abonnement Unibet Coolblue
pi_148934727
Laatste posts:
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 22:44 schreef Sorella het volgende:

[..]

Voor amerikaanse recepten kan je dan niet beter een amerikaans cupmaatsetje gebruiken ?
quote:
1s.gif Op donderdag 22 januari 2015 07:46 schreef Bleie het volgende:

[..]

Geen idee of ik een Amerikaans setje heb. Ooit hier gekocht bij een kookwinkel geloof ik. Maar alleen al dat je daar eigenlijk rekening mee moet houden. Een gram is een gram. Ik sta vooral altijd enorm te knoeien met die cups, trouwens.
quote:
14s.gif Op donderdag 22 januari 2015 09:06 schreef Myraela het volgende:
Een cup is toch gewoon een cup? Daar heb je toch niet verschillende versies van?
pi_148934920
Over het deeg van die swirlkoekjes: ik vond het ook lastig, maar vooral nogal plakkerig, ondanks wat extra bloem. Uitrollen ging wel lastig inderdaad, maar het viel me mee. Misschien hielp de siliconendeegroller die ik mezelf net cadeau had gedaan?
pi_148936078
Bij mij plakte het pindakaasdeel aan mn roller (een houten) en het chocoladedeel was enorm korrelig.
Gisteravond even snel een eerste deel gebakken (kwart van het deeg) en die genadeloos laten aanbranden omdat ik vond dat ik ook nog wel even mocht douchen na een uur fietsen en voordat ik weer weg moest. :D

Een van mijn favoriete recepten blijft deze trouwens:


Echt iedereen die 'm wel eens heeft geprobeerd vindt 'm geweldig!
Ook goed te doen zonder de gelei. :)
Recept/illustratie is overigens van medefokster Bijou :)

Briljante tweak op dit recept is trouwens eerst een laag boterkoekdeeg, dan een laagje appels en dat weer afdekken met nog een laag boterkoekdeeg. O+ O+
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
pi_148938126
quote:
14s.gif Op donderdag 22 januari 2015 09:06 schreef Myraela het volgende:
Een cup is toch gewoon een cup? Daar heb je toch niet verschillende versies van?
Jawel in de VS heb je al twee soorten (236,nogwat ml en 240 ml) en de UK cup is geloof ik nog een slagje groter.
Spin the wheel of fortune or learn to navigate.
pi_148938521
Er zit inderdaad nogal een verschil tussen UK cups en USA cup, maar de Britten gebruiken ze nauwelijk meer. :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_148938632
Ik had nog koekies:


Snickerdoodles met karamelvulling


Shortbread met polenta (maismeel), sinaasappel en sumak. Ik maakte dit recept..
http://www.britishlarder.(...)ld-sumac-shortbread/
..maar ik vond ze wel erg droog en brokkelig, dus smolt ik wat cacaoboter met poedersuiker en daar heb ik ze in gedoopt. :)
Let me see you stripped down to the bone
  † In Memoriam † donderdag 22 januari 2015 @ 16:44:14 #7
77924 Skaai
I am beyond coffee.
pi_148948121
Ik had zandkoekjes gemaakt, met wat variatie (amandel, kokos, kaneel). Wat een drama. Koekjesstempel en zulks. Recept van Rudolph van Veen. Ene koekje perfect, andere koekje bruin, uitgelopen en plat (dezelfde batch he) Vormpje van koekstempeltje niet te zien. Kutwerk. Never again. Maar ze zijn te vreten, dus ze zoeken het maar uit op mijn werk :P.
Fat bikers bounce better.
I'm not confused brother! I just took picture of my face, is defo not my confused face!
  donderdag 22 januari 2015 @ 17:13:09 #8
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_148949233
Ik vind koekjes uitsteken ook geen flikker aan. En dan de restjes weer op dezelfde dikte proberen uit te rollen, en nog een keer, en nog een keer, veel te veel gedoe. Veel liever met zo'n rol waar je dan plakjes vanaf snijdt, of balletjes die je plat kan drukken :Y

Stiekem wil ik het wel leuk vinden, want ik hou ook wel van mooi gevormde koekjes
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  donderdag 22 januari 2015 @ 17:20:49 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_148949451
quote:
10s.gif Op donderdag 22 januari 2015 16:44 schreef Skaai het volgende:
Ik had zandkoekjes gemaakt, met wat variatie (amandel, kokos, kaneel). Wat een drama. Koekjesstempel en zulks. Recept van Rudolph van Veen. Ene koekje perfect, andere koekje bruin, uitgelopen en plat (dezelfde batch he) Vormpje van koekstempeltje niet te zien. Kutwerk. Never again. Maar ze zijn te vreten, dus ze zoeken het maar uit op mijn werk :P.
Linkje?

Benieuwd of zijn recept heel anders is dan dat ik meestal gebruik.
The love you take is equal to the love you make.
  † In Memoriam † donderdag 22 januari 2015 @ 17:25:10 #10
77924 Skaai
I am beyond coffee.
pi_148949554
Fat bikers bounce better.
I'm not confused brother! I just took picture of my face, is defo not my confused face!
pi_148949572
Mijn collega' s werden blij van de koekjes. :)

Zandkoekjes maak ik regelmatig, omdat mijn dochter het uitsteken zo leuk vindt. Ze vond die swirls dan ook niks, alleen maar snijden. Maar inderdaad, dat steeds opnieuw uitrollen is irritant. Ik gebruik trouwens meestal het recept uit de goddelijke huisvrouw van Nigella Lawson.
  donderdag 22 januari 2015 @ 17:27:16 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_148949610
quote:
Poedersuiker!

Ik gebruik altijd basterdsuiker.
The love you take is equal to the love you make.
  † In Memoriam † donderdag 22 januari 2015 @ 17:59:49 #13
77924 Skaai
I am beyond coffee.
pi_148950491
Klote Rudolph.
Fat bikers bounce better.
I'm not confused brother! I just took picture of my face, is defo not my confused face!
pi_148950826
quote:
8s.gif Op donderdag 22 januari 2015 17:59 schreef Skaai het volgende:
Klote Rudolph.
Ik hoor wel vaker kritiek op Rudolph. Wat zijn jullie grootste bezwaren tegen hem?
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  † In Memoriam † donderdag 22 januari 2015 @ 20:47:56 #15
77924 Skaai
I am beyond coffee.
pi_148956348
Nouja ik heb geen bezwaren, als ik iets van zijn gerechten leuk vind vind ik het leuk, en anders niet. Ik heb 2 taarten van Rudolph in mijn repertoire 8-) zitten die ik als succesvol beschouw. Alleen die koekjes van vandaag waren om te huilen.
Fat bikers bounce better.
I'm not confused brother! I just took picture of my face, is defo not my confused face!
pi_148957320
De chocolade taart met zuurtjes creme en de chocolade taart van marc de hond van rudolph zijn een succes hier in huis en daar buiten.
pi_148971760
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 17:13 schreef -Mellow- het volgende:
Ik vind koekjes uitsteken ook geen flikker aan. En dan de restjes weer op dezelfde dikte proberen uit te rollen, en nog een keer, en nog een keer, veel te veel gedoe. Veel liever met zo'n rol waar je dan plakjes vanaf snijdt, of balletjes die je plat kan drukken :Y

Stiekem wil ik het wel leuk vinden, want ik hou ook wel van mooi gevormde koekjes
Ik zag iemand deeg uitrollen tussen twee latjes, waarbij de deegroller op de latjes rolde. Zo wordt het deeg exact even dik als de latjes hoog zijn. Zo slim!
Professioneel gifmenger.
  vrijdag 23 januari 2015 @ 10:25:03 #18
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_148971925
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 10:18 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Ik zag iemand deeg uitrollen tussen twee latjes, waarbij de deegroller op de latjes rolde. Zo wordt het deeg exact even dik als de latjes hoog zijn. Zo slim!
verschuiven die latjes dan niet steeds? Een vierkant frame zou misschien wel handig zijn :)
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_148971932
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 10:18 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Ik zag iemand deeg uitrollen tussen twee latjes, waarbij de deegroller op de latjes rolde. Zo wordt het deeg exact even dik als de latjes hoog zijn. Zo slim!
Je hebt ook gewoon deegrollertjes met ringetjes aan de zijkant, zodat je deeg even dik zal worden als die ringetjes. :D Nog makkelijker.
pi_148971970
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 10:25 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

verschuiven die latjes dan niet steeds? Een vierkant frame zou misschien wel handig zijn :)
Volgens mij werd er op een siliconen mat gerold. Verschoof niet.

Of je koopt de ringetjes op je deegroller. Nog beter, inderdaad.
Professioneel gifmenger.
  Moderator vrijdag 23 januari 2015 @ 10:29:12 #21
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_148972029
Moeten koekjes dan helemaal 100% perfect rond en perfect dezelfde maat zijn?
Dat rustieke heeft toch wel wat? Ik maak, afhankelijk van het type koekje, toch ook meestal gewoon een rol. Die kun je dan ook weer in iets rollen (amandelmeel, pistachemeel, suiker, lavendel of andere leuke dingen) en dan heb je een aan de zijkant versierd koekje.
Zolang ze niet veel te dik of veel te dun zijn krijg je ze allemaal even lekker.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_148972066
Als je ze gaat uitsteken moeten ze wel allemaal hetzelfde zijn ja.
  Moderator vrijdag 23 januari 2015 @ 10:58:41 #23
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_148972651
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 10:30 schreef Myraela het volgende:
Als je ze gaat uitsteken moeten ze wel allemaal hetzelfde zijn ja.
We hadden het over een rol deeg en dan latjes enzo. Ik vind dat wat ver gaan.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_148972728
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 10:58 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

We hadden het over een rol deeg en dan latjes enzo. Ik vind dat wat ver gaan.
Nee, we hadden het over koekjes uitsteken en dan veel moeite doen om te proberen om het elke keer weer even dik uit te rollen.
  Moderator vrijdag 23 januari 2015 @ 11:34:06 #25
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_148973384
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 11:02 schreef Myraela het volgende:

[..]

Nee, we hadden het over koekjes uitsteken en dan veel moeite doen om te proberen om het elke keer weer even dik uit te rollen.
Oh dan haal ik dingen door elkaar, nou ja, van mij hoeven ze niet allemaal gelijk te zijn. Ik heb geen bakkerij en ook geen fabriek. Zolang ze maar allemaal even lekker zijn en niet de een 2x zo dik is als de ander moet het wel lukken ;)
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_148973452
Ik snoep de lelijke altijd gewoon zelf op, dan ziet niemand er iets van. :D
pi_148973878
Ik vind het ook wel wat hebben. Zolang het verschil maar niet te groot is, want dat is onhandig met bakken. Ik laat dochter ook altijd vormpjes kiezen die wel ongeveer even groot zijn ivm baktijd (we hebben nogal wat verschillende vormpjes zolangzamerhand, dus er valt wel wat te kiezen).
  vrijdag 23 januari 2015 @ 12:14:16 #28
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_148974390
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 11:34 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Oh dan haal ik dingen door elkaar, nou ja, van mij hoeven ze niet allemaal gelijk te zijn. Ik heb geen bakkerij en ook geen fabriek. Zolang ze maar allemaal even lekker zijn en niet de een 2x zo dik is als de ander moet het wel lukken ;)
ja, maar als je deeg uitrolt en het is niet overal even dik, krijg je soms dus dunne koekjes en dikke koekjes. En als je die dan hebt gebakken, zijn de dunnere koekjes te hard, of de dikkere te zacht, ligt aan je baktijd.
Dan worden ze dus niet allemaal even lekker.

Ik moest laatst veel te veel moeite doen om het deeg redelijk gelijk te krijgen. Dat hoeft heus niet op de millimeter, maar als het te veel scheelt maakt dat dus echt wel uit met de baktijd.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  vrijdag 23 januari 2015 @ 12:17:54 #29
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_148974460
quote:
10s.gif Op donderdag 22 januari 2015 16:44 schreef Skaai het volgende:
Ik had zandkoekjes gemaakt, met wat variatie (amandel, kokos, kaneel). Wat een drama. Koekjesstempel en zulks. Recept van Rudolph van Veen. Ene koekje perfect, andere koekje bruin, uitgelopen en plat (dezelfde batch he) Vormpje van koekstempeltje niet te zien. Kutwerk. Never again. Maar ze zijn te vreten, dus ze zoeken het maar uit op mijn werk :P.
zelfs als iets niet te vreten is verdwijnt het op mijn werk :P Elk (mis)baksel wat over blijft nadat ik er thuis van eet neem ik dan ook mee ^^
Een piercing? Nee als ik metaal in mijn lichaam wil, dan ga ik wel in het leger
pi_148974516
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 12:17 schreef Frag_adder het volgende:

[..]

zelfs als iets niet te vreten is verdwijnt het op mijn werk :P Elk (mis)baksel wat over blijft nadat ik er thuis van eet neem ik dan ook mee ^^
:D
  Moderator vrijdag 23 januari 2015 @ 12:20:02 #31
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_148974518
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 12:14 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

ja, maar als je deeg uitrolt en het is niet overal even dik, krijg je soms dus dunne koekjes en dikke koekjes. En als je die dan hebt gebakken, zijn de dunnere koekjes te hard, of de dikkere te zacht, ligt aan je baktijd.
Dan worden ze dus niet allemaal even lekker.

Ik moest laatst veel te veel moeite doen om het deeg redelijk gelijk te krijgen. Dat hoeft heus niet op de millimeter, maar als het te veel scheelt maakt dat dus echt wel uit met de baktijd.
Daar heb je gelijk in, maar met een grotere deegroller krijg je het best goed gelijk. Ik zie mezelf in elk geval niet met latjes in de weer gaan.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  vrijdag 23 januari 2015 @ 12:24:42 #32
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_148974620
Ik doe liever ook niet te moeilijk als dat niet hoeft. Daarom zou zo'n roller met ringetjes, of van die latjes juist een uitkomst zijn. En ik maak meestal ook veel liever zo'n rol, maar soms vind ik zandkoekjes in een strak vormpje wel mooi. En naast lekker, hou ik ook erg van mooi eten :Y
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_148976137
Deegroller met ringetjes werkt als een tiet! :Y ^O^
Let me see you stripped down to the bone
  † In Memoriam † vrijdag 23 januari 2015 @ 16:37:45 #34
77924 Skaai
I am beyond coffee.
pi_148982665
Alle koekjes zijn opgegaan, collega's vonden ze gelukkig erg lekker. Pfew :D
Fat bikers bounce better.
I'm not confused brother! I just took picture of my face, is defo not my confused face!
pi_148982781
Zojuist appeltaart in de oven gezet. Mijn zoon (4) wilde graag helpen, dus ik heb de boter 'wat' zachter gemaakt in de magnetron. Dat had ik beter niet kunnen doen, het was volledig gesmolten. Dat leverde raar, vrij onhandelbaar deeg op. En nu rijst het deeg de vorm uit. :X
Professioneel gifmenger.
pi_148982857
deeg niet laten rusten in die koelkast?
pi_148983108
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 16:44 schreef Elleska het volgende:
deeg niet laten rusten in die koelkast?
Geen tijd, de spanningsboog van een kleuter is niet zo lang.
Professioneel gifmenger.
  zondag 25 januari 2015 @ 14:41:38 #38
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_149040827
"Mijn" befaamde chocolate whiskey brownies, die eigenlijk geen brownies zijn maar mudcake is, vandaag (halve portie) gemaakt met spekkoeklikeur ipv whiskey en de granache met kokosmelk ipv room.





Jammer genoeg is de versie met whiskey toch gewoon lekkerder.
Misschien volgende keer met whiskey en gewoon spekkoekkruiden ipv likeur....
  zondag 25 januari 2015 @ 14:49:39 #39
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_149041071
Pittige rum kan ook wel denk ik, maar een te zoete likeur of drank met te weinig 'body' lijkt me minder lekker.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 25 januari 2015 @ 14:50:57 #40
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_149041113
Rum in eten vind ik vaak ook maar zozo.
Ik ga het vanaf nu gewoon bij whiskey laten. :-)
  zondag 25 januari 2015 @ 15:02:15 #41
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_149041448
Mocht je het toch willen proberen, wat echt geen klassieke rumsmaak heeft en lekker is (ik gebruik het ook in sangria en heb het ook weleens voor iemand met notenallergie in tiramisu gebruikt) is deze. Lekker kruidig en met eikensmaak :9


Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 25 januari 2015 @ 15:12:26 #42
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_149041805
Wie weet! :-)
pi_149042131
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 11:36 schreef Myraela het volgende:
Ik snoep de lelijke altijd gewoon zelf op, dan ziet niemand er iets van. :D
zal je vriend blij van worden op den duur -O-
  zondag 25 januari 2015 @ 15:22:40 #44
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149042138
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 14:41 schreef RobinOok het volgende:
"Mijn" befaamde chocolate whiskey brownies, die eigenlijk geen brownies zijn maar mudcake is, vandaag (halve portie) gemaakt met spekkoeklikeur ipv whiskey en de granache met kokosmelk ipv room.

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Jammer genoeg is de versie met whiskey toch gewoon lekkerder.
Misschien volgende keer met whiskey en gewoon spekkoekkruiden ipv likeur....
Zoals altijd, complimenten voor de foto's
Als ik jou was zou ik die kutbaan afbouwen en meer tijd in je foodbloggen steken, en adverteerders zoeken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_149042171
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 14:41 schreef RobinOok het volgende:
"Mijn" befaamde chocolate whiskey brownies, die eigenlijk geen brownies zijn maar mudcake is, vandaag (halve portie) gemaakt met spekkoeklikeur ipv whiskey en de granache met kokosmelk ipv room.

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Jammer genoeg is de versie met whiskey toch gewoon lekkerder.
Misschien volgende keer met whiskey en gewoon spekkoekkruiden ipv likeur....
waar woon je en zoek je nog mensen om voor te proeven ofzo? :D
  zondag 25 januari 2015 @ 15:37:17 #46
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_149042559
quote:
1s.gif Op zondag 25 januari 2015 15:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zoals altijd, complimenten voor de foto's
Als ik jou was zou ik die kutbaan afbouwen en meer tijd in je foodbloggen steken, en adverteerders zoeken.
Ja, wrijf het er nog even lekker in! :'( :'( :'( :'( :'( :'(
pi_149052538
Mijn zoon werd drie vandaag, en dat vierden we natuurlijk met taart!

Gemarmerde yoghurt-mangomoussetaart


Binnenkant:


Duplotaart (van binnen cake)


En bij het avondeten o.a. filotaart met een vulling van rijst, courgette en kikkererwten
  zondag 25 januari 2015 @ 20:20:23 #48
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_149052575
Ziet er goed uit! En gefeliciteerd. :)
The love you take is equal to the love you make.
pi_149052657
Ik heb een vraag over stroopwafels. Ik probeer die zelf te maken, maar ze worden heel erg bros.
In het deeg zit 500 g bloem, 250 g gesmolten boter, 150 g suiker+vanillesuiker, 1 zakje gist, 3 eetlepel melk, 1 ei, beetje zout, snufje kaneel.

Nu los ik eerst de gist op in de melk, dan klop ik ei, suiker, zout, kaneel en boter met een mixer heel goed door elkaar, dan doe ik er beetje bij beetje de bloem bij tot de mixer het niet meer trekt en ik met de hand de zaak verder kneed. Vervolgens laat ik het deeg een uurtje (of 2) met rust en dan maak ik er balletjes van, die ik op het stroopwafelijzer in 1,5 minuut tot wafels bak, stand wafelijzer op 200 graden.

Vervolgens brand ik mijn vingers om de wafels zo snel mogelijk door te snijden, en daar gaat het fout.
Hoewel de wafels dus nog vingerbrandend heet zijn, zijn ze toch niet zo soepel als op de markt (waar ik uren de kunst heb staan afkijken). Ik ga ervan uit dat het ook een kwestie van routine is, maar er breken toch al snel stukjes af - tot het mislukt helemaal.

Worden de wafels soepeler als ik meer gist of een extra ei gebruik? Of is de volgorde van mengen cruciaal, moet ik bijvoorbeeld beginnen met het bloem met gist te mengen, voor ik de rest toevoeg? Maakt het heel veel verschil of ik kristalsuiker of basterdsuiker gebruik? Moet ik het wafelijzer hoger zetten en de koeken sneller van de bakplaat wippen?

Ik heb dit stroopwafelijzer gekocht omdat ik van de zomer in Frankrijk op feesten en brocantes stroopwafels wil gaan bakken en verkopen, dus ik ben nu aan het oefenen en aan het zoeken naar het ideale recept. Ik zal ook met die stapel verbrokkelde wafels nog wel winst maken want de Fransen zijn dol op stroopwafels, maar het is toch een beetje zonde (en heel slecht voor mijn lijn) als 20 tot 30 % van de wafels niet eens aan stroop toekomt. (Ik lust zelf geen stroopwafels, maar wafels zonder stroop eet ik wel).
pi_149052723
misschien moet je aan je markt stroopwafel man vragen of je een maandje stage mag lopen? :P wel vet. wat kost zo'n stroopwafel ijzer? heb je er een foto van?
  zondag 25 januari 2015 @ 20:40:16 #51
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_149053441
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 15:12 schreef RobinOok het volgende:
Wie weet! :-)
Omdat ik benieuwd was of het lekker smaakt staat er nu een versie met Calvados in de oven :9 :@
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_149055420
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 20:25 schreef SuperFood het volgende:
misschien moet je aan je markt stroopwafel man vragen of je een maandje stage mag lopen? :P wel vet. wat kost zo'n stroopwafel ijzer? heb je er een foto van?
Ik heb het tweedehands gekocht via Marktplaats, het is een dubbel ijzer, je kan twee bakplaten of een enkele aanzetten. Dit was goedkoper dan een enkel ijzer nieuw, ze adverteren daarmee voor ¤ 590, maar daar moet nog BTW bij, en dit was ¤ 600. Het was nog helemaal nieuw, nooit gebruikt.

Ik heb wel foto's, maar ben een soort onbenul in het toevoegen van afbeeldingen.https://scontent-a-ams.xx(...)6ca600b3&oe=55547B73

Ik ben inderdaad van plan te vragen of ik een zaterdagje mee mag draaien. Maar die marktkooplui kopen hun deeg en stroopvulling voorgefabriceerd. Dat is mij ook aangeboden, maar dan moest ik het zelf wel komen halen, want naar Frankrijk vervoeren doen ze niet. (Ik heb al wel wat onderzoek gedaan, ik ben sinds ik het idee kreeg, iets na de zomer, op zoek geweest naar een ijzer en de mogelijkheden).

[ Bericht 6% gewijzigd door la_perle_rouge op 25-01-2015 21:26:54 ]
  zondag 25 januari 2015 @ 21:22:25 #53
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_149055466
quote:
1s.gif Op zondag 25 januari 2015 20:40 schreef Molo het volgende:

[..]

Omdat ik benieuwd was of het lekker smaakt staat er nu een versie met Calvados in de oven :9 :@
Ok, dat is dus ook echt heerlijk :9~

Als de drank maar goes sterk is qua alcohol en niet te zoet, dat is denk ik belangrijkste.
Peren met chocolade, hmmmmmmmmmm
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_149055503
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 21:21 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]

Ik heb het tweedehands gekocht via Marktplaats, het is een dubbel ijzer, je kan twee bakplaten of een enkele aanzetten. Dit was goedkoper dan een enkel ijzer nieuw, ze adverteren daarmee voor ¤ 590, maar daar moet nog BTW bij, en dit was ¤ 600. Het was nog helemaal nieuw, nooit gebruikt.

Ik heb wel foto's, maar ben een soort onbenul in het toevoegen van afbeeldingen.https://scontent-a-ams.xx(...)6ca600b3&oe=55547B73
nice :D wel groot 2 van die dingen. maar ontzettend leuk O+ en stroopwafels lijken weer hip te zijn ik zie ze tegenwoordig vaak staan bij supermarkten.
pi_149055832
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 21:23 schreef SuperFood het volgende:

[..]

nice :D wel groot 2 van die dingen. maar ontzettend leuk O+ en stroopwafels lijken weer hip te zijn ik zie ze tegenwoordig vaak staan bij supermarkten.
Je kon de afbeelding zien? Fijn, want ik weet echt niet hoe anderen dat doen. In Frankrijk kennen ze zelfs geen stroop, dus ook geen stroopwafels, ze hebben wel iets biologisch met honing dat er qua vorm op lijkt. Maar ik neem al jaren dozen met pakken mee, en die raak ik grif kwijt. Ik heb ook op proef al eens pakken verkocht op een dorpsfeest, en dik ¤ 100 verdiend na aftrek van alle kosten. Klanten vroegen of ik ook op de markt stond, wilden mijn kaartje, vroegen naar een website. Dus ik denk dat het wel kan gaan lopen. Als het deze zomer een succes wordt, zie je me terug in "Ik vertrek".

Wedden dat die wel geïnteresseerd zijn: ik ben 57, alleenstaand en ik begin géén camping en géén bed&Breakfast
  zondag 25 januari 2015 @ 21:32:04 #56
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_149055837
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 20:23 schreef la_perle_rouge het volgende:

Vervolgens brand ik mijn vingers om de wafels zo snel mogelijk door te snijden, en daar gaat het fout.
Hoewel de wafels dus nog vingerbrandend heet zijn, zijn ze toch niet zo soepel als op de markt (waar ik uren de kunst heb staan afkijken). Ik ga ervan uit dat het ook een kwestie van routine is, maar er breken toch al snel stukjes af - tot het mislukt helemaal.
Als ik je mes zo bekijk kan ik me voorstellen dat het gewoon aan je mes ligt.
pi_149055925
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 21:32 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Als ik je mes zo bekijk kan ik me voorstellen dat het gewoon aan je mes ligt.
Ik had 3 messen, ik ben nog op zoek naar het ideale mes, als je goed kijkt zie je nog een mes onder het servet liggen. Dit mes was inderdaad het minst geschikt, daar heb je gelijk in.
  Moderator zondag 25 januari 2015 @ 21:47:45 #58
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_149056410
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 21:34 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]

Ik had 3 messen, ik ben nog op zoek naar het ideale mes, als je goed kijkt zie je nog een mes onder het servet liggen. Dit mes was inderdaad het minst geschikt, daar heb je gelijk in.
Voor zoiets zou ik een niet zo dik, maar wel heel lang en scherp mes pakken. Glad, geen kartels.
Kun je gewoon een goedkoop mes voor pakken, of zo'n mes met zo'n keramische coating, die zie je overal in setjes voor 10 euro.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_149056758
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 21:47 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Voor zoiets zou ik een niet zo dik, maar wel heel lang en scherp mes pakken. Glad, geen kartels.
Kun je gewoon een goedkoop mes voor pakken, of zo'n mes met zo'n keramische coating, die zie je overal in setjes voor 10 euro.
overal?? ik zal er eens op letten, want ik heb ze nog nooit gezien. Ik dacht dat die keramische messen minstens honderd euro kostten. Op de markt hebben ze lange messen, maar daar hebben ze ook hele grote stroopwafels. Je moet het mes ook goed plat kunnen houden, dat is voor mij bij een lang mes moeilijker.
pi_149056812
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 21:34 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]

Ik had 3 messen, ik ben nog op zoek naar het ideale mes, als je goed kijkt zie je nog een mes onder het servet liggen. Dit mes was inderdaad het minst geschikt, daar heb je gelijk in.
Kennis van me maakt en verkoopt ze in Amerika (haar ouders althans). Misschien hebben die nog tips.

Ze hebben in elk geval een Facebook pagina... Even zoeken op world's best cookie / besties. Misschien kun je ze zo contacten.
Kwak
pi_149057157
Ik zal er ook eens naar zoeken. Maar nu toch even op zoek naar tips om dat koekje soepeler te krijgen:

In het deeg zit 500 g bloem, 250 g gesmolten boter, 150 g suiker+vanillesuiker, 1 zakje gist, 3 eetlepel melk, 1 ei, beetje zout, snufje kaneel.

Nu los ik eerst de gist op in de melk, dan klop ik ei, suiker, zout, kaneel en boter met een mixer heel goed door elkaar, dan doe ik er beetje bij beetje de bloem bij tot de mixer het niet meer trekt en ik met de hand de zaak verder kneed. Vervolgens laat ik het deeg een uurtje (of 2) met rust en dan maak ik er balletjes van, die ik op het stroopwafelijzer in 1,5 minuut tot wafels bak, stand wafelijzer op 200 graden.

1. Worden de wafels soepeler als ik meer gist of een extra ei gebruik?
2. Of is de volgorde van mengen cruciaal, moet ik bijvoorbeeld beginnen met het bloem met gist te mengen, voor ik de rest toevoeg?
3. Maakt het heel veel verschil of ik kristalsuiker of basterdsuiker gebruik?
4. Moet ik het wafelijzer hoger zetten en de koeken sneller van de bakplaat wippen?
  † In Memoriam † zondag 25 januari 2015 @ 22:11:27 #62
37843 lady-wrb
kortaf
pi_149057272
quote:
1s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:13 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Ik hoor wel vaker kritiek op Rudolph. Wat zijn jullie grootste bezwaren tegen hem?
hij heeft het altijd over snoepen.
dat vind ik zo rete-irritant
ik snoep mijn koekjes niet. die eet ik gewoon
  † In Memoriam † zondag 25 januari 2015 @ 22:13:17 #63
37843 lady-wrb
kortaf
pi_149057348
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 10:18 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Ik zag iemand deeg uitrollen tussen twee latjes, waarbij de deegroller op de latjes rolde. Zo wordt het deeg exact even dik als de latjes hoog zijn. Zo slim!
ik gebruik idd twee roerhoutjes van de gamma (die grote, niet die kleintjes :) )
precies de goede dikte voor mijn stempelkoekjes
  Moderator zondag 25 januari 2015 @ 22:20:46 #64
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_149057666
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 21:56 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]

overal?? ik zal er eens op letten, want ik heb ze nog nooit gezien. Ik dacht dat die keramische messen minstens honderd euro kostten. Op de markt hebben ze lange messen, maar daar hebben ze ook hele grote stroopwafels. Je moet het mes ook goed plat kunnen houden, dat is voor mij bij een lang mes moeilijker.
Het zijn gewoon RVS messen met een keramische coating. Action en dat soort winkels vind je ze voor bijna niks. Die zijn handig voor dit soort doorsnijwerk vind ik.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_149078752
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 20:25 schreef SuperFood het volgende:
:P wel vet. wat kost zo'n stroopwafel ijzer? heb je er een foto van?
Bij Kruidvat hebben ze nu wafelijzers voor kniepertjes en zo, ¤ 13,=
Volgens mij kan je daar ook wel stroopwafels mee bakken.
  Moderator maandag 26 januari 2015 @ 17:40:29 #66
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_149079084
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 17:29 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]

Bij Kruidvat hebben ze nu wafelijzers voor kniepertjes en zo, ¤ 13,=
Volgens mij kan je daar ook wel stroopwafels mee bakken.
Die hebben een anti-aanbaklaag, kan niet anders voor dat geld. Daar krijg je wel totaal andere resultaten door.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_149079181
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 10:20 schreef minilot het volgende:
Goed, je ziet het er niet bepaald aan af..

[ afbeelding ]

...maar Momofuku's Blueberries & Cream Cookies zijn misschien wel de lekkerste koekjes die ik ooit heb gebakken! :o

Ik snap nu wel dat ze er bij de Milk Bar $2,50 per koekie voor durven te vragen! *)

Ik ga nu de rest maken, maar wel gehalveerd in grootte, want ze zijn anders enorm. :)
Oh deze koekjes helemaal vergeten! Ik dacht er net opeens aan. Zien er goed uit. :9

Maar jammer dat een paar ingredienten niet in de super te verkrijgen zijn. ;(
pi_149079255
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 17:44 schreef Bortecinem het volgende:

Maar jammer dat een paar ingredienten niet in de super te verkrijgen zijn. ;(
Klopt ja. Ik vond de gedroogde bosbessen op de markt. Glucose & melkpoeder had ik wel staan (van de Sligro). In plaats van glucose in koekjes kun je ook altijd Koreaanse 'corn syrup' van de toko gebruiken. :Y
Let me see you stripped down to the bone
pi_149079333
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 17:46 schreef minilot het volgende:

[..]

Klopt ja. Ik vond de gedroogde bosbessen op de markt. Glucose & melkpoeder had ik wel staan (van de Sligro). In plaats van glucose in koekjes kun je ook altijd Koreaanse 'corn syrup' van de toko gebruiken. :Y
Melkpoeder heb ik thuis maar de rest niet. Ik ga even kijken of ik een webshop kan vinden waar ik alle ingredienten tegelijk kan bestellen.
  Moderator maandag 26 januari 2015 @ 19:26:14 #70
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_149082348
Melkpoeder is niet hetzelfde als completa hè, dat is een koffiecreamer.
Voor glucosestroop kun je ook honing pakken.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_149084191
Honing kun je niet zomaar in elk recept in plaats van glucose of corn syrup gebruiken, het gedraagt zich anders in specifieke bereidingen.
Let me see you stripped down to the bone
pi_149084316
Nog afgezien van het feit dat honing nogal sterk naar honing smaakt :)
Let me see you stripped down to the bone
  Moderator maandag 26 januari 2015 @ 22:08:00 #73
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_149089236
Glucosestroop vind ik zo'n vies goedje. Plakkerig en alleen maar zoet. Beetje creatief zijn dan kun je het best vervangen voor honing. Als het stevig moet zijn gewoon wat arrowroot erdoor ofzo.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  maandag 26 januari 2015 @ 22:46:09 #74
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_149090920
Glucosestroop voeg je dus ook vrijwel nooit enkel voor de smaak toe. Het gaat om andere eigenschappen en dan voldoet honing gewoon echt niet. Recipe for disaster om dan eigenwijs te zijn. Dus ik sluit me bij Minilot aan.
pi_149091098
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 19:26 schreef djkoelkast het volgende:
Melkpoeder is niet hetzelfde als completa hè, dat is een koffiecreamer.
Voor glucosestroop kun je ook honing pakken.
JOH. :')

Zo'n kook n00b ik nou ook weer niet. Nee, ik heb het over melkpoeder en geen koffiecreamer. Melkpoeder is gewoon bij de supermarkt te verkrijgen.

En ik houd mij liever aan het recept.
  User die het meest klaagt 2022 maandag 26 januari 2015 @ 23:15:32 #76
414785 sirdanilot
pi_149091940
Waar kun je echte melkpoeder krijgen dan (dus geen completa troep)? Ik heb het zo gauw niet in de supermarkt gezien. Echte melkpoeder wordt namelijk ook gebruikt in sommige indiase recepten en het lijkt me leuk om daar mee te experimenteren !
Ik kan me voorstellen dat het bij de babyvoeding ligt maar dan is de kans groot dat ik per ongeluk babyvoer pak of zo :(
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_149092025
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 23:15 schreef sirdanilot het volgende:
Waar kun je echte melkpoeder krijgen dan (dus geen completa troep)? Ik heb het zo gauw niet in de supermarkt gezien. Echte melkpoeder wordt namelijk ook gebruikt in sommige indiase recepten en het lijkt me leuk om daar mee te experimenteren !
Ik kan me voorstellen dat het bij de babyvoeding ligt maar dan is de kans groot dat ik per ongeluk babyvoer pak of zo :(
In dat hoekje waar die andere melkproducten en poeders staan, weel wel die poeder waar je nep-slagroom mee maakt en zo. Het doosje van de melkpoeder zelf ziet er iig zo uit:

  Moderator maandag 26 januari 2015 @ 23:18:54 #78
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_149092038
quote:
10s.gif Op maandag 26 januari 2015 22:50 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

JOH. :')

Zo'n kook n00b ik nou ook weer niet. Nee, ik heb het over melkpoeder en geen koffiecreamer. Melkpoeder is gewoon bij de supermarkt te verkrijgen.

En ik houd mij liever aan het recept.
Was niet zo zeer persoonlijk naar jou, maar er zijn genoeg die het verschil niet kennen hoor ;)
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  User die het meest klaagt 2022 maandag 26 januari 2015 @ 23:22:29 #79
414785 sirdanilot
pi_149092153
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 23:18 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

In dat hoekje waar die andere melkproducten en poeders staan, weel wel die poeder waar je nep-slagroom mee maakt en zo. Het doosje van de melkpoeder zelf ziet er iig zo uit:

[ afbeelding ]
Heb het nooit zien staan, maar heb er ook nooit bewust naar gezocht dus ik zal binnenkort eens kijken. Dus dit is echt pure melkpoeder?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  maandag 26 januari 2015 @ 23:22:53 #80
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_149092163
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 23:18 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

In dat hoekje waar die andere melkproducten en poeders staan, weel wel die poeder waar je nep-slagroom mee maakt en zo. Het doosje van de melkpoeder zelf ziet er iig zo uit:

[ afbeelding ]
En anders bij de toko of in de supermarkt bij de buitenlandse producten, daar staat het hier bij de AH in ieder geval
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 26 januari 2015 @ 23:23:48 #81
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_149092189
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 23:22 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Heb het nooit zien staan, maar heb er ook nooit bewust naar gezocht dus ik zal binnenkort eens kijken. Dus dit is echt pure melkpoeder?
Yep, wordt in landen waar geen verse of UHT melk te verkrijgen is gebruikt. Dan lengen ze het gewoon aan met water en krijg je weer melk.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_149092199
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 23:22 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Heb het nooit zien staan, maar heb er ook nooit bewust naar gezocht dus ik zal binnenkort eens kijken. Dus dit is echt pure melkpoeder?
Ik had het ook nog nooit gezien voordat ik er naar begon te zoeken, hoor.

Ja, het is pure melkpoeder. Staat verder ook niks op de doos dus ik gok 100% puur.
pi_149092247
quote:
1s.gif Op maandag 26 januari 2015 23:22 schreef Molo het volgende:

[..]

En anders bij de toko of in de supermarkt bij de buitenlandse producten, daar staat het hier bij de AH in ieder geval
Oh bij de Plus hier staat het niet bij de buitenlandse producten maar bij de melkproducten. :P
  maandag 26 januari 2015 @ 23:26:45 #84
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_149092258
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 23:26 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Oh bij de Plus hier staat het niet bij de buitenlandse producten maar bij de melkproducten. :P
Op zich ook wel logischer ja
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 27 januari 2015 @ 22:59:20 #85
414785 sirdanilot
pi_149122958
Ik heb de melkpoeder gevonden bij de albert heijn bij de houdbare melk. Wel lastig te vinden het valt niet echt op maar het is er dus wel, van Campina. Vind het nu niet bepaald goedkoop overigens.

Heb er net een glas melk mee gemaakt maar het lost niet echt makkelijk op. Ik zal het dus maar bewaren voor bakproducten waar het in gaat (sowieso zie ik het punt niet echt van dit gebruiken ipv gewone melk voor je bekertje melk).
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 27 januari 2015 @ 23:05:41 #86
414785 sirdanilot
pi_149123252
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 17:44 schreef Bortecinem het volgende:
Momofuku's Blueberries & Cream Cookies
Dit lijkt me ook heel erg lekker en ga ik zeker een keer proberen, maar dan wel een wat aangepast recept.
Want gedroogde blauwe bessen, dat ken ik niet, dus dan zou ik een ander type gedroogd fruit gebruiken denk ik (en het koekje anders noemen natuurlijk :p ). En glucose... tsja. Misschien bij de toko? Anders suiker in water laten oplossen in een pannetje?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_149124444
toko,s verkopen melkpoeder in blikken, is misschien goedkoper als die van campina
pi_149126097
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 23:05 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Dit lijkt me ook heel erg lekker en ga ik zeker een keer proberen, maar dan wel een wat aangepast recept.
Want gedroogde blauwe bessen, dat ken ik niet, dus dan zou ik een ander type gedroogd fruit gebruiken denk ik (en het koekje anders noemen natuurlijk :p ). En glucose... tsja. Misschien bij de toko? Anders suiker in water laten oplossen in een pannetje?
Meh, ik denk dat ik gewoon echte glucose ga bestellen online. :9

Vandaag Russische Medovik cake gemaakt. Morgen eens een goede foto plaatsen.
pi_149128824
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 00:07 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Meh, ik denk dat ik gewoon echte glucose ga bestellen online. :9

Vandaag Russische Medovik cake gemaakt. Morgen eens een goede foto plaatsen.
Volgens mij kan je voor glucose ook naar de apotheek, die kennis komt wel weinig gebruikt uithoek van mijn hersentjes.....
  woensdag 28 januari 2015 @ 08:51:13 #90
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_149129854
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 00:07 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Meh, ik denk dat ik gewoon echte glucose ga bestellen online. :9

Vandaag Russische Medovik cake gemaakt. Morgen eens een goede foto plaatsen.
Ik weet niet of je inmiddels al gedroogde blauwe bessen hebt gevonden maar zag ze laatst bij De Tuinen liggen. Wel prijzig, dus ik ga nog even op de markt kijken in de hoop dat ze daar wat goedkoper zijn.
pi_149132803
Ondertussen...

Voor mijn collega's deze week piepkleine duimtaartjes gemaakt met cajeta (romige karamel van geitenmelk), ganache en anijsstrooisel :9



Combinatie van http://www.davidlebovitz.(...)art-tartlets-recipe/ + http://www.homesicktexan.(...)et-treat-cajeta.html :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_149133201
Juuuuum! :9~
Kan ik jouw collega worden? :D
My salvation lies in your love..
  woensdag 28 januari 2015 @ 11:49:00 #93
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_149133781
Cajeta :o O+

Waar haal jij dat vandaan minilot?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_149133859
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 11:49 schreef -Mellow- het volgende:
Cajeta :o O+

Waar haal jij dat vandaan minilot?
Nergens vandaan. Ik heb vanmorgen anderhalf uur in een pan vol geitenmelk en suiker staan roeren. *)
(Zie gelinkt recept onder de foto)
Let me see you stripped down to the bone
  woensdag 28 januari 2015 @ 11:56:14 #95
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_149134009
ah ja ik zag het net. Ik ken het alleen uit flesjes, maar wat fijn om een recept te hebben. Ik was heel het bestaan van cajeta even vergeten :)
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_149134027
anijsstrooisel, is dat hetzelfde als gestampte muisjes? ;)
freedom is just another word for nothing left to lose
  woensdag 28 januari 2015 @ 11:58:14 #97
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_149134076
trouwens, vanwaar baking soda in caramelsaus?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  woensdag 28 januari 2015 @ 12:01:47 #98
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_149134182
zou mooi zijn als er ergens geitenroom te vinden is..
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  Moderator woensdag 28 januari 2015 @ 12:04:49 #99
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_149134279
Ik heb een keer geitenvla geproefd, ik vond het niet lekker, te geitig :+
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator woensdag 28 januari 2015 @ 12:06:30 #100
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_149134332
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 11:56 schreef Lot_1 het volgende:
anijsstrooisel, is dat hetzelfde als gestampte muisjes? ;)
Gestampte muisjes = poedersuiker + een heel klein beetje gemalen anijszaad + aroma
Hangt van het recept af of je het kunt gebruiken.
Je kunt natuurlijk ook zelf gemalen anijszaad door poedersuiker mengen of nog toffer: in een koffiemolentje suiker + heel anijszaad tot poeder malen.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_149134419
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 11:56 schreef Lot_1 het volgende:
anijsstrooisel, is dat hetzelfde als gestampte muisjes? ;)
Ha, nee, al had dat best gekund. *) Wel bijna. Het is anijshagel, met wat zeezout en suiker in een koffiemolentje vermalen tot poeder :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_149134593
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 11:29 schreef BananaPancake het volgende:
Kan ik jouw collega worden? :D
Helaas, we hebben zelf al geen zak te doen. Daarom zit ik de hele dag recepten te lezen en vreet de rest mijn koekjes en taartjes om de tijd door te komen. :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_149134925
quote:
1s.gif Op woensdag 28 januari 2015 12:15 schreef minilot het volgende:

[..]

Helaas, we hebben zelf al geen zak te doen. Daarom zit ik de hele dag recepten te lezen en vreet de rest mijn koekjes en taartjes om de tijd door te komen. :)
Haha _O- helaas ja
My salvation lies in your love..
pi_149135101
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 11:58 schreef -Mellow- het volgende:
trouwens, vanwaar baking soda in caramelsaus?
Voor een betere bruining en wanneer je de karamel voorbij de sausdikte zou willen koken, dan ook voor een zachtere textuur in het eindproduct. Baksoda reageert met zuren in het spul en daarbij ontstaan piepkleine koolzuurgasbubbeltjes die ervoor zorgen dat de karamel uiteindelijk niet één harde brok wordt. Zie ook hokey pokey / honeycomb, daarbij wordt dat effect (met veel meer baksoda) gebruikt om snoep vol belletjes te maken. Bijv:


[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 28-01-2015 13:40:45 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_149135152
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 12:04 schreef djkoelkast het volgende:
te geitig :+
Ik vind nooit iets te geitig. :9

Maar in cajeta proef je het niet echt hoor. Het is meer dat er net een interessanter, scherper randje aan de smaak van je karamel zit. Ik denk niet dat iemand het als geit zou herkennen als -ie het niet wist.
Let me see you stripped down to the bone
  woensdag 28 januari 2015 @ 12:40:06 #106
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_149135207
Bij de cajeta die ik heb gehad kon ik wel echt geit proeven. Maar ik hou daar ook echt van :)
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_149135266
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 12:40 schreef -Mellow- het volgende:
Bij de cajeta die ik heb gehad kon ik wel echt geit proeven. Maar ik hou daar ook echt van :)
Ik heb nu ook gewoon gepasteuriseerde geitenmelk uit een pak van de supermarkt gebruikt, die smaakt sowieso maar heel mild geitig, helaas. Maar wellicht wel fijn voor mijn collega's, want dat zijn een beetje watjes, qua gekke smaken. :) En de taartjes (alle 24) waren in een kwartier op. En we zijn met z'n vijven. En ik heb er ééntje gegeten. :+

Ik zal eens langs een geitenboerderij in de buurt fietsen binnenkort. Rauwmelkse, volle geitenmelk gebruiken levert vast nog veel fantastischere cajeta op! Al is deze ook al wel heel lekker. :9
Let me see you stripped down to the bone
  woensdag 28 januari 2015 @ 13:24:35 #108
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_149136394
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 12:34 schreef minilot het volgende:

[..]

Voor een betere bruining en wanneer je de karamel voorbijd e sausdikte zou willen koken, dan ook voor een zachtere textuur in het eindproduct. Baksoda reageert met zuren in het spul en daarbij ontstaan piepkleine koolzuurgasbubbeltjes die ervoor zorgen dat de karamel uiteindelijk neit één harde brok wordt. Zie ook hokey poley / honeycomb, daarbij wordt dat effect (met veel meer baksoda) gebruikt om honingsnoep vol belletjes te maken. Bijv:
[ afbeelding ]
Dat ziet er echt te lekker uit! :9
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_149136643
quote:
1s.gif Op woensdag 28 januari 2015 13:24 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Dat ziet er echt te lekker uit! :9
Is het ook! Zeker ook wanneer nog in chocolade gedipt. :9

Inspiratie:
http://foodgawker.com/?s=honeycomb+candy
Let me see you stripped down to the bone
pi_149138445
quote:
1s.gif Op woensdag 28 januari 2015 06:35 schreef computergirl het volgende:

[..]

Volgens mij kan je voor glucose ook naar de apotheek, die kennis komt wel weinig gebruikt uithoek van mijn hersentjes.....
Ja? Hmm. De apotheek is hier niet zo heel ver vandaan dus binnenkort maar even kijken. :9

quote:
1s.gif Op woensdag 28 januari 2015 08:51 schreef Helsinki het volgende:

[..]

Ik weet niet of je inmiddels al gedroogde blauwe bessen hebt gevonden maar zag ze laatst bij De Tuinen liggen. Wel prijzig, dus ik ga nog even op de markt kijken in de hoop dat ze daar wat goedkoper zijn.
Nee, nog niet. Thanks!
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 11:14 schreef minilot het volgende:
Ondertussen...

Voor mijn collega's deze week piepkleine duimtaartjes gemaakt met cajeta (romige karamel van geitenmelk), ganache en anijsstrooisel :9

[ afbeelding ]

Combinatie van http://www.davidlebovitz.(...)art-tartlets-recipe/ + http://www.homesicktexan.(...)et-treat-cajeta.html :)
Apart dit. :D Ik hou heel veel van karamel maar haat geitenmelk of -kaas. Maar ben er wel benieuwd naar geworden.
pi_149138617
De Russische Medovik taart die ik gisteren heb gemaakt. Simpel en heeel zoet, maar wel lekker. Eigenlijk is het gewoon een soort van zelfgemaakt bladerdeeg met er tussen een mengsel van gemalen walnoten, slagroom, dulce de leche en boter.



  woensdag 28 januari 2015 @ 14:44:32 #112
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_149138653
Ziet er heerlijk uit :9

En wat een leuk truttig bordje erbij :D
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_149138654
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 14:43 schreef Bortecinem het volgende:
De Russische Medovik taart die ik gisteren heb gemaakt. Simpel en heeel zoet, maar wel lekker. Eigenlijk is het gewoon een soort van zelfgemaakt bladerdeeg met er tussen een mengsel van gemalen walnoten, slagroom, dulce de leche en boter.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dat klinkt erg lekker en het ziet er ook heel lekker uit zeg! :9 En goed bordje ervoor inderdaad. :)
Heb je een specifiek rcept voor mij toevallig? *)
Let me see you stripped down to the bone
pi_149138905
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 14:44 schreef minilot het volgende:

[..]

Dat klinkt erg lekker en het ziet er ook heel lekker uit zeg! :9 En goed bordje ervoor inderdaad. :)
Heb je een specifiek rcept voor mij toevallig? *)
Ik heb het recept van een Russische site maar met google translate en het filmpje dat er bij hoorde kwam ik heel ver. :D


http://gotovim-doma.ru/view.php?r=1000-recept-Tort-Napoleon

De vulling verschilt wel per recept. Sommigen gebruiken dulce de leche en boter, anderen weer slagroom of iets heel anders. Maar degene die mij deze taart liet proeven gebruikte boter en dulce de leche als vulling en dat vond ik lekker dus vandaar. Wel heb ik nog wat ongezoete slagroom door de vulling gedaan omdat ik de taart anders iets te zoet en machtig vind. :@

(en het recept gehalveerd)

quote:
1s.gif Op woensdag 28 januari 2015 14:44 schreef Molo het volgende:
Ziet er heerlijk uit :9

En wat een leuk truttig bordje erbij :D
Haha ik dacht er niet bij na toen ik het bordje uit de kast pakte maar later toen ik de foto's bekeek dacht ik hetzelfde. :D
pi_149139038
Ik zat zelf al een beetje te zoeken ja en ik kom vooral veel recepten met zure room en honing als vulling tegen.. :9
Let me see you stripped down to the bone
pi_149139117
Uhu het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat. :Y
pi_149386565
Na vooral veel lurken (wat worden hier toch altijd lekkere dingen gemaakt! O+), ook maar eens een bijdrage :)


"Mrs Berggrens Magnifika blueberry & chocolate cookies" recept van een verpakking koekjes uit Zweden. Met havermout, rozijnen, gedroogde cranberry's/blauwe bessen en melk/witte chocolade.
  donderdag 5 februari 2015 @ 14:13:32 #118
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_149387455
Yum!
The love you take is equal to the love you make.
pi_149413261
Ik maakte vanmorgen (eindelijk) de marmerkoekjes uit het vorige deel van dit topic:



Ik vond ze (zoals Isegrim geloof ik ook al zei) nogal bluh van smaak. Saai. En droog van structuur. Wel mooi om te zien dus, maar verder niet bijzonder. Heb ze na het nemen van deze foto nog een beetje opgeknapt door de onderzijde in te kwasten met gesmolten pure chocolade (70%) met een heel klein beetje zout. :)

[ Bericht 1% gewijzigd door minilot op 06-02-2015 11:04:07 ]
Let me see you stripped down to the bone
  vrijdag 6 februari 2015 @ 11:31:11 #120
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_149415049
Ik vond ze juist erg lekker! Ook niet droog want ik had ze expres iets eerder uit de oven gehaald zodat de binnenkant nog een beetje zacht was. Dat had alleen wel het nadeel dat ze na 1 dag niet meer zo lekker waren als vers, want een beetje slof.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_149415197
Nou ja, ik had ze ook zeker niet te hard gebakken, hoor,z e waren op zich nog best een beetje zacht, maar gewoon nogal.. kweenie.. korrelig van structuur. En dan niet zoals een shortbread dat kan zijn (da's gewoon lekker bros), maar meer een beetje cake-achtig.
Niet mijn koekie. Naja. Wel leuk om te zien. :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_149415224
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 13:43 schreef Holyme het volgende:
Na vooral veel lurken (wat worden hier toch altijd lekkere dingen gemaakt! O+), ook maar eens een bijdrage :)

[ afbeelding ]
"Mrs Berggrens Magnifika blueberry & chocolate cookies" recept van een verpakking koekjes uit Zweden. Met havermout, rozijnen, gedroogde cranberry's/blauwe bessen en melk/witte chocolade.
Een koekjesrecept op een pak koekjes, lollig! :) Blauwe bessen en witte chocolade samen in een koekie, daar hou ik wel van. :9
Let me see you stripped down to the bone
pi_149416442
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 11:37 schreef minilot het volgende:

[..]

Een koekjesrecept op een pak koekjes, lollig! :) Blauwe bessen en witte chocolade samen in een koekie, daar hou ik wel van. :9
Ik heb er ondertussen al een paar verzameld :) De vorige keer maar een fles sirap meegenomen voor die recepten O+ De koekjes in de verpakking hadden geen melkchocolade, alleen het recept wel, maar de volgende keer laat ik die er ook uit. Alleen wit past beter!

En blauwe bessen, waar haal jij die? Ik had ze nu bij de Ekoplaza, maar dat moet vast goedkoper kunnen (en ze zijn ook heel lekker in havermout enzo kwam ik achter! :9)
pi_149416510
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 12:19 schreef Holyme het volgende:

[..]

Ik heb er ondertussen al een paar verzameld :) De vorige keer maar een fles sirap meegenomen voor die recepten O+ De koekjes in de verpakking hadden geen melkchocolade, alleen het recept wel, maar de volgende keer laat ik die er ook uit. Alleen wit past beter!

En blauwe bessen, waar haal jij die? Ik had ze nu bij de Ekoplaza, maar dat moet vast goedkoper kunnen (en ze zijn ook heel lekker in havermout enzo kwam ik achter! :9)
Ik koop ze bij de notenkraam op de markt. :) Weet eigenlijk niet wat ze daar kosten, ik zal er eens op letten.
Let me see you stripped down to the bone
pi_149416609
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 12:22 schreef minilot het volgende:

[..]

Ik koop ze bij de notenkraam op de markt. :) Weet eigenlijk niet wat ze daar kosten, ik zal er eens op letten.
Oh! Morgenvroeg is hier markt, zal daar eens kijken :Y Thanks!
pi_149538876
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 14:50 schreef RobinOok het volgende:
Lokpost.

Vanwege het Chinese nieuwjaar volgende week wil ik iets bijpassend zoets voor mijn collega's bakken. Heb jij misschien een leuk idee voor een koekje / zoet hapje / gebakje dat de Chinezen met hun nieuwjaar graag eten? Mag best bewerkelijk zijn, graag zelfs. *)

Edit: afgezien van koekjes met ananasjam, de schijnbaar met Chinees nieuwjaar veel gegeten pineapple tarts. Daarvoor heb ik al een recept gevonden. :)
Let me see you stripped down to the bone
  Moderator dinsdag 10 februari 2015 @ 14:51:39 #127
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_149539344
Vandaag eens een cake gebakken met ongeslagen slagroom in plaats van boter. Dit omdat ik nog een flesje slagroom over had dat op moest en ik er nog steeds geen doel voor had (ja of in de koffie, maar 200ml krijg je niet zomaar weg).
Erg lekker, maar niet zo bijzonder om er steeds van die dure slagroom in te kegelen in plaats van boter :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_149539412
Ik geloof niet dat slagroom en boter elkaar veel ontlopen qua prijs per gewicht, toch?
Let me see you stripped down to the bone
  Moderator dinsdag 10 februari 2015 @ 15:06:47 #129
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_149539819
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 14:54 schreef minilot het volgende:
Ik geloof niet dat slagroom en boter elkaar veel ontlopen qua prijs per gewicht, toch?
Niet superveel nu ik het zo naast elkaar hou, maar slagroom is iets duurder.

Boter haal ik gewoon bij Lidl, daar hebben ze biologische boter die prima geschikt is om te bakken. ¤ 1,49 voor 250 gram.
Slagroom haal ik bij de boer, kost ¤ 1,60 voor 200ml.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  dinsdag 10 februari 2015 @ 16:48:13 #130
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_149542973
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 14:36 schreef minilot het volgende:

[..]

Lokpost.

Vanwege het Chinese nieuwjaar volgende week wil ik iets bijpassend zoets voor mijn collega's bakken. Heb jij misschien een leuk idee voor een koekje / zoet hapje / gebakje dat de Chinezen met hun nieuwjaar graag eten? Mag best bewerkelijk zijn, graag zelfs. *)

Edit: afgezien van koekjes met ananasjam, de schijnbaar met Chinees nieuwjaar veel gegeten pineapple tarts. Daarvoor heb ik al een recept gevonden. :)
Ik vond Chinese zoetigheden (zover ze er al zijn) altijd allemaal vies. Dus ik weet er niks van. :D
Ik denk dat je zelf bij die moderne Aziatische, hippe websites moet gaan zoeken naar iets fusionachtigs. Ik kan je niet helpen.
pi_149543706
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 16:48 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Ik vond Chinese zoetigheden (zover ze er al zijn) altijd allemaal vies. Dus ik weet er niks van. :D
Ik denk dat je zelf bij die moderne Aziatische, hippe websites moet gaan zoeken naar iets fusionachtigs. Ik kan je niet helpen.
Haha, okee! Duidelijk. *)
Let me see you stripped down to the bone
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 10 februari 2015 @ 17:55:26 #132
414785 sirdanilot
pi_149544914
Aziatische zoetigheden zijn over het algemeen niet erg lekker voor ons westerlingen. Komt voornamelijk omdat er weinig vet wordt gebruikt en weinig zuivel (boter/room/melk), terwijl wij dat juist erg lekker vinden. Indiase zoetigheden zijn dan juist weer wel erg lekker, want daar gebruiken ze dat wel allemaal. Het is gewoon onze smaak niet, japanse zoete rijstballen en chinese zoetigheden.

Als chinees lekkernij kun je nog een Mooncake proberen te maken (google het maar), een soort hele zware chinese cake/koek.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 10 februari 2015 @ 18:12:00 #133
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_149545302
Voor nieuwjaar, zegt ze. Niet voor het moonfestival. }:|
pi_149545594
Edit: ging iets verkeerd, nevermind.
Let me see you stripped down to the bone
pi_149545721
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 17:55 schreef sirdanilot het volgende:
Aziatische zoetigheden zijn over het algemeen niet erg lekker voor ons westerlingen. Komt voornamelijk omdat er weinig vet wordt gebruikt en weinig zuivel (boter/room/melk), terwijl wij dat juist erg lekker vinden. Indiase zoetigheden zijn dan juist weer wel erg lekker, want daar gebruiken ze dat wel allemaal. Het is gewoon onze smaak niet, japanse zoete rijstballen en chinese zoetigheden.

Als chinees lekkernij kun je nog een Mooncake proberen te maken (google het maar), een soort hele zware chinese cake/koek.
Ik hou wel van kleverige rijstballen en plakkerige gestoomde cakejes en zoete rode bonenvulling en koekies met gezouten eendeierdooiers hoor. Mooncakes trouwens al vaak gemaakt, ook lekker. :9 En mooi!
Maar goed, ik ben een soort vuilnisbakkie - ik hou van zo'n beetje alles. :)

Behalve stinky tofu, al moet ik dat ook ooit nog eens aanleren. :+
Let me see you stripped down to the bone
  dinsdag 10 februari 2015 @ 19:17:25 #136
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_149547374
kleverige rijstballen met zoete bonenvulling ja, dat kreeg ik eens voorgeschoteld door twee chinese collega's om hun nieuwjaar te vieren :) Ik vond het lekker, maar heb t zelf nooit gemaakt.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_149549487
Nu ik dit lees herinner ik me weer dat mijn vader een keer uit China terugkwam. Hij had van collega's daar een grote doos vol (naar ik aanneem luxe, van goede kwaliteit) mooncakes meegekregen. Ze zagen er heerlijk uit dus ik nam vol verwachting een grote hap....bleghh....bonen, droge hap, haha. Zeker als je iets zoets verwacht, heel iets anders dan een willekeurig gebakje hier.
Mijn Turkse recepten: www.mijnmixedkitchen.nl
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 10 februari 2015 @ 20:16:41 #138
414785 sirdanilot
pi_149549839
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 18:12 schreef RobinOok het volgende:
Voor nieuwjaar, zegt ze. Niet voor het moonfestival. }:|
Lekker boeiend wat je wanneer eet, mij kan dat niks schelen in ieder geval.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_149550517
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 20:16 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Lekker boeiend wat je wanneer eet, mij kan dat niks schelen in ieder geval.
Kan zijn, maar ik vroeg wel om iets specifieks hè? En jij gaf daar weer antwoord op. :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_149629948
Ik wil in de vakantie deze proberen te na te maken:
http://www.ah.nl/producte(...)spelt-muesli-koekjes

De spelt heb ik al in huis, de muesli ook. Nu de verhouding nog :+
Het lijkt qua structuur op zandkoekjes :9
Dit komt misschien in de buurt, maar dan kleinere koekjes maken?
http://gezondlevenvanjaco(...)08/speltkoekjes.html
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_149646084
Voor het eerst snickerdoodles gemaakt. Wat simpel en lekker :o De binnenkant is zoooo heerlijk zacht O+

pi_149660636
Ik was van plan vandaag Millionaires shortbread te maken. Weet iemand daarvoor een goed basisrecept waar hij/zij goede ervaringen mee heeft?
pi_149661081
quote:
17s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 21:04 schreef douche-eendje het volgende:
Voor het eerst snickerdoodles gemaakt. Wat simpel en lekker :o De binnenkant is zoooo heerlijk zacht O+

[ link | afbeelding ]
Die zien er lekker uit :9
Welk recept heb je gebruikt?
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  Moderator zaterdag 14 februari 2015 @ 13:26:49 #144
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_149661697
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 11:55 schreef Syrena het volgende:
Ik wil in de vakantie deze proberen te na te maken:
http://www.ah.nl/producte(...)spelt-muesli-koekjes

De spelt heb ik al in huis, de muesli ook. Nu de verhouding nog :+
Het lijkt qua structuur op zandkoekjes :9
Dit komt misschien in de buurt, maar dan kleinere koekjes maken?
http://gezondlevenvanjaco(...)08/speltkoekjes.html
27% muesli
21% boter

Alles staat op volgorde, dus minder dan 21% suiker en meer dan 27% spelt
Rijsmiddel is zo te zien wijnsteenzuur + baking soda, dat is meestal 20g per 500g bloem, dus dat is 4%

Dan weet je al 3/4 want
21 + 27 + 4 = 52%
bloem is minimaal 27% dus totaal minimaal 79%

Zandtaart is 300g bloem, 200g boter, dus als boter 21% is dan is bloem zeg maar 1,5x zo veel
Dan kom ik op 31,5% bloem

Even terug naar 1kg deeg

315 gram bloem
270 gram muesli
210 gram bloem
... gram suiker
20 gram wijnsteenbakpoeder
+/- 5 gram de rest?

Dan houden we dus 180 gram suiker over, lijkt mij wat veel (zandtaart = 160 per 300g bloem maar kan met minder af), maar het zou kunnen.
Ik zou beginnen met 150 gram suiker en dan denk ik dat dit wel redelijk richting recept komt.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_149676300
Thanks!! O+
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_149689413
quote:
17s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 21:04 schreef douche-eendje het volgende:
Voor het eerst snickerdoodles gemaakt. Wat simpel en lekker :o De binnenkant is zoooo heerlijk zacht O+
Lekker zijn die hè? :Y O+

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 12:46 schreef GlennQuagmire het volgende:
Ik was van plan vandaag Millionaires shortbread te maken. Weet iemand daarvoor een goed basisrecept waar hij/zij goede ervaringen mee heeft?
Beetje te laat voor jou, maar ik heb ze eens gemaakt naar aanleiding van dit recept en dat was in elk geval goed geslaagd. :9
http://www.mbakes.com/201(...)ad.html#.UjbnSGSgkSg

Maar goed, in basis heb je natuurlijk vooral een goed shortbreadrecept nodig. Dat, plus karamel en chocolade en klaar is kees. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 15-02-2015 12:54:13 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_149689481
Aangezien ik gisterenavond straal vergeten wsas om brooddeeg te maken voor het ontbijt van vanmorgen moest ik even met iets anders komen vanmorgen. Ik had nog wat appelcider over van gister, en heb daar scones mee gebakken. :9



Was lekker! :9

Min of meer dit recept gebruikt:
http://www.savvyeat.com/apple-cider-scones/
(Maar dan met deeg nog een paar keer extra omvouwen en na uitrollen in vierkante blokken gesneden)

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 15-02-2015 12:55:09 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_149700528
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 13:04 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Die zien er lekker uit :9
Welk recept heb je gebruikt?
deze :)
quote:
1s.gif Op zondag 15 februari 2015 12:39 schreef minilot het volgende:

[..]

Lekker zijn die hè? :Y O+

[..]

Beetje te laat voor jou, maar ik heb ze eens gemaakt naar aanleiding van dit recept en dat was in elk geval goed geslaagd. :9
http://www.mbakes.com/201(...)ad.html#.UjbnSGSgkSg

Maar goed, in basis heb je natuurlijk vooral een goed shortbreadrecept nodig. Dat, plus karamel en chocolade en klaar is kees. :)
Ja echt bizar lekker. Kwam ook nog een recept tegen voor een chocoaldekaramelvulling erin. Als in, stop een rolo in je balletje deeg. GENIAAL, echt :P die maak ik de volgende keer.

Merkte nu ook wel weer hoe leuk ik het bakken vind. Moet ik vaker doen dus :)
pi_149712327
Ja, ook weer eens aan de bak.
Deze: http://www.davidlebovitz.com/2011/02/whole-lemon-bars-recipe/
Het result was als op zijn foto en wij smullen ervan.

Omdat de blender de hompen citroen niet aankan ( vrees ik) heb ik het vruchtvlees van de citroen geschraapt van de pers en de schil geschraapt en dat zo - fijngesneden - gebruikt.
pi_149789449
150 spelt, 150 muesli, 150 boter, 150 rietsuiker.
De muesli mag naar 100, en die moet ik echt veel fijner malen (geen geduld vandaag). En de blueband vervangen door roomboter. Had de BB nog liggen, vandaar (geen geduld, must bake now :+ )

Ze zijn wel lekker c_/

Zonder plaatje want mobiel en ergernis en werkt niet :(
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_149793325
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 12:46 schreef GlennQuagmire het volgende:
Ik was van plan vandaag Millionaires shortbread te maken. Weet iemand daarvoor een goed basisrecept waar hij/zij goede ervaringen mee heeft?
http://www.ah.nl/allerhan(...)ionaire-s-shortbread

Beetje laat misschien, maar hij was heerlijk
  zaterdag 21 februari 2015 @ 11:30:53 #152
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_149882676
Ik ga voor het eerst meringues maken, maar ik vind alleen eiwit en suiker te saai. Ik wil er dus een smaakje aan geven en vroeg me af of ik er ook instant cappuccinopoeder doorheen kan doen?
Dat heb ik toevallig nog staan en het lijkt me wel een lekkere combinatie, maar ik ben een bakn00b dus voor ik het grande verpest wil ik toch even checken of het een levensvatbaar idee is :+
L'Enfer, c'est les autres.
pi_149882694
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 11:30 schreef Maria2.0 het volgende:
Ik ga voor het eerst meringues maken, maar ik vind alleen eiwit en suiker te saai. Ik wil er dus een smaakje aan geven en vroeg me af of ik er ook instant cappuccinopoeder doorheen kan doen?
Dat heb ik toevallig nog staan en het lijkt me wel een lekkere combinatie, maar ik ben een bakn00b dus voor ik het grande verpest wil ik toch even checken of het een levensvatbaar idee is :+
Jazeker! :Y Koffiesmaak met meringue gaat heel goed samen, en je kunt gewoon instant koffie door je mengsel heenroeren. :)
Let me see you stripped down to the bone
  zaterdag 21 februari 2015 @ 11:34:20 #154
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_149882742
Ah super, dank je wel!
L'Enfer, c'est les autres.
  zaterdag 21 februari 2015 @ 11:36:44 #155
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_149882790
Instant koffie kan wel, cappuccino poeder lijkt me tricky omdat dat vet is. En vet en eiwit gaan niet zo goed samen.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_149884566
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 11:36 schreef Molo het volgende:
Instant koffie kan wel, cappuccino poeder lijkt me tricky omdat dat vet is. En vet en eiwit gaan niet zo goed samen.
O, daar heb je een punt! Daar had ik niet bij stil gestaan.

Applausje voor Molo's opmerkzaamheid!
Let me see you stripped down to the bone
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 21 februari 2015 @ 15:04:33 #157
269689 crew  Viv
pi_149888061
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 11:30 schreef Maria2.0 het volgende:
Ik ga voor het eerst meringues maken, maar ik vind alleen eiwit en suiker te saai. Ik wil er dus een smaakje aan geven en vroeg me af of ik er ook instant cappuccinopoeder doorheen kan doen?
Dat heb ik toevallig nog staan en het lijkt me wel een lekkere combinatie, maar ik ben een bakn00b dus voor ik het grande verpest wil ik toch even checken of het een levensvatbaar idee is :+
Voor een babyshower ( :') ) heb ik een keer meringues gemaakt met blauwe en witte muisjes, erg lekker als je van anijs houdt. :9
  zaterdag 21 februari 2015 @ 15:12:35 #158
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_149888258
Volgens mij heb ik ook nog wel instant koffiepoeder. Zeker weten doe ik dat trouwens niet, maar voor de zekerheid dus maar geen cappuccinopoeder gebruiken ;(
Ik ga nog maar eens op jacht naar iets dat ik kan gebruiken dan.
L'Enfer, c'est les autres.
  zaterdag 21 februari 2015 @ 21:43:17 #159
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_149900833
Mijn dochter wordt maandag 5, en morgen vieren we het. Een mooie gelegenheid voor een zelfgemaakte taart. Een aantal maanden geleden was een "regenboogtaart" me al eens opgevallen; allemaal laagjes gekleurde cake met botercrème ertussen.


Bron: de winkel waar ik mijn spullen heb gekocht

Omdat ik al een tijdje niet meer met gebak bezig geweest men was het niet hoeven werken met marsepein me ook wel een prettig vooruitzicht: alles met botercrème doen.

Uiteindelijk heb ik besloten een poging te gaan wagen; spullen gehaald en begonnen met bakken even na de middag. 5 taartbodems in verschillende kleuren, witte en roze botercrème en roze icing.



In deze posting een verslagje in beelden...

Gebruikte basisrecept voor 1 kleurtje cake: (dus 5x dit recept gebakken)
- 200gr FunCakes biscuit-mix
- 168gr eieren
- 20gr water
28-30 minuten (stokjestest) op 160 graden in alu stortvorm.



10 minuten geautomatiseerd mengen, daarna kleurstof erdoor (geel, oranje (geel + rood), groen, blauwig, lila)



Toen was het ehm, 2,5 uur later, ruim ;)









Ondertussen leerde ik ook weer het nodige over de dosering van kleurstoffen.
Het is -altijd- teveel. Dat was de opgedane kennis.

Ik wilde roze botercreme, en ehm... framboos-kleurig was het resultaat van de 1e batch.
Die maar gebruik voor op de taartlagen, en een 2e batch voor op de buitenkant.



Tijd om te gaan bouwen!
Hiervoor moesten de boven- en onderkorst van de taartlagen af, en dan het taartje middendoor.
De taartzaag!





Tussen de laagjes dus de Frambooskleurige botercreme.



Om daarna met de lichtere roze creme afgewerkt te worden (1e afwerklaag)



Na een poosje opstijven kwam de laatste laag: hard wordende icing (roze).



De koelkast raakt wel lekker vol zo :)



De tweede taart in lila..



Morgenochtend gaat de opmaak erop (suikerdingetjes op de roze, fruit op de lila).
Dan post ik ook een foto van de doorsnede ;)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zaterdag 21 februari 2015 @ 21:47:45 #160
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_149901000
Zo tof O+
Ik wil ook zo'n taart voor mijn verjaardag *O*
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_149901068
Sjonge fietsie _O_
  zaterdag 21 februari 2015 @ 21:54:10 #162
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_149901249
*doet buiginkje*
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zaterdag 21 februari 2015 @ 22:00:14 #163
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_149901476
Nice! ^O^
  zondag 22 februari 2015 @ 09:39:09 #164
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_149912031
De Meringues zitten in de oven! Ze zijn vooralsnog helemaal goed gelukt.
Ik heb 1 deel naturel en het andere deel met cacao.
Uiteraard de bak staan uitlepelen en het was de zachtste chocomousse die ik ooit heb geproefd :D
L'Enfer, c'est les autres.
  zondag 22 februari 2015 @ 09:41:08 #165
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_149912045
Wauw fietsie, wat ontzettend gaaf!!
L'Enfer, c'est les autres.
  zondag 22 februari 2015 @ 09:49:23 #166
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_149912119
Ik heb er echt compleet maar dan ook compleet de ziekte in.. al die uren van gisteren....

Vanmorgen:



De andere heb ik nog een beetje kunnen redden...



Ik had de keuze: koelkast of schuur. Schuur was gisteravond niet koud genoeg naar mijn zin, maar daar heb ik denk ik een inschattingsfout gemaakt... de royal icing heeft vocht aangetrokken en is vloeibaar geworden...

Uk heeft zelf de restauratie werkzaamheden ter hand genomen (en het spul vloeit -nog- meer nu)

Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zondag 22 februari 2015 @ 09:50:51 #167
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_149912135
Ah shit zeg! Maar, ik zal wel maf zijn, ik vind het effect best tof eigenlijk. Het is een soort van roze Romeinse-ruïne-taart. En dat bedoel ik lief ;)
L'Enfer, c'est les autres.
  zondag 22 februari 2015 @ 09:54:40 #168
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_149912161
Jah dankjewel. Is gewoon ff lastig dat ik gister zoveel uren bezig ben geweest, en dat het icen zowieso al lastig was... Leermoment: vaker ziek zoete taartjes bakken.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_149912174
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 09:54 schreef fietsie het volgende:
Jah dankjewel. Is gewoon ff lastig dat ik gister zoveel uren bezig ben geweest, en dat het icen zowieso al lastig was... Leermoment: vaker ziek zoete taartjes bakken.
kan je dat roze niet redden door het er af te halen, mengen met wat extra poedersuiker en dan er weer op smeren?
  zondag 22 februari 2015 @ 09:57:28 #170
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_149912201
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 09:55 schreef computergirl het volgende:

[..]

kan je dat roze niet redden door het er af te halen, mengen met wat extra poedersuiker en dan er weer op smeren?
Geprobeerd (klein beetje) het bleef vloeibaar...
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_149912492
Huh, dat is wel echt heel raar. De keren dat ik zo'n taart maakte werd de botercreme juist enorm hard, en icing hard genoeg om een huisje in elkaar te houden. :D Dus ik snap hier niets van.

Overigens nooit gewerkt met die pakjes, dus misschien werkt dat anders.
  zondag 22 februari 2015 @ 10:41:40 #172
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_149912687
Het resultaat:



Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zondag 22 februari 2015 @ 10:50:44 #173
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_149912815
quote:
14s.gif Op zondag 22 februari 2015 10:23 schreef Myraela het volgende:
Huh, dat is wel echt heel raar. De keren dat ik zo'n taart maakte werd de botercreme juist enorm hard, en icing hard genoeg om een huisje in elkaar te houden. :D Dus ik snap hier niets van.

Overigens nooit gewerkt met die pakjes, dus misschien werkt dat anders.
Als je een niet-pakjes-recept voor icing hebt houdt ik me aanbevolen! :)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_149913014
Fietsie, wow, wat een werk! En ik vind het resultaat prachtig, ook al is de icing niet naar je wens.

Wat recepten zonder pakjes: http://allrecipes.com/recipe/simple-white-cake/ (voor de taart zelf), http://wickedgoodkitchen.com/best-ever-cream-cheese-buttercream/ (voor botercrème). Icing gebruik ik eigenlijk nooit.

Ik heb gisteren een heel klein (18 cm) appeltaartje gebakken met mijn dochter samen.

pi_149913083
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 10:41 schreef fietsie het volgende:
Het resultaat:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
_O_ _O_
Mokkel met stuntstok
  zondag 22 februari 2015 @ 11:12:51 #176
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_149913158
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 10:41 schreef fietsie het volgende:
Het resultaat:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Snijden met een touwtje, zoals flossdraad, voorkomt die kruimels die los komen, zodat je een cleanere snede krijgt ^O^

Maar tof gelukt!
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_149913358
quote:
1s.gif Op zondag 22 februari 2015 11:12 schreef Molo het volgende:

[..]

Snijden met een touwtje, zoals flossdraad, voorkomt die kruimels die los komen, zodat je een cleanere snede krijgt ^O^

Maar tof gelukt!
Wel flosdraad zonder menthol-spullie erop kiezen. :+
Professioneel gifmenger.
  zondag 22 februari 2015 @ 18:28:01 #178
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_149926817
Ook een klein fotoverhaaltje van mijn kant. Ik ben totáál niet van het bakken: je aan recepten houden en je oven precies kennen, ik heb daar het geduld niet altijd voor. Maar toen ik gisteren een koekjespot op de kop tikte, dacht ik mer er vandaag toch maar weer eens aan te wagen. Elke keer bij het bakken gaat er wel iets niet naar mijn zin, terwijl koken me zo gemakkelijk afgaat. Dus koos ik voor chocolate chip cookies, want hoe moeilijk kan dat nou zijn? Die gedachte gaat me bij het koken ook altijd zo goed af...

Het moest wel allemaal zonder bakplaat, want die was ik vergeten te kopen (in het jaar dat ik hier woon heb ik zo'n ding nooit nodig gehad), dus heb ik dit een beetje in elkaar geknutseld. En let maar ff niet op het vieze fornuis. :@



Op de bodem had ik een grotere ovenschaal gezet, maar toen ik die uit de oven probeerde te halen, ging het faliekant mis. Wel lekker om te snoepen tho’.



De koekjes bovenin waren wel aardig gelukt. Alleen in het midden op de bodem vond ik ze nog te zacht, ook na het afkoelen.



Dus ging ik voor een tweede batch: iets kleinere koekjes en de temperatuur ietsje hoger. Ik vergat de tijd alleen een beetje, dus werden ze net te donker, maar ze waren wel lekker stevig (en ze smaken verder prima).



En dan is het hopen op driemaal scheepsrecht. Iets kleinere koekjes, nu met goed verwarmde schaal, iets wat ik bij de eerste batch niet had. Qua kleur en stevigheid prima, maar die mooie scheuren misten.



Ik vond dat ik het nog een keer mocht proberen. Temperatuur iets lager en toen was dit het resultaat:



Lijkt er iets meer op, maar ik ben nog niet helemaal tevreden. Na deze twee koekjes had ik er genoeg van en ga ik morgen de rest van het deeg maar op proberen te maken.



En dan heb je zo’n schaaltje bij elkaar. Mijn conclusies van de dag:

- Ongebakken koekjesdeeg is belachelijk lekker (wist ik al)
- Dit soort koekjes zijn niet zo heel erg gezond (wist ik ook al, maar pas als je het zelf maakt zie je het pas echt)
- Bakken is nog altijd niet bepaald mijn ding, maar ik ga het vaker proberen
- Stiekem was dat eerste koekje toch het beste; ik moest gewoon wat langer wachten. Bros in het midden, krokant aan de randjes.
  dinsdag 24 februari 2015 @ 07:32:56 #179
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_149978235
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 18:28 schreef vinnypassy het volgende:
Goede 1e poging vinnypassy. Inderdaad is bakken wel ehm... een stukje interactie tussen mens en oven enzo, maar net als de beroemde ijsboeren uit de USA heb je nu cookie dough op het menu gezet ;)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zondag 1 maart 2015 @ 15:17:48 #180
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_150178264
Ik houd ontzettend van muffins, maar geen muffinvorm in huis. Dus dan maar muffinbeslag in een cakeblik.
Erg geslaagd, de blue berry muffin cake was erg lekker. Nu zit er eentje in de oven met chocolade en blue berries.
Het officiële liefje van @Monitor O+
Woont samen met de man van haar dromen: Robbie de robotstofzuiger
They think she is fragile like a flower, but she is fragile like a bomb
pi_150183493
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 18:28 schreef vinnypassy het volgende:
Ook een klein fotoverhaaltje van mijn kant. Ik ben totáál niet van het bakken: je aan recepten houden en je oven precies kennen, ik heb daar het geduld niet altijd voor. Maar toen ik gisteren een koekjespot op de kop tikte, dacht ik mer er vandaag toch maar weer eens aan te wagen. Elke keer bij het bakken gaat er wel iets niet naar mijn zin, terwijl koken me zo gemakkelijk afgaat. Dus koos ik voor chocolate chip cookies, want hoe moeilijk kan dat nou zijn? Die gedachte gaat me bij het koken ook altijd zo goed af...

Het moest wel allemaal zonder bakplaat, want die was ik vergeten te kopen (in het jaar dat ik hier woon heb ik zo'n ding nooit nodig gehad), dus heb ik dit een beetje in elkaar geknutseld. En let maar ff niet op het vieze fornuis. :@

[ afbeelding ]

Op de bodem had ik een grotere ovenschaal gezet, maar toen ik die uit de oven probeerde te halen, ging het faliekant mis. Wel lekker om te snoepen tho’.

[ afbeelding ]

De koekjes bovenin waren wel aardig gelukt. Alleen in het midden op de bodem vond ik ze nog te zacht, ook na het afkoelen.

[ afbeelding ]

Dus ging ik voor een tweede batch: iets kleinere koekjes en de temperatuur ietsje hoger. Ik vergat de tijd alleen een beetje, dus werden ze net te donker, maar ze waren wel lekker stevig (en ze smaken verder prima).

[ afbeelding ]

En dan is het hopen op driemaal scheepsrecht. Iets kleinere koekjes, nu met goed verwarmde schaal, iets wat ik bij de eerste batch niet had. Qua kleur en stevigheid prima, maar die mooie scheuren misten.

[ afbeelding ]

Ik vond dat ik het nog een keer mocht proberen. Temperatuur iets lager en toen was dit het resultaat:

[ afbeelding ]

Lijkt er iets meer op, maar ik ben nog niet helemaal tevreden. Na deze twee koekjes had ik er genoeg van en ga ik morgen de rest van het deeg maar op proberen te maken.

[ afbeelding ]

En dan heb je zo’n schaaltje bij elkaar. Mijn conclusies van de dag:

- Ongebakken koekjesdeeg is belachelijk lekker (wist ik al)
- Dit soort koekjes zijn niet zo heel erg gezond (wist ik ook al, maar pas als je het zelf maakt zie je het pas echt)
- Bakken is nog altijd niet bepaald mijn ding, maar ik ga het vaker proberen
- Stiekem was dat eerste koekje toch het beste; ik moest gewoon wat langer wachten. Bros in het midden, krokant aan de randjes.
Je keuken :N
  † In Memoriam † zondag 1 maart 2015 @ 18:47:58 #182
77924 Skaai
I am beyond coffee.
pi_150186336
quote:
1s.gif Op zondag 1 maart 2015 17:42 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Je keuken :N
Bedankt voor je opbouwende kritiek. Behalve dat vinnypassy het zelf al benoemde heeft ie verder geen kut aan je opmerking.

vinnypassy je bent al 10 stappen verder dan ik, ik heb die koekjes überhaupt nog nooit gemaakt :D. Gewoon nog vaker doen, dan worden ze steeds beter ;)
Fat bikers bounce better.
I'm not confused brother! I just took picture of my face, is defo not my confused face!
pi_150186557
quote:
14s.gif Op zondag 1 maart 2015 18:47 schreef Skaai het volgende:

[..]

Bedankt voor je opbouwende kritiek. Behalve dat vinnypassy het zelf al benoemde heeft ie verder geen kut aan je opmerking.

vinnypassy je bent al 10 stappen verder dan ik, ik heb die koekjes überhaupt nog nooit gemaakt :D. Gewoon nog vaker doen, dan worden ze steeds beter ;)
Ow ja. Dit is Fok. Waar we elkaars reet moeten likken. Oepsie
  zondag 1 maart 2015 @ 19:03:32 #184
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_150186878
quote:
14s.gif Op zondag 1 maart 2015 18:47 schreef Skaai het volgende:

[..]

Bedankt voor je opbouwende kritiek. Behalve dat vinnypassy het zelf al benoemde heeft ie verder geen kut aan je opmerking.

vinnypassy je bent al 10 stappen verder dan ik, ik heb die koekjes überhaupt nog nooit gemaakt :D. Gewoon nog vaker doen, dan worden ze steeds beter ;)
Ach joh, niet druk om maken. Mijn keuken is nu gewoon niet ideaal, maar ik heb hem zo overgenomen. Normaal is m'n keuken veel netter, maar die plek op de muur krijg ik niet weg. Kan er weinig aan doen met zo'n rotkookplaat. Van de zomer wil ik m´n keuken verbouwen, dan zie je er niets meer van. ;)

En inderdaad: ga vast nog wel een paar keer bakken en dan komt het ook vast een keertje goed.
  † In Memoriam † zondag 1 maart 2015 @ 20:29:18 #185
77924 Skaai
I am beyond coffee.
pi_150190244
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2015 19:03 schreef vinnypassy het volgende:

[..]

Ach joh, niet druk om maken. Mijn keuken is nu gewoon niet ideaal, maar ik heb hem zo overgenomen. Normaal is m'n keuken veel netter, maar die plek op de muur krijg ik niet weg. Kan er weinig aan doen met zo'n rotkookplaat. Van de zomer wil ik m'n keuken verbouwen, dan zie je er niets meer van. ;)
Je hoeft aan mij (of wie dan ook hier) je keuken niet te verklaren hoor ;). Ik kan alleen weinig met mensen die puur in het topic komen om commentaar te leven op de keuken van enthousiaste koekenbakkers :P
En een fijn vooruitzicht, een nieuwe keuken!

Ik heb trek in koekjes gekregen :9~
Fat bikers bounce better.
I'm not confused brother! I just took picture of my face, is defo not my confused face!
  Moderator woensdag 4 maart 2015 @ 13:44:48 #186
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_150281128
Heeft iemand een recept voor koekjes waar uitsluitend honing als zoetstof in gaat? Ik heb ze nog niet gevonden, wel met suiker èn honing, maar ik wil eens iets proberen met alleen honing. Geen idee of het mogelijk is, wellicht is het daarom niet te vinden :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_150284659
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 13:44 schreef djkoelkast het volgende:
Geen idee of het mogelijk is, wellicht is het daarom niet te vinden :P
Alles kan toch? Als niemand het ooit nog geprobeerd heeft moet je gewoon als eerste het eens gaan proberen. Ik peins er niet over om zonder boter te bakken, maar toen Anouk in HHB met mayo op de proppen kwam dacht ik: zo kan het dus ook. Is toch leuk: beetje outside of the box denken? :)
mag het weten
  Moderator woensdag 4 maart 2015 @ 16:07:41 #188
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_150285867
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 15:32 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Alles kan toch? Als niemand het ooit nog geprobeerd heeft moet je gewoon als eerste het eens gaan proberen. Ik peins er niet over om zonder boter te bakken, maar toen Anouk in HHB met mayo op de proppen kwam dacht ik: zo kan het dus ook. Is toch leuk: beetje outside of the box denken? :)
Haha mayonaise ja, dat lijkt me nog steeds niks, terwijl het op zich kan ja. Azijn, ei, olie zout, dat is het zo'n beetje.

Ik vind het alleen wel fijn om een soort van richtlijn te hebben, ik ga het recept toch altijd aanpassen naar mijn eigen smaak (ander meel, minder zoet).
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_150286337
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 13:44 schreef djkoelkast het volgende:
Heeft iemand een recept voor koekjes waar uitsluitend honing als zoetstof in gaat? Ik heb ze nog niet gevonden, wel met suiker èn honing, maar ik wil eens iets proberen met alleen honing. Geen idee of het mogelijk is, wellicht is het daarom niet te vinden :P
deze bijvoorbeeld? vind nog veel meer als ik google op cookies with 'honey instead of sugar'
http://www.food.com/recip(...)tmeal-cookies-170482
  Moderator woensdag 4 maart 2015 @ 16:38:35 #190
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_150286891
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 16:20 schreef ecstasy het volgende:

[..]

deze bijvoorbeeld? vind nog veel meer als ik google op cookies with 'honey instead of sugar'
http://www.food.com/recip(...)tmeal-cookies-170482
Dat zijn meer havermoutkoekjes, ik zoek eigenlijk gewoon zandkoekjes maar dan met honing, maar ik zal eens zoeken met jouw termen. Kwam een hoop Amerikaanse recepten tegen gisteren die me niet zo lekker leken, maar die hadden naast honing ook nog eens dezelfde hoeveelheid suiker, meer zoet dan meel.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 4 maart 2015 @ 16:50:59 #191
414785 sirdanilot
pi_150287351
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 13:44 schreef djkoelkast het volgende:
Heeft iemand een recept voor koekjes waar uitsluitend honing als zoetstof in gaat? Ik heb ze nog niet gevonden, wel met suiker èn honing, maar ik wil eens iets proberen met alleen honing. Geen idee of het mogelijk is, wellicht is het daarom niet te vinden :P
Zou toch gewoon moeten kunnen? Alleen zandkoekjes wordt denk ik vrij lastig, want honing bevat vocht en in zandkoekjes wil je eigenlijk niet echt vocht toevoegen. Dus ik zou toch de oatmeal cookies of andere 'natte' koekjes proberen.

edit: http://www.food.com/recipe/healthy-honey-oatmeal-cookies-147497 je zou dit bijvoorbeeld kunnen proberen, en dan de suiker en het beetje water weglaten, en meer honing toevoegen. Ik zie geen enkele reden waarom dat niet zou kunnen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator woensdag 4 maart 2015 @ 16:54:22 #192
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_150287459
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 16:50 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Zou toch gewoon moeten kunnen? Alleen zandkoekjes wordt denk ik vrij lastig, want honing bevat vocht en in zandkoekjes wil je eigenlijk niet echt vocht toevoegen. Dus ik zou toch de oatmeal cookies of andere 'natte' koekjes proberen.

edit: http://www.food.com/recipe/healthy-honey-oatmeal-cookies-147497 je zou dit bijvoorbeeld kunnen proberen, en dan de suiker en het beetje water weglaten, en meer honing toevoegen. Ik zie geen enkele reden waarom dat niet zou kunnen.
Dat zijn weer echt havermoutkoekjes, ik heb inmiddels wat dingen opgezocht en ben tot een experimenteel recept gekomen. Bevat wel havermout, maar slechts een kleine hoeveelheid. Verder vooral volkorenmeel. Ik ga het uitproberen en laat weten of het gelukt is ;)
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 4 maart 2015 @ 16:55:11 #193
414785 sirdanilot
pi_150287479
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 16:54 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Dat zijn weer echt havermoutkoekjes, ik heb inmiddels wat dingen opgezocht en ben tot een experimenteel recept gekomen. Bevat wel havermout, maar slechts een kleine hoeveelheid. Verder vooral volkorenmeel. Ik ga het uitproberen en laat weten of het gelukt is ;)
Leuk. Je zou ook deze kunnen proberen:
http://lilmisscakes.com/2011/honey-cookies
Ze gebruiken wel suiker, maar alleen om de koekjes mee te coaten. Die stap kun je weglaten en dan heb je ook pure honingkoekjes.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator woensdag 4 maart 2015 @ 17:09:59 #194
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_150287969
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 16:55 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Leuk. Je zou ook deze kunnen proberen:
http://lilmisscakes.com/2011/honey-cookies
Ze gebruiken wel suiker, maar alleen om de koekjes mee te coaten. Die stap kun je weglaten en dan heb je ook pure honingkoekjes.
Daar zit echt een hele cup suiker in het deeg hoor ;)
"In the bowl of a standing electric mixer, beat the oil, honey, and sugar until smooth."
Maar ik heb een deeg gemaakt, dat moet nu even een paar minuten rusten en dan kan ik er koekjes van maken.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 5 maart 2015 @ 09:24:43 #195
414785 sirdanilot
pi_150306215
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 17:09 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Daar zit echt een hele cup suiker in het deeg hoor ;)
"In the bowl of a standing electric mixer, beat the oil, honey, and sugar until smooth."
Maar ik heb een deeg gemaakt, dat moet nu even een paar minuten rusten en dan kan ik er koekjes van maken.
Hoe is het geworden?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator donderdag 5 maart 2015 @ 09:41:46 #196
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_150306487
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 09:24 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Hoe is het geworden?
Ontzettend lekker, goede honingsmaak, maar nog voor verbetering vatbaar, daar ben ik mee bezig.
Het zijn wel meer taai-achtige koekjes dan brosse koekjes, maar dat kan natuurlijk ook niet met honing (ook al heb ik crèmehoning gebruikt). Dus nog even flink aan werken, de volgende versie krijgt een bolletje honingmarsepein er op/in.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 5 maart 2015 @ 12:22:39 #197
414785 sirdanilot
pi_150310377
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 09:41 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Ontzettend lekker, goede honingsmaak, maar nog voor verbetering vatbaar, daar ben ik mee bezig.
Het zijn wel meer taai-achtige koekjes dan brosse koekjes, maar dat kan natuurlijk ook niet met honing (ook al heb ik crèmehoning gebruikt). Dus nog even flink aan werken, de volgende versie krijgt een bolletje honingmarsepein er op/in.
Ik zou juist gewone honing gebruiken, ik weet niet wat ze met cremehoning doen maar lijkt me niet iets dat je in je koekje wilt om eerlijk te zijn. Een goede honing kristalliseert uit als het wat afkoelt (wordt weer helder in een warme ruimte). Wij hadden in Polen een keer een grote pot goede honing gekocht, langs een weg midden in het bos stonden heel veel honingkraampjes en vrouwtjes die paddestoelen verkochten.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator donderdag 5 maart 2015 @ 12:28:45 #198
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_150310554
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 12:22 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ik zou juist gewone honing gebruiken, ik weet niet wat ze met cremehoning doen maar lijkt me niet iets dat je in je koekje wilt om eerlijk te zijn. Een goede honing kristalliseert uit als het wat afkoelt (wordt weer helder in een warme ruimte). Wij hadden in Polen een keer een grote pot goede honing gekocht, langs een weg midden in het bos stonden heel veel honingkraampjes en vrouwtjes die paddestoelen verkochten.
Crèmehoning kan of natuurlijk zijn (zoals bij klaverhoning) of honing mengen met dit soort honing of de honing flink roeren, al dan niet mechanisch. Ik werk eigenlijk nooit met volledig vloeibare honing.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_150319446
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 12:03 schreef minilot het volgende:
Ik had nog koekies:

[ afbeelding ]
Snickerdoodles met karamelvulling

[ afbeelding ]
Shortbread met polenta (maismeel), sinaasappel en sumak. Ik maakte dit recept..
http://www.britishlarder.(...)ld-sumac-shortbread/
..maar ik vond ze wel erg droog en brokkelig, dus smolt ik wat cacaoboter met poedersuiker en daar heb ik ze in gedoopt. :)
OMG :9~
"Purple is the last color of the rainbow colors. It means I will trust and love you for a long time"
pi_150319495
Ik had ineenkeer zin om een cake te maken. Basisreceptje gezocht, meeste van het recept, beetje van DjinN, en hopsa! Roze cake :D



"Purple is the last color of the rainbow colors. It means I will trust and love you for a long time"
pi_150322774
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 16:53 schreef DjinN het volgende:
Ik had ineenkeer zin om een cake te maken. Basisreceptje gezocht, meeste van het recept, beetje van DjinN, en hopsa! Roze cake :D

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Nice! Doorsnee foto van gebakken cake? :D
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
pi_150330744
quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2015 18:41 schreef robuust89 het volgende:

[..]

Nice! Doorsnee foto van gebakken cake? :D
Ofcourse!

"Purple is the last color of the rainbow colors. It means I will trust and love you for a long time"
pi_150655015
Gisteren chocoladetaart gebakken. Lekker, maar wel erg machtig. En de korst kan lekkerder. Heeft iemand daar een goed recept voor?



pi_150655083
Wat vond je niet zo lekker aan de korst? Waar hou je van?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_150655138
Ik heb dit recept gebruikt: http://www.foodnetwork.co(...)ate-tart-recipe.html. Tja, ik vond gewoon niet zo heel veel smaak zitten aan de korst. Wat ik lekker vind? Vooral eigenlijjk het type harde korst dat je in Frankrijk wel krijgt bij gebak. Helpt dat?
pi_150655226
Wellicht de merg van een vanillestokje in het deeg doen? Voeg je in elk geval meer smaak toe, want zonder is zulk deeg te neutraal van smaak ja.
mag het weten
pi_150655673
En/Of een deel van bloem vervangen door 100 gram gemalen amandelen. ( Turkse
super, want niet duur daar) .
  maandag 16 maart 2015 @ 15:23:17 #208
221912 minilot
Nancy boy
pi_150699363
Zojuist een bescheiden ode aan Terry Pratchett gebakken:

Captain Eightpanther's Travellers' Digestives, recept uit Nanny Ogg's Cookbook



Een Schijfwereldse en ietwat groenig uitgeslagen variant van onze scheepsbeschuiten. Er zit onder andere in: havermout, volkoren meel en gemalen amandelen. :) Nogal droog en hard, maar afgezien daarvan best te eten. En erg vullend. *)

[ Bericht 1% gewijzigd door minilot op 16-03-2015 15:28:25 ]
Let me see you stripped down to the bone
  Moderator maandag 16 maart 2015 @ 15:30:03 #209
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_150699641
Tof, waar komt de groene kleur van?
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_150700118
Wiet?
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  maandag 16 maart 2015 @ 15:49:33 #211
221912 minilot
Nancy boy
pi_150700449
Het kookboek vraagt om groene kleurstof, maar ik gebruikte een klein beetje spinaziepuree. :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_150702551

Carrot cake met een laagje roomkaas frosting. Eindelijk een roomkaas topping gevonden die goed lukt, lekker is en geen kilo poedersuiker bevat :P
  Moderator maandag 16 maart 2015 @ 16:48:25 #213
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_150702573
quote:
1s.gif Op maandag 16 maart 2015 15:49 schreef minilot het volgende:
Het kookboek vraagt om groene kleurstof, maar ik gebruikte een klein beetje spinaziepuree. :)
Ah!
Tarwegraspoeder werkt daar ook wel voor, ik vind ze leuk :D
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  maandag 16 maart 2015 @ 16:49:11 #214
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_150702593
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 16:47 schreef Dragonberry het volgende:
[ afbeelding ]
Carrot cake met een laagje roomkaas frosting. Eindelijk een roomkaas topping gevonden die goed lukt, lekker is en geen kilo poedersuiker bevat :P
Recept? Ziet er lekker uit!
En waar is dat bordje van? Soort Boerenbont ofzo?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_150702953
quote:
1s.gif Op maandag 16 maart 2015 16:49 schreef Molo het volgende:

[..]

Recept? Ziet er lekker uit!
En waar is dat bordje van? Soort Boerenbont ofzo?
dankje :) is ook erg lekker! Zelfs O+ eet dit graag en dat gebeurt niet snel met gebak :P
Carrot cake: http://www.kitchentrials.(...)oroschs-carrot-cake/
Topping: http://allrecipes.co.uk/r(...)am-cheese-icing.aspx
Bordje is van boerenbont en bonter. Ik heb er een hele set van en daar hebben we een paar jaar terug veel soep en rookworst voor gegeten :D
  maandag 16 maart 2015 @ 17:45:01 #216
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_150704600
quote:
1s.gif Op maandag 16 maart 2015 16:58 schreef Dragonberry het volgende:

[..]

dankje :) is ook erg lekker! Zelfs O+ eet dit graag en dat gebeurt niet snel met gebak :P
Carrot cake: http://www.kitchentrials.(...)oroschs-carrot-cake/
Topping: http://allrecipes.co.uk/r(...)am-cheese-icing.aspx
Bordje is van boerenbont en bonter. Ik heb er een hele set van en daar hebben we een paar jaar terug veel soep en rookworst voor gegeten :D
Thanks!

En tof, leuk servies!
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_150974515
Ik weet niet of het hier moet of in het brood bak topic, maar ik wil graag van die haasbroodjes bakken met een eitje erin samen met de kids.
Wie weet een goed recept?
pi_150974906
Ik weet geen goed recept, maar misschien dat googlen op 'broodhaantje' wel helpt? (Als het voor pasen is, is het van origine een haantje namelijk, naar de symboliek van de haan die kraaide toen Petrus Jezus verloochende).
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_150975048
Bedankt voor de tip!
  dinsdag 24 maart 2015 @ 09:57:50 #220
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_150975245
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 09:20 schreef Koningin het volgende:
Ik weet niet of het hier moet of in het brood bak topic, maar ik wil graag van die haasbroodjes bakken met een eitje erin samen met de kids.
Wie weet een goed recept?
http://uitdekeukenvanarde(...)aasbroodjes.html?m=1

Geen haasje maar die vorm kan je er zelf aan geven :)
  dinsdag 24 maart 2015 @ 09:57:58 #221
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_150975248
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 16:47 schreef Dragonberry het volgende:
[ afbeelding ]
Carrot cake met een laagje roomkaas frosting. Eindelijk een roomkaas topping gevonden die goed lukt, lekker is en geen kilo poedersuiker bevat :P
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
pi_150976027
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 09:57 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

http://uitdekeukenvanarde(...)aasbroodjes.html?m=1

Geen haasje maar die vorm kan je er zelf aan geven :)
Danke!
pi_150979012
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 09:57 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

http://uitdekeukenvanarde(...)aasbroodjes.html?m=1

Geen haasje maar die vorm kan je er zelf aan geven :)
Die wil ik ook maken, maar ik zit een beetje met het ongekookt verven van eieren. Lukt dat?
  dinsdag 24 maart 2015 @ 17:14:57 #224
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_150990216
Ik probeerde afgelopen weekend m'n nieuwe tulbandvorm uit. Mooi hè? O+

  dinsdag 24 maart 2015 @ 17:33:31 #225
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_150990778
Prachtig!! O+
  dinsdag 24 maart 2015 @ 18:55:53 #226
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_150992973
Die is cool! :D
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_150993410
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 17:14 schreef Spuuglokje het volgende:
Ik probeerde afgelopen weekend m'n nieuwe tulbandvorm uit. Mooi hè? O+

[ link | afbeelding ]
waaaauuuwwwww!!
Mokkel met stuntstok
pi_151048302
Wow gave tulband.
De 'haasjes' zijn gelukt! Samen met de kids gedaan.
Recept van Levine.

pi_151048566
Kom ook weer eens gluren .. Vanmiddag mijn keukenmachine ophalen met de bedoeling om vaker te bakken, cakes, taarten, brood brood.. Ben benieuwd!
pi_151054553
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 10:00 schreef Koningin het volgende:
Wow gave tulband.
De 'haasjes' zijn gelukt! Samen met de kids gedaan.
Recept van Levine.

[ afbeelding ]
Oooo, wat zijn ze lief!

(Tipje voor een eventuele volgende keer: vijf minuten voor het einde van de baktijd beetje eiwit loskloppen met wat water en dat over de broodjes heenkwasten. Weer terug de oven in en gereedbakken. Krijgen ze een mooie glans van. :))
Let me see you stripped down to the bone
pi_151054610
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 17:14 schreef Spuuglokje het volgende:
Ik probeerde afgelopen weekend m'n nieuwe tulbandvorm uit. Mooi hè? O+

[ link | afbeelding ]
Niet alleen inderdaad heel fraai, ook blijft alles wat je er aan zoets overheen druipt (glazuur, caramel, vruchtensaus) ook zo lekker in de ruitjes hangen. :9
Let me see you stripped down to the bone
  Spellchecker donderdag 26 maart 2015 @ 14:11:51 #232
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_151056045
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 13:33 schreef minilot het volgende:

[..]

Oooo, wat zijn ze lief!

(Tipje voor een eventuele volgende keer: vijf minuten voor het einde van de baktijd beetje eiwit loskloppen met wat water en dat over de broodjes heenkwasten. Weer terug de oven in en gereedbakken. Krijgen ze een mooie glans van. :))
Ja daar gaan ze zeker van glanzen!
Waar ik dan weer een probleem mee heb (of van maak?) is dat er maar een beetje eiwit gebruikt is van een ei ..... en dan moet ik weer iets anders verzinnen voor de rest van dat ei .... :@
pi_151056136
in de pan gooien en opbakken?
pi_151056157
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 14:11 schreef maily het volgende:

[..]

Ja daar gaan ze zeker van glanzen!
Waar ik dan weer een probleem mee heb (of van maak?) is dat er maar een beetje eiwit gebruikt is van een ei ..... en dan moet ik weer iets anders verzinnen voor de rest van dat ei .... :@
Rest van het ei klutsen, in een bakje met wat folie erover in de koelkast zetten. Dan wanneer je trek hebt: klein omeletje van bakken, boterham eronder, klaar. :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_151056242
Een beetje melk helpt ook, maar van ei wordt het mooier. :)
pi_151056342
quote:
2s.gif Op donderdag 26 maart 2015 14:17 schreef Atifa het volgende:
Een beetje melk helpt ook, maar van ei wordt het mooier. :)
Van melk bruint het vooral mooi. :Y Ei geeft meer glans. :) Een combinatie van melk & ei doet allebei. :)
Let me see you stripped down to the bone
  Spellchecker donderdag 26 maart 2015 @ 14:22:03 #237
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_151056405
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 14:14 schreef minilot het volgende:

[..]

Rest van het ei klutsen, in een bakje met wat folie erover in de koelkast zetten. Dan wanneer je trek hebt: klein omeletje van bakken, boterham eronder, klaar. :)
^O^ :Y)
pi_151056467
Eerlijk gezegd bewaar ik zelf altijd wel eiwit en eidooier gescheiden van elkaar in de koelkast, en zodra ik dan genoeg heb maak ik meringues (eiwitten) en sinaasappel- of lemon curd (eidooiers) *)
Let me see you stripped down to the bone
  Spellchecker donderdag 26 maart 2015 @ 14:28:35 #239
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_151056640
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 14:23 schreef minilot het volgende:
Eerlijk gezegd bewaar ik zelf altijd wel eiwit en eidooier gescheiden van elkaar in de koelkast, en zodra ik dan genoeg heb maak ik meringues (eiwitten) en sinaasappel- of lemon curd (eidooiers) *)
En hoelang kan je dat dan bewaren?
  Moderator donderdag 26 maart 2015 @ 14:32:20 #240
382129 crew  Donna
pi_151056763
Vanavond ga ik deze; http://www.leukerecepten.nl/recepten/476-luchtige-fruitcake weer maken, maar dan met blauwe bessen erop.

Vorige week heb ik 'm ook gemaakt;



Leuk topic dit trouwens. Lees al een hele tijd mee :)
  Moderator donderdag 26 maart 2015 @ 14:32:34 #241
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_151056766
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 14:28 schreef maily het volgende:

[..]

En hoelang kan je dat dan bewaren?
Richtlijn: als het stinkt heb je het te lang bewaard :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Spellchecker donderdag 26 maart 2015 @ 14:33:11 #242
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_151056790
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 14:32 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Richtlijn: als het stinkt heb je het te lang bewaard :P
:{w :D
  Moderator donderdag 26 maart 2015 @ 14:33:27 #243
382129 crew  Donna
pi_151056796
Gave tulbandvorm Spuuglokje en die haasjes zien er ook erg leuk uit Koningin!
pi_151056836
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 14:28 schreef maily het volgende:

[..]

En hoelang kan je dat dan bewaren?
Weet ik niet. Officieel enkele dagen geloof ik, maar bij mij duurt het eigenlijk nooit langer dan een week tot ik restjes eitwitten of eidooiers weer gebruik, en dat ging in elk geval tot nu toe altijd goed. :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_151056907
Eiwitten kun je trouwens ook prima invriezen. Maar die noodzaak zie ik zelf eigenlijk nooit: ik maak zelden tien liter mayonaise of een emmer vol lemon curd of andere zaken waardoor ik ineens erg veel eiwittten over heb. :)
Let me see you stripped down to the bone
  zaterdag 28 maart 2015 @ 13:23:20 #246
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_151124080
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 14:32 schreef DonnaRush het volgende:
Vanavond ga ik deze; http://www.leukerecepten.nl/recepten/476-luchtige-fruitcake weer maken, maar dan met blauwe bessen erop.

Vorige week heb ik 'm ook gemaakt;

[ afbeelding ]

Leuk topic dit trouwens. Lees al een hele tijd mee :)
Ziet er lekker uit!
pi_151124746
Ben nog op zoek naar een recept voor een stuk gebak/brood dat ik nog van vroeger kan herinneren. Elke keer dat wij met ons gezin naar Antwerpen gingen, kochten wij bij een bakkerijtje in de Schrijnwerksstraat een zogenoemde "vliegende schotel". Deze was er in 2 varianten dacht ik, naturel en met rozijnen. Dit was een grote platte koek/brood en dat werd dan doormidden gesneden en besmeerd met een goede laag roomboter. Heerlijk.

Helaas is deze bakkerij er niet meer (bovenstaand verhaal is toch minstens 20-25 jaar geleden), maar ik hoop dat iemand weet waar ik het over heb en mij de goede kant uit kan wijzen voor een recept.
pi_151124917
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 13:53 schreef Rorsach het volgende:
Ben nog op zoek naar een recept voor een stuk gebak/brood dat ik nog van vroeger kan herinneren. Elke keer dat wij met ons gezin naar Antwerpen gingen, kochten wij bij een bakkerijtje in de Schrijnwerksstraat een zogenoemde "vliegende schotel". Deze was er in 2 varianten dacht ik, naturel en met rozijnen. Dit was een grote platte koek/brood en dat werd dan doormidden gesneden en besmeerd met een goede laag roomboter. Heerlijk.

Helaas is deze bakkerij er niet meer (bovenstaand verhaal is toch minstens 20-25 jaar geleden), maar ik hoop dat iemand weet waar ik het over heb en mij de goede kant uit kan wijzen voor een recept.
Wat dacht je van google? 'Vliegende schotel bakker antwerpen'





vliegende schotel recept 1 kg bloem 125 gr suiker snuifje zout 1 ei 20 gr verse gist 250 gr boter 125 gr rozijnen 375 tot 400 ml lauwe water gist oplossen in lauw water en alles samen mengen ,goed kneden ongeveer 10 min,daarna de rozijnen erbijdoen.laat 15 rusten en verdeel het deeg in 4 stuken, uitrollen tot 1 cm dikte en daarna laten rijzen tot het dubbele op een warme plaats.doreren en afbakken laten afkoelen en doormidden snijden.je kunt het zowel met opgeklopte slagroom of pudding vullen of tesamen is ook lekker
pi_151125829
Schweinerei, Ik ben al een tijdje hiernaar op zoek, maar ik heb nooit iets kunnen vinden.

Merci.
  Moderator zaterdag 28 maart 2015 @ 15:26:59 #250
382129 crew  Donna
pi_151126564
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 13:23 schreef Spuuglokje het volgende:

[..]

Ziet er lekker uit!
Ja is een heel lekkere luchtige cake. Met verjaardagen doe ik er perzik op. Altijd een succes.

Wil m binnenkort eens met cacao proberen en stukjes pure chocolade. Luchtige choco cake!
  Moderator zaterdag 28 maart 2015 @ 15:33:27 #251
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_151126689
Ik heb laatst een heel gaaf receptenboek uit de jaren '80 gevonden. Ik wil vandaag de tulbandcake met gist gaan proberen. Alleen doe ik er appel in in plaats van rozijnen. Ben benieuwd.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zaterdag 28 maart 2015 @ 21:45:46 #252
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_151137796
Vandaag weer eens gebakken: chocoladekaramelkoek. Heel eenvoudig, maar erg lekker.



pi_151139193
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 21:45 schreef vinnypassy het volgende:
Vandaag weer eens gebakken: chocoladekaramelkoek. Heel eenvoudig, maar erg lekker.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ziet er mooi uit! Soort van millionaires shortbread?
  zaterdag 28 maart 2015 @ 22:18:42 #254
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_151139394
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 21:45 schreef vinnypassy het volgende:
Vandaag weer eens gebakken: chocoladekaramelkoek. Heel eenvoudig, maar erg lekker.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Oeh! Must. Have. Recipe!
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_151139903
Ziet er fantastisch uit vinnypassy! Receptje graag :Y
freedom is just another word for nothing left to lose
  Moderator zaterdag 28 maart 2015 @ 23:08:53 #256
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_151142092
Gistcake is gelukt, doet een beetje broodachtig aan, zal morgen even een foto maken.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_151149908
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 21:45 schreef vinnypassy het volgende:
Vandaag weer eens gebakken: chocoladekaramelkoek. Heel eenvoudig, maar erg lekker.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wow! Lekker plaatje!
Met een meidenkwartet
  zondag 29 maart 2015 @ 11:12:48 #258
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_151150935
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 22:14 schreef Negentiendertig het volgende:

[..]

Ziet er mooi uit! Soort van millionaires shortbread?
Ik heb het uit een chocoladeboekje, daar stond inderdaad ook miljonairskoek in: leek visueel heel erg op elkaar. Het recept:

Koek:
100 gram boter
4el lichtbruine basterdsuiker
125 gram bloem
40 gram havervlokken
Karamel:
200 gram gecondenseerde melk
2el lichtbruine suiker
25 gram boter
Chocoladelaag:
150 gram pure chocolade
25 gram witte chocolade

Klopt boter en suiker luchtig, voeg daar bloem en havervlokken aan toe. Doe in bakbodem (20x20) en bak 25 minuten op 180 graden. (ik heb er stiekem nog een zakje vanillesuiker aan toegevoegd)

Meng ingrediënten voor gecondenseerde melk, kook al roerend lichtjes voor een paar minuutjes totdat het dik is. Giet dit over de afgebakken koek en laat afkoelen.

Smelt pure chocolade en giet uit over koek+karamel. Spuit met witte chocolade streepjes over de pure chocolade en trek er met een satéprikker een patroon in.

Easypeasy. :)
  zondag 29 maart 2015 @ 11:16:16 #259
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_151150998
^O^ Die ga ik zeker maken. Ik hou van simpele recepten met spectaculaire resultaten. :Y
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_151151107
Oeh ziet er mooi uit! Staat hier ook nog op de 'lijst'. Ze lijken erg op deze http://nombelina.com/caramel-slices/
  zondag 29 maart 2015 @ 11:29:37 #261
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_151151258
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 11:22 schreef Trusten het volgende:
Oeh ziet er mooi uit! Staat hier ook nog op de 'lijst'. Ze lijken erg op deze http://nombelina.com/caramel-slices/
Ohhhh als die net zo smaken als die van Koekela! O+
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zondag 29 maart 2015 @ 11:45:50 #262
389984 zeefje
Allesvergetend
pi_151151550
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 11:12 schreef vinnypassy het volgende:

[..]

Ik heb het uit een chocoladeboekje, daar stond inderdaad ook miljonairskoek in: leek visueel heel erg op elkaar. Het recept:
-knip-
Bedankt voor dit simpele recept. Van de week even maken.

Gisteren wezen high- teaen en daar heb ik ook millionaires shortbread op. Op Google staan best ingewikkelde recepten dus ik ben blij met dit -voor mij- simpele recept.
I like the way you look at me with those beautiful eyes
  Moderator zondag 29 maart 2015 @ 12:51:56 #263
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_151152927
Er had meer vulling in gemogen, maar voor een eerste experiment niet slecht.
Tulbandcake met gist, zonder bakpoeder.

Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_151160984
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 11:12 schreef vinnypassy het volgende:

[..]

Ik heb het uit een chocoladeboekje, daar stond inderdaad ook miljonairskoek in: leek visueel heel erg op elkaar. Het recept:

Koek:
100 gram boter
4el lichtbruine basterdsuiker
125 gram bloem
40 gram havervlokken
Karamel:
200 gram gecondenseerde melk
2el lichtbruine suiker
25 gram boter
Chocoladelaag:
150 gram pure chocolade
25 gram witte chocolade

Klopt boter en suiker luchtig, voeg daar bloem en havervlokken aan toe. Doe in bakbodem (20x20) en bak 25 minuten op 180 graden. (ik heb er stiekem nog een zakje vanillesuiker aan toegevoegd)

Meng ingrediënten voor gecondenseerde melk, kook al roerend lichtjes voor een paar minuutjes totdat het dik is. Giet dit over de afgebakken koek en laat afkoelen.

Smelt pure chocolade en giet uit over koek+karamel. Spuit met witte chocolade streepjes over de pure chocolade en trek er met een satéprikker een patroon in.

Easypeasy. :)
Lijkt me heerlijk!
pi_151161130
Deze Shortbread De Luxe van Rudolph is ook lekker! Met fijngemalen pinda's erdoor.

http://m.24kitchen.nl/sho(...)n/shortbread-de-luxe
pi_151162841
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 12:51 schreef djkoelkast het volgende:
Er had meer vulling in gemogen, maar voor een eerste experiment niet slecht.
Tulbandcake met gist, zonder bakpoeder.

[ afbeelding ]
Toch wel 100% volkoren hoop ik?
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
  Moderator zondag 29 maart 2015 @ 18:40:20 #267
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_151163228
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 18:24 schreef voederbietel het volgende:

[..]

Toch wel 100% volkoren hoop ik?
Ik maak een cake, geen brood.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  User die het meest klaagt 2022 zondag 29 maart 2015 @ 19:52:12 #268
414785 sirdanilot
pi_151165768
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 12:51 schreef djkoelkast het volgende:
Er had meer vulling in gemogen, maar voor een eerste experiment niet slecht.
Tulbandcake met gist, zonder bakpoeder.

[ afbeelding ]
Recept? Wat een leuk idee, cake met gist ! Vast ook hoe men het vroegah deed.

Ik weet nog dat we vroeger op school leerden om koekjes te bakken, met gist. Ik kan daar ook geen recept meer van terug vinden.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 zondag 29 maart 2015 @ 20:00:57 #269
414785 sirdanilot
pi_151166130
Ik lees op internet overigens erg negatieve verhalen over cakes met gist?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator zondag 29 maart 2015 @ 22:53:13 #270
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_151175222
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 19:52 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Recept? Wat een leuk idee, cake met gist ! Vast ook hoe men het vroegah deed.

Ik weet nog dat we vroeger op school leerden om koekjes te bakken, met gist. Ik kan daar ook geen recept meer van terug vinden.
Zal ik even opzoeken, het komt uit een Duits kookboek uit de jaren '80.

quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 20:00 schreef sirdanilot het volgende:
Ik lees op internet overigens erg negatieve verhalen over cakes met gist?
Het is wat broderiger dan echt cake-achtig. Er zit ook veel minder vet en suiker in dan in een normale cake. Je krijgt zulk soort cakes ook vaak bij de kleinere Italiaan cadeau als je er met kerst gaat eten (al zijn dat natuurlijk fabrieksdingen).
Hij is erg goed gelukt, zowel qua vorm, rijzen als smaak. Het is alleen wel echt iets anders dan een poundcake.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_151177266
quote:
1s.gif Op zondag 29 maart 2015 11:29 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ohhhh als die net zo smaken als die van Koekela! O+
Om ze meer als Koekela te maken kun je evt de kokos weg laten :). Hebben ze wel eens uitgedeeld en mensen zeiden dan: "Ooh, Koekela!" Heb ze nog niet echt vergeleken, omdat we ze nu eigenlijk eerder zelf maken dan kopen.

Ook lekker met Swiss noir met koffiesmaak.
  User die het meest klaagt 2022 maandag 30 maart 2015 @ 00:21:41 #272
414785 sirdanilot
pi_151178447
Je bedoelt van de pannetone? Dat vind ik niet lekker. Al is het misschien lekker als je het zelf maakt.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator maandag 30 maart 2015 @ 01:19:45 #273
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_151179701
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 00:21 schreef sirdanilot het volgende:
Je bedoelt van de pannetone? Dat vind ik niet lekker. Al is het misschien lekker als je het zelf maakt.
Beetje die kant op qua structuur ja. Smaak is minder drankerig.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_151180731
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 19:52 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Recept? Wat een leuk idee, cake met gist ! Vast ook hoe men het vroegah deed.

Ik weet nog dat we vroeger op school leerden om koekjes te bakken, met gist. Ik kan daar ook geen recept meer van terug vinden.
Bij Great Britisch Bakeoff hebben ze ook eens yeasted cakes behandeld, recepten leken vooral uit Duisland of oostblok te komen
  woensdag 1 april 2015 @ 08:59:40 #275
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_151252396
Voor Pasen wil ik een taart maken. Een advocaat cheesecake of advocaat-monchoutaart.
Nu heb ik 1 taartvorm die ik perse wil gebruiken, een platte, de taart wordt dus laag.
Ik heb het idee om de taartbodem van een ander recept te gebruiken (gewoon deeg in de vorm drukken en dan blind bakken) en vervolgens de vorm met het deeg te vullen.
Omdat ik nogal een bakn00b ben vraag ik me af of, als ik kwark of monchou meng met advocaat, het opstijven wel goed genoeg gaat. Dan kan ik denk ik beter monchou nemen, of niet?
En wat kan er nog door, moet er verder nog iets in denken jullie? Monchou en advocaat is misschien te saai.

Ik gebruik in deze dus geen recept, maar iets wat ik zelf in mijn hoofd heb. Alleen of het gaat lukken is de vraag :')
L'Enfer, c'est les autres.
  woensdag 1 april 2015 @ 09:13:04 #276
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_151252647
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2015 08:59 schreef Maria2.0 het volgende:
Voor Pasen wil ik een taart maken. Een advocaat cheesecake of advocaat-monchoutaart.
Nu heb ik 1 taartvorm die ik perse wil gebruiken, een platte, de taart wordt dus laag.
Ik heb het idee om de taartbodem van een ander recept te gebruiken (gewoon deeg in de vorm drukken en dan blind bakken) en vervolgens de vorm met het deeg te vullen.
Omdat ik nogal een bakn00b ben vraag ik me af of, als ik kwark of monchou meng met advocaat, het opstijven wel goed genoeg gaat. Dan kan ik denk ik beter monchou nemen, of niet?
En wat kan er nog door, moet er verder nog iets in denken jullie? Monchou en advocaat is misschien te saai.

Ik gebruik in deze dus geen recept, maar iets wat ik zelf in mijn hoofd heb. Alleen of het gaat lukken is de vraag :')
je kunt t beste een bestaand recept als basis gebruiken en dan de smaak veranderen...een andere bodem toevoegen kan dan ook. Ik voeg vaak meerdere recepten samen :p jw voegt dan neem ik aan nog wel dingen als ei en bloem toe? Je kan de smaak zo laten en dan de koekbodem van bijv chocoladekoekjes of bastogne maken..of een neutralekoekbodem doen en de taart afwerken met grove choco snippers ? Met kwark verder geen ervaring alleen met monchou.
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
  woensdag 1 april 2015 @ 09:16:39 #277
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_151252717
Ik ga zelf dit weekend een baileys cheesecake met wittw chocolade maken..eentje die in de koelkast moet opstijven, dat heb ik nog nooit gedaan met cheesecake. Normaal altijd in de oven gebakken dus ik ben benieuwd.
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
pi_151372467
Oh help... Nu heb ik dit bak topic gevonden.
Ik heb altijd veel gebakken maar door de kinderen weinig tot geen tijd of een 2 jarige die op zijn opstapje staat om vooral te helpen.. Van de wal in de sloot.

Ik kom dus niet veel verder dan bakmixen waar ik nou niet echt uitdaging in zie maar beter iets dan niets....

Laatste actie testen van de mini appelkruimeltaartjes natuurlijk moest mini kok ook helpen......

pi_151379450
quote:
1s.gif Op woensdag 1 april 2015 09:13 schreef madeliefff het volgende:

[..]

je kunt t beste een bestaand recept als basis gebruiken en dan de smaak veranderen...een andere bodem toevoegen kan dan ook. Ik voeg vaak meerdere recepten samen :p jw voegt dan neem ik aan nog wel dingen als ei en bloem toe? Je kan de smaak zo laten en dan de koekbodem van bijv chocoladekoekjes of bastogne maken..of een neutralekoekbodem doen en de taart afwerken met grove choco snippers ? Met kwark verder geen ervaring alleen met monchou.
Misschien dat je wat met de monchoutaart van sonjabakker kunt daar zit klopklop in wat de stevigheid ten goede komt.
Ik heb deze ooit gemaakt omdat mijn zus zei dat hij zo lekker is en opzich is dit een recept wat makkelijk aan te passen is

1 pak bastognekoeken
4 zakjes klop klop
2 pakjes monchou
180 ml melk
blikje jonkerfris
taartvorm

•Bastogekoeken verkruimelen met 100 gram boter. Dit is de bodem, dit doe je in het taartblik en je drukt de bodem goed aan.
•4 zakjes klop-klop mixen met 180 ml melk
•2 pakjes monchou door klop-klop en melk mixen, dit giet je in het taartblik bovenop de bodem.
•Blikje jonkerfris (aardbeien/ kersen er bovenop.
  zondag 5 april 2015 @ 10:35:22 #280
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_151381324
quote:
1s.gif Op zondag 5 april 2015 07:02 schreef Goitske het volgende:

[..]

Misschien dat je wat met de monchoutaart van sonjabakker kunt daar zit klopklop in wat de stevigheid ten goede komt.
Ik heb deze ooit gemaakt omdat mijn zus zei dat hij zo lekker is en opzich is dit een recept wat makkelijk aan te passen is

1 pak bastognekoeken
4 zakjes klop klop
2 pakjes monchou
180 ml melk
blikje jonkerfris
taartvorm

•Bastogekoeken verkruimelen met 100 gram boter. Dit is de bodem, dit doe je in het taartblik en je drukt de bodem goed aan.
•4 zakjes klop-klop mixen met 180 ml melk
•2 pakjes monchou door klop-klop en melk mixen, dit giet je in het taartblik bovenop de bodem.
•Blikje jonkerfris (aardbeien/ kersen er bovenop.
ik heb hem al gemaakt, met gelatine, hij is wel goed stevig geworden :)
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
pi_151381691
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2015 08:59 schreef Maria2.0 het volgende:
Voor Pasen wil ik een taart maken. Een advocaat cheesecake of advocaat-monchoutaart.
Nu heb ik 1 taartvorm die ik perse wil gebruiken, een platte, de taart wordt dus laag.
Ik heb het idee om de taartbodem van een ander recept te gebruiken (gewoon deeg in de vorm drukken en dan blind bakken) en vervolgens de vorm met het deeg te vullen.
Omdat ik nogal een bakn00b ben vraag ik me af of, als ik kwark of monchou meng met advocaat, het opstijven wel goed genoeg gaat. Dan kan ik denk ik beter monchou nemen, of niet?
En wat kan er nog door, moet er verder nog iets in denken jullie? Monchou en advocaat is misschien te saai.

Ik gebruik in deze dus geen recept, maar iets wat ik zelf in mijn hoofd heb. Alleen of het gaat lukken is de vraag :')
Ik maak altijd cheesecake met kwark :9
pi_151389813
Vandaag snelle "paascupcakes" gemaakt.
  zondag 5 april 2015 @ 20:17:31 #283
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_151397470
mijn Baileys/ witte chocolade taart:


1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
  Moderator zondag 5 april 2015 @ 21:32:16 #284
382129 crew  Donna
pi_151401117
Wat schattig die Paascupcakes!

Maar die witte chocolade Baileys taart ziet er echt heerlijk uit!
pi_151410545
Oooh wat ziet die taart er lekker uit!!!
pi_151417270
Ik heb het dessert gemaakt voor vanavond voor na de visschotel:



Devil’s Food Cake with Salted Caramel Frosting, Death by Chocolate Truffels met bladgoud en bonbons gevuld met Licor Cuarenta Y Tres creme.

Alles uit eigen keuken.
  maandag 6 april 2015 @ 14:40:31 #287
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_151417335
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2015 14:38 schreef Rorsach het volgende:
Ik heb het dessert gemaakt voor vanavond voor na de visschotel:

[ afbeelding ]

Devil’s Food Cake with Salted Caramel Frosting, Death by Chocolate Truffels met bladgoud en bonbons gevuld met Licor Cuarenta Y Tres creme.

Alles uit eigen keuken.
Wow
Een nagerecht waar je U tegen zegt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_151417415
WOW WOW WOW :o

Fantastisch _O_
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  maandag 6 april 2015 @ 14:46:10 #289
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_151417500
:D Wowh wat een dessert! _O_
  maandag 6 april 2015 @ 15:09:18 #290
280727 Njosnavelin
tête folle
pi_151418132
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2015 15:56 schreef Goitske het volgende:
Vandaag snelle "paascupcakes" gemaakt.
[ afbeelding ]
Leuk gedaan!
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_151425071
Nagerechtm lijk wel op de hoofdmaaltijd! Wauwie!
pi_151426555
Goitske en madelieff: ziet er goed uit!

En Rorsach _O_ wow, wat een taart.

Ik had voor een buurt-paasfeestje voor het eerst in mijn leven worteltaart gemaakt en gegeten. Lekker hoor! (De foto is slecht, maar voor het idee)

  dinsdag 7 april 2015 @ 08:37:08 #293
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_151440816
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2015 14:38 schreef Rorsach het volgende:
Ik heb het dessert gemaakt voor vanavond voor na de visschotel:

[ afbeelding ]

Devil’s Food Cake with Salted Caramel Frosting, Death by Chocolate Truffels met bladgoud en bonbons gevuld met Licor Cuarenta Y Tres creme.

Alles uit eigen keuken.
nice. Recept? :@
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
  dinsdag 7 april 2015 @ 08:39:24 #294
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_151440845
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2015 19:22 schreef Bleie het volgende:
Goitske en madelieff: ziet er goed uit!

En Rorsach _O_ wow, wat een taart.

Ik had voor een buurt-paasfeestje voor het eerst in mijn leven worteltaart gemaakt en gegeten. Lekker hoor! (De foto is slecht, maar voor het idee)

[ afbeelding ]
lekker ja. Dat moet ik ook nog steeds eens maken.
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
pi_151441239
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2015 08:37 schreef madeliefff het volgende:

[..]

nice. Recept? :@
Taart: http://urbanbakes.com/dev(...)my-2nd-blogiversary/
Truffels: http://www.24kitchen.nl/recepten/death-by-chocolate-truffel

Bonbons zijn gevuld met een simpele choco mousse, gespiked met wat liquor 42.
  dinsdag 7 april 2015 @ 10:38:48 #296
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_151443017
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 09:05 schreef Rorsach het volgende:

[..]

Taart: http://urbanbakes.com/dev(...)my-2nd-blogiversary/
Truffels: http://www.24kitchen.nl/recepten/death-by-chocolate-truffel

Bonbons zijn gevuld met een simpele choco mousse, gespiked met wat liquor 42.
dank je
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
  dinsdag 7 april 2015 @ 11:06:26 #297
221912 minilot
Nancy boy
pi_151443542
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2015 14:38 schreef Rorsach het volgende:
Ik heb het dessert gemaakt voor vanavond voor na de visschotel:

[ afbeelding ]

Devil’s Food Cake with Salted Caramel Frosting, Death by Chocolate Truffels met bladgoud en bonbons gevuld met Licor Cuarenta Y Tres creme.

Alles uit eigen keuken.
Woah! Zeker ook zo met die truffels en bonbons ( :9 ) erbij, wat een werk zit daarin! :o Gaaf zeg! O+
Let me see you stripped down to the bone
pi_151445210
Instant honger :9
pi_151450365
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2015 14:38 schreef Rorsach het volgende:
Ik heb het dessert gemaakt voor vanavond voor na de visschotel:

[ afbeelding ]

Devil’s Food Cake with Salted Caramel Frosting, Death by Chocolate Truffels met bladgoud en bonbons gevuld met Licor Cuarenta Y Tres creme.

Alles uit eigen keuken.
*valt flauw
Mokkel met stuntstok
pi_151522401
Maandag wordt Teun 1, vandaag vast trakteren bij de gastouder ivm de hoeveelheid kindjes een cupcake met een boekje

Vanille cupcake met dun laagje botercreme en fondant

  zondag 12 april 2015 @ 20:49:36 #301
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_151624192
Omdat ik jarig was, moest ik een taartje maken. Het werd een witte chocolade cheesecake met bodem van oreokoekjes en een swirl van melkchocolade en karamel. Nomnom.



abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')