SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tijdlijn vermissing en vondst Lisanne Froon (22) en Kris Kremers (21) - update 4-10SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tijdlijn (kort): - bron: Videodagboek Ouders Kris Kremers - EenVandaag - 04-08 - FotoverslagSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Foto's van de wandeling:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Analyses van de foto's:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Overzicht en analyses van de telefoongegevens:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nieuwslinks:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kaarten en luchtfoto's:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vondsten Lisanne en Kris:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zoekacties:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Algemene foto's:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Betrokkenen (getuigen dan wel verdachten):SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Flora, fauna, klimaat, zon en maan:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie op video:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatieve posts:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Reisverslagen, vermissingen, criminaliteit en overige info:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."![]()
Waterschade is achteraf heel goed te zien aan een telefoon, maar daar hebben we niks over gehoord...?![]()
Om beide mogelijkheden open te houden Verdwalen en misdrijf zou de naam van dit topic ook moeten heten "verdwaald of een misdrijf"
Er zitten hier namelijk ook genoeg mensen die niet op de lijn Kloothommel zitten.![]()
Heb ik ook niets over gehoord.quote:Op maandag 6 oktober 2014 13:40 schreef Marrije het volgende:
Waterschade is achteraf heel goed te zien aan een telefoon, maar daar hebben we niks over gehoord...?
Maar het lijkt mij sterk dat de telefoons het na wat opladen gewoon weer deden, maar wellicht?Make my day!![]()
Wat een onzin. Daarmee sluit je 'verdwalen en een misdrijf' namelijk uit.quote:Op maandag 6 oktober 2014 13:43 schreef jackie12 het volgende:
Om beide mogelijkheden open te houden Verdwalen en misdrijf zou de naam van dit topic ook moeten heten "verdwaald of een misdrijf"
Er zitten hier namelijk ook genoeg mensen die niet op de lijn Kloothommel zitten.
Make my day!![]()
In dit artikel staat dat er sleepsporen op de rugzak zaten:
http://www.prensa.com/uho(...)esas-chiriqui/342026
La fiscal informó también que la mochila tiene signos de arrastre.![]()
Verdwaald en/of misdrijf is ook goedquote:Op maandag 6 oktober 2014 13:45 schreef agter het volgende:
[..]
Wat een onzin. Daarmee sluit je 'verdwalen en een misdrijf' namelijk uit.![]()
Je sluit mijn scenario (geen verdwaling en geen misdrijf) ook uitquote:Op maandag 6 oktober 2014 13:45 schreef agter het volgende:
[..]
Wat een onzin. Daarmee sluit je 'verdwalen en een misdrijf' namelijk uit.![]()
![]()
Kan idd ook nog!quote:Op maandag 6 oktober 2014 13:46 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Je sluit mijn scenario (geen verdwaling en geen misdrijf) ook uitMake my day!![]()
Daar kan ik mee leven.quote:Op maandag 6 oktober 2014 13:46 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Verdwaald en/of misdrijf is ook goed![]()
Eh, wacht even, die is nieuw voor mij.quote:Op maandag 6 oktober 2014 13:46 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Je sluit mijn scenario (geen verdwaling en geen misdrijf) ook uit
Als het geen verdwaling is en ook geen misdrijf, wat is het dan?
- Dubbele zelfmoord.
- Dubbele verdwijning (waarbij het gevonden DNA vervalst is)
- of ... ?![]()
ongeluk, nek gebroken door val van grote hoogte....quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:03 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Eh, wacht even, die is nieuw voor mij.
Als het geen verdwaling is en ook geen misdrijf, wat is het dan?
- Dubbele zelfmoord.
- Dubbele verdwijning (waarbij het gevonden DNA vervalst is)
- of ... ?![]()
Dat is een beetje onlogisch want we hebben al twee ouders die beweren dat dit de schoen van zijn/haar kind is maar die worden hier als achterlijk weggezet. Zou die vader van Alex intelligenter zijn dan?quote:Op maandag 6 oktober 2014 12:35 schreef A_Fortiori het volgende:
[..]
Als die schoen van Alex was/is, zou de vader van Alex dit vast kunnen stellen (op zijn vakantiefoto's)?![]()
OK, maar daar moet dan nog wel een scenario omheen geconstrueerd worden. Eerst je nek breken en dan het noodnummer bellen, lijkt mij onwaarschijnlijk.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:13 schreef Marrije het volgende:
[..]
ongeluk, nek gebroken door val van grote hoogte....![]()
Als eerste wil ik heel eerlijk zeggen dat ik de discussie over de schoen niet heel erg goed heb gevolgd destijds.quote:Dat is een beetje onlogisch want we hebben al twee ouders die beweren dat dit de schoen van zijn/haar kind is maar die worden hier als achterlijk weggezet. Zou die vader van Alex intelligenter zijn dan?
Wat ik begreep is dat de gevonden blauwe schoen van 1 van de meiden kon zijn en dat deze herkend is door de ouders.
Maar als je op de foto's kijkt van die dag dan hebben ze geen blauwe schoenen aan
(anderen zeggen van wel maar dat ze onder de modder zaten)
Als blijkt dat ze geen blauwe schoenen aanhad dan is dus de vraag hoe ie daar terecht is gekomen.
Toch?
En dan zijn er maar 2 opties (denk ik)
1- die hadden ze in de rugzak mee
2- die is ontvreemd uit de kamer en langs de rivier geplaatst
Weet iemand alles over deze discussie?![]()
Je kunt op de foto's van K. tijdens de wandeling toch zien dat zij op dat moment andere schoenen aan had dan die later gevonden blauwe schoen?quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:15 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat is een beetje onlogisch want we hebben al twee ouders die beweren dat dit de schoen van zijn/haar kind is maar die worden hier als achterlijk weggezet. Zou die vader van Alex intelligenter zijn dan?![]()
Of 3. die schoen heeft helemaal niets met deze zaak te maken.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:21 schreef jackie12 het volgende:
[..]
[..]
Als eerste wil ik heel eerlijk zeggen dat ik de discussie over de schoen niet heel erg goed heb gevolgd destijds.
Wat ik begreep is dat de gevonden blauwe schoen van 1 van de meiden kon zijn en dat deze herkend is door de ouders.
Maar als je op de foto's kijkt van die dag dan hebben ze geen blauwe schoenen aan
(anderen zeggen van wel maar dat ze onder de modder zaten)
Als blijkt dat ze geen blauwe schoenen aanhad dan is dus de vraag hoe ie daar terecht is gekomen.
Toch?
En dan zijn er maar 2 opties (denk ik)
1- die hadden ze in de rugzak mee
2- die is ontvreemd uit de kamer en langs de rivier geplaatst
Weet iemand alles over deze discussie?![]()
Het artikel in Estrella zet vraagtekens bij de blauwe schoen. Hier is het overzicht van wat wel en niet gevonden is:
bron: http://laestrella.com.pa/(...)/23810714/foto/57727![]()
Dan ga je er dus vanuit dat de ouders zich vergissenquote:Op maandag 6 oktober 2014 14:22 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Of 3. die schoen heeft helemaal niets met deze zaak te maken.![]()
Ja, inderdaad. Wat niet hetzelfde is als "als achterlijk wegzetten".quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:23 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Dan ga je er dus vanuit dat de ouders zich vergissen![]()
En ik vind het idee dat ze meerdere paren bergschoenen bij zich hadden, ook wat overdreven.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:21 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Je kunt op de foto's van K. tijdens de wandeling toch zien dat zij op dat moment andere schoenen aan had dan die later gevonden blauwe schoen?
Maar het zou theoretisch kunnen.Make my day!![]()
Nee. Ik zie een blauwe gloed en de belichting doet heel veel. Je ziet vaker dat bij verschillende camera's en ook nog eens verschillend 'dag'licht een kleur er heel anders uitziet. Dat bovenste randje bij de enkel klopt ook exact.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:21 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Je kunt op de foto's van K. tijdens de wandeling toch zien dat zij op dat moment andere schoenen aan had dan die later gevonden blauwe schoen?
En die user die hier de ouders verweet dat ze door shock een verkeerde identificatie hadden gedaan (met belachelijke, over de top dramatisering daarbij) maakt die ouders gewoon voor randdebielen uit. Als iemand het kan weten zijn zij het en niet wij.![]()
Die heeft gewoon dat kaartje van Mata overgenomen. Dat is geen onderzoeker maar zolderkamer ***** (censuur) net als wij.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:22 schreef Domnivoor het volgende:
Het artikel in Estrella zet vraagtekens bij de blauwe schoen. Hier is het overzicht van wat wel en niet gevonden is:
[ afbeelding ]
bron: http://laestrella.com.pa/(...)/23810714/foto/57727![]()
Wat zou jouw verklaring kunnen zijn over deze schoen?quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:27 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nee. Ik zie een blauwe gloed en de belichting doet heel veel. Je ziet vaker dat bij verschillende camera's en ook nog eens verschillend 'dag'licht een kleur er heel anders uitziet. Dat bovenste randje bij de enkel klopt ook exact.
En die user die hier de ouders verweet dat ze door shock een verkeerde identificatie hadden gedaan (met belachelijke, over de top dramatisering daarbij) maakt die ouders gewoon voor randdebielen uit. Als iemand het kan weten zijn zij het en niet wij.![]()
Dat is de schoen die Kris aan had.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:29 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Wat zou jouw verklaring kunnen zijn over deze schoen?![]()
Was dat: Gestoken door een bepaald insect?quote:Op maandag 6 oktober 2014 13:46 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Je sluit mijn scenario (geen verdwaling en geen misdrijf) ook uit![]()
Kan toch ook een ongeluk zijn? Been gebroken, meegesleurd door de rivier, verzin maar wat.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:30 schreef gynaika het volgende:
[..]
Was dat: Gestoken door een bepaald insect?
Make my day!![]()
dat bovenste randje hebben er zo veel, de zool is echt anders.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:27 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nee. Ik zie een blauwe gloed en de belichting doet heel veel. Je ziet vaker dat bij verschillende camera's en ook nog eens verschillend 'dag'licht een kleur er heel anders uitziet. Dat bovenste randje bij de enkel klopt ook exact.
Nee hoor, het schema van Mata ziet er heel anders uit.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:28 schreef Ouder1 het volgende:
Die heeft gewoon dat kaartje van Mata overgenomen. Dat is geen onderzoeker maar zolderkamer ***** (censuur) net als wij.Leuk he, over users praten die een ban hebben en niet kunnen reagerenquote:Op maandag 6 oktober 2014 14:27 schreef Ouder1 het volgende:
En die user die hier de ouders verweet dat ze door shock een verkeerde identificatie hadden gedaan (met belachelijke, over de top dramatisering daarbij) maakt die ouders gewoon voor randdebielen uit.![]()
![]()
De vraag is wat je onder 'verdwaling' verstaat.quote:Op maandag 6 oktober 2014 13:46 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Je sluit mijn scenario (geen verdwaling en geen misdrijf) ook uit
Is dat:
1- het pad zijn kwijt geraakt?
2- op het pad zijn maar niet weten waar dat pad zich exact bevindt en/of heenloopt?
3- op het pad zijn maar er van overtuigd zijn dat het pad via een lus weer naar Boquete leidt?
Als ik de teksten over de daar bekende 'verdwalingen' lees, gaat dat steeds om 2 of 3 maar niet om 1. In welk geval het bijzonder vreemd is dat ze niet verder gekomen lijken te zijn dan globaal de tweede oversteek in 11 dagen tijd.![]()
Huh? Ik heb geen idee meer wie dat zei.. maakte me er wel erg kwaad om toen en nog steeds.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:34 schreef Domnivoor het volgende:
Leuk he, over users praten die een ban hebben en niet kunnen reageren![]()
We hadden het over verdwaling of misdrijf. Het woord "ongeluk" werd niet genoemd.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:32 schreef agter het volgende:
[..]
Kan toch ook een ongeluk zijn? Been gebroken, meegesleurd door de rivier, verzin maar wat.![]()
Dat is ook zo triest aan het verdwalings scenario. Aan verdwalen ga je niet dood dus er moet iets anders/meer gebeurd zijn.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:36 schreef gynaika het volgende:
[..]
We hadden het over verdwaling of misdrijf. Het woord "ongeluk" werd niet genoemd.![]()
De vraag was: wat kan er nog meer behalve verdwaling of misdrijf?quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:36 schreef gynaika het volgende:
[..]
We hadden het over verdwaling of misdrijf. Het woord "ongeluk" werd niet genoemd.
Antwoord: een ongeluk.
Maar er kan nog meer: ziekte bijvoorbeeld.Make my day!![]()
Vergissen... ik vind het niet raar dat ouders, zonder grondige inspectie, bevestigend antwoorden op de vraag of ze die schoen herkennen. Ik stond een midden in de nacht op straat, terwijl de woning van mijn buurvrouw in lichter laaie stond. Gelukkig zonder haar erin, want de politie wees naar een brancard, en vroeg of aan mij of dat de bewoner was. Ja, zei ik, na 5 seconden. Alleen het voorhoofd en het kapsel waren te zien, en beide klopten bij een vluchtige blik. Als daar iemand anders had gelegen met ongeveer zulk haar en huidtype had ik ook ja gezegd.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:23 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Dan ga je er dus vanuit dat de ouders zich vergissen![]()
Ik denk dat de ouders de schoen niet even vluchtig hebben bekeken maar grondig hebben onderzochtquote:Op maandag 6 oktober 2014 14:39 schreef JustinCase het volgende:
[..]
Vergissen... ik vind het niet raar dat ouders, zonder grondige inspectie, bevestigend antwoorden op de vraag of ze die schoen herkennen. Ik stond een midden in de nacht op straat, terwijl de woning van mijn buurvrouw in lichter laaie stond. Gelukkig zonder haar erin, want de politie wees naar een brancard, en vroeg of aan mij of dat de bewoner was. Ja, zei ik, na 5 seconden. Alleen het voorhoofd en het kapsel waren te zien, en beide klopten bij een vluchtige blik. Als daar iemand anders had gelegen met ongeveer zulk haar en huidtype had ik ook ja gezegd.![]()
Daar reageerde ik helemaal niet op, kijk en lees maar goed terug.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:38 schreef agter het volgende:
[..]
De vraag was: wat kan er nog meer behalve verdwaling of misdrijf?
Antwoord: een ongeluk.
Maar er kan nog meer: ziekte bijvoorbeeld.![]()
Als ik zo hoor wat ze op de nachtfoto's zien dan zou ik denken dat ze er amper naar gekeken hebben. Als ik onderzoeker was zou ik de identificatie van zaken niet aan deze mensen overlaten.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:41 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Ik denk dat de ouders de schoen niet even vluchtig hebben bekeken maar grondig hebben onderzocht![]()
Ah! We praten langs elkaar heen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:44 schreef gynaika het volgende:
[..]
Daar reageerde ik helemaal niet op, kijk en lees maar goed terug.
Ik stelde je enkel de vraag:En daar gaf je antwoord op.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:32 schreef agter het volgende:
[..]
Kan toch ook een ongeluk zijn? Been gebroken, meegesleurd door de rivier, verzin maar wat.Make my day!![]()
Tja, en als mijn buurvrouw destijds vermist was voordat het huis afbrandde, kan een sleuther in Colombia net zo makkelijk denken dat ik grondig gekeken heb.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:41 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Ik denk dat de ouders de schoen niet even vluchtig hebben bekeken maar grondig hebben onderzocht
Vooral als er een ontvoerd-per-ambuance scenario op hun forum de ronde doet,![]()
Ze zien in die nachtfoto's dingen die er niet zijn.. net als velen hier die toch echt er uren over gebogen hebben gezeten. Maar met die schoen zouden ze in een seconde de identificatie (fout) gemaakt hebben?quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:44 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Als ik zo hoor wat ze op de nachtfoto's zien dan zou ik denken dat ze er amper naar gekeken hebben. Als ik onderzoeker was zou ik de identificatie van zaken niet aan deze mensen overlaten.![]()
Ja, statistisch gezien de meest waarschijnlijke dader, en al helemaal in een dunbevolkte junglequote:Op maandag 6 oktober 2014 14:30 schreef gynaika het volgende:
[..]
Was dat: Gestoken door een bepaald insect?![]()
![]()
![]()
Hoe snel word je daar echt goed ziek van, van muggen?quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:51 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Ja, statistisch gezien de meest waarschijnlijke dader, en al helemaal in een dunbevolkte jungle![]()
[ afbeelding ]Make my day!![]()
Deze vader wordt nu ook bij deze zaak betrokken, hij was tenslotte te gast bij Late Night. Deze vader heeft geen enkel spoor van zijn zoon Alex. Stel nou dat de schoen wel van Alex blijkt, weet hij iets meer en is het uitgesloten dat het de schoen van Kris is.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:15 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat is een beetje onlogisch want we hebben al twee ouders die beweren dat dit de schoen van zijn/haar kind is maar die worden hier als achterlijk weggezet. Zou die vader van Alex intelligenter zijn dan?![]()
@ Agter
Ik reageerde op Domnivoor en ik meende mij te herinneren dat hij dacht aan een venijnig insect.quote:Op maandag 6 oktober 2014 13:46 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Je sluit mijn scenario (geen verdwaling en geen misdrijf) ook uit![]()
Ik las deze reactie nu pas. Bedankt!quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:51 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Ja, statistisch gezien de meest waarschijnlijke dader, en al helemaal in een dunbevolkte jungle![]()
[ afbeelding ]![]()
Je krijgt dan wel het 'Wet van Murphy' verhaal:quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:51 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
- Doorgelopen waar ze terug moesten (per ongeluk?)
- Zo verontrust geraakt dat ze niet op tijd terug zouden zijn dat ze 911/112 belden
- Het pad kwijt geraakt
- Gestoken door een besmette mug en beiden
- Het pad weer terug gevonden (broekje bij kabelbrug) maar te ziek om dat terug te volgen naar Boquete of door te volgen naar de indianen
- Daar bij de rivier in elkaar gezakt tussen de zoektochten en voorbijgangers door
- Voor iemand ze daar zou vinden door een plotselinge vloedgolf meegevoerd zijn
- Niet ver genoeg meegevoerd worden om weer bij de indianen of een volgende crossing uit te komen
Maar het kan natuurlijk wel.![]()
![]()
Dat ligt eraan hoe gevoelig je bent. Na één nacht in de jungle zonder enige bescherming kun je je al behoorlijk slecht voelen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:53 schreef agter het volgende:
[..]
Hoe snel word je daar echt goed ziek van, van muggen?
Bij malaria, dengue en chikungunya (komen allemaal in Panama voor) heb je een incubatietijd van een aantal dagen.![]()
Maar dan is zijn getuigenis niet betrouwbaar want dan heeft hij binnen een paar seconde die schoen geïdentificeerd terwijl hij zijn zoon al zo lang niet meer gezien heeft...Hij roept dus maar wat. Dat is toch ook wat een groep hier de ouders van Kris verwijt? Waarom zou dat voor de vader van Alex anders zijn?quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:54 schreef A_Fortiori het volgende:
[..]
Deze vader wordt nu ook bij deze zaak betrokken, hij was tenslotte te gast bij Late Night. Deze vader heeft geen enkel spoor van zijn zoon Alex. Stel nou dat de schoen wel van Alex blijkt, weet hij iets meer en is het uitgesloten dat het de schoen van Kris is.![]()
quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:55 schreef roos85 het volgende:
Niet weer dat gezeik over die schoenen he![]()
De ouders van Kris hebben ze herkend, klaar.![]()
Dan dus echt de Wet van Murphy' want na nog 2 dagen doorlopen hadden ze in Bocas kunnen zijn.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:59 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Dat ligt eraan hoe gevoelig je bent. Na één nacht in de jungle zonder enige bescherming kun je je al behoorlijk slecht voelen.
Bij malaria, dengue en chikungunya (komen allemaal in Panama voor) heb je een incubatietijd van een aantal dagen.![]()
Zolang ze daar niet van terugkomen, ishet 'gezeik' daarover niet veel meer dan spielerei. Maar misschien zitten ze nu wel samen met Steffens naar die foto te kijken, en is Steffens bezig uit te zoeken hoeveel procent van de schoenen in Panama verkocht, of door toeristen gedragen, er zo uitziet.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:55 schreef roos85 het volgende:
De ouders van Kris hebben ze herkend, klaar.
Is niet erg waarschijnlijk, maar zelf als ze daarmee bezig zijn, zou ik wachten tot ze uitgepraat zijn, en eventueel hun bevestiginde antwoord intrekken.![]()
Zoiets jaquote:Op maandag 6 oktober 2014 14:58 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Je krijgt dan wel het 'Wet van Murphy' verhaal:
- Doorgelopen waar ze terug moesten (per ongeluk?)
- Zo verontrust geraakt dat ze niet op tijd terug zouden zijn dat ze 911/112 belden
- Het pad kwijt geraakt
- Gestoken door een besmette mug en beiden
- Het pad weer terug gevonden (broekje bij kabelbrug) maar te ziek om dat terug te volgen naar Boquete of door te volgen naar de indianen
- Daar bij de rivier in elkaar gezakt tussen de zoektochten en voorbijgangers door
- Voor iemand ze daar zou vinden door een plotselinge vloedgolf meegevoerd zijn
- Niet ver genoeg meegevoerd worden om weer bij de indianen of een volgende crossing uit te komen
Maar het kan natuurlijk wel.
Ik moet erbij zeggen dat ik nu ook aan heel andere scenario's zit te denken.![]()
Die Alex reisde wel vaker, dus neem ik aan, dat er foto's zijn gemaakt van zijn tochten. Op die manier kan deze vader het uitsluiten of niet. Verder wil ik er niet meer op in gaan.quote:Op maandag 6 oktober 2014 15:00 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Maar dan is zijn getuigenis niet betrouwbaar want dan heeft hij binnen een paar seconde die schoen geïdentificeerd terwijl hij zijn zoon al zo lang niet meer gezien heeft...Hij roept dus maar wat. Dat is toch ook wat een groep hier de ouders van Kris verwijt? Waarom zou dat voor de vader van Alex anders zijn?![]()
Ah, okay!quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:54 schreef gynaika het volgende:
@ Agter
Ik reageerde op Domnivoor en ik meende mij te herinneren dat hij dacht aan een venijnig insect.
[..]Make my day!![]()
Je kunt aan heel veel andere dieren denken. Maar muggen komen het meest voor.
De kans dat L & K door muggen zijn gestoken is zeg maar 100%. En na x muggenbeten word je daar goed ziek van.![]()
Ze hebben wel flink wat muggenspray (wellicht deet?) ingekocht. Maar geen idee of ze het bij zich hadden die dag van de wandeling.quote:Op maandag 6 oktober 2014 15:16 schreef Domnivoor het volgende:
De kans dat L & K door muggen zijn gestoken is zeg maar 100%. En na x muggenbeten word je daar goed ziek van.Make my day!![]()
Het probleem dat ik met dergelijke scenario's heb is dat er indianen in dat gebied leven, locals finca's en paddocks hebben en gidsen en toeristen, weliswaar niet bij massa, maar toch met enige regelmaat daar een paar dagen lopen. Waarom zouden dan juist uitgerekend die meiden dan door een zwerm muggen aangevallen moeten zijn die hen zelfs zonder overdracht van een ziekte zo erg ziek gemaakt moeten hebben? Die krengen bijten gewoon door kleding heen..quote:Op maandag 6 oktober 2014 15:16 schreef Domnivoor het volgende:
De kans dat L & K door muggen zijn gestoken is zeg maar 100%. En na x muggenbeten word je daar goed ziek van.![]()
valt vast wat op te verzinnen, op dat eerste dan.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:19 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
OK, maar daar moet dan nog wel een scenario omheen geconstrueerd worden. Eerst je nek breken en dan het noodnummer bellen, lijkt mij onwaarschijnlijk.![]()
In feite heten Sendero Culebra en Camino de Culebra allebei 'Snake trail', dus het zou ook nogquote:Op maandag 6 oktober 2014 01:51 schreef Perico het volgende:
Als de Panamezen zelfs de Changuinola Culebra gaan noemen, tsja... en ik vind het ook maar een discussie op papier, dat Sendero Culebra iets anders is als Camino Culebra.. vraag het aan een andere gids, en die zal zeggen: waar heb je het over, ik noem Sendero Culebra het Quetzal Trail...
kunnen zijn dat de en trail het verlengde is van de andere. De trail naar de watervallen is iets ten
Westen van Boquete en het is ook bekend dat daar ook een trail over de Continental Divide loopt
(kun je overigens goed zien op Bing Maps). Het zou niet vreemd zijn als die trail later ergens de
'Camino de Culebra' kruist en het dus feitelijk toch dezelfde trail is. Volgens mij zijn daar allerlei
naamloze trails, als je kijkt met Bing maps zie je constant huisjes in the middle of nowhere en
daar moeten toch paden naar toe lopen (hoe kom je er anders)?De Quetzal trail wordt zelfs beschreven als de mooiste trail van heel Midden-Amerika,quote:Wat ook nog wel een interessante discussie is.. als je alle beschrijvingen moet geloven, is het pad naar Las Cascadas Perdidas, de Verloren Watervallen heel erg mooi, net als de Quetzal Trail.
Door anderen hoger aangeslagen dan Sendero Pianista, ook met een makkelijker pad, met relingen. Dus waarom dan voor no. 3 kiezen en de andere dagen de no. 1 en 2 niet eens op het programma hebben staan...
maar goed, dat is om toeristen te trekken natuurlijk. Ja, bij beide trails hoef je niet de
Continental Divide over (maar dat hoeft bij het 1e gedeelte van de Pianista ook niet),
maar beide trails zijn wel verder van Boquete en duren langer. De taalschool waar
zij zaten is vrij dichtbij het begin van de Pianista trail, waarschijnlijk hebben ze er
daarom voor gekozen, en omdat je deze volgens verschillende informatie zonder
gids kon lopen (bij de twee andere trails wordt ook een gids aangeraden).
Ze hadden wel de trail naar de top van de vulkaan op het programma staan,
ook geen makkelijke trail trouwens, die vulkaan is meer dan 3500 meter hoog,
en dat voor twee jonge dames die nog weinig reis/hike-ervaring hadden.![]()
Van malaria is ieg bekend dat de weerstand daartegen sterk genetisch bepaald is (denk aan de sikkelcellen).quote:Op maandag 6 oktober 2014 15:21 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Het probleem dat ik met dergelijke scenario's heb is dat er indianen in dat gebied leven, locals finca's en paddocks hebben en gidsen en toeristen, weliswaar niet bij massa, maar toch met enige regelmaat daar een paar dagen lopen. Waarom zouden dan juist uitgerekend die meiden dan door een zwerm muggen aangevallen moeten zijn die hen zelfs zonder overdracht van een ziekte zo erg ziek gemaakt moeten hebben? Die krengen bijten gewoon door kleding heen..
Voor locals zou dat een goede verklaring zijn. De DNA-mutatie hiervoor wordt daar relatief vaak gevonden.
En wij, westerse mensen, hebben die DNA-variant niet.
[ Bericht 2% gewijzigd door agter op 06-10-2014 15:32:39 ]Make my day!![]()
dat wil niet zeggen dat ze die schoenen ook droeg.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:55 schreef roos85 het volgende:
De ouders van Kris hebben ze herkend, klaar.
De herkende schoen heeft een witte zool, op de foto's is kris te zien met schoenen met een donkere zool, zowel op de schiphol foto als op de bergbeekfoto.
Arrocha heeft al eens aangegeven dat hij denkt dat er spullen expres zijn neergelegd in het gebied waar eea gevonden is. Er zijn ook genoeg mensen in die kamer van de meiden geweest.
Dus laat mensen daar lekker over 'zeiken' als ze dat willen, niks niet klaar, dat blijkt.![]()
We hebben het nu even niet over malariaquote:Op maandag 6 oktober 2014 15:25 schreef agter het volgende:
[..]
Van malaria is ieg bekend dat de weerstand daartegen sterk genetisch bepaald is (denk aan de sikkelcellen).
Voor locals zou dat een goede verklaring zijn. En wij, westerse mensen, hebben die DNA-variant niet.
http://www.klmtravelclini(...)ziekten/malaria.htmlmaar over ziek worden door een grote hoeveelheid muggenbeten zonder virus of bacterie.quote:De incubatietijd (tijd tussen de steek en het optreden van de eerste verschijnselen) bedraagt bij malaria tropica doorgaans 7 tot 14 dagen. De eerste verschijnselen die optreden zijn:
• koorts, koude rillingen
• spierpijn
• hoofdpijn.
Vaak doet malaria zich in het begin dus voor als een griepachtig ziektebeeld.![]()
Ah! Dank voor de info.quote:Op maandag 6 oktober 2014 15:32 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
We hebben het nu even niet over malaria
http://www.klmtravelclini(...)ziekten/malaria.html
[..]
maar over ziek worden door een grote hoeveelheid muggenbeten zonder virus of bacterie.
Gezien de grote hoeveelheid antimuggenmiddelen die ze kochten, daags voor de wandeling, waren ze kennelijk wel al eens flink gestoken daar. Dus wellicht hadden ze al een ziekte opgelopen?Make my day!![]()
quote:Op maandag 6 oktober 2014 15:31 schreef Marrije het volgende:
[..]
dat wil niet zeggen dat ze die schoenen ook droeg.
De herkende schoen heeft een witte zool, op de foto's is kris te zien met schoenen met een donkere zool, zowel op de schiphol foto als op de bergbeekfoto.
Arrocha heeft al eens aangegeven dat hij denkt dat er spullen expres zijn neergelegd in het gebied waar eea gevonden is. Er zijn ook genoeg mensen in die kamer van de meiden geweest.
Dus laat mensen daar lekker over 'zeiken' als ze dat willen, niks niet klaar, dat blijkt.![]()
Dat een Nederlander meer risico's loopt door een scala aan plaatselijke ziekteverwekkers, is zonder genetische verschillen ook wel aannemelijk. Geen immuniteit opgebouwd.quote:Op maandag 6 oktober 2014 15:25 schreef agter het volgende:
[..]
Van malaria is ieg bekend dat de weerstand daartegen sterk genetisch bepaald is (denk aan de sikkelcellen).
Voor locals zou dat een goede verklaring zijn. En wij, westerse mensen, hebben die DNA-variant niet.![]()
geldt ook voor het water, mochten ze dat uit de rivier hebben gedronkenquote:Op maandag 6 oktober 2014 15:41 schreef JustinCase het volgende:
[..]
Dat een Nederlander meer risico's loopt door een scala aan plaatselijke ziekteverwekkers, is zonder genetische verschillen ook wel aannemelijk. Geen immuniteit opgebouwd.![]()
Ik denk dat dat wel aannemelijk te maken is, dat ze uit de rivier gedronken hebben op enig moment.quote:Op maandag 6 oktober 2014 15:44 schreef Marrije het volgende:
[..]
geldt ook voor het water, mochten ze dat uit de rivier hebben gedronkenMake my day!![]()
Ook de 'Wet van Murphy'?quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:19 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
OK, maar daar moet dan nog wel een scenario omheen geconstrueerd worden. Eerst je nek breken en dan het noodnummer bellen, lijkt mij onwaarschijnlijk.
In bijna al dit soort gevallen is het een kettingreactie; het één veroorzaakt het ander. En niet een opeenstapeling van toevalligheden en tegenslagen.
Zeker wanneer je bedenkt dat het niet om een enkeling gaat maar om twee meiden die samen op pad gingen en wiens resten relatief dicht bij elkaar weer gevonden zijn, zijn er maar weinig kettingreacties te bedenken die tot deze uitkomst kunnen leiden.
Ik blijf bij twee naast elkaar lopende lijnen:
- Een gebeurtenis bij of na het eerste bergbeekje waarbij zij vleeswonden/vleeswondjes hebben opgelopen
- Niet terug kunnen of durven lopen nav die gebeurtenis en dus pad blijven volgen
- Infectie van wonden/wondjes opgevolgd door bloedvergiftiging. Dit kan in dat klimaat iemand uitschakelen (te ziek om zich te verplaatsen) in 3-4 dagen na het ontstaan van de wonden/wondjes
- Daarom bij rivier gebleven (drinken + grotere kans gevonden te worden
- Daar overleden aan ziekte met eventueel invloed van water (verdronken in bewusteloze toestand)
Dit verklaart waarom ze 112/911 hebben gebeld, ze niet zijn teruggelopen, waarom ze maar relatief zo'n kleine afstand hebben afgelegd, waarom ze beiden, relatief dicht bij elkaar (de resten) bij de rivier gevonden zijn, waarom er niet één is teruggelopen na het overlijden van de ander.
De andere lijn:
- De meiden hebben zelf de eerste noodoproepen gedaan
- Daarna hebben ze de tas achter gelaten (te ziek)
- De tas is vrij snel gevonden door onschuldige derde
- Die heeft met de telefoons en camera lopen spelen
- Op dag 11 begreep diegene dat de tas van deze meiden was.
- Dumpte de tas bij de rivier (waar hij hem ook gevonden had)
- Tas werd door rivier meegesleept
- Tas werd door indianen gevonden
Dat zou ook een hoop verklaren.![]()
Muggen die hun tanden goed poetsen dusquote:Op maandag 6 oktober 2014 15:32 schreef Ouder1 het volgende:
maar over ziek worden door een grote hoeveelheid muggenbeten zonder virus of bacterie.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Dus op speciaal verzoek: foto van kris met berschoenen met donkere zool aan op schiphol, bergschoenen met donkere zool bij de bergbeek en de foto van de schoen met witte zool.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
![]()
mja, alleen als ze op dag 1 niet overleden zijn denk ik?quote:Op maandag 6 oktober 2014 15:47 schreef agter het volgende:
[..]
Ik denk dat dat wel aannemelijk te maken is, dat ze uit de rivier gedronken hebben op enig moment.![]()
Hmm, in Panama komt wel Malaria voor, maar het risico in het oosten (Darien) is veel groterquote:Op maandag 6 oktober 2014 14:51 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
dan in het westen. Bocas del Toro is zelfs Malaria-vrij, maar dat geldt niet voor Chiriqui, zie:
http://www.vaccinatiesopreis.nl/?id=582![]()
Dit kaartje is laatst in de OP gezet.
De rode lijnen zijn dus paden waar gezocht is?
http://forum.fok.nl/templ(...)mgur.com/ZfOv5C9.jpg
Er is dus even na de mirador een pad naar het westen.(naar links)
Is iemand goed met kaartjes die dat "spookkasteel" er in zou kunnen zetten?
Poekje01 zei daarnet dat de verschillende trails mekaar wel eens zouden kunnen kruisen.
Ik denk dat ie daar een punt heeft.![]()
Die heeft hij aangepast voor de krant versie. Ik denk dat jij dat ook wel weet.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:34 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Nee hoor, het schema van Mata ziet er heel anders uit.
[..]
Leuk he, over users praten die een ban hebben en niet kunnen reageren
Dit bedoel ik met vervuilen van bronnen.
We worden voor de gek gehouden met de informatie die we krijgen het gaat nergens meer over.![]()
Top!!quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:03 schreef jackie12 het volgende:
Poekje01 zei daarnet dat de verschillende trails mekaar wel eens zouden kunnen kruisen.
Ik denk dat ie daar een punt heeft.
Ja, dat heb ik een paar topics geleden ook al eens gezegd met deze kaart erbij:
Trails kruisen elkaar (en dat is ook logisch: er zijn bijna altijd meerdere paden). En het lijkt er zelfs op dat er wellicht twee paden naar de mirador lopen vanaf de start.
Ik denk dat El Pianista maar 1 pad is, maar dat er wel degelijk meerdere paden aanwezig zijn.
Overigens heeft op dit kaartje El Pianista ook nog een afslag naar links. Zou dat de 'steap area' kunnen zijn?
[ Bericht 0% gewijzigd door agter op 06-10-2014 16:19:51 ]Make my day!![]()
Danyo, dat kaartje geeft aan wat het risico is voor Nederlandse reizigers in dat gebied. Die gaan vooral naar de eilanden van Bocas del Toro, en daar is het veilig. De gemiddelde toerist zal niet zonder klamboe in de jungle overnachten.quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:01 schreef danyoromijn het volgende:
[..]
Hmm, in Panama komt wel Malaria voor, maar het risico in het oosten (Darien) is veel groter
dan in het westen. Bocas del Toro is zelfs Malaria-vrij, maar dat geldt niet voor Chiriqui, zie:
http://www.vaccinatiesopreis.nl/?id=582
Daarnaast trekken muggen zich weinig aan van provinciegrenzen![]()
![]()
Ja, dat begrijp ik en muggen zitten zowiezo altijd bij zoet water in de buurt en zelden aan zee,quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:18 schreef Domnivoor het volgende:
Danyo, dat kaartje geeft aan wat het risico is voor Nederlandse reizigers in dat gebied. Die gaan vooral naar de eilanden van Bocas del Toro, en daar is het veilig. De gemiddelde toerist zal niet zonder klamboe in de jungle overnachten.
Daarnaast trekken muggen zich weinig aan van provinciegrenzen
ongetwijfeld zal het in het regenwoud stikken van de muggen, maar niet alle muggen brengen
malaria over (wij hebben ook nogal wat muggen in Europa, zonder dat die malaria overbrengen).
Aangezien er wel een risico is en ze waarschijnlijk niet voldoende muggenspray hadden
meegenomen, kan het best zijn dat ze malaria hebben opgelopen, alleen de symptomen van
die ziekte komen pas na 7 tot 14 dagen (al kan het best zijn dat wanneer je erg veel
gestoken wordt zonder bescherming je al eerder ziek wordt?).![]()
Malaria kunnen ze zelfs eerder opgelopen hebben dan sec tijdens de wandeling.quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:28 schreef danyoromijn het volgende:
[..]
Ja, dat begrijp ik en muggen zitten zowiezo altijd bij zoet water in de buurt en zelden aan zee,
ongetwijfeld zal het in het regenwoud stikken van de muggen, maar niet alle muggen brengen
malaria over (wij hebben ook nogal wat muggen in Europa, zonder dat die malaria overbrengen).
Aangezien er wel een risico is en ze waarschijnlijk niet voldoende muggenspray hadden
meegenomen, kan het best zijn dat ze malaria hebben opgelopen, alleen de symptomen van
die ziekte komen pas na 7 tot 14 dagen (al kan het best zijn dat wanneer je erg veel
gestoken wordt zonder bescherming je al eerder ziek wordt?).
Ze kochten niet voor niets grote hoeveelheden muggenspray.Make my day!![]()
Het was ongeveer het eerste was ik hier zei en daarna beweerde een aantal leden hierquote:Op maandag 6 oktober 2014 16:13 schreef agter het volgende:
[..]
Top!!
Ja, dat heb ik een paar topics geleden ook al eens gezegd met deze kaart erbij:
Trails kruisen elkaar (en dat is ook logisch: er zijn bijna altijd meerdere paden). En het lijkt er zelfs op dat er wellicht twee paden naar de mirador lopen vanaf de start.
Ik denk dat El Pianista maar 1 pad is, maar dat er wel degelijk meerdere paden aanwezig zijn.
Overigens heeft op dit kaartje El Pianista ook nog een afslag naar links. Zou dat de 'steap area' kunnen zijn?
dat er geen zijpaden zijn, maar dat kan ik me nauwelijks voorstellen. Als je Bing Maps
goed bestudeert, zie je overal hutjes, huizen, finca's, paddocks, etc., daar moeten wel
paadjes naar toe lopen (hoe kom je er anders). Het is inmiddels ook duidelijk dat er
ten westen van Boquete ook een trail over de Continental Divide heen gaat (kun je ook
zien op Bing Maps, vlak na de C.D. is er zelfs een huis). Het zal mij niet verbazen als
die trail of een zijtrail daarvan ergens ook op de 'Culebra trail' uit komt.
Die rode lijnen van Sinaproc hoeven geen paden te zijn, dat kan zelfs aangeven waar
de helicopters hebben gevlogen.![]()
Dat is frappant want de krant-versie klopt niet helemaal: er staat dat van Lisanne schoenen en geen sokken gevonden zijn. Waarom zou hij dat erin zetten?quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:07 schreef Grijzemassa het volgende:
Die heeft hij aangepast voor de krant versie.Nee, maar ik zal het aan hem vragen. Zoiets hoor ik graag van hemzelf voordat ik conclusies trek over vervuilen van bronnen.quote:Ik denk dat jij dat ook wel weet.Dat vind ik nogal voorbarig.quote:Dit bedoel ik met vervuilen van bronnen.
We worden voor de gek gehouden met de informatie die we krijgen het gaat nergens meer over.
[ Bericht 7% gewijzigd door Domnivoor op 06-10-2014 17:07:27 ]![]()
Misschien had gids x ze dat geadviseerd?quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:33 schreef agter het volgende:
[..]
Ze kochten niet voor niets grote hoeveelheden muggenspray.
Kochten ze het voor of nadat hij ze op de taalschool had gezien?
http://www.highonadventure.com/Hoa08apr/Panama/Panama.htm
[ Bericht 9% gewijzigd door 11en30 op 06-10-2014 16:44:16 ]![]()
Dat zal dan wel muggen als reden gehad hebben.quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:37 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Misschien had gids x ze dat geadviseerd?
Het is niet bekend of ze dat muggenspul ook meegenomen hebben op de wandeling. Maar op de foto's van de kamer zie ik het ook niet staan.
Lijkt me opzich wel logisch om in elk geval wat mee te nemen als je de bossen in gaat.Make my day!![]()
Op zich niet als je net uit Bocas komt en nog geen mug gezien hebt in Panama.quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:43 schreef agter het volgende:
[..]
Lijkt me opzich wel logisch om in elk geval wat mee te nemen als je de bossen in gaat.![]()
Dan zou het op hun kamer hebben moeten staan?quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:45 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Op zich niet als je net uit Bocas komt en nog geen mug gezien hebt in Panama.Make my day!![]()
Als het klopt wat de ouders zeggen dat K en L alles goed planden dan denk ik dat ze wel ingeent waren.![]()
Panama: malaria preventie
In Panama komt malaria voor. Zie malariakaart van Panama. In de provincies Panama, Darién en Guna Yala (voorheen San Blas) raden we je aan om malariapillen te gebruiken. Ook anti-muggenmaatregelen zijn belangrijk in deze delen van Panama.
Malariamuggen steken voornamelijk ‘s avonds, ‘s nachts en in de vroege ochtend. De kans op malaria wordt verminderd door kleding te dragen met lange mouwen en broekspijpen. Ook een insectenwerend middel met DEET is aan te raden, evenals het gebruik van een klamboe. Bij koorts tijdens of na verblijf in een malariagebied is het belangrijk om binnen 24 uur een arts te bezoeken.
http://www.vaccinatiesopreis.nl/inentingen-panama/"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."![]()
Tegen malaria, dengue etc?quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:48 schreef jackie12 het volgende:
Als het klopt wat de ouders zeggen dat K en L alles goed planden dan denk ik dat ze wel ingeent waren.
Daar zijn geen vaccinaties voor.
Zouden ze überhaupt malariaprofylaxe meegenomen hebben? Heb het in Afrika veel moeten slikken, en het is geen fijn spul. Je kunt er flinke bijwerkingen van krijgen (van Lariam dan), hallucinaties, verwardheid, psychose enzo.Make my day!![]()
Oke weer wat geleerdquote:Op maandag 6 oktober 2014 16:51 schreef agter het volgende:
[..]
Tegen malaria, dengue etc?
Zouden ze überhaupt malaria profylaxe meegenomen hebben? Heb het in Afrika veel moeten slikken, en het is geen fijn spul.![]()
In mijn optiek vallen alle drie opties onder de noemer "verdwaling". Anders gezegd: niet meer weten waar je bent en dientengevolge ook niet meer weten hoe je terug moet komen naar een plek waarop je wel weet waar je bent.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:35 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
De vraag is wat je onder 'verdwaling' verstaat.
Is dat:
2- op het pad zijn maar niet weten waar dat pad zich exact bevindt en/of heenloopt?
3- op het pad zijn maar er van overtuigd zijn dat het pad via een lus weer naar Boquete leidt?
Als ik de teksten over de daar bekende 'verdwalingen' lees, gaat dat steeds om 2 of 3 maar niet om 1. In welk geval het bijzonder vreemd is dat ze niet verder gekomen lijken te zijn dan globaal de tweede oversteek in 11 dagen tijd.![]()
quote:Ja, heb ik ook wel eens in dit topic..
Las op de sites voor expats in Boquete dat bijv schorpioenen er nog al eens voorkomen. Geen idee of die beesten ook in de bergen zitten, maar lijkt me ook niet fijn om daardoor gebeten te worden.
Ik begrijp gewoon niet waarom ze zo weinig bedekkende kleding aan hadden...ook voor muggen etc.Make my day!![]()
Ik denk wel dat de rode lijnen paadjes zijn. Misschien moet je ze net weten maar ik denk niet dat dat een lijn is waar bv de helikopters over vlogen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:33 schreef danyoromijn het volgende:
[..]
Het was ongeveer het eerste was ik hier zei en daarna beweerde een aantal leden hier
dat er geen zijpaden zijn, maar dat kan ik me nauwelijks voorstellen. Als je Bing Maps
goed bestudeert, zie je overal hutjes, huizen, finca's, paddocks, etc., daar moeten wel
paadjes naar toe lopen (hoe kom je er anders). Het is inmiddels ook duidelijk dat er
ten westen van Boquete ook een trail over de Continental Divide heen gaat (kun je ook
zien op Bing Maps, vlak na de C.D. is er zelfs een huis). Het zal mij niet verbazen als
die trail of een zijtrail daarvan ergens ook op de 'Culebra trail' uit komt.
Die rode lijnen van Sinaproc hoeven geen paden te zijn, dat kan zelfs aangeven waar
de helicopters hebben gevlogen.
Zou mooi zijn als iemand dat spookkasteel erin zou kunnen tekenen, of nog mooier de andere trails er bij benadering inzetten![]()
Nee ik bedoel meer dat je daar op zich zelf misschien niet aan denkt als je nog geen mug gezien hebt in de afgelopen 2 weken. Dus dat dat wel eens geadviseerd kan zijn door ehh iemand. Dat ze de voorraad DEET gekocht hebben nadat ze op de taalschool gezien zijn en voordat ze naar de Pianista gingen en dan zo met tasje van de winkel en al de rugzak in.quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:47 schreef agter het volgende:
[..]
Dan zou het op hun kamer hebben moeten staan?![]()
Werd bij RTL late night niet gezegd dat ze geen muggenspray en geen zonnebrandmiddel bij zich hadden?
Als er de eerste dag/avond ergens in de buurt van het eerste of tweede bergbeekje iets gebeurd is (waardoor ze zich niet/weinig konden verplaatsen) zouden ze gevonden zijn. Zo niet (niet gevonden) lijkt het me nog een hele tour om de resten daar aan te laten spoelen waar ze gevonden zijn.
Als ze keurig netjes na het punt van de laatste foto omgekeerd zijn de weg terug (telefoon uit, dus geen automatisch contact op de Mirador) kunnen ze door L.G. ezien zijn in de buurt van zijn finca maar dan op de terugweg?
Als de foto van de steen die steen is (in de buurt van die finca) en de allereerste oversteek op de heenweg, kan ik me niet voorstellen dat daar een ongeluk gebeurd is. Dwz evt wel een ongeluk, maar dan waren ze in no time gevonden.
De tweede nachtfoto kan ik dan niet - meer - in de buurt van de Lost Waterfalls plaatsen ( kan niet qua tijd).Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Dat kan ik uit eigen ervaring bevestigen...quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:59 schreef agter het volgende:
[..]Ja, heb ik ook wel eens in dit topic..
Las op de sites voor expats in Boquete dat bijv schorpioenen er nog al eens voorkomen. Geen idee of die beesten ook in de bergen zitten, maar lijkt me ook niet fijn om daardoor gebeten te worden.![]()
Prima post. Twee scenario's, beide goed denkbaar. Waarvan dus minstens één niet zoals het gegaan is.quote:Op maandag 6 oktober 2014 15:47 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ook de 'Wet van Murphy'?
In bijna al dit soort gevallen is het een kettingreactie; het één veroorzaakt het ander. En niet een opeenstapeling van toevalligheden en tegenslagen.
Zeker wanneer je bedenkt dat het niet om een enkeling gaat maar om twee meiden die samen op pad gingen en wiens resten relatief dicht bij elkaar weer gevonden zijn, zijn er maar weinig kettingreacties te bedenken die tot deze uitkomst kunnen leiden.
Ik blijf bij twee naast elkaar lopende lijnen:
- Een gebeurtenis bij of na het eerste bergbeekje waarbij zij vleeswonden/vleeswondjes hebben opgelopen
- Niet terug kunnen of durven lopen nav die gebeurtenis en dus pad blijven volgen
- Infectie van wonden/wondjes opgevolgd door bloedvergiftiging. Dit kan in dat klimaat iemand uitschakelen (te ziek om zich te verplaatsen) in 3-4 dagen na het ontstaan van de wonden/wondjes
- Daarom bij rivier gebleven (drinken + grotere kans gevonden te worden
- Daar overleden aan ziekte met eventueel invloed van water (verdronken in bewusteloze toestand)
Dit verklaart waarom ze 112/911 hebben gebeld, ze niet zijn teruggelopen, waarom ze maar relatief zo'n kleine afstand hebben afgelegd, waarom ze beiden, relatief dicht bij elkaar (de resten) bij de rivier gevonden zijn, waarom er niet één is teruggelopen na het overlijden van de ander.
De andere lijn:
- De meiden hebben zelf de eerste noodoproepen gedaan
- Daarna hebben ze de tas achter gelaten (te ziek)
- De tas is vrij snel gevonden door onschuldige derde
- Die heeft met de telefoons en camera lopen spelen
- Op dag 11 begreep diegene dat de tas van deze meiden was.
- Dumpte de tas bij de rivier (waar hij hem ook gevonden had)
- Tas werd door rivier meegesleept
- Tas werd door indianen gevonden
Dat zou ook een hoop verklaren.
Dat is de makke van alle scenario's die niet aantoonbaar onmogelijk zijn. In het laatste stuk van het vanmorgen volgelopen deel, (117), ging het over wilde fantasieën. Met bijv. iemand van SINAPROC die een tijd rondloopt met een gevonden voorwerp erin. Details van het type: raar, maar mensen doen best vaak iets raars. Bij het zoeken zijn zoveel mensen betrokken geweest, dat 99.99% zeker iemand iets raars, doms of bezopens gedaan heeft, waar je niet op komt. De schuldige, ongeacht welk scenario, is dus Murphy.
In elk scenario zitten minstens een paar stukjes Murphy. Verdwalen en verongelukken uiteraard helemaal, maar ook in alle misdrijf-scenario's heeft de crimineel iets gedaan dat niet in zijn belang was. Kon bijv. niet van de lijken af komen, en dumpte ze toen maar bij/in de rivier. Of zag zich gedwongen om een dwaalspoor te maken dat op verdwaling wijst, maar verre van normaal is.
Stukjes Murphy zijn hetzelfde probleem als, wanneer je bij Wordfeud twee jokers krijgt, en probeert om daarmee de hoogst mogelijke score te halen: je kunt er teveel mee, en ze bestaan nu eenmaal.
Proberen het meest waarschijnlijke scenarios te vinden zonder derden met slechte bedoelingen, is dan net zoiets als de maximale score maken met zeven jokers. En het beste scenario met een criminele daad erin, hetzelfde maar dan met hoogstens 6 jokers en 1 niet (de factor boze opzetl). Het moge duidelijk zijn, dat het vinden van het hoogst scorende woord meest waarschijnlijke in beide gevallen onmogelijk is.
Dus doorgaan op die wilde fantasieën was zo gek nog niet geweest, want het laat zien hoe makkelijk je er eentje inelkaar flanst, en passend krijgt met de ruim voorhanden zijnde jokers stukjes Murphy. Soms lukt het om bij een tragedie uit te zoeken hoe, waar, en wanneer Murphy met zijn wet naar de rampzalige afloop toegewerkt heeft. Maar alleen als er veel vastgelegd is, of terug te halen uit het geheugen van betrokkenen, en dat op juistheid te controleren. De ramp met de veerboot Herald of Free Enterprise is op die manier onderzocht, ik meen door professor Wagenaar. Dat lukte, omdat er veel logs waren, er geld en deskundigheid genoeg ingezet werd, en omdat Murphy met vakantie was.
Wat er precies met Kris en Lisanne gebeurd is, valt niet uit te zoeken. Het hoogst haalbare is, met iets meer dan alleen de natte vinger, uitzoeken of er een meer reden is om aan boze opzet te denkn, dan alleen omdat het niet uit te sluiten valt. Dat haalbare is al heel wat, gezien de mogelijkheden. Maar ik geef het niet veel kans, omdat er nogal wat storende factoren zijn bij dat afwegen. Waarvan één, naar mijn overtuging, dat de vader van Kris een goed geoliede campagne op de rails gezet heeft om misdrijf-vermoedens aan te wakkeren. Misschien omdat hij daar zelf van overtuigd is, maar het kan net zo goed alleen (nog) zijn, omdat daarmee meer mensen aan het uitzoeken gezet kunnen worden.![]()
Valt mee. Alles wat gevonden is past wel in die rugzak, dat neem je makkelijk mee.quote:Op maandag 6 oktober 2014 17:04 schreef Lutalo het volgende:
Zo niet (niet gevonden) lijkt het me nog een hele tour om de resten daar aan te laten spoelen waar ze gevonden zijn.![]()
Verdwalen zelf is geen "doodsoorzaak", daar heb je gelijk in. Maar toch is er wel vaak een 1-op-1 relatie tussen verdwalen en overlijden.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:37 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat is ook zo triest aan het verdwalings scenario. Aan verdwalen ga je niet dood dus er moet iets anders/meer gebeurd zijn.
Bijvoorbeeld: verdwalen op antarctica impliceert overlijden, omdat mensen daar niet kunnen overleven.
In de jungle van Panama is dat minder evident, aangezien sommige mensen wel in staat zijn daar te overleven. Voedsel, water en temperatuur etc. zijn niet per definitie ongeschikt voor de mens.
Dit is echter pure theorie. Ik vind het geen overdrijving om te stellen dat K. en L. niet in staat moeten worden geacht zich gedurende langere tijd in leven te houden. Daarvoor was hun kennis over de natuurlijke omstandigheden ontoereikend (wat te eten en te drinken), hun fysieke conditie ongeschikt, hun uitrusting en kleding totaal misplaatst.
We kunnen dus stellen dat verdwalen in principe tot overlijden heeft kunnen leiden, tenzij ze op tijd zouden zijn gevonden.![]()
Dat is voor mij ook een groot raadsel.quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:59 schreef agter het volgende:
Ik begrijp gewoon niet waarom ze zo weinig bedekkende kleding aan hadden...ook voor muggen etc.![]()
In dit gebied wordt alleen aangeraden te sprayen of te smeren met DEET-zalf,quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:51 schreef agter het volgende:
[..]
Tegen malaria, dengue etc?
Zouden ze überhaupt malariaprofylaxe meegenomen hebben? Heb het in Afrika veel moeten slikken, en het is geen fijn spul. Je kunt er flinke bijwerkingen van krijgen (van Lariam dan), hallucinaties, verwardheid, psychose enzo.
anti-malaria pillen zijn alleen nodig/aan te raden in het oosten (provincie Darien).
Pillen zullen ze dus niet voorgeschreven hebben gekregen en tegenwoordig
nemen de meeste mensen toch wel Malarone i.p.v. Lariam, vanwege de vele
bijwerkingen (ook al is Malarone een stuk duurder).![]()
Bij mijn weten is er van L. één schoen gevonden met daarin één sok met daarin één voet.quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:34 schreef Domnivoor het volgende:
Dat is frappant want de krant-versie klopt niet helemaal: er staat dat van Lisanne schoenen en geen sokken gevonden zijn. Waarom zou hij dat erin zetten?![]()
Als ik de online hikeverslagen lees is het vrijwel onmogelijk om niemand tegen te komen in dat gebied als je op de trails en langs de rivier blijft. Temperaturen zouden goed geweest zijn, het regende pijpestelen tegen de dorst en overal groeien bananen en citrusvruchten. Als verdwaling je scenario is en je gelooft niet dat derden de vondsten neergelegd hebben, dan hebben ze als Discovery Channel rolmodellen de rivier stroomafwaarts gevolgd. Dan hadden ze gevonden moeten zijn. Een gids verklaart dat hij vrij snel na de vermissing al die hele route gelopen heeft.quote:Op maandag 6 oktober 2014 17:07 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
We kunnen dus stellen dat verdwalen in principe tot overlijden heeft kunnen leiden, tenzij ze op tijd zouden zijn gevonden.![]()
Eh ja. Op die manier wel, niet op een natuurlijke manier.quote:Op maandag 6 oktober 2014 17:06 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Valt mee. Alles wat gevonden is past wel in die rugzak, dat neem je makkelijk mee.
;-)Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Daarom denk ik ook dat ze niet op de trail zijn gebleven, maar daar 's nacht onbedoeld vanaf zijn gedwaald en toen dagenlang, mogelijkerwijs in cirkels lopend of schuilend ergens, in de dichte jungle zijn gebleven. Pas na een paar dagen hebben ze de trail (toevallig) weer gevonden en zijn vervolgens verder afgedaald langs de rivier.quote:Op maandag 6 oktober 2014 17:27 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Als ik de online hikeverslagen lees is het vrijwel onmogelijk om niemand tegen te komen in dat gebied als je op de trails en langs de rivier blijft. Temperaturen zouden goed geweest zijn, het regende pijpestelen tegen de dorst en overal groeien bananen en citrusvruchten. Als verdwaling je scenario is en je gelooft niet dat derden de vondsten neergelegd hebben, dan hebben ze als Discovery Channel rolmodellen de rivier stroomafwaarts gevolgd. Dan hadden ze gevonden moeten zijn. Een gids verklaart dat hij vrij snel na de vermissing al die hele route gelopen heeft.![]()
Kan degene die de pincodes van de iPhone invoerde volgens jou dan al op 5 april gestorven zijn als gevolg van verdwalen?![]()
ik blijf het vreemd vinden dat de meiden indien zij dachten om 16.30 verdwaald te zijn zij 112 als eerste en enige nummer hebben gebeld. Bij verdwaling of twijfel of ze wel door moesten lopen, zouden ze toch eerst een bekende/ contactpersoon...van de taalschool bellen. 112 bel je als er echt acute nood is. Indien misdaad, en dat kan al vlak na 14.00 uur want verder zijn er die dag ook geen foto's gemaakt, dan hadden de meiden waarschijnlijk hun telefoons in hun broekzak en kans gezien 112 te bellen. Kan ook tussen b.h. doen ook veel vrouwen.![]()
Jammer dat er vertraging was door:quote:Op maandag 6 oktober 2014 17:27 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Als ik de online hikeverslagen lees is het vrijwel onmogelijk om niemand tegen te komen in dat gebied als je op de trails en langs de rivier blijft. Temperaturen zouden goed geweest zijn, het regende pijpestelen tegen de dorst en overal groeien bananen en citrusvruchten. Als verdwaling je scenario is en je gelooft niet dat derden de vondsten neergelegd hebben, dan hebben ze als Discovery Channel rolmodellen de rivier stroomafwaarts gevolgd. Dan hadden ze gevonden moeten zijn. Een gids verklaart dat hij vrij snel na de vermissing al die hele route gelopen heeft.
- late aangifte vermissing
- uitstel door eerste regensHoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Goede post. Ik denk daar iig anders over dan Kloothommel (hoewel ik de 'lijn Kloothommel' wel aannemelijk vindquote:Op maandag 6 oktober 2014 14:35 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
De vraag is wat je onder 'verdwaling' verstaat.
Is dat:
Als ik de teksten over de daar bekende 'verdwalingen' lees, gaat dat steeds om 2 of 3 maar niet om 1. In welk geval het bijzonder vreemd is dat ze niet verder gekomen lijken te zijn dan globaal de tweede oversteek in 11 dagen tijd.).
Verdwalen is voor mij vooral nr. 1. Als je voor het eerst op een pad loopt en niet weet waar dat uitkomt ben je niet automatisch verdwaald - zolang je maar weet hoe je terug moet lopen.
Doorlopen na de Mirador noem ik een vergissing, geen verdwaling.
[ Bericht 0% gewijzigd door Domnivoor op 06-10-2014 18:03:31 ]![]()
Ja, volgens mij wel. De iPhone was van K. toch? Dan is het goed mogelijk dat K. op 5 april tussen 10.50 en 13.37 uur is overleden.quote:Op maandag 6 oktober 2014 17:43 schreef 11en30 het volgende:
Kan degene die de pincodes van de iPhone invoerde volgens jou dan al op 5 april gestorven zijn als gevolg van verdwalen?![]()
Als ik om 16.30u besef dat ik verdwaald ben in een regenwoud, dan bel ik toch ook de hulpdiensten hoor. En als je dan beseft dat je geen bereikt hebt, haalt het helemaal niks uit om nog anderen te gaan bellen, dan kan je beter je batterij sparen. (Hoewel ik niet weet of ik zo rationeel zou kunnen blijven)quote:Op maandag 6 oktober 2014 17:52 schreef ToniB het volgende:
ik blijf het vreemd vinden dat de meiden indien zij dachten om 16.30 verdwaald te zijn zij 112 als eerste en enige nummer hebben gebeld. Bij verdwaling of twijfel of ze wel door moesten lopen, zouden ze toch eerst een bekende/ contactpersoon...van de taalschool bellen. 112 bel je als er echt acute nood is. Indien misdaad, en dat kan al vlak na 14.00 uur want verder zijn er die dag ook geen foto's gemaakt, dan hadden de meiden waarschijnlijk hun telefoons in hun broekzak en kans gezien 112 te bellen. Kan ook tussen b.h. doen ook veel vrouwen.
En een gsm tussen mijn bh, dat heb ik nog nooit gedaan of nog nooit één van mijn vriendinnen weten doen, dus dat veel vrouwen hun gsm daar bewaren, twijfel ik toch aan![]()
![]()
quote:Op maandag 6 oktober 2014 17:52 schreef ToniB het volgende:
ik blijf het vreemd vinden dat de meiden indien zij dachten om 16.30 verdwaald te zijn zij 112 als eerste en enige nummer hebben gebeld. Bij verdwaling of twijfel of ze wel door moesten lopen, zouden ze toch eerst een bekende/ contactpersoon...van de taalschool bellen. 112 bel je als er echt acute nood is. Indien misdaad, en dat kan al vlak na 14.00 uur want verder zijn er die dag ook geen foto's gemaakt, dan hadden de meiden waarschijnlijk hun telefoons in hun broekzak en kans gezien 112 te bellen. Kan ook tussen b.h. doen ook veel vrouwen.Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Als ze geen roaming hadden en ook geen lokale sim-kaart, dan was hun enige optie op het noodnummer te bellen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 17:52 schreef ToniB het volgende:
ik blijf het vreemd vinden dat de meiden indien zij dachten om 16.30 verdwaald te zijn zij 112 als eerste en enige nummer hebben gebeld. Bij verdwaling of twijfel of ze wel door moesten lopen, zouden ze toch eerst een bekende/ contactpersoon...van de taalschool bellen. 112 bel je als er echt acute nood is. Indien misdaad, en dat kan al vlak na 14.00 uur want verder zijn er die dag ook geen foto's gemaakt, dan hadden de meiden waarschijnlijk hun telefoons in hun broekzak en kans gezien 112 te bellen. Kan ook tussen b.h. doen ook veel vrouwen.![]()
welke gids? Met die finca?quote:Op maandag 6 oktober 2014 17:27 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Als ik de online hikeverslagen lees is het vrijwel onmogelijk om niemand tegen te komen in dat gebied als je op de trails en langs de rivier blijft. Temperaturen zouden goed geweest zijn, het regende pijpestelen tegen de dorst en overal groeien bananen en citrusvruchten. Als verdwaling je scenario is en je gelooft niet dat derden de vondsten neergelegd hebben, dan hebben ze als Discovery Channel rolmodellen de rivier stroomafwaarts gevolgd. Dan hadden ze gevonden moeten zijn. Een gids verklaart dat hij vrij snel na de vermissing al die hele route gelopen heeft.![]()
Dat is inderdaad beter geformuleerd.quote:Op maandag 6 oktober 2014 17:55 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Goede post. Ik denk daar iig anders over dan Kloothommel (hoewel ik de 'lijn Kloothommel' wel aannemelijk vind).
Verdwalen is voor mij vooral nr. 1. Als je voor het eerst op een pad loopt maar niet weet waar dat uitkomt ben je niet automatisch verdwaald - zolang je maar weet hoe je terug moet lopen.
Doorlopen na de Mirador noem ik een vergissing, geen verdwaling.
Maar ná die vergissing, die minimaal 1 uur duurde, kunnen ze alsnog zijn verdwaald.![]()
hoezo je kan toch met je eigen n.l. simkaart alle nummers bellen als je bereik hebt daar heb je geen roaming voor nodig, wel om te internetten.quote:Op maandag 6 oktober 2014 17:57 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Als ze geen roaming hadden en ook geen lokale sim-kaart, dan was hun enige optie op het noodnummer te bellen.![]()
quote:Op maandag 6 oktober 2014 17:52 schreef ToniB het volgende:
quote:Op maandag 6 oktober 2014 18:01 schreef ToniB het volgende:
[..]
hoezo je kan toch met je eigen n.l. simkaart alle nummers bellen als je bereik hebt daar heb je geen roaming voor nodig, wel om te internetten.![]()
7 tot 14 dagen dus! Ze hebben dus 112 alvast gebeld voordat ze gestoken waren?quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:28 schreef danyoromijn het volgende:
[..]
Ja, dat begrijp ik en muggen zitten zowiezo altijd bij zoet water in de buurt en zelden aan zee,
![]()
Daarnaast geeft de telefoon bij slecht bereik ook meestal aan dat er alleen noodoproepen kunnen worden gemaakt. Ik vind het gekker dat er maar 2 keer geprobeerd is een noodoproep te maken en alletwee de keren in heel kort tijdbestek.quote:Op maandag 6 oktober 2014 17:57 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Als ze geen roaming hadden en ook geen lokale sim-kaart, dan was hun enige optie op het noodnummer te bellen.
Je zou m.i. verwachten dat er die eerste avond/nacht toch wel enigszins paniek is geweest en ze iig geprobeerd hebben vaker contact te maken, maar dat is dus niet gebeurd.
Lijkt me daarom ook wel dat er wat meer is gebeurd dan alleen het kwijtraken van het pad of het gewond raken van iemand (want zeker in dat geval lijkt me dat je niet zomaar even van plan bent een nachtje in de jungle te blijven zonder iig verschillende keren te checken of je bereik hebt).
Die paniek is overigens nooit toegeslagen als we het belpatroon bekijken,zelfs niet vlak voor hun dood (wanneer dat ook geweest moge zijn). En die telefoon was indien ze lang geleefd hadden en al die tijd niemand waren tegengekomen hun enige hoop op redding. Ik vind het daarom aannemelijk (zoals een heel aantal topics teerder ook gesteld) dat ze ofwel vrij snel al zeer ernstig gewond/dood waren of dat er derden in het spel waren.
Met het hele pincode van de phones gebeuren dat nu bekend is en daarmee de aanname dat in ieder geval een van de twee nog een lange tijd heeft geleefd, geeft voor mij alleen de inmenging van derden een verklaring voor het rare telefoongebruik. Ik geloof gewoon niet dat je in zo'n noodsituatie (zelfs al zou dat niet de 1e dag zijn) nooit vaker probeert om met de nooddiensten te bellen.
Vind de theorie van Ouder1 dat iemand met de telefoons heeft lopen spelen ook niet bijster geloofwaardig omdat diegene in dat geval 'toevallig' op dezelfde tijden zou hebben proberen te bellen? What are the odds. Dat zou alleen waarschijnlijk zijn als ze al direct waren overleden en diegene vanaf de eerste dag die oproepen heeft gemaakt. Het pincode verhaal is dan weer enigszins apart.
Maja zoals JustinCase ook al aangaf er zijn teveel onbekende puzzelstukjes en met de puzzelstukjes die we nu hebben komen we er waarsch niet uit. En gevonden zullen ze waarschijnlijk ook niet meer worden.![]()
En die van die finca is ook een "thumbs op"
Het is heel makkelijk om achteraf te zeggen dat je de hele trail op 3 april hebt gelopen.
In een anders stuk zegt ie dat ie op 3 april slechts ging tot de paddocks maar wel kon zien aan de voetafdrukken in de modder dat de meiden daar niet geweest waren..![]()
![]()
Volgens de GGD richtlijnen hoef je in Panama en Costa Rica geen malaria pillen te slikken. Alleen is het zo dat als je veel "gewone"muggenbeten hebt (> 20 - 30) je gewoon ook hondsziek wordt. Ik spreek uit helaas uit eigen ervaring. Ik was toen blij dat ik standaard een antibiotica kuurtje meeneem op vakantie.quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:28 schreef danyoromijn het volgende:
[..]
ik vraag mij af of er überhaupt een zoektocht is geweest na de eerst paddock.quote:Op maandag 6 oktober 2014 18:27 schreef jackie12 het volgende:
En die van die finca is ook een "thumbs op"
Het is heel makkelijk om achteraf te zeggen dat je de hele trail op 3 april hebt gelopen.
In een anders stuk zegt ie dat ie op 3 april slechts ging tot de paddocks maar wel kon zien aan de voetafdrukken in de modder dat de meiden daar niet geweest waren..![]()
Ja, dat is mijn punt: als je na een ongeplande nacht in de jungle hondsziek bent van de muggenbeten loop je niet zo makkelijk over de Mirador (1851m) terug naar Boquete.quote:Op maandag 6 oktober 2014 18:29 schreef Rubella het volgende:
[..]
Volgens de GGD richtlijnen hoef je in Panama en Costa Rica geen malaria pillen te slikken. Alleen is het zo dat als je veel "gewone"muggenbeten hebt (> 20 - 30) je gewoon ook hondsziek wordt. Ik spreek uit helaas uit eigen ervaring. Ik was toen blij dat ik standaard een antibiotica kuurtje meeneem op vakantie.![]()
Klopt, daar ben je echt niet toe in staat. Ik had toen koorts en wilde alleen maar slapen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 18:43 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Ja, dat is mijn punt: als je na een ongeplande nacht in de jungle hondsziek bent van de muggenbeten loop je niet zo makkelijk over de Mirador (1851m) terug naar Boquete.
De kans is overigens redelijk groot dat L&K behoorlijk zijn gestoken in de nachten die zij onvrijwillig hebben doorgemaakt in de jungle. Ze waren immers vrij dun gekleed en muggen hadden vrij spel.![]()
ook in een vreemd land waar je de taal niet goed van spreekt? Of probeer je eerst de " reisleiding" te bellen? Trouwens als ik geen bereik heb (Samsung) kan ik gewoon ieder nummer bellen....blijft lang stil dan na een klik verbinding afgebroken.quote:Op maandag 6 oktober 2014 17:56 schreef Saarah het volgende:
[..]
Als ik om 16.30u besef dat ik verdwaald ben in een regenwoud, dan bel ik toch ook de hulpdiensten hoor. En als je dan beseft dat je geen bereikt hebt, haalt het helemaal niks uit om nog anderen te gaan bellen, dan kan je beter je batterij sparen. (Hoewel ik niet weet of ik zo rationeel zou kunnen blijven)
En een gsm tussen mijn bh, dat heb ik nog nooit gedaan of nog nooit één van mijn vriendinnen weten doen, dus dat veel vrouwen hun gsm daar bewaren, twijfel ik toch aan![]()
Ik heb nu geen zin om het bericht te gaan zoeken maar als ik me goed herinner schreef Baru kort geleden nog dat muggen daar geen probleem zijn. En ook een slang of ander dier/ongedierte acht hij niet waarschijnlijk. In krap 4 dagen sterven aan voedsel- of watergebrek daar geloof ik niet in. Onderkoeling geloven jullie niet in. Blijft misdrijf over.
[ Bericht 41% gewijzigd door 11en30 op 06-10-2014 19:01:22 ]![]()
quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:03 schreef jackie12 het volgende:
Ik denk dat ie daar een punt heeft.
De gele stip. Coördinaten van het 'castillo': 8.8255° N, 82.4723° W.Aldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...![]()
Hij schreef dat het meeviel.quote:Op maandag 6 oktober 2014 18:53 schreef 11en30 het volgende:
Ik heb nu geen zin om het bericht te gaan zoeken maar als ik me goed herinner schreef Baru kort geleden nog dat muggen daar geen probleem zijn.
Baru: In Culebra there not be a lot of mosquitos, the terrain is climb, the water flow constantly. When we arrive in a house, one make fire and it is enough. Since some years every guide can get repellent in Boquete, in the past we used citronella. One can burn cows excrement.![]()
Mijn allereerste idee zou zijn om naar iemand thuis te bellen (bv ouders). Dat zou ik echter niet doen, omdat zij ons niet zouden kunnen helpen. En dan zou ik hen alleen maar nodeloos ongerust maken.quote:Op maandag 6 oktober 2014 18:51 schreef ToniB het volgende:
[..]
ook in een vreemd land waar je de taal niet goed van spreekt? Of probeer je eerst de " reisleiding" te bellen? Trouwens als ik geen bereik heb (Samsung) kan ik gewoon ieder nummer bellen....blijft lang stil dan na een klik verbinding afgebroken.
Daarna blijft dus inderdaad over de reisorganisatie (of iemand die je kent in het land) of de hulpdiensten. Als ik de reisleiding goed zou kennen én als ze ook Nederland zouden spreken, zou ik hen wel eerst bellen, omdat het dan gevoelsmatig een lagere drempel is om hen te bellen. Als dat echter niet zo is, zou ik gewoon de hulpdiensten bellen. Ik zou het namelijk wel een ernstige situatie vinden als ik in de late namiddag verdwaald zou zijn in een regenwoud, en ik zou dus zo weinig mogelijk tijd willen verspillen met nutteloze telefoontjes.![]()
Dat zou aan de hoogte kunnen liggen. Hoe hoger je komt, des te minder muggen. Nadeel is dat de nachten (relatief gezien) kouder zijn.quote:![]()
Of een ongeval/ongeluk.quote:Op maandag 6 oktober 2014 18:53 schreef 11en30 het volgende:
Ik heb nu geen zin om het bericht te gaan zoeken maar als ik me goed herinner schreef Baru kort geleden nog dat muggen daar geen probleem zijn. En ook een slang of ander dier/ongedierte acht hij niet waarschijnlijk. In krap 4 dagen sterven aan voedsel- of watergebrek daar geloof ik niet in. Onderkoeling geloven jullie niet in. Blijft misdrijf over.
Dat is toch niet zo raar?Make my day!![]()
dan ieder maar 1 poging en morgen zien we wel verder? Zelfs niet nog 1x al is de kans nog zo klein?!. Kan het ook dat ze hun pincode direct of na de eerste noodoproepen hebben moeten afgeven indien misdaad?quote:Op maandag 6 oktober 2014 19:03 schreef Saarah het volgende:
[..]
Mijn allereerste idee zou zijn om naar iemand thuis te bellen (bv ouders). Dat zou ik echter niet doen, omdat zij ons niet zouden kunnen helpen. En dan zou ik hen alleen maar nodeloos ongerust maken.
Daarna blijft dus inderdaad over de reisorganisatie (of iemand die je kent in het land) of de hulpdiensten. Als ik de reisleiding goed zou kennen én als ze ook Nederland zouden spreken, zou ik hen wel eerst bellen, omdat het dan gevoelsmatig een lagere drempel is om hen te bellen. Als dat echter niet zo is, zou ik gewoon de hulpdiensten bellen. Ik zou het namelijk wel een ernstige situatie vinden als ik in de late namiddag verdwaald zou zijn in een regenwoud, en ik zou dus zo weinig mogelijk tijd willen verspillen met nutteloze telefoontjes.![]()
Wordt dus lastig als je geen vuur kunt maken om die muggen op een afstand te houden.quote:Op maandag 6 oktober 2014 19:00 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Hij schreef dat het meeviel.
Baru: In Culebra there not be a lot of mosquitos, the terrain is climb, the water flow constantly. When we arrive in a house, one make fire and it is enough. Since some years every guide can get repellent in Boquete, in the past we used citronella. One can burn cows excrement.Make my day!![]()
Het is één scenario met twee lijnen; 1 voor de meiden en voor de tas met spullen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 17:04 schreef JustinCase het volgende:
Prima post. Twee scenario's, beide goed denkbaar. Waarvan dus minstens één niet zoals het gegaan is.Waarom gelijk alleen uitgaan van moord als het gaat om een misdrijf? Er zijn meer misdrijven te bedenken dan moord.quote:In elk scenario zitten minstens een paar stukjes Murphy. Verdwalen en verongelukken uiteraard helemaal, maar ook in alle misdrijf-scenario's heeft de crimineel iets gedaan dat niet in zijn belang was. Kon bijv. niet van de lijken af komen, en dumpte ze toen maar bij/in de rivier. Of zag zich gedwongen om een dwaalspoor te maken dat op verdwaling wijst, maar verre van normaal is.
Ik geloof niet in moord, maar hink wel het meeste op een misdrijf.![]()
Waar denk je dan aan: Verkrachting of zo?quote:Op maandag 6 oktober 2014 19:20 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Het is één scenario met twee lijnen; 1 voor de meiden en voor de tas met spullen.
[..]
Waarom gelijk alleen uitgaan van moord als het gaat om een misdrijf? Er zijn meer misdrijven te bedenken dan moord.
Ik geloof niet in moord, maar hink wel het meeste op een misdrijf.
En dan het idee dat ze niet meer over hetzelfde pad terug durfden omdat de daders daar mogelijk zouden kunnen zijn?Make my day!![]()
Aan welke eventuele misdrijven denk je dan?quote:Op maandag 6 oktober 2014 19:20 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Het is één scenario met twee lijnen; 1 voor de meiden en voor de tas met spullen.
[..]
Waarom gelijk alleen uitgaan van moord als het gaat om een misdrijf? Er zijn meer misdrijven te bedenken dan moord.
Ik geloof niet in moord, maar hink wel het meeste op een misdrijf.![]()
Thanx!!quote:Op maandag 6 oktober 2014 18:54 schreef Gorraay het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
De gele stip. Coördinaten van het 'castillo': 8.8255° N, 82.4723° W.
Ik geloof het hoor maar wil je voor de gein eens kijken op Google Earth.
Als ik daar "abandoned castle on the rio caldera,Boquete Panama intoets dan lijkt het net alsof die veel noordelijker ligt.![]()
Goed opgemerkt van DutchTreat op ws. http://www.websleuths.com(...)1057259#post11057259
Als er op 2 april contact gemaakt is met het netwerk, was de iPhone dan niet aan Boquete zijde op dat moment?![]()
Is er contact geweest op 2 april dan?quote:Op maandag 6 oktober 2014 19:31 schreef 11en30 het volgende:
Goed opgemerkt van DutchTreat op ws. http://www.websleuths.com(...)1057259#post11057259
Als er op 2 april contact gemaakt is met het netwerk, was de iPhone dan niet aan Boquete zijde op dat moment?
Dat was toch een roddel?
Later las ik iets dat dat aan de Bocas zijde was.![]()
Om 13:56 volgens het overzicht van Geruisloos.quote:Op maandag 6 oktober 2014 19:33 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Is er contact geweest op 2 april dan?![]()
Er kan wel meer verklaren waarom ze na 14:00 u geen foto's maakten. Of je verklaart het niet, tenslotte gaat het maar om geen foto's maken. Niet echt een bezigheid waar een crimineel aan te pas moet komen om het een tijdje niet te doen. Eigenlijk zou ik het hier bij moeten laten, en geen suggestie geven voor andere verklaringen. Als je vindt dat dit schreeuwt om een verklaring, en als enige eentje noemt die die verband houdt met de tragische afloop, verlies je uit het oog dat daar twee meiden liepen die net als iedereen van alles doen en laten waarvoor je later geen verklaring kunt vinden. Waar je geen verklaring voor zou zoeken, als het goed afgelopen was. Of, als je toevallig dat wel wilt weten, bijv. omdat ze jou hun foto's laten zien, en jij in een nieuwgierige bui bent, een reden van niks blijkt of dat ze dat niet eens meer weten.quote:Op maandag 6 oktober 2014 17:52 schreef ToniB het volgende:
ik blijf het vreemd vinden dat de meiden indien zij dachten om 16.30 verdwaald te zijn zij 112 als eerste en enige nummer hebben gebeld. Bij verdwaling of twijfel of ze wel door moesten lopen, zouden ze toch eerst een bekende/ contactpersoon...van de taalschool bellen. 112 bel je als er echt acute nood is. Indien misdaad, en dat kan al vlak na 14.00 uur want verder zijn er die dag ook geen foto's gemaakt, dan hadden de meiden waarschijnlijk hun telefoons in hun broekzak en kans gezien 112 te bellen. Kan ook tussen b.h. doen ook veel vrouwen.
Maar goed, toch maar twee suggesties:
1 Ze lopen door, en zetten er stevig de pas in. De top is bereikt, en het uitzicht gefotografeerd. De camera zit in de rugtas. Na een tijdje begint er wat twijfel te komen: hoe lang is het nog, zijn we wel op tijd terug enz. Camera bljft dus in de rugtas, want je gaat dan geen tijd verspillen.
2 Ze lopen door, en één van beide snijdt een onderwerp aan, waar de stemming door verandert. Of waarbij je als vriendin niet intussen foto's gaat lopen maken.
Twee verklaringen, tweehonderd op verzoek leverbaar. Met of zonder crimineel, wat je maar wilt. Want alleen de eerste twee waren gratis, en wie betaalt, bepaalt. Twee euro per verklaring, dus ik raad het af. Vooral omdat nul al voldoende is.![]()
??quote:Op maandag 6 oktober 2014 19:34 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Om 13:56 volgens het overzicht van Geruisloos.
Ik zie dat er 112/911 is proberen te bellen. Niet dat er contact met het netwerk is geweest![]()
(Poging tot) verkrachting of mislukte poging tot beroving. Het bijbehorende handgemeen kan voor wonden/wondjes hebben gezorgd die tot infectie en bloedvergiftiging hebben kunnen leiden.quote:Op maandag 6 oktober 2014 19:23 schreef agter het volgende:
[..]
Waar denk je dan aan: Verkrachting of zo?
En dan het idee dat ze niet meer over hetzelfde pad terug durfden omdat de daders daar mogelijk zouden kunnen zijn?
InB4 mensen die zeggen dat ze dan toch echt wel vermoord zouden zijn: De geschiedenis daar laat zien dat misdadigers bij toeristen met veel weg kunnen komen. Die bewapende roofovervallers zijn bekend maar lopen ook vrij rond omdat de toeristen niet het gehele proces in Panama wilden uitzitten.![]()
Kijk even onderaan bij de legenda achter "GSM".quote:Op maandag 6 oktober 2014 19:37 schreef jackie12 het volgende:
[..]
??
Ik zie dat er 112/911 is proberen te bellen. Niet dat er contact met het netwerk is geweest![]()
Je hebt het over contact tussen gsm en gsm-mast, neem ik aan?quote:Op maandag 6 oktober 2014 19:31 schreef 11en30 het volgende:
Als er op 2 april contact gemaakt is met het netwerk, was de iPhone dan niet aan Boquete zijde op dat moment?
Waarom moet dat contact aan de Boquete-zijde geweest zijn? Wat is daar de bron voor?
Achter de mirador is er op sommige plekken ook bereik. Waar precies weten sommige locals. Dat was eerder al aan bod gekomen in deze lange reeks. Zolang de telefoon aan is blijven staan, was het mogelijk om op bepaalde plaatsten contact met een gsm-mast te hebben.
Dat wil (voordat mensen dat denken) nog niet zeggen dat er dan meteen bereik genoeg was om een gesprek te voeren.Make my day!![]()
Switched on/call attempt.quote:Op maandag 6 oktober 2014 19:39 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Kijk even onderaan bij de legenda achter "GSM".
Ik zie niet dat er contact met het netwerk is geweest![]()
Je zou dan verwachten dan ze zo spoedig mogelijk de bewoonde wereld op gaan zoeken, want een aanval alleen is geen verklaring voor de noodlottige afloop.quote:Op maandag 6 oktober 2014 19:38 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
(Poging tot) verkrachting of mislukte poging tot beroving. Het bijbehorende handgemeen kan voor wonden/wondjes hebben gezorgd die tot infectie en bloedvergiftiging hebben kunnen leiden.
InB4 mensen die zeggen dat ze dan toch echt wel vermoord zouden zijn: De geschiedenis daar laat zien dat misdadigers bij toeristen met veel weg kunnen komen. Die bewapende roofovervallers zijn bekend maar lopen ook vrij rond omdat de toeristen niet het gehele proces in Panama wilden uitzitten.![]()
ik kijk verkeerd!quote:Op maandag 6 oktober 2014 19:39 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Kijk even onderaan bij de legenda achter "GSM".
he maar dat is raar. Telefoon aangedaan, er is contact gemaakt met de zendmast maar de oproep is wel mislukt??![]()
Niet als de vermeende daders zich vermoedelijk op het pad terug bevinden.quote:Op maandag 6 oktober 2014 19:44 schreef Rubella het volgende:
[..]
Je zou dan verwachten dan ze zo spoedig mogelijk de bewoonde wereld op gaan zoeken, want een aanval alleen is geen verklaring voor de noodlottige afloop.Make my day!![]()
Precies. Het scherm van de iPhone geeft aan dat je een (zwakke) verbinding hebt maar je kan er niets mee.quote:Op maandag 6 oktober 2014 19:42 schreef agter het volgende:
[..]
Je hebt het over contact tussen gsm en gsm-mast, neem ik aan?
Waarom moet dat contact aan de Boquete-zijde geweest zijn? Wat is daar de bron voor?
Achter de mirador is er op sommige plekken ook bereik. Waar precies weten sommige locals. Dat was eerder al aan bod gekomen in deze lange reeks. Zolang de telefoon aan is blijven staan, was het mogelijk om op bepaalde plaatsten contact met een gsm-mast te hebben.
Dat wil (voordat mensen dat denken) nog niet zeggen dat er dan meteen bereik genoeg was om een gesprek te voeren.![]()
Hmm, redelijk aanvaardbaar als verklaring, maar dan ga je niet nog kilometers verder lopen dieper de jungle in zodat je helemaal de weg kwijt bent.quote:Op maandag 6 oktober 2014 19:47 schreef agter het volgende:
[..]
Niet als de vermeende daders zich vermoedelijk op het pad terug bevinden.![]()
quote:Op maandag 6 oktober 2014 19:49 schreef Rubella het volgende:
[..]
Hmm, redelijk aanvaardbaar als verklaring, maar dan ga je niet nog kilometers verder lopen dieper de jungle in zodat je helemaal de weg kwijt bent.![]()
Ik neem aan dat de zendmast ook registreert dat er met die iPhone contact is geweest. Als de locals precies weten op welke plekken dat is, dan waren ze op 2 april nog voor het donker gered.quote:Op maandag 6 oktober 2014 19:42 schreef agter het volgende:
[..]
Achter de mirador is er op sommige plekken ook bereik. Waar precies weten sommige locals.
Ik denk niet dat er veel van die plekken zijn met een bereik van 1km op een mast. Misschien op een paar toppen zoals de mirador maar verder?![]()
Was dat meteen bekend dan op 2 april, met een uitdraai van die gsm-masten? En werden de locals daar dan meteen van op de hoogte gebracht? Daar weet ik nl niets van.quote:Op maandag 6 oktober 2014 19:50 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Ik neem aan dat de zendmast ook registreert dat er met die iPhone contact is geweest. Als de locals precies weten op welke plekken dat is, dan waren ze op 2 april nog voor het donker gered.
Er is overigens niet altijd hetzelfde bereik op dezelfde plek. Maar op sommige schuine stukken kon je bereik hebben.
Maar weet jij ook waarom het contact perse aan de Boquete zijde moet zijn geweest?Make my day!![]()
Staat al weken in de OP en heb er glashard overheen gelezen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 19:50 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Ik neem aan dat de zendmast ook registreert dat er met die iPhone contact is geweest. Als de locals precies weten op welke plekken dat is, dan waren ze op 2 april nog voor het donker gered.
Tuurlijk kan dit ook aan de Bocas kant zijn geweest.
Maar het kan ook aan de Boquete kant zijn geweest.
En wat Rubella net terecht opmerkte: als je een piepklein beetje bereik hebt dan ga je op zoek naar beter bereik en ga je niet juist verder de jungle in.
En beter bereik is bergopwaarts en niet naar beneden en allerlei kabelbruggen oversteken![]()
Tja, stel dat zoiets gebeurd is. Dan zijn ze overleden na een keten van oorzaak en gevolg, waarvan één schakel een crimineel feit is. Terwijl die schakel van alles kan zijn waarbij wondjes ontstaan. Ik snap niet waarom je daar een crimineel voor kiest.quote:Op maandag 6 oktober 2014 19:38 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
(Poging tot) verkrachting of mislukte poging tot beroving. Het bijbehorende handgemeen kan voor wonden/wondjes hebben gezorgd die tot infectie en bloedvergiftiging hebben kunnen leiden.
Op de trail naar de rivier en kabelbruggen alwaar zij te pletter gestort zouden zijn is geen signaal. Dus ze zijn niet doorgelopen maar omgekeerd.![]()
Ze kunnen gelezen hebben dat het pad in 3 dagen (dus 2 vanaf daar) naar Bocas leidt en langs kleine indiaanse nederzettingen komt. De video van die man in Laos laat zien hoe snel en heftig zo'n bloedvergiftiging kan toeslaan.quote:Op maandag 6 oktober 2014 19:49 schreef Rubella het volgende:
[..]
Hmm, redelijk aanvaardbaar als verklaring, maar dan ga je niet nog kilometers verder lopen dieper de jungle in zodat je helemaal de weg kwijt bent.![]()
Op het gebied van bloedvergiftigingen en andere wonden ben ik het volmondig eens. En zoals je het in het eerste gedeelte opmerkte, ze kunnen het snel die ochtend gelezen hebben. En dat is nu waar het wringt, in retroperspectief hebben wij alle tijd en gelegenheid om de websites uit te vlooien en precies te lezen wat er staat.quote:Op maandag 6 oktober 2014 20:01 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ze kunnen gelezen hebben dat het pad in 3 dagen (dus 2 vanaf daar) naar Bocas leidt en langs kleine indiaanse nederzettingen komt. De video van die man in Laos laat zien hoe snel en heftig zo'n bloedvergiftiging kan toeslaan.
L&K hebben (snel) een besluit genomen om die dag een wandeling te maken en hebben snel nog wat info er over opgezocht op kaarten en de computer. Ze moesten improviseren, want door het wegvallen van het vrijwilligerswerk moesten zij ineens een week vullen met activiteiten.![]()
Er kunnen meer oorzaken voor zijn idd, aanval van een stier bijvoorbeeld.. maar als dat bij de paddock was hadden ze onder het prikkeldraad door snel kunnen vluchten.quote:Op maandag 6 oktober 2014 20:00 schreef JustinCase het volgende:
Tja, stel dat zoiets gebeurd is. Dan zijn ze overleden na een keten van oorzaak en gevolg, waarvan één schakel een crimineel feit is. Terwijl die schakel van alles kan zijn waarbij wondjes ontstaan. Ik snap niet waarom je daar een crimineel voor kiest.
Punt is dat in dit scenario ze alle twee die wondjes hebben moeten oplopen en geen schrammetjes maar echt vleeswonden of vleeswondjes. Wat veroorzaakt dat daar bij beiden? En op zo'n manier dat ze daardoor niet terug durfden? Dan is een misdrijf het meest voor de hand liggende.
Als daar valse herdershonden het vee bewaken dan was dat denk ik wel bekend en kom je er lopend niet langs dus kan je dan niet door en alleen maar terug.![]()
Maar ik heb nog steeds geen antwoord van je waarom dat contact dan perse aan de Boquete zijde geweest moet zijn?quote:Op maandag 6 oktober 2014 19:31 schreef 11en30 het volgende:
Als er op 2 april contact gemaakt is met het netwerk, was de iPhone dan niet aan Boquete zijde op dat moment?Make my day!![]()
En waarom deden ze er dan 11 dagen over naar die kabelbruggen?quote:Op maandag 6 oktober 2014 20:00 schreef 11en30 het volgende:
Op de trail naar de rivier en kabelbruggen alwaar zij te pletter gestort zouden zijn is geen signaal. Dus ze zijn niet doorgelopen maar omgekeerd.![]()
Wie zegt dat dat zo is dan?quote:Op maandag 6 oktober 2014 20:09 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
En waarom deden ze er dan 11 dagen over naar die kabelbruggen?"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin![]()
Niemand zegt dat dat een feit is.. het wordt geopperd, o.a. door gidsen F. en P.quote:En als je te pletter gestort bent dan bel je niet meer en maak je ook geen foto's meer. Tenminste.. ik lees dat als 'dood'.quote:Op maandag 6 oktober 2014 20:00 schreef 11en30 het volgende:
Dan nog snap ik niet hoe je bij de 11 dagen komt (voordat ze bij de kabelbrug(gen) zouden zijn aanbeland). Wat mis ik?quote:Op maandag 6 oktober 2014 20:18 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Niemand zegt dat dat een feit is.. het wordt geopperd, o.a. door gidsen F. en P.
[..]
En als je te pletter gestort bent dan bel je niet meer en maak je ook geen foto's meer. Tenminste.. ik lees dat als 'dood'."He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin![]()
Toen is de ene telefoon voor het laatst aangezet.Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Ik zou nu wel eens willen weten of het nou wel of niet mogelijk is dat ze om 16.39 uur bij de rivier konden zijn.
Er is daar een hoop discussie over geweest maar is daar nu een duidelijk antwoord naar boven komen drijven?![]()
Het zou mooi zijn als Google Earth dat soort ingewikkelde opdrachten zou herkennen, maar ik vrees dat dat niet het geval is. Hier zie je het 'kasteel' op de Bing-kaart, op de aangegeven coördinaten. Vlak bij de rivier de Caldera, zoals we van de foto's weten.quote:Op maandag 6 oktober 2014 19:30 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Thanx!!
Ik geloof het hoor maar wil je voor de gein eens kijken op Google Earth.
Als ik daar "abandoned castle on the rio caldera,Boquete Panama intoets dan lijkt het net alsof die veel noordelijker ligt.
Aldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...![]()
Nou, meest voor de hand liggende.. van wat bij jou opkomt blijkbaar, evt. aangevuld met wat anderen nog toevoegen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 20:08 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Er kunnen meer oorzaken voor zijn idd, aanval van een stier bijvoorbeeld.. maar als dat bij de paddock was hadden ze onder het prikkeldraad door snel kunnen vluchten.
Punt is dat in dit scenario ze alle twee die wondjes hebben moeten oplopen en geen schrammetjes maar echt vleeswonden of vleeswondjes. Wat veroorzaakt dat daar bij beiden? En op zo'n manier dat ze daardoor niet terug durfden? Dan is een misdrijf het meest voor de hand liggende.
Als daar valse herdershonden het vee bewaken dan was dat denk ik wel bekend en kom je er lopend niet langs dus kan je dan niet door en alleen maar terug.
Maar goed, dat misdrijf opper je als verklaring, terwijl je al verwondingen had gekozen als datgene wat ze in die omgeving uiteindelijk fataal zou worden. Zo'n misdrijf is dus hooguit, en alleen bij tot nu toe gebrek aan beter, de meest aannemelijke verklaring in het geval dat er op die plek verwondingen zijn opgelopen. Daar wordt het geheel niet voor de hand liggend van. Je hebt gewoon een scenario neergezet waar op een twee dingen gebeuren: gewond raken en niet teruggaan langs dezelfde weg, en zoekt voor die twee dingen iets dat beide verklaart. Als die verwondingen, toen en daar, een feit waren, zou ik je nog het voordeel van de twijfel geven. En niet zeggen dat het wel lijkt of iets of iemand aldoor "misdrijf" in je oor fluistert. Maar zo is het niet, dus nu zeg ik dat wel.
EDIT: De verklaring zelf, hoe voor de hand liggend is die? Daarvoor is namelijk nodig:
Dat er net toen en daar één of meer criminelen waren, iets probeerden wat niet lukte. Die langs die weg teruggingen. En dat de meiden ondanks het aftaaien van die criminelen toch bang waren dat ze het nog een keer zouden proberen.
Ik wil best aannemen dat misdrijven niet ongewoon zijn in Panama. Maar dit vereist meer dan een hoge crime rate
[ Bericht 5% gewijzigd door JustinCase op 06-10-2014 20:51:43 ]![]()
Ja, maar dat wil toch niet zeggen dat ze daarom pas toen bij de kabelbruggen aanbeland zijn?quote:Op maandag 6 oktober 2014 20:27 schreef Lutalo het volgende:
Toen is de ene telefoon voor het laatst aangezet."He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin![]()
http://nl.tinypic.com/r/2n0ljz8/8quote:Op maandag 6 oktober 2014 20:29 schreef Gorraay het volgende:
[..]
Het zou mooi zijn als Google Earth dat soort ingewikkelde opdrachten zou herkennen, maar ik vrees dat dat niet het geval is. Hier zie je het 'kasteel' op de Bing-kaart, op de aangegeven coördinaten. Vlak bij de rivier de Caldera, zoals we van de foto's weten.
[ afbeelding ]
Je kaartje is heel duidelijk en denkt dat die van jou klopt.
Maar zie je dat het hier lijkt alsof die een stuk noordelijker ligt.
En aangezien we in verschillende video's al hadden gezien dat je bij dat kasteel/huis kunt komen met de auto (en daarna nog veel verder) vroeg ik mij af of je daardoor ook een heel stuk met de auto kunt komen richting bv waar het broekje is gevonden
[ Bericht 12% gewijzigd door jackie12 op 06-10-2014 20:49:18 ]![]()
https://www.google.nl/map(...)9:0xc098303ddfb98e74quote:Op maandag 6 oktober 2014 20:42 schreef jackie12 het volgende:
[..]
http://nl.tinypic.com/r/2n0ljz8/8
En aangezien we in verschillende video's al hadden gezien dat je bij dat kasteel/huis kunt komen met de auto (en daarna nog veel verder) vroeg ik mij af of je daardoor ook een heel stuk met de auto kunt komen richting bv waar het broekje is gevonden
Ga met de muis op de linkerfoto staat en je komt op het punt van Gorraay uit.Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Dat is een Panoramio-foto die je ook via het icoontje in Google Earth kunt bekijken. Degene die de foto heeft gemaakt heeft zelf op de Panoramio-site de locatie aangegeven. Omdat dit gebied in Google Earth niet goed te zien is zal het een ruwe schatting zijn geweest.quote:Op maandag 6 oktober 2014 20:42 schreef jackie12 het volgende:
[..]
http://nl.tinypic.com/r/2n0ljz8/8
En aangezien we in verschillende video's al hadden gezien dat je bij dat kasteel/huis kunt komen met de auto (en daarna nog veel verder) vroeg ik mij af of je daardoor ook een heel stuk met de auto kunt komen richting bv waar het broekje is gevondenAldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...![]()
quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:00 schreef Gorraay het volgende:
[..]
Dat is een Panoramio-foto die je ook via het icoontje in Google Earth kunt bekijken. Degene die de foto heeft gemaakt heeft zelf op de Panoramio-site de locatie aangegeven. Omdat dit gebied in Google Earth niet goed te zien is zal het een ruwe schatting zijn geweest.![]()
Nog even terugkomend op de telefoons. Is het mogelijk dat er een wekkerfunctie was ingesteld, die ervoor gezorgd heeft dat de telefoon steeds op hetzelfde moment van de dag werd geactiveerd?![]()
Maar zo exact hetzelfde was het toch niet?quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:28 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Nog even terugkomend op de telefoons. Is het mogelijk dat er een wekkerfunctie was ingesteld, die ervoor gezorgd heeft dat de telefoon steeds op hetzelfde moment van de dag werd geactiveerd?
Wel steeds om en nabij 10 en 13 uur, maar als het een wekker was zou hij op de minuut nauwkeurig aangaan.
Daarbij: de wekker ontgrendeld de telefoon niet, dus je moet alsnog een pin invoeren.![]()
Werkt die wekker ook als de telefoon echt uit staat?quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:28 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Nog even terugkomend op de telefoons. Is het mogelijk dat er een wekkerfunctie was ingesteld, die ervoor gezorgd heeft dat de telefoon steeds op hetzelfde moment van de dag werd geactiveerd?
Edit: ik ga het even proberen..
Make my day!![]()
Je was mij voorquote:Op maandag 6 oktober 2014 21:45 schreef agter het volgende:
[..]
Werkt die wekker ook als de telefoon echt uit staat?
Edit: ik ga het even proberen... Ik probeer het op een Iphone.
![]()
Geen idee. Ik heb zelf geen iPhone of Samsung.quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:45 schreef agter het volgende:
[..]
Ik weet ook niet of en wanneer ze hun telefoons precies uitgezet hebben.
Wat de onnauwkeurigheid van de tijden betreft (niet op de minuut gelijk); zou het mogelijk zijn dat de werker wel actief was, maar dat zij die niet altijd onmiddellijk hebben gehoord, omdat het geluid zacht stond.
Iets dergelijks. Ik zoek naar een verklaring van de regelmaat van het telefoongebruik.![]()
Nope. Wekker gaat niet af als mijn iPhone uit staat.quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:45 schreef agter het volgende:
[..]
Edit: ik ga het even proberen..Make my day!![]()
Haha!quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:48 schreef Rubella het volgende:
[..]
Je was mij voor. Ik probeer het op een Iphone.
Doet ie het bij jou wel?Make my day!![]()
Zelfde resultaat hierquote:Op maandag 6 oktober 2014 21:50 schreef agter het volgende:
[..]
Nope. Wekker gaat niet af als mijn iPhone uit staat..
![]()
Op mijn Nokia werkt dat wel
Trouwens: de vriend van Kris heeft op 1 april 14:00 Panamese tijd een bericht van haar ontvangen (dat zeggen de ouders in een video). Dat sluit aan op het belschema van de dagen erna.![]()
Maar hoe weten wij dat hun telefoon uit stond? Is dat ook gelogd?quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:50 schreef agter het volgende:
[..]
Nope. Wekker gaat niet af als mijn iPhone uit staat.
Ik weet dat het aanschakelen is gelogd. Maar wat is precies aanschakelen? Is dat ook vanuit een slaapmodus weer "wakker" worden. Bij mijn weten hebben die iPhone en Samsung geen fysieke aan/uit-schakelaar, dus deze telefoons staan altijd in een soort standby-modus.
Bovendien: als je bent verdwaald (aangenomen dat dat zo is), waarom zou je dan je telefoon uitschakelen? Zou je niet hopen op een kans dat je gebeld wordt?
Uitgaande van een misdrijf (vooruit dan maar), zou je kunnen denken dat derden de telefoon hebben uitgeschakeld. Maar waarom hebben deze derden de telefoon dan naderhand steeds af en toe weer aangezet?
Alle scenario's zijn voor mij onbegrijpelijk - voor wat betreft de telefoons.![]()
Hebben ze ook gezegd wat voor bericht dat is geweest? Een sms of whatsapp bericht?quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:53 schreef Domnivoor het volgende:
Op mijn Nokia werkt dat wel
Trouwens: de vriend van Kris heeft op 1 april 14:00 Panamese tijd een bericht van haar ontvangen (dat zeggen de ouders in een video). Dat sluit aan op het belschema van de dagen erna.
Zou dat een whatsapp bericht geweest kunnen zijn dat 's ochtends vroeg, voor vertrek toen ze nog wifi hadden, is verstuurd, maar pas om 14.00 bij de ontvanger is aangekomen?![]()
Uiteraard, dat is de meest rationele manier om bij de tijd te blijven zonder extra batterijgebruik. Telefoon kan uit, en de wekker gaat toch af. En misschien stond die al aan, voor de lestijden of zo. Siesta misschien zelfs.quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:28 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Nog even terugkomend op de telefoons. Is het mogelijk dat er een wekkerfunctie was ingesteld, die ervoor gezorgd heeft dat de telefoon steeds op hetzelfde moment van de dag werd geactiveerd?![]()
In-/uitschakelen kan natuurlijk gewoon door de power-knop ingedrukt te houden en dan de phone uit te schakelen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:54 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Maar hoe weten wij dat hun telefoon uit stond? Is dat ook gelogd?
Ik weet dat het aanschakelen is gelogd. Maar wat is precies aanschakelen? Is dat ook vanuit een slaapmodus weer "wakker" worden. Bij mijn weten hebben die iPhone en Samsung geen fysieke aan/uit-schakelaar, dus deze telefoons staan altijd in een soort standby-modus.
Bovendien: als je bent verdwaald (aangenomen dat dat zo is), waarom zou je dan je telefoon uitschakelen? Zou je niet hopen op een kans dat je gebeld wordt?
Uitgaande van een misdrijf (vooruit dan maar), zou je kunnen denken dat derden de telefoon hebben uitgeschakeld. Maar waarom hebben deze derden de telefoon dan naderhand steeds af en toe weer aangezet?
Alle scenario's zijn voor mij onbegrijpelijk - voor wat betreft de telefoons.
Is wellicht ergens ver weg nog een vorm van standby, maar de telefoon kan in zo'n geval meestal niks meer, tenzij die weer wordt aangezet.![]()
Bij een Iphone zit wel degelijk een aan/uit schakelaar op het apparaat.quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:54 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
http://www.iphoneworld.nl(...)ry/id/586/image/888/![]()
De iPhone kan echt met een knop aan de bovenkant uitgezet worden.quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:54 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Daarmee schakel ik hem ook weer aan. Opstarten duurt even (10 sec ofzo).
Als de telefoon niet tussentijds is opgeladen, en ze vertrokken zijn met een halve batterij, dan moet hij wel grotendeels uitgestaan hebben. Anders haalt ie nooit 11 dagen.
Ik ga er daarom vanuit dat als er 'aangezet' staat, hij daarvoor ook fysiek uit gezet geweest is. En can kan er geen wekker afgaan op de iPhone (zoals we net getest hebben).Make my day!![]()
Heeft volgens mij al eerder op twee forums gestaan.quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:49 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Geen idee. Ik heb zelf geen iPhone of Samsung.
Ik weet ook niet of en wanneer ze hun telefoons precies uitgezet hebben.
Wat de onnauwkeurigheid van de tijden betreft (niet op de minuut gelijk); zou het mogelijk zijn dat de werker wel actief was, maar dat zij die niet altijd onmiddellijk hebben gehoord, omdat het geluid zacht stond.
Iets dergelijks. Ik zoek naar een verklaring van de regelmaat van het telefoongebruik.![]()
Bij mijn Samsung ook hoor.quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:58 schreef Rubella het volgende:
[..]
Bij een Iphone zit wel degelijk een aan/uit schakelaar op het apparaat.
http://www.iphoneworld.nl(...)ry/id/586/image/888/"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin![]()
Ik vraag me af of dat telefoon gebruik wel zo regelmatig is als wij denken te zien. Door de manier van vormgeven in dat plaatje, willen wij misschien wel (heel menselijk) een patroon zien. Maar mss is dat er helemaal niet.
Het menselijke brein zoekt namelijk altijd patronen.
Zijn er mensen die hier iets zinnigs over kunnen zeggen?Make my day!![]()
Jazeker kan dit. Er zijn genoeg mensen die het in eerdere topics geschreven hebben dat zij dit hebben meegemaakt.quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:57 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Hebben ze ook gezegd wat voor bericht dat is geweest? Een sms of whatsapp bericht?
Zou dat een whatsapp bericht geweest kunnen zijn dat 's ochtends vroeg, voor vertrek toen ze nog wifi hadden, is verstuurd, maar pas om 14.00 bij de ontvanger is aangekomen?![]()
Ja maar volgens mij is dat niet een echte schakelaar in electronica-termen. Daarmee bedoel ik dat het niet een schakelaar is die daadwerkelijk de stroomtoevoer van de batterij naar de electronica fysiek aan- of afsluit. (Zoals bijvoorbeeld de schakelaar van een schemerlamp).quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:58 schreef Rubella het volgende:
[..]
Bij een Iphone zit wel degelijk een aan/uit schakelaar op het apparaat.
http://www.iphoneworld.nl(...)ry/id/586/image/888/
Ik kan me vergissen, maar volgens mij zorgen dat soort smartphone schakelaars alleen voor een interrupt naar de processor van de smartphone, waarna die zichzelf uit slaapstaand wakker maakt. Een dergelijke interrupt kan ook van een ingebouwde timer (wekker) komen.
Denk ik.![]()
En wat was het resultaat van die discussie?quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:59 schreef JustinCase het volgende:
[..]
Heeft volgens mij al eerder op twee forums gestaan.![]()
Een WhatsApp-bericht dacht ik.quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:57 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Hebben ze ook gezegd wat voor bericht dat is geweest? Een sms of whatsapp bericht?
Zou dat een whatsapp bericht geweest kunnen zijn dat 's ochtends vroeg, voor vertrek toen ze nog wifi hadden, is verstuurd, maar pas om 14.00 bij de ontvanger is aangekomen?
Het is problematisch.
Op de Mirador sta je binnen het bereik van meerdere zendmasten. Mijn speculatie is dat ze vanaf de Mirador die iPhone-foto naar haar vriend gestuurd heeft. Dat heb ik al eens uiteengezet.
Maar in de Telegraaf staat dat er geen berichtjes zijn gestuurd na 31 maart...![]()
Ja, mij is dat herhaaldelijk overkomen als je net wel/net geen bereik hebt.quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:03 schreef Rubella het volgende:
[..]
Jazeker kan dit. Er zijn genoeg mensen die het in eerdere topics geschreven hebben dat zij dit hebben meegemaakt.
Maar ook dat berichten 10 keer aankomen (verstuurd vanaf een schip wat wegvoer uit de haven).
Dus ik kan dat ook bevestigen.Make my day!![]()
Uuh, fatal system overloadquote:Op maandag 6 oktober 2014 22:04 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Ja maar volgens mijn is dat niet een echte schakelaar in electronica-termen. Daarmee bedoel ik dat het niet een schakelaar is die daadwerkelijk de stroomtoevoer van de batterij naar de electronica fysiek aan- of afsluit. (Zoals bijvoorbeeld de schakelaar van een schemerlamp).
Ik kan me vergissen, maar volgens zorgen dat soort smartphone schakelaar alleen voor een interrupt naar de processor van de smartphone, waarna die zichzelf uit slaapstaand wakker maakt. Een dergelijke interrupt kan ook van een ingebouwde timer (wekker) komen.
Denk ik..
Geen flauw idee, van electronica heb ik weinig kaas gegeten, dus daar waag ik mij niet aan.![]()
Ik weet niet waar dat plaatje staat, maar ik vond het overdreven gesteld. Zwitserse preciesie las ik ergens. Maar dat was geloof ik op Websleuths. En dan moet je ook nog dagen uitzonderen, waar het op andere tijden is. Wat dan ook vreemd is: goh, er wordt van het schema afgeweken. Ja, dàhàg.quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:02 schreef agter het volgende:
Ik vraag me af of dat telefoon gebruik wel zo regelmatig is als wij denken te zien. Door de manier van vormgeven in dat plaatje, willen wij misschien wel (heel menselijk) een patroon zien. Maar mss is dat er helemaal niet.
Zijn er mensen die hier iets zinnigs over kunnen zeggen?![]()
Ik neem aan dat er geen wifi was op die berg.quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:05 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Een WhatsApp-bericht dacht ik.
Het is problematisch.
Op de Mirador sta je binnen het bereik van meerdere zendmasten. Mijn speculatie is dat ze vanaf de Mirador die iPhone-foto naar haar vriend gestuurd heeft. Dat heb ik al eens uiteengezet.
Maar in de Telegraaf staat dat er geen berichtjes zijn gestuurd na 31 maart...
Dus vanaf daar kan een whatsapp toch alleen verstuurd zijn via mobiele data. Dan moeten ze dus iets van een data-abo gehad hebben?
Een foto kan ook natuurlijk ook via sms verstuurd zijn. geen idee of dat duurder is. Weet wel dat de foto dan zeer verkleind wordt.Make my day!![]()
Ja, dan verstuur je een MMS bericht, Dit is gewoonlijk duurder dan een SMS'je.quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:09 schreef agter het volgende:
[..]
Ik neem aan dat er geen wifi was op die berg.
Dus vanaf daar kan een whatsapp toch alleen verstuurd zijn via mobiele data. Dan moeten ze dus iets van een data-abo gehad hebben?
Een foto kan ook natuurlijk ook via sms verstuurd zijn. geen idee of dat duurder is. Weet wel dat de foto dan zeer verkleind wordt.![]()
Geen idee wat voor abo ze hadden. Ze hebben in de twee weken ervoor ook foto's naar huis gestuurd. En bovenop de Mirador lijkt me een prima moment voor een berichtje naar het thuisfront.quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:09 schreef agter het volgende:
[..]
Ik neem aan dat er geen wifi was op die berg.
Een foto kan ook natuurlijk ook via sms verstuurd zijn. geen idee of dat duurder is. Weet wel dat de foto dan zeer verkleind wordt.![]()
Ik stelde deze vraag al eerder: hadden ze bij de taalschool en/of hostel WIFI ?quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:05 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Maar in de Telegraaf staat dat er geen berichtjes zijn gestuurd na 31 maart...![]()
Via wifi, das vaak gratis..quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:13 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Geen idee wat voor abo ze hadden. Ze hebben in de twee weken ervoor ook foto's naar huis gestuurd. En bovenop de Mirador lijkt me een prima moment voor een berichtje naar het thuisfront.
Maar er is echt geen wifi op die berg hoor.
Als ze een NL data-abo gehad zouden hebben, dan vrees ik voor de rekening.Make my day!![]()
Bij de taalschool wel.quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:13 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Ik stelde deze vraag al eerder: hadden ze bij de taalschool en/of hostel WIFI ?
Zie onderstaande link.
http://www.spanishatlocations.com/faqs/#faq46![]()
De uitknop werkt bij veel toestellen via de software/firmware. De knop wordt ingedrukt, en het systeem bepaalt wat er dan gebeurt. Al in 2001 of zo, heeft de FBI een Ericson telefoon van een crimineel geherprogrammeerd (met hulp van de provider, wsch. met een gemanipuleerde update), dat de telefoon niet echt uit ging. Criminelen halen daarom de batterij eruit als ze over gevoelige zaken praten.quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:04 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Ja maar volgens mij is dat niet een echte schakelaar in electronica-termen. Daarmee bedoel ik dat het niet een schakelaar is die daadwerkelijk de stroomtoevoer van de batterij naar de electronica fysiek aan- of afsluit. (Zoals bijvoorbeeld de schakelaar van een schemerlamp).
Ik kan me vergissen, maar volgens mij zorgen dat soort smartphone schakelaars alleen voor een interrupt naar de processor van de smartphone, waarna die zichzelf uit slaapstaand wakker maakt. Een dergelijke interrupt kan ook van een ingebouwde timer (wekker) komen.
Denk ik.
Wel of geen wekfunctie bij uit verschilt per toestel. Mijn Galaxy S2 wekt niet (net geprobeerd), en een eerdere Nokia wel. Maar zo essentieel is dat niet, als je in de middag een tijdsignaal wilt hebben. Vliegtuigstand gebruikt ook heel weinig.![]()
Ik heb er geen reacties op gezien. Ook niet gezocht trouwens. Op WS zou ik nog kunnen zoeken, daar staat het nog niet lang.quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:04 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
En wat was het resultaat van die discussie?![]()
Ja, hebben ze, gratis.quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:13 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Ik stelde deze vraag al eerder: hadden ze bij de taalschool en/of hostel WIFI ?
"free Internet use – Wifi"
http://www.spanishbythese(...)stel/hostel-boquete/Make my day!![]()
Als ze 's ochtends bij de taalschool waren en Kris heeft een appje gestuurd naar haar vriend dan is ie 2 seconden later aangekomen bij haar vriend (tenzij haar vriend geen bereik had in Nederland/zn telefoon uit had staan)quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:19 schreef Rubella het volgende:
[..]
Bij de taalschool wel.
Zie onderstaande link.
http://www.spanishatlocations.com/faqs/#faq46
Als het waar is wat de Telegraaf schrijft dat er na 31 maart geen smjes/appjes etc zijn verzonden dan stinkt dat naar een bunzing![]()
Geen wifi op die berg, wel bereik. Het is indrukwekkend om te zien hoe veel zendmasten ze daar hebben.quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:17 schreef agter het volgende:
[..]
Via wifi, das vaak gratis..
Maar er is echt geen wifi op die berg hoor.
Als ze een NL data-abo gehad zouden hebben, dan vrees ik voor de rekening.
Maar goed: hoe verklaar jij dat wij hier een foto van die iPhone hadden voordat er een NFI-rapport over die telefoon was?![]()
Jij moet nu toch ophouden mij zo in de wielen te rijden.quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:22 schreef agter het volgende:
[..]
Ja, hebben ze, gratis.
"free Internet use – Wifi"
http://www.spanishbythese(...)stel/hostel-boquete/![]()
![]()
![]()
Krijg je dan ook een foute de "laatst gezien"?quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:03 schreef Rubella het volgende:
[..]
Jazeker kan dit. Er zijn genoeg mensen die het in eerdere topics geschreven hebben dat zij dit hebben meegemaakt.![]()
Ik zie het net, haha!quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:23 schreef Rubella het volgende:
[..]
Jij moet nu toch ophouden mij zo in de in de wielen te rijden.
Make my day!![]()
Ik heb geen idee. Mss wel een sms?quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:23 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Geen wifi op die berg, wel bereik. Het is indrukwekkend om te zien hoe veel zendmasten ze daar hebben.
Maar goed: hoe verklaar jij dat wij hier een foto van die iPhone hadden voordat er een NFI-rapport over die telefoon was?
Jij?Make my day!![]()
ingeènt tegen Malaria, is geen garantie dat je het niet krijgt....en daar krijg je dacht ik capsules voor.......quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:48 schreef jackie12 het volgende:
Als het klopt wat de ouders zeggen dat K en L alles goed planden dan denk ik dat ze wel ingeent waren.
en vaccinaties behoren niet langer, bij een `goede `planning...........![]()
Verkleind door MMS of WhatsApp maakt niet (veel) uit. Full size per email wel, maar dat ga je niet gauw doen met een Nederlands abonnement via een Panamese provider.quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:13 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Geen idee wat voor abo ze hadden. Ze hebben in de twee weken ervoor ook foto's naar huis gestuurd. En bovenop de Mirador lijkt me een prima moment voor een berichtje naar het thuisfront.![]()
Heb ik al gezegd: het enige wat ik kan bedenken is dat die foto vanaf de Mirador is verstuurd (per SMS/WhatsApp/MMS of iets anders).quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:26 schreef agter het volgende:
[..]
Ik heb geen idee. Mss wel een sms?
Jij?![]()
quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:24 schreef JustinCase het volgende:
[..]
Krijg je dan ook een foute de "laatst gezien"?Malariaprofylaxe is pillen slikken, geen inentingen. Vaccinaties behoren wel bij een verstandige planning van een verre reis.quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:26 schreef suddenintuition het volgende:
Dat is erg onbetrouwbaar. Als je 2 vinkjes ziet bij jouw bericht wil dit niet zeggen dat de ontvanger het ook gelezen heeft.
ingeènt tegen Malaria, is geen garantie dat je het niet krijgt...............
en vaccinaties behoren niet langer, bij een `goede `planning...........![]()
Sms met foto wordt automatisch een mms. Dat zou heel goed kunnen. Alleen wordt de foto dan flink gecomprimeerd.quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:28 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Heb ik al gezegd: het enige wat ik kan bedenken is dat die foto vanaf de Mirador is verstuurd (per SMS/WhatsApp/MMS of iets anders).Make my day!![]()
Of de tijd om medicijnen in te nemen misschien?quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:57 schreef JustinCase het volgende:
[..]
Uiteraard, dat is de meest rationele manier om bij de tijd te blijven zonder extra batterijgebruik. Telefoon kan uit, en de wekker gaat toch af. En misschien stond die al aan, voor de lestijden of zo. Siesta misschien zelfs.![]()
Gut, bijna vergeten, bedankt. Maar hoe weet jij dat ik.... \quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:32 schreef schuschuho het volgende:
[..]
Of de tijd om medicijnen in te nemen misschien?
Sorry, nu snap ik het. Ja, kan allemaal. Redenen genoeg te bedenken.![]()
quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:35 schreef JustinCase het volgende:
[..]
Gut, bijna vergeten, bedankt. Maar hoe weet jij dat ik.... \
Sorry, nu snap ik het. Ja, kan allemaal. Redenen genoeg te bedenken.![]()
![]()
in principe kun je zeker gelijk hebben, .......alleen zit die Criminoloog Octavio Calderon ( en nog een andere patholoog, die ook iets dergelijks had gezegd ) ..mij in de weg......quote:Op maandag 6 oktober 2014 17:07 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Verdwalen zelf is geen "doodsoorzaak", daar heb je gelijk in. Maar toch is er wel vaak een 1-op-1 relatie tussen verdwalen en overlijden.
Bijvoorbeeld: verdwalen op antarctica impliceert overlijden, omdat mensen daar niet kunnen overleven.
In de jungle van Panama is dat minder evident, aangezien sommige mensen wel in staat zijn daar te overleven. Voedsel, water en temperatuur etc. zijn niet per definitie ongeschikt voor de mens.
Dit is echter pure theorie. Ik vind het geen overdrijving om te stellen dat K. en L. niet in staat moeten worden geacht zich gedurende langere tijd in leven te houden. Daarvoor was hun kennis over de natuurlijke omstandigheden ontoereikend (wat te eten en te drinken), hun fysieke conditie ongeschikt, hun uitrusting en kleding totaal misplaatst.
We kunnen dus stellen dat verdwalen in principe tot overlijden heeft kunnen leiden, tenzij ze op tijd zouden zijn gevonden.
Pathologen zijn doorgaans s l i m m e r als de rest van de onderzoekers, vandaar........maar ik sluit niets 100% uit.......dus geen zwart / wit......![]()
Wat beweren die mensen dan?quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:40 schreef suddenintuition het volgende:
[..]
in principe kun je zeker gelijk hebben, .......alleen zit die Criminoloog Ocatavio Calderon ( en nog een andere patholoog, die ook iets dergelijks had gezegd ) ..mij in de weg......
Pathologen zijn doorgaans s l i m m e r als de rest van de onderzoekers, vandaar........maar ik sluit niets 100% uit.......dus geen zwart / wit......![]()
die zeggen `misdrijf ` en sluiten verdwalen uit...................
slepen door de rivier.............uitgesloten....
geen beten van wilde dieren op de botten .......uitgesloten..............
ongeluk is niet uitgesloten, daar we de rest van de resterende resten niet hebben
( sorry, voor deze rare zin hahahaha )
ooh ja......en er was ook nog `fosfor ` gevonden op de botten, wat er niet op thuis
hoorde, zou kunnen duiden op het `laten verdwijnen ` van de lichamen.......maar die fosfor
kon ook afkomen van kunstmest, meen ik........
[ Bericht 42% gewijzigd door suddenintuition op 06-10-2014 22:53:45 ]![]()
Ja, dat is altijd schrikken bij die krant. Doet iemand dat twee keer, dan wordt 'ie ontslagen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:22 schreef jackie12 het volgende:
Als het waar is wat de Telegraaf schrijft dat er na 31 maart geen smjes/appjes etc zijn verzonden dan stinkt dat naar een bunzing![]()
Pathologen bestuderen toch overledenen om een doodsoorzaak te kunnen achterhalen?quote:
Of hebben ze ook andere expertises?Make my day!![]()
OP de Mirador? Of op de vulkaan?quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:23 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Geen wifi op die berg, wel bereik. Het is indrukwekkend om te zien hoe veel zendmasten ze daar hebben.
Maar goed: hoe verklaar jij dat wij hier een foto van die iPhone hadden voordat er een NFI-rapport over die telefoon was?"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin![]()
Was dat niet dat fosfaat gebeuren? Dat het lichaam moest verdwijnen ?quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:44 schreef suddenintuition het volgende:
die zeggen `misdrijf ` en sluiten verdwalen uit...................![]()
Owh ja? En ze ze niet gewoon alleen deskundig op hun eigen vakgebied?quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:40 schreef suddenintuition het volgende:
[..]
in principe kun je zeker gelijk hebben, .......alleen zit die Criminoloog Octavio Calderon ( en nog een andere patholoog, die ook iets dergelijks had gezegd ) ..mij in de weg......
Pathologen zijn doorgaans s l i m m e r als de rest van de onderzoekers, vandaar........maar ik sluit niets 100% uit.......dus geen zwart / wit......"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin![]()
Waren zij beiden overigens officieel betrokken bij het onderzoek, of zijn het buitenstaanders zoals jij en ik?quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:44 schreef suddenintuition het volgende:
ongeluk is niet uitgesloten, daar we de rest van de resterende resten niet hebben
( sorry, voor deze rare zin hahahaha )Make my day!![]()
ja..........ongelukken, vergiftigingen, brand, enz enz alles waardoor je aan de `andere kant `quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:48 schreef agter het volgende:
[..]
Pathologen bestuderen toch overledenen om een doodsoorzaak te kunnen achterhalen?
Of hebben ze ook andere expertises?
terecht komt zullen we maar zeggen.......![]()
Dat fosdfaat of fosfor of wat was het zat toch alleen op de rib van Kris. De rib die samen met de resten van een idiaan(se) en een kind en dierenbotten is gevonden?quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:48 schreef Rubella het volgende:
[..]
Was dat niet dat fosfaat gebeuren? Dat het lichaam moest verdwijnen ?
Niet op de andere resten (voet, heupbot, beenbotten Lisanne)."He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin![]()
Sommige misschien. Pathologen die denken dat hun opleiding ze deskundig maakt over de gevaren van een wildernis noem ik niet slim.quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:40 schreef suddenintuition het volgende:
[..]
in principe kun je zeker gelijk hebben, .......alleen zit die Criminoloog Octavio Calderon ( en nog een andere patholoog, die ook iets dergelijks had gezegd ) ..mij in de weg......
Die zeggen helemaal niet "geen misdrijf". Die zeggen geen bijtsporen. En nergens gelezen dat ze iets anders uitsluiten.quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:44 schreef suddenintuition het volgende:
( sorry, voor deze rare zin hahahaha )
En een criminoloog is geen patholoog."He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin![]()
Klopt. Er werd meteen een misdaadtheorie omheen geweven van het lichaam moedwillig laten verdwijnen. Terwijl fosfor / fosfaat een normaal bestanddeel is van de regenwoud bodem. Het gaat om de concentraties die er gevonden zijn op de rib.quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:51 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat fosdfaat of fosfor of wat was het zat toch alleen op de rib van Kris. De rib die samen met de resten van een idiaan(se) en een kind en dierenbotten is gevonden?
Niet op de andere resten (voet, heupbot, beenbotten Lisanne).![]()
Die foto is ook gecomprimeerd:quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:30 schreef agter het volgende:
[..]
Sms met foto wordt automatisch een mms. Dat zou heel goed kunnen. Alleen wordt de foto dan flink gecomprimeerd.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Doodsoorzaken dus.quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:51 schreef suddenintuition het volgende:
[..]
ja..........ongelukken, vergiftigingen, brand, enz enz alles waardoor je aan de `andere kant `
terecht komt zullen we maar zeggen......."He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin![]()
Dus als iemand omkomt in een jungle, hebben ze verstand van die jungle?quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:51 schreef suddenintuition het volgende:
[..]
ja..........ongelukken, vergiftigingen, brand, enz enz alles waardoor je aan de `andere kant `
terecht komt zullen we maar zeggen.......![]()
pathologen hebben het laatste woord...............quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:49 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Owh ja? En ze ze niet gewoon alleen deskundig op hun eigen vakgebied?![]()
Over wat? Over hun eigen onderzoek.quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:55 schreef suddenintuition het volgende:
[..]
pathologen hebben het laatste woord...............
En ze hebben bij mijn weten helenmaal niets uitgesloten. Slechts gemeld dat er geen bijtsporen zijn aangetroffen op de gevonden resen + dat er fosfor/fosfaat(resten?) zaten op de rib van Kris. Verder niets."He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin![]()
Niet als jij in de buurt bent, vrees ik.quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:55 schreef suddenintuition het volgende:
[..]
pathologen hebben het laatste woord...............![]()
er was ook nog een patholoog, weet zijn naam niet meer.....quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Die zeggen helemaal niet "geen misdrijf". Die zeggen geen bijtsporen. En nergens gelezen dat ze iets anders uitsluiten.
En een criminoloog is geen patholoog.![]()
Ja. En sowieso nogal voorbarig als dat maar op 1 van de gevonden resten is aangetroffen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:54 schreef Rubella het volgende:
[..]
Klopt. Er werd meteen een misdaadtheorie omheen geweven van het lichaam moedwillig laten verdwijnen. Terwijl fosfor / fosfaat een normaal bestanddeel is van de regenwoud bodem. Het gaat om de concentraties die er gevonden zijn op de rib."He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin![]()
quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:54 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Die foto is ook gecomprimeerd:Zou eigenlijk eens vergeleken moeten worden met een iPhone foto die per sms (mms) gestuurd is, en eentje via whatsapp.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Make my day!![]()
Wiki zegt: Een patholoog is een persoon die kennis heeft van de lichamelijke afwijkingen veroorzaakt door ziekte.quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:48 schreef agter het volgende:
[..]
Pathologen bestuderen toch overledenen om een doodsoorzaak te kunnen achterhalen?
Of hebben ze ook andere expertises?![]()
Hee dat is een goeie. Kan iemand met een iPhone dat even uitproberen?quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:57 schreef agter het volgende:
[..]
Zou eigenlijk eens vergeleken moeten worden met een iPhone foto die per sms (mms) gestuurd is, en eentje via whatsapp.![]()
Ja, en die zei geen bijtsporen en fosfor/fosfaat(resten) op de rib van Kris. Die zei niet "een misdaad is uitgesloten".quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:57 schreef suddenintuition het volgende:
[..]
er was ook nog een patholoog, weet zijn naam niet meer.....
Ik heb het idee dat jij die criminoloog en die patholoog op één hoop gooit.."He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin![]()
Dan vraag je je toch af wat hun expertise is over bijten, rivieren en regenwouden...quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:58 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Wiki zegt: Een patholoog is een persoon die kennis heeft van de lichamelijke afwijkingen veroorzaakt door ziekte.
Make my day!![]()
Er is een klein verschil tussen een patholoog en patholoog anatoom.quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:58 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Wiki zegt: Een patholoog is een persoon die kennis heeft van de lichamelijke afwijkingen veroorzaakt door ziekte.
Een patholoog is iemand die stukjes weefsel bestudeert op afwijkingen / ziekte. Een patholoog anatoom beoordeelt een een geheel lichaam op doodsoorzaak naar aanleiding van een misdrijf of onverklaarbare dood.![]()
dus als iemand omkomt bij een brand..........hoeven ze toch ook geen pyromaan te zijnquote:Op maandag 6 oktober 2014 22:55 schreef JustinCase het volgende:
[..]
Dus als iemand omkomt in een jungle, hebben ze verstand van die jungle?
en dus als iemand omkomt bij een vergiftiging, hoeven ze toch ook niet iemand zelf te vergiftigen.......
jij schrijft hier toch ook.............maar ben jij van beroep schrijver dan...........???
volgens mij niet, want de halve tijd begrijpen ze niet eens hier WAT je schrijft............![]()
Een patholoog-anatoom zal het wel zijn geweest. En/of een forensisch antroploog ("bottendoktor"), al dan niet in één persoon verenigd.quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:59 schreef agter het volgende:
[..]
Dan vraag je je toch af wat hun expertise is over bijten, rivieren en regenwouden..."He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin![]()
je draait het om.....zij gingen uit van een misdrijf........quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:59 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja, en die zei geen bijtsporen en fosfor/fosfaat(resten) op de rib van Kris. Die zei niet "een misdaad is uitgesloten".
Ik heb het idee dat jij die criminoloog en die patholoog op één hoop gooit..![]()
Suddenintuition had het toch duidelijk meermaals over een patholoog, en dat dat hele slimme mensen zijn. Slimmer dan de rest zelfs.quote:Op maandag 6 oktober 2014 23:02 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Een patholoog-anatoom zal het wel zijn geweest. En/of een forensisch antroploog ("bottendoktor"), al dan niet in één persoon verenigd.
()
Make my day!![]()
Hoe kom je daarbij?quote:Op maandag 6 oktober 2014 23:05 schreef suddenintuition het volgende:
[..]
je draait het om.....zij gingen uit van een misdrijf........
Nogmaals: je haalt die patholoog(-anatoom/forensisch antropoloog) en die criminoloog door elkaar."He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin![]()
Jij sloeg pathologen hoog aan, i.v.m. deze doodsoorzaak. Die hebben ze vziw niet vast kunnen stellen (of hun collega's die het onderzoek deden). Als er dan één zegt dat het niet de jungle kan zijn, moet die daar verstand van hebben. Of hij kletst maar wat. Welk van de twee is het volgens jou?quote:Op maandag 6 oktober 2014 23:01 schreef suddenintuition het volgende:
[..]
dus als iemand omkomt bij een brand..........hoeven ze toch ook geen pyromaan te zijn
en dus als iemand omkomt bij een vergiftiging, hoeven ze toch ook niet iemand zelf te vergiftigen.......Doe eerst maar die vraag over pathologen die geen oorzaak vinden, en hun conclusies over een jungle.quote:jij schrijft hier toch ook.............maar ben jij van beroep schrijver dan...........???
volgens mij niet, want de halve tijd begrijpen ze niet eens hier WAT je schrijft............![]()
maar afijn...hoe het ook zij......wat zij zeiden, daar ben ik ook van overtuigd
( maar dat sluit niet uit, dat ze ook in eerste instantie wel een ongeluk gehad kunnen hebben
en het sluit ook niet uit, dat ze gestoken kunnen zijn door muggen, en dat sluit ook niet uit dat ze overvallen en ontvoerd kunnen zijn .....)
maar a l l e e n een verdwaling kan niet, volgens mij...........![]()
Vraagje....kunnen die patholoog of anatoom niet zien op welke manierquote:Op maandag 6 oktober 2014 23:01 schreef Rubella het volgende:
[..]
Er is een klein verschil tussen een patholoog en patholoog anatoom.
Een patholoog is iemand die stukjes weefsel bestudeert op afwijkingen / ziekte. Een patholoog anatoom beoordeelt een een geheel lichaam op doodsoorzaak naar aanleiding van een misdrijf of onverklaarbare dood.
de voet van het been is gescheiden?![]()
Volgens mij is dat helemaal niet gezegd door de medisch onderzoekers (wat jij zegt en wat sudden zegt)quote:Op maandag 6 oktober 2014 23:09 schreef JustinCase het volgende:
[..]
Jij sloeg pathologen hoog aan, i.v.m. deze doodsoorzaak. Die hebben ze vziw niet vast kunnen stellen (of hun collega's die het onderzoek deden). Als er dan één zegt dat het niet de jungle kan zijn, moet die daar verstand van hebben. Of hij kletst maar wat. Welk van de twee is het volgens jou?
[..]
Doe eerst maar die vraag over pathologen die geen oorzaak vinden, en hun conclusies over een jungle.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin![]()
dat bedoel ik nou......snapt hier IEMAND nou, wat hij hier neerzet ??quote:Op maandag 6 oktober 2014 23:09 schreef JustinCase het volgende:
[..]
Jij sloeg pathologen hoog aan, i.v.m. deze doodsoorzaak. Die hebben ze vziw niet vast kunnen stellen (of hun collega's die het onderzoek deden). Als er dan één zegt dat het niet de jungle kan zijn, moet die daar verstand van hebben. Of hij kletst maar wat. Welk van de twee is het volgens jou?
[..]
Doe eerst maar die vraag over pathologen die geen oorzaak vinden, en hun conclusies over een jungle.![]()
Ze zeiden het niet!!!quote:Op maandag 6 oktober 2014 23:10 schreef suddenintuition het volgende:
( maar dat sluit niet uit, dat ze ook in eerste instantie wel een ongeluk gehad kunnen hebben
en het sluit ook niet uit, dat ze gestoken kunnen zijn door muggen, en dat sluit ook niet uit dat ze overvallen en ontvoerd kunnen zijn .....)
maar a l l e e n een verdwaling kan niet, volgens mij...........![]()
Die criminoloog wellicht wel, maar de medisch onderzoeker(s) niet."He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin![]()
nou, je slaat daar dus de spijker op z `n kop......want daar ging het dus over............quote:Op maandag 6 oktober 2014 23:11 schreef schuschuho het volgende:
[..]
Vraagje....kunnen die patholoog of anatoom niet zien op welke manier
de voet van het been is gescheiden?
en dat was n i e t op een `natuurlijke manier `...........
dus je hebt het ook gelezen volgens mij............![]()
patholoog-anatoomquote:Op maandag 6 oktober 2014 23:11 schreef schuschuho het volgende:
[..]
Vraagje....kunnen die patholoog of anatoom niet zien op welke manier
de voet van het been is gescheiden?danwel forensisch antropoloog.
Ja, dat kunnen ze zien. Althans ze kunnen zien of er schade aan de botten is (als de voet bijv afgehakt of gezaagd zou zijn, dan zijn die sporen terug te vinden op de botten).
Maar er is geen schade aan de botten geconstateerd.voor zover ik weet/onthouden heb."He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin![]()
Ja hoor;quote:Op maandag 6 oktober 2014 23:12 schreef suddenintuition het volgende:
dat bedoel ik nou......snapt hier IEMAND nou, wat hij hier neerzet ??
Peuleschil voor een ieder die de Nederlandse taal een beetje beheerst.
Jouw epistels, daarentegen, hebben meestal meer weg van Vara's zoekplaatje.
[ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 06-10-2014 23:17:17 ]![]()
quote:Op maandag 6 oktober 2014 23:14 schreef suddenintuition het volgende:
[..]
nou, je slaat daar dus de spijker op z `n kop......want daar ging het dus over............
![]()
Bron? Want jij moet ergens écht iets heel anders gelezen hebben dan ik...
Nee, dat laatste klopt. Als je niet weet waar je bent, val je in de regel niet ineens dood neer.quote:Op maandag 6 oktober 2014 23:10 schreef suddenintuition het volgende:
maar a l l e e n een verdwaling kan niet, volgens mij...........
Als dat toch gebeurt, van de schrik bijvoorbeeld, is dat door een patholoog-anatoom niet vast te stellen. Als zo iemand dat zegt, is hij toch best slim. Dus je hebt dit keer dubbel gelijk.
Maar wil je nu ophouden? Ik heb gisteren gezegd dat je volgens mij waarschijnlijk geen trol bent.
Dus je zit mij nu voor joker te zetten.![]()
Euh.. nee niet gelezen maar me dunkt dat die onderzoekers dat toch kunnen zien! Als we dat wisten waren we al een stukje verder over wat er gebeurd zou kunnen zijn.quote:Op maandag 6 oktober 2014 23:14 schreef suddenintuition het volgende:
[..]
nou, je slaat daar dus de spijker op z `n kop......want daar ging het dus over............
Correct!quote:Op maandag 6 oktober 2014 23:15 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
patholoog-anatoomdanwel forensisch antropoloog.
Ja, dat kunnen ze zien. Althans ze kunnen zien of er schade aan de botten is (als de voet bijv afgehakt of gezaagd zou zijn, dan zijn die sporen terug te vinden op de botten).
Maar er is geen schade aan de botten geconstateerd.voor zover ik weet/onthouden heb.
Geen sporen op de botten, dus geen oorzaak kunnen benoemen.Make my day!![]()
okeee....dan liggen jullie waarschijnlijk op 1 lijn.....fijn, dan heb je wat gemeen samen
start een relatie zou ik zeggen......gezellig..............![]()
Het is ieg leesbaarder dan al die puntjes.quote:Op maandag 6 oktober 2014 23:12 schreef suddenintuition het volgende:
[..]
dat bedoel ik nou......snapt hier IEMAND nou, wat hij hier neerzet ??Make my day!![]()
quote:Op maandag 6 oktober 2014 23:17 schreef suddenintuition het volgende:
okeee....dan liggen jullie waarschijnlijk op 1 lijn.....fijn, dan heb je wat gemeen samen
![]()
Niet wat ik zeg, waar ik op inga. SuddenIntstitution zal toch niet uit zijn/haar nek zitten te kletsen?quote:Op maandag 6 oktober 2014 23:12 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Volgens mij is dat helemaal niet gezegd door de medisch onderzoekers (wat jij zegt en wat sudden zegt)![]()
ik ben geen trol, omdat ik geen trol ben...........maar niet omdat jij zegt : dat ik er geen ben..........quote:Op maandag 6 oktober 2014 23:17 schreef JustinCase het volgende:
[..]
Nee, dat laatste klopt. Als je niet weet waar je bent, val je in de regel niet ineens dood neer.
Als dat toch gebeurt, van de schrik bijvoorbeeld, is dat door een patholoog-anatoom niet vast te stellen. Als zo iemand dat zegt, is hij toch best slim. Dus je hebt dit keer dubbel gelijk.
Maar wil je nu ophouden? Ik heb gisteren gezegd dat je volgens mij waarschijnlijk geen trol bent.
Dus je zit mij nu voor joker te zetten.
wie denk jij nou helemaal dat je bent.....hou toch us op met zeiken en verdraaien, en leer eens normaal schrijven.....doe eens wat serieuzer i.p.v. met die rare schrijfsels te komen, waar 3 kwart vd posters geen hol van snapt.........![]()
Nergens voor nodig, dit soort opmerkingenquote:Op maandag 6 oktober 2014 23:17 schreef suddenintuition het volgende:
![]()
Ik vrees van wel. Nogmaals: volgens mij haalt ze de uitspraken patholoog-anatoom/forensisch antropoloog en de criminoloog door elkaar.quote:Op maandag 6 oktober 2014 23:20 schreef JustinCase het volgende:
[..]
Niet wat ik zeg, waar ik op inga. SuddenIntuïstion zal toch niet uit zijn/haar nek zitten te kletsen?
Maar ik probeer nu al een tijdje tot haar door te dringen en dat lukt niet. Misschien moet ik het maar opgeven
Dan zal er wel een andere reden zijn, dat sommige posters denken van wel.quote:Op maandag 6 oktober 2014 23:22 schreef suddenintuition het volgende:
[..]
ik ben geen trol, omdat ik geen trol ben...........maar niet omdat jij zegt : dat ik er geen ben..........
wie denk jij nou helemaal dat je bent.....hou toch us op met zeiken en verdraaien, en leer eens normaal schrijven.....doe eens wat serieuzer i.p.v. met die rare schrijfsels te komen, waar 3 kwart vd posters geen hol van snapt.........![]()
Ik vind hem/haar de casus 'misdrijf' meer kwaad dan goed doen. Helaas.quote:Op maandag 6 oktober 2014 23:24 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik vrees van wel. Nogmaals: volgens mij haalt ze de uitspraken patholoog-anatoom/forensisch antropoloog en de criminoloog door elkaar.
Maar ik probeer nu al een tijdje tot haar door te dringen en dat lukt niet. Misschien moet ik het maar opgevenMake my day!![]()
quote:Op maandag 6 oktober 2014 23:22 schreef suddenintuition het volgende:
ik ben geen trol, omdat ik geen trol ben...........maar niet omdat jij zegt : dat ik er geen ben..........
![]()
Ik probeer vooralsnog keurig netjes dingen (beargumenteerd) uit te leggen anders. Dacht ik tochquote:
Gelukkig maar. Dan heb je ook geen last van wat ze denken, als blijkt dat je geen trol bent.quote:Op maandag 6 oktober 2014 23:27 schreef suddenintuition het volgende:
mij interesseert helemaal niet, wat andere mensen denken.....laat ze toch....![]()
Als deze patholoog iets zinnigs wil zeggen over verdwalen in die jungle zal hij enige kennis van die jungle moeten hebben: waar lopen de paden, waar wonen mensen, waar kun je een afslag missen etc. Dat heeft niets met pathologie te maken dus wat dat betreft is hij niet meer deskundig dan wij.
Ik ben nog steeds benieuwd wie het is.![]()
Dat loopt wel los. Dit treft alleen de afdeling Orgaanhandel.quote:Op maandag 6 oktober 2014 23:27 schreef agter het volgende:
[..]
Ik vind hem/haar de casus 'misdrijf' meer kwaad dan goed doen. Helaas.![]()
Domnivoor, volgens mij heeft die patholoog(-anatoom)/forensisch antropoloog dat ook helemaal niet gezegd. Of heb je een bron voor me?quote:Op maandag 6 oktober 2014 23:42 schreef Domnivoor het volgende:
Als deze patholoog iets zinnigs wil zeggen over verdwalen in die jungle zal hij enige kennis van die jungle moeten hebben: waar lopen de paden, waar wonen mensen, waar kun je een afslag missen etc. Dat heeft niets met pathologie te maken dus wat dat betreft is hij niet meer deskundig dan wij.
Ik ben nog steeds benieuwd wie het is."He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin![]()
omdat de hele kosmos altijd patronen en cyclussen weergeeft,quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:02 schreef agter het volgende:
Zijn er mensen die hier iets zinnigs over kunnen zeggen?
daarom bestaat `toeval ` ook niet......![]()
Vziw was er een criminoloog die wel iets gezegd had in die richting. Op basis van (o.a.) de plaats waar de botten in de rivier lagen. Zal wel een tropische hydrodynamische boscriminoloog zijn, een vrij onbekende specialisatie binnen de criminologie.quote:Op maandag 6 oktober 2014 23:45 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Domnivoor, volgens mij heeft die patholoog(-anatoom)/forensisch antropoloog dat ook helemaal niet gezegd. Of heb je een bron voor me?![]()
Oh ja, dat hoofdstuk. Pareltje!quote:Op maandag 6 oktober 2014 23:43 schreef JustinCase het volgende:
[..]
Dat loopt wel los. Dit treft alleen de afdeling Orgaanhandel.Make my day!![]()
Ah, de kamikaze strategie wordt ingezet.quote:Op maandag 6 oktober 2014 23:48 schreef suddenintuition het volgende:
[..]
omdat de hele kosmos altijd patronen en cyclussen weergeeft,
daarom bestaat `toeval ` ook niet......![]()
Klopt, was een criminoloog; Octavio Calderon.quote:Op maandag 6 oktober 2014 23:51 schreef JustinCase het volgende:
[..]
Vziw was er een criminoloog die wel iets gezegd had in die richting. Op basis van (o.a.) de plaats waar de botten in de rivier lagen. Zal wel een tropische hydrodynamische boscriminoloog zijn, een vrij onbekende specialisatie binnen de criminologie.
Bron: http://www.melodijoadelit(...)hipotesis-de-la.html![]()
Ik denk dat op dit moment het grootste struikelblok voor alle scenarios het gebruik van de telefoons is.
Is er iemand die desondanks daar toch een miniscenariootje van kan maken waarbij het opmerkelijk gebruik wel verklaard kan worden?![]()
Je laat mij een half uur (of langer) lullen als Brugman, waarbij ik tot vervelens toe vermeld dat sudden die 2 door elkaar haalt. Maar pas als JIC hetzelfde meldt kom je bijval gevenquote:Op maandag 6 oktober 2014 23:55 schreef Rubella het volgende:
[..]
Klopt, was een criminoloog; Octavio Calderon.
Bron: http://www.melodijoadelit(...)hipotesis-de-la.html![]()
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
Forum Opties Forumhop: Hop naar: