http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)an-Zwarte-Piet.dhtmlquote:Grootwinkelbedrijven als HEMA, Bijenkorf, Albert Heijn (AH) en Bart Smit worstelen met de uitmonstering van Zwarte Piet en de winkelinrichting in de sinterklaasperiode.
De voorbereidingen voor de belangrijke verkoopperiode zijn begonnen en zijn voor vele winkelketens reden aanpassingen te doen. Wat die wijzigingen zijn, houden zij echter voor zich. AH en Bart Smit zeggen geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijke debat over Zwarte Piet.
HEMA zegt de discussie rond Zwarte Piet op de voet te volgen. 'Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet', aldus het concern. 'Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan verpakkingen'.
Claim actiecomité
Het bedrijf gaat niet in op een claim van het Actiecomité Malle Piet dat 'volgend jaar het hele assortiment Zwarte Piet-vrij zal zijn'. Initiatiefnemer Marc Nelissen stelt dat de verkoopdirecteur van HEMA dat in een e-mail aan hem zou hebben beloofd.
Volgens Nelissen, opsteller van het Malle Piet Manifest, zou HEMA positief staan tegenover zijn initiatief om de Pieten voortaan in allerhande kleuren te schminken. 'Ik ben lelieblank, maar terugblikkend besef ik dat sommige mensen zich gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet', verduidelijkt Nelissen zijn streven naar verandering.
Cadeaupapier
De middenstand is volgens fabrikanten van geschenkpapier nog niet zo ver om Zwarte Piet in de ban te doen. De bestellingen voor cadeaupapier met Sint én Zwarte Piet komen gewoon binnen, bevestigt directeur Dave Adriaans van Decoma Verpakkingen in Lieshout. 'We merken geen verandering in bestellingen van onze klanten.'
Bijenkorf zegt dat de klimpieten als vanouds de lichthal van de vestiging in Amsterdam zullen sieren. Het uiterlijk van Zwarte Piet wordt volgens de Bijenkorf aangepast in lijn met aanbevelingen van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. Hoe de pieten er uit moeten zien, blijft echter onduidelijk. Dat centrum pleit na onderzoek voor kleinschalige experimenten en aanpassingen, onder meer in Amsterdam.
Bron: http://nos.nl/artikel/708(...)zwarte-piet-aan.htmlquote:Van der Laan past Zwarte Piet aan
Zwarte Pieten die meedoen aan de sinterklaasintocht in Amsterdam, zien er anders uit dan voorgaande jaren. Dat zegt de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan.
De burgemeester schrijft in een brief dat de pieten niet allemaal zwart geschminkt worden. Ongeveer een kwart van de pieten krijgt roetvegen op het verder ongeschminkte gezicht. Ook verdwijnen de oorringen en de dikke rode lippen bij alle pieten.
Edelman
De rol van onderdanige knecht past ook niet meer bij Zwarte Piet, schrijft Van der Laan in een toelichting op de vergunning die hij heeft afgegeven voor de intocht van 16 november.
De burgemeester paste de sinterklaastocht in 2013 ook al op enkele punten aan. Zo werd het paard van Sinterklaas niet door een piet begeleid, maar door een Spaanse edelman. Ook kon men kiezen voor pieten met steil haar.
Bron: ah.nlquote:Reactie op berichtgeving over Albert Heijn en Zwarte Piet
Albert Heijn is er voor iedereen. Voor de vele klanten die het Sinterklaasfeest op de gebruikelijke wijze willen vieren, hebben we producten met Zwarte Piet daarop. Maar u ziet ook producten waarop hij niet staat. Aan de klant de keuze. Er is dus geen sprake van een besluit om Zwarte Piet in de ban te doen.
Er zijn nu veel berichten in de media over Sinterklaas en Albert Heijn. Deze komen voort uit een foto van een display die nu al in de winkel staat. Daarin worden verkleedpakjes voor kinderen getoond, met kinderen zonder schmink. U vindt echter ook nu al uitingen in onze winkels waarop Zwarte Piet wél staat.
En dat gebeurt door hun laffe gedrag in de Zwarte Piet-discussie nu wél. Het regent berichtjes op Twitter van mensen die voornemens zijn om Albert Heijn te boycotten. Dan heb je dus als bedrijf duidelijk iets niet goed gedaan.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 13:11 schreef JanCees het volgende:
[..]
Albert Heijn heeft liever dat niemand eraan voorbij loopt.
Ik zal nog heel vaak schrijven dat de islam een primitieve woestijnreligie is. En afhankelijk van welke discussie zal ik daar soms ook nog het woord "barbaars" aan toevoegen. Wen er maar aan.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 13:13 schreef Kingstown het volgende:
Iemand die de term "woestijnreligies" inbrengt bij een discussie over ZP die plakt zichzelf een label op.
Maar wat als nu de meerderheid of een deel van de meerderheid niet op deze manier bediend wil worden? Dan snij je jezelf in de vingers door mee te gaan met de wensen van een klein groepje klanten.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 13:02 schreef JanCees het volgende:
Liever iedereen bedienen dan enkel een meerderheid
Dat is eigenrichting, Koos.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 13:33 schreef KoosVogels het volgende:
Ik zag bij de Bakker Bart net pepernoten zonder ZP op de verpakking.
De fik erin?
Bron: https://www.facebook.com/(...)412569260122/?type=1quote:Beste klanten
Vandaag verscheen er een persbericht omtrent het Sinterklaas feest en de zwarten pieten discussie en de aankleding in de winkel vanuit AH Hoofdkantoor.
Echter in onze winkel is door het management besloten wel gewoon de traditie voort te zetten zoals deze al jaren, en bij een ieder van ons van kinds af aan bekend is.
Wij respecteren alle meningen laat dat voorop staan, maar in onze winkel doen wij gewoon mee met het feest der feesten voor alle kinderen en gezinnen.
Ivo Mattheeuws
Ondernemer AH Hulst
Poeh hé.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 13:39 schreef Elfletterig het volgende:
Bij Albert Heijn voelen ze zich zo goed en zeker over de gemaakte keuzes, dat er een paniekerig pop-upje verschijnt als je www.ah.nl bezoekt. Daarin staat de verklaring die ook in de OP staat.
Het is zulk topbeleid van Albert Heijn dat diverse lokale vestigingen er publiekelijk afstand van nemen. In het vorige deel zijn al enkele voorbeelden genoemd; ook Zeeuwse vestigingen roeren zich:
[..]
Bron: https://www.facebook.com/(...)412569260122/?type=1
Nee, niet de islam. Ik zal je even van de nodige context voorzien. Van een journalist kunnen we immers ook niet verwachten dat hij dat zelf even terugzoekt.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 13:40 schreef KoosVogels het volgende:
Ah, ook de islam speelt inmiddels een rol in de ZP-discussie. Hoe kon het ook anders?
quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 23:19 schreef Ceberut het volgende:
Mensen die tegen ZP zijn, zijn geen Nederlanders?
Daar komt de aap uit de mouw. Racisme is inherent aan ZP en zijn aanhangers, blijkt maar weer.
quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 01:14 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Nee, (autochtone) Nederlanders zijn het gewoon spuugzat dat er respect en begrip moet worden opgebracht voor allerlei geïmporteerde tradities en achterhaalde woestijnreligies, terwijl er omgekeerd een gebrek aan respect en begrip is voor onze tradities is. Zo simpel is het.
Groepen nieuwkomers hebben het incasseringsvermogen van autochtone Nederlanders nu gewoon te ver op de proef gesteld en de maat is vol. Het is tijd dat Nederlandse consumenten de komende maanden massaal hun macht doen gelden en dat ze de winkels met een slappe ruggengraat boycotten. Laat zo'n HEMA maar failliet gaat, laat zo'n Albert Heijn maar een flinke knauw krijgen. Eens zitten welke winkels het dan volgend jaar aandurven om Zwarte Piet te verbannen.
Elf slaat die kale bedrijfsleider in elkaar als hij hem tegen het lijf loopt.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 13:44 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Poeh hé.
Het is wat die hele Zwarte Piet.
Ik ben dan ook een waardeloze journalist die zijn baan heel niet verdient.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 13:46 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Nee, niet de islam. Ik zal je even van de nodige context voorzien. Van een journalist kunnen we immers ook niet verwachten dat hij dat zelf even terugzoekt.
[..]
[..]
Zwarte Piet is een fictief figuur.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 13:47 schreef Karelnoord het volgende:
Maar is zwarte piet nou wél of niet racistisch?
Een onderbelicht aspect is trouwens de herkenbaarheid. In Amsterdam kun je een roetveegpiet de straat op sturen in een optocht, zonder dat deze door kinderen wordt herkend.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 13:45 schreef UltraR het volgende:
Ik ben wel benieuwd wie dan die roetpieten zullen gaan spelen in Amsterdam.
Elke zichzelf respecterende persoon die al jaren zwarte piet speelt moet bij het verzoek enkel nog wat roetvegen op z'n gezicht aan te brengen toch zeggen: "flikker ff een heel eind op. Ik schmink me gewoon zwart zoals altijd, knappe jongen die me tegenhoudt."?
Uh Sinterklaas is inderdaad een traditie van een geïmporteerde woestijnreligie.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 13:46 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Nee, niet de islam. Ik zal je even van de nodige context voorzien. Van een journalist kunnen we immers ook niet verwachten dat hij dat zelf even terugzoekt.
[..]
[..]
Ik sla niemand in elkaar. Ik laat mijn portemonnee wel spreken; stukken effectiever.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 13:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Elf slaat die kale bedrijfsleider in elkaar als hij hem tegen het lijf loopt.
Ik ken overigens wel wat racistische Zwarte Pieten.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 13:49 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Zwarte Piet is een fictief figuur.
Dus dat ligt aan de mensen die hem verzonnen hebben.
Het stond op de laatste pagina van het vorige topic-deel. Ik kan me voorstellen dat het voor jou te lastig vindbaar was. Graag gedaan.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 13:48 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik ben dan ook een waardeloze journalist die zijn baan heel niet verdient.
Je hebt dus gelijk wat betreft dat terugzoeken.
We gaan het zien.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 13:50 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik sla niemand in elkaar. Ik laat mijn portemonnee wel spreken; stukken effectiever.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |