Dat ligt eraan hoe gevoelig je bent. Na één nacht in de jungle zonder enige bescherming kun je je al behoorlijk slecht voelen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:53 schreef agter het volgende:
[..]
Hoe snel word je daar echt goed ziek van, van muggen?
Maar dan is zijn getuigenis niet betrouwbaar want dan heeft hij binnen een paar seconde die schoen geïdentificeerd terwijl hij zijn zoon al zo lang niet meer gezien heeft...Hij roept dus maar wat. Dat is toch ook wat een groep hier de ouders van Kris verwijt? Waarom zou dat voor de vader van Alex anders zijn?quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:54 schreef A_Fortiori het volgende:
[..]
Deze vader wordt nu ook bij deze zaak betrokken, hij was tenslotte te gast bij Late Night. Deze vader heeft geen enkel spoor van zijn zoon Alex. Stel nou dat de schoen wel van Alex blijkt, weet hij iets meer en is het uitgesloten dat het de schoen van Kris is.
quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:55 schreef roos85 het volgende:
Niet weer dat gezeik over die schoenen he![]()
De ouders van Kris hebben ze herkend, klaar.
Dan dus echt de Wet van Murphy' want na nog 2 dagen doorlopen hadden ze in Bocas kunnen zijn.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:59 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Dat ligt eraan hoe gevoelig je bent. Na één nacht in de jungle zonder enige bescherming kun je je al behoorlijk slecht voelen.
Bij malaria, dengue en chikungunya (komen allemaal in Panama voor) heb je een incubatietijd van een aantal dagen.
Zolang ze daar niet van terugkomen, ishet 'gezeik' daarover niet veel meer dan spielerei. Maar misschien zitten ze nu wel samen met Steffens naar die foto te kijken, en is Steffens bezig uit te zoeken hoeveel procent van de schoenen in Panama verkocht, of door toeristen gedragen, er zo uitziet.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:55 schreef roos85 het volgende:
Zoiets jaquote:Op maandag 6 oktober 2014 14:58 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Je krijgt dan wel het 'Wet van Murphy' verhaal:
- Doorgelopen waar ze terug moesten (per ongeluk?)
- Zo verontrust geraakt dat ze niet op tijd terug zouden zijn dat ze 911/112 belden
- Het pad kwijt geraakt
- Gestoken door een besmette mug en beiden
- Het pad weer terug gevonden (broekje bij kabelbrug) maar te ziek om dat terug te volgen naar Boquete of door te volgen naar de indianen
- Daar bij de rivier in elkaar gezakt tussen de zoektochten en voorbijgangers door
- Voor iemand ze daar zou vinden door een plotselinge vloedgolf meegevoerd zijn
- Niet ver genoeg meegevoerd worden om weer bij de indianen of een volgende crossing uit te komen
Maar het kan natuurlijk wel.
Die Alex reisde wel vaker, dus neem ik aan, dat er foto's zijn gemaakt van zijn tochten. Op die manier kan deze vader het uitsluiten of niet. Verder wil ik er niet meer op in gaan.quote:Op maandag 6 oktober 2014 15:00 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Maar dan is zijn getuigenis niet betrouwbaar want dan heeft hij binnen een paar seconde die schoen geïdentificeerd terwijl hij zijn zoon al zo lang niet meer gezien heeft...Hij roept dus maar wat. Dat is toch ook wat een groep hier de ouders van Kris verwijt? Waarom zou dat voor de vader van Alex anders zijn?
Ah, okay!quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:54 schreef gynaika het volgende:
@ Agter
Ik reageerde op Domnivoor en ik meende mij te herinneren dat hij dacht aan een venijnig insect.
[..]
Ze hebben wel flink wat muggenspray (wellicht deet?) ingekocht. Maar geen idee of ze het bij zich hadden die dag van de wandeling.quote:Op maandag 6 oktober 2014 15:16 schreef Domnivoor het volgende:
Je kunt aan heel veel andere dieren denken. Maar muggen komen het meest voor.
De kans dat L & K door muggen zijn gestoken is zeg maar 100%. En na x muggenbeten word je daar goed ziek van.
Het probleem dat ik met dergelijke scenario's heb is dat er indianen in dat gebied leven, locals finca's en paddocks hebben en gidsen en toeristen, weliswaar niet bij massa, maar toch met enige regelmaat daar een paar dagen lopen. Waarom zouden dan juist uitgerekend die meiden dan door een zwerm muggen aangevallen moeten zijn die hen zelfs zonder overdracht van een ziekte zo erg ziek gemaakt moeten hebben? Die krengen bijten gewoon door kleding heen..quote:Op maandag 6 oktober 2014 15:16 schreef Domnivoor het volgende:
Je kunt aan heel veel andere dieren denken. Maar muggen komen het meest voor.
De kans dat L & K door muggen zijn gestoken is zeg maar 100%. En na x muggenbeten word je daar goed ziek van.
valt vast wat op te verzinnen, op dat eerste dan.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:19 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
OK, maar daar moet dan nog wel een scenario omheen geconstrueerd worden. Eerst je nek breken en dan het noodnummer bellen, lijkt mij onwaarschijnlijk.
In feite heten Sendero Culebra en Camino de Culebra allebei 'Snake trail', dus het zou ook nogquote:Op maandag 6 oktober 2014 01:51 schreef Perico het volgende:
Als de Panamezen zelfs de Changuinola Culebra gaan noemen, tsja... en ik vind het ook maar een discussie op papier, dat Sendero Culebra iets anders is als Camino Culebra.. vraag het aan een andere gids, en die zal zeggen: waar heb je het over, ik noem Sendero Culebra het Quetzal Trail...
De Quetzal trail wordt zelfs beschreven als de mooiste trail van heel Midden-Amerika,quote:Wat ook nog wel een interessante discussie is.. als je alle beschrijvingen moet geloven, is het pad naar Las Cascadas Perdidas, de Verloren Watervallen heel erg mooi, net als de Quetzal Trail.
Door anderen hoger aangeslagen dan Sendero Pianista, ook met een makkelijker pad, met relingen. Dus waarom dan voor no. 3 kiezen en de andere dagen de no. 1 en 2 niet eens op het programma hebben staan...
Van malaria is ieg bekend dat de weerstand daartegen sterk genetisch bepaald is (denk aan de sikkelcellen).quote:Op maandag 6 oktober 2014 15:21 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Het probleem dat ik met dergelijke scenario's heb is dat er indianen in dat gebied leven, locals finca's en paddocks hebben en gidsen en toeristen, weliswaar niet bij massa, maar toch met enige regelmaat daar een paar dagen lopen. Waarom zouden dan juist uitgerekend die meiden dan door een zwerm muggen aangevallen moeten zijn die hen zelfs zonder overdracht van een ziekte zo erg ziek gemaakt moeten hebben? Die krengen bijten gewoon door kleding heen..
dat wil niet zeggen dat ze die schoenen ook droeg.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:55 schreef roos85 het volgende:
We hebben het nu even niet over malariaquote:Op maandag 6 oktober 2014 15:25 schreef agter het volgende:
[..]
Van malaria is ieg bekend dat de weerstand daartegen sterk genetisch bepaald is (denk aan de sikkelcellen).
Voor locals zou dat een goede verklaring zijn. En wij, westerse mensen, hebben die DNA-variant niet.
maar over ziek worden door een grote hoeveelheid muggenbeten zonder virus of bacterie.quote:De incubatietijd (tijd tussen de steek en het optreden van de eerste verschijnselen) bedraagt bij malaria tropica doorgaans 7 tot 14 dagen. De eerste verschijnselen die optreden zijn:
• koorts, koude rillingen
• spierpijn
• hoofdpijn.
Vaak doet malaria zich in het begin dus voor als een griepachtig ziektebeeld.
Ah! Dank voor de info.quote:Op maandag 6 oktober 2014 15:32 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
We hebben het nu even niet over malaria
http://www.klmtravelclini(...)ziekten/malaria.html
[..]
maar over ziek worden door een grote hoeveelheid muggenbeten zonder virus of bacterie.
quote:Op maandag 6 oktober 2014 15:31 schreef Marrije het volgende:
[..]
dat wil niet zeggen dat ze die schoenen ook droeg.
De herkende schoen heeft een witte zool, op de foto's is kris te zien met schoenen met een donkere zool, zowel op de schiphol foto als op de bergbeekfoto.
Arrocha heeft al eens aangegeven dat hij denkt dat er spullen expres zijn neergelegd in het gebied waar eea gevonden is. Er zijn ook genoeg mensen in die kamer van de meiden geweest.
Dus laat mensen daar lekker over 'zeiken' als ze dat willen, niks niet klaar, dat blijkt.
Dat een Nederlander meer risico's loopt door een scala aan plaatselijke ziekteverwekkers, is zonder genetische verschillen ook wel aannemelijk. Geen immuniteit opgebouwd.quote:Op maandag 6 oktober 2014 15:25 schreef agter het volgende:
[..]
Van malaria is ieg bekend dat de weerstand daartegen sterk genetisch bepaald is (denk aan de sikkelcellen).
Voor locals zou dat een goede verklaring zijn. En wij, westerse mensen, hebben die DNA-variant niet.
geldt ook voor het water, mochten ze dat uit de rivier hebben gedronkenquote:Op maandag 6 oktober 2014 15:41 schreef JustinCase het volgende:
[..]
Dat een Nederlander meer risico's loopt door een scala aan plaatselijke ziekteverwekkers, is zonder genetische verschillen ook wel aannemelijk. Geen immuniteit opgebouwd.
Ik denk dat dat wel aannemelijk te maken is, dat ze uit de rivier gedronken hebben op enig moment.quote:Op maandag 6 oktober 2014 15:44 schreef Marrije het volgende:
[..]
geldt ook voor het water, mochten ze dat uit de rivier hebben gedronken
Ook de 'Wet van Murphy'?quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:19 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
OK, maar daar moet dan nog wel een scenario omheen geconstrueerd worden. Eerst je nek breken en dan het noodnummer bellen, lijkt mij onwaarschijnlijk.
Muggen die hun tanden goed poetsen dusquote:Op maandag 6 oktober 2014 15:32 schreef Ouder1 het volgende:
maar over ziek worden door een grote hoeveelheid muggenbeten zonder virus of bacterie.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
mja, alleen als ze op dag 1 niet overleden zijn denk ik?quote:Op maandag 6 oktober 2014 15:47 schreef agter het volgende:
[..]
Ik denk dat dat wel aannemelijk te maken is, dat ze uit de rivier gedronken hebben op enig moment.
Hmm, in Panama komt wel Malaria voor, maar het risico in het oosten (Darien) is veel groterquote:Op maandag 6 oktober 2014 14:51 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Ja, statistisch gezien de meest waarschijnlijke dader, en al helemaal in een dunbevolkte jungle![]()
[ afbeelding ]
Die heeft hij aangepast voor de krant versie. Ik denk dat jij dat ook wel weet.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:34 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Nee hoor, het schema van Mata ziet er heel anders uit.
[..]
Leuk he, over users praten die een ban hebben en niet kunnen reageren
Top!!quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:03 schreef jackie12 het volgende:
Dit kaartje is laatst in de OP gezet.
De rode lijnen zijn dus paden waar gezocht is?
http://forum.fok.nl/templ(...)mgur.com/ZfOv5C9.jpg
Er is dus even na de mirador een pad naar het westen.(naar links)
Is iemand goed met kaartjes die dat "spookkasteel" er in zou kunnen zetten?
Poekje01 zei daarnet dat de verschillende trails mekaar wel eens zouden kunnen kruisen.
Ik denk dat ie daar een punt heeft.
Danyo, dat kaartje geeft aan wat het risico is voor Nederlandse reizigers in dat gebied. Die gaan vooral naar de eilanden van Bocas del Toro, en daar is het veilig. De gemiddelde toerist zal niet zonder klamboe in de jungle overnachten.quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:01 schreef danyoromijn het volgende:
[..]
Hmm, in Panama komt wel Malaria voor, maar het risico in het oosten (Darien) is veel groter
dan in het westen. Bocas del Toro is zelfs Malaria-vrij, maar dat geldt niet voor Chiriqui, zie:
http://www.vaccinatiesopreis.nl/?id=582
Ja, dat begrijp ik en muggen zitten zowiezo altijd bij zoet water in de buurt en zelden aan zee,quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:18 schreef Domnivoor het volgende:
Danyo, dat kaartje geeft aan wat het risico is voor Nederlandse reizigers in dat gebied. Die gaan vooral naar de eilanden van Bocas del Toro, en daar is het veilig. De gemiddelde toerist zal niet zonder klamboe in de jungle overnachten.
Daarnaast trekken muggen zich weinig aan van provinciegrenzen
Malaria kunnen ze zelfs eerder opgelopen hebben dan sec tijdens de wandeling.quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:28 schreef danyoromijn het volgende:
[..]
Ja, dat begrijp ik en muggen zitten zowiezo altijd bij zoet water in de buurt en zelden aan zee,
ongetwijfeld zal het in het regenwoud stikken van de muggen, maar niet alle muggen brengen
malaria over (wij hebben ook nogal wat muggen in Europa, zonder dat die malaria overbrengen).
Aangezien er wel een risico is en ze waarschijnlijk niet voldoende muggenspray hadden
meegenomen, kan het best zijn dat ze malaria hebben opgelopen, alleen de symptomen van
die ziekte komen pas na 7 tot 14 dagen (al kan het best zijn dat wanneer je erg veel
gestoken wordt zonder bescherming je al eerder ziek wordt?).
Het was ongeveer het eerste was ik hier zei en daarna beweerde een aantal leden hierquote:Op maandag 6 oktober 2014 16:13 schreef agter het volgende:
[..]
Top!!
Ja, dat heb ik een paar topics geleden ook al eens gezegd met deze kaart erbij:
Trails kruisen elkaar (en dat is ook logisch: er zijn bijna altijd meerdere paden). En het lijkt er zelfs op dat er wellicht twee paden naar de mirador lopen vanaf de start.
Ik denk dat El Pianista maar 1 pad is, maar dat er wel degelijk meerdere paden aanwezig zijn.
Overigens heeft op dit kaartje El Pianista ook nog een afslag naar links. Zou dat de 'steap area' kunnen zijn?
Dat is frappant want de krant-versie klopt niet helemaal: er staat dat van Lisanne schoenen en geen sokken gevonden zijn. Waarom zou hij dat erin zetten?quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:07 schreef Grijzemassa het volgende:
Die heeft hij aangepast voor de krant versie.
Nee, maar ik zal het aan hem vragen. Zoiets hoor ik graag van hemzelf voordat ik conclusies trek over vervuilen van bronnen.quote:Ik denk dat jij dat ook wel weet.
Dat vind ik nogal voorbarig.quote:Dit bedoel ik met vervuilen van bronnen.
We worden voor de gek gehouden met de informatie die we krijgen het gaat nergens meer over.
Misschien had gids x ze dat geadviseerd?quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:33 schreef agter het volgende:
[..]
Ze kochten niet voor niets grote hoeveelheden muggenspray.
Dat zal dan wel muggen als reden gehad hebben.quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:37 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Misschien had gids x ze dat geadviseerd?
Op zich niet als je net uit Bocas komt en nog geen mug gezien hebt in Panama.quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:43 schreef agter het volgende:
[..]
Lijkt me opzich wel logisch om in elk geval wat mee te nemen als je de bossen in gaat.
Dan zou het op hun kamer hebben moeten staan?quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:45 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Op zich niet als je net uit Bocas komt en nog geen mug gezien hebt in Panama.
Tegen malaria, dengue etc?quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:48 schreef jackie12 het volgende:
Als het klopt wat de ouders zeggen dat K en L alles goed planden dan denk ik dat ze wel ingeent waren.
Oke weer wat geleerdquote:Op maandag 6 oktober 2014 16:51 schreef agter het volgende:
[..]
Tegen malaria, dengue etc?
Daar zijn geen vaccinaties voor.
Zouden ze überhaupt malaria profylaxe meegenomen hebben? Heb het in Afrika veel moeten slikken, en het is geen fijn spul.
In mijn optiek vallen alle drie opties onder de noemer "verdwaling". Anders gezegd: niet meer weten waar je bent en dientengevolge ook niet meer weten hoe je terug moet komen naar een plek waarop je wel weet waar je bent.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:35 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
De vraag is wat je onder 'verdwaling' verstaat.
Is dat:
1- het pad zijn kwijt geraakt?
2- op het pad zijn maar niet weten waar dat pad zich exact bevindt en/of heenloopt?
3- op het pad zijn maar er van overtuigd zijn dat het pad via een lus weer naar Boquete leidt?
Als ik de teksten over de daar bekende 'verdwalingen' lees, gaat dat steeds om 2 of 3 maar niet om 1. In welk geval het bijzonder vreemd is dat ze niet verder gekomen lijken te zijn dan globaal de tweede oversteek in 11 dagen tijd.
quote:
Ik denk wel dat de rode lijnen paadjes zijn. Misschien moet je ze net weten maar ik denk niet dat dat een lijn is waar bv de helikopters over vlogen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:33 schreef danyoromijn het volgende:
[..]
Het was ongeveer het eerste was ik hier zei en daarna beweerde een aantal leden hier
dat er geen zijpaden zijn, maar dat kan ik me nauwelijks voorstellen. Als je Bing Maps
goed bestudeert, zie je overal hutjes, huizen, finca's, paddocks, etc., daar moeten wel
paadjes naar toe lopen (hoe kom je er anders). Het is inmiddels ook duidelijk dat er
ten westen van Boquete ook een trail over de Continental Divide heen gaat (kun je ook
zien op Bing Maps, vlak na de C.D. is er zelfs een huis). Het zal mij niet verbazen als
die trail of een zijtrail daarvan ergens ook op de 'Culebra trail' uit komt.
Die rode lijnen van Sinaproc hoeven geen paden te zijn, dat kan zelfs aangeven waar
de helicopters hebben gevlogen.
Nee ik bedoel meer dat je daar op zich zelf misschien niet aan denkt als je nog geen mug gezien hebt in de afgelopen 2 weken. Dus dat dat wel eens geadviseerd kan zijn door ehh iemand. Dat ze de voorraad DEET gekocht hebben nadat ze op de taalschool gezien zijn en voordat ze naar de Pianista gingen en dan zo met tasje van de winkel en al de rugzak in.quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:47 schreef agter het volgende:
[..]
Dan zou het op hun kamer hebben moeten staan?
Dat kan ik uit eigen ervaring bevestigen...quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:59 schreef agter het volgende:
[..]Ja, heb ik ook wel eens in dit topic..
Las op de sites voor expats in Boquete dat bijv schorpioenen er nog al eens voorkomen. Geen idee of die beesten ook in de bergen zitten, maar lijkt me ook niet fijn om daardoor gebeten te worden.
Prima post. Twee scenario's, beide goed denkbaar. Waarvan dus minstens één niet zoals het gegaan is.quote:Op maandag 6 oktober 2014 15:47 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ook de 'Wet van Murphy'?
In bijna al dit soort gevallen is het een kettingreactie; het één veroorzaakt het ander. En niet een opeenstapeling van toevalligheden en tegenslagen.
Zeker wanneer je bedenkt dat het niet om een enkeling gaat maar om twee meiden die samen op pad gingen en wiens resten relatief dicht bij elkaar weer gevonden zijn, zijn er maar weinig kettingreacties te bedenken die tot deze uitkomst kunnen leiden.
Ik blijf bij twee naast elkaar lopende lijnen:
- Een gebeurtenis bij of na het eerste bergbeekje waarbij zij vleeswonden/vleeswondjes hebben opgelopen
- Niet terug kunnen of durven lopen nav die gebeurtenis en dus pad blijven volgen
- Infectie van wonden/wondjes opgevolgd door bloedvergiftiging. Dit kan in dat klimaat iemand uitschakelen (te ziek om zich te verplaatsen) in 3-4 dagen na het ontstaan van de wonden/wondjes
- Daarom bij rivier gebleven (drinken + grotere kans gevonden te worden
- Daar overleden aan ziekte met eventueel invloed van water (verdronken in bewusteloze toestand)
Dit verklaart waarom ze 112/911 hebben gebeld, ze niet zijn teruggelopen, waarom ze maar relatief zo'n kleine afstand hebben afgelegd, waarom ze beiden, relatief dicht bij elkaar (de resten) bij de rivier gevonden zijn, waarom er niet één is teruggelopen na het overlijden van de ander.
De andere lijn:
- De meiden hebben zelf de eerste noodoproepen gedaan
- Daarna hebben ze de tas achter gelaten (te ziek)
- De tas is vrij snel gevonden door onschuldige derde
- Die heeft met de telefoons en camera lopen spelen
- Op dag 11 begreep diegene dat de tas van deze meiden was.
- Dumpte de tas bij de rivier (waar hij hem ook gevonden had)
- Tas werd door rivier meegesleept
- Tas werd door indianen gevonden
Dat zou ook een hoop verklaren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |