Dat vroeg ik mij ook al af trouwens. Ik denk dat het verschil zakelijk/prive is, of kan dat niet als het een eenmanszaak is?quote:Op woensdag 6 mei 2015 16:54 schreef bleyenburg het volgende:
uit de pitch:
Het liquide deel van het privé vermogen in box 3 overtreft de aanstaande lening bij Geldvoorelkaar ruimschoots, waarmee de persoonlijke borgstelling ook een harde zekerheid is.
en dan rating 4/BBB
HOE KAN DAT NOU????
Dat is de persoonlijke borgstellingquote:Op woensdag 6 mei 2015 16:57 schreef bleyenburg het volgende:
en de hoofdelijke aansprakelijkheid dan????
Niet helemaal kloppend, maar ik denk ook niet dat dit de enige inkomsten zijn in het gezin.quote:Op woensdag 6 mei 2015 16:48 schreef komrad het volgende:
[..]
ik pak hem ook mee vanwege de gunfactor voor een klein bedrag. Hoe zie jij de omzet irt het aantal fte? Zie ik het verkeerd of is hier iets vreemd in de cijfers ?
Hij kan het prive geld natuurlijk gewoon opmaken. Dan heb je nog niets. "Kan"..........quote:Op woensdag 6 mei 2015 16:59 schreef MSR het volgende:
Daarnaast, waarom loopt dat project dan niet als een trein vol? Als hij in prive meer dan genoeg borg staat is dat een solide project, lijkt me zo.
Omdat iedereen wat meer sceptisch met inleggen is geworden?quote:Op woensdag 6 mei 2015 16:59 schreef MSR het volgende:
Daarnaast, waarom loopt dat project dan niet als een trein vol? Als hij in prive meer dan genoeg borg staat is dat een solide project, lijkt me zo.
Ik snapte er ook niets van. Je zou bijna denken dat overal een nulletje mist, vooral omdat er natuurlijk ook nog in- en verkoop moet zijn. En andere bedrijfskosten.quote:Op woensdag 6 mei 2015 16:51 schreef MSR het volgende:
[..]
67000 ex omzet bij 2,5fte lijkt mij ook wat raar ja. Dan blijft er niets meer over zou je zeggen.
Ik weet niet zoveel van belastingen enzo, maar is het dan niet aantrekkelijker om het privévermogen uit te lenen aan het bedrijf? Scheelt vermogensrendementheffing en de hoofdelijke aansprakelijkheid blijft.quote:Op woensdag 6 mei 2015 16:54 schreef bleyenburg het volgende:
uit de pitch:
Het liquide deel van het privé vermogen in box 3 overtreft de aanstaande lening bij Geldvoorelkaar ruimschoots, waarmee de persoonlijke borgstelling ook een harde zekerheid is.
en dan rating 4/BBB
HOE KAN DAT NOU????
Dat kan omdat de rating afhankelijk is van de cashflow die gegenereerd wordt. Dit heeft dus niet te maken met de gestelde zekerheden.quote:Op woensdag 6 mei 2015 16:54 schreef bleyenburg het volgende:
uit de pitch:
en dan rating 4/BBB
HOE KAN DAT NOU????
quote:Op woensdag 6 mei 2015 17:01 schreef NB1908 het volgende:
[..]
Dat kan omdat de rating afhankelijk is van de cashflow die gegenereerd wordt. Dit heeft dus niet te maken met de gestelde zekerheden.
Een 4 betekend dat de annuďteit van de lening maximaal 85% van de vrije cashflow uit bedrijfsactiviteiten bedraagt.
Je hoeft niet 10 keer te investeren. Een keer 15.000 is ook goed voor de korting.quote:Die zie ik mezelf nog niet snel halen bij Collin. 10*500 = 5000 euro investeren voordat je de eerste korting haalt.
Lijkt mij een markt waar de spontane inloop minimaal is.quote:Op woensdag 6 mei 2015 17:13 schreef Piet__Piraat het volgende:
Plus dat die toko nu verplaatst naar net buiten het centrum. Zal in huurlasten per m˛ vast schelen, maar wat betekent het voor de 'spontane inloop'?
Precies wat ik ook denk.quote:Op woensdag 6 mei 2015 17:18 schreef CaLeX het volgende:
Lijkt mij een markt waar de spontane inloop minimaal is.
Dat valt me ook op! Ook andere projecten (Dimarco, ondanks de 9% en Jongen BV) lopen minder hard. Misschien door het aanbod bij KoM enzo? Je zou toch denken dat er deze maand (mei) extra geld in de markt beschikbaar komtquote:Op woensdag 6 mei 2015 16:59 schreef MSR het volgende:
Nu al ruim 350K binnen voor FreelanceFactoring. Mijn 6e project alweer bij Collin (al is mijn bijdrage bescheidenquote:Op woensdag 6 mei 2015 14:03 schreef MSR het volgende:
[..]
Blijkbaar willen ze 250k minstens ophalen tot een max van 500k met alles boven 250k mooi meegenomen.
Inmiddels is hij vol.quote:Op woensdag 6 mei 2015 16:59 schreef MSR het volgende:
quote:Momenteel wordt er een verbeterde versie van het Collin Crowdfund platform online geplaatst. Over enkele minuten zal het platform weer beschikbaar zijn voor gebruik. Excuses voor het ongemak!
Ben ikde enige die, zeker bij een eenmanszaak, ook verwacht dat er wat informatie wordt verstrekt over de persoon die de eenmanzaak vormt? En dan bedoel ik iets meer info dan het standaard lijstje wat al bovenin staat met leeftijd, gezinssituatie en opleiding. Als ik zie dat er geld gevraagd wordt voor een eenmanszaak, en er wordt niet eens het minimale als een naam vermeld, dan haak ik meestal al af.quote:Op woensdag 6 mei 2015 10:04 schreef MSR het volgende:
https://www.geldvoorelkaa(...)project.aspx?id=9905
Nieuwe GvE
5/B/60mnd 8%
Met deze ratings voor mij zonder te lezen eigenlijk al een pas.
Dat is zeker waar, al vind ik de fee bij collin wel aan de hoge kant en vooral het hoge instapbedrag bij collin heeft me vooralsnog tegengehouden daar te investeren. Ik wil momenteel gewoon genoeg kunnen spreiden en dat lukt bij 500,- minimum niet goed helaas.quote:Op woensdag 6 mei 2015 20:30 schreef obligataire het volgende:
[..]
Nu al ruim 350K binnen voor FreelanceFactoring. Mijn 6e project alweer bij Collin (al is mijn bijdrage bescheiden
Mooi die concurrentie door KoM en Collin. Keuze nu uit 3 goede platforms, en daar de krenten uit de pap halen.
Wat mij betreft is ook de fee wat te hoog. Dat het over de looptijd is uitgesmeerd is wel een goede zaak, ook voor de continuďteit van het platform denk ik. Dat minimale inleg bedrag heb ik geen moeite mee maar waar ik wel moeite mee heb is dat er geen standaard hoofdelijke aansprakelijkheid is. De meeste projecten hebben nu geen enkel borgstelling. Ik begrijp ook wel dat het niet zalig makend is maar het geeft voor mij wel het commitment van de lener aan.quote:Op donderdag 7 mei 2015 08:35 schreef MSR het volgende:
[..]
Dat is zeker waar, al vind ik de fee bij collin wel aan de hoge kant en vooral het hoge instapbedrag bij collin heeft me vooralsnog tegengehouden daar te investeren. Ik wil momenteel gewoon genoeg kunnen spreiden en dat lukt bij 500,- minimum niet goed helaas.
Eens. Zonder hoofdelijke aansprakelijkheid van de aandeelhouders blijf je het risico lopen dat de aandeelhouders het geld van de bv aan zichzelf uitkeren in de vorm van dividend. Een non-onttrekingsverklaring tot 15% solvabiliteit zoals bij het factoring project heeft geen enkele waarde. 15% solvabiliteit zie je bij liquidatie in de praktijk niks van terugquote:Op donderdag 7 mei 2015 09:24 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Wat mij betreft is ook de fee wat te hoog. Dat het over de looptijd is uitgesmeerd is wel een goede zaak, ook voor de continuďteit van het platform denk ik. Dat minimale inleg bedrag heb ik geen moeite mee maar waar ik wel moeite mee heb is dat er geen standaard hoofdelijke aansprakelijkheid is. De meeste projecten hebben nu geen enkel borgstelling. Ik begrijp ook wel dat het niet zalig makend is maar het geeft voor mij wel het commitment van de lener aan.
Juist, dat ben ik inderdaad weer helemaal vergeten. De hoofdelijke aansprakelijkheid, daar ben ik het helemaal met je eens.quote:Op donderdag 7 mei 2015 09:24 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Wat mij betreft is ook de fee wat te hoog. Dat het over de looptijd is uitgesmeerd is wel een goede zaak, ook voor de continuďteit van het platform denk ik. Dat minimale inleg bedrag heb ik geen moeite mee maar waar ik wel moeite mee heb is dat er geen standaard hoofdelijke aansprakelijkheid is. De meeste projecten hebben nu geen enkel borgstelling. Ik begrijp ook wel dat het niet zalig makend is maar het geeft voor mij wel het commitment van de lener aan.
Over het verminderen van risico door spreiding bestaan uiteenlopende gedachten. Persoonlijk vind ik het spreiden door veel kleine bedragen uit te zetten niet zaligmakend.quote:Op donderdag 7 mei 2015 08:35 schreef MSR het volgende:
[..]
Dat is zeker waar, al vind ik de fee bij collin wel aan de hoge kant en vooral het hoge instapbedrag bij collin heeft me vooralsnog tegengehouden daar te investeren. Ik wil momenteel gewoon genoeg kunnen spreiden en dat lukt bij 500,- minimum niet goed helaas.
Dat is wel een flinke aanname die je daar maakt hoor.quote:Op donderdag 7 mei 2015 10:06 schreef obligataire het volgende:
[..]
Dat omvallen zal overigens bij die veilige projecten niet gauw in de eerste 3-4 jaren gebeuren lijkt me, dus de schade valt dan ook wel weer mee.
Eens.quote:Hoe dan ook is de juiste selectie doorslaggevend, waarbij de gegeven info heel belangrijk is.
Dat ben ik met je eens!quote:Op donderdag 7 mei 2015 10:06 schreef obligataire het volgende:
Bij GvE bijvoorbeeld vind ik het minder dat ze in de pitch de ongewijzigde tekst van de ondernemer overnemen met de nodige fouten daarin.
Dat is nogal een aanname. Waarschijnlijk zal degene die er voor kiest om 50 x 100 euro te investeren niet op het startmoment 5.000 euro ter beschikking hebben gehad voor crowdfundingprojecten. Bovendien: als de investeerder de tijd neemt, dan kan hij wellicht ook zorgvuldig 50 projecten selecteren. Jouw voorbeeld illustreert m.i. vooral dat selecteren belangrijk is. Dat ben ik met je eens, maar spreiding is dat ook. Het minimuminvesterignsbedrag bij Collin ligt hoger dan het hoogste bedrag dat ik tot nu toe elders heb geďnvesteerd.quote:Op donderdag 7 mei 2015 10:06 schreef obligataire het volgende:
Stel je belegt in:
10 zorgvuldig geselecteerde projecten met de hoogste rating van elk 500 euro.
Alternatief 50 projecten van 100 euro, met onvermijdelijk veel kwalitatief mindere projecten maar met een hogere rentevoet.
Geen paniek, heb al vaker gehad dat ik een of meerdere betalingen 1 of 2 dagen later kreegquote:Op donderdag 7 mei 2015 11:21 schreef Horsemen het volgende:
Ik ben vermoedelijk erg voorbarig maar het is mij opgevallen dat bij de maandelijkse betaling van KoM de betaling van Special trees er niet bij zit. Nou kan dat makkelijk nog komen maar ik dacht dat KoM in principe alle betaling eens per maand de deur uit doet of hebben jullie een andere ervaring?
Wie heeft er paniek? Dat lees ik nergens.... Ik vraag alleen iets. Bedankt voor de reactie, dan weet ik dat. Ik heb er pas 7 bij KoM, dus nog niet zoveel ervaring maar tot op heden kwamen de betaling op de zelfde dag vandaar mijn vraag.quote:Op donderdag 7 mei 2015 11:22 schreef Goesten het volgende:
[..]
Geen paniek, heb al vaker gehad dat ik een of meerdere betalingen 1 of 2 dagen later kreeg
Bij wijze van spreken, wist niet dat je boos werdquote:Op donderdag 7 mei 2015 11:25 schreef Horsemen het volgende:
Wie heeft er paniek? Dat lees ik nergens.... Ik vraag alleen iets. Bedankt voor de reactie, dan weet ik dat. Ik heb er pas 7 bij KoM, dus nog niet zoveel ervaring maar tot op heden kwamen de betaling op de zelfde dag vandaar mijn vraag.
Ik ben niet boos hoor maar ook niet in paniekquote:Op donderdag 7 mei 2015 11:32 schreef Goesten het volgende:
[..]
Bij wijze van spreken, wist niet dat je boos werd![]()
Ik mis nu ook nog special trees en Faja Lobi. De voorgaande keren kreeg ik binnen een dag een mailtje waarom het vertraagd was, en dag daarna was het binnen
Precies wat ik hier ook heb, 500 is >10% van mijn huidige investeringen. Met een eventueel koophuis op komst heb ik niet veel zin om veel meer erin te steken nu.quote:Op donderdag 7 mei 2015 11:03 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Dat is nogal een aanname. Waarschijnlijk zal degene die er voor kiest om 50 x 100 euro te investeren niet op het startmoment 5.000 euro ter beschikking hebben gehad voor crowdfundingprojecten. Bovendien: als de investeerder de tijd neemt, dan kan hij wellicht ook zorgvuldig 50 projecten selecteren. Jouw voorbeeld illustreert m.i. vooral dat selecteren belangrijk is. Dat ben ik met je eens, maar spreiding is dat ook. Het minimuminvesterignsbedrag bij Collin ligt hoger dan het hoogste bedrag dat ik tot nu toe elders heb geďnvesteerd.
Mooi verhaal wel. Echter 6% is bij een classificatie 5 in mijn optiek veel te laag. Voor 7,5-8% had ik er een kleine investering in gedaan. Nu laat ik het links liggen.quote:Op donderdag 7 mei 2015 14:14 schreef JortK het volgende:
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=10729
Eens, zeker na een slecht jaar (2014 = verlies) ben ik wat huiverig voor dit soort projecten.quote:Op donderdag 7 mei 2015 14:18 schreef Coelho het volgende:
[..]
Mooi verhaal wel. Echter 6% is bij een classificatie 5 in mijn optiek veel te laag. Voor 7,5-8% had ik er een kleine investering in gedaan. Nu laat ik het links liggen.
Een 5 in combinatie met 6% is echt niet goed, ook al zijn de rest van de ratings niet slecht. De succesvolle verkoop en teelt van fruit is natuurlijk altijd afhankelijk van een hoop factoren maar dat is wel te overzien denk ik. Blijft over 6% bij een 5. Als ze er nu een leuke incentive bij hadden gedaan had ik er nog wel over nagedacht maar nu haak ik af.quote:Op donderdag 7 mei 2015 14:14 schreef JortK het volgende:
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=10729
Ik ga er inderdaad vanuit, dat het selecteren van 10 'triple A' projecten net zolang duurt, als dat het duurt om een portefeuille van 50 projecten van wisselend niveau te selecteren. Immers de triple A's zijn veel schaarser (en zitten gauw vol), dus ook dat vraagt niet direct een groot startkapitaal.quote:Op donderdag 7 mei 2015 11:03 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Dat is nogal een aanname. Waarschijnlijk zal degene die er voor kiest om 50 x 100 euro te investeren niet op het startmoment 5.000 euro ter beschikking hebben gehad voor crowdfundingprojecten. Bovendien: als de investeerder de tijd neemt, dan kan hij wellicht ook zorgvuldig 50 projecten selecteren. Jouw voorbeeld illustreert m.i. vooral dat selecteren belangrijk is. Dat ben ik met je eens, maar spreiding is dat ook. Het minimuminvesterignsbedrag bij Collin ligt hoger dan het hoogste bedrag dat ik tot nu toe elders heb geďnvesteerd.
Wat mij verder tot nu toe tegenhoudt bij Collin is de Collin Rekening courant. Geld overboeken is (nog?) gratis, maar het maakt het wel iets lastiger om geld dat je terugkrijgt van platform X bij platform Y uit te zetten.
Waarom schat je het risico van de freelancefactoring zo laag in. Volgens mij is dat een veel gevaarlijkere markt als de fruitteelt.quote:Op donderdag 7 mei 2015 15:52 schreef obligataire het volgende:
Die fruitteler bijvoorbeeld vind ik tamelijk risicovol en de rente laag met 6%. Stel je hebt 5 van dat kaliber, dan is het totale risico m.i. veel groter dan bijvoorbeeld die freelancefactoring met 7,5%, ook al moet je daar 500 euro ineens voor inleggen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |