Eigenlijk moeten we gewoon de eigenaar van de Bijenkorf in elkaar beuken.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 14:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Mij interesseert die decoratie zelf niet, ik ga niet naar een winkel toe, of niet, omdat er bepaalde decoratie wel of niet is. /care
Ik kijk enkel naar de prijs en kwaliteit, de rest interesseert me niet.
Het is het aanpassen van de decoratie wat mij interesseert.
En dan Youtubenquote:Op zaterdag 11 oktober 2014 14:25 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Eigenlijk moeten we gewoon de eigenaar van de Bijenkorf in elkaar beuken.
Hoho, niet zo op de man spelen, he?quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 14:21 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Nu heb je het toch gedaan.
[ afbeelding ]
En een toffe hip hop-plaat eronder knallen.quote:
Over de 'IS' vraag is geen rechterlijke uitspraak gedaan.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 13:47 schreef Karelnoord het volgende:
Maar is zwarte piet nou wél of niet racistisch?
2012 eigenlijkquote:Op zaterdag 11 oktober 2014 14:23 schreef De_Guidance het volgende:
Maar even serieus.
Deze discusie is toch beetje 2013?
van Eminem natuurlijkquote:Op zaterdag 11 oktober 2014 14:28 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En een toffe hip hop-plaat eronder knallen.
Klopt.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 14:23 schreef De_Guidance het volgende:
Maar even serieus.
Deze discusie is toch beetje 2013?
Bron: http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1233467quote:"Zwarte Piet bannen? Winkeliers begin er niet aan"
AMERSFOORT - Winkelketens doen er niet verstandig aan om Zwarte Piet uit hun assortiment of reclame-uitingen te bannen. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Q&A Research & Consultancy in Amersfoort.
Het bureau legde bijna 1500 Nederlandse consumenten een aantal stellingen voor over de bekende kindervriend. Hieruit komt duidelijk naar voren dat winkeliers die geen 'Zwarte Piet-producten' meer verkopen eerder gemeden dan bezocht worden. 87 procent van de ondervraagden vindt dat Zwarte Piet altijd moet blijven bestaan. 94 procent zegt zijn kinderen met Zwarte Piet te blijven opvoeden.
AH
Deze week ontstond veel commotie op sociale media toen bleek dat Albert Heijn er bewust voor kiest om Zwarte Piet in een bepaalde reclame niet te laten terugkomen. Veel mensen plaatsten uit onvrede hierover een oproep om de super komende tijd te boycotten.
OMZET
Kenners vrezen dat de actie Albert Heijn wel eens duur kan komen te staan. Volgens analisten van de Rabobank gaat de keten de ontstane ophef tijdens de Sinterklaas-periode merken in zijn omzet.
Een concrete inschatting van de effecten op de opbrengsten van de Ahold-dochter gaf de bank vrijdag niet. Maar de deskundigen vinden dat de afdeling public relations, die zich ook op televisie liet zien, geen goed werk heeft verricht.
Ik betwijfel de volhardendheid van de 'stemmers' in dezen.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 14:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat is hetzelfde als aan een vegetariër vragen of dat er minder varkens, koeien, kippen en vissen worden vermoord omdat hij geen vlees of vis eet.
Als voldoende mensen hetzelfde doen, 5-10% in het geval van vegetarisch eten, dan heeft dat wel degelijk invloed.
Dat spul hadden ze al ingekocht voordat ze dit achterlijke besluit namen. En ja, dat gaan ze natuurlijk wel gewoon verkopen. Hypocrisie is ze niet vreemd.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 16:27 schreef theguyver het volgende:
Welke winkels moeten we ondertussen gaan boycotten want, dat appie hein gedoe snap ik niet hoor ... er zat gewoon een zwart/bruine piet op mijn verpakking pepernoten.
Heb ook berichten gelezen dat het waarschijnlijk weinig verschil gaat maken omdat de meeste mensen echt niet om gaan rijden voor hun boodschappen omdat het nu eenmaal zo in hun systeem zit....quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 15:33 schreef Elfletterig het volgende:
Nu het speelkwartier van de kleuters weer voorbij is, kunnen we weer inhoudelijk verder. Bijvoorbeeld met dit bericht:
[..]
Bron: http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1233467
Ik heb het vanochtend wel gedaan. Die denigrerende berichten over 'dat gaan mensen toch niet doen, volgende week zijn ze het alweer vergeten' hebben me alleen maar meer volhardend gemaakt.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 16:36 schreef Samson het volgende:
[..]
Heb ook berichten gelezen dat het waarschijnlijk weinig verschil gaat maken omdat de meeste mensen echt niet om gaan rijden voor hun boodschappen omdat het nu eenmaal zo in hun systeem zit....
Klopt het was niet een individu met de naam Sinterklaas.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 13:49 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Zwarte Piet is een fictief figuur.
Dus dat ligt aan de mensen die hem verzonnen hebben.
Op korte termijn: misschien.quote:Kenners vrezen dat de actie Albert Heijn wel eens duur kan komen te staan. Volgens analisten van de Rabobank gaat de keten de ontstane ophef tijdens de Sinterklaas-periode merken in zijn omzet.
quote:Gewoon een zwarte sinterklaas toch
Of allemaal octarijn schminken, het is tenslotte best wel magisch op hoeveel plaatsen Sint en Piet tegelijk kunnen zijn.quote:En witte pieten.
Letterlijk vertaald is "a throwback to slavery" toch "een terugkeer naar de slavernij"? Wat moet ik me bij "een verouderde opvatting ten aanzien van slavernij" voorstellen?quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 16:40 schreef DarkSkywise het volgende:
"een verouderde opvatting ten aanzien van"
Die moet je niet serieus nemen. Zij is gewoon boos dat zwarte piet er net zo uit ziet als haarzelf en wil hem daardoor verbieden.quote:
En zelfs dat doet maar een kleine minderheid van de mannen.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 18:39 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Dat is een vrouwendingetje trouwens. Mannen zeggen gewoon, 'mooi overhemd/trui/whatever', 'dankje jij ook' en gaan vervolgens gewoon weer over tot de orde van de dag.
D'uh. Het is alsof aan een feministe die vrouwenstudies (ja, dat bestaat echt en het heeft niets met biologie te makenquote:Op zaterdag 11 oktober 2014 18:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Die moet je niet serieus nemen.
1. Ik hoop dat de AH dit voelt aan de omzet. Het is de perfecte straf voor dit onzinnige gedrag.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 16:40 schreef DarkSkywise het volgende:
Zaken doen is nu eenmaal risico nemen en AH accepteert kennelijk een eenmalig deukje om later mogelijk juist méér binnen te kunnen harken.
Nee, de mensen die het wel interesseert of dat er wel of niet een ZP-versiering hangt moeten voor een andere winkel kiezen. Mij interesseert het verder weinig wat die winkels doen, zolang bij de optochten ZP maar gewoon blijft bestaan en de overheid geen verbod op ZP invoert. Het intrigeert mij wel dat die winkelmanagers blijkbaar de noodzaak voelen om omwille van enkele honderden of duizenden Suri's hun beleid te veranderen.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 14:25 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Eigenlijk moeten we gewoon de eigenaar van de Bijenkorf in elkaar beuken.
Goed gedaan Cees. Ik ben vandaag ook maar naar de Jumbo gegaan, al kom ik liever in de AH. Maar daar ga ik echt niet meer heen, bah.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 18:56 schreef JanCees het volgende:
Vandaag de Albert Heijn overgeslagen en de neger die er werkt boos aangekeken. Dat zal hem leren mijn cultuur af te pakken.
Zo gaat dat....net zoals dat zeikwijf wat ooit begon te klagen dat ze een rookvrije werkplek wilde bij de PTT en 15 jaar later kun je nergens meer roken op je werk. ZP zal hetzelfde lot ondergaan....het is een enkeling die begint te klagen en dan is het niet meer te stoppen, dus vecht nog maar even je achterhoede gevecht uit, maar het is een gevecht tegen windmolens.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 19:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het intrigeert mij wel dat die winkelmanagers blijkbaar de noodzaak voelen om omwille van enkele honderden of duizenden Suri's hun beleid te veranderen.
Gelukkig heb ik de videobanden sinterklaasvieringen van vroeger nog. Zie over 20 jaar alleen nog maar eens een VHS-speler te vindenquote:Op zaterdag 11 oktober 2014 19:09 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Zo gaat dat....net zoals dat zeikwijf wat ooit begon te klagen dat ze een rookvrije werkplek wilde bij de PTT en 15 jaar later kun je nergens meer roken op je werk. ZP zal hetzelfde lot ondergaan....het is een enkeling die begint te klagen en dan is het niet meer te stoppen, dus vecht nog maar even je achterhoede gevecht uit, maar het is een gevecht tegen windmolens.
Over 15-20 jaar is de sociale norm compleet veranderd en kunnen we ons niet meer voorstellen dat er ooit een tijd was dat we ZP normaal vonden.
Ruim 20 jaar geleden heb ik weleens aan Amerikanen uit moeten leggen wat Sinterklaas voor traditie was en daar had ik een prachtige VHS band bij.....ik kan je vertellen dat ik daar niet vrolijk van werd.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 19:12 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Gelukkig heb ik de videobanden sinterklaasvieringen van vroeger nog. Zie over 20 jaar alleen nog maar eens een VHS-speler te vinden
Ik heb ook in de VS gewoond en kreeg in november een volle doos met allerlei sinterklaasspullen. Alles in pieten verpakking of cadeaupapier. Mijn gastgezin vond het allemaal even prachtig. Alleen de drop en pepernoten waren geen favorieten van hun. (kruidnootjes dus wel)quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 19:15 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Ruim 20 jaar geleden heb ik weleens aan Amerikanen uit moeten leggen wat Sinterklaas voor traditie was en daar had ik een prachtige VHS band bij.....ik kan je vertellen dat ik daar niet vrolijk van werd.
Ik voelde me als een stierenvechter die aan Nederlanders uit ging leggen wat voor prachtige traditie stierenvechten toch wel niet was.
Ik snap sowieso niet dat zure Afrikanen als Quinsy en Sheperd zich durven te vergelijken met een vrolijke flierefluiter als onze Zwarte Piet. Waar halen ze het lef vandaan.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 18:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Die moet je niet serieus nemen. Zij is gewoon boos dat zwarte piet er net zo uit ziet als haarzelf en wil hem daardoor verbieden.
[ afbeelding ]
"Throwback" = atavisme, verouderde/ouderwetse/niet-meer-van-deze-tijd-zijnde opvatting/instelling. "Terugkeer" zou gewoon "return" zijn geweest.quote:Letterlijk vertaald is "a throwback to slavery" toch "een terugkeer naar de slavernij"? Wat moet ik me bij "een verouderde opvatting ten aanzien van slavernij" voorstellen?
Dat is niet vergelijkbaar, deze vrouw had gelijk en het verband tussen die vrouw en het rookverbod is op zijn zachtst gezegd flinterdun. Dat rookverbod zat er al lang aan te komen en het feit dat dit een internationaal verschijnsel is in meerdere continenten geeft aan dat het een trend is die past bij de huidige samenleving. Logisch geredeneerd is natuurlijk een goede zaak dat mensen tegenwoordig wel het recht hebben op een rookvrije werkplek, dus een werkplek waarin je niet of minder wordt vergiftigd, behalve bij een enkele werkgever die de wet aan zijn laars lapt (Johan Derksen). Misschien heeft het met de langere periode van stabiliteit en welvaart te maken dat landen er aan toe komen om zulke zaken fatsoenlijk te regelen. In Azië lijken ze op dat vlak nog flink achter te lopen, de sigaretten- en shagverkopers maken daar gretig misbruik van.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 19:09 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Zo gaat dat....net zoals dat zeikwijf wat ooit begon te klagen dat ze een rookvrije werkplek wilde bij de PTT en 15 jaar later kun je nergens meer roken op je werk.
Je weet dat AH zwarte Piet helemaal niet verbannen heeft en dat ook nooit van plan is geweest ? Ze verkopen alleen, NAAST de zwarte pieten, ook bonte pieten en witte pieten. Zwarte Piet wordt ook nog gewoon in hun reclameafbeeldingen gebruikt.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 18:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
1. Ik hoop dat de AH dit voelt aan de omzet. Het is de perfecte straf voor dit onzinnige gedrag.
2. Waarom zou de AH op termijn meer winst maken door ZP te verbannen?
Als jij met beide voeten in die spinning wil trappen, ga je gang.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 20:21 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Je weet dat AH zwarte Piet helemaal niet verbannen heeft en dat ook nooit van plan is geweest ?
Bron: http://www.telegraaf.nl/p(...)_social_media__.htmlquote:Van plofkip tot plofpiet:
Bedrijven worstelen met invloed van social media
AMSTERDAM - Of het nu gaat om zwarte Piet, de plofkip of vermeende milieuvervuiling, sneller dan ooit capituleert het bedrijfsleven bij maatschappelijke discussies. Een kleine aanval is genoeg om een bedrijf op de knieën te krijgen.
De macht van sociale media is enorm geworden en dat stelt bedrijven voor lastige problemen. Over alles moeten ze tegenwoordig een mening klaar hebben. Bedrijven schieten in een kramp als er een aanval wordt ingezet. In veel gevallen kiezen zij daarbij de weg van de minste weerstand.
Lego, Albert Heijn
Vandaag kondigde Lego aan zijn samenwerking met Shell te stoppen. Dat gebeurde nadat een filmpje van Greenpeace op Youtube 6 miljoen keer bekeken was. Daarin wordt beweerd dat de olieboringen van Shell desastreuze gevolgen hebben voor het milieu. Ook Albert Heijn lag onder vuur doordat de winkelketen minder ruimte heeft voor Zwarte Piet dit jaar.
'Angst voor Twitter'
„Er is in het bedrijfsleven een angst voor Twitter ontstaan”, zegt Paul Stamsnijder van de Reputatiegroep. „Daarbij wordt de mening van enkelen bepalend voor het bedrijf en zijn strategie. Men noemt dat wel de dictatuur van de minderheid. Het leidt ertoe dat diegene die het hardst roept gelijk krijgt en het bedrijfsleven op zijn knieën krijgt. Ondernemingen zijn overgevoelig geworden. Mijn persoonlijke mening is dat veel bedrijven te vaak vanuit sentiment reageren. Angst is geen goede raadgever.”
'Laf gedrag'
Het is laf gedrag van ondernemingen, vindt onderzoeker Rypke Zeilmaker. „Ze capituleren bij bosjes. Bedrijven zijn panisch. Men is echt bang voor voor die non-gouvermentele organisaties (ngo’s). Ze hebben gewoon geen ballen. Voor een belangrijk deel wijt Zeilmaker het ook aan de kwaliteit van journalisten. „Die lopen als slaafjes achter de ideologische organisaties aan, zonder te kijken of het allemaal klopt.”
Stel dat de groep tegenstanders nog verder groeit omdat ze na rustig nadenken in een periode zonder wilde paniek in de media ZP niet meer van deze tijd vinden (een "throwback" dusquote:Waarom zou de AH op termijn meer winst maken door ZP te verbannen? Serieus, dat moet je mij eens uitleggen.
Aangezien AH dit letterlijk al sinds dag 1 zegt zie ik de spinning eigenlijk niet.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 20:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als jij met beide voeten in die spinning wil trappen, ga je gang.
Zoals iedereen elkaar naschreef dat "de VN" het Sinterklaasfeest wilde verbieden en niemand de moeite nam om te checken of prof. Shepherd dat wel écht gezegd had.quote:Voor een belangrijk deel wijt Zeilmaker het ook aan de kwaliteit van journalisten. „Die lopen als slaafjes achter de ideologische organisaties aan, zonder te kijken of het allemaal klopt.
Albert Heijn is een winkel die prominent borden in de winkel ophangt met teksten als: "Alles voor de Ramadan... gewoon bij Albert Heijn". Op zich is daar niks op tegen, maar rond Sinterklaas klinkt er ineens een heel andere toon. Niet: "Alles voor Sinterklaas.. gewoon bij Albert Heijn", maar krampachtig gedoe met het vermijden van Zwarte Piet en zogenaamde hulppietjes en hulppaardjes. Doorgeslagen politieke correctheid. En dat voelen Nederlandse consumenten heel goed aan.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 20:21 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Je weet dat AH zwarte Piet helemaal niet verbannen heeft en dat ook nooit van plan is geweest ? Ze verkopen alleen, NAAST de zwarte pieten, ook bonte pieten en witte pieten. Zwarte Piet wordt ook nog gewoon in hun reclameafbeeldingen gebruikt.
Sommige nieuwsbronnen hebben idd een iets ander beeld geschetst. Ik ben benieuwd hoeveel Jumbo en Co daarvoor hebben betaald
Het einde van FOK!?quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 20:25 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Aangezien AH dit letterlijk al sinds dag 1 zegt zie ik de spinning eigenlijk niet.
Maar wat echt overtuigend zou zijn is natuurlijk als AHOLD zou besluiten een aantal media aan te klagen wegens het doelbewust veroorzaken van economische schade dmv valse berichtgeving.
Helaas zou dat wel het einde van FOK! betekenen
AH kon ZP niet volledig in de ban doen aangezien ze al producten had ingekocht met ZP die ze nog moet verkopen. We zullen dus nooit weten of dat AH ZP volledig wilde verbannen maar we weten wel zeker dat AH in ieder geval ZP gedeeltelijk wilde verbannen waarmee het allesbehalve uitgesloten is dat deze winkel het volledig zou hebben gedaan als ze dat had gekund (dus als ze niet al met een flinke voorraad rotzooi zat opgescheept). Het kan ook dat een gedeeltelijke verbanning goed uitkwam aangezien de winkel op die manier bij de klanten kan aftasten hoe ze hier op reageren.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 20:25 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Aangezien AH dit letterlijk al sinds dag 1 zegt zie ik de spinning eigenlijk niet.
Ze zijn er arrogant genoeg voor om dat te doen maar het zou publicitair niet echt handig zijn. Gelukkig is er tegenwoordig ook een fenomeen genaamd crowdsuing.quote:Maar wat echt overtuigend zou zijn is natuurlijk als AHOLD zou besluiten een aantal media aan te klagen wegens het doelbewust veroorzaken van economische schade dmv valse berichtgeving.
Helaas zou dat wel het einde van FOK! betekenen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Juist, duidelijk. Ze zei dus niet dat de samenleving / de zwarte gemeenschap hiermee werd "teruggeworpen" naar de tijd van de slavernij. Dat blijkt ook uit de samenvattingen hieronder. Mijn fout, ook ik had haar uitspraak verkeerd begrepen.quote:
quote:Und dann kam Verene Shepherd: die Vorsitzende der UN-Expertengruppe regte im niederländischen Rundfunk an, die Regierung solle Sinterklaas abschaffen, weil das Fest an die Sklaverei erinnere.
http://www.zeit.de/gesell(...)te-piet-sklaverei-un
quote:Shepherd also became the target of racist attacks on the internet, when she –in anticipation of the final report- she told Dutch daily Volkskrant that her own opinion was that “zwarte piet is reminiscent of slavery times and should be abolished.”
http://www.devsur.com/zwa(...)herlands/2014/06/27/
Wat nou krampachtig ?Projecteren je hier niet je eigen gefixeerdheid op ZP ?quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 20:31 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het einde van FOK!?Omdat we hier discussiëren over nieuws?
FOK! is niet de PR-afdeling van Albert Heijn, kom op zeg. Ze hebben de ellende toch echt over zichzelf afgeroepen met hun krampachtige poging om Zwarte Piet in de communicatie te vermijden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |