Ik mis de creditsafe bijlage. Of wordt die bij starters niet gegeven? Hoe komen ze dan aan het creditsafe getalletje vraag ik mij af.quote:
Bankrente bereken je over het gemiddelde banksaldoquote:Op dinsdag 12 mei 2015 12:44 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Dat snap ik niet helemaal, je rendement mét banksparen is lager dan alleen CF rendement?
Dat vraag ik mij ook af.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 13:31 schreef MSR het volgende:
Hoe komen ze dan aan het creditsafe getalletje vraag ik mij af.
Zo sta ik er dus ook in.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 13:33 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Dat vraag ik mij ook af.
Of het is er, en dan wil ik het ook graag zien of het is er niet maar dan kan er ook geen getal uitkomen of mis ik nu iets?
Onbekende bij BKR misschien?quote:Op dinsdag 12 mei 2015 13:33 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Dat vraag ik mij ook af.
Of het is er, en dan wil ik het ook graag zien of het is er niet maar dan kan er ook geen getal uitkomen of mis ik nu iets?
Ik mis trouwens ook de BKR score.
Dat onderste snap ik wel.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 13:32 schreef obligataire het volgende:
[..]
Bankrente bereken je over het gemiddelde banksaldo
CF-rendement bereken je over het gemiddelde CF saldo
Als je naar je totaalrendement kijkt (bankrente + CF), dan zul je zien dat het gemiddelde ligt tussen beide individuele rendementen.
Is ook heel logisch. Als je twee spaarrekeningen hebt (één met 2%, en éen met 3%), en je doet constant met je geld switchen tussen die twee, dan zal het gemiddelde ergens rond de 2,5% liggen afhankelijk van de verdeling in de tijd.
Inderdaad. Mijn rekenvoorbeeld was dan ook het in grote lijnen neerzetten wat er gebeurt bij meerdere defaults. Ik heb Piger duidelijk willen maken dat het niet waar is dat je daar een paar honderd investeringen tegenover moet zetten.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 14:41 schreef CaLeX het volgende:
Het rekenvoorbeeld gaat er vanuit dat je het "lekker opmaakt". Daar ging ik even niet vanuit.
Ik zie de bijlage inmiddels wel. Maar de conclusie is dat er niets bekend is over het bedrijf. Zou hij dan standaard een '25'-score krijgen?quote:Op dinsdag 12 mei 2015 13:31 schreef MSR het volgende:
[..]
Ik mis de creditsafe bijlage. Of wordt die bij starters niet gegeven? Hoe komen ze dan aan het creditsafe getalletje vraag ik mij af.
Er zitten mijns inziens te veel variabelen in dit verhaal.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 02:30 schreef crowd-fundi het volgende:
[..]
Dat is nou juist de clou van het verhaal: spreiding! En je hoeft heus geen paar honderd investeringen te hebben om een defaultpercentage van 2 te kunnen opvangen. Met 20 projecten kom je al een heel eind. Je moet namelijk niet vergeten, dat de projecten niet allemaal in maand 1 omvallen. Je hebt al heel wat geld teruggekregen voor een default. Maak maar eens een excelletje met wat gestandaardiseerde getallen.
Stel:
Je hebt 20 projecten van 100 euro.
Gemiddelde looptijd: 48 maanden. Dat is in werkelijkheid mijn gemiddelde looptijd. (het komt in dit rekenvoorbeeld neer op: 1 van 12 maanden; 2 van 24 maanden; 3 van 36 maanden; 4 van 48 maanden; 10 van 60 maanden.)
Je mag 20x48=960 betalingen verwachten.
Gemiddelde rente: 7,5% (mijn eigen gemiddelde)
Annuïteit is 2,42.
Er vallen wel 4 projecten om. Niet allemaal tegelijk natuurlijk.
project 5 betaalt al na maand 12 geen cent meer.
project 10 betaalt na maand 18 geen cent meer.
project 15 betaalt na maand 24 geen cent meer.
project 20 betaalt na maand 30 geen cent meer.
Helaas pindakaas: 108 betalingen gaan aan je neus voorbij.
Je hebt dan aan het eind in totaal middels 852 betalingen 2061,84 teruggekregen. Een winst dus van 61,84 oftewel 3,09%. Trek je de fee er nog van af, dan hou je 2043,84 over. Een winst van 2,19%. Dat lijkt niet veel. Je had het misschien zelfs wel liever op de bank laten staan. Maar ja, dan heb je ook niet de leuke ervaring dat jij zelf bepaalt wat er met jouw geld gebeurt. En je hebt ook het plezier gemist dat er in die gemiddeld 48 maanden nagenoeg elke werkdag een beetje geld op je rekening gestort wordt. Je kunt besluiten dat geld opnieuw te investeren. Dat krikt je winst een heel eind op. Tot boven het niveau dat de bank jou geeft. Maar je kunt het ook lekker opmaken. Dat doe ik in dit rekenvoorbeeld.
Doe ik dezelfde oefening met het rentepercentage dat jij noemt (7%), dan heb je aan het eind 2036,28 teruggekregen. Winst: 1,81%. Na aftrek van de fee: 0,91% winst.
Daarnaast betwijfel ik de hele methodiek. Ik stop er elke maand een x bedrag in en daarnaast beleg ik alles wat terug komt. Dan slaat de berekening van de percentages hierboven alweer negens op.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 16:15 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Er zitten mijns inziens te veel variabelen in dit verhaal.
"Er vallen vier projecten om" is nogal uit de gegrepen, wat nou als het er zes zijn? Of acht?
Ik snap dat je het risico moet spreiden en daar ben ik het wel mee eens, maar je kan toch niet zo fictief gaa zitten reken?
Ik heb ze gemaild en reactie ontvangen, je hebt gelijk. De transactiekosten zijn eenmalig 1 euro. Verder zullen de administratiekosten permanent van 2,5% naar 1% dalen.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 09:49 schreef PvN1 het volgende:
[..]
[..]
Volgens mij zijn de bankkosten a 1E excl. btw is per betalende transactie niet per ontvangende... Echter geef ik je gelijk dat het ook op jouw manier te interpreteren is!!!
Je zult hoe dan ook met aannames moeten rekenen want een glazen bol heeft niemand.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 16:15 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
"Er vallen vier projecten om" is nogal uit de gegrepen, wat nou als het er zes zijn? Of acht?
Ik snap dat je het risico moet spreiden en daar ben ik het wel mee eens, maar je kan toch niet zo fictief gaa zitten reken?
Veel aannames, ja, klopt. Het lijken mij echter wel redelijke aannames:quote:Op dinsdag 12 mei 2015 16:15 schreef Ill-Skillz het volgende:
quote:Aangezien DNB bij haar standpunt blijft mag Kredietbank Nederland niet nneer via crowdfunding gelden aantrekken. DNB vindt daarnaast dat, zolang wij uw investering niet afgelost hebben, er sprake is van een doorlopende overtreding. Daarom hebben wij afgesproken dat eind 2015 alle investeringen via crowdfunding terugbetaald zijn. Dit betekent dat uw lening aan ons tot november 2015 loopt. U krijgt iedere maand uw rente en aflossing overgemaakt. In november 2015 krijgt u in een keer het dan nog openstaande bedrag overgemaakt.
Ik denk dat je berekening niet klopt. Die 7% is het rendement op je belegging. Die 6% gaat over het verlies van rendement + inleg. Volgens mij kun je dan niet zeggen 7 minus 50% van 6 = 4.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 17:00 schreef obligataire het volgende:
[..]
Je zult hoe dan ook met aannames moeten rekenen want een glazen bol heeft niemand.
Zolang die aannames maar reëel zijn, ben je rationeel bezig.
Zelf reken ik als volgt:
Gemiddelde van GvE stel 8%, minus fee en verlies door vertraging opstart 1% = 7%.
GvE rekent met een defaultrate van 3 tot 6%, ik ga uit van 6% worst case.
Een andere aanname is dat dit na gemiddeld de halve looptijd gebeurt dus is de schade 50% dus 3%.
Resteert 4% per jaar........ schiet maar op mijn berekening![]()
Als 6% van jouw projecten floppen na de halve looptijd kost dit circa 3% van de totale inleg althans bij voldoende spreiding. Rendement wordt over dezelfde grootheid berekend..quote:Op dinsdag 12 mei 2015 17:13 schreef crowd-fundi het volgende:
[..]
Ik denk dat je berekening niet klopt. Die 7% is het rendement op je belegging. Die 6% gaat over het verlies van rendement + inleg. Volgens mij kun je dan niet zeggen 7 minus 50% van 6 = 4.
quote:Op dinsdag 12 mei 2015 17:22 schreef obligataire het volgende:
[..]
Als 6% van jouw projecten floppen na de halve looptijd kost dit circa 3% van de totale inleg althans bij voldoende spreiding. Rendement wordt over dezelfde grootheid berekend..
Edit: misschien zou het inderdaad juister zijn om die 3% uit te smeren over de hele looptijd.
Dat maakt het beeld dan nog wat gunstiger.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |