Het geeft je wel de mogelijkheid "verlaat het land zonder te betalen" te doen.quote:Op woensdag 13 mei 2015 10:16 schreef GSbrder het volgende:
Ik weet zeker dat het niet houdbaar is, maar zodra de politici geconfronteerd worden met die gevolgen zullen ze, een vrij gebruikelijke reactie, trachten meer belastinginkomsten te genereren. Dan wordt je alsnog geplukt wanneer je privaat hebt gespaard.
Moet je idealiter op je 67e doen, dan krijg je tenminste nog AOW.quote:Op woensdag 13 mei 2015 10:25 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het geeft je wel de mogelijkheid "verlaat het land zonder te betalen" te doen.
Wat is er niet duidelijk aan "bij een progressief stelsel"?quote:
Een noodzakelijk systeem. Of vinden jullie het aanvaardbaar dat mensen de laatste paar jaar van hun leven niet op een normale manier kunnen leven? Hij overdrijft echter wel wat, reken er maar op dat de mensen die genoeg inkomen krijgen om in een villawijk te wonen een andere oude dag hebben dan Jan Modaal.quote:
Jij overdrijft natuurlijk ook door te stellen dat mensen zonder spaarcenten de laatste paar jaar van hun leven in armoede zouden zitten. Armoede onder 65-plussers is drie keer zo zeldzaam als armoede onder kinderen of jongeren, daarnaast is de basissituatie van villabewoners inderdaad anders, maar is onderscheid in zorginstellingen nog altijd zeldzaam.quote:Op woensdag 13 mei 2015 14:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een noodzakelijk systeem. Of vinden jullie het aanvaardbaar dat mensen de laatste paar jaar van hun leven niet op een normale manier kunnen leven? Hij overdrijft echter wel wat, reken er maar op dat de mensen die genoeg inkomen krijgen om in een villawijk te wonen een andere oude dag hebben dan Jan Modaal.
Ik hoop eerlijk gezegd dat dat niet verandert en dat indien er ruimte ontstaat voor meer luxe dat bijna iedereen dan ongeveer evenveel meer luxe krijgt. Het is al erg genoeg dat er tijdens het actieve leven zulke grote welvaartsverschillen zijn, laat de mensen alsjeblieft allemaal gelijkwaardig doodgaan.quote:Op woensdag 13 mei 2015 15:41 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Jij overdrijft natuurlijk ook door te stellen dat mensen zonder spaarcenten de laatste paar jaar van hun leven in armoede zouden zitten. Armoede onder 65-plussers is drie keer zo zeldzaam als armoede onder kinderen of jongeren, daarnaast is de basissituatie van villabewoners inderdaad anders, maar is onderscheid in zorginstellingen nog altijd zeldzaam.
Dat zal wel veranderen, ook doordat "jonge" ouderen de behoefte hebben meer luxe te krijgen dan de vorige generatie. Daar zullen ze, naar verwachting, ook voor willen betalen.
Gelijkwaardig doodgaan? Als de één begraven wil worden in een gouden kist en de ander in een linnen doek is dat toch geen verschil in waardigheid?quote:Op woensdag 13 mei 2015 15:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik hoop eerlijk gezegd dat dat niet verandert en dat indien er ruimte ontstaat voor meer luxe dat bijna iedereen dan ongeveer evenveel meer luxe krijgt. Het is al erg genoeg dat er tijdens het actieve leven zulke grote welvaartsverschillen zijn, laat de mensen alsjeblieft allemaal gelijkwaardig doodgaan.
Metafoor! De laatste jaren die het begin van het einde vormen. Je gaat niet naar een bejaardentehuis toe op het moment dat je nog vitaal bent, dat is althans niet de bedoeling.quote:Op woensdag 13 mei 2015 16:03 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Gelijkwaardig doodgaan? Als de één begraven wil worden in een gouden kist en de ander in een linnen doek is dat toch geen verschil in waardigheid?
Jij gaat er even volstrekt aan voorbij dat de een met hard werken 1200 Euro per maand krijgt, de tweede met minder hard werken (of niet hard werken) 3000 Euro in de maand en de derde met even hard werken 10 000 Euro per maand.quote:Ik denk dat er ruimte moet zijn voor eenieder om het leven te hebben dat hij of zij hebben wil. De één wil vanaf zijn 60e leven als een keizer, de ander gaat liever als jongere genieten en spaart minder. Heeft weinig met ongelijkheid te maken, meer met keuzes.
Het is natuurlijk een systeem dat de de grote investeerders bevoordeelt ja, ipv naar daadwerkelijke capital gains te kijken oid.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 23:43 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Tegen. Europa moet niets regelen over wat een land qua belastingen moet heven. EU moet daar per definitie geen enkel recht op hebben. Die staan puur in dienst van de landen en horen niet te bepalen, zoals ze nu vaak doen. Maar dat is een andere discussie.
[..]
Inderdaad. En dan klopt het % ook nog eens niet met de werkelijkheid, want ze gaan er bij de fiscus van uit dat je 3% rendement pakt op je contante vermogen per jaar. Spaarders van 25.000 euro betalen om dat geld te mogen hebben op dit moment, terwijl miljoenen beleggers er wel rendement van trekken. Hoezo scheef?
Over de status van Nederland als belastingparadijs: als het zo'n kip met gouden ei was, dat pure win-win is, dan zouden natuurlijk wel meer (kleine) landen dezelfde route zoeken. Alhoewel een aantal belastingen zoals de vennootschapsbelasting door de hele EU met vele tientallen procenten zijn gedaald, is het niet zo dat iedereen de kant van Ierland, Nederland, Guernsay etc. op is gegaan. Het brengt ook nadelen/kosten met zich mee en het is nog maar de vraag of het netto banen op levert. Het trekt een parasitaire en enorm egoïstische sector met zich mee.twitter:reneklerks twitterde op vrijdag 01-05-2015 om 11:01:40Groeten oelewapper Rene http://t.co/YrqDYa6FcC reageer retweet
Je gaat voorbij aan een groot kennisverschil omtrent het opbouwen van vermogen. Hoe gemakkelijk het ook is, je moet wel weten hoe je dat doet en het is veel minder evident dat je dat op een jonge leeftijd al weet dan dat jij klaarblijkelijk veronderstelt. Als Ryon nog meeleest dan nodig ik hem uit om uit te leggen hoe het milieu waarin je opgroeit zorgt voor dit kennisverschil en wat de consequenties ervan zijn. Mijn simpele uitleg (ik heb geen sociologieboeken gelezen): wat dagelijks aan de eettafel, in je vriendenkring en bij je club wordt besproken heeft veel invloed en al deze elementen hangen samen. Simpel voorbeeld: Floris die in een welgesteld gezin opgroeit, naar een gymnasium gaat en lid is van een hockyclub vs. John die in een volkswijk opgroeit, naar een VMBO-school gaat en lid is van de lokale voetbalclub. Soort zoekt soort of stijlvoller gezegd, birds of a feather flock together.quote:Op woensdag 13 mei 2015 15:51 schreef Kandijfijn het volgende:
28 met mijn twee broers een studentenhuis in bezit (geen lening), met mijn vrouw een huis in bezit (hypotheek) waar we de zolder gaan verbouwen in verhuren aan twee studenten.
Goedlopende ZZP-activiteiten en handel waar vrouw en goede vriend regelmatig bijspringen. Met als back-up een iets bovengemiddeld salaris. Met als basis 6000 schuld op mijn 21e.
Iedereen kan zo eenvoudig vermogen opbouwen in dit land wanneer ze willen ik geef nu ongeveer aan mezelf (levensonderhoud, hypotheek, leuke dingen) nog geen 1400 euro in de maand uit. De rest gaat over een jaar of twee weer na een nieuwe investering om passief inkomen te generen.
Voor de rest heb ik geen extreme talenten of zo of vaardigheden die anderen niet eenvoudig kunnen leren. Zuinig leven en je kapitaal goed blijven investeren.
Ik zie niet in waarom ik daarvoor gestraft zou moeten worden met meer belasting? Ik had het er maar door moeten brassen en dik moet leven?
Correct, maar moet je dan zodra je het bejaardentehuis binnengaat meteen ontdaan worden van al je aardse bezittingen en vermogen? Volgens mij is dat een stapje te snel; levenden mogen van de vruchten van hun arbeid genieten, pas bij de dood kan je dit niet meer meenemen.quote:Op woensdag 13 mei 2015 16:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Metafoor! De laatste jaren die het begin van het einde vormen. Je gaat niet naar een bejaardentehuis toe op het moment dat je nog vitaal bent, dat is althans niet de bedoeling.
Daar heb ik het niet eens over, ik heb het over consumentenkeuzes. De één maakt al zijn salaris op aan spullen en vakanties, de ander spaart de helft. Met jouw ideeën zal de spaarzame minimumloner moeten betalen voor de spilzuchtige yup met drie keer modaal, puur omdat de eerste meer vermogen heeft opgebouwd.quote:Jij gaat er even volstrekt aan voorbij dat de een met hard werken 1200 Euro per maand krijgt, de tweede met minder hard werken (of niet hard werken) 3000 Euro in de maand en de derde met even hard werken 10 000 Euro per maand.
Er is niets sociaal of solidair aan een stelsel dat stemmen van ouderen koopt met het geld van jongeren en de financiële problemen naar een tijd in de toekomst verschuiven waar de aardgasbaten ook nul zijn.quote:Op woensdag 13 mei 2015 14:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat is er niet duidelijk aan "bij een progressief stelsel"?
Je kan natuurlijk ook voor een egoïstisch VVD66-stelsel kiezen, ik had het over een sociaal progressief stelsel.
Die informatie is overal gratis verkrijgbaar daarnaast verschilt het per persoon welke investering het beste voor hem/haar is. Maar zuinig leven en sparen kan iedereen daar is 0% kennis voor nodig.quote:Op woensdag 13 mei 2015 16:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je gaat voorbij aan een groot kennisverschil omtrent het opbouwen van vermogen. Hoe gemakkelijk het ook is, je moet wel weten hoe je dat doet en het is veel minder evident dat je dat op een jonge leeftijd al weet dan dat jij klaarblijkelijk veronderstelt.
Sabotage contact vader, drugs, kinderbescherming, ontzetting ouderlijke macht. Dat is ongeveer de samenvatting je achtergrond is niet voor eeuwig een excuus.quote:Als Ryon nog meeleest dan nodig ik hem uit om uit te leggen hoe het milieu waarin je opgroeit zorgt voor dit kennisverschil en wat de consequenties ervan zijn. Mijn simpele uitleg (ik heb geen sociologieboeken gelezen): wat dagelijks aan de eettafel, in je vriendenkring en bij je club wordt besproken heeft veel invloed en al deze elementen hangen samen.
Yups, sommige mensen beginnen met een voorsprong? Ik zie je punt niet echt? Heb ik ook oneerlijk voordeel omdat wij als drie broers elkaar onvoorwaardelijk zullen steunen? Dat we weer contact hebben met ons vader sinds de puberteit?quote:Simpel voorbeeld: Floris die in een welgesteld gezin opgroeit, naar een gymnasium gaat en lid is van een hockyclub vs. John die in een volkswijk opgroeit, naar een VMBO-school gaat en lid is van de lokale voetbalclub. Soort zoekt soort of stijlvoller gezegd, birds of a feather flock together.
Het streven om mensen met potentie af te remmen tot het niveau van de minst presterende heb ik nooit begrepen.quote:Op woensdag 13 mei 2015 16:36 schreef Kandijfijn het volgende:
Sabotage contact vader, drugs, kinderbescherming, ontzetting ouderlijke macht. Dat is ongeveer de samenvatting je achtergrond is niet voor eeuwig een excuus.
Het is dus niet waar dat de rijken steeds rijker worden.quote:Op woensdag 13 mei 2015 16:35 schreef Klopkoek het volgende:
http://www.mejudice.nl/ar(...)heid-op-recordhoogte
Iedereen even arm is beter dan enkele rijkerquote:Op woensdag 13 mei 2015 16:43 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het streven om mensen met potentie af te remmen tot het niveau van de minst presterende heb ik nooit begrepen.
Dat is ongeveer de enige conclusie die je niet uit het artikel kan halen.quote:Op woensdag 13 mei 2015 16:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het is dus niet waar dat de rijken steeds rijker worden.
Het is de openingszin van het artikelquote:Op woensdag 13 mei 2015 17:12 schreef keste010 het volgende:
[..]
Dat is ongeveer de enige conclusie die je niet uit het artikel kan halen.
Goed zo. En nu even de rest lezen..quote:Op woensdag 13 mei 2015 17:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het is de openingszin van het artikel
De publieke uitgaven aan de ouderen hoeven in Nederland niet zo hoog te zijn dankzij het aanvullende pensioen dat de ouderen hebben opgebouwd.quote:Op woensdag 13 mei 2015 16:28 schreef Klopkoek het volgende:
Publieke sociale uitgaven aan ouderen ten opzichte van totale sociale uitgaven
[ afbeelding ]
Terwijl Nederland qua het aantal 'elderly' personen boven het OECD gemiddelde zit (rechts van het midden).
Het wordt niet tegengesproken, alleen in context geplaatst.quote:
Nogmaals: lees de rest eens. Dan zou je deze opmerkingen niet maken.quote:Op woensdag 13 mei 2015 17:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het wordt niet tegengesproken, alleen in context geplaatst.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |