Tot daar het sprookje dat in Nederland de verschillen klein zijn. Ja, als je tot de middenklasse behoort. Zullen we de staatsschuld maar eens gaan aflossen door een paar procent meer vermogensbelasting te heffen boven een bepaald niet al te hoog vermogen?quote:Rijkste 1 procent bezit bijna een kwart van alle vermogen
Nederland staat te boek als een egalitair land, maar tijdens de crisis is de ongelijkheid groter geworden. De rijkste 1 procent bezit bijna een kwart van het totale vermogen, waarmee de verdeling tussen arm en rijk internationaal tot de scheefste behoort. Voor de crisis hadden de allerrijksten nog ruim eenvijfde van het vermogen.
Het totale vermogen in Nederland - aandelen, bank- en spaarrekeningen, huizen en andere bezittingen, behalve de pensioenen - was in dat jaar 1.166 miljard euro
Dit blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) voor het eerst heeft opgesteld.
Volgens het CBS had in 2012 de rijkste 1 procent van Nederland (74 duizend huishoudens) 273 miljard euro vermogen. Dat is 23,4 procent van het totaal, goed voor gemiddeld 3,7 miljoen euro per huishouden. Het totale vermogen in Nederland - aandelen, bank- en spaarrekeningen, huizen en andere bezittingen, behalve de pensioenen - was in dat jaar 1.166 miljard euro.
Oplopende ongelijkheid
Op het hoogtepunt vóór de crisis, in 2008, had de rijkste 1 procent ruim eenvijfde (21,5 procent) van het toenmalige vermogen van 1.300 miljard euro. De verklaring voor de oplopende ongelijkheid zit in de aard van de vermogens. Bij de meest welvarende huishoudens gaat het vooral om (internationale) aandelen en ander kapitaal, dat weer in waarde stijgt.
Bij de doorsneeburger bestaat het vermogen vooral uit het eigen huis, dat de afgelopen jaren flink minder waard is geworden. Omdat de beurzen vorig jaar een uitstekend jaar hadden en woningen weer minder waard werden, ligt het voor de hand dat de kloof tussen arm en rijk in 2013 verder is gegroeid.
Met de bevindingen van het CBS zijn er voor het eerst harde cijfers over de vermogensverdeling in Nederland
Met de bevindingen van het CBS zijn er voor het eerst harde cijfers over de vermogensverdeling in Nederland. Het debat daarover is lastig, omdat er weinig recente, onafhankelijke en betrouwbare cijfers zijn. Die zijn er wel over de inkomensongelijkheid in Nederland: die is internationaal gezien klein. Tijdens de crisis is dat beeld niet ingrijpend veranderd.
Vergelijkbaar met de Verenigde Staten
Maar met de vermogensongelijkheid zit Nederland in de internationale top, zegt de Utrechtse hoogleraar Bas van Bavel. De scheve verdeling in bezit is volgens Van Bavel vergelijkbaar met die in de Verenigde Staten. Maar ook met Duitsland en Noorwegen, andere landen met een vrij gelijke inkomensverdeling maar met grote ongelijkheid bij vermogens.
Hoogleraar fiscale regelgeving Koen Caminada van de Universiteit Leiden betwijfelt of de verdeling echt zo scheef is als in de VS, maar hij bevestigt dat de vermogens in Nederland veel schever zijn verdeeld dan de inkomens.
Volgens Van Bavel komt dat doordat de internationaal opererende rijkste 1 procent zich wapent tegen de economische malaise in Nederland, in tegenstelling tot een doorsneehuishouden. Uit eerdere cijfers van het CBS bleek begin dit jaar dat het doorsneevermogen door de dalende huizenprijzen is afgenomen van 47- naar 27 duizend euro.
Binnen de rijkste 1 procent in Nederland zijn de verschillen groot. In 2012 hadden de rijkste zevenduizend huishoudens 102 miljard euro, dat is gemiddeld 13,9 miljoen euro per huishouden. De rijkste 0,1 procent van Nederland bezat dat jaar 8,7 procent van het totale vermogen.
Zo werkt het dus.quote:Malmström conceded that TTIP is becoming more and more unpopular as people find out what it will entail for them, but added icily that she is in no way dependent on the approval of the European people.
Goed om te weten. Misschien moeten we blij zijn met deze onthutsende arrogantie, dit soort mensen maakt keer op keer de fout de kracht van het volk te onderschatten.quote:Op woensdag 6 mei 2015 16:31 schreef Klopkoek het volgende:
Uit een recent nieuwsbericht:
[..]
Zo werkt het dus.
Vooralsnog laat het volk het allemaal gebeuren..quote:Op woensdag 6 mei 2015 17:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Goed om te weten. Misschien moeten we blij zijn met deze onthutsende arrogantie, dit soort mensen maakt keer op keer de fout de kracht van het volk te onderschatten.
Waarbij je nog steeds niet meeneemt dat de totale waarde van de Pensioenfondsen anderhalf jaar geleden een slordige biljoen euro was.quote:Op woensdag 6 mei 2015 16:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)e-vermogen~a3633892/
[..]
Tot daar het sprookje dat in Nederland de verschillen klein zijn. Ja, als je tot de middenklasse behoort. Zullen we de staatsschuld maar eens gaan aflossen door een paar procent meer vermogensbelasting te heffen boven een bepaald niet al te hoog vermogen?
Het pensioenvermogen is in bijna net zo'n scheve verhouding verdeeld Piet. 1% heeft een kwart.quote:Op woensdag 6 mei 2015 18:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarbij je nog steeds niet meeneemt dat de totale waarde van de Pensioenfondsen anderhalf jaar geleden een slordige biljoen euro was.
Ik snap, na een paar keer lezen, eigenlijk helemaal niet hoe jouw reactie op BvL relevant is voor wat hij zegt. Zin om uit te leggen?quote:Op woensdag 6 mei 2015 18:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarbij je nog steeds niet meeneemt dat de totale waarde van de Pensioenfondsen anderhalf jaar geleden een slordige biljoen euro was.
Zeggen dat slechts 1% van de Nederlanders een groot deel van het vermogen in handen heeft, waarbij je ongeveer de helft van het vermogen van de Nederlanders niet meeneemt in je stelling geeft een zeer krom beeld van de situatie.quote:Op donderdag 7 mei 2015 21:01 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik snap, na een paar keer lezen, eigenlijk helemaal niet hoe jouw reactie op BvL relevant is voor wat hij zegt. Zin om uit te leggen?
Zijn de verschillen kleiner door dit pensioenvermogen? Dus hoe heeft dit invloed op het plaatje?
Zoals ik het vorige deel ook zei, dat is ook waar voor vastgoed en aandelenquote:Op woensdag 6 mei 2015 18:33 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het pensioenvermogen is in bijna net zo'n scheve verhouding verdeeld Piet. 1% heeft een kwart.
En met de dekkingsgraad zit het niet goed zoals je weet. En er is een sterke trend dat deze alleen maar slechter wordt. Dus als het grote uitbetalen begint verdwijnt die biljoen euro als sneeuw voor de zon en blijven er slechts afgekloven botjes over voor de volgende generaties.
Zie #6. Het pensioenvermogen is op ongeveer dezelfde manier verdeeld.quote:Op donderdag 7 mei 2015 21:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zeggen dat slechts 1% van de Nederlanders een groot deel van het vermogen in handen heeft, waarbij je ongeveer de helft van het vermogen van de Nederlanders niet meeneemt in je stelling geeft een zeer krom beeld van de situatie.
Verder heb ik een zeer donkerbruin vermoeden dat een enorm deel van het vastgoedkapitaal boekwaarde betreft, niet marktwaarde. Als van alle vastgoed in NL de boekwaarde waarvoor het in de boeken staat wordt gecorrigeerd naar de actuele marktwaarde verdampt er een enorm (fictief) kapitaal.
Bron?quote:Op donderdag 7 mei 2015 21:13 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zie #6. Het pensioenvermogen is op ongeveer dezelfde manier verdeeld.
.
Nou dan! Dan is de verhouding tot precies hetzelfde en heeft het benoemen van het pensioenvermogen toch geen enkele zin omdat daar de verhouding precies hetzelfde is?quote:Op donderdag 7 mei 2015 21:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zoals ik het vorige deel ook zei, dat is ook waar voor vastgoed en aandelen
Zo ken ik je weer.quote:
Voor de stelling in de op is het duidelijk, vraag me gewoon af waarop dit baseerdquote:Op donderdag 7 mei 2015 21:18 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zo ken ik je weer.
En even verderop moet ik eerst even antwoord gaan geven op jouw vragen.
Staat hier nu dat Jan Modaal 27 duizend euro op zijn rekening heeft staan?quote:Uit eerdere cijfers van het CBS bleek begin dit jaar dat het doorsneevermogen door de dalende huizenprijzen is afgenomen van 47- naar 27 duizend euro.
Je moet het zoeken in de richting van actuariaat / statistiek op dit gebied.quote:Op donderdag 7 mei 2015 21:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Voor de stelling in de op is het duidelijk, vraag me gewoon af waarop dit baseerd
Ik denk de algemene vermogens, samen met wat je van hypotheken afbetaald hebt?quote:Op donderdag 7 mei 2015 21:24 schreef Geralt het volgende:
[..]
Staat hier nu dat Jan Modaal 27 duizend euro op zijn rekening heeft staan?
Floris-Jan heeft 269.999 euro en Jan Lul 1 euro, gemiddeld klopt het helemaal.quote:Op donderdag 7 mei 2015 21:24 schreef Geralt het volgende:
[..]
Staat hier nu dat Jan Modaal 27 duizend euro op zijn rekening heeft staan?
autoriteitsargumentquote:Op donderdag 7 mei 2015 21:26 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Je moet het zoeken in de richting van actuariaat / statistiek op dit gebied.
Ik moet het met opzet vaag houden, helaas.
Maar de vermogensverhoudingen in activa en passiva zijn op alle gebieden net zo scheef als waar wij hier over discussiëren. Het is ook volkomen logisch. De verhoudingen komen niet opeens anders te liggen omdat de armere 99% veel pensioenvermogen zou hebben (wat jij m.i. suggereert), want dat is niet zo.
Ik vraag me af hoe ze dat bij elkaar sparen. En dan ook nog eens een leuk huisje hebben en 2x per jaar op vakantie, hup nog een verbouwing er tegenaan, paar klotekinderen, nieuwe keuken, ach doe ook maar een nieuwe badkamer etc etc.quote:Op donderdag 7 mei 2015 21:29 schreef El_Matador het volgende:
27.000 euro spaargeld lijkt me voor een dertiger trouwens heel normaal.
Flauw Piet.quote:
Stel je studeert tot je 25e (lang dus), betaalt een paar duizend euro studieschuld, verdient met hoogopgeleide partner samen 4000 netto in de maand, huis+lasten 1000 euro, eten 1500 euro, dan heb je zat geld om te sparen naast je vakantie en auto's.quote:Op donderdag 7 mei 2015 21:31 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ik vraag me af hoe ze dat bij elkaar sparen. En dan ook nog eens een leuk huisje hebben en 2x per jaar op vakantie, hup nog een verbouwing er tegenaan, paar klotekinderen, nieuwe keuken, ach doe ook maar een nieuwe badkamer etc etc.
Dat zie ik qua dertigers als ik om me heen kijk. En die verdienen allemaal minder dan wij. Stukken minder. En dan hebben wij geen kinderen. En een klein kutappartement.
Volgens mij gaat bij het gros alles op de pof. Dat kan allemaal toch niet uit man.
Is dit het spaargeld-topic?quote:Op donderdag 7 mei 2015 21:36 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Stel je studeert tot je 25e (lang dus), betaalt een paar duizend euro studieschuld, verdient met hoogopgeleide partner samen 4000 netto in de maand, huis+lasten 1000 euro, eten 1500 euro, dan heb je zat geld om te sparen naast je vakantie en auto's.
1000 per maand samen sparen is in 10 jaar gewoon ieder van de partners 60.000 euro.
Ik zeg dat de pensioenvermogen niet is meegenomen en dat dit ca de helft van het vermogen is. Ik weet waarom men dit doet, omdat afaik alleen NL, Japan en UK enorme pensioenvermogens kennen en het dan lekker gemakkelijk vergelijken is als je het weglaat.quote:Op donderdag 7 mei 2015 21:33 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Flauw Piet.
Maar geef nou eens aan waarom dat pensioenvermogen wat jij noemde een totale verschuiving kan opleveren in het totaalplaatje (waar het hier over gaat).
Extra leuk om je te realiseren dat het uniek is in de geschiedenis van ons land (of de hele aarde?) dat bejaarden het rijkst zijn! Tot voor kort was het gebruikelijk dat je minder had als je stopte met werken. Daarom heeft men de AOW ingevoerd, waarbij de jongeren daarvoor betalen. En pensioenen, waar een deel gespaard wordt (waarmee een claim wordt gelegd op arbeid van jongeren), en de rest wordt weggesnoept van pensioenen van jongeren ("want dat hebben ze zichzelf altijd beloofd, en dat kan je ze niet zomaar afnemen, dus moet iemand anders er wel voor betalen").quote:Op donderdag 7 mei 2015 21:29 schreef El_Matador het volgende:
Vergeet ook niet dat in het vergrijzende Nederland de gemiddelde leeftijd hoog ligt; ouderen hebben over het algemeen voldoende slappe was om te overleven en hun kinderen te schenken.
In mijn berekening heb je dan nog 500 per maand speling he?quote:Op donderdag 7 mei 2015 21:37 schreef Geralt het volgende:
Huis + lasten red je niet voor 1000 denk ik zo.
Heb je een geldige/plausibele reden om te denken (activa en passiva) dat dit op het gebied van pensioenvermogen anders verdeeld zou zijn als ditzelfde op een ander gebied?quote:Op donderdag 7 mei 2015 21:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik zeg dat de pensioenvermogen niet is meegenomen en dat dit ca de helft van het vermogen is. Ik weet waarom men dit doet, omdat afaik alleen NL, Japan en UK enorme pensioenvermogens kennen en het dan lekker gemakkelijk vergelijken is als je het weglaat.
Volgens mij geeft dit geen zuiver beeld.
Jij claimt dat de verdeling van het pensioenvermogen hetzelfde is, maar dat moet ik maar geloven omdat jij het zegt.
Dit is een authoriteitsargument.
Sorry, wie claimt maakt hard.
Veel plezier nog, maar ik heb geen zin in dit kinderachtige gedoequote:Op donderdag 7 mei 2015 21:45 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Heb je een geldige/plausibele reden om te denken (activa en passiva) dat dit op het gebied van pensioenvermogen anders verdeeld zou zijn als ditzelfde op een ander gebied?
Je suggereert dit. Maar waarom zou dit dan zo zijn?
Wat je beweert is volgens mij dat de verhoudingen heel anders zouden zijn omdat Jan met de Pet veel meer pensioenvermogen bezit (in verhouding) dan de rijke 1%.
Ik weet dat dit niet zo is en ik weet zeker dat je dit niet kan bewijzen, wat je wel zou moeten doen omdat je zelf ook altijd zegt: wie beweert bewijst. En jij begon met het aanhalen van het pensioenvermogen.
quote:Op donderdag 7 mei 2015 21:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Veel plezier nog, maar ik heb geen zin in dit kinderachtige gedoe
Respect. Altijd.quote:Op donderdag 7 mei 2015 21:40 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Extra leuk om je te realiseren dat het uniek is in de geschiedenis van ons land (of de hele aarde?) dat bejaarden het rijkst zijn! Tot voor kort was het gebruikelijk dat je minder had als je stopte met werken. Daarom heeft men de AOW ingevoerd, waarbij de jongeren daarvoor betalen. En pensioenen, waar een deel gespaard wordt (waarmee een claim wordt gelegd op arbeid van jongeren), en de rest wordt weggesnoept van pensioenen van jongeren ("want dat hebben ze zichzelf altijd beloofd, en dat kan je ze niet zomaar afnemen, dus moet iemand anders er wel voor betalen").
En dan is er natuurlijk nog de enorme overheveling via de zorgkosten: jong werkend betaalt wel. Oja, en nog een enorme staatsschuld, omdat belasting heffen op een toekomstige generatie zo mooi uitstel oplevert, en het geeft de pensioenfondsen een veilige belegging. M.a.w. de belasting die (zeg) 30 jaar geleden betaald had moeten worden is privaat gespaard en bij wijze vanspreken direct uitgeleend aan de overheid! Ik zou zeggen: betaal de staatsschuld af met de pensioenen! De vervuiler betaalt.
30 jaar geleden hoorde ik op school al verhalen over "de vergrijzing komt eraan". Iedereen wist het, en er is niets voor gedaan.
Je ziet nu zelf hopelijk ook dat je maar wat roept.quote:Op donderdag 7 mei 2015 21:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Veel plezier nog, maar ik heb geen zin in dit kinderachtige gedoe
Er is wel in Paars I een potje gecreëerd maar er is vrijwel niets ingestopt. De schuld daarvan ligt bij vele partijen.quote:Op donderdag 7 mei 2015 21:40 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Extra leuk om je te realiseren dat het uniek is in de geschiedenis van ons land (of de hele aarde?) dat bejaarden het rijkst zijn! Tot voor kort was het gebruikelijk dat je minder had als je stopte met werken. Daarom heeft men de AOW ingevoerd, waarbij de jongeren daarvoor betalen. En pensioenen, waar een deel gespaard wordt (waarmee een claim wordt gelegd op arbeid van jongeren), en de rest wordt weggesnoept van pensioenen van jongeren ("want dat hebben ze zichzelf altijd beloofd, en dat kan je ze niet zomaar afnemen, dus moet iemand anders er wel voor betalen").
En dan is er natuurlijk nog de enorme overheveling via de zorgkosten: jong werkend betaalt wel. Oja, en nog een enorme staatsschuld, omdat belasting heffen op een toekomstige generatie zo mooi uitstel oplevert, en het geeft de pensioenfondsen een veilige belegging. M.a.w. de belasting die (zeg) 30 jaar geleden betaald had moeten worden is privaat gespaard en bij wijze vanspreken direct uitgeleend aan de overheid! Ik zou zeggen: betaal de staatsschuld af met de pensioenen! De vervuiler betaalt.
30 jaar geleden hoorde ik op school al verhalen over "de vergrijzing komt eraan". Iedereen wist het, en er is niets voor gedaan.
Nou, het zijn de Grieken en de Oost-Europeanen geworden...quote:Op donderdag 7 mei 2015 22:46 schreef Klopkoek het volgende:
Dus men wilde niet iets opbouwen waar vervolgens de Fransen, Duitsers en anderen uit gaan likken.
Ben jij niet die man die ons keer op keer vertelt dat we dit soort mensen over ons moeten laten beslissen? Ben ik niet de idioot omdat ik dat niet wil?quote:Op woensdag 6 mei 2015 17:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Goed om te weten. Misschien moeten we blij zijn met deze onthutsende arrogantie, dit soort mensen maakt keer op keer de fout de kracht van het volk te onderschatten.
Ach, 'de kracht van het volk' maar ondertussen gebeurd er niet veel meer dan al het 4e topic vol lullen op een forumpje. Dat kan natuurlijk, niks mis mee, maar het set allemaal geen zoden aan de dijk.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 08:37 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ben jij niet die man die ons keer op keer vertelt dat we dit soort mensen over ons moeten laten beslissen? Ben ik niet de idioot omdat ik dat niet wil?
daar hebben ze al die immigranten voor naar nederland gehaald. nieuw werkvolk om o.a. de vergrijzing te betalen.quote:Op donderdag 7 mei 2015 21:40 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Onzin, jij claimt iets zonder een bron te geven. Daar op aangesproken gooi je met poppen. Neem een voorbeeld aan klopkoek, die komt altijd met uitstekende bronnen. Klop en ik verschillen van mening over de conclusies, maar dat is wat anders.quote:Op donderdag 7 mei 2015 22:24 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Je ziet nu zelf hopelijk ook dat je maar wat roept.
Waar je anderen al 20 jaar lang van beschuldigt.
En als je er niet meer uitkomt het roepen van: bron!!
Maar zelf beantwoord je nooit iets. Het is uitsluitend het kaatsen van de bal.
Hoe staat deze grafiek tot je post?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 07:31 schreef Klopkoek het volgende:
7% van de pensioenopbouwers trekken af tegen het 52% tarief. Deze 7% doet echter 41% van de totale premieaftrek.
De top 1% heeft 25-27% van de rechten in handen.
[ afbeelding ]
Dat laatste beweerde ik toch ook? Of mis ik iets?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 09:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hoe staat deze grafiek tot je post?
twitter:rupertmurdoch twitterde op zondag 26-04-2015 om 13:50:08S. Times shows rich almost doubled over last few years. Same in US. Why? Central bankers printing trillions, no real job creation. reageer retweet
twitter:rupertmurdoch twitterde op zondag 26-04-2015 om 13:22:40Forget Scotland, UK already seems 2 countries, London and the rest! Take totally new wave of entrepreneurship to correct. reageer retweet
Leuk idee. Nu de werkelijkheid: immigratie kost netto geld. Heel veel geld. Waarschijnlijk tientallen miljarden per jaar. Zoveel geld, dat het kabinet het niet durft te laten uitrekenen! Want het moet stilgehouden worden...quote:Op vrijdag 8 mei 2015 09:23 schreef pokkerdepok het volgende:
daar hebben ze al die immigranten voor naar nederland gehaald. nieuw werkvolk om o.a. de vergrijzing te betalen.
Dat was vroeger ook zo... Bijvoorbeeld toen de AOW werd ingevoerd. Alleen werd er toen 2 jaar van genoten, nu 20 jaar.quote:en je vergeet ook dat je zelf ook ooit oud en ziek wordt.
Nee. Je betaalt voor een ander. Of er voor jezelf nog iets over blijft moet je maar afwachten. Let wel: als je als jongere nu al je WAO en AWBZ-premies zelf zou kunnen sparen, zou je veel beter af zijn tegen de tijd dat je zelf oud bent dan nu!quote:je betaaldt dus eigenlijk gewoon voor jezelf.
Ah, net zoals de huidige ouderen "verwachten" dat iemand anders het wel betaalt?quote:en dan mag je toch ook verwachten dat je later wat van dat geld terug ziet, lijkt me.
Ga je nu serieus op borrelpraatniveau verder? Geld "bewaren", wat stel ik me daarbij voor: in een kluis leggen en het er na 60 jaar weer uithalen? Ga voor de gein eens tellen: wat heeft een huidige bejaarde in 1960 aan pensioenpremie betaald? 2 gulden per maand of zo? 40 jaar gewerkt voor 30 jaar pensioen, dan zou-ie net een euro per maand krijgen.quote:bovendien zouden die pensioenfondsen zat geld hebben om de vergrijzing te betalen, als ze dat geld niet hadden vergok, maar gewoon bewaard.
Over die laatste zin: ik beweerde dat 1% een kwart heeft van het pensioenvermogen, in dezelfde verhouding dus als alle assets. Piet V. beweerde (of suggereerde) dat het pensioenvermogen verantwoordelijk is voor een ander soort verhouding, of anders weet ik niet wat hij bedoelt...quote:Op vrijdag 8 mei 2015 07:31 schreef Klopkoek het volgende:
7% van de pensioenopbouwers trekken af tegen het 52% tarief. Deze 7% doet echter 41% van de totale premieaftrek.
De top 1% heeft 25-27% van de rechten in handen.
[ afbeelding ]
Ik heb jou nooit een idioot genoemd tijger, ondanks dat ik het libertarisme een nogal idiote opvatting vind zou ik dat niet doen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 08:37 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ben jij niet die man die ons keer op keer vertelt dat we dit soort mensen over ons moeten laten beslissen? Ben ik niet de idioot omdat ik dat niet wil?
Een "race to the bottom", tenminste voor 99% van ons.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 18:52 schreef Klopkoek het volgende:
Net op EenVandaag wel typerend: nieuwe flexwet gaat enkel (permanente) ongelijkheden vergroten. En wie worden erop aangekeken? De in een hoek gedreven vakbonden. Een aantal 'rechtse' professoren deden al een duit in het zakje.
Het klagen op een forum door 1 persoon heeft weinig effect, het feit dat bij een groot deel van de samenleving deze onvrede leeft heeft wel degelijk effect. Politici zullen daar vroeg of laat naar moeten luisteren, anders wordt de onvrede steeds groter. Vanaf dat moment zijn er twee uitkomsten: een zachte revolutie (via gevestigde structuren) en een bloederige revolutie.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 08:51 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ach, 'de kracht van het volk' maar ondertussen gebeurd er niet veel meer dan al het 4e topic vol lullen op een forumpje. Dat kan natuurlijk, niks mis mee, maar het set allemaal geen zoden aan de dijk.
Vorige keer was het dat het huis van die gozer die iets van doen had met de V&D te groot en volgende week is er weer een ander klaagtopic over iemand anders die veel geld heeft. Beetje een vicieuze cirkel, maar iets bewerkstelligen doet het niet.
Er is een groeiende, tot nog toe, ongeorganiseerde beweging gaande in deze.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 18:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het klagen op een forum door 1 persoon heeft weinig effect, het feit dat bij een groot deel van de samenleving deze onvrede leeft heeft wel degelijk effect. Politici zullen daar vroeg of laat naar moeten luisteren, anders wordt de onvrede steeds groter. Vanaf dat moment zijn er twee uitkomsten: een zachte revolutie (via gevestigde structuren) en een bloederige revolutie.
Dat is zeker. De PVV had het eens laten uitrekenen, een voorzichtige schatting gaf aan dat het netto erg veel geld kost. Wat zou het kabinet hebben gedaan indien het kabinet zou geloven dat het wel meevalt met die kosten? Dan hadden ze direct zelf de opdracht gegeven om dit uit te rekenen. De PvdA, de VVD en het CDA, de drie 'grote' partijen die verantwoordelijk zijn voor deze massa-immigratie van laagopgeleide immigranten, willen maar wat graag kunnen aantonen dat hun beleid in het verleden goed was, ze vinden het niet leuk dat wordt aangetoond dat hun beleid slecht was.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 16:54 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Leuk idee. Nu de werkelijkheid: immigratie kost netto geld. Heel veel geld. Waarschijnlijk tientallen miljarden per jaar. Zoveel geld, dat het kabinet het niet durft te laten uitrekenen! Want het moet stilgehouden worden...
Mijn held P. Lakeman schijnt hier een prachtig boek over geschreven te hebben. Nog niet gelezen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 19:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is zeker. De PVV had het eens laten uitrekenen, een voorzichtige schatting gaf aan dat het netto erg veel geld kost. Wat zou het kabinet hebben gedaan indien het kabinet zou geloven dat het wel meevalt met die kosten? Dan hadden ze direct zelf de opdracht gegeven om dit uit te rekenen. De PvdA, de VVD en het CDA, de drie 'grote' partijen die verantwoordelijk zijn voor deze massa-immigratie van laagopgeleide immigranten, willen maar wat graag kunnen aantonen dat hun beleid in het verleden goed was, ze vinden het niet leuk dat wordt aangetoond dat hun beleid slecht was.
Ik twijfel er niet aan. Je ziet er ook veel tekenen van: de anti-globalismedemonstraties (de USA gebruikt de terrorismewetgeving om het met geweld te beëindigen), de rellen in Parijs en London, de groeiende uiting van onvrede over de tweedeling, de topsalarissen, de erosie van sociale en juridische verworvenheden, ...quote:Op vrijdag 8 mei 2015 18:59 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Er is een groeiende, tot nog toe, ongeorganiseerde beweging gaande in deze.
Ik voel de "good vibes".Het "volk" gaat echt boos worden. We weten nog niet wanneer precies maar het staat te gebeuren.
Wat een ellende, lijkt me dat.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 18:59 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Er is een groeiende, tot nog toe, ongeorganiseerde beweging gaande in deze.
Ik voel de "good vibes".Het "volk" gaat echt boos worden. We weten nog niet wanneer precies maar het staat te gebeuren.
Onderhuids kookt het bij die nette werkers met een hypotheek. Ik krijg ze elke dag op spreekuur.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 19:08 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Wat een ellende, lijkt me dat.
Overigens zie ik die beweging totaal niet terug bij de meerderheid, die netjes werkt en een hypotheek heeft.
Het neolliberalisme en crony-kapitalisme in optimale vorm. We zijn er helaas nog niet van verlost. Helaas worden alle 4 de partijen geleid door mensen uit deze kerk, daar zijn we mooi klaar mee. Tegen de tijd dat die neoliberale dwaalgeesten zijn opgerot uit de politiek gaat het nog vele jaren duren om de wetgeving te fixen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 18:52 schreef Klopkoek het volgende:
Net op EenVandaag wel typerend: nieuwe flexwet gaat enkel (permanente) ongelijkheden vergroten. En wie worden erop aangekeken? De in een hoek gedreven vakbonden. Een aantal 'rechtse' professoren deden al een duit in het zakje.
Soms is ellende op de korte termijn nodig om nog veel meer ellende op de lange termijn te voorkomen. Dat geldt voor artsen en tandartsen, dat geldt voor bedrijfsherstructureringen (de legitieme soort waarbij het bedrijf ten onder zou gaan als je niets doet), dat geldt ook voor de samenleving. Het best krijg je dan natuurlijk een fluwelen revolutie maar beter een gewelddadige revolutie dan het lijdzaam blijven ondergaan.quote:
De onvrede groeit wel bij die meerderheid.quote:Overigens zie ik die beweging totaal niet terug bij de meerderheid, die netjes werkt en een hypotheek heeft.
Dat is nogal een prestatie. Zelfs als je totaal blind handelt is statistisch de kans klein dat er zo'n misbaksel uitkomt.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 19:17 schreef Janneke141 het volgende:
De nieuwe Wet Werk en Zekerheid is een draak voor iedereen. Werknemer, werkgever, werkloze, politicus van links tot rechts: het zit zo krom in elkaar dat werkelijk niemand daar vrolijk van wordt, wat je standpunten ook zijn.
Met blinde willekeur krijg je in ieder geval nog een mix van wat positieve en wat negatieve elementen. De draak die er nu ligt is het slechtste van twee werelden: rechts rendementsdenken (met een denkfout) en linkse naïviteit.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 19:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is nogal een prestatie. Zelfs als je totaal blind handelt is statistisch de kans klein dat er zo'n misbaksel uitkomt.
Liever het lijdzaam ondergaan. Ik ben niet zo'n fan van dode burgers als sommige revolutionairen hier.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 19:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Soms is ellende op de korte termijn nodig om nog veel meer ellende op de lange termijn te voorkomen. Dat geldt voor artsen en tandartsen, dat geldt voor bedrijfsherstructureringen (de legitieme soort waarbij het bedrijf ten onder zou gaan als je niets doet), dat geldt ook voor de samenleving. Het best krijg je dan natuurlijk een fluwelen revolutie maar beter een gewelddadige revolutie dan het lijdzaam blijven ondergaan.
[..]
De onvrede groeit wel bij die meerderheid.
Krijg jij die werkelijk elke dag bij jou in de behandelkamer? En hoe waren ze dan in de jaren '80 of '00 gemutst?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 19:15 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Onderhuids kookt het bij die nette werkers met een hypotheek. Ik krijg ze elke dag op spreekuur.
De democratische mogelijkheden schieten te kort om de "tables" te "turnen".
En dat die geturnd moeten worden daar ben ik van overtuigd, als het gros van de mensheid niet in moderne slavernij wil vervallen ten gunste van die 1% elite.
Het klinkt wellicht wat dramatisch...
De groei van de SP, de PvdD en de PVV (alle drie tesamen steeds wat groter) en dit terwijl veel mensen zich laten uitspelen door politici en daardoor laf op de PvdA of VVD stemmen uit angst dat de andere, in hun ogen nog slechtere partij, regeert is een teken.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 19:23 schreef GSbrder het volgende:
Over die groeiende onvrede hoor ik weinig. Blijkt dat uit recente verkiezingen?
Zover gaat mijn geschiedenis in deze niet terug.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 19:25 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Krijg jij die werkelijk elke dag bij jou in de behandelkamer? En hoe waren ze dan in de jaren '80 of '00 gemutst?
De meest recente verkiezingen kende geen of weinig groei voor deze drie partijen, is het niet?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 19:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De groei van de SP, de PvdD en de PVV (alle drie tesamen steeds wat groter) en dit terwijl veel mensen zich laten uitspelen door politici en daardoor laf op de PvdA of VVD stemmen uit angst dat de andere, in hun ogen nog slechtere partij, regeert is een teken.
Het volk had er in de jaren '90 en begin '00 weinig problemen mee, omdat ze het zelf beter en beter kregen. In tijden van crisis kijkt men extra goed naar wat de buurman heeft, maar na de eerste groeisignalen is de massa ook weer bezig met consumeren en geld besteden.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 19:47 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zover gaat mijn geschiedenis in deze niet terug.
Maar je moet niet vergeten dat de "factor" sinds de jaren 80 van de vorige eeuw geëxplodeerd is van een slordige 10 naar 300 en stijgende. Dit zorgt niet alleen voor een navenante financiële scheefgroei maar hierdoor ook voor hetzelfde qua machtsverhoudingen, lobby en the works.
Op deze manier spelen ze voor God, omdat het kan. En de massa is kansloos in deze.
En dat is slecht nieuws voor 90% van de Nederlanders (en een groter percentage van de wereldbevolking).
Overigens respect voor jouw altijd to the point discussie. We zijn het niet eens maar het is overwegend netjes.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 19:52 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het volk had er in de jaren '90 en begin '00 weinig problemen mee, omdat ze het zelf beter en beter kregen. In tijden van crisis kijkt men extra goed naar wat de buurman heeft, maar na de eerste groeisignalen is de massa ook weer bezig met consumeren en geld besteden.
Als mod moet je wel het goede voorbeeld geven. Dank voor het compliment, geldt ook voor andere users in deze discussie.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 19:55 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Overigens respect voor jouw altijd to the point discussie. We zijn het niet eens maar het is overwegend netjes.
In mijn gemeente (ze hadden per gemeente een overzicht gemaakt) en provincie wel.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 19:50 schreef GSbrder het volgende:
[..]
De meest recente verkiezingen kende geen of weinig groei voor deze drie partijen, is het niet?
Misschien doet goed voorbeeld nog ooit goed volgen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 19:56 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Als mod moet je wel het goede voorbeeld geven. Dank voor het compliment, geldt ook voor andere users in deze discussie.
Geloof je in een dichotomie tussen Randstad en periferie?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 19:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
In mijn gemeente (ze hadden per gemeente een overzicht gemaakt) en provincie wel.
Zou het 'Zwitserse systeem' (het hoogste inkomen binnen een bedrijf is maximaal zoveel keer het laagste) de extreme vermogensgroei van een klein clubje superrijken kunnen voorkomen? Mijn gevoel zegt van niet, omdat de extreme winsten uit financiële transacties komen en niet uit salaris. Wat dat betreft is het kijken naar het salaris van je buurman, niet eens helemaal terecht.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 19:52 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het volk had er in de jaren '90 en begin '00 weinig problemen mee, omdat ze het zelf beter en beter kregen. In tijden van crisis kijkt men extra goed naar wat de buurman heeft, maar na de eerste groeisignalen is de massa ook weer bezig met consumeren en geld besteden.
Meer tussen stad en platteland/dorpjes, lijkt mij. Er zijn verschillen tussen regio's maar dat zou ik geen dichotomie noemen. Is Eindhoven wel of niet een onderdeel van de Randstad? Technisch gezien niet, praktisch gezien is het de 5de grootste stad van Nederland, heeft het net als de grote steden veel allochtonen, achterstandswijken etc.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 19:59 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Geloof je in een dichotomie tussen Randstad en periferie?
Vast maar Eindhoven heeft toch niet de kenmerken van een perifere gemeente? Al kan het natuurlijk wel dat Eindhoven toevallig een uitzondering is onder de steden en dat deze electorale ontwikkeling in Noord Brabant hiermee te maken heeft. Indien de dichotomie tussen de steden en de dorpen zo groot zou zijn dan wordt dat in de toekomst nog leuk, aangezien hetzelfde landelijk gevoerde beleid geldt voor beide types gemeenschappen...quote:Naast de effecten van krimp, zowel demografisch als qua economische activiteiten, hebben perifere gemeenten ook te maken met vergrijzing.
Dan heb je al snel veel "verliezers" binnen je stadsgrenzen.
Eindhoven zou als uitzondering kunnen gelden, maar een groot deel van de hoogopgeleiden vertrekt nog steeds naar Amsterdam en Utrecht, in mindere mate Den Haag en Leiden, om daar te werken. Daar doen die "paar duizend" hoogtechnologische banen in Eindhoven niet aan af.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 20:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Meer tussen stad en platteland/dorpjes, lijkt mij. Er zijn verschillen tussen regio's maar dat zou ik geen dichotomie noemen. Is Eindhoven wel of niet een onderdeel van de Randstad? Technisch gezien niet, praktisch gezien is het de 5de grootste stad van Nederland, heeft het net als de grote steden veel allochtonen, achterstandswijken etc.
Minder scherp dan in Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Utrecht maar ik ben de laatste jaren steeds meer er toe gaan neigen om Eindhoven als een of ander uitstulpsel van de Randstad te zien, ondanks dat je aan alles ziet dat Eindhoven van oorsprong een conglomeratie (samenvoeging van dorpen tot 1 stad) is.
[..]
Vast maar Eindhoven heeft toch niet de kenmerken van een perifere gemeente? Al kan het natuurlijk wel dat Eindhoven toevallig een uitzondering is onder de steden en dat deze electorale ontwikkeling in Noord Brabant hiermee te maken heeft. Indien de dichotomie tussen de steden en de dorpen zo groot zou zijn dan wordt dat in de toekomst nog leuk, aangezien hetzelfde landelijk gevoerde beleid geldt voor beide types gemeenschappen...
Het zou kunnen, mijn ervaring is dat veel mensen die uit het zuiden van het land komen daar een opleiding volgen en daar blijven werken maar dat is een subjectieve inschatting.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 20:07 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Eindhoven zou als uitzondering kunnen gelden, maar een groot deel van de hoogopgeleiden vertrekt nog steeds naar Amsterdam en Utrecht, in mindere mate Den Haag en Leiden, om daar te werken. Daar doen die "paar duizend" hoogtechnologische banen in Eindhoven niet aan af.
In mijn ogen ook niet, het doet hooguit iets voor het rechtvaardigheidsgevoel. Een werknemer is immers niet risicodragend en veel arbeiders hebben meer begrip voor de succesvolle ondernemer met één miljoen dan de elitaire CEO met een salaris van tonnen zonder zelf risico te nemen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 20:03 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zou het 'Zwitserse systeem' (het hoogste inkomen binnen een bedrijf is maximaal zoveel keer het laagste) de extreme vermogensgroei van een klein clubje superrijken kunnen voorkomen? Mijn gevoel zegt van niet, omdat de extreme winsten uit financiële transacties komen en niet uit salaris. Wat dat betreft is het kijken naar het salaris van je buurman, niet eens helemaal terecht.
Dat zie ik ook en merk ik onder alumni. Veel studenten uit Brabantse of Limburgse gezinnen blijven in de buurt wonen, ondanks dat de "mooiste" carrières in de Randstad lonken.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 20:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het zou kunnen, mijn ervaring is dat veel mensen die uit het zuiden van het land komen daar een opleiding volgen en daar blijven werken maar dat is een subjectieve inschatting.
Haha, hier heb ik nooit zo over nagedacht maar het is wel een goede observatie.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 20:12 schreef GSbrder het volgende:
Daaraan moet worden toegevoegd dat Nederland historisch gezien gemêleerde wijken heeft, met woningen voor armen en rijken. In de VS valt ongelijkheid daardoor minder op, want iemand die zijn baan verliest door de crisis levert de sleutels in van zijn huis en is weg naar een goedkopere buurt. In Nederland moet zo iemand toezien hoe de buurman elk jaar met een dure auto thuis komt.
quote:Op vrijdag 8 mei 2015 19:15 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Onderhuids kookt het bij die nette werkers met een hypotheek. Ik krijg ze elke dag op spreekuur.
En dat die geturnd moeten worden daar ben ik van overtuigd, als het gros van de mensheid niet in moderne slavernij wil vervallen ten gunste van die 1% elite.
Dus wonen er toch veel hoogopgeleide (WO+) mensen in die provincies en speelt de trek van de periferie naar de randstad maar een beperkte rol in die regio's?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 20:13 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat zie ik ook en merk ik onder alumni. Veel studenten uit Brabantse of Limburgse gezinnen blijven in de buurt wonen, ondanks dat de "mooiste" carrières in de Randstad lonken.
quote:Op vrijdag 8 mei 2015 19:15 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Jij hebt een salaris wat ruim bovenmodaal is. Durf jij hier te noemen hoe hoog het is? Inclusief toeslagen, vakantiegeld, bonussen, ...quote:Op vrijdag 8 mei 2015 20:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]![]()
ja man, ik kóók echt wat ik kan t allemaal niet meer betalen en zo.
Er wonen hoogopgeleiden, maar ik denk dat het er steeds minder worden. Limburgers zijn vrij honkvast, dat zijn Gelderlanders bijvoorbeeld veel minder.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 20:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dus wonen er toch veel hoogopgeleide (WO+) mensen in die provincies en speelt de trek van de periferie naar de randstad maar een beperkte rol in die regio's?
Nou ja. Het is echt waar.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 20:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]![]()
ja man, ik kóók echt wat ik kan t allemaal niet meer betalen en zo.
Wellicht moet jij gewoon lezen wat ik schrijf, en bronnen plaatsen bij je claims, dan zou je een inhoudelijke discussie kunnen voeren ipv een metadiscussiequote:Op vrijdag 8 mei 2015 17:51 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Over die laatste zin: ik beweerde dat 1% een kwart heeft van het pensioenvermogen, in dezelfde verhouding dus als alle assets. Piet V. beweerde (of suggereerde) dat het pensioenvermogen verantwoordelijk is voor een ander soort verhouding, of anders weet ik niet wat hij bedoelt...
Hij vindt dat het pensioenvermogen genoemd moet worden om de 1 of andere reden en dat het noemen ervan een heel ander licht werpt op waar wij hier over discussiëren.
Zoals gewoonlijk weigert hij uit te leggen wat hij precies bedoelt.
Maar jij en ik zeggen hier dan toch hetzelfde?
Ik lees altijd wat je schrijft. Soms wel 3 of 4 keer. Veel informatie is daar overigens voor mij niet te halen. En dan druk ik mij heel voorzichtig uit.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 20:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wellicht moet jij gewoon lezen wat ik schrijf, en bronnen plaatsen bij je claims, dan zou je een inhoudelijke discussie kunnen voeren ipv een metadiscussie
Zelf heb ik ook meer begrip voor die CEO dan voor de artsen, tandartsen, notarissen etc. die een zeer hoog salaris hebben dankzij het limiteren van het aantal opleidingsplaatsen en het vergunningsstelsel en de mensen die in de zogenaamde semi-publieke sector een manager zijn. In ieder geval heeft die CEO het op eigen kracht afgedwongen .quote:Op vrijdag 8 mei 2015 20:12 schreef GSbrder het volgende:
[..]
In mijn ogen ook niet, het doet hooguit iets voor het rechtvaardigheidsgevoel. Een werknemer is immers niet risicodragend en veel arbeiders hebben meer begrip voor de succesvolle ondernemer met één miljoen dan de elitaire CEO met een salaris van tonnen zonder zelf risico te nemen.
Ja, onze samenleving is zo ingericht dat de meeste faciliteiten binnen een straal van 5-10 km. liggen, op fietsafstand dus. In de USA is het niet ongebruikelijk om tientallen kilometers te rijden om boodschappen te doen en in de meeste wijken heb je een grote concentratie van mensen die min of meer een even hoog inkomen hebben. Hun systeem van scholing versterkt het nog eens: de inkomsten van een school zijn afhankelijk van de waarde van het onroerend goed in die wijk en dusdanig dat het een groot voordeel is als je school in een rijkere wijk staat. Als gevolg hiervan zijn veel scholen in arme wijken erg slecht, ze zijn zo zwaar ondergefinancierd (in ieder geval binnen dat stelsel) dat er scholen zijn die geen natuurkunde, scheikunde en wiskunde (de vervolgvakken die standaard zijn op een high school en niet onder de AP vallen). Andersom, als je naar zo'n school in een rijke wijk gaat dan is de kans zeer groot dat je met mooie diploma's eindigt en dat je goede banen krijgt. Dit vergroot weer verder de kloof tussen arm en rijk. Nogal pervers allemaal.quote:Daaraan moet worden toegevoegd dat Nederland historisch gezien gemêleerde wijken heeft, met woningen voor armen en rijken. In de VS valt ongelijkheid daardoor minder op, want iemand die zijn baan verliest door de crisis levert de sleutels in van zijn huis en is weg naar een goedkopere buurt. In Nederland moet zo iemand toezien hoe de buurman elk jaar met een dure auto thuis komt.
Kom jij gewoon maar met een bron voor je claimquote:Op vrijdag 8 mei 2015 20:37 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik lees altijd wat je schrijft. Soms wel 3 of 4 keer. Veel informatie is daar overigens voor mij niet te halen. En dan druk ik mij heel voorzichtig uit.
En met de meta-discussie is m.i. niets mis.
Dat durf ik wel, maar ik doe het niet. Zelfs mijn vrienden weten niet wat ik verdien want daar heeft niemand wat mee van doen. Maar het is ruím ruim boven modaal ja.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 20:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
Jij hebt een salaris wat ruim bovenmodaal is. Durf jij hier te noemen hoe hoog het is? Inclusief toeslagen, vakantiegeld, bonussen, ...
Nou, als ik mijn sociale omgeving bekijk zitten die voor 90% in dezelfde categorie ja, en ik zal niet de uitzondering zijn dus ik denk zomaar dat het grootste deel van de mensen hun hypotheek prima kan betalen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 20:32 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nou ja. Het is echt waar.
En bovendien ging het niet over jou. Jij bent blijkbaar zelfbenoemde buitencategorie. En je hebt het altijd over jezelf. Dat is blijkbaar jouw enige referentiekader. Daar kun je w.s. ook niets aan doen.
En dat is de kern van de discussie hier, dacht je?quote:
Nee, ik reageerde dan ook op jouw opmerking, alsof de mensen die jij op spreekuur krijgt meer representatief is voor 'de echte situatie' dan de mensen die ik ken.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 20:54 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
En dat is de kern van de discussie hier, dacht je?
Ik durf te stellen dat 100% in dezelfde categorie zit. Je vrienden hebben altijd een inkomen en bestedingspatroon gelijk aan het jouwe. Anders is het bijna onmogelijk om met elkaar om te gaan.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 20:52 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, als ik mijn sociale omgeving bekijk zitten die voor 90% in dezelfde categorie ja, en ik zal niet de uitzondering zijn dus ik denk zomaar dat het grootste deel van de mensen hun hypotheek prima kan betalen.
Nee, dat is niet correct. Ik zei niet voor niks 90% en niet 100%quote:Op vrijdag 8 mei 2015 21:02 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik durf te stellen dat 100% in dezelfde categorie zit. Je vrienden hebben altijd een inkomen en bestedingspatroon gelijk aan het jouwe. Anders is het bijna onmogelijk om met elkaar om te gaan.
Dat zou wel eens waar kunnen zijn. En hierdoor een zeer beperkt referentiekader en een empathisch defect.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 21:02 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik durf te stellen dat 100% in dezelfde categorie zit. Je vrienden hebben altijd een inkomen en bestedingspatroon gelijk aan het jouwe. Anders is het bijna onmogelijk om met elkaar om te gaan.
Beetje cognitieve dissonantie wat je nu doet, maar dat heb je zelf ook wel door. Overigens kom je weer met die empathie. Wil je dat spelletje echt opnieuw gaan spelen?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 21:09 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat zou wel eens waar kunnen zijn. En hierdoor een zeer beperkt referentiekader en een empathisch defect.
Gek op spelletjes hier. Maar serieus, empathie is een zeer belangrijke eigenschap voor een harmonieuze maatschappij. Ik heb desgevraagd even geen interessante grafiek of serieuze bron beschikbaar maar ik ben er van overtuigd dat het empathisch vermogen in dezelfde mate daalt als de "factor" stijgt. Wat logisch is als je erover nadenkt.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 21:19 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Beetje cognitieve dissonantie wat je nu doet, maar dat heb je zelf ook wel door. Overigens kom je weer met die empathie. Wil je dat spelletje echt opnieuw gaan spelen?
Je bouwt nog steeds voort op de aanname dat ik geen empathie heb, waarvan je goed weet dat we het daar al over gehad hebben, maar dat negeer je omdat dat je beter uit komt.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 21:28 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Gek op spelletjes hier. Maar serieus, empathie is een zeer belangrijke eigenschap voor een harmonieuze maatschappij. Ik heb desgevraagd even geen interessante grafiek of serieuze bron beschikbaar maar ik ben er van overtuigd dat het empathisch vermogen in dezelfde mate daalt als de "factor" stijgt. Wat logisch is als je erover nadenkt.
Het is natuurlijk wel een "zacht" begrip wat moeilijk meetbaar is.
Zonder empathie krijg je een keiharde, soort van "Mad Max" maatschappij. Met wapens en het recht van de sterkste (in dit geval rijkste).
Ondanks al jouw praatjes en opschepperij denk ik niet dat je die richting op wilt gaan.
Nee, alleen die laatste zin ging over jou.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 21:31 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Je bouwt nog steeds voort op de aanname dat ik geen empathie heb, waarvan je goed weet dat we het daar al over gehad hebben, maar dat negeer je omdat dat je beter uit komt.
Je werpt een rookgordijntje op. Kom maar terug als je niet alleen maar selectief informatie gebruikt om te proberen een punt te maken.
Op de keper beschouwd wel. Ik was het ook niet met je oneens.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 17:51 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Over die laatste zin: ik beweerde dat 1% een kwart heeft van het pensioenvermogen, in dezelfde verhouding dus als alle assets. Piet V. beweerde (of suggereerde) dat het pensioenvermogen verantwoordelijk is voor een ander soort verhouding, of anders weet ik niet wat hij bedoelt...
Hij vindt dat het pensioenvermogen genoemd moet worden om de 1 of andere reden en dat het noemen ervan een heel ander licht werpt op waar wij hier over discussiëren.
Zoals gewoonlijk weigert hij uit te leggen wat hij precies bedoelt.
Maar jij en ik zeggen hier dan toch hetzelfde?
Die heeft Klopkoek al gegeven. Dat denk ik tenminste. Ik ben benieuwd naar zijn reactie op mijn vraag in #16. Verder heb ik volgens mij geen "claim". Common sense (en wat inside information) dat het op het gebied van pensioenvermogen hetzelfde verdeeld is als op het gebied van vermogen niet behorend in deze categorie.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 20:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kom jij gewoon maar met een bron voor je claim
De berichtgeving is heel kwalijk. De pijlen moeten niet primair gericht worden op de vakbonden, wat EenVandaag wel doet.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 19:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het neolliberalisme en crony-kapitalisme in optimale vorm. We zijn er helaas nog niet van verlost. Helaas worden alle 4 de partijen geleid door mensen uit deze kerk, daar zijn we mooi klaar mee. Tegen de tijd dat die neoliberale dwaalgeesten zijn opgerot uit de politiek gaat het nog vele jaren duren om de wetgeving te fixen.![]()
Ik hoop al flink aantal verkiezingen dat het volk eindelijk wakker wordt en dat bijna niemand op deze 4 partijen stemt maar helaas, voolopig pikt een te groot deel van het volk het nog. Ik denk dat politici op een handige manier misbruik maken van de optimistische aard van de mens, mensen zijn al snel geneigd om zichzelf beter in te schatten dan dat ze zijn, veel mensen die eveneens het slachtoffer zullen worden van deze wetgeving denken ten onrechte dat het bij hen wel niet zo'n vaart zal lopen met hun diploma, vaardigheden en baan.
Sorry, ik zie nergens een vraagteken? Misschien lees ik er over heen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 22:24 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Die heeft Klopkoek al gegeven. Dat denk ik tenminste. Ik ben benieuwd naar zijn reactie op mijn vraag in #16.
Dank.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 22:19 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Op de keper beschouwd wel. Ik was het ook niet met je oneens.
Trouwens, als ons pensioensysteem al zo slecht is, hoe slecht is die van andere landen?
Je hebt gelijk. Typefout of kijkfout. Zie #46.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 22:27 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Sorry, ik zie nergens een vraagteken? Misschien lees ik er over heen.
Ja en? Ik ben niet onder de indruk van de meningen of vooroordelen die mensen over mij hebben. Het enige wat boeiend is is realiteit, en die is wat ie is, ongeacht wat jij of wie dan ook denktquote:Op vrijdag 8 mei 2015 21:36 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nee, alleen die laatste zin ging over jou.
Laten we hier maar over ophouden en ik meld me weer als ik geleerd heb om informatie niet selectief te gebruiken.
Ik wil nog wel opmerken dat je door zo'n onnozele reactie zoals je weer eens doet in #80 dit soort "vooroordelen" nogal in hoge mate bevestigt en over jezelf afroept.
Kijk CoolGuy, laten we eens aannemen dat ik beschrijf wat ik dagelijks in mijn praktijk tegenkom.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 22:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja en? Ik ben niet onder de indruk van de meningen of vooroordelen die mensen over mij hebben. Het enige wat boeiend is is realiteit, en die is wat ie is, ongeacht wat jij of wie dan ook denkt
Maar mensen die in een praktijk komen (ik weet niet met welke problemen) zijn mogelijkerwijs ook niet representatief voor heel Nederland, of wel?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 23:06 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Kijk CoolGuy, laten we eens aannemen dat ik beschrijf wat ik dagelijks in mijn praktijk tegenkom.
En dat deed ik dus en dan kom jij met een reactie van "VOOR MIJ GAAT DAT NIET OP EN DUS IS HET NIET ZO WANT IK KAN MIJN REKENINGEN PRIMA BETALEN" althans komt het op mij zo over. Begrijp je dit? Deze mensen van diverse pluimage zijn niet allemaal gelijk aan jou.
Als dat zo was kon ik de praktijk wel opdoeken..
Waarschijnlijk niet, ik beweer dat in mijn praktijk heel andere mensen komenquote:Op vrijdag 8 mei 2015 23:08 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Maar mensen die in een praktijk komen (ik weet niet met welke problemen) zijn mogelijkerwijs ook niet representatief voor heel Nederland, of wel?
70-90% van mijn collega's stemt VVD, maar ik snap dat er hele volksbuurten zijn met andere politieke voorkeuren.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 23:09 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niet, ik beweer dat in mijn praktijk heel andere mensen komen
Reken maar van yes. Alleen je weet het niet van elkaar. Het zijn niet uitsluitend de "labielen".quote:Op vrijdag 8 mei 2015 23:08 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Maar mensen die in een praktijk komen (ik weet niet met welke problemen) zijn mogelijkerwijs ook niet representatief voor heel Nederland, of wel?
Maar zijn die mensen echt zoveel beter af als de 1% een deel van, of zelfs al hun middelen aan de staat afstaat? Maakt dat een einde aan de moderne ratrace, of is het leven gewoon altijd al een ratrace geweest en zal het dat altijd wel blijven?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 23:14 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Reken maar van yes. Alleen je weet het niet van elkaar. Het zijn niet uitsluitend de "labielen".
De moderne ratrace in combinatie met een druk gezinsleven gecombineerd met het verwachtingspatroon van het leven wat men zelf heeft en dito wat "de baas" van jou heeft is niet alleen voor de mentaal zwakkeren moordend. Verder komt een groot deel van de ellende gewoon door financiële problemen. Dit sloopt mensen en (hun) relaties.
Ik ben benieuwd welk gunstig effect het op het hele land zou moeten hebben?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 23:24 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik ben erg benieuwd wat het effect in Zwitserland is van de max. factor 12 verschil in salaris binnen bedrijven. Huilen de "toppers" dat ze dan naar het buitenland vertrekken? Worden de bankdirecteurtjes opeens kunstenaar en verkopen ze een zelfgemaakt kliederwerkje voor 10 miljoen aan de bank? Gaan ze met maatschappen-binnen-het-bedrijf werken? Of gaan ze zich gewoon aan de regels houden en heeft het daadwerkelijk een gunstig effect op het hele land?
Dat laatste zonder meer. Maar door de ontwikkeling waar het hier over gaat wordt het voor de grote groep steeds minder een "level playfield". Dit juist door de "factor" die in nauwelijks 30 jaar ook een factor 30 is gegroeid. We weten allemaal dat "geld is macht", dat is geen fabeltje. En die uit zijn krachten gegroeide factor maakt dat de grote groep geen reet in te brengen heeft tegen de krachtige lobby's van deze 1% die de politiek in haar zak heeft.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 23:23 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Maar zijn die mensen echt zoveel beter af als de 1% een deel van, of zelfs al hun middelen aan de staat afstaat? Maakt dat een einde aan de moderne ratrace, of is het leven gewoon altijd al een ratrace geweest en zal het dat altijd wel blijven?
Zwitserland houdt referendum over minimumloon van ¤ 3.291quote:Op vrijdag 8 mei 2015 23:27 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd welk gunstig effect het op het hele land zou moeten hebben?
Maar is die "factor" dan verantwoordelijk voor de ongelijkheid, al dan niet toegenomen in de afgelopen 30 jaar, of zit hem dat veel meer in andere elementen zoals toegang tot zorg, toegang tot onderwijs en de meritocratie binnen het bedrijfsleven?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 23:32 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat laatste zonder meer. Maar door de ontwikkeling waar het hier over gaat wordt het voor de grote groep steeds minder een "level playfield". Dit juist door de "factor" die in nauwelijks 30 jaar ook een factor 30 is gegroeid. We weten allemaal dat "geld is macht", dat is geen fabeltje. En die uit zijn krachten gegroeide factor maakt dat de grote groep geen reet in te brengen heeft tegen de krachtige lobby's van deze 1% die de politiek in haar zak heeft.
Als deze grote groep zich zou kunnen organiseren dan wordt het een heel ander verhaal natuurlijk.
Hier wil ik wel eens toegeven dat ik jaloers ben. Jaloers op zo'n beschaafd land (net als Noorwegen).quote:Op vrijdag 8 mei 2015 23:33 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Zwitserland houdt referendum over minimumloon van ¤ 3.291
Geen maximering topsalarissen Zwitserland
Interessante discussies
Jij ontkent dat te grote ongelijkheid slecht is voor het land?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 23:27 schreef crashbangboom het volgende:
Ik ben benieuwd welk gunstig effect het op het hele land zou moeten hebben?
Zwitserland is voor zover ik weet dan ook de beste democratie op aarde. In de Nederlandse politiek spelen hele andere belangen. EIGEN belangen met name.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 23:40 schreef Bart2002 het volgende:
Hier wil ik wel eens toegeven dat ik jaloers ben. Jaloers op zo'n beschaafd land (net als Noorwegen).
Wij discussiëren erover maar zij laten het volk stemmen over de zware onderwerpen waar blijkbaar draagvlak voor is. Nederland mag op dit gebied niet eens de schoenen poetsen van dit soort landen.
Jij suggereert dat ik er iets beter op wordt als een ander er slechter op wordt? Ik kijk liever naar mijn eigen loonstrookje dan naar dat van een ander, want dat is meer symboliek dan wat anders.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 23:40 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Jij ontkent dat te grote ongelijkheid slecht is voor het land?
Nederland is dan ook te groot, te arm en te open voor dit soort vraagstukken. Noorwegen en Zwitserland zijn uitzonderingen, samen nog geen 60% van het aantal inwoners in Nederland.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 23:40 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Hier wil ik wel eens toegeven dat ik jaloers ben. Jaloers op zo'n beschaafd land (net als Noorwegen).
Wij discussiëren erover maar zij laten het volk stemmen over de zware onderwerpen waar blijkbaar draagvlak voor is. Nederland mag op dit gebied niet eens de schoenen poetsen van dit soort landen.
Nou, Zwitsers zijn een vrij xenofoob bergvolkje. Heeft ook zo zijn nadelen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 23:42 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Zwitserland is voor zover ik weet dan ook de beste democratie op aarde. In de Nederlandse politiek spelen hele andere belangen. EIGEN belangen met name.
Dat is mijn probleem met het onderwerp, dat iedereen het vanuit zijn eigen belevingswereld benadert en betrekt op zijn eigen situatie en zich daardoor aangesproken en potentieel benadeeld voelt.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 23:37 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Maar is die "factor" dan verantwoordelijk voor de ongelijkheid, al dan niet toegenomen in de afgelopen 30 jaar, of zit hem dat veel meer in andere elementen zoals toegang tot zorg, toegang tot onderwijs en de meritocratie binnen het bedrijfsleven?
Ik betwijfel bijvoorbeeld of er hele dynastieën zijn waarbij het "CEO-schap" wordt overgedragen van vader op zoon en of die ongelijkheid daarmee ook overerfd wordt en versterkt.
Ws. geen Zwitsers in zijn praktijkquote:Op vrijdag 8 mei 2015 23:43 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Nou, Zwitsers zijn een vrij xenofoob bergvolkje. Heeft ook zo zijn nadelen.
Maar het gaat wel over de schadelijkheid die we allemaal ervaren als gevolg van de (extreme) ongelijkheid tussen "ons", de midden en onderklasse, en "hen", de 1%. Hebben we er echt last van? Worden we tekort gedaan? Is ongelijkheid inherent gevaarlijk voor de orde en rust binnen een land?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 23:47 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is mijn probleem met het onderwerp, dat iedereen het vanuit zijn eigen belevingswereld benadert en betrekt op zijn eigen situatie en zich daardoor aangesproken en potentieel benadeeld voelt.
Terwijl zij die hier posten geen onderdeel uitmaken van die 1% denk ik. Het gaat niet over mensen die "hard werken" of dit hebben gedaan. Het is van een andere orde.
Ik denk het wel. Het gaat niet zozeer over het geld wat mij betreft (want ik ben zelf ook rijk, al behoor ik hopelijk niet tot deze 1%) maar over de macht die men daar mee inkoopt. En die macht is, althans in Nederland, gewoon te koop*. In Zwitserland ligt dit anders blijkbaar. Pure beschaving en democratie zoals het bedoeld is.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 23:51 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Maar het gaat wel over de schadelijkheid die we allemaal ervaren als gevolg van de (extreme) ongelijkheid tussen "ons", de midden en onderklasse, en "hen", de 1%. Hebben we er echt last van? Worden we tekort gedaan? Is ongelijkheid inherent gevaarlijk voor de orde en rust binnen een land?
En, of juist daardoor het belang van de toekomstige werkgever bank, verzekeraar, of multinational.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 23:42 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Zwitserland is voor zover ik weet dan ook de beste democratie op aarde. In de Nederlandse politiek spelen hele andere belangen. EIGEN belangen met name.
Wat zijn Nederlanders dan? Een xenofoob moerasvolk?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 23:43 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Nou, Zwitsers zijn een vrij xenofoob bergvolkje.
Ik denk dat dat lekkere ding van de beessies ook wel een overtuiging heeft. Maar 't zijn van die beperkte idealen (een land zonder moslims met alleen maar vegetariers)...quote:Op zaterdag 9 mei 2015 00:40 schreef Bart2002 het volgende:
Er zijn geen politici meer uit overtuiging (behalve Geert W. misschien
Natuurlijk zijn de mensen dan beter af. Voor Nederland gelden andere getallen van voor de USA maar ter illustratie, voor de USA was berekend dat als de 0,1% een paar procent meer belasting zou betalen dat je dan tientallen procentpunten meer geld kan besteden aan de armste 30%.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 23:23 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Maar zijn die mensen echt zoveel beter af als de 1% een deel van, of zelfs al hun middelen aan de staat afstaat? Maakt dat een einde aan de moderne ratrace, of is het leven gewoon altijd al een ratrace geweest en zal het dat altijd wel blijven?
Richhard Wilkinson heeft die vraag uitgebreid beantwoord.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 23:51 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Maar het gaat wel over de schadelijkheid die we allemaal ervaren als gevolg van de (extreme) ongelijkheid tussen "ons", de midden en onderklasse, en "hen", de 1%. Hebben we er echt last van? Worden we tekort gedaan? Is ongelijkheid inherent gevaarlijk voor de orde en rust binnen een land?
Ik verwacht dat het prima zal werken. Die topmensen kunnen prima leven met een ietwat lager inkomen/vermogen zolang ze maar 1 Euro meer hebben/krijgen dan hun concurrent die in hetzelfde speelveld actief is. De psychologie van het alfamannetje.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 23:24 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik ben erg benieuwd wat het effect in Zwitserland is van de max. factor 12 verschil in salaris binnen bedrijven. Huilen de "toppers" dat ze dan naar het buitenland vertrekken? Worden de bankdirecteurtjes opeens kunstenaar en verkopen ze een zelfgemaakt kliederwerkje voor 10 miljoen aan de bank? Gaan ze met maatschappen-binnen-het-bedrijf werken? Of gaan ze zich gewoon aan de regels houden en heeft het daadwerkelijk een gunstig effect op het hele land?
'de burger' is van nature alleen maar begaan met zijn eigen belang. Een onomkoopbare politicus bestaat niet en zal nooit bestaan.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 00:06 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik denk het wel. Het gaat niet zozeer over het geld wat mij betreft (want ik ben zelf ook rijk, al behoor ik hopelijk niet tot deze 1%) maar over de macht die men daar mee inkoopt. En die macht is, althans in Nederland, gewoon te koop*. In Zwitserland ligt dit anders blijkbaar. Pure beschaving en democratie zoals het bedoeld is.
*zie dat politici de politiek gebruiken als een springplank naar het bedrijfsleven waar ze eindelijk "echt geld" gaan verdienen. In je politieke carrière moet je er dan wel rekening mee houden dat je je toekomstige broodheren niet benadeelt.
Hier is volgens mij niets aan gelogen gezien de talloze praktijkvoorbeelden.
Je kunt daar de conclusie uit trekken dat het politieke metier verre van zuiver is. Wat het wel zou moeten zijn. Een behoorlijk defect in het systeem m.i.
In het algemeen kun je stellen (althans, dat doe ik) dat politici omkoopbaar cq corrupt en daardoor onbetrouwbaar zijn. Je kunt daardoor niet op een betrouwbare manier een land runnen.
Ik draaf misschien wat door, dat zie ik zelf ook, maar ik zie dit nooit meer goed komen in NL zonder krachtige tegenbeweging in de vorm van "de burger" die niet meer pikt dat onbetrouwbaarheid, corruptie, leugenachtigheid, verborgen agenda, en eigenbelang de norm is.
Een beter wereld (in NL) voor jou en ons.![]()
Misschien maar de strekking dat politici verleid worden om hun beleid aan te passen met het oog op toekomstige baantjes klopt als een bus. Wetende dat veel mensen gemakkelijk te corrumperen zijn, en dus ook veel politici, moet je ervan uitgaan dat een deel van de politici bezwijkt onder die verleiding.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 00:06 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik denk het wel. Het gaat niet zozeer over het geld wat mij betreft (want ik ben zelf ook rijk, al behoor ik hopelijk niet tot deze 1%) maar over de macht die men daar mee inkoopt. En die macht is, althans in Nederland, gewoon te koop*. In Zwitserland ligt dit anders blijkbaar. Pure beschaving en democratie zoals het bedoeld is.
*zie dat politici de politiek gebruiken als een springplank naar het bedrijfsleven waar ze eindelijk "echt geld" gaan verdienen. In je politieke carrière moet je er dan wel rekening mee houden dat je je toekomstige broodheren niet benadeelt.
Hier is volgens mij niets aan gelogen gezien de talloze praktijkvoorbeelden.
Je kunt daar de conclusie uit trekken dat het politieke metier verre van zuiver is. Wat het wel zou moeten zijn. Een behoorlijk defect in het systeem m.i.
In het algemeen kun je stellen (althans, dat doe ik) dat politici omkoopbaar cq corrupt en daardoor onbetrouwbaar zijn. Je kunt daardoor niet op een betrouwbare manier een land runnen.
Ik draaf misschien wat door
En voor 4 vraag ik je dit hard te maken en vervolgens ga je draaien en met poppen gooien. Je case loopt mank.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 22:56 schreef Bart2002 het volgende:
Het wordt misschien een beetje Babylonisch..
Ik zal proberen om mijn "claim" te verduidelijken:
1. We discussiëren hier over vermogensongelijkheid in NEDERLAND (niet globaal dus)
2. Dit fenomeen bestaat in de vorm van 1% van de NL bevolking bezit 25% van het totaal
3. Iemand roept: ja maar de pensioenvermogens! How about that!
4. Ik beweer dat het pensioenvermogen op dezelfde manier verdeeld is als in punt 2
5. En door 4, waarom 3 überhaupt relevant is omdat dit voor punt 2 geen verschil maakt
6. De persoon uit punt 3 heeft er daarom niets van begrepen.
Ik hoop dat dit mijn "case" dan wel "claim" wat verheldert.
Dat geldt niet voor alle burgers!quote:Op zaterdag 9 mei 2015 10:05 schreef Scorpie het volgende:
[..]
'de burger' is van nature alleen maar begaan met zijn eigen belang.
Jawel. Dat ontkennen is naïef.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 10:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat geldt niet voor alle burgers!
Ik weet niet waar je het op denkt te baseren, maar erg veel biologische basis heeft het niet.quote:
Klopt. Echt altruïsme bestaat niet.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 10:05 schreef Scorpie het volgende:
[..]
'de burger' is van nature alleen maar begaan met zijn eigen belang. Een onomkoopbare politicus bestaat niet en zal nooit bestaan.
Daarmee ga je nog verder dan Ayn Rand en Murray Rothbard.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 11:31 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Klopt. Echt altruïsme bestaat niet.
Jawel. er bestaat altruisme maar egoisme heeft boventoon. daarna komt familie/vrienden en soortgenoten.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 10:16 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik weet niet waar je het op denkt te baseren, maar erg veel biologische basis heeft het niet.
Wat Monolith zegt. Zowel altruïsme als egoïsme zijn gesocialiseerd.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 11:31 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat is voor discussie vatbaar, je kan niet bewijzen of dat het wel of niet bestaat. Het is een discussie die binnen deze context weinig relevant is, of dat je wel of niet iets goeds doet voor een ander met als enig nut voor jezelf dat je je beter voelt, het effect is hetzelfde.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 11:31 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Zie mijn laatste reactie voor de duiding (het je goed voelen is een beloning dus je wordt zelf ook beter van het doen van een goede daad) waarom Tijger dit stelt. Hij heeft gelijk: het is een vraag die nog niet is beantwoord, maar hij trekt het in vraag stellen van 'echt' altruïsme oneigenlijk door naar deze context.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 12:08 schreef keste010 het volgende:
[..]
Wat Monolith zegt. Zowel altruïsme als egoïsme zijn gesocialiseerd.
De denkfout zit hem daar in mijn ogen in het feit dat je eerst het menselijk handelen op het niveau waarop wij dat beoordelen (het individu met handelingsvrijheid) reduceert naar een biochemisch niveau waarbij de mens slechts gedreven wordt door biochemische impulsen en vervolgens beweert dat er op dat niveau sprake is van egoïsme. Op biochemisch niveau zijn zaken als vrije wil, egoïsme of altruïsme sowieso betekenisloos.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 12:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is voor discussie vatbaar, je kan niet bewijzen of dat het wel of niet bestaat. Het is een discussie die binnen deze context weinig relevant is, of dat je wel of niet iets goeds doet voor een ander met als enig nut voor jezelf dat je je beter voelt, het effect is hetzelfde.
Voordeel is wel dat ze blijven bestaan.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 23:43 schreef GSbrder het volgende:
[..]
nee beschermen hun land en waarden.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 23:43 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dan ben je het maar weer even kwijt.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 15:03 schreef hans1985 het volgende:
[..]
nee beschermen hun land en waarden.
Op vakantie een zwitserse familie gesproken. de vader had nog tijdje in NL gewerkt. Vond ons koningshuis prachtig. Alleen zeiden ze dat NL bevolking laf en zwak was dat ze er niet harder werd opgetreden tegen dat islamitische tuig.
Fijn dat linksen altijd zo'n beledigende namen hebben voor mensen die wel hun eigen cultuur, normen en waarden willen beschermen tegen mensen die daar totaal niets mee van doen hebben.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 23:43 schreef GSbrder het volgende:
GSbrder is verre van links, toch? Althans het zou mij verbazen.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 15:11 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Fijn dat linksen altijd zo'n beledigende namen hebben voor mensen die wel hun eigen cultuur, normen en waarden willen beschermen tegen mensen die daar totaal niets mee van doen hebben.
Ik ken genoeg mensen die in Zwitserland werken, het daar prima naar hun zin hebben, en echt geen "xenofobe" problemen hebben. Maar dat zijn dan ook geen low-life tokkies uit een woestijn o.i.d.
Daar ging ik vanuit op het moment dat-ie met xenofobie begon te gooien. Zwitsers een xenofoob bergvolkje noemen omdat ze een echte democratie met goede economie en zeer rijke wisselkoers hebben is nogal wat!quote:Op zaterdag 9 mei 2015 15:15 schreef Bart2002 het volgende:
GSbrder is verre van links, toch? Althans het zou mij verbazen.
Mee eens (zoals gewoonlijk). Ik heb gister al mijn bewondering uitgesproken voor dit slimme land.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 15:23 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Daar ging ik vanuit op het moment dat-ie met xenofobie begon te gooien. Zwitsers een xenofoob bergvolkje noemen omdat ze een echte democratie met goede economie en zeer rijke wisselkoers hebben is nogal wat!
Die heeft Klopkoek gegeven. Zie ook #101.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 10:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En voor 4 vraag ik je dit hard te maken en vervolgens ga je draaien en met poppen gooien. Je case loopt mank.
Ach, in Nederland is iedereen links.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 15:15 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
GSbrder is verre van links, toch? Althans het zou mij verbazen.
Wat je vergeet is dat je vermogen maar een keer kan belasten, terwijl dat geld bij de armste 30% blijvend nodig is. Daarnaast zal een arme het geld uitgeven, wat weer voor inflatie zal zorgen. Je brengt immers meer geld in de economie, althans, dat is waarom een hoop linkse partijen vooral de lasten voor armen willen verlagen.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 09:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn de mensen dan beter af. Voor Nederland gelden andere getallen van voor de USA maar ter illustratie, voor de USA was berekend dat als de 0,1% een paar procent meer belasting zou betalen dat je dan tientallen procentpunten meer geld kan besteden aan de armste 30%.
Hetzelfde principe geldt voor Nederland: doordat het vermogen zo extreem geconcentreerd is bij zo weinig mensen en de arme mensen zo verschrikkelijk weinig hebben kan een beetje daarvan pakken heel erg veel effect hebben op de mensen die een laag inkomen hebben. Een beetje van gigantisch veel is veel.
[..]
Richhard Wilkinson heeft die vraag uitgebreid beantwoord.
Ik zie niet hoe dit slecht kan zijn, behalve dat als ze verstandig zouden zijn het op de spaarbank zouden zettenquote:
Waar de meesten van ons mee zouden kunnen leven doet er niet toe, of wel? De meesten zouden ook kunnen leven met een negatief vermogen, zolang we nog maar gewoon een positief inkomen hebben.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 20:49 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik zie niet hoe dit slecht kan zijn, behalve dat als ze verstandig zouden zijn het op de spaarbank zouden zetten. En dat, als ze het wel uitgeven, dit slecht zou zijn, want inflatie, zoals je beweert.
Met alle respect, het klinkt mij nogal vergezocht in de oren.
Extreem geconcentreerd, zoals Bram zegt, dat blijkt gewoon te kloppen.
En ik zie er niets verkeerds in dat de 1% in plaats van 25% van alles ze bijvoorbeeld nog "maar" 15% van alles zouden bezitten. Mits we er dan zeker van kunnen zijn dat ze daar geen boterham per dag minder door kunnen eten. Dat zou ook weer niet de bedoeling zijn.
Maar m.i. merken ze daar helemaal niets van, hooguit een banksaldo met 6 nullen in plaats van 7.
Daar zouden de meesten van ons mee kunnen leven.
Tja. weet je, een ideaal, een toekomstvisie, een betere, rechtvaardiger wereld. Dat is mijn streven.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 20:53 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Waar de meesten van ons mee zouden kunnen leven doet er niet toe, of wel? De meesten zouden ook kunnen leven met een negatief vermogen, zolang we nog maar gewoon een positief inkomen hebben.
Het zijn best terechte opmerkingen dat geld van die 1% de economie in pompen inflatie tot gevolg heeft en ten koste gaat van aandelen, huizen, investeringen en leningen. Of denk je dat het "vermogen" allemaal in een kluis zit?
Dan neem ik aan dat je geen probleem hebt om 95% van je welvaart in te leveren voor de rest van de wereld?quote:Op zaterdag 9 mei 2015 20:56 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Tja. weet je, een ideaal, een toekomstvisie, een betere, rechtvaardiger wereld. Dat is mijn streven.
Jij vindt het blijkbaar uitsluitend problematisch (of zielig) voor de doelgroep waar het opgehaald gaat worden. Terwijl dit nauwelijks pijn doet.
Kun je ook aangeven waar Klopkoek die gegeven zou hebben? Want in de post staat dat je dat niet weet.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 17:39 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Die heeft Klopkoek gegeven. Zie ook #101.
Het is wel een beetje doorzichtig wat je doet Piet, dat brongeroep. Ad infinitum.
Maar wat ik beweerde komt overeen met de posts van Kk.
Wat mij betreft ben jij nu aan de beurt om aan te tonen dat het pensioenvermogen de scheve verhouding2 corrigeert.
Ja, dat is wel je stijl om niet te reageren op inhoudelijke vragen, zeker als die je huichelachtigheid ten toon stellen.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 21:04 schreef Bart2002 het volgende:
Ik heb het zo ingesteld dat ik jouw onnozele reacties niet meer zie. Ik kan daar dus helaas niet op reageren.
Ik vind het vooral onrechtvaardig om geld af te pakken omdat mensen meer vermogen hebben opgebouwd.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 20:56 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Tja. weet je, een ideaal, een toekomstvisie, een betere, rechtvaardiger wereld. Dat is mijn streven.
Jij vindt het blijkbaar uitsluitend problematisch (of zielig) voor de doelgroep waar het opgehaald gaat worden. Terwijl dit nauwelijks pijn doet.
En "waar" het inzit dat maakt me niet uit. Deze 1% heeft een kwart in handen. Elk mens met het hart op de goede plaats ziet in dat dit niet klopt. Het is gewoon pervers om dit te verdedigen m.i.
Heel graag. Per direct.quote:
En al die medewerkers die dan per direct op straat staan? Colleteral damage voor symboolpolitiek? Omdat een aantal mensen klaarkomen als ze iemand een kopje kleiner kunnen maken ook als ze daar zelf eerder slechter dan beter van worden?quote:
Ik weet niet of de armste 10% daar ook zo over denkt. Meer geld maar minder op tv, dat is ook niet in hun voordeel.quote:
Minder geld. Minder belastinginkomsten, meer uitkeringen. Maar wel stoer.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 21:12 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik weet niet of de armste 10% daar ook zo over denkt. Meer geld maar minder op tv, dat is ook niet in hun voordeel.
Het is geen ondergang voor de mensheid, maar mensen 30/40% van hun vermogen afpakken gaat niet zonder slag of stoot. Het is gewoon op een heleboel punten aan te vechten en dat zal dan ook gebeuren.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 21:09 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Heel graag. Per direct.
En wat betreft de rest wat je schrijft: je stelt het voor als een drama wat de ondergang van de mensheid gaat betekenen. Wat niet zo is m.i. Maar daar gaan we niet uitkomen.
Ik ga even een potje online schaken. Tot zo maar weer.
Nee hoor, juist het omgekeerde is waar.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 21:14 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het is geen ondergang voor de mensheid, maar mensen 30/40% van hun vermogen afpakken gaat niet zonder slag of stoot. Het is gewoon op een heleboel punten aan te vechten en dat zal dan ook gebeuren.
Me dunkt dat we daar best over mogen discussiëren. Je kan gemakkelijker inkomen dan vermogen ombuigen, want vermogen zit vast in spulletjes.
Je hebt een verschil tussen fysiek gebonden en opgeslagen in spulletjes. Aandelen noemde ik zojuist ook "spulletjes", maar of je die aandelen bezit in Nederland of via een buitenlandse holding is voor het spul zelf niet relevant.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 21:18 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Nee hoor, juist het omgekeerde is waar.
Als iets vloeibaar is in internationaal verband is het juist vermogen, en niet inkomen. Inkomen is brongerelateerd, terwijl vermogen met twee drukken op de knop en een akte in het buitenland staat.
Kijk maar naar onze Nederbelgen van pre 2001, een situatie waar we weer naartoe willen.
Hun niet vermogens gerelateerde inkomen werd nog steeds in Nederland belast, want werk,bedrijf etc.
Juist alle vermogens vertrokken over de grens en kwamen duurzaam buiten de Nederlandse belastingheffing terecht. En voor zover vermogen binnen Nederland was (tweede woning bijvoorbeeld), kan dat prima met een schuld belast worden, aangezien binnenlandsvermogen het saldo van bezittingen en schulden is
Maar relevant voor de slagingskans van annexatie, of begrijp ik je punt niet goed?quote:Op zaterdag 9 mei 2015 21:36 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Je hebt een verschil tussen fysiek gebonden en opgeslagen in spulletjes. Aandelen noemde ik zojuist ook "spulletjes", maar of je die aandelen bezit in Nederland of via een buitenlandse holding is voor het spul zelf niet relevant.
Een buitenlandse holding met de bedoeling om geen belasting te betalen, daar waar het geld verdiend wordt en daar waar je wel de vruchten plukt van het belastinggeld wat anderen wel betalen?quote:Op zaterdag 9 mei 2015 21:36 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Je hebt een verschil tussen fysiek gebonden en opgeslagen in spulletjes. Aandelen noemde ik zojuist ook "spulletjes", maar of je die aandelen bezit in Nederland of via een buitenlandse holding is voor het spul zelf niet relevant.
Daar is toch niet veel constructie aan, je verhuist (of je trust, stichting, rechtspersoon, oid) naar het buitenland en neemt de aandelen mee. En dan betaal je in dat andere land belasting.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 21:38 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Een buitenlandse holding met de bedoeling om geen belasting te betalen, daar waar het geld verdiend wordt en daar waar je wel de vruchten plukt van het belastinggeld wat anderen wel betalen?
Of is het een andere uitgekookte constructie?
Wél relevant voor de kans dergelijk bezit te onteigenen en het effect van zo'n onteigening voor meer dan alleen de financiële waarde die zulk bezit vertegenwoordigd.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 21:38 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Maar relevant voor de slagingskans van annexatie, of begrijp ik je punt niet goed?
Fijn dat je dat toegeeft, dat het hele transferidee door annexatie van vermogen parasitair is.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 21:38 schreef Bart2002 het volgende:
Ik wacht het antwoord even af, maar dit is puur parasitair. M.a.w. het zijn parasieten die dit zo doen.
Het is parasitair als er in Nederland mensen zijn, zoals jij, die met de gedachte spelen om je geld af te pakken omdat je het eerlijk hebt verdiend én er al eerder belasting over hebt betaald?quote:Op zaterdag 9 mei 2015 21:38 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Een buitenlandse holding met de bedoeling om geen belasting te betalen, daar waar het geld verdiend wordt en daar waar je wel de vruchten plukt van het belastinggeld wat anderen wel betalen?
Of is het een andere uitgekookte constructie?
Ik wacht het antwoord even af, maar dit is puur parasitair. M.a.w. het zijn parasieten die dit zo doen.
Dat gebeurt ook niet.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 21:44 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Wél relevant voor de kans dergelijk bezit te onteigenen en het effect van zo'n onteigening voor meer dan alleen de financiële waarde die zulk bezit vertegenwoordigd.
Een aandeel kan een aandeel zijn, dus flitskapitaal/emotieloos waardepapier, of het is iets met naast financiële waarde ook een hoge mate van emotionele en bedrijfswaarde. Een familiebedrijf uit handen geven omdat de overheid je te rijk noemt en daardoor zo'n bedrijf moeten afstaan aan een buitenlandse investeerder, dat is nogal wat.
Kan je misschien ook even iets zeggen over mijn eerste zin, hoe je dat ziet, en of ik daar stiekem wel de spijker op haar hoofdje sla?quote:Op zaterdag 9 mei 2015 21:47 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het is parasitair als er in Nederland mensen zijn, zoals jij, die met de gedachte spelen om je geld af te pakken omdat je het eerlijk hebt verdiend én er al eerder belasting over hebt betaald?
Als het straks een volkomen normale gedachte is om het bezit van anderen af te pakken om daarmee "rechtvaardigheid" te tonen, dan verwacht ik nog flink meer van die constructies. Daarnaast is de Nederlandse markt voor bijvoorbeeld Heineken maar een hele kleine, dus zo parasitair is dat niet.
Kan jij ook even op de tweede zin ingaan dan?quote:Op zaterdag 9 mei 2015 21:51 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Kan je misschien ook even iets zeggen over mijn eerste zin, hoe je dat ziet, en of ik daar stiekem wel de spijker op haar hoofdje sla?
Geld is inderdaad net zoiets als kiezelstenen. Je hebt er een berg van of je hebt niks. Het is bijvoorbeeld niets iets wat je van een of meerderde mensen krijgt door er iets tegenover te stellen. Mensen die niets te bieden hebben krijgen door de noodzaak van bezit gelijk meer recht op het bezit van een ander die het in de ogen van de behoeftige of de mensen die filantropie bedrijven met andermans geld meer nodig hebben. Mensen zouden niet meer mogen bezitten dan wat ze in de ogen der onvermogenden nodig hebben.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 20:49 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik zie niet hoe dit slecht kan zijn, behalve dat als ze verstandig zouden zijn het op de spaarbank zouden zetten.
En dat, als ze het wel uitgeven, dit slecht zou zijn, want inflatie, zoals je beweert.
Met alle respect, het klinkt mij nogal vergezocht in de oren.
Extreem geconcentreerd, zoals Bram zegt, dat blijkt gewoon te kloppen.
En ik zie er niets verkeerds in dat de 1% in plaats van 25% van alles ze bijvoorbeeld nog "maar" 15% van alles zouden bezitten. Mits we er dan zeker van kunnen zijn dat ze daar geen boterham per dag minder door kunnen eten. Dat zou ook weer niet de bedoeling zijn.
Maar m.i. merken ze daar helemaal niets van, hooguit een banksaldo met 6 nullen in plaats van 7.
Daar zouden de meesten van ons mee kunnen leven.
M.a.w. er is niets onrechtvaardigs aan wegens de minuscule pijn die dit doet bij de betrokkenen en je kunt de wereld hiermee veranderen voor velen.
Dat klinkt heel wijs. Beetje Confucius. Beetje Zen. Yin Yang wellicht.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 22:00 schreef Paper_Tiger het volgende:
Geld is inderdaad net zoiets als kiezelstenen. Je hebt er een berg van of je hebt niks.
Wat probeer je nu te framen? Vertrekken naar het buitenland is noch de lusten noch de lasten.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 21:51 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Kan je misschien ook even iets zeggen over mijn eerste zin, hoe je dat ziet, en of ik daar stiekem wel de spijker op haar hoofdje sla?
Was deze:
Erg netjes is dit natuurlijk niet. Wel de lusten maar niet de lasten. Ik wil niet zover gaan om te beweren dat dit de kanker is voor een democratische samenleving. Maar toch is dit de kanker voor een democratische samenleving. Maar ja, je houdt altijd dit soort "slimmerikjes" die gebruik maken van "constructies". Ik hoop dat zij aan de hemelpoort hun terechte straf niet ontlopen, maar ook dat zal wel weer niet.
Ik zie dat dus genuanceerder. Er zijn natuurlijk altijd mensen uit op belastingminimalisatie, maar het merendeel van de Nederlandse miljardairs wil best een bijdrage leveren. Dat zal voor de gemiddelde SP'er natuurlijk te weinig zijn, maar om het nu een "kanker" te noemen gaat me wat te ver.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 21:51 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Was deze:
Erg netjes is dit natuurlijk niet. Wel de lusten maar niet de lasten. Ik wil niet zover gaan om te beweren dat dit de kanker is voor een democratische samenleving. Maar toch is dit de kanker voor een democratische samenleving. Maar ja, je houdt altijd dit soort "slimmerikjes" die gebruik maken van "constructies". Ik hoop dat zij aan de hemelpoort hun terechte straf niet ontlopen, maar ook dat zal wel weer niet.
Je hebt gelijk dat ik niet met ernstige ziektes moet strooien. Dat is ongepast. Waarvan akte.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 22:07 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik zie dat dus genuanceerder. Er zijn natuurlijk altijd mensen uit op belastingminimalisatie, maar het merendeel van de Nederlandse miljardairs wil best een bijdrage leveren. Dat zal voor de gemiddelde SP'er natuurlijk te weinig zijn, maar om het nu een "kanker" te noemen gaat me wat te ver.
Daarnaast moet een bedrijf voornamelijk concurreren met andere bedrijven en dat lukt niet als je lieden tevreden wilt houden die vinden dat je best 30/40% meer kan "missen" dan je nu afstaat.
En in het geval van vermogen dus daar waar de bezitter van dat vermogen woonachtig is. Of dat nou een persoon of een entiteit is. Laten we eens hebben over al die mensen die enkel lusten en geen lasten kennen.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 22:11 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Je hebt gelijk dat ik niet met ernstige ziektes moet strooien. Dat is ongepast. Waarvan akte.
Verder wel aardig met je eens. Maar gij zult belasting betalen daar wij gij de centjes verdiend.
Dat is een eerlijke zaak als we het hebben over de lusten en de lasten.
Prima, dus Heineken, de Mol, Brenninkmeijer en Fentener van Vlissingen moeten minder belasting in Nederland gaan betalen, want ze verdienen een hoop van hun centjes in het buitenland.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 22:11 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Je hebt gelijk dat ik niet met ernstige ziektes moet strooien. Dat is ongepast. Waarvan akte.
Verder wel aardig met je eens. Maar gij zult belasting betalen daar wij gij de centjes verdiend.
Dat is een eerlijke zaak als we het hebben over de lusten en de lasten.
I really don't care. Echt niet. En als ze dit zouden kunnen doen dan hadden ze het inderdaad allang gedaan. Het zijn, en dat weet ik ook, geen filantropische instellingen. Wel boefjes.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 22:15 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Prima, dus Heineken, de Mol, Brenninkmeijer en Fentener van Vlissingen moeten minder belasting in Nederland gaan betalen, want ze verdienen een hoop van hun centjes in het buitenland.
Dus het maakt je niet uit dat de rijkste Nederlanders dus al meer bijdragen dan ze op basis van hun binnenlandse "lusten" moeten?quote:Op zaterdag 9 mei 2015 22:18 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
I really don't care. Echt niet. En als ze dit zouden kunnen doen dan hadden ze het inderdaad allang gedaan. Het zijn, en dat weet ik ook, geen filantropische instellingen. Wel boefjes.
Wat er al niet was aan Bart's principes kan toch ook niks over van zijn?quote:Op zaterdag 9 mei 2015 22:21 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dus het maakt je niet uit dat de rijkste Nederlanders dus al meer bijdragen dan ze op basis van hun binnenlandse "lusten" moeten?
Van die principes waar je enkele posts eerder van sprak, over rechtvaardigheid en eerlijkheid, is dan weinig over.
Ik weet dat ze dat niet doen. En jij denk ik ook wel, alleen kan jij dit uit hoofde van jouw professie niet toegeven zonder je clientèle af te vallen..quote:Op zaterdag 9 mei 2015 22:21 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dus het maakt je niet uit dat de rijkste Nederlanders dus al meer bijdragen dan ze op basis van hun binnenlandse "lusten" moeten?
Van die principes waar je enkele posts eerder van sprak, over rechtvaardigheid en eerlijkheid, is dan weinig over.
Laat maar zien, dat bewijs. Je weet wel heel veel (zonder te weten).quote:Op zaterdag 9 mei 2015 22:25 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik weet dat ze dat niet doen. En jij denk ik ook wel, alleen kan jij dit uit hoofde van jouw professie niet toegeven zonder je clientèle af te vallen..
Ze dragen slechts dit bij waardoor zij misschien met een pistool tegen het hoofd toe gedwongen worden. En geen cent meer.
Ik werk niet voor de 1%.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 22:25 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik weet dat ze dat niet doen. En jij denk ik ook wel, alleen kan jij dit uit hoofde van jouw professie niet toegeven zonder je clientèle af te vallen..
Ze dragen slechts dit bij waardoor zij misschien met een pistool tegen het hoofd toe gedwongen worden. En geen cent meer.
Om iets minder te betalen dan zij eigenlijk verschuldigd zijn.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 22:28 schreef GSbrder het volgende:
er goede afspraken met de belastingdienst te maken zijn
Nogmaals, rijken verdienen hun geld niet alleen in Nederland. Dus is een deal die Nederland sluit met ze een win-win situatie. Nederland wordt rijker, de rijke wordt rijker, alleen het buitenland is de verliezer.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 22:40 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Om iets minder te betalen dan zij eigenlijk verschuldigd zijn.
Of zal het zo zijn dat ze met gulle hand en alle liefde een royaal bedrag meer betalen dan nodig?
De vraag stellen is haar beantwoorden lijkt me.
Ik heb het niet zo op belastingconstructies voor de rijken. Het is toegegeven slim, handig, en iedereen zou het zo doen als het kon. Maar het is volstrekt oneerlijk ten opzichte van de man in de straat die gewoon de volle mep moet betalen. Daar zit de belastingdienst niet te wachten op "goede afspraken".
Ik geloof daar, met alle respect, geen bal van.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 22:46 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Nogmaals, rijken verdienen hun geld niet alleen in Nederland. Dus is een deal die Nederland sluit met ze een win-win situatie. Nederland wordt rijker, de rijke wordt rijker, alleen het buitenland is de verliezer.
Maar daar hebben de meeste Nederlandse linksen geen problemen mee.
Jij denkt dat Heineken 20.000 miljard omzet haalt in Nederland?quote:Op zaterdag 9 mei 2015 22:48 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik geloof daar, met alle respect. geen bal van.
Ik ga weer even een potje schaken. Misschien tot zo.
Dat lijkt me sterk. Maar ik snap niet zo goed waarom je denkt dat ik dit denk of geloof.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 22:49 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Jij denkt dat Heineken 20.000 miljard omzet haalt in Nederland?
Maar dat kan niet, want ze betalen in Nederland belasting over de hele omzet. Dus meer. Zelfs ná afspraken.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 22:55 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat lijkt me sterk. Maar ik snap niet zo goed waarom je denkt dat ik dit denk of geloof.
De omzet van Heineken, en ze verdienen dit met uilenzeik, zoals ik begrepen heb interesseert me geen rat's ass. Wat me wel interesseert is dat zij over het deel van hun verkoop van hun "bier" wat zij in Nederland afzetten gewoon de volle mep belasting betalen. Zonder "afspraken" en constructies. Ongeveer net zo als jij en ik het ook moeten doen.
Ik bedoel dat geld iets anders is dan een commodity. Geld is verkregen door arbeid, risico or whatever. Geld is wat je verkrijgt in vrijwillige interactie met een ander. Geld krijg je niet door tranen of zieligheid.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 22:05 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat klinkt heel wijs. Beetje Confucius. Beetje Zen. Yin Yang wellicht.
Maar het is natuurlijk onzin. Een berg of niks. Ik hoop dat je zelf ook snapt dat alle grootheden hier tussenin met hetzelfde gemak ook zouden kunnen en mogelijk zijn.
Vooralsnog bestempel ik dit dus al onzin.
Misschien zijn de miljardairs in de VS anders geprogrammeerd (en voor mensen die in The Matrix willen leven ookquote:Op zaterdag 9 mei 2015 22:07 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik zie dat dus genuanceerder. Er zijn natuurlijk altijd mensen uit op belastingminimalisatie, maar het merendeel van de Nederlandse miljardairs wil best een bijdrage leveren. Dat zal voor de gemiddelde SP'er natuurlijk te weinig zijn, maar om het nu een "kanker" te noemen gaat me wat te ver.
Daarnaast moet een bedrijf voornamelijk concurreren met andere bedrijven en dat lukt niet als je lieden tevreden wilt houden die vinden dat je best 30/40% meer kan "missen" dan je nu afstaat.
quote:Sometimes these companies actually have operational activities in these islands. For example, Heineken has a brewery located on the Bahamas
http://www.nytimes.com/20(...)in-white-plains.htmlquote:As an incentive to sign a 12-year lease with Reckson Associates Realty, the county gave Heineken U.S.A. a sales tax savings on building costs, worth about $250,000.
quote:Op zaterdag 9 mei 2015 20:56 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
En "waar" het inzit dat maakt me niet uit. Deze 1% heeft een kwart in handen. Elk mens met het hart op de goede plaats ziet in dat dit niet klopt. Het is gewoon pervers om dit te verdedigen m.i.
Dat laatste ben ik helemaal met je eens. Daarom geld afdekken met een onderliggende waarde.quote:Op zondag 10 mei 2015 09:27 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Misschien zijn de miljardairs in de VS anders geprogrammeerd (en voor mensen die in The Matrix willen leven ook) maar Warren Buffet kreeg natuurlijk de wind van voren toen hij aan kaarte dat hij slechts 15% belasting op zijn inkomen betaalt, wat overeen komt met slechts 0.05% op zijn vermogen (incl. capital gains).
Vooral dat laatste zouden mensen zich eens op hen in moeten laten werken, en alle kritiek die hij kreeg.
Hij zei ook dat als je de overheid puur zakelijk wilt benaderen, dat het hem zeker stukken meer op levert dan de kosten (die 0.05%).
Jij vindt het onrechtvaardig om geld 'af te pakken'; ik vind het onrechtvaardig dat de banken de politie inhuren, dat ze geld mogen bijdrukken voor hun eigen bonus en gewin enz. Het hele geld stelen en afpakken begint al reeds eerder in de keten.
quote:Op woensdag 6 mei 2015 17:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hier ligt wel de crux van dit alles. De 'sterke' middenklasse laat het gewoon over zich afkomen dat het kaal wordt geplukt. 'Niveleren' betekend niets meer dat de armeren in de maatschappij worden gespekt door de middenklasse en de 1 a 2% weer lekker buiten schot blijft. Want die bepalen en hebben de invloed. Vervolgens is de middenklasse weer lekker aan het schelden en klagen, maar toch gebeurd er geen moer omdat ze om de 4 jaar braaf op dezelfde partijen stemmen. Vervolgens heeft de middenklasse na jaren geen vrij vermogen meer, omdat ze net aan rond kunnen komen.quote:Op woensdag 6 mei 2015 18:24 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Vooralsnog laat het volk het allemaal gebeuren..
En niet toevallig staat Nederland ter rechterzijde (weinig ongelijkheid).quote:Op zondag 10 mei 2015 10:15 schreef Monolith het volgende:
De WSJ had een aardig artikel over het aantal uren dat iemand moet werken om 50% van het gemiddelde inkomen, maatstaf voor armoede, te verdienen:
http://www.wsj.com/articles/BL-REB-32333
Klopt. En dat komt alleen maar door de arrogantie van de politiek op dit moment. Die realiseren zich niet dat zij vooral in dienst zijn van het 'volk' en niet het 'volk' in dienst is van de politiek. Maar het volk liet zich dat een beetje gebeuren. Die zet gewoon eens in de zoveel tijd een rood kruisje en gaat weer verder met betalen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 23:40 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Landen zoals de eerder genoemde Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Finland en Noorwegen staan er natuurlijk niet in. Verder heeft het a sich weinig te maken met ongelijkheid en wordt de 50% maatstaf onmiddelijk bekritiseerd wanneer het om zaken zoals armoede onder kinderen gaat. De 'armoede = 50%/60% van mediaan inkomen' is niet zonder criticasters.quote:Op zondag 10 mei 2015 11:08 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
En niet toevallig staat Nederland ter rechterzijde (weinig ongelijkheid).
Wederom deze topicreeks debunked.
Landen zoals India, China, Zuid Afrika, Mozambique of Nicaragua staan er ook niet inquote:Op zondag 10 mei 2015 11:39 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Landen zoals de eerder genoemde Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Finland en Noorwegen staan er natuurlijk niet in. Verder heeft het weinig te maken met ongelijkheid en wordt de 50% maatstaf onmiddelijk bekritiseerd wanneer het om zaken zoals armoede onder kinderen gaat. De 'armoede = 50% van mediaan inkomen' is niet zonder criticasters.
Voor ongelijkheid gerelateerd aan minimumloon kun je beter hier een kijkje nemen en dan met name wat wordt gezegd op het eind van pagina 588 en het begin van 589.:
http://www2.econ.uu.nl/us(...)0in%20crisistijd.pdf
Geen van allen zijn lid van de OESO (= de ontwikkelde wereld). De landen die ik noemde echter wel. Allemaal.quote:Op zondag 10 mei 2015 11:45 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Landen zoals India, China, Zuid Afrika, Mozambique of Nicaragua staan er ook niet in
Wat een cherrypicking weer.
Zeg ik dat? Tsjonge jonge. Ik zeg enkel dat dit iets meer zegt over de ongelijkheid tov minimumloonontwikkeling.quote:Ik lees in jouw quote op genoemde eind van pagina 588 en begin 589 enkel iets over uitkeringen. Gaat het dan echt enkel om de uitkeringsruif verder te verder vol te stoppen? Dat begrijpt toch iedereen dat dat niet haalbaar is?
De mediaan inkomen is er nog zo eentje.quote:En overigens dat onderzoek van platform31:
http://www.debestenpartne(...)eringen-van-armoede/
Je bent volgens hun defintie dus automatisch arm als je leeft in een gezin waarin nauwelijks gewerkt wordt. Zo lust ik er ook nog wel eentje.
Buffet deed dat juist om aan te kaarten dat het systeem niet rechtvaardig was en vergeleek zijn belastingen met die van zijn secretaresse. (Die meer betaalde relatief). Dus waarom de wind van voren?quote:Op zondag 10 mei 2015 09:27 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Misschien zijn de miljardairs in de VS anders geprogrammeerd (en voor mensen die in The Matrix willen leven ook) maar Warren Buffet kreeg natuurlijk de wind van voren toen hij aan kaarte dat hij slechts 15% belasting op zijn inkomen betaalt, wat overeen komt met slechts 0.05% op zijn vermogen (incl. capital gains).
En dus?quote:Op zondag 10 mei 2015 11:56 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Geen van allen zijn lid van de OESO (= de ontwikkelde wereld). De landen die ik noemde echter wel. Allemaal.
Van die organisatie komt dat plaatje.
Nee, dat zegt het artikel. Wat je quote.quote:Zeg ik dat? Tsjonge jonge. Ik zeg enkel dat dit iets meer zegt over de ongelijkheid tov minimumloonontwikkeling.
Wat moet ik daarvan denken?quote:De mediaan inkomen is er nog zo eentje.
De Nederlandse overheid (SCP) hanteert striktere criteria dan de pan-Europese critieria. Dat moet te denken geven.
Hoe 'debunkt' volgens jou een artikel over inkomens een topic over vermogensongelijkheid?quote:Op zondag 10 mei 2015 11:08 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
En niet toevallig staat Nederland ter rechterzijde (weinig ongelijkheid).
Wederom deze topicreeks debunked.
Omdat het aantoont dat Nederland een relatief genivileerd land is.quote:Op zondag 10 mei 2015 12:46 schreef Monolith het volgende:
[..]
Hoe 'debunkt' volgens jou een artikel over inkomens een topic over vermogensongelijkheid?
Dat valt wel mee. Wat dit zegt is iets over de mate waarin men minimaal moet werken om de helft van de mediaan te verdienen. De mediaan kan nog steeds gewoon slechts 1% of 0,1% van de top 1% inkomens betreffen.quote:Op zondag 10 mei 2015 12:51 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Omdat het aantoont dat Nederland een relatief genivileerd land is.
Wat je natuurlijk ook al had kunnen afleiden uit het feit dat vermogensongelijkheid de helft is van het werelds gemiddelde.
Dat ben ik met je eens. Helaas lijkt dat politiek gezien voorlopig niet haalbaar te zijn aangezien het BTW-tarief juist net is verhoogd onder Rutte. Ik zou het trouwens een aardig idee vinden om de BTW af te schaffen voor een aantal zaken die noodzakelijk zijn voor een 'westers' mens. Je kan dat compenseren door het BTW-tarief voor allerlei luxe-zaken te verhogen. Voor wat luxe is maar 'normale' luxe (Jan Modaal heeft het in huis) kan je een middentarief gebruiken.,quote:Op zondag 10 mei 2015 13:08 schreef Monolith het volgende:
Ik zou in plaats van miepen over vermogensongelijkheid eerder eens iets doen aan de facto nivellerende belastingen als de BTW.
Zoals het kabinet dacht meer accijns te generen door de accijns op brandstoffen te verhogen. Dan worden die spullen gewoon over de grens gekocht, gevolg een slecht gevulde staatskas en weer een aantal bedrijfjes over de kop.quote:Op zondag 10 mei 2015 14:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens. Helaas lijkt dat politiek gezien voorlopig niet haalbaar te zijn aangezien het BTW-tarief juist net is verhoogd onder Rutte. Ik zou het trouwens een aardig idee vinden om de BTW af te schaffen voor een aantal zaken die noodzakelijk zijn voor een 'westers' mens. Je kan dat compenseren door het BTW-tarief voor allerlei luxe-zaken te verhogen. Voor wat luxe is maar 'normale' luxe (Jan Modaal heeft het in huis) kan je een middentarief gebruiken.,
Pas vanaf een bepaald prijsverschil gebeurt dat, voor de meeste mensen loont het bijv. niet om 2-3 keer per week op en neer te rijden om verse groenten te kopen. Maar inderdaad, dit zou je samenwerking met de buurlanden moeten doen. Aangezien die buurlanden ook weer buurlanden hebben zou je dat het best Europees aanpakken. Wel zouden de weglekeffecten voor landen zoals Duitlsland en Frankrijk een veel kleiner probleem zijn dan voor landjes zoals Nederland en België, in principe is het dus niet noodzakelijk dat alle landen in Europa meedoen.quote:Op zondag 10 mei 2015 14:49 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Zoals het kabinet dacht meer accijns te generen door de accijns op brandstoffen te verhogen. Dan worden die spullen gewoon over de grens gekocht, gevolg een slecht gevulde staatskas en weer een aantal bedrijfjes over de kop.
Dat levert doorgaans vooral van die onzinnige situaties op waarbij je over konijnenvoer het lage en over caviavoer het hoge tarief betaalt.quote:Op zondag 10 mei 2015 14:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens. Helaas lijkt dat politiek gezien voorlopig niet haalbaar te zijn aangezien het BTW-tarief juist net is verhoogd onder Rutte. Ik zou het trouwens een aardig idee vinden om de BTW af te schaffen voor een aantal zaken die noodzakelijk zijn voor een 'westers' mens. Je kan dat compenseren door het BTW-tarief voor allerlei luxe-zaken te verhogen. Voor wat luxe is maar 'normale' luxe (Jan Modaal heeft het in huis) kan je een middentarief gebruiken.,
Een leuk plaatje van je weer! Dit zijn dus de "constructies" en "afspraken" waar het gisteren over ging. Puur onbeschaamd en tevens onbeschaafd dit. Bestaan er eigenlijk ook beschaafde bedrijven die vanuit een ethisch standpunt dit soort constructies niet gebruiken?quote:Op zondag 10 mei 2015 09:37 schreef Klopkoek het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
[..]
http://www.nytimes.com/20(...)in-white-plains.html
http://www.washingtonexam(...)axes/article/2561101
Ik neem aan dat je begrijpt dat luxe uitgaven veelal grotere eenmalige uitgaven zijn, en daar de grens een stuk lager is. Iemand in Brussel komt geen groenten kopen in de Appie in Breda, maar iemand in Breda wil best naar Brussel karren voor een paar duizend euro voordeel op een luxe uitgave.quote:Op zondag 10 mei 2015 14:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Pas vanaf een bepaald prijsverschil gebeurt dat niet, voor de meeste mensen loont het bijv. niet om 2-3 keer per week op en neer te rijden om verse groenten te kopen. Maar inderdaad, dit zou je samenwerking met de buurlanden moeten doen. Aangezien die buurlanden ook weer buurlanden hebben zou je dat het best Europees aanpakken. Wel zouden de weglekeffecten voor landen zoals Duitlsland en Frankrijk een veel kleiner probleem zijn dan voor landjes zoals Nederland en België, in principe is het dus niet noodzakelijk dat alle landen in Europa meedoen.
Dat is waar, het hogere tarief zou enkel werken in Europees verband. Ik ga niet 100+ Euro meer betalen in Nederland voor een audiofiele kwaliteit speakers indien ik voor 30 Euro op en neer kan naar België en Duitsland of ik iemand anders kan vragen om voor mij dat daar te kopen als hij daar toch komt.quote:Op zondag 10 mei 2015 15:01 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je begrijpt dat luxe uitgaven veelal grotere eenmalige uitgaven zijn, en daar de grens een stuk lager is. Iemand in Brussel komt geen groenten kopen in de Appie in Breda, maar iemand in Breda wil best naar Brussel karren voor een paar duizend euro voordeel op een luxe uitgave.
Ik ben het met je eens dat dit een probleem is. Dit (het ongelijke economische speelveld met ongewenste sociale en andere consequenties) is een van de redenen waarom ik er een voorstander van ben dat de EU wordt opgesplitst in een aantal economisch homogene zones met grensbewaking tussen die zones.quote:En in een Europees verband aanpakken? Armere landen vinden het alleen maar terecht dat wij 'rijke' Nederlanders wat meer belasting daar komen brengen. Geen kans, dat soort opportunisme speelt op alle niveaus (binnen NL, binnen de EU, binnen de wereld).
Warren Buffett is niet toevallig ook een miljardair die gezworen heeft, samen met tientallen andere miljardairs, om minstens de helft van zijn vermogen te doneren aan goede doelen. Iets waar veel Europese miljardairs toch minder snel toe geneigd zijn.quote:Op zondag 10 mei 2015 09:27 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Vooral dat laatste zouden mensen zich eens op hen in moeten laten werken, en alle kritiek die hij kreeg.
Hij zei ook dat als je de overheid puur zakelijk wilt benaderen, dat het hem zeker stukken meer op levert dan de kosten (die 0.05%).
Jij vindt het onrechtvaardig om geld 'af te pakken'; ik vind het onrechtvaardig dat de banken de politie inhuren, dat ze geld mogen bijdrukken voor hun eigen bonus en gewin enz. Het hele geld stelen en afpakken begint al reeds eerder in de keten.
Is dat zo? Dat er toevallig wat media aandacht is voor de liefdadigheid van een aantal prominente miljardairs hoeft niet gelijk te betekenen dat miljardairs in de VS meer uitgeven aan liefdadigheid dan in Europa.quote:Op zondag 10 mei 2015 15:36 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Warren Buffett is niet toevallig ook een miljardair die gezworen heeft, samen met tientallen andere miljardairs, om minstens de helft van zijn vermogen te doneren aan goede doelen. Iets waar veel Europese miljardairs toch minder snel toe geneigd zijn.
Er wordt daar wellicht een trend gezet. Zoiets is ook heel goed voor deze rijke mannen om herinnerd te worden als een goed mens en als zodanig in de geschiedenisboekjes te komen. Dat zal niet het doel zijn maar ik vind het een bijzonder sympathieke ontwikkeling.quote:Op zondag 10 mei 2015 15:36 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Warren Buffett is niet toevallig ook een miljardair die gezworen heeft, samen met tientallen andere miljardairs, om minstens de helft van zijn vermogen te doneren aan goede doelen. Iets waar veel Europese miljardairs toch minder snel toe geneigd zijn.
Tevens heb ik meer vertrouwen in de "Bill and Melinda Gates Foundation" dan in de Amerikaanse overheid.quote:Op zondag 10 mei 2015 15:41 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Er wordt daar wellicht een trend gezet. Zoiets is ook heel goed voor deze rijke mannen om herinnerd te worden als een goed mens en zodanig in de geschiedenisboekjes te komen. Dat zal niet het doel zijn maar ik vind het een bijzonder sympathieke ontwikkeling.
Ken je het verhaal van Herman Steur?quote:Op zondag 10 mei 2015 15:36 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Grote werkgevers geven niet zoveel om inkomsten belasting, je spreekt meer over winstbelasting wat voor NV's en BV's nu 20% is geloof ik.quote:Op zondag 10 mei 2015 11:01 schreef Red_85 het volgende:
Mijn oplossing:
-Vermogen en loon boven ongeveer een miljoen hoger belasten. Niet dat het 75% is, want dan trek je de grote werkgevers niet je land in. Je moet hoge inkomens ook niet 'straffen' natuurlijk.
-Grote bedrijven die nu massaal de belasting ontduiken een eerlijke belasting laten betalen. Ze moeten toch een jaarverslag maken, daarin staat ook hoeveel winst er gemaakt is, dus hoeveel ze eigenlijk ook moeten afdragen.
En met dat geld trapsgewijs de belastingen verlagen tot 2 a 3x modaal en de BTW verlagen zodat geld ook weer harder gaat rollen.
Dat vraag ik me af. Het is een juridische constructie en voor zover ik weet geen banenmotor.quote:Op zondag 10 mei 2015 15:52 schreef ludovico het volgende:
Dat belasting verhaal voor grote bedrijven daar verdienen wij geld mee als Nederland zijnde.
Vanaf een bepaalde AFSTAND gebeurt dat, en die afstand wordt steeds groter. Ik heb het afgelopen half jaar schat ik 2-3000 euro in Duitsland uitgegeven (deels postorder), en woon niet dicht bij de grens. Mond-op-mond reclame zorgt ook dat steeds meer mensen die ik ken af en toe naar Duitsland rijden.quote:Op zondag 10 mei 2015 14:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Pas vanaf een bepaald prijsverschil gebeurt dat niet, voor de meeste mensen loont het bijv. niet om 2-3 keer per week op en neer te rijden om verse groenten te kopen.
Schaamt u.quote:
http://www.nu.nl/beurs/40(...)ng-in-nederland.htmlquote:Op zondag 10 mei 2015 16:01 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat vraag ik me af. Het is een juridische constructie en voor zover ik weet geen banenmotor.
Er zal ongetwijfeld iets aan de strijkstok blijven hangen alhier. Maar moet je zoiets eigenlijk wel willen, ethisch gezien? Je benadeelt hiermee een land daar waar de "besparing" eigenlijk gewoon betaald zou moeten worden.
Maar wel pleiten voor hogere belastingen voor een ander. Mooi is dat.quote:Op zondag 10 mei 2015 16:05 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Vanaf een bepaalde AFSTAND gebeurt dat, en die afstand wordt steeds groter. Ik heb het afgelopen half jaar schat ik 2-3000 euro in Duitsland uitgegeven (deels postorder), en woon niet dicht bij de grens. Mond-op-mond reclame zorgt ook dat steeds meer mensen die ik ken af en toe naar Duitsland rijden.
Uiteraard niet voor verse groente, en voor het brood kan je ook beter naar een Nederlandse bakker gaan.
En dat allemaal omdat de overheid hier zo hebberig is. Het had ook andersom kunnen zijn: Duitsers die hier komen tanken. Veel beter voor de economie!
quote:Op zondag 10 mei 2015 15:36 schreef GSbrder het volgende:
[..]
We zitten weer in cirkels te praten. Ik verwees al eerder naar dit artikel:quote:Tevens heb ik meer vertrouwen in de "Bill and Melinda Gates Foundation" dan in de Amerikaanse overheid.
Accijns op benzine verlagen en zo meer inkomsten voor de overheid. Het kan.quote:Op zondag 10 mei 2015 16:08 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Maar wel pleiten voor hogere belastingen voor een ander. Mooi is dat.
En straks waarschijnlijk mensen die hun vermogen de grens over helpen voor rotte vis uitmaken.
Goede post. Dat van Embraer (wel een k*tnaam voor wat voor tak van sport dan ook) was me ook al opgevallen. En je laatste alinea zegt dat de Russen in Amsterdam het vastgoed opkopen?quote:Op zondag 10 mei 2015 16:07 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/beurs/40(...)ng-in-nederland.html
Het is maar één voorbeeld, zo herbergen we de hoofdkantoren van zo ongeveer alle Russische bedrijven waartegen we sancties hebben afgekondigd, alsmede als voorbeedl het hoofdkantoor van het grootste Afrikaanse telecom congrolermaat (Zain), een Egyptische aannemer en kunstmestabrikant (OCI), een Italiaans/Afrikaans/Russisch telecomcongolmeraat (Vimpelcom), het hoofdkantoor van een Kazakstaanse olie en gas gigant (Kazmunaigaz), en zo kan ik nog wel even verder gaan.
Het is DE reden waarom de Amsterdamse huizenmarkt alweer zwaar overhit is geraakt, want in tegenstelling tot populaire taal is een brievenbus niet genoeg, je moet er ook een zekere substance qua aanwezigheid hebben.
Laat ik het dan nuanceren: er zijn sommige goede doelen waar teveel aan de strijkstok blijft hangen, maar bij alle overheden blijft er teveel aan de strijkstok hangen.quote:Op zondag 10 mei 2015 16:14 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
[..]
We zitten weer in cirkels te praten. Ik verwees al eerder naar dit artikel:
http://articles.latimes.c(...)or-liberals-20140331
Het hangt er maar zeer vanaf wat men als 'goed doel' beschouwt. Het spreekt voor zich dat sommigen belang erbij hebben om iets wel/niet als goed doel te beschouwen, en daarbij ook nog eens 50-100% van de belasting kunnen aftrekken én goede PR krijgen is win-win.
Verder antwoordde Bill Gates zelf ook meerdere malen negatief op de bezuinigingen op OSW door overheden, en dat de private sector (hijzelf) alles kan doen.
http://www.viceversaonlin(...)doener-of-een-krent/
Het is overigens wel zo, dat zelfs voor de multimiljardair, het enige wat ons rest na het aardse bestaan is hoe je herinnerd zult worden. Dat die liefdadigheid op zich zelf ook weer een constructie is dat verbaast me eigenlijk niet en dat zou weer een indicator zijn voor de pure perverte slechtheid van deze rijke mannen. Vooralsnog krijgen ze van deze cynicus het voordeel van de twijfel.quote:Op zondag 10 mei 2015 16:14 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
[..]
We zitten weer in cirkels te praten. Ik verwees al eerder naar dit artikel:
http://articles.latimes.c(...)or-liberals-20140331
Het hangt er maar zeer vanaf wat men als 'goed doel' beschouwt. Het spreekt voor zich dat sommigen belang erbij hebben om iets wel/niet als goed doel te beschouwen, en daarbij ook nog eens 50-100% van de belasting kunnen aftrekken én goede PR krijgen is win-win.
Verder antwoordde Bill Gates zelf ook meerdere malen negatief op de bezuinigingen op OSW door overheden, en dat de private sector (hijzelf) alles kan doen.
http://www.viceversaonlin(...)doener-of-een-krent/
Niet zozeer Russen, alle buitenlandse nationaliteiten. Als je je hoofdkantoor hier naartoe verplaatst om fiscale redenen, gaat er ook een deel personeel mee, in ieder geval op de hoogste posities.quote:Op zondag 10 mei 2015 16:16 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Goede post. Dat van Embraer (wel een k*tnaam voor wat voor tak van sport dan ook) was me ook al opgevallen. En je laatste alinea zegt dat de Russen in Amsterdam het vastgoed opkopen?
Ik weet even niet of dat goed of slecht is.
Waarom is een constructie, om te voorkomen dat de overheid van jouw geld voor liefdadigheid wapens koopt, een indicator van pure perverse slechtheid?quote:Op zondag 10 mei 2015 16:23 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het is overigens wel zo, dat zelfs voor de multimiljardair, het enige wat ons rest na het aardse bestaan is hoe je herinnerd zult worden. Dat die liefdadigheid op zich zelf ook weer een constructie is dat verbaast me eigenlijk niet en dat zou weer een indicator zijn voor de pure perverte slechtheid van deze rijke mannen. Vooralsnog krijgen ze van deze cynicus het voordeel van de twijfel.
Als dat er achter zit, beschouw mijn woorden dan als niet gesproken, als dat lukt.quote:Op zondag 10 mei 2015 16:25 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Waarom is een constructie, om te voorkomen dat de overheid van jouw geld voor liefdadigheid wapens koopt, een indicator van pure perverse slechtheid?
Jouw referentiekader is kennelijk Bangladesh en niet de ontwikkelde wereld. Ik reageer enkel op het feit dat dit plaatje OESO data gebruikt maar een aantal West Europese landen niet mee neemt. Dus of Nederland 'rechts van het midden' staat wordt dan stukken minder relevant.quote:Op zondag 10 mei 2015 12:42 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
En dus?
We strijden toch allemaal voor een rechtvaardigere wereld, zonder zelfbelang enzo, dus me dunkt dat dan de wereld het referentiekader moet zijn als je principieel bent.
Dat ESB artikel gaat inderdaad over het minimumloon tov de lonen in de marktsector, en hoe ontkoppeling (alsmede incidentele loonstijgingen) een ongelijkheid creeert. Overigens is de koopkracht van het minimumloon significant achteruit gegaan in het afgelopen decennium en Rutte gaat daarmee verder. Dat is een double digit achteruitgang geweest.quote:[..]
Nee, dat zegt het artikel. Wat je quote.
Nou, de Europese Unie staat er zeker niet om bekend dat ze bizar hoge standaarden zetten. Het is vaak een compromis tussen het gemiddelde in de EU en de laagste gemene deler; ergens daartussenin.quote:[..]
Wat moet ik daarvan denken?
Ik denk dat iedereen, dus ook miljardairs, van mening is dat overheden geld uitgeven aan verkeerde doelen.quote:Op zondag 10 mei 2015 16:26 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Als dat er achter zit, beschouw mijn woorden dan als niet gesproken, als dat lukt.
Je weet wel de gevoelige snaar te raken. Daarom heb je het tot MOD geschopt w.s.quote:Op zondag 10 mei 2015 16:29 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik denk dat iedereen, dus ook miljardairs, van mening is dat overheden geld uitgeven aan verkeerde doelen.
http://www.politifact.com(...)-george-soros-funde/quote:Op zondag 10 mei 2015 16:25 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Waarom is een constructie, om te voorkomen dat de overheid van jouw geld voor liefdadigheid wapens koopt, een indicator van pure perverse slechtheid?
Mooie spookverhalen.quote:
Kunnen we dit volgens jou beschouwen als onserieuze bronnen?quote:
Ik zie geen bronnen die bewezen hebben dat liefdadigheid op grote schaal gebruikt is voor wapens of doelbewust "slechte" doelen hebben gesteund.quote:Op zondag 10 mei 2015 16:56 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Kunnen we dit volgens jou beschouwen als onserieuze bronnen?
Ik moet toegeven dat ik werkelijk tijd te kort kom om alles op het internet te lezen en te interpreteren.
Daar zal ik niet de enige in zijn. Mijn enige bron is FTM, de werkvloer en niet zo veel meer.
Ben ik ook geen voorstander van. Heel makkelijk te verzinnen en heel moeilijk/onmogelijk te weerleggen (dat kabouters niet bestaan). Dat kost teveel energie allemaal.quote:
Niet zoals het heden ten dage door internetridders gebruikt wordt onder het motto als het geschreven is moet het wel waar zijn.quote:Op zondag 10 mei 2015 16:56 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Kunnen we dit volgens jou beschouwen als onserieuze bronnen?
Ik moet toegeven dat ik werkelijk tijd te kort kom om alles op het internet te lezen en te interpreteren.
Daar zal ik niet de enige in zijn. Mijn enige bron is FTM, de werkvloer en niet zo veel meer.
Het is moeilijk voor de moderne mens om in het informatiebombardement wat internet is overeind te blijven.
Ja jonguh, het is 'maar' de BBC die Geldoff en kornuiten met wapenhandel in verband heeft gebracht.quote:Op zondag 10 mei 2015 16:59 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik zie geen bronnen die bewezen hebben dat liefdadigheid op grote schaal gebruikt is voor wapens of doelbewust "slechte" doelen hebben gesteund.
In de bronnen van Kk staan vooral daily mail-koppen waarbij bepaalde conspiracy theories worden behandeld.
Ik dacht dat "Saint Bob" een goed mens was. Maar zo zie je maar weer.quote:Op zondag 10 mei 2015 17:08 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja jonguh, het is 'maar' de BBC die Geldoff en kornuiten met wapenhandel in verband heeft gebracht.
Het is "maar" de BBC die stelt dat het mogelijk is dat een deel van het geld van Live Aid terecht is gekomen bij Ethiopische warlords.quote:Op zondag 10 mei 2015 17:08 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja jonguh, het is 'maar' de BBC die Geldoff en kornuiten met wapenhandel in verband heeft gebracht.
Daar gaat het toch niet om? Het gaat om de welbekende strijkstok, om de effectiviteit, het "meer vertrouwen" hebben in de foundations dan de overheid, en geld uitgeven aan verkeerde doelen. Dat snapt men heus wel.quote:Op zondag 10 mei 2015 21:22 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het is "maar" de BBC die stelt dat het mogelijk is dat een deel van het geld van Live Aid terecht is gekomen bij Ethiopische warlords.
Maar jij wil daaruit concluderen dat "Geldoff en kornuiten" geld hebben gebruikt voor wapenhandel?
Dus dat geld uit foundations in uitzonderlijke gevallen kan weglekken naar de verkeerde personen of verkeerde doelen, is vergelijkbaar met de overheid die willens en wetens een aanzienlijk deel van de belastingopbrengsten wil spenderen aan verkeerde doelen?quote:Op zondag 10 mei 2015 21:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Daar gaat het toch niet om? Het gaat om de welbekende strijkstok, om de effectiviteit, het "meer vertrouwen" hebben in de foundations dan de overheid, en geld uitgeven aan verkeerde doelen. Dat snapt men heus wel.
Hoezo 'willens en wetens'? En wat is het verschil?quote:Op zondag 10 mei 2015 21:43 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dus dat geld uit foundations in uitzonderlijke gevallen kan weglekken naar de verkeerde personen of verkeerde doelen, is vergelijkbaar met de overheid die willens en wetens een aanzienlijk deel van de belastingopbrengsten wil spenderen aan verkeerde doelen?
40% naar human empowerment is nog altijd fors meer dan het percentage van de belastingopbrengst dat op een goede plek terecht komt, in de ogen van de burger dan.quote:Op zondag 10 mei 2015 22:38 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hoezo 'willens en wetens'? En wat is het verschil?
Zoals aangetoond lijkt het me helder dat lang niet alle foundations daadwerkelijk aan armoedebestrijding doen of onbaatzuchtige doelen voor ogen hebben. We praten over percentages minder dan 40% dat daadwerkelijk naar human empowerment gaat.
Het zijn ook niet bepaald kleine voorbeelden; Geldoff en Live Aid was/is enorm groot.
Nee, geen banenmotor, maar als een bedrijf in jouw land belasting betaald over de winst dan is dat een netto kapitaal instroom in je land. Landen kunnen elkaar dus onderbieden aan het bedrijf, het is altijd een betere optie om geld te krijgen dan om geen geld te krijgen. (Morele bezwaren achterwege gelaten) Nee zoiets moet je niet willen, het is ook behoorlijk idioot dat Nederland dat doet. (nouja idioot is het tweede.. We verdienen er wel geld aan..)quote:Op zondag 10 mei 2015 16:01 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat vraag ik me af. Het is een juridische constructie en voor zover ik weet geen banenmotor.
Er zal ongetwijfeld iets aan de strijkstok blijven hangen alhier (een percentage voor de facilitering en administratieve afhandeling). Maar moet je zoiets eigenlijk wel willen, ethisch gezien? Je benadeelt hiermee een land daar waar de "besparing" eigenlijk gewoon betaald zou moeten worden. En waar dat land m.i. gewoon recht heeft op die inkomsten, omdat daar het werkelijke geld verdiend is.
Maar dit blijkt voor velen een lastig te bevatten concept.
Tegen. Europa moet niets regelen over wat een land qua belastingen moet heven. EU moet daar per definitie geen enkel recht op hebben. Die staan puur in dienst van de landen en horen niet te bepalen, zoals ze nu vaak doen. Maar dat is een andere discussie.quote:Op zondag 10 mei 2015 15:52 schreef ludovico het volgende:
Dat belasting verhaal voor grote bedrijven daar verdienen wij geld mee als Nederland zijnde. Belastingen voor bedrijven zou Europees geregeld moeten worden.
Inderdaad. En dan klopt het % ook nog eens niet met de werkelijkheid, want ze gaan er bij de fiscus van uit dat je 3% rendement pakt op je contante vermogen per jaar. Spaarders van 25.000 euro betalen om dat geld te mogen hebben op dit moment, terwijl miljoenen beleggers er wel rendement van trekken. Hoezo scheef?quote:Vermogen wordt boven de 20k voor 1.2% belast in Nederland. Of je nou 4miljoen hebt of 100.000 euro. Je betaald ongeveer hetzelfde % aan belasting.
"betaald"?quote:Vermogen wordt boven de 20k voor 1.2% belast in Nederland. Of je nou 4miljoen hebt of 100.000 euro. Je betaald ongeveer hetzelfde % aan belasting.
Het is 4%.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 23:43 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Tegen. Europa moet niets regelen over wat een land qua belastingen moet heven. EU moet daar per definitie geen enkel recht op hebben. Die staan puur in dienst van de landen en horen niet te bepalen, zoals ze nu vaak doen. Maar dat is een andere discussie.
[..]
Inderdaad. En dan klopt het % ook nog eens niet met de werkelijkheid, want ze gaan er bij de fiscus van uit dat je 3% rendement pakt op je contante vermogen per jaar. Spaarders van 25.000 euro betalen om dat geld te mogen hebben op dit moment, terwijl miljoenen beleggers er wel rendement van trekken. Hoezo scheef?
Het staat die spaarders van 25k natuurlijk vrij om een belegging te zoeken die rendement oplevert. Natuurlijk is dat makkelijker als je veel geld hebt, maar als je iets meer risico durft te nemen kan je al snel 4-6% pakken.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 23:43 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Tegen. Europa moet niets regelen over wat een land qua belastingen moet heven. EU moet daar per definitie geen enkel recht op hebben. Die staan puur in dienst van de landen en horen niet te bepalen, zoals ze nu vaak doen. Maar dat is een andere discussie.
[..]
Inderdaad. En dan klopt het % ook nog eens niet met de werkelijkheid, want ze gaan er bij de fiscus van uit dat je 3% rendement pakt op je contante vermogen per jaar. Spaarders van 25.000 euro betalen om dat geld te mogen hebben op dit moment, terwijl miljoenen beleggers er wel rendement van trekken. Hoezo scheef?
Je moet niet beleggen (of gokken!) met geld wat je niet kan missen. Voor kleine spaarders is dat dus helemaal niet verstandig. Wat de overheid nu doet, is mensen met belastingen min of meer dwingen meer risico te nemen.quote:Op woensdag 13 mei 2015 09:28 schreef GSbrder het volgende:
Het staat die spaarders van 25k natuurlijk vrij om een belegging te zoeken die rendement oplevert. Natuurlijk is dat makkelijker als je veel geld hebt, maar als je iets meer risico durft te nemen kan je al snel 4-6% pakken.
Waarom kan een kleine spaarder niet een deel van die 25k "missen"? Natuurlijk, de wasmachine kan stuk gaan, maar er is geen reden voor Jan Modaal om 13-15 maanden salaris achter de hand te houden op een schrale betaalrekening.quote:Op woensdag 13 mei 2015 09:42 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je moet niet beleggen (of gokken!) met geld wat je niet kan missen. Voor kleine spaarders is dat dus helemaal niet verstandig. Wat de overheid nu doet, is mensen met belastingen min of meer dwingen meer risico te nemen.
Wat een onzin, het is er gewoon om overheid rupsje nimmerzat te voorzien van geld. De vermogensrendement heffing is gewoon belachelijk.quote:Op woensdag 13 mei 2015 02:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
"betaald"?
Het is nu juist niet de bedoeling bij een progressief stelsel dat iemand die zwemt in het geld hetzelfde percentage betaalt als iemand die relatief weinig vermogen heeft.
Gezien hoe de pensioenen zich ontwikkelen is het juist zeer verstandig kapitaal op te bouwenquote:Op woensdag 13 mei 2015 09:52 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Waarom kan een kleine spaarder niet een deel van die 25k "missen"? Natuurlijk, de wasmachine kan stuk gaan, maar er is geen reden voor Jan Modaal om 13-15 maanden salaris achter de hand te houden op een schrale betaalrekening.
Sparen voor je oude dag is het domste wat je kan doen in Nederland. Als je straatarm bent mag je in hetzelfde verzorgingshuis wonen als je spaarzame buurman, maar dan voor de helft van het geld.quote:Op woensdag 13 mei 2015 10:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gezien hoe de pensioenen zich ontwikkelen is het juist zeer verstandig kapitaal op te bouwen
Alsof je gelijk in een tehuis komt als je met pensioen gaatquote:Op woensdag 13 mei 2015 10:02 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Sparen voor je oude dag is het domste wat je kan doen in Nederland. Als je straatarm bent mag je in hetzelfde verzorgingshuis wonen als je spaarzame buurman, maar dan voor de helft van het geld.
Dat niet, maar Nederland is één van de beste landen om te wonen als oudere zonder vermogen. Het is in een hoop landen méér lonend om te sparen dan hier.quote:Op woensdag 13 mei 2015 10:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Alsof je gelijk in een tehuis komt als je met pensioen gaat
En jij denkt dat dat zo blijft?quote:Op woensdag 13 mei 2015 10:02 schreef GSbrder het volgende:
Sparen voor je oude dag is het domste wat je kan doen in Nederland. Als je straatarm bent mag je in hetzelfde verzorgingshuis wonen als je spaarzame buurman, maar dan voor de helft van het geld.
Goed systeem toch.quote:Op woensdag 13 mei 2015 10:02 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik weet zeker dat het niet houdbaar is, maar zodra de politici geconfronteerd worden met die gevolgen zullen ze, een vrij gebruikelijke reactie, trachten meer belastinginkomsten te genereren. Dan wordt je alsnog geplukt wanneer je privaat hebt gespaard.quote:Op woensdag 13 mei 2015 10:12 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En jij denkt dat dat zo blijft?
Het is meer waarschijnlijk dat jongeren nu 30 jaar lang heel veel mogen betalen, en zelf niets krijgen. Nu al betaal je veel meer aan AOW-premies dan je er zelf ooit uit zal krijgen.
Het geeft je wel de mogelijkheid "verlaat het land zonder te betalen" te doen.quote:Op woensdag 13 mei 2015 10:16 schreef GSbrder het volgende:
Ik weet zeker dat het niet houdbaar is, maar zodra de politici geconfronteerd worden met die gevolgen zullen ze, een vrij gebruikelijke reactie, trachten meer belastinginkomsten te genereren. Dan wordt je alsnog geplukt wanneer je privaat hebt gespaard.
Moet je idealiter op je 67e doen, dan krijg je tenminste nog AOW.quote:Op woensdag 13 mei 2015 10:25 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het geeft je wel de mogelijkheid "verlaat het land zonder te betalen" te doen.
Wat is er niet duidelijk aan "bij een progressief stelsel"?quote:
Een noodzakelijk systeem. Of vinden jullie het aanvaardbaar dat mensen de laatste paar jaar van hun leven niet op een normale manier kunnen leven? Hij overdrijft echter wel wat, reken er maar op dat de mensen die genoeg inkomen krijgen om in een villawijk te wonen een andere oude dag hebben dan Jan Modaal.quote:
Jij overdrijft natuurlijk ook door te stellen dat mensen zonder spaarcenten de laatste paar jaar van hun leven in armoede zouden zitten. Armoede onder 65-plussers is drie keer zo zeldzaam als armoede onder kinderen of jongeren, daarnaast is de basissituatie van villabewoners inderdaad anders, maar is onderscheid in zorginstellingen nog altijd zeldzaam.quote:Op woensdag 13 mei 2015 14:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een noodzakelijk systeem. Of vinden jullie het aanvaardbaar dat mensen de laatste paar jaar van hun leven niet op een normale manier kunnen leven? Hij overdrijft echter wel wat, reken er maar op dat de mensen die genoeg inkomen krijgen om in een villawijk te wonen een andere oude dag hebben dan Jan Modaal.
Ik hoop eerlijk gezegd dat dat niet verandert en dat indien er ruimte ontstaat voor meer luxe dat bijna iedereen dan ongeveer evenveel meer luxe krijgt. Het is al erg genoeg dat er tijdens het actieve leven zulke grote welvaartsverschillen zijn, laat de mensen alsjeblieft allemaal gelijkwaardig doodgaan.quote:Op woensdag 13 mei 2015 15:41 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Jij overdrijft natuurlijk ook door te stellen dat mensen zonder spaarcenten de laatste paar jaar van hun leven in armoede zouden zitten. Armoede onder 65-plussers is drie keer zo zeldzaam als armoede onder kinderen of jongeren, daarnaast is de basissituatie van villabewoners inderdaad anders, maar is onderscheid in zorginstellingen nog altijd zeldzaam.
Dat zal wel veranderen, ook doordat "jonge" ouderen de behoefte hebben meer luxe te krijgen dan de vorige generatie. Daar zullen ze, naar verwachting, ook voor willen betalen.
Gelijkwaardig doodgaan? Als de één begraven wil worden in een gouden kist en de ander in een linnen doek is dat toch geen verschil in waardigheid?quote:Op woensdag 13 mei 2015 15:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik hoop eerlijk gezegd dat dat niet verandert en dat indien er ruimte ontstaat voor meer luxe dat bijna iedereen dan ongeveer evenveel meer luxe krijgt. Het is al erg genoeg dat er tijdens het actieve leven zulke grote welvaartsverschillen zijn, laat de mensen alsjeblieft allemaal gelijkwaardig doodgaan.
Metafoor! De laatste jaren die het begin van het einde vormen. Je gaat niet naar een bejaardentehuis toe op het moment dat je nog vitaal bent, dat is althans niet de bedoeling.quote:Op woensdag 13 mei 2015 16:03 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Gelijkwaardig doodgaan? Als de één begraven wil worden in een gouden kist en de ander in een linnen doek is dat toch geen verschil in waardigheid?
Jij gaat er even volstrekt aan voorbij dat de een met hard werken 1200 Euro per maand krijgt, de tweede met minder hard werken (of niet hard werken) 3000 Euro in de maand en de derde met even hard werken 10 000 Euro per maand.quote:Ik denk dat er ruimte moet zijn voor eenieder om het leven te hebben dat hij of zij hebben wil. De één wil vanaf zijn 60e leven als een keizer, de ander gaat liever als jongere genieten en spaart minder. Heeft weinig met ongelijkheid te maken, meer met keuzes.
Het is natuurlijk een systeem dat de de grote investeerders bevoordeelt ja, ipv naar daadwerkelijke capital gains te kijken oid.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 23:43 schreef Red_85 het volgende:
[..]
[..]
Over de status van Nederland als belastingparadijs: als het zo'n kip met gouden ei was, dat pure win-win is, dan zouden natuurlijk wel meer (kleine) landen dezelfde route zoeken. Alhoewel een aantal belastingen zoals de vennootschapsbelasting door de hele EU met vele tientallen procenten zijn gedaald, is het niet zo dat iedereen de kant van Ierland, Nederland, Guernsay etc. op is gegaan. Het brengt ook nadelen/kosten met zich mee en het is nog maar de vraag of het netto banen op levert. Het trekt een parasitaire en enorm egoïstische sector met zich mee.twitter:reneklerks twitterde op vrijdag 01-05-2015 om 11:01:40Groeten oelewapper Rene http://t.co/YrqDYa6FcC reageer retweet
Je gaat voorbij aan een groot kennisverschil omtrent het opbouwen van vermogen. Hoe gemakkelijk het ook is, je moet wel weten hoe je dat doet en het is veel minder evident dat je dat op een jonge leeftijd al weet dan dat jij klaarblijkelijk veronderstelt. Als Ryon nog meeleest dan nodig ik hem uit om uit te leggen hoe het milieu waarin je opgroeit zorgt voor dit kennisverschil en wat de consequenties ervan zijn. Mijn simpele uitleg (ik heb geen sociologieboeken gelezen): wat dagelijks aan de eettafel, in je vriendenkring en bij je club wordt besproken heeft veel invloed en al deze elementen hangen samen. Simpel voorbeeld: Floris die in een welgesteld gezin opgroeit, naar een gymnasium gaat en lid is van een hockyclub vs. John die in een volkswijk opgroeit, naar een VMBO-school gaat en lid is van de lokale voetbalclub. Soort zoekt soort of stijlvoller gezegd, birds of a feather flock together.quote:Op woensdag 13 mei 2015 15:51 schreef Kandijfijn het volgende:
28 met mijn twee broers een studentenhuis in bezit (geen lening), met mijn vrouw een huis in bezit (hypotheek) waar we de zolder gaan verbouwen in verhuren aan twee studenten.
Goedlopende ZZP-activiteiten en handel waar vrouw en goede vriend regelmatig bijspringen. Met als back-up een iets bovengemiddeld salaris. Met als basis 6000 schuld op mijn 21e.
Iedereen kan zo eenvoudig vermogen opbouwen in dit land wanneer ze willen ik geef nu ongeveer aan mezelf (levensonderhoud, hypotheek, leuke dingen) nog geen 1400 euro in de maand uit. De rest gaat over een jaar of twee weer na een nieuwe investering om passief inkomen te generen.
Voor de rest heb ik geen extreme talenten of zo of vaardigheden die anderen niet eenvoudig kunnen leren. Zuinig leven en je kapitaal goed blijven investeren.
Ik zie niet in waarom ik daarvoor gestraft zou moeten worden met meer belasting? Ik had het er maar door moeten brassen en dik moet leven?
Correct, maar moet je dan zodra je het bejaardentehuis binnengaat meteen ontdaan worden van al je aardse bezittingen en vermogen? Volgens mij is dat een stapje te snel; levenden mogen van de vruchten van hun arbeid genieten, pas bij de dood kan je dit niet meer meenemen.quote:Op woensdag 13 mei 2015 16:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Metafoor! De laatste jaren die het begin van het einde vormen. Je gaat niet naar een bejaardentehuis toe op het moment dat je nog vitaal bent, dat is althans niet de bedoeling.
Daar heb ik het niet eens over, ik heb het over consumentenkeuzes. De één maakt al zijn salaris op aan spullen en vakanties, de ander spaart de helft. Met jouw ideeën zal de spaarzame minimumloner moeten betalen voor de spilzuchtige yup met drie keer modaal, puur omdat de eerste meer vermogen heeft opgebouwd.quote:Jij gaat er even volstrekt aan voorbij dat de een met hard werken 1200 Euro per maand krijgt, de tweede met minder hard werken (of niet hard werken) 3000 Euro in de maand en de derde met even hard werken 10 000 Euro per maand.
Er is niets sociaal of solidair aan een stelsel dat stemmen van ouderen koopt met het geld van jongeren en de financiële problemen naar een tijd in de toekomst verschuiven waar de aardgasbaten ook nul zijn.quote:Op woensdag 13 mei 2015 14:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat is er niet duidelijk aan "bij een progressief stelsel"?
Je kan natuurlijk ook voor een egoïstisch VVD66-stelsel kiezen, ik had het over een sociaal progressief stelsel.
Die informatie is overal gratis verkrijgbaar daarnaast verschilt het per persoon welke investering het beste voor hem/haar is. Maar zuinig leven en sparen kan iedereen daar is 0% kennis voor nodig.quote:Op woensdag 13 mei 2015 16:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je gaat voorbij aan een groot kennisverschil omtrent het opbouwen van vermogen. Hoe gemakkelijk het ook is, je moet wel weten hoe je dat doet en het is veel minder evident dat je dat op een jonge leeftijd al weet dan dat jij klaarblijkelijk veronderstelt.
Sabotage contact vader, drugs, kinderbescherming, ontzetting ouderlijke macht. Dat is ongeveer de samenvatting je achtergrond is niet voor eeuwig een excuus.quote:Als Ryon nog meeleest dan nodig ik hem uit om uit te leggen hoe het milieu waarin je opgroeit zorgt voor dit kennisverschil en wat de consequenties ervan zijn. Mijn simpele uitleg (ik heb geen sociologieboeken gelezen): wat dagelijks aan de eettafel, in je vriendenkring en bij je club wordt besproken heeft veel invloed en al deze elementen hangen samen.
Yups, sommige mensen beginnen met een voorsprong? Ik zie je punt niet echt? Heb ik ook oneerlijk voordeel omdat wij als drie broers elkaar onvoorwaardelijk zullen steunen? Dat we weer contact hebben met ons vader sinds de puberteit?quote:Simpel voorbeeld: Floris die in een welgesteld gezin opgroeit, naar een gymnasium gaat en lid is van een hockyclub vs. John die in een volkswijk opgroeit, naar een VMBO-school gaat en lid is van de lokale voetbalclub. Soort zoekt soort of stijlvoller gezegd, birds of a feather flock together.
Het streven om mensen met potentie af te remmen tot het niveau van de minst presterende heb ik nooit begrepen.quote:Op woensdag 13 mei 2015 16:36 schreef Kandijfijn het volgende:
Sabotage contact vader, drugs, kinderbescherming, ontzetting ouderlijke macht. Dat is ongeveer de samenvatting je achtergrond is niet voor eeuwig een excuus.
Het is dus niet waar dat de rijken steeds rijker worden.quote:Op woensdag 13 mei 2015 16:35 schreef Klopkoek het volgende:
http://www.mejudice.nl/ar(...)heid-op-recordhoogte
Iedereen even arm is beter dan enkele rijkerquote:Op woensdag 13 mei 2015 16:43 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het streven om mensen met potentie af te remmen tot het niveau van de minst presterende heb ik nooit begrepen.
Dat is ongeveer de enige conclusie die je niet uit het artikel kan halen.quote:Op woensdag 13 mei 2015 16:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het is dus niet waar dat de rijken steeds rijker worden.
Het is de openingszin van het artikelquote:Op woensdag 13 mei 2015 17:12 schreef keste010 het volgende:
[..]
Dat is ongeveer de enige conclusie die je niet uit het artikel kan halen.
Goed zo. En nu even de rest lezen..quote:Op woensdag 13 mei 2015 17:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het is de openingszin van het artikel
De publieke uitgaven aan de ouderen hoeven in Nederland niet zo hoog te zijn dankzij het aanvullende pensioen dat de ouderen hebben opgebouwd.quote:Op woensdag 13 mei 2015 16:28 schreef Klopkoek het volgende:
Publieke sociale uitgaven aan ouderen ten opzichte van totale sociale uitgaven
[ afbeelding ]
Terwijl Nederland qua het aantal 'elderly' personen boven het OECD gemiddelde zit (rechts van het midden).
Het wordt niet tegengesproken, alleen in context geplaatst.quote:
Nogmaals: lees de rest eens. Dan zou je deze opmerkingen niet maken.quote:Op woensdag 13 mei 2015 17:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het wordt niet tegengesproken, alleen in context geplaatst.
Natuurlijk, dat speelt mee. Maar dat gaat direct in tegen het hier gedebiteerde gekeuvel dat je echt gek bent om in Nederland te sparen voor de oude dag of toekomstige tijden.quote:Op woensdag 13 mei 2015 17:18 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
De publieke uitgaven aan de ouderen hoeven in Nederland niet zo hoog te zijn dankzij het aanvullende pensioen dat de ouderen hebben opgebouwd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |