abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149134419
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 11:56 schreef Lot_1 het volgende:
anijsstrooisel, is dat hetzelfde als gestampte muisjes? ;)
Ha, nee, al had dat best gekund. *) Wel bijna. Het is anijshagel, met wat zeezout en suiker in een koffiemolentje vermalen tot poeder :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_149134593
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 11:29 schreef BananaPancake het volgende:
Kan ik jouw collega worden? :D
Helaas, we hebben zelf al geen zak te doen. Daarom zit ik de hele dag recepten te lezen en vreet de rest mijn koekjes en taartjes om de tijd door te komen. :)
pi_149134925
quote:
1s.gif Op woensdag 28 januari 2015 12:15 schreef minilot het volgende:

[..]

Helaas, we hebben zelf al geen zak te doen. Daarom zit ik de hele dag recepten te lezen en vreet de rest mijn koekjes en taartjes om de tijd door te komen. :)
Haha _O- helaas ja
My salvation lies in your love..
pi_149135101
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 11:58 schreef -Mellow- het volgende:
trouwens, vanwaar baking soda in caramelsaus?
Voor een betere bruining en wanneer je de karamel voorbij de sausdikte zou willen koken, dan ook voor een zachtere textuur in het eindproduct. Baksoda reageert met zuren in het spul en daarbij ontstaan piepkleine koolzuurgasbubbeltjes die ervoor zorgen dat de karamel uiteindelijk niet één harde brok wordt. Zie ook hokey pokey / honeycomb, daarbij wordt dat effect (met veel meer baksoda) gebruikt om snoep vol belletjes te maken. Bijv:

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 28-01-2015 13:40:45 ]
pi_149135152
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 12:04 schreef djkoelkast het volgende:
te geitig :+
Ik vind nooit iets te geitig. :9

Maar in cajeta proef je het niet echt hoor. Het is meer dat er net een interessanter, scherper randje aan de smaak van je karamel zit. Ik denk niet dat iemand het als geit zou herkennen als -ie het niet wist.
  woensdag 28 januari 2015 @ 12:40:06 #106
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_149135207
Bij de cajeta die ik heb gehad kon ik wel echt geit proeven. Maar ik hou daar ook echt van :)
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_149135266
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 12:40 schreef -Mellow- het volgende:
Bij de cajeta die ik heb gehad kon ik wel echt geit proeven. Maar ik hou daar ook echt van :)
Ik heb nu ook gewoon gepasteuriseerde geitenmelk uit een pak van de supermarkt gebruikt, die smaakt sowieso maar heel mild geitig, helaas. Maar wellicht wel fijn voor mijn collega's, want dat zijn een beetje watjes, qua gekke smaken. :) En de taartjes (alle 24) waren in een kwartier op. En we zijn met z'n vijven. En ik heb er ééntje gegeten. :+

Ik zal eens langs een geitenboerderij in de buurt fietsen binnenkort. Rauwmelkse, volle geitenmelk gebruiken levert vast nog veel fantastischere cajeta op! Al is deze ook al wel heel lekker. :9
pi_149136394
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 12:34 schreef minilot het volgende:

[..]

Voor een betere bruining en wanneer je de karamel voorbijd e sausdikte zou willen koken, dan ook voor een zachtere textuur in het eindproduct. Baksoda reageert met zuren in het spul en daarbij ontstaan piepkleine koolzuurgasbubbeltjes die ervoor zorgen dat de karamel uiteindelijk neit één harde brok wordt. Zie ook hokey poley / honeycomb, daarbij wordt dat effect (met veel meer baksoda) gebruikt om honingsnoep vol belletjes te maken. Bijv:
[ afbeelding ]
Dat ziet er echt te lekker uit! :9
pi_149136643
quote:
1s.gif Op woensdag 28 januari 2015 13:24 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Dat ziet er echt te lekker uit! :9
Is het ook! Zeker ook wanneer nog in chocolade gedipt. :9

Inspiratie:
http://foodgawker.com/?s=honeycomb+candy
pi_149138445
quote:
1s.gif Op woensdag 28 januari 2015 06:35 schreef computergirl het volgende:

[..]

Volgens mij kan je voor glucose ook naar de apotheek, die kennis komt wel weinig gebruikt uithoek van mijn hersentjes.....
Ja? Hmm. De apotheek is hier niet zo heel ver vandaan dus binnenkort maar even kijken. :9

quote:
1s.gif Op woensdag 28 januari 2015 08:51 schreef Helsinki het volgende:

[..]

Ik weet niet of je inmiddels al gedroogde blauwe bessen hebt gevonden maar zag ze laatst bij De Tuinen liggen. Wel prijzig, dus ik ga nog even op de markt kijken in de hoop dat ze daar wat goedkoper zijn.
Nee, nog niet. Thanks!
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 11:14 schreef minilot het volgende:
Ondertussen...

Voor mijn collega's deze week piepkleine duimtaartjes gemaakt met cajeta (romige karamel van geitenmelk), ganache en anijsstrooisel :9

[ afbeelding ]

Combinatie van http://www.davidlebovitz.(...)art-tartlets-recipe/ + http://www.homesicktexan.(...)et-treat-cajeta.html :)
Apart dit. :D Ik hou heel veel van karamel maar haat geitenmelk of -kaas. Maar ben er wel benieuwd naar geworden.
pi_149138617
De Russische Medovik taart die ik gisteren heb gemaakt. Simpel en heeel zoet, maar wel lekker. Eigenlijk is het gewoon een soort van zelfgemaakt bladerdeeg met er tussen een mengsel van gemalen walnoten, slagroom, dulce de leche en boter.

woensdag 28 januari 2015 @ 14:44:32 #112
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_149138653
Ziet er heerlijk uit :9

En wat een leuk truttig bordje erbij :D
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_149138654
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 14:43 schreef Bortecinem het volgende:
De Russische Medovik taart die ik gisteren heb gemaakt. Simpel en heeel zoet, maar wel lekker. Eigenlijk is het gewoon een soort van zelfgemaakt bladerdeeg met er tussen een mengsel van gemalen walnoten, slagroom, dulce de leche en boter.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dat klinkt erg lekker en het ziet er ook heel lekker uit zeg! :9 En goed bordje ervoor inderdaad. :)
Heb je een specifiek rcept voor mij toevallig? *)
pi_149138905
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 14:44 schreef minilot het volgende:

[..]

Dat klinkt erg lekker en het ziet er ook heel lekker uit zeg! :9 En goed bordje ervoor inderdaad. :)
Heb je een specifiek rcept voor mij toevallig? *)
Ik heb het recept van een Russische site maar met google translate en het filmpje dat er bij hoorde kwam ik heel ver. :D

http://gotovim-doma.ru/view.php?r=1000-recept-Tort-Napoleon

De vulling verschilt wel per recept. Sommigen gebruiken dulce de leche en boter, anderen weer slagroom of iets heel anders. Maar degene die mij deze taart liet proeven gebruikte boter en dulce de leche als vulling en dat vond ik lekker dus vandaar. Wel heb ik nog wat ongezoete slagroom door de vulling gedaan omdat ik de taart anders iets te zoet en machtig vind. :@

(en het recept gehalveerd)

quote:
1s.gif Op woensdag 28 januari 2015 14:44 schreef Molo het volgende:
Ziet er heerlijk uit :9

En wat een leuk truttig bordje erbij :D
Haha ik dacht er niet bij na toen ik het bordje uit de kast pakte maar later toen ik de foto's bekeek dacht ik hetzelfde. :D
pi_149139038
Ik zat zelf al een beetje te zoeken ja en ik kom vooral veel recepten met zure room en honing als vulling tegen.. :9
pi_149139117
Uhu het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat. :Y
pi_149386565
Na vooral veel lurken (wat worden hier toch altijd lekkere dingen gemaakt! O+), ook maar eens een bijdrage :)

"Mrs Berggrens Magnifika blueberry & chocolate cookies" recept van een verpakking koekjes uit Zweden. Met havermout, rozijnen, gedroogde cranberry's/blauwe bessen en melk/witte chocolade.
  donderdag 5 februari 2015 @ 14:13:32 #118
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_149387455
Yum!
The love you take is equal to the love you make.
pi_149413261
Ik maakte vanmorgen (eindelijk) de marmerkoekjes uit het vorige deel van dit topic:

Ik vond ze (zoals Isegrim geloof ik ook al zei) nogal bluh van smaak. Saai. En droog van structuur. Wel mooi om te zien dus, maar verder niet bijzonder. Heb ze na het nemen van deze foto nog een beetje opgeknapt door de onderzijde in te kwasten met gesmolten pure chocolade (70%) met een heel klein beetje zout. :)

[ Bericht 1% gewijzigd door minilot op 06-02-2015 11:04:07 ]
  vrijdag 6 februari 2015 @ 11:31:11 #120
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_149415049
Ik vond ze juist erg lekker! Ook niet droog want ik had ze expres iets eerder uit de oven gehaald zodat de binnenkant nog een beetje zacht was. Dat had alleen wel het nadeel dat ze na 1 dag niet meer zo lekker waren als vers, want een beetje slof.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_149415197
Nou ja, ik had ze ook zeker niet te hard gebakken, hoor,z e waren op zich nog best een beetje zacht, maar gewoon nogal.. kweenie.. korrelig van structuur. En dan niet zoals een shortbread dat kan zijn (da's gewoon lekker bros), maar meer een beetje cake-achtig.
Niet mijn koekie. Naja. Wel leuk om te zien. :)
pi_149415224
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 13:43 schreef Holyme het volgende:
Na vooral veel lurken (wat worden hier toch altijd lekkere dingen gemaakt! O+), ook maar eens een bijdrage :)

[ afbeelding ]
"Mrs Berggrens Magnifika blueberry & chocolate cookies" recept van een verpakking koekjes uit Zweden. Met havermout, rozijnen, gedroogde cranberry's/blauwe bessen en melk/witte chocolade.
Een koekjesrecept op een pak koekjes, lollig! :) Blauwe bessen en witte chocolade samen in een koekie, daar hou ik wel van. :9
pi_149416442
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 11:37 schreef minilot het volgende:

[..]

Een koekjesrecept op een pak koekjes, lollig! :) Blauwe bessen en witte chocolade samen in een koekie, daar hou ik wel van. :9
Ik heb er ondertussen al een paar verzameld :) De vorige keer maar een fles sirap meegenomen voor die recepten O+ De koekjes in de verpakking hadden geen melkchocolade, alleen het recept wel, maar de volgende keer laat ik die er ook uit. Alleen wit past beter!

En blauwe bessen, waar haal jij die? Ik had ze nu bij de Ekoplaza, maar dat moet vast goedkoper kunnen (en ze zijn ook heel lekker in havermout enzo kwam ik achter! :9)
pi_149416510
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 12:19 schreef Holyme het volgende:

[..]

Ik heb er ondertussen al een paar verzameld :) De vorige keer maar een fles sirap meegenomen voor die recepten O+ De koekjes in de verpakking hadden geen melkchocolade, alleen het recept wel, maar de volgende keer laat ik die er ook uit. Alleen wit past beter!

En blauwe bessen, waar haal jij die? Ik had ze nu bij de Ekoplaza, maar dat moet vast goedkoper kunnen (en ze zijn ook heel lekker in havermout enzo kwam ik achter! :9)
Ik koop ze bij de notenkraam op de markt. :) Weet eigenlijk niet wat ze daar kosten, ik zal er eens op letten.
pi_149416609
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 12:22 schreef minilot het volgende:

[..]

Ik koop ze bij de notenkraam op de markt. :) Weet eigenlijk niet wat ze daar kosten, ik zal er eens op letten.
Oh! Morgenvroeg is hier markt, zal daar eens kijken :Y Thanks!
pi_149538876
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 14:50 schreef RobinOok het volgende:
Lokpost.

Vanwege het Chinese nieuwjaar volgende week wil ik iets bijpassend zoets voor mijn collega's bakken. Heb jij misschien een leuk idee voor een koekje / zoet hapje / gebakje dat de Chinezen met hun nieuwjaar graag eten? Mag best bewerkelijk zijn, graag zelfs. *)

Edit: afgezien van koekjes met ananasjam, de schijnbaar met Chinees nieuwjaar veel gegeten pineapple tarts. Daarvoor heb ik al een recept gevonden. :)
  Moderator dinsdag 10 februari 2015 @ 14:51:39 #127
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_149539344
Vandaag eens een cake gebakken met ongeslagen slagroom in plaats van boter. Dit omdat ik nog een flesje slagroom over had dat op moest en ik er nog steeds geen doel voor had (ja of in de koffie, maar 200ml krijg je niet zomaar weg).
Erg lekker, maar niet zo bijzonder om er steeds van die dure slagroom in te kegelen in plaats van boter :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_149539412
Ik geloof niet dat slagroom en boter elkaar veel ontlopen qua prijs per gewicht, toch?
  Moderator dinsdag 10 februari 2015 @ 15:06:47 #129
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_149539819
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 14:54 schreef minilot het volgende:
Ik geloof niet dat slagroom en boter elkaar veel ontlopen qua prijs per gewicht, toch?
Niet superveel nu ik het zo naast elkaar hou, maar slagroom is iets duurder.

Boter haal ik gewoon bij Lidl, daar hebben ze biologische boter die prima geschikt is om te bakken. ¤ 1,49 voor 250 gram.
Slagroom haal ik bij de boer, kost ¤ 1,60 voor 200ml.
  dinsdag 10 februari 2015 @ 16:48:13 #130
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_149542973
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 14:36 schreef minilot het volgende:

[..]

Lokpost.

Vanwege het Chinese nieuwjaar volgende week wil ik iets bijpassend zoets voor mijn collega's bakken. Heb jij misschien een leuk idee voor een koekje / zoet hapje / gebakje dat de Chinezen met hun nieuwjaar graag eten? Mag best bewerkelijk zijn, graag zelfs. *)

Edit: afgezien van koekjes met ananasjam, de schijnbaar met Chinees nieuwjaar veel gegeten pineapple tarts. Daarvoor heb ik al een recept gevonden. :)
Ik vond Chinese zoetigheden (zover ze er al zijn) altijd allemaal vies. Dus ik weet er niks van. :D
Ik denk dat je zelf bij die moderne Aziatische, hippe websites moet gaan zoeken naar iets fusionachtigs. Ik kan je niet helpen.
pi_149543706
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 16:48 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Ik vond Chinese zoetigheden (zover ze er al zijn) altijd allemaal vies. Dus ik weet er niks van. :D
Ik denk dat je zelf bij die moderne Aziatische, hippe websites moet gaan zoeken naar iets fusionachtigs. Ik kan je niet helpen.
Haha, okee! Duidelijk. *)
pi_149544914
Aziatische zoetigheden zijn over het algemeen niet erg lekker voor ons westerlingen. Komt voornamelijk omdat er weinig vet wordt gebruikt en weinig zuivel (boter/room/melk), terwijl wij dat juist erg lekker vinden. Indiase zoetigheden zijn dan juist weer wel erg lekker, want daar gebruiken ze dat wel allemaal. Het is gewoon onze smaak niet, japanse zoete rijstballen en chinese zoetigheden.

Als chinees lekkernij kun je nog een Mooncake proberen te maken (google het maar), een soort hele zware chinese cake/koek.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 10 februari 2015 @ 18:12:00 #133
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_149545302
Voor nieuwjaar, zegt ze. Niet voor het moonfestival. }:|
pi_149545594
Edit: ging iets verkeerd, nevermind.
pi_149545721
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 17:55 schreef sirdanilot het volgende:
Aziatische zoetigheden zijn over het algemeen niet erg lekker voor ons westerlingen. Komt voornamelijk omdat er weinig vet wordt gebruikt en weinig zuivel (boter/room/melk), terwijl wij dat juist erg lekker vinden. Indiase zoetigheden zijn dan juist weer wel erg lekker, want daar gebruiken ze dat wel allemaal. Het is gewoon onze smaak niet, japanse zoete rijstballen en chinese zoetigheden.

Als chinees lekkernij kun je nog een Mooncake proberen te maken (google het maar), een soort hele zware chinese cake/koek.
Ik hou wel van kleverige rijstballen en plakkerige gestoomde cakejes en zoete rode bonenvulling en koekies met gezouten eendeierdooiers hoor. Mooncakes trouwens al vaak gemaakt, ook lekker. :9 En mooi!
Maar goed, ik ben een soort vuilnisbakkie - ik hou van zo'n beetje alles. :)

Behalve stinky tofu, al moet ik dat ook ooit nog eens aanleren. :+
  dinsdag 10 februari 2015 @ 19:17:25 #136
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_149547374
kleverige rijstballen met zoete bonenvulling ja, dat kreeg ik eens voorgeschoteld door twee chinese collega's om hun nieuwjaar te vieren :) Ik vond het lekker, maar heb t zelf nooit gemaakt.
pi_149549487
Nu ik dit lees herinner ik me weer dat mijn vader een keer uit China terugkwam. Hij had van collega's daar een grote doos vol (naar ik aanneem luxe, van goede kwaliteit) mooncakes meegekregen. Ze zagen er heerlijk uit dus ik nam vol verwachting een grote hap....bleghh....bonen, droge hap, haha. Zeker als je iets zoets verwacht, heel iets anders dan een willekeurig gebakje hier.
Mijn Turkse recepten: www.mijnmixedkitchen.nl
pi_149549839
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 18:12 schreef RobinOok het volgende:
Voor nieuwjaar, zegt ze. Niet voor het moonfestival. }:|
Lekker boeiend wat je wanneer eet, mij kan dat niks schelen in ieder geval.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_149550517
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 20:16 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Lekker boeiend wat je wanneer eet, mij kan dat niks schelen in ieder geval.
Kan zijn, maar ik vroeg wel om iets specifieks hè? En jij gaf daar weer antwoord op. :)
pi_149629948
Ik wil in de vakantie deze proberen te na te maken:
http://www.ah.nl/producte(...)spelt-muesli-koekjes

De spelt heb ik al in huis, de muesli ook. Nu de verhouding nog :+
Het lijkt qua structuur op zandkoekjes :9
Dit komt misschien in de buurt, maar dan kleinere koekjes maken?
http://gezondlevenvanjaco(...)08/speltkoekjes.html
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_149646084
Voor het eerst snickerdoodles gemaakt. Wat simpel en lekker :o De binnenkant is zoooo heerlijk zacht O+

pi_149660636
Ik was van plan vandaag Millionaires shortbread te maken. Weet iemand daarvoor een goed basisrecept waar hij/zij goede ervaringen mee heeft?
pi_149661081
quote:
17s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 21:04 schreef douche-eendje het volgende:
Voor het eerst snickerdoodles gemaakt. Wat simpel en lekker :o De binnenkant is zoooo heerlijk zacht O+

[ link | afbeelding ]
Die zien er lekker uit :9
Welk recept heb je gebruikt?
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  Moderator zaterdag 14 februari 2015 @ 13:26:49 #144
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_149661697
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 11:55 schreef Syrena het volgende:
Ik wil in de vakantie deze proberen te na te maken:
http://www.ah.nl/producte(...)spelt-muesli-koekjes

De spelt heb ik al in huis, de muesli ook. Nu de verhouding nog :+
Het lijkt qua structuur op zandkoekjes :9
Dit komt misschien in de buurt, maar dan kleinere koekjes maken?
http://gezondlevenvanjaco(...)08/speltkoekjes.html
27% muesli
21% boter

Alles staat op volgorde, dus minder dan 21% suiker en meer dan 27% spelt
Rijsmiddel is zo te zien wijnsteenzuur + baking soda, dat is meestal 20g per 500g bloem, dus dat is 4%

Dan weet je al 3/4 want
21 + 27 + 4 = 52%
bloem is minimaal 27% dus totaal minimaal 79%

Zandtaart is 300g bloem, 200g boter, dus als boter 21% is dan is bloem zeg maar 1,5x zo veel
Dan kom ik op 31,5% bloem

Even terug naar 1kg deeg

315 gram bloem
270 gram muesli
210 gram bloem
... gram suiker
20 gram wijnsteenbakpoeder
+/- 5 gram de rest?

Dan houden we dus 180 gram suiker over, lijkt mij wat veel (zandtaart = 160 per 300g bloem maar kan met minder af), maar het zou kunnen.
Ik zou beginnen met 150 gram suiker en dan denk ik dat dit wel redelijk richting recept komt.
pi_149676300
Thanks!! O+
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_149689413
quote:
17s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 21:04 schreef douche-eendje het volgende:
Lekker zijn die hè? :Y O+

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 12:46 schreef GlennQuagmire het volgende:
Ik was van plan vandaag Millionaires shortbread te maken. Weet iemand daarvoor een goed basisrecept waar hij/zij goede ervaringen mee heeft?
Beetje te laat voor jou, maar ik heb ze eens gemaakt naar aanleiding van dit recept en dat was in elk geval goed geslaagd. :9
http://www.mbakes.com/201(...)ad.html#.UjbnSGSgkSg

Maar goed, in basis heb je natuurlijk vooral een goed shortbreadrecept nodig. Dat, plus karamel en chocolade en klaar is kees. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 15-02-2015 12:54:13 ]
pi_149689481
Aangezien ik gisterenavond straal vergeten wsas om brooddeeg te maken voor het ontbijt van vanmorgen moest ik even met iets anders komen vanmorgen. Ik had nog wat appelcider over van gister, en heb daar scones mee gebakken. :9

Was lekker! :9

Min of meer dit recept gebruikt:
http://www.savvyeat.com/apple-cider-scones/
(Maar dan met deeg nog een paar keer extra omvouwen en na uitrollen in vierkante blokken gesneden)

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 15-02-2015 12:55:09 ]
pi_149700528
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 13:04 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Die zien er lekker uit :9
Welk recept heb je gebruikt?
deze :)
quote:
1s.gif Op zondag 15 februari 2015 12:39 schreef minilot het volgende:

[..]

Lekker zijn die hè? :Y O+

[..]

Beetje te laat voor jou, maar ik heb ze eens gemaakt naar aanleiding van dit recept en dat was in elk geval goed geslaagd. :9
http://www.mbakes.com/201(...)ad.html#.UjbnSGSgkSg

Maar goed, in basis heb je natuurlijk vooral een goed shortbreadrecept nodig. Dat, plus karamel en chocolade en klaar is kees. :)
Ja echt bizar lekker. Kwam ook nog een recept tegen voor een chocoaldekaramelvulling erin. Als in, stop een rolo in je balletje deeg. GENIAAL, echt :P die maak ik de volgende keer.

Merkte nu ook wel weer hoe leuk ik het bakken vind. Moet ik vaker doen dus :)
pi_149712327
Ja, ook weer eens aan de bak.
Deze: http://www.davidlebovitz.com/2011/02/whole-lemon-bars-recipe/
Het result was als op zijn foto en wij smullen ervan.

Omdat de blender de hompen citroen niet aankan ( vrees ik) heb ik het vruchtvlees van de citroen geschraapt van de pers en de schil geschraapt en dat zo - fijngesneden - gebruikt.
pi_149789449
150 spelt, 150 muesli, 150 boter, 150 rietsuiker.
De muesli mag naar 100, en die moet ik echt veel fijner malen (geen geduld vandaag). En de blueband vervangen door roomboter. Had de BB nog liggen, vandaar (geen geduld, must bake now :+ )

Ze zijn wel lekker c_/

Zonder plaatje want mobiel en ergernis en werkt niet :(
pi_149793325
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 12:46 schreef GlennQuagmire het volgende:
http://www.ah.nl/allerhan(...)ionaire-s-shortbread

Beetje laat misschien, maar hij was heerlijk
  zaterdag 21 februari 2015 @ 11:30:53 #152
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_149882676
Ik ga voor het eerst meringues maken, maar ik vind alleen eiwit en suiker te saai. Ik wil er dus een smaakje aan geven en vroeg me af of ik er ook instant cappuccinopoeder doorheen kan doen?
Dat heb ik toevallig nog staan en het lijkt me wel een lekkere combinatie, maar ik ben een bakn00b dus voor ik het grande verpest wil ik toch even checken of het een levensvatbaar idee is :+
L'Enfer, c'est les autres.
pi_149882694
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 11:30 schreef Maria2.0 het volgende:
Ik ga voor het eerst meringues maken, maar ik vind alleen eiwit en suiker te saai. Ik wil er dus een smaakje aan geven en vroeg me af of ik er ook instant cappuccinopoeder doorheen kan doen?
Dat heb ik toevallig nog staan en het lijkt me wel een lekkere combinatie, maar ik ben een bakn00b dus voor ik het grande verpest wil ik toch even checken of het een levensvatbaar idee is :+
Jazeker! :Y Koffiesmaak met meringue gaat heel goed samen, en je kunt gewoon instant koffie door je mengsel heenroeren. :)
  zaterdag 21 februari 2015 @ 11:34:20 #154
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_149882742
Ah super, dank je wel!
  zaterdag 21 februari 2015 @ 11:36:44 #155
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_149882790
Instant koffie kan wel, cappuccino poeder lijkt me tricky omdat dat vet is. En vet en eiwit gaan niet zo goed samen.
pi_149884566
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 11:36 schreef Molo het volgende:
Instant koffie kan wel, cappuccino poeder lijkt me tricky omdat dat vet is. En vet en eiwit gaan niet zo goed samen.
O, daar heb je een punt! Daar had ik niet bij stil gestaan.

Applausje voor Molo's opmerkzaamheid!
  Manager PR/Moderator zaterdag 21 februari 2015 @ 15:04:33 #157
269689 crew  Viv
pi_149888061
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 11:30 schreef Maria2.0 het volgende:
Voor een babyshower ( :') ) heb ik een keer meringues gemaakt met blauwe en witte muisjes, erg lekker als je van anijs houdt. :9
  zaterdag 21 februari 2015 @ 15:12:35 #158
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_149888258
Volgens mij heb ik ook nog wel instant koffiepoeder. Zeker weten doe ik dat trouwens niet, maar voor de zekerheid dus maar geen cappuccinopoeder gebruiken ;(
Ik ga nog maar eens op jacht naar iets dat ik kan gebruiken dan.
  zaterdag 21 februari 2015 @ 21:43:17 #159
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_149900833
Mijn dochter wordt maandag 5, en morgen vieren we het. Een mooie gelegenheid voor een zelfgemaakte taart. Een aantal maanden geleden was een "regenboogtaart" me al eens opgevallen; allemaal laagjes gekleurde cake met botercrème ertussen.

Bron: de winkel waar ik mijn spullen heb gekocht

Omdat ik al een tijdje niet meer met gebak bezig geweest men was het niet hoeven werken met marsepein me ook wel een prettig vooruitzicht: alles met botercrème doen.

Uiteindelijk heb ik besloten een poging te gaan wagen; spullen gehaald en begonnen met bakken even na de middag. 5 taartbodems in verschillende kleuren, witte en roze botercrème en roze icing.

In deze posting een verslagje in beelden...

Gebruikte basisrecept voor 1 kleurtje cake: (dus 5x dit recept gebakken)
- 200gr FunCakes biscuit-mix
- 168gr eieren
- 20gr water
28-30 minuten (stokjestest) op 160 graden in alu stortvorm.

10 minuten geautomatiseerd mengen, daarna kleurstof erdoor (geel, oranje (geel + rood), groen, blauwig, lila)

Toen was het ehm, 2,5 uur later, ruim ;)

Ondertussen leerde ik ook weer het nodige over de dosering van kleurstoffen.
Het is -altijd- teveel. Dat was de opgedane kennis.

Ik wilde roze botercreme, en ehm... framboos-kleurig was het resultaat van de 1e batch.
Die maar gebruik voor op de taartlagen, en een 2e batch voor op de buitenkant.

Tijd om te gaan bouwen!
Hiervoor moesten de boven- en onderkorst van de taartlagen af, en dan het taartje middendoor.
De taartzaag!

Tussen de laagjes dus de Frambooskleurige botercreme.

Om daarna met de lichtere roze creme afgewerkt te worden (1e afwerklaag)

Na een poosje opstijven kwam de laatste laag: hard wordende icing (roze).

De koelkast raakt wel lekker vol zo :)

De tweede taart in lila..

Morgenochtend gaat de opmaak erop (suikerdingetjes op de roze, fruit op de lila).
Dan post ik ook een foto van de doorsnede ;)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zaterdag 21 februari 2015 @ 21:47:45 #160
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_149901000
Zo tof O+
Ik wil ook zo'n taart voor mijn verjaardag *O*
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_149901068
Sjonge fietsie _O_
  zaterdag 21 februari 2015 @ 21:54:10 #162
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_149901249
*doet buiginkje*
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zaterdag 21 februari 2015 @ 22:00:14 #163
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_149901476
Nice! ^O^
  zondag 22 februari 2015 @ 09:39:09 #164
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_149912031
De Meringues zitten in de oven! Ze zijn vooralsnog helemaal goed gelukt.
Ik heb 1 deel naturel en het andere deel met cacao.
Uiteraard de bak staan uitlepelen en het was de zachtste chocomousse die ik ooit heb geproefd :D
  zondag 22 februari 2015 @ 09:41:08 #165
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_149912045
Wauw fietsie, wat ontzettend gaaf!!
  zondag 22 februari 2015 @ 09:49:23 #166
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_149912119
Ik heb er echt compleet maar dan ook compleet de ziekte in.. al die uren van gisteren....

Vanmorgen:

De andere heb ik nog een beetje kunnen redden...

Ik had de keuze: koelkast of schuur. Schuur was gisteravond niet koud genoeg naar mijn zin, maar daar heb ik denk ik een inschattingsfout gemaakt... de royal icing heeft vocht aangetrokken en is vloeibaar geworden...

Uk heeft zelf de restauratie werkzaamheden ter hand genomen (en het spul vloeit -nog- meer nu)

zondag 22 februari 2015 @ 09:50:51 #167
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_149912135
Ah shit zeg! Maar, ik zal wel maf zijn, ik vind het effect best tof eigenlijk. Het is een soort van roze Romeinse-ruïne-taart. En dat bedoel ik lief ;)
  zondag 22 februari 2015 @ 09:54:40 #168
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_149912161
Jah dankjewel. Is gewoon ff lastig dat ik gister zoveel uren bezig ben geweest, en dat het icen zowieso al lastig was... Leermoment: vaker ziek zoete taartjes bakken.
pi_149912174
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 09:54 schreef fietsie het volgende:
Jah dankjewel. Is gewoon ff lastig dat ik gister zoveel uren bezig ben geweest, en dat het icen zowieso al lastig was... Leermoment: vaker ziek zoete taartjes bakken.
kan je dat roze niet redden door het er af te halen, mengen met wat extra poedersuiker en dan er weer op smeren?
  zondag 22 februari 2015 @ 09:57:28 #170
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_149912201
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 09:55 schreef computergirl het volgende:

[..]

kan je dat roze niet redden door het er af te halen, mengen met wat extra poedersuiker en dan er weer op smeren?
Geprobeerd (klein beetje) het bleef vloeibaar...
pi_149912492
Huh, dat is wel echt heel raar. De keren dat ik zo'n taart maakte werd de botercreme juist enorm hard, en icing hard genoeg om een huisje in elkaar te houden. :D Dus ik snap hier niets van.

Overigens nooit gewerkt met die pakjes, dus misschien werkt dat anders.
  zondag 22 februari 2015 @ 10:41:40 #172
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_149912687
Het resultaat:

zondag 22 februari 2015 @ 10:50:44 #173
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_149912815
quote:
14s.gif Op zondag 22 februari 2015 10:23 schreef Myraela het volgende:
Huh, dat is wel echt heel raar. De keren dat ik zo'n taart maakte werd de botercreme juist enorm hard, en icing hard genoeg om een huisje in elkaar te houden. :D Dus ik snap hier niets van.

Overigens nooit gewerkt met die pakjes, dus misschien werkt dat anders.
Als je een niet-pakjes-recept voor icing hebt houdt ik me aanbevolen! :)
pi_149913014
Fietsie, wow, wat een werk! En ik vind het resultaat prachtig, ook al is de icing niet naar je wens.

Wat recepten zonder pakjes: http://allrecipes.com/recipe/simple-white-cake/ (voor de taart zelf), http://wickedgoodkitchen.com/best-ever-cream-cheese-buttercream/ (voor botercrème). Icing gebruik ik eigenlijk nooit.

Ik heb gisteren een heel klein (18 cm) appeltaartje gebakken met mijn dochter samen.

pi_149913083
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 10:41 schreef fietsie het volgende:
Het resultaat:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
_O_ _O_
Mokkel met stuntstok
  zondag 22 februari 2015 @ 11:12:51 #176
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_149913158
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 10:41 schreef fietsie het volgende:
Het resultaat:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Snijden met een touwtje, zoals flossdraad, voorkomt die kruimels die los komen, zodat je een cleanere snede krijgt ^O^

Maar tof gelukt!
pi_149913358
quote:
1s.gif Op zondag 22 februari 2015 11:12 schreef Molo het volgende:

[..]

Snijden met een touwtje, zoals flossdraad, voorkomt die kruimels die los komen, zodat je een cleanere snede krijgt ^O^

Maar tof gelukt!
Wel flosdraad zonder menthol-spullie erop kiezen. :+
Professioneel gifmenger.
  zondag 22 februari 2015 @ 18:28:01 #178
313219 vinnypassy
pi_149926817
Ook een klein fotoverhaaltje van mijn kant. Ik ben totáál niet van het bakken: je aan recepten houden en je oven precies kennen, ik heb daar het geduld niet altijd voor. Maar toen ik gisteren een koekjespot op de kop tikte, dacht ik mer er vandaag toch maar weer eens aan te wagen. Elke keer bij het bakken gaat er wel iets niet naar mijn zin, terwijl koken me zo gemakkelijk afgaat. Dus koos ik voor chocolate chip cookies, want hoe moeilijk kan dat nou zijn? Die gedachte gaat me bij het koken ook altijd zo goed af...

Het moest wel allemaal zonder bakplaat, want die was ik vergeten te kopen (in het jaar dat ik hier woon heb ik zo'n ding nooit nodig gehad), dus heb ik dit een beetje in elkaar geknutseld. En let maar ff niet op het vieze fornuis. :@

Op de bodem had ik een grotere ovenschaal gezet, maar toen ik die uit de oven probeerde te halen, ging het faliekant mis. Wel lekker om te snoepen tho’.

De koekjes bovenin waren wel aardig gelukt. Alleen in het midden op de bodem vond ik ze nog te zacht, ook na het afkoelen.

Dus ging ik voor een tweede batch: iets kleinere koekjes en de temperatuur ietsje hoger. Ik vergat de tijd alleen een beetje, dus werden ze net te donker, maar ze waren wel lekker stevig (en ze smaken verder prima).

En dan is het hopen op driemaal scheepsrecht. Iets kleinere koekjes, nu met goed verwarmde schaal, iets wat ik bij de eerste batch niet had. Qua kleur en stevigheid prima, maar die mooie scheuren misten.

Ik vond dat ik het nog een keer mocht proberen. Temperatuur iets lager en toen was dit het resultaat:

Lijkt er iets meer op, maar ik ben nog niet helemaal tevreden. Na deze twee koekjes had ik er genoeg van en ga ik morgen de rest van het deeg maar op proberen te maken.

En dan heb je zo’n schaaltje bij elkaar. Mijn conclusies van de dag:

- Ongebakken koekjesdeeg is belachelijk lekker (wist ik al)
- Dit soort koekjes zijn niet zo heel erg gezond (wist ik ook al, maar pas als je het zelf maakt zie je het pas echt)
- Bakken is nog altijd niet bepaald mijn ding, maar ik ga het vaker proberen
- Stiekem was dat eerste koekje toch het beste; ik moest gewoon wat langer wachten. Bros in het midden, krokant aan de randjes.
  dinsdag 24 februari 2015 @ 07:32:56 #179
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_149978235
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 18:28 schreef vinnypassy het volgende:
Goede 1e poging vinnypassy. Inderdaad is bakken wel ehm... een stukje interactie tussen mens en oven enzo, maar net als de beroemde ijsboeren uit de USA heb je nu cookie dough op het menu gezet ;)
  zondag 1 maart 2015 @ 15:17:48 #180
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_150178264
Ik houd ontzettend van muffins, maar geen muffinvorm in huis. Dus dan maar muffinbeslag in een cakeblik.
Erg geslaagd, de blue berry muffin cake was erg lekker. Nu zit er eentje in de oven met chocolade en blue berries.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_150183493
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 18:28 schreef vinnypassy het volgende:
Ook een klein fotoverhaaltje van mijn kant. Ik ben totáál niet van het bakken: je aan recepten houden en je oven precies kennen, ik heb daar het geduld niet altijd voor. Maar toen ik gisteren een koekjespot op de kop tikte, dacht ik mer er vandaag toch maar weer eens aan te wagen. Elke keer bij het bakken gaat er wel iets niet naar mijn zin, terwijl koken me zo gemakkelijk afgaat. Dus koos ik voor chocolate chip cookies, want hoe moeilijk kan dat nou zijn? Die gedachte gaat me bij het koken ook altijd zo goed af...

Het moest wel allemaal zonder bakplaat, want die was ik vergeten te kopen (in het jaar dat ik hier woon heb ik zo'n ding nooit nodig gehad), dus heb ik dit een beetje in elkaar geknutseld. En let maar ff niet op het vieze fornuis. :@

[ afbeelding ]

Op de bodem had ik een grotere ovenschaal gezet, maar toen ik die uit de oven probeerde te halen, ging het faliekant mis. Wel lekker om te snoepen tho’.

[ afbeelding ]

De koekjes bovenin waren wel aardig gelukt. Alleen in het midden op de bodem vond ik ze nog te zacht, ook na het afkoelen.

[ afbeelding ]

Dus ging ik voor een tweede batch: iets kleinere koekjes en de temperatuur ietsje hoger. Ik vergat de tijd alleen een beetje, dus werden ze net te donker, maar ze waren wel lekker stevig (en ze smaken verder prima).

[ afbeelding ]

En dan is het hopen op driemaal scheepsrecht. Iets kleinere koekjes, nu met goed verwarmde schaal, iets wat ik bij de eerste batch niet had. Qua kleur en stevigheid prima, maar die mooie scheuren misten.

[ afbeelding ]

Ik vond dat ik het nog een keer mocht proberen. Temperatuur iets lager en toen was dit het resultaat:

[ afbeelding ]

Lijkt er iets meer op, maar ik ben nog niet helemaal tevreden. Na deze twee koekjes had ik er genoeg van en ga ik morgen de rest van het deeg maar op proberen te maken.

[ afbeelding ]

En dan heb je zo’n schaaltje bij elkaar. Mijn conclusies van de dag:

- Ongebakken koekjesdeeg is belachelijk lekker (wist ik al)
- Dit soort koekjes zijn niet zo heel erg gezond (wist ik ook al, maar pas als je het zelf maakt zie je het pas echt)
- Bakken is nog altijd niet bepaald mijn ding, maar ik ga het vaker proberen
- Stiekem was dat eerste koekje toch het beste; ik moest gewoon wat langer wachten. Bros in het midden, krokant aan de randjes.
Je keuken :N
  † In Memoriam † zondag 1 maart 2015 @ 18:47:58 #182
77924 Skaai
I am beyond coffee.
pi_150186336
quote:
1s.gif Op zondag 1 maart 2015 17:42 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Je keuken :N
Bedankt voor je opbouwende kritiek. Behalve dat vinnypassy het zelf al benoemde heeft ie verder geen kut aan je opmerking.

vinnypassy je bent al 10 stappen verder dan ik, ik heb die koekjes überhaupt nog nooit gemaakt :D. Gewoon nog vaker doen, dan worden ze steeds beter ;)
Fat bikers bounce better.
I'm not confused brother! I just took picture of my face, is defo not my confused face!
pi_150186557
quote:
14s.gif Op zondag 1 maart 2015 18:47 schreef Skaai het volgende:

[..]

Bedankt voor je opbouwende kritiek. Behalve dat vinnypassy het zelf al benoemde heeft ie verder geen kut aan je opmerking.

vinnypassy je bent al 10 stappen verder dan ik, ik heb die koekjes überhaupt nog nooit gemaakt :D. Gewoon nog vaker doen, dan worden ze steeds beter ;)
Ow ja. Dit is Fok. Waar we elkaars reet moeten likken. Oepsie
  zondag 1 maart 2015 @ 19:03:32 #184
313219 vinnypassy
pi_150186878
quote:
14s.gif Op zondag 1 maart 2015 18:47 schreef Skaai het volgende:

[..]

Ach joh, niet druk om maken. Mijn keuken is nu gewoon niet ideaal, maar ik heb hem zo overgenomen. Normaal is m'n keuken veel netter, maar die plek op de muur krijg ik niet weg. Kan er weinig aan doen met zo'n rotkookplaat. Van de zomer wil ik m´n keuken verbouwen, dan zie je er niets meer van. ;)

En inderdaad: ga vast nog wel een paar keer bakken en dan komt het ook vast een keertje goed.
  † In Memoriam † zondag 1 maart 2015 @ 20:29:18 #185
77924 Skaai
I am beyond coffee.
pi_150190244
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2015 19:03 schreef vinnypassy het volgende:

[..]

Ach joh, niet druk om maken. Mijn keuken is nu gewoon niet ideaal, maar ik heb hem zo overgenomen. Normaal is m'n keuken veel netter, maar die plek op de muur krijg ik niet weg. Kan er weinig aan doen met zo'n rotkookplaat. Van de zomer wil ik m'n keuken verbouwen, dan zie je er niets meer van. ;)
Je hoeft aan mij (of wie dan ook hier) je keuken niet te verklaren hoor ;). Ik kan alleen weinig met mensen die puur in het topic komen om commentaar te leven op de keuken van enthousiaste koekenbakkers :P
En een fijn vooruitzicht, een nieuwe keuken!

Ik heb trek in koekjes gekregen :9~
Fat bikers bounce better.
I'm not confused brother! I just took picture of my face, is defo not my confused face!
  Moderator woensdag 4 maart 2015 @ 13:44:48 #186
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_150281128
Heeft iemand een recept voor koekjes waar uitsluitend honing als zoetstof in gaat? Ik heb ze nog niet gevonden, wel met suiker èn honing, maar ik wil eens iets proberen met alleen honing. Geen idee of het mogelijk is, wellicht is het daarom niet te vinden :P
pi_150284659
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 13:44 schreef djkoelkast het volgende:
Geen idee of het mogelijk is, wellicht is het daarom niet te vinden :P
Alles kan toch? Als niemand het ooit nog geprobeerd heeft moet je gewoon als eerste het eens gaan proberen. Ik peins er niet over om zonder boter te bakken, maar toen Anouk in HHB met mayo op de proppen kwam dacht ik: zo kan het dus ook. Is toch leuk: beetje outside of the box denken? :)
mag het weten
  Moderator woensdag 4 maart 2015 @ 16:07:41 #188
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_150285867
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 15:32 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Alles kan toch? Als niemand het ooit nog geprobeerd heeft moet je gewoon als eerste het eens gaan proberen. Ik peins er niet over om zonder boter te bakken, maar toen Anouk in HHB met mayo op de proppen kwam dacht ik: zo kan het dus ook. Is toch leuk: beetje outside of the box denken? :)
Haha mayonaise ja, dat lijkt me nog steeds niks, terwijl het op zich kan ja. Azijn, ei, olie zout, dat is het zo'n beetje.

Ik vind het alleen wel fijn om een soort van richtlijn te hebben, ik ga het recept toch altijd aanpassen naar mijn eigen smaak (ander meel, minder zoet).
pi_150286337
quote:
Heeft iemand een recept voor koekjes waar uitsluitend honing als zoetstof in gaat? Ik heb ze nog niet gevonden, wel met suiker èn honing, maar ik wil eens iets proberen met alleen honing. Geen idee of het mogelijk is, wellicht is het daarom niet te vinden :P
deze bijvoorbeeld? vind nog veel meer als ik google op cookies with 'honey instead of sugar'
http://www.food.com/recip(...)tmeal-cookies-170482
  Moderator woensdag 4 maart 2015 @ 16:38:35 #190
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_150286891
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 16:20 schreef ecstasy het volgende:

[..]

deze bijvoorbeeld? vind nog veel meer als ik google op cookies with 'honey instead of sugar'
http://www.food.com/recip(...)tmeal-cookies-170482
Dat zijn meer havermoutkoekjes, ik zoek eigenlijk gewoon zandkoekjes maar dan met honing, maar ik zal eens zoeken met jouw termen. Kwam een hoop Amerikaanse recepten tegen gisteren die me niet zo lekker leken, maar die hadden naast honing ook nog eens dezelfde hoeveelheid suiker, meer zoet dan meel.
pi_150287351
quote:
Zou toch gewoon moeten kunnen? Alleen zandkoekjes wordt denk ik vrij lastig, want honing bevat vocht en in zandkoekjes wil je eigenlijk niet echt vocht toevoegen. Dus ik zou toch de oatmeal cookies of andere 'natte' koekjes proberen.

edit: http://www.food.com/recipe/healthy-honey-oatmeal-cookies-147497 je zou dit bijvoorbeeld kunnen proberen, en dan de suiker en het beetje water weglaten, en meer honing toevoegen. Ik zie geen enkele reden waarom dat niet zou kunnen.
  Moderator woensdag 4 maart 2015 @ 16:54:22 #192
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_150287459
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 16:50 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Zou toch gewoon moeten kunnen? Alleen zandkoekjes wordt denk ik vrij lastig, want honing bevat vocht en in zandkoekjes wil je eigenlijk niet echt vocht toevoegen. Dus ik zou toch de oatmeal cookies of andere 'natte' koekjes proberen.

edit: http://www.food.com/recipe/healthy-honey-oatmeal-cookies-147497 je zou dit bijvoorbeeld kunnen proberen, en dan de suiker en het beetje water weglaten, en meer honing toevoegen. Ik zie geen enkele reden waarom dat niet zou kunnen.
Dat zijn weer echt havermoutkoekjes, ik heb inmiddels wat dingen opgezocht en ben tot een experimenteel recept gekomen. Bevat wel havermout, maar slechts een kleine hoeveelheid. Verder vooral volkorenmeel. Ik ga het uitproberen en laat weten of het gelukt is ;)
pi_150287479
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 16:54 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Dat zijn weer echt havermoutkoekjes, ik heb inmiddels wat dingen opgezocht en ben tot een experimenteel recept gekomen. Bevat wel havermout, maar slechts een kleine hoeveelheid. Verder vooral volkorenmeel. Ik ga het uitproberen en laat weten of het gelukt is ;)
Leuk. Je zou ook deze kunnen proberen:
http://lilmisscakes.com/2011/honey-cookies
Ze gebruiken wel suiker, maar alleen om de koekjes mee te coaten. Die stap kun je weglaten en dan heb je ook pure honingkoekjes.
  Moderator woensdag 4 maart 2015 @ 17:09:59 #194
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_150287969
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 16:55 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Leuk. Je zou ook deze kunnen proberen:
http://lilmisscakes.com/2011/honey-cookies
Ze gebruiken wel suiker, maar alleen om de koekjes mee te coaten. Die stap kun je weglaten en dan heb je ook pure honingkoekjes.
Daar zit echt een hele cup suiker in het deeg hoor ;)
"In the bowl of a standing electric mixer, beat the oil, honey, and sugar until smooth."
Maar ik heb een deeg gemaakt, dat moet nu even een paar minuten rusten en dan kan ik er koekjes van maken.
pi_150306215
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 17:09 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Daar zit echt een hele cup suiker in het deeg hoor ;)
"In the bowl of a standing electric mixer, beat the oil, honey, and sugar until smooth."
Maar ik heb een deeg gemaakt, dat moet nu even een paar minuten rusten en dan kan ik er koekjes van maken.
Hoe is het geworden?
  Moderator donderdag 5 maart 2015 @ 09:41:46 #196
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_150306487
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 09:24 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Hoe is het geworden?
Ontzettend lekker, goede honingsmaak, maar nog voor verbetering vatbaar, daar ben ik mee bezig.
Het zijn wel meer taai-achtige koekjes dan brosse koekjes, maar dat kan natuurlijk ook niet met honing (ook al heb ik crèmehoning gebruikt). Dus nog even flink aan werken, de volgende versie krijgt een bolletje honingmarsepein er op/in.
pi_150310377
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 09:41 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Ontzettend lekker, goede honingsmaak, maar nog voor verbetering vatbaar, daar ben ik mee bezig.
Het zijn wel meer taai-achtige koekjes dan brosse koekjes, maar dat kan natuurlijk ook niet met honing (ook al heb ik crèmehoning gebruikt). Dus nog even flink aan werken, de volgende versie krijgt een bolletje honingmarsepein er op/in.
Ik zou juist gewone honing gebruiken, ik weet niet wat ze met cremehoning doen maar lijkt me niet iets dat je in je koekje wilt om eerlijk te zijn. Een goede honing kristalliseert uit als het wat afkoelt (wordt weer helder in een warme ruimte). Wij hadden in Polen een keer een grote pot goede honing gekocht, langs een weg midden in het bos stonden heel veel honingkraampjes en vrouwtjes die paddestoelen verkochten.
  Moderator donderdag 5 maart 2015 @ 12:28:45 #198
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_150310554
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 12:22 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ik zou juist gewone honing gebruiken, ik weet niet wat ze met cremehoning doen maar lijkt me niet iets dat je in je koekje wilt om eerlijk te zijn. Een goede honing kristalliseert uit als het wat afkoelt (wordt weer helder in een warme ruimte). Wij hadden in Polen een keer een grote pot goede honing gekocht, langs een weg midden in het bos stonden heel veel honingkraampjes en vrouwtjes die paddestoelen verkochten.
Crèmehoning kan of natuurlijk zijn (zoals bij klaverhoning) of honing mengen met dit soort honing of de honing flink roeren, al dan niet mechanisch. Ik werk eigenlijk nooit met volledig vloeibare honing.
pi_150319446
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 12:03 schreef minilot het volgende:
Ik had nog koekies:

[ afbeelding ]
Snickerdoodles met karamelvulling

[ afbeelding ]
Shortbread met polenta (maismeel), sinaasappel en sumak. Ik maakte dit recept..
http://www.britishlarder.(...)ld-sumac-shortbread/
..maar ik vond ze wel erg droog en brokkelig, dus smolt ik wat cacaoboter met poedersuiker en daar heb ik ze in gedoopt. :)
OMG :9~
"Purple is the last color of the rainbow colors. It means I will trust and love you for a long time"
pi_150319495
Ik had ineenkeer zin om een cake te maken. Basisreceptje gezocht, meeste van het recept, beetje van DjinN, en hopsa! Roze cake :D

"Purple is the last color of the rainbow colors. It means I will trust and love you for a long time"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')