad.

quote:
Van alle kredietprojecten die nu bij ons lopen, zijn er slechts vijf waar we betalingsproblemen ondervinden.
Hoeveel projecten zijn er actief bij Lendico?
  woensdag 13 mei 2015 @ 10:06:59 #34
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_152552221
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 09:53 schreef Goesten het volgende:
Reactie van Lendico gekregen

SPOILER
Fluctuatie in uitbetalingen: je hoeft maar even je dashboard te openen om te zien dat er zomaar meer dan een week verschil kan zitten tussen de ene en de andere maand.
En van dat verhaal over achterstallige betalingen en communicatie snap ik niks. Vorige week, 6 mei, kreeg ik bericht van iemand die op 1 mei moest betalen en dat nog niet gedaan had. Dat had volgens dit antwoord pas deze week moeten gebeuren.
Wel mooi van ze, dat ze zo'n uitgebreid antwoord hebben gegeven.
pi_152557002
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 01:20 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Ik snap niet wat je bedoelt met "deze situatie".
Ik begrijp het zo: Als een schoenenboer geld wil hebben voor zijn winkel heet het een investering.
Als de Kredietbank hetzelfde geld wil hebben om hun werk te kunnen doen heet het opeens spaargeld. De Kredietbank als de priester die de hostie consecreert.
Mocht de Kredietbank omvallen, dan komen de 'investeerders' bij DNB aankloppen voor geld :)
Er zijn misschien slimmerikken die dat zelf bedacht zouden hebben, wie zal het zeggen......Maar wie dat wel had moeten vermoeden was de Kredietbank zelf.
Pecunia non olet
  woensdag 13 mei 2015 @ 13:31:49 #36
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_152557255
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 13:23 schreef obligataire het volgende:

[..]

Mocht de Kredietbank omvallen, dan komen de 'investeerders' bij DNB aankloppen voor geld :)
Er zijn misschien slimmerikken die dat zelf bedacht zouden hebben, wie zal het zeggen......Maar wie dat wel had moeten vermoeden was de Kredietbank zelf.
Bedankt voor je toelichting!
pi_152560173
Fijn dat iedereen er hetzelfde over denkt over Kredietbank. Ik heb vanmorgen ook gemaild met de vraag of de volledige rente (tot mei 2019) uitgekeerd gaat worden. In de algemene voorwaarden staat verder:

Artikel 3. Aansprakelijkheid

Geldvoorelkaar.nl is nimmer aansprakelijk voor het niet nakomen van verplichtingen zoals deze zijn vastgelegd in de Overeenkomst. De kredietnemer(s) is tegenover de schuldeiser hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van alle uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichtingen. Indien één van betrokken partijen, zijnde kredietnemer dan wel investeerder, toegezegde verplichtingen niet nakomt, zal Geldvoorelkaar.nl aanvankelijk bemiddelen in de nakoming van de verplichting. Indien alsnog de verplichting niet nagekomen wordt, houdt schuldeiser zich het recht voor de vorderingen uit handen te geven aan een incassobureau dan wel gerechtsdeurwaarder, waarbij de daarbij komende kosten voor rekening zijn voor de nalatige.

Ik ben beniewd wat Geldvoorelkaar gaat bemiddelen of dat we een incassobureau moeten inschakelen. Op zich wel een mooie use case

[ Bericht 0% gewijzigd door h4bd04 op 13-05-2015 15:41:51 ]
pi_152562280
Nieuwe op collin

7%/60mnd
pi_152562544
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 16:09 schreef MSR het volgende:
Nieuwe op collin

7%/60mnd
Hypotheek Visie? Die staat er al een tijdje hoor...
జ్ఞ‌ా
pi_152562633
quote:
14s.gif Op woensdag 13 mei 2015 16:17 schreef µ het volgende:

[..]

Hypotheek Visie? Die staat er al een tijdje hoor...
Ja die ja. Pardon dan, voor mij is ie in ieder geval nieuw ;)

En DiMarco staat dan ook alweer een tijdje op 9%? Nu weet ik niet meer of dat al vanaf het begin was of niet...

Al die openstaande projecten ook. :+
pi_152562780
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 16:19 schreef MSR het volgende:

[..]

Ja die ja. Pardon dan, voor mij is ie in ieder geval nieuw ;)

En DiMarco staat dan ook alweer een tijdje op 9%? Nu weet ik niet meer of dat al vanaf het begin was of niet...

Dimarco was 8.
జ్ఞ‌ా
  woensdag 13 mei 2015 @ 17:05:52 #42
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_152564186
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 16:19 schreef MSR het volgende:

Kleine veranderingetjes, voor de rest niets nieuws van het crowdfundingfront. Bij KoM is het ook zo verschrikkelijk stil. Leven ze nog? De schoenenboer heeft nieuwe kwartaalcijfers gedumpt bij KoM. Bezuiniging op personeel ving de tegenvallende verkoop in de wintermaanden leuk op, zo begrijp ik. Met dit tempo is de nieuwe wintercollectie al aangeschaft voordat hun project vol komt. Er is al ruim vijf dagen niets toegezegd.
pi_152564269
* PANIEK IN CROWDFUNDLAND?! *

:P
జ్ఞ‌ా
  woensdag 13 mei 2015 @ 17:10:06 #44
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_152564341
quote:
3s.gif Op woensdag 13 mei 2015 17:08 schreef µ het volgende:
* PANIEK IN CROWDFUNDLAND?! *

:P
Nee, denk het niet. Ze hebben zichzelf aardig gekieteld voor en op de crowdfundingday. Bekijk deze tweets bijvoorbeeld.

[ Bericht 9% gewijzigd door crowd-fundi op 13-05-2015 17:18:29 ]
pi_152564674
Ze zijn eruit in bij GvE betreffende de dubbele betalingen

SPOILER
Zoals iemand al eerder aangaf in deze reeks houden ze de dubbele betaling gewoon de volgende keer weer in.
pi_152565150
Welk project was het?
జ్ఞ‌ా
pi_152565206
Ah, 8595, krijg de mail net ook.
జ్ఞ‌ా
  woensdag 13 mei 2015 @ 17:41:27 #48
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_152565269
Ik kreeg mail over de incentive van OAMKB: VDV Finance & Control (10049).

Heb er 11 mei op gereageerd maar nog geen reactie. Zie wel dat de beste man al op mijn LinkedIn profiel gekeken heeft, maar nog geen reactie...
  woensdag 13 mei 2015 @ 17:47:15 #49
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_152565445
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 17:20 schreef MSR het volgende:
Ze zijn eruit in bij GvE betreffende de dubbele betalingen

SPOILER
Zoals iemand al eerder aangaf in deze reeks houden ze de dubbele betaling gewoon de volgende keer weer in.
Helaas, het lijkt nog een keer mis te kunnen gaan. Er was namelijk ook een project dat de eerste betaling deed in mei (10062). In juni behoren deze investeerders dus een bedrag te krijgen ter grootte van hun fee. Heb dit ook gemeld aan GVE (voor het geval ze hier niet meelezen ;) )
pi_152565871
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 17:47 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Helaas, het lijkt nog een keer mis te kunnen gaan. Er was namelijk ook een project dat de eerste betaling deed in mei (10062). In juni behoren deze investeerders dus een bedrag te krijgen ter grootte van hun fee. Heb dit ook gemeld aan GVE (voor het geval ze hier niet meelezen ;) )
dat was natuurlijk te ingewikkeld om zelf te bedenken ;)
pi_152567620
quote:
3s.gif Op woensdag 13 mei 2015 16:23 schreef µ het volgende:

[..]

Dimarco was 8.
Veranderd mijn interesse niet direct. Daarnaast lees ik onderaan (was dat ook al?) dat "A. Tuncel nog een privé-borgtocht van ¤25.000,- afgeeft". Wie is A. Tuncel? Niet aanvrager of partner....
  woensdag 13 mei 2015 @ 19:20:49 #52
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_152568359
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 18:59 schreef aborren het volgende:Daarnaast lees ik onderaan (was dat ook al?) dat "A. Tuncel nog een privé-borgtocht van ¤25.000,- afgeeft". Wie is A. Tuncel?
Ja, dat was al.
Wie A. Tuncel is, is volgens mij nog niet opgehelderd. Fijn, zo'n reactiemogelijkheid... info@geldvoorelkaar.nl. Is natuurlijk allemaal veel handiger en transparanter dan dat openbare gedoe bij KoM.
pi_152572540
Ik kwam vandaag een reclame tegen van een crowdfundingplatform dat nog niet in de OP staat: http://www.aygodutch.com. De kosten voor de investeerder zijn dezelfde als bij GVE (0,9%) en worden op dezelfde manier verrekend. Het minimum te investeren bedrag is ¤100,-. Momenteel staat er slechts één project open, maar er zijn nog twee andere aangekondigd. In de leenovereenkomst staat standaard geen hoofdelijke aansprakelijkheid en de gegeven financiële informatie is summier. De informatie over de bepaling van de risicofactor is daarentegen goed leesbaar en in de voorwaarden staan wel degelijk zaken die de positie van de investeerder versterken. Zo mag de kredietnemer niet opeens het eigen salaris fors verhogen. Heeft er iemand ervaring met dit platform?
pi_152574203
Een nieuwe op KoM
https://www.kapitaalopmaat.nl//Financiering-Led-Verlichting-2
Ik pas, geen bijzondere ratings, maar 6,5%, geen leuke incentive en geen hoofdelijke aansprakelijkheid.

[ Bericht 23% gewijzigd door Horsemen op 13-05-2015 22:16:02 ]
pi_152574582
M'n eerste kom melding via de mailer. Werkt mooi :)
  woensdag 13 mei 2015 @ 21:53:12 #56
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_152575062
Mu, ik kreeg m dubbel. Wellicht omdat ik al aangemeld was en vervolgens die aanmeldmail voor alle drie de platformen heb gereplied? Dus dubbel in de DB nu?
pi_152575212
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 21:53 schreef Coelho het volgende:
Mu, ik kreeg m dubbel. Wellicht omdat ik al aangemeld was en vervolgens die aanmeldmail voor alle drie de platformen heb gereplied? Dus dubbel in de DB nu?
ik kreeg hem ook dubbel, maar was nog niet aangemeld hiervoor.
pi_152575736
Maar wie kan mij die creditsafe notering uitleggen.

Wat ik nu eigenlijk begrijp is is dat als de creditsafe laag is, onder de 37 dat dit slecht is. Maar wat de G-DP% is begrijp ik helemaal niet.

Edit:

Creditsafe is dus kredietwaardigheid, dus vroeger Graydon
G-DP% is afloskapaciteit, moet onder 3,5 procent. Maar waarom weet ik niet precies.

[ Bericht 30% gewijzigd door Borstenzijngeweldig op 13-05-2015 22:13:05 ]
pi_152576050
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 21:53 schreef Coelho het volgende:
Dat is goed voor het aantal deelnemers 😉.
  woensdag 13 mei 2015 @ 22:27:50 #60
62913 Blik
The one and Only!
pi_152576831
Iemand ervaring met oneplanetcrowd? Gebruik Snappcar regelmatig, en dan is het ook wel mooi om er iets in te investeren. Heb alleen geen ervaring met achtergestelde converteerbare leningen. Heb wel vertrouwen in het platform en een aantal kortingsbonnen als extra incentive is ook lekker. Alleen de rente vind ik dan weer matig met 4% voor de lage investeringen.

Zie http://www.oneplanetcrowd.com/nl/project/94226
pi_152576864
quote:
1s.gif Op woensdag 13 mei 2015 21:37 schreef Horsemen het volgende:
Een nieuwe op KoM
https://www.kapitaalopmaat.nl//Financiering-Led-Verlichting-2
Ik pas, geen bijzondere ratings, maar 6,5%, geen leuke incentive en geen hoofdelijke aansprakelijkheid.
De vorige (project 1006) had een investeringsrisico van A- tegen 6%.
Nee, ik vergis mij. Het is deze. De tranche was dus voor 24 maanden tegen 6% met een investeringsrisico: A.

[ Bericht 6% gewijzigd door Groepfunder op 13-05-2015 22:38:14 ]
  woensdag 13 mei 2015 @ 23:00:29 #62
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_152578542
Hier snap ik dus he-le-maal niks van: Cashflow (2015) 56515; aflossing lening Kom 62394. En dan ook nog privé-onttrekking en overige aflossing. De aflossingscapaciteit is nog niet de helft van de verplichtingen. Nee, hier gaat mij nog geen LEDlampje branden.
pi_152580497
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 23:00 schreef crowd-fundi het volgende:
Hier snap ik dus he-le-maal niks van: Cashflow (2015) 56515; aflossing lening Kom 62394. En dan ook nog privé-onttrekking en overige aflossing. De aflossingscapaciteit is nog niet de helft van de verplichtingen. Nee, hier gaat mij nog geen LEDlampje branden.
Nog niet de helft? Negatieve uitkomst, dit bedrijf is over 3 maanden failliet, als ik het letterlijk neem.

Hoe komen ze aan 0,40? Ik vind het een beetje (ik heb een milde bui) prutswerk deze toetsing.
Pecunia non olet
pi_152580539
Weet niet of het verstandig is om op meerdere projecten bij dezelfde holding in te schrijven, als er problemen zijn zijn deze gelijk bij alle bedrijven lijkt me. Doe al aan de eerste tranche mee dus pas hier.
pi_152584302
Mw Lohuis veegt de vloer aan met de toetsingen van haar aanvraag door KoM/Agium.
pi_152584534
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 08:27 schreef Camogli het volgende:
Mw Lohuis veegt de vloer aan met de toetsingen van haar aanvraag door KoM/Agium.
Dat kun je wel zeggen ja. Ik ben ook wel benieuwd naar de reactie van Agium, maar ik zie dat daar al door iemand om gevraagd is.

quote:
De G-PD%: 0,76 % is laag. In eerste instantie vond ik het er goed uit zien en heb een klein bedrag toegezegd. In het overzicht met toezeggingen, stond hij echter met een Graydon-rating 'CCC' vermeld. Dat is meer risico dan ik wil en ik heb GVE daarom gevraagd - nog voor het project was volgelopen - mijn toezegging te annuleren. Gelukkig was dat mogelijk. Ik moet echt nog even wennen aan de nieuwe cijfers en zal de volgende keer beter op het creditsafe-cijfer letten.
pi_152584645
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 09:01 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

De G-PD%: 0,76 % is laag. In eerste instantie vond ik het er goed uit zien en heb een klein bedrag toegezegd. In het overzicht met toezeggingen, stond hij echter met een Graydon-rating 'CCC' vermeld. Dat is meer risico dan ik wil en ik heb GVE daarom gevraagd - nog voor het project was volgelopen - mijn toezegging te annuleren. Gelukkig was dat mogelijk. Ik moet echt nog even wennen aan de nieuwe cijfers en zal de volgende keer beter op het creditsafe-cijfer letten.
Volgens mij klopt die CCC rating niet. Want het percentage komt volgens mij meer overeen met het oude BBB. Die creditsafe cijfer zegt mij dan weer helemaal niks
pi_152585193
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 21:04 schreef Groepfunder het volgende:
Ik kwam vandaag een reclame tegen van een crowdfundingplatform dat nog niet in de OP staat: http://www.aygodutch.com. (...) Heeft er iemand ervaring met dit platform?
Geen ervaring mee, maar ik snap wel dat de platformen als paddestoelen uit de grond schieten. Met een fee van 0,9% aan de voorkant en ca. 5% tot 6% aan de achterkant komt er bij 2 mio per maand (GvE zit daar ruim boven) zo'n E 135.000 binnen.... daar moet je toch wel een website + 2 administratief medewerkers van kunnen bekostigen :)
pi_152585621
Dat van die aflossingen bij de Led Verlichting snap ik trouwens wel:

De rentecomponent is inbegrepen (als kostenpost) in de winst en is dus al in de cashflow verdisconteerd.
Men lost 2 ton af in drie jaar, waarbij men in het eerste jaar relatief weinig aflossing betaalt, dus lijkt 62 mille aflossing mij wel te kloppen.

(iemand schreef in de reacties dat het om drie ton zou gaan, maar dat klopt uiteraard niet).
Pecunia non olet
pi_152585701
Ik heb een ander probleem:

Zelfs als je er van uit gaat, dat het een soort van bankbedrijfje is, en dat de 'doorgeleende' gelden dus ook binnen enkele jaren weer ter beschikking komen (wat je nog maar moet afwachten), dan nóg heb ik een gat in de financiering van 57K(cashflow) minus 80K(privé) = - 23K.

Daarbij is het privé al flink minder dan in 2014 (hoe kan dat?)

En toch loopt het vlot vol :?

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 14-05-2015 10:27:28 ]
Pecunia non olet
pi_152585804
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 22:06 schreef Borstenzijngeweldig het volgende:
Maar wie kan mij die creditsafe notering uitleggen.

Wat ik nu eigenlijk begrijp is is dat als de creditsafe laag is, onder de 37 dat dit slecht is. Maar wat de G-DP% is begrijp ik helemaal niet.

Edit:

Creditsafe is dus kredietwaardigheid, dus vroeger Graydon
G-DP% is afloskapaciteit, moet onder 3,5 procent. Maar waarom weet ik niet precies.
G-DP is nieuwe weergave van graydon..Probability of default binnen een jaar.
5s bepaald de afloscapaciteit, echter de s betekent startup, dus deze is niet bekend.
Creditsafe komt hier dan nog als extra bij.
Eerst denken, dan typen
pi_152585977
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 09:01 schreef Groepfunder het volgende:

Dat pd% percentage is eigenlijk naast je eigen gevoel het maximale wat je hebt bij een start-up.
Graydon kan eigenlijk maar weinig zeggen over de organisatie aangezien er geen cijfers zijn en geen betalingservaringen. Het zijn dus puur statistieken o.b.v. de branche. Schijnbaar is het default percentage in deze branch dus laag. Het probleem bij graydon is echter dat het pd% alleen voor het eerste jaar geld.

5s heb je verder niks aan. Het belangrijkste wat je bij startups uit het creditsafe rapport kan halen is of de directie/eigenaren betrokken zijn bij eerdere faillissementen, daar wordt op gecheckt door puur het kvk.
Eerst denken, dan typen
pi_152587182
Hmm dubbele mail, apart. Als het vaker gebeurt ga ik er naar kijken... Had het zelf ook.
జ్ఞ‌ా
pi_152587591
KoM gaat nu overleggen met Agium over de ledverlichting. Het is wel vaker een rommeltje met die cijfers van Agium maar er wordt tenminste iets mee gedaan als dat door potentiële investeerders wordt gemeld (hoop ik ook nu). Dat is wel een verschil met GvE. Al blijf ik het storend vinden dat de cijfers niet (lijken te) kloppen. KoMt te vaak voor.
pi_152589464
Misschien zou je moeten stellen dat de cijfers van Agium op zich wel kloppen, maar geen recht doen aan de specifieke situatie. Namelijk, dat vanuit het doorgeleende geld ook weer een omgekeerde geldstroom op gang komt: de aflossingen door de klanten.

Ik vind er veel te veel onduidelijkheden aan zitten om er in te investeren. Te weinig rente ook.
Ik zit met verbazing te kijken naar de snelheid waarmee het volloopt. Nog even en het antwoord van Agium doet er niet meer toe :)

Daarnaast zie ook nog een terechte vraag over de term 'obligatie'. Dat is het natuurlijk niet.
Pecunia non olet
  donderdag 14 mei 2015 @ 13:26:44 #76
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_152590170
Ik snap er steeds minder van. En met al die toelichtingen wordt het nog waziger dan het al was. Niets van wat er staat blijkt ook bedoeld te zijn zoals het er staat. Mevr. Lohuis geeft aan allerlei begrippen een geheel eigen interpretatie. Dat mag, maar maak bij een eventuele volgend voorstel dan even een begrippenlijstje.
Een obligatie is een verhandelbare schuldbekentenis. Zolang KoM die nog niet uitgeeft, kun je niet doen alsof jij als ondernemer toch voor obligaties gaat en in de loop van de tijd wel een weg zult zoeken hoe het met die verhandelbaarheid gaat. Je gaat een lening aan van een informele vereniging en verkoopt geen obligaties.
"De holding is in handen van moeder met 4 kinderen die niet allemaal actief zijn in het bedrijf en dit is de reden waarom er niet selectief persoonlijke borgstellingen kunnen worden gevraagd." Ook zo'n wazige zin. Bedoelt ze nou werkelijk te zeggen dat wanneer een holding in handen van een moeder is er geen hoofdelijke aansprakelijkheid gevraagd zou kunnen worden? Waarom dan niet? Om die bloedjes van kinderen? En wat is er zo selectief aan? De kinderen hoeven niet borg te staan. Wel het hoofd van de holding. Dat is niet selectief. Dat is nu eenmaal je verantwoordelijkheid als directeur.

Hoe ik ook reken, hier kom ik ook niet uit: De moedermaatschappij heeft een achtergestelde lening ingebracht van ¤ 250.000 waarmee voorraden (¤ 150.000) en debiteuren (¤ 140.000) van de importeur (zusterbedrijf) worden gefinancierd.
Moedermaatschappij is misschien ook letterlijker bedoeld dan gebruikelijk?

Overigens: wat aardig van KoM en Agium dat ze ook op hun vrije dag de moeite nemen om te reageren.
pi_152590653
Jawel, maar het is ook rommelig nu mw Lohuis zo reageert. Het antwoord van Agium kan ik niet goed beoordelen; ik vind het vaag en afwijkend van hetgeen gesteld wordt door Lohuis.
Dikke pas voor mij dan ook.
  donderdag 14 mei 2015 @ 13:53:46 #78
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_152590957
Dat hele verhaal met die LED verlichting van Mw Lohuis is dramatisch. Zowel qua cijfers als onduidelijkheid. Die reacties bij KoM maken het er niet bepaald beter op.
pi_152591529
En toch loopt het retehard vol :)
Schip ahoy!
pi_152591918
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 13:00 schreef obligataire het volgende:
Daarnaast zie ook nog een terechte vraag over de term 'obligatie'. Dat is het natuurlijk niet.
Toen ik hem de eerste keer doorlas dacht ik eerst, gaan ze nu een nieuwe mogelijkheid aanbieden? Maar met een obligatie heeft het inderdaad niets te maken.
pi_152593282
Hierbij even een paar cijfertjes.
Via GvE is inmiddels 57 miljoen uitgeleend, ongeveer 95% daarvan aan ondernemers. Het grootste project is Hillblock geweest welke in drie delen 900k heeft opgehaald. Gemiddeld leenbedrag is 78k. Er zijn inmiddels ruim 740 projecten tot stand gekomen (grappig ik doe aan 10% daarvan mee :7 ) waarvan er momenteel 50 volledig zijn uitgekeerd. GvE verwacht nog steeds een default van 2 tot 6%. Het gemiddelde investeringsbedrag is ongeveer 750 euro. Helaas niets over het aantal defaults op dit moment.
  donderdag 14 mei 2015 @ 21:02:32 #82
62913 Blik
The one and Only!
pi_152602319
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 22:27 schreef Blik het volgende:
Iemand ervaring met oneplanetcrowd? Gebruik Snappcar regelmatig, en dan is het ook wel mooi om er iets in te investeren. Heb alleen geen ervaring met achtergestelde converteerbare leningen. Heb wel vertrouwen in het platform en een aantal kortingsbonnen als extra incentive is ook lekker. Alleen de rente vind ik dan weer matig met 4% voor de lage investeringen.

Zie http://www.oneplanetcrowd.com/nl/project/94226
Niemand ervaring?
  donderdag 14 mei 2015 @ 21:11:47 #83
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_152602705
Het bootje gaat niet varen....

quote:
Beste investeerder in Scheepvaartonderneming Admiraal,

Vandaag is ons duidelijk geworden dat de ondernemer Guus Admiraal en de verkoper van het binnenvaartschip de 'Iris' het niet eens zijn geworden over de voorwaarden voor de aanschaf.

Concreet betekent dit dat de aankoop van de 'Iris' door Guus Admiraal niet doorgaat. Hetgeen hij zeer betreurt. Hiermee kan het project helaas geen doorgang vinden en wordt uw investering direct retour gestort.

Er was ten tijde van de publicatie van het project nog geen bindende koopovereenkomst tussen beide partijen. Ook na het behalen van het doelbedrag zijn partijen het niet eens geworden. Als de Overeenkomst van Geldlening wordt opgemaakt dienen alle relevante documenten uiteraard zo spoedig mogelijk beschikbaar te zijn.

Guus Admiraal gaat op zoek naar een ander schip en zal zich weer bij Kapitaal Op Maat melden met een nieuwe financieringsaanvraag als het nieuwe schip is gevonden. Een (voorlopig) koopcontract zal dan vooraf moeten worden overlegd.

Mede namens Guus Admiraal bedankt voor het vertrouwen wat u in hem én zijn project had en excuses voor de wijze waarop dit project is verlopen.

Met vriendelijke groet,
Kapitaal Op Maat B.V.
pi_152602932
quote:
7s.gif Op donderdag 14 mei 2015 21:11 schreef lipjes het volgende:
Het bootje gaat niet varen....
Beter dan een bootje dat zinkt ;)
Schip ahoy!
  donderdag 14 mei 2015 @ 21:24:25 #85
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_152603134
Toch een beetje het schip in. Een halve maand rentevergoeding is voor de stichting derdengelden en mis ik op mijn rekening. ;(
pi_152603352
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 21:24 schreef crowd-fundi het volgende:
Toch een beetje het schip in. Een halve maand rentevergoeding is voor de stichting derdengelden en mis ik op mijn rekening. ;(
Klopt maar KoM mist zelf ook de nodige inkomsten.......er zijn alleen maar verliezers in deze.
Pecunia non olet
  donderdag 14 mei 2015 @ 21:48:59 #87
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_152604129
Misschien zou bij elke projectaanvraag een X percentage achtergehouden moeten worden in geval de deal niet doorgaat door de aanvrager. Net zoals je 10% bij de notaris neerlegt als je een huis aan wilt kopen.
  donderdag 14 mei 2015 @ 21:49:24 #88
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_152604144
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 21:29 schreef obligataire het volgende:

[..]

Klopt maar KoM mist zelf ook de nodige inkomsten.......er zijn alleen maar verliezers in deze.
Zou KoM inkomsten missen? Ik vermoed dat die 249 euro voor de toetsing evengoed betaald moet worden. En als ze volgens de letter van hun website handelen, is onze Admiraal ook nog eens 3,25% kwijt. Het doelbedrag is immers gehaald? Ik kan me voorstellen dat ze hier soepel mee omgaan in de verwachting dat de Admiraal zijn volgende schip weer bij KoM laat financieren.
Voor nu is er dan inderdaad de nodige inkomstenderving en zijn er alleen maar verliezers. Als het er de volgende keer weer zo veelbelovend uitziet hoop ik de kans te krijgen opnieuw aan te kunnen monsteren.
pi_152604624
Dan doe ik ook weer mee. Het was één van de weinige echt goede projecten de laatste tijd.
Pecunia non olet
pi_152605152
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 21:24 schreef crowd-fundi het volgende:
Ja, jammer. Ik zag het ook wel zitten.
Dit is trouwens weer een voorbeeld van iets dat bij GvE beter is geregeld. Die zorgen ervoor dat eerste de papierwinkel voor elkaar is en vragen dan pas om de centjes. Ook dan kan er natuurlijk iets mislopen maar een geval zoals dit zouden we nog niets overgemaakt hebben. Ik blijf het ook een rare volgorde vinden bij KoM en het is echt niet zo dat daardoor de doorloop snelheid korter is.
pi_152606131
Beste fokkers,

Ik ben op het moment bezig met mijn bachelor scriptie en kijk hierbij naar de motivaties om te investeren in crowdfunding projecten. Zouden jullie alstublieft deze korte survey van minder dan 5 minuten willen invullen? Jullie zouden mij er een heel groot plezier mee doen! De link is: https://uvafeb.az1.qualtrics.com/SE/?SID=SV_8HWenczrueFpF2J
Mochten jullie uiteindelijk nog de onderzoeksresultaten willen weten, laat mij het dan weten, dan deel ik die graag met jullie! Alvast bedankt!

John
pi_152609260
Berichtje ontvangen van FishPoint:

Beste mensen,

Afgelopen week heeft er een artikel over FishPoint in de telegraaf
gestaan.
http://www.telegraaf.nl/d(...)aste_reiziger__.html

Ondertussen is onze campagne op Symbid nu voor 77% gevuld. Daarnaast
zijn er professionele investeerders die kenbaar hebben gemaakt om een
deel van de aandelen te kopen.

Volgende week wordt een spannende week voor FishPoint.
We houden u op de hoogte van de ontwikkelingen van ons bedrijf.

Met vriendelijke groeten,

Het FishPoint Team
pi_152610103
(Ik lees al een flinke tijd mee, maar heb me tot nog toe stil gehouden...)

Ik kreeg ook die mail van KoM over Admiraal. Is met het overmaken van de investering in feite niet de overeenkomst al gesloten? Als investeerder kan ik me ook niet zomaar terugtrekken, zelfs niet voordat het geld is overgemaakt (dat kost me 10% volgens de algemene voorwaarden).

Nou kan ik me best voorstellen dat we op een andere oplossing uitkomen dan dat de investering plus alle rente in één keer wordt terugbetaald. Maar zomaar eenzijdig alles ongedaan maken zonder maar te reppen van een vergoeding vind ik niet redelijk. Of mag dit volgens de voorwaarden wel?
pi_152611094
'oh, het gaat wel heel goed met crowdfunding.. Laten we daar even meesnoepen'
http://www.telegraaf.nl/d(...)ing_belasten___.html
pi_152611244
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 00:38 schreef athlonkmf het volgende:
Het is eigenlijk gewoon te treurig voor woorden.
Schip ahoy!
pi_152612996
quote:
Ja, er moet natuurlijk gezocht worden naar manieren om hun eigen zakken nog meer te spekken.
Inderdaad te triest voor woorden.
pi_152613720
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 23:44 schreef Horsemen het volgende:
Berichtje ontvangen van FishPoint:

Beste mensen,

Afgelopen week heeft er een artikel over FishPoint in de telegraaf
gestaan.
http://www.telegraaf.nl/d(...)aste_reiziger__.html

Ondertussen is onze campagne op Symbid nu voor 77% gevuld. Daarnaast
zijn er professionele investeerders die kenbaar hebben gemaakt om een
deel van de aandelen te kopen.

Volgende week wordt een spannende week voor FishPoint.
We houden u op de hoogte van de ontwikkelingen van ons bedrijf.

Met vriendelijke groeten,

Het FishPoint Team
Wat ik gezien heb van FishPoint spreekt me erg aan, een leuk concept en een goede toevoeging op de Nederlandse stations. Ik ben zelf niet heel bekend met Symbid, dus mijn vraag is hoe de nieuwe aandeelhouders rendement kunnen krijgen in jullie geval? Is FishPoint van plan in de toekomst dividend uit te keren (zo ja, hoeveel?) en/of kunnen aandelen later verkocht worden (hoe en waar)?
pi_152613924
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 08:56 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Wat ik gezien heb van FishPoint spreekt me erg aan, een leuk concept en een goede toevoeging op de Nederlandse stations. Ik ben zelf niet heel bekend met Symbid, dus mijn vraag is hoe de nieuwe aandeelhouders rendement kunnen krijgen in jullie geval? Is FishPoint van plan in de toekomst dividend uit te keren (zo ja, hoeveel?) en/of kunnen aandelen later verkocht worden (hoe en waar)?
Ik ben zelf ook niet bekend met Symbid, dus kan je vragen niet echt beantwoorden. Op termijn zou dividend kunnen maar voorlopig willen ze nog volop uitbreiden dus ik denk dat, als het een succes zou gaan worden, het rendement vooral zal moeten komen uit de waardestijging van de aandelen. Zelf heb ik meegedaan met een van de projecten van GvE, vandaar dat ik het bedrijf wel volg.
pi_152613995
Fishpoint heeft nu een project op Symbid dus? Gaan ze van platform naar platform? Ze hadden eerder namelijk al een project op GvE.
pi_152615633
Op Symbid gaat het over eigen vermogen, geen betalingsverplichting dus. Daarnaast is het volgens mij zo dat ze 7,5% dividend willen uitkeren per jaar.

Maar Symbid heeft hoge kosten en staat niet onder het toezicht van de AFM.
pi_152616148
quote:
6s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 09:19 schreef k_man het volgende:
Fishpoint heeft nu een project op Symbid dus? Gaan ze van platform naar platform? Ze hadden eerder namelijk al een project op GvE.
Ja, klopt. Dat is hier een paar weken geleden ook besproken.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 11:55:37 #102
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_152617497
Balen van de boot. Ik krijg komende weken weer geld vrij (waaronder de boot, en hopelijk HIN), dus hoop wel op wat mooie projecten!
pi_152617815
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 11:55 schreef leolinedance het volgende:
Balen van de boot. Ik krijg komende weken weer geld vrij (waaronder de boot, en hopelijk HIN), dus hoop wel op wat mooie projecten!
Dat is zeker balen ja, dat is zo'n beetje het enige degelijke project van de laatste tijd. :'(
pi_152618075
Volgens mij zat er bij die boot toch echt een probleem in de berekeningen van Agium: de noodzakelijke aflossing was niet goed berekend en daarmee was de financiële status wankel. Zie de discusie bij de aanvraag.
Hin: zucht. Duurt nog wel een week of wat (max een week of 10 nog). Ik moet nog zien of dat voor de vakantie is afgerond.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 12:50:03 #105
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_152618813
4-6 komt de eerste uitbetaling van Sjenkels Partners (KoM) binnen volgens de site. Vind het allemaal wat lang duren bij KoM.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 13:03:56 #106
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_152619109
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 12:50 schreef leolinedance het volgende:
4-6 komt de eerste uitbetaling van Sjenkels Partners (KoM) binnen volgens de site. Vind het allemaal wat lang duren bij KoM.
Niet langer dan bij GVE is mijn indruk. Volgens hun eigen uitleg zou het korter moeten zijn. Blijkbaar werkt dat toch niet. Sjenkels partners: op 21 april is die volgeschreven. Daarna moest blijkbaar de overeenkomst nog opgemaakt worden. Dat duurt kennelijk net zo lang als bij GVE. Je zit dan al in mei. Niet gek dus dat pas in juni de eerste uitbetaling volgt. Zelfs al zou de overeenkomst al klaar liggen, dan kun je nóg niet verwachten dat op 6 mei de eerste betaling al zou zijn.
De heropening van Luehof was op 10 april volgeschreven. 30 april contract getekend. 7 mei betaalverzoek fee. Eerste betaling volgt ook pas op 4 juni.

[ Bericht 4% gewijzigd door crowd-fundi op 15-05-2015 13:25:40 ]
  vrijdag 15 mei 2015 @ 13:18:58 #107
332574 µ
alt-m
pi_152619422
Rustige dagen in crowdfundland...
జ్ఞ‌ా
pi_152620441
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 13:03 schreef crowd-fundi het volgende:
Niet langer dan bij GVE is mijn indruk. Volgens hun eigen uitleg zou het korter moeten zijn. Blijkbaar werkt dat toch niet. Sjenkels partners: op 21 april is die volgeschreven. Daarna moest blijkbaar de overeenkomst nog opgemaakt worden. Dat duurt kennelijk net zo lang als bij GVE.
Alleen bij geld voor elkaar heb je dan je geld nog niet over moeten maken en minstens zo belangrijk, daar kun je voor dat je overmaakt de overeenkomst nog controleren.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 14:02:29 #109
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_152620596
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 13:56 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Alleen bij geld voor elkaar heb je dan je geld nog niet over moeten maken en minstens zo belangrijk, daar kun je voor dat je overmaakt de overeenkomst nog controleren.
Dat dus :)
  vrijdag 15 mei 2015 @ 14:14:33 #110
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_152620897
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 13:56 schreef Horsemen het volgende:
Eens. Zijn twee irritatiepunten bij KoM in het voordeel van GVE. Bij GVE vind ik het ook wel prettig dat je ongeveer een maand na de totstandkoming je eerste betaling ontvangt. KoM spaart het voor je op en betaalt slechts eens per maand. Zo kan er zomaar nog een extra maand overheen gaan voordat je begint te incasseren.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 14:20:23 #111
444461 mo.money
mo.money, less problems
pi_152621020
Hi, kinda nieuw met crowdfunding. Wat is jullie ervaring met het beschermen van de investeerder. Goede tips welk (van de vele) platform daar beste in is? Ik zie namelijk nogal veel commentaar omtrent dit onderwerp. Ik vraag me ook serieus af wat je hebt aan een persoonlijke borgstelling als de betreffende ondernemer niks heeft.
geld is nooit te zwaar in je zakken
pi_152621170
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 14:14 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Eens. Zijn twee irritatiepunten bij KoM in het voordeel van GVE. Bij GVE vind ik het ook wel prettig dat je ongeveer een maand na de totstandkoming je eerste betaling ontvangt. KoM spaart het voor je op en betaalt slechts eens per maand. Zo kan er zomaar nog een extra maand overheen gaan voordat je begint te incasseren.
Mee eens.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 14:50:08 #113
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_152621783
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 14:20 schreef mo.money het volgende:
Hi, kinda nieuw met crowdfunding. Wat is jullie ervaring met het beschermen van de investeerder. Goede tips welk (van de vele) platform daar beste in is? Ik zie namelijk nogal veel commentaar omtrent dit onderwerp. Ik vraag me ook serieus af wat je hebt aan een persoonlijke borgstelling als de betreffende ondernemer niks heeft.
Van een kale kip kun je niet plukken, maar het is in ieder geval iets. Veel ondernemers hebben meerdere B.V's, kans zit er dus dik in dat er nog wel wat te halen valt als er één omvalt.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 15:23:58 #114
444461 mo.money
mo.money, less problems
pi_152622767
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 14:50 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Van een kale kip kun je niet plukken, maar het is in ieder geval iets. Veel ondernemers hebben meerdere B.V's, kans zit er dus dik in dat er nog wel wat te halen valt als er één omvalt.
Hi leolindance. Als er 1 bv omvalt, dan valt de rest meestal ook om en kun je als concurrente crediteur achteraan in het rijtje aansluiten. Ik overweeg om mn spaarcenten via crowdfunding te bellegen (bank levert ook niks meer op) maar kijk wel welk platform mijn belangen het best beschermt. Ik lees dat Colincrowdfund in ieder geval met een coach werkt, maar zo te zien niks doet met zekerheden. GVE persoonlijke borgstelling en bij KOM zie ik helemaal niets staan. Verder zijn er nog een setje andere platforms die ik nog moet bekijken. Maar dat is voor als het weer gaat regenen :P , nu schijnt het zonnetje. Iemand daar al naar gekeken toevallig?
  vrijdag 15 mei 2015 @ 15:30:56 #115
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_152623034
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 15:23 schreef mo.money het volgende:Maar dat is voor als het weer gaat regenen :P , nu schijnt het zonnetje. Iemand daar al naar gekeken toevallig?
Ik heb het even voor je opgezocht op buienradar. Dit stond er: Het ietwat wisselvallige weer lijkt aan te houden. De temperatuur blijft waarschijnlijk beneden de normale waarden voor deze tijd van het jaar. :)
pi_152623195
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 15:30 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Ik heb het even voor je opgezocht op buienradar. Dit stond er: Het ietwat wisselvallige weer lijkt aan te houden. De temperatuur blijft waarschijnlijk beneden de normale waarden voor deze tijd van het jaar. :)
Ik had het ook al gezien ja. Het weer doet het ook al rustig aan deze tijd van het jaar.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 15:36:24 #117
444461 mo.money
mo.money, less problems
pi_152623221
quote:

[..]

hahahaha kijk daar kan ik nou om lachen :-))
pi_152623256
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 15:36 schreef mo.money het volgende:

[..]

hahahaha kijk daar kan ik nou om lachen :-))
Ik moest ook lachen ja. ^O^
pi_152623617
quote:

[..]

_O-
pi_152627049
Even een vraagje over symbid. Ik volg symbid niet heel goed maar kan wel herinneren dat er vorig jaar nog maar 5 miljoen was opgehaald. Nu staat er prominent op de home page dat er 127 miljoen is geïnvesteerd in 256 proposities. Dat zou dus gemiddeld 500k per propositie zijn wat echt niet waar is. Hebben jullie enig idee hoe dit zit?

Of zou die 127 miljoen de totale waarde zijn van alle bedrijven die geld opgehaald hebben via symbid?
  vrijdag 15 mei 2015 @ 18:18:29 #121
332574 µ
alt-m
pi_152627944
Er zijn inmiddels 159 verschillende mensen ingeschreven op de maillijsten *G*.

[ Bericht 12% gewijzigd door µ op 15-05-2015 18:36:00 ]
జ్ఞ‌ా
pi_152629936
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 08:56 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Fishpoint spreekt mij ook erg aan, ik had al een investering via Geld voor Elkaar in dit bedrijf en ben hierdoor ook via Symbid gaan investeren.

Inderdaad zal Fishpoint in de toekomst dividend uitkeren naar rato van de aandelen die je gekocht hebt. Tevens verwacht het bedrijf een enorme waardestijging door de concrete plannen die er liggen om op meerdere stations uit te gaan breiden. Hierdoor zullen de aandelen flink kunnen stijgen.

Deze kun je later verkopen aan andere aandeelhouders, aan Fishpoint zelf of aan derden. Of wellicht wordt er een goed bod gedaan door een ander bedrijf die Fishpoint weer wil overnemen als het zo goed gaat lopen. Ik heb hier zelf nog geen ervaring mee, maar dat is het idee.

Ik geloof er absoluut in!
pi_152632914
quote:
Met verbazing gelezen. Crowdfunding is een alternatieve manier van financieren. Als een ondernemer een lening bij een bank afsluit, dan hoeft daar toch ook geen BTW over te worden betaald? Het zou een hypotheek imho voor veel Nederlanders onbetaalbaar maken. Bovendien betalen wij al belasting over het geld waarmee wij crowdfundingprojecten financieren. Het voorbeeld dat in het artikel wordt genoemd gaat echter vooral over crowdfunding in de zin van donaties in ruil voor iets anders. Laat ons hopen dat ze crowdfinancing met rust laten.
pi_152633089
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 21:00 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Met verbazing gelezen. Crowdfunding is een alternatieve manier van financieren. Als een ondernemer een lening bij een bank afsluit, dan hoeft daar toch ook geen BTW over te worden betaald? Het zou een hypotheek imho voor veel Nederlanders onbetaalbaar maken. Bovendien betalen wij al belasting over het geld waarmee wij crowdfundingprojecten financieren. Het voorbeeld dat in het artikel wordt genoemd gaat echter vooral over crowdfunding in de zin van donaties in ruil voor iets anders. Laat ons hopen dat ze crowdfinancing met rust laten.
Volgens mij gaat het alleen om crowdfunding waar een product tegenover staat, denk aan kickstarter. Daar koop je in principe ook een product dus zo gek is het dan ook niet. Over leningen betaal je nooit btw
pi_152635741
Iemand nog geïnvesteerd in Hypotheek Visie Dordrecht via Collin Crowdfund? Ik had deze nog niet gezien. Nog geen projecten lopen via Collin trouwens maar ben deze site wel een beetje in de gaten aan 't houden. Mogelijk ga ik hier ook wel een paar projecten doen indien er interessante voorbijkomen natuurlijk.
pi_152636302
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 21:11 schreef Goesten het volgende:

[..]

Volgens mij gaat het alleen om crowdfunding waar een product tegenover staat, denk aan kickstarter. Daar koop je in principe ook een product dus zo gek is het dan ook niet. Over leningen betaal je nooit btw
Klopt! Zou inderdaad gewoon over het normale BTW-tarief gaan. Het zou denk ik overigens nog wel erg lang duren voordat dit er überhaupt doorheen is in Brussel. ¤63 miljoen euro is nou ook nog niet echt bepaald een enorme vetpot, mocht je daar dan bijvoorbeeld 21% btw van nemen.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 22:57:22 #127
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_152637604
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:25 schreef jbvhaaster het volgende:

[..]

Klopt! Zou inderdaad gewoon over het normale BTW-tarief gaan. Het zou denk ik overigens nog wel erg lang duren voordat dit er überhaupt doorheen is in Brussel. ¤63 miljoen euro is nou ook nog niet echt bepaald een enorme vetpot, mocht je daar dan bijvoorbeeld 21% btw van nemen.
Europees gezien is het geen vetpot. Maar voor de individuele investeerder maakt het toch heel wat verschil of je 7% rendement ontvangt of 5,5%. Dat betekent toch alleen maar dat je gemiddelde rendement echt behoorlijk omlaag gaat.
Je betaalt al rendementsbelasting en dan ook nog btw? Dat kannie waar zijn. Dan heb ik nog wel een ouwe sok.
pi_152643390
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:11 schreef crowd_funder het volgende:
Iemand nog geïnvesteerd in Hypotheek Visie Dordrecht via Collin Crowdfund? Ik had deze nog niet gezien. Nog geen projecten lopen via Collin trouwens maar ben deze site wel een beetje in de gaten aan 't houden. Mogelijk ga ik hier ook wel een paar projecten doen indien er interessante voorbijkomen natuurlijk.
Ik niet. Ik hou de site ook in de gaten, en vind dit ook een aantrekkelijk project. Maar ik blijf de kosten bij Collin te hoog vinden.
Daarnaast zie ik op hun site staan dat de ondernemer vervroegd kan aflossen. Dat kost hem dan 3 maanden rente. Ik vind dat niet kloppen. Je gaat een overeenkomst aan voor een x aantal jaar. Maar bij hun kan de ondernemer dus altijd eenzijdig besluiten die overeenkomst te beëindigen?
Dan is het helemaal niet aantrekkelijk meer voor mij.
pi_152646741
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:57 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Europees gezien is het geen vetpot. Maar voor de individuele investeerder maakt het toch heel wat verschil of je 7% rendement ontvangt of 5,5%. Dat betekent toch alleen maar dat je gemiddelde rendement echt behoorlijk omlaag gaat.
Je betaalt al rendementsbelasting en dan ook nog btw? Dat kannie waar zijn. Dan heb ik nog wel een ouwe sok.
Zoals gezegd gaat het niet om investeringen zoals bij GvE, maar om investeringen zoals bij Kickstarter waar je een product krijgt in ruil voor je investering. Je koopt dus eigenlijk gewoon een product en daar moet BTW over betaald worden (ik wist niet dat dat nog niet zo was, wat vrij vreemd is aangezien dit een makkelijk manier is om de BTW te omzeilen).

Over geld dat je uitleent, de aflossing en de rente die je ontvangt, zoals bij GvE, hoef je geen BTW te betalen, dat valt gewoon in Box 3.
pi_152648365
Beste Fok leden,

ik weet niet of ik een nieuw topic moet starten of mijn vraag hier kan plaatsen. Daarom eerst de vraag maar hier.

Ik ben vrij nieuw in het crowdfunden en hou de topics hierover regelmatig in de gaten. Zal mij waarschijnlijk binnenkort inschrijven op de diverse pagina's.

Zelf wil ik eigenlijk ook een project starten en ben benieuwd of dit een optie voor crowdfunding is:
Ik zal het kort omschrijven:

Mijn Situatie:
Samenwonend met vriendin en beiden een iets boven modaal inkomen
Eigen spaargeld (+/- 70.000 euro)
Eigen koopappartement met verkoopwaarde van ¤ 127.500
restant: Hypotheek 115.000

Op dit moment wonen wij nog in dit appartement, maar zijn opzoek naar een groter huis (waarde te kopen huis: +/- 250.000). De prijs van dit huis kan makkelijk betaald worden met onze salarissen.

Nu wil ik het appartement gaan verhuren, alhoewel ik de schuld op het appartement tot 40.000 kan terug brengen willen banken hier helaas geen hypotheek op geven, aldus mijn hypotheekadviseur..
(De huurprijs die we kunnen ontvangen is 600 euro ex. g.w.l.)

Zijn dit soort projecten interessant voor Crowdfunding?

Wij zijn overigens begin 30 en hebben beiden een vaste baan, waarbij er een bepaalde zekerheid is. (baan zekerheid heb je uiteraard in deze tijd nooit meer)

Ben benieuwd!

Groet Ronnie2
pi_152648541
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 12:09 schreef MrBadGuy het volgende:
Zoals gezegd gaat het niet om investeringen zoals bij GvE, maar om investeringen zoals bij Kickstarter waar je een product krijgt in ruil voor je investering.
Heb jij de aanleiding voor het nieuwsbericht gevonden? Ik heb wel een document van de Europese Commissie gevonden, maar dat dateert van vorig jaar. Ik las dat de Europese Commissie de European Crowdfunding Stakeholders Forum heeft opgericht. Daarin zitten overigens geen Nederlanders (bekijk de samenstelling). Wat ik dan weer wel schatting vindt, is dat de Europese Commissie een foldertje schrijft voor het MKB om uit te leggen wat crowdfunding is. 8)7

En voor wie nog op vakantie wil: eind juni kun je naar CrowdCamp. Kortom: genoeg gevonden, maar niet de directe aanleiding van dat nieuwsbericht.
pi_152650255
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 13:27 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Heb jij de aanleiding voor het nieuwsbericht gevonden? Ik heb wel een document van de Europese Commissie gevonden, maar dat dateert van vorig jaar. Ik las dat de Europese Commissie de European Crowdfunding Stakeholders Forum heeft opgericht. Daarin zitten overigens geen Nederlanders (bekijk de samenstelling). Wat ik dan weer wel schatting vindt, is dat de Europese Commissie een foldertje schrijft voor het MKB om uit te leggen wat crowdfunding is. 8)7

En voor wie nog op vakantie wil: eind juni kun je naar CrowdCamp. Kortom: genoeg gevonden, maar niet de directe aanleiding van dat nieuwsbericht.
Als je het artikel leest staat er ook:

" Een andere fiscale variant is om bedrijven die via crowdfundplatforms als Indiegogo en Kickstarter geld inzamelen 23% btw te laten betalen."

Dit zijn allebei crowdfundplatformen die werken met beloning ipv rente. BTW wordt alleen berekend over goederen of diensten en niet over rentevergoedingen
pi_152650575
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 13:19 schreef ronnie2 het volgende:
Beste Fok leden,

ik weet niet of ik een nieuw topic moet starten of mijn vraag hier kan plaatsen. Daarom eerst de vraag maar hier.

Ik ben vrij nieuw in het crowdfunden en hou de topics hierover regelmatig in de gaten. Zal mij waarschijnlijk binnenkort inschrijven op de diverse pagina's.

Zelf wil ik eigenlijk ook een project starten en ben benieuwd of dit een optie voor crowdfunding is:

Mijn Situatie:

Op dit moment wonen wij nog in dit appartement, maar zijn opzoek naar een groter huis (waarde te kopen huis: +/- 250.000). De prijs van dit huis kan makkelijk betaald worden met onze salarissen.

Nu wil ik het appartement gaan verhuren, alhoewel ik de schuld op het appartement tot 40.000 kan terug brengen willen banken hier helaas geen hypotheek op geven, aldus mijn hypotheekadviseur..

Wij zijn overigens begin 30 en hebben beiden een vaste baan, waarbij er een bepaalde zekerheid is. (baan zekerheid heb je uiteraard in deze tijd nooit meer)

Ben benieuwd!

Groet Ronnie2
Voor de investeerder lijkt mij dit wel interessant. Om in een hypotheek te investeren van 40.000 euro waartegen een onderpand staat van 127.500 euro lijkt mij redelijk veilig.

Of het ook voor de lener interessant is weet ik niet. Ik zou het voor leggen bij een of meerder platformen. Dan kunnen hun jullie wel vertellen wat hieraan de kosten zijn.
pi_152653080
quote:
Beste Fok leden,

Mijn Situatie:

Ben benieuwd!

Groet Ronnie2
Voor CF is het voor 5 jaar (60 maanden) wellicht snel geregeld. Qua rente zal 5% ook nog wel slagen. Echter is het wenselijk dat opbrengsten de lening kunnen dekken. Even snel gerekend zullen je maandlasten voor het cf project ¤ 755,- zijn. Plus je eenmalige kosten en plus je belastingen op je vastgoed met daarnaast nog je risico op wanbetaling van je huurder. Dan kan je zomaar in de problemen komen met zowel de betaling van je CF project als je hypotheek van je nieuwe huis. :D

120 maanden is mogelijk, maar gezien de huidige openstaande projecten lijkt het mij niet snel haalbaar.

Wellicht kan dit interessanter zijn al moet je dan een hogere hypotheek aanvragen (minimaal 75k)
https://www.vastgoedhypotheek.nl/consumenten/voor-wie/

[ Bericht 0% gewijzigd door CRWD op 16-05-2015 18:20:15 ]
pi_152657770
quote:
Zelf wil ik eigenlijk ook een project starten en ben benieuwd of dit een optie voor crowdfunding is
Welkom! Leuk dat je hier de interesse polst. Ik denk dat hier wel een business case voor is. Besef wel dat veel hypotheken uitgaan van 30 jaar looptijd, en dat in crowdfunding-land 7 tot 10 jaar al heel lang is. Dit vertaald zich in een hogere maandlast (uiteraard).
Voorbeeld maandlast (bruto=netto, want geen HRA) bij 40k voor 120 maanden tegen 5% is ¤ 422 per maand. Zie ook https://geldvoorelkaar.nl/geld-lenen/krediet-aanvragen.aspx
pi_152660933
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 00:07 schreef zyxxyz het volgende:
Ik kreeg ook die mail van KoM over Admiraal. Is met het overmaken van de investering in feite niet de overeenkomst al gesloten? Als investeerder kan ik me ook niet zomaar terugtrekken, zelfs niet voordat het geld is overgemaakt (dat kost me 10% volgens de algemene voorwaarden).

Nou kan ik me best voorstellen dat we op een andere oplossing uitkomen dan dat de investering plus alle rente in één keer wordt terugbetaald. Maar zomaar eenzijdig alles ongedaan maken zonder maar te reppen van een vergoeding vind ik niet redelijk. Of mag dit volgens de voorwaarden wel?
Niemand met een (gefundeerde) mening hierover?
  zaterdag 16 mei 2015 @ 21:38:37 #137
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_152661447
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 21:19 schreef zyxxyz het volgende:
Ik denk dat je redenering niet helemaal klopt. Er is mijns inziens geen overeenkomst gesloten. Wij hebben een bieding gedaan. Die is weliswaar geaccepteerd, maar gold een goed dat uiteindelijk om welke reden ook maar niet is geleverd. Daarmee vervalt simpelweg de bieding. De kredietvragers zijn namelijk gehouden om het gefunde geld alleen te gebruiken voor de zaak die in het voorstel genoemd wordt.
Moet er dan geen vergoeding worden betaald? Ik lees niets over wat er moet gebeuren als een kredietvrager afziet van het incasseren van de fundgelden. Er is alleen iets te lezen over wat betaald moet worden aan KoM: ¤ 249 + (bij het behalen van het streefkapitaal) 3,25% succesfee. Niets te lezen betekent geen vergoeding.
Bij KoM is het mogelijk om je bod onmiddellijk over te maken. Ingeval het project niet wordt volgeschreven wordt het gestorte bedrag teruggestort. Ook daar lees ik niet over vergoeding. Ik maak er in ieder geval wel uit op, dat er dan kennelijk géén overeenkomst is gesloten, ondanks dat er al betaald is.
Ik heb me erbij neergelegd en hoop dat dhr. Admiraal succesvol is in zijn zoektocht naar een ander schip. Bij dezelfde condities schrijf ik opnieuw in.

[ Bericht 5% gewijzigd door crowd-fundi op 16-05-2015 22:43:34 ]
pi_152664652
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 21:19 schreef zyxxyz het volgende:

[..]

Ik denk dat heel wat meer mensen, zoals ik zelf, er een probleem mee zouden hebben als de lening wel doorgang zou vinden zonder dat de aankoop van de boot zou plaatsvinden.
  zaterdag 16 mei 2015 @ 23:35:29 #139
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_152664988
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 23:26 schreef Horsemen het volgende:
Ik denk dat heel wat meer mensen, zoals ik zelf, er een probleem mee zouden hebben als de lening wel doorgang zou vinden zonder dat de aankoop van de boot zou plaatsvinden.
Precies. Ik hoop dat zyxxyz dat ook wel met je eens zal zijn. Hij vroeg zich af of er ook recht op vergoeding bestond bij het niet doorgaan van een project. Dat recht bestaat m.i. niet omdat er geen geldige overeenkomst is.
pi_152665973
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 23:35 schreef crowd-fundi het volgende:
Precies. Ik hoop dat zyxxyz dat ook wel met je eens zal zijn. Hij vroeg zich af of er ook recht op vergoeding bestond bij het niet doorgaan van een project. Dat recht bestaat m.i. niet omdat er geen geldige overeenkomst is.
Dat het niet zo zinvol is om die lening aan te gaan als er geen boot mee wordt gekocht staat wat mij betreft ook buiten kijf. Wat mij niet duidelijk is is wanneer`de overeenkomst dan rond is. Ik heb als investeerder al plichten op het moment dat ik inschrijf op de lening, terwijl er blijkbaar weinig rechten tegenover staan - zelfs niet nadat er daadwerkelijk geld is overgemaakt. Die asymmetrie vind ik opmerkelijk. Daarnaast: KoM zelf heeft wel recht op een compensatie, de investeerders niet.

Ik ga er verder gewoon vanuit dat het allemaal te goeder trouw is gegaan en ik lig er ook niet wakker van dat ik een paar weken niet over dat geld kon beschikken. Maar in een extreem scenario zou je als lener dus meerdere crowdfund-leningen kunnen opstarten met verschillende rentes/voorwaarden, en dan kies je uiteindelijk de voor jou gunstigste die is volgelopen. Maar alle fondsen van de investeerders zijn gedurende dat traject geblokkeerd, terwijl er maar één lening doorgang vindt. Ik vraag me af of er betere oplossingen denkbaar zijn.
pi_152666037
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 23:35 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Ja, dat denk ik ook maar ik snap zijn vraag wel. Uiteindelijk loop je wel wat schade op maar volgens mij is er niets voor opgenomen in de voorwaarden en is het dus pech gehad. Gelukkig komen dit soort gevallen zelden voor en blijft de "schade" beperkt.
  zondag 17 mei 2015 @ 00:56:42 #142
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_152667313
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2015 00:04 schreef zyxxyz het volgende:
Dat het niet zo zinvol is om die lening aan te gaan als er geen boot mee wordt gekocht staat wat mij betreft ook buiten kijf. Wat mij niet duidelijk is is wanneer`de overeenkomst dan rond is.
De overeenkomst is rond op het moment dat jij je geld hebt overgemaakt en de kredietnemer een contract heeft getekend.
quote:
Ik heb als investeerder al plichten op het moment dat ik inschrijf op de lening, terwijl er blijkbaar weinig rechten tegenover staan - zelfs niet nadat er daadwerkelijk geld is overgemaakt. Die asymmetrie vind ik opmerkelijk. Daarnaast: KoM zelf heeft wel recht op een compensatie, de investeerders niet.
Klopt. Je bent je ook bewust dat je die plichten hebt op het moment van inschrijving. Die zijn duidelijk gecommuniceerd. De rechten zijn ook duidelijk: als de overeenkomst rond is ontvang je elke maand het afgesproken bedrag op de afgesproken dag. Dat KoM recht heeft op compensatie zou ik zo niet willen zeggen. Het is geen compensatie. KoM kan gewoon haar recht doen gelden op die 3,25% als de beoogde geldsom is opgehaald.
quote:
in een extreem scenario zou je als lener dus meerdere crowdfund-leningen kunnen opstarten met verschillende rentes/voorwaarden, en dan kies je uiteindelijk de voor jou gunstigste die is volgelopen. Maar alle fondsen van de investeerders zijn gedurende dat traject geblokkeerd, terwijl er maar één lening doorgang vindt. Ik vraag me af of er betere oplossingen denkbaar zijn.
Een betere oplossing is denkbaar en ligt voor de hand: dit is een non-scenario. Een platform kan niet meer dan één propositie bieden. Als je een geldlening aanvraagt mag er van uitgegaan worden dat je die lening ook daadwerkelijk wilt hebben. Als je meerdere geldleningen aanvraagt voor hetzelfde project zul je dat verschrikkelijk goed moeten kunnen onderbouwen. Meer leningen tegelijkertijd aanvragen betekent dat je nagenoeg niet door de keuring komt. Je leningaanvraag zal als een totaalbedrag gezien worden. Maak dan nog maar eens duidelijk dat je zo'n grote lening met een beperkte cashflow terug kunt betalen. Resultaat zal zijn dat je leningaanvraag wordt afgewezen.
Je zou dezelfde leningaanvraag met verschillende rentepercentages bij verschillende platforms kunnen aanbieden. Dan moet je nog maar het geluk hebben, dat al die platforms tegelijkertijd jouw voorstel plaatsen. Maar dan nog reken je buiten de kracht van de crowd. Dat is nou het leuke aan bijvoorbeeld dit forum. Heb je bijvoorbeeld gelezen, dat ooit door de oplettendheid van een forumlid een reeds volgeschreven leningaanvraag alsnog gecanceld is?
pi_152669200
Helemaal mee eens hoor. Ik zie ook niet zo snel geburen dat tegelijkertijd op verschillende platformen een lening zal worden gevraagd en al helemaal niet om daar dan achteraf een keuze uit te maken welke de beste voorwaarden heeft. Als zoiets al zou gebeuren is het eerder door iemand wil proberen de boel op te lichte.
pi_152669678
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2015 07:02 schreef Horsemen het volgende:
Helemaal mee eens hoor. Ik zie ook niet zo snel geburen dat tegelijkertijd op verschillende platformen een lening zal worden gevraagd en al helemaal niet om daar dan achteraf een keuze uit te maken welke de beste voorwaarden heeft. Als zoiets al zou gebeuren is het eerder door iemand wil proberen de boel op te lichte.
Lijkt me inderdaad erg lastig. Ik denk dat je je beter kan focussen op welk platform de voor jouw meest geschikte doelgroep zich bevindt en of er misschien al eerder soortgelijke projecten online hebben gestaan. Succesvolle projecten worden vaak nog wel weergeven op de site en de niet-succesvolle projecten worden meestal verwijderd wanneer zij het voorgestelde bedrag niet halen.
pi_152677407
Twee mooie projecten voor bierliefhebbers op Crowdaboutnow:
Brouwerij Oersoep https://www.crowdaboutnow.nl/Oersoep
Brouwerij Kompaan https://www.crowdaboutnow.nl/kompaanbier
Ik ken de brouwers niet persoonlijk, maar als liefhebber en amateurbrouwer (De Drie Zwijnen) ben ik wel te spreken over hun bieren.
Geen hoog rendement (4,5%) maar naar mijn idee veilige en sympathieke leningen. Brouwerijen hebben een goede naam en gaan voorop in de crafbier-revolutie.
Ga beide projecten voor ¤ 1000 meedoen.
pi_152687887
Fishpoint op Symbid zit bijna vol: https://www.symbid.nl/ideas/5444-fish-point

Ik heb er toch maar wat ingestoken, concept spreekt me aan en ik denk wel dat het een succes kan worden. Mijn eerste project via Symbid, ben benieuwd hoe dit uit gaat pakken :)
pi_152688955
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2015 19:35 schreef MrBadGuy het volgende:
Fishpoint op Symbid zit bijna vol: https://www.symbid.nl/ideas/5444-fish-point

Ik heb er toch maar wat ingestoken, concept spreekt me aan en ik denk wel dat het een succes kan worden. Mijn eerste project via Symbid, ben benieuwd hoe dit uit gaat pakken :)
Ik zit er ook in. Twijfelde lang, maar toch nog gedaan.
  zondag 17 mei 2015 @ 20:19:12 #148
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_152689718
Hoe zit dat met die aandelenconstructie. Heb me er niet in verdiept en nu ook geen tijd. Maar als jullie hier positief zijn over dat visclubje, dan is het wellicht nog het overwegen waard...
pi_152690122
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2015 20:19 schreef Coelho het volgende:
Hoe zit dat met die aandelenconstructie. Heb me er niet in verdiept en nu ook geen tijd. Maar als jullie hier positief zijn over dat visclubje, dan is het wellicht nog het overwegen waard...
Is stuk speculatiever in het algemeen, ik zou je eerst Erik verdiepen. Ik zit in ander symbid project maar heb nu wel wat twijfels over rendement/risico mix
pi_152690529
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2015 20:27 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Is stuk speculatiever in het algemeen, ik zou je eerst Erik verdiepen. Ik zit in ander symbid project maar heb nu wel wat twijfels over rendement/risico mix
Hoe is het bij jou dan? Waardedaling?
pi_152691968
Fishpoint zit vol.
pi_152692476
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2015 20:35 schreef eenjongen... het volgende:

[..]

Hoe is het bij jou dan? Waardedaling?
Initiële waardering is op basis van optimistisch cash flow model. Startups zijn op symbid snel > 1mio waard. Inleg van 1000 levert je dan < 0,1% bezit op. Dan moeten er wel bizar goede resultaat behaald worden wil je die 1000 ooit terugzien met eerlijk rendement. Zeker startups moet je rendement van 10a20% halen wil je compenseren voor het risico en gebrek aan liquiditeit van de aandelen, dat zie ik bij veel symbid startups niet gebeuren.
pi_152693748
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2015 20:59 schreef eenjongen... het volgende:
Fishpoint zit vol.
Leuk, zit er ook in, dit is na Zelfstroom mijn tweede Symbid project. Ben erg benieuwd, in beide heb ik erg veel vertrouwen. Mijn inschatting is dat je het vooral moet hebben van de waardestijging van de aandelen, en niet zo zeer van het dividend. Maar je weet het natuurlijk nooit, het kan raar lopen.
pi_152694140
Checken jullie de maandelijke betalingen ook? En zo ja, is er ooit wel eens wat mis gegaan?

Ik heb eigenlijk niet zon zin om alles bij te gaan houden...
pi_152694851
Ik heb ze in het begin wel gecheckt maar moet eerlijk zeggen dat ik het niet maandelijks doe. Eens in de paar maanden, denk ik, soort steekproefsgewijs. Als er dan iets niet klopt, ga ik wel verder zoeken.
Schip ahoy!
  zondag 17 mei 2015 @ 21:59:23 #156
332574 µ
alt-m
pi_152694981
Nog een paar delen en we komen in de stats van Arcee *O*.
జ్ఞ‌ా
  zondag 17 mei 2015 @ 21:59:53 #157
332574 µ
alt-m
pi_152695006
Iets meer dan 2000 posts nog maar :+.

Als ik snel in mijn hoofd reken.
జ్ఞ‌ా
pi_152695527
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2015 21:41 schreef Makrolon het volgende:
Checken jullie de maandelijke betalingen ook? En zo ja, is er ooit wel eens wat mis gegaan?

Ik hou het bij ja, tot op heden geen rare dingen tegen gekomen.
pi_152695569
quote:
14s.gif Op zondag 17 mei 2015 21:59 schreef µ het volgende:
Nog een paar delen en we komen in de stats van Arcee *O*.
En wat is daar de betekenis van......
  zondag 17 mei 2015 @ 22:17:52 #160
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_152695877
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2015 21:41 schreef Makrolon het volgende:

Nee, geen tijd voor / zin in. Wel af en toe een steekproef.
pi_152696454
Hmm oke, dan ga ik t ook niet bij houden.
pi_152697532
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2015 22:28 schreef Makrolon het volgende:
Hmm oke, dan ga ik t ook niet bij houden.
Bij de platformen zullen ze daar blij mee zijn dat te lezen.
pi_152697579
Ja, gve zal t vast fijn vinden dat ik ze vertrouw. ;)
pi_152697790
Tvp ben de laatste tijd een leuk project aan het zoeken. Dacht aan Oersoep (bierbrouwer) maar heb niets met hun bier.
Helaas maar weinig Nederlandse Brouwers als ik het vergelijk met Amerikaanse Brouwers op kickstarter.
  zondag 17 mei 2015 @ 23:11:42 #165
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_152698327
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2015 22:56 schreef larry_flynt het volgende:
Tvp ben de laatste tijd een leuk project aan het zoeken. Dacht aan Oersoep (bierbrouwer) maar heb niets met hun bier.
Helaas maar weinig Nederlandse Brouwers als ik het vergelijk met Amerikaanse Brouwers op kickstarter.
Wij zoeken hier continu leuke projecten :P
Maar jij zoekt dus een leuk project in de biersector, waarom specifiek die branche? En waarom vind je het belangrijk dat je iets met het bier hebt (ik neem aan dat je bedoelt dat je dit bier niet lekker vindt)?

Hier zijn veel mensen aanwezig met tientallen projecten waarbij het onmogelijk is om affiniteit te hebben met alle projecten. Ik vind het persoonlijk zelfs helemaal niet belangrijk, maar dat is ieder voor zich.
pi_152702891
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2015 22:51 schreef Makrolon het volgende:
Ja, gve zal t vast fijn vinden dat ik ze vertrouw. ;)
Zonder vertrouwen in een platform zou ik er geeneens aan beginnen maar waar mensen werken kunnen fouten gemaakt worden.
pi_152708257
Ik heb inmiddels al lang en breed een GvE account, maar ik sprak dit weekend iemand die graag een account wilde aanmaken maar dat alleen maar kon doen als ie op dat moment ook investeerde.
Apart. Of was dat altijd al zo?
pi_152708366
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 11:52 schreef bleyenburg het volgende:
Ik heb inmiddels al lang en breed een GvE account, maar ik sprak dit weekend iemand die graag een account wilde aanmaken maar dat alleen maar kon doen als ie op dat moment ook investeerde.
Apart. Of was dat altijd al zo?
Klopt volgens mij. Al zo lang als ik mee kijk in ieder geval.
pi_152708523
niet zo klantvriendelijk
  maandag 18 mei 2015 @ 12:16:10 #170
444556 RavigotteSaus
aka Ravigotte
pi_152708903
Is al zeker een jaar zo.
Toen ik me voor GVE wilde registreren gold hetzelfde.
Uitendelijk ging de registratie en terugkoppeling van GVE zeer moeizaam en heb ik van heel GVE afgezien. Uiteraard dat project niet betaald (omdat ik uiteindelijk geen account had), terwijl ik wel had toegezegd.
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
  maandag 18 mei 2015 @ 12:49:02 #171
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_152709752
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 12:16 schreef RavigotteSaus het volgende:
Is al zeker een jaar zo.
Toen ik me voor GVE wilde registreren gold hetzelfde.
Uitendelijk ging de registratie en terugkoppeling van GVE zeer moeizaam en heb ik van heel GVE afgezien. Uiteraard dat project niet betaald (omdat ik uiteindelijk geen account had), terwijl ik wel had toegezegd.
Terecht natuurlijk. En goeie saus is dat :9
  maandag 18 mei 2015 @ 12:49:23 #172
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_152709766
Geld van de boot (KoM) is terug op mijn rekening.
pi_152709824
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 12:16 schreef RavigotteSaus het volgende:
et betaald (omdat ik uiteindelijk geen account had), terwijl i
Bij een propositie op de site van TheDutchDeal staat bij zekerheden onder anderen een "Letter of comfort" van de bank. Weet iemand wat dit precies betekend en wat je hier concreet aan hebt?
pi_152710437
letter of comfort

(financiële zaken) Engels: schriftelijke verklaring van een moedermaatschappij, aan een kredietverstrekker, waarin zij zekerheid biedt over haar verantwoordelijkheid voor een lenende dochtermaatschappij; waarborg dat het dochterbedrijf het geleende geld zal terugbetalen.
Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10497
letter of comfort

(ondernemingsrecht) `Engels: schriftelijke verklaring van een moedermaatschappij aan een kredietverstrekker, waarin zij zekerheid biedt over haar verantwoordelijkheid voor een lenende dochtermaatschappij; waarborg dat het dochterbedrijf het geleende geld zal terugbetalen.` Gerelateerde termen: letter of intent side letter
Gevonden op http://jw.juridischwoorde(...)p?termRechtsgebiedId
pi_152710571
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 13:11 schreef NaRegenDeZon het volgende:
letter of comfort

(financiële zaken) Engels: schriftelijke verklaring van een moedermaatschappij, aan een kredietverstrekker, waarin zij zekerheid biedt over haar verantwoordelijkheid voor een lenende dochtermaatschappij; waarborg dat het dochterbedrijf het geleende geld zal terugbetalen.
Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10497
letter of comfort

(ondernemingsrecht) `Engels: schriftelijke verklaring van een moedermaatschappij aan een kredietverstrekker, waarin zij zekerheid biedt over haar verantwoordelijkheid voor een lenende dochtermaatschappij; waarborg dat het dochterbedrijf het geleende geld zal terugbetalen.` Gerelateerde termen: letter of intent side letter
Gevonden op http://jw.juridischwoorde(...)p?termRechtsgebiedId
Zover was ik ook gekomen, maar in dit geval is het een letter of comfort van de Bank. Dus de bank geeft hier een waarborg af? en hoe zit dat dat in elkaar?
  maandag 18 mei 2015 @ 13:21:26 #176
444556 RavigotteSaus
aka Ravigotte
pi_152710676
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 12:49 schreef leolinedance het volgende:
En goeie saus is dat
Mijn collega zocht een recept voor de saus nadat ik al 25 gebruikersnamen voor FOK had verzonnen die allemaal al bestonden.
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
pi_152710788
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2015 23:11 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Wij zoeken hier continu leuke projecten :P
Maar jij zoekt dus een leuk project in de biersector, waarom specifiek die branche? En waarom vind je het belangrijk dat je iets met het bier hebt (ik neem aan dat je bedoelt dat je dit bier niet lekker vindt)?

Hier zijn veel mensen aanwezig met tientallen projecten waarbij het onmogelijk is om affiniteit te hebben met alle projecten. Ik vind het persoonlijk zelfs helemaal niet belangrijk, maar dat is ieder voor zich.
Speciaalbieren is een beetje mijn hobby geworden. Lijkt me leuk om een beginnende brouwer te steunen.
Zou ook andere projecten steunen hoor. Vind het jammer dat zoveel in de VS is, maar daar heb je weinig aan als Nederlander.
  maandag 18 mei 2015 @ 13:49:17 #178
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_152711492
Heer Van der Voort van OAMKB heeft nog niet op mijn mail gereageerd welke ik 7 dagen geleden verstuurd heb. Nu kan het zijn dat hij het druk heeft (ik hoop het), maar echt netjes is het niet naar een investeerder toe die ¤ 1.000,- in jouw bedrijf geïnvesteerd heeft.
pi_152711736
-weg-

[ Bericht 99% gewijzigd door Maharbal op 18-05-2015 15:45:27 ]
  maandag 18 mei 2015 @ 13:58:56 #180
62913 Blik
The one and Only!
pi_152711831
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 13:49 schreef leolinedance het volgende:
Heer Van der Voort van OAMKB heeft nog niet op mijn mail gereageerd welke ik 7 dagen geleden verstuurd heb. Nu kan het zijn dat hij het druk heeft (ik hoop het), maar echt netjes is het niet naar een investeerder toe die ¤ 1.000,- in jouw bedrijf geïnvesteerd heeft.
Vergeet niet dat het meivakantie is

(maar in dat geval had die wel een out-of-office mogen gebruiken)
pi_152711919
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2015 13:24 schreef larry_flynt het volgende:

[..]

Speciaalbieren is een beetje mijn hobby geworden. Lijkt me leuk om een beginnende brouwer te steunen.
Zou ook andere projecten steunen hoor. Vind het jammer dat zoveel in de VS is, maar daar heb je weinig aan als Nederlander.
Op verschillende sites is wel het een en ander te vinden hoor. Bijvoorbeeld hier: https://www.crowdaboutnow.nl/kompaanbier
pi_152711965
KoM geeft aan dat de investeerders in het Admiraal schip bij een eventuele volgende propositie voorrang krijgen.
Ben benieuwd naar de geboden rente in dat geval.
Ik accepteer in ieder geval niks lager dan wat ie eerder bood.
  maandag 18 mei 2015 @ 15:47:50 #183
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_152715120
Goh, het wordt saai met crowdfunden. Er komt nog zelden een nieuw project los en als dat dan toch een keer gebeurt dan is de kwaliteit vaak ondermaats.
pi_152715807
Heb eens berekend wat ik de afgelopen 12 maanden aan rente heb behaald.

Kwam uit op 4,72%. Hierin zit 1 faillissement van Tallamani.

Viel me zelf een klein beetje tegen.
pi_152716503
Talamini is nog niet failliet. Of jij moet iets weten wat ik nog niet weet....
pi_152716817
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 16:26 schreef bleyenburg het volgende:
Talamini is nog niet failliet. Of jij moet iets weten wat ik nog niet weet....
Nee, alleen door de informatie die verstrekt is ga ik er vanuit dat er niks meer te halen is. Aangezien de verpanding niks waard is, en hoofdelijke aansprakelijkheid van een overleden persoon ook een moeilijk verhaal is.

Daarom heb ik hem maar vast afgeboekt
pi_152716961
U bent nogal voorbarig
pi_152716992
elke curator zou in z'n handjes knijpen met schuldeisers zoals jij
pi_152717060
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 16:40 schreef bleyenburg het volgende:
elke curator zou in z'n handjes knijpen met schuldeisers zoals jij
Zit jij er zelf ook in? en zo ja via GvE of HC?

Want hebben ze via GvE al een update gegeven?

[ Bericht 5% gewijzigd door Goesten op 18-05-2015 16:47:42 ]
pi_152717401
Talamani is nog steeds operationeel. De website is nog steeds in de lucht en de winkels en ijsmakerij zijn nog steeds open, mede met ons geld.
Dus waarom zou de de betaling niet gewoon weer kunnen starten na een periode van lichte chaos en mischien een nieuwe manager aan het roer?
De pessimist boekt af de optimist houd het nog even open. Ik hou hem (misschien tegen beter weten in) nog open en wacht gewoon tot de betalingen weer loskomen. Afboeken kan altijd nog.
pi_152717651
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 16:53 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Talamani is nog steeds operationeel. De website is nog steeds in de lucht en de winkels en ijsmakerij zijn nog steeds open, mede met ons geld.
Dus waarom zou de de betaling niet gewoon weer kunnen starten na een periode van lichte chaos en mischien een nieuwe manager aan het roer?
De pessimist boekt af de optimist houd het nog even open. Ik hou hem (misschien tegen beter weten in) nog open en wacht gewoon tot de betalingen weer loskomen. Afboeken kan altijd nog.
Heeft niks met optimisme of pessimisme te maken. Ik kan al opmaken uit reactie dat je er via GvE er in zit.

Misschien moet je eens aan GvE vragen hoe dat het kan dat alle winkels gewoon door draaien maar dat de lening stil staat. Ben wel benieuwd naar hun reactie.
pi_152717871
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 15:47 schreef InVestEerder het volgende:
Goh, het wordt saai met crowdfunden. Er komt nog zelden een nieuw project los en als dat dan toch een keer gebeurt dan is de kwaliteit vaak ondermaats.
Eens! Bijna alleen maar Horeca troep of startups
  maandag 18 mei 2015 @ 17:07:39 #193
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_152717894
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 16:53 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Is deze info over huidige bedrijfsactiviteit uit eigen waarneming? Dat website nog in de lucht is zegt mij niet zoveel. Ik vind dat de betreffende platforms ook wel een beetje mogen communiceren over de status, ook al is het dossier in handen van deurwaarder gegeven.
pi_152718270
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 17:00 schreef Goesten het volgende:

[..]

Heeft niks met optimisme of pessimisme te maken. Ik kan al opmaken uit reactie dat je er via GvE er in zit.

Misschien moet je eens aan GvE vragen hoe dat het kan dat alle winkels gewoon door draaien maar dat de lening stil staat. Ben wel benieuwd naar hun reactie.
Jammer dat je de informatie die blijkbaar via HCN is gegeven hier niet wil/kan delen, dat zou voor veel mensen misschien meer duidelijkheid geven.
pi_152719831
Als iemand het aan wil kaarten bij gve wil ik het wel aan hem delen, om een beetje druk te kunnen zetten op een eerlijk antwoord.

Is wel weer een reden om minder te investeren via gve. Aangezien de communicatie zo waardeloos is
pi_152721826
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 15:23 schreef mo.money het volgende:

[..]

Hi leolindance. Als er 1 bv omvalt, dan valt de rest meestal ook om en kun je als concurrente crediteur achteraan in het rijtje aansluiten. Ik overweeg om mn spaarcenten via crowdfunding te bellegen (bank levert ook niks meer op) maar kijk wel welk platform mijn belangen het best beschermt. Ik lees dat Colincrowdfund in ieder geval met een coach werkt, maar zo te zien niks doet met zekerheden. GVE persoonlijke borgstelling en bij KOM zie ik helemaal niets staan. Verder zijn er nog een setje andere platforms die ik nog moet bekijken. Maar dat is voor als het weer gaat regenen :P , nu schijnt het zonnetje. Iemand daar al naar gekeken toevallig?
Ik ben ook nieuw hier en overweeg ook wat geld via crowdfunding te beleggen. Het regent vandaag mo.money dus ben benieuwd of je al verder bent met je onderzoek? Ik vind dit wel een belangrijk punt
pi_152722012
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 18:09 schreef Goesten het volgende:
Is wel weer een reden om minder te investeren via gve. Aangezien de communicatie zo waardeloos is
Jij zegt het dus het zal best wel zo zijn, maar ik beoordeel dat altijd graag zelf, maar hier is de communicatie m.b.t. dit onderwerp niet veel beter :X
pi_152722784
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 19:07 schreef rockenfeller het volgende:
Ik overweeg om mn spaarcenten via crowdfunding te bellegen (bank levert ook niks meer op) maar kijk wel welk platform mijn belangen het best beschermt.
quote:

[..]

Ik ben ook nieuw hier en overweeg ook wat geld via crowdfunding te beleggen. Het regent vandaag mo.money dus ben benieuwd of je al verder bent met je onderzoek? Ik vind dit wel een belangrijk punt
Daar is hier ook al veel over gesproken. Echt concreet is er eigenlijk nog niet zo heel veel over uitgekristalliseerd omdat het allemaal pas een paar jaar draait en sommige platformen bestaan nog korter. Daarom zijn er nog niet zo heel veel voorbeelden van problemen en de voorbeelden die er zijn zijn vaak nog niet volledig afgehandeld. Een terecht citaat uit de OP is dan ook “Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.”
pi_152724533
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 17:00 schreef Goesten het volgende:

[..]

Dat kan omdat Talamini een franchise keten is. De eigenaren van de verschillende winkels kopen hun ijs in bij het hoofdkantoor. Zij hebben niets te maken met een schuld (of eventuele winst) van het hoofdkantoor.
Zij kunnen nu dus ook niet verantwoordelijk worden gehouden voor de schuld.
Het feit dat zij nog wel draaien, en dus ijs inkopen, geeft voor mij aan dat er nog steeds geld binnen komt bij het hoofdkantoor. Ik hou hem dus nog even open.

Wat mij verbaasd is dat je zelf veel interesse hebt in wat GvE hier van zegt, maar dat jij de informatie van HCN niet wil/kan delen.
Wat is het idee er achter dat wij van alles moeten vragen, en jij je informatie niet deelt. (Of ben ik nu verkeer geinformeerd?)
pi_152726542
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 20:03 schreef didi80 het volgende:

[..]

Wat mij verbaasd is dat je zelf veel interesse hebt in wat GvE hier van zegt, maar dat jij de informatie van HCN niet wil/kan delen.
Wat is het idee er achter dat wij van alles moeten vragen, en jij je informatie niet deelt. (Of ben ik nu verkeer geinformeerd?)
Dat heeft te maken dat er beschuldigingen en misschien wel aannamens in het bericht zitten. Die wil ik eerst door nog en andere partij geverifieerd hebben voordat het heel Nederland wordt rond geslingerd
pi_152726840
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2015 20:44 schreef Goesten het volgende:

[..]

Dat heeft te maken dat er beschuldigingen en misschien wel aannamens in het bericht zitten. Die wil ik eerst door nog en andere partij geverifieerd hebben voordat het heel Nederland wordt rond geslingerd
Beschuldigingen van HCN richting Talamini? Het was toch een bericht van HCN zelf, of een bericht van een mede investeerder van HCN?
Ik neem aan dat als het een officieel bericht van HCN is, dat zij niet zomaar iets zeggen. En dat ze de dingen die ze op papier zetten echt wel zeker weten. Maar ik weet het....dat is een aanname.
pi_152734561
Wat zijn de meningen over dit nieuwe project op Aygodutch?
http://www.aygodutch.com/(...)den-looptijd-1-jaar/

Startup maar ook eigen geld en niet in een vage business maar ze doen echt iets & er lijkt ook een contract te zijn.
Looptijd erg kort dus dat is risicowijs leuk maar met de 0.9% fee is dat iets minder.

Geen idee hoe haalbaar de Duitse zekerheden zijn trouwens.
  maandag 18 mei 2015 @ 23:41:39 #203
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_152735331
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 23:22 schreef BruderKlaus het volgende:

Startup maar ook eigen geld en niet in een vage business maar ze doen echt iets & er lijkt ook een contract te zijn.
Looptijd erg kort dus dat is risicowijs leuk maar met de 0.9% fee is dat iets minder.

Goh, wat leuk dat ze zelfs in Duitsland ménsen als manager hebben...
quote:
Alle 3 zijn het mensen, en alle 3 beschikken ze over de juiste VCA papieren, de juiste instelling en niet onbelangrijk het juiste karakter om door te pakken.
pi_152738584
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 23:22 schreef BruderKlaus het volgende:

Ik vind het laatste zinnetje wat twijfelachtig: Daarnaast zal voor uitboeking van de gelden de pandrechten effectief moeten zijn. Daar het hier een opdrachtgever en onderneming in Duitsland betreft kan dit wat langer duren. Er zijn reeds contacten gelegd met professionals in Duitsland om dit te regelen.
Door de korte looptijd met 0.9% fee is de opbrengst al niet heel super. Als het dan ook nog eens een paar maanden duurt voordat het daadwerkelijk allemaal loopt wordt dat niet veel beter.
  dinsdag 19 mei 2015 @ 07:56:43 #205
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_152738988
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 23:41 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Goh, wat leuk dat ze zelfs in Duitsland ménsen als manager hebben...

[..]

Dan ben ik er dus alweer klaar mee he. Wat waardeloos, evenals dat 'doorpakken'.

Na GvE het 2e platform dat de pitch totaal niet lijkt te lezen.
  dinsdag 19 mei 2015 @ 10:06:58 #206
444461 mo.money
mo.money, less problems
pi_152740948
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 06:47 schreef didi80 het volgende:

[..]

Ik vind het laatste zinnetje wat twijfelachtig: Daarnaast zal voor uitboeking van de gelden de pandrechten effectief moeten zijn. Daar het hier een opdrachtgever en onderneming in Duitsland betreft kan dit wat langer duren. Er zijn reeds contacten gelegd met professionals in Duitsland om dit te regelen.
Door de korte looptijd met 0.9% fee is de opbrengst al niet heel super. Als het dan ook nog eens een paar maanden duurt voordat het daadwerkelijk allemaal loopt wordt dat niet veel beter.
“Hmm nog niet bekend met dit platform. Het gaat wel hard met het aantal nieuwe platforms. Het zijn wel mooie zekerheden een 1e pandrecht op debiteuren. Daar heb je mijns inziens meer aan dan een borgstelling van iemand die niets heeft. Het zinnetje dat het enige tijd gaat duren vind ik ook vaag. Ik zie dat ze een chatfunctie hebben; ik zal eens navragen wat ze daarmee bedoelen. Ik houd jullie op de hoogte.”
  dinsdag 19 mei 2015 @ 10:13:11 #207
444461 mo.money
mo.money, less problems
pi_152741082
quote:

[..]

Hahaha ja inderdaad wel een internet weertje vandaag. Ik ben net een nieuwe platform tegengekomen. Ga daar eens wat beter naar kijken. Klinkt wel aardig. Hebben een project met looptijd van 1 jaar, rente 8%. Dus wel lekker snel je investering weer vrij. En zekerheid is pandrecht op debiteuren, vind ik ook wel wat aantrekkelijker dan persoonlijke brogestelling. Zit wat vaags in de pitch, ga contact met ze zoeken wat ze daar nou precies mee bedoelen.
  dinsdag 19 mei 2015 @ 10:26:11 #208
444461 mo.money
mo.money, less problems
pi_152741352
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 10:06 schreef mo.money het volgende:

[..]

“Hmm nog niet bekend met dit platform. Het gaat wel hard met het aantal nieuwe platforms. Het zijn wel mooie zekerheden een 1e pandrecht op debiteuren. Daar heb je mijns inziens meer aan dan een borgstelling van iemand die niets heeft. Het zinnetje dat het enige tijd gaat duren vind ik ook vaag. Ik zie dat ze een chatfunctie hebben; ik zal eens navragen wat ze daarmee bedoelen. Ik houd jullie op de hoogte.”
“Heb gechat. Met enige tijd bedoelen ze 2 a 3 weken vanaf nu. Ze gaven aan dat het er misschien wat ongelukkig stond en zouden dit middels een update nader toelichten. Doel was aan te geven dat de zekerheden juridisch goed geregeld moeten zijn alvorens de investeerder het risico aangaat. Wel ff een cursus begrijpelijk nederlands volgen heren! Ik denk dat dit mijn eerste project gaat worden"
pi_152743668
Puur op cijfertjes gebaseerd op zich een leuke, weinig risicovol, alleen wat lage rente...

https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=10391
pi_152743732
Ze betalen facturen wel regelmatig (fors) te laat is te zien in de CreditSafe, hoeveel waarde moet je daaraan hechten?
  dinsdag 19 mei 2015 @ 11:55:23 #211
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_152743760
Speelgoed....

Ik pas
pi_152744394
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 11:54 schreef Scooper het volgende:
Ze betalen facturen wel regelmatig (fors) te laat is te zien in de CreditSafe, hoeveel waarde moet je daaraan hechten?
Tja, dat is ook een beetje speculeren natuurlijk. Hebben ze een krappe cashflow? Hebben ze vaak leveringen waar iets fout mee is? Of zijn ze gewoon lui met betalen?
  dinsdag 19 mei 2015 @ 12:31:45 #213
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_152744596
Ik laat deze ook schieten. Te lage rente.
pi_152744681
Ach, hij is alweer vol. Ondanks de 6% rente...
pi_152748598
Toch gaat het vollopen langzamer momenteel, prima.
pi_152748895
Minder aanbod projecten plus een prudenter benadering door investeerders, zo het lijkt.
Wat mij betreft een combinatie van (te) lage rentes, te hoge risico's en een persoonlijke afwachtende houding aangaande de handelswijze en getoonde slagkracht van de diverse platforms bij betalingsproblemen die mij tot terughoudendheid brengen.
pi_152749793
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 14:39 schreef bleyenburg het volgende:
Minder aanbod projecten plus een prudenter benadering door investeerders, zo het lijkt.
Wat mij betreft een combinatie van (te) lage rentes, te hoge risico's en een persoonlijke afwachtende houding aangaande de handelswijze en getoonde slagkracht van de diverse platforms bij betalingsproblemen die mij tot terughoudendheid brengen.
Helemaal mee eens.
pi_152750948
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 15:08 schreef Horsemen het volgende:
quote:
Op dinsdag 19 mei 2015 14:39 schreef bleyenburg het volgende:
Helemaal mee eens.
Ook helemaal mee eens. Met als toevoeging de ovolledige, ondoorzichtige niet transparante informatie over de gepitchte bedrijven.
  dinsdag 19 mei 2015 @ 15:46:16 #219
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_152751120
Prima analyse en afweging, bleyenburg!
  dinsdag 19 mei 2015 @ 16:17:53 #220
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_152752110
Een nieuwe op KOM: Merkpartijtjes.com, 48 maanden, 7,5%, B+

Ziet er redelijk goed uit, hoofdelijke aansprakelijkheid met een ruim gevulde pot geld achter de hand. Het enige waar ik de specialisten hier naar wil laten kijken is de toetsing aflossingscapaciteit in het financiele verslag. Lees ik nou goed dat ze met een omzet van ¤300.000 slechts ¤17.000 winst draaien en bovendien van dat geld bijna ¤45k moeten aflossen? Dat past toch nooit? En hoezo een KOM aflossing in 2014? Zijn zij al eerder voorbij gekomen?
pi_152752943
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 16:17 schreef Coelho het volgende:
Een nieuwe op KOM: Merkpartijtjes.com, 48 maanden, 7,5%, B+
Als ik het goed zie is de voorraad +inventaris ingeschat op ongeveer 135000 euro. Dan betaalt mevrouw wel erg veel voor de lucht (goodwill) en de websites. Ik zou mevrouw adviseren iets anders met haar 100.000 euro te doen. Ik hoor graag als ik het verkeerd zie.

note: meestal is bij verkoop van zo'n bedrijf de achterblijvende stock niet echt courant meer. Het beste is verkocht. Ik hoop oprecht voor mevrouw dat ze niet de bekende kat in de zak koopt.
  dinsdag 19 mei 2015 @ 16:45:04 #222
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_152753051
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 16:42 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Als ik het goed zie is de voorraad +inventaris ingeschat op ongeveer 135000 euro. Dan betaalt mevrouw wel erg veel voor de lucht (goodwill) en de websites. Ik zou mevrouw adviseren iets anders met haar 100.000 euro te doen. Ik hoor graag als ik het verkeerd zie.

Maar is het bij bedrijfsovernames niet altijd zo dat je X keer de omzet betaalt? Dan zit er toch altijd lucht in een aankoopprijs?
pi_152753123
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 16:45 schreef Coelho het volgende:

[..]

Maar is het bij bedrijfsovernames niet altijd zo dat je X keer de omzet betaalt? Dan zit er toch altijd lucht in een aankoopprijs?
Volgens mij betaal je X keer de winst en niet X maal de omzet.
Het verbaast mij verder dat de voorraadtermijn ten opzichte van de branche zo ontzettend hoog is, dat zou je in dit geval toch juist lager als het gemiddelde verwachten of lees ik het nu niet goed.....

[ Bericht 8% gewijzigd door Horsemen op 19-05-2015 16:57:10 ]
pi_152753229
quote:

[..]

Meestal wordt een factor 4 a 5 maal de EBIT gerekend als overnameprijs. Daar mogen de liquide middelen bij en de rentedragende schulden vanaf. Aangezien dit een activatransactie is zullen de liquide middelen en schulden waarschijnlijk niet meegenomen worden. 5 maal 17K is 85K als overnameprijs.
pi_152753241
Ik ga niet meedoen aan overname van die merkpartijen. De verkopende partij heeft het dan top gedaan hoor.
300K lijkt me rijkelijk veel.
pi_152753423
quote:

[..]

Dat hangt meestal van de markt/branche af.
pi_152755404
Dus al met al denk ik dat mijn conclusie juist is en dat mevrouw zo'n 100K te veel betaald.
Niet doen dus. Ik investeer niet. Ik denk er pas weer over na als deze terug komt met een koopprijs van 200K en een lening van 100K. Op dat moment krijg je voor iedereen een gezond plaatje. Zelfs de verkoper steekt dan nog 70.000 euro goodwill in zijn zak.
pi_152756440
Ik vind 3 ton ook aardig fors ja, dus ik bedank ook zeker.
Schip ahoy!
pi_152756613
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 10:26 schreef mo.money het volgende:

[..]

“Heb gechat. Met enige tijd bedoelen ze 2 a 3 weken vanaf nu. Ze gaven aan dat het er misschien wat ongelukkig stond en zouden dit middels een update nader toelichten. Doel was aan te geven dat de zekerheden juridisch goed geregeld moeten zijn alvorens de investeerder het risico aangaat. Wel ff een cursus begrijpelijk nederlands volgen heren! Ik denk dat dit mijn eerste project gaat worden"
Thanks voor het uitzoeken, en het delen!
pi_152757372
Wat vinden jullie hiervan?

https://www.symbid.nl/ideas/6523-mundo-3d-printing

Ik vind deze persoonlijk erg goed klinken, ben benieuwd naar het oordeel van de FOK crowd!
pi_152758405
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 18:25 schreef Piet__Piraat het volgende:
Ik vind 3 ton ook aardig fors ja, dus ik bedank ook zeker.
Ik had van jou anders verwacht! Waar ga je dan met je overschat aan merkkleding naar toe? :)
pi_152758925
Right. Geregistreerd op AygoDutch.
Geprobeerd in te loggen op mobiele telefoon; niet gelukt vanwege verkeerd wachtwoord (?) en toen IP-blokkade
Thuis geprobeerd in te loggen via PC, vreemde pop-up met melding "authenticatie vereist" en navolgende melding:

quote:
http://www.aygodutch.com vraagt om een gebruikersnaam en wachtwoord. De website meldt: “Please login with: username: antagonist, password: antagonist. Information is available on https://status.antagonist.nl/”;
Ik wacht nog wel even en kijk kat verder uit de boom
pi_152760803
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 19:10 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik had van jou anders verwacht! Waar ga je dan met je overschat aan merkkleding naar toe? :)
Die verkoop ik op de zwarte markt natuurlijk B-).
Schip ahoy!
pi_152761768
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 18:47 schreef Rottie99 het volgende:
Wat vinden jullie hiervan?

https://www.symbid.nl/ideas/6523-mundo-3d-printing

Ik vind deze persoonlijk erg goed klinken, ben benieuwd naar het oordeel van de FOK crowd!
De financiële basis is wankel (alles moet nog gekocht worden, en aandelen betekent natuurlijk geen hoofdelijke aansprakelijkheid), je moet echt in het product geloven wil je investeren. Maar op zich, 3D printen is wel een groeiende markt natuurlijk. Als alles voorspoedig gaat zou het wel eens kunnen dat er een mooie winst in zit. Maar het is echt een gok, je kan het geld ook zomaar kwijt zijn natuurlijk.
Schip ahoy!
pi_152762132
Heb eerste project op symbid, de 3d printer, ben benieuwd.
pi_152762198
Maar als je zelf niets met aandelen doet, wat heb je dan aan Symbid? Is het investeren en wachten tot de organisatie je wil uitkopen? Of kunnen je mede-aandeelhouders ook nog iets betekenen voor je?
Schip ahoy!
pi_152762499
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 20:34 schreef Piet__Piraat het volgende:
Maar als je zelf niets met aandelen doet, wat heb je dan aan Symbid? Is het investeren en wachten tot de organisatie je wil uitkopen?
Ik weet het eigenlijk ook niet, je hebt de aandelen wel en bezit en het zou fijn zijn als je ze nadat het bedrijf goed loopt gewoon via binck of een andere weg kunt verkopen. Maar als dit niet mogelijk is, dan is het enige voordeel wat je eventueel kunt krijgen, dividend. En anders zit je vast aan iets waardeloos dat je hopelijk ooit eens weer kwijt raakt.
pi_152762955
Van symbid zelf

De lidmaatschappen in de coöperatie zijn beperkt verhandelbaar, hoe werkt dat precies?
De aangekochte lidmaatschappen in de coöperatie zijn in beperkte mate overdraagbaar onder voorwaarde dat het bestuur van de coöperatie toestemming geeft voor deze overdracht. De liquiditeit van de lidmaatschappen is dus beperkt.
De lidmaatschappen worden altijd aangekocht voor EUR 20,- en kunnen worden aangeboden tegen elke prijs die je als investeerder wilt. De lidmaatschappen dienen eerst binnen de investeringscoöperatie te worden aangeboden aan de overige leden. De transactie verloopt verder als een peer-to-peer transactie waarbij de ene partij direct afrekent met de andere partij.

Dus als er 100 investeerders zijn en 1 hiervan wil eruit dan moeten de 99 anderen deze kopen. En als er geen een deze willen kopen zit je er aan vast en krijg je je investering niet terug.
pi_152763188
Als het slecht gaat zie je je geld dus niet terug, da's logisch.
Maar stel dat je uiteindelijk in je eentje overblijft, dan moet je dus een externe investeerder zien te vinden die de boel wil overnemen?
Schip ahoy!
pi_152763405
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 20:51 schreef Piet__Piraat het volgende:
Maar stel dat je uiteindelijk in je eentje overblijft, dan moet je dus een externe investeerder zien te vinden die de boel wil overnemen?
Je zult dan wel een aanbiedingsplicht richting huidige aandeelhouders hebben
pi_152763449
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 20:51 schreef Piet__Piraat het volgende:
Stel het gaat goed met het bedrijf, dan krijg je jaarlijks dividend. Dan zou het logisch zijn om de aandelen van de andere investeerders, als deze de aandelen kwijt willen te kopen. Als het bedrijf besluit om op de beurs te gaan zou je de aandelen eventueel wel via een externe koper kunnen verkopen lijkt mij. Maar het bedrijf kan ze ook op kopen.

Maar dit is iets waar weinig over geschreven word op symbid zelf.
pi_152763568
er staat eerst, dus er zijn evt. andere verkoop mogelijkheden.
Daarnaast maak je dus kans op dividenduitkeringen, als het goed gaat met de organisatie. De eigenaren zullen zelf namelijk ook geld willen zien.
Grootste risico naast faillissement is dat ze vaker op deze manier gaan financieren en de waarde van je aandeel daalt.
Eerst denken, dan typen
pi_152763653
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 20:56 schreef Borstenzijngeweldig het volgende:

[..]

Stel het gaat goed met het bedrijf, dan krijg je jaarlijks dividend. Dan zou het logisch zijn om de aandelen van de andere investeerders, als deze de aandelen kwijt willen te kopen. Als het bedrijf besluit om op de beurs te gaan zou je de aandelen eventueel wel via een externe koper kunnen verkopen lijkt mij. Maar het bedrijf kan ze ook op kopen.

Maar dit is iets waar weinig over geschreven word op symbid zelf.
En als het niet goed gaat? Sta je als aandeelhouder achteraan in de rij
pi_152763934
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 21:00 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

En als het niet goed gaat? Sta je als aandeelhouder achteraan in de rij
Ja, dan sta je achteraan in de rij. Als je via gve een investering hebt gedaan zijn ze verplicht om je te betalen. Maar als je aandelen hebt, bezit je een gedeelte van het bedrijf. Als er winst is gemaakt deel je mee met de vreugd en krijg je dividend, als er geen winst is gemaakt maar schulden of faillissement dan is het helaas pindakaas voor jou en krijg jij niks meer terug.
pi_152765106
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 21:03 schreef Borstenzijngeweldig het volgende:

[..]

Ja, dan sta je achteraan in de rij. Als je via gve een investering hebt gedaan zijn ze verplicht om je te betalen. Maar als je aandelen hebt, bezit je een gedeelte van het bedrijf. Als er winst is gemaakt deel je mee met de vreugd en krijg je dividend, als er geen winst is gemaakt maar schulden of faillissement dan is het helaas pindakaas voor jou en krijg jij niks meer terug.
En dat spreekt me wel weer aan. Als het een klapper wordt, profiteer je mee. Waarschijnlijk zullen er wel een paar mislukken, maar daar hoeft maar een keer een grote tegenover te staan en je hebt een veel beter rendement dan bij een lening. Maar ook meer risico.

De 3D printer schrijft zelf hierover:
De huidige waardering van Mundo bedraagt ruim ¤ 2 miljoen. Wij hebben de intentie om de Symbid aandeelhouders uit te kopen dan wel de symbid aandelen te verkopen in 2019. Op basis van de huidige prognoses verwachten we dat de waardering van Mundo kan groeien naar ruim ¤ 10 miljoen in 2019.

In dat geval is je aandeel van nu 20 euro dus 100 euro waard, en beur je waarschijnlijk onderweg ook nog een aardig dividend.....
pi_152765963
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 21:16 schreef Rottie99 het volgende:

[..]

En dat spreekt me wel weer aan. Als het een klapper wordt, profiteer je mee. Waarschijnlijk zullen er wel een paar mislukken, maar daar hoeft maar een keer een grote tegenover te staan en je hebt een veel beter rendement dan bij een lening. Maar ook meer risico.

De 3D printer schrijft zelf hierover:
De huidige waardering van Mundo bedraagt ruim ¤ 2 miljoen. Wij hebben de intentie om de Symbid aandeelhouders uit te kopen dan wel de symbid aandelen te verkopen in 2019. Op basis van de huidige prognoses verwachten we dat de waardering van Mundo kan groeien naar ruim ¤ 10 miljoen in 2019.

In dat geval is je aandeel van nu 20 euro dus 100 euro waard, en beur je waarschijnlijk onderweg ook nog een aardig dividend.....
Op zich vind ik de organisatie wel een risico'tje waard. Ze zijn echter wel erg optimistisch qua omzet, terwijl ze nog niet echt over goede verkoop/marketing technieken beschikken. Ook verwacht ik weinig tot geen dividend gezien hun snelle uitkoopplannen. Als ze echt zo'n flinke omzetstijging zullen behalen komen er weer nieuwe investeringen. Hoogstwaarschijnlijk kopen ze daarna het liefst zo snel mogelijk af, voordat er dividend wordt uitgekeerd.
Ik kan me wel voorstellen dat ze overgaan tot dividentbetalingen als het bedrijf wat minder snel groeit, ze graag wat winst willen afromen maar geen middelen hebben om uit te kopen.
Eerst denken, dan typen
pi_152766157
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 12:22 schreef MSR het volgende:

[..]

Tja, dat is ook een beetje speculeren natuurlijk. Hebben ze een krappe cashflow? Hebben ze vaak leveringen waar iets fout mee is? Of zijn ze gewoon lui met betalen?
Tip, denk eens aan Sinterklaas. Vanaf september moet het in de winkels liggen, terwijl de echte omzet pas in november/december valt....
pi_152766391
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 21:25 schreef Piger het volgende:

[..]

Op zich vind ik de organisatie wel een risico'tje waard. Ze zijn echter wel erg optimistisch qua omzet, terwijl ze nog niet echt over goede verkoop/marketing technieken beschikken. Ook verwacht ik weinig tot geen dividend gezien hun snelle uitkoopplannen. Als ze echt zo'n flinke omzetstijging zullen behalen komen er weer nieuwe investeringen. Hoogstwaarschijnlijk kopen ze daarna het liefst zo snel mogelijk af, voordat er dividend wordt uitgekeerd.
Ik kan me wel voorstellen dat ze overgaan tot dividentbetalingen als het bedrijf wat minder snel groeit, ze graag wat winst willen afromen maar geen middelen hebben om uit te kopen.
Je haalt me de woorden uit de mond Piger. Winst betekent niet automatisch dividend zeker niet bij snelle groei en in een kapitaal intensieve business. Suc6 ermee allen!
pi_152766912
Ik denk dat Ilona nog maar eens wat verder moet kijken in de bedrijven databank :)

Als de verkoopster haar 3 ton belegt via GvE haalt ze moeiteloos 17K aan opbrengst en hoeft ze weinig anders te doen dan hier af en toe te komen mee mopperen met ons.
Pecunia non olet
pi_152766994
Nieuwe investeringen betekenen groei en dus waarschijnlijk een waardestijging van je aandeel, da's niet zo'n probleem. Pas als dat aandeel devalueert doordat er extra aandelen worden uitgegeven (net zoals nu), dan wordt het vervelend.
Schip ahoy!
pi_152767867
Ja, ik ben om, zit nu ook in de DDD printer :-)
  † In Memoriam † dinsdag 19 mei 2015 @ 21:55:10 #252
230491 Zith
pls tip
pi_152769222
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 21:16 schreef Rottie99 het volgende:

[..]

En dat spreekt me wel weer aan. Als het een klapper wordt, profiteer je mee. Waarschijnlijk zullen er wel een paar mislukken, maar daar hoeft maar een keer een grote tegenover te staan en je hebt een veel beter rendement dan bij een lening.
Is al weer een paar jaar geleden dat ik in dat veld artikelen las, maar ik meen me te herrinneren dat venture capital bedrijven (die investeren in jonge bedrijven met hoge potentie) gemiddeld 30% winst weten te genereren en dat maar 1 op de 20 van hun bedrijven winstgevend is.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_152769246
De waardestijging van de aandelen moet wel heel groot zijn als je de faillissementen en transactiekosten wil compenseren. De meerderheid van de bedrijven gaat failliet zonder ook maar 1 keer dividend uit te keren. Je rendement op die andere projecten moet wel heel hoog zijn wanneer je op een rendement van 5% wilt uitkomen.
pi_152770385
Aandelen is een heel andere tak van sport dan crowdfunding voor GvE of KoM. Voor mij geldt, ondervinding is de beste leermeester, ga over enkele jaren eens kijken hoe het hun vergaan is en ik wens ze alle sterkte. De business case is heel sterk en zeer groot, metalen dingen printen kan zeer groot zijn. Ik heb certificaten op nummer ontvangen ter waarde van 20 euro per stuk. Deze zullen tzt overdraagbaar zijn. Op deze manier bouw ik meer ervaring op met symbid. Op een andere investering heb ik een factor 15 winst gemaakt in 10 jaar, grote klappers zijn dus wel degelijk mogelijk.
pi_152771088
Ik twijfel ook om er voor 100 euro ofzo in te stappen. Gewoon als proefproject om eens te merken hoe het gaat. Soort leergeld :)
Schip ahoy!
pi_152780632
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 19:21 schreef BruderKlaus het volgende:
Right. Geregistreerd op AygoDutch.
Geprobeerd in te loggen op mobiele telefoon; niet gelukt vanwege verkeerd wachtwoord (?) en toen IP-blokkade
Thuis geprobeerd in te loggen via PC, vreemde pop-up met melding "authenticatie vereist" en navolgende melding:
[...]
Ik wacht nog wel even en kijk kat verder uit de boom
Ik heb gisterenavond hetzelfde probleem gehad. Op mijn e-mail heb ik dezelfde dag nog een inhoudelijke reactie gehad. Het goede nieuws is: nu kan ik wel inloggen! Ik heb de tweede bevestigingsmail - waarin staat dat het registratieproces nu echt voltooid is - niet afwacht alvorens mijn net geactiveerde account te gaan gebruiken. Misschien is het daar bij jou ook mis gegaan?
pi_152780701
Had de mail wel afgewacht maar was wel in zelfde scherm verder gegaan, wellicht dat dat nu de oorzaak was.
pi_152782576
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 22:15 schreef Piet__Piraat het volgende:
Ik twijfel ook om er voor 100 euro ofzo in te stappen. Gewoon als proefproject om eens te merken hoe het gaat. Soort leergeld :)
Ik zit er ook zo over te denken, heb nog niet eerder bij Symbid geïnvesteerd. Alleen wil iets meer dan 100 inleggen aangezien de kosten er anders nogal inhakken...
SPOILER
pi_152782738
Ik ben heel voorzichtig met investeren op Symbid. Heb daar nu 1 project lopen. Bedrijven wordt daar al snel een miljoenwaarde toegekend. Volgens mij is het vooral voor de zittende aandeelhouders een manier om goedkoop aan geld te komen. De zittende aandeelhouders van Mundo hebben 175 k geïnvesteerd en behouden 90% van de aandelen. De investeerders moeten 200k betalen voor 10% van de aandelen ! En dat voor een bedrijf wat nog flink verlieslatend is en nog nauwelijks omzet genereert. De groeiprognose is verder niet onderbouwd en de financiering daravan is evenmin geregeld. Ik peins er niet over om erin te investeren
pi_152782843
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 21:25 schreef Piger het volgende:

[..]

Het is inderdaad gewoon een risico, maar de toekomst voor 3d-printers zie ik wel rooskleurig. Ik zie hier in Amsterdam steeds meer van die zaken met 3d printers uit de grond gestampt worden en ze nemen naastgelegen panden ook over. Het loopt volgens mij wel goed, het ziet er uit alsof ze het altijd druk hebben :) .
pi_152783992
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 10:22 schreef Justme7005 het volgende:
Ik ben heel voorzichtig met investeren op Symbid. Heb daar nu 1 project lopen. Bedrijven wordt daar al snel een miljoenwaarde toegekend. Volgens mij is het vooral voor de zittende aandeelhouders een manier om goedkoop aan geld te komen. De zittende aandeelhouders van Mundo hebben 175 k geïnvesteerd en behouden 90% van de aandelen. De investeerders moeten 200k betalen voor 10% van de aandelen ! En dat voor een bedrijf wat nog flink verlieslatend is en nog nauwelijks omzet genereert. De groeiprognose is verder niet onderbouwd en de financiering daravan is evenmin geregeld. Ik peins er niet over om erin te investeren
als het over waarderingen gaat denk ik meteen aan de docu over de terugkoop van AbnAmro waarin de zakenbankiers van de Nederlandse en Belgische staat tot waarderingen kwamen die een factor 4 uit elkaar lagen.
pi_152785489
Het cijfermateriaal voor de Merkpartijtjes is nogal aangepast. Er is opeens 50k meer aan eigen vermogen en er wordt nu 28k per jaar afgeschreven.
pi_152785891
MonkeyTown Den Haag wil ook niet vlotten, maand geleden toegezegd en nog steeds geen betaalverzoek.
pi_152786169
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 12:05 schreef Justme7005 het volgende:
Het cijfermateriaal voor de Merkpartijtjes is nogal aangepast. Er is opeens 50k meer aan eigen vermogen en er wordt nu 28k per jaar afgeschreven.
die cijfers van KoM zijn mooi maar oh zo veranderbaar....
pi_152786305
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 10:15 schreef Graankorrel het volgende:

[..]

Ik zit er ook zo over te denken, heb nog niet eerder bij Symbid geïnvesteerd. Alleen wil iets meer dan 100 inleggen aangezien de kosten er anders nogal inhakken...
SPOILER
Als je nog even kan wachten zou ik het doen. Ik heb eind vorig topic gepost dat de administratiekosten naar 1% gaan, ongeacht het bedrag wat je inlegt. Dat zou als het goed is zeer binnenkort moeten gebeuren.
  woensdag 20 mei 2015 @ 12:45:55 #266
332574 µ
alt-m
pi_152787122
Reactie van GvE gekregen wat betreft Kredietbank:

Hartelijk dank voor uw bericht. Uw mail is niet verloren gegaan, maar wij zijn nog bezig met het inventariseren van vragen en reacties, zodat wij deze door kunnen spelen aan de kredietnemer. Wij vragen van uw kant dus nog even geduld en zullen u op de hoogte houden van onze acties. Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
Frederike Hartog
Crowdfunding consultant

Ze worden blijkbaar overspoelt met vragen
pi_152787285
Nieuwe GvE: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=10787

5/48mnd/8% 0,57% Graydon

Excuus, zit niet op te letten.
pi_152787326
quote:
Kan de Creditsafe en Graydon nooit goed met elkaar rijmen.

Graydon geeft hem een A score, terwijl creditsafe hem juist weer heel laag inschat.
pi_152787650
De creditsafe is recentelijk ook flink omlaag geschoten, van 62 naar 39 nu. Plus class 5 is ook niet echt denderend.

Overigens stelt creditsafe dat er 1 werknemer is terwijl de pitch 4 werknemers noemt... Owh mijn fout, dat zal wel over de holding gaan ipv de groothandel.
pi_152787848
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 13:15 schreef Goesten het volgende:
[..]
Kan de Creditsafe en Graydon nooit goed met elkaar rijmen.
Graydon geeft hem een A score, terwijl creditsafe hem juist weer heel laag inschat.
De cijfers in het creditsafe rapport zijn van de holding. De holding is 100% eigenaar van de speelgoedimporteur en kredietnemer. Het krediet wordt gebruikt voor de speelgoedimporteur. Ik kan mij voorstellen dat de inkomsten en uitgaven van de holding afhankelijk zijn van de BV's die eronder hangen (o.a. de speelgoedimporteur) en vraag mij dus af of je in dit geval wel veel waarde aan cijfers kunt hechten. Als de holding een lege doos is en de resultaten eigenlijk afhangen van de BV's die er onder hangen, dan is het niet zo gek dat de cijfers van de holding niet super zijn. Zolang de onderliggende BV's maar goed presteren. De (verwachte) cijfers daarvan staan in de pitch.

De CreditSafe score wordt in het rapport beschreven als 'gemiddeld', maar als ik de pijltjes bij 'commentaar' zie, dan denk ik zelf eerder 'hoog'. Uit de pitch blijkt ook niet waarom de kredietscore van de holding sinds april jl. van 62 naar 39 is gegaan. Dat is wel jammer. Kort samengevat: ik vind het risico ook lastig in te schatten.

Edit: Van de pitch zelf wordt ik overigens wel enthousiast. Als hij onder de oude Graydon-rating BBB had meegekregen, dan had ik hem waarschijnlijk wel meegenomen.
pi_152787907
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Groepfunder op 20-05-2015 13:35:55 ]
pi_152788152
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 13:33 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

De cijfers in het creditsafe rapport zijn van de holding. De holding is 100% eigenaar van de speelgoedimporteur en kredietnemer. Het krediet wordt gebruikt voor de speelgoedimporteur. Ik kan mij voorstellen dat de inkomsten en uitgaven van de holding afhankelijk zijn van de BV's die eronder hangen (o.a. de speelgoedimporteur) en vraag mij dus af of je in dit geval wel veel waarde aan cijfers kunt hechten. Als de holding een lege doos is en de resultaten eigenlijk afhangen van de BV's die er onder hangen, dan is het niet zo gek dat de cijfers van de holding niet super zijn. Zolang de onderliggende BV's maar goed presteren. De (verwachte) cijfers daarvan staan in de pitch.

De CreditSafe score wordt in het rapport beschreven als 'gemiddeld', maar als ik de pijltjes bij 'commentaar' zie, dan denk ik zelf eerder 'hoog'. Uit de pitch blijkt ook niet waarom de kredietscore van de holding sinds april jl. van 62 naar 39 is gegaan. Dat is wel jammer. Kort samengevat: ik vind het risico ook lastig in te schatten.

Edit: Van de pitch zelf wordt ik overigens wel enthousiast. Als hij onder de oude Graydon-rating BBB had meegekregen, dan had ik hem waarschijnlijk wel meegenomen.
Ik moet maar eens een studie gaan volgen om de rapporten te lezen en er conclusies aan te kunnen hangen. Goed dat GvE meer informatie aan levert maar vind het Creditsafe rapport niet echt overzichtelijk of leesbaar.

Over de Graydon-ratings: de ratings zijn toch niet veranderd alleen maar de notatie, of zie ik dat verkeerd? G-PD 0,57 is toch gewoon een A rating dus nog beter als BBB
pi_152788275
Ik vind dat Toizz een mooi produkt heeft alleen van het cjfermateriaal word ik niet enthousiast, Om te beginnen spreekt de pitch zichzelf tegen over de omzet voor 2015. Eersy wordt gezegd dat 128 k over de eerste maanden ruim boven de prognose is om verderop te stellen dat de 550k begroting voor 2015 is geextrapoleerd op het resultaat van de eerste maanden van 2015.

Verder wordt gesteld dat in het laatste kwartaal de helft van de jaaromzet wordt gehaald, dat zou 275 k zijn. Dan zal hij bij een inkoop van 69% bijna 200k moeten voorfinancieren. Dat zie ik nog niet lukken.

Ook de 32k aan eigen vermogen (nb dankzij een prive-storting) is niet om over naar huis te schrijven. Ik denk dat de classificerng van GvE met een 5 alleszeggend is. De Graydon en Creditsafe kun je in dit geval weinig mee. Het is een startende onderneming en cijfermatig komt het er heel anders uit te zien zodra ze deze lening krijgen. Ik snap ook niet dat de BV goodwill heeft betaald aan de Vof, dus in feite aan hunzelf. Voor mij een no-go
pi_152788638
Nog 1 op GvE de toevlucht

5% rendement dan moet het wel heel erg goed in elkaar zitten
pi_152788666
Nieuw project op geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=10208

Naam: De Toevlucht
Leendoel: Onroerend goed
Bedrag: 30.000 euro
Rente: 5,0%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 3
Graydon rating: 0,14

5% is wel erg karig hoor. Na aftrek van de fee blijft er dan maar weinig meerwaarde over tov een spaarrekening (enkel dat je weer kan herinvesteren).
Schip ahoy!
pi_152788748
Die pitch is bijna een sketch :D
pi_152788813
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 13:08 schreef h4bd04 het volgende:
Reactie van GvE gekregen wat betreft Kredietbank:

Ze worden blijkbaar overspoelt met vragen
Ja vreemd he, met zo'n goed gecommuniceerd meeltje die dit allemaal begon.. "Check attachment, doei".

Als ze vanaf het begin goed hadden gecommuniceerd, dan kregen ze deze shitstorm niet over hun heen.
pi_152788935
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 14:02 schreef Piet__Piraat het volgende:

5% is wel erg karig hoor. Na aftrek van de fee blijft er dan maar weinig meerwaarde over tov een spaarrekening (enkel dat je weer kan herinvesteren).
Ratings zijn redelijk maar inderdaad, de geboden rente 1 a 2 procent te laag.
Ik doe hem niet.
pi_152789037
5% is wel heel zuinig. En als je vtv al moet manouvreren met het betalen van je rekeningen houdt de liquiditeit ws ook niet over. Ook deze : nope
pi_152789404
Toizz heeft groeistuipjes, de omzetgroei die zij voor ogen hebben (als deze reëel is) leidt tot grote voorraden en debiteurenposities en daarvoor hebben ze nu volstrekt onvoldoende eigen kapitaal. De bank zou dit hooguit voor 60-70% financieren dus dan zou zo'n lening van GvE zeer welkom zijn.
Voor ons zeker niet vrij van risico. Die ratings zeggen volgens mij inderdaad weinig met zo'n korte historie, je moet hier vooral vooruit denken, en geloven in het bedrijf en het produkt.

Ik neem toch maar de toevlucht tot de Toevlucht :) Rente is ruk maar de zekerheden en ratings goed, daar ga je geen slapeloze nachten van krijgen. Het is geen wild bedrag, het lijkt mij iemand die dit bedrag linksom of rechtsom wel afgelost krijgt.

[ Bericht 4% gewijzigd door obligataire op 20-05-2015 14:36:58 ]
Pecunia non olet
  woensdag 20 mei 2015 @ 14:36:35 #282
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_152789577
de toevlucht heeft een rendement van 2,30% op jaarbasis.
Kun je net zo goed een deposito van 5 jaar bij de leaseplan nemen met 2,10% rendement.

Als ik in een project investeer wil ik minimaal 3% behalen. (zit je meestal op gemiddeld risico / B)
Uiteraard zitten daar risico's aan vast, maar dat hoort er bij.
Gemiddeld rendement ligt nu op 3,40%.
pi_152789581
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 14:28 schreef obligataire het volgende:
Toizz heeft groeistuipjes, de omzetgroei die zij voor ogen hebben (als deze reëel is) leidt tot grote voorraden en debiteurenposities en daarvoor hebben ze nu volstrekt onvoldoende eigen kapitaal. De bank zou dit hooguit voor 60-70% financieren dus dan zou zo'n lening van GvE zeer welkom zijn.
Voor ons zeker niet vrij van risico. Die ratings zeggen volgens mij inderdaad weinig met zo'n korte historie, je moet hier vooral vooruit denken, en geloven in het bedrijf en het produkt.

Ik neem toch maar de toevlucht tot de Toevlucht :) Rente is ruk maar de zekerheden en ratings erg goed, daar ga je geen slapeloze nachten van krijgen.
het is een lastige keuze welk project wel en niet te doen. Ik doe de toevlucht niet omdat ik uit principe geen vastgoed ga financieren voor een rente die onder de rente ligt die vastgoedfinanciers vragen.
pi_152789793
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 14:36 schreef Gijsbertus het volgende:
de toevlucht heeft een rendement van 2,30% op jaarbasis.
Kun je net zo goed een deposito van 5 jaar bij de leaseplan nemen met 2,10% rendement.
Ben het met je eens hem niet te doen, maar reken jij eens voor hoe jij hier op een rendement van 2,3% op jaarbasis komt. Lijkt me wat erg laag.
  woensdag 20 mei 2015 @ 14:44:17 #285
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_152789814
btw, vergeet niet dat het rentepercentage van 5% effectief moet worden gemaakt naar 4,89%.
pi_152789876
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 14:44 schreef Gijsbertus het volgende:
btw, vergeet niet dat het rentepercentage van 5% effectief moet worden gemaakt naar 4,89%.
GvE geeft zelf 4,7% effectief aan.
  woensdag 20 mei 2015 @ 14:47:48 #287
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_152789886
op basis van een investering van ¤ 200

Info via GvE
Totaal te ontvangen ¤ 224,04 (dit inclusief de betaalde fee)

Berekening
(Totaal ontvangen / inleg) ^(1/aantal jaren) -1
(¤ 224,04 / ¤ 200)^(1/6)-1=2,30%
  woensdag 20 mei 2015 @ 14:50:12 #288
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_152789957
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 14:47 schreef MSR het volgende:

[..]

GvE geeft zelf 4,7% effectief aan.
Dat is inderdaad wat GvE aangeeft.
Maar wanneer je dat percentage hanteert in je berekening kom je niet op het gewenste rentebedrag cq. annuïteit.
pi_152790063
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 14:47 schreef Gijsbertus het volgende:

Info via GvE

Berekening
Maar de looptijd is 5 jaar, dus volgens jouw berekening 4,6%. En dat ligt net weer onder de 4,7% van GvE zelf.
  woensdag 20 mei 2015 @ 14:54:49 #290
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_152790074
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 14:02 schreef Piet__Piraat het volgende:

Ook in crowdfundland is duidelijk sprake van marktwerking. Een redelijke pitch met relatief lage rente komt vrij snel vol. De leners zouden dan wel gek zijn als ze meer gaan betalen. Voor ons investeerders is dit niet echt leuk, veel krenten in de pap komen er namelijk niet meer voorbij. In de begintijd was het zeer lucratief maar dat lijkt nu toch een beetje op z'n eind te gaan lopen. De geboden rentes worden structureel lager. In het achterhoofd houdende dat spaarrentes over een paar jaar ook zeer waarschijnlijk wel weer iets zullen stijgen, worden de geboden rendementen steeds magerder.
pi_152790292
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 14:47 schreef Gijsbertus het volgende:

Info via GvE

Berekening
ah dus als er afgelost wordt stop jij het geld daarna in een sok?
pi_152790316
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 14:50 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Dat is inderdaad wat GvE aangeeft.
Maar wanneer je dat percentage hanteert in je berekening kom je niet op het gewenste rentebedrag cq. annuïteit.
als ik de interne rendementen van de investeringen uitreken liggen die 0,1-0,2% onder de effectieve rente van GvE bij een lening van 5 jaar. Dat komt door de fee. Bij een lening van 3 jaar loopt dit op tot ca. 0,5% verschil
  woensdag 20 mei 2015 @ 15:04:47 #293
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_152790325
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 14:54 schreef MSR het volgende:

[..]

Maar de looptijd is 5 jaar, dus volgens jouw berekening 4,6%. En dat ligt net weer onder de 4,7% van GvE zelf.
excuus, moet 1/5 zijn...
  woensdag 20 mei 2015 @ 15:07:22 #294
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_152790388
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 15:03 schreef komrad het volgende:

[..]

ah dus als er afgelost wordt stop jij het geld daarna in een sok?
nee, dat kun je inderdaad weer herinvesteren.
Maar niet iedereen doet dat. Plus het feit dat een project kan omvallen of zijn betalingen niet op tijd kan voldoen, heb ik dit als rekenvoorbeeld als maatstaf gebruikt.
pi_152790471
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 15:07 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

nee, dat kun je inderdaad weer herinvesteren.
Maar niet iedereen doet dat. Plus het feit dat een project kan omvallen of zijn betalingen niet op tijd kan voldoen, heb ik dit als rekenvoorbeeld als maatstaf gebruikt.
dat kan allemaal waar zijn maar dan kom je wel tot totaal verkeerde rendementscijfers om te vergelijken.
pi_152790483
Om de "effectieve" rente uit te rekenen gebruik ik altijd deze formule:

Geboden rente minus (2x 0,9% / aantal jaren) = effectieve rente

Voorbeeld: geboden rente is 7% en looptijd is 5 jaar. Je krijgt dan: 7% minus (1,8/5) = 6,64%.

Van de uitkomst moet je nog een klein beetje aftrekken omdat je vaak nog een aantal dagen tot weken extra moet wachten op de eerste aflossing. De 0,9% staat voor de fee. En deze vermenigvuldig ik met 2 omdat de fee over het hele investeringsbedrag wordt berekend en gemiddeld maar de helft van dit bedrag gedurende de looptijd is geinvesteerd.
pi_152790600
Vervallen :@
Pecunia non olet
pi_152790740
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 15:10 schreef Justme7005 het volgende:
Om de "effectieve" rente uit te rekenen gebruik ik altijd deze formule:

Geboden rente minus (2x 0,9% / aantal jaren) = effectieve rente

Voorbeeld: geboden rente is 7% en looptijd is 5 jaar. Je krijgt dan: 7% minus (1,8/5) = 6,64%.

Van de uitkomst moet je nog een klein beetje aftrekken omdat je vaak nog een aantal dagen tot weken extra moet wachten op de eerste aflossing. De 0,9% staat voor de fee. En deze vermenigvuldig ik met 2 omdat de fee over het hele investeringsbedrag wordt berekend en gemiddeld maar de helft van dit bedrag gedurende de looptijd is geinvesteerd.
ik doe het iets anders. Ik zet de investering en de betalingen per maand uit en reken dan uit welk intern rendement de investering heeft. Dat is op zich een exacte rente, maar het effect van de dagen (begin maand - eind maand) reken ik niet mee waardoor het alsnog een benadering blijft. Daarnaast houd ik de cashflow bij om te zien of/wanneer ik mijn investering terug heb.
  woensdag 20 mei 2015 @ 15:22:08 #299
332574 µ
alt-m
pi_152790802
Wel leuk, eindelijk nieuwe projecten.
జ్ఞ‌ా
pi_152790841
quote:
14s.gif Op woensdag 20 mei 2015 15:22 schreef µ het volgende:
Wel leuk, eindelijk nieuwe projecten.
:D

Nou nog leuke projecten ;)
pi_152790866
Je neemt de rente over de hele looptijd (opgaaf GvE, minus de fee) en deelt die door het aantal jaren. Dat deel je weer door de helft van het uitgezette bedrag (want het daalt naar nul). Dat levert de gemiddelde rente op gerelateerd aan het gemiddeld werkelijk uitstaande kapitaal.

Dat moet je vervolgens iets naar beneden aanpassen vanwege de rente op rente en vanwege de vertraging bij aanvang.

Hoe korter de looptijd, hoe hoger het effect van de fee.

[ Bericht 8% gewijzigd door obligataire op 20-05-2015 15:35:51 ]
Pecunia non olet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')