abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152292726

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL, vorm: leningen
KapitaalOpMaat (KOM), vanaf 25k eur, vorm: leningen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
CrowdAboutNow (CAN), food, horeca, retail. Vorm: leningen
Kickstarter, daar is een ander topic voor
Horecacrowdfunding geeft leningen uit aan horeca van 30k tot 250k
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
Collin Crowdfund, leningen tussen de 50k en 2.5mil, met crowdfundcoach voor bedrijven
Doorgaan.nl, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
The Dutch Deal, regionaal platform (Z-O Brabant)
Lendahand, investeer in opkomende economieën met rentepercentages tussen 3-4%

Val niet buiten de boot!
Er zijn momenteel (2015) meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar en kapitaalopmaat bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" (voor mails van geldvoorelkaar of kapitaalopmaat) naar subscribe apenstaart cfmailserver punt nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" naar unsubscribe@cfmailserver.nl . Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Mislukte projecten:
SPOILER
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_152301398
BeterZitten, de nieuwe van Collin, https://www.collincrowdfund.nl/
zat ook weer heel snel vol.
Pecunia non olet
  dinsdag 5 mei 2015 @ 18:01:38 #3
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_152303698
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 16:39 schreef obligataire het volgende:
BeterZitten, de nieuwe van Collin, https://www.collincrowdfund.nl/
zat ook weer heel snel vol.
Dit doet me allemaal een beetje denken aan de top van de huizenmarkt. Wat er ook aangeboden werd, al was het een kippenschuur, de kopers stonden in rijen voor de deur. Goed nadenken over de aankoopbeslissing kon niet, want de volgende gegadigde stond al weer in de nek te hijgen en bood ongezien boven de vraagprijs. De geschiedenis lijkt zich te herhalen, maar nu in een andere markt.
  woensdag 6 mei 2015 @ 08:06:13 #4
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_152321181
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 18:01 schreef InVestEerder het volgende:

[..]

Dit doet me allemaal een beetje denken aan de top van de huizenmarkt. Wat er ook aangeboden werd, al was het een kippenschuur, de kopers stonden in rijen voor de deur. Goed nadenken over de aankoopbeslissing kon niet, want de volgende gegadigde stond al weer in de nek te hijgen en bood ongezien boven de vraagprijs. De geschiedenis lijkt zich te herhalen, maar nu in een andere markt.
Crowdbubbel in de maak :)
pi_152323165
hallo. Lees al even mee en heb pas voor het eerst geld gestort naar geldvoorelkaar voor project grooss offshore. Hoelang duurt het voordat zo een project echt gaat lopen en geld op gaat brengen?
pi_152323295
https://www.geldvoorelkaa(...)project.aspx?id=9905

Nieuwe GvE

5/B/60mnd 8%

Met deze ratings voor mij zonder te lezen eigenlijk al een pas.
pi_152323462
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 09:58 schreef Coritchando het volgende:
hallo. Lees al even mee en heb pas voor het eerst geld gestort naar geldvoorelkaar voor project grooss offshore. Hoelang duurt het voordat zo een project echt gaat lopen en geld op gaat brengen?
Op zo'n soort vraag is hier al eerder antwoord gegeven: varieert van een paar dagen tot 4 weken, gemiddeld. Soms nog langer.

Kortom, daar is niet veel zinnigs over te zeggen.
pi_152323529
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 10:04 schreef MSR het volgende:
Die ratings zijn jammer inderdaad, want verder ziet het er best leuk uit. :)
pi_152323592
quote:
Eens, zolang het mij nog niet duidelijk is wat de hoofdelijke aansprakelijkheid inhoudt (of liever gezegd oplevert) zal ik extra kritisch zijn naar dergelijke projecten.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_152323623
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2015 10:13 schreef k_man het volgende:

[..]

Die incentives zijn een _O_ waard, dat heeft hij goed begrepen.
pi_152323628
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 10:11 schreef MSR het volgende:

[..]

Op zo'n soort vraag is hier al eerder antwoord gegeven: varieert van een paar dagen tot 4 weken, gemiddeld. Soms nog langer.

Kortom, daar is niet veel zinnigs over te zeggen.
ok dank je wel
pi_152323634
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2015 10:13 schreef k_man het volgende:

[..]

Hmm, daar ben ik het niet echt mee eens. Er zijn cijfers van de omzet voor twee jaar, hoe zit het daarvoor? Resultaat over die twee jaren mis ik ook om een goede inschatting te kunnen maken. De man staat alleen dus dat geeft ook nog een extra risico.

Het gevraagde bedrag is niet te hoog, dat geef ik toe ;)
pi_152325842
nog niets gehoord van GvE mbt dubbele betalingen, ook lekker weer.......
pi_152326214
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 11:39 schreef Underdoggy het volgende:
nog niets gehoord van GvE mbt dubbele betalingen, ook lekker weer.......
We zijn een halve werkdag verder. Geef ze ook even de tijd om het uit te zoeken :{

quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 10:16 schreef MSR het volgende:

[..]

Hmm, daar ben ik het niet echt mee eens. Er zijn cijfers van de omzet voor twee jaar, hoe zit het daarvoor? Resultaat over die twee jaren mis ik ook om een goede inschatting te kunnen maken. De man staat alleen dus dat geeft ook nog een extra risico.

Het gevraagde bedrag is niet te hoog, dat geef ik toe ;)
Het bestaat ook pas sinds 2011.
pi_152326500
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 09:58 schreef Coritchando het volgende:
Allereerst welkom!
Het is denk ik handig om de info van afgelopen maanden hier op dit forum terug te lezen. Het zal veel van je vragen voor nu en in de toekomst beantwoorden.
pi_152327608
al 2 nieuwe vandaag op Collin, gister ook al 1. Ze gaan hard daar.

De eerste (100k) is al vol (uiteraard).

Nu 1 van 500k. Das een forse, is zien hoe snel die gaat. 7,5% 36mnd 'laag' risico
pi_152327649
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 12:50 schreef NB1908 het volgende:
al 2 nieuwe vandaag op Collin, gister ook al 1. Ze gaan hard daar.

De eerste (100k) is al vol (uiteraard).

Nu 1 van 500k. Das een forse, is zien hoe snel die gaat. 7,5% 36mnd 'laag' risico
Ik heb die laatste mee gepakt. Eerste project bij Colin voor mij
pi_152328003
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 12:51 schreef Goesten het volgende:

[..]

Ik heb die laatste mee gepakt. Eerste project bij Colin voor mij
Zit er ook aan te denken om maar alvast 10/20 projecten op Collin mee te pakken om aan de loyaliteitskorting te werken.
pi_152328458
quote:
99s.gif Op woensdag 6 mei 2015 13:03 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Zit er ook aan te denken om maar alvast 10/20 projecten op Collin mee te pakken om aan de loyaliteitskorting te werken.
Die zie ik mezelf nog niet snel halen bij Collin. 10*500 = 5000 euro investeren voordat je de eerste korting haalt.
pi_152328509
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 13:17 schreef Goesten het volgende:

[..]

Die zie ik mezelf nog niet snel halen bij Collin. 10*500 = 5000 euro investeren voordat je de eerste korting haalt.
Ja dat was ik alweer vergeten.

Dat zijn nog geen bedragen waarmee ik wil gaan crowdfunden :X
pi_152328784
wat zijn de zekerheden/borgstellingen bij die aanvraag bij Collin? Ik zie ze niet of lees ik verkeerd?
pi_152329427
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 13:27 schreef Camogli het volgende:
wat zijn de zekerheden/borgstellingen bij die aanvraag bij Collin? Ik zie ze niet of lees ik verkeerd?
Vooropgesteld dat ik nog helemaal geen ervaring heb met Collin maar ik denk dat het zo is dat als er geen zekerheden of borgstellingen genoemd worden ze er ook niet zijn.
Doet Collin standaard aan hoofdelijke aansprakelijkheid? Ik kan er zo snel niets over vinden maar heb nog niet uitgebreid gekeken.
pi_152329730
quote:
14s.gif Op woensdag 6 mei 2015 13:45 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Vooropgesteld dat ik nog helemaal geen ervaring heb met Collin maar ik denk dat het zo is dat als er geen zekerheden of borgstellingen genoemd worden ze er ook niet zijn.
Doet Collin standaard aan hoofdelijke aansprakelijkheid? Ik kan er zo snel niets over vinden maar heb nog niet uitgebreid gekeken.
Collin doet niet standaard aan hoofdelijke aansprakelijkheid. De enigste "zekerheden" zijn:

Triple M B.V. en FreelanceFactoring.com B.V. zijn beide debiteur voor deze leningaanvraag. Daarnaast wordt ter handhaving van de solvabiliteit een non-onttrekkingsverklaring overeengekomen. Deze houdt in dat er geen onttrekkingen aan het vermogen van FreelanceFactoring.com B.V. zullen plaatsvinden, zolang de solvabiliteit (werkelijk eigen vermogen ten opzichte van het balanstotaal conform berekening Collin Crowdfund) 15% of lager is.
pi_152329873
snapt iemand dit
quote:
De eerste tranche wordt aangeboden met een leenbedrag groot ¤ 500.000,-, maar met een variabel deel tussen de ¤ 250.000,- en ¤ 500.000,-. Collin Crowdfund kan naargelang de interesse vanuit de investeerders op een bepaald moment tijdens de openstellingsperiode van 1 maand de leningaanvraag tussentijds sluiten
Een variaben deel tussen de 250k en 500k? Bedoelen ze niet een variabel deel tussen de 0 en 250k?
pi_152330041
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 13:58 schreef Underdoggy het volgende:
snapt iemand dit

[..]

Een variaben deel tussen de 250k en 500k? Bedoelen ze niet een variabel deel tussen de 0 en 250k?
Op het moment dat ze niet meer dan 333k ophalen nemen ze daar ook genoegen mee
pi_152330057
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 13:58 schreef Underdoggy het volgende:
snapt iemand dit

[..]

Blijkbaar willen ze 250k minstens ophalen tot een max van 500k met alles boven 250k mooi meegenomen.
pi_152331375
Aahhh, Project9026 Dutch Dragon Fireworks heeft het niet gehaald...

quote:
238 investeerders (goed voor 52,36% van het kredietbedrag) hebben aangegeven zich terug te trekken uit het project. Hier zijn voor de desbetreffende investeerders geen kosten aan verbonden.
Kan iemand mij vertellen waarom hier kosten aan verbonden zou zijn?
pi_152331439
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 14:42 schreef PvN1 het volgende:

[..]

Uit jouw quote maak ik op dat er juist géén kosten aan verbonden zijn... (normaliter kan je niet zomaar na toezegging je terugtrekken uit een project en er zouden dan wel kosten aan verbonden kunnen zijn)
pi_152331698
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 14:44 schreef Graankorrel het volgende:

[..]

Uit jouw quote maak ik op dat er juist géén kosten aan verbonden zijn... (normaliter kan je niet zomaar na toezegging je terugtrekken uit een project en er zouden dan wel kosten aan verbonden kunnen zijn)
Ik vind hun opmerking merkwaardig aangezien ze bij het eerdere keuze moment niet verteld hebben of het kosten tot gevolg had. Nu presenteren ze ons als of het een coulance van GVE is.

PS, zou zijn, betekend nu niet.
pi_152331790
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 14:52 schreef PvN1 het volgende:
Ik vind hun opmerking merkwaardig aangezien ze bij het eerdere keuze moment niet verteld hebben of het kosten tot gevolg had. Nu presenteren ze ons als of het een coulance van GVE is.
De herziening en de mogelijkheid tot terugtrekking zonder kosten is toch ook een coulance van GVE :?
pi_152332750
quote:
99s.gif Op woensdag 6 mei 2015 14:55 schreef CaLeX het volgende:
De herziening en de mogelijkheid tot terugtrekking zonder kosten is toch ook een coulance van GVE
Als de voorwaarden wijzigen mag je je volgens mij altijd `kosteloos` terug trekken. Of GVE hier nu mee eens is of niet. Dus in zo verre is het geen coulance.

Maar wel een nutteloze discussie aangezien ze melden dat er geen kosten aan verbonden zijn. Of je het nu ziet als coulance of gewoon als melding is net hoe je het leest.
pi_152332847
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2015 12:09 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Allereerst welkom!
Het is denk ik handig om de info van afgelopen maanden hier op dit forum terug te lezen. Het zal veel van je vragen voor nu en in de toekomst beantwoorden.
dank u wel, ik ben druk bezig maar het is heel veel.
pi_152333418
Heb ook mijn eerste project op collin meegepakt, eens kijken hoe het daar gaat. Ze lijken me wel het meest professionneel op dit moment. Krijg steeds minder vertrouwen in gve, de meeste projecten zijn 5 of 5s en we weten dat deze niet zonder gevaar zijn.
pi_152333631
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 14:42 schreef PvN1 het volgende:

[..]

Eerder gezegd door een andere FOK!ker. Ik geloof iets over dat de ze niet voldeden aan de algemene voorwaarden. Daarom waren zij genoodzaakt om te vragen of de investering door zou gaan en dat men kosteloos zich kon terugtrekken.
... geloof ik.

Ik vind het jammer voor ze.
pi_152334165
Ik lees eigenlijk al een hele tijd mee, puur uit interesse. Ik ben zojuist met 2 projecten begonnen:

Via Symbid --> Firm 2 Find App
Via KoM --> Scheepvaart onderneming Admiraal.

De 1e is nog niet volgeschreven. De 2e was heel snel volgeschreven. Kan iemand mij vertellen wanneer je hiervan de eerste betalingen gaat krijgen?
pi_152334369
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 15:54 schreef peter070 het volgende:
Kan iemand mij vertellen wanneer je hiervan de eerste betalingen gaat krijgen?
Op zijn vroegst omstreeks 8 juni, anders een maand later.
pi_152334499
quote:
14s.gif Op woensdag 6 mei 2015 16:00 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Op zijn vroegst omstreeks 8 juni, anders een maand later.
Top, dank voor de snelle reactie!
pi_152335355
Nieuwe GvE : vinyl *O*

Of het inhoudelijk ok is moet ik nog bekijken
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_152335415
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 15:20 schreef Goesten het volgende:

[..]

Als de voorwaarden wijzigen mag je je volgens mij altijd `kosteloos` terug trekken. Of GVE hier nu mee eens is of niet. Dus in zo verre is het geen coulance.

Maar wel een nutteloze discussie aangezien ze melden dat er geen kosten aan verbonden zijn. Of je het nu ziet als coulance of gewoon als melding is net hoe je het leest.
Helemaal mee eens.

Af en toe heb ik wel het idee dat er erg makkelijk op GVE gebasht wordt hier. Al het (mogelijk) negatieve wordt uitvergroot.
pi_152335421
Een nieuwe op GvE:
verkoop vinyl LPs en Singles
Naam: Diggers Recordstore
Leendoel: Financiering werkkapitaal
Bedrag: 45.000 euro
Rente: 7,0%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 4
Graydon rating: BBB

Vinyl verkoop inderdaad weer steeds beter. Wel een grappig project, redelijke rating maar rente eigenlijk iets te laag.
pi_152335455
Jammer van Collin, leek me ook wel aardig om eens op proef in te stappen, maar ik vind 500 euro toch wel wat veel. Het is voor mij speelgeld, en dan heb ik niet 'zomaar' 500 euro over. Die spreid ik dan liever over twee of drie projecten bij GvE/KoM.
Schip ahoy!
pi_152335468
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 16:28 schreef komrad het volgende:
Nieuwe GvE : vinyl *O*

Of het inhoudelijk ok is moet ik nog bekijken
Eindelijk weer iets beter dan een 5. Veel ervaring en de markt van vinyl is volgens mij weer in opkomst.
pi_152335488
Omzet irt aantal fte is ook raar
pi_152335523
quote:
99s.gif Op woensdag 6 mei 2015 16:29 schreef CaLeX het volgende:
Af en toe heb ik wel het idee dat er erg makkelijk op GVE gebasht wordt hier. Al het (mogelijk) negatieve wordt uitvergroot.
Mee eens.
Het lijkt soms wel zoeken om te zeiken maar soms ook wel weer terecht......
pi_152335891
quote:
14s.gif Op woensdag 6 mei 2015 16:29 schreef Horsemen het volgende:
Een nieuwe op GvE:
verkoop vinyl LPs en Singles
Naam: Diggers Recordstore
Leendoel: Financiering werkkapitaal
Bedrag: 45.000 euro
Rente: 7,0%
Classificatie: 4
Graydon rating: BBB

Vinyl verkoop inderdaad weer steeds beter. Wel een grappig project, redelijke rating maar rente eigenlijk iets te laag.
Hmmm, dat is op zich geen slecht project. Ik denk er nog even over na.
pi_152335974
Ik pak hem mee, nog >5 euro aan terugbetalingen voor ik weer 100 kan herinvesteren.

Genoeg gunfactor aanwezig om dat in dit project te steken.
pi_152336202
quote:
99s.gif Op woensdag 6 mei 2015 16:43 schreef CaLeX het volgende:
Ik pak hem mee, nog >5 euro aan terugbetalingen voor ik weer 100 kan herinvesteren.

Genoeg gunfactor aanwezig om dat in dit project te steken.
ik pak hem ook mee vanwege de gunfactor voor een klein bedrag. Hoe zie jij de omzet irt het aantal fte? Zie ik het verkeerd of is hier iets vreemd in de cijfers ?
pi_152336362
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2015 16:48 schreef komrad het volgende:

[..]

ik pak hem ook mee vanwege de gunfactor voor een klein bedrag. Hoe zie jij de omzet irt het aantal fte? Zie ik het verkeerd of is hier iets vreemd in de cijfers ?
67000 ex omzet bij 2,5fte lijkt mij ook wat raar ja. Dan blijft er niets meer over zou je zeggen.
pi_152336466
uit de pitch:
Het liquide deel van het privé vermogen in box 3 overtreft de aanstaande lening bij Geldvoorelkaar ruimschoots, waarmee de persoonlijke borgstelling ook een harde zekerheid is.

en dan rating 4/BBB

HOE KAN DAT NOU????
pi_152336491
dat had een 1/AAA moeten zijn
pi_152336515
Heel simpel, het liquide deel is prive, niet zakelijk
pi_152336559
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 16:54 schreef bleyenburg het volgende:
uit de pitch:
Het liquide deel van het privé vermogen in box 3 overtreft de aanstaande lening bij Geldvoorelkaar ruimschoots, waarmee de persoonlijke borgstelling ook een harde zekerheid is.

en dan rating 4/BBB

HOE KAN DAT NOU????
Dat vroeg ik mij ook al af trouwens. Ik denk dat het verschil zakelijk/prive is, of kan dat niet als het een eenmanszaak is?
pi_152336582
en de hoofdelijke aansprakelijkheid dan????
pi_152336620
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 16:57 schreef bleyenburg het volgende:
en de hoofdelijke aansprakelijkheid dan????
Dat is de persoonlijke borgstelling
pi_152336644
Daarnaast, waarom loopt dat project dan niet als een trein vol? Als hij in prive meer dan genoeg borg staat is dat een solide project, lijkt me zo.
pi_152336666
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2015 16:48 schreef komrad het volgende:

[..]

Niet helemaal kloppend, maar ik denk ook niet dat dit de enige inkomsten zijn in het gezin.
pi_152336673
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 16:59 schreef MSR het volgende:
Daarnaast, waarom loopt dat project dan niet als een trein vol? Als hij in prive meer dan genoeg borg staat is dat een solide project, lijkt me zo.
Hij kan het prive geld natuurlijk gewoon opmaken. Dan heb je nog niets. "Kan"..........
pi_152336693
quote:
Omdat iedereen wat meer sceptisch met inleggen is geworden?
pi_152336713
Ik pak hem mee
pi_152336722
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 16:51 schreef MSR het volgende:

[..]

67000 ex omzet bij 2,5fte lijkt mij ook wat raar ja. Dan blijft er niets meer over zou je zeggen.
Ik snapte er ook niets van. Je zou bijna denken dat overal een nulletje mist, vooral omdat er natuurlijk ook nog in- en verkoop moet zijn. En andere bedrijfskosten.

quote:
uit de pitch:

en dan rating 4/BBB

HOE KAN DAT NOU????
Ik weet niet zoveel van belastingen enzo, maar is het dan niet aantrekkelijker om het privévermogen uit te lenen aan het bedrijf? Scheelt vermogensrendementheffing en de hoofdelijke aansprakelijkheid blijft.
Schip ahoy!
pi_152336725
quote:
uit de pitch:

en dan rating 4/BBB

HOE KAN DAT NOU????
Dat kan omdat de rating afhankelijk is van de cashflow die gegenereerd wordt. Dit heeft dus niet te maken met de gestelde zekerheden.

Een 4 betekend dat de annuïteit van de lening maximaal 85% van de vrije cashflow uit bedrijfsactiviteiten bedraagt.
pi_152336814
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 17:01 schreef NB1908 het volgende:

[..]

Dat kan omdat de rating afhankelijk is van de cashflow die gegenereerd wordt. Dit heeft dus niet te maken met de gestelde zekerheden.

Een 4 betekend dat de annuïteit van de lening maximaal 85% van de vrije cashflow uit bedrijfsactiviteiten bedraagt.
^O^
pi_152336957
Ik pak de vinylstore toch niet mee, naar mijn idee klopt het niet helemaal, vooral wat betreft de omzet irt de 2,5 fte.
pi_152337091
Plus dat die toko nu verplaatst naar net buiten het centrum. Zal in huurlasten per m² vast schelen, maar wat betekent het voor de 'spontane inloop'?
Schip ahoy!
pi_152337239
quote:
Je hoeft niet 10 keer te investeren. Een keer 15.000 is ook goed voor de korting. _O-
pi_152337265
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 17:13 schreef Piet__Piraat het volgende:
Plus dat die toko nu verplaatst naar net buiten het centrum. Zal in huurlasten per m² vast schelen, maar wat betekent het voor de 'spontane inloop'?
Lijkt mij een markt waar de spontane inloop minimaal is.

Voor een goede bierspeciaalzaak rij ik ook kilometers om ipv de lokale super/G&G in te duiken. En mensen die niet van bier houden zie je daar niet. In mijn ogen is dit eenzelfde soort markt.
pi_152337409
quote:
99s.gif Op woensdag 6 mei 2015 17:18 schreef CaLeX het volgende:
Lijkt mij een markt waar de spontane inloop minimaal is.

Precies wat ik ook denk.
pi_152337725
Mja, grotendeels wel. Maar toch zal de spontane inloop van dagjesmensen ook nog wel wat opleveren denk ik.

Al heb je met die bierspeciaalzaak ook wel gelijk. Daar kan ik prima 100km voor rijden zodat ik voldoende keus heb.
Schip ahoy!
pi_152342572
quote:
Dat valt me ook op! Ook andere projecten (Dimarco, ondanks de 9% en Jongen BV) lopen minder hard. Misschien door het aanbod bij KoM enzo? Je zou toch denken dat er deze maand (mei) extra geld in de markt beschikbaar komt :)

Maar ontopic, klein bedragje in de Lp's.
pi_152343530
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 14:03 schreef MSR het volgende:

[..]

Blijkbaar willen ze 250k minstens ophalen tot een max van 500k met alles boven 250k mooi meegenomen.
Nu al ruim 350K binnen voor FreelanceFactoring. Mijn 6e project alweer bij Collin (al is mijn bijdrage bescheiden :)

Mooi die concurrentie door KoM en Collin. Keuze nu uit 3 goede platforms, en daar de krenten uit de pap halen.
Pecunia non olet
pi_152350317
quote:
Inmiddels is hij vol.
  woensdag 6 mei 2015 @ 23:26:05 #72
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_152352898
quote:
Momenteel wordt er een verbeterde versie van het Collin Crowdfund platform online geplaatst. Over enkele minuten zal het platform weer beschikbaar zijn voor gebruik. Excuses voor het ongemak!
pi_152355775
quote:
https://www.geldvoorelkaa(...)project.aspx?id=9905

Nieuwe GvE

5/B/60mnd 8%

Ben ikde enige die, zeker bij een eenmanszaak, ook verwacht dat er wat informatie wordt verstrekt over de persoon die de eenmanzaak vormt? En dan bedoel ik iets meer info dan het standaard lijstje wat al bovenin staat met leeftijd, gezinssituatie en opleiding. Als ik zie dat er geld gevraagd wordt voor een eenmanszaak, en er wordt niet eens het minimale als een naam vermeld, dan haak ik meestal al af.
pi_152358257
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 20:30 schreef obligataire het volgende:

[..]

Nu al ruim 350K binnen voor FreelanceFactoring. Mijn 6e project alweer bij Collin (al is mijn bijdrage bescheiden :)

Mooi die concurrentie door KoM en Collin. Keuze nu uit 3 goede platforms, en daar de krenten uit de pap halen.
Dat is zeker waar, al vind ik de fee bij collin wel aan de hoge kant en vooral het hoge instapbedrag bij collin heeft me vooralsnog tegengehouden daar te investeren. Ik wil momenteel gewoon genoeg kunnen spreiden en dat lukt bij 500,- minimum niet goed helaas.
pi_152358982
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 08:35 schreef MSR het volgende:

[..]

Dat is zeker waar, al vind ik de fee bij collin wel aan de hoge kant en vooral het hoge instapbedrag bij collin heeft me vooralsnog tegengehouden daar te investeren. Ik wil momenteel gewoon genoeg kunnen spreiden en dat lukt bij 500,- minimum niet goed helaas.
Wat mij betreft is ook de fee wat te hoog. Dat het over de looptijd is uitgesmeerd is wel een goede zaak, ook voor de continuïteit van het platform denk ik. Dat minimale inleg bedrag heb ik geen moeite mee maar waar ik wel moeite mee heb is dat er geen standaard hoofdelijke aansprakelijkheid is. De meeste projecten hebben nu geen enkel borgstelling. Ik begrijp ook wel dat het niet zalig makend is maar het geeft voor mij wel het commitment van de lener aan.
pi_152359100
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2015 09:24 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Wat mij betreft is ook de fee wat te hoog. Dat het over de looptijd is uitgesmeerd is wel een goede zaak, ook voor de continuïteit van het platform denk ik. Dat minimale inleg bedrag heb ik geen moeite mee maar waar ik wel moeite mee heb is dat er geen standaard hoofdelijke aansprakelijkheid is. De meeste projecten hebben nu geen enkel borgstelling. Ik begrijp ook wel dat het niet zalig makend is maar het geeft voor mij wel het commitment van de lener aan.
Eens. Zonder hoofdelijke aansprakelijkheid van de aandeelhouders blijf je het risico lopen dat de aandeelhouders het geld van de bv aan zichzelf uitkeren in de vorm van dividend. Een non-onttrekingsverklaring tot 15% solvabiliteit zoals bij het factoring project heeft geen enkele waarde. 15% solvabiliteit zie je bij liquidatie in de praktijk niks van terug
pi_152359269
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2015 09:24 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Juist, dat ben ik inderdaad weer helemaal vergeten. De hoofdelijke aansprakelijkheid, daar ben ik het helemaal met je eens.
pi_152359804
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 08:35 schreef MSR het volgende:

[..]

Over het verminderen van risico door spreiding bestaan uiteenlopende gedachten. Persoonlijk vind ik het spreiden door veel kleine bedragen uit te zetten niet zaligmakend.

Stel je belegt in:
10 zorgvuldig geselecteerde projecten met de hoogste rating van elk 500 euro.
Alternatief 50 projecten van 100 euro, met onvermijdelijk veel kwalitatief mindere projecten maar met een hogere rentevoet.

Mijn gevoel zegt me dat je dan toch beter voor het eerste kunt kiezen, al zal de impact van het omvallen van één van die 10 groot zijn. Dat omvallen zal overigens bij die veilige projecten niet gauw in de eerste 3-4 jaren gebeuren lijkt me, dus de schade valt dan ook wel weer mee.

Hoe dan ook is de juiste selectie doorslaggevend, waarbij de gegeven info heel belangrijk is. En je moet er ergens ook wel op kunnen vertrouwen dat het platform vooraf een goede screening heeft gedaan. Bij Collin met name heb ik dat gevoel vrij sterk. Bij GvE bijvoorbeeld vind ik het minder dat ze in de pitch de ongewijzigde tekst van de ondernemer overnemen met de nodige fouten daarin.

[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 07-05-2015 10:16:38 ]
Pecunia non olet
pi_152360030
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 10:06 schreef obligataire het volgende:

[..]

Dat omvallen zal overigens bij die veilige projecten niet gauw in de eerste 3-4 jaren gebeuren lijkt me, dus de schade valt dan ook wel weer mee.
Dat is wel een flinke aanname die je daar maakt hoor.

quote:
Hoe dan ook is de juiste selectie doorslaggevend, waarbij de gegeven info heel belangrijk is.
Eens.

Vergeet je niet dat je je geld ook nog op andere manieren dan crowdfunding kunt inzetten om rendement te halen? Voorts moet ik toegeven dat ik nog niet zo thuis ben in Collin, dus misschien ben ik momenteel wat te kritisch.
pi_152360140
quote:
Bij GvE bijvoorbeeld vind ik het minder dat ze in de pitch de ongewijzigde tekst van de ondernemer overnemen met de nodige fouten daarin.
Dat ben ik met je eens!
pi_152361265
quote:
Stel je belegt in:
10 zorgvuldig geselecteerde projecten met de hoogste rating van elk 500 euro.
Alternatief 50 projecten van 100 euro, met onvermijdelijk veel kwalitatief mindere projecten maar met een hogere rentevoet.
Dat is nogal een aanname. Waarschijnlijk zal degene die er voor kiest om 50 x 100 euro te investeren niet op het startmoment 5.000 euro ter beschikking hebben gehad voor crowdfundingprojecten. Bovendien: als de investeerder de tijd neemt, dan kan hij wellicht ook zorgvuldig 50 projecten selecteren. Jouw voorbeeld illustreert m.i. vooral dat selecteren belangrijk is. Dat ben ik met je eens, maar spreiding is dat ook. Het minimuminvesterignsbedrag bij Collin ligt hoger dan het hoogste bedrag dat ik tot nu toe elders heb geïnvesteerd.

Wat mij verder tot nu toe tegenhoudt bij Collin is de Collin Rekening courant. Geld overboeken is (nog?) gratis, maar het maakt het wel iets lastiger om geld dat je terugkrijgt van platform X bij platform Y uit te zetten.
pi_152361782
Ik ben vermoedelijk erg voorbarig maar het is mij opgevallen dat bij de maandelijkse betaling van KoM de betaling van Special trees er niet bij zit. Nou kan dat makkelijk nog komen maar ik dacht dat KoM in principe alle betaling eens per maand de deur uit doet of hebben jullie een andere ervaring?
pi_152361807
quote:
14s.gif Op donderdag 7 mei 2015 11:21 schreef Horsemen het volgende:
Ik ben vermoedelijk erg voorbarig maar het is mij opgevallen dat bij de maandelijkse betaling van KoM de betaling van Special trees er niet bij zit. Nou kan dat makkelijk nog komen maar ik dacht dat KoM in principe alle betaling eens per maand de deur uit doet of hebben jullie een andere ervaring?
Geen paniek, heb al vaker gehad dat ik een of meerdere betalingen 1 of 2 dagen later kreeg
pi_152361864
Ik mis ook twee betalingen van KoM. Hopelijk morgen wel binnen
pi_152361894
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 11:22 schreef Goesten het volgende:

[..]

Geen paniek, heb al vaker gehad dat ik een of meerdere betalingen 1 of 2 dagen later kreeg
Wie heeft er paniek? Dat lees ik nergens.... Ik vraag alleen iets. Bedankt voor de reactie, dan weet ik dat. Ik heb er pas 7 bij KoM, dus nog niet zoveel ervaring maar tot op heden kwamen de betaling op de zelfde dag vandaar mijn vraag.
pi_152362078
quote:
14s.gif Op donderdag 7 mei 2015 11:25 schreef Horsemen het volgende:
Wie heeft er paniek? Dat lees ik nergens.... Ik vraag alleen iets. Bedankt voor de reactie, dan weet ik dat. Ik heb er pas 7 bij KoM, dus nog niet zoveel ervaring maar tot op heden kwamen de betaling op de zelfde dag vandaar mijn vraag.
Bij wijze van spreken, wist niet dat je boos werd :P

Ik mis nu ook nog special trees en Faja Lobi. De voorgaande keren kreeg ik binnen een dag een mailtje waarom het vertraagd was, en dag daarna was het binnen
pi_152362335
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 11:32 schreef Goesten het volgende:

[..]

Bij wijze van spreken, wist niet dat je boos werd :P

Ik mis nu ook nog special trees en Faja Lobi. De voorgaande keren kreeg ik binnen een dag een mailtje waarom het vertraagd was, en dag daarna was het binnen
Ik ben niet boos hoor maar ook niet in paniek *)
Ik mis inderdaad ook nog Faja Lobi en Aurora Flowers maar die moeten beide de eerste aflossing doen en dat is vaak later, vandaar dat ik die niet genoemd heb. Special trees loopt al een aantal maanden en dat viel mij op. We wachten gewoon af, geduld is een schone zaak....
pi_152362347
Ik mis ook nog 3 betalingen op Kom. Hopelijk komen ze binnen 2-3 dagen.
pi_152362699
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 11:03 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Dat is nogal een aanname. Waarschijnlijk zal degene die er voor kiest om 50 x 100 euro te investeren niet op het startmoment 5.000 euro ter beschikking hebben gehad voor crowdfundingprojecten. Bovendien: als de investeerder de tijd neemt, dan kan hij wellicht ook zorgvuldig 50 projecten selecteren. Jouw voorbeeld illustreert m.i. vooral dat selecteren belangrijk is. Dat ben ik met je eens, maar spreiding is dat ook. Het minimuminvesterignsbedrag bij Collin ligt hoger dan het hoogste bedrag dat ik tot nu toe elders heb geïnvesteerd.
Precies wat ik hier ook heb, 500 is >10% van mijn huidige investeringen. Met een eventueel koophuis op komst heb ik niet veel zin om veel meer erin te steken nu.

Dus dan blijven we voorlopig maar op dezelfde voet en budget doorgaan.
  donderdag 7 mei 2015 @ 14:14:55 #90
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
  donderdag 7 mei 2015 @ 14:18:09 #91
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_152367942
quote:
Mooi verhaal wel. Echter 6% is bij een classificatie 5 in mijn optiek veel te laag. Voor 7,5-8% had ik er een kleine investering in gedaan. Nu laat ik het links liggen.
pi_152367997
6% idd... meh
జ్ఞ‌ా
pi_152368295
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 14:18 schreef Coelho het volgende:

[..]

Mooi verhaal wel. Echter 6% is bij een classificatie 5 in mijn optiek veel te laag. Voor 7,5-8% had ik er een kleine investering in gedaan. Nu laat ik het links liggen.
Eens, zeker na een slecht jaar (2014 = verlies) ben ik wat huiverig voor dit soort projecten.
pi_152368465
quote:
Een 5 in combinatie met 6% is echt niet goed, ook al zijn de rest van de ratings niet slecht. De succesvolle verkoop en teelt van fruit is natuurlijk altijd afhankelijk van een hoop factoren maar dat is wel te overzien denk ik. Blijft over 6% bij een 5. Als ze er nu een leuke incentive bij hadden gedaan had ik er nog wel over nagedacht maar nu haak ik af.
pi_152369799
Ik was nog even benieuwd naar het project van Paul Nicolaye Vaals-Holland. Het ging daar om strooizout. Vorig jaar hebben we natuurlijk nauwelijks kou gehad in de winter, daardoor kon hij dus wel een goede winter gebruiken. Hier in Nederland was het wederom een zachte winter dit jaar, maar hij geeft aan voornamelijk in (het koudere) Duitsland te zitten. Weet iemand hoe het afgelopen winter in ons buurland verlopen is qua strooiweer?

Overigens is deze vraag puur uit interesse. Alle betalingen komen gewoon netjes binnen en ik heb geen aanleiding om te verwachten dat dit straks niet meer zo zal zijn...
pi_152369911
Jammer van die 6% ...
pi_152370730
Die 6% suggereert dat er weinig risico zou zijn. Ik heb daar ernstige twijfels bij. De oogst kan mislukken, prijzen kunnen inzakken. In de landbouw kunnen heftige pieken en dalen elkaar afwisselen. Er komen vast betere projecten voorbij.
Pecunia non olet
pi_152370783
Ik houd mijn geld voorlopig ook nog even in mijn zakken.
pi_152371365
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 11:03 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Wat mij verder tot nu toe tegenhoudt bij Collin is de Collin Rekening courant. Geld overboeken is (nog?) gratis, maar het maakt het wel iets lastiger om geld dat je terugkrijgt van platform X bij platform Y uit te zetten.
Ik ga er inderdaad vanuit, dat het selecteren van 10 'triple A' projecten net zolang duurt, als dat het duurt om een portefeuille van 50 projecten van wisselend niveau te selecteren. Immers de triple A's zijn veel schaarser (en zitten gauw vol), dus ook dat vraagt niet direct een groot startkapitaal.

Die fruitteler bijvoorbeeld vind ik tamelijk risicovol en de rente laag met 6%. Stel je hebt 5 van dat kaliber, dan is het totale risico m.i. veel groter dan bijvoorbeeld die freelancefactoring met 7,5%, ook al moet je daar 500 euro ineens voor inleggen.
Pecunia non olet
pi_152371589
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 15:52 schreef obligataire het volgende:
Die fruitteler bijvoorbeeld vind ik tamelijk risicovol en de rente laag met 6%. Stel je hebt 5 van dat kaliber, dan is het totale risico m.i. veel groter dan bijvoorbeeld die freelancefactoring met 7,5%, ook al moet je daar 500 euro ineens voor inleggen
Waarom schat je het risico van de freelancefactoring zo laag in. Volgens mij is dat een veel gevaarlijkere markt als de fruitteelt.
pi_152371613
nieuw platform in de bouwsector, werkt via crowdaboutnow.
Looptijd slechts 9 maanden (6% op jaarbasis, kosten slechts 77 cent voor iDEAL).
Eerste hypotheek.

Lijkt mij vrij safe. Toch?
http://bouwaandeel.nl/projecten/wonen-in-een-stadsparadijs/
pi_152371850
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 15:58 schreef Goesten het volgende:

[..]

Waarom schat je het risico van de freelancefactoring zo laag in. Volgens mij is dat een veel gevaarlijkere markt als de fruitteelt.
Ik heb veel met land- en tuinbouw te maken gehad. Er zijn daar erg veel factoren waaronder het weer, ziekten, milieuwetgeving en wereldmarktprijzen, waar je als ondernemer weinig invloed op hebt.
Soms zijn de marktprijzen hoog en gaan de boeren daarna als wilden investeren in nóg meer schuren en stallen en bomen, en zul je net zien dat daarna de prijzen instorten. Bij de Rabobank weten ze daar alles van :(

Dan lijkt de factoring markt mij veel constanter. Maar vooral de cijfers die Collin presenteert zijn m.i. toch wel om te watertanden.;
Solvabiliteit
De solvabiliteit ligt, mede dankzij de eigen inbreng van de aandeelhouders, met 42% bij een balanstotaal van 1.7 miljoen (eind 2014) op een goed niveau.

Samenvattend:
Rentabiliteit: Goed
Solvabiliteit: Goed
Liquiditeit: Excellent
Overall: Goed
Pecunia non olet
pi_152371958
quote:

[..]

Dit schetst mooi het probleem wat ik toch zie in het selecteren van de projecten. Eens, als je veilige projecten kunt selecteren dan kun je daar goed veel geld in stoppen, maar dat is allemaal leuk in theorie. In de praktijk is het, mijns inziens, veel lastiger om de projecten met een echt laag risico te selecteren. Je moet daar vertrouwen op de selectie van het platform, deels in ieder geval. De hele branch is nog vrij jong en moet zich nog wat bewijzen. Hoe gaat het met de faillissementen en de hoofdelijk aansprakelijkheid bijvoorbeeld? Ik spreid daarom dus liever wat meer, er komen genoeg projecten langs om telkens wat in te stoppen, deels is dat ook de sport.
pi_152372075
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 16:04 schreef obligataire het volgende:

[..]

Samenvattend:
Rentabiliteit: Goed
Solvabiliteit: Goed
Liquiditeit: Excellent
Overall: Goed[/i]
Eens, daar zat ik toen ook van te kijken, dat zijn wel mooie cijfers. Toch heb ik hem niet meegenomen.
pi_152372106
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 15:58 schreef Camogli het volgende:
nieuw platform in de bouwsector, werkt via crowdaboutnow.
Looptijd slechts 9 maanden (6% op jaarbasis, kosten slechts 77 cent voor iDEAL).
Eerste hypotheek.

Lijkt mij vrij safe. Toch?
http://bouwaandeel.nl/projecten/wonen-in-een-stadsparadijs/
Of het safe is weet ik niet. Alleen wel hulde voor de site en dan vooral voor de informatie verschaffing _O_

Leenovereenkomst is vooraf in te zien. En dan nog een zeer uitgebreide memorendum. Daar kunnen de rest van de platformen nog een puntje aan zuigen
pi_152372308
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 16:10 schreef Goesten het volgende:

[..]

Of het safe is weet ik niet. Alleen wel hulde voor de site en dan vooral voor de informatie verschaffing _O_

Leenovereenkomst is vooraf in te zien. En dan nog een zeer uitgebreide memorendum. Daar kunnen de rest van de platformen nog een puntje aan zuigen
Ik lees dat er nog geen omgevingsvergunning is afgegeven. Daarin schuilt denk ik het voornaamste risico. Persoonlijk vind ik het heel weinig rendement t.o.v. het risico wat je loopt. Zonder omgevingsvergunning zal de grond weinig waarde hebben.
pi_152372793
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 16:15 schreef Justme7005 het volgende:
Ik lees dat er nog geen omgevingsvergunning is afgegeven. Daarin schuilt denk ik het voornaamste risico. Persoonlijk vind ik het heel weinig rendement t.o.v. het risico wat je loopt. Zonder omgevingsvergunning zal de grond weinig waarde hebben
Als je iets verder leest zie je dat de lening pas vrij wordt gegeven wanneer de bouwvergunning rond is. Dat risico loop je dan dus al niet meer.
Wel een risico is dat de woningen nog niet verkocht zijn.
pi_152372809
inderdaad is er nog geen omgevingsvergunning. En de score hoort bij een rente van ongeveer 8%.
Maar wat een prachtige informatie wordt hier gegeven. Een nieuwe standaard is gezet, wat mij betreft: zo helder en (voor zover ik kan beoordelen) betrouwbaar.
pi_152373392
De site ziet er hetzelfde uit als crowdaboutnow.

staat ook op de site zelf :')
pi_152373974
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 16:30 schreef Camogli het volgende:
inderdaad is er nog geen omgevingsvergunning. En de score hoort bij een rente van ongeveer 8%.
Maar wat een prachtige informatie wordt hier gegeven. Een nieuwe standaard is gezet, wat mij betreft: zo helder en (voor zover ik kan beoordelen) betrouwbaar.
ik schat in dat kortlopende financiering van een projectontwikkelaar met een eerste hypotheek en hoofdelijke aansprakelijkheid in de markt zo'n 6-6,5% doet mits het project goed in elkaar zit. Probleem is hier dat banken veel te veel in vastgoedfinancieringen zitten en dit in de regelgeving voor tier 1 vermogen van de bank als extreem risicovol gezien wordt. Daarom moeten de meeste banken dit soort financiering van de balans kwijt
pi_152374179
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2015 17:14 schreef komrad het volgende:
Op donderdag 7 mei 2015 16:30 schreef Camogli het volgende:
Wat maakt deze opportunity aantrekkelijker dan bijvoorbeeld een Rabocertificaat? De Rabo lijkt me een stuk minder risicovol. 8% had ik realistischer gevonden.
pi_152374303
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 17:23 schreef zoekie het volgende:

[..]

Wat maakt deze opportunity aantrekkelijker dan bijvoorbeeld een Rabocertificaat? De Rabo lijkt me een stuk minder risicovol. 8% had ik realistischer gevonden.
ik zeg toch helemaal niet dat je in moet stappen, zeg alleen iets over de markt voor dit soort financieringen. Het draait helemaal om de kwaliteit van het project. En die Rabo ledencertificaten zijn extreem achtergesteld en dus nogal risicovol terwijl je hier een hypotheekrecht hebt.
pi_152380382
quote:

[..]

Eens, je weet ook niet wat voor klanten die factoring heeft. Wat gebeurt er als zijn grootste 2 klanten vertrekken?
pi_152380530
KOM heeft trouwens de twee laatste projecten die deze maand nog betaald moesten worden bij mij ook overgemaakt
pi_152382169
Ik mis SpecialTree en Faja Lobi
pi_152382462
bij mij zijn Aurora en de ledverlichting nog niet gestart met betalen.
Suf hoor.
pi_152383763
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 21:15 schreef Camogli het volgende:
bij mij zijn Aurora en de ledverlichting nog niet gestart met betalen.
Suf hoor.
Ik heb Aurora toevallig vandaag ontvangen.
Schip ahoy!
pi_152383856
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 21:08 schreef bleyenburg het volgende:
Ik mis SpecialTree en Faja Lobi
Gek die hebben mij gewoon uitgekeerd
pi_152384176
Aurora, Faja Lobi en nog twee anderen, staan bij mij op status betaald 7/5, maar zijn nog niet binnen.
Pecunia non olet
pi_152384420
dan zal het te maken hebben met banken die niet binnen een dag iets kunnen overmaken.
Prutsers.
Blijft staan dat KoM te laat is want de betaaldatum was gister, 6 mei.
pi_152384772
Heel vreemd die verschillen en ik vraag mij af hoe dat kan. Het geld is bij KoM of binnen of niet toch? Hoe kunnen ze nu de een uitbetalen en de ander nog niet....
Bij staan op dit moment Faja Lobi, Aurora Flowers en special trees als " betaald: nee" en ook niets binnen.
pi_152385162
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 22:01 schreef Camogli het volgende:
dan zal het te maken hebben met banken die niet binnen een dag iets kunnen overmaken.
Prutsers.
Blijft staan dat KoM te laat is want de betaaldatum was gister, 6 mei.
Lijkt me ook ja, want hier geen probleem dus. Beide projecten van KoM gewoon ontvangen.
Schip ahoy!
pi_152385454
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 22:15 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Lijkt me ook ja, want hier geen probleem dus. Beide projecten van KoM gewoon ontvangen.
Ik heb nog 4 andere projecten bij KoM lopen die ik wel ontvangen heb. Kijk er is geen haast mee maar het is wel raar dat blijkbaar niet iedereen tegelijk krijgt uitbetaald en dat ligt in dit geval niet aan de banken.
pi_152387783
Je zou denken dat ieder project één maandelijkse betaalbatch zou moeten zijn, althans zo zou ik het doen. Maar blijkbaar betalen ze per investeerder een batch.
Pecunia non olet
pi_152387890
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 15:54 schreef peter070 het volgende:
Ik lees eigenlijk al een hele tijd mee, puur uit interesse. Ik ben zojuist met 2 projecten begonnen:

Via Symbid --> Firm 2 Find App
Via KoM --> Scheepvaart onderneming Admiraal.

De 1e is nog niet volgeschreven. De 2e was heel snel volgeschreven. Kan iemand mij vertellen wanneer je hiervan de eerste betalingen gaat krijgen?
Hier zit ik ook in met een klein bedrag. Heb niet zo zeer vertrouwen in de app maar des te meer in de personen achter de app.
pi_152388125
Even een korte update: Symbid begint in de 2e helft van mei met loan-based crowdfunding!

Hier de belangrijkste punten:
• Flexibele looptijd: tussen de 6 maanden en 7 jaar
• Annuïteiten lening met rente en terugbetaling op kwartaalbasis
• Geen persoonlijke aansprakelijkheid

Voorwaarden voor Loan Crowdfunding van Symbid
• Minstens 3 jaar historische financiële gegevens
• Prognose voor de komende 3 jaar
• Een duidelijk businessplan

Wat verder interessant is is dat je de prestaties van de bedrijven goed in de gaten kan houden (zie: https://www.symbid.nl/pages/monitoring). Ik vraag me nog af of dit in afgeslankte vorm is of gelijk aan de manier waarop je aandelen kan monitoren. Ze zeggen er niks over dus wellicht is het in gelijke vorm. Verder kunnen ondernemers hierdoor ook een combinatie van aandelen en lening uitzetten wat voor sommige ondernemers wellicht een pluspunt is. Zie verder: https://www.symbid.nl/pages/loan

Ben benieuwd hoe Symbid het er vanaf gaat brengen, wat denken jullie?
pi_152390103
de kosten bij symbid zijn me te hoog; ik houd het bij GvE (afbouw), KoM, Greencrowd, Lendahand en Collin.
pi_152390899
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 23:55 schreef Camogli het volgende:
de kosten bij symbid zijn me te hoog; ik houd het bij GvE (afbouw), KoM, Greencrowd, Lendahand en Collin.
Zijn inderdaad wel aan de hoge kant. Denk dat daardoor met name de kortlopende leningen op Symbid het niet zo goed gaan doen.
pi_152393703
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 22:08 schreef Horsemen het volgende:
Heel vreemd die verschillen en ik vraag mij af hoe dat kan. Het geld is bij KoM of binnen of niet toch? Hoe kunnen ze nu de een uitbetalen en de ander nog niet....
Bij staan op dit moment Faja Lobi, Aurora Flowers en special trees als " betaald: nee" en ook niets binnen.
Ze staan nu in mijn overzicht als betaald dus het zal vandaag ongetwijfeld binnen komen. Blijft apart.
pi_152394624
Alles betalingen van kom zijn binnen. Ben even naar de verschillen voor de lener aan het bekijken op de verschillende platforms KoM eenmalig 3,25%, GvE eenmalig 1,25% en daarna 0,95% per jaar : Collin 1,4-1,9% en daarna 0,6% per jaar. Alles los van dossierkosten. Betekent dit dat de grootste geldstroom van KoM moet komen van nieuwe projecten? En dat dit een grote(re) druk voor KoM geeft om projecten te laten doorgaan dan GvE of Collin? Denk dat GvE een grote druk heeft omdat ze (in)direct beursgenoteerd zijn en dus sterk moeten groeien. Welk platform heeft het beste model voor de lange termijn? de aflossingen duren vaak 5 jaar en dan moet het platform nog wel bestaan.
pi_152394661
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 08:31 schreef snoopy40 het volgende:
...
Welk platform heeft het beste model voor de lange termijn? de aflossingen duren vaak 5 jaar en dan moet het platform nog wel bestaan.
Bij veel van de platformen (alle?) heb je de overeenkomst met de partij waaraan je het geld leent. Mocht het platform verdwijnen, moet de partij aan wie het geld geleend is iedereen nog wel gewoon terugbetalen.
pi_152395097
Net eerste KoM uitbetaling binnen; wat ik dan weer een groot nadeel vind van KoM t.o.v. GvE is dat je bij kom nergens een uitbetalingsschema kunt vinden betreffende je projecten. Wanneer ze uitbetalen en dus ook vooral de uitsplitsing tussen aflossing en rente.

Waar kom dus de reputatie heeft om betere cijfers van projecten te laten zien schieten ze hier mijns inziens toch tekort.
pi_152395243
Ja dat klopt maar neem al deel aan meer dan 30 projecten en ben de portefeuille aan het opbouwen. Zie me niet idereen persoonlijk aan te schrijven voor 10 - 20 euro per maand. Heb trouwens het investeringsgedeelte niet vermeld maar alleen collin berekent een fee per jaar, de anderen niet en zijn daarmee dus behoorlijk afhankelijk van nieuwe projecten.
  vrijdag 8 mei 2015 @ 09:18:23 #134
404307 AmicusS
Vriend met een S erachter
pi_152395395
quote:
Alles betalingen van kom zijn binnen. Ben even naar de verschillen voor de lener aan het bekijken op de verschillende platforms KoM eenmalig 3,25%, GvE eenmalig 1,25% en daarna 0,95% per jaar : Collin 1,4-1,9% en daarna 0,6% per jaar. Alles los van dossierkosten. Betekent dit dat de grootste geldstroom van KoM moet komen van nieuwe projecten? En dat dit een grote(re) druk voor KoM geeft om projecten te laten doorgaan dan GvE of Collin? Denk dat GvE een grote druk heeft omdat ze (in)direct beursgenoteerd zijn en dus sterk moeten groeien. Welk platform heeft het beste model voor de lange termijn? de aflossingen duren vaak 5 jaar en dan moet het platform nog wel bestaan.
KOM is ook gewoon 0.9% toch?

Edit: laat maar, voor de lener heb je het over... :z

[ Bericht 6% gewijzigd door AmicusS op 08-05-2015 10:15:04 ]
  vrijdag 8 mei 2015 @ 09:26:38 #135
332574 µ
alt-m
pi_152395654
quote:
5/B/horeca :W
pi_152395914
De Rotonde is een absolute no-go.
Zelfs met 10% had ik er nog over moeten denken.
Maar 8% is echt te weinig met de achtergrond zoals gepresenteerd.
Zeker de voetnoot is interessant.
Goed gedaan door GvE de aanvullende info!
pi_152396124
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 09:40 schreef bleyenburg het volgende:
Absoluut! _O_
pi_152396185
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 09:40 schreef bleyenburg het volgende:
De Rotonde is een absolute no-go.
Zelfs met 10% had ik er nog over moeten denken.
Maar 8% is echt te weinig met de achtergrond zoals gepresenteerd.
ik blijf hier ook heel erg ver weg van
  vrijdag 8 mei 2015 @ 10:09:56 #140
423041 Goesten
Goesten
pi_152396552
quote:
GvE en KOM hebben hetzelfde verdienmodel. Bij Gve betaal je eenmalig: 1,25 + 0.95 pj. Bij 3 jaar bijvoorbeeld betaal je bij GvE eenmalig 4,1%.

Ze verdienen dus beide alleen bij nieuwe projecten
pi_152396590
De Rotonde gaat weer eens hard zeg, pfff.
  vrijdag 8 mei 2015 @ 10:13:42 #142
423041 Goesten
Goesten
pi_152396641
Ook een nieuwe bij Col. laagst mogelijke risicoscore
  vrijdag 8 mei 2015 @ 10:31:14 #143
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
  vrijdag 8 mei 2015 @ 10:34:12 #144
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_152397089
quote:
Ik blijf er ook weg van, maar mocht je wel eens in die omgeving eten dan is de incentive natuurlijk perfect om een kleine investering te verantwoorden. ¤100 erin en direct al ¤25 korting als incentive bovenop de 8% rente. Daarmee dam je eventuele risico's natuurlijk direct enorm in.
  vrijdag 8 mei 2015 @ 10:38:01 #145
332574 µ
alt-m
pi_152397177
GKK: 4/BB/8%: https://www.geldvoorelkaa(...)project.aspx?id=9488

quote:

Mede-eigenaar H. Kap heeft al twee succesvolle projecten lopen via zijn personal holding H. Kap Beheer BV: het gaat om de leningnummers 4394 en 5202. De 50 % aandelen in GKK Beheer BV houdt hij in privé. De heer J. Kloos heeft een loondienstfuctie en belegt nog in ander onroerend goed.

De risicoklasse van dit project is op 4 gesteld omdat inkomsten en uitgaven voor 2015 al vast staan. Daarom is de afloscapaciteit zoals die in de prognose staat hard genoeg.

De heren Kloos en Kap hebben verklaard geen onttrekkingen uit GKK Beheer BV te doen gedurende de looptijd van de crowdfunding.
జ్ఞ‌ా
  vrijdag 8 mei 2015 @ 10:39:00 #146
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_152397193
"De afloscapaciteit is in 2014 net niet voldoende voor alle aflosverplichtingen maar na invoering van alle verbeteringen is hij dat wel."
pi_152397417
quote:
Afloscapaciteit net genoeg, waarom dan een 4? En 19.000,- resultaat voor vennootschapsbelasting in 2013 en 2014, blijft er 15200,- over per jaar. Het is krap allemaal.
  vrijdag 8 mei 2015 @ 10:54:30 #148
423041 Goesten
Goesten
pi_152397527
Die H. Kap doet wel handel in veel verschillende sectoren.

Ik heb nog een project van hem in de zwembadfilters (1A)
  vrijdag 8 mei 2015 @ 10:57:58 #149
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_152397592
quote:
Ook voor dit project:

quote:
13s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 10:31 schreef JortK het volgende:

[..]

Liever 1% rente op me spaarrekening dan me geld steken in dit project.
pi_152397602
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 10:49 schreef MSR het volgende:

[..]

Afloscapaciteit net genoeg, waarom dan een 4? En 19.000,- resultaat voor vennootschapsbelasting in 2013 en 2014, blijft er 15200,- over per jaar. Het is krap allemaal.
de opmerking van net genoeg slaat op de bistro
pi_152397663
Deze projecten zijn voor de wolven ik wacht de mooie wel af ;)

quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 23:55 schreef Camogli het volgende:
Ik kan de kosten van uitlenen niet vinden op simbid.

quote:
Ben even naar de verschillen voor de lener aan het bekijken
Misschien is een tabel wel leuk met de kosten per platform voor de investeerder
pi_152397875
quote:
99s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 10:58 schreef CaLeX het volgende:

[..]

de opmerking van net genoeg slaat op de bistro
De bistro heeft volgens de voetnoot van GvE net niet genoeg, het og project heeft net wel genoeg. ;)
pi_152398031
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 11:14 schreef MSR het volgende:

[..]

De bistro heeft volgens de voetnoot van GvE net niet genoeg, het og project heeft net wel genoeg. ;)
Dacht even dat je reagereerde op de post boven je, sorry
pi_152398101
Geeft niks, kan gebeuren!
pi_152399502
Wordt toch steeds meer fan van collin zeker met dat laatste project van GvE. Ben met je eens dat de uiteindelijke commissie hetzelfde is, alleen de cashflow is behoorlijk verschillend.
  vrijdag 8 mei 2015 @ 13:09:57 #156
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_152401009
Hallo, ik ben hier nieuw op dit forum(onderwerp).
De laatste tijd ben ik actief in de crowdfunding.
Ik heb al enkele projecten lopen, voor een relatief laag bedrag.
Voor informatie en denkwijze ga ik vaak hier even kijken..

Bij GvE ook wat projecten gezien, maar risico met 5 en 5s vind ik best hoog.
Wat mij daar verder ook opvalt, is dat zij voor het berekenen van het ontvangen maandbedrag op een lagere waarde uitkomen dan wat ik bereken.
Volgens mij betalen zij daar uit op basis van annuïteit.

Bijvoorbeeld Noizezz:
¤ 2.000 investeren
9% rente
60 termijnen
maandbedrag: ¤ 41,18
Mijn berekening: ¤ 41,51

Berekening kun je maken in excel met de BET formule

Krijg je over de eerste periode geen rente?
pi_152401323
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 13:09 schreef Gijsbertus het volgende:

Wat mij daar verder ook opvalt, is dat zij voor het berekenen van het ontvangen maandbedrag op een lagere waarde uitkomen dan wat ik bereken.

Bijvoorbeeld Noizezz:
¤ 2.000 investeren
9% rente
60 termijnen

Inderdaad, annuïteit. Het verschil in je berekening zit volgens mij tussen nominale en effectieve rente.
  vrijdag 8 mei 2015 @ 13:19:24 #158
423041 Goesten
Goesten
pi_152401326
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 13:09 schreef Gijsbertus het volgende:

Bijvoorbeeld Noizezz:
¤ 2.000 investeren
9% rente
60 termijnen

GvE werkt met rente achteraf. (in tegenstelling met KOM).Dus ze trekken eerst de aflossing van het restbedrag af en over wat overblijft krijg je rente. Daarom zie je ook als je gaat investeren wat de effectieve rente is. Als je de effectieve rente invult bij de formule kom je wel goed uit.

Ik vind het zelf een beetje bedonderen van mensen. Snap niet waarom ze niet gewoon de effectieve rente neerzetten dus bijv. 8,7% ipv 9.
pi_152401793
quote:
De risicoklasse van dit project is op 4 gesteld omdat inkomsten en uitgaven voor 2015 al vast staan.
Wat een onzin, hoe kunnen inkomsten en uitgaven nou al vast staan?
  vrijdag 8 mei 2015 @ 13:47:53 #160
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_152402308
Dat Elvis Graceland project klinkt mooi, maar is wel een hoop bla bla geleuter. Vooral het stuk "Wie is JIMMY PRINS" is erg vreemd geschreven vind ik.

Nee, is niks :N
  vrijdag 8 mei 2015 @ 13:53:35 #161
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_152402540
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 13:47 schreef leolinedance het volgende:
Dat Elvis Graceland project klinkt mooi, maar is wel een hoop bla bla geleuter. Vooral het stuk "Wie is JIMMY PRINS" is erg vreemd geschreven vind ik.

Is dit de broer van Johan Vlemmix of zo, die Soestdijk 2 in Eindhoven heeft gebouwd?

pi_152402550
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 13:32 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Wat een onzin, hoe kunnen inkomsten en uitgaven nou al vast staan?
Dat vond ik ook onzin, vandaar mijn vraag waarom het cat 4 is en niet 5, aangezien aflossen net lukt. Het is bestaande huur als ik het goed begrijp dus ze hebben een indicatie wat de huur betreft, maar er kan maar net iemand tussen zitten die niet meer betalen gaat en dan loopt je prognose al mis.

Inderdaad, hoe kunnen de inkomsten en uitgaven nu al vast staan, dat lijkt mij niet helemaal juist.
pi_152402646
quote:

Volgens mij meer een uit de hand gelopen hobby van een fan. :+

Is het overigens Horeca/B dag vandaag?
pi_152403110
Het wordt steeds gekker.
Horeca....5S/B en dan 7%!!!
  vrijdag 8 mei 2015 @ 14:18:08 #165
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_152403379
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 14:10 schreef bleyenburg het volgende:
Het wordt steeds gekker.
Die komt zo te zien ook niet vol. Gelukkig maar. En Elvis ook niet.
pi_152403395
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 14:10 schreef bleyenburg het volgende:
Het wordt steeds gekker.
Ach als hij denkt dat het ermee vol komt.

Ophogen kan altijd nog wel, verlagen niet
  vrijdag 8 mei 2015 @ 14:23:16 #167
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_152403530
Zojuist de incentive ontvangen van Faja Lobi ontvangen. Ziet er erg netjes uit! Nogmaals gezegd, een ondernemer die het crowdfunden begrepen heeft!!

vrijdag 8 mei 2015 @ 14:24:04 #168
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_152403554
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 13:19 schreef Goesten het volgende:

[..]

GvE werkt met rente achteraf. (in tegenstelling met KOM).Dus ze trekken eerst de aflossing van het restbedrag af en over wat overblijft krijg je rente. Daarom zie je ook als je gaat investeren wat de effectieve rente is. Als je de effectieve rente invult bij de formule kom je wel goed uit.

Ik vind het zelf een beetje bedonderen van mensen. Snap niet waarom ze niet gewoon de effectieve rente neerzetten dus bijv. 8,7% ipv 9.
Thnx voor de informatie. Ben er nu achter.
Rente opnieuw berekenen met de functie NOMINALE.RENTE.
Hier de gegeven rente invullen en bij termijnen 12.
Effectieve rente = 8,65%

Bij GvE helaas steeds minder aantrekkelijke projecten.. :(
  vrijdag 8 mei 2015 @ 14:26:53 #169
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_152403642
iemand trouwens ervaring met horeca crowdfunding?
Projecten vliegen niet zo snel over de toonbank als bij GvE, wellicht wat zorgvuldiger met de selectie.
  vrijdag 8 mei 2015 @ 14:49:38 #170
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_152404334
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 14:26 schreef Gijsbertus het volgende:
Projecten vliegen niet zo snel over de toonbank als bij GvE, wellicht wat zorgvuldiger met de selectie.
Risicovoller dan in horeca crowdfunden is m.i. niet mogelijk.
pi_152404814
Faja Lobi pakket hier ook ontvangen :)
  vrijdag 8 mei 2015 @ 16:20:57 #172
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_152406608
Ik wil nu ook graag het rendement in % berekenen op basis van investering en rendement na einde looptijd.
Via deze site is dat mogelijk http://www.berekenhet.nl/modules/beleggen/rendementuitinleg.html
Weet iemand hier de formule van?

alvast bedankt..
pi_152407025
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 10:54 schreef Goesten het volgende:
Die H. Kap doet wel handel in veel verschillende sectoren.

Ik heb nog een project van hem in de zwembadfilters (1A)
Is dat Estelle?
  vrijdag 8 mei 2015 @ 16:54:57 #174
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_152407065
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 16:20 schreef Gijsbertus het volgende:
Ik wil nu ook graag het rendement in % berekenen op basis van investering en rendement na einde looptijd.
Via deze site is dat mogelijk http://www.berekenhet.nl/modules/beleggen/rendementuitinleg.html
Weet iemand hier de formule van?

alvast bedankt..
Nee, maar ik zie ook totaal niet in wat hier de meerwaarde van is.
pi_152407348
Ik zit net even te kijken maar zie op collin dat 10 van de 36 projecten een verhoogd risico hebben, minder dan 1/3e dus, en de rest is allemaal minstens laag risico of beter.

Ik vind dat nogal een gewaagde term, verlaagd risico. Doen ze niet aan gemiddeld risico of zijn die projecten gewoon nog niet voorbij gekomen. En wat betekent laag risico? Is dat letterlijk? Zijn de projecten daar echt zo solide of wekken ze de indruk?

Ik ben benieuwd naar het default percentage bij collin, is dat bekend? Ik heb het nog niet kunnen vinden.
Waarschijnlijk nog een te jong platform voor defaults besef ik me, 36 projecten is niets natuurlijk vergeleken met GvE

[ Bericht 10% gewijzigd door MSR op 08-05-2015 17:23:23 ]
  vrijdag 8 mei 2015 @ 20:39:01 #176
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_152413396
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 16:54 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Nee, maar ik zie ook totaal niet in wat hier de meerwaarde van is.
Puur ter vergelijking voor andere projecten op diverse sites. Het gegeven rentepercentage wijkt aardig af van wat er daadwerkelijk wordt ontvangen.
Voor de toekomst, wanneer spaarrentes gaan stijgen, is dit een handig instrument om voor jezelf een keuze te kunnen maken of het extra rendement wel opweegt tegen het risico.

Heb de berekening gevonden.
Meetkundig gemiddelde rendement
- Deel het eindkapitaal door het beginkapitaal
- Neem hiervan de wortel van het aantal jaren
- Trek hier 1 vanaf
pi_152415605
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 20:39 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Puur ter vergelijking voor andere projecten op diverse sites. Het gegeven rentepercentage wijkt aardig af van wat er daadwerkelijk wordt ontvangen.
Voor de toekomst, wanneer spaarrentes gaan stijgen, is dit een handig instrument om voor jezelf een keuze te kunnen maken of het extra rendement wel opweegt tegen het risico.

Heb de berekening gevonden.
Meetkundig gemiddelde rendement
- Deel het eindkapitaal door het beginkapitaal
- Neem hiervan de wortel van het aantal jaren
- Trek hier 1 vanaf
als je dit goed wilt doen moet je het per maand doen omdat je maanduitkeringen krijgt. Maar dit kan veel Gemakkelijker, excel heeft hier een formule voor die het interne rendement berekent, IRR of IR
pi_152415977
quote:
Vooral het stuk "Wie is JIMMY PRINS" is erg vreemd geschreven vind ik.
Als ik het alleen al léés, zou ik de diagnose ADHD al bijna kunnen stellen :)
pi_152416021
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 14:23 schreef Coelho het volgende:
Zojuist de incentive ontvangen van Faja Lobi ontvangen. Ziet er erg netjes uit! Nogmaals gezegd, een ondernemer die het crowdfunden begrepen heeft!!

[ afbeelding ]
Ook hier is de DHL langs geweest met het leuke pakket van Faja Lobi.
Ziet er inderdaad netjes verzorgd uit en het was allemaal keurig ingepakt. Leuk en vast lekker. Faja Lobi gaat hieraan vast een aantal nieuwe ambassadeurs overhouden.
  vrijdag 8 mei 2015 @ 22:01:26 #180
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_152416174
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 14:23 schreef Coelho het volgende:

[ afbeelding ]
Ziet er goed uit ja!
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_152417389
Stukje uit de Telegraaf:
http://www.telegraaf.nl/p(...)_aan_toezicht__.html

Crowdfunding onaantrekkelijk door gebrek aan toezicht

door Jarco de Swart

Crowdfunding ontbeert een eenduidig en transparant kredietbeoordelingssysteem. Daardoor vindt het geld van institutionele investeerders nog niet zijn weg naar een van de vele inititatieven op het gebied van crowdfunding.

Nederland loopt achter op buurland Duitsland en de VS, zeggen kenners.

Crowdfunding is een manier voor bedrijven en instellingen om geld voor een project bij elkaar te harken bij vrienden, bekenden en andere geïnteresseerden, bijvoorbeeld door werving via internetplatformen.

Beperkte omvang

De financieringsvorm heeft een hoog knuffelgehalte en er wordt veel over gesproken. Maar strikt genomen wordt al die aandacht niet gerechtvaardigd door de beperkte omvang ervan als onderdeel van de totale kredietvraag van het Nederlandse mkb.

Vier jaar na de introductie van slechtte het fenomeen vorig jaar pas de barrière van ¤100 miljoen aan opgehaald kapitaal, zo meldde crowdfundingwatcher Douw&Koren. Ter indicatie: in totaal staat er voor ¤350 miljard aan bancair krediet uit bij mkb-bedrijven.

Groei

Wereldwijd groeide crowdfunding, volgens het Crowdfunding Industry Report van Massolution, in 2014 met 167% naar $16,2 miljard aan opgehaald kapitaal (2013: $6,1 miljard). Dit jaar zou de industrie verder kunnen verdubbelen naar $34,4 miljard.

De groei in 2014 werd voor een groot deel veroorzaakt door groei in Azië. Het opgehaalde kapitaal groeide met 320% naar $3,4 miljard. Dat is meer dan de $3,26 miljard die in Europa via crowdfunding werd opgehaald. Met afstand het meeste crowdfunding-geld wordt nog steeds opgehaald in de VS, waar $9,46 miljard werd verstrekt.

Transparant

In Nederland zou de groei flink kunnen versnellen als de verschillende crowdfundingplatforms een eenduidig en transaparant kredietbeoordelingssysteem zouden hanteren, zegt ratingexpert Fritz Witt (Witt Rating Advisory).

„In Duitsland werkt het platform Zencap bijvoorbeeld met een eenduidig en transparant ratingsysteem dat is geaccrediteerd door de Duitse centrale bank en door de ECB. Daardoor kunnen grote beleggers een verantwoorde keuze maken waar ze hun geld in beleggen. De VS zijn nog verder.”

Witt: „In Nederland eist toezichthouder AFM een vorm van risicoclassificatie. Dat mag een eigen inschatting van de crowdfundingexploitant zijn of een handelsinformatie. Dit doet men bij gebrek aan beter.”

„Een kredietoordeel of beleggingsadvies is iets anders dan dit. Maar als al die platformen hun eigen systeem aanbieden, dan kunnen institutionele investeerders moeilijk onderling vergelijken. Met een eenduidig en transparant systeem zoals in Duitsland, zouden institutionele beleggers kunnen instappen.”

Wetgeving

Rabobank directeur Bedrijven Paul Dirken is positief over crowdfunding. Hij ziet de voordelen ervan, maar ook de verscheidenheid aan crowdfundingplatformen dat ons land rijk is. Dirken verwacht de komende tijd nog wel een ’shake-out’. „We gaan daar nog wel een paar ’hick-ups’ meemaken. Het is belangrijk dat er wettelijke kaders komen voor crowdfunding platformen, zoals AFM-goedkeuring.”

Dirken denkt daarbij vooral aan de zorgplicht tegenover particuliere beleggers. „Het is belangrijk dat die de risico’s goed kunnen inschatten. En dat het geld ook echt aankomt bij het project. Dat soort zaken moeten goed geborgd zijn.

Starters

Hoewel crowdfunding in Nederland dus nog relatief bescheiden van omvang is, denkt Dirken dat het toch een belangrijke toevoeging kan zijn aan bankfinanciering, vooral voor starters. „Het is voor ons belangrijk omdat meerdere partijen al naar een initiatief hebben gekeken. Dat helpt ons ook in onze mening.”

„Wij profiteren als het ware van de ’wisdom of the crowd’. En we zien dat jonge mensen die crowdfunding zoeken, steeds beter snappen dat financiering vinden voor een plan iets is wat tijd kost en er dus aandacht aan besteden. In die voorfase wordt al een deel van ons werk gedaan. Dat scheelt enorm. Ik denk dat de bancaire kredietverlening erdoor juist kan groeien. Een ondernemer die de crowd voor zich weet te winnen, heeft met zijn kredietaanvraag een streepje voor bij de Rabobank.”

[ Bericht 2% gewijzigd door Horsemen op 09-05-2015 06:49:43 (aanvulling met link) ]
  vrijdag 8 mei 2015 @ 22:57:46 #182
332574 µ
alt-m
pi_152418187
Dit topic is mijn toezicht :+.
జ్ఞ‌ా
pi_152419110
Straks allemaal institutionele beleggers in dit topic.
pi_152421286
Iemand enig idee of geldvoorelkaar al gebruik maakt van de nieuwe rating systematiek van Graydon? Graydon geeft aan dat deze een beter voorspellend karakter heeft, maar het effect is wel dat de gemiddelde rating daalt. Dus ook de rating hier tov de classificatie.
Eerst denken, dan typen
pi_152421383
Ben het wel een klein beetje eens met het artikel. Zou graag zien dat er 1 overall risicoprofiel is waardoor je de verschillende platformen met elkaar kunt vergelijken. Het liefste en soort Graydon waar de verwachte absolute default percentages omschreven staan
pi_152424369
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 00:33 schreef Piger het volgende:
Iemand enig idee of geldvoorelkaar al gebruik maakt van de nieuwe rating systematiek van Graydon? Graydon geeft aan dat deze een beter voorspellend karakter heeft, maar het effect is wel dat de gemiddelde rating daalt. Dus ook de rating hier tov de classificatie.
Ja, daar maken ze gebruik van.
pi_152424513
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 14:26 schreef Gijsbertus het volgende:
Zijn, zoals de naam al aangeeft gespecialiseerd in horeca dus kunnen dat ook beter beoordelen denk ik. De fee is met 2% aan de hoge kant. Projecten hebben altijd hoofdelijke aansprakelijkheid welke vaak worden aangevuld met verpanding. Lening overeenkomsten zien er m.i.z. ook netjes uit. Horeca blijft wel een extra risico. Ik heb er nu twee projecten lopen.
pi_152424990
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 21:57 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ook hier is de DHL langs geweest met het leuke pakket van Faja Lobi.
Ziet er inderdaad netjes verzorgd uit en het was allemaal keurig ingepakt. Leuk en vast lekker. Faja Lobi gaat hieraan vast een aantal nieuwe ambassadeurs overhouden.
Ik had het niet tegen mijn vriendin gezegd, dus die heeft heel verbaasd het pakket geopend.
Grote complimenten aan Faja Lobi inderdaad. Dat zal best een hele operatie geweest zijn inclusief inpakken en verzenden. Ik ga nu kennis maken met de Surinaamse keuken. Als ik naar het boek kijk gaat dat best lukken :)
Pecunia non olet
pi_152425117
Een mail van Geld voor elkaar gekregen. Ik ging hierna op de forum kijken of jullie er al wat over gezegd hadden maar ik kreeg het gevoel dat jullie hem nog niet gelezen/gekregen hadden.

Hierbij melden wij u dat onze site in het weekend van 9 en 10 mei op een aantal momenten tijdelijk niet beschikbaar is in verband met groot onderhoud. Er zullen een aantal aanpassingen worden doorgevoerd, waaronder het volgende.

Recent is Geldvoorelkaar een samenwerkingsverband aangegaan met Creditsafe (www1.creditsafe.nl). Deze samenwerking komt voort uit onze continue focus op het zo volledig mogelijk informeren van onze investeerders en het optimaliseren van ons fiatteringsproces. Creditsafe is wereldwijd de meest gebruikte provider van online bedrijfskredietinformatie.

De kredietinformatie van Creditsafe zal gebruikt worden als aanvulling op de bestaande ratings die wij al hanteren, waarbij inzake Graydon niet meer de PD-rating wordt geplaatst maar het PD%. Dit percentage is een gedetailleerde schatting van de kans op wanbetaling binnen 1 jaar en is daarmee specifieker dan de rating categorie die tot op heden gehanteerd werd.

In de pitchtekst van te publiceren projecten zal zowel het Graydon PD% als de Creditsafe score worden vermeld. Tevens wordt de mogelijkheid geboden om het Creditsafe rapport te downloaden.

In het toelatingsproces wordt de eis opgenomen dat een aanvraag zowel voor het PD% als de Creditsafe score aan minimale eisen voldoet. Voldoet de aanvraag niet aan één van deze eisen, dan wordt de aanvraag niet geplaatst. Uitzondering hierop vormen startende ondernemingen. Meer details hierover vindt u in op de pagina Risico (https://geldvoorelkaar.nl/geldvoorelkaar/risico.aspx) op onze site.
pi_152425184
Creditsafe? Die ken ik vooral als telefonische spammers die je voor een hoog jaarbedrag een abonnement op een site willen aansmeren waar je volgens mij alleen info ziet die ze zelf ook uit de KvK trekken.Info die per definitie beknopt is en vaak gedateerd. Als je de pech hebt om veel B.V.'s te hebben krijg je die call center gastjes héél vaak aan de telefoon :X Ben benieuwd wat deze club aan meerwaarde heeft te bieden voor GvE.

[ Bericht 5% gewijzigd door obligataire op 09-05-2015 09:43:53 ]
Pecunia non olet
pi_152425244
foutje 8)7
Pecunia non olet
pi_152425613
GVE #10131 (GWE Leidingtechniek) volgeschreven 13 april, geld overgemaakt 23 april, en daarna is het stil... ben ik dan te ongeduldig?
  zaterdag 9 mei 2015 @ 10:35:10 #193
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_152425873
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 10:13 schreef aborren het volgende:
GVE #10131 (GWE Leidingtechniek) volgeschreven 13 april, geld overgemaakt 23 april, en daarna is het stil... ben ik dan te ongeduldig?
Ik las op Collin dat ze na het betalen nog 14 dagen wachten met het verstrekken van het geld omdat je blijkbaar wettelijke bedenktijd hebt. Het zou me niks verbazen dat GvE dat ook toepast (vandaar de gevoelsmatige lange tijd tussen betalen en van start), echter niet communiceert. Iemand die er meer van af weet?
pi_152426111
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 10:35 schreef Coelho het volgende:

[..]

Ik las op Collin dat ze na het betalen nog 14 dagen wachten met het verstrekken van het geld omdat je blijkbaar wettelijke bedenktijd hebt. Het zou me niks verbazen dat GvE dat ook toepast (vandaar de gevoelsmatige lange tijd tussen betalen en van start), echter niet communiceert. Iemand die er meer van af weet?
Ik kan er zo snel even niets over vinden in de algemene voorwaarden. Ik dacht dat er iemand een tijd terug in deze reeks iets over had gemeld, dat je je niet zomaar kunt terugtrekken. Maar dat weet ik dus niet zeker meer. Wel vind ik het volgende:

'5.4 Commercie

Het staat Geldvoorelkaar.nl vrij gegevens van deelnemers te gebruiken voor overige commerciële doeleinden.'

Ik vind dit niet echt netjes eigenlijk.
  zaterdag 9 mei 2015 @ 11:15:33 #195
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_152426475
quote:
Ja. Mijn gemiddelde tijd tussen volgeboekt en lopend is ruim 25 dagen, met als uitschieters 14 dagen (Paul Nicolaye) en 49 dagen (Fishpoint Breda). Die twee weken dat Leidingtechniek nog maar onderweg is lijkt me echt het minimum. Als je met Pinksteren nog niks gehoord hebt mag je een heel klein beetje ongeduldig beginnen te worden.
pi_152427790
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 10:35 schreef Coelho het volgende:

[..]

Bedenktijd betekend dus ook dat je altijd eronder uit kunt zonder consequenties. Misschien dat daarom gve dat niet van de daken schreeuwt
pi_152430513
Hebben veel mensen hier ervaring met Greencrowd? :) Werkt dat een beetje soepeltjes? Ik wil nog wel een beetje uitbreiden (zit nu voornamelijk bij GVE en een beetje bij KOM) en ze hebben bij Greencrowd nog twee zonnepaneelprojecten open staan. 4% annuitair voor 8 jaar is misschien niet heel veel, maar het is alsnog beter dan een deposito, en m.i. redelijk veilig.
pi_152431777
Een nieuwe op GvE:
Naam: Lab Services BV
Leendoel: Voorfinanciering voorraden
Bedrag: 250.000 euro
Rente: 5,5%
Classificatie: 1
Graydon rating: 2,44 %

Een classificatie 1 !
pi_152431996
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 15:43 schreef Horsemen het volgende:
Een nieuwe op GvE:

Een classificatie 1 !
en 2,44% staat gelijk aan BB rating

alleen dat percentage ;(
pi_152432009
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 15:43 schreef Horsemen het volgende:
Een nieuwe op GvE:

Een classificatie 1 !
Die 2.44% default-kans voor het eerste jaar is dan wel weer aan de relatief hoge kant. Zou een BB-project geweest zijn.

//Zoals CaLeX al zegt ;)
  zaterdag 9 mei 2015 @ 15:59:13 #201
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_152432101
Hoe moet je zo'n verslag van Creditsafe nou lezen? 8 pagina's met informatie. Op bladzij 7 lees je dan:
LS Control BV met een creditsafescore van 85. Dat vermeldt GVE ook. Maar er staat in het rapport ook: Lab Services BV met een creditsafescore van 32. En dat lijkt me nou net de BV die geld vraagt.
pi_152432170
1 is leuk, maar 5,5% is wel echt heel treurig. Ik denk dat ik 'm skip, puur op basis van percentage. Ook al merk je dat niet echt, ik vind het ook wel een signaal naar de markt dat 5,5% gewoon echt te marginaal is.
Schip ahoy!
pi_152432188
Top voor de info in het creditsafe rapport.

Wat ik (daardoor) dan echter totaal niet snap:
Solvabiliteit volgens pitch bij GvE: 27%; 42%; & 43% voor de laatste 3 jaar
Solvabiliteit volgens creditsafe rapport laatste 3 jaar: -13%; -14% & 15%

Lijkt erop dat in de GvE pitch de Voorzieningen voor de solvabiliteit bij het Eigen Vermogen worden opgeteld terwijl dit gewoon reeds gesignaleerde kosten zijn die nog niet zijn uitgegeven.

Creditscore van 85 klinkt leuk; PD 2,44% minder leuk & solvabiliteit overtuigd mij ook niet. Gecombineerd met geboden rente; pas.

Edit: met dank aan crowd-fundi. Er is sprake van verschillende entiteiten. Solvabiliteit op kredietnemer niveau kan best redelijk zijn maar op holding niveau een stuk minder.
(Had dat liever andersom gezien)

[ Bericht 15% gewijzigd door BruderKlaus op 09-05-2015 16:08:57 ]
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
pi_152432271
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 15:59 schreef crowd-fundi het volgende:
Hoe moet je zo'n verslag van Creditsafe nou lezen? 8 pagina's met informatie. Op bladzij 7 lees je dan:
LS Control BV met een creditsafescore van 85. Dat vermeldt GVE ook. Maar er staat in het rapport ook: Lab Services BV met een creditsafescore van 32. En dat lijkt me nou net de BV die geld vraagt.
Hmm.
Kan me voorstellen dat omdat er een fiscale eenheid tussen LS Control & Lab Services dat er enig comfort uit de rating van LS Control gehaald mag worden.
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
pi_152432284
Een 'junk' rating en toch een class 1? Ik skip ook.
pi_152432599
Een kunnen we wel vaststellen, we wilden meer info en we hebben nu meer info. Ik moet wel even schakelen.... Volgens mij nog meer info dan bij KoM. Nu voor mijzelf even een systeem bedenken waarmee ik het snel kan beoordelen. Straks nog maar even naar kijken.....
pi_152433578
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 16:20 schreef Horsemen het volgende:we wilden meer info en we hebben nu meer info.
Absoluut zeg! Dit zorgt in elk geval voor een "vertraging" van 10 minuten bij het vollopen van projecten, als je de rapporten goed wilt lezen.... Als meneer Marcel Mossou hoofdelijk ook nog aansprakelijk is (en dat is-ie, toch??) zie ik bijzonder weinig risico in deze aanvraag. Misschien toch maar meedoen, de ratings '1' zijn zeldzaam geworden, dus rentepercentage is lastig te vergelijken!
ps; 50% van de tekst uit zijn eerdere project is precies hetzelfde!
pi_152434214
De disclaimer van zijn financiële adviseur Oreijs is echter wel nieuw. Dat geeft te denken.

Het creditsafe verhaal biedt een diarree aan data, volledig ontleend aan de publicatie van de Holding in de kvk, en bevat voor mij nauwelijks relevante informatie die ik kan toetsen aan de info in de pitch. De solvabiliteit lijkt al helemaal niet te kloppen want in 2011 en 2012 was het groepsvermogen negatief dus hoezo positieve solvabiliteit al vier jaar lang.

Ik mis vooral gegevens van de werkmaatschappij zelf. Ook mis ik een statement over de borgstellingen. Van wie? Hoofdelijke aansprakelijkheid? Het staat nergens vermeld.

Is die voorziening de pensioenvoorziening directie? Dat blijkt niet. Mocht dat wel zo zijn dan zou je die als garantievermogen kunnen beschouwen. In 2013 laten ze een deel van de voorziening vrij vallen waardoor het eigen vermogen weer positief wordt. Lijkt een beetje op creatief boekhouden.

Volgens mij is het geld gewoon op en moeten ze nu al voor de tweede keer met de pet langs. Ik snap goed dat ze van de bank geen geld krijgen.

Rente % staat in geen enkele verhouding tot het risico dat je als geldschieter loopt. Ik loop hier met een grote boog omheen.

[ Bericht 37% gewijzigd door obligataire op 09-05-2015 17:46:31 ]
Pecunia non olet
  zaterdag 9 mei 2015 @ 17:51:02 #209
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_152435021
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 17:16 schreef obligataire het volgende:
Ik mis vooral gegevens van de werkmaatschappij zelf.
Het enige dat je over de werkmaatschappij leest in deze cijferbrij is dat die er beroerd voor staat en niet kredietwaardig is volgens de nieuwste normen van GVE. Immers:
quote:
Geldvoorelkaar.nl publiceert uitsluitend aanvragen met een Creditsafe score van 37 of hoger. Zodra de door Creditsafe afgegeven score lager is dan 37 zullen wij de aanvraag niet publiceren.

[ Bericht 18% gewijzigd door crowd-fundi op 09-05-2015 18:29:51 ]
pi_152436042
Vind het er niet beter op wordenbij GvE, een giga cijferbrij die gewoon niet klopt, welke b.v. Neemt de lening, wie tekent mee, wat is de onderpand, etc. etc. Allemaal open vragen met een consultant die nergens verantwoordelijk voor is en geen volledige informatie afgeeft, tesamen met een rendement van 5,5% een dikke NEE en na de slechte voorgande projecten zoals elvis en de maatkleding wordt het er zeker niet beter op en lijkt het wel of GvE het spoor bijster is, wat is jullie mening?
  zaterdag 9 mei 2015 @ 18:40:59 #211
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_152436330
Ik kan niet beoordelen of de cijferbrij klopt. Ben het met Horsemen eens: er is uitvoerig om cijfers gevraagd. Maar nu ze er zijn heb ik toch eerst wel een paar lessen nodig om zo'n rapport te kunnen lezen. Ook hiervoor lijkt te gelden: hoe meer men weet, hoe meer men weet dat men niet weet.
pi_152436566
De cijferbrij klopt wel, dit zijn gewoon statistieken uit officiele bronnen en geeft veel achtergrondinformatie om risico's in te schatten alleen de link met de pitch is ver te zoeken, wie tekent, hoeveel personneel, credit score, etc. Die is gewoon informatie die helder gecommuniceed dient te worden en consistent dient te zijn met de achtergrondinformatie. Net nog even de pitch van mijn laatste project bij collin gelezen, veel helderder en consistent voor mij, sorry voor GvE, jammer dat ze niet de tijd/moeite/investering nemen om een heldere pitch neer te zetten (met een fantsoenlijk rendement).
pi_152437147
Ik houd mij al 30 jaar bezig met financiële verslaggeving van bedrijven. Helaas is zelfs dat niet voldoende om echt een vinger te krijgen achter dit project. De informatie heeft zoals gezegd vooral betrekking op de holding en niet op de werkmaatschappij (die het geld leent).
Als dit voor financiële mensen al moeilijk is, hoe moeten de vele investeerders die vanuit een hele andere beroepsachtergrond hun geld willen beleggen, dan een verantwoorde keuze maken. Het zou GvE sieren als ze zich zelf wat actiever met de inhoud van de pitches zou bemoeien en zich niet zou verschuilen achter de persoon van de ondernemer of die geautomatiseerde rapportjes vanuit de Kamer van Koophandel.
Pecunia non olet
pi_152437241
Je moet de aandelenprijs van trust buddy (hun moederbedrijf) eens googelen, zou dit invloed hebben op gve? de directeuren van gve hebben nog een groot pakket aandelen. Een verlies van 10 ct/aandeel en een waarde van 0,42 ct/aandeel is niet echt florissant te noemen, heb veel respect voor gve, ze waren de eerste en zijn de grootste maar hun ontwikkeling baart me zorgen. Wilde vorig jaar nog een pakket aandelen van trust buddy kopen maar kon geen broker vinden........
  zaterdag 9 mei 2015 @ 20:19:20 #215
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_152438883
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 19:20 schreef snoopy40 het volgende:
Je moet de aandelenprijs van trust buddy (hun moederbedrijf) eens googelen, zou dit invloed hebben op gve? de directeuren van gve hebben nog een groot pakket aandelen. Een verlies van 10 ct/aandeel en een waarde van 0,42 ct/aandeel is niet echt florissant te noemen, heb veel respect voor gve, ze waren de eerste en zijn de grootste maar hun ontwikkeling baart me zorgen. Wilde vorig jaar nog een pakket aandelen van trust buddy kopen maar kon geen broker vinden........
Zo, ja, dat is nogal wat. Op 1 december vorig jaar nog 1,22 SEK en nu 42 öre. Huidige wisselkoers: 1 SEK = 0,10814 EUR. Ik weet niet wat de wisselkoers toen was. Als die hetzelfde zou zijn, is het aandeel dus van 13,19eurocent naar 4,54eurocent gegaan. Is nog beroerd weinig, maar klinkt net iets minder dramatisch.
pi_152441398
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 18:51 schreef snoopy40 het volgende:
De cijferbrij klopt wel, dit zijn gewoon statistieken uit officiele bronnen en geeft veel achtergrondinformatie om risico's in te schatten alleen de link met de pitch is ver te zoeken, wie tekent, hoeveel personneel, credit score, etc. Die is gewoon informatie die helder gecommuniceed dient te worden en consistent dient te zijn met de achtergrondinformatie. Net nog even de pitch van mijn laatste project bij collin gelezen, veel helderder en consistent voor mij, sorry voor GvE, jammer dat ze niet de tijd/moeite/investering nemen om een heldere pitch neer te zetten (met een fantsoenlijk rendement).
Ik ben met je eens dat er een aantal onduidelijkheden zijn, echter verschillende zaken staan er wel degelijk in zoals het aantal personeelsleden. De persoon die gaat tekenen is gewoon Dhr. Marcel Mossou.
De totale informatie is mijns inziens echt een stuk beter en we moeten ook even wennen. Wat wel fijn zou zijn als je net als bij KoM vragen zou kunnen stellen. Ook zou de pitch gecondoleerd moeten worden door GvE en de tekst/inhoud moet met een verwijzing bindend worden opgenomen in de akte van geldlening.

Wat wel grappig is om te zien is dat er ten opzichte van een half jaar geleden niet heel veel aan het bedrijf is veranderd maar dat bij de vorige lening het hele bedrijf hier bijna niet is besproken en ze in een uurtje 150k ophaalde terwijl het nu heel moeizaam gaat. We leren wel denk ik dan maar.
Vorige keer heb ik hem niet meegenomen en dat doe ik nu ook weer niet.
pi_152444116
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 14:38 schreef troepjepdat het volgende:
Hebben veel mensen hier ervaring met Greencrowd? :) Werkt dat een beetje soepeltjes? Ik wil nog wel een beetje uitbreiden (zit nu voornamelijk bij GVE en een beetje bij KOM) en ze hebben bij Greencrowd nog twee zonnepaneelprojecten open staan. 4% annuitair voor 8 jaar is misschien niet heel veel, maar het is alsnog beter dan een deposito, en m.i. redelijk veilig.
ik heb daar een aantal projecten lopen (6) en dat gaat prima: redelijk safe naar mijn idee, met bijvoorbeeld verpanding van de opbrengst van de zonnepanelen plus de installatie zelf.
Geen klachten over!
pi_152445402
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 19:20 schreef snoopy40 het volgende:
Wilde vorig jaar nog een pakket aandelen van trust buddy kopen maar kon geen broker vinden........
Mocht je die behoefte toch weer krijgen: bij BinckBank kun je ze kopen (ISIN: SE0006600037)

Ter informatie:
Koers: 1 december 2014 1,22 SEK = 0,13 EUR
Koers: 9 mei 2015 0,42 SEK = 0,045 EUR

Wisselkoersen: (Bron)
Koers 1 december 2014: 1 EUR = 9,2717 SEK
Koers: 9 mei 2015: 1 EUR = 9,2565 SEK

YTD is het aandeel 65,85% gedaald. Als je het aandeel precies een jaar geleden gekocht had, had je nu tegen een verlies van 82,86% aan gekeken (Bron). De brede aandelenmarkt is in dezelfde periode echter fors gestegen. Waarom is er dan zoveel "distrust" in Trustbuddy? Op 7 mei werd een vooruitblik gegeven op de cijfers van het eerste kwartaal (lees hier). Die werd vrijdag niet positief ontvangen.
pi_152451612
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 22:47 schreef Camogli het volgende:

[..]

ik heb daar een aantal projecten lopen (6) en dat gaat prima: redelijk safe naar mijn idee, met bijvoorbeeld verpanding van de opbrengst van de zonnepanelen plus de installatie zelf.
Geen klachten over!
Dank, goed om te horen! :) Ik ga de twee openstaande zonnepaneelprojecten in elk geval doen, ook al is die 8 jaar misschien iets langer dan ik normaal zou doen. Niet zozeer omdat je het geld dan voor langere tijd kwijt bent, maar omdat 8 jaar een lange tijd is in een (crowdfunding)markt die zich nog aan het vormen is. Ben benieuwd welke platforms er tegen die tijd (nog) bestaan.

Over Trustbuddy gesproken, hebben die net zoals Isepankur/Bondora dat je je leningen weer kunt doorverkopen? Zoiets zou bij GVE dan ook niet vervelend zijn... Stel dat je aan die (huidige) max van 40K zit bij GVE, maar je wil bijv. een huis kopen en daarbij zelf wat meer geld inleggen, dan verkoop je een deel van je GVE-projecten. Misschien eens in de pen klimmen tav GVE/Trustbuddy :P
  zondag 10 mei 2015 @ 21:13:24 #220
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_152470520
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 09:38 schreef obligataire het volgende:
. Als je de pech hebt om veel B.V.'s te hebben krijg je die call center gastjes héél vaak aan de telefoon :X Ben benieuwd wat deze club aan meerwaarde heeft te bieden voor GvE.
DIt ken ik van mn werk :')

Echt letterlijk 30 keer achter elkaar bellen ze _O-
  zondag 10 mei 2015 @ 21:33:48 #221
332574 µ
alt-m
pi_152471212
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 23:18 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Mocht je die behoefte toch weer krijgen: bij BinckBank kun je ze kopen (ISIN: SE0006600037)

Ter informatie:
Koers: 1 december 2014 1,22 SEK = 0,13 EUR
Koers: 9 mei 2015 0,42 SEK = 0,045 EUR

Wisselkoersen: (Bron)
Koers 1 december 2014: 1 EUR = 9,2717 SEK
Koers: 9 mei 2015: 1 EUR = 9,2565 SEK

YTD is het aandeel 65,85% gedaald. Als je het aandeel precies een jaar geleden gekocht had, had je nu tegen een verlies van 82,86% aan gekeken (Bron). De brede aandelenmarkt is in dezelfde periode echter fors gestegen. Waarom is er dan zoveel "distrust" in Trustbuddy? Op 7 mei werd een vooruitblik gegeven op de cijfers van het eerste kwartaal (lees hier). Die werd vrijdag niet positief ontvangen.
Goeie achtergrond :Y
జ్ఞ‌ా
pi_152474972
Ik zit te dubben of ik iets bij Zencap ga investeren.
Ik probeer me een beeld te vormen van de ondernemers die daar geld op ecrowdfunden.
Ik vraag me dan af: welke ondernemer komt bij Zencap uit? GvE en in mindere mate KoM zijn toch de meest voor de hand liggende? Collin kan ook nog, maar Zencap??
De kosten: GvE is best duur (6000 euro voor een lening van 100.000 van 5 jaar voor 7%), want KoM doet dat voor plm 3500. Collin komt ook rond 6000 euro uit. Zencap zit daar tussen met plm 4500.
Maar de naamsbekendheid van Zencap is minder dus waarom kiezen voor Zencap?
Pas als de andere geen brood zien in jouw propositie??

De proposities zijn voor, investeerders, daarnaast vrij summier beschreven dus ik aarzel.
Iemand goede ervaringen?
pi_152475870
Bij Zencap heb ik er een paar lopen en komende week wordt de eerste geïncasseerd.
Ik vind de info stukken beter dan bij GvE (al is daar niet veel voor nodig :)).
Met name de financiële info is duidelijk en to the point. Dat is toch het belangrijkste. Wat ze precies met het geld doen vind ik vaak wat minder belangrijk, interessanter is voor de geldlener toch de vraag of ze in staat zijn om hun verplichtingen na te komen.

Ik heb gekozen voor de minst risicovolle projecten wat blijkt uit de rating. Er staan projecten bij met financiële ratio's om van te watertanden dus ik heb niet de indruk dat het allemaal tweede keus is.

Tsja waarom Zencap. Zencap komt vanuit Duitsland en daar schijnt het goed te werken. Grootste nadeel vind ik vooralsnog dat het allemaal zo vreselijk lang duurt. En dat is met name voor de geldlener lastig; die mensen zullen toch graag een keer aan de slag willen met dat geld, lijkt me zo.

[ Bericht 7% gewijzigd door obligataire op 10-05-2015 23:15:37 ]
Pecunia non olet
pi_152476768
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 23:10 schreef obligataire het volgende:
Bij Zencap heb ik er een paar lopen en komende week wordt de eerste geïncasseerd.
Ik vind de info stukken beter dan bij GvE (al is daar niet veel voor nodig :)).
Met name de financiële info is duidelijk en to the point. Dat is toch het belangrijkste. Wat ze precies met het geld doen vind ik vaak wat minder belangrijk, interessanter is voor de geldlener toch de vraag of ze in staat zijn om hun verplichtingen na te komen.

Ik heb gekozen voor de minst risicovolle projecten wat blijkt uit de rating. Er staan projecten bij met financiële ratio's om van te watertanden dus ik heb niet de indruk dat het allemaal tweede keus is.

Tsja waarom Zencap. Zencap komt vanuit Duitsland en daar schijnt het goed te werken. Grootste nadeel vind ik vooralsnog dat het allemaal zo vreselijk lang duurt. En dat is met name voor de geldlener lastig; die mensen zullen toch graag een keer aan de slag willen met dat geld, lijkt me zo.
dank hiervoor! De tijd om het bedrag op te halen is een week of 3; raar dat het dan toch nog lang duurt voordat het echt gaat lopen.

En die minst ridicovolle projecten: klasse A of A+?
  zondag 10 mei 2015 @ 23:54:36 #225
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_152477356
Jammer dat de incentive van NOIZEZZ bij zo'n hoog bedrag is (Eur 2.500,-)

Als ik bij een investering van Eur 500,- zo'n setje gehoorbeschermers (verkoopprijs Eur 24,95) kon krijgen had ik wellicht geïnvesteerd.
  maandag 11 mei 2015 @ 09:33:59 #226
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_152481998
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2015 23:34 schreef Camogli het volgende:
dank hiervoor! De tijd om het bedrag op te halen is een week of 3; raar dat het dan toch nog lang duurt voordat het echt gaat lopen.
20 dagen is voor een relatief onbekend platform niet veel inderdaad. Maar met hetzelfde gemak wordt het nog eens 20 dagen verlengd.
Dat het lang duurt voor het echt gaat lopen zal ook bij Zencap te maken hebben met niet-betalende investeerders. Het kan ook zijn, dat Zencap het geld een paar weken vast houdt en wacht of er misschien gestorneerd wordt. Daarom ook bij GVE beslist géén incasso.
pi_152482420
Geen ervaringen met Zencap. Maar wacht zelf even af totdat ze zich een beetje bewezen hebben. Bij hun zusje Lendico was ik er meteen ingestapt (met een klein bedrag) maar dat is ook niet helemaal goed gelopen.

Heb trouwens gisteren Lendico laten weten waarom ik niet meer investeer via hun platform.

SPOILER
  maandag 11 mei 2015 @ 10:07:41 #228
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_152482676
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 09:54 schreef Goesten het volgende:
Geen ervaringen met Zencap. Maar wacht zelf even af totdat ze zich een beetje bewezen hebben. Bij hun zusje Lendico was ik er meteen ingestapt (met een klein bedrag) maar dat is ook niet helemaal goed gelopen.

Heb trouwens gisteren Lendico laten weten waarom ik niet meer investeer via hun platform.

SPOILER
Eens met de redenen die je aangeeft. Ze schermen ermee, dat ze al zoveel ervaring hebben in andere landen. Die ervaring laten ze dan kennelijk in die andere landen achter. Ze lijken er in ieder geval helemaal niets mee te doen. De enorm vertraagde uitbetaling zint me totaal niet. Ik ben er dan ook na 7 projecten mee gestopt.
pi_152483745
Oude bekende maar nu bij Colin:

Brownies & downies

Ben benieuwd waarom sommige overstappen van GvE en KOM naar Col.
pi_152483940
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 16:20 schreef Horsemen het volgende:
Een kunnen we wel vaststellen, we wilden meer info en we hebben nu meer info. Ik moet wel even schakelen.... Volgens mij nog meer info dan bij KoM. Nu voor mijzelf even een systeem bedenken waarmee ik het snel kan beoordelen. Straks nog maar even naar kijken.....
Idd even schakelen. Maar over 2 weken willen we ws niets ander

1BB is iets wat ik normaal wel mee zou pakken maar 5,5 ligt dan wel weer onder mijn ondergrens. Mijn excel is daar niet eens op gebouwd :')
pi_152484008
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 10:56 schreef Goesten het volgende:
Oude bekende maar nu bij Colin:

Brownies & downies

Ben benieuwd waarom sommige overstappen van GvE en KOM naar Col.
Ik denk dat er niemand 'overstapt', maar dat de eigenaresse van deze locatie haar eigen keuze gemaakt heeft
pi_152488050
Ik heb ook een keuze gemaakt: ik sla hem over. Te weinig rente. Zelfde 7% als het vorig project maar beduidend méér risico op wanbetaling.

[ Bericht 37% gewijzigd door obligataire op 11-05-2015 13:46:17 ]
Pecunia non olet
  maandag 11 mei 2015 @ 13:43:51 #233
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_152488246
ik ook.. vind het risico niet opwegen tegen het rendement. Zeker als er projecten op de rol staan met hogere percentages en qua sector minder risicovol naar mijn mening.
pi_152489259
Creditsafe rapport Lab Services. Kan iemand uitleggen welke liquiditeits ratio hier gebruikt wordt en wat de aflopende betekenis hier is?

Datum meest recente jaarverslag Netto Waarde Werkkapitaal Liquiditeitsratio
31-12-2013 .......................117.146.............63.256 ..............2,32
31-12-2012 ........................-94.596............404.877.................16,88
31-12-2011 ...................... -89.674............390.502.................22,26
  maandag 11 mei 2015 @ 15:30:21 #235
332574 µ
alt-m
pi_152491253
De mailserver, nu met beta support voor Collin Crowdfund, met dank aan de medewerking van Collin Crowdfund :s).

Inschrijven: Mail met onderwerp ccf naar subscribe apenstaart cfmailserver punt nl, zet fok in de tekst
Uitschrijven: Mail met onderwerp ccf naar unsubscribe apenstaart cfmailserver punt nl, zet fok in de tekst
జ్ఞ‌ా
  maandag 11 mei 2015 @ 15:31:00 #236
332574 µ
alt-m
pi_152491269
Aantal inschrijvingen op de lijsten:

quote:
1 ccf/addrs.txt
148 gve/addrs.txt
24 kom/addrs.txt
Statistiekjes *G*.
జ్ఞ‌ా
  maandag 11 mei 2015 @ 15:55:57 #237
332574 µ
alt-m
pi_152492009
Mailtje rondgestuurd met de info :s).
జ్ఞ‌ా
  maandag 11 mei 2015 @ 16:11:51 #238
132191 -jos-
Money=Power
pi_152492485
quote:
14s.gif Op maandag 11 mei 2015 15:55 schreef µ het volgende:
Mailtje rondgestuurd met de info :s).
In mn spambox terechtgekomen.
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
  maandag 11 mei 2015 @ 17:51:26 #239
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_152495999
quote:
Het zat dus vast op 500 euro. Je zult vandaag de nieuwe schuldbekentenis hebben gekregen. Nu kan het heel snel gaan.
pi_152496202
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2015 23:34 schreef Camogli het volgende:
[..]
En als het project in die tijd niet vol zit, dan loop je de kans dat er gewoon weer 20 dagen bij worden opgeteld. Dat is bijv. gebeurd bij het project 'Voorfinanciering Debiteuren - m.n. Overheid' (B, 18mnd, 7,62%).
  maandag 11 mei 2015 @ 17:59:37 #241
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_152496228
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 17:51 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Het zat dus vast op 500 euro. Je zult vandaag de nieuwe schuldbekentenis hebben gekregen. Nu kan het heel snel gaan.
Ik heb hem ook net gehad.
pi_152496991
quote:

[..]

Inderdaad 😉.
De lening overeenkomst is volledig tot stand gekomen.
  maandag 11 mei 2015 @ 20:02:41 #243
332574 µ
alt-m
pi_152500518
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 16:11 schreef -jos- het volgende:

[..]

In mn spambox terechtgekomen.
Meh :{.

Welke provider?
జ్ఞ‌ా
pi_152500753
quote:

[..]

Dank u! Ik kon het niet laten even 'namen en rugnummers' te publiceren. Misschien ga ik even graven in oude verklaringen om recidivisten te zoeken :)

GvE #10131 : project GWE niet (tijdig) overgemaakt:
017332 ¤ 200
011478 ¤ 300

GvE #10341 : Silverline niet (tijdig) overgemaakt:
010664 ¤ 1000 toegezegd, 500 overgemaakt

GvE #08595 : Domino's Pizza Tilburg niet (tijdig) overgemaakt:
008649 ¤ 200

[ Bericht 5% gewijzigd door aborren op 11-05-2015 20:29:22 ]
  maandag 11 mei 2015 @ 20:20:54 #245
332574 µ
alt-m
pi_152501143
We zitten aan 150 man op de GVE-lijst :Y.
జ్ఞ‌ా
pi_152503744
quote:
14s.gif Op maandag 11 mei 2015 20:20 schreef µ het volgende:
We zitten aan 150 man op de GVE-lijst :Y.
👍
  maandag 11 mei 2015 @ 21:20:00 #247
132191 -jos-
Money=Power
pi_152503813
quote:
5s.gif Op maandag 11 mei 2015 20:02 schreef µ het volgende:

[..]

Meh :{.

Welke provider?
Hotmail
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_152503985
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 20:08 schreef aborren het volgende:

[..]

Dank u! Ik kon het niet laten even 'namen en rugnummers' te publiceren. Misschien ga ik even graven in oude verklaringen om recidivisten te zoeken :)

GvE #10131 : project GWE niet (tijdig) overgemaakt:
017332 ¤ 200
011478 ¤ 300

GvE #10341 : Silverline niet (tijdig) overgemaakt:
010664 ¤ 1000 toegezegd, 500 overgemaakt

GvE #08595 : Domino's Pizza Tilburg niet (tijdig) overgemaakt:
008649 ¤ 200
Ik mag toch aannemen dat GvE bij herhaling van niet betalen die persoon er uit knikkert.
pi_152504000
Zijn er al mensen die echt hebben geïnvesteerd en rendement maken hier?
pi_152504671
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 21:23 schreef Kandijfijn het volgende:
Jup, nog geen defaults hier en gezonde rente boven de 7%, eerste project is bijna afgerond!
pi_152504816
quote:
1s.gif Op maandag 11 mei 2015 21:35 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Jup, nog geen defaults hier en gezonde rente boven de 7%, eerste project is bijna afgerond!
Klinkt goed :), ik heb afgelopen week een pand gekocht met mijn twee broers inclusief huurders :). We hopen daar een beter rendement te vinden dan op de bank.

Maar heb nog steeds een redelijk bedrag staan wat erg slecht rendeert. Kan weer in aandelen gaan zitten maar heb het gevoel in een bubbel te zitten daar :{w
pi_152505129
De kosten hakken er bij Symbid wel lekker in zeg (2,5% (excl btw) administratiefee tot 4500 euro en 1 euro per transactie (betalingen zijn per kwartaal). Stel het volgende scenario voor (o.b.v. annuiteit met betalingen per kwartaal):

Looptijd: 4 jaar
Rendement: 8%
Inleg: 100/500/1000/5000

Met 100 euro inleg krijg je als het goed is over de looptijd van 4 jaar 98,28 terug
Met 500 euro inleg krijg je als het goed is over de looptijd van 4 jaar 555,40 terug
Met 1000 euro inleg krijg je als het goed is over de looptijd van 4 jaar 1126,81 terug
Met 5000 euro inleg krijg je als het goed is over de looptijd van 4 jaar 5837,18 terug

Conclusie: niet investeren tenzij je 1) je wallet met 4500 euro per keer wil upgraden 2) je relatief grote bedragen per project investeerd.

Zal ze even een mail sturen, op de site staat dat je vanaf 20 euro kan investeren, daar zou je in zijn geheel misschien 1 of 2 euro van terugzien _O-
  maandag 11 mei 2015 @ 21:54:01 #253
332574 µ
alt-m
pi_152505730
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 21:20 schreef -jos- het volgende:

[..]

Hotmail
Hmm kan ik lastig testen... Als maar genoeg mensen op 'not spam' drukken moet het niet meer gebeuren denk ik. Volgens mij staat bij mij alles goed :{/
జ్ఞ‌ా
  maandag 11 mei 2015 @ 21:54:30 #254
332574 µ
alt-m
pi_152505760
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 21:23 schreef Kandijfijn het volgende:
7% gemiddeld, nog geen defaults.
జ్ఞ‌ా
pi_152505797
quote:
6s.gif Op maandag 11 mei 2015 15:31 schreef µ het volgende:
Aantal inschrijvingen op de lijsten:

[..]

Statistiekjes *G*.
Je statistiekjes kunnen weer bijgewerkt worden. Ik heb mij ook ingeschreven :)
  maandag 11 mei 2015 @ 21:56:31 #256
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_152505876
Ik zit nu volgende GVE op 7,88% maar heb wel 1 default en heb niet het idee dat die er in verwerkt is. Sowieso staat die ook nog steeds bij mn ''nog te ontvangen aflossing'' wat wel vervelend is.

En ik ben ook even tijdelijk gestopt met investeren, alleen bij een heel tof project zal ik nog wat doen.
  maandag 11 mei 2015 @ 21:57:33 #257
332574 µ
alt-m
pi_152505934
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 21:55 schreef didi80 het volgende:

[..]

Je statistiekjes kunnen weer bijgewerkt worden. Ik heb mij ook ingeschreven :)
Update:
1
2
3
  21 /root/ccf/addrs.txt
 150 /root/gve/addrs.txt
  37 /root/kom/addrs.txt
Het ging vrij hard na de mail. Best veel mensen op de Collinlijst erbij :Y. KoM ging niet zo snel. Nu hopen dat de collinmailer goed werkt, wachten op een nieuw project :s).
జ్ఞ‌ా
pi_152506043
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 21:56 schreef AQuila360 het volgende:
Ik zit nu volgende GVE op 7,88% maar heb wel 1 default en heb niet het idee dat die er in verwerkt is. Sowieso staat die ook nog steeds bij mn ''nog te ontvangen aflossing'' wat wel vervelend is.

En ik ben ook even tijdelijk gestopt met investeren, alleen bij een heel tof project zal ik nog wat doen.
Volgens GvE zit ik op 8,54%. Maar hier zijn inderdaad de defaults niet in verwerkt. Ik zit dus lager, maar ben zelf nog steeds tevreden.
  maandag 11 mei 2015 @ 22:01:06 #259
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_152506127
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 21:59 schreef didi80 het volgende:

[..]

Volgens GvE zit ik op 8,54. Maar hier zijn inderdaad de defaults niet in verwerkt. Ik zit dus lager, maar ben zelf nog steeds tevreden.
Ik ook nog steeds hoor een default (en misschien wel meerdere) zijn nu eenmaal part of te game, zit ook nog in HIN dus als ik die dadelijk ineens terug krijg heft dat het wel op. Hopelijk komt dat nu wel een keer want dat vertraagd ook steeds.
  maandag 11 mei 2015 @ 22:02:00 #260
332574 µ
alt-m
pi_152506176
Ik ben van plan de komende tijd juist weer meer te investeren :Y. Even rustigaan gedaan (en geld elders uitgeleend), nu kan ik weer :D.
జ్ఞ‌ా
pi_152506305
quote:
3s.gif Op maandag 11 mei 2015 22:02 schreef µ het volgende:
Ik ben van plan de komende tijd juist weer meer te investeren :Y. Even rustigaan gedaan (en geld elders uitgeleend), nu kan ik weer :D.
Ik plan niets meer. Elke keer als ik denk: even rustig aan doen, dan komen er leuke projecten voorbij. En als ik weer een wil investeren komen er alleen projecten langs a DiMarco of Elvis.

Ik wacht dus gewoon af of er leuke projecten komen.
pi_152506444
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 22:01 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Ik ook nog steeds hoor een default (en misschien wel meerdere) zijn nu eenmaal part of te game, zit ook nog in HIN dus als ik die dadelijk ineens terug krijg heft dat het wel op. Hopelijk komt dat nu wel een keer want dat vertraagd ook steeds.
Eens! In het begin heb ik een aantal keer een project gehad met hoge rente waar ik over twijfelde. Maar daar zette ik dan ook een paar veilige projecten tegenover. En een paar keer dus een default gehad, maar ook een hoop projecten die bijna klaar zijn, of zelfs al afgerond zijn. En dat zijn dan projecten met rente rond de 10%. Dus zelfs met defaults erbij niets te klagen.
pi_152508236
In hoeveel projecten zitten jullie dan?
Want om een default goed te maken met een rente van 7%, moet je behoorlijk wat projecten hebben lopen. Met een pd percentage van 1 tot 2% betekent meerdere defaults een paarhonderd investeringen (niet dat ik die ratings van Graydon vertrouw, en ze zijn maar voor 1 jaar)
Eerst denken, dan typen
pi_152509729
quote:
14s.gif Op maandag 11 mei 2015 21:57 schreef µ het volgende:

[..]

Update:
[ code verwijderd ]

Het ging vrij hard na de mail. Best veel mensen op de Collinlijst erbij :Y. KoM ging niet zo snel. Nu hopen dat de collinmailer goed werkt, wachten op een nieuw project :s).
Dank voor de mail en de service, maar er zat een foutje in de mails. Toen ik me weer wilde afmelden voor Colin via het adres in de mail ( unsubscribe@cfmailer.nl ) werkte dat niet. Handmatig gewijzigd naar unsubscribe@cfmailserver.nl en toen werkte het wel.
pi_152511700
Ik mis nog steeds een betaling van KoM.
Voor een medium dat het vooral moet hebben van vertrouwen van de zijde van investeerders, vind ik dit toch een kwalijke zaak.
Pecunia non olet
  dinsdag 12 mei 2015 @ 02:30:46 #266
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_152513219
quote:
7s.gif Op maandag 11 mei 2015 22:50 schreef Piger het volgende:
In hoeveel projecten zitten jullie dan?
Want om een default goed te maken met een rente van 7%, moet je behoorlijk wat projecten hebben lopen. Met een pd percentage van 1 tot 2% betekent meerdere defaults een paarhonderd investeringen (niet dat ik die ratings van Graydon vertrouw, en ze zijn maar voor 1 jaar)
Dat is nou juist de clou van het verhaal: spreiding! En je hoeft heus geen paar honderd investeringen te hebben om een defaultpercentage van 2 te kunnen opvangen. Met 20 projecten kom je al een heel eind. Je moet namelijk niet vergeten, dat de projecten niet allemaal in maand 1 omvallen. Je hebt al heel wat geld teruggekregen voor een default. Maak maar eens een excelletje met wat gestandaardiseerde getallen.
Stel:
Je hebt 20 projecten van 100 euro.
Gemiddelde looptijd: 48 maanden. Dat is in werkelijkheid mijn gemiddelde looptijd. (het komt in dit rekenvoorbeeld neer op: 1 van 12 maanden; 2 van 24 maanden; 3 van 36 maanden; 4 van 48 maanden; 10 van 60 maanden.)
Je mag 20x48=960 betalingen verwachten.
Gemiddelde rente: 7,5% (mijn eigen gemiddelde)
Annuïteit is 2,42.

Er vallen wel 4 projecten om. Niet allemaal tegelijk natuurlijk.
project 5 betaalt al na maand 12 geen cent meer.
project 10 betaalt na maand 18 geen cent meer.
project 15 betaalt na maand 24 geen cent meer.
project 20 betaalt na maand 30 geen cent meer.
Helaas pindakaas: 108 betalingen gaan aan je neus voorbij.
Je hebt dan aan het eind in totaal middels 852 betalingen 2061,84 teruggekregen. Een winst dus van 61,84 oftewel 3,09%. Trek je de fee er nog van af, dan hou je 2043,84 over. Een winst van 2,19%. Dat lijkt niet veel. Je had het misschien zelfs wel liever op de bank laten staan. Maar ja, dan heb je ook niet de leuke ervaring dat jij zelf bepaalt wat er met jouw geld gebeurt. En je hebt ook het plezier gemist dat er in die gemiddeld 48 maanden nagenoeg elke werkdag een beetje geld op je rekening gestort wordt. Je kunt besluiten dat geld opnieuw te investeren. Dat krikt je winst een heel eind op. Tot boven het niveau dat de bank jou geeft. Maar je kunt het ook lekker opmaken. Dat doe ik in dit rekenvoorbeeld.
Doe ik dezelfde oefening met het rentepercentage dat jij noemt (7%), dan heb je aan het eind 2036,28 teruggekregen. Winst: 1,81%. Na aftrek van de fee: 0,91% winst.
  dinsdag 12 mei 2015 @ 07:42:32 #267
332574 µ
alt-m
pi_152514012
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 23:26 schreef deezler het volgende:

[..]

Dank voor de mail en de service, maar er zat een foutje in de mails. Toen ik me weer wilde afmelden voor Colin via het adres in de mail ( unsubscribe@cfmailer.nl ) werkte dat niet. Handmatig gewijzigd naar unsubscribe@cfmailserver.nl en toen werkte het wel.
Ah inderdaad! Is aangepast, bedankt voor het opmerken :Y.
జ్ఞ‌ా
pi_152514033
En als aanvulling op het stuk van crowd-fundi: juist de mogelijkheid om het opnieuw weer te investeren, maar het interessant. Daar is extra winst te behalen (mits je slim herinvesteert). Dan kun je defaults nog best aardig opvangen.
Schip ahoy!
pi_152515073
Dat is de reden waarom je eigenlijk moet rekenen met gemiddeld geïnvesteerd kapitaal.

quote crowd-fundi:
e hebt dan aan het eind in totaal middels 852 betalingen 2061,84 teruggekregen. Een winst dus van 61,84 oftewel 3,09%. Trek je de fee er nog van af, dan hou je 2043,84 over. Een winst van 2,19%.

Ik reken als volgt:
¤ 43,84 / 4 = ¤ 10,96 per jaar gemiddeld. Gemiddeld geïnvesteerd kapitaal = 1.000 (want loopt terug naar nul na de laatste termijn). Dan is je gemiddelde jaarrendement 1,09%.

De helft dus.......

[ Bericht 39% gewijzigd door obligataire op 12-05-2015 09:23:10 ]
Pecunia non olet
pi_152515732
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 21:43 schreef Moralitas het volgende:
De kosten hakken er bij Symbid wel lekker in zeg (2,5% (excl btw) administratiefee tot 4500 euro en 1 euro per transactie (betalingen zijn per kwartaal). Stel het volgende scenario voor (o.b.v. annuiteit met betalingen per kwartaal):

Looptijd: 4 jaar
Rendement: 8%
Inleg: 100/500/1000/5000

Met 100 euro inleg krijg je als het goed is over de looptijd van 4 jaar 98,28 terug
Met 500 euro inleg krijg je als het goed is over de looptijd van 4 jaar 555,40 terug
Met 1000 euro inleg krijg je als het goed is over de looptijd van 4 jaar 1126,81 terug
Met 5000 euro inleg krijg je als het goed is over de looptijd van 4 jaar 5837,18 terug

Conclusie: niet investeren tenzij je 1) je wallet met 4500 euro per keer wil upgraden 2) je relatief grote bedragen per project investeerd.

Zal ze even een mail sturen, op de site staat dat je vanaf 20 euro kan investeren, daar zou je in zijn geheel misschien 1 of 2 euro van terugzien _O-
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2015 15:20 schreef PvN1 het volgende:

[..]

Gesproken over hoge kosten:
Kosten Symbid: 2.5% (excl. btw) (bij bedragen < 5000, 1% bij >5000)
Bank kosten: E1,- (excl. btw)
Transactie kosten = 0.39 (Ideal en goedkoopste)

Rekenvoorbeeld
Inleg: 20,-
Kosten: 20 * 2.5% + 1 = E1.5 (excl. btw), 1.5 * 1.21 = 1.815 Euro, 1.815 + 0.39 (kosten voor ideal betaling) = 2.205
Percentage = 2.205 / 20 = 11.03%

Inleg: 100,-
Kosten: 100 * 2.5% + 1 = E 3.5 (excl. btw), 3.5 * 1.21 = 4.235 Euro, 4.235 + 0.39 (kosten voor ideal betaling) = 4.625
Percentage = 4.625/ 100 = 4.63%

Inleg: 1000,-
Kosten: 1000 * 2.5% + 1 = E 26 (excl. btw), 26 * 1.21 = 31.46 Euro, 31.46 + 0.39 (kosten voor ideal betaling) = 31.85
Percentage = 31.85 / 1000 = 3.19%

Is wel wat anders dan de 0.95% van GVE...
Volgens mij zijn de bankkosten a 1E excl. btw is per betalende transactie niet per ontvangende... Echter geef ik je gelijk dat het ook op jouw manier te interpreteren is!!!
  dinsdag 12 mei 2015 @ 10:32:25 #271
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_152516610
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 09:17 schreef obligataire het volgende:
Dat is de reden waarom je eigenlijk moet rekenen met gemiddeld geïnvesteerd kapitaal.

quote crowd-fundi:
e hebt dan aan het eind in totaal middels 852 betalingen 2061,84 teruggekregen. Een winst dus van 61,84 oftewel 3,09%. Trek je de fee er nog van af, dan hou je 2043,84 over. Een winst van 2,19%.

Ik reken als volgt:
¤ 43,84 / 4 = ¤ 10,96 per jaar gemiddeld. Gemiddeld geïnvesteerd kapitaal = 1.000 (want loopt terug naar nul na de laatste termijn). Dan is je gemiddelde jaarrendement 1,09%.

De helft dus.......
Maar dan heb je intussen wel vier defaults opgevangen en hou je nog altijd meer over dan bij de grootbanken. En dat met slechts 20 projecten.
pi_152517202
Conclusie:De hoogte van je rendement staat of valt met het aantal defaults en dus met de juiste keuze van de projecten!

Daarom probeer ik bijvoorbeeld het nieuwe creditsafe rapport van GVE te doorgronden. Kan iemand me nog helpen met de vraag die ik gister gesteld heb?

quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 14:18 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Creditsafe rapport Lab Services. Kan iemand uitleggen welke liquiditeits ratio hier gebruikt wordt en wat de aflopende betekenis hier is?

Datum meest recente jaarverslag Netto Waarde Werkkapitaal Liquiditeitsratio
31-12-2013 .......................117.146.............63.256 ..............2,32
31-12-2012 ........................-94.596............404.877.................16,88
31-12-2011 ...................... -89.674............390.502.................22,26
pi_152517318
Ik heb nu 35 projecten lopen en dat zou een gemiddeld rendement 7.48% op moeten leveren (excl de fee die op zo een 0.25 per jaar uit zou moeten komen).

Mocht er wat defaulten zou dat jammer zijn, maar geen man overboord. Juist door het te herinvesteren zou je er aan het eind van de run altijd wel een stuk meer aan over moeten houden dan banksparen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 09:17 schreef obligataire het volgende:

quote crowd-fundi:

Ik reken als volgt:

De helft dus.......
Dat is alleen je rendement op CF dan, op het moment dat je het geld op je bankrekening hebt dan levert dit ook weer rente op.
pi_152518804
quote:
99s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 11:01 schreef CaLeX het volgende:
Ik heb nu 35 projecten lopen en dat zou een gemiddeld rendement 7.48% op moeten leveren (excl de fee die op zo een 0.25 per jaar uit zou moeten komen).

Mocht er wat defaulten zou dat jammer zijn, maar geen man overboord. Juist door het te herinvesteren zou je er aan het eind van de run altijd wel een stuk meer aan over moeten houden dan banksparen.

[..]

Dat is alleen je rendement op CF dan, op het moment dat je het geld op je bankrekening hebt dan levert dit ook weer rente op.
Het percentage is wat je per jaar hebt ontvangen, gedeeld door het GEMIDDELD in crowdfunding geïnvesteerde bedrag. Als je niet herinvesteert heb je na die 4 jaar weer 2000 euro op de spaarrekening staan. Dat levert uiteraard ook rente op stel 1%.

Gemiddeld heb je dan over de volle 2.000 euro (1.09%+1.00%)/2 = 1.045% rendement gehad.
Pecunia non olet
pi_152520226
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 11:54 schreef obligataire het volgende:
Gemiddeld heb je dan over de volle 2.000 euro (1.09%+1.00%)/2 = 1.045% rendement gehad.
Dat snap ik niet helemaal, je rendement mét banksparen is lager dan alleen CF rendement?
  dinsdag 12 mei 2015 @ 13:23:12 #276
332574 µ
alt-m
  dinsdag 12 mei 2015 @ 13:31:00 #277
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_152521667
Ik zie enkele projecten op zencap staan die mij wel interesseren.
Zijn er mensen die daar al wat investeringen hebben lopen?
Neem aan dat de betaling op basis van annuiteit verloopt...
pi_152521689
quote:
Ik mis de creditsafe bijlage. Of wordt die bij starters niet gegeven? Hoe komen ze dan aan het creditsafe getalletje vraag ik mij af.
pi_152521726
quote:
99s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 12:44 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Dat snap ik niet helemaal, je rendement mét banksparen is lager dan alleen CF rendement?
Bankrente bereken je over het gemiddelde banksaldo
CF-rendement bereken je over het gemiddelde CF saldo

Als je naar je totaalrendement kijkt (bankrente + CF), dan zul je zien dat het gemiddelde ligt tussen beide individuele rendementen.

Is ook heel logisch. Als je twee spaarrekeningen hebt (één met 2%, en éen met 3%), en je doet constant met je geld switchen tussen die twee, dan zal het gemiddelde ergens rond de 2,5% liggen afhankelijk van de verdeling in de tijd.
Pecunia non olet
pi_152521775
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 13:31 schreef MSR het volgende:
Hoe komen ze dan aan het creditsafe getalletje vraag ik mij af.
Dat vraag ik mij ook af.
Of het is er, en dan wil ik het ook graag zien of het is er niet maar dan kan er ook geen getal uitkomen of mis ik nu iets?
Ik mis trouwens ook de BKR score.
  dinsdag 12 mei 2015 @ 13:34:39 #281
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_152521800
Iemand al bekend met de afwikkeling van defaults bij GVE? Komt het project dan op een gegeven moment naar voren bij "incassobureau ingeschakeld"?

Nog geen default in mijn portefeuille maar dat zal ongetwijfeld gaan gebeuren. Laatste investering, Lab Services.
  dinsdag 12 mei 2015 @ 13:34:41 #282
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_152521803
de G-PD ligt niet echt hoog, eigenlijk op A+ rating.
Creditsafe is dan wel erg risicovol.
Een groot risico met weinig kans op wanbetaling.....
pi_152521813
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 13:33 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dat vraag ik mij ook af.
Of het is er, en dan wil ik het ook graag zien of het is er niet maar dan kan er ook geen getal uitkomen of mis ik nu iets?
Zo sta ik er dus ook in.
Overigens nog even 'wennen' aan de nieuwe graydon percentages.
pi_152521834
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 13:33 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dat vraag ik mij ook af.
Ik mis trouwens ook de BKR score.
Onbekende bij BKR misschien?
pi_152521848
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 13:35 schreef MSR het volgende:

[..]

Onbekende bij BKR misschien?
Dan moeten ze dat er bij zetten
  dinsdag 12 mei 2015 @ 13:37:07 #286
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_152521885
Ik vind dit erg raar:
Zodra de door Creditsafe afgegeven score lager is dan 37 zullen wij de aanvraag niet publiceren.
+
Creditsafe:25

Alles lager dan 37 wordt er toch niet op gezet ?

Nvm, starter

Ik twijfel, Spareribs doen het altijd wel goed, maar 5 jaar is wel erg lang.
Tevens denk ik niet dat hun de enige zijn die ribs bezorgen
In totaal 27 grill restaurants.
pi_152524261
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 13:32 schreef obligataire het volgende:

[..]

Bankrente bereken je over het gemiddelde banksaldo
CF-rendement bereken je over het gemiddelde CF saldo

Als je naar je totaalrendement kijkt (bankrente + CF), dan zul je zien dat het gemiddelde ligt tussen beide individuele rendementen.

Is ook heel logisch. Als je twee spaarrekeningen hebt (één met 2%, en éen met 3%), en je doet constant met je geld switchen tussen die twee, dan zal het gemiddelde ergens rond de 2,5% liggen afhankelijk van de verdeling in de tijd.
Dat onderste snap ik wel.

Het rekenvoorbeeld gaat er vanuit dat je het "lekker opmaakt". Daar ging ik even niet vanuit.

Heb het toch even nagerekend en het zou op 1,073% rendement uitkomen op een gemiddeld geinvesteerd vermogen van 2k (42,55 aan uitbetalingen per maand, 1% tot de laatste uitbetaling is 41.70 extra aan rente)
  dinsdag 12 mei 2015 @ 15:32:31 #288
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_152525862
quote:
99s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 14:41 schreef CaLeX het volgende:

Het rekenvoorbeeld gaat er vanuit dat je het "lekker opmaakt". Daar ging ik even niet vanuit.
Inderdaad. Mijn rekenvoorbeeld was dan ook het in grote lijnen neerzetten wat er gebeurt bij meerdere defaults. Ik heb Piger duidelijk willen maken dat het niet waar is dat je daar een paar honderd investeringen tegenover moet zetten.
pi_152526538
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 13:31 schreef MSR het volgende:

[..]

Ik mis de creditsafe bijlage. Of wordt die bij starters niet gegeven? Hoe komen ze dan aan het creditsafe getalletje vraag ik mij af.
Ik zie de bijlage inmiddels wel. Maar de conclusie is dat er niets bekend is over het bedrijf. Zou hij dan standaard een '25'-score krijgen?
  dinsdag 12 mei 2015 @ 16:15:49 #290
70982 Ill-Skillz
Allegretto
pi_152527246
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 02:30 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Dat is nou juist de clou van het verhaal: spreiding! En je hoeft heus geen paar honderd investeringen te hebben om een defaultpercentage van 2 te kunnen opvangen. Met 20 projecten kom je al een heel eind. Je moet namelijk niet vergeten, dat de projecten niet allemaal in maand 1 omvallen. Je hebt al heel wat geld teruggekregen voor een default. Maak maar eens een excelletje met wat gestandaardiseerde getallen.
Stel:
Je hebt 20 projecten van 100 euro.
Gemiddelde looptijd: 48 maanden. Dat is in werkelijkheid mijn gemiddelde looptijd. (het komt in dit rekenvoorbeeld neer op: 1 van 12 maanden; 2 van 24 maanden; 3 van 36 maanden; 4 van 48 maanden; 10 van 60 maanden.)
Je mag 20x48=960 betalingen verwachten.
Gemiddelde rente: 7,5% (mijn eigen gemiddelde)
Annuïteit is 2,42.

Er vallen wel 4 projecten om. Niet allemaal tegelijk natuurlijk.
project 5 betaalt al na maand 12 geen cent meer.
project 10 betaalt na maand 18 geen cent meer.
project 15 betaalt na maand 24 geen cent meer.
project 20 betaalt na maand 30 geen cent meer.
Helaas pindakaas: 108 betalingen gaan aan je neus voorbij.
Je hebt dan aan het eind in totaal middels 852 betalingen 2061,84 teruggekregen. Een winst dus van 61,84 oftewel 3,09%. Trek je de fee er nog van af, dan hou je 2043,84 over. Een winst van 2,19%. Dat lijkt niet veel. Je had het misschien zelfs wel liever op de bank laten staan. Maar ja, dan heb je ook niet de leuke ervaring dat jij zelf bepaalt wat er met jouw geld gebeurt. En je hebt ook het plezier gemist dat er in die gemiddeld 48 maanden nagenoeg elke werkdag een beetje geld op je rekening gestort wordt. Je kunt besluiten dat geld opnieuw te investeren. Dat krikt je winst een heel eind op. Tot boven het niveau dat de bank jou geeft. Maar je kunt het ook lekker opmaken. Dat doe ik in dit rekenvoorbeeld.
Doe ik dezelfde oefening met het rentepercentage dat jij noemt (7%), dan heb je aan het eind 2036,28 teruggekregen. Winst: 1,81%. Na aftrek van de fee: 0,91% winst.
Er zitten mijns inziens te veel variabelen in dit verhaal.

"Er vallen vier projecten om" is nogal uit de gegrepen, wat nou als het er zes zijn? Of acht?
Ik snap dat je het risico moet spreiden en daar ben ik het wel mee eens, maar je kan toch niet zo fictief gaa zitten reken?
pi_152527392
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 16:15 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

"Er vallen vier projecten om" is nogal uit de gegrepen, wat nou als het er zes zijn? Of acht?
Ik snap dat je het risico moet spreiden en daar ben ik het wel mee eens, maar je kan toch niet zo fictief gaa zitten reken?
Daarnaast betwijfel ik de hele methodiek. Ik stop er elke maand een x bedrag in en daarnaast beleg ik alles wat terug komt. Dan slaat de berekening van de percentages hierboven alweer negens op.
pi_152527440
Natuurlijk kan dat wel, elke situatie is anders maar dit soort berekeningen kunnen je wel inzicht geven in de gevoeligheid van het rendement voor defaults. Ik denk dat behalve het aantal defaults er vooral een grote gevoeligheid is voor defaults vroeg in de looptijd. Maw 3 defaults na 1 jaar zouden wel eens veel meer rendementsverlies op kunnen leveren dan bovenstaand scenario.
pi_152528421
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 09:49 schreef PvN1 het volgende:

[..]

[..]

Volgens mij zijn de bankkosten a 1E excl. btw is per betalende transactie niet per ontvangende... Echter geef ik je gelijk dat het ook op jouw manier te interpreteren is!!!
Ik heb ze gemaild en reactie ontvangen, je hebt gelijk. De transactiekosten zijn eenmalig 1 euro. Verder zullen de administratiekosten permanent van 2,5% naar 1% dalen.
pi_152529058
quote:

[..]

Je zult hoe dan ook met aannames moeten rekenen want een glazen bol heeft niemand.
Zolang die aannames maar reëel zijn, ben je rationeel bezig.

Zelf reken ik als volgt:
Gemiddelde van GvE stel 8%, minus fee en verlies door vertraging opstart 1% = 7%.
GvE rekent met een defaultrate van 3 tot 6%, ik ga uit van 6% worst case.
Een andere aanname is dat dit na gemiddeld de halve looptijd gebeurt dus is de schade 50% dus 3%.

Resteert 4% per jaar........ schiet maar op mijn berekening :)
Pecunia non olet
  dinsdag 12 mei 2015 @ 17:05:51 #295
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_152529301
quote:

Veel aannames, ja, klopt. Het lijken mij echter wel redelijke aannames:
- een gemiddelde looptijd van 48 maanden
- een gemiddeld rendement van 7,5%
- gemiddeld 5% uitval per jaar (oplopend tot 5,9% uitval in het laatste jaar)
Deze laatste aanname is het meest discutabel. Met heel veel "s'jes" is de kans dat er meer uitval is groter geworden. En ja, nattevingerwerk blijft het. Maar zes of acht omgevallen projecten? Bij GVE weten we nu van een stuk of 10 van de ruim 600. 1 van de 20 per jaar leek me daarom al redelijk veel.
Van mij mag je ook aannemen dat ze alle 20 na zes maanden omvallen. Dan zul je dus nooit aan crowdfunding beginnen en ga je fijn bewaarloon aan de bank betalen. :)
pi_152529565
Ik heb net een bericht gekregen van GVE over een vroegtijdige afbetaling. Maar de gang van zaken is weer eens belabberd:

De geldlener lijkt zo uit eigen initiatief een voortijdige aflossing te kunnen starten en ook nog eens de eigen voorwaarden. GVE geeft dus weer eens onvoldoende informatie

quote:
Aangezien DNB bij haar standpunt blijft mag Kredietbank Nederland niet nneer via crowdfunding gelden aantrekken. DNB vindt daarnaast dat, zolang wij uw investering niet afgelost hebben, er sprake is van een doorlopende overtreding. Daarom hebben wij afgesproken dat eind 2015 alle investeringen via crowdfunding terugbetaald zijn. Dit betekent dat uw lening aan ons tot november 2015 loopt. U krijgt iedere maand uw rente en aflossing overgemaakt. In november 2015 krijgt u in een keer het dan nog openstaande bedrag overgemaakt.
  dinsdag 12 mei 2015 @ 17:13:56 #297
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_152529615
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 17:00 schreef obligataire het volgende:

[..]

Je zult hoe dan ook met aannames moeten rekenen want een glazen bol heeft niemand.
Zolang die aannames maar reëel zijn, ben je rationeel bezig.

Zelf reken ik als volgt:
Gemiddelde van GvE stel 8%, minus fee en verlies door vertraging opstart 1% = 7%.
GvE rekent met een defaultrate van 3 tot 6%, ik ga uit van 6% worst case.
Een andere aanname is dat dit na gemiddeld de halve looptijd gebeurt dus is de schade 50% dus 3%.

Resteert 4% per jaar........ schiet maar op mijn berekening :)
Ik denk dat je berekening niet klopt. Die 7% is het rendement op je belegging. Die 6% gaat over het verlies van rendement + inleg. Volgens mij kun je dan niet zeggen 7 minus 50% van 6 = 4.
pi_152529934
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 17:13 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Ik denk dat je berekening niet klopt. Die 7% is het rendement op je belegging. Die 6% gaat over het verlies van rendement + inleg. Volgens mij kun je dan niet zeggen 7 minus 50% van 6 = 4.
Als 6% van jouw projecten floppen na de halve looptijd kost dit circa 3% van de totale inleg althans bij voldoende spreiding. Rendement wordt over dezelfde grootheid berekend..
Pecunia non olet
pi_152530218
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 17:22 schreef obligataire het volgende:

[..]

Als 6% van jouw projecten floppen na de halve looptijd kost dit circa 3% van de totale inleg althans bij voldoende spreiding. Rendement wordt over dezelfde grootheid berekend..

Edit: misschien zou het inderdaad juister zijn om die 3% uit te smeren over de hele looptijd.
Dat maakt het beeld dan nog wat gunstiger.

Pecunia non olet
pi_152530313
oeh https://www.crowdaboutnow.nl/campagne/kompaanbier

Dat is wel een favorietje van mij. Maar even kijken of we de gunfactor hieraan mee laten doen.

Nadeel alleen is het uitbetalings schema
Bij doelbedrag 75.000
¤30.625,00 op 07-08-2018
¤30.625,00 op 07-08-2019
¤30.625,00 op 07-08-2020
pi_152530684
quote:
99s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 17:36 schreef CaLeX het volgende:
oeh https://www.crowdaboutnow.nl/campagne/kompaanbier

Dat is wel een favorietje van mij. Maar even kijken of we de gunfactor hieraan mee laten doen.

Nadeel alleen is het uitbetalings schema
Bij doelbedrag 75.000
¤30.625,00 op 07-08-2018
¤30.625,00 op 07-08-2019
¤30.625,00 op 07-08-2020
betalen ze ook in natura uit :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')