Is al weer een paar jaar geleden dat ik in dat veld artikelen las, maar ik meen me te herrinneren dat venture capital bedrijven (die investeren in jonge bedrijven met hoge potentie) gemiddeld 30% winst weten te genereren en dat maar 1 op de 20 van hun bedrijven winstgevend is.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 21:16 schreef Rottie99 het volgende:
[..]
En dat spreekt me wel weer aan. Als het een klapper wordt, profiteer je mee. Waarschijnlijk zullen er wel een paar mislukken, maar daar hoeft maar een keer een grote tegenover te staan en je hebt een veel beter rendement dan bij een lening.
Ik heb gisterenavond hetzelfde probleem gehad. Op mijn e-mail heb ik dezelfde dag nog een inhoudelijke reactie gehad. Het goede nieuws is: nu kan ik wel inloggen! Ik heb de tweede bevestigingsmail - waarin staat dat het registratieproces nu echt voltooid is - niet afwacht alvorens mijn net geactiveerde account te gaan gebruiken. Misschien is het daar bij jou ook mis gegaan?quote:Op dinsdag 19 mei 2015 19:21 schreef BruderKlaus het volgende:
Right. Geregistreerd op AygoDutch.
Geprobeerd in te loggen op mobiele telefoon; niet gelukt vanwege verkeerd wachtwoord (?) en toen IP-blokkade
Thuis geprobeerd in te loggen via PC, vreemde pop-up met melding "authenticatie vereist" en navolgende melding:
[...]
Ik wacht nog wel even en kijk kat verder uit de boom
Ik zit er ook zo over te denken, heb nog niet eerder bij Symbid geïnvesteerd. Alleen wil iets meer dan 100 inleggen aangezien de kosten er anders nogal inhakken...quote:Op dinsdag 19 mei 2015 22:15 schreef Piet__Piraat het volgende:
Ik twijfel ook om er voor 100 euro ofzo in te stappen. Gewoon als proefproject om eens te merken hoe het gaat. Soort leergeld
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is inderdaad gewoon een risico, maar de toekomst voor 3d-printers zie ik wel rooskleurig. Ik zie hier in Amsterdam steeds meer van die zaken met 3d printers uit de grond gestampt worden en ze nemen naastgelegen panden ook over. Het loopt volgens mij wel goed, het ziet er uit alsof ze het altijd druk hebbenquote:Op dinsdag 19 mei 2015 21:25 schreef Piger het volgende:
[..]
Op zich vind ik de organisatie wel een risico'tje waard. Ze zijn echter wel erg optimistisch qua omzet, terwijl ze nog niet echt over goede verkoop/marketing technieken beschikken. Ook verwacht ik weinig tot geen dividend gezien hun snelle uitkoopplannen. Als ze echt zo'n flinke omzetstijging zullen behalen komen er weer nieuwe investeringen. Hoogstwaarschijnlijk kopen ze daarna het liefst zo snel mogelijk af, voordat er dividend wordt uitgekeerd.
Ik kan me wel voorstellen dat ze overgaan tot dividentbetalingen als het bedrijf wat minder snel groeit, ze graag wat winst willen afromen maar geen middelen hebben om uit te kopen.
als het over waarderingen gaat denk ik meteen aan de docu over de terugkoop van AbnAmro waarin de zakenbankiers van de Nederlandse en Belgische staat tot waarderingen kwamen die een factor 4 uit elkaar lagen.quote:Op woensdag 20 mei 2015 10:22 schreef Justme7005 het volgende:
Ik ben heel voorzichtig met investeren op Symbid. Heb daar nu 1 project lopen. Bedrijven wordt daar al snel een miljoenwaarde toegekend. Volgens mij is het vooral voor de zittende aandeelhouders een manier om goedkoop aan geld te komen. De zittende aandeelhouders van Mundo hebben 175 k geïnvesteerd en behouden 90% van de aandelen. De investeerders moeten 200k betalen voor 10% van de aandelen ! En dat voor een bedrijf wat nog flink verlieslatend is en nog nauwelijks omzet genereert. De groeiprognose is verder niet onderbouwd en de financiering daravan is evenmin geregeld. Ik peins er niet over om erin te investeren
die cijfers van KoM zijn mooi maar oh zo veranderbaar....quote:Op woensdag 20 mei 2015 12:05 schreef Justme7005 het volgende:
Het cijfermateriaal voor de Merkpartijtjes is nogal aangepast. Er is opeens 50k meer aan eigen vermogen en er wordt nu 28k per jaar afgeschreven.
quote:Op woensdag 20 mei 2015 10:15 schreef Graankorrel het volgende:
[..]
Ik zit er ook zo over te denken, heb nog niet eerder bij Symbid geïnvesteerd. Alleen wil iets meer dan 100 inleggen aangezien de kosten er anders nogal inhakken...Als je nog even kan wachten zou ik het doen. Ik heb eind vorig topic gepost dat de administratiekosten naar 1% gaan, ongeacht het bedrag wat je inlegt. Dat zou als het goed is zeer binnenkort moeten gebeuren.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan de Creditsafe en Graydon nooit goed met elkaar rijmen.quote:Op woensdag 20 mei 2015 12:45 schreef µ het volgende:
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=10787
Speelgoed.
De cijfers in het creditsafe rapport zijn van de holding. De holding is 100% eigenaar van de speelgoedimporteur en kredietnemer. Het krediet wordt gebruikt voor de speelgoedimporteur. Ik kan mij voorstellen dat de inkomsten en uitgaven van de holding afhankelijk zijn van de BV's die eronder hangen (o.a. de speelgoedimporteur) en vraag mij dus af of je in dit geval wel veel waarde aan cijfers kunt hechten. Als de holding een lege doos is en de resultaten eigenlijk afhangen van de BV's die er onder hangen, dan is het niet zo gek dat de cijfers van de holding niet super zijn. Zolang de onderliggende BV's maar goed presteren. De (verwachte) cijfers daarvan staan in de pitch.quote:Op woensdag 20 mei 2015 13:15 schreef Goesten het volgende:
[..]
Kan de Creditsafe en Graydon nooit goed met elkaar rijmen.
Graydon geeft hem een A score, terwijl creditsafe hem juist weer heel laag inschat.
Ik moet maar eens een studie gaan volgen om de rapporten te lezen en er conclusies aan te kunnen hangen. Goed dat GvE meer informatie aan levert maar vind het Creditsafe rapport niet echt overzichtelijk of leesbaar.quote:Op woensdag 20 mei 2015 13:33 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
De cijfers in het creditsafe rapport zijn van de holding. De holding is 100% eigenaar van de speelgoedimporteur en kredietnemer. Het krediet wordt gebruikt voor de speelgoedimporteur. Ik kan mij voorstellen dat de inkomsten en uitgaven van de holding afhankelijk zijn van de BV's die eronder hangen (o.a. de speelgoedimporteur) en vraag mij dus af of je in dit geval wel veel waarde aan cijfers kunt hechten. Als de holding een lege doos is en de resultaten eigenlijk afhangen van de BV's die er onder hangen, dan is het niet zo gek dat de cijfers van de holding niet super zijn. Zolang de onderliggende BV's maar goed presteren. De (verwachte) cijfers daarvan staan in de pitch.
De CreditSafe score wordt in het rapport beschreven als 'gemiddeld', maar als ik de pijltjes bij 'commentaar' zie, dan denk ik zelf eerder 'hoog'. Uit de pitch blijkt ook niet waarom de kredietscore van de holding sinds april jl. van 62 naar 39 is gegaan. Dat is wel jammer. Kort samengevat: ik vind het risico ook lastig in te schatten.
Edit: Van de pitch zelf wordt ik overigens wel enthousiast. Als hij onder de oude Graydon-rating BBB had meegekregen, dan had ik hem waarschijnlijk wel meegenomen.
Ja vreemd he, met zo'n goed gecommuniceerd meeltje die dit allemaal begon.. "Check attachment, doei".quote:Op woensdag 20 mei 2015 13:08 schreef h4bd04 het volgende:
Reactie van GvE gekregen wat betreft Kredietbank:
Ze worden blijkbaar overspoelt met vragen
Ratings zijn redelijk maar inderdaad, de geboden rente 1 a 2 procent te laag.quote:Op woensdag 20 mei 2015 14:02 schreef Piet__Piraat het volgende:
Nieuw project op geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=10208
Naam: De Toevlucht
Leendoel: Onroerend goed
Bedrag: 30.000 euro
Rente: 5,0%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 3
Graydon rating: 0,14
5% is wel erg karig hoor. Na aftrek van de fee blijft er dan maar weinig meerwaarde over tov een spaarrekening (enkel dat je weer kan herinvesteren).
het is een lastige keuze welk project wel en niet te doen. Ik doe de toevlucht niet omdat ik uit principe geen vastgoed ga financieren voor een rente die onder de rente ligt die vastgoedfinanciers vragen.quote:Op woensdag 20 mei 2015 14:28 schreef obligataire het volgende:
Toizz heeft groeistuipjes, de omzetgroei die zij voor ogen hebben (als deze reëel is) leidt tot grote voorraden en debiteurenposities en daarvoor hebben ze nu volstrekt onvoldoende eigen kapitaal. De bank zou dit hooguit voor 60-70% financieren dus dan zou zo'n lening van GvE zeer welkom zijn.
Voor ons zeker niet vrij van risico. Die ratings zeggen volgens mij inderdaad weinig met zo'n korte historie, je moet hier vooral vooruit denken, en geloven in het bedrijf en het produkt.
Ik neem toch maar de toevlucht tot de ToevluchtRente is ruk maar de zekerheden en ratings erg goed, daar ga je geen slapeloze nachten van krijgen.
Ben het met je eens hem niet te doen, maar reken jij eens voor hoe jij hier op een rendement van 2,3% op jaarbasis komt. Lijkt me wat erg laag.quote:Op woensdag 20 mei 2015 14:36 schreef Gijsbertus het volgende:
de toevlucht heeft een rendement van 2,30% op jaarbasis.
Kun je net zo goed een deposito van 5 jaar bij de leaseplan nemen met 2,10% rendement.
GvE geeft zelf 4,7% effectief aan.quote:Op woensdag 20 mei 2015 14:44 schreef Gijsbertus het volgende:
btw, vergeet niet dat het rentepercentage van 5% effectief moet worden gemaakt naar 4,89%.
Dat is inderdaad wat GvE aangeeft.quote:
Maar de looptijd is 5 jaar, dus volgens jouw berekening 4,6%. En dat ligt net weer onder de 4,7% van GvE zelf.quote:Op woensdag 20 mei 2015 14:47 schreef Gijsbertus het volgende:
op basis van een investering van ¤ 200
Info via GvE
Totaal te ontvangen ¤ 224,04 (dit inclusief de betaalde fee)
Berekening
(Totaal ontvangen / inleg) ^(1/aantal jaren) -1
(¤ 224,04 / ¤ 200)^(1/6)-1=2,30%
Ook in crowdfundland is duidelijk sprake van marktwerking. Een redelijke pitch met relatief lage rente komt vrij snel vol. De leners zouden dan wel gek zijn als ze meer gaan betalen. Voor ons investeerders is dit niet echt leuk, veel krenten in de pap komen er namelijk niet meer voorbij. In de begintijd was het zeer lucratief maar dat lijkt nu toch een beetje op z'n eind te gaan lopen. De geboden rentes worden structureel lager. In het achterhoofd houdende dat spaarrentes over een paar jaar ook zeer waarschijnlijk wel weer iets zullen stijgen, worden de geboden rendementen steeds magerder.quote:Op woensdag 20 mei 2015 14:02 schreef Piet__Piraat het volgende:
Nieuw project op geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=10208
Naam: De Toevlucht
Leendoel: Onroerend goed
Bedrag: 30.000 euro
Rente: 5,0%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 3
Graydon rating: 0,14
5% is wel erg karig hoor. Na aftrek van de fee blijft er dan maar weinig meerwaarde over tov een spaarrekening (enkel dat je weer kan herinvesteren).
ah dus als er afgelost wordt stop jij het geld daarna in een sok?quote:Op woensdag 20 mei 2015 14:47 schreef Gijsbertus het volgende:
op basis van een investering van ¤ 200
Info via GvE
Totaal te ontvangen ¤ 224,04 (dit inclusief de betaalde fee)
Berekening
(Totaal ontvangen / inleg) ^(1/aantal jaren) -1
(¤ 224,04 / ¤ 200)^(1/6)-1=2,30%
als ik de interne rendementen van de investeringen uitreken liggen die 0,1-0,2% onder de effectieve rente van GvE bij een lening van 5 jaar. Dat komt door de fee. Bij een lening van 3 jaar loopt dit op tot ca. 0,5% verschilquote:Op woensdag 20 mei 2015 14:50 schreef Gijsbertus het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wat GvE aangeeft.
Maar wanneer je dat percentage hanteert in je berekening kom je niet op het gewenste rentebedrag cq. annuïteit.
excuus, moet 1/5 zijn...quote:Op woensdag 20 mei 2015 14:54 schreef MSR het volgende:
[..]
Maar de looptijd is 5 jaar, dus volgens jouw berekening 4,6%. En dat ligt net weer onder de 4,7% van GvE zelf.
nee, dat kun je inderdaad weer herinvesteren.quote:Op woensdag 20 mei 2015 15:03 schreef komrad het volgende:
[..]
ah dus als er afgelost wordt stop jij het geld daarna in een sok?
dat kan allemaal waar zijn maar dan kom je wel tot totaal verkeerde rendementscijfers om te vergelijken.quote:Op woensdag 20 mei 2015 15:07 schreef Gijsbertus het volgende:
[..]
nee, dat kun je inderdaad weer herinvesteren.
Maar niet iedereen doet dat. Plus het feit dat een project kan omvallen of zijn betalingen niet op tijd kan voldoen, heb ik dit als rekenvoorbeeld als maatstaf gebruikt.
ik doe het iets anders. Ik zet de investering en de betalingen per maand uit en reken dan uit welk intern rendement de investering heeft. Dat is op zich een exacte rente, maar het effect van de dagen (begin maand - eind maand) reken ik niet mee waardoor het alsnog een benadering blijft. Daarnaast houd ik de cashflow bij om te zien of/wanneer ik mijn investering terug heb.quote:Op woensdag 20 mei 2015 15:10 schreef Justme7005 het volgende:
Om de "effectieve" rente uit te rekenen gebruik ik altijd deze formule:
Geboden rente minus (2x 0,9% / aantal jaren) = effectieve rente
Voorbeeld: geboden rente is 7% en looptijd is 5 jaar. Je krijgt dan: 7% minus (1,8/5) = 6,64%.
Van de uitkomst moet je nog een klein beetje aftrekken omdat je vaak nog een aantal dagen tot weken extra moet wachten op de eerste aflossing. De 0,9% staat voor de fee. En deze vermenigvuldig ik met 2 omdat de fee over het hele investeringsbedrag wordt berekend en gemiddeld maar de helft van dit bedrag gedurende de looptijd is geinvesteerd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |