abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145425828

quote:
Grootwinkelbedrijven als HEMA, Bijenkorf, Albert Heijn (AH) en Bart Smit worstelen met de uitmonstering van Zwarte Piet en de winkelinrichting in de sinterklaasperiode.

De voorbereidingen voor de belangrijke verkoopperiode zijn begonnen en zijn voor vele winkelketens reden aanpassingen te doen. Wat die wijzigingen zijn, houden zij echter voor zich. AH en Bart Smit zeggen geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijke debat over Zwarte Piet.

HEMA zegt de discussie rond Zwarte Piet op de voet te volgen. 'Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet', aldus het concern. 'Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan verpakkingen'.

Claim actiecomité
Het bedrijf gaat niet in op een claim van het Actiecomité Malle Piet dat 'volgend jaar het hele assortiment Zwarte Piet-vrij zal zijn'. Initiatiefnemer Marc Nelissen stelt dat de verkoopdirecteur van HEMA dat in een e-mail aan hem zou hebben beloofd.

Volgens Nelissen, opsteller van het Malle Piet Manifest, zou HEMA positief staan tegenover zijn initiatief om de Pieten voortaan in allerhande kleuren te schminken. 'Ik ben lelieblank, maar terugblikkend besef ik dat sommige mensen zich gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet', verduidelijkt Nelissen zijn streven naar verandering.

Cadeaupapier
De middenstand is volgens fabrikanten van geschenkpapier nog niet zo ver om Zwarte Piet in de ban te doen. De bestellingen voor cadeaupapier met Sint én Zwarte Piet komen gewoon binnen, bevestigt directeur Dave Adriaans van Decoma Verpakkingen in Lieshout. 'We merken geen verandering in bestellingen van onze klanten.'

Bijenkorf zegt dat de klimpieten als vanouds de lichthal van de vestiging in Amsterdam zullen sieren. Het uiterlijk van Zwarte Piet wordt volgens de Bijenkorf aangepast in lijn met aanbevelingen van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. Hoe de pieten er uit moeten zien, blijft echter onduidelijk. Dat centrum pleit na onderzoek voor kleinschalige experimenten en aanpassingen, onder meer in Amsterdam.
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)an-Zwarte-Piet.dhtml

Nieuwste ontwikkelingen

Fisher-Price bant Zwarte Piet
Rechter Amsterdam: Zwarte Piet is een kwetsend figuur

Alle Sinterklaasliedjes herschreven

Zwarte Piet maakt het basisscholen moeilijk

Winkelbedrijven worstelen met Zwarte Piet

quote:
Van der Laan past Zwarte Piet aan
Zwarte Pieten die meedoen aan de sinterklaasintocht in Amsterdam, zien er anders uit dan voorgaande jaren. Dat zegt de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan.

De burgemeester schrijft in een brief dat de pieten niet allemaal zwart geschminkt worden. Ongeveer een kwart van de pieten krijgt roetvegen op het verder ongeschminkte gezicht. Ook verdwijnen de oorringen en de dikke rode lippen bij alle pieten.

Edelman
De rol van onderdanige knecht past ook niet meer bij Zwarte Piet, schrijft Van der Laan in een toelichting op de vergunning die hij heeft afgegeven voor de intocht van 16 november.

De burgemeester paste de sinterklaastocht in 2013 ook al op enkele punten aan. Zo werd het paard van Sinterklaas niet door een piet begeleid, maar door een Spaanse edelman. Ook kon men kiezen voor pieten met steil haar.
Bron: http://nos.nl/artikel/708(...)zwarte-piet-aan.html

En verder natuurlijk de ophanden zijnde boycot van Albert Heijn en HEMA...

quote:
Reactie op berichtgeving over Albert Heijn en Zwarte Piet
Albert Heijn is er voor iedereen. Voor de vele klanten die het Sinterklaasfeest op de gebruikelijke wijze willen vieren, hebben we producten met Zwarte Piet daarop. Maar u ziet ook producten waarop hij niet staat. Aan de klant de keuze. Er is dus geen sprake van een besluit om Zwarte Piet in de ban te doen.

Er zijn nu veel berichten in de media over Sinterklaas en Albert Heijn. Deze komen voort uit een foto van een display die nu al in de winkel staat. Daarin worden verkleedpakjes voor kinderen getoond, met kinderen zonder schmink. U vindt echter ook nu al uitingen in onze winkels waarop Zwarte Piet wél staat.
Bron: ah.nl

Hier verder!

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 11-10-2014 13:29:59 ]
pi_145425857
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 13:11 schreef JanCees het volgende:
[..]
Albert Heijn heeft liever dat niemand eraan voorbij loopt.
En dat gebeurt door hun laffe gedrag in de Zwarte Piet-discussie nu wél. Het regent berichtjes op Twitter van mensen die voornemens zijn om Albert Heijn te boycotten. Dan heb je dus als bedrijf duidelijk iets niet goed gedaan.

quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 13:13 schreef Kingstown het volgende:
Iemand die de term "woestijnreligies" inbrengt bij een discussie over ZP die plakt zichzelf een label op.
Ik zal nog heel vaak schrijven dat de islam een primitieve woestijnreligie is. En afhankelijk van welke discussie zal ik daar soms ook nog het woord "barbaars" aan toevoegen. Wen er maar aan.
pi_145425977
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 13:02 schreef JanCees het volgende:
Liever iedereen bedienen dan enkel een meerderheid
Maar wat als nu de meerderheid of een deel van de meerderheid niet op deze manier bediend wil worden? Dan snij je jezelf in de vingers door mee te gaan met de wensen van een klein groepje klanten.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_145426014
Ik zag bij de Bakker Bart net pepernoten zonder ZP op de verpakking.

De fik erin!
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_145426024
Ik begrijp echt niet hoe sommigen zo gauw toegeven aan een hele kleine minderheid.
pi_145426044
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 13:33 schreef KoosVogels het volgende:
Ik zag bij de Bakker Bart net pepernoten zonder ZP op de verpakking.
De fik erin?
Dat is eigenrichting, Koos.
pi_145426134
Schwarzer Piet moet blijven!!
pi_145426166
Bij Albert Heijn voelen ze zich zo goed en zeker over de gemaakte keuzes, dat er een paniekerig pop-upje verschijnt als je www.ah.nl bezoekt. Daarin staat de verklaring die ook in de OP staat.

Het is zulk topbeleid van Albert Heijn dat diverse lokale vestigingen er publiekelijk afstand van nemen. In het vorige deel zijn al enkele voorbeelden genoemd; ook Zeeuwse vestigingen roeren zich:

quote:
Beste klanten

Vandaag verscheen er een persbericht omtrent het Sinterklaas feest en de zwarten pieten discussie en de aankleding in de winkel vanuit AH Hoofdkantoor.

Echter in onze winkel is door het management besloten wel gewoon de traditie voort te zetten zoals deze al jaren, en bij een ieder van ons van kinds af aan bekend is.

Wij respecteren alle meningen laat dat voorop staan, maar in onze winkel doen wij gewoon mee met het feest der feesten voor alle kinderen en gezinnen.

Ivo Mattheeuws
Ondernemer AH Hulst
Bron: https://www.facebook.com/(...)412569260122/?type=1
pi_145426206
Ah, ook de islam speelt inmiddels een rol in de ZP-discussie. Hoe kon het ook anders?
pi_145426294
Heb je weer zo'n zwartjoekel, aldus Sinterklaas.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_145426344
Sinterklaas, die godse slavendrijver.
pi_145426354
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 13:39 schreef Elfletterig het volgende:
Bij Albert Heijn voelen ze zich zo goed en zeker over de gemaakte keuzes, dat er een paniekerig pop-upje verschijnt als je www.ah.nl bezoekt. Daarin staat de verklaring die ook in de OP staat.
Het is zulk topbeleid van Albert Heijn dat diverse lokale vestigingen er publiekelijk afstand van nemen. In het vorige deel zijn al enkele voorbeelden genoemd; ook Zeeuwse vestigingen roeren zich:
[..]
Poeh hé.

Het is wat die hele Zwarte Piet.
pi_145426359
Ik ben wel benieuwd wie dan die roetpieten zullen gaan spelen in Amsterdam.

Elke zichzelf respecterende persoon die al jaren zwarte piet speelt moet bij het verzoek enkel nog wat roetvegen op z'n gezicht aan te brengen toch zeggen: "flikker ff een heel eind op. Ik schmink me gewoon zwart zoals altijd, knappe jongen die me tegenhoudt."?
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_145426406
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 13:40 schreef KoosVogels het volgende:
Ah, ook de islam speelt inmiddels een rol in de ZP-discussie. Hoe kon het ook anders?
Nee, niet de islam. Ik zal je even van de nodige context voorzien. Van een journalist kunnen we immers ook niet verwachten dat hij dat zelf even terugzoekt.

quote:
10s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 23:19 schreef Ceberut het volgende:
Mensen die tegen ZP zijn, zijn geen Nederlanders?
Daar komt de aap uit de mouw. Racisme is inherent aan ZP en zijn aanhangers, blijkt maar weer.
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 01:14 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Nee, (autochtone) Nederlanders zijn het gewoon spuugzat dat er respect en begrip moet worden opgebracht voor allerlei geïmporteerde tradities en achterhaalde woestijnreligies, terwijl er omgekeerd een gebrek aan respect en begrip is voor onze tradities is. Zo simpel is het.

Groepen nieuwkomers hebben het incasseringsvermogen van autochtone Nederlanders nu gewoon te ver op de proef gesteld en de maat is vol. Het is tijd dat Nederlandse consumenten de komende maanden massaal hun macht doen gelden en dat ze de winkels met een slappe ruggengraat boycotten. Laat zo'n HEMA maar failliet gaat, laat zo'n Albert Heijn maar een flinke knauw krijgen. Eens zitten welke winkels het dan volgend jaar aandurven om Zwarte Piet te verbannen.
  Moderator zaterdag 11 oktober 2014 @ 13:46:50 #15
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145426410
ze nemen helemaal geen afstand van die verklaring :?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_145426420
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 13:44 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

Poeh hé.

Het is wat die hele Zwarte Piet.
Elf slaat die kale bedrijfsleider in elkaar als hij hem tegen het lijf loopt.
pi_145426431
Maar is zwarte piet nou wél of niet racistisch?
pi_145426456
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 13:46 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Nee, niet de islam. Ik zal je even van de nodige context voorzien. Van een journalist kunnen we immers ook niet verwachten dat hij dat zelf even terugzoekt.

[..]

[..]

Ik ben dan ook een waardeloze journalist die zijn baan heel niet verdient.

Je hebt dus gelijk wat betreft dat terugzoeken.
pi_145426476
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 13:47 schreef Karelnoord het volgende:
Zwarte Piet is een fictief figuur.

Dus dat ligt aan de mensen die hem verzonnen hebben.
pi_145426496
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 13:45 schreef UltraR het volgende:
Ik ben wel benieuwd wie dan die roetpieten zullen gaan spelen in Amsterdam.
Elke zichzelf respecterende persoon die al jaren zwarte piet speelt moet bij het verzoek enkel nog wat roetvegen op z'n gezicht aan te brengen toch zeggen: "flikker ff een heel eind op. Ik schmink me gewoon zwart zoals altijd, knappe jongen die me tegenhoudt."?
Een onderbelicht aspect is trouwens de herkenbaarheid. In Amsterdam kun je een roetveegpiet de straat op sturen in een optocht, zonder dat deze door kinderen wordt herkend.

In kleinere dorpen worden Zwarte Pieten vaak gespeeld door mensen uit de eigen gemeenschap, zoals leden van de Scouting of de handbalvereniging. Als je dat roetveegpieten de straat op stuurt, is de kans veel groter dat ze worden herkend.

Het volledig zwart schminken van het gezicht is gewoon onderdeel van Zwarte Piet binnen het Sinterklaasfeest. Het is allemaal echt niet zo moelijk, maar een klein groepje mensen wil heel graag heel moeilijk doen.
pi_145426509
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 13:46 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
[..]
[..]
Uh Sinterklaas is inderdaad een traditie van een geïmporteerde woestijnreligie.

Maar wist niet dat (de ekte autochtone jeweet)Nederlands dat achterhaald vonden en er boos om werden?
pi_145426515
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 13:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Elf slaat die kale bedrijfsleider in elkaar als hij hem tegen het lijf loopt.
Ik sla niemand in elkaar. Ik laat mijn portemonnee wel spreken; stukken effectiever.
pi_145426530
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 13:49 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

Ik ken overigens wel wat racistische Zwarte Pieten.
pi_145426541
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 13:48 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik ben dan ook een waardeloze journalist die zijn baan heel niet verdient.
Je hebt dus gelijk wat betreft dat terugzoeken.
Het stond op de laatste pagina van het vorige topic-deel. Ik kan me voorstellen dat het voor jou te lastig vindbaar was. Graag gedaan.
pi_145426545
quote:
15s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 13:50 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik sla niemand in elkaar. Ik laat mijn portemonnee wel spreken; stukken effectiever.
We gaan het zien.

Vooralsnog waren de AH's waar ik heen ging even druk.
pi_145426551
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 13:51 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het stond op de laatste pagina van het vorige topic-deel. Ik kan me voorstellen dat het voor jou te lastig vindbaar was. Graag gedaan.
Ga je nog reageren op mijn reactie over tradities van geïmporteerde woestijnreligies?
pi_145426553
quote:

[..]

Doe jij dat maar jongen. Power to the people!
pi_145426574
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 13:51 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Gast, je weet dondersgoed dat ik niks kan en dat jij een discussie-god bent.
pi_145426575
quote:

[..]

Zou AH van jouw portemonnee onder de indruk zijn?
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_145426585
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 13:52 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Ga je nog reageren op mijn reactie over tradities van geïmporteerde woestijnreligies?
Nee, ik vind het soms veel leuker om bepaalde posts te negeren. Gewoon, omdat het kan. En omdat ze aantoonbare domheid en onzin bevatten. Maar dat ga ik je niet allemaal uitleggen. Misschien moet je zelf eens een ander boek dan alleen de koran openslaan. :W
pi_145426628
Is Guido eigenlijk wel moslim?
pi_145426634
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 13:53 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Gast, je weet dondersgoed dat ik niks kan en dat jij een discussie-god bent.
In vergelijking met jou zijn heel veel mensen discussie-god, dus dat is amper een prestatie.
pi_145426669
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 13:55 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

In vergelijking met jou zijn heel veel mensen discussie-god, dus dat is amper een prestatie.
Ook weer waar.

Weer het hele weekend sjorren en FOK!ken Elf?
pi_145426731
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 13:55 schreef Specularium het volgende:
Het is in elk geval iemand die te dom is om te snappen dat het christendom al vele eeuwen in ons land aanwezig is een een bepaalde invloed heeft gehad op onze cultuur; dit in tegenstelling tot bepaalde geïmporteerde culturen en tradities die we de afgelopen decennia door de strot krijgen gedouwd.

Het is iemand die kennelijk niet weet dat Sinterklaas slechts heel zijdelings is afgeleid van de Bisschop van Myra en dat Zwarte Piet géén Moor of negerpage is en géén racistisch oogmerk kent. Maar ik heb echt geen zin om daar een uitgebreid verhaal over te typen. De_Guidance kan gewoon zelf op onderzoek uitgaan. Bronnen genoeg.
  zaterdag 11 oktober 2014 @ 13:59:35 #35
433749 Konijntjuh
Wie wilt er een slokje van mij
pi_145426739
...................
Hoe stout is Konijntjuh!
pi_145426788
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 13:39 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat ik het grappig of tragisch moet vinden dat de winkels met de waan van de dag meegaan. Een paar klagers en ze beperken ZP, een paar tegenklagers en ze beperken het beperken. Helaas gaat de Bijenkorf nog steeds ZP aanpassen als ik het goed begrijp.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_145426835
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 14:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik weet niet of dat ik het grappig of tragisch moet vinden dat de winkels met de waan van de dag meegaan. Een paar klagers en ze beperken ZP, een paar tegenklagers en ze beperken het beperken. Helaas gaat de Bijenkorf nog steeds ZP aanpassen als ik het goed begrijp.
Dat meen je niet? Dus geen ZP-poppen meer als ik ondergoed haal bij de Bijenkorf?

In de fik die shit!
pi_145426854
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 13:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ook weer waar.
Weer het hele weekend sjorren en FOK!ken Elf?
Ik sluit me graag aan bij de user in je signature. Ik heb zijn (verwijderde) post voor de gelegenheid even in ere hersteld.

-Dan moet je het niet terug gaan zetten natuurlijk-

[ Bericht 17% gewijzigd door Specularium op 11-10-2014 14:06:23 ]
pi_145426899
quote:
10s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 13:53 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is hetzelfde als aan een vegetariër vragen of dat er minder varkens, koeien, kippen en vissen worden vermoord omdat hij geen vlees of vis eet. :N
Als voldoende mensen hetzelfde doen, 5-10% in het geval van vegetarisch eten, dan heeft dat wel degelijk invloed.
#NoDAPL
pi_145426910
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 14:03 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik sluit me graag aan bij de user in je signature. Ik heb zijn (verwijderde) post voor de gelegenheid even in ere hersteld.

[..]

Ik beschouw dat voor het gemak maar even als een ja.
pi_145426937
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 14:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat meen je niet? Dus geen ZP-poppen meer als ik ondergoed haal bij de Bijenkorf?
In de fik die shit!
Mij interesseert die decoratie zelf niet, ik ga niet naar een winkel toe, of niet, omdat er bepaalde decoratie wel of niet is. /care
Ik kijk enkel naar de prijs en kwaliteit, de rest interesseert me niet.
Het is het aanpassen van de decoratie wat mij interesseert.
#NoDAPL
pi_145426951
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 14:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Er is helemaal geen waan van de dag. Er is slechts een zorgvuldig georchestreerde hetze van een kleine groep klagers. Een groepje dat zich expliciet ten doel heeft gesteld om de discussie het hele jaar levend te houden in 2014. Nou, dat is gelukt....

Het gevolg: zwakzinnige winkels denken: "Er is discussie". Inderdaad, maar de verhoudingen wordt niet gekeken. Die zijn grofweg 4-96.
pi_145426972
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 14:06 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Er is helemaal geen waan van de dag. Er is slechts een zorgvuldig georchestreerde hetze van een kleine groep klagers. Een groepje dat zich expliciet ten doel heeft gesteld om de discussie het hele jaar levend te houden in 2014. Nou, dat is gelukt....
Het gevolg: zwakzinnige winkels denken: "Er is discussie". Inderdaad, maar de verhoudingen wordt niet gekeken. Die zijn grofweg 4-96.
Dan hebben die zwakzinnige winkelmanagers toch een waan van de dag?
#NoDAPL
pi_145427082
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 14:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dan hebben die zwakzinnige winkelmanagers toch een waan van de dag?
Als jij dat zo wilt noemen, prima. Ik zou eerder zeggen dat ze vakkundig zijn misleid en er met open ogen zijn ingetuind.
pi_145427129
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 14:10 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Als jij dat zo wilt noemen, prima. Ik zou eerder zeggen dat ze vakkundig zijn misleid en er met open ogen zijn ingetuind.
Dat ben ik met je eens, het is omwille van het niet doorzien van die misleiding dat ik spreek over een waan. ;)

Heel dit ZP-geneuzel doet mij denken aan een actiegroep van een jaren geleden die dominant in het nieuws kwam en daadwerkelijk wat gedaan kreeg terwijl die actiegroep uit 1 persoon bleek te bestaan. :|W
Er zijn veel actiegroepen en sommige doen zich groter voor dan dat ze zijn.
#NoDAPL
pi_145427324
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 13:49 schreef Elfletterig het volgende:
In kleinere dorpen worden Zwarte Pieten vaak gespeeld door mensen uit de eigen gemeenschap, zoals leden van de Scouting of de handbalvereniging. Als je dat roetveegpieten de straat op stuurt, is de kans veel groter dat ze worden herkend.
Wat is er nou mis mee om de traditie te veranderen zodat de zwarte piet gewoon openlijk je buurman is die is ingehuurd?
pi_145427345
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 13:55 schreef Specularium het volgende:
Nee. Maar dat is allemaal te ingewikkeld.
pi_145427362
pi_145427382
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 13:59 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Het is in elk geval iemand die te dom is om te snappen dat het christendom al vele eeuwen in ons land aanwezig is een een bepaalde invloed heeft gehad op onze cultuur; dit in tegenstelling tot bepaalde geïmporteerde culturen en tradities die we de afgelopen decennia door de strot krijgen gedouwd.

Het is iemand die kennelijk niet weet dat Sinterklaas slechts heel zijdelings is afgeleid van de Bisschop van Myra en dat Zwarte Piet géén Moor of negerpage is en géén racistisch oogmerk kent. Maar ik heb echt geen zin om daar een uitgebreid verhaal over te typen. De_Guidance kan gewoon zelf op onderzoek uitgaan. Bronnen genoeg.
Nu heb je het toch gedaan.

pi_145427410
Maar even serieus.

Deze discusie is toch beetje 2013?
pi_145427473
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 14:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Mij interesseert die decoratie zelf niet, ik ga niet naar een winkel toe, of niet, omdat er bepaalde decoratie wel of niet is. /care
Ik kijk enkel naar de prijs en kwaliteit, de rest interesseert me niet.
Het is het aanpassen van de decoratie wat mij interesseert.
Eigenlijk moeten we gewoon de eigenaar van de Bijenkorf in elkaar beuken.
pi_145427510
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 14:25 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

En dan Youtuben
pi_145427515
quote:
2s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 14:21 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

Nu heb je het toch gedaan.

[ afbeelding ]
Hoho, niet zo op de man spelen, he?
pi_145427549
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 14:26 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

En dan Youtuben
En een toffe hip hop-plaat eronder knallen.
pi_145427617
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 13:47 schreef Karelnoord het volgende:
Over de 'IS' vraag is geen rechterlijke uitspraak gedaan.

En of je Zwarte Piet racistisch vind of niet moet je helemaal zelf weten. ^O^
  Moderator zaterdag 11 oktober 2014 @ 14:32:19 #56
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145427656
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 14:23 schreef De_Guidance het volgende:
Maar even serieus.

2012 eigenlijk
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_145427967
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 14:28 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

En een toffe hip hop-plaat eronder knallen.
van Eminem natuurlijk
pi_145428180
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 14:23 schreef De_Guidance het volgende:
Maar even serieus.
Klopt.

Mocht de hoofdrolspeler in dit filmpje uit 2013 trouwens gelijkenissen vertonen met boze users op dit froum, dan is dat puur toeval en niet op waarheid berust.
pi_145429246
Nu het speelkwartier van de kleuters weer voorbij is, kunnen we weer inhoudelijk verder. Bijvoorbeeld met dit bericht:

quote:
"Zwarte Piet bannen? Winkeliers begin er niet aan"
AMERSFOORT - Winkelketens doen er niet verstandig aan om Zwarte Piet uit hun assortiment of reclame-uitingen te bannen. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Q&A Research & Consultancy in Amersfoort.

Het bureau legde bijna 1500 Nederlandse consumenten een aantal stellingen voor over de bekende kindervriend. Hieruit komt duidelijk naar voren dat winkeliers die geen 'Zwarte Piet-producten' meer verkopen eerder gemeden dan bezocht worden. 87 procent van de ondervraagden vindt dat Zwarte Piet altijd moet blijven bestaan. 94 procent zegt zijn kinderen met Zwarte Piet te blijven opvoeden.

AH
Deze week ontstond veel commotie op sociale media toen bleek dat Albert Heijn er bewust voor kiest om Zwarte Piet in een bepaalde reclame niet te laten terugkomen. Veel mensen plaatsten uit onvrede hierover een oproep om de super komende tijd te boycotten.

OMZET
Kenners vrezen dat de actie Albert Heijn wel eens duur kan komen te staan. Volgens analisten van de Rabobank gaat de keten de ontstane ophef tijdens de Sinterklaas-periode merken in zijn omzet.

Een concrete inschatting van de effecten op de opbrengsten van de Ahold-dochter gaf de bank vrijdag niet. Maar de deskundigen vinden dat de afdeling public relations, die zich ook op televisie liet zien, geen goed werk heeft verricht.
Bron: http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1233467
pi_145429940
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 14:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Dat is hetzelfde als aan een vegetariër vragen of dat er minder varkens, koeien, kippen en vissen worden vermoord omdat hij geen vlees of vis eet. :N
Als voldoende mensen hetzelfde doen, 5-10% in het geval van vegetarisch eten, dan heeft dat wel degelijk invloed.
Ik betwijfel de volhardendheid van de 'stemmers' in dezen.

Wat dat betreft sta ik in beginsel in dezen naast Elf, maar ik heb geen illusie... Ook al breng ik mijn geld nu even ook niet naar de AH.
pi_145430077
Zal het hier in de AH dan lekker rustig worden op vrijdag?
  zaterdag 11 oktober 2014 @ 16:27:00 #62
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_145430676
Welke winkels moeten we ondertussen gaan boycotten want, dat appie hein gedoe snap ik niet hoor ... er zat gewoon een zwart/bruine piet op mijn verpakking pepernoten.
Er staat nog een vraag voor u open!!
pi_145430930
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 16:27 schreef theguyver het volgende:
Welke winkels moeten we ondertussen gaan boycotten want, dat appie hein gedoe snap ik niet hoor ... er zat gewoon een zwart/bruine piet op mijn verpakking pepernoten.
Dat spul hadden ze al ingekocht voordat ze dit achterlijke besluit namen. En ja, dat gaan ze natuurlijk wel gewoon verkopen. Hypocrisie is ze niet vreemd.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_145430933
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 15:33 schreef Elfletterig het volgende:
Nu het speelkwartier van de kleuters weer voorbij is, kunnen we weer inhoudelijk verder. Bijvoorbeeld met dit bericht:
[..]
Bron: http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1233467
Heb ook berichten gelezen dat het waarschijnlijk weinig verschil gaat maken omdat de meeste mensen echt niet om gaan rijden voor hun boodschappen omdat het nu eenmaal zo in hun systeem zit....
Doe maar gek, de rest van Nederland doet al gewoon genoeg
pi_145430944
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 16:36 schreef Samson het volgende:
[..]
Heb ook berichten gelezen dat het waarschijnlijk weinig verschil gaat maken omdat de meeste mensen echt niet om gaan rijden voor hun boodschappen omdat het nu eenmaal zo in hun systeem zit....
Ik heb het vanochtend wel gedaan. Die denigrerende berichten over 'dat gaan mensen toch niet doen, volgende week zijn ze het alweer vergeten' hebben me alleen maar meer volhardend gemaakt.
pi_145431048
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 13:49 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Klopt het was niet een individu met de naam Sinterklaas.
  zaterdag 11 oktober 2014 @ 16:40:27 #67
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_145431059

kweenie of de brabo neger al keer gepost is, anders nogmaals bij deze :)
Er staat nog een vraag voor u open!!
pi_145431068
quote:
Kenners vrezen dat de actie Albert Heijn wel eens duur kan komen te staan. Volgens analisten van de Rabobank gaat de keten de ontstane ophef tijdens de Sinterklaas-periode merken in zijn omzet.
Op korte termijn: misschien.

Als op langere termijn de weerstand groter wordt (wat inmiddels al duidelijk gebeurt, hoewel voornamelijk veroorzaakt door de reakties van het rabiatere deel der Pro-Pietria's) en we niet meer wekelijks met onzinberichten worden geconfronteerd zoals dat ene professor Shepherd zou hebben gezegd dat ZP een terugkeer naar de slavernij inhoudt en dat dit feest daarom moet worden verboden (de onderstreepte woorden zijn Telegraafverzinsels, de juiste vertalingen zijn "een verouderde opvatting ten aanzien van", "gebruik" en "stoppen" - inderdaad, je krijgt dan een totaal ander verhaal) of bedrijven die zogenaamd ZP in de ban doen in plaats van het assortiment met non-ZP spullen uit te breiden, we zowel juridisch als internationaal (er schijnt een nogal vernietigend rapport aan te komen :P ) meer duidelijkheid hebben en mensen die tot kalmte en inzicht manen niet meer worden gesommeerd om "op te kankeruh na hun eiguh apeland" en hun paspoort, nationaliteit en uitkering dienen in te leveren, zijn het de ándere bedrijven die al dan niet panisch maatregelen moeten nemen. (Wat trouwens al heel goed kan gebeuren als v/d Laan het hoger beroep verliest en/of de klagers internationaal gaan, waar de kans op een label "racistisch stereotype" ongeveer honderd miljoen miljard keer zo groot is.)

Zaken doen is nu eenmaal risico nemen en AH accepteert kennelijk een eenmalig deukje om later mogelijk juist méér binnen te kunnen harken. ;)

De vraag is dus nog maar of bovengenoemde "kenners" echt bang zijn voor een omzetdaling bij AH (die heel wat kan hebben en al eerdere boycots glansrijk heeft overleefd) of voor een omzetdaling bij het gros van hun overige klanten zodra AH toch de slimste blijkt te zijn geweest.

Bovendien, zoals vele Fok!kers die er gewoon blijven shoppen heb ik gisteren niks van een boycot gemerkt, het was er net zo druk als altijd. :)
pi_145431077
Gewoon een zwarte sinterklaas toch
pi_145431138
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 16:40 schreef Lemsterr het volgende:
En witte pieten.
pi_145431237
quote:
quote:
En witte pieten.
Of allemaal octarijn schminken, het is tenslotte best wel magisch op hoeveel plaatsen Sint en Piet tegelijk kunnen zijn.

Huh, wat, octarijn, wazda? http://discworld.wikia.com/wiki/Octarine
pi_145431572
Wat men bereikt met 'Zwarte Piet' te hebben verzonnen en te politiseren, is dat die nog harder in het collectieve geheugen wordt geprent (als strategisch politiek wapen)
Dit stuk geschiedenis zal dus nog eeuwen blijven voortrazen in de komende generaties. Daardoor blijft er nog eeuwen strijd rondom 'Zwarte Piet' bestaan, wat gaat zorgen voor groeiende pro en anti groepen, die gaan dus allemaal de zwarte piet worden uiteindelijk, m.a.w nieuwe 'slaven' die zich ten gronde strijden door bedrog en manipulatie. Het lukt machthebbers altijd om een bevolking te organiseren, de strijd die gaande is is het bewijs.
Zwarte Piet lijkt op ISIS en Ebola, ineens is het allemaal nagenoe tegelijk de kop op gestoken, een enorm probleem geworden, en dat zorgt voor angst, voor emoties en strijd, en ontwaking op het moment dat je het begint te doorzien.
  zaterdag 11 oktober 2014 @ 17:37:47 #73
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_145432382
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 16:40 schreef DarkSkywise het volgende:
"een verouderde opvatting ten aanzien van"
Letterlijk vertaald is "a throwback to slavery" toch "een terugkeer naar de slavernij"? Wat moet ik me bij "een verouderde opvatting ten aanzien van slavernij" voorstellen?
pi_145433436
quote:
[..]
professor Shepherd
Die moet je niet serieus nemen. Zij is gewoon boos dat zwarte piet er net zo uit ziet als haarzelf en wil hem daardoor verbieden.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_145433496
Dat is een vrouwendingetje trouwens. Mannen zeggen gewoon, 'mooi overhemd/trui/whatever', 'dankje jij ook' en gaan vervolgens gewoon weer over tot de orde van de dag.
pi_145433602
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 18:39 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Dat is een vrouwendingetje trouwens. Mannen zeggen gewoon, 'mooi overhemd/trui/whatever', 'dankje jij ook' en gaan vervolgens gewoon weer over tot de orde van de dag.
En zelfs dat doet maar een kleine minderheid van de mannen. :)
#NoDAPL
pi_145433690
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 18:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Die moet je niet serieus nemen.
D'uh. Het is alsof aan een feministe die vrouwenstudies (ja, dat bestaat echt en het heeft niets met biologie te maken :')) heeft gestudeerd en hierin is gepromoveerd vraagt om een analyse te maken over het gebrekkige aantal vrouwen wat in een willekeurige mannensector werkt. Dat werkt niet, waar ieder normaal mens ziet dat dit komt door allerlei verschillen tussen mannen en vrouwen (cultureel en genetisch) zien zij oneerlijkheid.
#NoDAPL
pi_145433880
Vandaag de Albert Heijn overgeslagen en de neger die er werkt boos aangekeken. Dat zal hem leren mijn cultuur af te pakken.
pi_145433902
quote:
Zaken doen is nu eenmaal risico nemen en AH accepteert kennelijk een eenmalig deukje om later mogelijk juist méér binnen te kunnen harken. ;)
1. Ik hoop dat de AH dit voelt aan de omzet. Het is de perfecte straf voor dit onzinnige gedrag.
2. Waarom zou de AH op termijn meer winst maken door ZP te verbannen? Serieus, dat moet je mij eens uitleggen. Denk jij echt dat die paar honderd of paar duizend mensen die waarschijnlijk gemiddeld hooguit een modaal inkomen hebben de AH mijden omdat er ZP-verpakkingspapier is en omdat er spul wordt verkocht waarop ZP staat? Nee toch? Als ze het al doen dan zal de AH dat echt niet voelen. Als alle winkels gewoon op de oude voet verder gaan - wat dit betreft - dan hebben die paar mopperaars sowieso niets te kiezen.

Goed nieuws voor die andere supermarkten dat de AH zich met dit soort onzin bezig houdt, een van de concurrenten heeft al kunnen profiteren met een reclame die hierop is gebaseerd en die nu enigszins viral is. De HEMA doet er helemaal onverstandig aan, het gaat al slecht met die winkel, dit zal niet helpen.
#NoDAPL
pi_145434013
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 14:25 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee, de mensen die het wel interesseert of dat er wel of niet een ZP-versiering hangt moeten voor een andere winkel kiezen. Mij interesseert het verder weinig wat die winkels doen, zolang bij de optochten ZP maar gewoon blijft bestaan en de overheid geen verbod op ZP invoert. Het intrigeert mij wel dat die winkelmanagers blijkbaar de noodzaak voelen om omwille van enkele honderden of duizenden Suri's hun beleid te veranderen.
#NoDAPL
  zaterdag 11 oktober 2014 @ 19:07:03 #81
387114 supersof
eat sleep fok repeat
pi_145434129
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 18:56 schreef JanCees het volgende:
Vandaag de Albert Heijn overgeslagen en de neger die er werkt boos aangekeken. Dat zal hem leren mijn cultuur af te pakken.
Goed gedaan Cees. Ik ben vandaag ook maar naar de Jumbo gegaan, al kom ik liever in de AH. Maar daar ga ik echt niet meer heen, bah.
Op donderdag 4 september 2014 01:55 schreef Tchock het volgende:
Sof is een balletje sarcasme omwikkeld met sarcasme in een sarcasmesausje met sarcasmesprinkles.
pi_145434197
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 19:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het intrigeert mij wel dat die winkelmanagers blijkbaar de noodzaak voelen om omwille van enkele honderden of duizenden Suri's hun beleid te veranderen.
Zo gaat dat....net zoals dat zeikwijf wat ooit begon te klagen dat ze een rookvrije werkplek wilde bij de PTT en 15 jaar later kun je nergens meer roken op je werk. ZP zal hetzelfde lot ondergaan....het is een enkeling die begint te klagen en dan is het niet meer te stoppen, dus vecht nog maar even je achterhoede gevecht uit, maar het is een gevecht tegen windmolens.

Over 15-20 jaar is de sociale norm compleet veranderd en kunnen we ons niet meer voorstellen dat er ooit een tijd was dat we ZP normaal vonden.
pi_145434263
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 19:09 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Zo gaat dat....net zoals dat zeikwijf wat ooit begon te klagen dat ze een rookvrije werkplek wilde bij de PTT en 15 jaar later kun je nergens meer roken op je werk. ZP zal hetzelfde lot ondergaan....het is een enkeling die begint te klagen en dan is het niet meer te stoppen, dus vecht nog maar even je achterhoede gevecht uit, maar het is een gevecht tegen windmolens.
Over 15-20 jaar is de sociale norm compleet veranderd en kunnen we ons niet meer voorstellen dat er ooit een tijd was dat we ZP normaal vonden.
Gelukkig heb ik de videobanden sinterklaasvieringen van vroeger nog. Zie over 20 jaar alleen nog maar eens een VHS-speler te vinden :{
pi_145434297
Qiunsy is een Anti he. ;)
pi_145434332
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 19:12 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Gelukkig heb ik de videobanden sinterklaasvieringen van vroeger nog. Zie over 20 jaar alleen nog maar eens een VHS-speler te vinden :{
Ruim 20 jaar geleden heb ik weleens aan Amerikanen uit moeten leggen wat Sinterklaas voor traditie was en daar had ik een prachtige VHS band bij.....ik kan je vertellen dat ik daar niet vrolijk van werd.

Ik voelde me als een stierenvechter die aan Nederlanders uit ging leggen wat voor prachtige traditie stierenvechten toch wel niet was. :{
pi_145434402
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 19:15 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Ruim 20 jaar geleden heb ik weleens aan Amerikanen uit moeten leggen wat Sinterklaas voor traditie was en daar had ik een prachtige VHS band bij.....ik kan je vertellen dat ik daar niet vrolijk van werd.
Ik voelde me als een stierenvechter die aan Nederlanders uit ging leggen wat voor prachtige traditie stierenvechten toch wel niet was. :{
Ik heb ook in de VS gewoond en kreeg in november een volle doos met allerlei sinterklaasspullen. Alles in pieten verpakking of cadeaupapier. Mijn gastgezin vond het allemaal even prachtig. Alleen de drop en pepernoten waren geen favorieten van hun. (kruidnootjes dus wel)
pi_145434807
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 18:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Die moet je niet serieus nemen. Zij is gewoon boos dat zwarte piet er net zo uit ziet als haarzelf en wil hem daardoor verbieden.
[ afbeelding ]
Ik snap sowieso niet dat zure Afrikanen als Quinsy en Sheperd zich durven te vergelijken met een vrolijke flierefluiter als onze Zwarte Piet. Waar halen ze het lef vandaan.
Aan de ene kant gefrustreerden mensen die met een minderwaardigheidscomplex rondlopen, haat verspreiden en altijd boos zijn en aan de andere kant een vrolijke kindervriend die snoep uitdeelt en kinderen laat lachen.
Mensen als Sheperd en Gario kunnen alleen maar in hokjes denken. Aan hun gedrag kan je zien dat het om zeer ongelukkige en neerslachtige mensen gaat.
“Guardians of Western Civilization”
Someone has to stand up and defend the world
pi_145435409
quote:
Letterlijk vertaald is "a throwback to slavery" toch "een terugkeer naar de slavernij"? Wat moet ik me bij "een verouderde opvatting ten aanzien van slavernij" voorstellen?
"Throwback" = atavisme, verouderde/ouderwetse/niet-meer-van-deze-tijd-zijnde opvatting/instelling. "Terugkeer" zou gewoon "return" zijn geweest.

Een "throwback to slavery" is dus een ouderwetse houding ten aanzien van de slavernij, bv door het gebruiken van negerkarikaturen die vroegâh geaccepteerd werden maar tegenwoordig echt niet meer kunnen, of vinden dat de mening van donkere mensen er niet toe doet, het zijn immers maar ondankbare zwartjes. :P

Op dezelfde manier is bv een "throwback to the Cold War" geen terugkeer naar de Koude Oorlog, maar een houding/opvatting/instelling/mentaliteit/etceterea die in de tijd van de Koude Oorlog niet misstaan zou hebben.

In de biologie is een "atavisme" de onverwachte terugkeer van een oerkenmerk bij een individu van die soort (dus niet de hele soort!), zoals achterpoten bij een walvis, achterste vinnen bij een dolfijn, 1 of meer extra tenen bij een paard of een 26-uurs dag/nachtritme bij mensen (waar ik dus mee ben gezegend).

http://en.wikipedia.org/wiki/Atavism (in de 1e alinea staat trouwens meteen al de term "throwback" :D )

Maar goed, dat is dus nog niet eens de ergste vertaalfout... erger is hoe ze van "practice" "Sinterklaasfeest" hebben kunnen maken. (Het smoesje was dat ze "party" hadden verstaan, maar een party is weer een heel ander soort feest, net zoals je "Christmas party" nooit vertaalt met "Kerstfeest".)

Dus nee, niemand "van de VN" (waar zijn toch die Fok!kers gebleven die prof. Shepherd persoonlijk voor de rechter gingen slepen wegens misleiding en valsheid in geschrifte omdat ze wederrechtelijk VN postpapier had gebruikt, helemaal niks met de VN te maken had en evenmin een echte professor was? :P ) heeft ooit gezegd dat het Sinterklaasfeest verboden moest worden; dat komt volledig op het conto van de betreffende Telegraafvertaler.

(Overigens gelooft niemand in de internationale media dat dat echt per ongeluk is gebeurd, want het kwam wel heel toevallig net mooi op een moment dat de jaarlijkse Pietdiscussie alweer aan het inkakken was omdat zelfs de meeste voorstanders van een Pietaanpassing een beetje moe van Quinsy c.s. waren geworden.)
pi_145436244
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 19:09 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Zo gaat dat....net zoals dat zeikwijf wat ooit begon te klagen dat ze een rookvrije werkplek wilde bij de PTT en 15 jaar later kun je nergens meer roken op je werk.
Dat is niet vergelijkbaar, deze vrouw had gelijk en het verband tussen die vrouw en het rookverbod is op zijn zachtst gezegd flinterdun. Dat rookverbod zat er al lang aan te komen en het feit dat dit een internationaal verschijnsel is in meerdere continenten geeft aan dat het een trend is die past bij de huidige samenleving. Logisch geredeneerd is natuurlijk een goede zaak dat mensen tegenwoordig wel het recht hebben op een rookvrije werkplek, dus een werkplek waarin je niet of minder wordt vergiftigd, behalve bij een enkele werkgever die de wet aan zijn laars lapt (Johan Derksen). Misschien heeft het met de langere periode van stabiliteit en welvaart te maken dat landen er aan toe komen om zulke zaken fatsoenlijk te regelen. In Azië lijken ze op dat vlak nog flink achter te lopen, de sigaretten- en shagverkopers maken daar gretig misbruik van.
#NoDAPL
pi_145436380
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 18:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
1. Ik hoop dat de AH dit voelt aan de omzet. Het is de perfecte straf voor dit onzinnige gedrag.
2. Waarom zou de AH op termijn meer winst maken door ZP te verbannen?
Je weet dat AH zwarte Piet helemaal niet verbannen heeft en dat ook nooit van plan is geweest ? Ze verkopen alleen, NAAST de zwarte pieten, ook bonte pieten en witte pieten. Zwarte Piet wordt ook nog gewoon in hun reclameafbeeldingen gebruikt.

Sommige nieuwsbronnen hebben idd een iets ander beeld geschetst. Ik ben benieuwd hoeveel Jumbo en Co daarvoor hebben betaald ;)
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_145436402
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 20:21 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Je weet dat AH zwarte Piet helemaal niet verbannen heeft en dat ook nooit van plan is geweest ?
Als jij met beide voeten in die spinning wil trappen, ga je gang. :)
Er spelen allerlei praktisch factoren een rol, zoals het feit dat je de inkopen al had gedaan (dat gebeurt niet een paar weken voordat het verkocht wordt) en dat je dus spul hebt wat je wel zal moeten verkopen.
#NoDAPL
pi_145436410
Onderstaand een gedeelte van een artikel uit De Financiële Telegraaf:

quote:
Van plofkip tot plofpiet:
Bedrijven worstelen met invloed van social media

AMSTERDAM - Of het nu gaat om zwarte Piet, de plofkip of vermeende milieuvervuiling, sneller dan ooit capituleert het bedrijfsleven bij maatschappelijke discussies. Een kleine aanval is genoeg om een bedrijf op de knieën te krijgen.

De macht van sociale media is enorm geworden en dat stelt bedrijven voor lastige problemen. Over alles moeten ze tegenwoordig een mening klaar hebben. Bedrijven schieten in een kramp als er een aanval wordt ingezet. In veel gevallen kiezen zij daarbij de weg van de minste weerstand.

Lego, Albert Heijn
Vandaag kondigde Lego aan zijn samenwerking met Shell te stoppen. Dat gebeurde nadat een filmpje van Greenpeace op Youtube 6 miljoen keer bekeken was. Daarin wordt beweerd dat de olieboringen van Shell desastreuze gevolgen hebben voor het milieu. Ook Albert Heijn lag onder vuur doordat de winkelketen minder ruimte heeft voor Zwarte Piet dit jaar.

'Angst voor Twitter'
„Er is in het bedrijfsleven een angst voor Twitter ontstaan”, zegt Paul Stamsnijder van de Reputatiegroep. „Daarbij wordt de mening van enkelen bepalend voor het bedrijf en zijn strategie. Men noemt dat wel de dictatuur van de minderheid. Het leidt ertoe dat diegene die het hardst roept gelijk krijgt en het bedrijfsleven op zijn knieën krijgt. Ondernemingen zijn overgevoelig geworden. Mijn persoonlijke mening is dat veel bedrijven te vaak vanuit sentiment reageren. Angst is geen goede raadgever.”

'Laf gedrag'
Het is laf gedrag van ondernemingen, vindt onderzoeker Rypke Zeilmaker. „Ze capituleren bij bosjes. Bedrijven zijn panisch. Men is echt bang voor voor die non-gouvermentele organisaties (ngo’s). Ze hebben gewoon geen ballen. Voor een belangrijk deel wijt Zeilmaker het ook aan de kwaliteit van journalisten. „Die lopen als slaafjes achter de ideologische organisaties aan, zonder te kijken of het allemaal klopt.”
Bron: http://www.telegraaf.nl/p(...)_social_media__.html
pi_145436498
quote:
Waarom zou de AH op termijn meer winst maken door ZP te verbannen? Serieus, dat moet je mij eens uitleggen.
Stel dat de groep tegenstanders nog verder groeit omdat ze na rustig nadenken in een periode zonder wilde paniek in de media ZP niet meer van deze tijd vinden (een "throwback" dus ;) ) of afstand willen nemen van de uitlatingen van het rabiatere deel van de ProPietria-jihadsiten, of nadat de rechter en/of internationale instanties vinden dat ZP-als-negerkarikatuur echt niet meer kan - een mening die al sinds de jaren 60 in NL rondwaart (dwz echt niet alleen bij Quinsy en een handjevol gelijkgestemden).

Wie zou er dan commercieel het meeste garen bij spinnen? Een concern dat vooruit kijkt en er al mee bezig is, of een concern dat de hakken in het zand heeft gezet en van de ene dag op de andere (en volgens de derde wet van Murphy waarschijnlijk als al het Pietmateriaal al binnen of in ieder geval ruimschoots besteld is) de hele Sinterklaasplanning moet omgooien? Dan is AH de spreekwoordelijke lachende derde hont die er met het speculaasbot vandoor gaat. (Geen chocola svp, want daar kunnen honten vreselijk ziek van worden.)

Toen AH halal-voedsel ging verkopen zouden tientallen miljoenen hardwerkende autochtone Nederlanders never nooit niet ook nog maar één eurocent aan AH spenderen! Winkels waar cassières hoofddoekjes mochten dragen zouden binnen een maand failliet zijn! Supermarkten die iets speciaals deden voor het Suikerfeest konden beter meteen maar alvast de brandweer bellen!

Nou, wát een succes, al die boycots. :P :D
pi_145436561
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 20:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als jij met beide voeten in die spinning wil trappen, ga je gang. :)
Aangezien AH dit letterlijk al sinds dag 1 zegt zie ik de spinning eigenlijk niet.
Maar wat echt overtuigend zou zijn is natuurlijk als AHOLD zou besluiten een aantal media aan te klagen wegens het doelbewust veroorzaken van economische schade dmv valse berichtgeving.

Helaas zou dat wel het einde van FOK! betekenen :(
pi_145436621
quote:
Voor een belangrijk deel wijt Zeilmaker het ook aan de kwaliteit van journalisten. „Die lopen als slaafjes achter de ideologische organisaties aan, zonder te kijken of het allemaal klopt.
Zoals iedereen elkaar naschreef dat "de VN" het Sinterklaasfeest wilde verbieden en niemand de moeite nam om te checken of prof. Shepherd dat wel écht gezegd had. :P :D
pi_145436658
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 20:21 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Je weet dat AH zwarte Piet helemaal niet verbannen heeft en dat ook nooit van plan is geweest ? Ze verkopen alleen, NAAST de zwarte pieten, ook bonte pieten en witte pieten. Zwarte Piet wordt ook nog gewoon in hun reclameafbeeldingen gebruikt.
Sommige nieuwsbronnen hebben idd een iets ander beeld geschetst. Ik ben benieuwd hoeveel Jumbo en Co daarvoor hebben betaald ;)
Albert Heijn is een winkel die prominent borden in de winkel ophangt met teksten als: "Alles voor de Ramadan... gewoon bij Albert Heijn". Op zich is daar niks op tegen, maar rond Sinterklaas klinkt er ineens een heel andere toon. Niet: "Alles voor Sinterklaas.. gewoon bij Albert Heijn", maar krampachtig gedoe met het vermijden van Zwarte Piet en zogenaamde hulppietjes en hulppaardjes. Doorgeslagen politieke correctheid. En dat voelen Nederlandse consumenten heel goed aan.

De manier waarop Albert Heijn de spullen promoot, hebben ze toch echt ZELF bedacht; dat heeft de Jumbo niet voor ze gedaan. Het is gewoon hun eigen uiting, in hun eigen huisstijl:

En nu er gedoe is, nu mensen boos zijn en met een boycot dreigen, reageren ze paniekerig met een pop-up op hun homepage. Ineens doen ze net alsof het "heel vanzelfsprekend" is dat Zwarte Piet natúúúúúrlijk gewoon in het assortiment van AH is te vinden.
pi_145436748
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 20:25 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Aangezien AH dit letterlijk al sinds dag 1 zegt zie ik de spinning eigenlijk niet.
Maar wat echt overtuigend zou zijn is natuurlijk als AHOLD zou besluiten een aantal media aan te klagen wegens het doelbewust veroorzaken van economische schade dmv valse berichtgeving.
Het einde van FOK!? :') Omdat we hier discussiëren over nieuws? _O-

FOK! is niet de PR-afdeling van Albert Heijn, kom op zeg. Ze hebben de ellende toch echt over zichzelf afgeroepen met hun krampachtige poging om Zwarte Piet in de communicatie te vermijden.
pi_145436798
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 20:25 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
AH kon ZP niet volledig in de ban doen aangezien ze al producten had ingekocht met ZP die ze nog moet verkopen. We zullen dus nooit weten of dat AH ZP volledig wilde verbannen maar we weten wel zeker dat AH in ieder geval ZP gedeeltelijk wilde verbannen waarmee het allesbehalve uitgesloten is dat deze winkel het volledig zou hebben gedaan als ze dat had gekund (dus als ze niet al met een flinke voorraad rotzooi zat opgescheept). Het kan ook dat een gedeeltelijke verbanning goed uitkwam aangezien de winkel op die manier bij de klanten kan aftasten hoe ze hier op reageren.

quote:
Ze zijn er arrogant genoeg voor om dat te doen maar het zou publicitair niet echt handig zijn. Gelukkig is er tegenwoordig ook een fenomeen genaamd crowdsuing.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
#NoDAPL
  zaterdag 11 oktober 2014 @ 21:20:25 #99
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_145438135
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 19:54 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Juist, duidelijk. Ze zei dus niet dat de samenleving / de zwarte gemeenschap hiermee werd "teruggeworpen" naar de tijd van de slavernij. Dat blijkt ook uit de samenvattingen hieronder. Mijn fout, ook ik had haar uitspraak verkeerd begrepen.
quote:
Und dann kam Verene Shepherd: die Vorsitzende der UN-Expertengruppe regte im niederländischen Rundfunk an, die Regierung solle Sinterklaas abschaffen, weil das Fest an die Sklaverei erinnere.

http://www.zeit.de/gesell(...)te-piet-sklaverei-un
quote:
Shepherd also became the target of racist attacks on the internet, when she –in anticipation of the final report- she told Dutch daily Volkskrant that her own opinion was that “zwarte piet is reminiscent of slavery times and should be abolished.”

http://www.devsur.com/zwa(...)herlands/2014/06/27/
pi_145439359
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 20:31 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
FOK! is niet de PR-afdeling van Albert Heijn, kom op zeg. Ze hebben de ellende toch echt over zichzelf afgeroepen met hun krampachtige poging om Zwarte Piet in de communicatie te vermijden.
Wat nou krampachtig ?Projecteren je hier niet je eigen gefixeerdheid op ZP ?
Claudia Schiffer niet in de reclame zetten, Martine Bijl niet, een andere acteur in de spotjes zetten, ZP niet meer in de reclame gebruiken
Dat zijn normale beslissingen.
Ik doe dat al jaren niet en ik ga al jaren gewoon naar AH, gisteren nog.
AH moet niet toegeven aan die ZP-fundamentalisten
pi_145440071
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 21:20 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Juist, duidelijk. Ze zei dus niet dat de samenleving / de zwarte gemeenschap hiermee werd "teruggeworpen" naar de tijd van de slavernij. Dat blijkt ook uit de samenvattingen hieronder. Mijn fout, ook ik had haar uitspraak verkeerd begrepen.
[..]
[..]
Doet me denken aan de geseling van Wilders, die een Amerikaanse moslim zou willen , volgens het AD
quote:
Het AD van zaterdagochtend had als kop: Moslimpredikant bepleit geseling Wilders met riem. Daaronder werd Yasin geciteerd dat hij het liefst Wilders 'op traditionele wijze wilde afstraffen' met een geseling
oeps.... vertaalfoutje.....
of paste zulk een geweld in het stereotype die de vertaler had over moslims.
PVV ging direct al kamervragen stellen... zonder zelf te checken wat die man letterlijk zei.
pi_145440480
Ik was vandaag in de Jumbo o.a. twee chocoladeletters gekocht met afbeeldingen van Pietjes erop. Er is duidelijk over nagedacht, de Pietjes zijn getekend, zijn bruin, hebben geen rode of dikke lippen en geen oorbellen. Sinterklaas is niet te zien op deze verpakkingen.

Ook Albert Heijn heeft over deze actie nagedacht. Ze doen duidelijk aan Sinterklaas. Je ziet een kind in een Pieten- en paardenpakje. Ze doen aan Sinterklaas zonder Sinterklaas. Ze hebben geprobeerd het 'over the top' te doen. Alsof ze hebben willen zeggen: 'Ja, het kindje heeft geen schmink op, maar er is dan ook een kind in een paardenpakje bij'. De marketingafdeling is waarschijnlijk goed betaald.

Gezien de ophef op internet en twitter denk ik dat Albert Heijn met deze situatie in haar maag zit. Die pop-up op hun site waarin gezegd wordt dat Zwarte Piet niet in de ban wordt gedaan wijst daar ook op. Het ligt gevoelig en een kleine omzetdaling is al terug te zien in de cijfers.

De consument is conservatiever dan men heeft gedacht. Het zal me eigenlijk niets verbazen als Albert Heijn nu al zwicht voor de kritiek, en er alsnog een reclame komt met Piekema en een grappige of subtiele Sinterklaas met Zwarte Piet. Albert Heijn is gezien de vele hypes, wuppies, welpies, voetbalplaatjes, doorgaans erg sterk in haar marketing. Maar heeft gezien het rumoer op internet de plank misgeslagen.
  zondag 12 oktober 2014 @ 00:07:40 #103
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_145443752
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 22:21 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Doet me denken aan de geseling van Wilders, die een Amerikaanse moslim zou willen , volgens het AD
[..]
oeps.... vertaalfoutje.....
of paste zulk een geweld in het stereotype die de vertaler had over moslims.
PVV ging direct al kamervragen stellen... zonder zelf te checken wat die man letterlijk zei.
Het lijkt me in dit geval een vertaalfout, met throwback en terugwerpen als "valse vrienden". Shepherd deed tijdens dat interview natuurlijk wel meer onhandige uitspraken. Misschien dat dat op een onbewust niveau heeft meegespeeld. ("It’s the same thing. We don’t go around saying: All white people look like this, all white people look like that. We don’t do that. (...) And what is wrong with one Santa Claus - why do you have to have two Santa Clauses?")
pi_145444591
quote:
Shepherd deed tijdens dat interview natuurlijk wel meer onhandige uitspraken.
Wat niet zo verwonderlijk is als je telefonisch wordt overvallen over iets waar je 9 maanden geleden (op 17 januari 2013) één brief over hebt verstuurd. (Antwoord kwam ergens in juni en wat betreft Shepherd was de kous daarmee grotendeels af - tenminste, tot de Telegraaf in oktober alsnog flink wat olie op het vuur strooide en haar mailbox vervolgens vastliep door de -kennelijk duizenden- haatmails en bedreigingen.)

Die twee Santa Clauses heeft ze later nog uitgelegd... op zich kon ze best nog begrijpen dat Nederlanders aan onze eigen "Dutch Sinta Klaas" wilden vasthouden, maar dat het wat raar overkomt dat we zowel de niet-geheel-onomstreden Sint+Piet-combi als de Kerstman met kadootjes wilden laten blijven strooien.

Ik vond het al knap dat ze er evengoed nog iets relevants uit wist te krijgen... ik denk dat de meeste Fok!kers met een mond vol lege handen zouden staan als je ze opbelt met "VERTEL OP, WAT DEED JIJ OP 17 JANUARI? EN SNEL EEN BEETJE WANT JE BENT NU OP DE RADIO!!!1!11~" :P

[ Bericht 0% gewijzigd door DarkSkywise op 12-10-2014 00:50:56 ]
pi_145445004
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 00:07 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Het lijkt me in dit geval een vertaalfout, met throwback en terugwerpen als "valse vrienden".
Dat zal wel...... maar even doordenken en je kunt stellen dat ze niet bedoelde : een terugkeer naar de slavernij zelf. Nog een stap verder en je kunt bedenken dat ze eerder bedoelde iets van de mentaliteit uit die tijd. ( overigens overdreef ze dan nog gigantisch, met de miskleun van 2 santa's bewees ze helemaal dat ze de situatie niet kende)
Waarom maakte die vertaler niet die twee stappen?
Die blokkade kan wel eens komen door een zeker vooringenomenheid tov bepaalde groepen.
Idem met de vertaling "slap on the wrist" . Je kunt op je klompen aanvoelen dat de vertaling niet deugt. Waarom die blokkade om een stap verder te denken en tot zelfcorrectie te komen?
Het is dezelfde blokkade als waarom die PVV'er niet doordacht en verzuimde zelf de bron te checken, de letterlijke woorden van het omstreden citaat willen horen of lezen.
...... het viel zo lekker in het stereotype van een groep die je vijandig benadert .
Je kreeg zo prachtig 'je gelijk' op een dienblaadje.

Terug naar mevrouw Sheperd. Zij en de vertaler reageerden vanuit vooringenomenheid... een oordeel al klaar hebben.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bluesdude op 12-10-2014 01:05:59 ]
pi_145445292
quote:
Het AD luistert wel vaker met een half oor, zoals bij die gehandicapte allochtonen die met een gratis taxi naar een verplichte fietsles moesten, wat bleek te gaan over een integratiecursus die tegen de afspraak met de gemeente op een industrieterrein zonder goede OV-verbinding werd gegeven. Het contract met de cursusgever werd dan ook niet verlengd, maar personen die tot er een nieuwe lokatie was verplicht dáár naar de cursus moesten en niet met eigen vervoer konden, mogen in zulke gevallen altijd taxikosten declareren.

Of die Noorse en Zweedse meisjes die "uit angst voor moslims" hun haar donker hadden geverfd, wat een artikel uit een Noors communistisch partijblad bleek te zijn (wat deed de redaktie van het AD daar eigenlijk?) waar ze boos waren dat een viertal meisjes zich van hun vriendinnen christelijker moesten gedragen (stemmige kleding, donker haar, kruisjes dragen, etc.). "Moslims" en "islam" kwamen in het oorspronkelijke artikel geen enkele keer voor.

En zo weet ik er nog wel een stuk of twintig. :D
pi_145445414
quote:
met de miskleun van 2 santa's bewees ze helemaal dat ze de situatie niet kende
...of al maaaaaanden met totaal andere zaken bezig was... ;)
pi_145445554
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 20:31 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Nee, dat hebben partijen die graag met iets nieuws op de proppen wilden komen, ergens een witte Pieten zagen liggen en er zodoende van gemaakt werd dat AH zwarte Pieten in de ban zou hebben gedaan. Pure sensatiezucht.
pi_145445615
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 20:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

AH kon ZP niet volledig in de ban doen aangezien ze al producten had ingekocht met ZP die ze nog moet verkopen. We zullen dus nooit weten of dat AH ZP volledig wilde verbannen maar we weten wel zeker dat AH in ieder geval ZP gedeeltelijk wilde verbannen waarmee het allesbehalve uitgesloten is dat deze winkel het volledig zou hebben gedaan als ze dat had gekund (dus als ze niet al met een flinke voorraad rotzooi zat opgescheept). Het kan ook dat een gedeeltelijke verbanning goed uitkwam aangezien de winkel op die manier bij de klanten kan aftasten hoe ze hier op reageren.
Er zijn geen zwarte Pieten verbannen. Men heeft alleen ook witte Pieten aan het assortiment toegevoegd.
pi_145445800
Wel typisch om te zien dat ook in dit topic mensen graag een verongelijkte houding aan nemen. Zelfs bij puur commerciële afwegingen en een Ahold die aan de wensen van al haar klanten wil voldoen mensen alsnog in staat zijn om er vanuit te gaan dat Ahold toch wilde zwichten voor de minderheid en nu van koers verandert omdat ze zogenaamd geschrokken zijn van de ophef. "Lekker voor ze, dat ze dit maar flink in de portemonnee mogen voelen."

Man man man, wat een kleinzieligheid.
pi_145445844
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2014 01:32 schreef Xa1pt het volgende:
Wel typisch om te zien dat ook in dit topic mensen graag een verongelijkte houding aan nemen. Zelfs bij puur commerciële afwegingen en een Ahold die aan de wensen van al haar klanten wil voldoen mensen alsnog in staat zijn om er vanuit te gaan dat Ahold toch wilde zwichten voor de minderheid en nu van koers verandert omdat ze zogenaamd geschrokken zijn van de ophef. "Lekker voor ze, dat ze dit maar flink in de portemonnee mogen voelen."
Man man man, wat een kleinzieligheid.
En die houding zie je dus aan beide kanten. Boeiend ;) het is maar waar je je druk om maakt.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_145445971
quote:
99s.gif Op zondag 12 oktober 2014 01:34 schreef bijdehand het volgende:

[..]

En die houding zie je dus aan beide kanten. Boeiend ;) het is maar waar je je druk om maakt.
Ik maak me sowieso niet druk om een al dan niet Zwarte Piet. Ik zou het eigenlijk wel prima vinden als z'n kleur verandert omdat een hoop mensen er niet normaal mee om kunnen gaan en het tot epische proporties is opgeblazen. Dan zijn we over een paar jaar wellicht een keer klaar met dit gezeik.
pi_145446006
quote:
14s.gif Op zondag 12 oktober 2014 01:40 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik maak me sowieso niet druk om een al dan niet Zwarte Piet. Ik zou het eigenlijk wel prima vinden als z'n kleur verandert omdat een hoop mensen er niet normaal mee om kunnen gaan en het tot epische proporties is opgeblazen. Dan zijn we over een paar jaar wellicht een keer klaar met dit gezeik.
Nah dan verzinnen ze wel iets anders.
'Hoezo WITTE kerst?!?!' :( :(

;)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_145446044
quote:
14s.gif Op zondag 12 oktober 2014 01:40 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Jij bent het altijd wel met de minderheid eens zolang het ten koste gaat van Nederlandse cultuur.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_145446067
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2014 01:44 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Jij bent het altijd wel met de minderheid eens zolang het ten koste gaat van Nederlandse cultuur.
Precies. Weg met ons!
pi_145446133
quote:
10s.gif Op zondag 12 oktober 2014 01:45 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Precies. Weg met ons!
AIVD is onderweg.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_145446137
quote:
Het zal me eigenlijk niets verbazen als Albert Heijn nu al zwicht voor de kritiek, en er alsnog een reclame komt met Piekema en een grappige of subtiele Sinterklaas met Zwarte Piet.
Wat me tamelijk onuitlegbaar lijkt aan de internationale aandeelhouders. :P

Een mogelijke kleine tijdelijke winstdaling door het iets rustiger aan te doen met de aldaar als "clowns with blackface" bekend staande Sinthulpjes is nog tot dáár aan toe. Maar dan vervolgens Zwarte Piet alsnog frontaal naar voren schuiven... nee, dat zullen ze niet zo'n strak plan vinden. ;)
pi_145446184
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2014 01:48 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

AIVD is onderweg.
Mooi, koffie.. eh, thee staat klaar.
pi_145446207
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 21:59 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wat nou krampachtig ?Projecteren je hier niet je eigen gefixeerdheid op ZP ?
Claudia Schiffer niet in de reclame zetten, Martine Bijl niet, een andere acteur in de spotjes zetten, ZP niet meer in de reclame gebruiken
Dat zijn normale beslissingen.
Ik doe dat al jaren niet en ik ga al jaren gewoon naar AH, gisteren nog.
AH moet niet toegeven aan die ZP-fundamentalisten
Albert Heijn besteedde in het verleden altijd normaal aandacht aan Sinterklaas en Zwarte Piet. Onder druk van een klein groepje hardnekkige klagers, zwicht AH nu voor een "maatschappelijke discussie" die tot belachelijke proporties is opgeklopt. AH heeft er bewust voor gekozen om Zwarte Piet in de communicatie te vermijden.

quote:
'Omdat heel Nederland klant kan zijn van Albert Heijn, hebben we besloten rekening te houden met zoveel mogelijk sentimenten. We hebben er lang en goed over nagedacht en zijn tot de conclusie gekomen dat Albert Heijn niet doof moet zijn voor het maatschappelijk debat rond Zwarte Piet dat de laatste tijd duidelijk is verhard. Je moet iets met zo'n discussie', zegt Ahold-woordvoerder Lukas Burgering over het besluit.
quote:
De traditionele Zwarte Piet speelt zodoende geen rol in de instore communicatie, maar ook niet in tv-commercials. 'De tv-campagne wordt heel feestelijk, maar ook daar halen we beelden weg die mogelijk aanstootgevend zijn.'
Bron: http://www.distrifood.nl/(...)inkelbeeld-1616325W/

In plaats daarvan is AH op de proppen gekomen met "hulppietjes en hulppaardjes", zoals het eerder getoonde plaatje al duidelijk maakt.

Wat jij een "normale beslissing" noemt, wordt door een grote groep Nederlanders heel anders beoordeeld; of jij het nu leuk vindt of niet. Die grote groep Nederlanders zien dat AH krampachtig en laf zwicht voor een "maatschappelijke discussie" die door een kleine groep klagers tot dit niveau is opgestuwd.

Dat jij dergelijk analytisch vermogen niet bezit en dat je op dit punt qua functioneren kennelijk tekortschiet, moet je niet op andere mensen gaan afwentelen. De maatschappelijke irritatie over de opstelling van AH spreekt toch echt boekdelen. De paniekreactie van AH trouwens ook.
pi_145446252
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2014 01:21 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee, dat hebben partijen die graag met iets nieuws op de proppen wilden komen, ergens een witte Pieten zagen liggen en er zodoende van gemaakt werd dat AH zwarte Pieten in de ban zou hebben gedaan. Pure sensatiezucht.
Zie post hierboven. Er is inderdaad sprake van bewuste keuzes die AH heeft gemaakt. Maar zoals uit je posts wel blijkt, laat jij je wel weer een rad voor ogen draaien. Gezien je reputatie op dit forum kan ik niet zeggen dat dat me verbaast.
pi_145447119
quote:
een kleine groep klagers
Weet je wat ik nou zou raar vind?

Als 10-15% van de kiezers op de PVV stemt, is dat (althans, volgens henzelf) een Enorm Grote Groep Hardwerkende Nederlanders Waarmee Terdege Rekening Dient Te Worden Gehouden!

Als een Facebookpietitie 2 miljoen likes krijgt (na aftrek van alle sokpoppen, like-bots, gekochte likes en georganiseerde akties buiten het taalgebied blijven er ongeveer 1 miljoen echte Facebookers over, maar ik zal je matsen) dan is die 12% een bewijs dat Zwarte Piet voor altijd en eeuwig (altijd en eeuwig, altijd en eeuwig, altijd en eeuwig) moet blijven zoals hij is, zelfs al hebben tientallen D66-rechters en honderd miljoen miljard corrupte VN-medewerkers daar verregaande problemen mee.

Maar als 13% vindt dat Zwarte Piet niet meer van deze tijd is, is dat opeens een extreem kleine minderheid, een onbeduidend handjevol klagers, een paar zeurpieten.

Ja, wat is het nou? Is het veel, weinig, of hangt het dan toch af van wat iemand op dat moment het beste uitkomt? :P
pi_145447251
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 03:09 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Als 10-15% van de kiezers op de PVV stemt, is dat (althans, volgens henzelf) een Enorm Grote Groep Hardwerkende Nederlanders Waarmee Terdege Rekening Dient Te Worden Gehouden!
Als een Facebookpietitie 2 miljoen likes krijgt (na aftrek van alle sokpoppen, like-bots, gekochte likes en georganiseerde akties buiten het taalgebied blijven er ongeveer 1 miljoen echte Facebookers over, maar ik zal je matsen) dan is die 12% een bewijs dat Zwarte Piet voor altijd en eeuwig (altijd en eeuwig, altijd en eeuwig, altijd en eeuwig) moet blijven zoals hij is, zelfs al hebben tientallen D66-rechters en honderd miljoen miljard corrupte VN-medewerkers daar verregaande problemen mee.
Maar als 13% vindt dat Zwarte Piet niet meer van deze tijd is, is dat opeens een extreem kleine minderheid, een onbeduidend handjevol klagers, een paar zeurpieten.
Ja, wat is het nou? Is het veel, weinig, of hangt het dan toch af van wat iemand op dat moment het beste uitkomt? :P
Je zit te goochelen met cijfers op een manier die nergens op slaat. Een initiatief als Pietitie heeft op Facebook ruim 2 miljoen likes. Een initiatief als "Zwarte Piet is racisme" ruim 14.000. Kortom: 2.000.000 versus 14.000. Dat is hoe de verhoudingen op Facebook liggen.

Er is ook een verschil tussen een kleine groep actieve klagers en de groep mensen die vinden dat deze klagers gelijk hebben, maar daar verder concreet niks mee doen. De groep actieve klagers bestaat uit hooguit enkele duizenden mensen; en dat aantal is nog hoog aangehouden, het zouden er maar zo eens minder dan 1.000 kunnen zijn.

Uit landelijk gehouden enquêtes blijkt een massale steun voor Zwarte Piet in z'n huidige vorm. Er is geen enkel draagvlak voor verandering; slechts een paar procent van de Nederlanders (niet te verwarren met actieve klagers) vindt dat wél een goed idee.

Waarom zijn deze feiten zo moeilijk te accepteren voor het anti-Zwarte-Piet-kamp? En waarom wordt steeds de PVV erbij gehaald? De PVV heeft slechts 15 kamerzetels, dus grofweg 10 procent van de stemmen. Het percentage Nederlanders dat Zwarte Piet zo wil laten, is - afhankelijk van welke enquête je kiest - zo tussen de 87 en 96 procent.

Laten we het laagste cijfer (87) aanhouden en laten we voor het gemak aannemen dat alle PVV-stemmers ook tot die groep behoren. Dan blijven er dus nog 77 procent van de Nederlanders over die geen PVV stemmen, maar wél willen dat Zwarte Piet ongewijzigd blijft.

Dus steeds de PVV erbij betrekken mag nu wel een keer afgelopen zijn. Ook zonder PVV is het klip en klaar wat Nederland vindt.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-10-2014 03:37:24 ]
  zondag 12 oktober 2014 @ 08:52:08 #123
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_145448217
http://dehoningpot.blogsp(...)lijk-hebben.html?m=1

Mooi dat in deze blog ook een zeer goed jeugdboek wordt gehaald dat al een paar keer is herschreven.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_145450263
quote:
13s.gif Op zondag 12 oktober 2014 01:52 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Albert Heijn besteedde in het verleden altijd normaal aandacht aan Sinterklaas en Zwarte Piet. Onder druk van een klein groepje hardnekkige klagers, zwicht AH nu voor een "maatschappelijke discussie" die tot belachelijke proporties is opgeklopt. AH heeft er bewust voor gekozen om Zwarte Piet in de communicatie te vermijden.

[..]

[..]

Bron: http://www.distrifood.nl/(...)inkelbeeld-1616325W/

In plaats daarvan is AH op de proppen gekomen met "hulppietjes en hulppaardjes", zoals het eerder getoonde plaatje al duidelijk maakt.

Wat jij een "normale beslissing" noemt, wordt door een grote groep Nederlanders heel anders beoordeeld; of jij het nu leuk vindt of niet. Die grote groep Nederlanders zien dat AH krampachtig en laf zwicht voor een "maatschappelijke discussie" die door een kleine groep klagers tot dit niveau is opgestuwd.

Dat jij dergelijk analytisch vermogen niet bezit en dat je op dit punt qua functioneren kennelijk tekortschiet, moet je niet op andere mensen gaan afwentelen. De maatschappelijke irritatie over de opstelling van AH spreekt toch echt boekdelen. De paniekreactie van AH trouwens ook.
Iedereen die afwijkt van de heilige ideeën over Sinterklaas en Zwarte Piet is een ongelovige en moet KAPOT! JIHAD!

:')
  zondag 12 oktober 2014 @ 11:30:49 #125
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_145450444
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 00:40 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Wat niet zo verwonderlijk is als je telefonisch wordt overvallen over iets waar je 9 maanden geleden (op 17 januari 2013) één brief over hebt verstuurd. (Antwoord kwam ergens in juni en wat betreft Shepherd was de kous daarmee grotendeels af - tenminste, tot de Telegraaf in oktober alsnog flink wat olie op het vuur strooide en haar mailbox vervolgens vastliep door de -kennelijk duizenden- haatmails en bedreigingen.)
Die twee Santa Clauses heeft ze later nog uitgelegd... op zich kon ze best nog begrijpen dat Nederlanders aan onze eigen "Dutch Sinta Klaas" wilden vasthouden, maar dat het wat raar overkomt dat we zowel de niet-geheel-onomstreden Sint+Piet-combi als de Kerstman met kadootjes wilden laten blijven strooien.
Ik vond het al knap dat ze er evengoed nog iets relevants uit wist te krijgen... ik denk dat de meeste Fok!kers met een mond vol lege handen zouden staan als je ze opbelt met "VERTEL OP, WAT DEED JIJ OP 17 JANUARI? EN SNEL EEN BEETJE WANT JE BENT NU OP DE RADIO!!!1!11~" :P
Corrigeer me maar als het niet klopt, maar volgens mij begon de ophef op 19 oktober toen de NRC over de briefwisseling van januari/juli 2013 berichtte met de kop: “Nu bemoeien ook de VN zich met Zwarte Piet”. De formulering “terugkeer naar de slavernij” is niet afkomstig van de Telegraaf maar van EenVandaag (kop van 22 oktober: “Zwarte Piet terugkeer naar slavernij en moet stoppen”; toelichting door Willem Jan Bloem: “Dat is de exacte samenvatting van wat ze zei.” (http://www.volkskrant.nl/dossier-archief/lopend-vuur~a3533435/)).

Voor Shepherd was de kous nog lang niet af, want de commissie zou de kwestie rond Zwarte Piet eind november weer opnemen. In het NRC-artikel op de website van 19 oktober is al sprake van telefonisch contact; als dat inderdaad expliciet over deze kwestie ging, kan ze niet compleet zijn overvallen door het interview met EenVandaag dat kort daarna volgde. Dan nog had ze zich tijdens dat interview natuurlijk wat meer op de vlakte kunnen houden en iets kunnen zeggen als “Ik weet er het fijne nog niet van, maar we gaan de kwestie onderzoeken. Wacht u de resultaten maar af”. In plaats daarvan koos ze ervoor haar gebrek aan feitenkennis en (kennelijke) emotionele distantie ten opzichte van deze kwestie te etaleren. Dat was helemaal niet nodig, en ik vind dus niet dat ze het "nog knap heeft gedaan", integendeel.
  zondag 12 oktober 2014 @ 12:02:53 #126
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_145451114
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 00:58 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat zal wel...... maar even doordenken en je kunt stellen dat ze niet bedoelde : een terugkeer naar de slavernij zelf. Nog een stap verder en je kunt bedenken dat ze eerder bedoelde iets van de mentaliteit uit die tijd. ( overigens overdreef ze dan nog gigantisch, met de miskleun van 2 santa's bewees ze helemaal dat ze de situatie niet kende)
Waarom maakte die vertaler niet die twee stappen?
Die blokkade kan wel eens komen door een zeker vooringenomenheid tov bepaalde groepen.
Idem met de vertaling "slap on the wrist" . Je kunt op je klompen aanvoelen dat de vertaling niet deugt. Waarom die blokkade om een stap verder te denken en tot zelfcorrectie te komen?
Het is dezelfde blokkade als waarom die PVV'er niet doordacht en verzuimde zelf de bron te checken, de letterlijke woorden van het omstreden citaat willen horen of lezen.
...... het viel zo lekker in het stereotype van een groep die je vijandig benadert .
Je kreeg zo prachtig 'je gelijk' op een dienblaadje.
Terug naar mevrouw Sheperd. Zij en de vertaler reageerden vanuit vooringenomenheid... een oordeel al klaar hebben.
Klopt, ik ben zelf soms ook te snel met mijn conclusies.
pi_145451264
quote:
Zwarte Piet. Het koningshuis. Vuurwerk afsteken. Nederland verdedigt zijn tradities met hand en tand. Zo blijft het land stilstaan, meent Max Westerman.
Eigenlijk was ik van plan om te pleiten voor afschaffing van de vuurwerktraditie. Maar ik heb me bedacht. Traditie! Met dat ene woord zullen al mijn argumenten worden afgeschoten. Als ik al niet persoonlijk gevaar loop. Want tornen aan Nederlandse tradities is een hachelijke onderneming. Dat is het afgelopen jaar goed duidelijk geworden.

Dus misschien wil iemand anders zijn nek uitsteken. Laat Anouk maar twitteren dat we voor lul staan – dat we een van de laatste landen zijn die het afsteken van vuurwerk niet overlaten aan professionals. Dat er vorig jaar bij de nieuwjaarsviering zo’n achthonderd gewonden vielen. Dat eenentwintig mensen nooit meer vuurwerk zullen zien – ze zijn nu blind.

Anouk is sinds haar kritiek op Zwarte Piet gewend aan doodsbedreigingen. Zij weet intussen dat wie pleit voor aanpassing van een traditie – hoe gering de voorgestelde verandering ook is – vraagt om een uitbarsting van massahysterie. Nederlanders blijken dan plotseling in staat tot het formuleren van racistische verwensingen zoals ik ze in Amerika lang niet meer hoorde. Ze laten ook je partnerkeuze en gezinsleven niet buiten schot.

Ook Quinsy Gario kan het vuurwerkprotest aanvoeren. Hij weet hoe het is om door agenten tegen de grond te worden geworsteld omdat je een T-shirt met een kritische leus erop draagt. Wat je moet antwoorden als andere geboren Nederlanders schreeuwen: „Zeurpiet, tief op naar je eigen land!” Hoe je rustig blijft als Henk Westbroek op tv als een gek tegen je tekeergaat, en als twee miljoen Nederlanders zich kennelijk zo bedreigd voelen door jouw minderheidsstandpunt dat ze een ‘pietitie’ tekenen voor behoud van ‘Nederlands mooiste traditie’. Quinsy weet waarschijnlijk ook hoe je moet reageren als protesterende pietitionisten je fysiek bedreigen – die argeloze, gekleurde vrouw op het Malieveld was daar nog niet op voorbereid.

En anders kan Joanna, de studente uit Utrecht, leiding geven aan het vuurwerkverzet. Zij weet wat er gebeurt als je een bordje ophoudt waarop staat dat het 2013 is en tijd om een eind te maken aan een achterhaald instituut. Tot twee keer toe werd ze weggevoerd door de politie toen ze vreedzaam protesteerde, tegen de monarchie en voor een volwaardige democratie. De laatste keer bij de troonswisseling. Een van de twee stille dissidenten te midden van een juichende menigte. Wie zich elders zo tegen de klippen op sterk maakt voor verandering zien wij als helden. Maar hier betrof het querulanten, diezelfde avond verguisd en belachelijk gemaakt op tv.

Tradities zijn een gek ding. Bestempel een gebruik, gewoonte of instituut als zodanig en plotseling lijkt het immuun voor iedere tegenwerping. „Het is nu eenmaal traditie!” Een eenvoudig excuus om alles bij het oude te laten, ook al is het uit de tijd, onjuist, onrechtvaardig of krenkend. Kritiek op een traditie hoef je niet feitelijk te weerleggen: je doet het gewoon af als „gezeur” – iets waar je „moe” van wordt. Tradities zijn automatisch „leuk” en wie ertegen is, wil „een feestje bederven”.

Erger nog, misschien wel een „kinderfeestje”. Wie iets inbrengt tegen een traditie vraag je gewoon waarom hij zich niet druk maakt om „belangrijkere zaken” (de zin van het leven?). Mark Twain constateerde in De Avonturen van Tom Sawyer: ‘Hoe minder er is om een traditie te rechtvaardigen, des te moeilijker het is om haar kwijt te raken.’

STAMPVOETEN OP EEN TOETSENBORD
Een strijd tegen een traditie is geen gevecht met de ratio. Je mag alle argumenten – en de rest van de wereld – achter je hebben, meestal leg je het af tegen een biologisch fenomeen genaamd ‘inprenting’; gedrag dat in de kindertijd wordt aangeleerd gaat zo diep dat het nauwelijks meer te veranderen is. Babygansjes die in 1935 uit hun ei kropen en als eerste levende wezen onderzoeker Konrad Lorenz tegenkwamen, bleven hem altijd slaafs volgen, ook nadat ze hun echte moeder hadden ontmoet.

Dus wie tussen zijn eerste en tiende levensjaar is grootgebracht met Zwarte Piet en een koning(in) – en alle bevestigende franje eromheen, zoals liedjes, koningsspelen, postzegels, muntafbeeldingen, tv-beelden, etc. – ziet die twee als absolute waarheden. Probeer ze hun vaderlandse iconen op latere leeftijd af te pakken en ze reageren als kinderen die hun speelgoed moeten afstaan. Intelligente volwassenen slaan weer kindertaal uit – ze gaan stampvoetend over hun toetsenbord heen en vullen Facebook en Twitter met scheldwoorden, en taalfouten.

Inprenting werkt niet overal even sterk. In een jonger en dynamischer land als Amerika gaat men soepeler om met verandering. De Amerikanen discussieerden de afgelopen weken over de huidskleur van de Kerstman. Een columniste vroeg zich af waarom Santa Claus in de media altijd blank is – of hij niet eens mag worden aangepast aan een samenleving die steeds multicultureler wordt. Eigenlijk sputterde alleen het rechtse FOX tegen. Met dezelfde stelligheid waarmee premier Rutte verklaarde dat Zwarte Piet ‘nu eenmaal zwart’ is, liet een hoogblonde presentatrice weten: „Santa just is white!” Bij ons zou ze algehele bijval hebben gekregen voor haar ongenuanceerde uitlating. Maar in Amerika werd zij het mikpunt van grappen en commentaren in de media.

Nederlandse tradities slijten zo traag als poolijs. Nederland was een van de laatste landen die een eind maakte aan heksenverbrandingen, aan de slavernij, aan elektrotherapie voor homoseksuelen en aan kwelspelen als katknuppelen – zaken die in hun tijd werden gezien als diepgewortelde tradities. Ook het uit elkaar trekken van levende palingen die aan een touw boven de grachten bungelden werd lang gezien als onschuldig volksvermaak. Toen het palingtrekken in 1886 werd verboden, kwamen de Amsterdammers in opstand. Bij het beroemde Palingoproer vielen 25 doden.

Probeer dat heetgebakerde Hollandse volk zijn vuurwerk dus maar eens af te pakken. Mij niet gezien. Laat ik me beperken tot een pleidooi tegen die overdreven eerbied voor tradities. Het is goed om tradities in twijfel te trekken in plaats van ze slaafs te volgen. Het laat zien dat een maatschappij niet stilstaat, maar zich ontwikkelt. Filosoof Jiddu Krishnamurti zei het zo: „Traditie wordt onze zekerheid, en een geest die zeker is verkeert in verval.”

Dus luister eens naar mensen die je nu geneigd bent af te doen als zeurpieten, idioten of fanaten. Soms hebben ze namelijk gelijk – en krijgt de schreeuwende meerderheid uiteindelijk ongelijk. Zo kan ik me echt niet voorstellen dat wij de monarchie nooit zullen afschaffen, dat Piet altijd zwart blijft – en dat we ons vuurwerk nooit zullen laten afsteken door professionals. Of is het beter als ik met mijn mening maar weer optief naar Amerika?
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)u-eenmaal-tradities/

Prachtig en juist artikel.
pi_145451279
quote:
[..]
Ik zie jou post na post na post meningen en anekdotes als feit brengen. Doe nu eens wat bronnetjes? Als we eens beginnen met dat die twee miljoen likes slechts voor de helft echt zijn. Je hebt een staatje paraat, neem ik aan? Neem de tijd. Ik ga eerst even buitenspelen.
pi_145451287
quote:
[..]

Als een Facebookpietitie 2 miljoen likes krijgt (na aftrek van alle sokpoppen, like-bots, gekochte likes en georganiseerde akties buiten het taalgebied blijven er ongeveer 1 miljoen echte Facebookers over, maar ik zal je matsen)
Bewijs? Of is dit weer van die standaard uit je dikke duim gezogen lulkoek?

Van de Nederlanders op mijn vriendenlijst op facebook heeft ongeveer 1/3 de Pietitie geliked. Dat komt aardig overeen met de 2 miljoen likes van 6 miljoen actieve Nederlanders op facebook. En dan is mijn vriendengroep ook nog eens jong en hoogopgeleid. Dus niet de door de media over het algemeen als domme 50+ tokkies weggezette pietliefhebbers.
pi_145451514
quote:
14s.gif Op zondag 12 oktober 2014 12:10 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Niet gelezen maar Max Westerman heeft in mijn ervaring vaak gelijk.
pi_145451546
quote:
[..]
_O_
  zondag 12 oktober 2014 @ 12:43:42 #132
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_145452070
quote:
Nederlandse tradities slijten zo traag als poolijs. Nederland was een van de laatste landen die een eind maakte aan heksenverbrandingen
Nee, juist een van de eersten (rond 1610).
quote:
aan de slavernij,
Nederland was wel traag in vergelijking met de andere Noordwest-Europese koloniale machten, maar was bij lange na niet een van de laatste landen die slavernij afschaften.
quote:
aan elektrotherapie voor homoseksuelen.
Ach ja, de teloorgang van de diepgewortelde traditie van elektrotherapie voor homoseksuelen - tegenwoordig alleen nog te zien op Urk en in Staphorst.
pi_145452100
quote:
[..]
Waarom moeten de mensen die ergens last van hebben altijd tegemoet gekomen worden ten kostte van de mensen die iets leuk vinden?
Mensen die last hebben van vuurwerk kunnen toch ook 1 dagje per jaar even binnen blijven? Gewonden? Ja en dus? Alcohol heeft vele malen meer slachtoffers en overlast tot gevolg. Ook maar verbieden?
Mensen die last hebben van Zwarte Piet, zonder goede argumenten in tegenstelling tot wat Westerman beweerd, kunnen toch ook de andere kant op kijken?
Ik vind zelf het koningshuis duur en totaal achterhaald, maar ik ga niet lopen roepen om een verbod omdat ik zie dat er ook heel veel mensen zien die er plezier aan beleven en/of waarde aan hechten.
pi_145452682
quote:
[..]
Oneens. Want wat schrijft Max Westerman:
quote:
Nederlandse tradities slijten zo traag als poolijs. Nederland was een van de laatste landen die een eind maakte aan heksenverbrandingen, aan de slavernij, aan elektrotherapie voor homoseksuelen en aan kwelspelen als katknuppelenzaken die in hun tijd werden gezien als diepgewortelde tradities.
Als je deze mens- en dier onterende 'tradities' wil vergelijken met tradities als koningshuis, vuurwerk afsteken en Zwarte Piet dan ben je niet meer geloofwaardig.

De veramerikaaniseerde Max Westerman slaat dan ook de plank volledig mis.
pi_145452778
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 13:08 schreef Montagui het volgende:

[..]

[..]

Als je deze mens- en dier onterende 'tradities' wil vergelijken met tradities als koningshuis, vuurwerk afsteken en Zwarte Piet dan ben je niet meer geloofwaardig.

Ze werden destijds gezien als diepgewortelde tradities. Ze worden niet aan de hand van inhoudelijke aspecten vergeleken met Sinterklaas.
pi_145452916
quote:
7s.gif Op zondag 12 oktober 2014 13:11 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ze werden destijds gezien als diepgewortelde tradities. Ze worden niet aan de hand van inhoudelijke aspecten vergeleken met Sinterklaas.
Praat het maar weer goed. Natuurlijk gaat het ook om de inhoud. De ene traditie is de andere niet.

De categorie tradities waar Max het over heeft kun je meer vergelijken met het stierenvechten
De tradities koningshuis, vuurwerk en Zwarte Piet met La Tomatina

Er ziet een wereld van verschil qua inhoud tussen beide categorieën tradities.
  zondag 12 oktober 2014 @ 13:21:28 #137
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_145452993
Misschien hechten Nederlanders niet zozeer sterker aan tradities dan andere volkeren, maar zijn ze een beetje eigenwijzer en hebben ze wat meer de neiging om bij externe kritiek de hakken in het zand te zetten. Westerman had misschien beter een vergelijking kunnen maken met het beleid rond de onafhankelijkheid van Nederlands-Indië.
pi_145453027
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 13:17 schreef Montagui het volgende:
[..]
Praat het maar weer goed.
Jank niet zo.

quote:
Natuurlijk gaat het ook om de inhoud. De ene traditie is de andere niet.
De categorie tradities waar Max het over heeft kun je meer vergelijken met het stierenvechten
De tradities koningshuis, vuurwerk en Zwarte Piet met La Tomatina
Er ziet een wereld van verschil qua inhoud tussen beide categorieën tradities.
Jij vergelijkt nu de tradities met elkaar, dat wordt in het artikel - i.t.t. wat je suggereerde - niet gedaan. Er wordt alleen aangegeven dat "dat is nu eenmaal onze traditie en daar blijf je met je poten vanaf" geen argument is.
  zondag 12 oktober 2014 @ 13:26:00 #139
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_145453084
quote:
7s.gif Op zondag 12 oktober 2014 13:11 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Artsen pasten toch geen elektrotherapie toe omdat dat nou eenmaal een "diepgewortelde traditie" was? Dat is toch een bizarre uitspraak?
pi_145453123
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 13:26 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Artsen pasten toch geen elektrotherapie toe omdat dat nou eenmaal een "diepgewortelde traditie" was? Dat is toch een bizarre uitspraak?
Het lijkt me in ieder geval moeilijk als zinnige behandeling aan te merken.
pi_145453418
quote:
7s.gif Op zondag 12 oktober 2014 13:27 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het lijkt me in ieder geval moeilijk als zinnige behandeling aan te merken.
Dan is je historische medische kennis niet op orde. Elektrotherapie is decennialang als zijnde zinnig aangemerkt. Of denk je dat artsen dat toepasten omdat ze het wel lollig vonden ofzo?
pi_145453453
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 13:40 schreef UltraR het volgende:
[..]
Dan is je historische medische kennis niet op orde. Elektrotherapie is decennialang als zijnde zinnig aangemerkt.
Volgens mij mis je het punt. Homoseksualiteit is niet te genezen, ook niet met elektrotherapie. Dus het is niet zinnig en dat was het ook niet.
pi_145453463
quote:
14s.gif Op zondag 12 oktober 2014 13:42 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Volgens mij mis je het punt. Homoseksualiteit is niet te genezen, ook niet met elektrotherapie. Dus het is niet zinnig en dat was het ook niet.
En ze dachten destijds van wel en daarom pasten ze het toe. Wat snap je daar niet aan?
pi_145453602
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 13:42 schreef UltraR het volgende:
[..]
En ze dachten destijds van wel en daarom pasten ze het toe.
Ja, en? Ik weet niet of het direct als traditie is aan te merken, maar het is in ieder geval niet een behandeling die zinnig was en hield stand omdat men er een bepaald geloof in had.
pi_145453659
quote:
7s.gif Op zondag 12 oktober 2014 13:23 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Jank niet zo.
[..]
Jij vergelijkt nu de tradities met elkaar, dat wordt in het artikel - i.t.t. wat je suggereerde - niet gedaan. Er wordt alleen aangegeven dat "dat is nu eenmaal onze traditie en daar blijf je met je poten vanaf" geen argument is.
Er zal dus een voortschrijdend inzicht en een groot draagvlak voor nodig moeten zijn om een traditie aan te passen zoals in de voorbeelden van Max Westerman. Beide voorwaarden zijn er voor Zwarte Piet niet met een draagvlak van zo'n 90% vóór het behoud van Zwarte Piet in de huidige vorm. En voortschrijdend inzicht richting de ont- of verschminking van Zwarte Piet is in deze nog steeds een loos isusue omdat er nog geen bewezen argumenten geleverd zijn om ook maar aan voortschrijdend inzicht m.b.t. tot ont- of verschminking te denken.
pi_145453737
quote:

[..]

[..]

De vergelijking met de zwarte kerstman in de VS is anders vrij scherp.
pi_145453892
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2014 13:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De vergelijking met de zwarte kerstman in de VS is anders vrij scherp.
Maar daar gaat men in Amerika de fout in.

Ooit zijn de Kerstman, Sinterklaas, Zwarte Piet en andere traditiefiguren ontstaan. Net zoals ooit iemand de Smurfen en Oempa Loempas heeft bedacht. De Kerstman en Sinterklaas zijn ontstaan als witte figuren, Zwarte Piet als Zwart, Smurfen als blauw en Oempa Loempas als oranje.

Waarom wil men dan per sé een issue maken van de kleur van die figuren?

Alle kleuren lijken ok, maar oh wee als men een figuur opvoert die zwart is. Dan zijn meteen de poppen aan het dansen.
pi_145454004
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 13:56 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ooit zijn de Kerstman, Sinterklaas, Zwarte Piet en andere traditiefiguren ontstaan. Net zoals ooit iemand de Smurfen en Oempa Loempas heeft bedacht. De Kerstman en Sinterklaas zijn ontstaan als witte figuren, Zwarte Piet als Zwart, Smurfen als blauw en Oempa Loempas als oranje.

Waarom wil men dan per sé een issue maken van de kleur van die figuren?
Omdat de maatschappij is veranderd sinds het ontstaan van de traditie.
  zondag 12 oktober 2014 @ 14:24:50 #149
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_145454708
quote:
[..]
(Wat trouwens al heel goed kan gebeuren als v/d Laan het hoger beroep verliest en/of de klagers internationaal gaan, waar de kans op een label "racistisch stereotype" ongeveer honderd miljoen miljard keer zo groot is.)
Ik heb niet voldoende zicht op de internationale opinie om er met stelligheid iets over te kunnen zeggen, maar op Duits- en Franstalige sites waar deze kwestie werd besproken leken de meningen over het fenomeen Zwarte Piet over het algemeen redelijk verdeeld. In de Angelsaksische wereld, en dan vooral de Verenigde Staten, ligt dat inderdaad anders. Daar is de afkeuring veel groter.
Maar goed, een eventuele veroordeling zal natuurlijk niet direct gebaseerd zijn op de internationale publieke opinie.

[ Bericht 5% gewijzigd door Iblardi op 12-10-2014 14:39:17 ]
pi_145455464
quote:
10s.gif Op zondag 12 oktober 2014 11:20 schreef nikk het volgende:
[..]
Iedereen die afwijkt van de heilige ideeën over Sinterklaas en Zwarte Piet is een ongelovige en moet KAPOT! JIHAD!
Eventuele verandering moet van onderop komen en moet gebaseerd zijn op draagvlak in de samenleving. Hier is sprake van precies het tegenovergestelde. Verandering wordt van hogerhand opgedrongen en er is nagenoeg geen draagvlak voor.
pi_145455565
quote:
[..]
Achterhaald onzinverhaal dat bijna een jaar oud is. Het is vooral belachelijk hoe verschillende zaken op één hoop worden geveegd. Vuurwerk is een compleet andere discussie dan Sinterklaas. Voor het aan banden leggen van consumentenvuurwerk bestaan meer dan voldoende goede, inhoudelijke argumenten.

Max Westerman doet op de verkeerde manier aan hokjesdenken. Hij duwt mensen ongewild in een hokje. Wie voor handhaving van Zwarte Piet is, is vast ook voor handhaving van de vuurwerk-"traditie". Grote onzin.
pi_145455703
quote:
Inderdaad. Hij bekijkt de materie ook met een sterk veramerikaniseerde bril. Daar snappen ze niks van onze "Black Pete".... Maar... guess what: dat hoeft ook helemaal niet. Amerikaanse volwassenen zijn namelijk geen doelgroep in dit verhaal.

En het stuk is in zekere zin nog hypocriet ook. Misschien kan Westerman z'n licht eens laten schijnen over de gevolgen van een kleine dram-minderheid die net zolang door zanikt totdat iets verboden wordt.
Als een kleine groep mensen klaagt over het Suikerfeest, over Carnaval, over Gay Pride, over het dorpsfeest om de hoek, kiest Westerman dan ook de kant van de klagers? Gaat -ie dan ook alle onderwerpen op één hoop vegen?
pi_145455792
quote:
14s.gif Op zondag 12 oktober 2014 13:42 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Op basis van voortschrijdend inzicht, steekhoudende argumenten en het respecteren van mensenrechten zijn dergelijke praktijken al lang geleden afgeschaft. In de Zwarte Piet-discussie ligt de zaak heel anders: er is geen voortschrijdend inzicht; Zwarte Piet is nooit racistisch geweest en is dat nog steeds niet. De dramkonten die aanpassing of een verbod willen, hebben ook geen steekhoudende argumenten en evenmin zijn er mensenrechten in het geding. Niemand moet verplicht de Sint-intocht bijwonen. Net zoals niemand verplicht moet meedoen aan het dorpsfeest, verplicht naar de Gay Pride moet kijken of verplicht aan Carnaval moet meedoen.
pi_145455910
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 14:56 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Op basis van voortschrijdend inzicht, steekhoudende argumenten en het respecteren van mensenrechten zijn dergelijke praktijken al lang geleden afgeschaft. In de Zwarte Piet-discussie ligt de zaak heel anders: er is geen voortschrijdend inzicht; Zwarte Piet is nooit racistisch geweest en is dat nog steeds niet. De dramkonten die aanpassing of een verbod willen, hebben ook geen steekhoudende argumenten en evenmin zijn er mensenrechten in het geding. Niemand moet verplicht de Sint-intocht bijwonen. Net zoals niemand verplicht moet meedoen aan het dorpsfeest, verplicht naar de Gay Pride moet kijken of verplicht aan Carnaval moet meedoen.
En niemand wordt verplicht om Piet zwart te houden, gemeenten en winkels kunnen daartoe prima in overleg een besluit in nemen.
pi_145456006
quote:
7s.gif Op zondag 12 oktober 2014 15:00 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
En niemand wordt verplicht om Piet zwart te houden, gemeenten en winkels kunnen daartoe prima in overleg een besluit in nemen.
Precies ja. Zoals ze in Amsterdam vorig jaar ook hebben gedaan. En vervolgens stapt een groepje beroepsklagers naar de rechter en weten ze - met succes - hun vooropgezette doel te bereiken, namelijk dat de "discussie" heel het jaar levend wordt gehouden.
pi_145456018
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 15:03 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Precies ja. Zoals ze in Amsterdam vorig jaar ook hebben gedaan. En vervolgens stapt een groepje beroepsklagers naar de rechter en weten ze - met succes - hun vooropgezette doel te bereiken, namelijk dat de "discussie" heel het jaar levend wordt gehouden.
Dat is te danken aan o.a. de Telegraaf.
pi_145456044
quote:
Dus luister eens naar mensen die je nu geneigd bent af te doen als zeurpieten, idioten of fanaten. Soms hebben ze namelijk gelijk – en krijgt de schreeuwende meerderheid uiteindelijk ongelijk.
_O_

De schreeuwende meerderheid weet diep van binnen dat ze een achterhoede gevecht aan het leveren is en ik snap heel goed dat dat frustraties oplevert. Gewoon uit laten razen, zodat ze het niet opkroppen....dat is namelijk erg ongezond.
pi_145456254
quote:
7s.gif Op zondag 12 oktober 2014 15:03 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat is te danken aan o.a. de Telegraaf.
Onder andere, ja. Maar het is vooral te danken aan Pauw & Witteman en JOOP, waar een kleine groep klagers een groot podium kreeg. Ook Knevel & Van den Brink hebben hun steentje bijgedragen.

quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 15:04 schreef Kingstown het volgende:
[..]
_O_
De schreeuwende meerderheid weet diep van binnen dat ze een achterhoede gevecht aan het leveren is en ik snap heel goed dat dat frustraties oplevert. Gewoon uit laten razen, zodat ze het niet opkroppen....dat is namelijk erg ongezond.
De meerheid van de mensen houdt zich heel kalm. Een beperkte groep laat van zich horen. De steun voor het anti-Pieten-kamp is zo groot dat ze op websites moeten bedelen om genoeg geld bijeen te brengen voor de rechtszaak. Een draagvlak van niks hebben ze.

Verder denk ik dat je je lelijk verkijkt in hoe dit afloopt. Het "achterhoedegevecht" wordt juist gevoerd door een kleine groep klagers die ergens racisme in meent te zien terwijl dat aantoonbare onzin is. Rest alleen nog de vraag of mensen het als kwetsend kunnen ervaren, ook al is het niet zo bedoeld. Ja, dat kan. Maar dat geldt voor meer uitingen in dit land, die we ook niet verbieden.
pi_145457937
quote:
15s.gif Op zondag 12 oktober 2014 14:46 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Eventuele verandering moet van onderop komen en moet gebaseerd zijn op draagvlak in de samenleving. Hier is sprake van precies het tegenovergestelde. Verandering wordt van hogerhand opgedrongen en er is nagenoeg geen draagvlak voor.
Van hogerhand? Het zijn de bedrijven zelf die het besluiten. Maar daar neem jij als fundamentalist geen genoegen mee. Alleen jij kent het ware geloof, en de ongelovigen moeten KAPOT. Jihad!

Los daarvan is heel je stelling nonsens aangezien vele maatschappelijke veranderingen aanvankelijk geen enkel draagvlak vonden. Of het nu om vrouwen-, homo-, of allerlei andere rechten gaat. Het begint altijd met een kleine groep terwijl de rest van de maatschappij tegensputtert. En het komische is dat dit hele debat nergens over ging. Totdat het pro-pieten kamp het volledig opblies en tot symbool liet worden van alles dat als achterlijk beschouwd mag worden. Zwarte Piet is besmet. Zelfs ik als voorstander van Zwarte Piet wil er niets meer mee te maken hebben.
pi_145458041
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2014 16:13 schreef nikk het volgende:
[..]
Van hogerhand? Het zijn de bedrijven zelf die het besluiten. Maar daar neem jij als fundamentalist geen genoegen mee. Alleen jij kent het ware geloof, en de ongelovigen moeten KAPOT. Jihad!
Los daarvan is heel je stelling nonsens aangezien vele maatschappelijke veranderingen aanvankelijk geen enkel draagvlak vonden. Of het nu om vrouwen-, homo-, of allerlei andere rechten gaat. Het begint altijd met een kleine groep terwijl de rest van de maatschappij tegensputtert. En het komische is dat dit hele debat nergens over ging. Totdat het pro-pieten kamp het volledig opblies en tot symbool liet worden van alles dat als achterlijk beschouwd mag worden. Zwarte Piet is besmet. Zelfs ik als voorstander van Zwarte Piet wil er niets meer mee te maken hebben.
Zoals in het artikel van DFT al is uitgelegd, zijn bedrijven bang en zwichten ze voor de druk van een kleine, schreeuwende minderheid. Verder klinkt je geneuzel precies als de riedel die 99.999 hier steeds afsteekt. Omdat we ageren tegen de aantasting van Zwarte Piet is het de schuld van de mensen die ageren. :') Bizar.
pi_145458223
Geneuzel inderdaad. Geniet van je 72 zwarte pieten nadat je je in een AH hebt opgeblazen ofzo.

En nee. Niet dat ik denk dat je zo gek bent zoiets te doen. Maar je hysterie rondom dit onderwerp doen mij wel sterk twijfelen aan je verstandelijke vermogens.

Verder is er altijd een kleine schreeuwende minderheid te vinden. Bedrijven hebben daar domweg schijt aan. Waar ze wel gevoelig voor zijn is om als "fout" bestempeld te worden. En dat laatste heeft het pro-pieten kamp volledig aan zichzelf te wijten.

[ Bericht 28% gewijzigd door nikk op 12-10-2014 16:26:28 ]
pi_145458721
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2014 16:20 schreef nikk het volgende:
Geneuzel inderdaad. Geniet van je 72 zwarte pieten nadat je je in een AH hebt opgeblazen ofzo.
En nee. Niet dat ik denk dat je zo gek bent zoiets te doen. Maar je hysterie rondom dit onderwerp doen mij wel sterk twijfelen aan je verstandelijke vermogens.
Verder is er altijd een kleine schreeuwende minderheid te vinden. Bedrijven hebben daar domweg schijt aan. Waar ze wel gevoelig voor zijn is om als "fout" bestempeld te worden. En dat laatste heeft het pro-pieten kamp volledig aan zichzelf te wijten.
Om met het vette te beginnen: daar denken experts dus heel anders over. Ik heb het artikel eerder in dit topic geplaatst. Dus dan kun je wel fijn mij betichten van beperkte verstandelijke vermogens, maar je zou ook gewoon kunnen lezen wat experts over dit onderwerp zeggen.

Verder valt me de laatste tijd steeds vaker op dat je als "extremist" wordt weggezet als je stevig discussieert. Nu ben ik weer hysterisch en een soort "jihad-strijder" die AH-vestigingen gaat opblazen en beperkte "verstandelijke vermogens" heeft, ik kom net uit een rooktopic waar ik "fascist" en "Hitler-fan" genoemd. Kwalificaties als racist, haatzaaier, extremist krijg ik hier vrijwel wekelijks om de oren.

Ik sta erboven, ik vind het een sneu zwaktebod. Maar het geeft wel te denken, wat de ontwikkeling van NWS betreft. Voor mij is dit topic nu in elk geval wel klaar. Succes nog met de voortzetting van de discussie.
pi_145458998
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 13:56 schreef Montagui het volgende:
[..]
Noot: oempa loempas waren oorspronkelijk pygmeeën. Dahl heeft dat later herschreven ivm.. je raadt het ;)
pi_145459096
quote:

Nee, de racisme kaart (en dus de 'oeh wat ben jij fout'-kaart) werd gespeeld door de anti Pieten. Bedrijven zijn gevoelig voor die kaart, ongeacht of die kaart wel in 'dit' spel thuishoort.
pi_145459568
quote:
Tuurlijk.. de anti-piet zeikerds hangen het label racisme aan Zwarte Piet, maar dat is natuurlijk de schuld van de mensen die Zwarte Piet in al z'n onschuld willen behouden. Ik schrik echt van de mate van weg met ons denken onder een deel van ons volk.
  Forum Admin zondag 12 oktober 2014 @ 16:57:21 #166
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_145459653
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 16:54 schreef UltraR het volgende:
[..]
Tuurlijk.. de anti-piet zeikerds hangen het label racisme aan Zwarte Piet, maar dat is natuurlijk de schuld van de mensen die Zwarte Piet in al z'n onschuld willen behouden. Ik schrik echt van de mate van weg met ons denken onder een deel van ons volk.
Dit ja, dit is echt heel erg. :{
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_145460093
Als reactie op de bovenstaande posts:

Vooropgesteld: Ik heb nergens het woord racisme gebruikt noch gesteld dat je een racist moet zijn om voor zwarte piet te kunnen zijn. Het gemak waarmee jullie die slachtofferrol induiken spreekt boekdelen overigens. Wel stel ik dat er door dit Zwarte Pieten fiasco een hoop achterlijkheid (waaronder racisme) naar boven is gekomen vanuit het pro-Pieten kamp. En daar distantieren steeds meer mensen en bedrijven zich van.

En dan de inhoudelijke tegenreactie: weet je waarom ik zeker weet dat ik gelijk heb? Dat is omdat het mij niet kan schelen of Zwarte Piet blijft of verdwijnt. Het is een volstrekt onbelangrijke kwestie.

[ Bericht 2% gewijzigd door nikk op 12-10-2014 17:28:33 ]
pi_145460572

Prima voorstel.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-10-2014 17:39:01 ]
pi_145460597
quote:
14s.gif Op zondag 12 oktober 2014 17:38 schreef Friek_ het volgende:
[ afbeelding ]
Prima voorstel.
Kom je weer lekker trollen met je kale knarretje?
pi_145460636
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 16:54 schreef UltraR het volgende:

[..]

Men probeert Zwarte Piet tot politiek speerpunt van xenofoob Nederland te maken. Dat is inderdaad wel een enge weg-met-ons mentaliteit. Politiek gewin over een kinderfeest.
pi_145460652
quote:
14s.gif Op zondag 12 oktober 2014 17:38 schreef Friek_ het volgende:
[ afbeelding ]
Prima voorstel.
Kindje: "hallo oom Henk! Waarom is uw gezicht zo vies?"
pi_145460655
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 17:40 schreef Specularium het volgende:

[..]

Kom je weer lekker trollen met je kale knarretje?
Als de argumenten op zijn, kun je inderdaad altijd nog op de man spelen als moderator. Chapeau.
pi_145460682
quote:
14s.gif Op zondag 12 oktober 2014 17:42 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Als de argumenten op zijn, kun je inderdaad altijd nog op de man spelen als moderator. Chapeau.
Geen dank.
pi_145460740
Blijft deze discussie eeuwig doorgaan :') ?
Als je tegen zwarte piet bent donder je maar lekker op naar land van herkomst :)
Zonder wrijving geen glans
pi_145460776
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 17:45 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Als je tegen zwarte piet bent donder je maar lekker op naar land van herkomst :)
Nederland is mijn land van herkomst.
pi_145460790
quote:
15s.gif Op zondag 12 oktober 2014 17:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nederland is mijn land van herkomst.
Dan ben je gewoon niet goed bij je hoofd :)
pi_145460799
quote:
Denk dat er in januari een slotje op komt.
pi_145460806
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 17:47 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Dan ben je gewoon niet goed bij je hoofd :)
Kwestie van enorme zelfhaat die zich uit in weg met ons denken.
pi_145460807
quote:
Typerende uitspraak voor een pro-Pietfiguur. Doet erg denken aan de PVV.
pi_145460814
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 17:48 schreef Specularium het volgende:
[..]
Dan krijgen we weer de jaarlijkse vuurwerk discussie. Ook zo'n mongolen discussie :')
pi_145460850
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 17:48 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Dan krijgen we weer de jaarlijkse vuurwerk discussie. Ook zo'n mongolen discussie :')
Yup.

"Boehoehoe, ik heb ergens last van en daarom moet het onmiddellijk voor iedereen verboden worden! De hele wereld draait immers om mij!"

Dit land gaat echt kapot aan dat volk.
pi_145460855
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 17:48 schreef UltraR het volgende:

[..]

Ah, is dat het?
pi_145460865
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 17:50 schreef UltraR het volgende:
[..]
Yup.
"Boehoehoe, ik heb ergens last van en daarom moet het onmiddellijk voor iedereen verboden worden! De hele wereld draait immers om mij!"
Dit land gaat echt kapot aan dat volk.
Idd, zo snel mogelijk weg laten rotten dat soort mensen. Stelletje huilebalken!
pi_145460884
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 17:48 schreef UltraR het volgende:

[..]

Dat komt vooral bij het domme volk vandaan dat hysterisch wordt en van Zwarte Piet een politiek statement wil maken waardoor iets wat niks met racisme te maken heeft plots het symbool van achterlijk en xenofoob Nederland dreigt te worden waardoor die Quinsy zijn zin lijkt te krijgen. Maar beseffen dat daar het echte weg met ons denken zit zal wel teveel gevraagd zijn.
pi_145461072
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2014 17:16 schreef nikk het volgende:
Als reactie op de bovenstaande posts:

Vooropgesteld: Ik heb nergens het woord racisme gebruikt noch gesteld dat je een racist moet zijn om voor zwarte piet te kunnen zijn. Het gemak waarmee jullie die slachtofferrol induiken spreekt boekdelen overigens. Wel stel ik dat er door dit Zwarte Pieten fiasco een hoop achterlijkheid (waaronder racisme) naar boven is gekomen vanuit het pro-Pieten kamp. En daar distantieren steeds meer mensen en bedrijven zich van.

En dan de inhoudelijke tegenreactie: weet je waarom ik zeker weet dat ik gelijk heb? Dat is omdat het mij niet kan schelen of Zwarte Piet blijft of verdwijnt. Het is een volstrekt onbelangrijke kwestie.
Nee, je hebt het woordje 'racisme' niet gebruikt, maar hoe moeten we dan je opmerking opvatten mbt tot bedrijven die niet als 'fout' willen worden gezien? Er zitten racisten onder de anti Pieten en onder de pro Pieten, dus daar kan het niet aan liggen dat bedrjjven niet als 'fout' willen worden gezien. Het is puur en alleen de racismekaart zelf, en die is getrokken door de anti Pieten.

Vraag me ook af waarom je je tijd aan het verdoen bent met hier te posten als het je toch niet kunt schelen, of kan het je stiekem toch wat schelen?
pi_145461169
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2014 17:51 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat komt vooral bij het domme volk vandaan dat hysterisch wordt en van Zwarte Piet een politiek statement wil maken waardoor iets wat niks met racisme te maken heeft plots het symbool van achterlijk en xenofoob Nederland dreigt te worden waardoor die Quinsy zijn zin lijkt te krijgen. Maar beseffen dat daar het echte weg met ons denken zit zal wel teveel gevraagd zijn.
De anti Pieten hebben er racisme van gemaakt.
pi_145461207
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2014 18:00 schreef Montagui het volgende:

[..]

Nou nee, het kapen van Piet door de racisten maakt het een probleem. Quinsy en consorten zijn meer dan prima te negeren. De campagne van PVV, GS en Telegraaf veel moeilijker waardoor Piet helaas wel racistisch lijkt te gaan worden.
pi_145461224
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2014 18:00 schreef Montagui het volgende:

[..]

Nonsens, Zwarte Piet is een vorm van racisme, dat is er niet van gemaakt.
pi_145461373
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2014 18:02 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nou nee, het kapen van Piet door de racisten maakt het een probleem. Quinsy en consorten zijn meer dan prima te negeren. De campagne van PVV, GS en Telegraaf veel moeilijker waardoor Piet helaas wel racistisch lijkt te gaan worden.
Jij geeft de reactie de schuld, ik de actie.
pi_145461424
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2014 18:08 schreef Montagui het volgende:

[..]

Jij geeft de reactie de schuld, ik de actie.
Ja, dat is niet zo snugger en logisch als je naar de feiten kijkt. Juist door hysterisch Zwarte Piet als boegbeeld van xenofoob Nederland te nemen wordt Zwarte Piet de nek omgedraaid :{
pi_145461447
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2014 18:02 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Nonsens, Zwarte Piet is een vorm van racisme, dat is er niet van gemaakt.
Kijk, nog zo'n racisme schreeuwende anti Pieter.

Er is vooralsnog geen enkel steekhoudend argument gepresenteert waarom Zwarte Piet racisme is.
pi_145461465
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2014 18:11 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ja, dat is niet zo snugger en logisch als je naar de feiten kijkt. Juist door hysterisch Zwarte Piet als boegbeeld van xenofoob Nederland te nemen wordt Zwarte Piet de nek omgedraaid :{
Alleen jammer dat je bewust de boel omdraait. Post na post na post na post na post....
pi_145461505
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2014 18:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Politici die denken dat ZP racistisch is omdat een van de vele nationale krantjes, een weblog en een splinterpartij ook pro-ZP zijn horen niet deze politieke functie te hebben.
#NoDAPL
pi_145461523
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 18:12 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Alleen jammer dat je bewust de boel omdraait. Post na post na post na post na post....
Ik draai niks om :{.

Door zo hysterisch te reageren geven de xenofoben Quinsy namelijk zijn zin. Daarmee zijn zij verantwoordelijk voor de moord op Zwarte Piet. Ook sneu dat jij zo fanatiek meewerkt aan die moord.
pi_145461556
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 18:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Politici die denken dat ZP racistisch is omdat een van de vele nationale krantjes, een weblog en een splinterpartij ook pro-ZP zijn horen niet deze politieke functie te hebben.
Politici hebben er weinig mee te maken. Het probleem is juist het politiseren van Zwarte Piet. Maar momenteel zijn het gewoon ondernemers die Zwarte Piet niet meer aandurven doordat het het boegbeeld van xenofoob Nederland dreigt te worden...
  zondag 12 oktober 2014 @ 18:16:02 #196
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_145461561
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 13:42 schreef UltraR het volgende:
[..]
En ze dachten destijds van wel en daarom pasten ze het toe. Wat snap je daar niet aan?
Is elektro-aversietherapie tegen homoseksualiteit eigenlijk op grote schaal toegepast in Nederland? Ik kan er weinig over vinden. Homoseksuele handelingen waren hier ook niet strafbaar, behalve als één van de partners minderjarig was.
pi_145461564
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2014 17:57 schreef Montagui het volgende:

[..]

Nee, je hebt het woordje 'racisme' niet gebruikt, maar hoe moeten we dan je opmerking opvatten mbt tot bedrijven die niet als 'fout' willen worden gezien? Er zitten racisten onder de anti Pieten en onder de pro Pieten, dus daar kan het niet aan liggen dat bedrjjven niet als 'fout' willen worden gezien. Het is puur en alleen de racismekaart zelf, en die is getrokken door de anti Pieten.
Je leest wat je lezen wil. Ik hoor bij geen enkel kamp en ik heb geen racismekaart getrokken. Al lijkt het alsof je dat graag wil, want dan kan je de verongelijkte slachtoffer uithangen. Moet je zelf weten natuurlijk, maar ik pas daar voor.

quote:
Vraag me ook af waarom je je tijd aan het verdoen bent met hier te posten als het je toch niet kunt schelen, of kan het je stiekem toch wat schelen?
Omdat ik me vermaak. Of mag dat ook niet meer?
pi_145461685
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2014 18:15 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Politici hebben er weinig mee te maken. Het probleem is juist het politiseren van Zwarte Piet. Maar momenteel zijn het gewoon ondernemers die Zwarte Piet niet meer aandurven doordat het het boegbeeld van xenofoob Nederland dreigt te worden...
Op die manier. Ik moet het nog zien dat al die ondernemers ZP mijden en dat ze dit vele jaren blijven mijden. Maar als dat zo zou zijn? Bepaalt de ondernemer in Nederland de cultuur? Bepaalt de ondernemer of dat er wel of niet een ZP te zien is bij de optocht en of dat er wel of niet een ZP in de winkel ligt (producten die verkocht worden, niet de decoratie)? Zolang veel mensen ZP willen zal je ZP veel zien, lijkt mij. Dat een Bijenkorffiliaal het uiterlijk van ZP aanpast en de HEMA en de AH minder ZP laten zien bedreigt m.i. niet direct het voortbestaan van ZP. Cultuur is veel te weerbaar om door de opinies van een paar winkelmanagers de nek omgedraaid te worden, denk je niet?
#NoDAPL
pi_145461695
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2014 18:11 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je moet de discussie niet vervuilen met logica.

Het ene kamp heeft per definitie ongelijk, en het andere kamp per definitie gelijk. Dit betekent dat maar één kamp alle blaam treft.
pi_145461726
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 18:16 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Is elektro-aversietherapie tegen homoseksualiteit eigenlijk op grote schaal toegepast in Nederland? Ik kan er weinig over vinden. Homoseksuele handelingen waren hier ook niet strafbaar, behalve als één van de partners minderjarig was.
Gebedsgenezing was wellicht populairder.
pi_145461735
quote:
15s.gif Op zondag 12 oktober 2014 18:14 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik draai niks om :{.
Door zo hysterisch te reageren geven de xenofoben Quinsy namelijk zijn zin. Daarmee zijn zij verantwoordelijk voor de moord op Zwarte Piet. Ook sneu dat jij zo fanatiek meewerkt aan die moord.
Jij bent hier degene die alles omdraait en dat weet je heel goed. Verder ben ik in dit draadje juist heel rustig, om de doodeenvoudige reden dat de bluesdudes, koosvogelsen en cerberutjes zichzelf uitstekend de das omdoen. Dus mij betichten van de moord op zwarte piet is een tikje overdreven. Maar dat is bekend van de linkspootjes. Liegen, bedriegen, overdrijven en wat er nog meer nodig om het grote gelijk te halen is allemaal geoorloofd.

Die laatste opmerking mag je trouwens sowieso in je reet steken.
pi_145461926
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 18:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Op die manier. Ik moet het nog zien dat al die ondernemers ZP mijden en dat ze dit vele jaren blijven mijden. Maar als dat zo zou zijn? Bepaalt de ondernemer in Nederland de cultuur? Bepaalt de ondernemer of dat er wel of niet een ZP te zien is bij de optocht en of dat er wel of niet een ZP in de winkel ligt (producten die verkocht worden, niet de decoratie)? Zolang veel mensen ZP willen zal je ZP veel zien, lijkt mij. Dat een Bijenkorffiliaal het uiterlijk van ZP aanpast en de HEMA en de AH minder ZP laten zien bedreigt m.i. niet direct het voortbestaan van ZP. Cultuur is veel te weerbaar om door de opinies van een paar winkelmanagers de nek omgedraaid te worden, denk je niet?
Gelet op de hysterie en paniek is dat overduidelijk niet het geval. Het voortbestaan van Nederland is volledig afhankelijk van en direct gerelateerd aan zwarte piet.
pi_145461941
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 18:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Op die manier. Ik moet het nog zien dat al die ondernemers ZP mijden en dat ze dit vele jaren blijven mijden. Maar als dat zo zou zijn? Bepaalt de ondernemer in Nederland de cultuur? Bepaalt de ondernemer of dat er wel of niet een ZP te zien is bij de optocht en of dat er wel of niet een ZP in de winkel ligt (producten die verkocht worden, niet de decoratie)?
Dat bepalen die ondernemers inderdaad. Lijkt me ook logisch.
Je weet toch wel dat de gemiddelde intocht door lokale ondernemersclub wordt georganiseerd en gefinancierd?

quote:
Zolang veel mensen ZP willen zal je ZP veel zien, lijkt mij.
Allicht maar dat wordt dus juist minder omdat Zwarte Piet wordt gekaapt door Xenofoob Nederland. De hysterie waar jij ook aan meedoet vermoordt uiteindelijk helaas Zwarte Piet.

quote:
Dat een Bijenkorffiliaal het uiterlijk van ZP aanpast en de HEMA en de AH minder ZP laten zien bedreigt m.i. niet direct het voortbestaan van ZP. Cultuur is veel te weerbaar om door de opinies van een paar winkelmanagers de nek omgedraaid te worden, denk je niet?
Cultuur is constant aan verandering onderhevig. De huidige Sinterklaascultuur in Nederland is vooral ontstaan vanuit de middenstand, dat veranderingen in de traditie ook uit die hoek zullen komen lijkt me dan ook niet helemaal onlogisch.
pi_145461957
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2014 18:21 schreef nikk het volgende:
[..]
Je moet de discussie niet vervuilen met logica.
Het ene kamp heeft per definitie ongelijk, en het andere kamp per definitie gelijk. Dit betekent dat maar één kamp alle blaam treft.
Haha, dat is waar :P
pi_145462015
Gaat iemand hier wel dit feest vieren?
pi_145462148
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 18:22 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Jij bent hier degene die alles omdraait en dat weet je heel goed.
Ik draai niks om. Het politiseren van Zwarte Piet is de grootste bedreiging voor het kinderfeest. De PVV, een belangrijke en xenofobe oppositiepartij en rechtse, vaak xenofobe, media als de Telegraaf en GS doen daar ook fanatiek aan mee. Dat valt toch lastig te ontkennen?

quote:
Verder ben ik in dit draadje juist heel rustig, om de doodeenvoudige reden dat de bluesdudes, koosvogelsen en cerberutjes zichzelf uitstekend de das omdoen. Dus mij betichten van de moord op zwarte piet is een tikje overdreven.
Jij werkt fanatiek mee aan die moord. Kan je overdreven noemen maar ik heb het niet zo op dat hysterische gedrag :{.

quote:
Maar dat is bekend van de linkspootjes. Liegen, bedriegen, overdrijven en wat er nog meer nodig om het grote gelijk te halen is allemaal geoorloofd.
Goh, wie had dergelijk hysterisch gedrag nu verwacht...

quote:
Die laatste opmerking mag je trouwens sowieso in je reet steken.
Heel leuk maar ik baal nogal van die idioten die Zwarte Piet willen politiseren en daarmee om zeep willen helpen. Dat jij er lol in hebt om een kinderfeestje te verpesten kan ik weinig aan doen. Maar ik zal niet nalaten om dat te benoemen.
pi_145462183
quote:
15s.gif Op zondag 12 oktober 2014 18:31 schreef waht het volgende:
Uiteraard, met mijn neefje en nichtje.

Vind het een geweldig kinderfeest en baal daarom juist van die politisering.
pi_145462263
quote:
2s.gif Op zondag 12 oktober 2014 18:28 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat bepalen die ondernemers inderdaad. Lijkt me ook logisch.
Je weet toch wel dat de gemiddelde intocht door lokale ondernemersclub wordt georganiseerd en gefinancierd?
Natuurlijk weet ik dat. Wil dat echter zeggen dat als 95% van het volk ZP wil zien dat ze dan maar een witte piet of een Teletubbiepiet gaan laten zien omdat 5% het niet wil en je voor racist uitmaakt? :?
Stel dat ze het zouden doen, denk jij niet dat dat negatieve gevolgen gaat hebben voor het ondernemersclubje? Negatieve reacties en zo. Misschien doen ze het 1 jaar omdat ze aan paniekvoetbal doen, het jaar daarop gaan ze weer op de normale voet verder omdat het volk bepaalt wat het volk wil, niet de ondernemer.

quote:
Cultuur is constant aan verandering onderhevig.
Natuurlijk. Cultuur is dynamisch. Het is echter wel het volk wat bepaalt wat de cultuur is, de cultuur wordt niet bepaald door een paar individuen die toevallig wat meer 'macht' hebben. Een paar individuen kunnen de cultuur sturen door iets bijzonders bij te dragen als die bijdrages het volk bevallen maar die paar individuen bepalen niet wat het volk wel en niet bevalt. Sluit ik uit dat ZP over 100 jaar niet meer bestaat? Natuurlijk niet! Misschien bestaat Nederland niet eens over 100 jaar. Ik stel wel dat momenteel het leeuwendeel van de Nederlandse bevolking ZP wil, dat een cultuur niet zo snel verandert dat ZP over een paar jaar verdwenen zal zijn.

quote:
De huidige Sinterklaascultuur in Nederland is vooral ontstaan vanuit de middenstand
Is dat zo? Ja, het is de middenstand die ervoor heeft gezorgd dat er in elk dorp een intocht is. Die middenstand heeft echter slechts ingehaakt op de cultuur die al bestond: een Sinterklaas en allerlei Zwarte Pieten. Idem voor de nationale intocht die door de NPO wordt georganiseerd. Het haakt slechts in op iets wat al bestond. Oké, het is na al die jaren een onderdeel van de cultuur geworden, dat wel. Het is niet de wortel van deze cultuur.
#NoDAPL
pi_145462312
quote:
17s.gif Op zondag 12 oktober 2014 18:35 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat is wel duidelijk dat jij zelf niets tegen het feest hebt maar bang bent dat het verpest wordt.
Leuk trouwens, met zo'n klein kindje Sinterklaas vieren. O+
#NoDAPL
pi_145462479
Eindelijk gerechtigheid!
Doei Sinterklaas. Tot nooit meer ziens ^O^
pi_145462496
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 18:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Natuurlijk weet ik dat.
Ok, wat wou je dan precies suggereren? Want het kwam op mij over als een totaal gebrek aan kennis met betrekking tot deze traditie.

quote:
Wil dat echter zeggen dat als 95% van het volk ZP wil zien dat ze dan maar een witte piet of een Teletubbiepiet gaan laten zien omdat 5% het niet wil en je voor racist uitmaakt? :?
Niks moet maar dat bedrijven minder zin hebben om zich te afficheren met een politiek symbool van xenofoob Nederland kan ik wel begrijpen.

Nogmaals met Zwarte Piet is helemaal niets mis, maar het politiseren van Zwarte Piet is een groot risico voor het voortbestaan.

quote:
Stel dat ze het zouden doen, denk jij niet dat dat negatieve gevolgen gaat hebben voor het ondernemersclubje? Negatieve reacties en zo. Misschien doen ze het 1 jaar omdat ze aan paniekvoetbal doen, het jaar daarop gaan ze weer op de normale voet verder omdat het volk bepaalt wat het volk wil, niet de ondernemer.
[..]
De ondernemers bepalen en betalen, de traditie heeft zich allerlei richtingen in ontwikkeld. Zou niet weten waarom die nu stil zou moeten gaan staan. En hoe fanatieker xenofoob Nederland Zwarte Piet tot symbool neemt, hoe rapper die ontwikkeling zal gaan.

quote:
Natuurlijk. Cultuur is dynamisch.
Oh toch wel? Waarom heb je dan dit toontje in je posts? Want dan zou het allemaal stabiel moeten zijn.

quote:
Het is echter wel het volk wat bepaalt wat de cultuur is, de cultuur wordt niet bepaald door een paar individuen die toevallig wat meer 'macht' hebben.
Nogmaals, de huidige Sinterklaascultuur is een cultuur van de middenstanders. Dat is allemaal relatief nieuw en altijd in ontwikkeling geweest.
quote:
Een paar individuen kunnen de cultuur sturen door iets bijzonders bij te dragen als die bijdrages het volk bevallen maar die paar individuen bepalen niet wat het volk wel en niet bevalt. Sluit ik uit dat ZP over 100 jaar niet meer bestaat? Natuurlijk niet! Misschien bestaat Nederland niet eens over 100 jaar. Ik stel wel dat momenteel het leeuwendeel van de Nederlandse bevolking ZP wil, dat een cultuur niet zo snel verandert dat ZP over een paar jaar verdwenen zal zijn.
[..]
Laten we het hopen. Maar momenteel doe jij ook hard je best je steentje bij te dragen aan de moord op Piet -O-. Het politiseren is levensgevaarlijk voor Piet.

quote:
Is dat zo?
Uiteraard, anders stel ik dat niet.

quote:
Ja, het is de middenstand die ervoor heeft gezorgd dat er in elk dorp een intocht is. Die middenstand heeft echter slechts ingehaakt op de cultuur die al bestond: een Sinterklaas en allerlei Zwarte Pieten. Idem voor de nationale intocht die door de NPO wordt georganiseerd. Het haakt slechts in op iets wat al bestond. Oké, het is na al die jaren een onderdeel van de cultuur geworden, dat wel. Het is niet de wortel van deze cultuur.
Lees eens wat ik plaats voor je reageert.
pi_145462497
quote:
17s.gif Op zondag 12 oktober 2014 18:35 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik vind het een vreselijk feest maar baal eveneens van die politisering.
pi_145462537
quote:
Oprotten met de Sint.

5 december lig ik op het strand.
pi_145462564
quote:
13s.gif Op zondag 12 oktober 2014 18:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Oprotten met de Sint.
5 december lig ik op het strand.
pi_145462572
quote:
Met gedichtjes en surprises en al ja. Traditie :P
pi_145462589
quote:
6s.gif Op zondag 12 oktober 2014 18:43 schreef waht het volgende:
[..]
Ik vind het een vreselijk feest maar baal eveneens van die politisering.
Dat is wat mij betreft ook het hele punt.
pi_145462625
ALBERT HEIJN IN GOOR TREKT ZICH NIKS AAN VAN BELEID OM TE MINDEREN MET ZWARTE PIET
http://www.rtvoost.nl/pl.aspx?nid=200671

Hoppaaaa, die heeft ballen! Dat er nog velen mogen volgen :)
pi_145462670
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 18:49 schreef haags_kwartiertje het volgende:
ALBERT HEIJN IN GOOR TREKT ZICH NIKS AAN VAN BELEID OM TE MINDEREN MET ZWARTE PIET
Dit soort hysterie is gewoon heel gevaarlijk voor Zwarte Piet.
pi_145462723
quote:
7s.gif Op zondag 12 oktober 2014 18:50 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dit soort hysterie is gewoon heel gevaarlijk voor Zwarte Piet.
Vind ik niet.
Met zijn allen lekker dat geouwehoer negeren en gewoon massaal met zwarte piet aan komen zetten en laten zien dat je schijt hebt aan die m*th*rf*ck*rs :)
pi_145462906
quote:
2s.gif Op zondag 12 oktober 2014 18:35 schreef 99.999 het volgende:

Ik draai niks om. Het politiseren van Zwarte Piet is de grootste bedreiging voor het kinderfeest. De PVV, een belangrijke en xenofobe oppositiepartij en rechtse, vaak xenofobe, media als de Telegraaf en GS doen daar ook fanatiek aan mee. Dat valt toch lastig te ontkennen?
Jij vergeet dat de boel vanuit de linkerhoek is aangezwengeld. Je bagatelliseert die rol ontzettend. Da's een onsmakelijke techniek. Maar goed, dat is jou niet vreemd. Een scheet laten in de kamer en vervolgens de buurman aan de rechterkant vies aankijken. Dat is wat je doet.
quote:
Jij werkt fanatiek mee aan die moord. Kan je overdreven noemen maar ik heb het niet zo op dat hysterische gedrag :{.
Fanatiek, moordenaar.. en dan mij hysterisch noemen? Projectie much? :D
quote:
Goh, wie had dergelijk hysterisch gedrag nu verwacht...
Wel hysterisch gedrag? De Bluesdude die maar cijfers uit z'n duim blijft zuigen? De Koos die heel triomfantelijk krijst dat GS iets verkeerd deed, verkeerd bleek te lezen en zich vervolgens in tig posts in allerlei bochten blijft wringen om z'n gelijk te halen? Iets dat niet lukt, uiteraard. Darkskywise die zich na een vraag om iets te staven niet meer laat zien? Jij, die in elke post minimaal tweemaal de woorden xenofoob en moord plaatst? Ja, dat zou best wat minder mogen. Vooral jouw schijnheiligheid.
quote:
Heel leuk maar ik baal nogal van die idioten die Zwarte Piet willen politiseren en daarmee om zeep willen helpen. Dat jij er lol in hebt om een kinderfeestje te verpesten kan ik weinig aan doen. Maar ik zal niet nalaten om dat te benoemen.
Hoe krijg je het je toetsenbord uit. Schijnheil. Het lijk is nog warm - sterker nog, het lijk is er nog niet eens - en je staat al op Piet's graf te dansen. Om even in jouw stijl te blijven dan, he. Jij baalt helemaal nergens van, integendeel. Je gooit liters olie op het vuur en geniet van de vlammen. Dat geeft niet. Maar doe niet alsof het je wat kan schelen. Want dan lieg je.
pi_145462961
quote:

Gezien het hysterische gedrag van de pro-Piet figuren, heb je als ondernemer juist ballen als je ZP in de ban doet.
pi_145463040
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2014 19:00 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Gezien het hysterische gedrag van de pro-Piet figuren, heb je als ondernemer juist ballen als je ZP in de ban doet.
Daar doelde ik eerlijk gezegd niet op. Maar snap je punt wel.
Waar ik op doelde was het feit dat deze manager geheel tegen het statement en reglement van albert heijn in zijn eigen weg gaat. Dat is best riskant en kan je flink voor op je klote krijgen bij een bedrijf.
pi_145463086
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 18:59 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Jij vergeet dat de boel vanuit de linkerhoek is aangezwengeld. Je bagatelliseert die rol ontzettend. Da's een onsmakelijke techniek. Maar goed, dat is jou niet vreemd. Een scheet laten in de kamer en vervolgens de buurman aan de rechterkant vies aankijken. Dat is wat je doet.

[..]

Fanatiek, moordenaar.. en dan mij hysterisch noemen? Projectie much? :D

[..]

Wel hysterisch gedrag? De Bluesdude die maar cijfers uit z'n duim blijft zuigen? De Koos die heel triomfantelijk krijst dat GS iets verkeerd deed, verkeerd bleek te lezen en zich vervolgens in tig posts in allerlei bochten blijft wringen om z'n gelijk te halen? Iets dat niet lukt, uiteraard. Darkskywise die zich na een vraag om iets te staven niet meer laat zien? Jij, die in elke post minimaal tweemaal de woorden xenofoob en moord plaatst? Ja, dat zou best wat minder mogen. Vooral jouw schijnheiligheid.

[..]

Hoe krijg je het je toetsenbord uit. Schijnheil. Het lijk is nog warm - sterker nog, het lijk is er nog niet eens - en je staat al op Piet's graf te dansen. Om even in jouw stijl te blijven dan, he. Jij baalt helemaal nergens van, integendeel. Je gooit liters olie op het vuur en geniet van de vlammen. Dat geeft niet. Maar doe niet alsof het je wat kan schelen. Want dan lieg je.
Ik zit hier zeker niet te liegen. Sinterklaas is een kinderfeest, dat moet je niet willen politiseren, linksom of rechtsom. Dat gebeurt nu wel en daar baal ik van.

Dat momenteel rechts het voortouw neemt bij de pogingen om Zwarte Piet om te brengen is leuk voor ze maar lijkt me niet de kern van het probleem. Het is een kinderfeest en geen politiek, zo eenvoudig ligt het...
pi_145463090
quote:
Het feest van Zwarte Piet? Ik wel. Maar dan ironisch al hipster.
pi_145463188
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 19:02 schreef haags_kwartiertje het volgende:

[..]

Daar doelde ik eerlijk gezegd niet op. Maar snap je punt wel.
Waar ik op doelde was het feit dat deze manager geheel tegen het statement en reglement van albert heijn in zijn eigen weg gaat. Dat is best riskant en kan je flink voor op je klote krijgen bij een bedrijf.
Ik zag afgelopen een bericht voorbij komen waarin Ahold stelde ZP niet uit de winkels te verwijderen. De witte Pietjes zijn een aanvulling.

Dus het heeft allemaal weinig met lef te maken.
pi_145463239
quote:

In Goor wonen dan ook alleen maar blanken, dus logisch dat je daar je producten op afstemt.
Net zoals de Jumbo op de Veluwe geen Roy Donderspakken verkocht tijdens het WK.
Lokale omstandigheden worden altijd in beslissingen meegenomen.
pi_145463366
quote:
15s.gif Op zondag 12 oktober 2014 19:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik zit hier zeker niet te liegen. Sinterklaas is een kinderfeest, dat moet je niet willen politiseren, linksom of rechtsom. Dat gebeurt nu wel en daar baal ik van.
Dat momenteel rechts het voortouw neemt bij de pogingen om Zwarte Piet om te brengen is leuk voor ze maar lijkt me niet de kern van het probleem. Het is een kinderfeest en geen politiek, zo eenvoudig ligt het...
Dat is niet wat ik bedoelde en ook dat weet je heel goed. Leuk ook dat je de rest van de post negeert. Veel plezier met de rest van je hysterie. Het wordt al minder, zie ik. De woorden xenofoob en moord komen niet eens voor in deze post. Goed, je hebt het wel over ombrengen, maar dat klinkt al wat minder tokkie. Good for you!

Wel jammer dat je gewoon blijft doorliegen en bovendien keihard meewerkt aan het politiseren. Wel leuk dat je de schetentheorie die ik hier vlak boven opperde meteen staaft in de post die erop volgde :D
pi_145463701
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 13:44 schreef KoosVogels het volgende:
Sinterklaas, die godse slavendrijver.
Maar Sinterbaas was geen slavendrijver. Hij had hulpen. Dat deze hulpen een lage stem hadden en oorbellen in mja...
pi_145463759
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2014 19:06 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik zag afgelopen een bericht voorbij komen waarin Ahold stelde ZP niet uit de winkels te verwijderen. De witte Pietjes zijn een aanvulling.
Dus het heeft allemaal weinig met lef te maken.
'Witte Pietjes' goeie genade. Dan maar ook de donkere chocolade uit de schappen! (P van piet in t wit voortaan?)
pi_145463914
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 19:10 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Dat is niet wat ik bedoelde en ook dat weet je heel goed. Leuk ook dat je de rest van de post negeert. Veel plezier met de rest van je hysterie. Het wordt al minder, zie ik. De woorden xenofoob en moord komen niet eens voor in deze post. Goed, je hebt het wel over ombrengen, maar dat klinkt al wat minder tokkie. Good for you!

Wel jammer dat je gewoon blijft doorliegen en bovendien keihard meewerkt aan het politiseren. Wel leuk dat je de schetentheorie die ik hier vlak boven opperde meteen staaft in de post die erop volgde :D
Tja, geloof niet dat je snugger genoeg bent om te beseffen dat politiseren van een kinderfeest geen goed P,an is, dan houdt het een keertje op.
pi_145464093
Ik ben geen Sinterklaas expert, maar ik heb altijd begrepen dat Sinterklaas de slaven bevrijdde, en dat dezen vervolgens uit dankbaarheid daarvoor en uit eigen keuze voor hem wilden werken (niet gratis, maar voor een loon). Maw, is het schrappen van zwarte piet (een bevrijde slaaf die uit eigen keuze en voor loon werkt voor een baas) juist het omarmen van de slavernij. Blijkbaar moeten we ons heel erg schamen voor het afschaffen van de slavernij? Laten we het maar weer invoeren dan! Ohw, wacht...
pi_145464167
quote:
7s.gif Op zondag 12 oktober 2014 19:21 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja, geloof niet dat je snugger genoeg bent om te beseffen dat politiseren van een kinderfeest geen goed P,an is, dan houdt het een keertje op.
Ah, je komt er niet uit en dus is de ander niet snugger genoeg. Topshow weer :D Moet je niet nog even hysterisch krijsen dat ik hysterisch doe en Piet aan het vermoorden ben? :D

Jij gaat nergens op in, beschuldigt mij van vanalles en nog wat, om me er vervolgen op af te rekenen. het rekenwonder dat ik eerder noemde probeert dat ook bij iedereen. Werkt niet, gab. :D

Ik zeg nergens dat de politisering niet erg is, integendeel. Het is van de zotte. Des te jammerder dat jij er keihard aan meedoet.
pi_145464500
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 19:27 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Ah, je komt er niet uit en dus is de ander niet snugger genoeg. Topshow weer :D Moet je niet nog even hysterisch krijsen dat ik hysterisch doe en Piet aan het vermoorden ben? :D

Jij gaat nergens op in, beschuldigt mij van vanalles en nog wat, om me er vervolgen op af te rekenen. het rekenwonder dat ik eerder noemde probeert dat ook bij iedereen. Werkt niet, gab. :D

Ik zeg nergens dat de politisering niet erg is, integendeel. Het is van de zotte. Des te jammerder dat jij er keihard aan meedoet.
Echt een goed verhaal, omdat ik van mening ben dat de politiek zich zo ver mogelijk weg moet houden van het Sinterklaasfeest ben ik voor politisering. Je zet jezelf steeds meer voor schut :D.
pi_145464808
quote:
10s.gif Op zondag 12 oktober 2014 19:35 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Echt een goed verhaal, omdat ik van mening ben dat de politiek zich zo ver mogelijk weg moet houden van het Sinterklaasfeest ben ik voor politisering. Je zet jezelf steeds meer voor schut :D.
Nou doe je het weer :D Je legt me woorden in de mond en rekent me er op af :D Mij betichten van niet snugger zijn en zelf continu fout zitten. Maar goed, fout gedrag past je dan ook uitstekend.

Dat is namelijk niet de reden. en - ik verval in herhaling - dat weet je heel goed. Ouwe leugenachtige pietenmoordenaar van me. Jouw rol in de politisering van dit echec is dat je in vrijwel elke post met het pietenthema continu de woorden politisering, PVV, rechts, rechts, rechts en wat dies meer zij, uit.

En dan gooi je er - nog even los van de politisering - er af en toe een 'what about the children' uit. Da's helemaal wanstaltig. :D
pi_145465540
Nu op Nl2: een cabaretier die zichzelf afvraagt hoe racistisch hij is, nav de pietendiscussie.
Somebody that I used to know
  zondag 12 oktober 2014 @ 21:12:57 #236
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_145470117
quote:
2s.gif Op zondag 12 oktober 2014 18:22 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Gebedsgenezing was wellicht populairder.
Dat moet haast wel. Elektro-aversietherapie is hier waarschijnlijk nooit toegepast als behandelmethode voor homoseksualiteit, tenzij men pas na 1968 met die "diepgewortelde traditie" is begonnen:
quote:
De vraag naar de behandelingsmogelijkheden van homoseksuele verlangens wordt daarmee echter moeilijker te beantwoorden... Wel zal ik iets meer meedelen over de in Engeland ontwikkelde aversietherapie. Deze naam drukt uit dat men via een bepaald onlust- of pijngevend ingrijpen op het moment dat het homoseksuele lustgevoel is gewekt, een afkeer doet ontstaan van het eerst als lustvol beleefde. ... Voor zover ik weet, wordt deze "behaviour therapy" in ons land bij homofielen niet toegepast.

W.J. Sengers, "Behandelingsmogelijkheden van homoseksuele verlangens" (Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, 112 (46) (1968), p. 2093)
Of bedoelt Westerman iets anders met zijn "elektrotherapie voor homoseksuelen"?
pi_145475730
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2014 04:25 schreef sp3c het volgende:
[..]
vreemd ventje ben je dude
nee, je vriendje heeft zolang jullie jullie vreemde kerstmisfetish niet naar de VS proberen te exporteren niets te vrezen
Ik ben niet vreemd, Gare Quibus is vreemd:

quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 15:29 schreef sp3c het volgende:
maar dat zegt ook eigenlijk niemand
volgens mij willen Gario en consorten sowieso van Piet af, elke Piet
Zwarte Piet, Gele Piet, Roetvegen Piet, allemaal want die hebben een slavernijverleden ofzo en dat moeten we niet vieren
nadruk op ofzo want ik snap het ook niet helemaal maar daar lijkt het op neer te komen
Vanavond een aardig programma van Silvester Zwaneveld. Sterk gedaan.
Ik haakte alleen af bij de vergelijking dat je op een feestje toch een gast met pindaällergie geen pinda's presenteert. Presenteren is geen punt, opdringen zou wel een punt zijn.

Maar net als jij vind ik de hele discussie deels vermakelijk en deels onsmakelijk.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_145475782
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 19:57 schreef Postbus100 het volgende:
Nu op Nl2: een cabaretier die zichzelf afvraagt hoe racistisch hij is, nav de pietendiscussie.
Goed gedaan, serieus gedaan ook.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_145480507
Ik stel vast dat 9 weer goed aan het trollen is, misschien zouden we hem beter negeren.
quote:
2s.gif Op zondag 12 oktober 2014 18:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ok, wat wou je dan precies suggereren?
Dat cultuur veel weerbaarder is dan dat jij blijkbaar denkt.

quote:
Niks moet maar dat bedrijven minder zin hebben om zich te afficheren met een politiek symbool van xenofoob Nederland kan ik wel begrijpen.
Je maakt nogal wat twijfelachtige aannames door te veronderstellen dat bedrijven bang zijn dat ze geassocieerd worden met xenofoob Nederland door op de normale manier Sinterklaas te vieren.

quote:
Nogmaals, de huidige Sinterklaascultuur is een cultuur van de middenstanders.
Nee, het is geen cultuur van de middenstanders. Alles wat de middenstanders hebben gedaan is het vergroten van de schaal, het op zich nemen van een faciliterende rol zoals de NPO dat deed met een zogenaamde nationale intocht. De cultuur was er al en die is bepaald door het volk. Net als dat rare fratsen van de NPO weliswaar een invloed hebben op hoe we het feest vieren maar niet echt de cultuur van dit feest hebben bepaald.

quote:
Maar momenteel doe jij ook hard je best je steentje bij te dragen aan de moord op Piet -O-. Het politiseren is levensgevaarlijk voor Piet.
Ik politiseer het niet, ik relativeer jouw angst voor de gevolgen van het politiseren van anderen: die paar Suri's en de reacties die dat gedrag van hen oproept. Het is een kleine groep van de samenleving die zich er druk om maakt en het is geen dominante groep in de samenleving. Niets aan de hand dus.
Zolang de PvdA- en D66-politici niet weer met hun wijsvingertje gaan wijzen en met politieke multiculturele correctheid op de proppen komen hoeven we niets te vrezen. Die middenstand blijft gewoon Sinterklaas vieren zoals het was op de lange termijn, misschien is een deel van hen even schijt, die krijgen snel genoeg veel negatieve reacties en zullen het jaar daarop weer normaal doen. Zonder die middenstand organiseert het volk zelf wel van alles of vieren we het gewoon zonder een optocht. Het is niet dat die lokale optochtjes een wezenlijk onderdeel van Sinterklaas zijn, het gaat prima zonder hoor.
#NoDAPL
pi_145480682
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 17:48 schreef Specularium het volgende:
[..]
Eerst komt de jaarlijkse UI aanpassing van Danny nog.
In januari mogen jullie mods weer tientallen slotjes gaan zetten op alle zwarte piet topics.
pi_145481400
Niveau van sommige Quincy haters :')

maandag 13 oktober 2014 @ 02:01:10 #242
322645 Voorschrift
See if I care
pi_145481463
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 01:48 schreef De_Guidance het volgende:
[ afbeelding ]
_O_
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_145481479
quote:
[ afbeelding ]
_O_
pi_145481495
Die moet eigenlijk in de OP.
pi_145482544
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 00:42 schreef voetbalmanager2 het volgende:

Eerst komt de jaarlijkse UI aanpassing van Danny nog.
In januari mogen jullie mods weer tientallen slotjes gaan zetten op alle zwarte piet topics.
Krijgen we dan ook weer een banner dat ZP op FOK! wél welkom is met een klikbare link naar Pietitie?
Nu weet ik trouwens ook weer waarom ik voor het eerst in jaren mijn PIMP-abo niet heb verlengd.

Pietitie. :')
pi_145482875

wow :')
  maandag 13 oktober 2014 @ 09:02:41 #247
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_145482939
Bij AH is even de "social-media-pleuris" uitgebroken van het weekend iig :').

Leuk om te zien hoe enorme bedrijven bang zijn geworden voor een paar roepers op FB en Twitter.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_145483230
Nog mooier vind ik die reacties in dichtvorm op sommige media :') :D

quote:
Het is werkelijk om te grienen,

Niet willen kiezen maar wel eraan willen verdienen..

Zolang je bij AH geen echte Zwarte Pieten ziet

is zo'n lulverhaal als dit ronduit HYPOCRIET!

quote:
Lieve Albert Heijn,
Dé Nederlander, bestaat niet
Net zo als witte piet
Wij zijn slecht één koekje bij de thee
Of waren het er twee?
Een correct wereldbeeld van bovenaf
Verminkt, zouteloos en laf
Op mijn voorhoofd nu een frons
Ons zijn slecht, ja weg met ons!

Oh Albert Heijn, oh wat een faal
Je weet toch,
Ons zijn de racisten, allemaal!
Je was al duur, nu ook niet meer leuk
Dus ongezien de tyfus, met je Unilever meuk!

Prettige dag verder,

Een racistische, xenofobe, discriminerende, vanuit onderbuik schreeuwende, blanke (zie je wel) nazibloem.

Heerlijk die creativiteit _O-
pi_145483502
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 02:01 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
_O_
het moest eens omgekeerd zijn
pi_145483574
quote:
10s.gif Op maandag 13 oktober 2014 08:56 schreef byah het volgende:
[ afbeelding ]
wow :')
Begin te denken dat de boycot redelijk goed werkt en ze nu terug willen krabbelen _O-
pi_145483598
quote:
[ afbeelding ]
_O_
pi_145483618
quote:
99s.gif Op maandag 13 oktober 2014 09:45 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Begin te denken dat de boycot redelijk goed werkt en ze nu terug willen krabbelen _O-
Dit is altijd hun standpunt al geweest.
pi_145483651
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 09:47 schreef Rurik het volgende:
[..]
Dit is altijd hun standpunt al geweest.
Dan was het natuurlijk makkelijk op te lossen geweest door zwarte pieten op te hangen in de winkel ;) Nu zeggen ze dat ze willen maar laten ze niks zien, behalve op snoeppapiertjes van producten die al eerder waren gemaakt. Beetje loos dus.
pi_145483887
quote:
99s.gif Op maandag 13 oktober 2014 09:45 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Ja ze kunnen de pepernoten aan de straatstenen niet meer kwijt! Geloof je het zelf?
pi_145483907
quote:
99s.gif Op maandag 13 oktober 2014 09:48 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Dan was het natuurlijk makkelijk op te lossen geweest door zwarte pieten op te hangen in de winkel ;) Nu zeggen ze dat ze willen maar laten ze niks zien, behalve op snoeppapiertjes van producten die al eerder waren gemaakt. Beetje loos dus.
Normaal hangt men de versiering ook pas op na de intocht van Sinterklaas. Anders is het voor de kinderen wel heel verwarrend. Maar dat zou dus naar voren moeten?
pi_145483909
quote:
10s.gif Op maandag 13 oktober 2014 10:00 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ja ze kunnen de pepernoten aan de straatstenen niet meer kwijt! Geloof je het zelf?
Leg me maar woorden in m'n mond. Ik zeg dat ze t wss kunnen merken.
pi_145483919
quote:
99s.gif Op maandag 13 oktober 2014 10:02 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Leg me maar woorden in m'n mond. Ik zeg dat ze t wss kunnen merken.
Blijf hopen zou ik zeggen.
pi_145483920
Ik zag bij de Dirk van den Broek een zak pepernoten liggen zonder een Zwarte Piet op de verpakking.

Wanneer gaan we die shit boycotten, mensen?!
pi_145483930
quote:
2s.gif Op maandag 13 oktober 2014 10:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Normaal hangt men de versiering ook pas op na de intocht van Sinterklaas. Anders is het voor de kinderen wel heel verwarrend. Maar dat zou dus naar voren moeten?
Nu maken ze toch ook bekend wat ze ophangen?

Maar heb even teruggebladerd en ik weet dat in discussie gaan met jou op dit onderwerp hetzelfde is als Ceberut er van overtuigen dat Zwarte Piet geen racisme is.
pi_145483981
Ik vind die reacties op dat gedicht ook weer te triest voor woorden. En maar janken, zeiken en ouwehoeren. Een stel volwassenen die van kinderen nog wel wat zouden kunnen leren.

Er zitten zat kinders in honger, oorlog (even emo, maar zo zie ik het wel) en wij zitten hier met zijn alle te dreigen om een toko te boycotten vanwege zwarte piet. Omdat die toko naast zwarte piet ook andere kleur piet verkoopt om zo iedereen blij te maken.

Waar zijn we hier met zijn allen in godsnaam mee bezig.
pi_145484132
quote:
99s.gif Op maandag 13 oktober 2014 10:03 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Nu maken ze toch ook bekend wat ze ophangen?
Maar waarom zouden ze iets moeten laten zien op dit moment? Dat is toch onzin en de volledige vrijheid van zo'n winkel om te bedenken wat voor campagnes ze voeren?

quote:
Maar heb even teruggebladerd en ik weet dat in discussie gaan met jou op dit onderwerp hetzelfde is als Ceberut er van overtuigen dat Zwarte Piet geen racisme is.
Aha, dat kan. Als je met in discussie gaan doelt op mee moeten huilen met de wolven dan heb je wel een punt :).
Als je het hebt over naar de feiten kijken en op basis daarvan een mening vormen komt het minder logisch op me over :)
pi_145484256
quote:
10s.gif Op maandag 13 oktober 2014 10:14 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Maar waarom zouden ze iets moeten laten zien op dit moment? Dat is toch onzin en de volledige vrijheid van zo'n winkel om te bedenken wat voor campagnes ze voeren?
Dat ontken ik ook niet. Alleen een beetje raar om, na alle ophef, dan ook niet je zwarte pietenversiering te showen. Je weet wel, al is het alleen om de pro patriatokkies te pleasen.
pi_145484300
quote:
99s.gif Op maandag 13 oktober 2014 10:20 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Dat ontken ik ook niet. Alleen een beetje raar om, na alle ophef, dan ook niet je zwarte pietenversiering te showen. Je weet wel, al is het alleen om de pro patriatokkies te pleasen.
Maar waarom zou je die xenofoobjes willen plezieren. Die mis je echt niet in je winkel. Zo hoog is de marge op Hollandia-bier niet.

En Sinterklaas is een belangrijke tijd voor een supermarkt, vaak met leuke acties. Dat willen ze natuurlijk nog niet verklappen aan de concurrentie. Wellicht hebben ze weer iets met wuppies bedacht wuppiepieten in alle kleuren van de regenboog), dat wil je op het juiste moment introduceren.
pi_145484328
quote:
10s.gif Op maandag 13 oktober 2014 10:22 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Maar waarom zou je die xenofoobjes willen plezieren. Die mis je echt niet in je winkel. Zo hoog is de marge op Hollandia-bier niet.
Als ze niks zouden merken, waarom zouden ze dan in de kranten berichten plaatsen, op hun site een pop up neerzetten, etc. Ik kan het me haast niet voorstellen dat ze het niet kunnen merken in de cijfers. Maar goed, deze discussie gaat nergens heen zie ik wel :)
pi_145484362
quote:
99s.gif Op maandag 13 oktober 2014 10:24 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Als ze niks zouden merken, waarom zouden ze dan in de kranten berichten plaatsen, op hun site een pop up neerzetten, etc. Ik kan het me haast niet voorstellen dat ze het niet kunnen merken in de cijfers. Maar goed, deze discussie gaat nergens heen zie ik wel :)
Ze zullen de rumoer in de sociale media wel hebben gezien. Maar het echt merken in de omzet, ik geloof er eerlijk gezegd helemaal niets van. Zou dan wel wat serieuzere aanwijzingen willen zien.
  Redactie Frontpage / Weblog maandag 13 oktober 2014 @ 10:37:14 #266
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_145484648
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
pi_145484902
quote:
2s.gif Op maandag 13 oktober 2014 10:25 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ze zullen de rumoer in de sociale media wel hebben gezien. Maar het echt merken in de omzet, ik geloof er eerlijk gezegd helemaal niets van. Zou dan wel wat serieuzere aanwijzingen willen zien.
Zo merkte ze het toch ook rond het WK, dat klanten hun links lieten liggen omdat ze geen goede marketing hadden.
Het is niet totaal te vergelijken maar dat ze het gaan merken is denk ik wel voorspelbaar.

Het gaat niet om een klein groepje xenofobe kleutenpiet haters, het gaat om de gemiddelde oudere blanke inwoners die modaal verdiend want dat is hun grootste doelgroep. En niet het kleine groepje racisme roepers wat voornamelijk in de Aldi/Lidl/Dirk waar de AH voor zwicht.

Zo gaat het vaak in Nederland, dat het groepje minderheden die het hardst roept en racisme erbij haalt het voor elkaar krijgen dat multinationals door de knieën gaan.

Treurig maar waar, kan er zelfs enigszins respect voor hebben dat ze zulke invloed hebben (en ben het niet eens met hun gedachtegoed)
pi_145486190
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 08:25 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Krijgen we dan ook weer een banner dat ZP op FOK! wél welkom is met een klikbare link naar Pietitie?
Nu weet ik trouwens ook weer waarom ik voor het eerst in jaren mijn PIMP-abo niet heb verlengd.
Pietitie. :')
Uiteraard, dat is traditie. En Danny tornt niet aan tradities.
pi_145486275
quote:
10s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 13:53 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik denk dat hij wel onder de indruk is van jouw post :').
pi_145486324
quote:
2s.gif Op maandag 13 oktober 2014 10:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Witte pietjes komen niet bij de intocht, maar zijn hier al. Die kunnen dus best het hele jaar door in de winkels.

En je hebt gelijk dat al die witte en gekleurde pietjes erg verwarrend is. Al die moeders die aan hun kinderen moeten uitleggen dat piet niet meer zwart is omdat hij eigenlijk een vuile racist is.
Nog een reden om hem maar gewoon zwart te laten.
pi_145486857
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 11:40 schreef Tukker87 het volgende:

Ik denk dat hij wel onder de indruk is van jouw post :').
Nou, kennelijk is hij vaak onder de indruk van mijn posts, want ondanks dat hij stelselmatig in 2014 verklaart niet meer te zullen reageren op mijn posts, reageert hij keer op keer weer op posts van mij.

Algeheel denkt ik dat elfje zich posts op dit forum wat meer dan gezond aantrekt.
  maandag 13 oktober 2014 @ 12:09:56 #272
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_145487104
Appie :')

censuur :O
pi_145488056
quote:
1s.gif Op maandag 13 oktober 2014 10:48 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Zo merkte ze het toch ook rond het WK, dat klanten hun links lieten liggen omdat ze geen goede marketing hadden.
Het is niet totaal te vergelijken maar dat ze het gaan merken is denk ik wel voorspelbaar.

Het gaat niet om een klein groepje xenofobe kleutenpiet haters, het gaat om de gemiddelde oudere blanke inwoners die modaal verdiend want dat is hun grootste doelgroep. En niet het kleine groepje racisme roepers wat voornamelijk in de Aldi/Lidl/Dirk waar de AH voor zwicht.

Zo gaat het vaak in Nederland, dat het groepje minderheden die het hardst roept en racisme erbij haalt het voor elkaar krijgen dat multinationals door de knieën gaan.

Treurig maar waar, kan er zelfs enigszins respect voor hebben dat ze zulke invloed hebben (en ben het niet eens met hun gedachtegoed)
Ehm, wie precies heeft de AH beschuldigd van racisme? Dat er gezwicht wordt voor een groep is duidelijk zichtbaar. Met persberichten, excuusbrieven in kranten, woordvoerders op televisie en al. Je zou haast denken dat de AH de profeet had beledigd.
pi_145488107
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 10:06 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik vind die reacties op dat gedicht ook weer te triest voor woorden. En maar janken, zeiken en ouwehoeren. Een stel volwassenen die van kinderen nog wel wat zouden kunnen leren.

Er zitten zat kinders in honger, oorlog (even emo, maar zo zie ik het wel) en wij zitten hier met zijn alle te dreigen om een toko te boycotten vanwege zwarte piet. Omdat die toko naast zwarte piet ook andere kleur piet verkoopt om zo iedereen blij te maken.

Waar zijn we hier met zijn allen in godsnaam mee bezig.
Met fundamentalisten en extremisten valt niet te praten. Gewoon laten gaan.

Je mag het feest maar op één manier vieren. De zwarte piet is heilig. Iedereen die afwijkt moet KAPOT. Jihad!
pi_145489277
quote:
[..]
Gevolgen van marketing merken ze zeker. Het gevolg hiervan merken lijkt me vooral wensdenken van de hysterici.

quote:
Het gaat niet om een klein groepje xenofobe kleutenpiet haters, het gaat om de gemiddelde oudere blanke inwoners die modaal verdiend want dat is hun grootste doelgroep.
Bij degenen die er om doordraaien en gaan boycotten val je toch weer terug op Xenofoobjes. Nuchtere mensen maken zich hier niet druk genoeg over om hun normale patroon om te gooien.

quote:
En niet het kleine groepje racisme roepers wat voornamelijk in de Aldi/Lidl/Dirk waar de AH voor zwicht.
Klopt, de groep militante aanhangers van de PVV, en GS is inderdaad erg klein. Ze krijgen het helaas wel voor elkaar Zwarte Piet met iets te besmeuren wat nergens op slaat. Erg sneu hoe ze bij achterlijk rechts uiteindelijk precies doen wat die malle Quinsy wil.
quote:
Vind het politiseren van een kinderfeest gewoon zeer triest. Van die malloot die het aanzwingelde tot de xenofoobjes die er driedubbel overheen gaan. Triest, triest, triest.
pi_145489316
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 11:41 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Witte pietjes komen niet bij de intocht, maar zijn hier al. Die kunnen dus best het hele jaar door in de winkels.
En je hebt gelijk dat al die witte en gekleurde pietjes erg verwarrend is. Al die moeders die aan hun kinderen moeten uitleggen dat piet niet meer zwart is omdat hij eigenlijk een vuile racist is.
Nog een reden om hem maar gewoon zwart te laten.
Geloof er weinig van dat snoepgoed met verschillende kleurtjes echt erg verwarrend is voor kinderen.
Maar voor de intocht en daarvoor het Sinterklaasjournaal e.d. de winkels vol hangen met Sinterklaasversiering zou wel heel vreemd zijn.

Maar waarom wil jij zo graag een kinderfeest verpesten?
pi_145489485
quote:
2s.gif Op maandag 13 oktober 2014 13:16 schreef 99.999 het volgende:
[..]
hysterici.

Xenofoobjes.

Nuchtere mensen

groep militante aanhangers

PVV

GS

Zwarte Piet besmeuren

politiseren van een kinderfeest

xenofoobjes
Zo, als je dit rijtje nu voortaan even CTRL & C't, dan scheelt dat je een hoop typewerk.

Jammer dat je nu weer gewoon doorgaat met het fanatieke framen. Vies. Maar dat is jou niet vreemd. Gaan we weer hetzelfde spelletje doen als gisteren?
pi_145490894
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 13:23 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Zo, als je dit rijtje nu voortaan even CTRL & C't, dan scheelt dat je een hoop typewerk.
Jammer dat je nu weer gewoon doorgaat met het fanatieke framen. Vies. Maar dat is jou niet vreemd. Gaan we weer hetzelfde spelletje doen als gisteren?
Vergeet niet dat er woorden in de mond worden gelegd. De kernwoorden die je hier zo quote kunnen wel op een Zeurpietenbingokaart :)
pi_145491131
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 13:23 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Wellicht zou je eens kunnen lezen wat ik schrijf en me gewoon gelijk geven in mijn analyse. Daar ben je immers nog niet tegenin gegaan. Daarmee mogen we naar ik aanneem concluderen dat je mijn analyse deelt :)
pi_145491154
quote:
99s.gif Op maandag 13 oktober 2014 14:06 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Vergeet niet dat er woorden in de mond worden gelegd. De kernwoorden die je hier zo quote kunnen wel op een Zeurpietenbingokaart :)
Dat woorden in de mond leggen is die intensieve gary inderdaad wel van. Heeft me al heel wat onzin aan proberen te wrijven :)
pi_145491191
quote:
2s.gif Op maandag 13 oktober 2014 14:13 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat woorden in de mond leggen is die intensieve gary inderdaad wel van. Heeft me al heel wat onzin aan proberen te wrijven :)
Jij doet dat nooit nee.
pi_145491470
quote:
10s.gif Op maandag 13 oktober 2014 14:13 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wellicht zou je eens kunnen lezen wat ik schrijf en me gewoon gelijk geven in mijn analyse. Daar ben je immers nog niet tegenin gegaan. Daarmee mogen we naar ik aanneem concluderen dat je mijn analyse deelt :)
Jouw probleem is juist dat je teveel aanneemt, daar je eigen conclusies aan verbindt en jezelf gelijk geeft. Iets dat je hier uitstekend etaleert.

Je hebt ook gewoon geen gelijk. Integendeel. Je valt hier in de categorie 'fout na de oorlog'.

Verder ben je nu ook gewoon aan het trollen. Lukte gisteren al niet. Nu gaat het weer niet lukken. Ga je nu je rijtje weer herhalen, ouwe politiserende, liegende zwartepietenmoordenaar van me?

Wel opvallend: gister krijg je er van langs. Dan wacht je tot de posts zijn ondergesneeuwd en begin je weer opnieuw. Je bent gewoon Bluesdude met minder spelfouten :D
pi_145491563
quote:
[..]
Ah, nu draai je het om. Je maakt het steeds mooier. Grappig dat je in je eigen post, boven deze exact doet wat je mij verweet. Je liegt, draait en bent steeds ranziger aan het spelen. Een spelletje oudlinks kaltstellen. Mooi hoor :D
pi_145491627
quote:
[..]
Geef je ook even aan wat ik je probeer aan te wrijven? Succes :D
pi_145492111
quote:
2s.gif Op maandag 13 oktober 2014 13:18 schreef 99.999 het volgende:
[..]

Maar waarom wil jij zo graag een kinderfeest verpesten?
Die hadden we nog niet gehad :')
pi_145492398
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 14:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Die hadden we nog niet gehad :')
Als 'ie het zou menen zou het niet zo erg zijn. Uit zijn mond klinkt het wat potsierlijk.
pi_145492426
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 12:09 schreef RemcoDelft het volgende:
Appie :')
[ afbeelding ]
Veelzeggend inderdaad.

quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 09:02 schreef HeatWave het volgende:
Bij AH is even de "social-media-pleuris" uitgebroken van het weekend iig :').
Leuk om te zien hoe enorme bedrijven bang zijn geworden voor een paar roepers op FB en Twitter.
Ja, eerst die paar roepers die ZP willen verbannen, daarna die paar roepers die hierop reageren. ;)
Het tweede is dan ook weinig verrassend.

[ Bericht 24% gewijzigd door Bram_van_Loon op 13-10-2014 14:55:49 ]
#NoDAPL
pi_145492575
quote:
Offtopic maar toch maar ik wil toch eventjes opmerken dat ook veel hoogopgeleide mensen naar de Lidl gaan, de basisproducten (groenten, vruchten, zilvervliesrijst, kwark...) zijn daar goedkoper zonder dat de kwaliteit slechter is.
Zelf combineer ik de Lidl, de AH en een biologische winkel.
#NoDAPL
pi_145492851
quote:
10s.gif Op maandag 13 oktober 2014 10:22 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Die Suri's brengen daarentegen veel geld op? :')
#NoDAPL
pi_145498475
Die relnegers en linkse werkelozen leveren albert heijn met zijn Amerken weinig op
De belastingbetalende ousders met kinderen die graag sinterklaas vieren (met Zwarte Piet) die hoeven maar boycot te schreeuwen en ze gaan terug overstag binnen 24 uur.

Albert Heijn weet donders goed waar de inkomsten vandaan komen.

Die kleine van mij is gek op Zwarte Piet en is heel hard Nederlands aan het leren, speciaal voor Piert en Sint (De nadruk ligt meer op het zwarte Piet ontmoeten dan Sint,)
Sint heeft mij dan ook al beloofd dat hij een Knecht mee neemt waar Quinsy bleekjes van weg zal trekken. ( bijkomend beleggings advies: Lipstick en nepgouden oorbellen)
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_145499366
quote:
[..]
Grappig dat je al een tijdje in POL iemand aan het zieken bent terwijl je hier weer bent weggeglibberd. Lafaard :D
pi_145499916
Ah hier comt dat CTRL C lijstje vandaan LOL
quote:
2s.gif Op maandag 13 oktober 2014 13:16 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Gevolgen van marketing merken ze zeker. Het gevolg hiervan merken lijkt me vooral wensdenken van de hysterici.
Toch leuk dat het boycotten aan hystyterici toegeschreven wordt en het millitant bij een kinderfeest aanwezig zijn waar je kinderen beschuldigt can racisme dat niet is?

quote:
Klopt, de groep militante aanhangers van de PVV, en GS is inderdaad erg klein. Ze krijgen het helaas wel voor elkaar Zwarte Piet met iets te besmeuren wat nergens op slaat. Erg sneu hoe ze bij achterlijk rechts uiteindelijk precies doen wat die malle Quinsy wil.
Die groep besmeurt niets
St Nicolaas is een Griek met een Moorse knecht
Spaans kostuum is te danken aan de reformatie die bij herinvoering van het kinderfeest meende dat een katholiek wel uit spanje moest komen.
Sint en Piet is zonder druk al lang verworden tot baas en helper relatie. Niks slaaf knecht
En een boerenKNECHT is gewoon in loondienst
We zijn tenslotte niet allemaal CEO directeur
quote:
Vind het politiseren van een kinderfeest gewoon zeer triest. Van die malloot die het aanzwingelde tot de xenofoobjes die er driedubbel overheen gaan. Triest, triest, triest.
Oh er niks tegen doen resulteert in een hoop (internationaal) onbegrip.
Zwarte piet is verworden van een icoon naar een herkenbaar figuur.
Zwarte Piet ziet er nu uit als de Marokkaan die je fiets jat
Zo'n kind heeft geen idee of er een kadootje of een mes uit die zak gaat komen.
Zeker als ie zonder sint rondloopt (want die ligt dan zeker in een steegje of onder aan de trap in Madrid)

Piet is zwart ...daar is een gegronde historische reden voor
Piet draagt spaans kostuum ...daar is een gegronde historische reden voor
Zo kan het ook benadert worden: Santa and Pete (TV Movie 1999) - IMDb
pi_145500050
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 18:17 schreef desiredbard het volgende:
<knip>
Edit. Aangepast zie ik. Even opnieuw lezen.
pi_145500093
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 18:21 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Ik snap werkelijk geen ruk van je posting met al die halfmislukte quotepogingen.
Het spijt me maar aan je cognitieve vermogens kan ik ook niet veel veranderen
pi_145500259
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 18:22 schreef desiredbard het volgende:

Het spijt me maar aan je cognitieve vermogens kan ik ook niet veel veranderen
Als jij nou in het vervolg eerst op preview klikt voordat je je posting plaatst, dan scheelt dat al een hoop ellende....met je hystyterici. ;(
pi_145500331
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 18:26 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Als jij nou in het vervolg eerst op preview klikt voordat je je posting plaatst, dan scheelt dat al een hoop ellende....met je hystyterici. ;(
Mwah... heb je nog wat bij te dragen of kun je alleen typo's highlighten... verander dan je username naar Clippy
pi_145500507
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 18:28 schreef desiredbard het volgende:

Mwah... heb je nog wat bij te dragen of kun je alleen typo's highlighten... verander dan je username naar Clippy
Ad schijnt hulpsint te worden dit jaar. Om het kinderfeest op te leuken.

pi_145500595
quote:
14s.gif Op maandag 13 oktober 2014 18:33 schreef Kingstown het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Nou maak jij de typo's dat moet een N zijn ipv een L
pi_145502027
quote:
14s.gif Op maandag 13 oktober 2014 18:33 schreef Kingstown het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Treffende vergelijking.
pi_145502125
quote:
14s.gif Op maandag 13 oktober 2014 19:10 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Treffende vergelijking.
Hulppiet ipv van Sint? Volgens de foto kan Ad zo bij Albert Heijn achter de kassa met een lekker Hema worst in z'n reet wat mij betreft
pi_145502505
quote:
14s.gif Op maandag 13 oktober 2014 19:10 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Treffende vergelijking.
En zo zet jij jezelf ook buitenspel. Nou, dat was het wel dan...

Maar geen nieuw deeltje openen? Of toch wel?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')