abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145440071
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 21:20 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Juist, duidelijk. Ze zei dus niet dat de samenleving / de zwarte gemeenschap hiermee werd "teruggeworpen" naar de tijd van de slavernij. Dat blijkt ook uit de samenvattingen hieronder. Mijn fout, ook ik had haar uitspraak verkeerd begrepen.
[..]
[..]
Doet me denken aan de geseling van Wilders, die een Amerikaanse moslim zou willen , volgens het AD
quote:
Het AD van zaterdagochtend had als kop: Moslimpredikant bepleit geseling Wilders met riem. Daaronder werd Yasin geciteerd dat hij het liefst Wilders 'op traditionele wijze wilde afstraffen' met een geseling
oeps.... vertaalfoutje.....
of paste zulk een geweld in het stereotype die de vertaler had over moslims.
PVV ging direct al kamervragen stellen... zonder zelf te checken wat die man letterlijk zei.
pi_145440480
Ik was vandaag in de Jumbo o.a. twee chocoladeletters gekocht met afbeeldingen van Pietjes erop. Er is duidelijk over nagedacht, de Pietjes zijn getekend, zijn bruin, hebben geen rode of dikke lippen en geen oorbellen. Sinterklaas is niet te zien op deze verpakkingen.

Ook Albert Heijn heeft over deze actie nagedacht. Ze doen duidelijk aan Sinterklaas. Je ziet een kind in een Pieten- en paardenpakje. Ze doen aan Sinterklaas zonder Sinterklaas. Ze hebben geprobeerd het 'over the top' te doen. Alsof ze hebben willen zeggen: 'Ja, het kindje heeft geen schmink op, maar er is dan ook een kind in een paardenpakje bij'. De marketingafdeling is waarschijnlijk goed betaald.

Gezien de ophef op internet en twitter denk ik dat Albert Heijn met deze situatie in haar maag zit. Die pop-up op hun site waarin gezegd wordt dat Zwarte Piet niet in de ban wordt gedaan wijst daar ook op. Het ligt gevoelig en een kleine omzetdaling is al terug te zien in de cijfers.

De consument is conservatiever dan men heeft gedacht. Het zal me eigenlijk niets verbazen als Albert Heijn nu al zwicht voor de kritiek, en er alsnog een reclame komt met Piekema en een grappige of subtiele Sinterklaas met Zwarte Piet. Albert Heijn is gezien de vele hypes, wuppies, welpies, voetbalplaatjes, doorgaans erg sterk in haar marketing. Maar heeft gezien het rumoer op internet de plank misgeslagen.
  zondag 12 oktober 2014 @ 00:07:40 #103
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_145443752
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 22:21 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Doet me denken aan de geseling van Wilders, die een Amerikaanse moslim zou willen , volgens het AD
[..]
oeps.... vertaalfoutje.....
of paste zulk een geweld in het stereotype die de vertaler had over moslims.
PVV ging direct al kamervragen stellen... zonder zelf te checken wat die man letterlijk zei.
Het lijkt me in dit geval een vertaalfout, met throwback en terugwerpen als "valse vrienden". Shepherd deed tijdens dat interview natuurlijk wel meer onhandige uitspraken. Misschien dat dat op een onbewust niveau heeft meegespeeld. ("It’s the same thing. We don’t go around saying: All white people look like this, all white people look like that. We don’t do that. (...) And what is wrong with one Santa Claus - why do you have to have two Santa Clauses?")
pi_145444591
quote:
Shepherd deed tijdens dat interview natuurlijk wel meer onhandige uitspraken.
Wat niet zo verwonderlijk is als je telefonisch wordt overvallen over iets waar je 9 maanden geleden (op 17 januari 2013) één brief over hebt verstuurd. (Antwoord kwam ergens in juni en wat betreft Shepherd was de kous daarmee grotendeels af - tenminste, tot de Telegraaf in oktober alsnog flink wat olie op het vuur strooide en haar mailbox vervolgens vastliep door de -kennelijk duizenden- haatmails en bedreigingen.)

Die twee Santa Clauses heeft ze later nog uitgelegd... op zich kon ze best nog begrijpen dat Nederlanders aan onze eigen "Dutch Sinta Klaas" wilden vasthouden, maar dat het wat raar overkomt dat we zowel de niet-geheel-onomstreden Sint+Piet-combi als de Kerstman met kadootjes wilden laten blijven strooien.

Ik vond het al knap dat ze er evengoed nog iets relevants uit wist te krijgen... ik denk dat de meeste Fok!kers met een mond vol lege handen zouden staan als je ze opbelt met "VERTEL OP, WAT DEED JIJ OP 17 JANUARI? EN SNEL EEN BEETJE WANT JE BENT NU OP DE RADIO!!!1!11~" :P

[ Bericht 0% gewijzigd door DarkSkywise op 12-10-2014 00:50:56 ]
pi_145445004
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 00:07 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Het lijkt me in dit geval een vertaalfout, met throwback en terugwerpen als "valse vrienden".
Dat zal wel...... maar even doordenken en je kunt stellen dat ze niet bedoelde : een terugkeer naar de slavernij zelf. Nog een stap verder en je kunt bedenken dat ze eerder bedoelde iets van de mentaliteit uit die tijd. ( overigens overdreef ze dan nog gigantisch, met de miskleun van 2 santa's bewees ze helemaal dat ze de situatie niet kende)
Waarom maakte die vertaler niet die twee stappen?
Die blokkade kan wel eens komen door een zeker vooringenomenheid tov bepaalde groepen.
Idem met de vertaling "slap on the wrist" . Je kunt op je klompen aanvoelen dat de vertaling niet deugt. Waarom die blokkade om een stap verder te denken en tot zelfcorrectie te komen?
Het is dezelfde blokkade als waarom die PVV'er niet doordacht en verzuimde zelf de bron te checken, de letterlijke woorden van het omstreden citaat willen horen of lezen.
...... het viel zo lekker in het stereotype van een groep die je vijandig benadert .
Je kreeg zo prachtig 'je gelijk' op een dienblaadje.

Terug naar mevrouw Sheperd. Zij en de vertaler reageerden vanuit vooringenomenheid... een oordeel al klaar hebben.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bluesdude op 12-10-2014 01:05:59 ]
pi_145445292
quote:
Het AD luistert wel vaker met een half oor, zoals bij die gehandicapte allochtonen die met een gratis taxi naar een verplichte fietsles moesten, wat bleek te gaan over een integratiecursus die tegen de afspraak met de gemeente op een industrieterrein zonder goede OV-verbinding werd gegeven. Het contract met de cursusgever werd dan ook niet verlengd, maar personen die tot er een nieuwe lokatie was verplicht dáár naar de cursus moesten en niet met eigen vervoer konden, mogen in zulke gevallen altijd taxikosten declareren.

Of die Noorse en Zweedse meisjes die "uit angst voor moslims" hun haar donker hadden geverfd, wat een artikel uit een Noors communistisch partijblad bleek te zijn (wat deed de redaktie van het AD daar eigenlijk?) waar ze boos waren dat een viertal meisjes zich van hun vriendinnen christelijker moesten gedragen (stemmige kleding, donker haar, kruisjes dragen, etc.). "Moslims" en "islam" kwamen in het oorspronkelijke artikel geen enkele keer voor.

En zo weet ik er nog wel een stuk of twintig. :D
pi_145445414
quote:
met de miskleun van 2 santa's bewees ze helemaal dat ze de situatie niet kende
...of al maaaaaanden met totaal andere zaken bezig was... ;)
pi_145445554
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 20:31 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Het einde van FOK!? :') Omdat we hier discussiëren over nieuws? _O-

FOK! is niet de PR-afdeling van Albert Heijn, kom op zeg. Ze hebben de ellende toch echt over zichzelf afgeroepen met hun krampachtige poging om Zwarte Piet in de communicatie te vermijden.
Nee, dat hebben partijen die graag met iets nieuws op de proppen wilden komen, ergens een witte Pieten zagen liggen en er zodoende van gemaakt werd dat AH zwarte Pieten in de ban zou hebben gedaan. Pure sensatiezucht.
pi_145445615
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 20:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

AH kon ZP niet volledig in de ban doen aangezien ze al producten had ingekocht met ZP die ze nog moet verkopen. We zullen dus nooit weten of dat AH ZP volledig wilde verbannen maar we weten wel zeker dat AH in ieder geval ZP gedeeltelijk wilde verbannen waarmee het allesbehalve uitgesloten is dat deze winkel het volledig zou hebben gedaan als ze dat had gekund (dus als ze niet al met een flinke voorraad rotzooi zat opgescheept). Het kan ook dat een gedeeltelijke verbanning goed uitkwam aangezien de winkel op die manier bij de klanten kan aftasten hoe ze hier op reageren.
Er zijn geen zwarte Pieten verbannen. Men heeft alleen ook witte Pieten aan het assortiment toegevoegd.
pi_145445800
Wel typisch om te zien dat ook in dit topic mensen graag een verongelijkte houding aan nemen. Zelfs bij puur commerciële afwegingen en een Ahold die aan de wensen van al haar klanten wil voldoen mensen alsnog in staat zijn om er vanuit te gaan dat Ahold toch wilde zwichten voor de minderheid en nu van koers verandert omdat ze zogenaamd geschrokken zijn van de ophef. "Lekker voor ze, dat ze dit maar flink in de portemonnee mogen voelen."

Man man man, wat een kleinzieligheid.
pi_145445844
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2014 01:32 schreef Xa1pt het volgende:
Wel typisch om te zien dat ook in dit topic mensen graag een verongelijkte houding aan nemen. Zelfs bij puur commerciële afwegingen en een Ahold die aan de wensen van al haar klanten wil voldoen mensen alsnog in staat zijn om er vanuit te gaan dat Ahold toch wilde zwichten voor de minderheid en nu van koers verandert omdat ze zogenaamd geschrokken zijn van de ophef. "Lekker voor ze, dat ze dit maar flink in de portemonnee mogen voelen."
Man man man, wat een kleinzieligheid.
En die houding zie je dus aan beide kanten. Boeiend ;) het is maar waar je je druk om maakt.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_145445971
quote:
99s.gif Op zondag 12 oktober 2014 01:34 schreef bijdehand het volgende:

[..]

En die houding zie je dus aan beide kanten. Boeiend ;) het is maar waar je je druk om maakt.
Ik maak me sowieso niet druk om een al dan niet Zwarte Piet. Ik zou het eigenlijk wel prima vinden als z'n kleur verandert omdat een hoop mensen er niet normaal mee om kunnen gaan en het tot epische proporties is opgeblazen. Dan zijn we over een paar jaar wellicht een keer klaar met dit gezeik.
pi_145446006
quote:
14s.gif Op zondag 12 oktober 2014 01:40 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik maak me sowieso niet druk om een al dan niet Zwarte Piet. Ik zou het eigenlijk wel prima vinden als z'n kleur verandert omdat een hoop mensen er niet normaal mee om kunnen gaan en het tot epische proporties is opgeblazen. Dan zijn we over een paar jaar wellicht een keer klaar met dit gezeik.
Nah dan verzinnen ze wel iets anders.
'Hoezo WITTE kerst?!?!' :( :(

;)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_145446044
quote:
14s.gif Op zondag 12 oktober 2014 01:40 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Jij bent het altijd wel met de minderheid eens zolang het ten koste gaat van Nederlandse cultuur.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_145446067
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2014 01:44 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Jij bent het altijd wel met de minderheid eens zolang het ten koste gaat van Nederlandse cultuur.
Precies. Weg met ons!
pi_145446133
quote:
10s.gif Op zondag 12 oktober 2014 01:45 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Precies. Weg met ons!
AIVD is onderweg.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_145446137
quote:
Het zal me eigenlijk niets verbazen als Albert Heijn nu al zwicht voor de kritiek, en er alsnog een reclame komt met Piekema en een grappige of subtiele Sinterklaas met Zwarte Piet.
Wat me tamelijk onuitlegbaar lijkt aan de internationale aandeelhouders. :P

Een mogelijke kleine tijdelijke winstdaling door het iets rustiger aan te doen met de aldaar als "clowns with blackface" bekend staande Sinthulpjes is nog tot dáár aan toe. Maar dan vervolgens Zwarte Piet alsnog frontaal naar voren schuiven... nee, dat zullen ze niet zo'n strak plan vinden. ;)
pi_145446184
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2014 01:48 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

AIVD is onderweg.
Mooi, koffie.. eh, thee staat klaar.
pi_145446207
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 21:59 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wat nou krampachtig ?Projecteren je hier niet je eigen gefixeerdheid op ZP ?
Claudia Schiffer niet in de reclame zetten, Martine Bijl niet, een andere acteur in de spotjes zetten, ZP niet meer in de reclame gebruiken
Dat zijn normale beslissingen.
Ik doe dat al jaren niet en ik ga al jaren gewoon naar AH, gisteren nog.
AH moet niet toegeven aan die ZP-fundamentalisten
Albert Heijn besteedde in het verleden altijd normaal aandacht aan Sinterklaas en Zwarte Piet. Onder druk van een klein groepje hardnekkige klagers, zwicht AH nu voor een "maatschappelijke discussie" die tot belachelijke proporties is opgeklopt. AH heeft er bewust voor gekozen om Zwarte Piet in de communicatie te vermijden.

quote:
'Omdat heel Nederland klant kan zijn van Albert Heijn, hebben we besloten rekening te houden met zoveel mogelijk sentimenten. We hebben er lang en goed over nagedacht en zijn tot de conclusie gekomen dat Albert Heijn niet doof moet zijn voor het maatschappelijk debat rond Zwarte Piet dat de laatste tijd duidelijk is verhard. Je moet iets met zo'n discussie', zegt Ahold-woordvoerder Lukas Burgering over het besluit.
quote:
De traditionele Zwarte Piet speelt zodoende geen rol in de instore communicatie, maar ook niet in tv-commercials. 'De tv-campagne wordt heel feestelijk, maar ook daar halen we beelden weg die mogelijk aanstootgevend zijn.'
Bron: http://www.distrifood.nl/(...)inkelbeeld-1616325W/

In plaats daarvan is AH op de proppen gekomen met "hulppietjes en hulppaardjes", zoals het eerder getoonde plaatje al duidelijk maakt.

Wat jij een "normale beslissing" noemt, wordt door een grote groep Nederlanders heel anders beoordeeld; of jij het nu leuk vindt of niet. Die grote groep Nederlanders zien dat AH krampachtig en laf zwicht voor een "maatschappelijke discussie" die door een kleine groep klagers tot dit niveau is opgestuwd.

Dat jij dergelijk analytisch vermogen niet bezit en dat je op dit punt qua functioneren kennelijk tekortschiet, moet je niet op andere mensen gaan afwentelen. De maatschappelijke irritatie over de opstelling van AH spreekt toch echt boekdelen. De paniekreactie van AH trouwens ook.
pi_145446252
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2014 01:21 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee, dat hebben partijen die graag met iets nieuws op de proppen wilden komen, ergens een witte Pieten zagen liggen en er zodoende van gemaakt werd dat AH zwarte Pieten in de ban zou hebben gedaan. Pure sensatiezucht.
Zie post hierboven. Er is inderdaad sprake van bewuste keuzes die AH heeft gemaakt. Maar zoals uit je posts wel blijkt, laat jij je wel weer een rad voor ogen draaien. Gezien je reputatie op dit forum kan ik niet zeggen dat dat me verbaast.
pi_145447119
quote:
een kleine groep klagers
Weet je wat ik nou zou raar vind?

Als 10-15% van de kiezers op de PVV stemt, is dat (althans, volgens henzelf) een Enorm Grote Groep Hardwerkende Nederlanders Waarmee Terdege Rekening Dient Te Worden Gehouden!

Als een Facebookpietitie 2 miljoen likes krijgt (na aftrek van alle sokpoppen, like-bots, gekochte likes en georganiseerde akties buiten het taalgebied blijven er ongeveer 1 miljoen echte Facebookers over, maar ik zal je matsen) dan is die 12% een bewijs dat Zwarte Piet voor altijd en eeuwig (altijd en eeuwig, altijd en eeuwig, altijd en eeuwig) moet blijven zoals hij is, zelfs al hebben tientallen D66-rechters en honderd miljoen miljard corrupte VN-medewerkers daar verregaande problemen mee.

Maar als 13% vindt dat Zwarte Piet niet meer van deze tijd is, is dat opeens een extreem kleine minderheid, een onbeduidend handjevol klagers, een paar zeurpieten.

Ja, wat is het nou? Is het veel, weinig, of hangt het dan toch af van wat iemand op dat moment het beste uitkomt? :P
pi_145447251
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 03:09 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Weet je wat ik nou zou raar vind?
Als 10-15% van de kiezers op de PVV stemt, is dat (althans, volgens henzelf) een Enorm Grote Groep Hardwerkende Nederlanders Waarmee Terdege Rekening Dient Te Worden Gehouden!
Als een Facebookpietitie 2 miljoen likes krijgt (na aftrek van alle sokpoppen, like-bots, gekochte likes en georganiseerde akties buiten het taalgebied blijven er ongeveer 1 miljoen echte Facebookers over, maar ik zal je matsen) dan is die 12% een bewijs dat Zwarte Piet voor altijd en eeuwig (altijd en eeuwig, altijd en eeuwig, altijd en eeuwig) moet blijven zoals hij is, zelfs al hebben tientallen D66-rechters en honderd miljoen miljard corrupte VN-medewerkers daar verregaande problemen mee.
Maar als 13% vindt dat Zwarte Piet niet meer van deze tijd is, is dat opeens een extreem kleine minderheid, een onbeduidend handjevol klagers, een paar zeurpieten.
Ja, wat is het nou? Is het veel, weinig, of hangt het dan toch af van wat iemand op dat moment het beste uitkomt? :P
Je zit te goochelen met cijfers op een manier die nergens op slaat. Een initiatief als Pietitie heeft op Facebook ruim 2 miljoen likes. Een initiatief als "Zwarte Piet is racisme" ruim 14.000. Kortom: 2.000.000 versus 14.000. Dat is hoe de verhoudingen op Facebook liggen.

Er is ook een verschil tussen een kleine groep actieve klagers en de groep mensen die vinden dat deze klagers gelijk hebben, maar daar verder concreet niks mee doen. De groep actieve klagers bestaat uit hooguit enkele duizenden mensen; en dat aantal is nog hoog aangehouden, het zouden er maar zo eens minder dan 1.000 kunnen zijn.

Uit landelijk gehouden enquêtes blijkt een massale steun voor Zwarte Piet in z'n huidige vorm. Er is geen enkel draagvlak voor verandering; slechts een paar procent van de Nederlanders (niet te verwarren met actieve klagers) vindt dat wél een goed idee.

Waarom zijn deze feiten zo moeilijk te accepteren voor het anti-Zwarte-Piet-kamp? En waarom wordt steeds de PVV erbij gehaald? De PVV heeft slechts 15 kamerzetels, dus grofweg 10 procent van de stemmen. Het percentage Nederlanders dat Zwarte Piet zo wil laten, is - afhankelijk van welke enquête je kiest - zo tussen de 87 en 96 procent.

Laten we het laagste cijfer (87) aanhouden en laten we voor het gemak aannemen dat alle PVV-stemmers ook tot die groep behoren. Dan blijven er dus nog 77 procent van de Nederlanders over die geen PVV stemmen, maar wél willen dat Zwarte Piet ongewijzigd blijft.

Dus steeds de PVV erbij betrekken mag nu wel een keer afgelopen zijn. Ook zonder PVV is het klip en klaar wat Nederland vindt.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-10-2014 03:37:24 ]
  zondag 12 oktober 2014 @ 08:52:08 #123
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_145448217
http://dehoningpot.blogsp(...)lijk-hebben.html?m=1

Mooi dat in deze blog ook een zeer goed jeugdboek wordt gehaald dat al een paar keer is herschreven.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_145450263
quote:
13s.gif Op zondag 12 oktober 2014 01:52 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Albert Heijn besteedde in het verleden altijd normaal aandacht aan Sinterklaas en Zwarte Piet. Onder druk van een klein groepje hardnekkige klagers, zwicht AH nu voor een "maatschappelijke discussie" die tot belachelijke proporties is opgeklopt. AH heeft er bewust voor gekozen om Zwarte Piet in de communicatie te vermijden.

[..]

[..]

Bron: http://www.distrifood.nl/(...)inkelbeeld-1616325W/

In plaats daarvan is AH op de proppen gekomen met "hulppietjes en hulppaardjes", zoals het eerder getoonde plaatje al duidelijk maakt.

Wat jij een "normale beslissing" noemt, wordt door een grote groep Nederlanders heel anders beoordeeld; of jij het nu leuk vindt of niet. Die grote groep Nederlanders zien dat AH krampachtig en laf zwicht voor een "maatschappelijke discussie" die door een kleine groep klagers tot dit niveau is opgestuwd.

Dat jij dergelijk analytisch vermogen niet bezit en dat je op dit punt qua functioneren kennelijk tekortschiet, moet je niet op andere mensen gaan afwentelen. De maatschappelijke irritatie over de opstelling van AH spreekt toch echt boekdelen. De paniekreactie van AH trouwens ook.
Iedereen die afwijkt van de heilige ideeën over Sinterklaas en Zwarte Piet is een ongelovige en moet KAPOT! JIHAD!

:')
  zondag 12 oktober 2014 @ 11:30:49 #125
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_145450444
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 00:40 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Wat niet zo verwonderlijk is als je telefonisch wordt overvallen over iets waar je 9 maanden geleden (op 17 januari 2013) één brief over hebt verstuurd. (Antwoord kwam ergens in juni en wat betreft Shepherd was de kous daarmee grotendeels af - tenminste, tot de Telegraaf in oktober alsnog flink wat olie op het vuur strooide en haar mailbox vervolgens vastliep door de -kennelijk duizenden- haatmails en bedreigingen.)
Die twee Santa Clauses heeft ze later nog uitgelegd... op zich kon ze best nog begrijpen dat Nederlanders aan onze eigen "Dutch Sinta Klaas" wilden vasthouden, maar dat het wat raar overkomt dat we zowel de niet-geheel-onomstreden Sint+Piet-combi als de Kerstman met kadootjes wilden laten blijven strooien.
Ik vond het al knap dat ze er evengoed nog iets relevants uit wist te krijgen... ik denk dat de meeste Fok!kers met een mond vol lege handen zouden staan als je ze opbelt met "VERTEL OP, WAT DEED JIJ OP 17 JANUARI? EN SNEL EEN BEETJE WANT JE BENT NU OP DE RADIO!!!1!11~" :P
Corrigeer me maar als het niet klopt, maar volgens mij begon de ophef op 19 oktober toen de NRC over de briefwisseling van januari/juli 2013 berichtte met de kop: “Nu bemoeien ook de VN zich met Zwarte Piet”. De formulering “terugkeer naar de slavernij” is niet afkomstig van de Telegraaf maar van EenVandaag (kop van 22 oktober: “Zwarte Piet terugkeer naar slavernij en moet stoppen”; toelichting door Willem Jan Bloem: “Dat is de exacte samenvatting van wat ze zei.” (http://www.volkskrant.nl/dossier-archief/lopend-vuur~a3533435/)).

Voor Shepherd was de kous nog lang niet af, want de commissie zou de kwestie rond Zwarte Piet eind november weer opnemen. In het NRC-artikel op de website van 19 oktober is al sprake van telefonisch contact; als dat inderdaad expliciet over deze kwestie ging, kan ze niet compleet zijn overvallen door het interview met EenVandaag dat kort daarna volgde. Dan nog had ze zich tijdens dat interview natuurlijk wat meer op de vlakte kunnen houden en iets kunnen zeggen als “Ik weet er het fijne nog niet van, maar we gaan de kwestie onderzoeken. Wacht u de resultaten maar af”. In plaats daarvan koos ze ervoor haar gebrek aan feitenkennis en (kennelijke) emotionele distantie ten opzichte van deze kwestie te etaleren. Dat was helemaal niet nodig, en ik vind dus niet dat ze het "nog knap heeft gedaan", integendeel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')