abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152567620
quote:
3s.gif Op woensdag 13 mei 2015 16:23 schreef µ het volgende:

[..]

Dimarco was 8.
Veranderd mijn interesse niet direct. Daarnaast lees ik onderaan (was dat ook al?) dat "A. Tuncel nog een privé-borgtocht van ¤25.000,- afgeeft". Wie is A. Tuncel? Niet aanvrager of partner....
  woensdag 13 mei 2015 @ 19:20:49 #52
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_152568359
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 18:59 schreef aborren het volgende:Daarnaast lees ik onderaan (was dat ook al?) dat "A. Tuncel nog een privé-borgtocht van ¤25.000,- afgeeft". Wie is A. Tuncel?
Ja, dat was al.
Wie A. Tuncel is, is volgens mij nog niet opgehelderd. Fijn, zo'n reactiemogelijkheid... info@geldvoorelkaar.nl. Is natuurlijk allemaal veel handiger en transparanter dan dat openbare gedoe bij KoM.
pi_152572540
Ik kwam vandaag een reclame tegen van een crowdfundingplatform dat nog niet in de OP staat: http://www.aygodutch.com. De kosten voor de investeerder zijn dezelfde als bij GVE (0,9%) en worden op dezelfde manier verrekend. Het minimum te investeren bedrag is ¤100,-. Momenteel staat er slechts één project open, maar er zijn nog twee andere aangekondigd. In de leenovereenkomst staat standaard geen hoofdelijke aansprakelijkheid en de gegeven financiële informatie is summier. De informatie over de bepaling van de risicofactor is daarentegen goed leesbaar en in de voorwaarden staan wel degelijk zaken die de positie van de investeerder versterken. Zo mag de kredietnemer niet opeens het eigen salaris fors verhogen. Heeft er iemand ervaring met dit platform?
pi_152574203
Een nieuwe op KoM
https://www.kapitaalopmaat.nl//Financiering-Led-Verlichting-2
Ik pas, geen bijzondere ratings, maar 6,5%, geen leuke incentive en geen hoofdelijke aansprakelijkheid.

[ Bericht 23% gewijzigd door Horsemen op 13-05-2015 22:16:02 ]
pi_152574582
M'n eerste kom melding via de mailer. Werkt mooi :)
  woensdag 13 mei 2015 @ 21:53:12 #56
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_152575062
Mu, ik kreeg m dubbel. Wellicht omdat ik al aangemeld was en vervolgens die aanmeldmail voor alle drie de platformen heb gereplied? Dus dubbel in de DB nu?
pi_152575212
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 21:53 schreef Coelho het volgende:
Mu, ik kreeg m dubbel. Wellicht omdat ik al aangemeld was en vervolgens die aanmeldmail voor alle drie de platformen heb gereplied? Dus dubbel in de DB nu?
ik kreeg hem ook dubbel, maar was nog niet aangemeld hiervoor.
pi_152575736
Maar wie kan mij die creditsafe notering uitleggen.

Wat ik nu eigenlijk begrijp is is dat als de creditsafe laag is, onder de 37 dat dit slecht is. Maar wat de G-DP% is begrijp ik helemaal niet.

Edit:

Creditsafe is dus kredietwaardigheid, dus vroeger Graydon
G-DP% is afloskapaciteit, moet onder 3,5 procent. Maar waarom weet ik niet precies.

[ Bericht 30% gewijzigd door Borstenzijngeweldig op 13-05-2015 22:13:05 ]
pi_152576050
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 21:53 schreef Coelho het volgende:
Dat is goed voor het aantal deelnemers 😉.
  woensdag 13 mei 2015 @ 22:27:50 #60
62913 Blik
The one and Only!
pi_152576831
Iemand ervaring met oneplanetcrowd? Gebruik Snappcar regelmatig, en dan is het ook wel mooi om er iets in te investeren. Heb alleen geen ervaring met achtergestelde converteerbare leningen. Heb wel vertrouwen in het platform en een aantal kortingsbonnen als extra incentive is ook lekker. Alleen de rente vind ik dan weer matig met 4% voor de lage investeringen.

Zie http://www.oneplanetcrowd.com/nl/project/94226
pi_152576864
quote:
1s.gif Op woensdag 13 mei 2015 21:37 schreef Horsemen het volgende:
Een nieuwe op KoM
https://www.kapitaalopmaat.nl//Financiering-Led-Verlichting-2
Ik pas, geen bijzondere ratings, maar 6,5%, geen leuke incentive en geen hoofdelijke aansprakelijkheid.
De vorige (project 1006) had een investeringsrisico van A- tegen 6%.
Nee, ik vergis mij. Het is deze. De tranche was dus voor 24 maanden tegen 6% met een investeringsrisico: A.

[ Bericht 6% gewijzigd door Groepfunder op 13-05-2015 22:38:14 ]
  woensdag 13 mei 2015 @ 23:00:29 #62
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_152578542
Hier snap ik dus he-le-maal niks van: Cashflow (2015) 56515; aflossing lening Kom 62394. En dan ook nog privé-onttrekking en overige aflossing. De aflossingscapaciteit is nog niet de helft van de verplichtingen. Nee, hier gaat mij nog geen LEDlampje branden.
pi_152580497
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 23:00 schreef crowd-fundi het volgende:
Hier snap ik dus he-le-maal niks van: Cashflow (2015) 56515; aflossing lening Kom 62394. En dan ook nog privé-onttrekking en overige aflossing. De aflossingscapaciteit is nog niet de helft van de verplichtingen. Nee, hier gaat mij nog geen LEDlampje branden.
Nog niet de helft? Negatieve uitkomst, dit bedrijf is over 3 maanden failliet, als ik het letterlijk neem.

Hoe komen ze aan 0,40? Ik vind het een beetje (ik heb een milde bui) prutswerk deze toetsing.
Pecunia non olet
pi_152580539
Weet niet of het verstandig is om op meerdere projecten bij dezelfde holding in te schrijven, als er problemen zijn zijn deze gelijk bij alle bedrijven lijkt me. Doe al aan de eerste tranche mee dus pas hier.
pi_152584302
Mw Lohuis veegt de vloer aan met de toetsingen van haar aanvraag door KoM/Agium.
pi_152584534
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 08:27 schreef Camogli het volgende:
Mw Lohuis veegt de vloer aan met de toetsingen van haar aanvraag door KoM/Agium.
Dat kun je wel zeggen ja. Ik ben ook wel benieuwd naar de reactie van Agium, maar ik zie dat daar al door iemand om gevraagd is.

quote:
De G-PD%: 0,76 % is laag. In eerste instantie vond ik het er goed uit zien en heb een klein bedrag toegezegd. In het overzicht met toezeggingen, stond hij echter met een Graydon-rating 'CCC' vermeld. Dat is meer risico dan ik wil en ik heb GVE daarom gevraagd - nog voor het project was volgelopen - mijn toezegging te annuleren. Gelukkig was dat mogelijk. Ik moet echt nog even wennen aan de nieuwe cijfers en zal de volgende keer beter op het creditsafe-cijfer letten.
pi_152584645
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 09:01 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

De G-PD%: 0,76 % is laag. In eerste instantie vond ik het er goed uit zien en heb een klein bedrag toegezegd. In het overzicht met toezeggingen, stond hij echter met een Graydon-rating 'CCC' vermeld. Dat is meer risico dan ik wil en ik heb GVE daarom gevraagd - nog voor het project was volgelopen - mijn toezegging te annuleren. Gelukkig was dat mogelijk. Ik moet echt nog even wennen aan de nieuwe cijfers en zal de volgende keer beter op het creditsafe-cijfer letten.
Volgens mij klopt die CCC rating niet. Want het percentage komt volgens mij meer overeen met het oude BBB. Die creditsafe cijfer zegt mij dan weer helemaal niks
pi_152585193
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 21:04 schreef Groepfunder het volgende:
Ik kwam vandaag een reclame tegen van een crowdfundingplatform dat nog niet in de OP staat: http://www.aygodutch.com. (...) Heeft er iemand ervaring met dit platform?
Geen ervaring mee, maar ik snap wel dat de platformen als paddestoelen uit de grond schieten. Met een fee van 0,9% aan de voorkant en ca. 5% tot 6% aan de achterkant komt er bij 2 mio per maand (GvE zit daar ruim boven) zo'n E 135.000 binnen.... daar moet je toch wel een website + 2 administratief medewerkers van kunnen bekostigen :)
pi_152585621
Dat van die aflossingen bij de Led Verlichting snap ik trouwens wel:

De rentecomponent is inbegrepen (als kostenpost) in de winst en is dus al in de cashflow verdisconteerd.
Men lost 2 ton af in drie jaar, waarbij men in het eerste jaar relatief weinig aflossing betaalt, dus lijkt 62 mille aflossing mij wel te kloppen.

(iemand schreef in de reacties dat het om drie ton zou gaan, maar dat klopt uiteraard niet).
Pecunia non olet
pi_152585701
Ik heb een ander probleem:

Zelfs als je er van uit gaat, dat het een soort van bankbedrijfje is, en dat de 'doorgeleende' gelden dus ook binnen enkele jaren weer ter beschikking komen (wat je nog maar moet afwachten), dan nóg heb ik een gat in de financiering van 57K(cashflow) minus 80K(privé) = - 23K.

Daarbij is het privé al flink minder dan in 2014 (hoe kan dat?)

En toch loopt het vlot vol :?

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 14-05-2015 10:27:28 ]
Pecunia non olet
pi_152585804
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 22:06 schreef Borstenzijngeweldig het volgende:
Maar wie kan mij die creditsafe notering uitleggen.

Wat ik nu eigenlijk begrijp is is dat als de creditsafe laag is, onder de 37 dat dit slecht is. Maar wat de G-DP% is begrijp ik helemaal niet.

Edit:

Creditsafe is dus kredietwaardigheid, dus vroeger Graydon
G-DP% is afloskapaciteit, moet onder 3,5 procent. Maar waarom weet ik niet precies.
G-DP is nieuwe weergave van graydon..Probability of default binnen een jaar.
5s bepaald de afloscapaciteit, echter de s betekent startup, dus deze is niet bekend.
Creditsafe komt hier dan nog als extra bij.
Eerst denken, dan typen
pi_152585977
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 09:01 schreef Groepfunder het volgende:

Dat pd% percentage is eigenlijk naast je eigen gevoel het maximale wat je hebt bij een start-up.
Graydon kan eigenlijk maar weinig zeggen over de organisatie aangezien er geen cijfers zijn en geen betalingservaringen. Het zijn dus puur statistieken o.b.v. de branche. Schijnbaar is het default percentage in deze branch dus laag. Het probleem bij graydon is echter dat het pd% alleen voor het eerste jaar geld.

5s heb je verder niks aan. Het belangrijkste wat je bij startups uit het creditsafe rapport kan halen is of de directie/eigenaren betrokken zijn bij eerdere faillissementen, daar wordt op gecheckt door puur het kvk.
Eerst denken, dan typen
pi_152587182
Hmm dubbele mail, apart. Als het vaker gebeurt ga ik er naar kijken... Had het zelf ook.
జ్ఞ‌ా
pi_152587591
KoM gaat nu overleggen met Agium over de ledverlichting. Het is wel vaker een rommeltje met die cijfers van Agium maar er wordt tenminste iets mee gedaan als dat door potentiële investeerders wordt gemeld (hoop ik ook nu). Dat is wel een verschil met GvE. Al blijf ik het storend vinden dat de cijfers niet (lijken te) kloppen. KoMt te vaak voor.
pi_152589464
Misschien zou je moeten stellen dat de cijfers van Agium op zich wel kloppen, maar geen recht doen aan de specifieke situatie. Namelijk, dat vanuit het doorgeleende geld ook weer een omgekeerde geldstroom op gang komt: de aflossingen door de klanten.

Ik vind er veel te veel onduidelijkheden aan zitten om er in te investeren. Te weinig rente ook.
Ik zit met verbazing te kijken naar de snelheid waarmee het volloopt. Nog even en het antwoord van Agium doet er niet meer toe :)

Daarnaast zie ook nog een terechte vraag over de term 'obligatie'. Dat is het natuurlijk niet.
Pecunia non olet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')